Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Weersperikelen op het spoor

Dinsdag 05 feb 2013 - 21:49:24
Klaasje
Klaasje
NS:
Is er niet kan niet.

Een klantgericht bedrijf zou zeggen:
Is er niet We gaan kijken wat we kunnen doen om het toch mogelijk te maken, desnoods met duct tape.

Dinsdag 05 feb 2013 - 21:50:29
ZJ37
ZJ37
Dat knippen in het zuiden zou me nog meer verbazen, want zoals al vaker betoogd moeten wissels op de keerpunten nog veel vaker om dan in de normale treindienst. En wat was er nou juist zo storingsgevoelig met sneeuw? Juist...

Dinsdag 05 feb 2013 - 21:53:51
Klaasje
Klaasje
Volgens diverse onderzoeken van Prorail en NS zelf waren de wissels niet zo storingsgevoelig maar was de organisatie dat vooral. Zo'n knip knipt een groot deel van het land af van organisatiestoringen in het sneeuwgebied. Valt best wat voor te zeggen lijkt mij..

Dinsdag 05 feb 2013 - 21:58:52
mren
mren
Quote
Klaasje (di 05 feb 2013 21:49:24 www.somda.nl):

Een klantgericht bedrijf zou zeggen:
Is er niet We gaan kijken wat we kunnen doen om het toch mogelijk te maken, desnoods met duct tape.
NS hoeft geen klantgericht bedrijf te zijn omdat vele klanten op de korte termijn geen alternatieven hebben. Op de lange termijn wel: toch maar een auto kopen, ander werk, verhuizen, etc.

Een supermarkt heeft veel meer concurrentie en zal dus beter zijn best moeten doen. En supermarkten hebben geen politieke baas a la Mansveld die 'best tevreden' is over de gang van zaken.


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Dinsdag 05 feb 2013 - 22:01:10
Klaasje
Klaasje
Je vergelijking klopt niet. OV is geen markt juist omdat er hoge drempels zijn voor gebruikers om in- of uit te stappen. Juist daarom is goed overheidstoezicht nodig. Wat voor organisatiemodel je ook kiest. Aanbesteding, onderhandse concessie of in de vorm van een staatsbedrijf.

Dinsdag 05 feb 2013 - 22:01:15
mren
mren
Quote
Klaasje (di 05 feb 2013 21:53:51 www.somda.nl): Volgens diverse onderzoeken van Prorail en NS zelf waren de wissels niet zo storingsgevoelig maar was de organisatie dat vooral. Zo'n knip knipt een groot deel van het land af van organisatiestoringen in het sneeuwgebied. Valt best wat voor te zeggen lijkt mij..
Ware het niet dat zo'n knip of LUD een enorme druk legt juist op die gevoelige organisatie

Zeker omdat er wel een LUD is maar geen LONA/LOVA (landelijke omschakeling naar angsthazendienstregeling/landelijke omschakeling van angsthazendienstregeling) waarin je standaard ook al de overgangen plant om het juiste materieel in één avond en nacht 'even' op de juiste plek te krijgen.


Dinsdag 05 feb 2013 - 22:02:08
mren
mren
Quote
Klaasje (di 05 feb 2013 22:01:10 www.somda.nl): Je vergelijking klopt niet. OV is geen markt juist omdat er hoge drempels zijn voor gebruikers om in- of uit te stappen. Juist daarom is goed overheidstoezicht nodig. Wat voor organisatiemodel je ook kiest. Aanbesteding, onderhandse concessie of in de vorm van een staatsbedrijf.
OV is wel een markt, want de klanten hebben keus genoeg: fiets, auto, taxi, wandelen, thuis blijven, vliegtuig, etc.

Bekend voorbeeld uit het mededingingsrecht over marktconcentratie was een leverancier van plastics die beticht werd van een te groot marktaandeel zou krijgen na overname van een concurrent. Het succesvolle verweer was dat de relevante markt niet het nauwe plastics was, maar het ruime verpakkingsmaterialen.

Laatst bewerkt door mren op Dinsdag 05 feb 2013 om 22:06:26


Dinsdag 05 feb 2013 - 22:03:27
mdj
mdj
Quote
ZJ37 (di 05 feb 2013 21:30:31 somda.nl): Schrappen gebeurt dan in de te verwachten sneeuwloze gebieden, maar kennelijk is de regel: sneeuw = sneeuw en 3 cm = 3 cm en dat is maatregelen invoeren.
Als je van te voren gaat zeggen "Vanaf 3 centimeter sneeuw en vriezend weer gaan we schrappen" kun je bij het optreden van vriezend weer en 3 centimeter sneeuw natuurlijk niet zeggen dat die 3 centimeter een geintje was en het alleen geldt als het hun uitkomt. Dan moet je geen grenzen aangeven...

(En plannen is nog altijd voorspellen; dus altijd een meetonzekerheid...)

Bij twijfel: gebruik beton.

Dinsdag 05 feb 2013 - 22:05:23
ZJ37
ZJ37
Quote
Klaasje (di 05 feb 2013 21:53:51 www.somda.nl): Volgens diverse onderzoeken van Prorail en NS zelf waren de wissels niet zo storingsgevoelig maar was de organisatie dat vooral. Zo'n knip knipt een groot deel van het land af van organisatiestoringen in het sneeuwgebied. Valt best wat voor te zeggen lijkt mij..
Keer op keer wordt beweerd of gepropangeerd (ga ik haast denken) dat we dit allemaal doen vanwege de storingsgevoeligheid van de wissels (ik herinner me recent die foto's nog waarmee NS/Prorail wilde verduidelijken wat sneeuw met wissels doet). En bij de volgende sneeuwbui kan de organisatie het niet aan.

Ik denk beiden: enkele weken geleden is dat wel bewezen met die ellende in Brabant met wisselstoringen, reisinfo waar 0,0 wat van klopt en met als dieptepunt de meltdown in Ht.

En de dienstregeling houden we met minder treinen prima in de klauwen zo, toch?

Laatst bewerkt door ZJ37 op Dinsdag 05 feb 2013 om 22:07:23

Dinsdag 05 feb 2013 - 22:05:33
Klaasje
Klaasje
Quote
mren (di 05 feb 2013 22:02:08 somda.nl):
Quote
Klaasje (di 05 feb 2013 22:01:10 www.somda.nl): Je vergelijking klopt niet. OV is geen markt juist omdat er hoge drempels zijn voor gebruikers om in- of uit te stappen. Juist daarom is goed overheidstoezicht nodig. Wat voor organisatiemodel je ook kiest. Aanbesteding, onderhandse concessie of in de vorm van een staatsbedrijf.
OV is wel een markt, want de klanten hebben keus genoeg: fiets, auto, taxi, wandelen, thuis blijven, vliegtuig, etc.
Nee:
Fiets: Als dit een redelijk alternatief is, zou het leeuwendeel niet de trein pakken.
Auto: Moet je wel kunnen parkeren bij de eindbestemming, en die auto tot je beschikking hebben. (Bij forensende tweeverdieners is er vaak één auto)
taxi: Veel te duur.
Wandelen: Zie fiets maar dan in sterkere mate.
Thuis blijven: Kan soms maar vaak ook niet en nooit altijd, is geen echt alternatief
Vliegtuig: Opereert op een totaal ander schaalniveau van verplaatsingen.

Kortom: in veel gevallen is er geen echt alternatief of is er een drempel naar het alternatief aanwezig.

Laatst bewerkt door Klaasje op Dinsdag 05 feb 2013 om 22:07:30

Dinsdag 05 feb 2013 - 22:05:53
mvboetzela
mvboetzela
Quote
mren (di 05 feb 2013 21:58:52 www.somda.nl): En supermarkten hebben geen politieke baas a la Mansveld die 'best tevreden' is over de gang van zaken.
Spijker op zijn kop: Mansveld vindt het allemaal prima en daarmee is iedere verdere discussie doodgeslagen. De reiziger die morgen in de trein zit heeft geen keuze, dus ook geen stem.
Het is een trieste, maar zeker geen nieuwe constatering. Achtereenvolgende ministers en nu dus de staatssecretaris toon alleen papieren ambitie.

