Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Weersperikelen op het spoor

Zaterdag 04 feb 2012 - 18:17:04
ZJ37
ZJ37
Zo onderhand de hele spoorbranche zou nu toch wel weten dat de reisinformatie van een tamelijk matige kwaliteit is en intussen blijft men dit soort onzin tentoonstellen. Reizigers naar Vndc, Vndw en Rhn worden toch erg onaangenaam verrast als hun trein daar ineens niet blijkt te komen...

Zaterdag 04 feb 2012 - 18:18:18
waalkade
waalkade
Quote
daniël_ddr (za 04 feb 2012 18:04:02 www.somda.nl):
Quote
waalkade (za 04 feb 2012 17:45:56 www.somda.nl): Het zal dit keer wel geen stuifsneeuw zijn.
Als er iets goed stuift dan is het wel de relatief droge sneeuw die er nu ligt...
Het waait nauwelijks, dus er valt niets te stuiven
En wanneer men er maar genoeg keihard langs rijdt, stuift het opzij.
Zie hier het geheim van de Maaslijn.

Zaterdag 04 feb 2012 - 18:23:55
dh3201
dh3201
Quote
john2 (za 04 feb 2012 18:04:00 www.somda.nl): Ik lees in dit topic alleen over NS treinen. Maar hoe zit het met de regionale treinen van Veolia, Arriva, Connexxion en Syntus? Deze vervoerders hebben toch ook met dezelfde weersomstandigheden temaken.
Connexxion heeft vandaag tweemaal een Protos van Bnn naar Amf moeten slepen. Tot die tijd pendelde één Protos tussen Bnc en Ed. Daarna reden drie Protossen (Proti?) tussen Amf en Ed en was de Bnc-pendel opgeheven.

Shqiperise-lopers?

Zaterdag 04 feb 2012 - 19:30:51
waalkade
waalkade
Quote
maigoda (za 04 feb 2012 16:56:50 www.somda.nl): De makke in gelijke diensten van mcn en hc zit hem in het feit dat er op treinen van 8 bakken en langer 2, danwel 3 hc's zitten. Elke hc vast aan een mcn-dienst koppelen lukt dus niet. Zelfs al zou je aan elke mcn een hc koppelen, heb je nog steeds hc-diensten nodig om de tweede of derde man te stellen.
Groetjes,
Emiel
Waarom dan geen ploeg van 2 mcn en 3 hc per trein.
Kan men onderling de rusttijden wat regelen, zodat die niet in de knel komen.
Zoveel treinen rijden er niet, zou makkelijk moeten kunnen. Een schip houdt men met zoveel personeel 24 uur in de vaart, weleens waar zonder passagiers.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Zaterdag 04 feb 2012 - 19:44:06
stephan90
stephan90
Quote
ZJ37 (za 04 feb 2012 18:17:04 www.somda.nl): Zo onderhand de hele spoorbranche zou nu toch wel weten dat de reisinformatie van een tamelijk matige kwaliteit is en intussen blijft men dit soort onzin tentoonstellen. Reizigers naar Vndc, Vndw en Rhn worden toch erg onaangenaam verrast als hun trein daar ineens niet blijkt te komen...
Er rijdt niks naar Rhenen. 7400 is omgelegd naar Ede en Arnhem. Geen idee hoe het vervoer nu is geregeld. Morgen is er busvervoer Maarn - Rhenen, aldus een kaartje op de NS-site.

Zaterdag 04 feb 2012 - 19:48:46
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Quote
waalkade (za 04 feb 2012 18:18:18 www.somda.nl):
Quote
daniël_ddr (za 04 feb 2012 18:04:02 www.somda.nl):
Quote
waalkade (za 04 feb 2012 17:45:56 www.somda.nl): Het zal dit keer wel geen stuifsneeuw zijn.
Als er iets goed stuift dan is het wel de relatief droge sneeuw die er nu ligt...
Het waait nauwelijks, dus er valt niets te stuiven
En wanneer men er maar genoeg keihard langs rijdt, stuift het opzij.
Zie hier het geheim van de Maaslijn.
Jawel, maar vervolgens zit het wel in iedere hoek en kier van de GTW... Hoewel ze er vrij goed tegen kunnen, dat wel.

Zaterdag 04 feb 2012 - 19:56:55
ZJ37
ZJ37
Het eerste onderwerp op het RTL4 nieuws ging over de problemen van vandaag. Er kwam alleen een woordvoerder van NS aan het woord en niet van Prorail.

