Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Weersperikelen op het spoor

Donderdag 16 feb 2012 - 00:59:09
daniel81
daniel81
Quote
waalkade (wo 15 feb 2012 12:18:57 www.somda.nl): Was zeker aardig om te volgen.
Wat ik gemist heb is;
Laat Ut en Asd nu maar, plat gaat het vroeg of laat daar toch wel.
Zorg er voor dat de reizigers met een kleine r, die niet in Ut of Asd hoeven te zijn daar zo min mogelijk van afhankelijk zijn.
Een simpele lijkt me bijvoorbeeld een personeelsrooster waarop je de ene dag niet gekoppeld op een relatie Ut - Asd zit.
Zodat de overige treinen op dat punt geen hinder hebben van een plat gaan van Asd of Ut.
En de volgende dag een rooster waarop je volop in aanraking komt met Asd en/of Ut.
Een duurdere bijvoorbeeld een verbetering van de relatie Noord - Zuid over Ah, zodat je Ut vanzelf al mijdt.
Het probleem is volgens mij niet beperkt tot het knooppuntstation zelf, maar tot het hele gebied dat vanuit daar geregeld wordt.
Oftewel als Ut platgaat, dan kun je b.v. Wd-Bkl ook wel vergeten.

Donderdag 16 feb 2012 - 07:05:54
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Dat is nou net weer het verkeerde voorbeeld, TRDL post Asd kan t/m Mas het zooitje bedienen.
Bij de brand in de TRDL post Ut reed gewoon nog netjes vanuit Bkl de treinen ri. Wd.

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Donderdag 16 feb 2012 - 08:18:39
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Dat lijkt me bijzonder knap gezien heel Ut - Gd (dus ook station Wd en de aansluiting bij Harmelen) vanuit post Ut bediend worden...

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Donderdag 16 feb 2012 - 08:19:46
broek53
broek53
In dit verband is dat de foute analyse. De post Asd of de post Ut gaat niet plat, de stations Asd en Ut lopen vol met treinen. Op de posten kunnen ze wat de baanvakken betreft rustig uit hun neus gaan consumeren, omdat er vrijwel niks rijdt. Alleen de trdl's van Asd C en Ut C hebben het razend druk, maar dan ook alleen voornamelijk met bellen.

Laatst bewerkt door broek53 op Donderdag 16 feb 2012 om 08:20:21

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Vrijdag 17 feb 2012 - 12:54:21
spiketrain
Moderator
spiketrain
Twitter Spiketrain Facebook frank.rijsdijk.5 Flickr spiketrain2008/
Spiketrain: de discussie over het Vierkant Amsterdam is afgesplitst naar somda.nl

Laatst bewerkt door spiketrain op Vrijdag 17 feb 2012 om 12:58:37

Groet, Spiketrain

Vrijdag 17 feb 2012 - 12:56:56
MDDM
MDDM
Even Linkje repareren Spiketrain

Gr Joop mcn Lls

Vrijdag 17 feb 2012 - 12:59:30
spiketrain
Moderator
spiketrain
Twitter Spiketrain Facebook frank.rijsdijk.5 Flickr spiketrain2008/
Is done, dank je.

Laatst bewerkt door spiketrain op Vrijdag 17 feb 2012 om 13:00:10

Groet, Spiketrain

Vrijdag 17 feb 2012 - 14:00:19
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
unquote%
Quote
broek53 (do 16 feb 2012 08:19:46 www.somda.nl): Op de posten kunnen ze wat de baanvakken betreft rustig uit hun neus gaan consumeren, omdat er vrijwel niks rijdt.
Dan zou je volgens de politiek ipv machinisten ook hun een brander in de hand kunnen stoppen om het spoor en de wissels begaanbaar/werkend te houden,doet men gelijk nog iets voor hun salaris in dat geval
Vanmiddag toevallig gehoord dat men voor zondag weer winterse buien voorspeld,ben erg benieuwd wat er gaat gebeuren als dat idd waar is

Zondag 19 feb 2012 - 23:48:20
broek53
broek53
De minister heeft het (nog) niet helemaal begrepen www.nu.nl

Dinsdag 21 feb 2012 - 09:56:01
ZJ37
ZJ37
Of juist wel omdat ze in dat geval weet wat dat met het rijdend personeel doet.

Dinsdag 21 feb 2012 - 10:21:05
broek53
broek53
Ze laat blijken te denken dat 'het rondje om de kerk' hetzelfde is als de meest extreme (pendel)drgl. Niets is minder waar.

Dinsdag 21 feb 2012 - 15:39:00
MDDM
MDDM
Een pendeldienst, in uitzonderlijke weersomstandigheden vinden geen van mijn collega's erg hoor. Als het maar niet structureel gaat worden. En dat is ook helemaal niet de intentie. Laten we de term "rondje om de kerk" niet groter maken dan dat het al is

Gr Joop mcn Lls

Dinsdag 21 feb 2012 - 15:50:29
2410
2410
Een plaatje van een 2200 met schuiver heb ik weleens gezien...

Dinsdag 21 feb 2012 - 16:01:49
MDDM
MDDM
En die sneeuwschuiver ligt mooi te wezen in het museum

Gr Joop mcn Lls

Dinsdag 21 feb 2012 - 16:09:39
R-ekz
R-ekz
Het is ook niet het probleem dat treinen niet door de sneeuw kunnen komen.. ik vermoed dat we die tijd inmiddels wel hebben gehad met het opwarmende klimaat. Of het moet ineens heel erg gaan sneeuwen en vriezen tegelijk. Vandaar, geschiedenis -> museum.

Laatst bewerkt door R-ekz op Dinsdag 21 feb 2012 om 16:11:52

Dinsdag 21 feb 2012 - 16:12:05
ZJ37
ZJ37
Quote
broek53 (di 21 feb 2012 10:21:05 www.somda.nl): Ze laat blijken te denken dat 'het rondje om de kerk' hetzelfde is als de meest extreme (pendel)drgl. Niets is minder waar.
Los hiervan is het al te zot voor woorden dat een minister zich zou moeten bemoeien met werkroosters van een zelfstandig bedrijf.

Dinsdag 21 feb 2012 - 16:31:52
broek53
broek53
Nu ja, een bedrijf waarvan ze de enige aandeelhouder is. Dat is overigens een vermeniging van zaken die al vanaf de tweede dag van de verzelfstandiging mis zit. De Kamer had nog niet voor de verzelfsstandiging gestemd of ze droeg de Minister al op om een voorgenomen tariefsverhoging te laten matigen...

Dinsdag 21 feb 2012 - 22:04:59
ZJ37
ZJ37
Laten we het dan zo zeggen: sinds de verzelfstandiging zijn de bemoeienissen van 'buiten' wel meer dan ooit tevoren.

Woensdag 22 feb 2012 - 00:57:38
waalkade
waalkade
Quote
broek53 (di 21 feb 2012 16:31:52 www.somda.nl): Nu ja, een bedrijf waarvan ze de enige aandeelhouder is. Dat is overigens een vermeniging van zaken die al vanaf de tweede dag van de verzelfstandiging mis zit. De Kamer had nog niet voor de verzelfsstandiging gestemd of ze droeg de Minister al op om een voorgenomen tariefsverhoging te laten matigen...
Ze (de minister van I & M) is niet de aandeelhouder. Zie bijvoorbeeld:
www.rijksoverheid.nl
Het antwoord op vraag 5 geeft wat duidelijkheid hoe de verhoudingen liggen.

Woensdag 22 feb 2012 - 03:21:29
broek53
broek53
Dat is spijkers ziften op lage muggen Vooruit, jij je zin dan: het Rijk is de aandeelhouder en als zodanig wordt het aangesproken door o.a. de Kamer om allerlei invloed uit te oefenen op de bedrijfsprocessen etc. van de o zo zelfstandige NS.