Tegenstrijdig is echter wel dat ProRail en NS met het Beter Benutten en "slimmer plannen" steeds meer treinen over te krappe infra wil persen, maar dus met deze omstandigheden lelijk verstek laten gaan. Ook hier weer zonder gevolgen, want de reiziger heeft geen stem (zie het regelmatig schofferen van Rover en MVBOV bij adviesaanvragen voor drgl wijzigingen) en de Staatssecretaris heeft geen (zichtbare) ambitie.

Op SOMDA hobby't men rustig verder....

Dinsdag 05 feb 2013 - 22:12:27
mren
mren
Quote
Klaasje (di 05 feb 2013 22:05:33 www.somda.nl):
Quote
mren (di 05 feb 2013 22:02:08 somda.nl):
Quote
Klaasje (di 05 feb 2013 22:01:10 www.somda.nl): Je vergelijking klopt niet. OV is geen markt juist omdat er hoge drempels zijn voor gebruikers om in- of uit te stappen. Juist daarom is goed overheidstoezicht nodig. Wat voor organisatiemodel je ook kiest. Aanbesteding, onderhandse concessie of in de vorm van een staatsbedrijf.
OV is wel een markt, want de klanten hebben keus genoeg: fiets, auto, taxi, wandelen, thuis blijven, vliegtuig, etc.
Nee:
Fiets: Als dit een redelijk alternatief is, zou het leeuwendeel niet de trein pakken.
Auto: Moet je wel kunnen parkeren bij de eindbestemming, en die auto tot je beschikking hebben. (Bij forensende tweeverdieners is er vaak één auto)
taxi: Veel te duur.
Wandelen: Zie fiets maar dan in sterkere mate.
Thuis blijven: Kan soms maar vaak ook niet en nooit altijd, is geen echt alternatief
Vliegtuig: Opereert op een totaal ander schaalniveau van verplaatsingen.
Je geeft nu allemaal redenen aan waarom mensen voor de trein zouden kiezen, maar dat wil niet zeggen dat de alternatieven er niet zijn.

Analoog aan het supermarktvoorbeeld zou ik dus met jouw redeneertrant kunnen stellen dat er geen markt is:
C1000: puinzooi, lange rijen bij de kassa
Jumbo: te veel OOS
Aldi/Lidl: vage merken, beperkt assortiment
Bas/Dirk/Linders: te ver weg
Spar: te duur

Dus zijn AH en Plus de enige supermarkten.

Dat klopt dus ook niet. Wat wél zo is, is dat met mijn eisenlijstje (nette winkel, ruime openingstijden, veel vers, wat luxer assortiment) maar één supermarkt over blijft voor mijn boodschappen. Maar, als ik elders zou wonen of mijn inkomen zou minder riant zijn, ligt die afweging heel anders.

Laatst bewerkt door mren op Dinsdag 05 feb 2013 om 22:14:58


Dinsdag 05 feb 2013 - 22:15:45
sjoerd
sjoerd
Als je een wissel elke 10 minuten omlegt, vriest deze niet vast en sneeuwt ook niet dicht.

Dinsdag 05 feb 2013 - 22:22:48
Hoera63
Hoera63
Twitter Koplopermau Youtube Koplopermau Flickr Koplopermau
Quote
Dus zijn AH en Plus de enige supermarkten.
Dekamarkt. B)

Ik moet toevallig morgen naar Ut vanaf Amrn. Uiteraard wordt de 800 opgeheven vanwege 5cm sneeuw bij 5 graden boven nul.

Dinsdag 05 feb 2013 - 22:23:26
ZJ37
ZJ37
@sjoerd: Leuk klusje voor de treindienstleider dan.

Dinsdag 05 feb 2013 - 22:24:01
DingeZ
DingeZ
Facebook DingeZZ
Ik begrijp werkelijk niet waar de commotie vandaan komt. Er wordt sneeuw verwacht, daar heeft de NS na drie jaar falen maatregelen voor gevonden die werken, en vervolgens is men ontevreden omdat er maatregelen genomen worden?

Dinsdag 05 feb 2013 - 22:27:20
Klaasje
Klaasje
Quote
mren (di 05 feb 2013 22:12:27 somda.nl):
Je geeft nu allemaal redenen aan waarom mensen voor de trein zouden kiezen, maar dat wil niet zeggen dat de alternatieven er niet zijn.

Analoog aan het supermarktvoorbeeld zou ik dus met jouw redeneertrant kunnen stellen dat er geen markt is:
C1000: puinzooi, lange rijen bij de kassa
Jumbo: te veel OOS
Aldi/Lidl: vage merken, beperkt assortiment
Bas/Dirk/Linders: te ver weg
Spar: te duur

Dus zijn AH en Plus de enige supermarkten.

Dat klopt dus ook niet. Wat wél zo is, is dat met mijn eisenlijstje (nette winkel, ruime openingstijden, veel vers, wat luxer assortiment) maar één supermarkt over blijft voor mijn boodschappen. Maar, als ik elders zou wonen of mijn inkomen zou minder riant zijn, ligt die afweging heel anders.
Je vergelijkt verkeerd. Je doet het voorkomen alsof er een groot aanbod is, terwijl dat juist in de gebieden waar het hardste gesneden wordt dat er voor veel reizigers nauwelijks is. Het is net zoiets als de lokale spar in een dorpje op het platteland in Oost Groningen of Zuidwest Friesland. Die kan de prijzen hoog houden omdat er geen alternatief binnen korte en betaalbare reisafstand is. Pas wanneer er een goede aanleiding is om er niet heen te gaan doe je dat niet. Dat kunnen de grote boodschappen (de reiskosten lonen door de grote korting), muizen in de stellingen (daar wil je niet gezien worden) of structurele afrekenfouten bij de kassa zijn.

Maar: Dit is een treinspottersforum en geen economische theorieën-discussiesite.

Laatst bewerkt door Klaasje op Dinsdag 05 feb 2013 om 22:28:05

Dinsdag 05 feb 2013 - 22:27:47
sfj
sfj
Quote
DingeZ (di 05 feb 2013 22:24:01 somda.nl): Ik begrijp werkelijk niet waar de commotie vandaan komt. Er wordt sneeuw verwacht, daar heeft de NS na drie jaar falen maatregelen voor gevonden die werken, en vervolgens is men ontevreden omdat er maatregelen genomen worden?
Welkom in Holland, waar niemand ooit ergens tevreden over kan zijn,
is het niet goed: dan zeuren we. Wordt er iets veranderd omdat het niet goed gaat: dan zeuren we omdat het veranderd wordt. Welcome once again to Holland, where the whiners are winning! And nothing will ever improve!

Laatst bewerkt door sfj op Dinsdag 05 feb 2013 om 22:28:27

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Dinsdag 05 feb 2013 - 22:30:07
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Dat ligt er ook deels aan omdat de verandering in dit geval geen verbetering is, dat stemt de opinie van de forens (inclusief ik) niet tot vreugde.

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Dinsdag 05 feb 2013 - 22:35:36
mren
mren
Quote
DingeZ (di 05 feb 2013 22:24:01 www.somda.nl): Ik begrijp werkelijk niet waar de commotie vandaan komt. Er wordt sneeuw verwacht, daar heeft de NS na drie jaar falen maatregelen voor gevonden die werken, en vervolgens is men ontevreden omdat er maatregelen genomen worden?
Iets verder door getrokken: als 100% van de treinen op wordt geheven, zijn er ook geen storingen en vertragingen meer. Hoe tevreden ben je dan nog?


Dinsdag 05 feb 2013 - 22:36:19
ZJ37
ZJ37
Ik heb toch sterk de indruk dat als de alternatieve dienstregeling wordt gereden dat de chaos dikwijls groter wordt:

* Series gaan extra stoppen op plaatsen waar helemaal geen rijtijd voor is (3000: Hlo/Db).
* Diezelfde series moeten dan ook nog reizigers meenemen uit vervallen series (800/3100).
* En die series kunnen ook niet 2x zo groot rijden omn dat allemaal op te vangen. Sterker nog: enkele weken geleden reden die 3000-en in de ochtendspits vaak met 8 bakken VIRM en vervolgens moest je het daar mee doen in een halfuursdienst.
* Reisinfo raakt bij de eerste de beste ongeplande afwijking de kluts helemaal kwijt (CTA's die andere treinen aankondigen dan die langs het perron staat -> en extra vertraging is weer geboren).

