Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Weersperikelen op het spoor

Dinsdag 22 nov 2016 - 19:34:31
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Quote
MasterE (di 22 nov 2016 19:25:59 www.somda.nl):
Quote
AgentX (di 22 nov 2016 19:19:27 www.somda.nl): En kan het materieel dat aan de kant staat niet gewoon gaan rijden dan? Dan maar met vierkante wielen... Of trap ik nu een afdeling bij Prorail heel hard op het spreekwoordelijke pikje?
Het materieel dat nu aan de kant staat is over de afkeurmaat.
Oke, dat zij zo. Maar dat betekent dus dat "men" dat dus eerder had kunnen zien aankomen, en daarmee dus misschien ook wel eerder had kunnen ingrijpen.

Dinsdag 22 nov 2016 - 19:40:16
MasterE
MasterE
Nee, zo werkt het niet. Zondag zijn er veel wielen vierkant geworden.

Mcn Asd

Dinsdag 22 nov 2016 - 19:50:29
thom
thom
Je kunt wielen moeilijk vooraf afdraaien %08a%

Zoiets kun je moeilijk aan zien komen, en al zou je dat, als de kuilen 24/7 bemand zijn en volvo aan het draaien zijn kan je weinig meer doen dan dat natuurlijk.

Doorrijden met vlakke plaatsen is niet alleen van toepassing op het reizigers comfort maar ook een enorme belasting voor de trein zelf; lagers, veren en draaistel frame etc krijgen een partij klappen te verduren waar ze niet op gebouwd zijn met allerlei mogelijke schade van dien.

Wat me nog te binnen schiet, als je een voorbeeld wilt hebben van wat voor schade dat kan veroorzaken moet je even op zoek naar het onderhoudsrapport van een paar jaar terug over het ontsporen van een Fccppss in Borne, dat was daar een mede oorzaak van.

En even een paar kuilwielenbanken extra bouwen, zo'n ding kost ettelijke miljoenen en dan nog het extra benodigde personeel aantrekken en opleiden plus het onderhoud van de hele installatie.

Wat Frontier zegt, het is inderdaad een dooddoener om te roepen dat het voor die paar dagen financieel niet haalbaar is, maar je zou zelf kunnen zeggen dat dat je dat geld dan beter in zaken kunt stoppen waar je het hele jaar profijt van hebt, daar heeft een reiziger dan veel meer aan.

Laatst bewerkt door thom op Dinsdag 22 nov 2016 om 20:08:39

Dinsdag 22 nov 2016 - 20:30:05
VIRMm1
VIRMm1
Even voor de beeldvorming: kuilwielenbanken staan buiten het gladde seizoen om meer stil dan dat ze draaien.
Soms mogen ze al blij zijn als ze meer dan 2 treinen per week aangeboden krijgen.

Uiteraard mag de reiziger vervoeren wel wat geld kosten, maar dit is misschien wel een uiterste.

Vierkante wielen/vlakke plaatsen zie je ook niet aankomen. Zodra het glad wordt, en dat in combinatie met een fanatiek remmende machinist veroorzaakt vlakke plaatsen, daar kun je niet op anticiperen.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Dinsdag 22 nov 2016 - 20:30:37
gose91
gose91
En nee, bij het eerste de beste vlakke plaatsje wordt niet direct de trein uit de dienst genomen. Meetpunten verspreid door het land meten de ernst van de vlakke plaatsen. Afhankelijk van de zwaarte mag een stel nog zeven tot twintig dagen doorrijden. De zware defecten gaan uiteraard direct de dienst uit, want je riskeert schade aan het loopwerk.

Dinsdag 22 nov 2016 - 20:34:47
Frontier
Frontier
Dan kun je dus zeven tot twintig dagen van te voren best het een en ander zien aankomen.

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Dinsdag 22 nov 2016 - 20:39:19
gose91
gose91
Niet in de herfst. Als er een plaatsje ontstaat, glijdt de as de volgende keer nagenoeg altijd precies weer op die plek. In de herfst heb je dan al gauw zulke gaten op het loopvlak dat het stel aan de kant moet.
Elke kuil kan in zo'n periode hooguit twee stellen per dag behandelen en als je pech hebt staat dat stel er een week later weer.

Laatst bewerkt door moderator op Dinsdag 22 nov 2016 om 21:31:06, reden: Quoot voorgaande bericht verwijderd

Dinsdag 22 nov 2016 - 21:05:32
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Quote
thom (di 22 nov 2016 19:50:29 www.somda.nl): Je kunt wielen moeilijk vooraf afdraaien %08a%

Zoiets kun je moeilijk aan zien komen, (..)
Helder verhaal Thom, dank!

Dinsdag 22 nov 2016 - 21:43:19
AlexH
AlexH
NS komt met een video over het feit dst er een aantal treinen uit de drgl gehaald zijn. youtu.be

Dinsdag 22 nov 2016 - 22:01:22
cuneo56
cuneo56
Quote
Frontier (di 22 nov 2016 18:29:50
Tja, met dergelijke redenaties wordt alles weggewuifd tegenwoordig. Als het binnenkort weer een keertje flink ijzelt en iemand vraagt waarom er geen ontijzelmogelijkheden meer op de bovenleiding zitten krijg je hetzelfde te horen. "Voor die 1 a 2 dagen per jaar?"
Helaas voor jouw, en ik ben het eigenlijk niet met je oneens, maar dat is de praktijk zoals ik de laatste pakweg 20 jaar heb ervaren.

Alleen zal geen enkel bedrijf of manager dat openlijk toegeven.

Maar het is wel jammer dat jij reacties die uit de praktijk voortkomen zo blijft neerhalen.

Dinsdag 22 nov 2016 - 22:26:58
broek53
broek53
Deze herfst is in zoverre uitzonderlijk dat vrijwel de complete slecht-weer-reserve-in-herfst-en-winter niet bestaat. Sinds 2012 wordt de reserve in de maanden vanaf september met een aantal stellen opgeschroefd om o.a. de vlakke plaatsen en de constante stroom defecten van bijvoorbeeld het SGM mede te kunnen opvangen. Als gevolg van het roemruchte materieeltekort is daar dit jaar vanaf gezien: niet voor niets bevindt NS zich deze maanden op het dunste ijs sinds jaren.

Dinsdag 22 nov 2016 - 22:27:51
b2py
b2py
Is ook een afweging he, een of twee keer per jaar verminderde treindienst op enkele trajecten of miljoenen investeren in iets wat je nauwelijks gebruikt. Zorgelijker wordt het als het structureel wordt maar dit lijkt voorlopig op een incident

Dinsdag 22 nov 2016 - 22:30:48
broek53
broek53
Sinds 2012 is/was dat dus geen vraag, het was er gewoon. Nu kon het vooral met het vertraagd afvoeren van mat '64 relatief goedkoop geregeld worden en zoiets zal wellicht de komende jaren wel weer met af te voeren DDAR of SGM gaan gebeuren.

Dinsdag 22 nov 2016 - 23:03:11
Frontier
Frontier
Quote
b2py (di 22 nov 2016 22:27:51 www.somda.nl): Zorgelijker wordt het als het structureel wordt maar dit lijkt voorlopig op een incident
Dat 2016 toch een herfst telde was niet voorzien of zo? In 2017 vindt er geen herfst plaats? Goed om te alvast te weten.

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Dinsdag 22 nov 2016 - 23:53:49
bert
bert
Jammer hoor dat er vanwege regeltjes en procedures zo'n 30 spiksplinternieuwe stellen staan te niksen. Beetje creativiteit tbv de reizigers zou geen kwaad kunnen denk ik. Maar ze (we) doen het ons zelf aan...

Dinsdag 22 nov 2016 - 23:56:06
thom
thom
30 spiksplinternieuwe treinen?

Als je Flirts bedoeld die zit nog in een proef en instructie bedrijf, dus die zijn nog niet inzetbaar.

Laatst bewerkt door thom op Dinsdag 22 nov 2016 om 23:57:17

Woensdag 23 nov 2016 - 00:00:49
bert
bert
Juist ja. Dat schreef ik ook. Regeltjes en procedures. Wat is niet in zetbaar? Zie ze overal rijden...

Woensdag 23 nov 2016 - 00:08:58
thom
thom
Mja, in een veilige en begeleide omgeving op een vast traject om te zorgen dat het rijdend personeel zijn ervaring op kan doen en het zelfde gebeurd met het materieel.
Sowieso is nog lang niet al het personeel opgeleid en is men daar nog druk mee.

Woensdag 23 nov 2016 - 00:24:09
cuneo56
cuneo56
Heb in het verleden helaas wel eens mee mogen maken hoe dat werkt met de toestemming van IL&T voor b.v nieuwe treinen voor reizigers vervoer:
Als Zondag 11 December de nieuwe dienst ingaat komt de formele toestemming op Vrijdag middag zo tegen 17:00

Woensdag 23 nov 2016 - 11:09:17
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Als die wielstellen met "zulk weer" zo makkelijk 4kant worden,is het dan misschien is tijd om naar de samenstelling van de wielen zelf te kijken ?
Als je te zacht metaal gebruikt voor dingen waar hard metaal nodig is,dan kan je rare dinge krijgen,je zou dus kunnen gaan denken dat men te zacht metaal gebruikt om treinwielen van te maken
Als dat zo is dan zal het een kosten verhaal zijn,maar dan word het nu wel een geval goedkoop word duurkoop

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Woensdag 23 nov 2016 - 11:16:04
Klaasje
Klaasje
Met harder metaal zal je sneller slippen en vlakke plaatsen krijgen dan met zacht metaal.

