Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Weersperikelen op het spoor

Dinsdag 02 okt 2012 - 10:58:12
waalkade
waalkade
Quote
kiekkiek (ma 01 okt 2012 22:21:08 www.somda.nl): Voorkomen is beter dan genezen lijkt mij. En dan bedoel ik niet dat er preventief uitgedund moet worden. Nee, NS en vooral Prorail moeten zorgen dat hun spulletjes in goede (slecht weer bestendige) staat verkeren. Al het andere is symptoombestrijding. Voorkom bijsturing!
Afgelopen winter deed het materieel het een stuk beter dan een jaar eerder, de wissels ook (zegt Prorail), maar dat waag ik te betwijfelen. Grote aantallen wissels werden preventief niet gebruikt; ja zo kan ik ook minder defecten overhouden.
Ik heb zo mijn twijfels over het wisselonderhoud. Slingers en klappers komen veel voor, waardoor bijv. sneeuw, juist in wissels, van de trein valt. Defecte wisselverwarming is bijna aan de orde van de dag bij vorst. Ook ruimte voor sneeuw in wissels kan wel beter, evenals vochtwering.
In Nm doet men anders zijn best. Zelfs van wissel 17 zijn de draaipunten van een flinke klodder grijs vet voorzien.

Dinsdag 02 okt 2012 - 15:46:41
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Prorail heeft een persbericht geplaatst met een interessant kaartje, zie www.prorail.nl

Dinsdag 02 okt 2012 - 15:53:56
zoek34
zoek34
Ik krijg bij het klikken op het kaartje de vraag om in te loggen op prorail.nl en daarna:

Toegang geweigerd.

U bent niet gemachtigd om deze actie uit te voeren of om toegang te verkrijgen tot deze bron.

Dinsdag 02 okt 2012 - 15:54:09
R1-2010
R1-2010
Allemaal leuk en aardig, maar NS en ProRail zijn de afgelopen jaren niet in staat gebleken om met grootschalige verstoringen om te gaan. Uiteraard heeft iedereen daar wel een mening over (of over de oorzaken daarvan), maar feit is wel dat men íets moet doen. Brullen van verontwaardiging heeft in ieder geval geen zin.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Dinsdag 02 okt 2012 - 15:55:18
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Ik kan helaas niet bij de server van ProRail inloggen, maar het kaartje doet sterk denken aan de uitdunningen die dit voorjaar op 3 februari als voorzorgsmaatregelen zijn getroffen aan het eind van de ochtend. Dat hielp toen niet echt

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Dinsdag 02 okt 2012 - 16:10:09
broek53
broek53
Niets helpt als ze die maatregelen niet een dag vantevoren in de planning zetten. Zo grootschalig snoeien laten uitvoeren door de bijsturing staat gelijk aan het organiseren van je eigen mega-verstoring; de bijsturing kan zoveel bijsturing nu eenmaal niet aan. Dat was dan ook een van de primaire oorzaken van de instorting van de hele treindienst op 3/2 en dat is de reden dat men nu veel preventiever wil gaan snijden.

Dinsdag 02 okt 2012 - 19:17:33
dh3201
dh3201
Quote
ZJ37 (ma 01 okt 2012 22:12:09 www.somda.nl): * Bij het uitdunnen van de treindienst rijden de overgebleven treinen vaak veel te klein voor het aanbod reizigers en wordt juist hierdoor de dienstregeling extra verstoord (in plaats van minder) omdat de stationnementen veel te veel tijd kosten en de dienstregeling nooit meer wordt gehaald.
Bij vorst wordt er niet meer gekoppeld, dus alle treinen waarvoor niet reeds gekoppeld materieel klaar staat zullen met enkele stellen worden gereden...
Quote
maurits (ma 01 okt 2012 23:01:18 www.somda.nl): 10% is echt een bizar laag percentage, wat is dit voor angsthazerij?
Dus bij 90% kans op geen sneeuw...

Shqiperise-lopers?

Dinsdag 02 okt 2012 - 20:35:31
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Hoe lang zal het met de maatregelen van het kaartje trouwens duren voordat één van de drie noord-zuidlijnen eruit ligt, de maatregelen vragen namelijk eigenlijk gewoon om problemen op bv. Zlw.

Hoe ik daarop kom: het kaartje laat zien dat de 5000 gaat pendelen tussen Ddr en Bd. Daarbij kent deze, in ieder geval in de daluren, een kering van liefst 60 minuten te Ddr. Neem daarbij de inzet van SLT wat vanwege de garantie niet voorzien wordt van anti-icing en je hebt het ideale recept voor ijsklompen aan een trein volgens mij...

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Dinsdag 02 okt 2012 - 20:57:49
wietse
wietse
Het kaartje is nu wel beschikbaar. En doet erg denken aan 3/2 inderdaad!

Dinsdag 02 okt 2012 - 20:57:50
ZJ37
ZJ37
Quote
dh3201 (di 02 okt 2012 19:17:33 www.somda.nl):
Quote
ZJ37 (ma 01 okt 2012 22:12:09 www.somda.nl): * Bij het uitdunnen van de treindienst rijden de overgebleven treinen vaak veel te klein voor het aanbod reizigers en wordt juist hierdoor de dienstregeling extra verstoord (in plaats van minder) omdat de stationnementen veel te veel tijd kosten en de dienstregeling nooit meer wordt gehaald.
Bij vorst wordt er niet meer gekoppeld, dus alle treinen waarvoor niet reeds gekoppeld materieel klaar staat zullen met enkele stellen worden gereden...
En tegelijkertijd volhouden dat hiermee de dienstregeling beheersbaarder is geworden? Tegenovergestelde is waar.

Dinsdag 02 okt 2012 - 21:05:40
MDDM
MDDM
Nieuwe ronde, nieuwe kansen.

Gr Joop mcn Lls

Woensdag 03 okt 2012 - 12:22:21
trdl85
trdl85
Vorig jaar werd ondanks de vele vorst en sneeuw toch na afloop en bij het starten van de dienstregeling geprobeerd om treinen te splitsen/combineren.
Hopelijk zorgt men dit jaar dat er op tijd wordt uitgedund EN het materieel op tijd wordt gecombineerd, zodat men de treinen die nog wel rijden met voldoende lengte kan rijden.

Vrijdag 05 okt 2012 - 18:37:26
illyavaes
illyavaes
Op Ah-Ut kan dat per definitie al niet; de treinen van de kwartierdienst horen al 12 bakken te zijn, de maximale lengte (in de praktijk zijn ze al te vaak 10 bakken). Als de 3100 als een stel varkens wordt geruimd, wordt er dus doodleuk 50% (of meer) van de capaciteit vernietigd - op een baanvak waar telkens over wordt gekreund dat Programma Hoogfrequent Spoor nodig is (over die tegenstelling horen we nooit wat!). Dat dan de stationnementen uit de klauwen lopen en er een stop extra moet worden gemaakt waardoor de treinen per definitie minder punctueel worden, tsja... Maar daar weet de spoorsector wat op! Vanaf dit weekend wordt de rijtijd van de 3000 gewoon verlengd met 2 minuten! Dag het dubbele van de winst afgelopen december!

Vrijdag 05 okt 2012 - 18:47:27
mdj
mdj
Rijtijdverlenging in de herfst (minutenaanpassingen) is altijd al zo geweest.

Bij twijfel: gebruik beton.

Vrijdag 05 okt 2012 - 19:20:38
ZJ37
ZJ37
Niet helemaal waar: vorig jaar werd de 6400 naar Wt zelfs een minuut versneld omdat het anders op de terugweg de 2 minuten extra rijtijd niet meer paste... Kennelijk alleen blaadjes op het oostelijke spoor.

Vrijdag 05 okt 2012 - 19:34:50
illyavaes
illyavaes
Quote
mdj (vr 05 okt 2012 18:47:27 www.somda.nl): Rijtijdverlenging in de herfst (minutenaanpassingen) is altijd al zo geweest.
Jaja, en daarom krijgt de 3100 die extra rijtijd niet, die zweeft boven de sporen ofzo...