M.a.w.: dit zijn allemaal houtje-touwtje oplossingen die maar voor een deel werken. Je kunt beter een robuust dienstregelingsmodel in de kast hebben met daarin de halfuursdiensten, maar wel met extra stationnementen vanwege de extra drukte en met voldoende rijtijd voor de eventuele extra stops. Maar misschien zeg ik wat geks...

Dinsdag 05 feb 2013 - 22:43:18
Klaasje
Klaasje
Dat loopt Broek53 ook te roepen en ik ook.. Een goede reden om het niet te doen heb ik nog nergens gehoord. Overigens is het ook mijn beeld dat het tijdens een nooddienstregeling veel rommeliger verloopt. Opeens is het aantal vertraagde treinen zonder een direct aanwijsbare oorzaak (dus nog buiten extra stops, extra storingen en extra reizigers om) ook nog eens groter.

Dinsdag 05 feb 2013 - 22:56:19
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Quote
DingeZ (di 05 feb 2013 22:24:01 www.somda.nl): Ik begrijp werkelijk niet waar de commotie vandaan komt. Er wordt sneeuw verwacht, daar heeft de NS na drie jaar falen maatregelen voor gevonden die werken, en vervolgens is men ontevreden omdat er maatregelen genomen worden?
Maatregelen die werken? Reizigers willen fatsoenlijk vervoerd worden, zonder lange wachttijden aan begin/halverwege/eind, met een zitplaats of desnoods in de spits een fatsoenlijke staanplaats, daarvoor dus met betrouwbare reisinformatie... niets van dit alles tijdens deze nooddienstregeling. Dus hoezo maatregelen die werken?
Zie ook de voorgaande sprekers: minder treinen, kortere treinen, extra stoppen, daardoor vollere treinen, meer tijd nodig voor in- en uitstappen en daardoor een nog grotere puinhoop in je dienstregeling. Gelukkig hoef ik nooit met de trein te reizen en zeker niet met NS!

Dinsdag 05 feb 2013 - 23:13:53
DingeZ
DingeZ
Facebook DingeZZ
Werken: de treinenloop blijft doorgaan. Mijn grootste vertraging deze winter: +7, dat noem ik werken. Nu heb ik wel enigzins geluk gehad, maar ik reis toch elke dag Klp - Asa.

Dinsdag 05 feb 2013 - 23:17:26
Klaasje
Klaasje
Mijn grootsten: Structureel +20 en verder een keer +18 terwijl er geen storing aan het spoor was. Voor de rest heb ik veel geluk gehad met de mogelijkheid om buiten de spits te kunnen reizen. Dan kan je een normaal niet haalbare vertraagde trein pakken.

Laatst bewerkt door Klaasje op Dinsdag 05 feb 2013 om 23:19:00

Woensdag 06 feb 2013 - 06:08:03
Mat75
Mat75
Quote
mren (di 05 feb 2013 22:02:08 somda.nl):
Quote
Klaasje (di 05 feb 2013 22:01:10 www.somda.nl): Je vergelijking klopt niet. OV is geen markt juist omdat er hoge drempels zijn voor gebruikers om in- of uit te stappen. Juist daarom is goed overheidstoezicht nodig. Wat voor organisatiemodel je ook kiest. Aanbesteding, onderhandse concessie of in de vorm van een staatsbedrijf.
OV is wel een markt, want de klanten hebben keus genoeg: fiets, auto, taxi, wandelen, thuis blijven, vliegtuig, etc.

Bekend voorbeeld uit het mededingingsrecht over marktconcentratie was een leverancier van plastics die beticht werd van een te groot marktaandeel zou krijgen na overname van een concurrent. Het succesvolle verweer was dat de relevante markt niet het nauwe plastics was, maar het ruime verpakkingsmaterialen.
Sinds wanneer valt het vliegtuig onder OV?

En met die weer ook niet altijd het beste vervoermiddel.

Woensdag 06 feb 2013 - 06:10:17
Mat75
Mat75
Quote
DingeZ (di 05 feb 2013 22:24:01 somda.nl): Ik begrijp werkelijk niet waar de commotie vandaan komt. Er wordt sneeuw verwacht, daar heeft de NS na drie jaar falen maatregelen voor gevonden die werken, en vervolgens is men ontevreden omdat er maatregelen genomen worden?
Maatregelen die werken? Op zijn minst een discutabele uitspraak.
En dan gaat het het misschien over techniek , maar wat de human factor doormaakt ik stampvolle treinen interesseert NS kennelijk geen bal.

Woensdag 06 feb 2013 - 06:14:35
Mat75
Mat75
Quote
ZJ37 (di 05 feb 2013 22:36:19 somda.nl): Ik heb toch sterk de indruk dat als de alternatieve dienstregeling wordt gereden dat de chaos dikwijls groter wordt:

* Series gaan extra stoppen op plaatsen waar helemaal geen rijtijd voor is (3000: Hlo/Db).
* Diezelfde series moeten dan ook nog reizigers meenemen uit vervallen series (800/3100).
* En die series kunnen ook niet 2x zo groot rijden omn dat allemaal op te vangen. Sterker nog: enkele weken geleden reden die 3000-en in de ochtendspits vaak met 8 bakken VIRM en vervolgens moest je het daar mee doen in een halfuursdienst.
* Reisinfo raakt bij de eerste de beste ongeplande afwijking de kluts helemaal kwijt (CTA's die andere treinen aankondigen dan die langs het perron staat -> en extra vertraging is weer geboren).

M.a.w.: dit zijn allemaal houtje-touwtje oplossingen die maar voor een deel werken. Je kunt beter een robuust dienstregelingsmodel in de kast hebben met daarin de halfuursdiensten, maar wel met extra stationnementen vanwege de extra drukte en met voldoende rijtijd voor de eventuele extra stops. Maar misschien zeg ik wat geks...
ZJ37 vwb 3000/3100 100% mee eens, schandalig produkt halfuursdienst in spits. Indiase taferelen tussen Ut-Ah, het is dat reizigers niet op het dak worden toegelaten.

En dat voor enkele cm sneeuw of een paar graden vorst. En maar volhouden dat maatregelen werken , maar het inblikken van reizigers wordt kennelijk niet naar gekeken? Ook op dat gebied wachten tot het een keer fout gaat overigens. Wat een armoede!

Woensdag 06 feb 2013 - 07:58:52
Arjan73
Arjan73
Ach, treinreizen is sowieso armoede.

Ten aanzien van de overvolle treinen heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport onlangs de ‘Resultaten thema-actie verkenning overvolle treinen’ gepubliceerd.

Woensdag 06 feb 2013 - 12:56:04
mren
mren
Quote
Mat75 (wo 06 feb 2013 06:08:03 www.somda.nl):
Quote
mren (di 05 feb 2013 22:02:08 somda.nl):
Quote
Klaasje (di 05 feb 2013 22:01:10 www.somda.nl): Je vergelijking klopt niet. OV is geen markt juist omdat er hoge drempels zijn voor gebruikers om in- of uit te stappen. Juist daarom is goed overheidstoezicht nodig. Wat voor organisatiemodel je ook kiest. Aanbesteding, onderhandse concessie of in de vorm van een staatsbedrijf.
OV is wel een markt, want de klanten hebben keus genoeg: fiets, auto, taxi, wandelen, thuis blijven, vliegtuig, etc.

Bekend voorbeeld uit het mededingingsrecht over marktconcentratie was een leverancier van plastics die beticht werd van een te groot marktaandeel zou krijgen na overname van een concurrent. Het succesvolle verweer was dat de relevante markt niet het nauwe plastics was, maar het ruime verpakkingsmaterialen.
Sinds wanneer valt het vliegtuig onder OV?

