Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Weersperikelen op het spoor

Vrijdag 10 feb 2012 - 13:54:35
gummbahla
gummbahla
www.volkskrant.nl - is dit slechts een media-verwoording voor het al eerder bekendgemaakte doorzetten van de nooddienstregeling tot en met zondag? "Onbepaalde tijd" klinkt wel heel onbenullig...

Vrijdag 10 feb 2012 - 14:06:24
mren
mren
Quote
broek53 (vr 10 feb 2012 13:42:47 www.somda.nl):
ik mis alleen nog even het "Er Zullen Koppen Moeten Rollen", maar dat komt vast nog wel als er een kamer"debat" komt
Misschien dat dit het laatste zetje geeft: www.nrc.nl

Voorlopig geen einde aan de nooddienstregeling...

Vrijdag 10 feb 2012 - 14:08:03
ZJ37
ZJ37
Tja, met het schrappen van bonussen heb je ook meteen je spoororganisatie gedoe (splitsing, made by de overheid zelf) opgelost...

Vrijdag 10 feb 2012 - 14:09:15
mercurious
mercurious
Quote
gummbahla (vr 10 feb 2012 13:54:35 www.somda.nl): www.volkskrant.nl - is dit slechts een media-verwoording voor het al eerder bekendgemaakte doorzetten van de nooddienstregeling tot en met zondag? "Onbepaalde tijd" klinkt wel heel onbenullig...
Zolang het woord 'sneeuw' nog in de weersvoorspelling gebruikt wordt en de temperatuur grotendeels 0 of lager blijft.

Laatst bewerkt door mercurious op Vrijdag 10 feb 2012 om 14:09:35

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Vrijdag 10 feb 2012 - 14:18:16
broek53
broek53
Op teletekst het bericht dat ProRail en NS besloten zouden hebben de nooddienstregeling "voor onbepaalde tijd" door te laten lopen. Als dat bericht waar is, mogen wat mij betreft de koppen in de kranten waar worden en de koppen rollen. Bij de huidige weersverwachting heb je je dan voor onbepaalde tijd onsterfelijk belachelijk gemaakt, respectievelijk aantegtoond dat je niet in staat bent te leveren waarvoor je besteld bent.
Dus hoop ik maar dat TT het niet helemaal bij het rechte eind heeft.

Vrijdag 10 feb 2012 - 14:41:19
mercurious
mercurious
Met deze nooddienstregeling overleef je alle rampen denk ik, het blijft een minimale prestatie. Voor zondag/maandag vind ik het terecht, dooiweer met allerlei neerslag (sneeuw/ijzel!) zit in de voorspelling. Zondag zou men moeten beslissen of de weersvoorspelling deze nooddienstregeling inderdaad nog langer noodzakelijk maakt.

Laatst bewerkt door spiketrain op Vrijdag 10 feb 2012 om 15:14:48, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.

Vrijdag 10 feb 2012 - 14:48:06
Arjan73
Arjan73
zojuist, 14:21, van NS alert een sms ontvangen met de melding dat de aangepaste dienstregeling tot nader bericht van kracht blijft.

Vrijdag 10 feb 2012 - 14:52:02
ZJ37
ZJ37
Misschien ben ik de enige waarbij het overkomt, maar ik heb nou niet echt de indruk dat de winterdienstregeling bijdraagt tot het voorkomen van file's en betere beheersbaarheid. Integendeel zelfs!

Met name in de spits zijn op de drukke stations de halteertijden bepaald niet meer te halen bij ingekrompen series omdat er veel meer reizigers verstouwd moeten worden. Bij het pendelen (zoals Ut-Rtd) is het effect al helemaal averechts als in 4 minuten een complete trein leeggeruimd én weer vol moet. Dat is van een heel andere orde dan in de normale dienstregeling als in dezelfde tijd de helft eruit gaat en de andere helft lekker kan blijven zitten.

En met een beetje pech zit er ook nog minder materieel in dan normaal (zoals losse VIRM IV als IC Rtd-Ut en gisteren de TD7 in de 3500), dat het probleem alleen maar versterkt.

Vrijdag 10 feb 2012 - 15:03:20
ari
ari
Quote
broek53 (vr 10 feb 2012 13:42:47 www.somda.nl): www.rtl.nl . Zo, daar kan ook een vinkje bij (jet lijstje voorspellingen had ik al klaar liggen). Wat een ongelooooflijk voorspelbaar ritueel speelt zich hier toch af. Verschil met vorig jaar is dat we nu, op een kamerdebat na, binnen een week klaar lijken te zijn met alle politieke poppenkast van platte, populistische, maar o zo vrijblijvende emotie-uitingen.
ik mis alleen nog even het "Er Zullen Koppen Moeten Rollen", maar dat komt vast nog wel als er een kamer"debat" komt
Deze stond vast niet op je lijstje van voorspellingen, in ieder geval niet op de mijne Het debat gaat zowaar een andere richting op en raakt nu een van de kernproblemen: www.nu.nl
Op naar de voorspelbare reactie van de FNV zou ik zeggen...

Laatst bewerkt door ari op Vrijdag 10 feb 2012 om 15:08:47

Vrijdag 10 feb 2012 - 15:34:55
broek53
broek53
Gillend van het lachen lig ik onder het bureau. Maar om een andere reden. Het parlement had nog niet ingestemd met de verzelfstandiging van de NS of men begon zich op alle mogelijke manierern te bemoeien met de bedrijfsvoering van dit zelfstandige bedrijf, en dat is nooit meer opgehouden. Blijkt.

Vrijdag 10 feb 2012 - 15:43:28
broek53
broek53
Quote
Klaasje (vr 10 feb 2012 11:20:02 www.somda.nl): Het probleem zoals hierboven geschetst is nog niet eens de opslitsing zelf maar misschien wel meer een gebrek aan samenwerking op de vlakken waar die het hardste nodig zijn: De be- en bijsturing van de treindienst. Waarbij de personeeldiensten natuurlijk niet echt meehelpen om de bijstuurbaarheid van de treindienst laagdrempelig te houden.

Ook binnen een systeem van opsplitsing kan het prima geregeld worden door in Groningen een combinatie van Prorail, NS en Arriva op de post te hebben om maar een voorbeeld te noemen. Geen van de drie heeft baat bij een compleet ingestorte treindienst en dus komen ze er vast wel uit.
Sure. Essentie van mijn btoog is niet dat de splitsing de ellende per definitie veroorzaakt of vergroot heeft, maar de rigide wijze waarop men - vanwege allerlei vermeende Principes en vanwege het Joegoslaviësyndroom - de besturing van met name de knooppunten uit elkaar heeft gezet. Alsof je niet kunt samenwerken in één ruimte met ieder zijn eigen bedrijfsplaatje op zijn of haar revers.

Vrijdag 10 feb 2012 - 16:56:40
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
Quote
mercurious (vr 10 feb 2012 14:09:15 www.somda.nl): Zolang het woord 'sneeuw' nog in de weersvoorspelling gebruikt wordt en de temperatuur grotendeels 0 of lager blijft.
Op ns.nl wordt zelfs gesproken van een "onzeker weerbeeld". Dat is toch wel redelijk absurd, we hebben in Nederland met een zeeklimaat zowat altijd een "onzeker weerbeeld". Gelukkig mag ik hier wel uit concluderen dat als er een stabiel hogedrukgebied komt met kraakheldere nachten en een temperatuur van -15, er sprake is van een "zeker weerbeeld" en de klantpestdienstregeling onmiddelijk opgeheven wordt....