Zaterdag 06 okt 2012 - 22:59:30
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Nee die wordt opgeheven

Zondag 07 okt 2012 - 20:43:18
AlbertP
AlbertP
De 3000 is een drukkere trein dan de 3100, dus moet de trein misschien langer stilstaan in stations
In Klp moet de 3000 soms wachten op late reizigers die bij aankomst nog voor de overweg staan te wachten, maar dat duurt echt geen 2 minuten.

Laatst bewerkt door AlbertP op Zondag 07 okt 2012 om 20:43:41

Zondag 07 okt 2012 - 21:31:55
illyavaes
illyavaes
Ja, in de klantautistische angsthazendienstregeling wel ja.
En dat verschil in drukte valt ook wel mee (tegen eigenlijk, de 3100 is ook druk).

Donderdag 11 okt 2012 - 11:33:17
bond
bond
Vandaag vanaf 10.45 uur vergadering TK Cie Infrastructuur en Milieu, waaronder de Analyse winterweer van NSR en ProRail, live te volgen op:
www.tweedekamer.nl

Edit: "Winterweer" wordt na herfstreces besproken, nu een Algemeen Overleg over allerlei spoorse zaken.

Laatst bewerkt door bond op Donderdag 11 okt 2012 om 11:50:24

Donderdag 11 okt 2012 - 18:26:30
kleine_man
kleine_man
Quote
AlbertP (zo 07 okt 2012 20:43:18 www.somda.nl): De 3000 is een drukkere trein dan de 3100, dus moet de trein misschien langer stilstaan in stations
In Klp moet de 3000 soms wachten op late reizigers die bij aankomst nog voor de overweg staan te wachten, maar dat duurt echt geen 2 minuten.
Dus mogen reizigers vanuit Westervoort en verder de komende maanden van een robuuste overstap in Arnhem tegemoet zien. Afhankelijk van het tijdstip, 19-32 minuten.

Er komen nu een bepaald categorie woorden opzetten die ik maar verder niet zal uitspreken. Maar het komt er kort op neer dat je als reiziger weer de dupe bent.

Donderdag 11 okt 2012 - 19:19:16
ZJ37
ZJ37
Als station Westervoort nou nooit was geopend kan NS niet meer de schuld krijgen van de beroerde aansluitingen. Een landelijk IC-model afstemmen op een muurvast drgl-model Ah-Ww is slechts een toevalstreffer.

Vrijdag 12 okt 2012 - 00:34:36
ZJ37
ZJ37
Het 2 minuten eerder laten vertrekken van die IC uit Ah doet NS in ieder geval niet om de klanten uit de Achterhoek te plagen. Het zijn nou eenmaal maatregelen waartoe is besloten - hoe inconsequent ik ze soms ook vind toegepast - om niet de mogelijke ellende elders te krijgen op drukke corridors. En waarom de 3000 wel en de 3100 niet, tja... daar kun je wat van vinden inderdaad.

Vrijdag 12 okt 2012 - 21:33:57
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
De discussie is nochthans interessant, maar weer een beetje on-topic dan:
CDA: spitsmijden in trein bij winterweer
Het CDA wil dat treinreizigers een bonus krijgen als ze op winterse dagen thuisblijven. Volgens CDA-Kamerlid Sander de Rouwe is dat dé manier om te voorkomen dat reizigers bij strenge vorst of veel sneeuwval te maken krijgen met bomvolle stations en treinstellen.
www.volkskrant.nl

Ik ben toch benieuwd of we dat geld niet beter in het spoor zelf kunnen steken zodat de reizigers vervoerd kunnen worden...

Vrijdag 12 okt 2012 - 21:42:22
ZJ37
ZJ37
Het is wel jammer dat je je als spoorsector juist niet wil profileren in zulke omstandigheden en dat mensen juist zullen zeggen "ik neem nu eens de trein".

Ik vrees dat de spoorsector veel te veel wordt gevoed door het halen van targets als punctualiteitscijfers, in plaats van gewoon het blijven rijden van treinen met een pak sneeuw, al rijden ze 10 minuten te laat.

Vrijdag 12 okt 2012 - 21:51:01
illyavaes
illyavaes
Quote
ZJ37 (vr 12 okt 2012 21:42:22 www.somda.nl): Het is wel jammer dat je je als spoorsector juist niet wil profileren in zulke omstandigheden en dat mensen juist zullen zeggen "ik neem nu eens de trein".

Ik vrees dat de spoorsector veel te veel wordt gevoed door het halen van targets als punctualiteitscijfers, in plaats van gewoon het blijven rijden van treinen met een pak sneeuw, al rijden ze 10 minuten te laat.
Exact!
In de jaren 80 was het laatste wat reed het spoor (en toen stonden er vervolgens allerlei normaal-automobilisten in de trein die serieus dachten dat de vaste klanten moesten opstaan omdat zij een "dure 1e klas kaart hadden gekocht" ), ook als autorijden niet meer kon.
Nu is het eerste dat stopt het spoor, en iedereen die de mazzel heeft een kennis met auto te hebben, kan gewoon worden opgehaald met de auto die ook niets langer erover doet. En dat vinden de veiligheidstaliban nog "veiligheid staat voorop" ook

Weer meer ouderwetse spoormensen, op alle niveaus!

Vrijdag 12 okt 2012 - 22:29:43
sjoerd
sjoerd
Soms heb ik het gevoel dat ik het met je eens ben. Interesse in de oorzaken heb ik, als niet treinspotter, zeker wel. En zoals ik hier merk, hebben veel treinspotters echt geen flinterdunne belangstelling en zij willen de feiten ook weten. Het is juist door het verzinnen van feiten die geen enkele wetenschappelijke basis hebben en door het niet uitleggen van wel bekende oorzaken, dat er zo gefantaseerd en gespeculeerd wordt over dit onderwerp.
De hele discussie over robuust spoor en de uitspraken over rondjes rond de kerk heeft veel te maken met emoties maar weinig met feiten.
De tijd dat er een goede storingsstatistiek werd bijgehouden ligt ver achter ons. Ik heb er zelf nog aan deelgenomen. Ik heb nog aardig wat analyses liggen van jaarstatistieken sein- en wisselstoringen. Zeer leerzaam. Maar dat stopte geheel in 2001.

Laatst bewerkt door sjoerd op Vrijdag 12 okt 2012 om 22:30:53

Zaterdag 13 okt 2012 - 08:56:26
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
SleutelMan: Een aantal berichten verwijderd vanwege de toon van de discussie. Discussie op Somda is prima (daar is het forum deels ook voor) maar het is niet de bedoeling dat dit op de man(/vrouw) gespeeld gaat worden!

Dinsdag 23 okt 2012 - 14:25:02
bond
bond
Vanmiddag vergadert van 1600 tot 1900 uur de TK voortouwcie Infrastructuur en Milieu over "Winterweer op het spoor".
Op de agenda o.a. de analyse winterweer NS en ProRail, programma winterweer op het spoor, informatie over back-up-mogelijkheden voor relaiskasten, informatie over de storing op station Utrecht Centraal op 18 juni 2012, infrastructuur- en wisselstoringen tijdens de winter, en de voortgang van de uitvoering van het winterweerprogramma.

bron:
www.tweedekamer.nl

Alles live te volgen op:
www.tweedekamer.nl

Dinsdag 23 okt 2012 - 14:38:08
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Een van de wintermaatregelen is deze week op Utoz gerealiseerd.
Er zijn twee Volkerrail verblijfscontainers voor wintermaatregelploegen geplaatst.

Laatst bewerkt door gvttreinen op Dinsdag 23 okt 2012 om 14:38:34

Maandag 14 jan 2013 - 18:21:26
Klaasje
Klaasje
Quote
b2py (ma 14 jan 2013 16:21:43 somda.nl): Morgen een aangepaste dienstregeling aldus ns.nl
Ik zal dit bericht updaten als de trajecten bekend zijn.

edit: 16:54;
Duidelijk is ieder geval dat alle regionale vervoerders en NS HiSpeed de normale dienstregeling rijden. De Fyra is tussen Breda en Schiphol toeslagvrij.