En met die weer ook niet altijd het beste vervoermiddel.
Je snapt dus precies niet wat ik bedoel: de relevante markt is niet 'verplaatsing per OV' maar 'verplaatsing' in het algmeen, waarbij ook thuisblijven hoort. Dat doe je namelijk als het disnut van je verplaatsing groter is dan het nut.


Woensdag 06 feb 2013 - 19:57:12
kleine_man
kleine_man
Quote
DingeZ (di 05 feb 2013 23:13:53 www.somda.nl): Werken: de treinenloop blijft doorgaan. Mijn grootste vertraging deze winter: +7, dat noem ik werken. Nu heb ik wel enigzins geluk gehad, maar ik reis toch elke dag Klp - Asa.
Dan heb je echt geluk!!!

Ik reis dagelijks Ahp - Ut. Ik kan je precies vertellen hoe vaak ik dit jaar een reis heb gemaakt volgens de planning --> Geen 1!!!

Treinen vertrekken te vroeg, op Ahp tot wel 3 minuten. De 3000 vertrekt steevast te vroeg vanuit Ah en de 3100 is minimaal 2 minuten te vroeg in Ut. 1x per 2 uur op de terugweg geen aansluiting ivm een ICE. Die tussen Ut en Ah 2 minuten sneller is dan de IC.

Als onze staatssecretaris slim is voert ze een prestatiebeloning in. Meer dan zoveel procent (zeg 95%) van de treinen op jaarbasis op tijd dan een bonus van €500.000, reisinformatie op orde (dus ruim van te voren eeinduidig gecommuniceerd) een bonus van €750.000 en bij een onafhankelijke klanttevredenheid van boven de 8 ook nog eens €750.000. Moet je eens opletten hoe snel alles beter wordt. €2.000.000 is ook voor de NS veel geld.

De NS rekent nu keihard naar de cijfers. Per jaar mogen 2% van de treinen uitvallen. Dus 7 dagen per jaar totaal geen trein aanbieden en die 2% is nog steeds gehaald. Iemand al eens bedacht waarom de NS maximaal 12 dagen een "winterdienstregeling" wil hanteren?

7 dagen geen dienstregeling is gelijk aan 14 dagen een halve dienstregeling rijden. Bij 12 dagen een halve dienstregeling mogen er de rest van jaar dus 5200 treinen vervallen. Dat zijn er nog zo'n 14 treinen per dag.

Vandaag dus in beide richtingen een half uur vertraging. Te laat op mijn werk en eerder weg om de chaos van de spits voor te zijn. Gelukkig doet mijn werkgever niet moeilijk, maar de gemiste uren moet ik wel compenseren. Een voordeel is wel, ik heb vandaag gratis gereisd.

Je kan beter crimineel zijn dan arts................ Voorkomen is beter dan genezen

Woensdag 06 feb 2013 - 19:58:16
kleine_man
kleine_man
Quote
mren (wo 06 feb 2013 12:56:04 www.somda.nl):
Quote
Mat75 (wo 06 feb 2013 06:08:03 www.somda.nl):
Quote
mren (di 05 feb 2013 22:02:08 somda.nl):
Quote
Klaasje (di 05 feb 2013 22:01:10 www.somda.nl): Je vergelijking klopt niet. OV is geen markt juist omdat er hoge drempels zijn voor gebruikers om in- of uit te stappen. Juist daarom is goed overheidstoezicht nodig. Wat voor organisatiemodel je ook kiest. Aanbesteding, onderhandse concessie of in de vorm van een staatsbedrijf.
OV is wel een markt, want de klanten hebben keus genoeg: fiets, auto, taxi, wandelen, thuis blijven, vliegtuig, etc.

Bekend voorbeeld uit het mededingingsrecht over marktconcentratie was een leverancier van plastics die beticht werd van een te groot marktaandeel zou krijgen na overname van een concurrent. Het succesvolle verweer was dat de relevante markt niet het nauwe plastics was, maar het ruime verpakkingsmaterialen.
Sinds wanneer valt het vliegtuig onder OV?

En met die weer ook niet altijd het beste vervoermiddel.
Je snapt dus precies niet wat ik bedoel: de relevante markt is niet 'verplaatsing per OV' maar 'verplaatsing' in het algmeen, waarbij ook thuisblijven hoort. Dat doe je namelijk als het disnut van je verplaatsing groter is dan het nut.
Waarbij het in de retailwereld een doodzonde is om lege schappen te hebben. De analogie met een leeg schap is een niet rijdende trein.

Je kan beter crimineel zijn dan arts................ Voorkomen is beter dan genezen

Woensdag 06 feb 2013 - 20:03:10
mren
mren
Quote
kleine_man (wo 06 feb 2013 19:57:12 www.somda.nl):
Quote
DingeZ (di 05 feb 2013 23:13:53 www.somda.nl): Werken: de treinenloop blijft doorgaan. Mijn grootste vertraging deze winter: +7, dat noem ik werken. Nu heb ik wel enigzins geluk gehad, maar ik reis toch elke dag Klp - Asa.
Meer dan zoveel procent (zeg 95%) van de treinen op jaarbasis op tijd dan een bonus van €500.000,
Bij dit soort presentatie-indicatoren moet je wel uitkijken voor perverse prikkels. Om de bonus veilig te stellen krijg je extreme rijtijdmarges en stipt vertrekken terwijl de overstappers kapot kunnen vallen.
Quote
reisinformatie op orde (dus ruim van te voren eeinduidig gecommuniceerd) een bonus van €750.000
Dat lukt ze niet. Persoonlijke ergernis: de onmogelijkheid van NS om het juiste IC-aankomstperron op Es weer te kunnen geven. Reisplanner en OBIS kunnen tot 1 seconde voor aankomst volhouden dat je op spoor 3 aankomt en dan toch vrolijk op 4 binnenkomen waardoor je weer 150 meter terug kunt lopen...


Woensdag 06 feb 2013 - 22:06:56
illyavaes
illyavaes
Quote
kleine_man (wo 06 feb 2013 19:57:12 www.somda.nl):
Quote
DingeZ (di 05 feb 2013 23:13:53 www.somda.nl): Werken: de treinenloop blijft doorgaan. Mijn grootste vertraging deze winter: +7, dat noem ik werken. Nu heb ik wel enigzins geluk gehad, maar ik reis toch elke dag Klp - Asa.
Dan heb je echt geluk!!!
Dat heeft DingeZ zeker:
- hij gaat niet in frequentie achteruit
- de enige trein die hij elk half uur kon nemen, is de trein die blijft rijden
- die trein was en blijft rechtstreeks
Enige nadeel voor hem is dat alle plekken al ingenomen zijn door de mensen die WEL de pech hebben normaliter de trein te hebben die in de preventief ingestorte dienstregeling geschrapt is - de mensen die dus al een kwartier vertraging en vervolgens met +7 aankomend in Utrecht door NS en zijn personeel in het gezicht gespuugd wordt door voor de neus van het perron overlopende reizigers met de aansluitende trein naar Schiphol weg te rijden. Bingo, 30 minuten vertraging erbij, totaal enkele reis +45 (exclusief eventuele vertraging van de volgende trein naar Shl natuurlijk). Dikke kans dat het terug weer zo gaat, want het gaat NS alleen om het door het VKL-systeem als punctueel gemeten worden van treinnummers die rondhupsen (en personeel heeft meer een houding van "dat willen 'ze' toch" dan "dat 1, max 2 minuten latere vertrek rijden we er met de ruime marges sinds 2007 wel uit").
Reizigerspunctualiteit, daar gaat het om, niet treinpunctualiteit.

Donderdag 07 feb 2013 - 20:52:13
anton_
anton_
vraag aan beheer. Is het een idee om dit topic te splitsen in twee topics:

1 Winterse+perikelen+op+het+spoor - de feiten

2 Winterse+perikelen+op+het+spoor - mijn mening

Donderdag 07 feb 2013 - 22:27:52
b2py
b2py
Beetje overdreven denk ik om een heel topic aan jouw mening te wijden toch?