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Vrijdag 10 feb 2012 - 16:56:55
Klaasje
Klaasje
Quote
broek53 (vr 10 feb 2012 15:34:55 www.somda.nl): Gillend van het lachen lig ik onder het bureau. Maar om een andere reden. Het parlement had nog niet ingestemd met de verzelfstandiging van de NS of men begon zich op alle mogelijke manierern te bemoeien met de bedrijfsvoering van dit zelfstandige bedrijf, en dat is nooit meer opgehouden. Blijkt.
De bedrijfsvoering is inderdaad iets wat het bedrijf zelf moet regelen. Daarentegen kan een goede bedrijfsvoering natuurlijk afgedwongen worden door scherpe eisen te stellen en deze te handhaven. Dat is één van de randvoorwaarden voor het goed functioneren van OV in een markt. Laat nou juist het ministerie en de minister daarvoor verantwoordelijk zijn. Kamervragen over het gebrek aan toezicht vanuit I&M danwel een motie van wantrouwen tegen de minister zijn hier dus veel meer op zijn plaats dan de roep in de kamer voor het rondje rond de kerk.
Als de eisen streng zijn en goed gehandhaafd worden dan komt dat rondje er vanzelf wel, op zijn minst voor dagen dat er slecht weer wordt verwacht.

Vrijdag 10 feb 2012 - 17:53:56
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Als het dan toch absurt moet worden met spoor in NL,omdat men niet capabel is om met vorst en neerslag in welke vorm ook een drgl te laten rijden volgens t boekje.
Dan maar ICK/ICL terug in dienst en leringtrekken dat de treinen die men vroeger maakte veel beter bestand waren tegen allerlei weersinvloeden.
IPV iets nieuws te kopen wat niet goed beproeft is en niet werkt als t weer ook is slechter is.
Dat men tegenwoordig IRM/ICM en dergelijke heeft met wifi is leuk,maar als die trein door allerlei "fout" geteste electronica niet in alle weersomstandigheden werkt,dan wordt t tijd om is na te gaan waarom die "oude treinen"nog steeds werken met welk weer ook en daar dan is een echte nieuwe en beproefde nieuwe trein serie van te laten maken.
K heb notabene een apparaat hier staan dat ruim 40 jaar oud is en het nog steeds doet,moeten de hedendaagse niet door en door geteste(vanwege winst bejag) spoorse treintjes nog maar zien te halen.
Doek anders t spul op en laat de Zwitsers hier de tent onderhanden nemen,daar rijd welke trein dan ook heel vaak op tijd.
Ongeacht of het min 20 is en er een meter sneeuw is gevallen,of dat het warm water regent,daar hoor je dit soort dingen erg weinig.
Ik vind het belachelijk dat een cm of 4 sneeuw gemiddeld over het land met vorst dit kan veroorzaken,en dan is de sneeuw al aardig weg gesmolten nu.

Vrijdag 10 feb 2012 - 18:35:54
drentheicm
drentheicm
Quote
phantom (vr 10 feb 2012 17:53:56 somda.nl): IPV iets nieuws te kopen wat niet goed beproeft is en niet werkt als t weer ook is slechter is.
Niet goed beproefd? Leuk, waarom denk je dat?
Quote
phantom (vr 10 feb 2012 17:53:56 somda.nl): K heb notabene een apparaat hier staan dat ruim 40 jaar oud is en het nog steeds doet,moeten de hedendaagse niet door en door geteste(vanwege winst bejag) spoorse treintjes nog maar zien te halen.
Fijn, wat voor een apparaat? Ik denk dat dit een totaal verkeerde vergelijking is.

Laatst bewerkt door drentheicm op Vrijdag 10 feb 2012 om 18:36:21

Vrijdag 10 feb 2012 - 18:48:58
dh3201
dh3201
Ah, ze hebben het naampje van de "nooddienstregeling" gewijzigd in "jaardienstregeling"?

Shqiperise-lopers?

Vrijdag 10 feb 2012 - 19:45:42
ZJ37
ZJ37
Het continueren van de winterdienstregeling was net nieuwitem nummer 1 op RTL Nieuws. Het houdt de gemoederen nogal bezig houden.

Laatst bewerkt door ZJ37 op Vrijdag 10 feb 2012 om 19:47:34

Vrijdag 10 feb 2012 - 19:59:01
robbertc
robbertc
Quote
maurits (vr 10 feb 2012 16:56:40 somda.nl):
Quote
mercurious (vr 10 feb 2012 14:09:15 www.somda.nl): Zolang het woord 'sneeuw' nog in de weersvoorspelling gebruikt wordt en de temperatuur grotendeels 0 of lager blijft.
Op ns.nl wordt zelfs gesproken van een "onzeker weerbeeld". Dat is toch wel redelijk absurd, we hebben in Nederland met een zeeklimaat zowat altijd een "onzeker weerbeeld". Gelukkig mag ik hier wel uit concluderen dat als er een stabiel hogedrukgebied komt met kraakheldere nachten en een temperatuur van -15, er sprake is van een "zeker weerbeeld" en de klantpestdienstregeling onmiddelijk opgeheven wordt....
Als (weer) is gebleken dat bij sneeuw de infra en daarna de bijstuurbaarheid niet in de hand te houden is, dan ga je toch niet weer dat risico lopen? Zondag en maandag is er een aanzienlijke kans op sneeuw, dan lijkt het me heel verstandig daar alvast bij voorbaat op in te spelen. Hoe triest het ook is dat dat dan nodig is..

Vrijdag 10 feb 2012 - 20:08:48
Klaasje
Klaasje
Misschien wat cynisch: Ik hoop dat het zondag en maandag ondanks de nooddienstregeling minstens net zo fout gaat als een week geleden.

Vrijdag 10 feb 2012 - 20:34:56
ZJ37
ZJ37
Is de nooddienstregeling wel bestand tegen andere storingen dan? Het levert in ieder geval idiote en mijn inziens nog lastiger bij te sturen situaties op. Vanmorgen met de stremming Amf-Apd was de 1700 al in drie stukken gehakt: Rtd-Ut, Ut-Amf en Apd-Es. En overal dus meer rijwegen en te bedienen wissels nodig. En natuurlijk alle reizigersstromen die bij de bouwputten van station Ut elkaar in de weg lopen. Allemaal voldoende om treinen vanuit Ut het land van vertraging te voorzien.

Vrijdag 10 feb 2012 - 20:42:40
MDDM
MDDM
Quote
Klaasje (vr 10 feb 2012 20:08:48 www.somda.nl): Misschien wat cynisch: Ik hoop dat het zondag en maandag ondanks de nooddienstregeling minstens net zo fout gaat als een week geleden.
Heb je alvast de volgende 15 pagina's van dit topic gereserveerd?

Gr Joop mcn Lls

Vrijdag 10 feb 2012 - 20:48:12
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Ik snap 'm even niet...?

Laatst bewerkt door spiketrain op Vrijdag 10 feb 2012 om 21:31:02, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.


Vrijdag 10 feb 2012 - 21:49:42
279
279
dat er zoveel misgaat dat hij dan 15 pagina's kan vullen....