Laatst bewerkt door broek53 op Woensdag 22 feb 2012 om 03:21:40

Zaterdag 05 mei 2012 - 00:51:53
geert
geert
Interessant verhaal op nu.nl: De stukken over de winterperikelen bij NS zijn geWOBt en daarmee dus openbaar geworden. Zie www.bigwobber.nl voor dit leesvoer.

Er zijn m.i. toch onthutsende conclusies, maar ook positieve punten:
1. Een positieve: Materieel viel niet massaal uit, aantal storingen lag laag
2. Onthutsend: De bijsturing kan niet meer dan 70 wijzigingen per uur aan en ook alleen volgens standaard protocollen. Meer mensen inzetten zou geen zin hebben. Kortom: er moet een oplossing buiten de bijsturing om komen (lees: Standaard protocollen met nog veel minder treinen op voorhand). Je zou verwachten dat hier systemen draaien die de standaard protocollen afhandelen en dat er mensen zitten om hier creatief zaken te regelen als dit nodig is.
3. Het omvallen van een knooppunt kan niet worden voorkomen door de werkzaamheden. Mijn idee hierbij: Perron meer of minder maakt niet uit als er toch niks rijdt. Ut was namelijk leeg op 3 februari!
4. Onthutsend: Wissels vielen massaal uit en waren moeilijk weer aan de praat te krijgen (reparaties duurden gemiddeld 2 uur i.p.v. 30 minuten)
5. Men wist wel waar het personeel was, maar kreeg toch de treindienst niet opgestart. Vreemd.
6. Postief: De koffie en thee waren op tijd gratis

Zaterdag 05 mei 2012 - 13:30:37
ns1700
ns1700
misschien zouden ze net als België uren voor de sneeuw treinseries er uit moeten knikkeren. De treinen die hierdoor buffer worden bij andere treinstellen koppelen om een solide treindienst op te stellen waarbij toch nog veel reizigers mee kunnen. Verder wissels op grote knooppunten doen inspecteren alsmede in de buurt blijven voor zekerheidsgarantie.

zo even wat dingen die de belgen wel goed deden, maar wij niet.

Laatst bewerkt door ns1700 op Zaterdag 05 mei 2012 om 13:31:43

groeten uit Spoorzone

Zaterdag 05 mei 2012 - 13:31:55
john2
john2
En dan wij als Nederlanders grapjes maken over die Belgen.

Zaterdag 05 mei 2012 - 15:18:23
eix
eix
Quote
ns1700 (za 05 mei 2012 13:30:37 somda.nl): misschien zouden ze net als België uren voor de sneeuw treinseries er uit moeten knikkeren.
Dat is al een aantal keer gebeurd. Het op zo'n manier preventief snijden van de treindienst zorgt in mijn ogen juist voor een hoop ongemak bij de reizigers. Te meer omdat het weer erg grillig is, het kan zomaar zijn dat je met de maatregelen hinder veroorzaakt terwijl het weer pas veel later omslaat.

Zaterdag 05 mei 2012 - 15:23:24
geert
geert
Ja maar ook omdat het plan niet goed uitgevoerd wordt/kan worden (zie verhaal over de bijsturing). Als die treinen die blijven rijden maar lang genoeg zijn, dat zou al veel schelen. Maar losse SLT-IV als eerste trein in uren (terwijl een heel station in Den Haag vol stond met materieel) is niet te verkopen. Om maar eens wat te noemen.

Zaterdag 05 mei 2012 - 15:32:46
ns1700
ns1700
Quote
eix (za 05 mei 2012 15:18:23 www.somda.nl):
Quote
ns1700 (za 05 mei 2012 13:30:37 somda.nl): misschien zouden ze net als België uren voor de sneeuw treinseries er uit moeten knikkeren.
Dat is al een aantal keer gebeurd. Het op zo'n manier preventief snijden van de treindienst zorgt in mijn ogen juist voor een hoop ongemak bij de reizigers. Te meer omdat het weer erg grillig is, het kan zomaar zijn dat je met de maatregelen hinder veroorzaakt terwijl het weer pas veel later omslaat.
dat heet op tijd aansturen. net als je met je transportmiddel op tijd moet uitwijken voor obstakels of tegenliggers. kan inderdaad wel onvriendelijk uitpakken in begin maar het eindresultaat is beter dan dat er nu word uitgevoerd.

groeten uit Spoorzone

Zaterdag 05 mei 2012 - 17:05:27
Lenny
Lenny
Je gaat pas uitwijken als je weet dat het nodig is, niet als je vermoedt dat het nodig gaat zijn. En dat is toch precies wat de NS gaat doen bij winterse omstandigheden volgens dit artikel op nu.nl (www.nu.nl , volgens mij het artikel waar geert het over heeft).
Dit terwijl ze wel aangeven waar de oorzaak van het probleem ligt. Namelijk bij falende infrastructuur en het niet hebben van de capaciteit om bij te sturen bij slechte weersomstandigheden.

Laatst bewerkt door Lenny op Zaterdag 05 mei 2012 om 17:06:29

The idea is to die young as late as possible.

Zaterdag 05 mei 2012 - 17:16:49
broek53
broek53
Het is op zichzelf oud nieuws. De scenario's liggen klaar en men had besloten om het op 3 februari niet te doen - en daar heeft men bittere spijt van gekregen. Dat slaat dan uiteraard door naar de andere kant: we gaan nog eerder preventief snijden, dus alleen al bij dreiging van sneeuw.

Zaterdag 05 mei 2012 - 19:40:34
rogier
rogier
Flickr rogierp
Kernprobleem is gewoon dat men geen idee heeft waar men mee bezig is. Ik herinner me nog dat in de ivoren torens van NS en Prorail geroepen werd dat op 4 februari alles volgens dienstregeling reed. Dit heeft men tot ver in de ochtend volgehouden, terwijl het al bij opstart rommelig was en het rond tienen al een bende...

Zaterdag 05 mei 2012 - 20:50:16
broek53
broek53
Dat lijkt mij het kernprobleem niet, maar dat terzijde.

Zaterdag 05 mei 2012 - 21:56:34
hw1969
hw1969
Twitter hanswesterink Facebook hanswesterink Flickr 32807552@N03
Quote
broek53 (wo 22 feb 2012 03:21:29 www.somda.nl): Dat is spijkers ziften op lage muggen Vooruit, jij je zin dan: het Rijk is de aandeelhouder en als zodanig wordt het aangesproken door o.a. de Kamer om allerlei invloed uit te oefenen op de bedrijfsprocessen etc. van de o zo zelfstandige NS.
De rolverdeling opdrachtgever - infrabeheerder - vervoerder is op provinciaal niveau een stuk zakelijker geregeld dan bij het Rijk. Bij het inschrijven op een provinciale vervoerconcessie weet een vervoerder aardig waar-ie aan toe is, welke infrastructuur aangeboden wordt en welke lijnvoering gereden moet worden.

Bij het Rijk is er nogal wat interferentie tussen het Rijk als aandeelhouder van de vervoerder, het Rijk als concessieverlener aan dezelfde vervoerder, het Rijk als inkoper van vervoerdiensten en de infrabeheerder als taakorganisatie van hetzelfde Rijk.

Het is in dat licht niet zo vreemd dat de volksvertegenwoordigers zich intensief bemoeien met het reilen en zeilen van het vervoer op het hoofdrailnet. De minister zou zichzelf moeite en politiek risico kunnen besparen in mijn ogen door de verhoudingen te verzakelijken.

Zaterdag 05 mei 2012 - 22:27:48
daniel81
daniel81
Dat is maar de vraag. Ik werk ook bij de overheid en mijn ervaring is dat 'zakelijker' al gauw synoniem staat voor 'stroever' en 'bureaucratischer'.