Donderdag 07 feb 2013 - 22:40:26
MDDM
MDDM
Zo staat het er niet.

Gr Joop mcn Lls

Vrijdag 08 feb 2013 - 00:04:02
mren
mren
Winterdienst om 3cm is een onnodige paniekreactie, dat is gewoon een feit


Vrijdag 08 feb 2013 - 00:12:15
broek53
broek53
Dat is precies wat er bedoeld wordt: meningen worden vortdurend als feiten gebracht.

Vrijdag 08 feb 2013 - 10:56:51
R1-2010
R1-2010
Quote
mren (vr 08 feb 2013 00:04:02 somda.nl): Winterdienst om 3cm is een onnodige paniekreactie, dat is gewoon een feit
Nee, dat is JOUW mening.

Vrijdag 08 feb 2013 - 12:09:08
ZJ37
ZJ37
Zijn feitelijke mening.

Vrijdag 08 feb 2013 - 12:41:33
spiketrain
Moderator
spiketrain
Twitter Spiketrain Facebook frank.rijsdijk.5 Flickr spiketrain2008/
Spiketrain: on-topic a.u.b..

Groet, Spiketrain

Vrijdag 08 feb 2013 - 13:14:14
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
...voor a.s. zondag sneeuw verwacht.

Vrijdag 08 feb 2013 - 13:47:22
Reiziger47
Reiziger47
Ik ben benieuwd. Wellicht weer een winterdienstregeling maar wél met de extra carnavalsritten naar Oeteldonk Centraol etc.?

Vrijdag 08 feb 2013 - 18:54:57
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Quote
gvttreinen (vr 08 feb 2013 13:14:14 www.somda.nl): ...voor a.s. zondag sneeuw verwacht.
Dat was er vandaag ook en morgen schijnbaar ook,helaas gaan automobilisten nu ook al min of meer het zelfde doen als NS als t sneeuwt.
Enkel NS haalt de halve drgl weg en de automobilisten die krijgen bijna een zenuwinzinking als r een vlok sneeuw valt om dan vervolgens allemaal op de rem te trappen
Kortom het weekend en aankomende week zal die fije winterregeling wel weer langdurig uit de kast worden getrokken

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Vrijdag 08 feb 2013 - 19:03:27
mren
mren
Het verschil is dat een trein 'vast zit' aan zijn rails en dus niet uitbreekt als er bij gladheid geremd moet worden.

Maar verder heb je gelijk: ook onnodige paniek op de weg is uitermate ergerlijk. Bovendien nog gevaarlijk ook, bijvoorbeeld van dat volk dat op de rem trapt zodra ze een mistbank binnen rijden. Ik heb in januari -mede dankzij de winterdienst van NS- weer 4000 wegkilometers gemaakt en daar was uiteindelijk ook niet zo veel aan de hand op en paar spitsjes na waarin iedereen eigenlijk gewoon 70 had kunnen rijden als de voorste in de rij dat zou durven (zoek de spooranalogie )


Zaterdag 09 feb 2013 - 19:43:23
woepje
woepje
Twitter Woepje Facebook profile.php?id=100003823340869
Quote
gvttreinen (vr 08 feb 2013 13:14:14 somda.nl): ...voor a.s. zondag sneeuw verwacht.
Wel sneeuw in de verwachting, maar geen winterdienst. Er kan tot en met morgenochtend gerust meer dan 3 cm sneeuw mogelijk op veel plaatsen (als dat al niet gebeurd is). Nu moet ik ook zeggen dat men er eerst vanuit ging dat het wel zou meevallen met de sneeuw. Nu blijkt dat het gebied niet boven zee blijft, maar ook boven NL trekt. Iets wat de weermodellen niet meenemen aldus het KNMI:

Belangrijkste aandachtspunt is de sneeuwval voor vanavond en vannacht. De diverse modellen hebben grote moeite met de goede representatie van de sneeuwverdeling. De sneeuw boven Flevoland en Gelderland wordt compleet door Hirlam en Harmonie gemist. Nowcasten is vanavond en vannacht het devies

Nu men dus op het laatste moment wel met sneeuw komt aanzetten, kan NS/ProRail niet meer uit voorzorg de dienstregeling uitdunnen. Dat krijg je dus als men op basis van de weersverwachtingen een dag van tevoren gaat beslissen wat ze gaan met de treindienst gaan doen. Het koppelen van weersverwachtingen aan de treindienst is dus echt op goed geluk soms, immers er is niets veranderlijker als het weer. Men voldoet nu dan wel aan de criteria, maar hanteert geen winterdienstregeling. Tijdje terug was er wel een winterdienstregeling, maar bleek het allemaal erg mee te vallen.

Laatst bewerkt door woepje op Zaterdag 09 feb 2013 om 19:44:17


Zaterdag 09 feb 2013 - 19:56:01
train85
train85
Let maar op. Morgen valt het ook erg mee, net zoals vandaag.

Zaterdag 09 feb 2013 - 20:04:52
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Vond 't op zich wel opvallend ja... onverwacht flinke sneeuwval vandaag en welgeteld 0 storingen die iets met sneeuw te maken hadden. Afgelopen woensdagmorgen met een beetje sneeuw en wel een winterdienstregeling waren er een stuk of 10 storingen.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Zaterdag 09 feb 2013 - 20:12:04
broek53
broek53
Als Prorail, in casu de aannemers doen wat ze moeten doen, hoeft er bij een paar centimeter sneeuw ook helemaal geen storing te zijn. Trap vooral niet in de val die vorig jaar is open gezet: de opvatting dat een beetje sneeuw en vorst automatisch en onvermijdelijk leidt tot (veel) wisselstoringen. Als we die onzin gaan geloven, gaan we ook het preventief platleggen van de treindienst een natuurverschijnsel vinden.

Zaterdag 09 feb 2013 - 20:15:38
woepje
woepje
Twitter Woepje Facebook profile.php?id=100003823340869
Quote
train85 (za 09 feb 2013 19:56:01 somda.nl): Let maar op. Morgen valt het ook erg mee, net zoals vandaag.
Morgenmiddag is het overal weer droog ja. Maar dat zou het vanavond en vannacht ook zijn en dat is juist niet het geval. Ik zie nu bijvoorbeeld meldingen voorbij komen van 10 cm sneeuw in korte tijd.

Ik vind 3 cm sneeuw overigens ook best meevallen nog, maar het wordt nu eenmaal als criterium gehanteerd.


Zaterdag 09 feb 2013 - 20:24:04
train85
train85
Het sneeuwt goed door in het midden en zuiden van het land. En treinen blijven rijden. Dus niks aan de hand.

Zaterdag 09 feb 2013 - 20:35:13
woepje
woepje
Twitter Woepje Facebook profile.php?id=100003823340869
Dus, met andere woorden. Voortaan geen winterdienstregeling meer. Het sneeuwt goed door in het midden en zuiden van het land en de treinen blijven gewoon rijden.


Zaterdag 09 feb 2013 - 20:41:12
ZJ37
ZJ37
Quote
daniël_ddr (za 09 feb 2013 20:04:52 www.somda.nl): Vond 't op zich wel opvallend ja... onverwacht flinke sneeuwval vandaag en welgeteld 0 storingen die iets met sneeuw te maken hadden. Afgelopen woensdagmorgen met een beetje sneeuw en wel een winterdienstregeling waren er een stuk of 10 storingen.
In het geval van de afgelopen woensdag waren dus veel wisselverwarmingen kapot, waardoor het o.a. rond Wp een rommeltje werd.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Zaterdag 09 feb 2013 - 20:42:31
ZJ37
ZJ37
Quote
woepje (za 09 feb 2013 20:35:13 www.somda.nl): Dus, met andere woorden. Voortaan geen winterdienstregeling meer. Het sneeuwt goed door in het midden en zuiden van het land en de treinen blijven gewoon rijden.
Juist. Treinen goed op lengte en geen gedonder met oplopende vertragingen als gevolg van de extra drukte en de onhaalbare rijtijden en stationnementen. Hopelijk evalueert men dit soort dagen ook...