Vrijdag 10 feb 2012 - 21:51:40
john563
john563
vergeet niet voor zondag en maandag is het woord ijzel gevallen, dan weet ik zeker dat er bovenleiding kan sneuvelen, en dan weet ik zeker dat dan gebeurt met of VIRM met een DSA 200 stroomafnemer of SLT.

Vrijdag 10 feb 2012 - 21:54:50
broek53
broek53
Quote
maurits (vr 10 feb 2012 16:56:40 www.somda.nl):
Quote
mercurious (vr 10 feb 2012 14:09:15 www.somda.nl): Zolang het woord 'sneeuw' nog in de weersvoorspelling gebruikt wordt en de temperatuur grotendeels 0 of lager blijft.
Op ns.nl wordt zelfs gesproken van een "onzeker weerbeeld". Dat is toch wel redelijk absurd, we hebben in Nederland met een zeeklimaat zowat altijd een "onzeker weerbeeld". Gelukkig mag ik hier wel uit concluderen dat als er een stabiel hogedrukgebied komt met kraakheldere nachten en een temperatuur van -15, er sprake is van een "zeker weerbeeld" en de klantpestdienstregeling onmiddelijk opgeheven wordt....
Neen, dan is er sprake van hetzelfde winterweer als afgelopen dagen en wordt dus de winterdienstregeling voortgezet.

Vrijdag 10 feb 2012 - 21:58:33
broek53
broek53
Quote
ZJ37 (vr 10 feb 2012 20:34:56 www.somda.nl): Is de nooddienstregeling wel bestand tegen andere storingen dan? Het levert in ieder geval idiote en mijn inziens nog lastiger bij te sturen situaties op. Vanmorgen met de stremming Amf-Apd was de 1700 al in drie stukken gehakt: Rtd-Ut, Ut-Amf en Apd-Es. En overal dus meer rijwegen en te bedienen wissels nodig. En natuurlijk alle reizigersstromen die bij de bouwputten van station Ut elkaar in de weg lopen. Allemaal voldoende om treinen vanuit Ut het land van vertraging te voorzien.
Ik heb het al vaker gezegd en jij op een andere manier ook al: de winterdienstregeling deugt niet voor het doel waarvoor hij in het leven is geroepen. Hij belast de knooppunten in plaats van ze te ontlasten (en ontlast de baavakken, die op zchzelf helemaal niet ontlast hoeven te worden). En het dienstregelingcomplex is nu eenmaal - ik word niet moe het te herhalen - volkomen afhankelijk van het functioneren van de knooppunten.

Vrijdag 10 feb 2012 - 21:59:06
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
@john563: Waarom zijn deze types stroomafnemer gevoelig/kwetsbaarder dan de rest?

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Vrijdag 10 feb 2012 - 22:14:33
mren
mren
Quote
john563 (vr 10 feb 2012 21:51:40 www.somda.nl): vergeet niet voor zondag en maandag is het woord ijzel gevallen, dan weet ik zeker dat er bovenleiding kan sneuvelen, en dan weet ik zeker dat dan gebeurt met of VIRM met een DSA 200 stroomafnemer of SLT.
Zit daar geen ijzelschakeling voor op de bvl, of is dat weer iets van 'vroeger'?

Vrijdag 10 feb 2012 - 22:26:00
broek53
broek53
Niet om stroomafnemers te sparen, wel om het ijs van de bovenleiding te laten smelten. Maar dat kan natuurlijk niet voortdurend gebeuren: dan moet je het treinverkeer over een grote afstand stil hebben staan en plat liggen, dan worden er bovenleidingsgroepen gekoppeld en een soort kortsluiting gemaakt. Als dan weer gereden kan worden, en het ijzelt nog en vriest erbij, heeft het overigens nauwelijks geholpen. Het is dus echt een soort "achteraf-schakeling".

Zaterdag 11 feb 2012 - 00:22:45
john563
john563
Quote
dlm4yjp (vr 10 feb 2012 21:59:06 www.somda.nl): @john563: Waarom zijn deze types stroomafnemer gevoelig/kwetsbaarder dan de rest?
smallere schuitjes, waar wel hetzelfde vermogen doorheen moet, kon je deze week ook zien. Ook zoiets wat op de werkvloer al zo´n tijd vermeld is.....

Zesjes hebben met de verwarming daar zelfs een regeling voor als ze stilstaan.

maar kortom let maar eens op, en ik hoop niet dat ik gelijk krijg, want dan sta je midden in de weilanden.

Laatst bewerkt door john563 op Zaterdag 11 feb 2012 om 00:25:52

Zaterdag 11 feb 2012 - 07:08:25
maigoda
maigoda
Het schuitje zelf van een SLT is vrij breed. Het contactvlak is echter vrij klein, omdat er op het schuitje maar twee smalle aanraakvlakkken zitten. Overigens zijn er al diverse stellen VIRM die dezelfde schuitjes hebben als ICM.
Groetjes,
Emiel

Zaterdag 11 feb 2012 - 08:44:20
Klaasje
Klaasje
Quote
MDDM (vr 10 feb 2012 20:42:40 www.somda.nl):
Quote
Klaasje (vr 10 feb 2012 20:08:48 www.somda.nl): Misschien wat cynisch: Ik hoop dat het zondag en maandag ondanks de nooddienstregeling minstens net zo fout gaat als een week geleden.
Heb je alvast de volgende 15 pagina's van dit topic gereserveerd?
Zo hoog is mijn Somda-ambitie nou ook weer niet.

Zaterdag 11 feb 2012 - 09:35:05
mich
mich
Flickr 77593728@N08
www.volkskrant.nl

Nou gaan we het krijgen. Eens zien of de politiek nu ook wil zien waar het echte probleem zit.

Zaterdag 11 feb 2012 - 10:28:33
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Een samenvoegen van ProRail en NS is volkomen irreëel. Dan heb je gelijk "Europa" op je dak. Zie de wanhopige gevechten van de DB om DB Netz binnen het concern te houden.
En als je Europa niet op je dak krijgt, dan de Nma wel. Die kijkt nu al met argusogen naar NSR en wat NSR doet. NSR heeft al bezoeken van de Nma gehad.
En last but not least krijg je dan de particuliere vervoerders, die zich onmiddelijk achtergesteld voelen.
Een betere samenwerking zou wel wenselijk/noodzakelijk zijn. En samenwerken van ProRail en NSR is goed mogelijk, ik zie het elke dag, ik werk in een samenwerkingsverband van ProRail en NSR en dat gaat heel goed.

Laatst bewerkt door dvdhoven op Zaterdag 11 feb 2012 om 10:30:57

Dick van den Hoven

Zaterdag 11 feb 2012 - 10:36:06
rogier
rogier
Flickr rogierp
Precies, waar een wil is, is een weg. Zelf werk ik ook in een samenwerkingsverband van verschillende bedrijven en daar gaan we ook niet vechtend de gang over.
Men zou ook eens kunnen inzetten op een betere beschikbaarheid van de infrastructuur en een betere logistieke beheersbaarheid: decompliceren van de personeelsdiensten in combinatie met een adequatere bijsturingscapaciteit.

Zaterdag 11 feb 2012 - 10:52:35
ZJ37
ZJ37
Goede samenwerking is volgens mij elk jaar al hetgeen dat geroepen wordt om het wintergebeuren in het gareel proberen te houden.

