Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Weersperikelen op het spoor

Donderdag 14 feb 2013 - 09:13:19
thom
thom
Quote
henri1972 (wo 13 feb 2013 17:50:53 somda.nl): Lijkt me dat je in ieder geval in de ochtendspits normaal kan rijden ........
Ware het niet dat middenop de dag omschakelen niet echt eenvoudig is kwa materieel en personeelsdiensten en de bijhorende planning daarvan...

Donderdag 14 feb 2013 - 09:21:20
broek53
broek53
Precies. Een van de klanthatende fouten die de winterdienstregeling is. van materieelplanning is sowieso al geen sprake en dus gata het alleen om de personeelsdiensten. vandaar mijn langlopende pleidooi om als winterregeling te beginnen met op de betreffende dag de personeeldiensten zodanig te wijzigen dat je op een paar momenten op de dag kunt besluiten de treinseries te schrappen die nu in de winterdienstregeling staan - dus zodanig dat die treinen bemand worden door personeel waar je in de bijsturing geen 'last' van hebt in de zin van allerlei vervolg-regelingen als je treinen gaat opheffen. Bijkomend voordeel: als je besluit te gaan opheffen, heb je automatisch en meteen de machinisten bij de hand die het materieel kunnen wegzetten en bijplaatsen bij andere series, en het nodige personeel dat dan zonder verder bijstuurnoodzaak op reserve zit. Dat maakt het mogelijk treindiensten in de loop van de dag op te heffen of op te starten.

Donderdag 14 feb 2013 - 10:04:21
robbertc
robbertc
Van materieelplanning is WEL sprake. Sterker nog, het is een vereiste om een LUD te rijden doordeweeks, anders worden de treinen nauwelijks versterkt.

Donderdag 14 feb 2013 - 10:08:12
Klaasje
Klaasje
En voor hoeverre sluit die aangepaste planning aan op de beschikbare materieelvoorraad op de verschillende opstelterreinen? Ik heb het flauwe vermoeden van niet want tijdens de winterdienst is er ondanks vervoersvraaguitval vaak sprake van achterblijvers.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Donderdag 14 feb 2013 - 10:10:26
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
En zo denk ik er ook over. Er zal best iets zijn gepland, maar in de tuin van Ekz staat vast de hele dag weer een stelletje te niksen, Asd & Wgm staan behoorlijk vol, en op de Zaanlijn rijden de 3000 en vooral de 4000 bedroevend klein. (En dan hou ik rekening met vollere treinen en een langere reistijd)

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Donderdag 14 feb 2013 - 10:27:51
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Quote
robbertc (do 14 feb 2013 10:04:21 somda.nl): Van materieelplanning is WEL sprake. Sterker nog, het is een vereiste om een LUD te rijden doordeweeks, anders worden de treinen nauwelijks versterkt.
Zo lang ik bij het plannen van een LUD knoco's e.d. met pen en papier een schema zie maken wel uitlopend mat de volgende ochtend waarin moet starten zodat alles wat wel moet rijden ook daadwerkelijk materieel heeft, dan denk ik niet aan materieelplanning. Wat ik zie is houtje-touwtje, niks planning, niks draaiboek maar net zoals vroeger pen en papier en als dat papier lijkt te kloppen kunnen ze pas e.e.a. in de computer gaan invoeren en dan gaat vanaf 17u tot de volgende ochtend 7u de telefoon bij knoco's en opzichters van de opstelterrein nóg vaker over dan normaal. Feitelijk is het complete waanzin dat iets als een LUD georganiseerd wordt met pen & papier & telefoon en mag het een prestatie van formaat zijn dát er nog treinen rijden.

Donderdag 14 feb 2013 - 10:32:58
robbertc
robbertc
Die sluit ongeveer net zo aan op de voorraad als op een reguliere dag. Moeilijkheid is vooral dat op de locaties het nachtelijke rangeerplan niet bestaat (materieel is er wel, maar niet op de juiste volgorde - dat verklaart het pen en papier werk, waarbij ze proberen toe te werken naar het nieuwe materieelplan).
Vreemd dat de 4000 en 3000 zo klein rijdt, vooral die laatste, want ZJ37 meldt juist dat die vandaag met de maximale 10 bakken rijdt. Veel langer dan SGMm6 of SLT10 is de 4000 ook niet te krijgen..
Om die vervoersstroom daar wel fatsoenlijk weg te krijgen, moet het LUD aangepast worden, want met het materieelplan op dit LUD is dit wel zo ongeveer het maximale.

Laatst bewerkt door robbertc op Donderdag 14 feb 2013 om 10:37:32

Donderdag 14 feb 2013 - 10:35:00
jorgo
jorgo
@ rolandrail:
Was er, met de beschikbare hulpmiddelen, een geautomatiseerd alternatief geweest voor het handwerk? Oftewel: is handwerk per se nadelig?

Laatst bewerkt door jorgo op Donderdag 14 feb 2013 om 10:37:31

Donderdag 14 feb 2013 - 10:36:07
broek53
broek53
Nu ja: het komt erop neer dat het in de praktijk (plan of niet) allemaal geregeld wordt alsof er een grote verstoring is, dus puur in de bijsturing.
Niks mis mee (denk ik), maar dat kun je in de loop van de dag dus net zo goed (of net zo slecht) doen, waarbij je in aanvang materieel hebt met "gratis' personeel erop om het weg te rangeren, voor te brengen, over te brengen, bij andere treinen bij te plaatsen etcetera. In feite maak je een bijsturingspool materieel + personeel, daar gaat het in mij plannetje om.

Donderdag 14 feb 2013 - 10:46:24
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Quote
jorgo (do 14 feb 2013 10:35:00 somda.nl): @ rolandrail:
Was er, met de beschikbare hulpmiddelen, een geautomatiseerd alternatief geweest voor het handwerk? Oftewel: is handwerk per se nadelig?
Het handwerk is aan de basis niet nadelig maar zeer intensief en degenen die het doen kunnen hun normale werk in de praktijk niet doen zoals gewenst met alle gevolgen van dien in het rangeerproces.
Er is nog maar eén LUD en het moet toch mogelijk zijn bij de jaarplanning gelijk een LUD te maken. Druk op de knop en klaar, hooguit beetje bijschaven. Niet zoals nu dat in zeg tussen 17u en 01u met de hand alles omgegooid moet worden want na 01u heb je nodig om de fouten er uit te halen, bij te schaven enz. en dat bijschaven moet feitelijk op z'n laatst om 05 klaar zijn, eigenlijk om 04u al want dan is het voorbrengen van de eerste treinen al weer begonnen.