Laatst bewerkt door ZJ37 op Zaterdag 09 feb 2013 om 20:42:52

Zaterdag 09 feb 2013 - 21:48:49
b2py
b2py
Is een wonder dat de angsthazendienstregeling niet uit de kast is getrokken. Achtste moderne wereldwonder.

Zaterdag 09 feb 2013 - 21:50:00
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
train85 (za 09 feb 2013 20:24:04 www.somda.nl): Het sneeuwt goed door in het midden en zuiden van het land. En treinen blijven rijden. Dus niks aan de hand.
Het wordt inmiddels aardig wit in Amf idd. Maar wel weer een hardnekkige storing... de wisselstoring in Wd is er tot nu toe op zo'n beetje elke dag met sneeuw deze winter geweest.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Zaterdag 09 feb 2013 - 22:12:35
train85
train85
Het heeft in het midden van het land na 15.00 uur heel erg goed gesneeuwd ja. Ja het valt gelukkig erg mee met de storingen die zouden kunnen optreden door de sneeuw. Nu alleen 1 nog te Woerden.

Zaterdag 09 feb 2013 - 22:27:20
woepje
woepje
Twitter Woepje Facebook profile.php?id=100003823340869
Quote
b2py (za 09 feb 2013 21:48:49 somda.nl): Is een wonder dat de angsthazendienstregeling niet uit de kast is getrokken. Achtste moderne wereldwonder.
Dat is het dus niet. Als deze hoeveelheden sneeuw wat eerder al verwacht was, dan had men zeker de tijd gehad om te overwegen om een winterdienstregeling in te voeren. Alleen de weersverwachting sloeg de plank compleet mis, waardoor men nu te laat is om de winterdienstregeling in te laten gaan.

Dit verhaal geldt natuurlijk alleen als ze zich houden aan hun eigen criteria.


Zaterdag 09 feb 2013 - 22:45:45
b2py
b2py
Bij mij ligt 3cm dus voldoende voor een landelijke uitgedunde dienstregeling. (ik woon in brede randstad)

Zondag 10 feb 2013 - 09:08:10
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Dat weer is volledig van de leg geloof ik.
Gisteravond weinig sneeuw gezien en nu schijnt hier de zon en is de lucht strak blauw,het had geloof ik moeten sneeuwen totdat je je huis niet meer uit kon
Toch knap dat er nu ook problemen/storingen zijn waardoor de Fyra niet rijd hier en daar

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Zondag 10 feb 2013 - 10:16:43
robbertc
robbertc
Quote
b2py (za 09 feb 2013 22:45:45 somda.nl): Bij mij ligt 3cm dus voldoende voor een landelijke uitgedunde dienstregeling. (ik woon in brede randstad)
Om een nooddienstregeling te rijden (gepland) moet er wel enige voorbereidingstijd zijn.. Daarom valt zo'n beslissing altijd in de middag.

Zondag 10 feb 2013 - 10:34:31
woepje
woepje
Twitter Woepje Facebook profile.php?id=100003823340869
En daarom is de kans dus groot dat men achter de feiten loopt. Niets is zo veranderlijk als het weer en met sneeuw al helemaal niet. Als men om 12.00 uur alle neerslag boven zee laat vallen in de verwachting, maar om 18.00 uur blijkt het gebied in werkelijkheid 50/100 km oostelijker te trekken. Dan weet je wat daar het resultaat van is

En andersom gebeurd dat dus ook waardoor je met zonnige perioden of een enkele vlok sneeuw een winterdienstregeling draait. Tja, soms moet je risico's nemen


Zondag 10 feb 2013 - 10:59:50
ZJ37
ZJ37
Quote
phantom (zo 10 feb 2013 09:08:10 www.somda.nl): Toch knap dat er nu ook problemen/storingen zijn waardoor de Fyra niet rijd hier en daar
Als ik me niet helemaal vergis waren er vanmorgen planmatig werkzaamheden waardoor de eerste Fyra's niet reden.

Zondag 10 feb 2013 - 12:04:13
cuneo56
cuneo56
Je vergist je niet

Ciao.

Zondag 10 feb 2013 - 12:42:14
trdl85
trdl85
Wisselverwarming blijft toch altijd een heikel punt, ieder jaar zijn er weer tientallen wissels waarvan de wisselverwarming niet blijkt te werken, ondanks beloftes van de aannemers. Wordt het niet eens een keer tijd dat Prorail ook een de media opzoekt, NS en de werknemers van de aannemers (die vinden dat ze de dupe zijn van goedkope aanbestedingen) zoeken al jaren de pers op om hun vuil te spuwen jegens Prorail.

Prorail wil altijd netjes blijven, maar vertel de mensen maar eens dat de aannemers hun werk niet goed doen, dat NS de dienstregeling aanpast terwijl ALLE infra gewoon beschikbaar is, dat af- of opschalen naar een aangepaste dienstregelen gedurende de dag niet kan omdat NS dit personeel- en materieeltechnisch niet voor elkaar kan krijgen...en ga zo maar door.

Natuurlijk worden er bij prorail ook (nog steeds veel te veel) fouten gemaakt, maar laat je niet zo in de media afslachten door andere partijen en geen tegenractie geven omdat dat niet netjes zou zijn.

Zondag 10 feb 2013 - 12:48:55
b2py
b2py
Lekker vooruitzicht, ProRail die de media opzoekt.

Zondag 10 feb 2013 - 13:40:02
MDDM
MDDM
Quote
trdl85 (zo 10 feb 2013 12:42:14 www.somda.nl): Prorail wil altijd netjes blijven, maar vertel de mensen maar eens dat de aannemers hun werk niet goed doen, dat NS de dienstregeling aanpast terwijl ALLE infra gewoon beschikbaar is, dat af- of opschalen naar een aangepaste dienstregelen gedurende de dag niet kan omdat NS dit personeel- en materieeltechnisch niet voor elkaar kan krijgen...en ga zo maar door.
Aanpassing gaat in overleg met Prorail. Alle infra beschikbaar? Aan m'n hoela. Legio voorbeelden te noemen waarbij je collega trdl volmondig toegeeft dat er een beperking is op bepaalde rijwegen.

Maar laten we oppassen dat we elkaar niet, hier of in de media elkaar gaan af lopen zeiken. In. Praktijk hebben we elkaar nodig, of we nu willen of niet. En een goede verstandhouding is hierbij wel een pre

b2py Waarom zou Prorail volgens jou niet de media op mogen zoeken? Moeten ze zich maar alles laten welgevallen? Beetje meer tegengas kan echt geen kwaad. Zou NS ook wel eens mogen doen. Zeker over het artikel dat personeel betaalt thuis zitten... Daarin heette directie flink de plank mis geslagen..... Klopt namelijk geen ene sodemieter van.

Laatst bewerkt door MDDM op Zondag 10 feb 2013 om 13:40:28

Gr Joop mcn Lls

Zondag 10 feb 2013 - 15:43:08
Klaasje
Klaasje
Ondanks dat er in Flevoland 15 cm sneeuw lag, geen centje treinpijn vandaag!

Zondag 10 feb 2013 - 16:29:04
sjoerd
sjoerd
Media opzoeken is gevaarlijk. Je zou een geschikte bedrijfswoordvoerder moeten zoeken. Een die het bedrijf kent en weet wat hij of zij wel en niet kan zeggen. Die zijn er niet veel. En je zou een geschikt medium moeten zoeken. Want aan beide zijden, woordvoerders en media, zijn veel onzinverkopers die van toeten noch blazen weten en maar wat roeptoeteren.