Met dank aan Bert 17:25:
Opgeheven:
- 700 Lls - Gvc (700 sluit aan op 2600, als hierboven beschreven)
- 800 Std - Hdr (behalve 820 t/m 826, 861 t/m 867 (Amr-Mt) en 815+817 (Ehv-Mt), die rijden wel)
- 1500 Asd - Dv
- 2000
- 2200
- 2800
- 3100
- 4200 (behalve de 4217!)
- 4300 Ledn - Hfd (4317 rijdt wel vanaf Gvc)
- 4700
- 4900 Ut - Alm
- 5000 Gvc - Ddr (Wel rijden de 5008/5010/5012/5015/5017/5019/5088)
- 5700 Hfd - Ledn (5719 rijdt wel Gvc-Ut, 5700 keert kort in Ledn)
- 7400 Bkl - Asd (m.u.v. de 7417/7408/7484/7493)
- 9700
- 12700 Lls - Gvc (same story)
- 14500
- 17400
- 19500 Ledn - Apn
- 19800

Hierdoor stopt de 3000 extra in Hlo en Db, en gaat de 3500 na Std naar Mt.
Als ik dit zo bekijk zijn er op erg veel reisrelaties behoorlijk wat langere reistijden. De BUP's van 2013 zijn echt niet geschikt voor fors uitgesneden treindiensten. Als NS en Prorail persé een winterdienst willen rijden dan zou er toch een keer een alternatief dienstregelingsmodel ontwikkeld mogen worden welke dit probleem veel minder heeft..?

Laatst bewerkt door Klaasje op Maandag 14 jan 2013 om 18:21:51

Maandag 14 jan 2013 - 18:23:29
broek53
broek53
Tsja, daar gaat men aan beginnen als de kamervragen eenmaal gesteld zijn.

Maandag 14 jan 2013 - 18:24:38
Klaasje
Klaasje
Op zich zou zoiets meerdere jaren nuttig kunnen wezen lijkt mij. Goed, de logistiek is telkens anders maar op BUP-niveau moet men toch een eind kunnen komen lijkt mij.

Maandag 14 jan 2013 - 18:26:48
MDDM
MDDM
Dit is wat de kamer wil toch? Bij verwachting, door KNMI en Meteo Consult gedaan van 3 cm of meer sneeuw, dienstregeling aanpassen. Uiteraard zullen de kamerleden wel weer op hun achterste benen gaan staan, omdat ze hun geëiste afspraken en regelingen weer snel vergeten zijn.

Gr Joop mcn Lls

Maandag 14 jan 2013 - 18:34:08
Klaasje
Klaasje
Ik heb het niet over het rijden van een aangepaste dienstregeling (waar ik ook mijn mening over heb) maar over het rijden van een reizigersonvriendelijke knip-dienstregeling zonder ook maar de poging om treinen beter aan te laten sluiten of slimme aangepaste routes te laten rijden om reistijden alsnog kort te houden.

Maandag 14 jan 2013 - 18:36:15
MDDM
MDDM
De planners zullen daar heus wel naar gekeken hebben, en helaas zal niet iedereen op z'n wens bediend worden.

Gr Joop mcn Lls

Maandag 14 jan 2013 - 18:39:23
ZJ37
ZJ37
Die plannen worden door Transportbesturing bedacht en niet door Logistiek.

Maandag 14 jan 2013 - 18:40:23
MDDM
MDDM
Die zullen ook wel verder gekeken hebben dan alleen naar wat nummertjes van treinseries.

Gr Joop mcn Lls

Maandag 14 jan 2013 - 18:40:33
Klaasje
Klaasje
@MDDM: Er wordt feitelijk alleen een sloot treinseries uitgeknipt en er wordt nog wat gelijmd zoals in Lelystad. Dat is zo ongeveer het tegenoverstelde van wat je zegt en wat ik het liefste zie.

Maandag 14 jan 2013 - 19:08:48
rogier
rogier
Flickr rogierp
Quote
MDDM (ma 14 jan 2013 18:26:48 www.somda.nl): Dit is wat de kamer wil toch? Bij verwachting, door KNMI en Meteo Consult gedaan van 3 cm of meer sneeuw, dienstregeling aanpassen. Uiteraard zullen de kamerleden wel weer op hun achterste benen gaan staan, omdat ze hun geëiste afspraken en regelingen weer snel vergeten zijn.
Zou je een link naar de relevante kamerstukken kunnen geven? Alvast bedankt!

Reiziger met hoofdletter R......

Maandag 14 jan 2013 - 19:11:15
MDDM
MDDM
Klaasje. Er zal gerust een bepaalde gedachte achter zitten. Of ik het er mee eens ben doet er verder niet zo toe. En zoals jij het het liefste ziet doet er ook niet toe. Dat is niet neerbuigend bedoelt richting jou, maar de experts in Utrecht hebben nu eenmaal andere ideeën.

Gr Joop mcn Lls

Maandag 14 jan 2013 - 19:12:06
MDDM
MDDM
Rogier. Volgens mij is dat wel ergens hier op Somda terug te vinden. Zoek en gei zult vinden

Gr Joop mcn Lls

Maandag 14 jan 2013 - 19:17:09
ZJ37
ZJ37
Wat me opvalt is dat er wel enkele drukke 800-en blijven rijden. Alleen... als 820 t/m 826 geen last hebben van de sneeuw, waarom 816, 818, 828, etc dan wel? Het is een beetje 'dubbel' zo. Willen uitdunnen maar soms ook weer niet.

Maandag 14 jan 2013 - 19:26:31
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Tussen Amf en Ut hebben treinen ook geen last van de sneeuw, daar rijdt alles alsof er niks aan de hand is.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Maandag 14 jan 2013 - 19:28:02
broek53
broek53
Quote
MDDM (ma 14 jan 2013 18:26:48 www.somda.nl): Dit is wat de kamer wil toch? Bij verwachting, door KNMI en Meteo Consult gedaan van 3 cm of meer sneeuw, dienstregeling aanpassen. Uiteraard zullen de kamerleden wel weer op hun achterste benen gaan staan, omdat ze hun geëiste afspraken en regelingen weer snel vergeten zijn.
Hoe kom je erbij dat de Kamer dat zou willen?

Maandag 14 jan 2013 - 19:31:40
broek53
broek53
Quote
MDDM (ma 14 jan 2013 19:11:15 www.somda.nl): Klaasje. Er zal gerust een bepaalde gedachte achter zitten. Of ik het er mee eens ben doet er verder niet zo toe. En zoals jij het het liefste ziet doet er ook niet toe. Dat is niet neerbuigend bedoelt richting jou, maar de experts in Utrecht hebben nu eenmaal andere ideeën.
Lijkt mij nog niet het begin van een reden om het er hier in een forum niet over te hebben.

Maandag 14 jan 2013 - 19:34:40
MDDM
MDDM
Quote
broek53 (ma 14 jan 2013 19:28:02 www.somda.nl):
Quote
MDDM (ma 14 jan 2013 18:26:48 www.somda.nl): Dit is wat de kamer wil toch? Bij verwachting, door KNMI en Meteo Consult gedaan van 3 cm of meer sneeuw, dienstregeling aanpassen. Uiteraard zullen de kamerleden wel weer op hun achterste benen gaan staan, omdat ze hun geëiste afspraken en regelingen weer snel vergeten zijn.
Hoe kom je erbij dat de Kamer dat zou willen?
Was toch de uitkomst van de spoedvergadering na aanleiding van de winter fiasco in 2011?