Donderdag 14 feb 2013 - 10:52:08
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Quote
robbertc (do 14 feb 2013 10:32:58 somda.nl): Vreemd dat de 4000 en 3000 zo klein rijdt, vooral die laatste, want ZJ37 meldt juist dat die vandaag met de maximale 10 bakken rijdt. Veel langer dan SGMm6 of SLT10 is de 4000 ook niet te krijgen..
Tsja, het spijt me zeer. Maar als er een halfuursdienst rijdt, moet je er wel voor zorgen dat iedereen mee kan. Anders moeten mensen een half uur wachten. Het feit dat VIRM10 als maximaal wordt gezien, zegt genoeg. Daarom pleitte ik al vanaf dag 1 voor een 103000 Amr - Hdr die met VIRM6/8 uitgevoerd kan worden, zodat drukke 3000'n met VIRM12 kunnen rijden. (Dit kon vorig jaar wel.) Hetzelfde geldt voor de 4000. Als deze normaal stampvol met SGM6 rijdt, en er vervalt een trein ervoor/na met SGM5, hoef je niet te verwachten dat iedereen mee kan. Zelfs SLT12 biedt voor treinen als de 4029 geen oplossing, maar het is wel het beste wat je je klanten kunt bieden.

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Donderdag 14 feb 2013 - 11:21:10
robbertc
robbertc
Dat zeg ik ook. Met het huidige LUD (dus niet knippen van de 3000 in Amr en geen 4700), zijn deze materieelsamenstellingen het hoogst haalbare, en dat is te weinig..

Donderdag 14 feb 2013 - 12:09:40
mren
mren
Ik meen me te herinneren dat bij de vorige AHD/LUD de Fyra toeslagvrij was, is dat tegenwoordig niet meer? (net als de gratis koffie...)

Laatst bewerkt door mren op Donderdag 14 feb 2013 om 12:12:15


Donderdag 14 feb 2013 - 12:11:26
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
De Fyra is toeslagvrij, de koffie is niet gratis

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Donderdag 14 feb 2013 - 12:13:46
mren
mren
En waar kan de eenvoudige reiziger lezen dat de Fyra toeslagvrij is? Niet in het AHD/LUD-bericht op de site en ook de reisplanner geeft nog gewoon "Toeslag Schiphol - Breda".


Donderdag 14 feb 2013 - 12:16:52
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Klopt, je hoort het alleen via de omroep, vermoedelijk nadat je een toeslagkaartje hebt gekocht.

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Donderdag 14 feb 2013 - 12:17:32
stefanvdw
stefanvdw
Op Ah anders net wel (12.00 uur) de omroep dat koffie en thee bij Kiosk gratis is

Donderdag 14 feb 2013 - 12:44:08
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Flickr RSK1992
En ik hoorde ook dat enkele vriendinnen vanmorgen tijdens hun tocht naar het oosten een gratis koffie konden krijgen op Ut. Is hier wellicht sprake van willekeur; op het ene station wel, op het andere station niet?

Met vriendelijke groet, Robin

Donderdag 14 feb 2013 - 12:57:59
ZJ37
ZJ37
In Vs, Mdb en Gs is de koffie ook gratis. En dat is nog niet alles: toiletgebruik te Mdb is ook gratis!

Donderdag 14 feb 2013 - 14:21:31
gummbahla
gummbahla
Blijkbaar kijken de buitenlandse vervoerders verrukt naar de bij ons zo vervloekte winterdienstregeling. Men is daar zelfs zó radeloos, dat men bij de NS aanvragen doet om 'ons systeem over te kopen' www.volkskrant.nl

Donderdag 14 feb 2013 - 14:27:04
robbertc
robbertc
Ik denkdat het alleen gaat om het systeem dat voor de volgende dag een nieuw plan kan maken, niet om het plan zelf

Donderdag 14 feb 2013 - 14:32:43
trdl85
trdl85
Op zich is "onze" winterdienstregeling helemaal niet zo slecht. Alleen zijn we in Nederland veel te verwend met treinen die ieder kwartier rijden. Natuurlijk betalen reizigers grof geld om van A naar B vervoerd te worden en ik ben het met iedereen eens dat er heel erg veel verbeterd kan worden, maar blijkbaar is het in het buitenland nog veel slechter!

Donderdag 14 feb 2013 - 14:41:06
ZJ37
ZJ37
Over een winterdienstregeling kun je op allerlei manieren wat van vinden inderdaad, maar laatste wat je moet doen zijn houtje-touwtje oplossingen op een bestaande dienstregling en vervolgens links en rechts wat treinen schrappen of juist verbinden.

Maak dan een degelijk ontwerp met in ieder geval haalbare halteringstijden (extra drukte!) en rijtijden die haalbaar zijn door stops die extra zijn toegevoegd.

Donderdag 14 feb 2013 - 14:43:24
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Flickr RSK1992
Toch vraag ik me af wat er dan in het buitenland te kopen valt aan dit systeem; veel treinen rijden daar standaard al een uurdienst.

En ook even een ander balletje opgooiend alhier: vanmiddag liggen vooralsnog twee trajecten plat door ijzel op de bovenleiding. Tussen de opvallende dingen door werd wat gediscussieerd over het al dan niet meer bestaan van de zogeheten 'ijzelschakeling'. Zelf ben ik niet op de hoogte van de feiten, maar interessant is het wel. Weet iemand hier meer van?

Met vriendelijke groet, Robin

Donderdag 14 feb 2013 - 14:46:57
MDDM
MDDM
Alle IC's schrappen, stoppers van maken en op lengte van 10-12 bakken rond laten rijden. Geen geouwehoer met splitsen en/of combineren, maar tot einde drgl zo rond laten rijden. Iedereen weet waar ie aan toe is, en vertraging door missen van aansluitingen wordt op deze manier minimaal. Je bent wel wat langer op weg, maar dat is dan het enige minpuntje.