Zaterdag 05 mei 2012 - 23:00:41
hw1969
hw1969
Twitter hanswesterink Facebook hanswesterink Flickr 32807552@N03
De discussie hoort denk ik in een ander (of eigen) topic kwijt.
Ik heb gewerkt voor zowel overheden als vervoerders bij aanbestedingen. Niets zo vervelend voor een vervoerder als een zwabberende overheid. En niets zo vervelend voor een overheid als een vervoerder die bij elke afwijking wijst op de kleine lettertjes in het contract. Bij een goed contract, niet dichtgetimmerd maar voorzien van protocollen hoe je met elkaar omgaat als dingen tijdens de concessie niet zo lopen zoals je voorzien had, heb je jaren plezier van elkaar.
Maar goed, dat is jouw ervaring tegenover de mijne

Zaterdag 05 mei 2012 - 23:10:07
illyavaes
illyavaes
Quote
geert (za 05 mei 2012 00:51:53 www.somda.nl):
2. Onthutsend: De bijsturing kan niet meer dan 70 wijzigingen per uur aan en ook alleen volgens standaard protocollen. Meer mensen inzetten zou geen zin hebben. Kortom: er moet een oplossing buiten de bijsturing om komen (lees: Standaard protocollen met nog veel minder treinen op voorhand). Je zou verwachten dat hier systemen draaien die de standaard protocollen afhandelen en dat er mensen zitten om hier creatief zaken te regelen als dit nodig is.
Wat dacht je van het gewoon minimaliseren van wat er moet worden bijgestuurd (aan een normale dienstregeling)?

Zaterdag 02 jun 2012 - 10:29:50
greyhound
greyhound
Twitter autobussen
Wat eigenlijk iedereen al wist:

www.telegraaf.nl

Het wordt tijd dat de politiek ingrijpt bij de NS en eist dat er werkbare dienstroosters komen.

Zaterdag 02 jun 2012 - 12:41:36
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Het gaat niet om dienstroosters, het gaat om bijhouden waar het personeel is gestrand of rijdt. Hoe de diensten in elkaar zitten is niet het probleem, de opzet van de bijsturing functioneert niet evenals de draaiboeken die alleen maar opheffen kennen maar geen bruikbare protocollen voor het op gang houden van treinverkeer. Zo is iets inleggen wat in eerste instantie bij voorbaat opgeheven was 100% taboe in de praktijk.
Op een recent werkoverleg stelde ik voor dat je middels de railpocket toch ook met een gps-functie inbouwen moet kunnen zien waar het rijdend personeel uithangt. Antwoord was dat de OR geheid over privacy zou gaan blaten en dat de benodigde apparatuur aanschaffen heel veel zou kosten.
Zulke opstellingen zijn niet meer van deze tijd. Het grootste probleem van o.a. winterperikelen en minder grootse stremmingen is het "kwijt zijn" van personeel door NSR en het niet willen improviseren door zowel NSR als ook ProRail.
Recent nog meegemaakt met Prorail in Ah, defecte tr op Ahz, ander spoor wel beschikbaar en het enige wat Prorail wist te doen was structureel álles opheffen wat rg Nm moest. Tja, dan zorg je automatisch voor échte chaos.

Zaterdag 02 jun 2012 - 13:04:42
maigoda
maigoda
Privacy-overwegingen zou nooit een probleem kunnen zijn, want dat speelt voornamelijk in privé-omstandigheden, bedrijft-WC's en bedrijfs-kledingkastjes. Maar je positie in de zin van "waar je bent" bij kunnen houden om daarmee het logistieke proces beter in de hand te kunnen houden, wat zou daar tegen zijn? Ze weten "op papier" ook al op welke trein je zit en daar komt dan bij dat men kan zien waar je bent als je bij verstoringen niet op de trein zit, terwijl dat planmatig wel zou moeten. Wat overigens wel duidelijk moet zijn, is dat dat "volgen" alleen werkt als je je in dienst gemeld hebt.

Vrachtwagenchauffeurs worden overigens wel tot op de vierkant milimeter gevolgt om het logistieke proces bij te kunnen sturen.
Groetjes,
Emiel

Zaterdag 02 jun 2012 - 13:56:14
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Zolang de functie uitgeschakeld kan worden is er geen privacyschending mits het personeel er mee akkoord gaan onder werktijd getraceerd te kunnen worden.

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Zaterdag 02 jun 2012 - 13:58:50
maigoda
maigoda
Quote
greyhound (za 02 jun 2012 10:29:50 www.somda.nl): Wat eigenlijk iedereen al wist:

www.telegraaf.nl

Het wordt tijd dat de politiek ingrijpt bij de NS en eist dat er werkbare dienstroosters komen.
Ik maak nergens in het artikel op dat "de personeelsdiensten" het probleem zijn. En dat is het ook niet. Het probleem wat in het artikel naar voren komt, is namelijk dat er te weinig bijstuurders zijn op de hele groep die buiten loopt bij te sturen. En hoe "eenvoudig" de diensten ook zijn, het huidige systeem schrijft voor dat bij het aanpassen van je dienst, dat door de bijsturing geregeld wordt. Dat wordt niet anders als je een versoberde dienst zou rijden en moet gaan pendelen tussen twee nog wel bereikbare stations.

Dus hoe je de diensten ook maakt, zodra de verstoringen boven een bepaald niveau uitkomt, kan de bijsturing het niet meer aan. En dat is sneller dan je denkt. Neem nou bijvoorbeeld bijsturing Utrecht. Daar zitten normaal twee man: één voor materieel en één voor personeel. Die kunnen als het meezit samen 12 treinen per uur bijsturen. Er zit nog een analist boven die eventueel kan bijspringen, kom je op 16 tot 18 treinen per uur. Hoeveel treinen kent Utrecht Centraal ook alweer per uur... Rond de 50 per uur gemiddeld over de hele dag.
Groetjes,
Emiel

Zaterdag 02 jun 2012 - 21:34:54
broek53
broek53
Quote
greyhound (za 02 jun 2012 10:29:50 www.somda.nl): Wat eigenlijk iedereen al wist:

www.telegraaf.nl

Het wordt tijd dat de politiek ingrijpt bij de NS en eist dat er werkbare dienstroosters komen.
De politiek die ingrijpt, bij een zelfstandig vervoerbedrijf. Ja, ja.

Begrijp me niet verkeerd: wie mijn stellingname in dezen een beetje gevolgd heeft, weet dat ik een overtuigd voorstander ben van het vereenvoudigen, stroomlijnen of anderszins beter beheersbar maken van de personeelsdiensten - liefst altijd en anders op zijn minst als eerste maatregel als er een winterweerdienstregeling gereden moet worden.
Maar de politiek, wie dat dan ook moge wezen, kan niet zomaar ingrijpen in de bedrijfsvoering. Al was het maar omdat de kosten dan meteen een procent of wat oplopen (in tegenstelling tot wat vaak geloofd wordt, kost vereenvoudiging van de personeelsdiensten meer personeelsdiensten).

Zaterdag 02 jun 2012 - 22:01:58
Klaasje
Klaasje
Quote
maigoda (za 02 jun 2012 13:58:50 www.somda.nl):
Quote
greyhound (za 02 jun 2012 10:29:50 www.somda.nl): Wat eigenlijk iedereen al wist:

www.telegraaf.nl

Het wordt tijd dat de politiek ingrijpt bij de NS en eist dat er werkbare dienstroosters komen.
Ik maak nergens in het artikel op dat "de personeelsdiensten" het probleem zijn. En dat is het ook niet. Het probleem wat in het artikel naar voren komt, is namelijk dat er te weinig bijstuurders zijn op de hele groep die buiten loopt bij te sturen. En hoe "eenvoudig" de diensten ook zijn, het huidige systeem schrijft voor dat bij het aanpassen van je dienst, dat door de bijsturing geregeld wordt. Dat wordt niet anders als je een versoberde dienst zou rijden en moet gaan pendelen tussen twee nog wel bereikbare stations.