Gr Joop mcn Lls

Maandag 14 jan 2013 - 19:36:26
MDDM
MDDM
Quote
broek53 (ma 14 jan 2013 19:31:40 www.somda.nl):
Quote
MDDM (ma 14 jan 2013 19:11:15 www.somda.nl): Klaasje. Er zal gerust een bepaalde gedachte achter zitten. Of ik het er mee eens ben doet er verder niet zo toe. En zoals jij het het liefste ziet doet er ook niet toe. Dat is niet neerbuigend bedoelt richting jou, maar de experts in Utrecht hebben nu eenmaal andere ideeën.
Lijkt mij nog niet het begin van een reden om het er hier in een forum niet over te hebben.
Zeg ik dan dat er niet over gesproken mag worden? Ik zeg alleen zoals ik het zie. Dat dat niet strookt met de algemene tendens zoals die hier en op andere fora heerst, zal me een zorg zijn.

Gr Joop mcn Lls

Maandag 14 jan 2013 - 19:42:24
Joey666
Joey666
Voor mij ook onhandig voor de 4900 serie.
Nou moet ik maar met de fiets van Bussum naar Almere centrum.
Dat doe ik nu al twee weken.

Bevalt mij erg goed.
Nu ben ik eraan gewent en zit ik de rest van de week niet in de ellende.
Uitval van de 4900 serie.
Extra volle treinen en vertragingen.

En mijn kilootje van kerst is er nu ook weer van af.

Maandag 14 jan 2013 - 19:47:53
robbertc
robbertc
Quote
ZJ37 (ma 14 jan 2013 19:17:09 www.somda.nl): Wat me opvalt is dat er wel enkele drukke 800-en blijven rijden. Alleen... als 820 t/m 826 geen last hebben van de sneeuw, waarom 816, 818, 828, etc dan wel? Het is een beetje 'dubbel' zo. Willen uitdunnen maar soms ook weer niet.
Quote
daniël_ddr (ma 14 jan 2013 19:26:31 www.somda.nl): Tussen Amf en Ut hebben treinen ook geen last van de sneeuw, daar rijdt alles alsof er niks aan de hand is.
Dit heeft toch een hoog "het is niet goed of het deugt niet"-gehalte. Wordt er wat extra's voor de drukste lijnen geregeld...

Maandag 14 jan 2013 - 19:51:57
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Natuurlijk is het hartstikke goed dat er wat extra's voor die tijden en trajecten geregeld is, maar ik weet nu al dat ik me morgen weer kan gaan opproppen in de 3025, als ik er al überhaupt bij pas. Van 18-20 -> 8-10 bakken VIRM, dat gaat niet. Dus waarom kunnen ze per spits maar in één richting verdubbelen?

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Maandag 14 jan 2013 - 19:56:09
ZJ37
ZJ37
Quote
robbertc (ma 14 jan 2013 19:47:53 www.somda.nl):
Quote
ZJ37 (ma 14 jan 2013 19:17:09 www.somda.nl): Wat me opvalt is dat er wel enkele drukke 800-en blijven rijden. Alleen... als 820 t/m 826 geen last hebben van de sneeuw, waarom 816, 818, 828, etc dan wel? Het is een beetje 'dubbel' zo. Willen uitdunnen maar soms ook weer niet.
Quote
daniël_ddr (ma 14 jan 2013 19:26:31 www.somda.nl): Tussen Amf en Ut hebben treinen ook geen last van de sneeuw, daar rijdt alles alsof er niks aan de hand is.
Dit heeft toch een hoog "het is niet goed of het deugt niet"-gehalte. Wordt er wat extra's voor de drukste lijnen geregeld...
Ik bedoelde het positief. Maar waarom zouden die andere 800-en dan niet kunnen rijden als het in de spits wel kan? Het komt over als een halfbakken maatregel. Daar verwonder ik me slechts over, als ik zo vrij mag zijn.

Maandag 14 jan 2013 - 20:00:26
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
@robbertc: Hoezo die reactie nu weer? Men dunt uit om ruimte te maken, dan is het toch met recht opvallend te noemen dat men op Amf - Ut - Gd wat notabene door de grootste knoop in het spoorwegnet gaat wel om het kwartier blijft rijden.
Op Amf-Hvs-Asd/Shl wordt de kwartiersdienst bv. wel uitgedund terwijl de gevolgen voor de reizigers daar minstens zo groot zijn als wanneer je de 1700 moet gaan opknippen. (Al kan dat eigenlijk al niet fatsoenlijk, want of je nu de (12)500 of (1)1700 in Ut afkapt vanuit het westen het levert allebei een onhandige kering van ruim een half uur op)

En zelf vindt ik het natuurlijk ook alleen maar prettig dat ik geen last van de aanpassingen heb. Al blijft het met al het alterneren dat er nog in zit natuurlijk wel kwetsbaar

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Maandag 14 jan 2013 - 20:05:59
robbertc
robbertc
Nouja, je had het ook kunnen verwoorden als: "de vorige keer leverde een halfuursdienst tussen Amf en Ut zoveel problemen op (van 6 naar 2 treinen p/u), dat NS er van geleerd heeft en dat deze keer heeft verbeterd". Die 2 berichten hadden een meer negatieve inslag

Om nou te voorkomen dat het lijkt alsof ik deze plannen allemaal aan het verdedigen ben: Dat van die 800 in de drukste spitsrichting te rijden en zo de pijn tussen Ehv en Asd te verzachten, vind ik een goede, maar waarom gebeurd dat niet bij bijvoorbeeld de 3100, die een zelfde soort drukte kent tussen Ah en Ut (en Shl-Ut)..?

Laatst bewerkt door robbertc op Maandag 14 jan 2013 om 20:13:20

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Maandag 14 jan 2013 - 20:20:42
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Is het wel een spitsversterking en niet gewoon een trein die toevallig die kant op moet? Als ik bv. de 5000 zie dan lijkt het dat men de aanvoer van het materieel vanaf Rtd en Gvc voor de pendeldienst Ddr-Bd gewoon met een reizigerstrein doet. De treinen in de andere richting die ook rijden zijn verder de hele vroege die rijden in de periode dat er nog geen IC's vanaf Ddr ri. Rtd rijden en zorgen zo dat er op dat moment ook nog een behoorlijke frequentie aangeboden wordt.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op Maandag 14 jan 2013 om 20:20:59

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Maandag 14 jan 2013 - 20:31:18
mren
mren
Quote
robbertc (ma 14 jan 2013 19:47:53 www.somda.nl):
Quote
ZJ37 (ma 14 jan 2013 19:17:09 www.somda.nl): Wat me opvalt is dat er wel enkele drukke 800-en blijven rijden. Alleen... als 820 t/m 826 geen last hebben van de sneeuw, waarom 816, 818, 828, etc dan wel? Het is een beetje 'dubbel' zo. Willen uitdunnen maar soms ook weer niet.
Quote
daniël_ddr (ma 14 jan 2013 19:26:31 www.somda.nl): Tussen Amf en Ut hebben treinen ook geen last van de sneeuw, daar rijdt alles alsof er niks aan de hand is.
Dit heeft toch een hoog "het is niet goed of het deugt niet"-gehalte. Wordt er wat extra's voor de drukste lijnen geregeld...
*proest* Gewoon de dienst uitvoeren zoals beloofd aan en gepubliceerd voor je klanten (je reden van bestaan, je inkomsten) met droge ogen durven verkopen als 'iets extra's regelen'

[ ] Geschikt
[X] Ongeschikt

Maandag 14 jan 2013 - 20:35:20
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Alhoewel deze reactie een hoog "in your face"-gehalte heeft, moet NS de treindienst wel uitdunnen, omdat ze anders het verwijt krijgen teveel treinen over de wissels heen te sturen. Het is alleen jammer dat ze daar wat inconsequent mee zijn omgesprongen.

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Maandag 14 jan 2013 - 20:39:18
train85
train85
Misschien een idee als iemand een ideeen wedstrijd organiseerd, over hoe ze de winterdienstregeling goed en perfect kunnen maken. Wel dat je dan rekening houdt met alle facetten die er spelen.