Grappig was een shot van spoorlui die druk bezig waren een totaal onbelangrijk handwisseltje aan het schoonvegen waren.
Weten we meteen waar de prioriteiten liggen.

Schultz lieten weten een specialist te willen uit Zwitserland voor advies. Die gaat haar vertellen dat het in Zwitserland nu niet veel beter gaat...

Zaterdag 04 feb 2012 - 20:06:19
Ttreintje
Ttreintje
Twitter Treinmachinist
Zeer terecht zijn een fiks aantal topics alhier over helaas een niet al te beste 2 dagen op het spoor.

Daarom wil ik proberen u allen even uit de "negatieve spiraal" te halen, en te laten genieten wat voor moois er vandaag ook was op het spoor:

www.youtube.com

Zaterdag 04 feb 2012 - 20:15:38
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Quote
ZJ37 (za 04 feb 2012 19:56:55 somda.nl): Schultz lieten weten een specialist te willen uit Zwitserland voor advies. Die gaat haar vertellen dat het in Zwitserland nu niet veel beter gaat...
Ben blij dat ik niet de enige ben die er zo over denkt.

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Zaterdag 04 feb 2012 - 20:26:10
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Aanpassing treindienst voor zondag en maandag, opmerkelijk...verbussing Gdm - Tl en Mrn - Rhn, het onvermogen (of onwil) om de wissels van Gdm en Har te bewaken.......

Zaterdag 04 feb 2012 - 20:41:08
geert
geert
Of een tekort aan materieel?

Zaterdag 04 feb 2012 - 20:45:30
ZJ37
ZJ37
Wat maakt het tot deze keuze om juist Rhn en Tl niet te bedienen? Is de infra daar niet goed? Cruciale wissels? Ik kan het eigenlijk niet verzinnen.

Daarnaast ben ik wel benieuwd of NS dit zelf uit de hoge hoed tovert of dat Prorail hier nog een adviserende danwel dwingende rol in heeft.

Zaterdag 04 feb 2012 - 20:49:48
MDDM
MDDM
Quote
geert (za 04 feb 2012 20:41:08 www.somda.nl): Of een tekort aan materieel?
OZ en CTW staat helemaal vol, zo twitterde een collega uit/van Ut die ret dienst heeft. Daar zal het niet aan liggen

Gr Joop mcn Lls

Zaterdag 04 feb 2012 - 21:00:55
stefanvdw
stefanvdw
Reisinfo is trouwens ook bedroevend slecht, veel treinen rijden wel maar staan niet op de actuele vertrektijden of op de CTA bakken op de perrons, terwijl dat me juist een van de meest makkelijke dingen lijkt om te regelen, treinen die rijden staan uitgebreid met dienstregeling in de ProRail systemen dus waarom die koppeling naar reisinfo systemen dan niet te maken is. Ook geen omroep in de trein nu(7472) welke trein dit is(eindbestemming, tussenstations) terwijl HC gewoon in achterste cab zit. Gelukkig straks lekker met de taxi naar huis.

Zaterdag 04 feb 2012 - 21:03:01
Frontier
Frontier
Quote
Ttreintje (za 04 feb 2012 20:06:19 www.somda.nl): www.youtube.com
Even de datum aanpassen, anders ben je aan het tijdreizen.

Ik vind het overigens een goed idee van de minister om er maar eens buitenlandse expertise uit bijvoorbeeld Zwitserland en/of Oostenrijk bij te halen.

Zaterdag 04 feb 2012 - 21:11:44
ZJ37
ZJ37
Hopelijk heeft die Alpenist ook goede tips over hoe om te gaan met de reisinfo, zeker als met lijnvoeringen wordt geknutseld en de automatische systemen het allemaal niet meer aankunnen.

Zaterdag 04 feb 2012 - 21:36:53
bond
bond
Hedendaags cynisme: ik verheug me nu al op het compensatie-aanbod van NSR straks van een dag vrij reizen op mijn OV-Jaarkaart of een andere sigaar uit eigen doos.