Hoe goed de samenwerking ook zal zijn: hoe meer verschillende partijen, hoe meer meningen, hoe meer benodigde afstemming, hoe grotere kans op slechtere communicatie door de vele lijntjes en zo kan ik wel even doorgaan.

Boevenstaande herken ik beslist ook in de logistieke planwereld op het spoor. Processen worden met het jaar omslachtiger, de bemoeienissen van kwe-nie-hoeveel partijenen neemt toe en het eindresultaat helaas des te slechter.

Zaterdag 11 feb 2012 - 11:04:47
MDDM
MDDM
Nog heel even het is puur en alleen de schuld van de personeelsleden en de bonden. Wat een gehakketak over de personeels diensten zeg. De plannen zijn, en helaas is dat er weer niet van gekomen, om personeel als trein team in te zetten. Waar gereden kan en vooral MAG worden, want daar hebben we een ander punt, gaat gereden worden.

Voorbeeld uit de praktijk
In december 2010 had het management van Lls een pendel dienst opgezet. Dat functioneerde uitstekend. Personeel van Lls bleef in de buurt van de standplaats, en wie geen dienst op de trein had, liep op het station info te geven. Dit jaar wilde ze dat weer gaan doen, en wat denk je? Het mocht niet, want Prorail wilde geen kerende treinen op Wp.

Gr Joop mcn Lls

Zaterdag 11 feb 2012 - 11:14:01
rogier
rogier
Flickr rogierp
Waarom gelijk zo'n verongelijkte reactie? Gelukkig dat men in voorkomende gevallen de diensten op een minder complexe manier opzet, maar bij onverwachte calamiteiten kost het een boel tijd en energie om alles op die manier op te tuigen. Door de gewone personeelsdiensten te decompliceren, kan men op een flexibelere en snellere manier inspelen op veranderende omstandigheden (of dat nou blaadjes, sneeuwvlokjes, aanrijdingen of sein- en wisselstoringen zijn), waardoor meer treinen beter op tijd kunnen rijden en dus de klant beter geholpen kan worden, ook als alles niet geheel volgens plan gaat.

Zaterdag 11 feb 2012 - 11:15:33
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Dat kranten artikel is behoorlijk interessant te noemen,en op 1 vlak hebben ze al een aardig probleem in de spotlight gezet denk ik.

Dat is dan wel het feit dat bij problemen men over te veel schijven heen moet om een probleem uiteindelijk opgelost te krijgen wat in de tijd van constatering tot aan het moment dat men het wil gaan verhelpen veel groter is geworden.
Een soort sneeuwbal effect je begint klein maar naarmate het balletje langer door de sneeuw rolt wordt die snel veel groter,en dan begint het circus weer van voorafaan
Door de vele regels en "verplichte" protocollen maak je het je zelf en de klanten niet makkelijk.

Waarom zou het trouwens voor opschudding zorgen als prorail en NS 1 bedrijf worden ?
De dingen kan je dan toch juist simpeler en sneller oplossen als je alles onder 1 dak hebt ?

Zaterdag 11 feb 2012 - 11:46:29
broek53
broek53
Eén bedrijf zou ik persoonlijk heel prima vinden, maar dat lost het probleem waar het hier over gaat, niet op. Het gaat "slechts" om het onder letterlijk een dak brengen van de operationele besturing van de treindienst: netwerkbesturing, treindienstleiding en bijsturing (van NS, en als ze dat willen ook van andere bedrijven). Met als annex als het even kan zoiets als de centrale schakelposten bijvoorbeeld. Dat kan ook heel goed als de mensen niet tot hetzelfde bedrijf horen.

Zaterdag 11 feb 2012 - 12:48:28
waalkade
waalkade
Bedoel je met centrale schakelposten de bediening van de bovenleiding?
Dat ze nog niet bedacht hebben dat die wel naar TenneT kunnen.

Laatst bewerkt door waalkade op Zaterdag 11 feb 2012 om 12:49:36

Zaterdag 11 feb 2012 - 12:51:16
broek53
broek53
Ja, dat zijn ze. Maar het is ook de verzamelplaats van storingsmeldingen in de infrastructuur.

Zaterdag 11 feb 2012 - 19:51:04
greyhound
greyhound
Twitter autobussen
Gelukkig begint nu ook de politiek te begrijpen waar het echte probleem zit:

www.treinreiziger.nl

Zondag 12 feb 2012 - 11:27:54
john2
john2
Machinisten van Veolia, Connexxion, Syntus en Arriva rijden toch ook in principe rondjes om de kerk. En van deze machinisten hoor je van de rondjes om de kerk niks zeggen. Of heb ik het mis?

Zondag 12 feb 2012 - 11:39:51
maigoda
maigoda
Dan moet je eens vragen hoe groot het personeelsverloop is ten opzichte van NSR. Dan heb je wellicht ook een beeld wat betreft motivatie en het plezier in het werk.
Groetjes,
Emiel

Zondag 12 feb 2012 - 11:44:37
woepje
woepje
Twitter Woepje Facebook profile.php?id=100003823340869
Ik hoor er ook weinig over. Wel hoor ik het personeel van Emmen gaat klagen als ze straks naar Arriva moeten, maar dat heeft niet zo zeer met de diensten te maken. Dat heeft meer te maken met het feit dat ze gewoon erop achteruit gaan qua inkomen. Dit laatste mag van mij ook wel wat meer rechtgetrokken worden, zou een stuk eerlijker zijn. Helaas heeft eerlijkheid in deze wereld niet altijd de hoogste prioriteit, ook vooral als het om geld gaat.

Maar goed, nu dwaal ik teveel af. Om terug te komen op die diensten: ik ben van mening dat werk dus niet altijd leuk hoeft te zijn. Dat je dan een paar keer hetzelfde stuk moet doen in plaats van een mooi rondje door NL, is dan erg jammer. Het doel van een machinist is om een trein te besturen en mensen te vervoeren van A naar B. Niet om een mooie tocht door NL te maken en achteraf te kunnen zeggen: ik ben vandaag in Enschede en Maastricht geweest en heb weer wat van NL gezien...


Zondag 12 feb 2012 - 12:28:10
maigoda
maigoda
Ik ben benieuwd wat jij zou doen als je door een aanbesteding 200 a 300 euri's gaat inleveren. Overigens is er niemand die over "moet" stappen. NSR-personeel in Emmen heeft de keuze: of overstappen, of naar standplaats Zwolle. En iedereen heeft gekozen voor standplaat Zwolle. Niemand stapt over naar Arriva.

Wat betreft de financiële kant van de zaak, NSR zit in de middenmoot qua salaris voor treinpersoneel. De goederenvervoerders zitten in de top en de kleine vervoerders zitten onderaan. En dat laatste niet alleen in betaling, ook in aanvullende zaken als werktijden, aantal nachtdiensten en dat soort zaken. De kleine vervoerders hanteren de 'CAO Multimodaal Vervoer' die heel anders is dan de CAO-NSR. Dus om nou zomaar even te stellen dat "gelijktrekken eerlijker zou zijn", los van het feit dat je dan de CAO-NSR zal moeten versoberen (wat gelijkstaat aan een staking tot de plannen van tafel zijn).