Gr Joop mcn Lls

Donderdag 14 feb 2013 - 15:18:06
snowie
snowie
Op dit moment wordt op Gs-Vs plan V ingezet om de bovenleiding schoon te schrapen, is dit Mat door opstelling / vorm / schuitje oid van de Stra extra geschikt om hiervoor ingezet te worden dan andere type materieel ??

Donderdag 14 feb 2013 - 15:22:22
broek53
broek53
Ik herinner mij dat een paar jaar geleden combinaties van plan V reden met de tractie van het voorste stel uitgeschakeld ('het harkje eruit') zodat deze kon schrapen zonder voortdurend grote vlambogen te trekken.
Ze hebben toen ook een aantal malen op Dordrecht - Geldermalsen ijs geschraapt omdat de GTW's dat niet voor elkaar kregen. Dat zal wel met de zwaarte en druk van de stroomafnemers te maken hebben gehad.

Donderdag 14 feb 2013 - 18:08:58
daniel81
daniel81
Quote
MDDM (do 14 feb 2013 14:46:57 www.somda.nl): Alle IC's schrappen, stoppers van maken en op lengte van 10-12 bakken rond laten rijden. Geen geouwehoer met splitsen en/of combineren, maar tot einde drgl zo rond laten rijden. Iedereen weet waar ie aan toe is, en vertraging door missen van aansluitingen wordt op deze manier minimaal. Je bent wel wat langer op weg, maar dat is dan het enige minpuntje.
Alleen jammer dat er zo weinig stoptreinstations zijn waar 12 bakken langs het perron passen.

Iets heel anders:
waarom valt de 4200 uit? Samen met de 4100 zijn dat normaliter 4 treinen per uur op Rtd-Msw. Kwartierdiensten zijn er binnen de LUD nog vrijwel overal (meestal 2x IC en 2x stop). Daarbij is de Hoekse lijn een lijn die qua spoorgebruik vrijwel losstaat van de rest van het spoornet, zelfs op Rtd-Sdm heeft-ie 'eigen' sporen. Dus vanwaar deze uitdunning?

Donderdag 14 feb 2013 - 18:15:14
Klaasje
Klaasje
Ombouw naar metrobedrijf is een behoorlijk effectieve manier om van dit gezeur af te zijn voor de stadsregio Rotterdam.

Donderdag 14 feb 2013 - 18:42:15
evangoor
evangoor
Quote
daniel81 (do 14 feb 2013 18:08:58 Iets heel anders:
waarom valt de 4200 uit? Samen met de 4100 zijn dat normaliter 4 treinen per uur op Rtd-Msw. Kwartierdiensten zijn er binnen de LUD nog vrijwel overal (meestal 2x IC en 2x stop). Daarbij is de Hoekse lijn een lijn die qua spoorgebruik vrijwel losstaat van de rest van het spoornet, zelfs op Rtd-Sdm heeft-ie 'eigen' sporen. Dus vanwaar deze uitdunning?
Personeelsdiensten? Gekoppeld aan wel uitgevallen ICs uit de richting Utrecht?
In ieder geval kunnen het niet de wissels zijn, want die in Vlaardingen wordt juist wel gebruikt voor de Spitspendels. En daarvan schat ik dan in, dat die gereden worden met lokaal Rotterdams personeel.

Donderdag 14 feb 2013 - 19:26:27
ZJ37
ZJ37
Personeelsdiensten worden tijdens LUD aangepast, immers niet alles wordt meer gereden. Maar diensten die alleen en louter bestaan uit slagen op de Hoekse Lijn waag ik te betwijfelen. Evenals dat hier alleen personeel komt van standplaatsen uit de directe omgeving (Rtd/Gvc/Ddr).

Donderdag 14 feb 2013 - 20:11:33
michaben
michaben
Tijdens de aangepaste dienstregelingen van de afgelopen winter (en wat waren er een hoop) heb ik regelmatig de 4058 gehad met vrijwel elke keer een andere samenstelling. Ik heb 3 bakken SGM, 6 bakken SGM, 6 bakken SLT, 10 bakken SLT en 12 bakken SLT gezien. Wat mij dan ook vooral opvalt hieraan is de inconsistentie, de ene keer minimaal met een losse SGM-III, en de volgende keer maximaal met 12 bakken SLT.

Overigens vind ik het wel apart dat bij Wd wel gewoon 10 treinen per uur (6 intercity's en 4 sprinters) kunnen rijden, en op de Hoekse Lijn gewoon 6 spinters per uur blijven rijden, terwijl andere trajecten naar 4 per uur moeten.

Donderdag 14 feb 2013 - 20:47:05
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Ik denk dat dat te maken heeft met dat deze drie treinseries elkaar alleen overlappen op Hmla-Wd.

Schrappen is m.i. praktisch niet mogelijk:
- De 4000 schrappen kan niet, want dan kom je vanuit Bkl niet in Wd en andersom.
- De 9800 schrappen kan niet, want dan kom je vanuit Utt en Vtn niet in Wd en andersom.
- De 8800 schrappen kan niet, want dan kom je vanuit Bdg niet in Wd en andersom.


De 9800 tot Wd laten rijden levert een extra overstap en een bezet spoor in Wd op, dat voegt niets (positiefs) toe.

Wat kan is deze drie series met 50% uitdunnen, maar dan houd je in de richtingen Vtn, Bkl en Bdg slechts een uursdienst over. En ik kan me heel goed voorstellen dat menig reiziger niet voor een paar centimeter sneeuw op een uursdienst gaat zitten wachten.

Laatst bewerkt door AgentX op Donderdag 14 feb 2013 om 20:54:03


Donderdag 14 feb 2013 - 22:09:42
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Je zou de 9800 kunnen beperken tot Gouda (Goverwelle) en de 8800 als stoptrein Wd-Ut laten rijden.


Donderdag 14 feb 2013 - 22:49:29
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Of de 9800 volledig laten rijden en de 19800 schrappen (wat al gebeurt), dat scheelt een overstap te Gdg.
Dan kan de 8800 ook gewoon normaal z'n werk doen tussen Wd en Ut.

Wat er bij verstoringen de laatste tijd nog wel eens gebeurt is dat de 8800 tot Wd rijdt, keert op de buitenste sporen en de (12)500 extra stopt te Wd. Zo blijft een kwartiersverbinding Wd-Ut bestaan, en komt een extra verbinding naar Rtd vrij. Dat is wel erg prettig.
Ik zou er zelfs voor pleiten de (12)500 permanent te laten stoppen in Wd.