Zaterdag 04 feb 2012 - 21:41:17
daniel81
daniel81
In crisissituaties, als geen wissel het meer doet en de treindienst helemaal stil is komen te liggen, mijn suggestie:
pendelen tussen redelijk dichtbij gelegen knoooppuntstations. Heen en terug via hetzelfde spoor, zodat je geen wissels hoeft om te zetten. Vanwege de capaciteit zou je wel met 2 treinen achter elkaar aan kunnen rijden.
Korte trajecten waardoor er toch minimaal een uurdienst gereden kan worden, en waardoor het personeel nooit te ver van de 'kantine' verwijderd is.

Even vanuit Ut gedacht

ri Uto (4-sporig):
Pendel Ut-Amf
Pendel Ut-Brn
Pendel Ut-Hvs

ri Utt (2-sporig)
Pendel Ut-Gd
Pendel Ut-Apn

ri Bnk (2-sporig):
Pendel Ut-Ed
Pendel Ut-Rhn

ri Utl (2-sporig):
Pendel SPR Ut-Gdm-Tl
Pendel Ut-Gdm via het andere spoor.

ri Utzl (4-sporig):
Pendel Ut-Asd
Pendel Ut-Asdz
Pendel Ut-Bkl

Voor situaties als gistermiddag zou dit toch een heel simpele oplossing zijn?
Mits het op het emplacement ook allemaal kan zonder dat rijwegen elkaar kruisen.

Zaterdag 04 feb 2012 - 21:44:08
raymond16
raymond16
Ook opvallend: zowel 3100 als 3500 geschrapt de komende dagen. Ook de Utrechtboog dus geen treinen meer (al zal dit een hoop schelen op Hfdo). Wel jammer voor de reizigers: GEEN extra stops tot nu toe te vinden voor de 800 en 3000 in Dvd (eventueel Asb).

Laatst bewerkt door raymond16 op Zaterdag 04 feb 2012 om 21:46:40

Zaterdag 04 feb 2012 - 21:44:45
sik214
sik214
Quote
mercurious (za 04 feb 2012 13:53:44 Prorail heeft bijna geen personeel meer wat ingezet kan worden bij storingen. Alles moet worden ingehuurd, je mag blij zijn als er bij werkzaamheden een Lwb aanwezig is die nog wel wat spoorkennis in huis heeft, en niet alleen de regeltjes weet. Bij het werken aan de baan moet tegenwoordig het treinverkeer zo bijgeregeld worden dat een veilige werkplek gemaakt kan worden. Even het spoor in is er niet meer bij.
En terecht! Waarom zou je geen veilige werkplek willen hebben? IEDEREEN moet toch thuis kunnen komen na zijn/haar werk, of moeten spoorwerkers in grote risico's werken? Fijn

Zaterdag 04 feb 2012 - 22:01:18
edje
edje
Flickr spoorkeerl
een stmt van NedTrain werkt ook gewoon aan de trein terwijl het spoor ernaast in dienst is en dat kan dan wel?
Veiligheidsmaatregelen oke, maar je kunt ook overdrijven. Ijsvrij maken van een wissel kun je met een paar veiligheigsmensen ook prima doen tijdens de treindienst.


Zaterdag 04 feb 2012 - 22:09:51
Nelis
Nelis
In belgië gebeurd dit ook gewoon. In nederland loopt er ook altijd een veiligheidsman (in oranje hesje) bij werkzaamheden in de buurt van spoor wat niet BD is. Je zou hoogstens voor extra veiligheid een ROZ opgracht kunnen geven voor het gebied, maar ik vraag me af waarom alles plat moet.

Zaterdag 04 feb 2012 - 22:35:54
dh3201
dh3201
Quote
sik214 (za 04 feb 2012 21:44:45 www.somda.nl): Waarom zou je geen veilige werkplek willen hebben? IEDEREEN moet toch thuis kunnen komen na zijn/haar werk, of moeten spoorwerkers in grote risico's werken? Fijn
Waarom moeten de hulpdiensten op de weg (bijvoorbeeld bij ongeval of pechgeval) wel in grote risico's werken en wordt de weg niet geheel afgesloten zodat zij veilig hun werk kunnen doen?

Shqiperise-lopers?

Zaterdag 04 feb 2012 - 23:03:13
ijnte
ijnte
Quote
gvttreinen (za 04 feb 2012 20:26:10 www.somda.nl): Aanpassing treindienst voor zondag en maandag, opmerkelijk...verbussing Gdm - Tl en Mrn - Rhn, het onvermogen (of onwil) om de wissels van Gdm en Har te bewaken.......
Inderdaad bijzonder. Wisselverwarming op Vndc ligt er goed bij (elektrische verwarming is dat geloof ik). Ze zullen wel bang zijn dat een verstoring bij Har er voor zorgt dat je gelijk Ut-Ah niet meer kan bereiden. Vreemde keuze inderdaad.