Woensdag 23 nov 2016 - 11:27:11
mdj
mdj
Quote
phantom (wo 23 nov 2016 11:09:17 www.somda.nl):
Als dat zo is dan zal het een kosten verhaal zijn,maar dan word het nu wel een geval goedkoop word duurkoop
Hardere wielen -> meer slijtage aan het spoor=meer onderhoud -> Hardere spoorrails -> meer slijtage aan wielen.

Bij twijfel: gebruik beton.

Woensdag 23 nov 2016 - 11:28:56
b2py
b2py
@frontier, incident in de zin van zulke grootschalige gevolgen als gevolg van herfst, die is volgens mij uniek

Woensdag 23 nov 2016 - 11:58:51
thom
thom
Quote
phantom (wo 23 nov 2016 11:09:17 www.somda.nl): Als die wielstellen met "zulk weer" zo makkelijk 4kant worden,is het dan misschien is tijd om naar de samenstelling van de wielen zelf te kijken ?
Als je te zacht metaal gebruikt voor dingen waar hard metaal nodig is,dan kan je rare dinge krijgen,je zou dus kunnen gaan denken dat men te zacht metaal gebruikt om treinwielen van te maken
Als dat zo is dan zal het een kosten verhaal zijn,maar dan word het nu wel een geval goedkoop word duurkoop
Dat is het punt niet, het blijft een natuurwet dat staal op staal gewoon weinig wrijving op elkaar heeft en als je tussen dat al kleine contact oppervlak vocht of bladermoes hebt is de wrijving helemaal verdwenen en ga je glijden.

Woensdag 23 nov 2016 - 12:24:34
broek53
broek53
Quote
b2py (wo 23 nov 2016 11:28:56 www.somda.nl): @frontier, incident in de zin van zulke grootschalige gevolgen als gevolg van herfst, die is volgens mij uniek
Het komt eigenlijk alleen voor als de bladeren op eraf vallen staan, het een tijd lang erg rustig weer geweest is en dan een flinke storm optreedt. feitelijk komt het blad dus "in één keer" naar beneden. Ergens begin van de eeuw is dat eens gebeurd en toen was NS nergens op voorbereid; treinen kwamen soms helemaal niet meer weg, gleden tamelijk massaal tegen jukken en door STS en het resultaat was volkomen vergelijkbaar met een slechte winterdag. Dat heeft geleid tot wekenlange materieeltekorten ook. Die herfst is de aanleiding geweest voor o.a. de Sandite-ontwikkelingen (en uiteindelijk ook voor de magneetremmen op ouder schijfgeremd materieel).
Maar het gebeurt dus zeker niet elk jaar in de mate als destijds en dit jaar.

Laatst bewerkt door broek53 op Woensdag 23 nov 2016 om 12:25:22

Woensdag 23 nov 2016 - 13:23:05
b2py
b2py
Dan is de vraag, accepteren we die ene dag of gewoon we kolossale investeringen doen?

Woensdag 23 nov 2016 - 13:57:18
Klaasje
Klaasje
Als we zien met hoe weinig materieel het eigenlijk nog behoorlijk aardig functioneert in vergelijking met de rampendagen die we zo nu en dan nog hebben dan denk ik dat accepteren wel eens een uitstekend voorstel kan zijn. Met de gemiddelde grote werkzaamheden creëren we tegenwoordig meer overlast.

Woensdag 23 nov 2016 - 13:59:28
bert
bert
De derde optie is accepteren, maar creatief oplossingen bedenken. Maar juist dat laatste is zo ergerlijk ver weg bij de railsector.

Woensdag 23 nov 2016 - 14:06:53
broek53
broek53
Quote
b2py (wo 23 nov 2016 13:23:05 www.somda.nl): Dan is de vraag, accepteren we die ene dag of gewoon we kolossale investeringen doen?
Aan gladheidsbestrijding valt echt niet veel meer te doen waarin je zelfs nog maar kolossaal zou kunnen investeren, is mijn indruk. Het ophogen van de reserve aan materiel is iets dat ongetwijfeld wel weer gaat gebeuren, al was het maar omdat die reserve niet alleen voor de herfst is, maar ook eb vooral voor de winter.

Woensdag 23 nov 2016 - 14:15:41
Dennis1977
Dennis1977
In het verleden werd de mens middels commercials nog wel eens geattendeerd op de combi herfst en trein

www.youtube.com

Woensdag 23 nov 2016 - 14:28:11
Rolffiej19
Rolffiej19
Even paar nieuwe cijfertjes erbij gepakt en vergeleken met gister :

Gisteren: -- Vandaag:
10x ICM3-----11x ICM3
3x ICM4-----5x ICM4 (waarvan er 3 net hersteld naar Hfdo zijn gegaan)
12x VIRM4----11x VIRM4
3x VIRM6----11x VIRM6!
5x DDZ-4----9x DDZ4
1x DDZ-6----1x DDZ6
8x SGM3-----10x SGM3
1x SGM2-----2x SGM2
7x SLT6-----10x SLT6
3x SLT4-----3x SLT4
0x DDAR-----2x DDAR

Het wordt er niet echt beter op geloof ik

Laatst bewerkt door Rolffiej19 op Woensdag 23 nov 2016 om 14:29:57

MCN ASD

Woensdag 23 nov 2016 - 14:32:00
b2py
b2py
De productie van vierkante wielen naar ronde wielen is ook niet echt super dan

Woensdag 23 nov 2016 - 14:36:37
albertjan9
albertjan9
Twitter albert_jan96 Flickr albertjan96
Het ziet er naar uit dat morgen de series 2000 en 3100 ook nog opgeheven moeten worden, als ik de storingspagina van NS mag geloven

Laatst bewerkt door albertjan9 op Woensdag 23 nov 2016 om 14:36:50

Dagelijks Ktr - Ah v.v.

Woensdag 23 nov 2016 - 14:52:53
Dead_Devil
Dead_Devil
Quote
Rolffiej19 (wo 23 nov 2016 14:28:11 www.somda.nl): Even paar nieuwe cijfertjes erbij gepakt en vergeleken met gister :

Gisteren: -- Vandaag:
10x ICM3-----11x ICM3
3x ICM4-----5x ICM4 (waarvan er 3 net hersteld naar Hfdo zijn gegaan)
12x VIRM4----11x VIRM4
3x VIRM6----11x VIRM6!
5x DDZ-4----9x DDZ4
1x DDZ-6----1x DDZ6
8x SGM3-----10x SGM3
1x SGM2-----2x SGM2
7x SLT6-----10x SLT6
3x SLT4-----3x SLT4
0x DDAR-----2x DDAR

Het wordt er niet echt beter op geloof ik
10x sgm3 dan staan er ook wel meer sgm2's te niksen gezien die niet zonder een 3 op pad mogen of sla ik nu de trein de weg op?

Woensdag 23 nov 2016 - 15:02:28
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
Kan betere instructie hier nog een positieve bijdrage leveren? Ik zie met enige regelmaat machinisten dusdanig slippend wegrijden dat je nagenoeg zeker kunt weten dat er vlakke plaatsen ontstaan.

Woensdag 23 nov 2016 - 15:06:11
bert
bert
Als je creatief bent of kunt zijn, dan kan 2x sgm3 vervangen worden doir 3+2+2. Tekorten hef je er niet mee op. Maar het staat dan niet onnodig stil bijvoorbeeld.

Woensdag 23 nov 2016 - 15:16:57
ZJ37
ZJ37
Gelukkig is er vandaag nog wel een DDZ4 beschikbaar voor de museumpendel. Over materieel tekort gesproken.

Woensdag 23 nov 2016 - 15:18:43
Oldskool
Oldskool
Quote
Pim530 (wo 23 nov 2016 15:02:28 www.somda.nl): Kan betere instructie hier nog een positieve bijdrage leveren? Ik zie met enige regelmaat machinisten dusdanig slippend wegrijden dat je nagenoeg zeker kunt weten dat er vlakke plaatsen ontstaan.
Doorslippende wielen bij optrekken is lang zo erg niet als blokkerende wielen bij het remmen. Al is beide natuurlijk niet wenselijk.

Woensdag 23 nov 2016 - 15:35:29
Frontier
Frontier
Quote
b2py (wo 23 nov 2016 13:23:05 www.somda.nl): Dan is de vraag, accepteren we die ene dag of gewoon we kolossale investeringen doen?
Die ene dag... waar heb ik dat eerder voorbij zien komen? O ja, bij ijzel, sneeuw, hitte, en nu hier. Als het in een jaar flink tegen zit heb je zo maar twee weken aan 'ene dagen' te pakken. Verder noem ik een paar extra kuilwielenbanken geen kolossale investering, die kun je immers het hele jaar door gebruiken, zij het in een lagere frequentie.
Quote
ZJ37 (wo 23 nov 2016 15:16:57 www.somda.nl): Gelukkig is er vandaag nog wel een DDZ4 beschikbaar voor de museumpendel. Over materieel tekort gesproken.
Die schijnt buitengewoon belangrijk te zijn heb ik wel 'ns vernomen, die museumpendel...

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Woensdag 23 nov 2016 - 15:58:41
robbertc
robbertc
Museumpendel rijdt tussen de spitsprestatie van de 5600, komt van 5624 en bestemd voor 5663.