Laatst bewerkt door AgentX op Donderdag 14 feb 2013 om 22:53:30


Donderdag 14 feb 2013 - 22:54:34
daniel81
daniel81
SSSt! breng ze nou niet op ideeën

Serieus: totnutoe is er nog geen melt-down geweest bij de uitgedunde drgl, ondanks de 'vele' treinen tussen Hmla en Wd. Dus wees blij dát er nog zoveel rijdt, en laat het voor de planners vooral een inspiratie zijn om elders méér te laten rijden, in plaats van mínder in west-Utrecht

Donderdag 14 feb 2013 - 23:04:38
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Ik heb er ook totaal geen problemen mee. LUD betekent voor mij 0% uitval. Alleen bij uitval van de 8800 bij een verstoring en om een snellere verbinding naar Rtd te creëeren pleit ik voor een stop van de (12)500 in Wd.

Donderdag 14 feb 2013 - 23:05:26
b2py
b2py
Quote
daniel81 (do 14 feb 2013 22:54:34 somda.nl): SSSt! breng ze nou niet op ideeën

Serieus: totnutoe is er nog geen melt-down geweest bij de uitgedunde drgl, ondanks de 'vele' treinen tussen Hmla en Wd. Dus wees blij dát er nog zoveel rijdt, en laat het voor de planners vooral een inspiratie zijn om elders méér te laten rijden, in plaats van mínder in west-Utrecht
Shl en Asd op zondagavond.

Vrijdag 15 feb 2013 - 14:59:58
diesels
diesels
En Ut de vrijdagavond ervoor

Vrijdag 15 feb 2013 - 15:05:30
279
279
is meltdown niet uitval door computerproblemen?

Vrijdag 15 feb 2013 - 15:22:09
mren
mren
Iedereen die denkt dat de bijsturing plat gaat bij verstoringen of dat door de afwisselende personeelsdiensten een verstoring zich als olievlek over het land verspreidt, maakt een 'onbenullige analyse'.
Althans, volgens Meerstadt in NRC van vanavond: foto-uploaden.nl


Vrijdag 15 feb 2013 - 15:27:36
broek53
broek53
Elke keer als Meerstadt gesproken heeft, hoor ik het gekraai van een haan. In Bijbelse zin, bedoel ik.

Laatst bewerkt door broek53 op Vrijdag 15 feb 2013 om 16:01:29

Vrijdag 15 feb 2013 - 15:48:54
mdeen
mdeen
Quote
trdl85 (do 14 feb 2013 14:32:43 www.somda.nl): Op zich is "onze" winterdienstregeling helemaal niet zo slecht. Alleen zijn we in Nederland veel te verwend met treinen die ieder kwartier rijden. Natuurlijk betalen reizigers grof geld om van A naar B vervoerd te worden en ik ben het met iedereen eens dat er heel erg veel verbeterd kan worden, maar blijkbaar is het in het buitenland nog veel slechter!
Ik denk dat verwend niet het goede woord is. Ik denk dat noodzaak een beter woord is. Op plaatsen waar een kwartiersdienst gereden wordt krijg je met een halfuursdienst op een aantal momenten op de dag je reizigers niet vervoerd. Ook niet met het maximale materieel dat je kunt inzetten (wat voor sommige treinseries niet meer is dan er al ingezet wordt).

Op dat moment de helft van het aanbod schrappen is geen zaak van "oh wat zijn we verwend, we kunnen het wel met een halfuursdienst af".

Dat in het buitenland veel minder kwartiersdiensten zijn is ook alleen maar omdat er veel minder reizigers zijn. Maar de NS streept ook niet in halfuursdiensten, dus ik zie ook niet in waarom dat in het buitenland dan gedaan zou moeten worden.

Vrijdag 15 feb 2013 - 15:50:59
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Quote
broek53 (vr 15 feb 2013 15:27:36 www.somda.nl): Elke keer als Meerstad gesproken heeft, hoor ik het gekraai van een haan. In Bijbelse zin, bedoel ik.
En nog passend ook in dit jaargetijde.

Laatst bewerkt door dvdhoven op Vrijdag 15 feb 2013 om 15:53:02

Dick van den Hoven

Vrijdag 15 feb 2013 - 16:26:38
Klaasje
Klaasje
Quote
broek53 (vr 15 feb 2013 15:27:36 somda.nl): Elke keer als Meerstadt gesproken heeft, hoor ik het gekraai van een haan. In Bijbelse zin, bedoel ik.
Hij heeft het de afgelopen dagen wel voor elkaar ja.. Ik had een sloot respect voor de beste man maar dat is, toepasselijk, als sneeuw voor de zon verdwenen.

Vrijdag 15 feb 2013 - 16:33:46
Klaasje
Klaasje
Overigens iets raars: Hij zegt dat een simpeler logistiek niet helpt. Maar waarom heeft hij dat niet meteen gezegd in plaats van over kosten te beginnen? Er wordt aan een stelletje graspollen vastgehouden die een voor een loskomen voor mijn gevoel.

Vrijdag 15 feb 2013 - 18:40:30
michaben
michaben
En opnieuw beweerd de topman van de NS dat men de treinen maximaal verlengd, maar de perrons niet meer toelaten. Terwijl de praktijk vaak anders beweerd, in de praktijk lijkt 10 bakken vaak maximaal te zijn, terwijl de meeste (of zelfs alle?) IC trajecten in de RandstadRail volgens mij wel 12 bakken aankunnen. In de (12)500 zie je wel dagelijks een of meer treinen met 11 bakken rijden, maar dat is meestal omdat men de drietjes en viertjes ICM zo lastig uit elkaar kan houden, structuur zit er niet in. En ik zie ook met de sneeuwdienst rustig 8 bakken rijden in de spits. Is het mogelijk om uit de spots van Somda een overzicht te halen hoeveel treinen nou daadwerkelijk op maximale lengte rijden en dit naar mijnheer Meerstadt te sturen?

Vrijdag 15 feb 2013 - 18:44:14
Harold27
Harold27
Zakelijke info sturen naar mensen die zo in een eigen wereldje en in een eigen waarheid leven, heeft meestal erg weinig zin.