Zaterdag 04 feb 2012 - 23:05:22
maigoda
maigoda
Quote
edje (za 04 feb 2012 22:01:18 www.somda.nl): een stmt van NedTrain werkt ook gewoon aan de trein terwijl het spoor ernaast in dienst is en dat kan dan wel?
Veiligheidsmaatregelen oke, maar je kunt ook overdrijven. Ijsvrij maken van een wissel kun je met een paar veiligheigsmensen ook prima doen tijdens de treindienst.
Als stmt werk je aan materieel, doorgaans op een opstelterrein waar max 10 of 20 km/h gereden wordt. Onder de kap op of naast doorgaande sporen mag dat al niet eens). Zodra je aan de infra gaat werken, dan gelden opeens veel strengere regels. Zoals een buitendienststelling van het spoor waarop gewerkt wordt.

Wat dat betreft hebben we hier in Nederland de boel middels regelgeving bohoorlijk klem gezet. Wat in Duitsland als normaal wordt ervaren (een mcn die even wordt gevraagd een wissen van sneeuw en ijs te ontdoen en in overleg met de Fahrdienstleiter de gangbaarheid ervan de bekijken), is niet ter lande absoluut onbespreekbaar.
Groetjes,
Emiel

Zaterdag 04 feb 2012 - 23:30:40
broek53
broek53
Quote
MDDM (za 04 feb 2012 18:00:42 www.somda.nl):
Quote
broek53 (za 04 feb 2012 09:00:10 www.somda.nl): Zie je wel, zo voorspelbaar allemaal.
Sorry hoor, dat ik niet een reactie geef die niet in je straatje past. Het is met het in dienst melden en melden bij de management tafel de bedoeling, en zo werd het ook uitgevoerd, maar ja dat willen we niet weten, dat de hc en de mcn bij het op pad gaan, en bij elkaar blijven.:D
Je wilt maar niet begrijpen dat ik het niet over de inzet van het personeel heb, maar over iets heel anders: de personeeldiensten (en de complexiteit ervan).

Zaterdag 04 feb 2012 - 23:32:03
j.jager
j.jager
Quote
treinfan (za 04 feb 2012 10:45:42 www.somda.nl): Nu de hamvraag: waarom rijden de treinen gisteren en vandaag niet volgens de aparte winterdienstregeling? De bedoeling was om die op dagen zoals gisteren en vandaag te gebruiken, omdat er dan makkelijker bijgestuurd kan worden.
De 10500 en 10700 zag ik vandaag een paar keer opzich zelf keren in Zl. Het treindeel van en naar Gn reed zonder het deel uit lw door naar Amf en uit Amf dus geen deel voor Lw.

Zaterdag 04 feb 2012 - 23:40:53
MDDM
MDDM
Quote
broek53 (za 04 feb 2012 23:30:40 www.somda.nl):
Quote
MDDM (za 04 feb 2012 18:00:42 www.somda.nl):
Quote
broek53 (za 04 feb 2012 09:00:10 www.somda.nl): Zie je wel, zo voorspelbaar allemaal.
Sorry hoor, dat ik niet een reactie geef die niet in je straatje past. Het is met het in dienst melden en melden bij de management tafel de bedoeling, en zo werd het ook uitgevoerd, maar ja dat willen we niet weten, dat de hc en de mcn bij het op pad gaan, en bij elkaar blijven.:D
Je wilt maar niet begrijpen dat ik het niet over de inzet van het personeel heb, maar over iets heel anders: de personeeldiensten (en de complexiteit ervan).
En jij wilt maar niet begrijpen en lezen dat die onder code rood los gelaten worden. Nu voor de 2e keer aangegeven, en daar laat ik het bij.

Gr Joop mcn Lls

Zaterdag 04 feb 2012 - 23:49:23
broek53
broek53
Gelukkig maar.