Woensdag 23 nov 2016 - 16:11:09
umbusko
umbusko
Quote
Frontier (wo 23 nov 2016 15:35:29 www.somda.nl):
Quote
b2py (wo 23 nov 2016 13:23:05 www.somda.nl): Dan is de vraag, accepteren we die ene dag of gewoon we kolossale investeringen doen?
Die ene dag... waar heb ik dat eerder voorbij zien komen? O ja, bij ijzel, sneeuw, hitte, en nu hier. Als het in een jaar flink tegen zit heb je zo maar twee weken aan 'ene dagen' te pakken. Verder noem ik een paar extra kuilwielenbanken geen kolossale investering, die kun je immers het hele jaar door gebruiken, zij het in een lagere frequentie.
Eens, maar met dat verschil dat de blaadjes maar één keer per jaar vallen, soms dus allemaal tegelijk met veel overlast en soms niet tegelijk waardoor de overlast beperkt blijft. Hitte of sneeuw of ijzel kan ook best drie weken aan één stuk door huishouden. Dus als je dan al investeringen gaat doen, wat mij betreft liever om problemen door hitte, sneeuw of ijzel te voorkomen dan voor de blaadjes. Zeker als er weer een grotere reserve komt en je een hoop problemen dus zult kunnen omzeilen.

Woensdag 23 nov 2016 - 16:18:40
ZJ37
ZJ37
Quote
robbertc (wo 23 nov 2016 15:58:41 www.somda.nl): Museumpendel rijdt tussen de spitsprestatie van de 5600, komt van 5624 en bestemd voor 5663.
Prima, maar tegelijk valt er van alles en nog wat uit of rijdt men met erg kleine treintjes, ook in de dal.

Woensdag 23 nov 2016 - 16:42:35
robbertc
robbertc
Oke, maar om de 2000 nou wel tussen 10.00 en 16.00 te gaan rijden.. het zou vast kunnen, waarschijnlijk ook wel zonder opheffen van de museumpendel.

Woensdag 23 nov 2016 - 16:43:40
broek53
broek53
Langdurig krijg ik hier de indruk dat de mening heerst dat de Bijsturing van NSR oneindig groot is en uitsluitend supermensen kent, terwijl rijen machinisten staan te trappelen om materiel van de ene crisisplek naar de andere te rijden. Teleurstellende mededeling: dat is niet zo
Dit zijn de dagen dat de Bijsturing blij is dat ze het leven hebben, maar veel meer dan het bekende kijk-grijp-rijden is er echt niet bij. Dagen waarop elke regeling onder je handen afbreekt omdat er weer een stel met vlakke plaatsen naar de kant moet, lenen zich sowieso al niet voor fijnzinnig geregel. Daar kun je op zich van alles van vinden, maar het is nu eenmaal wel zo.

Woensdag 23 nov 2016 - 18:34:36
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Quote
Rolffiej19 (wo 23 nov 2016 14:28:11 www.somda.nl): Even paar nieuwe cijfertjes erbij gepakt en vergeleken met gister :

Gisteren: -- Vandaag:
10x ICM3-----11x ICM3
3x ICM4-----5x ICM4 (waarvan er 3 net hersteld naar Hfdo zijn gegaan)
12x VIRM4----11x VIRM4
3x VIRM6----11x VIRM6!
5x DDZ-4----9x DDZ4
1x DDZ-6----1x DDZ6
8x SGM3-----10x SGM3
1x SGM2-----2x SGM2
7x SLT6-----10x SLT6
3x SLT4-----3x SLT4
0x DDAR-----2x DDAR

Het wordt er niet echt beter op geloof ik
Op zich heel interessant, ik zou deze statistieken wel wat vaker willen zien. Een van de vragen die in mij opkomt: gaat het bijvoorbeeld bij 12->11 VIRM4 en 8->10 SGM3 hier om dezelfde stellen als gisteren ook aan de kant stonden? Of zijn er in 24 uur tijd veel stellen "gerepareerd" maar ook weer nieuwe bij gekomen?

Woensdag 23 nov 2016 - 21:24:54
gose91
gose91
Bij zo'n beetje elk OB/SB met een kilwielenbank wordt op een whiteboard "onderweg", "op locatie" en de priovolgorde bijgehouden. Op iig de Wgm worden stellen zoveel mogelijk gekoppeld over de kuil gestuurd om rangeerbewegingen te beperken.
Uurtje per as, als je pech hebt de as ernaast ook bij motordraaistellen en meestal ATB inregelen... Het is helaas niet eroverheen, rondje hakken en klaar.
EDIT: woehaha, op NOS staat een stukje met "Per trein is ongeveer een half uur nodig om de wielen weer helemaal rond te maken". Dan staat de juiste as net boven de beitels...

Laatst bewerkt door gose91 op Woensdag 23 nov 2016 om 21:36:58

Woensdag 23 nov 2016 - 21:42:07
b2py
b2py
Hoe kan het een half uur duren om een as boven de beitels te krijgen? Sjonge

Woensdag 23 nov 2016 - 21:45:52
Klaasje
Klaasje
Daar zal dus ook wel de meeste winst behaald kunnen worden als het beter moet. Ik kan mij zo voorstellen dat het daadwerkelijk afdraaien best wat tijd kost.

Woensdag 23 nov 2016 - 21:46:47
sander14
sander14
Flickr 30449936@N02
Het afdraaien van zo'n wiel komt heel nauw. De trein moet precies goed gepositioneerd worden, dat moet met zeer lage snelheid gedaan worden, dan moet de trein vast gezet worden op de draaibank en dan moeten de beitels afgesteld worden. Dat kost tijd. Ik heb het idee dat je het afdraaien van zo'n wiel een beetje onderschat...

Woensdag 23 nov 2016 - 21:51:12
mvboetzela
mvboetzela
En dan stukje rails er weer in, volgende as, richten, draaien, etc...
Het afdraaien van een wielband moet inderdaad met beleid. Het vlakke stuk is door het hameren tijdens het rijden harder geworden dan het omliggende metaal. Als je dat met grof geweld "even snel" er af draait is de kans groot dat er een heel stuk uit de wielband breekt en je nog verder van huis geraakt.

Woensdag 23 nov 2016 - 22:00:12
b2py
b2py
Quote
sander14 (wo 23 nov 2016 21:46:47 www.somda.nl): Het afdraaien van zo'n wiel komt heel nauw. De trein moet precies goed gepositioneerd worden, dat moet met zeer lage snelheid gedaan worden, dan moet de trein vast gezet worden op de draaibank en dan moeten de beitels afgesteld worden. Dat kost tijd. Ik heb het idee dat je het afdraaien van zo'n wiel een beetje onderschat...
Ik begrijp dat het een precies karweitje is maar dat het 30 minuten moet duren om een as een plek te krijgen lijkt mij iets aan de ruime kant. Is dat technologie van voor 1990 ofzo?

Woensdag 23 nov 2016 - 22:05:08
2296
2296
Quote
b2py (wo 23 nov 2016 21:42:07 www.somda.nl): Hoe kan het een half uur duren om een as boven de beitels te krijgen? Sjonge
Sander 14 en mvboetzela geven al een deel van het antwoord. Maar ook de infra en de ligging van de kuilwielenbank speelt een rol. Zeker als er bijvoorbeeld een VIRM 6 behandeld moet worden waarvan de laatste 2 assen gedraaid moeten worden. De gehele trein moet er met een lorrie of andere trekkracht bijna in zijn geheel overheen getrokken worden. Dit gaat niet sneller dan stapvoets. Daarna de as gereed maken om af te draaien. Zeker bij grote plekken duurt het een tijd voordat de wielband weer mooi vlak is. De plek kan zo hard/slecht (opstropen van wielband materiaal door glijden)zijn dat de beitels gewoon breken. Er moeten dan nieuwe geplaatst worden, maar ook extra voorzichtig gewerkt worden om opnieuw breken te voorkomen. Verder moet er bij het afdraaien gelet worden op allerlei maten van de wielen.

Woensdag 23 nov 2016 - 22:08:09
bert
bert
Als je creatief bent of kunt zijn, dan kan 2x sgm3 vervangen worden doir 3+2+2. Tekorten hef je er niet mee op. Maar het staat dan niet onnodig stil bijvoorbeeld.

Woensdag 23 nov 2016 - 23:40:54
VIRMm1
VIRMm1
Quote
b2py (wo 23 nov 2016 22:00:12 www.somda.nl):
Quote
sander14 (wo 23 nov 2016 21:46:47 www.somda.nl): Het afdraaien van zo'n wiel komt heel nauw. De trein moet precies goed gepositioneerd worden, dat moet met zeer lage snelheid gedaan worden, dan moet de trein vast gezet worden op de draaibank en dan moeten de beitels afgesteld worden. Dat kost tijd. Ik heb het idee dat je het afdraaien van zo'n wiel een beetje onderschat...
Ik begrijp dat het een precies karweitje is maar dat het 30 minuten moet duren om een as een plek te krijgen lijkt mij iets aan de ruime kant. Is dat technologie van voor 1990 ofzo?
Het gaat over millimeterwerk, het komt heel secuur. Een trein verplaatsen gaat alles behalve secuur.

Vaak wordt het met een Nitec gedaan (een op afstand bestuurbare mini rangeerlocomotief) welke niet veel power heeft.

Een trein verplaatsen kun je niet op een andere manier doen.

Overigens moeten ook alle remmen buiten bedrijf gesteld worden wanneer een trein op de kuilwielenbank behandeld gaat worden.
Bij een virm heb je het soms over 6 bakken, dus 24 assen (waarvan 18 geremd).
Die buiten dienst stellen kost ook al flink wat tijd. Dat moet je er allemaal bij rekenen.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Donderdag 24 nov 2016 - 00:01:37
Frontier
Frontier
Hoe veel kuilwielenbanken zijn er eigenlijk en wat is de capaciteit ervan?