Maandag 14 jan 2013 - 20:42:04
broek53
broek53
Quote
MDDM (ma 14 jan 2013 19:36:26 www.somda.nl):
Quote
broek53 (ma 14 jan 2013 19:31:40 www.somda.nl):
Quote
MDDM (ma 14 jan 2013 19:11:15 www.somda.nl): Klaasje. Er zal gerust een bepaalde gedachte achter zitten. Of ik het er mee eens ben doet er verder niet zo toe. En zoals jij het het liefste ziet doet er ook niet toe. Dat is niet neerbuigend bedoelt richting jou, maar de experts in Utrecht hebben nu eenmaal andere ideeën.
Lijkt mij nog niet het begin van een reden om het er hier in een forum niet over te hebben.
Zeg ik dan dat er niet over gesproken mag worden? Ik zeg alleen zoals ik het zie. Dat dat niet strookt met de algemene tendens zoals die hier en op andere fora heerst, zal me een zorg zijn.
Mooi, dan negeer ik je verder gewoon.

Maandag 14 jan 2013 - 20:47:03
train85
train85
Gaat goed tussen jullie. Is samen op gesprek bij elkaar om het een en ander uit te leggen, hoe het allemaal zit?

Maandag 14 jan 2013 - 20:48:21
broek53
broek53
Hoezo?

Maandag 14 jan 2013 - 20:48:48
Klaasje
Klaasje
Quote
train85 (ma 14 jan 2013 20:39:18 somda.nl): Misschien een idee als iemand een ideeen wedstrijd organiseerd, over hoe ze de winterdienstregeling goed en perfect kunnen maken. Wel dat je dan rekening houdt met alle facetten die er spelen.
Op zich hebben we de discussie wel of geen winterdienst vaak genoeg gevoerd. Ik denk dat we er de komende jaren niet onderuit komen dat die rijdt of dat nou zinnig is of niet, men heeft de eigen ziel en zaligheid van de spoorwereld daar aan verbonden. Het dan ineens niet doen zou ongeloofwaardig zijn.

Wel denk ik dat het goed is om de belangrijkste problemen bij de kop te pakken. In een notendop zijn dat de capaciteitsproblemen in de spits en soms wel erg veel langere reistijden als we het overstappen even voor lief nemen. Want ik kan zonder gebruik te maken van de reisplanner eenvoudig 10 reisrelaties opnoemen waarop de reistijd ineens een kwartier langer is. Dat is toch iets te makkelijk. Om dat soort problemen te voorkomen zou er eigenlijk een soort maatwerkbup voor een winterdienst moeten wezen met daarin ook ruimte met makkelijk "te ruimen spitsslagen".

Dat dat er niet is, is denk ik een teken aan de wand. Het heeft in ieder geval niets meer te maken met een Reiziger met de hoofdletter...

Laatst bewerkt door Klaasje op Maandag 14 jan 2013 om 20:50:20

Maandag 14 jan 2013 - 20:54:00
robbertc
robbertc
Quote
mren (ma 14 jan 2013 20:31:18 www.somda.nl):
Quote
robbertc (ma 14 jan 2013 19:47:53 www.somda.nl):
Quote
ZJ37 (ma 14 jan 2013 19:17:09 www.somda.nl): Wat me opvalt is dat er wel enkele drukke 800-en blijven rijden. Alleen... als 820 t/m 826 geen last hebben van de sneeuw, waarom 816, 818, 828, etc dan wel? Het is een beetje 'dubbel' zo. Willen uitdunnen maar soms ook weer niet.
Quote
daniël_ddr (ma 14 jan 2013 19:26:31 www.somda.nl): Tussen Amf en Ut hebben treinen ook geen last van de sneeuw, daar rijdt alles alsof er niks aan de hand is.
Dit heeft toch een hoog "het is niet goed of het deugt niet"-gehalte. Wordt er wat extra's voor de drukste lijnen geregeld...
*proest* Gewoon de dienst uitvoeren zoals beloofd aan en gepubliceerd voor je klanten (je reden van bestaan, je inkomsten) met droge ogen durven verkopen als 'iets extra's regelen'

[ ] Geschikt
[X] Ongeschikt
Ok true, maar ik was deze stap allang vooruit. Ik zit inmiddels in de fase dat er een winterdienstregeling gereden wordt, jij zit daar nog een stap voor. Die winterdienstregeling kun je wel blijven bediscussieren hier, we kunnen hoog en laag springen, maar NS en ProRail spreken dit met elkaar af. Als we dat uitgangspunt nemen, slaat mijn punt wel ergens op. Maar we kunnen ook blijven hangen in ontkenning..
Fijn dat ik ongeschikt ben, trouwens. Thanks!

Laatst bewerkt door robbertc op Maandag 14 jan 2013 om 20:54:59

Maandag 14 jan 2013 - 20:55:01
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Quote
Klaasje (ma 14 jan 2013 18:21:26 somda.nl):
- 7400 Bkl - Asd (m.u.v. de 7417/7408/7484/7493)

- 17400
Tssk, moet ik een kwartier eerder op reis om te gaan werken om te beginnen met een slag 4900 die niet rijdt. Dan maar verslapen

Laatst bewerkt door rolandrail op Maandag 14 jan 2013 om 20:58:08

Maandag 14 jan 2013 - 20:56:52
b2py
b2py
ProRail heeft zich dit zelf aangedaan door te zeggen en ik citeer:
"In de periode dat de wissels winterharder worden gemaakt (tot 2015) bij iedere voorspelling van sneeuw (ongeacht kans en hoeveelheid) en/of strenge vorst op voorhand terg te schalen naar een aangepaste dienstregeling die beter beheersbaar is bij verstoringen a.g.v. extreem weer. Hiermee zorgen we ook voor goede, actuele reisinformatie."

©ProRail B.V.

Maandag 14 jan 2013 - 21:02:08
broek53
broek53
Quote
Klaasje (ma 14 jan 2013 20:48:48 www.somda.nl):
Quote
train85 (ma 14 jan 2013 20:39:18 somda.nl): Misschien een idee als iemand een ideeen wedstrijd organiseerd, over hoe ze de winterdienstregeling goed en perfect kunnen maken. Wel dat je dan rekening houdt met alle facetten die er spelen.
Op zich hebben we de discussie wel of geen winterdienst vaak genoeg gevoerd. Ik denk dat we er de komende jaren niet onderuit komen dat die rijdt of dat nou zinnig is of niet, men heeft de eigen ziel en zaligheid van de spoorwereld daar aan verbonden. Het dan ineens niet doen zou ongeloofwaardig zijn.

Wel denk ik dat het goed is om de belangrijkste problemen bij de kop te pakken. In een notendop zijn dat de capaciteitsproblemen in de spits en soms wel erg veel langere reistijden als we het overstappen even voor lief nemen. Want ik kan zonder gebruik te maken van de reisplanner eenvoudig 10 reisrelaties opnoemen waarop de reistijd ineens een kwartier langer is. Dat is toch iets te makkelijk. Om dat soort problemen te voorkomen zou er eigenlijk een soort maatwerkbup voor een winterdienst moeten wezen met daarin ook ruimte met makkelijk "te ruimen spitsslagen".

Dat dat er niet is, is denk ik een teken aan de wand. Het heeft in ieder geval niets meer te maken met een Reiziger met de hoofdletter...
Misschien de gelegenheid om nog even duidelijk te maken dat de winterdienstregeling niets te maken heeft met het vervoeren van reizigers als zodanig, maar om Het Systeem te laten draaien. Het gaat er, zwart-wit gezegd, om dat er zo weinig mogelijk wissels om hoeven bij ongeveer een halvering van de treindiensten. In plaats van wissels omleggen, laat men de reiziger overstappen - dat is de basis.
En verder heb je volkomen gelijk. Als je bovenstaande doet dooor in de bestaande treindienst te gaan snijden, krijg je een bloedbad. Een echt doordachte winterdienstregeling (een soort alternatieve jaardienstregeling) zou in staat zijn beide doelen te bewerkstelligen: systeem vereenvoudigen en de reizigers in veel gevallen beter bedienen. Al denk ik niet dat je ook dan aan kwartieren langere reistijden zult ontkomen.
Zo'n winterdienstreling bestond vroeger overigens gewoon. Vanaf de zware winter van '78/79 tot eind jaren tachtig, toen het allemaal wat in de bene gezakt was.