Zaterdag 04 feb 2012 - 23:54:59
ruud.h
ruud.h
Veolia reed mooi op tijd ik was vanavond van Nm naar Rm gereist zonder vertraging
Hoe kan dit en de NS had veel Vertraging

ruud.h

Zondag 05 feb 2012 - 00:12:50
daniel81
daniel81
De personeelsdiensten worden tijdens code rood wel losgelaten ja. Het probleem is echter dat er niets voor in de plaats komt ...
Wat heeft het 1 nu met het ander te maken: als de personeels- (en materieel)diensten in de reguliere drgl simpeler zouden zijn, zouden die tijdens code rood minder bijgestuurd hoeven te worden, een deel zelfs wellicht helemaal niet. Met als gevolg dat a) op trajecten waar geen infrastoringen zijn de treindienst grotendeels normaal kan verlopen en b) het deel wat wél bijgestuurd moet worden kleiner is en daarmee overzichtelijker, zodat de bijsturing dat beter kan behappen.

@ruud.h: de vraag hoe dat kan zijn we nu al een aantal pagina's mee bezig, maar komt dus vooral omdat NS een veel grotere en ingewikkelder organisatie is dan de Nederlandse transporttak van Veolia. Overigens, RegioNS dat Apd-Zp rijdt bewijst dat NS het ook uitstekend kan als ze het klein en overzichtelijk houden: terwijl rond grote knooppunten ernstige verstoringen zijn blijft RegionS trouw pendelen.

Laatst bewerkt door daniel81 op Zondag 05 feb 2012 om 00:18:56, reden: deel toegevoegd

Zondag 05 feb 2012 - 08:18:57
b2py
b2py
Quote
ruud.h (za 04 feb 2012 23:54:59 mobiel.somda.nl): Veolia reed mooi op tijd ik was vanavond van Nm naar Rm gereist zonder vertraging
Hoe kan dit en de NS had veel Vertraging
Omdat het daar minder gesneeuwt heeft en er minder wissels liggen.

Verder vind ik het erbij halen van een zwitser een goed idee, behalve dat het overdreven is om zoveel geld in die wisselverwarming te steken. Dan ligt het maar 1-2x per jaar plat, maar die kosten zijn denk ik simpelweg te hoog.

Als laatste vind ik het nogal jammer dat iedereen zo vingertjeswijst. Ik durf te zeggen dat iedereen die bij het spoor werkt zich voor 120% inzet. En dat dat ook mensen zijn. Die pauze's nodig hebben, iets willen drinken. Hetzelfde geldt voor monteurs langs de baan, dat blijven ook mensen. Je kan ze niet 14 uur achter elkaar bij een wissel laten staan.

Laatst bewerkt door b2py op Zondag 05 feb 2012 om 08:19:58

Zondag 05 feb 2012 - 09:02:45
nostra
nostra
De afgelopen jaren is er veel geld geïnverteerd in het betrouwbaar maken van het spoor (ProRail) en de dienstregeling (NS). Mijn inziens heeft dit zijn vruchten afgeworpen bij "Locale" verstoringen. Een locale verstoring zie ik als het niet bereikbaar zijn van een groot knooppunt, wisselstoring, seinstoring, defecte trein.(alleen verstoringen op één locatie). Wanneer zo'n locale storing erg ongunstig gelegen is "kraakt" de organisaties van ProRail en NS wel maar over het algemeen kun je als reiziger nog wel van punt a naar punt b.

Bij sneeuw(val), strenge vorst en harde wind, is vaak een heel groot gebied, en zelfs heel het land wat getroffen wordt. De huidige spoor organisaties hebben nu de capaciteit meer (Lees mensen) om snel de problemen te verhelpen, of zelfs problemen te voorkomen. Kortom het is een financiële zaak geworden. Ik weet is dat alle mensen die aan/voor het spoor werken zich voor meer als 100% inzetten om toch de treinen te kunnen laten rijden. Het is nu tijd voor de politiek om maar eens te gaan bezinnen om u verder en niet maar van die domme dingen gaan roepen. Blijkbaar zitten de beste stuurlui in de politiek.

Zondag 05 feb 2012 - 09:06:13
henri1972
henri1972
Het zal wel niet meer goed komen deze winter

Laatst bewerkt door henri1972 op Zondag 05 feb 2012 om 09:07:33

Zondag 05 feb 2012 - 09:16:46
edje
edje
Flickr spoorkeerl
NS biedt geen excuses aan (bron: nos.nl)


Winterse taferelen op het spoor
ANP
Toegevoegd: zondag 5 feb 2012, 08:06
De NS vindt het niet nodig 'sorry' te zeggen voor de problemen op het spoor van de afgelopen dagen.