Vrijdag 15 feb 2013 - 19:14:13
mren
mren
De 1600/1700 waren gisteren in ieder geval dusdanig verlengd dat ze niet aan het geplande spoor te Enschede passen. Alternerend gebruik van 3 en 4 is leuk en aardig, maar op 3 kun je maar 9 bakken kwijt (geloof ik) terwijl de treinen langer waren, dus wel positief.
Reizigers wel wat vertraging, want overstap van 5min op bussen zal mis zijn gegaan omdat de IC's pas binnen konden komen nadat de vorige IC was vertrokken.


Vrijdag 15 feb 2013 - 21:28:54
ZJ37
ZJ37
Wat betreft het maximaal verlengen van treinen tijdens de winterdienstregeling had ik het gevoel dat gisteren in ieder geval de 3000 en 800 wel struktureel met 10 bakken reed, met een enkele uitschieter naar beneden (dat dan echt veel te krap is) en een enkele naar boven (12 dus).

Maar goed, maximaal is in de meeste gevallen 12 en geen 10, want op de meeste IC-corridors kun je met 12 rijden. Een regelmatige blik in T&T leerde ook dat er behoorlijk wat in dienst zijnde materieel (note: waarvan ik niet weet of het ook allemaal daadwerkelijk rijdvaardige was!) gewoon aan de kant stond.

Het wordt hoog tijd dat de lente eens aanbreekt, dan worden we bovendien ook met zijn allen ook een stuk vrolijker van.

Vrijdag 15 feb 2013 - 22:36:30
Klaasje
Klaasje
De 12600 rijdt als ik de berichten moet geloven vrij ruim. Rondom Weesp zijn de sprinters echter problematischer.

Zaterdag 16 feb 2013 - 07:41:16
nohab
nohab
Flickr bvisser
Dat kun je wel zeggen, ja. In de oude dienstregeling kon ik altijd zitten waar ik wilde maar nu mag ik blij zijn als er nog een klapbankje over is.

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Zaterdag 16 feb 2013 - 10:11:17
Klaasje
Klaasje
Dat terwijl je in de tegenspits reist.

Laatst bewerkt door Klaasje op Zaterdag 16 feb 2013 om 10:11:38

Zaterdag 16 feb 2013 - 11:15:11
michaben
michaben
Als ik zo kijk naar het overzicht van perronlengtes lijkt het alsof het grootste deel van de Randstad voldoende lange perrons heeft voor 16 bakken SLT. Op de Flevo- en Hanzelijn zijn de perrons zo te zien allemaal 270 meter of langer, waardoor hier dus ook 16 bakken SLT moet passen. Planmatig wordt, op een paar ritten naar Tiel, er nooit meer dan 10 bakken SLT ingepland. Dus in principe heb je nog ruime marge de treinen te verlengen bij sneeuwval.

Maar is dit ooit wel eens voorgekomen, 16 bakken SLT? Of mag het überhaupt wel, of wordt de inzet van deze treinen beperkt niet door de perronlengte zoals de NS beweerd maar door bureaucratie? Zover ik begrijp heb je een 2e HC nodig vanaf 7 bakken (bij SLT vanaf 12), geld dit ook wanneer de trein ongepland verlengd is door een aangepaste dienstregeling of wanneer de omlopen niet meer kloppen voor een verstoring?

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Zaterdag 16 feb 2013 - 11:22:08
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
16 bakken SLT is leuk, waar het niet dat men nog steeds huiverig is voor drie stellen aan elkaar in de reizigersdienst. Met sleepacties wil het nog wel eens voorkomen.

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Zaterdag 16 feb 2013 - 11:30:37
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Wou net zeggen, drie stellen SLT gekoppeld heb ik van de week nog gezien. Maar dat zal wel een sleepactie zijn geweest want het ging van 19b via 19a het station uit op Ut, niet bepaald een gebruikelijke route voor een reizigerstrein.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Zaterdag 16 feb 2013 - 11:37:02
robbertc
robbertc
3 stellen SLT inderdaad momenteel niet toegestaan. Een eventueel 3e stel moet gesleept/zonder tractie..
12 bakken SLT zou wel moeten kunnen passen in de 4000 (alleen zonder 4700; spoor 4 in Utg is niet lang genoeg) en 4300. 4600 weet ik niet zeker, ligt aan lengte van spoor 1b in Zl.

Woensdag 20 feb 2013 - 14:57:59
trdl85
trdl85
Ook niet alle IC stations zijn geschikt voor 12 bakken, zo rijden de 2200/2600 serie met maximaal 10 bakken rond.

Woensdag 20 feb 2013 - 15:29:31
Klaasje
Klaasje
Heel Lls-Rsd is geschikt voor 12 bakken IRM.

Woensdag 20 feb 2013 - 16:07:35
robbertc
robbertc
Klopt, via Shl wel. Probleem is nog wel dat bij een Winterdrgl de 2600 aan de (12)700 zit, wat noordelijker dan Zl weer wat beperkingen geeft: Zl-Lw max 10 bakken, Gn maar 1 lang spoor.

Laatst bewerkt door robbertc op Woensdag 20 feb 2013 om 16:07:52

Woensdag 20 feb 2013 - 17:05:15
Klaasje
Klaasje
Ook via Hlm mits een goede spooropstelling te Hlm.

Woensdag 20 feb 2013 - 17:07:47
robbertc
robbertc
Ok, verlenging van Had is me dan even ontgaan..

Woensdag 20 feb 2013 - 17:28:56
Klaasje
Klaasje
Het is dat je niet moet aftappen of bijplaatsen bij sneeuw maar anders kon dat eventueel in Lelystad gedaan worden. In de extra overgangstijd van de (12)700 op de 2600 moet dat makkelijk kunnen.

Woensdag 20 feb 2013 - 17:34:46
MDDM
MDDM
In 1 minuut? Aftrappen kan uiteraard, maar mensen naar het andere stel krijgen, remproeven nemen en weer vertrekken gaat echt niet.

Gr Joop mcn Lls

Woensdag 20 feb 2013 - 17:36:54
ZJ37
ZJ37
Norm voor bijplaatsen is 3 minuten. Aftrappen 2 minuten.

Woensdag 20 feb 2013 - 17:38:56
Klaasje
Klaasje
Quote
MDDM (wo 20 feb 2013 17:34:46 somda.nl): In 1 minuut? Aftrappen kan uiteraard, maar mensen naar het andere stel krijgen, remproeven nemen en weer vertrekken gaat echt niet.
De haltering van de 12600 is 5 minuten in de ene richting en 4 in de andere richting.