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Donderdag 24 nov 2016 - 01:26:42
thom
thom
De capaciteit is dus sterk afhankelijk van de situatie, is het 1 as van een trein of lomp gezegd de gehele trein (veel meer rangeerwerk voor één as, of 6 assen achter elkaar draaien).

Verder zoals hierboven al gezegd, is het een plekje waardoor 1x afdraaien voldoende is, of is het een flinke en moet de as een aantal keer opnieuw gedraaid worden (Je kunt immers maar een x-aantal mm in 1 omwenteling afdraaien), dat kost flink meer tijd.

Daarnaast mogen treinen geen te grote loopcirckeldiameterverschillen hebben (woord van de dag ) als je bv twee motorwielstellen in eén draaistel neemt mag het onderling verschil niet te groot zijn. Dat zou er voor kunnen zorgen dat de motoren allebei een ander toerental draaien waardoor er een vreemd krachtenspel en belasting voor de motoren ontstaat.
Toevallig bij de hand, bij een mat'54 bijv mochten de motorassen onderling maximaal 20 mm verschil hebben op een wiel diameter die kan variëren van 860 tot 940 mm.

Dat kan er voor zorgen dat je dus een as moet afdraaien waar feitelijk niks mee aan de hand is.

Als ik even denk welke werkplaatsen er een kuil hebben komt in mij op bij Nedtrain;
OB Wgm, OB Ldd, SB Ehv, OB Mt en OB On.

Laatst bewerkt door thom op Donderdag 24 nov 2016 om 01:27:18

Donderdag 24 nov 2016 - 07:29:09
bacr
bacr
Een OB/SB in blaadjesgebied zou ook best handig zijn geweest.

Donderdag 24 nov 2016 - 07:35:12
b2py
b2py
Onnen?

Donderdag 24 nov 2016 - 08:39:35
illyavaes
illyavaes
Zet er maar een in Maarn Goederen

Fijn al dat reactieve, maar er is best nog wel wat aan het voorkómen te doen.
* Hou de spoorbanen eindelijk weer eens vrij van begroeiing (inclusief bomen dichtbij het spoor), in plaats van zelfs als een soort reclamecampagne extra plantjes te gaan planten in de berm.
Als er geen bomen staan, kunnen daarvan ook geen blaadjes op je spoor komen (en in tegenstelling tot het defect raken van wissels, gebeurt dat wèl zonder dat je er wat mee doet).
Ja, dan moet je ProRail eens aanspreken op diens verantwoordelijkheid en in reactie konden zij dan ook NS wel eens gaan aanspreken op het regelmatig niet kunnen rijden bij beschikbare infrastructuur. Dat is het speelveld en je werk als logistiek bedrijf (pretparkbezoekers en horeca-exploitanten zoeken maar een andere baan ).
* Zorg dat je materieel meer aangedreven assen heeft.
VIRM heeft nog maar de helft van het aantal aangedreven assen ten opzichte van vroeger (Mat.46/54/64), slechts een kwart van de assen, men heeft kennelijk alleen naar het mooi-weer-scenario (!) gekeken van hoeveel vermogen er nodig was - maar of je dat aan de rail kwijt kunt?
Een antiblokkeerinstallatie kan er niet meer uitpersen dan de natuurwetten aan adhesie geven bij die 8 resp. 12 stuivers contactoppervlak van een viertje resp. zesje en dat wordt gewoon twee maal zoveel als je het klassieke aantal aangedreven assen had gehanteerd (laat staan als je voor 100% gaat als bij SGM). Voor de dienstverlening aan de klant heb je beter twee keer zoveel aangedreven assen met motoren van het halve vermogen maar je spaart liever een paar kabels... Ondanks dat NS 20 jaar ervaring heeft met afgrijselijke prestaties in de herfst (met +0 uit Arnhem vertrekkende trein gewoon met +6 bij De Haar Asl.) kiest men er gewoon voor bij de renovatie geen maatregelen te nemen (meer "een likje verf"). "Voor die paar" maanden per jaar moeite doen terwijl dat ongestraft op de klant afgewenteld kan worden via herfstdienstregelingen en megamarges in de dienstregeling (bij Ut Vaartsche Rijn en Centraal gaat er zo 3 minuten af!) die overstappen structureel om zeep helpen (vanmorgen hadden de Schipholreizigers van de opgeheven 3100 met aankomst in de 3000 met +6 natuurlijk heel erg veel mazzel dat de 3500 nog niet weg was; anders was dat nog 30 minuten wachten en met +45 in Shl aankomen - hoezo "extra reistijd 15 minuten"?)?
Uiteraard veroorzaakt vooral remmen vlakke plekken, maar met meer aangedreven assen heb je ook meer elektrisch remvermogen (remmen op de motor) resp. kun je de remkracht over meer assen verdelen waar de kans op blokkeren dus ook kleiner
wordt.
* Als de ABI nu ergens wèl zou moeten helpen, dan is het bij het blokkeerloze remmen - kennelijk is de ABI dus niet goed (al dan niet in combinatie met rij- en remgedrag?) maar wat gebeurt daaraan bij de renovatie?
SGM heeft bij de renovatie ook een andere tractie-installatie gekregen, dus waarom de ruggegraat van de Intercities (met de enige winst opleverende reizigers!) niet?

Als je minder vlakke plekken veroorzaakt, heb je ook meer tijd om wel ontstane vlakke plekken weg te nemen zonder dat je klant het merkt.

Donderdag 24 nov 2016 - 09:16:02
VIRMm1
VIRMm1
Vlakke plaatsen ontstaan absoluut niet bij het wegrijden. Enkel bij het remmen.

ABI installaties werken wel goed, maar omdat je het over grote krachten hebt met flinke remcilinders laat je de remmen niet 'even' tientallen keren per seconden lossen zoals dat bij auto's gaat.

Die halve seconden dat een wiel glijd is al genoeg voor een kleine plek op de wielband.

En zoals eerder genoemd hierboven zal een wiel vrijwel zeker weer gaan glijden op precies diezelfde plek op de wielband waardoor de plek alleen maar groter wordt.


vwb die aangepaste tractieinstallaties: je kunt niet zomaar in een bestaande trein extra aangedreven assen inbouwen.
Kijk voor de gein eens hoeveel ruimte een tractie installatie in beslag neemt bij de VIRM. Dat gaat ten kosten aan zo'n 10 zitplaatsen.
Buiten dat komt er een hoop extra gewicht bij waar de constructie van de trein niet op gemaakt is.

En het feit dat 'oude' treinen meer aangedreven assen hebben tov 'nieuwe' treinen is omdat de tractietechnieken van tegenwoordig (draaistroommotoren) beter en effectiever zijn dan de 'oude' weerstandgestuurde tractieinstallaties.

Donderdag 24 nov 2016 - 09:23:16
gose91
gose91
Een ABI registreert bij remmen een as die al blokkeert, eerder kan zo'n ding niet reageren. Zoiets kan 'ie niet echt aan zien komen. Dan moet de lucht nog uit de remcilinders gelaten worden en dat kan best een beetje zijn, al die tijd glijden die wielen nog steeds. Zijn de remmen gelost, kan de as weer gaan rollen en worden de remmen weer geactiveerd. Dit alles in enkele seconden, maar je hebt wel je as een paar meter over de rails gesleept.
Ga bij ICR eens bij lage snelheid op het balkon staan met de overgangsdeur open. Zelfs al remt deze in deze periode niet eens hard, kan je dat ontluchten goed horen. En dan staat ICR niet eens bekend om blokkeergevoeligheid. Bijv. VIRM en SGM hebben hier nog meer last van. Behalve wat Sandite is er niet veel tegen te doen.

Mat dat elektrisch remt is wel een stuk sneller in het herstellen van de blokkering, maar ook daar geldt dat er pas wat kan gebeuren als een as al aan het glijden is.

Laatst bewerkt door gose91 op Donderdag 24 nov 2016 om 09:24:34

Donderdag 24 nov 2016 - 09:41:37
VIRMm1
VIRMm1
Bij VIRM hoor je dat geluid ook duidelijk op het balkon en bij DDZ beneden bij de loungebank in het reizigerscompartiment (daar zit het rem/luchtpaneel)

Donderdag 24 nov 2016 - 10:52:29
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Als een as ED remt krijg je geen vlakke plaatsen, omdat de tractiemotor de as niet tot stilstand brengt. Sandite werk goed, maar op bijvoorbeeld het zeer gladde tracject Hgl-Odz-Bh was geen sandite te bekennen.

Donderdag 24 nov 2016 - 11:11:54
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
Wat ik me afvraag, helpen zandstrooiers in dat soort gevallen? Ik weet dat de Linten en GTW's voorzien zijn van zandstrooiers en in de Linten hoor je ze ook geregeld werken bij gladde sporen.

De NS-treinstellen zijn niet voorzien van zandstrooiers. Als dat wel het geval was, zouden de wielen minder snel doorslippen en de kans op platte kantjes minder worden? En wat is de redenering van NS om haar treinstellen niet met zandstrooiers uit te rusten?