Edit:
Rijst bij mij dan nog even de vraag: "waarmee wil je het dan gelijkstellen? Met de kleine vervoerders, NSR of de goederenvervoerders?
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op Zondag 12 feb 2012 om 12:34:54

Zondag 12 feb 2012 - 13:09:07
kleine_man
kleine_man
Quote
woepje (zo 12 feb 2012 11:44:37 www.somda.nl): Ik hoor er ook weinig over. Wel hoor ik het personeel van Emmen gaat klagen als ze straks naar Arriva moeten, maar dat heeft niet zo zeer met de diensten te maken. Dat heeft meer te maken met het feit dat ze gewoon erop achteruit gaan qua inkomen. Dit laatste mag van mij ook wel wat meer rechtgetrokken worden, zou een stuk eerlijker zijn. Helaas heeft eerlijkheid in deze wereld niet altijd de hoogste prioriteit, ook vooral als het om geld gaat.
Je wordt "overgenomen" je financiele rechten blijf je houden. Maar als je 1 van de beste CAO's van het land hebt, kan het alleen maar slechter. Onbekend maakt onbemind. Ik heb meer ingeleverd dan die 2-300 euri en ben er ook niet ongelukkiger van geworden. Wel het verschil tussen thuis op de bank zitten of werken.

Ik heb ook genoeg werknemers van Syntus gesproken die wel gelukkig zijn met hun overstap.

Nu het toch over geld gaat, ik neem aan dat alle abonnementhouders automatisch de helft van abo terug krijgt nu de NS ook maar de helft van de dienstregeling uitvoerd?

Zondag 12 feb 2012 - 20:59:33
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
Niet automatisch, gewoon via 'Geld terug bij vertraging'


Zondag 12 feb 2012 - 21:08:18
noof
noof
Quote
maigoda (zo 12 feb 2012 12:28:10 somda.nl): Ik ben benieuwd wat jij zou doen als je door een aanbesteding 200 a 300 euri's gaat inleveren. Overigens is er niemand die over "moet" stappen. NSR-personeel in Emmen heeft de keuze: of overstappen, of naar standplaats Zwolle. En iedereen heeft gekozen voor standplaat Zwolle. Niemand stapt over naar Arriva.
Offtopic, maar er gaan wel degelijk wat mensen over. Niet veel, dat zeker niet.

Zondag 12 feb 2012 - 21:29:45
ZJ37
ZJ37
Vanaf morgen geen vorst meer en toch nog altijd die winterdienstregeling? Ik ga haast denken dat er andere redenen zijn om niet vanaf morgen al naar de normale dienstregeling terug te gaan...

Zondag 12 feb 2012 - 21:30:48
broek53
broek53
Niet insinueren, vertellen.

Zondag 12 feb 2012 - 21:36:24
ZJ37
ZJ37
De reden is het onzekere weerbeeld, maar wat is onzeker als er de komende week nergens meer minnetjes worden weergegeven.

Denk dat er maar één reden is: het management is ongelooflijk bang.

Zondag 12 feb 2012 - 21:41:48
mren
mren
Quote
Pim530 (zo 12 feb 2012 20:59:33 www.somda.nl): Niet automatisch, gewoon via 'Geld terug bij vertraging'
Volgens mij is die regeling vanaf maandag of dinsdag jl. niet meer van kracht omdat de winterdienst -naar de mening van NS- dan als bekend mag worden verondersteld.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Zondag 12 feb 2012 - 21:47:02
broek53
broek53
Ja, dat lijkt mij kristalhelder al vanaf het moment dat er na vrijdag jl nog steeds winterdienstregeling gereden zou worden. Wat dat inhoudelijk betreft ben ik het met Klaasje eens dat het op zichzelf een goede test zou zijn als het nu toch weer eens goed zou gaan sneeuwen. Mijn beeld bij dit alles is dat die winterdienstregeling je niet gaat helpen bij 23 gestoorde wissels in de Randstad en dat de knooppunten er misschien een uur langer over doen, maar dan alsnog door hun hoeven zakken. Ik krijg graag ongelijk, maar ik denk van niet.
Wat ik maar zeggen wil, is dat ik de betrekkelijke nonsens van die winterdienstregeling ook graag eens bewezen zou zien. Anders blijven we daar tot in lengte van jaren mee zitten.

Zondag 12 feb 2012 - 21:53:13
ZJ37
ZJ37
Dat laatste gaat zeker wel meevallen, want zodra alle doorstroomstations gereed zijn valt er nergens meer wat te keren (althans niet in de orde van grootte zoals deze winterdienstregeling) en zal er dus wat nieuws uit de hoge hoed getoverd moeten worden.

Zondag 12 feb 2012 - 22:08:17
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
Pim530 (zo 12 feb 2012 20:59:33 www.somda.nl): Niet automatisch, gewoon via 'Geld terug bij vertraging'
Om daar wat aan te hebben moet je tenminste de pech hebben dat je een overstap op een halfuursdienst hebt waarbij de trein waarvanuit je overstapt net geen aansluiting biedt... Op het meerendeel van de trajecten blijft door de aangepaste dienstregeling de vertraging immers tot +15 beperkt en heb je dus nieteens recht op GTBV.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Zondag 12 feb 2012 - 22:12:21
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
Op diverse sites zie ik staan: 'Omdat er sprake is van een uitgedunde dienstregeling is de regeling 'Geld Terug bij vertraging' van kracht.

@ Daniël: Bij vertrek tussen 26-38 of 56-08 uit Gvc richting Amersfoort kom je aan met +30.

Laatst bewerkt door Pim530 op Zondag 12 feb 2012 om 22:14:11


Zondag 12 feb 2012 - 22:25:57
mren
mren
Inderdaad, dan heb ik dat ergens verkeerd gelezen.

ns.nl meldt: "Hoe werkt Geld terug bij vertraging?

Vraag
Is Geld terug bij vertraging van toepassing als NS uit voorzorg de volgende dag een aangepaste dienstregeling rijdt op basis van de weersverwachting?

Antwoord
Ja, die is van toepassing. Ook als uw reis bij NS op deze dag meer dan een half uur langer duurt ten opzichte van de normaal geldende dienstregeling. "

Maandag 13 feb 2012 - 00:16:30
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Voor wat het de aangepaste dienst regeling betreft zal het vrees ik wel zo zijn,dat die van kracht blijven tot het warm water gaat regenen met temperaturen tot mintens constant +5 boven nul.
Voor wat het de wens van sneeuw betreft,kijk uit wat je wenst de voorspelling die ik net zag heeft het over kans op sneeuw voor morgen t/m woensdag met een temperatuur rond t vriespunt.
(natuurlijk geen continue sneeuwval he 3 dagen lang )

Maandag 13 feb 2012 - 00:25:47
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Sneeuwval is nu niet het probleem meer, de ijzel wel (ook indirect dus).

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Maandag 13 feb 2012 - 02:32:10
MDDM
MDDM
En daarom rijden er vannacht maar 31 "schraap"ritten, om de problemen voor te zijn.

Gr Joop mcn Lls

Maandag 13 feb 2012 - 09:43:33
R1-2010
R1-2010
/edit

Laatst bewerkt door R1-2010 op Maandag 13 feb 2012 om 14:55:41

Maandag 13 feb 2012 - 15:13:13
MasterE
MasterE
Off-topic maar kan het toch niet laten, beetje jammer dat rijkswaterstaat zijn zaakjes niet op orde heeft 400 km file diverse aanrijdingen en afgesloten wegen. Ik zeg kamervragen!!!!!!!!
NS reed volgens plan.