Dus hoe je de diensten ook maakt, zodra de verstoringen boven een bepaald niveau uitkomt, kan de bijsturing het niet meer aan. En dat is sneller dan je denkt. Neem nou bijvoorbeeld bijsturing Utrecht. Daar zitten normaal twee man: één voor materieel en één voor personeel. Die kunnen als het meezit samen 12 treinen per uur bijsturen. Er zit nog een analist boven die eventueel kan bijspringen, kom je op 16 tot 18 treinen per uur. Hoeveel treinen kent Utrecht Centraal ook alweer per uur... Rond de 50 per uur gemiddeld over de hele dag.
Groetjes,
Emiel
Een belangrijk probleem is dat door de vele afhankelijkheden het uitbreiden van de bijsturing geen nut heeft. Er zijn dermate veel afhankelijkheden dat je op een gegeven moment met meer personeel meer bezig bent met het afstemmen van bijsturen dan met het bijsturen zelf. Dat probleem bestaat niet meer wanneer een groot gedeelte van die afhankelijkheden wegvallen.

Zaterdag 02 jun 2012 - 22:20:35
broek53
broek53
Jij hebt het helemaal begrepen!

Zaterdag 02 jun 2012 - 22:22:33
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
En wat zijn dan volgens jou die afhankelijkheden en zouden die kunnen wegvallen.
Baanvakgebonden diensten b.v. nemen dat niet weg, personeel is dan nog steeds kwijt, datzelfde personeel krijgt geen contact met de bijsturing (ik laatst savonds om 23u gestrand in Nm, bijsturing Vl wilde niet beslissen ondanks dat ik daar ook nog heen en weer weg moest) en bijsturing Nm kreeg ik pas om 02u te pakken....), code rood functioneert ook onvoldoende, dus ik ben benieuwd naar hét wondermiddel.

Zaterdag 02 jun 2012 - 23:15:39
ZJ37
ZJ37
Het is sowieso tamelijk wonderlijk te noemen dat de bijsturing personeel kwijt kan zijn. Dat zoiets anno 2012 met alle communicatiemiddelen die er zijn nog mogelijk is...

Zaterdag 02 jun 2012 - 23:30:28
broek53
broek53
Het is een buitengewoon hardnekkig misverstand dat uitsluitend ontstaat door de gebruikte terminologie. De bijsturing is de individuele mcn en hc niet kwijt, maar het overzicht over de diensten. Het is een instortend kaartenhuis, waarvan je het moment van wankelen voor je ogen kunt zien als je buiten staat. Op het moment dat op de grote knoppunten de eerste treinen veilig staan war geen personeel op zit, is het bijna zover en op het moment dat er dan voor het station treinen staan te wachten waar personeel op zit dat die vertrekkende trein eigenlijk moet rijden, is het een kwestie van een half uur totdat de boel geheel vastloopt.
Op dat moment heet het in de terminologie dat de bijsturing " het personeel kwijt is". Dat is dus niet letterlijk zo: de bijsturing is de grip op de personeelsdiensten kwijt. De individuele man of vrouw is makkelijk te bereiken, maar dat is het probleem ook niet.

Laatst bewerkt door broek53 op Zaterdag 02 jun 2012 om 23:31:33

Zaterdag 02 jun 2012 - 23:42:52
ZJ37
ZJ37
Misschien wel makkelijk te bereiken, maar ik lees hier ook berichten uit de dagelijkse praktijk die een andere lezing hebben (bijsturing niet bereikbaar).

Zondag 03 jun 2012 - 00:21:06
maigoda
maigoda
Dat laatste is ook eenvoudig te verklaren. Een machinist of conducteur heeft een telefoon met maar 1 in- en uitgaande lijn. Een bijstuurder heeft een telefoon staat met zeker 20 inkomende lijnen en een heel gebied met personeel dat hij wellicht moet bellen, of hem kan/wil bellen.
Groetjes,
Emiel

Zondag 03 jun 2012 - 09:09:06
stefanvdw
stefanvdw
Broek53 en Klaasje werken bij de bijsturing? Handig die mensen, weten overal alles van, dienstregeling, hoe het materieel ingezet moet worden, hoe de bijsturing werkt...

Zondag 03 jun 2012 - 11:03:35
Harold27
Harold27
Relatieve buitenstaanders zien dingen vaak helderder, dan de mensen binnen in een organisatie.

Laatst bewerkt door Harold27 op Zondag 03 jun 2012 om 11:04:04

Zondag 03 jun 2012 - 11:08:32
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Tsja, ik ben ervan overtuigd dat er op verschillende fronten een hoop mis is, maar hoe kun je met hetzelfde geldbedrag ervoor zorgen dat het volgend jaar beter (minder fout) gaat? Oplossingen kosten meestal geld, en dat geld wordt niet gegeven...

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Zondag 03 jun 2012 - 17:42:12
broek53
broek53
Quote
Harold27 (zo 03 jun 2012 11:03:35 www.somda.nl): Relatieve buitenstaanders zien dingen vaak helderder, dan de mensen binnen in een organisatie.
Grappig om een relatieve buitenstaander genoemd te worden , te meer daar het tegenwoordig nog waar is, ook. Ik heb overigens van 1976 tot 2009 intensief te maken gehad met alles wat NS de logistiek noemt, van de jaardienst tot en met de verkeersleiding, later bijsturing. Dat is waarschijnlijk de reden dat ik niet de neiging heb om op het punt van bijsturing in het algemeen en de personeelsdiensten in het bijzonder overal " ik denk" of "ik vind" voor te zetten. De meeste dingen weet ik vrij zeker of ik heb er een vastomlijnde mening over.

Zondag 03 jun 2012 - 17:57:23
broek53
broek53
Quote
ZJ37 (za 02 jun 2012 23:42:52 www.somda.nl): Misschien wel makkelijk te bereiken, maar ik lees hier ook berichten uit de dagelijkse praktijk die een andere lezing hebben (bijsturing niet bereikbaar).
Tuurlijk is dat zo, die raakt volledig overspoeld. Mijn punt is dat het niet substantieel verandert als ze wel beter bereikbaar zou zijn. Het ligt nu eenmaal niet aan het niet hebben van verbinding, maar in het niet meer bij elkaar kunnen brengen van mcn en hc en de diensten die ze zouden moeten/kunnen doen, of in een terugvalscenario de treinen die ze zouden kunnen rijden.
Vergis je niet: bij het materieel dat op de knooppunten strandt, is de situatie na verloop van tijd net zo hopeloos. Dat is dan ook "kwijt" en wordt niet meer weggeregeld. Het is HET manco van een geheel plangestuurd proces als 'de trein- en rangeerdienst' van NS. Dat is op zichzelf een geoliede machine en wat vuil in de radertjes of het uitvallen van een niet vitaal stuk is met de servicedienst "Bijsturing" goed op te vangen, maar uitval of vastlopen van een vitaal stuk niet.

Zondag 03 jun 2012 - 18:01:18
broek53
broek53
Quote
Bert13 (zo 03 jun 2012 11:08:32 www.somda.nl): Tsja, ik ben ervan overtuigd dat er op verschillende fronten een hoop mis is, maar hoe kun je met hetzelfde geldbedrag ervoor zorgen dat het volgend jaar beter (minder fout) gaat? Oplossingen kosten meestal geld, en dat geld wordt niet gegeven...
Het is geld dat NS zelf moet investeren, wil het ervoor zorgen dat het niet tegen een aantal van dit soort rampdagen per jaar z'n loopt. Ik zie niet in waarom dat voor hetzelfde geldbedrag zou moeten gebeuren.