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Donderdag 24 nov 2016 - 11:22:02
illyavaes
illyavaes
Quote
VIRMm1 (do 24 nov 2016 09:16:02 www.somda.nl): Vlakke plaatsen ontstaan absoluut niet bij het wegrijden. Enkel bij het remmen.
Het gaat in de herfst ook om meer dan vlakke plaatsen. Maar dispunctualiteit (waaronder 20 minuten in Driebergen staan vanwege niet weg durven gaan naar de vrije baan), gemiste aansluitingen, verminderde dienstregelingen en "wegens te grote vertraging" doorrijdende/opgeheven treinen boeien natuurlijk niet.
Maar dan nog: als al van vlakke plekken voorziene wielen extra doorslaan bij het wegrijden, zal dat het niet ronder maken maar wel hameren op het spoor of zelfs een kuiltje in de spoorstaaf maken.
Quote
VIRMm1 (do 24 nov 2016 09:16:02 www.somda.nl): ABI installaties werken wel goed, maar omdat je het over grote krachten hebt met flinke remcilinders laat je de remmen niet 'even' tientallen keren per seconden lossen zoals dat bij auto's gaat.
Wat begrijp je niet aan "elektrisch remmen"?
Quote
VIRMm1 (do 24 nov 2016 09:16:02 www.somda.nl): vwb die aangepaste tractieinstallaties: je kunt niet zomaar in een bestaande trein extra aangedreven assen inbouwen.
Kijk voor de gein eens hoeveel ruimte een tractie installatie in beslag neemt bij de VIRM. Dat gaat ten kosten aan zo'n 10 zitplaatsen.
Buiten dat komt er een hoop extra gewicht bij waar de constructie van de trein niet op gemaakt is.
Het is een aanname dat er een extra tractie-installatie nodig is.
ICM-IV is ook gebouwd met 1 extra set motoren zonder nieuwe tractie-installatie, de bestaande kon dat aan.
Er zit niet voor niets enorm veel software in moderne treinen (en zelfs IRM voldoet min of meer aan die term in dat opzicht, al is het ontwerp dan meer dan 22 jaar oud).
Het argument voor het kleine aantal aangedreven assen is dat de draaistroommotoren bij een gegeven omvang veel sterker zijn. Het omgekeerde geldt dan ook: kleinere motoren zijn net zo sterk, en assen met nog kleinere motoren zijn minder sterk maar geven wel extra adhesie.

Wil jij beweren dat jij of iemand anders onderzocht heb/heeft hoeveel ruimte er in de loopdraaistellen aanwezig is voor een heel kleine draaistroommotor uitsluitend en alleen voor de extra adhesie? Dat denk ik niet, eerlijk gezegd.
En ik durf te beweren dat NS het ook niet heeft laten onderzoeken (deels omdat men het probleem niet voelt gezien de wijze van [non-]sturing door de concessie-"opdrachtgever" en deels precies door dit soort redeneren o.b.v. aannames).
Quote
VIRMm1 (do 24 nov 2016 09:16:02 www.somda.nl): En het feit dat 'oude' treinen meer aangedreven assen hebben tov 'nieuwe' treinen is omdat de tractietechnieken van tegenwoordig (draaistroommotoren) beter en effectiever zijn dan de 'oude' weerstandgestuurde tractieinstallaties.
Je herhaalt slechts het door mij genoemde argument van het mooi-weer-scenario dat alleen vermogen telt.
Als je dat (aanzet- en in dit geval vooral rem-)vermogen niet aan de rails kwijt kunt, heb je je werk niet goed gedaan.

Donderdag 24 nov 2016 - 11:27:41
illyavaes
illyavaes
Quote
gose91 (do 24 nov 2016 09:23:16 www.somda.nl): Een ABI registreert bij remmen een as die al blokkeert, eerder kan zo'n ding niet reageren. Zoiets kan 'ie niet echt aan zien komen.
Dat valt bij de ABI-experts wel mee. Die kunnen al zien dat een as gaat doorslippen als dat nog nèt niet het geval is. Maar dat is natuurlijk extreme research die niet de moeite waard is voor die paar gevallen.
Quote
gose91 (do 24 nov 2016 09:23:16 www.somda.nl): Dan moet de lucht nog uit de remcilinders gelaten worden en dat kan best een beetje zijn, al die tijd glijden die wielen nog steeds. Zijn de remmen gelost, kan de as weer gaan rollen en worden de remmen weer geactiveerd. Dit alles in enkele seconden, maar je hebt wel je as een paar meter over de rails gesleept.
Ik had het al over elektrisch remmen.

Donderdag 24 nov 2016 - 11:33:27
VIRMm1
VIRMm1
Quote
illyavaes (do 24 nov 2016 11:22:02
Wat begrijp je niet aan "elektrisch remmen"?
Ben jij uberhaupt bekend met treintechniek?
Onder elektrisch remmen wordt verstaan: Het elektrisch aansturen van de remmen.
Ook wel Elektro-pneumatisch remmen (EP remmen)
Daarbij wordt nog steeds gebruik gemaakt van luchtcilinders die remblokken tegen remschijven aangooien.

Mocht je met elektrisch remmen de Elektro-Dynamische rem (ED-rem) bedoelen, dan moet je duidelijker zijn in je formulering.
ABI doet he-le-maal niks met een ED-rem, en bestaat alleen op remcilinders (welke je zowel EP als P (Pneumatisch) aan kan sturen).
Quote
illyavaes (do 24 nov 2016 11:22:02 www.somda.nl):
Het is een aanname dat er een extra tractie-installatie nodig is.
ICM-IV is ook gebouwd met 1 extra set motoren zonder nieuwe tractie-installatie, de bestaande kon dat aan.
Er zit niet voor niets enorm veel software in moderne treinen (en zelfs IRM voldoet min of meer aan die term in dat opzicht, al is het ontwerp dan meer dan 22 jaar oud).
Het argument voor het kleine aantal aangedreven assen is dat de draaistroommotoren bij een gegeven omvang veel sterker zijn. Het omgekeerde geldt dan ook: kleinere motoren zijn net zo sterk, en assen met nog kleinere motoren zijn minder sterk maar geven wel extra adhesie.
Een VIRM tractieinstallatie kan er niet nog een draaistel met motoren bij hebben.
Zou dat wel mogelijk zijn dan was er in de tijd van de verlenging van de 4 wagenstellen naar 6 wagenstellen die 3e tractie installatie wel achterwegen gelaten. En ja, dat is onderzocht.

Tevens heb je dan bij uitval van 1 tractie installatie meteen last dat je 66% van je tractievermogen kwijt bent omdat 66% van je tractiemotoren niet meer werkt.
Dat is ook meteen het probleem van een ICMm. Valt de 2e tractiegroep uit, ben je 66% van je vermogen kwijt en kan/mag het treinstel niet meer zelfstandig rijden.
Over betrouwbaarheid gesproken.


Vergeet overigens niet dat je met gose91 en met mij met NedTrain monteurs te maken hebben, die hebben echt wel een beetje verstand van treinen en de techniek...

Laatst bewerkt door VIRMm1 op Donderdag 24 nov 2016 om 11:35:27

Donderdag 24 nov 2016 - 11:46:14
sjoerd
sjoerd
Het verschil tussen de inbreng van Ilya Vaes en de reacties is, dat Ilya mogelijkheden aangeeft om tot verbetering te komen. We hebben niets aan: het kan niet want het kan niet. Ik dring er bij mensen in mijn omgeving altijd op aan toch vooral met ideeën te komen, niet met commentaar.
Daarnaast: er was een tijd dat we nog nooit hadden gehoord van blaadjes op de rails. Er is inderdaad iets veranderd aan de treinen, niet aan de rails. Dus dan ga je daar kijken wat er te leren valt. Want er zijn meer geneesmiddelen dan wel eens gedacht wordt en sandite spuiten is uiteindelijk in alle opzichten een schadelijke symptoombestrijding.

Donderdag 24 nov 2016 - 12:05:42
illyavaes
illyavaes
Quote
VIRMm1 (do 24 nov 2016 11:33:27 www.somda.nl): Ben jij uberhaupt bekend met treintechniek?
Onder elektrisch remmen wordt verstaan: Het elektrisch aansturen van de remmen.
Ook wel Elektro-pneumatisch remmen (EP remmen)
Daarbij wordt nog steeds gebruik gemaakt van luchtcilinders die remblokken tegen remschijven aangooien.
Mocht je met elektrisch remmen de Elektro-Dynamische rem (ED-rem) bedoelen, dan moet je duidelijker zijn in je formulering.
Ach ja, "elektrodynamisch" is natuurlijk niet "elektrisch".
Dat is natuurlijk gewoon een reactie a la "je houdt je niet aan mijn spelregels, dus dan mag ik het terzijde schuiven".
Als je dan zo over terminologie valt (daar ben ik best goed in, vraag mijn collega's maar) dan hoor jij over "elektro-pneumatisch" te praten. Dat is namelijk de term die ervoor bedacht was, bij de introductie (in Mat.'64).
Quote
VIRMm1 (do 24 nov 2016 11:33:27 www.somda.nl): ABI doet he-le-maal niks met een ED-rem, en bestaat alleen op remcilinders (welke je zowel EP als P (Pneumatisch) aan kan sturen).
Je bedoelt "de ABI die wij hebben doet er niets mee".
Dat wil niet zeggen dat je geen (wel) slimme ABI kunt maken die het wèl doet (zoals bij bijv. metro's en trams stinknormaal is inmiddels).
Quote
VIRMm1 (do 24 nov 2016 11:33:27 www.somda.nl): Een VIRM tractieinstallatie kan er niet nog een draaistel met motoren bij hebben.
Zou dat wel mogelijk zijn dan was er in de tijd van de verlenging van de 4 wagenstellen naar 6 wagenstellen die 3e tractie installatie wel achterwegen gelaten. En ja, dat is onderzocht.
Da's mooi. Ik ben er echter niet van overtuigd dat het dezelfde insteek had als je bij een "kunnen we met kleine motoren gewoon meer assen adhesie laten geven" (maar meer "kunnen we nóg meer wegbezuinigen).
Quote
VIRMm1 (do 24 nov 2016 11:33:27 www.somda.nl):
Tevens heb je dan bij uitval van 1 tractie installatie meteen last dat je 66% van je tractievermogen kwijt bent omdat 66% van je tractiemotoren niet meer werkt.
Jaja, we mogen geen maatregelen verlangen voor iets dat gegarandeerd elk jaar weer terugkomt maar je mag wel rekening houden met iets dat misschien helemaal niet gaat optreden (hoewel, bij de benadering die er kennelijk wordt gehanteerd bij het spoor, is falen kennelijk een als onvermijdelijk geaccepteerd verschijnsel geworden).
Quote
VIRMm1 (do 24 nov 2016 11:33:27 www.somda.nl):
Vergeet overigens niet dat je met gose91 en met mij met NedTrain monteurs te maken hebben, die hebben echt wel een beetje verstand van treinen en de techniek...
"Je mag pas wat over resultaten zeggen als je van de inhoud net zo veel weet".
Dan mag niemand in Frankrijk meer stroom gebruiken zolang ze geen kernfysicus zijn geworden.
Vergeet overigens niet dat je met mij te maken hebt met een informatie-analyse met ruim dertig jaar ervaring in "het spoor" (en iemand die wel gewoon zijn eigen naam gebruikt en door collega's "wandelende encyclopedie" is genoemd). Zegt dat wat? Nee, dacht ik al. Dus waarom bij jullie wel?