"We hadden genoeg treinen en genoeg personeel, alleen het spoor waarover we moesten rijden werkte niet", zei directeur Ingrid Thijssen van NS Reizigers op Radio 1. Ze wilde niet zeggen of ProRail wel zijn excuses zou moeten aanbieden.

Condens
Vooral in de Randstad en in het zuiden rijden sinds gisteren nauwelijks treinen. Door condensvorming op de treinen worden wissels nat en vriezen vast. Ook is op sommige plaatsen de elektrische aansturing van seinen en wissels stukgevroren. Op verschillende plaatsen staan kapotte treinen op het spoor.

Dat het treinverkeer gisteren opnieuw ontregeld zou zijn, had de NS volgens Thijssen niet voorzien. Ondanks de extreme vrieskou gisternacht waren er geen aanwijzingen dat er opnieuw problemen zouden ontstaan. Ze benadrukte dat ze de overlast voor de reizigers heel vervelend vindt.

Uitgedunde dienstregeling
Vandaag en morgen rijdt de NS met een uitgedunde dienstregeling, die ervoor moet zorgen dat reizigers weten waar ze aan toe zijn.

In een groot deel van het land wordt de helft van het aantal intercity's geschrapt. Morgen in de spits zullen veel treinen wel langer zijn.

De NS raadt reizigers aan om voor vertrek te checken of er problemen zijn.

================================================================================

NS niks te verwijten rond problemen spoor' (bron: Telegraaf)

AMSTERDAM - Directievoorzitter Ingrid Thijssen van NS Reizigers vindt dat de NS niks valt te verwijten rond de problemen op het spoor door het winterweer. Volgens haar waren er genoeg treinen en personeel beschikbaar, maar „waar we over moesten rijden deed het niet.” Dat zei Thijssen in de nacht van zaterdag op zondag in het Radio 1-programma De Overnachting (BNN).

Thijssen reageerde ook op minister Melanie Schultz (Infrastructuur), die opheldering wil van de Nederlandse Spoorwegen en spoorbeheerder ProRail over de oorzaak van de problemen op en rond het treinspoor. „Als de minister zegt dat ze wil laten onderzoeken hoe de problemen zijn ontstaan, zeg ik: graag”, aldus Thijssen.
================================================================================
Arrogantie ten top bij haar zeg, het is het minste wat je kunt doen, je excuses aanbieden voor het niet nakomen van je dienst aan je klant.
De klant zal het niet uitmaken wat er is gebeurd, alleen maar dat het wordt opgelost en je lost het uiteraard niet op door als een klein kind na de ander staan wijzen en te zeggen: het is niet onze schuld maar dat van hun.

Was het ook niet, dat de storingen die zijn ontstaan, ontstaan zijn door dat er ijsklompen vanuit het materieel in de wissel zou zijn gekomen....

Nee dit hele gedoe moet streng onderzocht worden en er mogen van mij part ook wel koppen rollen.


Zondag 05 feb 2012 - 09:59:32
ZJ37
ZJ37
Eigenlijk heb ik me altijd over de softe houding van NS richting Prorail verbaasd in dit soort situaties. Thijssen heeft zeker een punt, maar naar de reizigers toe was het zeker netter geweest om toch excuses aan te bieden.

Wat vaststaat gisteren: er was voldoende materieel en personeel beschikbaar, terwijl de infrastoringen zorgde voor het instorten van de logistiek.

Daarnaast mag er wel eens iets aan de reisinformatie gebeuren (ook buiten een verstoorde treindienst is dat geregeld een tamelijk amateuristisch gebeuren helaas).

Zondag 05 feb 2012 - 10:00:46
rogier
rogier
Flickr rogierp
Het is toch NS zelf die de logistiek zo ontzettend ingewikkeld maakt?
Met heeft het altijd over een robuuste dienstregeling, maar als de logistiek vervolgens een soort Titanic is schiet het allemaal niet zo op.

@de posters hierboven: heel fijn dat iedereen zijn best doet (ik zou ook niet anders verwachten, daar worden die mensen allemaal prima voor betaald), maar het resultaat is er niet naar. Dat laatste is wat uiteindelijk telt.

Je accepteert toch ook geen verbrand brood van de bakker, ook al heeft die arme man nog zo zijn best gedaan?

Laatst bewerkt door rogier op Zondag 05 feb 2012 om 10:02:57

Zondag 05 feb 2012 - 10:02:34
kleine_man
kleine_man
Hoogmoed komt voor de val.