Zondag 03 jun 2012 - 18:26:49
Harold27
Harold27
Quote
broek53 (zo 03 jun 2012 17:42:12 www.somda.nl):
Quote
Harold27 (zo 03 jun 2012 11:03:35 www.somda.nl): Relatieve buitenstaanders zien dingen vaak helderder, dan de mensen binnen in een organisatie.
Grappig om een relatieve buitenstaander genoemd te worden , te meer daar het tegenwoordig nog waar is, ook. Ik heb overigens van 1976 tot 2009 intensief te maken gehad met alles wat NS de logistiek noemt, van de jaardienst tot en met de verkeersleiding, later bijsturing. Dat is waarschijnlijk de reden dat ik niet de neiging heb om op het punt van bijsturing in het algemeen en de personeelsdiensten in het bijzonder overal " ik denk" of "ik vind" voor te zetten. De meeste dingen weet ik vrij zeker of ik heb er een vastomlijnde mening over.
Ik heb het woord "relatief" bewust gebruikt, omdat ik weet heb van je eerdere betrokkenheid. De opmerking was positief bedoeld.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Dinsdag 21 aug 2012 - 09:26:53
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Ok, tis zomer en lekker warm maar Prorail en NS zitten niet stil m.b.t de wintermaatregelen.

Anti-Icing is het aankomende wondermiddel.

Om het aankoeken van ijs tegen te gaan is vorige winter een pilot project geweest met
“anti-icing” van de treinen. Deze installatie staat op Utrecht Cartesiusweg. Hierbij wordt glycol tegen de onderkant van de treinen gespoten, waardoor de sneeuw en het ijs niet goed kunnen hechten.
In Rusland en de Scandinavische landen heeft men hier goede ervaringen mee.
De pilot is succesvol gebleken waarop de minister van Infrastructuur en
milieu op 9 februari 2012 de NS verzocht heeft dit concept uit te breiden, zodat al het NS materieel behandeld kan worden.
Naast de locatie Utrecht wordt daarom op vijf extra emplacementen een anti-icing
installatie geplaatst namelijk:
- Watergraafsmeer
- Hoofddorp
- Den Haag Binckhorst
- Eindhoven
- Nijmegen

Het is de bedoeling om bij aanstaande winterweer binnen 8 dagen al het NS materieel behandeld te hebben.

Laatst bewerkt door gvttreinen op Dinsdag 21 aug 2012 om 09:27:32

Dinsdag 21 aug 2012 - 10:40:32
salieri
salieri
En dan blijft het de gehele winter goed (dus geen ijs wat blijft hangen)?


Dinsdag 21 aug 2012 - 11:03:51
train85
train85
Inderdaad ja dat is bedoeling.

www.mat64.nl

Dinsdag 21 aug 2012 - 11:16:47
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Hoe kan de proef succesvol zijn gebleken terwijl er helemaal geen ijsklompenperiode is geweest? Enige wat na de proef duidelijk kan zijn is dat de treinen er tegen kunnen dat ze worden bespoten met glycol. Prorail gaat er dus vanuit dat het spul ook écht werkt op basis van ervaringen elders.

Dinsdag 21 aug 2012 - 11:45:47
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Niet alleen Prorail maar ook NS
Maar een retourtje klimaatkamer zou m.i. zekers geen kwaad kunnen.

Dinsdag 21 aug 2012 - 13:23:49
broek53
broek53
Omdat NS-materieel iets totaal anders is dan materieel elders in Europa?

Dinsdag 21 aug 2012 - 16:58:05
javanree
javanree
Flickr 36761590@N02
Ben overigens benieuwd hoe het NedTrain personeel er over denkt... sleutelen aan een stel wat met glycol behandeld is lijkt me geen feest. Maar die zullen wel weer niet in het proces zijn betrokken...

Dinsdag 21 aug 2012 - 20:04:37
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Ergens vind ik het vooral frapant dat men een proef idd geslaagd noemt terwijl de hoofdproblemen zover in de afgelopen winter lekker thuis bleven in de vrieskist.
En dan iets geslaagd noemen gaat best wel ver zoals eerder genoemd,over de rest van de zijdelingse zaken waar personeel dan evt nog mee te maken kan krijgen zullen we maar zwijgen.
(hopelijk wordt onze kritiek teniet gedaan,en werkt een "geslaagde proef" nou is een keer echt ook in NL ipv ergens anders)
De tijd zal t leren.

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Dinsdag 21 aug 2012 - 20:20:53
fred67nl
fred67nl
nl.wikipedia.org
nl.wikipedia.org

Laatst bewerkt door fred67nl op Dinsdag 21 aug 2012 om 20:22:06

http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/

Dinsdag 21 aug 2012 - 23:17:43
bultena
bultena
In de luchtvaart wordt neem ik aan hetzelfde spul gebruikt. Alleen daar herhaalt men het somms na iedere vlucht. Dus over de houdbaarheid heb ik zo mijn twijfels.

Dinsdag 21 aug 2012 - 23:22:38
mren
mren
Het doel is anders: bij vliegtuigen is zelfs het dunste laagje ijs op vleugels al dodelijk. Het gaat hier enkel om het voorkomen van (aanhechting van) grote ijsklompen. Maar ik ben benieuwd wat dit 'wondermiddel' gaat doen.


Dinsdag 21 aug 2012 - 23:23:06
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Ehm, dat herhaalt men na 30 minuten al, dat spul spoelt erg snel weg namelijk.
Het is dan ook meer een ontijzingsvloeistof dan een anti-ijsvloeistof.

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Zaterdag 29 sep 2012 - 10:55:39
b2py
b2py
'Spoorchaos winter door slechte organisatie'

RIJSWIJK - De chaos op het spoor, afgelopen winter, lag niet aan bevroren wissels en kapotte treinen. Oorzaak is de slechte organisatie binnen NS en Prorail.

Dat schrijft De Telegraaf zaterdag, op basis van een ''uiterst geheime winteranalyse'' van beide bedrijven.
Uit het rapport blijkt volgens de krant dat er juist bij het oplossen van problemen sprake is van slechte communicatie, besluiteloosheid en verkeerde beslissingen.Het kan nog jaren duren voor de bedrijven de zaken op orde hebben, aldus De Telegraaf.

Uit het zelfonderzoek zou blijken dat maatregelen om de winter door te komen meestal averechts werken. De huidige aanpak van verstoringen is veel te ingewikkeld. NS verwacht veel van een nieuw computersysteem.

Actieprogramma
Een woordvoerder van NS stelt in een reactie dat het rapport waarover De Telegraaf beschikt de basis was voor een brief over het winterprogramma die minister Melanie Schultz (Verkeer) al in juni naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Dat schrijven bevat een uitgebreid actieprogramma van NS en Prorail om winterse problemen op het spoor te voorkomen. Het rapport zelf is nooit vrijgegeven omdat er bedrijfsgevoelige informatie in staat, aldus de zegsman.
Volgens hem spelen de problemen alleen als zich meerdere ernstige problemen op het spoor tegelijk voordoen.

bron: www.nu.nl

Laatst bewerkt door b2py op Zaterdag 29 sep 2012 om 10:56:01

Zaterdag 29 sep 2012 - 14:01:27
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Quote
Volgens hem spelen de problemen alleen als zich meerdere ernstige problemen op het spoor tegelijk voordoen.
Dan wil ik niet beroerd doen,maar als ik dat artikel lees en dan met name de overgelaten tekst hierboven dan is het dus een vrijkaartje om alles ook straks weer onder te schuiven.
Naar wat je altijd hoort in de media en ziet met eigen ogen op een winters station,is dat de problemen vaak ernstig zijn/worden gemaakt en nooit alleen komen maar altijd met meerdere
(ik laat me als wat ik nu zeg niet klopt graag corrigeren)
Het komt op mij enkel over dat de sporen,wissels,seinen en zijn werking de schuld krijgen ipv dat men de vinger in eigen organisatie steekt
*hoe komt de telegraaf nou eigenlijk weer aan zo'n rapport ? *

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Zaterdag 29 sep 2012 - 14:10:02
dwem
dwem
Het zou toch zo langzamerhand bekend moeten zijn dat de krant van wakker Nederland al jaren achtereen een niet aflatende hetze voert tegen alles wat met het openbaar vervoer en met het spoor in het bijzonder, te maken heeft.
Daarnaast heeft die krant er, zeker onder de huidige hoofdredacteur, geen enkele moeiten mee om feiten eenzijdig te belichten en in hoge mate eigen inkleuring van de feiten te plagen.