Woensdag 20 feb 2013 - 17:39:15
MDDM
MDDM
@ZJ37 Maar Natuurlijk! In theorie allemaal leuk uitgedacht, maar praktijk wijst keer op keer anders uit.

@Klaasje Ja, dat weet ik ook wel. Mits die trein op tijd is, wat dus zelden gebeurde afgelopen aangepaste diensten, zou het dus kunnen. Maar helaas....

Laatst bewerkt door MDDM op Woensdag 20 feb 2013 om 17:41:10

Gr Joop mcn Lls

Woensdag 20 feb 2013 - 17:42:37
ZJ37
ZJ37
Praktijk tijdens winterse omstandigheden die snap ik zeker. Maar planmatig gaan bijplaatsen tijdens een winterdienstregeling lijkt ook iets als je doel voorbij streven om vertraging te voorkomen.

Woensdag 20 feb 2013 - 18:04:27
rogier
rogier
Flickr rogierp
Mwah, afgelopen donderdag werd van trein 3563 (met al iets van +15) rustig het achterste stel afgetrapt te Ehv, ondanks winterdrgl en vertraging.

Opvallend was verder dat het HC-corps deze dag in de treinen waar ik in reisde schitterde door afwezigheid, juist in omstandigheden waar een pro-actieve houding gepast zou zijn.

Reiziger met hoofdletter R......

Woensdag 20 feb 2013 - 19:04:42
MDDM
MDDM
Schandalig dat ze jou, in de treinen waar jij mee mee moest niet klaar stonden om je persoonlijk te verwelkomen en ze jou niet naar de door jouw gewenste zitplaats begeleid hebben....

M.a.w. Dat je ze niet gezien hebt, wil niet zeggen dat ze hun werk niet deden

Laatst bewerkt door MDDM op Woensdag 20 feb 2013 om 19:06:44

Gr Joop mcn Lls

Woensdag 20 feb 2013 - 21:20:23
broek53
broek53
Vertel eens: wanneer is rijdend personeel bij NS ook alweer heilig en onfeilbaar verklaard?

Woensdag 20 feb 2013 - 21:21:52
kniesoor
kniesoor
Quote
MDDM (wo 20 feb 2013 19:04:42 www.somda.nl): Schandalig dat ze jou, in de treinen waar jij mee mee moest niet klaar stonden om je persoonlijk te verwelkomen en ze jou niet naar de door jouw gewenste zitplaats begeleid hebben....

M.a.w. Dat je ze niet gezien hebt, wil niet zeggen dat ze hun werk niet deden
Ik denk dat veel mensen dat wel zo ervaren, onregelmatige reizigers hebben vast een hoop vragen als de dienstregeling plots anders is.

Misschien moet je je minder snel aangesproken voelen als persoon.

Woensdag 20 feb 2013 - 22:49:49
thom
thom
Quote
broek53 (wo 20 feb 2013 21:20:23 somda.nl): Vertel eens: wanneer is rijdend personeel bij NS ook alweer heilig en onfeilbaar verklaard?
Op dezelfde dag dat ze voor sommige to schietschijf verklaard zijn...

De waarheid zal ongetwijfeld ergens ik het midden liggen...

Woensdag 20 feb 2013 - 23:04:02
ruud.h
ruud.h
op welke zender was dit dan ik heb het niet gezien

ruud.h

Donderdag 21 feb 2013 - 00:52:00
MDDM
MDDM
Quote
broek53 (wo 20 feb 2013 21:20:23 www.somda.nl): Vertel eens: wanneer is rijdend personeel bij NS ook alweer heilig en onfeilbaar verklaard?
Niet! Maar vertel jij eens. Wanneer zijn spotters en trein hobbyisten heiligen en waarvan alles wat vertelt wordt zomaar klakkeloos aangenomen mag en moet worden?

Laatst bewerkt door MDDM op Donderdag 21 feb 2013 om 00:57:54

Gr Joop mcn Lls

Donderdag 21 feb 2013 - 00:53:15
MDDM
MDDM
Quote
kniesoor (wo 20 feb 2013 21:21:52 www.somda.nl):
Quote
MDDM (wo 20 feb 2013 19:04:42 www.somda.nl): Schandalig dat ze jou, in de treinen waar jij mee mee moest niet klaar stonden om je persoonlijk te verwelkomen en ze jou niet naar de door jouw gewenste zitplaats begeleid hebben....

M.a.w. Dat je ze niet gezien hebt, wil niet zeggen dat ze hun werk niet deden
Ik denk dat veel mensen dat wel zo ervaren, onregelmatige reizigers hebben vast een hoop vragen als de dienstregeling plots anders is.

Misschien moet je je minder snel aangesproken voelen als persoon.
ik voel me niet aangesproken hoor! Als ik mijn werk niet doe, kom je namelijk niet ver. Blijft de trein waarvan verwacht wordt dat ik die moet rijden gewoon lekker staan.

Gr Joop mcn Lls

Donderdag 21 feb 2013 - 01:04:57
mren
mren
Quote
MDDM (do 21 feb 2013 00:52:00 www.somda.nl):
Quote
broek53 (wo 20 feb 2013 21:20:23 www.somda.nl): Vertel eens: wanneer is rijdend personeel bij NS ook alweer heilig en onfeilbaar verklaard?
Niet! Maar vertel jij eens. Wanneer zijn spotters en trein hobbyisten heiligen en waarvan alles wat vertelt wordt zomaar klakkeloos aangenomen mag en moet worden?
Waarom zou je iemand niet geloven als hij zegt geen hc gezien te hebben?

Hoewel ik het niet cijfermatig bij heb gehouden, heb ik toch de sterke indruk dat de trefkans op een hc groter is bij normale dienst en bij drukte, vertraging of winterdienst een stuk minder. En zoals al -naar mijn mening terecht- opgemerkt werd: juist in afwijkende situaties heeft de reiziger behoefte aan heldere informatie, zoals omreisadviezen bij verstoringen.