Laatst bewerkt door broek53 op Maandag 14 jan 2013 om 21:06:25

Maandag 14 jan 2013 - 21:28:11
MDDM
MDDM
Quote
train85 (ma 14 jan 2013 20:47:03 www.somda.nl): Gaat goed tussen jullie. Is samen op gesprek bij elkaar om het een en ander uit te leggen, hoe het allemaal zit?
Nee hoor, niet nodig. Blijkbaar is er maar 1 persoon hier die zijn menig mag ventileren, en moeten andere daar maar in schikken. Dat daar negeren er dan bij komt, ach, lekker belangrijk. Zal er geen seconde minder om slapen

Ik geef gewoon m'n mening. Dat de maatregelen niet naar ieders zin is, daar kan ik inkomen.
Maar ik geloof niet dat de afdeling deze maatregelen zo maken, zodat ze lekker de reizigers aan het pesten zijn.

Laatst bewerkt door MDDM op Maandag 14 jan 2013 om 21:30:23

Gr Joop mcn Lls

Maandag 14 jan 2013 - 21:42:03
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
broek53 (ma 14 jan 2013 21:02:08 www.somda.nl): Zo'n winterdienstreling bestond vroeger overigens gewoon.
Nu nogsteeds toch? Dat ding dat men ooit op een stralend zonnige warme oktoberdag getest heeft en vervolgens nooit heeft ingezet bedoel ik dan.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Maandag 14 jan 2013 - 21:44:21
rogier
rogier
Flickr rogierp
Quote
robbertc (ma 14 jan 2013 20:54:00 www.somda.nl): Ok true, maar ik was deze stap allang vooruit. Ik zit inmiddels in de fase dat er een winterdienstregeling gereden wordt, jij zit daar nog een stap voor. Die winterdienstregeling kun je wel blijven bediscussieren hier, we kunnen hoog en laag springen, maar NS en ProRail spreken dit met elkaar af. Als we dat uitgangspunt nemen, slaat mijn punt wel ergens op. Maar we kunnen ook blijven hangen in ontkenning..
Het is wel stuitend dat men gelijk de klant het vol voor de kiezen geeft, in plaats van dat er binnen het 'productieproces' gekeken wordt naar verbetermogelijkheden.
Men zou bijvoorbeeld kunnen beginnen met een Landelijk Aangepast Dienstrooster voor dagen met 'extreme weersomstandigheden', waarbij materieel en personeel zoveel mogelijk lijngebonden worden ingezet. Dat neigt al iets meer naar mijn onderschrift

Laatst bewerkt door rogier op Maandag 14 jan 2013 om 21:44:43

Reiziger met hoofdletter R......

Maandag 14 jan 2013 - 21:46:54
MDDM
MDDM
De diensten voor personeel zijn aangepast.

Gr Joop mcn Lls

Maandag 14 jan 2013 - 21:48:58
ZJ37
ZJ37
Quote
broek53 (ma 14 jan 2013 21:02:08 www.somda.nl): Misschien de gelegenheid om nog even duidelijk te maken dat de winterdienstregeling niets te maken heeft met het vervoeren van reizigers als zodanig, maar om Het Systeem te laten draaien. Het gaat er, zwart-wit gezegd, om dat er zo weinig mogelijk wissels om hoeven bij ongeveer een halvering van de treindiensten. In plaats van wissels omleggen, laat men de reiziger overstappen - dat is de basis.
Dan is men in een paar jaar tijd toch tot een ander inzicht gekomen. Enkele jaren geleden herinner ik me maatregelen waar op stations series werden geknipt en aan weerszijden van het station gingen keren. Wissels moesten hier dus vaker worden omgezet in plaats van minder. Zo werd bijvoorbeeld de 3600 op diverse plekken geknipt en de 1900 te Bd. En dan heb je dus rijwegen nodig die je normaliter nooit zou gebruiken.

Maar dat lijkt bij de maatregelen voor morgen in ieder geval verre van het geval.

Maandag 14 jan 2013 - 21:50:35
rogier
rogier
Flickr rogierp
Quote
MDDM (ma 14 jan 2013 21:46:54 www.somda.nl): De diensten voor personeel zijn aangepast.
Dus personeel en materieel rijdt morgen lijngebonden?

Reiziger met hoofdletter R......

Maandag 14 jan 2013 - 21:52:15
Klaasje
Klaasje
Quote
ZJ37 (ma 14 jan 2013 21:48:58 somda.nl):
Quote
broek53 (ma 14 jan 2013 21:02:08 www.somda.nl): Misschien de gelegenheid om nog even duidelijk te maken dat de winterdienstregeling niets te maken heeft met het vervoeren van reizigers als zodanig, maar om Het Systeem te laten draaien. Het gaat er, zwart-wit gezegd, om dat er zo weinig mogelijk wissels om hoeven bij ongeveer een halvering van de treindiensten. In plaats van wissels omleggen, laat men de reiziger overstappen - dat is de basis.
Dan is men in een paar jaar tijd toch tot een ander inzicht gekomen. Enkele jaren geleden herinner ik me maatregelen waar op stations series werden geknipt en aan weerszijden van het station gingen keren. Wissels moesten hier dus vaker worden omgezet in plaats van minder. Zo werd bijvoorbeeld de 3600 op diverse plekken geknipt en de 1900 te Bd. En dan heb je dus rijwegen nodig die je normaliter nooit zou gebruiken.

Maar dat lijkt bij de maatregelen voor morgen in ieder geval verre van het geval.
Het gaat niet om die keerdienstregeling maar een totaal andere opzet van de basisdienst. Want dat de twee routes om vanuit Groningen Den Haag te bereiken allebei een kwartier trager te maken is toch een beetje vreemd. Logisch door de opzet van de dienstregeling 2013 maar in de opzet van een dienstregeling "winter" zou dat op een van de routes best beperkt kunnen worden tot een minuut of vijf, al dan niet met een extra overstap ten opzichte van normaal.

Laatst bewerkt door Klaasje op Maandag 14 jan 2013 om 21:52:56

Maandag 14 jan 2013 - 21:57:02
MDDM
MDDM
Quote
rogier (ma 14 jan 2013 21:50:35 www.somda.nl):
Quote
MDDM (ma 14 jan 2013 21:46:54 www.somda.nl): De diensten voor personeel zijn aangepast.
Dus personeel en materieel rijdt morgen lijngebonden?
van wat ik gehoord heb, ja. Zoals eerder ook al was

Gr Joop mcn Lls

Maandag 14 jan 2013 - 21:57:27
kleine_man
kleine_man
Quote
broek53 (ma 14 jan 2013 21:02:08 Een echt doordachte winterdienstregeling (een soort alternatieve jaardienstregeling) zou in staat zijn beide doelen te bewerkstelligen: systeem vereenvoudigen en de reizigers in veel gevallen beter bedienen. Al denk ik niet dat je ook dan aan kwartieren langere reistijden zult ontkomen.
Zo'n winterdienstreling bestond vroeger overigens gewoon. Vanaf de zware winter van '78/79 tot eind jaren tachtig, toen het allemaal wat in de bene gezakt was.
In die jaren viel er dan ook sneeuw met een hoofdletter. Deze winter heeft op zijn weerslag gehad op mijn productie

Morgen (en wellicht de rest van de week) kan ik dus weer lekker robuust 32 minuten overstappen in Arnhem. Een heerlijk station om met slecht weer over te stappen. Met de Kiosken nog gesloten kan ik ook fluiten naar mijn gratis kopje koffie. En dan verwacht de NS dat ik vrolijk, fris en fruitig de trein instap? "Komt een paard de kroeg binnen, waarop de barman vraagt vanwaar dat lange gezicht?" Mocht iemand morgenvroeg een paard in de 3000 tegenkomen, dan ben ik dat

Zoals Broek aangeeft, het rijden van een winterdienstregeling is niets nieuws. De ondoordachte manier waarop het nu gedaan wordt laat maar zien dat zowel ProRail als NSR "het systeem" belangrijker dan de reiziger. Iets met systeemautisten.