Anders gezegd: berichten in De Telegraaf moet je niet voetstoots voro de volledige waarheid en niets dan de waarheid aannemen.
Ga maar op zoek naar de berichtgevingin meer degelijke media en vorm dan je mening.

En hoe de krant aan zo'n rapport komt: heel eenvoudig: ergens bij NS of ProRail is wel iemand op zijn lange tenen getrapt dor dit rapport en hij stuurt eenvoudig een fotokopietje of scan van de conclusies naar die krant.


Dirk

Zaterdag 29 sep 2012 - 14:25:00
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Heb toch in mijn berichtje erbij gezet,dat ik me graag laat corrigeren als dingen niet kloppen zoals ik ze neerzet aan de hand van een twijfelachtige krant(om het beestje dan maar even een naam te geven)
Ik had/heb bij organisaties zoals prorail/ns eigenlijk wel de verwachting dat er toch een vorm van controle is over wat werknemers per mail de deur uit sturen,je hebt daar tenslotte toch te maken met vaak bedrijfsgevoelige info die voor derden erg interessant kan zijn als men in het zelfde " vaarwater" als eerder genoemde bedrijven wilt gaan opereren.
Als je voorbeeld idd waar is dan staat t met veiligheid er ook niet erg goed op.(of zit ik hier dan ook fout mee ? )

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Zaterdag 29 sep 2012 - 14:54:49
nohab
nohab
Flickr bvisser
Wie heeft het over mail? Als ik zoiets zou doen zou ik het mee naar huis nemen 'om het lekker thuis rustig door te nemen' en linea recta naar AH lopen om het voor 10 cent per kopie te kopieren.

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Zaterdag 29 sep 2012 - 15:10:05
fred67nl
fred67nl
Ik hoop niet dat je baas meeleest , ook al werk je niet bij het spoor. Geeft toch wel een mate van onbetrouwbaarheid aan als je zoiet openlijk op een forum schrijft. Afgezien van het feit dat het hier niet gewenst is om illigale dingen te "promoten". Die fout heb ik hiet al een keer gemaakt en leverde mij een gele kaart op.

http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/

Zaterdag 29 sep 2012 - 16:40:41
robert55
robert55
Wat is er dan niet waar in het T-bericht?
Quote
dwem (za 29 sep 2012 14:10:02 www.somda.nl): ...
Anders gezegd: berichten in De Telegraaf moet je niet voetstoots voro de volledige waarheid en niets dan de waarheid aannemen.
Ga maar op zoek naar de berichtgevingin meer degelijke media en vorm dan je mening.

Dirk

Zaterdag 29 sep 2012 - 16:45:52
broek53
broek53
Deze discussie gaat weer een geheel irrelevante kant uit, namelijk hoe komt de T aan dat rapport. Dat lijkt mij voor hiero niet in het minst interessant (de vraag is meer waarom het dit keer een half jaar geduurd heeft voordat ze het hadden).
De inhoud van de berichtgeving kan, als je de oorlogstaal en -toon eruit haalt, niemand verbazen die de analyses wel eens heeft gelezen als het gesneeuwd had. Er loopt een rechte lijn van Koninginnedag 2001, waar de ME Amsterdam Centraal moest afsluiten omdat NS de treindienst niet meer op gang kreeg na een paar keer noodremtrekken, naar 3 februari 2012.

Het is jammer dat in het zwartepietenspel nu ineens weer de schijnwerper staat op de bijsturing alleen. De grap is namelijk dat de grootste gemene deler is dat de bijsturingsorganisatie een hoop aankan, maar niet meerdere grote verstoringen tegelijk. Dat heeft feitelijk met de winter niets te maken, dat is bij elke verstoring van die aard ook het geval.
Wat het in de winter driedubbel ingewikkeld maakt, zijn verstoringen op een van de grote knooppuntstations, laat staan op meerdere. Dan is de communicatie met de besturing bij ProRail weg, terwijl je niet weet wat je nu eigenlijk moet bijsturen omdat de situatie niet bekend is en telkens verandert - terwijl er per definitie tegelijk meerdere hoofdroutes worden aangetast.

Maar goed: volgens mij heb ik dat na 3 februari allemaal al eens opgeschreven.
De Telegraaf, de krant van NS-hatend Nederland, mag overigens wel op basis van dit rapport loeien dat het dus helemaal niet aan wissels en treinen ligt, maar dat is - zoals wij allen weten - nonsens. We kennen de winter van 2010/11 toch nog wel? Halve materieelpark aan de kant, meer dan de helft van de wissels niet in gebruik uit doodsangst dat ze wel eens in de stopring zouden kunnen komen - dat had allemaal weinig met de organisatie van NS-bijsturing te maken.

En in februari van dit jaar waren het wel de paar wisselstoringen, op snel wisselende plaatsen, in de Randstad, die de situatie opriepen waarmee - inderdaad - de bijsturing van NS (noch die van ProRail, zeg ik erbij) uit de voeten kunnen.

Edit en Tot slot: De NS-hatende krant heeft het kanon op NS gericht, maar wie het artikel zelf niet gelezen heeft, wijs ik er wel op dat het nota bene begint met wat er bij Prorail railverkeersleiding mis is, namelijk capaciteitsgebrek. Gesteld wordt dat als een trein handmatig moet worden veiliggesteld/de planning moet worden aangepast, de afhandelingscapaciteit van de treindeinstleiders veel te klein is om elke trein te behandelen. Zeker (lijkt mij) als het trdl's betreft die ook nog eens met gestoorde wissels zitten. Dat is een essentieel deel van sneeuwbal aan vertragingen die dan gaat rollen en (toevoeging van mij) de basis waarom NS en ProRail dan maar besloten te hebben in de dienstregeling te gaan hakken voordat er boos weer aan komt.

Laatst bewerkt door broek53 op Zaterdag 29 sep 2012 om 17:15:31

Zaterdag 29 sep 2012 - 17:48:21
illyavaes
illyavaes
Maar op interne ideeen om aan dat laatste wat te doen (sturen op verkeersplan, wat in feite neerkomt op continu en automatisch herplannen van het rijwegplan), wordt op zijn best lauwtjes gereageerd.

Zaterdag 29 sep 2012 - 20:12:45
jeanne
jeanne
Dit is stemming maken of inspelen op onderbuik gevoelens. Over het raport is al eens gepubliceerd door anderen. Het kan gewoon geen toeval zijn dat de Telegrof nu pas of weer over dit onderwerp schrijft, tijdens een gaande kabinetsformatie.

Zaterdag 29 sep 2012 - 20:24:29
rogier
rogier
Flickr rogierp
Is er al iets mee gedaan dan?

Zaterdag 29 sep 2012 - 20:30:21
ZJ37
ZJ37
Het is wel opvallend dat men nu erkent dat het met bijsturingsorganisatie niet lekker loopt met en de verschillende partijen. Maar was er een paar jaar geleden juist hiervoor het peperdure OCCR niet opgericht? Dat zou de ultieme oplossing zijn: alles en iedereen bij elkaar.

Verder geloof ik er ook geen bal van dat haperende infra en/of defecte treinen geen invloed hebben op een ontregelde treinenloop. Je houdt altijd situaties waar de beste bijsturingsorganisatie moeilijk uit kan komen.

Ik houd mijn hart ook vast zodra Prorail het idiote plan doordrukt om hele wisselstraten op de klem te leggen. Er hoeft nog maar 1 in bedrijf zijnde wissel in de storing te raken om de boel tot in de verre omtrek ontregeld te krijgen. Maar die conclusie vinden we volgend jaar wel terug in een volgend uitgelekt document.

Zaterdag 29 sep 2012 - 20:32:50
b2py
b2py
Bijsturing zit bij mijn weten niet in het OCCR hoor. Evenmin als de TRDL's..

Zaterdag 29 sep 2012 - 20:42:02
ZJ37
ZJ37
Precies, des te erger.