Laatst bewerkt door mren op Donderdag 21 feb 2013 om 01:05:35

Donderdag 21 feb 2013 - 01:34:26
Frontier
Frontier
Quote
mren (do 21 feb 2013 01:04:57 www.somda.nl): Waarom zou je iemand niet geloven als hij zegt geen hc gezien te hebben?
Omdat hij (evenals sommige andere NS'ers) er heilig in gelooft dat collega's altijd 100% correct functioneren. Of dat nou directe collega's zijn zoals bij het voorbeeld van daarnet of wanneer het gaat om de directie (het HSL topic bijvoorbeeld, vooral niet zeuren of speculeren, wacht maar rustig af want men weet heus wel waar men mee bezig is, naar het schijnt dan), alle kritiek en negatief commentaar wordt afgedaan als zeuren. Want als reiziger en/of treinspotter moet je natuurlijk maar wat blij zijn dat er uberhaubt treinen rijden en dat je daar dan tegen betaling ook eens in mee mag als het zo uit komt, want NS is er natuurlijk in de eerste plaats voor het eigen personeel, reizigers is bijzaak.

Donderdag 21 feb 2013 - 05:57:16
Arjan37
Arjan37
Hier wordt wel erg op de man (lees Joop) gespeeld. Mijn ervaring is ook dat tijdens een winterdienstregeling HC's op de vinger van 1 hand te tellen zijn. Dat Joop een andere mening heeft is zijn goed recht.

In de zomer die 7 weken duurt is de trein wat kleiner, want heel werkend Nederland is tegelijk 7 weken met vakantie!

Donderdag 21 feb 2013 - 06:23:00
ZJ37
ZJ37
Wel eens gedacht aan het feit dat het uitschrijven van een UvB nogal wat tijd en adminstratie kost? Een HC kan elders in de trein bezig zijn met het beantwoorden van vragen van reizigers, dat soort dingen... Bij andere vervoerders zie ik helemaal nooit een HC of controleploeg.

Donderdag 21 feb 2013 - 07:26:39
Arjan37
Arjan37
Ook dat snap ik ZJ37, maar op geen vd aangepaste drl dagen op lange stukken personeel gezien, al was t maar voor een servicerondje geeft mij te denken, nogmaals: mijn ervaring en mening, ik stel het niet als feit en keur de toon richting Joop volgens mij duidelijk af

Laatst bewerkt door Arjan37 op Donderdag 21 feb 2013 om 07:28:41

In de zomer die 7 weken duurt is de trein wat kleiner, want heel werkend Nederland is tegelijk 7 weken met vakantie!

Donderdag 21 feb 2013 - 08:08:10
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
ZJ37 (do 21 feb 2013 06:23:00 www.somda.nl): Bij andere vervoerders zie ik helemaal nooit een HC of controleploeg.
Mwoh, heeft niet specifiek met de winterdienst te maken maar in de NS-tijd kon je rustig een slag Ddr-Gdm maken zonder een HC te zien (in ´n los V´tje notabene). Bij Arriva lukt dat momenteel echt niet en komt de steward op zo´n slagje soms wel 6x langs. Dat heeft weinig meer met werkzaamheden als een UVB uitschrijven te maken...

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Donderdag 21 feb 2013 - 10:11:47
gummbahla
gummbahla
Ik denk dat we het onderscheid moeten maken tussen het niet zichtbaar zijn van de conducteur enerzijds, en de oorzaak daarvan anderzijds. Niemand zegt dat het de schuld van het personeel zelf is. Want ja: het uitschrijven van UvB's kost tijd, misschien zijn er diensten raar gepland, etc. 100 situaties waarin een passagier geen HC ziet, terwijl het niet de schuld van de HC is dat hij niet zichtbaar is. Dan is het dus niet de schuld van het personeel, maar eerder van het systeem. Ik neem aan dat het personeel dat net zo vervelend vind als de reizigers zelf, aangezien ik er vanuit ga dat het personeel het beste voorheeft met de reizigers.

Het erkennen van een probleem (dat er mijns inziens wel degelijk is) is iets heel anders dan het aanwijzen van oorzaken.

Donderdag 21 feb 2013 - 12:26:54
MDDM
MDDM
Quote
Frontier (do 21 feb 2013 01:34:26 www.somda.nl):
Quote
mren (do 21 feb 2013 01:04:57 www.somda.nl): Waarom zou je iemand niet geloven als hij zegt geen hc gezien te hebben?
Omdat hij (evenals sommige andere NS'ers) er heilig in gelooft dat collega's altijd 100% correct functioneren.
Als je met "hij" mij bedoelt, kan je dat gewoon schrijven hoor En wat ik geloof weet jij niet. Doe daar dan ook geen uitspraken over.
Quote
Of dat nou directe collega's zijn zoals bij het voorbeeld van daarnet of wanneer het gaat om de directie (het HSL topic bijvoorbeeld, vooral niet zeuren of speculeren, wacht maar rustig af want men weet heus wel waar men mee bezig is, naar het schijnt dan), alle kritiek en negatief commentaar wordt afgedaan als zeuren.
Somda staat bol van de negatieve aspecten. De positieve, en ja ja die zijn er heus wel komen niet aan bod.
Quote
Want als reiziger en/of treinspotter moet je natuurlijk maar wat blij zijn dat er uberhaubt treinen rijden en dat je daar dan tegen betaling ook eens in mee mag als het zo uit komt, want NS is er natuurlijk in de eerste plaats voor het eigen personeel, reizigers is bijzaak.
Wat een Bullshit!

Gr Joop mcn Lls

Donderdag 21 feb 2013 - 12:33:22
Klaasje
Klaasje
Quote
MDDM (do 21 feb 2013 12:26:54 somda.nl): Somda staat bol van de negatieve aspecten. De positieve, en ja ja die zijn er heus wel komen niet aan bod.
Toch komt het regelmatig voor dat mensen met de beste wil van de wereld een discussie aan het voeren zijn op basis van terechte verbazing waarom iets gebeurt. Het is niet raar dat er argumenten zijn dat iets op een bepaalde manier gebeurt maar dan is het wel prettig om daar achter te komen. Echter wordt zo'n discussie hier meer dan elders door treinpersoneel neergesabeld met de oneliner "er is heus wel over nagedacht". Dat dat steekt kan ik begrijpen en dat het irritatie oproept die vervolgens in een post geuit wordt snap ik ook hoewel dat natuurlijk nooit de bedoeling van een internetforum kan zijn.