Mcn Asd

Maandag 13 feb 2012 - 15:20:27
ZJ37
ZJ37
@MasterE: Niet dat alles vlekkeloos verloopt, maar op de weg is het nu een tikkie erger! Dus helemaal eens.

Maandag 13 feb 2012 - 15:33:52
R-ekz
R-ekz
Rijkswaterstaat kan weinig aan het rijgedrag doen van mensen. Ieder heeft zijn eigen rijstijl... Sommigen gaan met een spatje regen bovenop de rem staan, mensen met meer lef gassen lekker door. Wat kan rijkswaterstaat aan ''diverse aanrijdingen en daardoor afgesloten wegen doen''? Gestrooid wordt er toch wel. De rest ligt in je eigen handen en die van je mede-weggebruikers.

Maandag 13 feb 2012 - 15:42:43
MasterE
MasterE
Wat kan NS eraan doen als de infra het laat afweten?

Mcn Asd

Maandag 13 feb 2012 - 16:30:28
sik214
sik214
Nou NS kan dan een makkelijk te hanteren dienstrooster hebben waarop het gemakkelijk is bij te sturen, waardoor de overlast elders beperkt wordt of zelfs niet eens voorkomt!
Als de infra weer in werking is, kan de treindienst snel worden opgestart.
Dat kunnen ze doen.

Maandag 13 feb 2012 - 16:47:20
MDDM
MDDM
Gaan we weer.........

Gr Joop mcn Lls

Maandag 13 feb 2012 - 16:52:36
broek53
broek53
Yep, het blijft namelijk waar.

Maandag 13 feb 2012 - 16:54:21
MDDM
MDDM
Nope, want dat had ik jou namelijk eerder al uitgelegd. Maar je gaat er dus verder gewoon in mee, met die misvatting over de diensten van Rijdend Personeel....

Gr Joop mcn Lls

Maandag 13 feb 2012 - 16:57:05
broek53
broek53
Ik ga er niet alleen in mee, ik liep erin voorop. Met dien verstande dat ik het geen misvatting vind, maar dat moge duidelijk zijn.

Maandag 13 feb 2012 - 17:00:57
daniel81
daniel81
@MDDM in reactie op jouw eerdere uitleg heb ik vorige week dit gepost

De personeelsdiensten worden tijdens code rood wel losgelaten ja. Het probleem is echter dat er niets voor in de plaats komt ...
Wat heeft het 1 nu met het ander te maken: als de personeels- (en materieel)diensten in de reguliere drgl simpeler zouden zijn, zouden die tijdens code rood minder bijgestuurd hoeven te worden, een deel zelfs wellicht helemaal niet. Met als gevolg dat a) op trajecten waar geen infrastoringen zijn de treindienst grotendeels normaal kan verlopen en b) het deel wat wél bijgestuurd moet worden kleiner is en daarmee overzichtelijker, zodat de bijsturing dat beter kan behappen.

Ik ben benieuwd naar je visie hierop.

Maandag 13 feb 2012 - 17:02:39
MDDM
MDDM
@Broek53 Juist!

En aangezien het halve Somda forum aan jouw lippen hangt (bij wijze van spreke) en zo'n beetje alles wat jij zegt ook meteen aan neemt als zijnde klinkende waarheid, is de informatie die ik eerder gaf over het loskoppelen e.d. gewoon weg gewuifd.

En borduurt men nu nog steeds voort over de zogenaamde ingewikkelde dienstroosters die het rijdend personeel koste wat het kost wil behouden, ook ten tijde van de winter maatregel. En dat is dus helemaal niet zo!

Laatst bewerkt door MDDM op Maandag 13 feb 2012 om 17:04:07

Gr Joop mcn Lls

Maandag 13 feb 2012 - 17:14:13
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
off topic,maar toch deels ook weer niet zie het DDZ topic.
Daar stel je een vraag over t topic en omdat je voor aardig wat mensen niet leest(het dus gewoon niet snapt)wordt je maar gelijk afgetrapt.
Kortom van sommige mensen wordt alles gelooft en aan genomen en van de andere wordt een stootbuffer gemaakt om tegenaan te trappen.
Soms lezen bepaalde mensen dingen wel en andere dingen selectief niet

Maandag 13 feb 2012 - 17:14:45
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
@MDDM: En toch lijkt men wel te luisteren, want ik heb het idee dat de diensten wel degelijk gesimplificeerd zijn, de meeste mcn'n gaan deze weken niet meer het hele land door.

@phantom: Sorry hoor, maar wat in hemelsnaam voegt dit bericht toe aan deze discussie?

Laatst bewerkt door Bert13 op Maandag 13 feb 2012 om 17:15:58

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Maandag 13 feb 2012 - 17:19:21
MDDM
MDDM
Quote
Bert13 (ma 13 feb 2012 17:14:45 www.somda.nl): @MDDM: En toch lijkt men wel te luisteren, want ik heb het idee dat de diensten wel degelijk gesimplificeerd zijn, de meeste mcn'n gaan deze weken niet meer het hele land door.
Klopt ook wel. Alleen het NIET willen lezen op SOMDA, daar doelde ik op. Dat men op dagplan de diensten wel degelijk aangepast heeft, is mij bekend

Gr Joop mcn Lls

Maandag 13 feb 2012 - 17:23:51
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Okee, dat is duidelijk

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Maandag 13 feb 2012 - 17:27:56
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Quote
Bert13 (ma 13 feb 2012 17:14:45 www.somda.nl): @MDDM: En toch lijkt men wel te luisteren, want ik heb het idee dat de diensten wel degelijk gesimplificeerd zijn, de meeste mcn'n gaan deze weken niet meer het hele land door.

@phantom: Sorry hoor, maar wat in hemelsnaam voegt dit bericht toe aan deze discussie?
had te maken het bovenstaande stukje tekst van MDDM,dat men sommige mensen wel gelooft en andere gewoon niet

Maandag 13 feb 2012 - 17:28:13
yappa
yappa
De omroep op Gd heeft in elk geval weinig vertrouwen in de goede afloop van het debat morgen in de Tweede Kamer: "vanwege de onzekere weersituatie rijdt NS in ieder geval tot en met morgen"...

Maandag 13 feb 2012 - 17:50:16
mren
mren
Nog wat winterweetjes in NRC/H van vandaag, inclusief punctualiteit, opgeheven treinen en wat stukjes uit de dagrapporten: www.filedropper.com

Maandag 13 feb 2012 - 17:55:26
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
hiermee kom ik uit op een page die me vraagt of ik FLV player wil downloaden

Maandag 13 feb 2012 - 18:01:20
mren
mren
even zoeken naar het knopje 'download this file' en niet de groene 'download'-knop.

Maandag 13 feb 2012 - 18:12:07
rogier
rogier
Flickr rogierp
Quote
MDDM (ma 13 feb 2012 17:02:39 www.somda.nl):
En borduurt men nu nog steeds voort over de zogenaamde ingewikkelde dienstroosters die het rijdend personeel koste wat het kost wil behouden, ook ten tijde van de winter maatregel. En dat is dus helemaal niet zo!
Dus het is wat jou betreft geen probleem om tijdens de wintermaanden volgens een gedecompliceerd dienstrooster te rijden?