Zaterdag 29 sep 2012 - 21:32:03
dh3201
dh3201
Quote
dwem (za 29 sep 2012 14:10:02 www.somda.nl):
Anders gezegd: berichten in De Telegraaf moet je niet voetstoots voro de volledige waarheid en niets dan de waarheid aannemen.
Ga maar op zoek naar de berichtgevingin meer degelijke media en vorm dan je mening.
Dat is blijkbaar al meer dan een eeuw zo, getuige een bericht uit Het Volks Dagblad van 9 april 1903:
"Het Comité van Verweer verklaart beslist geene onderhandelingen te hebben aangeknoopt met de Spoorweg-Directiën, zoals sommige leugenbladen als ,,De Telegraaf'' beweren."
(Afgedrukt in Sporen ronde de Lange Jan, op blz 21)

Shqiperise-lopers?

Zaterdag 29 sep 2012 - 22:38:41
MDDM
MDDM
Quote
b2py (za 29 sep 2012 20:32:50 www.somda.nl): Bijsturing zit bij mijn weten niet in het OCCR hoor. Evenmin als de TRDL's..
Jawel hoor, en ook nog het MBN heeft er een werkplek.

Gr Joop mcn Lls

Zondag 30 sep 2012 - 08:35:21
279
279
nou, nog een keer voor de duidelijkheid:
op OCCR zit het MBN naast de overkoepelende "verkeersleiding" van NSR
en van Prorail.
trdl's zitten op de VL-posten.
bijsturing NSR per regio zit op 5 plaatsen in den lande.

Zondag 30 sep 2012 - 11:24:03
gkw1969
gkw1969
Quote
broek53 (za 29 sep 2012 16:45:52 www.somda.nl):
Het is jammer dat in het zwartepietenspel nu ineens weer de schijnwerper staat op de bijsturing alleen. De grap is namelijk dat de grootste gemene deler is dat de bijsturingsorganisatie een hoop aankan, maar niet meerdere grote verstoringen tegelijk. Dat heeft feitelijk met de winter niets te maken, dat is bij elke verstoring van die aard ook het geval.
Wat het in de winter driedubbel ingewikkeld maakt, zijn verstoringen op een van de grote knooppuntstations, laat staan op meerdere. Dan is de communicatie met de besturing bij ProRail weg, terwijl je niet weet wat je nu eigenlijk moet bijsturen omdat de situatie niet bekend is en telkens verandert - terwijl er per definitie tegelijk meerdere hoofdroutes worden aangetast.

Edit en Tot slot: De NS-hatende krant heeft het kanon op NS gericht, maar wie het artikel zelf niet gelezen heeft, wijs ik er wel op dat het nota bene begint met wat er bij Prorail railverkeersleiding mis is, namelijk capaciteitsgebrek. Gesteld wordt dat als een trein handmatig moet worden veiliggesteld/de planning moet worden aangepast, de afhandelingscapaciteit van de treindeinstleiders veel te klein is om elke trein te behandelen. Zeker (lijkt mij) als het trdl's betreft die ook nog eens met gestoorde wissels zitten. Dat is een essentieel deel van sneeuwbal aan vertragingen die dan gaat rollen en (toevoeging van mij) de basis waarom NS en ProRail dan maar besloten te hebben in de dienstregeling te gaan hakken voordat er boos weer aan komt.
Kijk en volgens mij is dat precies wat in het rapport staat: communicatie onderling en tekort aan capaciteit om in te spelen op bijzondere situaties. Als bij 5 storingen NS bijsturing al niet meer kan rekenen op informatie van Pro-Rail dan kun je wel zeggen dat het wel aan de wissels ligt, maar dan moet je het toch echt in de capaciteit van de VL posten zoeken.

Ik ga er zomaar van uit dat, net als bij mijn eigen werkgever in het openbaar busvervoer, er bij calamiteiten geen extra mensen opgeroepen te worden om de 3 stoffige extra posten te gaan bemannen om toch zo veel mogelijk te laten rijden. Het is dan van hogerhand makkelijker om zich te beroepen op overmacht en zonder boetes ritten te kunnen laten vallen... voor de vervoerder een win-win situatie: geen extra inzet personeel en besparing op materieel.

Het gaat dus allemaal om de cijfertjes van het management.

Ik zou overigens wel eens een keer willen kijken in de keuken van NS bijsturing, hoe dat daar allemaal gaat.

Zondag 30 sep 2012 - 20:04:05
illyavaes
illyavaes
Quote
ZJ37 (za 29 sep 2012 20:30:21 www.somda.nl):
Ik houd mijn hart ook vast zodra Prorail het idiote plan doordrukt om hele wisselstraten op de klem te leggen. Er hoeft nog maar 1 in bedrijf zijnde wissel in de storing te raken om de boel tot in de verre omtrek ontregeld te krijgen.
Dat is al gaande.
Best is al de facto een halte langs de vrije baan en eind november verdwijnen er de nodige mogelijkheden in Hoofddorp (nota bene DE plek waar infra al een knelpunt is) en Singelgracht (Overbrakerpolder Aansluiting houdt zowat op te bestaan; van/naar Haarlem kun je dan alleen nog over de zuidelijke twee Singelgracht-sporen).
De ICT hand van ProRail doet onzettend zijn best om "single points of failure" te verwijderen (16 miljoen voor Uitwijk e.d.) en dan gaat de infra-hand van ProRail doelbewust single points (!) of failure nastreven

Zondag 30 sep 2012 - 23:01:20
mren
mren
Quote
gkw1969 (zo 30 sep 2012 11:24:03 www.somda.nl):

Ik zou overigens wel eens een keer willen kijken in de keuken van NS bijsturing, hoe dat daar allemaal gaat.
Trainingsfilm met dit doel, zie: www.youtube.com
(niet meer gebruikt omdat men intern ook wel door begon te krijgen dat dit eigenlijk best wel heel erg is)


Maandag 01 okt 2012 - 11:04:32
Damian
Damian
Dit filmpje zou ten eerste verwijderd mogen worden van youtube. Ik zie zo al 2 mensen (waaronder de machinist) die niet eens meer in leven zijn door een verschrikkelijke ziekte.

Verder ziet het er in mijn ogen schandalig uit, het gaat over zoveel schijven. (vroeger zaten de mensen bij elkaar), op veel standplaatsen zit inmiddels niet eens meer een storingsmonteur (bezuinigingen) en zijn er veel functiewisselingen, op de werkvloer en vooral in het management.

Het gaat hier om 1 trein. Kun je nagaan als het om 5 treinen gaat, laat staan 10 !!

"Gelukkig" las ik vanochtend op t nieuws dat de vakbonden inmiddels alweer de schuld krijgen doordat het rijdend personeel niet lijnsgebonden rijdt, want ja....daar ligt het natuurlijk allemaal aan...

Maandag 01 okt 2012 - 11:50:30
illyavaes
illyavaes
Tja... je hebt natuurlijk gelijk dat het erg moeilijk dweilen is als één dweil door vijf mensen bewogen moet worden.
Maar lijkt het je niet het allerhandigst om de kraan gewoon (wat) dicht(er) te draaien?

Maandag 01 okt 2012 - 11:57:51
MDDM
MDDM
Alsof het rijdend personeel daar enig invloed op heeft....

Gr Joop mcn Lls

Maandag 01 okt 2012 - 12:32:08
daniel81
daniel81
Voordat er nu weer een hele discussie ontstaat over dit filmpje, dat immers niet rechtstreeks over de winter gaat:
alle meningen zijn reeds geventileerd op www.somda.nl

Maandag 01 okt 2012 - 21:52:24
rogier
rogier
Flickr rogierp
Gelukkig zijn er maatregelen genomen om het spoor winterklaar te maken, waardoor de sneeuw-problemen in de toekomst tot het verleden gaan horen: men gaat vaker een speciale dienstregeling rijden.
Zie: www.nu.nl

Maandag 01 okt 2012 - 21:53:12
edegroot
edegroot
UTRECHT - NS en ProRail gaan deze winter vaker de dienstregeling aanpassen als er volgens de weersverwachting kans is op flinke vorst (10 graden) of sneeuw (zeker 3 centimeter).