Ter vergelijk, in Zweden moet men ook de dienstregeling aanpassen als er 2 cm sneeuw verwacht wordt...................per uur!!!

Je kan beter crimineel zijn dan arts................ Voorkomen is beter dan genezen

Maandag 14 jan 2013 - 22:03:02
ZJ37
ZJ37
Op sommige trajecten in Zweden valt er weinig aan te passen met 3 treinen per dag.

Maandag 14 jan 2013 - 22:03:15
mvboetzela
mvboetzela
Volgens het KNMI gaat er morgen maximaal 50mm sneeuw vallen in het zuidwesten (=Zeeuwse lijn) van het land. elders 10-30 mm. Een spoorstaaf UIC54 is 159mm hoog en UIC60 zelfs 172 mm! Wat is nou het probleem voor de treinen?

Maandag 14 jan 2013 - 22:05:15
ZJ37
ZJ37
Geen, want alle series rondom het zwaartepunt van dit barre weer (Roosendaal) blijven allemaal rijden!

Maandag 14 jan 2013 - 22:10:34
Frontier
Frontier
Quote
mvboetzela (ma 14 jan 2013 22:03:15 www.somda.nl): Wat is nou het probleem voor de treinen?
Geen, de mensen die over de treinen en het spoor gaan zijn het probleem.

Maandag 14 jan 2013 - 22:44:16
Harold27
Harold27
We kunnen elke keer blijven mopperen over dit soort zaken. Maar de verantwoordelijken hebben een perfecte strategie gevonden. Nergens op ingaan en gewoon doorgaan. Net als bij de OV-Chipkaart wordt iedereen moe van het klagen. Zal dus steeds minder worden en over een tijdje vinden we het allemaal gewoon.

Maandag 14 jan 2013 - 23:04:18
treinfan
treinfan
Wat mij zo snel opvalt ten opzichte van de vorige winterdienstregeling: ik zie geen extra stop te Ztm van de nog rijdende IC (dat is nu de (1)1700). Opvallend ook omdat er een paar weken terug een intercity wel een extra stop maakte toen er 1 sprinter uitviel. Ik heb er vorig jaar wel van geprofiteerd dat Hvs-Ztm dus toen sneller was, maar morgen hoef ik niet eens dat traject te reizen

[Bezig met laden...]

Maandag 14 jan 2013 - 23:44:44
DingeZ
DingeZ
Facebook DingeZZ
Het krijgt wel een heel groot 'het is nooit goed' gehalte.
Bij de vorige drie winters liep het hele netwerk steeds vast. Eerst werd het materieel de schuld gegeven en toen de wissels. In februari 2012 bleek dat je nog zo goed je wissels en materieel kan bijhouden, als er iets te veel uitvalt stort de dienstregeling in. Dus is er besloten de dienstregeling aan te passen. Wie herinnert zich nog 7 december 2012? Toen viel er fiks sneeuw, werd de dienstregeling aangepast en is de dienstregeling overeind gebleven. Nu wil de NS een werkende tactiek behouden en is het weer niet goed...

Dinsdag 15 jan 2013 - 00:49:32
broek53
broek53
Zo is het. En als het zo niet lukt, houden we gewoon helemaal op met rijden. Alles om het systeem niet in te laten storten.

Dinsdag 15 jan 2013 - 00:58:38
broek53
broek53
Quote
kleine_man (ma 14 jan 2013 21:57:27 www.somda.nl):
Quote
broek53 (ma 14 jan 2013 21:02:08 Een echt doordachte winterdienstregeling (een soort alternatieve jaardienstregeling) zou in staat zijn beide doelen te bewerkstelligen: systeem vereenvoudigen en de reizigers in veel gevallen beter bedienen. Al denk ik niet dat je ook dan aan kwartieren langere reistijden zult ontkomen.
Zo'n winterdienstreling bestond vroeger overigens gewoon. Vanaf de zware winter van '78/79 tot eind jaren tachtig, toen het allemaal wat in de bene gezakt was.
In die jaren viel er dan ook sneeuw met een hoofdletter. Deze winter heeft op zijn weerslag gehad op mijn productie

Morgen (en wellicht de rest van de week) kan ik dus weer lekker robuust 32 minuten overstappen in Arnhem. Een heerlijk station om met slecht weer over te stappen. Met de Kiosken nog gesloten kan ik ook fluiten naar mijn gratis kopje koffie. En dan verwacht de NS dat ik vrolijk, fris en fruitig de trein instap? "Komt een paard de kroeg binnen, waarop de barman vraagt vanwaar dat lange gezicht?" Mocht iemand morgenvroeg een paard in de 3000 tegenkomen, dan ben ik dat

Zoals Broek aangeeft, het rijden van een winterdienstregeling is niets nieuws. De ondoordachte manier waarop het nu gedaan wordt laat maar zien dat zowel ProRail als NSR "het systeem" belangrijker dan de reiziger. Iets met systeemautisten..
Dat ben ik dan weer niet met je eens. Het is de hele basis van de wintermaatregelen: het systeem moet blijven draaien. Dat is onder die omstandigheden inderdaad cruciaal, om de bekende redenen:
1. wissels omleggen is heel link
2. er is niet voldoende capaciteit om een landelijk verstoorde dienstregeling bij te sturen, let wel: noch bij ProRail RVL, noch bij NSR.
Daar doet niemand geheimzinning over: als dat systeem niet blijft draaien, heb je een landelijk of op zijn minst een randstedelijk infarct. Er is, in de wereld zoals Prorail en NSR die zien, geen alternatief dan het uitdunnen van het systeem en dat trachten draaiend te houden.

Dinsdag 15 jan 2013 - 01:01:32
broek53
broek53
Quote
daniël_ddr (ma 14 jan 2013 21:42:03 www.somda.nl):
Quote
broek53 (ma 14 jan 2013 21:02:08 www.somda.nl): Zo'n winterdienstreling bestond vroeger overigens gewoon.
Nu nogsteeds toch? Dat ding dat men ooit op een stralend zonnige warme oktoberdag getest heeft en vervolgens nooit heeft ingezet bedoel ik dan.
Nou neen hoor, dat was ook een uitkleding van de bestaande dienstregeling en geen echte nieuwe. Laat staan dat zo'n plan nu nog in de kast zou liggen.

Laatst bewerkt door broek53 op Dinsdag 15 jan 2013 om 07:56:57

Dinsdag 15 jan 2013 - 06:25:08
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Quote
broek53 (di 15 jan 2013 00:58:38 somda.nl): 2. er is niet voldoende capaciteit om een landelijk verstoorde dienstregeling bij te sturen, let wel: noch bij ProRail RVL, noch bij NSR.
Daar doet niemand geheimzinning over: als dat systeem niet blijft draaien, heb je een landelijk of op zijn minst een randstedelijk infarct. Er is, in de wereld zoals Prorail en NSR die zien, geen alternatief dan het uitdunnen van het systeem en dat trachten draaiend te houden.
Puntje 1, daar wil ik geen eens op ingaan, maar als je van tevoren weet dat je mensen tekort gaat komen, valt daar toch nog wel iets te regelen. Zondagochtend was op het weerbericht al bekend dat er deze nacht 2-6cm sneeuw zou vallen (en eind vorige werkweek had men het winterweer met sneeuw al aan zien komen), ik hoop dan dat voor zo'n situatie voor dinsdag nog iets geregeld kan worden.