Zondag 10 feb 2013 - 16:36:48
trdl85
trdl85
@MDDM: met alle infra bedoel ik alle infra die je zonder sneeuw ook ter beschikking had, de basisinfra die volgens BVS beschikbaar moet zijn. Sporen buiten gebruik en geklemde wissels (ivm het japan-idee) staan buiten de winterse perikelen)

Laatst bewerkt door trdl85 op Zondag 10 feb 2013 om 16:37:38

Zondag 10 feb 2013 - 17:33:01
broek53
broek53
Quote
trdl85 (zo 10 feb 2013 12:42:14 www.somda.nl): Wisselverwarming blijft toch altijd een heikel punt, ieder jaar zijn er weer tientallen wissels waarvan de wisselverwarming niet blijkt te werken, ondanks beloftes van de aannemers. Wordt het niet eens een keer tijd dat Prorail ook een de media opzoekt, NS en de werknemers van de aannemers (die vinden dat ze de dupe zijn van goedkope aanbestedingen) zoeken al jaren de pers op om hun vuil te spuwen jegens Prorail.

Prorail wil altijd netjes blijven, maar vertel de mensen maar eens dat de aannemers hun werk niet goed doen, dat NS de dienstregeling aanpast terwijl ALLE infra gewoon beschikbaar is, dat af- of opschalen naar een aangepaste dienstregelen gedurende de dag niet kan omdat NS dit personeel- en materieeltechnisch niet voor elkaar kan krijgen...en ga zo maar door.

Natuurlijk worden er bij prorail ook (nog steeds veel te veel) fouten gemaakt, maar laat je niet zo in de media afslachten door andere partijen en geen tegenractie geven omdat dat niet netjes zou zijn.
Praktisch gesproken kan dat niet, en dat zal de reden wel zijn waarom ProRail het niet doet. Als aannemers hun werk niet goed/voldoende zouden doen, dan doet dat niets af aan het feit dat ProRail uiteindelijk verantwoordelijk is voor de beschikbaarheid van de infra en daarom terug te horen zal krijgen dat ze dan hun aannemers beter in de hand moeten houden of zo - en daarmee komt dat als een boemerang bij ProRail terug.
NS past de dienstregeling niet op eigen initiatief aan, maar in nauw overleg met ProRail dat daarvoor zelfs een weerbureau onderhoudt. Zou ProRail gaan melden dat "NS maar wat doet", dan komt ook dat als een klein boemerangetje terug. Daarnaast kijkt ProRail wel uit om op dit sneeuwfront zich te verwijderen van NS; die situatie hebben we nu twee of drie jaar gehad. waarin er tijdens en na een winterchaos met modder en sneeuw naar elkaar gegooid werd, en dat gaat voorlopig zeker niet nog een keer gebeuren - dan worden beide bedrijven weer geslacht in de Kamer. Omgekeerd zal NS de niet-beschikbaarheid van infra ook niet verwijtend brengen, om dezelfde reden.

Zondag 10 feb 2013 - 17:58:46
treinfan
treinfan
Even een vraag over de (winter)wegsleepdienst: wat is het beleid voor de locatie waarnaartoe defect materieel (in de meeste gevallen van NS) wordt afgesleept door de wegsleepdienst? In het begin leek dat de dichtstbijzijnde locatie waar het materieel niet in de weg gestald kon worden (bijv. defecte SLT Lls-Almo ging naar Almo). Tegenwoordig lijkt echter Utoz/Utctw vaak de bestemming als er een trein ergens 'in de buurt' van Ut strand, terwijl dan bijv. Ndb dichterbij is.

[Bezig met laden...]

Zondag 10 feb 2013 - 18:05:45
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Dichtstbijzijnde werkplaats word volgensmij gehanteerd, is ook wel zo handig.
(Je kunt wel ergens een trein apart zetten in een weiland, maar dan blijft hij defect, bij een werkplaats kan op zijn minst bekeken worden wat er defect is.)

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Zondag 10 feb 2013 - 21:01:37
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Niet gelijk een werkplaats, een lokatie waar een stmt zit is de eerste stap, daarna pas werkplaats.


Zondag 10 feb 2013 - 21:09:10
trdl85
trdl85
De trein wordt versleept naar het eerstvolgende punt waar deze trein "opzij" kan worden genomen. Met andere woorden, de baan wordt vrijgemaakt. Daarna is het de verantwoordelijkheid van de betreffende vervoerder om de trein verder te vervoeren (op eigen kracht of wegslepen). Dit om de loc zo snel als mogelijk weer inzetbaar te hebben. Tot zover de theorie...

Laatst bewerkt door trdl85 op Zondag 10 feb 2013 om 21:09:53

Zondag 10 feb 2013 - 21:45:46
waalkade
waalkade
Is niet de eerste prioriteit een plaats/perron waar de passagiers gelost kunnen worden?

Zondag 10 feb 2013 - 21:55:47
sik214
sik214
Quote
trdl85 (zo 10 feb 2013 12:42:14 www.somda.nl): Wisselverwarming blijft toch altijd een heikel punt, ieder jaar zijn er weer tientallen wissels waarvan de wisselverwarming niet blijkt te werken, ondanks beloftes van de aannemers. Wordt het niet eens een keer tijd dat Prorail ook een de media opzoekt, NS en de werknemers van de aannemers (die vinden dat ze de dupe zijn van goedkope aanbestedingen) zoeken al jaren de pers op om hun vuil te spuwen jegens Prorail.

Prorail wil altijd netjes blijven, maar vertel de mensen maar eens dat de aannemers hun werk niet goed doen, dat NS de dienstregeling aanpast terwijl ALLE infra gewoon beschikbaar is, dat af- of opschalen naar een aangepaste dienstregelen gedurende de dag niet kan omdat NS dit personeel- en materieeltechnisch niet voor elkaar kan krijgen...en ga zo maar door.

Natuurlijk worden er bij prorail ook (nog steeds veel te veel) fouten gemaakt, maar laat je niet zo in de media afslachten door andere partijen en geen tegenractie geven omdat dat niet netjes zou zijn.
ProRail is anders afgelopen week ook goed in de media geweest met een 'weerwoord' op de (re)actie's van de aannemers. Het moddergooien vind ik eigenlijk wel begonnen...

Zoals al eerder gezegd is ProRail eindverantwoordelijke voor het werk van de aannemers. Die moeten het kwaliteitsniveau dus handhaven/afdwingen.
De 'beloftes' van de aannemers zullen niet rechtstreeks naar de trdl's gegeven worden, dus er zal van alles buiten je zicht afspelen. Je weet waarschijnlijk niets van de afspraken/beloftes tussen tracéteams van ProRail/Aannemer. Er zal heus een kwestie zijn waardoor dingen niet goed (zijn) (ge)gaan. Ik ken voorbeelden dat verbetervoorstellen niet door ProRail gehonoreerd worden en dan er aangemodderd moeten worden met een niet perfecte installatie.

Maandag 11 feb 2013 - 00:05:40
279
279
Quote
trdl85 (zo 10 feb 2013 21:09:10 www.somda.nl): De trein wordt versleept naar het eerstvolgende punt waar deze trein "opzij" kan worden genomen. Met andere woorden, de baan wordt vrijgemaakt. Daarna is het de verantwoordelijkheid van de betreffende vervoerder om de trein verder te vervoeren (op eigen kracht of wegslepen). Dit om de loc zo snel als mogelijk weer inzetbaar te hebben. Tot zover de theorie...
in de praktijk betekent dat toch dat de trein naar een station gesleept
wordt waar Nedtrain aanwezig is. anders krijg je zo iets als het voorbeeld
Almo, waar je dus niets met zo'n defecte trein aan kunt.
over het algemeen is de trein zodanig defect dat hij alleen maar
gesleept verplaatst kan worden.

Maandag 11 feb 2013 - 09:32:28
slifor2
slifor2
Flickr florisleeuw
Quote
trdl85 (zo 10 feb 2013 21:09:10 somda.nl): De trein wordt versleept naar het eerstvolgende punt waar deze trein "opzij" kan worden genomen. Met andere woorden, de baan wordt vrijgemaakt. Daarna is het de verantwoordelijkheid van de betreffende vervoerder om de trein verder te vervoeren (op eigen kracht of wegslepen). Dit om de loc zo snel als mogelijk weer inzetbaar te hebben. Tot zover de theorie...
En gelukkig hebben we dan weer de firma Prorail ANDERE AFDELING die druk plannen uitwerkt in het kader "robuust spoor" en alle sporen waar een trein aan de kant kan worden genomen resoluut wegsaneert...... zo word bijvoorbeeld station Assen in dit kader zo ongeveer "halte aan de vrije baan"

Maandag 11 feb 2013 - 10:07:39
ZJ37
ZJ37
Volgens mij is dat voor Asn niet de bedoeling met het oog op de kans dat er tussen Gn en Asn extra Sprinters gaan rijden en in Asn dus moeten keren.