Om herhaling te voorkomen van de toestanden in februari, toen treinen uitvielen en reizigers strandden, gaan bij verwacht winterweer treinen in de Randstad minder vaak rijden.

De maatregel wordt getroffen om het treinverkeer op gang te houden en de reizigersinformatie actueel, meldden de twee bedrijven maandag.

Uit onderzoek van Prorail en NS blijkt dat als deze uitgangspunten de afgelopen 10 jaar zouden zijn gehanteerd, er gemiddeld 12 dagen per jaar met een aangepaste dienstregeling gereden zou zijn.

Februari:

De beslissing om minder treinen te laten rijden wordt een dag tevoren genomen. En als achteraf de weersverwachting ''in dit wisselvallige zeeklimaat'' toch niet helemaal klopt, is dat jammer.

NS en Prorail zeggen dat ze na de grootschalige chaos in februari liever hebben dat ze de dienstregeling een keer te veel aanpassen, dan dat reizigers opnieuw in zo'n situatie belanden. Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) meldt de Tweede Kamer dat ze die inzet steunt.

(Bron: nu.nl / ANP, www.nu.nl)

Volgens mij moet ik maar eens winterbanden gaan bestellen.. geeft een hoop rust.

Laatst bewerkt door edegroot op Maandag 01 okt 2012 om 21:55:23

Maandag 01 okt 2012 - 22:12:09
ZJ37
ZJ37
Hopelijk houden ze met meer dingen rekening dan dit jaarlijkse perspraatje:

* Bij het uitdunnen van de treindienst rijden de overgebleven treinen vaak veel te klein voor het aanbod reizigers en wordt juist hierdoor de dienstregeling extra verstoord (in plaats van minder) omdat de stationnementen veel te veel tijd kosten en de dienstregeling nooit meer wordt gehaald.
* Reisinfo... Het gaat al dagen, weken, maanden mis met dit prachtige InfoPlus in de minste of geringste afwijkende situatie, ik mag maar hopen dat het dan wel goed werkt (laat ik eens positief zijn, maar moeilijk is het wel).
* Hoe staat het met klemmen van de wissels her en der? Wat als 1 overgebleven wissel in de storing gaat? Benieuwd hoe Prorail gaat uitleggen dat complete corridors plat gaan door 1 gestoord wissel en ze zelf alle alternatieve rijwegen om zeep hebben geholpen.

Maandag 01 okt 2012 - 22:21:08
kiekkiek
kiekkiek
Voorkomen is beter dan genezen lijkt mij. En dan bedoel ik niet dat er preventief uitgedund moet worden. Nee, NS en vooral Prorail moeten zorgen dat hun spulletjes in goede (slecht weer bestendige) staat verkeren. Al het andere is symptoombestrijding. Voorkom bijsturing!
Afgelopen winter deed het materieel het een stuk beter dan een jaar eerder, de wissels ook (zegt Prorail), maar dat waag ik te betwijfelen. Grote aantallen wissels werden preventief niet gebruikt; ja zo kan ik ook minder defecten overhouden.
Ik heb zo mijn twijfels over het wisselonderhoud. Slingers en klappers komen veel voor, waardoor bijv. sneeuw, juist in wissels, van de trein valt. Defecte wisselverwarming is bijna aan de orde van de dag bij vorst. Ook ruimte voor sneeuw in wissels kan wel beter, evenals vochtwering.

Maandag 01 okt 2012 - 22:26:37
broek53
broek53
Er gaan bij een beetje sneeuw nog veel meer wissels op de klem/worden niet meer bediend. Dat is al twee winters de factor zo.

Verder hoop ik maar dat het uitdunningsprogramma er niet meer zo uit ziet als ik het vorge jaren gezien heb. Dat is een uitdunning op baanvakniveau zonder enige consideratie voor de knooppunten; Amsterdam CS kreeg een basisspoorbezetting waar geen trein meer bij zou kunnen, bijvoorbeeld. Dat levert 100 % zeker alsnog een instortend kaartenhuis op bij de eerste twee gestoorde wissels in de omgeving, of twee treinen die even niet vertrekken bij gebrek aan personeel.
Kortom: getalsmatig snijden is een, maar het spoorgebruik op de knooppunten een tweede uitermate belanrijk punt. Ik durf de stelling wel aan dat het tweede zelfs belangrijker is dan het eerste.

Maandag 01 okt 2012 - 22:40:23
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Wat mij nog het meest verbaast in de hele berichtgeving: SLT en de nieuwste serie VIRM zou niet voorzien kunnen worden van anti-icing i.v.m. de garantie

Juist iets als anti-icing is nu juist een ding wat je op al het materieel moet kunnen toepassen wil het nuttig zijn. Als er een brok ijs van een SLT in een cruciaal wissel valt dan kunnen immers al je ge-anti-icete treinen die erachter stranden nogsteeds niet verder.
Als het dan nog ging om een beperkte hoeveelheid materieel dan zou het nog meevallen, maar van beide typen rijden er toch aardig wat stellen rond door het hele land heen.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Maandag 01 okt 2012 - 23:01:18
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
10% is echt een bizar laag percentage, wat is dit voor angsthazerij?

En daarbij, wordt de dienstregeling al uitgedund als er alleen in Groningen 10% kans op sneeuw is of als er 10% kans is op wat dwarrelsneeuw wat een laagje van 1 mm veroorzaakt? Op deze manier heeft de spoorsector dus een carte blanche om bij het minste of geringste de treindienst uit te snijden.

Ik begrijp ook wel dat de spoorsector in Nederland niet bestand hoeft te zijn tegen 2 meter sneeuw, maar op deze manier wordt doodnormaal Nederlands winterweer al een probleem.

Aan het begin van de winter tref je maatregelen voor de kou en sneeuw, je haalt je winterjas van zolder, monteert winterbanden onder de auto en controleert de centrale verwarming. Laat NS en Prorail als eerst de basics goed op orde hebben, en daarna pas dit soort onzin verzinnen...

Laatst bewerkt door maurits op Maandag 01 okt 2012 om 23:02:07

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Maandag 01 okt 2012 - 23:08:28
ZJ37
ZJ37
Wat me ook altijd heeft verbaasd is het pendelen over korte afstanden, dus de doorgaande verbindingen in stukjes hakken. Op papier erg leuk bedacht, en in de praktijk zeker voor de bijsturing. Maar is er bij dit plan wel eens gedacht aan het feit dat er veel meer wissels bediend moeten worden dan in een normale situatie als vandaag en morgen? Twee over een knooppunt rechtdoor gaande treinen vergt geen wisselbediening, als ze beiden moeten keren en vervolgens moeten overlopen naar het rechterspoor voor de terugrichting dan heb je de wissels meer nodig dan ooit tevoren. Is dat niet een beetje contra-wintermaatregel?

Maandag 01 okt 2012 - 23:15:08
sjoerd
sjoerd
Er staan foto's van treinverkeer in De Koppeling van de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw; treinverkeer dat ondanks de twee meter sneeuw in Groningen en Friesland gewoon reed, zo goed en zo kwaad als het ging. Er werd weinig geklaagd en veel gejuicht. En er lagen ongeveer drie maal zoveel wissels als nu.
Nee, niet alles was beter toen, maar sommige dingen wel.

Maandag 01 okt 2012 - 23:53:03
alle46
alle46
Flickr /albertus46/
Bij 10 % kans op sneeuw?????
Onbegrijpelijk, dat ze hier mee wegkomen!
SVP zo spoedig mogelijk 15 cm sneeuw en dan de sneeuwploeg door deze bedrijven!

Laatst bewerkt door alle46 op Maandag 01 okt 2012 om 23:55:35