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Dinsdag 15 jan 2013 - 15:46:13
raymond16
raymond16
De evaluatie van de problemen vorig jaar liet weten dat ondanks de inzet van extra personeel het niet lukt om meer dan de beruchte 70 treinen per uur bij te sturen. Het extra personeel dat er dan is dient dus meer als stressvermindering, maar kan helaas blijkbaar niet de capaciteit van de bijsturing verhogen. Wellicht wordt dan een grens van een achterliggend systeem bereikt?

Laatst bewerkt door spiketrain op Woensdag 16 jan 2013 om 12:28:06, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.

Dinsdag 15 jan 2013 - 16:23:56
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Tja het ontslaan van mensen zoals de trend was/is,heeft zo zijn keerzijde.
De gehate kreet van:met minder mensen "het zelfde" kunnen uitvoeren,kan wel door de wc gemikt worden
Zonde dat sommige nu pas merken dat hun beloftes niet waar zijn te maken en dat veel personeel nu elders zit of werkeloos thuis
Ben benieuwd wat er van andere beloftes e.d. nog gepikt/waargemaakt gaat worden als er nog meer van dat witte spul de sporen "betreed" en de reizigers in de kou staan te wachten.
*de klant is koning,zolang hij betaalt en het goed weer is en niet zeurt *

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Dinsdag 15 jan 2013 - 16:58:20
MDDM
MDDM
Ontslagen?

Gr Joop mcn Lls

Dinsdag 15 jan 2013 - 18:45:37
Arjan37
Arjan37
Joop, het is duidelijk dat je graag je broodleverancier verdedigt, dat mag en is je goed recht.

Niet leuk en onfatsoenlijk is het om cynische opmerkingen te plaatsen na een reactie die recht uit het hart komt van Phantom en waarmee je andere mensen die door reorganisaties e.d. thuis zitten kwetst.

De meningen over de aangepaste dienstregeling zijn verdeeld en dat is het mooie van een forum, mensen kwetsen hoort daar mijns inziens niet bij, ook al ben je zelf machinist...

goed, terug naar het topic!

Dinsdag 15 jan 2013 - 19:08:37
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
De reactie van MDDM zal deels komen uit het feit dat die mensen niet allemaal ontslagen zijn, maar voornamelijk overgeplaatst indien er geen plek meer was.

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Dinsdag 15 jan 2013 - 19:31:37
geert
geert
Quote
treinfan (ma 14 jan 2013 23:04:18 somda.nl): Wat mij zo snel opvalt ten opzichte van de vorige winterdienstregeling: ik zie geen extra stop te Ztm van de nog rijdende IC (dat is nu de (1)1700). Opvallend ook omdat er een paar weken terug een intercity wel een extra stop maakte toen er 1 sprinter uitviel. Ik heb er vorig jaar wel van geprofiteerd dat Hvs-Ztm dus toen sneller was, maar morgen hoef ik niet eens dat traject te reizen
Ik neem aan omdat deze in de spits te lang zijn voor het perron in Ztm

Dinsdag 15 jan 2013 - 19:53:36
michaben
michaben
Wat mij vooral opvalt bij deze tijdelijke maatregelen:
- De rijtijden blijven gelijk.
- Krappe keringen blijven krappe keringen.
- Korte opvolgtijden blijven kort.

Dat men de dienstregeling aanpast vind ik niet meer dan logisch. Echter als argument voor de aangepaste dienstregeling is dat de treindienst hierdoor betrouwbaarder en beheersbaarder wordt. Dat is natuurlijk niet het geval als je juist de knelpunten in de dienstregeling laat bestaan. Vanmorgen was dit weer goed merkbaar. Door de winterdienstregeling reed er (planmatig) 25 minuten geen trein, en vervolgens twee treinen in 5 minuten. Door de gladde sporen was de remweg langer, en was de intercity +5. Hierdoor kreeg ook de stoptrein vertraging. De intercity had daarnaast nauwelijks meer keertijd, en begon de terugrit dus weer met vertraging. Minder treinen? Ja. Betrouwbaarder? Nee.

Als men nou een nooddienstregeling opstelt met ruimere rijtijden, langere keringen en grotere opvolgtijden, dán kan men dit nog proberen te verkopen als aanvaardbare maatregel die de betrouwbaarheid ten goede komt. En met een aangepaste dienstregeling i.p.v. lukraak schrappen van treinen kun je ook de terugval van de frequentie beperken van 15 naar 20 minuten bijvoorbeeld, in plaats van gelijk van 15 naar 30 terug te gaan.

Dinsdag 15 jan 2013 - 19:57:45
Arjan37
Arjan37
Bert, er zijn mensen (gedwongen) herplaatst of ontslagen, hoe je het ook stelt, leuk is dat nooit voor betrokkenen. Daarom stelde ik mijn kanttekening bij de reactie van Joop, buiten dat vind ik de reactie van Phantom getuige de huidige situatie behoorlijk hout snijden en lees ik van een aantal mensen, waaronder Joop een stukje "verdediging" van de NS.

Ik ben een al jarenlang 7000 euro per jaar betalende klant van de NS en vind dat je voor dat soort bedragen ook de allerbeste service mag en kan verwachten. Deze aangepaste dienstregeling biedt dat helaas niet... maar volgens mij zijn jij en ik het daar wel over eens toch?

Dinsdag 15 jan 2013 - 20:02:11
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Natuurlijk

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Dinsdag 15 jan 2013 - 21:46:12
broek53
broek53
Er sluipt iets vreemds in de discussie. Bij de Bijsturing van NS zijn door de jaren heen nooit ontslagen gevallen, althans niet op grond van een reorganisatie. Het getal van 70 treinen die bij te sturen zijn (whatever that may be) is dan ook een getal dat al vele jaren plusminus hetzelfde is. Het is een soort natuurlijke grens bij de gegeven complexiteit van de spoorbezetting van een groot knooppunt, de materieelstelling en zeker niet te vergeten de personeelsdiensten. Bij een infarct op een knooppunt blijf je op een zeker moment de zaken niet meer voor met je regelingen, maar ga je letterlijk achter de feiten aanlopen. Het erbij zetten van meer mensen om nog meer regelingen te kunnen treffen, is dan nauwelijks of niet effectief meer, omdat iedereen in dezelfde pot zit te roeren.

Dinsdag 15 jan 2013 - 21:50:26
daniel81
daniel81
Vergeleken met de snelweg doet het Nederlandse spoor het vandaag een heel stuk beter. Natuurlijk, er is een hoop ongemak en vooral de veel te korte treinen zijn een terechte bron van kritiek.
Wat ik dan weer jammer vind is dat er in het journaal geen pluim afkan voor de spoorsector als geheel. Na alle aanvallen van toen het misging, wordt de spoorsector nu welhaast verzwegen. Maar ja, zo zijn we nu eenmaal met z'n allen: klagen kunnen we goed, een pluim geven is een stuk minder interessant.
Daarom bij deze toch een pluim(pje) van mij
(waarbij ik eerlijk moet toegeven vandaag geen treinreis te hebben gemaakt)

Dinsdag 15 jan 2013 - 21:54:28
rogier
rogier
Flickr rogierp
Quote
daniel81 (di 15 jan 2013 21:50:26 www.somda.nl):
(waarbij ik eerlijk moet toegeven vandaag geen treinreis te hebben gemaakt)
Misschien is dat dan het probleem. Geldt ook voor veel mensen die over het OV beslissen, overigens.

Reiziger met hoofdletter R......

Dinsdag 15 jan 2013 - 22:01:11
stefanvdw
stefanvdw
Wanneer ben jij dan voor het laatst met de trein mee geweest?

Dinsdag 15 jan 2013 - 22:04:03
ZJ37
ZJ37
Heb gelukkig de mogelijkheid om thuis te werken, hetgeen ik vandaag ook heb gedaan. Als ik dan die verstoringen en vertragingen dan volg moet ik zeggen dat ik blij ben dat ik de deur niet uit ben geweest. Ik vind een keer wat vertraging heus niet erg, maar om ergens onverwacht in die kou te stranden heb ik minder trek in.