Donderdag 24 nov 2016 - 12:13:33
Dead_Devil
Dead_Devil
Wachtend in Maarssen op mijn sprinter naar Utrecht kwam er een goed bonkende Virm Vi trein 836 langs...

even om het beeld duidelijk te maken: Ik draag een koptelefoon met Noise Cancelation techniek erin en voelde en hoorde de trein al aankomen voor hij uberhaupt vlak bij het perron was!

Toen de trein voorbij kwam zag ik letterlijk de 2 midden wagons bij hun bak overgangen mee hobbelen! lijkt me geen comfortable reis voor de reizigers en het was zelfs ergens beangstigend om te zien en horen.

Machinist zal uiteraard weinig in de gaten hebben of merkt voelt een machinist hier iets van?

Donderdag 24 nov 2016 - 12:24:27
thom
thom
Quote
bacr (do 24 nov 2016 07:29:09 www.somda.nl): Een OB/SB in blaadjesgebied zou ook best handig zijn geweest.
Nouja, ze staan veelal aan de eindpunten waar de treinen uitlopen, dat lijkt me handiger dan dat ze 'onderweg' staan.

Donderdag 24 nov 2016 - 12:34:21
SchuurB
SchuurB
Hoe zit het eigenlijk met DM'90? Het is in de defect-lijstjes van Rolfie niet opgenomen en het heeft ter vervanging in de 7000 gereden, dus er is kennelijk wat over. Toch kan het alleen (E)P en niet ED remmen, dus met de hierboven genoemde nadelen.

Donderdag 24 nov 2016 - 12:38:58
jelmerrr
jelmerrr
Volgens mij staat er altijd wel aardig wat over? Ik denk dat er wel wat niet beschikbaar was maar dat het zo nog net opgelost kon worden.
En volgens mij heeft er gister op het hoogtepunt maar 2 stellen in 7000 gereden ipv 4 (de dagen ervoor)

Donderdag 24 nov 2016 - 12:44:36
VIRMm1
VIRMm1
@ylliavaes

Heeft niks met 'spelregels' te maken. Wanneer je binnen het spoor over een elektrische rem praat gaat het gewoon over een EP rem.
Jij valt mij aan met termen als 'wat begrijp je niet aan elektrisch remmen'.
Volgens mij hoef ik daar ook geen woorden meer aan vuil te maken want je spreekt jezelf tegen.


En de ABI die 'wij' hebben doet niks met ED remmen omdat ED remmen niet slippen. Waarom zou je een ABI dan inbouwen? Dat apparaat heeft dan geen functie.


Tevens spreek je over TRC installaties waarbij rekening wordt gehouden met dat ze falen. Vind je dat vreemd? Moet je er van uit gaan dat ze niet falen? En dan vervolgens je materieel defect aan de kant zetten omdat er grove ontwerpmissers zijn gemaakt? Dan hadden we nu weer de discussie kunnen voeren waarin jij zegt 'Oh wat dom dat ze dat zo ontworpen hadden, had er nou maar meer geld in gestoken en een 2e TRC installatie in gebouwd dan had je deze domme problemen niet gehad'.

Blijkbaar heb jij liever wat extra aangedreven assen (tegen belachelijk hoge kosten en minder zitplaatsen) voor die paar weken in het jaar dat het glad is op het spoor, dan dat je (het hele jaar door) tractiestoringen kan krijgen waardoor die hele trein voor een langere tijd niet inzetbaar is.


Tevens, gefeliciteerd met je zelfbenoeming tot wandelende encyclopedie.
Andere mensen aanvallen met termen als 'begrijp je het wel' hoeft niet op sympathie te rekenen van velen hier.


Met vriendelijke groet.

Donderdag 24 nov 2016 - 13:02:03
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Zoals iemand al eerder vroeg,waarom is er nooit een zandstrooi installatie op treinstellen aangebracht ?
Dat dat kan helpen in het grote bladeren op de rails drama lijkt me voldoende reden om daar wellicht toch nog is naar te kijken of dat dat niet alsnog ingebouwd kan worden.
Zo groot is dat systeem immers niet,daar zal toch wel een gaatje voor te vinden zijn ?
Zelfs al is het zo dat het misschien niet goed is voor het spoor
(kan me dat niet voorstellen,maar goed)wat is dan beter,een groot aantal rijdende treinen met minder platte vlakken en uiteindelijk dus minder uitval,of treinen zo laten rondrijden tot ze bonkend over het spoor rijden ook schade aan het spoor maken en dan massaal uitvallen ?

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Donderdag 24 nov 2016 - 13:09:31
VIRMm1
VIRMm1
Het enige wat ik daar over weet is dat FLIRT standaard een zandstrooi installatie heeft, maar dat NS bewust ervoor heeft gekozen deze niet te nemen.
de RNET en Arriva stellen hebben die zandstrooi installatie wel.

Wat hierbij de achterliggende gedachte is durf ik niet te zeggen.

Donderdag 24 nov 2016 - 13:13:53
Sietse
Sietse
Quote
maurits (do 24 nov 2016 11:11:54 www.somda.nl): Wat ik me afvraag, helpen zandstrooiers in dat soort gevallen? Ik weet dat de Linten en GTW's voorzien zijn van zandstrooiers en in de Linten hoor je ze ook geregeld werken bij gladde sporen.

De NS-treinstellen zijn niet voorzien van zandstrooiers. Als dat wel het geval was, zouden de wielen minder snel doorslippen en de kans op platte kantjes minder worden? En wat is de redenering van NS om haar treinstellen niet met zandstrooiers uit te rusten?
Interessant dat je dit aanhaalt. Je hoort en voelt deze dagen de D-GTW's veel slippen. Ook hoor je inderdaad de zandstrooier regelmatig. Toch hoor je minder vlakke plaatsen dan bij het NS-materieel. Ook het aantal defecten lijkt niet hoog aangezien ik deze week nog niet één kortere trein heb gezien. Ik ben geen technicus dus het kan ook toeval zijn

Donderdag 24 nov 2016 - 13:26:07
sjoerd
sjoerd
En ook in het OD topic wordt zand gestrooid: de DDM's doen het beter dan ooit.
Maar alle gekheid op een stokje: er is hier niemand uit op het in twijfel trekken van de deskundigheid van anderen; we hebben allemaal ons eigen werk. Maar het ontbreekt wel eens aan gedachtenvorming en uitwisseling, die door leidinggevenden moet worden gestimuleerd.
Hoewel ik niet bij het spoor aan touwtjes trek, en daar dus geen enkele invloed heb, staat de deur op mijn werk daarvoor altijd open en dat leidt tot overleg, verbeteringen, oplossingen en een dot extra betrokkenheid van onze medewerkers in geval van fricties op de werkvloer.
Mekaar vliegen afvangen levert niks op.

Donderdag 24 nov 2016 - 13:40:59
gose91
gose91
Monteur ben ik niet, VIRMm1. Zoals je ook wel door zal hebben, is ICR de enige matserie waar ik echt wat vanaf weet. Daarvan weet ik dat de technologie van de jaren 80 is. Zou daar een nieuwe ABI-cassette in kunnen? Tuurlijk, maar de dooddoener "businesscase haalt het niet" trek ik er toch weer bij. Als je eens wist hoeveel overtuigingskracht de nieuwe tractiecassette van ICM heeft gekost, kan je wel begrijpen dat het voor "dat systeempje dat we maar twee weken écht nodig hebben" echt niet gaat gebeuren.

Donderdag 24 nov 2016 - 13:54:10
VIRMm1
VIRMm1
Ja Gose, daar ben ik van op de hoogte.

Soms moet er een afweging gemaakt worden tussen kosten en baten. En in dit geval zullen de kosten te hoog zijn voor de baten (die 2 weken wat meer treinen beschikbaar hebben).

Daarbij in het achterhoofd gehouden dat over een aantal jaar het materieelpark weer zo goed op orde is dat er dan wel wat treinen uit kunnen vallen.