Maandag 11 feb 2013 - 10:20:45
sjoerd
sjoerd
Kunnen wij ons wel voorstellen, maar die sporen en wissels leggen ze dan gewoon weer aan in het dan gegroeide natuurgebiedje op het emplacement Assen, als eenmaal blijkt dat ze echt de gehele dag nodig zijn.

Maandag 11 feb 2013 - 10:58:36
slifor2
slifor2
Flickr florisleeuw
wat ik heb begrepen word spoor 1 doorgaand spoor Groningen-Meppel en spoor 2 doorgaand spoor Meppel-Groningen. Er word wel ruimte gereserveerd tbv eventueel aan te leggen kopspoor tpv huidig spoor 3 waardoor er dan we 3 wissels komen aan kant Groningen.....
Nu maar hopen dat er dan geen verstoringen of afsleepacties meer nodig zijn.......

Maandag 11 feb 2013 - 11:27:04
ZJ37
ZJ37
Als er met die infra maar een BUP te maken is, de rest is voor latere zorg.

Maar dat heeft inmiddels al wat minder te maken met de winterse omstandigheden an sich.

Maandag 11 feb 2013 - 18:23:59
henri1972
henri1972
Quote
slifor2 (ma 11 feb 2013 10:58:36 www.somda.nl): wat ik heb begrepen word spoor 1 doorgaand spoor Groningen-Meppel en spoor 2 doorgaand spoor Meppel-Groningen. Er word wel ruimte gereserveerd tbv eventueel aan te leggen kopspoor tpv huidig spoor 3 waardoor er dan we 3 wissels komen aan kant Groningen.....
Nu maar hopen dat er dan geen verstoringen of afsleepacties meer nodig zijn.......
Meer logisch lijkt mij: spoor (idd) doorgaand Groningen-Meppel, spoor 3 Meppel-Groningen en het huidige spoor 2 om treinen (evt alleen van/naar Groningen) te laten keren. Maar wie ben ik ......

Maandag 11 feb 2013 - 19:39:35
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Ik zou verwachten dat spoor 1 vervalt en 2 en 3 blijven... anders moet er wel erg veel verbouwd worden.
Lekker met het oog op goederentreinen, werktreinen, verstoringen met kopmaken, extra treinen etc etc etc...

Laatst bewerkt door timtrein op Maandag 11 feb 2013 om 19:40:24

Maandag 11 feb 2013 - 20:01:37
AlbertP
AlbertP
In Avat kon zo'n constructie als henri1972 noemt ook: het middelste spoor, voormalig hoofdspoor, gebruiken voor kopmaken.

Maandag 11 feb 2013 - 23:13:50
broek53
broek53
Quote
timtrein (ma 11 feb 2013 19:39:35 www.somda.nl): Ik zou verwachten dat spoor 1 vervalt en 2 en 3 blijven... anders moet er wel erg veel verbouwd worden.
Lekker met het oog op goederentreinen, werktreinen, verstoringen met kopmaken, extra treinen etc etc etc...
Het eilandperron van Assen is te smal en heeft een te smalle trap en tunnel. Vandaar dat er gebruik wordt gemaakt van de sloop van het stationsgebouw om het eerste perron in ere te herstellen en de hoofdsporen terug te leggen waar zij van oorsprong lagen: via de sporen 1 en 2.

Er is een optie om in een later stadium het spoor Meppel - Groningen weer via spoor 3 te laten lopen en van spoor 2 een middenspoor (al dan niet kopspoor) te maken voor een extra pendel Assen - Groningen.
Meer OT ga ik hier niet

Laatst bewerkt door broek53 op Maandag 11 feb 2013 om 23:14:12

Dinsdag 12 feb 2013 - 11:40:44
trdl85
trdl85
Quote
slifor2 (ma 11 feb 2013 09:32:28 somda.nl):
En gelukkig hebben we dan weer de firma Prorail ANDERE AFDELING die druk plannen uitwerkt in het kader "robuust spoor" en alle sporen waar een trein aan de kant kan worden genomen resoluut wegsaneert...... zo word bijvoorbeeld station Assen in dit kader zo ongeveer "halte aan de vrije baan"
Dus wordt de trein versleept naar het eerst volgende punt. Het is uiteraard allemaal niet zo zwart/wit, vandaar dat ik ook schreef, "tot zover de theorie..."

Woensdag 13 feb 2013 - 17:17:00
ZJ37
ZJ37
Voor de administratie in dit topic: op 14/2 weer een aangepaste dienstregeling.

Woensdag 13 feb 2013 - 17:38:51
mvboetzela
mvboetzela
Tussen "het begin van de middag" en "de avond" 3-5cm sneeuw in het westen van het land. Sneeuw trekt langzaam oostwaarts. Volgens het KNMI.
Voor de rest: copy-paste de voorgaande discussies met allemaal dezelfde uitkomst

Woensdag 13 feb 2013 - 17:50:53
henri1972
henri1972
Lijkt me dat je in ieder geval in de ochtendspits normaal kan rijden ........

Woensdag 13 feb 2013 - 17:54:09
abcde
abcde
Een paar jaar geleden was er ook een winterdrgl. ontworpen, waarbij treinen steeds maar een kort stukje reden, max. ongeveer een uur. Daarna moest je overstappen op de volgende trein. Een rit Gn naar Rtd koste ongeveer 3x overstappen.
Op 10 okt. 2010 is die getest.
Ik hoor niets meer van die winterdrgl-met-korte-stukjes. Is dit voorstel van tafel ?

Woensdag 13 feb 2013 - 18:04:19
b2py
b2py
Bestaat niet meer.

Woensdag 13 feb 2013 - 18:12:00
Reiziger47
Reiziger47
Wat mij nu pas opvalt: in de zojuist ontvangen e-mail van NS over de aangepaste dienstregeling, evenals in de vergelijkbare e-mail voor 6 februari jl., ontbrak opeens het zinnetje "Onze geld terug bij vertraging regeling is ruimhartig en geldt ten opzichte van de normale dienstregeling." dat in januari bij vergelijkbare e-mails wel opgenomen was. Een vergissing, of een trieste ontwikkeling?

Woensdag 13 feb 2013 - 18:44:07
rogier
rogier
Flickr rogierp
Je moet de mensen natuurlijk niet wijzer maken dan ze al zijn. Alsof NS op als die GTBV-claims zit te wachten.

Reiziger met hoofdletter R......

Woensdag 13 feb 2013 - 19:02:17
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Hij geldt overigens wel


Woensdag 13 feb 2013 - 21:32:13
Mat75
Mat75
Quote
abcde (wo 13 feb 2013 17:54:09 somda.nl): Een paar jaar geleden was er ook een winterdrgl. ontworpen, waarbij treinen steeds maar een kort stukje reden, max. ongeveer een uur. Daarna moest je overstappen op de volgende trein. Een rit Gn naar Rtd koste ongeveer 3x overstappen.
Op 10 okt. 2010 is die getest.
Ik hoor niets meer van die winterdrgl-met-korte-stukjes. Is dit voorstel van tafel ?
Was dat die met louter stoptreinen en welgeteld een IC dienst (Ut-Ledn) in het plan? Vreselijk dat nooit meer!

Woensdag 13 feb 2013 - 21:34:34
mdj
mdj
^ Nee. somda.nl

Bij twijfel: gebruik beton.

Woensdag 13 feb 2013 - 21:55:54
mren
mren
Quote
AgentX (wo 13 feb 2013 19:02:17 www.somda.nl): Hij geldt overigens wel
Uiteraard, die is geldig ten opzichte van de gepubliceerde dienstregeling. (EU-verordening 2007/1371)