Maandag 13 feb 2012 - 18:13:01
MDDM
MDDM
Dat heb je in een eerdere reactie al terug kunnen lezen Rogier Nee!!

Gr Joop mcn Lls

Maandag 13 feb 2012 - 18:21:15
kleine_man
kleine_man
Quote
Pim530 (zo 12 feb 2012 20:59:33 www.somda.nl): Niet automatisch, gewoon via 'Geld terug bij vertraging'
Als mijn internetprovider een aantal dagen geen internet levert, om welke reden dan ook, dan krijg ik voor die periode gewoon een compensatie. Daar hoef ik niet 10 dagen lang een formuliertje in te vullen en na een week te accepteren dat het als "bekend" beschouwt mag worden.

Dit mag gewoon onder KLANTENSERVICE vallen, iets wat een vies woord is binnen de NS.

"Gelukkig" heb ik elke dag een half uur vertraging vanwege die geweldige aanfluiting in Arnhem van Utrecht naar Velperpoort.

Maandag 13 feb 2012 - 20:45:44
ZJ37
ZJ37
Nog wat voor de archieven:

fd.nl
www.ad.nl

Maandag 13 feb 2012 - 21:21:29
bjornl
bjornl
Quote
ZJ37 (zo 12 feb 2012 21:29:45 somda.nl): Vanaf morgen geen vorst meer en toch nog altijd die winterdienstregeling? Ik ga haast denken dat er andere redenen zijn om niet vanaf morgen al naar de normale dienstregeling terug te gaan...
De SGMm in de 7500 met graffiti tot boven de ramen vanochtend en diverse meldingen van collega's en kennissen over te korte treinen (o.a. 800) suggereren dat er toch nogal wat defect staat; dan is het natuurlijk ook aantrekkelijk om 780 diensten minder te rijden.

Maandag 13 feb 2012 - 21:25:03
bnv
bnv
Quote
mren (ma 13 feb 2012 18:01:20 www.somda.nl): even zoeken naar het knopje 'download this file' en niet de groene 'download'-knop.
Voor diegenen die een betere leesbaarheid van het artikel in de NRC willen hier nog een keer in de Somda opmaak.
(NRC.ma.13.2).

Dienstregeling van NS niet bestand tegen vorst en sneeuw

Door onze redacteuren Steven Derix en Oscar Vermeer | pagina 4 - 5

De Nederlandse Spoorwegen hebben een harde definitie voor een rampdag op het spoor. Er is sprake van een ‘zwarte dag’ als minder dan 70 procent van alle treinen op tijd heeft gereden.

Vorige week vrijdag en zaterdag waren ‘zwarte dagen’. Op 3 februari begon het in de ochtend te sneeuwen. Wissels raakten ingesneeuwd, treinen gingen kapot. Terwijl het sneeuwfront over de Randstad trok, kwam het treinverkeer in het hele land tot stilstand.

Punctualiteitscijfers van NS en ProRail, die in bezit zijn van deze krant, laten de omvang van de problemen zien. Op vrijdag 3 februari reed slechts 51,2 procent van de treinen van NS zonder vertraging. Op zaterdag was het percentage met 53,1 procent nauwelijks beter. ‘Zwarte vrijdag’ en ‘zwarte zaterdag’ zorgden voor een enorme overlast voor reizigers. De vrijdagavondspits veranderde in een ijskoude chaos. Tienduizenden forensen stonden soms urenlang op een trein te wachten.

Volgens Ingrid Thijssen, directeur van NS Reizigers, was het ProRail die het had laten afweten. „We hadden genoeg treinen en genoeg personeel”, zei Thijssen. „Alleen het spoor waar we over moesten rijden, werkte niet.”

Maar interne gegevens van de afdeling reisinformatie van NS en ProRail schetsen een veel genuanceerder beeld. De cijfers laten zien dat de Nederlandse spoorweginfrastructuur nog steeds kwetsbaar is, zoals Thijssen benadrukte. Maar de gegevens laten ook zien dat die kwetsbaarheid wordt verergerd door de uiterst complexe dienstregeling die NS nog altijd hanteert.

In de afgelopen jaren is er veel aandacht uitgegaan naar technische problemen van het Nederlandse spoor. Nederland heeft een complex spoornetwerk met veel wissels. Bij vorst en sneeuw kunnen die wissels vastvriezen. De afgelopen jaren heeft ProRail de verwarming van alle belangrijke wissels op orde gebracht. Maar dat is deze winter geen garantie voor succes gebleken. Op vrijdag 3 februari waren er 23 wisselstoringen ‘met invloed op de treinenloop’. Op zaterdag waren dat er 39. Op een ‘normale’ dag is het aantal storingen aan wissels dat invloed heeft op de treinloop 10 tot 15. In de periode tussen 3 en 5 februari lag het aantal relevante storingen een factor 2 tot 3 hoger dan normaal.

Dat is geen goede score. Maar het is wel een veel beter resultaat dan tijdens de twee vorige winters. Toen lag het aantal wisselstoringen veel hoger. Hetzelfde geldt, zoals minister Schultz (Infrastructuur, VVD), vorige week in een brief aan de Tweede Kamer schreef, voor een ander groot probleem: kapotte treinen. Dit jaar zijn er veel minder treinen uitgevallen dan in de jaren er voor.

Toch zorgde het winterweer voor chaos. Op zwarte vrijdag, zo blijkt uit cijfers van ProRail, viel bijna een kwart (24,3 procent) van alle treindiensten uit. Zaterdag kwam 30,2 procent – bijna eenderde – van alle treinen van NS niet aan op de plaats van bestemming. De uitgevallen treinen tellen niet mee in de punctualiteitsscore, die die dag ongeveer 50 procent bedroeg. Op zwarte vrijdag en zaterdag was er de facto sprake van een nationaal treininfarct.

Een definitieve verklaring hiervoor is nog niet gevonden. Maar uit punctualiteitscijfers van ProRail komt wel een hoofdverdachte naar voren voor het treindebacle van afgelopen week: de dienstregeling. Het werkrooster van machinisten en conducteurs is notoir ingewikkeld. Pogingen om de roosters te vereenvoudigen stuitten op verzet van de bonden: geen ‘rondje om de kerk’. Maar bij winterse omstandigheden blijkt hoe kwetsbaar het systeem is.

NS heeft een speciale afdeling die onregelmatigheden in de dienstregeling moet opvangen. Geen dienstregeling gaat volgens plan. Een relatief eenvoudig knooppunt als Alkmaar telt al zo’n 180 mutaties per dag. Al die aanpassingen worden uitgevoerd door NS-functionarissen: in vijf regionale centra, en op het Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR) in Utrecht. Maar de capaciteit van de ‘bijsturing’ is beperkt. Als zich te veel problemen tegelijk voordoen, raakt bijsturing overbezet, en verliest NS de controle over het spoorsysteem. Afgelopen vrijdag wist daardoor niemand welke treinen stil stonden en welke treinen nog reden, zo stellen insiders.

NS is op de hoogte van het probleem. Voor deze winter lag er daarom een ‘landelijk uitgedunde dienstregeling’ (LUD) klaar: minder treinen, volgens een eenvoudiger schema. De aangepaste dienstregeling leidt tot minder mutaties bij problemen, en kan dus beter onder controle worden gehouden.