Over de winterdienst zijn er, om maar weer on-topic te belanden, ook de nodige discussiepunten te vinden over onderwerpen waar vele mensen zich over verbazen. Ik verbaas mij erover dat er heel veel treinen vertraagd raken zonder dat er een duidelijk aanwijsbare oorzaak zoals een verstoring is.

Donderdag 21 feb 2013 - 12:37:02
MDDM
MDDM
Quote
Arjan37 (do 21 feb 2013 05:57:16 www.somda.nl): Hier wordt wel erg op de man (lees Joop) gespeeld. Mijn ervaring is ook dat tijdens een winterdienstregeling HC's op de vinger van 1 hand te tellen zijn. Dat Joop een andere mening heeft is zijn goed recht.
Dank U!:D Uiteraard weet ik ook wel dat niet alle collega's zich voor de volle 100% inzetten waarvoor ze besteld zijn. Ik leef niet op een roze wolk of onder een steen Maar inderdaad. Mijn mening bij verstoringen, of het nu een winterdrgl of andere verstoring is, is nu eenmaal anders.

Gr Joop mcn Lls

Donderdag 21 feb 2013 - 12:40:33
MDDM
MDDM
Quote
Klaasje (do 21 feb 2013 12:33:22 Ik verbaas mij erover dat er heel veel treinen vertraagd raken zonder dat er een duidelijk aanwijsbare oorzaak zoals een verstoring is.
Ik ook! En als je dan, zoals ik een trein over moet nemen en navraag doet van hoe en wat is het vaak wel duidelijk. Niet alle verstoringen worden meteen in een verstorings lijstje opgenomen. Vaak omdat het te klein is om het te vermelden. De reizigers in de trein worden, en ja dat is ook weer mijn ervaring wel op de hoogte gesteld.

Gr Joop mcn Lls

Donderdag 21 feb 2013 - 12:42:29
MDDM
MDDM
Quote
daniël_ddr (do 21 feb 2013 08:08:10 www.somda.nl):
Quote
ZJ37 (do 21 feb 2013 06:23:00 www.somda.nl): Bij andere vervoerders zie ik helemaal nooit een HC of controleploeg.
Mwoh, heeft niet specifiek met de winterdienst te maken maar in de NS-tijd kon je rustig een slag Ddr-Gdm maken zonder een HC te zien (in ´n los V´tje notabene).
In mijn meerijdagen vaak zat mee gemaakt dat er ook helemaal geen hc was, maar dat de mcn de trein even alleen mee nam

Gr Joop mcn Lls

Donderdag 21 feb 2013 - 12:55:26
rysz
rysz
Zag gisteren zoiets onbeschofts. Een buitenlandse reiziger, geconfronteerd met een uitgevallen ICE, wou een NS-medewerker wat vragen, en deze negeerde hem gewoon. Zei kort iets onverstaanbaars en gunde verder geen blik aan deze reiziger; bleef gewoon staan waar hij stond.

[ironie-mode uit]. Deze medewerker moest 2 VIRM's koppelen; de 2e reed net binnen, en was dus even bezig met de koppeling. Een gemiddelde reiziger ziet dat niet, en zou iets anders kunnen denken. De reiziger zelf werd intussen geholpen door 2 voorbijlopende conducteurs.

Beeldvorming is maar 1 ding, zelfs voor ons als "amateur-experts", gebeurt er nog genoeg waar wij ook geen weet van hebben/zicht op hebben.

Donderdag 21 feb 2013 - 14:03:53
ZJ37
ZJ37
Beetje satire tussendoor: www.speld.nl

Donderdag 21 feb 2013 - 17:41:21
Rolffiej19
Rolffiej19
@rysz Als die NS medewerker bezig is met het 'Combineren' heeft ie wel even wat anders te doen dan een reiziger helpen en dan wacht die reiziger maar eventjes totdat de medewerker klaar is he , hoe raar dat ook klinkt maar dat combineren gaat voor

MCN ASD

Donderdag 21 feb 2013 - 17:52:09
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Kan dit in een ander topic? het heeft niets meer met winterperikelen te maken.

Maandag 25 feb 2013 - 15:52:20
rysz
rysz
Het was dan ook ironisch bedoeld (maar had bewust dat niet direct in het begin gemeld).

Maar Rolandrail heeft gelijk, deze discussie hoort niet in dit topic, als je nog iets terug wil sturen, mag je me rechtstreeks mailen.

Maandag 11 mrt 2013 - 16:45:10
train85
train85
We hebben een RUD morgen in het zuiden van het land.
Zie NS.nl

Maandag 11 mrt 2013 - 17:12:13
john2
john2
Heb op de website van de NS gekeken maar ik ben niet tot de ontdekking gekomen waar RUD voor staat.

Maandag 11 mrt 2013 - 17:14:05
train85
train85
LUD is Landelijk.
RUD is Regionaal.
Morgen is het RUD, dus alleen aangepast treinverkeer in een bepaald deel van het land.

Maandag 11 mrt 2013 - 17:18:22
john2
john2
Ach zo. LUD is landelijke uitgedunde treindienst en RUD is regionaal uitgedunde treindienst. Weer wat erbij geleerd. Men is nooit te oud om er wat erbij teleren. Ook al heb ik de 6 kruisjes gepasseerd.

Laatst bewerkt door john2 op Donderdag 14 mrt 2013 om 11:29:23, reden: type fout hersteld.

Woensdag 13 mrt 2013 - 14:42:19
eug1
eug1
Hoe vervelend de aangepaste dienst ook is, in Belgie kan het nog veel slechter. Gisteren geprobeerd van Brugge naar Rotterdam te komen. Op de stations hadden de omroepers collectief een vrije dag genomen. De digitale borden werkten niet of nauwelijks. Het personeel had geen idee welke trein wel of niet reed, zelfs als het over enkele minuten aan zou komen. De enkele trein die wel reed was veel te klein (gezellig als haringen in een ton/sardines in een blik) enz. Geplande reistijd was 3 uur, werkelijke reistijd het dubbele. Als extra: grote kans op verkoudheid vanwege het vele wachten op tochtige perrons.

Woensdag 13 mrt 2013 - 23:23:51
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Maar in België lag ook echt sneeuw...

Woensdag 13 mrt 2013 - 23:41:27
zugführer
zugführer
In Zuid-Nederland ook hoor...
Ja oke, tussen Gvc en Bd misschien niet, maar als dat het enige is...