Donderdag 24 nov 2016 - 14:46:22
pjkleton
pjkleton
Bij YouTube kan je nog wel wat vinden over de Kuilwielenbank als iemand dat wil weten. Het begeleidende geluid is wel wat lawaaierige muziek, maar de beelden zijn wel leerzaam ,ook al is het dan een tram in dit geval
Die film van Nedtrain is niet zo duidelijk.
Peter

Donderdag 24 nov 2016 - 15:17:08
Bastiaan85
Bastiaan85
Quote
AgentX (di 22 nov 2016 19:19:27 www.somda.nl): En kan het materieel dat aan de kant staat niet gewoon gaan rijden dan? Dan maar met vierkante wielen... Of trap ik nu een afdeling bij Prorail heel hard op het spreekwoordelijke pikje?
Het spoor zal er weinig last van hebben, het probleem is dat je wielophanging aan gort gaat. Een beetje dezelfde reden waarom je niet op een lekke band naar de garage moet blijven rijden.

Donderdag 24 nov 2016 - 15:52:43
279
279
Quote
gose91 (di 22 nov 2016 20:30:37 www.somda.nl): En nee, bij het eerste de beste vlakke plaatsje wordt niet direct de trein uit de dienst genomen. Meetpunten verspreid door het land meten de ernst van de vlakke plaatsen. Afhankelijk van de zwaarte mag een stel nog zeven tot twintig dagen doorrijden. De zware defecten gaan uiteraard direct de dienst uit, want je riskeert schade aan het loopwerk.

Donderdag 24 nov 2016 - 18:58:42
illyavaes
illyavaes
Quote
VIRMm1 (do 24 nov 2016 12:44:36 www.somda.nl): @ylliavaes
illyavaes
Quote
VIRMm1 (do 24 nov 2016 12:44:36 www.somda.nl):
Heeft niks met 'spelregels' te maken. Wanneer je binnen het spoor over een elektrische rem praat gaat het gewoon over een EP rem.
En "dus" (aannemend dat het klopt) moet iedereen hier dezelfde betekenis gebruiken. Dat noem ik een spelregel opstellen en als criterium gebruiken.
Je zou ook kunnen zeggen "wat zou de ander ermee bedoelen" (zeker als diegene laat blijken het anders te bedoelen), bijvoorbeeld zoals een willekeurige Nederlander die geen NedTrain monteur is.
Ik zei trouwens "elektrisch remmen" en dat is iets anders dan "een elektrische rem". Remmen is een werkwoord en elektrisch is een bijwoord dat aangeeft hoe dat remmen gebeurt (rem = zelfstandig naamwoord, elektrischE = bijvoeglijk naamwoord). Dat werkwoord is niet beperkt tot de vormen van remmen die bij het Nederlandse spoor en/of een NedTrain monteur al dan niet gebruikelijk is.
Ik blijf gewoon de gewone Nederlandse betekenis gebruiken, dan snappen zowel leken als techneuten (die ervoor openstaan) het gewoon - sorry, is een erfenis van het vertalen tussen VL-gebruikers en ICT-ers.
Quote
VIRMm1 (do 24 nov 2016 12:44:36 www.somda.nl):
Jij valt mij aan met termen als 'wat begrijp je niet aan elektrisch remmen'.
Het spijt me zeer als je je aangevallen voelt. Misschien had ik beter kunnen zeggen "wat is er onduidelijk aan", maar het leek me zo voor de hand liggen dat "elektrisch remmen" alleen maar ... (op een) elektrisch(e wijze) remmen (= actief je snelheid verminderen, dus niet uitrollen) dat het me duidelijk "tongue-in-cheek" leek.
Naast mijn zenden kan echter ook de ontvanger zich afvragen of het nou wel zo terecht is dat hij zich aangevallen voelt. Wordt hij ergens van beticht? Uitgescholden? Door een bijvoeglijk naamwoord beoordeeld ("grote x", "lange y", ...)?
Quote
VIRMm1 (do 24 nov 2016 12:44:36 www.somda.nl):
Volgens mij hoef ik daar ook geen woorden meer aan vuil te maken want je spreekt jezelf tegen.
Leuke stelling, maar de onderbouwing mag je nog even aanwijzen want ik ben kennelijk te dom om hem te zien.
Quote
VIRMm1 (do 24 nov 2016 12:44:36 www.somda.nl):
En de ABI die 'wij' hebben doet niks met ED remmen omdat ED remmen niet slippen. Waarom zou je een ABI dan inbouwen? Dat apparaat heeft dan geen functie.
Erm... waar komen al die vlakke plekken dan vandaan als "we" zo'n perfecte sliploze remwijze hebben? Zou je niet denken dat mijn suggestie (meer elektrisch remvermogen beschikbaar maken door meer adhesie) dan tevens zou neerkomen op "die perfecte ED remmen méér toepassen"?
Ik vermoed sowieso dat je een ABI als iets ziet dat separaat moet zijn omdat ... hij nou eenmaal separaat is. Het is namelijk een functie, die ook ook kan zijn geimplementeerd als integraal onderdeel van de tractie-installatie (sterker nog, bij moderne installaties is hij dat volgens mij altijd) zodat er bij het elektrisch remmen zoveel vermogen wordt toegepast dat de betrokken motor-as nèt niet blokkeert. Want dat is wat die functie doet, voorkomen dat de remming zodanig goed werkt dat de draaiende beweging van de as tot stilstand komt terwijl de horizontale beweging van trein en as over het spoor nog doorgaat (=slip).
En dat kan (ook weer bij moderne installaties) tegenwoordig tot vrijwel bij stilstand met een substantieel remmend vermogen (althans, dat hebben de experts in tijdschriften e.d. mij wijsgemaakt).
Quote
VIRMm1 (do 24 nov 2016 12:44:36 www.somda.nl):
Tevens spreek je over TRC installaties waarbij rekening wordt gehouden met dat ze falen. Vind je dat vreemd? Moet je er van uit gaan dat ze niet falen? En dan vervolgens je materieel defect aan de kant zetten omdat er grove ontwerpmissers zijn gemaakt? Dan hadden we nu weer de discussie kunnen voeren waarin jij zegt 'Oh wat dom dat ze dat zo ontworpen hadden, had er nou maar meer geld in gestoken en een 2e TRC installatie in gebouwd dan had je deze domme problemen niet gehad'.
Ik zei niet dat je er bij het ontwerp van de installatie geen rekening mee moet houden, maar dat "falen kennelijk een als onvermijdelijk geaccepteerd verschijnsel geworden" is. Oftewel "hij gaat toch falen, dus ik onderneem niets meer om dat te vermijden".
Er waren tijden dat er werd gezegd "hij moet het gewoon altijd doen" (en dan 'stiekum' toch zo redundant bouwen dat hij nog wegkomt). Dat zijn we bij het "moderne" spoor kennelijk kwijt.
Ik heb sowieso niet gezegd dat je maar 1 tractie-installatie moet hebben, dus het laatste was een stroman.
Quote
VIRMm1 (do 24 nov 2016 12:44:36 www.somda.nl): Blijkbaar heb jij liever wat extra aangedreven assen (tegen belachelijk hoge kosten en minder zitplaatsen) voor die paar weken in het jaar dat het glad is op het spoor, dan dat je (het hele jaar door) tractiestoringen kan krijgen waardoor die hele trein voor een langere tijd niet inzetbaar is.
Dit zijn allemaal aannames, mogelijk deels op basis van je kennelijke weerstand tegen het idee om zelfs maar te overwegen meer assen aan te drijven van het schijnbaar geliefde VIRM (en bovendien een onechte tegenstelling).
De ontwerper van ICE en andere moderne treinstellen met gedistribueerde aandrijving (en tractie-installaties) zijn het meer met mij dan met jou en het IRM-ontwerp eens, denk ik.
Quote
VIRMm1 (do 24 nov 2016 12:44:36 www.somda.nl):
Tevens, gefeliciteerd met je zelfbenoeming tot wandelende encyclopedie.
Andere mensen aanvallen met termen als 'begrijp je het wel' hoeft niet op sympathie te rekenen van velen hier.
Als ik schrijf "door collega's 'wandelende encyclopedie' genoemd" dan maak jij er "zelfbenoeming" van? Vreemd. Iemand zou het een ad hominem (persoonlijke aanval) kunnen noemen. En dan toch mij de maat nemen (nog wel namens "vele anderen hier")? Tsk...

Maar ok, VIRM is dus perfect gemotoriseerd dus mijn suggesties zijn vanzelfsprekend klinkklare onzin. Waarom komt het dan volgens jou zo klote weg uit stations, zelfs als het geen herfst is maar na een regenbuitje na een week of meer droogte, en welke suggesties heb JIJ om eraan te doen zodat de klanten er geen slachtoffer meer van zijn?