Vrijdag 3 februari begon het treinverkeer echter volgens de gewone dienstregeling. En ondanks de chaos van de vorige dag begon NS op zaterdag opnieuw te rijden alsof het een normale dag was – met een nieuwe spoorchaos tot gevolg. Op zondag reed NS voor het eerst volgens de aangepaste dienstregeling. Dat had meteen effect, zo blijkt uit de cijfers van ProRail. Ook op zondag waren er nog veel storingen aan de infrastructuur. Toch reed op die dag 85,3 procent van de NS-treinen op tijd.

Morgen houdt de Tweede Kamer een spoeddebat over de winterproblemen op het spoor. In een reactie op het zoveelste spoordebacle liet minister Schultz vorig weekend al weten dat ze hulp wil inroepen van buitenlandse experts, bijvoorbeeld uit Zwitserland. In dat land is de dienstregeling in verschillende losse eenheden opgeknipt.

Als er problemen zijn op één deel van het netwerk, blijft het andere rijden. Het opknippen van het netwerk in losse stukken betekent voor reizigers vaker overstappen, maar leidt wel tot een veel betrouwbare dienstregeling. Dat blijkt ook uit de prestaties van regionale vervoerders als Arriva en Veolia. Op zwarte vrijdag en zwarte zaterdag daalde de punctualiteit van regionale lijnen in het noorden en zuiden nimmer onder de 78 procent.

Maandag 13 feb 2012 - 21:35:50
broek53
broek53
Quote
MDDM (ma 13 feb 2012 17:02:39 www.somda.nl): @Broek53 Juist!
En aangezien het halve Somda forum aan jouw lippen hangt (bij wijze van spreke) en zo'n beetje alles wat jij zegt ook meteen aan neemt als zijnde klinkende waarheid, is de informatie die ik eerder gaf over het loskoppelen e.d. gewoon weg gewuifd.
En borduurt men nu nog steeds voort over de zogenaamde ingewikkelde dienstroosters die het rijdend personeel koste wat het kost wil behouden, ook ten tijde van de wintermaatregel. En dat is dus helemaal niet zo!
Dan is er sprake van een misverstandje. Ik reageerde nu op de daarboven staande opmerkingen, die mijns inziens over de kwestie in het algemeen gingen, en niet over de huidige situatie. (Daar vind ik ook het een en ander van, maar dan op een ander vlak.)

Dinsdag 14 feb 2012 - 08:56:02
Harold27
Harold27
Op de AT5 site wordt de hervatting van de normale dienstregeling op 15/2 wel heel satirisch/sarcastisch (doorhalen wat niet wordt verlangd) gebracht, gelet op de bijgeplaatste foto van een slooptreinstel op een auto.
www.at5.nl

Dinsdag 14 feb 2012 - 09:17:41
jorgo
jorgo
Ha, op het RTL Ontbijtnieuws vanmorgen: de presentator vertelde over het hervatten van de normale dienstregeling, maar op de achtergrond stond een foto van het logo van het Rode Kruis met "Giro 5125" eronder. Maar dit terzijde.

NS spreekt nu overigens over een ruimhartige geld-terug-bij-vertraging-regeling. Je krijgt ook taxikosten e.d. terug. www.ns.nl

Dinsdag 14 feb 2012 - 09:42:42
bloemkool
bloemkool
Quote
jorgo
NS spreekt nu overigens over een ruimhartige geld-terug-bij-vertraging-regeling. Je krijgt ook taxikosten e.d. terug. www.ns.nl
Die ruime vergoeding geldt al een week


Dinsdag 14 feb 2012 - 15:34:58
jorgo
jorgo
Wat wil je zeggen met die ?
Bij mijn weten was het hier nog niet gemeld. En zondag was in dit draadje een discussie of de regeling - verruimd of niet, daar ging het toen niet over - überhaupt nog wel zou gelden nu de aangepaste dienst als bekend mocht worden verondersteld. Daar doet de info van NS overigens nog altijd niet echt een uitspraak over.

Laatst bewerkt door jorgo op Dinsdag 14 feb 2012 om 15:35:26

Dinsdag 14 feb 2012 - 15:59:26
jeanne
jeanne
Voor wie tijd en interesse heeft, om ongeveer 16:00 begint commissievergaderingen van de tweede kamer over "Winterproblematiek spoor e.a." dat live te volgen via www.tweedekamer.nl

Dinsdag 14 feb 2012 - 16:00:30
jacokran
jacokran
Het debat zal ook te volgen zijn via rtl.nl en politiek24

Dinsdag 14 feb 2012 - 17:44:10
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Heb het 1ste deel zitten volgen,en moet dan horen dat men qua treinen graag terug zou gaan naar bewezen en goed geteste technologie.
Dan zou ik haast gaan denken dat we de musea en treinstichtingen moeten gaan vragen of we met herstel van waterneem punten en kolendepots hun stoomlocs weer in dienst mogen stellen tijdens winterse perioden.
Mijn zegen hebben ze op voorhand alvast
Zonder verdere gekkigheid,men heeft nu pauze tot 17:50 om terug te komen op de vragen die gesteld zijn door de diverse partijen,waarbij de betrokken minister schijnbaar de vragen in een aparte kamer zal beantwoorden.
Om vervolgens de antwoorden te verschaffen waar men nu tot zover om heeft gevraagd.
Best interessant om sommige leden van de div partijen te horen hoe men over deze afgelopen winterse perikelen spreekt die de NS en prorail het erg moeilijk hebben gemaakt.
Om dan nog maar te zwijgen over wat sommige voorstellen zijn zodat de "reiziger"straks niet meer ongeinformeerd in de kou staat aan de spoorlijn.
Zelfs als niet bijzonder politiek ingesteld mens is dit bijna "leuk" om te volgen,dus mocht je t nog niet hebben gevolgd.........

Laatst bewerkt door phantom op Dinsdag 14 feb 2012 om 17:46:24

Woensdag 15 feb 2012 - 12:18:57
waalkade
waalkade
Was zeker aardig om te volgen.
Wat ik gemist heb is;
Laat Ut en Asd nu maar, plat gaat het vroeg of laat daar toch wel.
Zorg er voor dat de reizigers met een kleine r, die niet in Ut of Asd hoeven te zijn daar zo min mogelijk van afhankelijk zijn.
Een simpele lijkt me bijvoorbeeld een personeelsrooster waarop je de ene dag niet gekoppeld op een relatie Ut - Asd zit.
Zodat de overige treinen op dat punt geen hinder hebben van een plat gaan van Asd of Ut.
En de volgende dag een rooster waarop je volop in aanraking komt met Asd en/of Ut.
Een duurdere bijvoorbeeld een verbetering van de relatie Noord - Zuid over Ah, zodat je Ut vanzelf al mijdt.

Woensdag 15 feb 2012 - 12:59:13
ZJ37
ZJ37
Als straks de doorstroomstations Ut (en ook Asd en Ht) gereed zijn, hoeft er maar één van deze stations een probleem te zijn om een nóg groter deel van het land te doen omvallen. Keren kan namelijk bijna nergens meer.

Laatst bewerkt door ZJ37 op Woensdag 15 feb 2012 om 12:59:28

Woensdag 15 feb 2012 - 17:14:41
waalkade
waalkade
Wat voor mij als inwoner van Nijmegen dan handig is is een overloop wissel tussen Den Bosch Oost en Rosmalen.
Dat stuk van/naar het centrum van Ht loop ik dan wel vanaf Oost.