Donderdag 24 nov 2016 - 19:14:34
illyavaes
illyavaes
Quote
gose91 (do 24 nov 2016 13:40:59 www.somda.nl): Tuurlijk, maar de dooddoener "businesscase haalt het niet" trek ik er toch weer bij. Als je eens wist hoeveel overtuigingskracht de nieuwe tractiecassette van ICM heeft gekost, kan je wel begrijpen dat het voor "dat systeempje dat we maar twee weken écht nodig hebben" echt niet gaat gebeuren.
Dat het management tot en met de "opdrachtgever" van de concessie (niet voor niets tussen aanhalingstekens, want die rol speelt het ministerie absoluut niet, in tegenstelling tot provincies) hier een zeer bedenkelijke rol in spelen waar de belangen van de reizigers vrijwel niet in voorkomen, staat buiten kijf.
Maar dat betekent toch nog niet dat we hun verkeerde prioriteiten moeten overnemen?
Bovendien, lees wat je zelf zegt: je hebt het "echt nodig". En toch poeh-poehen dat belang - en eroverheen walsen dat tenminste een deel van de suggesties het hele jaar betrof: VIRM slipt het hele jaar door bij het minste of geringste (vraag maar aan machinisten, of ga er zelf eens mee en blijf ernaast staan tot hij wegrijdt, zodat je hóórt dat de assen sneller gaan draaien en weer teruggeregeld worden).
Quote
VIRMm1 (do 24 nov 2016 13:54:10 www.somda.nl): Ja Gose, daar ben ik van op de hoogte.
Soms moet er een afweging gemaakt worden tussen kosten en baten. En in dit geval zullen de kosten te hoog zijn voor de baten (die 2 weken wat meer treinen beschikbaar hebben).
Laat die afweging dan maar over aan de mensen die daar verstand van hebben (en help te hopen dat we er nog eens voor zorgen dat de concessie ook eens direct of indirect een financieel belang aan zitplaatskans, niet-uitval van treinen, bijstuurbare logistiek en andere voor reizigers belangrijke resultaten gaat hechten, zodat die business cases wèl klantgericht worden.
Quote
VIRMm1 (do 24 nov 2016 13:54:10 www.somda.nl):
Daarbij in het achterhoofd gehouden dat over een aantal jaar het materieelpark weer zo goed op orde is dat er dan wel wat treinen uit kunnen vallen.
Geloof je dat zelf echt? Terwijl je ook in dat kosten/baten gebeuren gelooft (of er achter staat)? Dan wordt het namelijk altijd zo gerekend dat er nèt voldoende materieel is om hakken over de sloot te voldoen aan de (beperkte) eisen die er zijn. Zoals een intussen gepensioneerde collega (sinds 1973 ofzo bij NS) eens zei bij de verzelfstandiging: zo goed als het nu is, wordt nooit meer. En dat sloeg vooral daarop. Sindsdien hebben we een stuk of drie rondes gehad van naar beneden bijstellen van planningsnormen qua zitplaatsen (en dat is bij de theoretische beschikbaarheid van materieel, dus never nooit gehaald).

Laatst bewerkt door illyavaes op Donderdag 24 nov 2016 om 20:22:37

Donderdag 24 nov 2016 - 20:52:27
SunKeeper
SunKeeper
Iets anders: zijn (goederen)locs meer of minder gevoelig voor wielschade dan treinstellen?

Vanmorgen vroeg kwam er namelijk een rode 6400 (van DB gok ik?, te ver/donker om goed te kunnen zien) voorbij. Nog ruimschoots vantevoren was al een hard getik/bonk te horen, pas een halve minuut later ook het normale geruis van een rijdende loc toen die wat dichtbij kwam.
Dat leek niet zomaar een keultje in het wiel, maar eerder alsof er 20% uit het wiel was. De machinist kan toch nooit heel fijn op zijn stoel hebben gezeten, alleen al vanwege de enorme bak herrie.

Bij een complete goederentrein remt toch de trein de loc af, en niet andersom? (gezien de snelheidbeperking bij de 1600/1700 als deze als losse loc rijdt)

Toch wel raar dat je dan aan een loc zoveel wielschade hebt.

Donderdag 24 nov 2016 - 21:21:52
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Je kan natuurlijk ook met een losse loc glijden. Of de loc heeft een trein mee waarvan de wagens niet heel geweldig remmen zodat de loc relatief best aardig meeremt. De loc is ook het voorste voertuig natuurlijk. Kortom, mogelijkheden genoeg.

Donderdag 24 nov 2016 - 23:22:19
VIRMm1
VIRMm1
@illyavaes

Je doet nu overkomen of alles wat ik beschrijf door mij bedacht en uitgewerkt is.
Of dat ik het aan het verdedigen ben.
Dat is absoluut niet zo, ik geef enkel tekst en uitleg hoe het bedrijf denkt en werkt.

Daarbuiten is mijn kennis voornamelijk (technisch) gespecialiseerd op de VIRM, DDZ, SLT en FLIRT.

Dat er een andere manier van denken en schrijven is tussen een specialist op de werkvloer en een specialist op kantoor bewijzen wij beiden hier met ons typewerk.

Fijn weekend alvast.

Vrijdag 25 nov 2016 - 10:11:34
illyavaes
illyavaes
Kantoor is ook een werkvloer. Door zo'n opmerking kun je de indruk wekken dat mensen op kantoor per definitie ongelijk hebben of er minder verstand van hebben (en eventueel dus genegeerd kunnen of moeten worden). Als je die indruk niet wilt wekken, is zo'n opmerking misschien niet zo (verst-/h)andig.
Ook vast een prettig weekend

Vrijdag 25 nov 2016 - 10:41:26
VIRMm1
VIRMm1
Laten we het erop houden dat we allebei gelijk hebben en allebei onze specialiteit hebben

Vrijdag 25 nov 2016 - 11:08:31
pjkleton
pjkleton
Jullie beiden bekijken dezelfde zaken vanuit een andere gezichtshoek.
Daardoor zijn er verschillen in de beoordeling.

Meelezer Peter ,die geinteresseerd is in de technische zaken.
Ook een prettig weekeinde.

Vrijdag 25 nov 2016 - 16:59:08
tonnie12
tonnie12
Quote
sjoerd (do 24 nov 2016 11:46:14 www.somda.nl): Het verschil tussen de inbreng van Ilya Vaes en de reacties is, dat Ilya mogelijkheden aangeeft om tot verbetering te komen. We hebben niets aan: het kan niet want het kan niet. Ik dring er bij mensen in mijn omgeving altijd op aan toch vooral met ideeën te komen, niet met commentaar.
Daarnaast: er was een tijd dat we nog nooit hadden gehoord van blaadjes op de rails. Er is inderdaad iets veranderd aan de treinen, niet aan de rails. Dus dan ga je daar kijken wat er te leren valt. Want er zijn meer geneesmiddelen dan wel eens gedacht wordt en sandite spuiten is uiteindelijk in alle opzichten een schadelijke symptoombestrijding.
blokkenrem weer terug op de treinen

Vrijdag 25 nov 2016 - 18:34:13
sjoerd
sjoerd
Nu maakt een slijptrein het spoor niet echt glad. Als hij net geslepen heeft zit er een ribbelpatroon op de spoorstaaf. Ik ben wel benieuwd of de bladmoes daarin juist niet erg goed blijft haken. Toen we nog geen slippende treinen hadden (en wel blokkenremmen) bleef er niet zoveel blad steken als nu. Wie schept duidelijkheid?

Vrijdag 25 nov 2016 - 19:47:46
thom
thom
Quote
tonnie12 (vr 25 nov 2016 16:59:08 www.somda.nl):
Quote
sjoerd (do 24 nov 2016 11:46:14 www.somda.nl): Het verschil tussen de inbreng van Ilya Vaes en de reacties is, dat Ilya mogelijkheden aangeeft om tot verbetering te komen. We hebben niets aan: het kan niet want het kan niet. Ik dring er bij mensen in mijn omgeving altijd op aan toch vooral met ideeën te komen, niet met commentaar.
Daarnaast: er was een tijd dat we nog nooit hadden gehoord van blaadjes op de rails. Er is inderdaad iets veranderd aan de treinen, niet aan de rails. Dus dan ga je daar kijken wat er te leren valt. Want er zijn meer geneesmiddelen dan wel eens gedacht wordt en sandite spuiten is uiteindelijk in alle opzichten een schadelijke symptoombestrijding.
blokkenrem weer terug op de treinen
Blokkenrem terug is ook een hoop voordelen van een schijfrem weer weg.

Daarnaast was de blokkenrem ook niet heilig, ook daar kon je goed mee gaan glijden hoor...

Vrijdag 25 nov 2016 - 20:02:59
Frontier
Frontier
Wat zijn zoal de voor - en nadelen van beide remsystemen?

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Vrijdag 25 nov 2016 - 23:41:38
VIRMm1
VIRMm1
Blokkenrem remt slecht op hoge snelheden, wordt warm op de wielband waardoor de wielband los kan komen en kan verschuiven, het geeft een hoop herrie en het vervangen ervan is een zware klus.

Voordeel is dan weer wel dat de wielband mooi glad wordt gemaakt waardoor kleine vlakken plaatsen niet snel groeiden.


De schijfrem is eigenlijk zo'n goed rem dat ie te goed is,hij blokkeert dus snel.

Vrijdag 25 nov 2016 - 23:51:26
Frontier
Frontier
Blokkenrem en volwielen dan maar?

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Zaterdag 26 nov 2016 - 06:06:59
VIRMm1
VIRMm1
Daarmee verhelp je de rest van de "problemen" niet natuurlijk

Overigens geeft de mbk van een DDZ nog steeds een blokkenrem (oude mDDm), enkel wordt die alleen gebruikt wanneer er pneumatisch geremd wordt.

Onder normale omstandigheden remt die bak alleen dynamisch, daarom zul je bij een mDDm ook maar zelden een vlakke plaatsen krijgen.

Zaterdag 26 nov 2016 - 10:46:05
illyavaes
illyavaes
Alles aan de ED-rem dus (= elektrisch remmen)

Zaterdag 26 nov 2016 - 11:04:08
Klaasje
Klaasje
Een ED-rem valt door de gebruikte techniek alleen al stil wanneer de snelheid van het wiel te laag wordt. Dat komt omdat je bij een hele lage snelheid geen stroom meer op kan wekken en dus het magnetische veld wat de remkracht veroorzaakt wegvalt. Een ED-rem heeft dus geen ABI nodig.