Het laat maar weer eens zien hoe ver de NS-directie van de reiziger af staat. Ze hebben de concessie weer binnen, dus tot 2025 zal dit niet verbeteren.

Zondag 05 feb 2012 - 10:43:26
broek53
broek53
Zoals de hele tijd sinds vrijdag heb ik de gang van zaken van 2010 en 2011 er naast liggen. Dat maakt het een stuk leuker, voorspelbaarder en vanuit diverse opzichten begrijpelijker. De uitspraken van Thijssen moet je zien als de eerste worp in het moddergevecht dat nu zal uitbreken tussen NS en ProRail. Logisch, want de Kamervragen komen eraan en de Minster heeft het spreekwoordelijke Matje al neergelegd waar beide zich zullen moeten verantwoorden.
Het is een gokje. Als het materieelpark nu grootschalig in zou storten en de vorst vermindert, slaat ProRail nog voor ht eind van de week terug.
Wedden?

Zondag 05 feb 2012 - 10:50:06
ZJ37
ZJ37
Voor de zekerheid herhaal ik het nog maar even: dat Thijssen geen excuses aanbiedt terwijl de meeste reizigers nog letterlijk en figuurlijk aan het ontdooien zijn, vind ik niet kunnen en is niet slim.

Reizigers zitten niet te wachten op wiens schuld dit is, ze willen gewoon zonder gelazer van A naar B. Thijssen zegt het met niet zoveel woorden, maar denk dat ze hiermee wel een soort van statement maakt over het functioneren van Prorail. Maar dan had ze dat beter gewoon moeten benoemen en de reizigers excuses moeten aanbieden. Dat had altijd tot meer begrip geleid.

Zondag 05 feb 2012 - 10:58:14
sjoerd
sjoerd
Ik zet er ook maar alvast een geeltje op, Broek, maar anderzijds is het niet handig om elkaar te verketteren als je eigenlijk gelijk op moet gaan in de strijd. Sterker nog: eigenlijk moet je een pact vormen, of zelfs fuseren.
Heer Charlie staat klaar met lastige vragen aan de minister waarop iedereen met historisch besef en inzicht in het reilen en zeilen van het ov een antwoord heeft.
Ik heb er de winteredities van De Koppeling sinds 1970 nog maar eens op nageslagen. Er zijn verschillen en overeenkomsten.
Hoofdzaak: Wanneer accepteren we dat onze samenleving kwetsbaar is en blijft voor natuurgeweld? Het zelfde geldt voor onze onvermoeibare kruistocht tegen onveiligheid: waar ligt de grens van het redelijke?
Niemand hoeft van mij het spoor in om een wissel los te branden, maar toen deed men het wel, en tussendoor ruimde men sneeuw, en daarna ging men aan de erwtensoep want daar was nog tijd voor. En ... men werkte overdag nog met zijn drietjes op een klein stationnetje als bijvoorbeeld Etten-Leur. In Lage Zwaluwe was in 1972 nog een man of 15 aanwezig. De gastanks die er werden gevuld voor de wisselverwarming, werden behandeld door een ploeg van 10 man. We zijn kwetsbaarder geworden nu zoveel fundamenteel is veranderd.
Pas op: ik wil niet terug naar toen, maar het geeft wel te denken.

Zondag 05 feb 2012 - 11:01:19
yappa
yappa
Los van verbazing over de effecten van 2 uur heftige sneeuw, probeer ik een beetje te reconstrueren wat er nu eigenlijk is gebeurd.

Wat mij de afgelopen dagen heeft verbaasd, is dat zelfs één van de meest robuuste lijnen van Nederland, Apn-Gd, volledig plat ging. Die lijn kun je met één spoorwijzigig in Apn volledig vrij leggen van al het overige treinverkeer, en als je dan een halvering van de drgl accepteert dan kun je volgens mij met één treinstel (verlengd svp) in een uurdienst heen en weer pendelen zonder ook maar één wissel aan te raken of maar één andere treindienst te raken.

Toch ging ook deze treindienst eruit, zowel vrijdag als zaterdag. Waar ligt dat nou aan???

Zondag 05 feb 2012 - 11:15:40
yappa
yappa
Quote
edje (zo 05 feb 2012 09:16:46 somda.nl): NS biedt geen excuses aan (bron: nos.nl)


Winterse taferelen op het spoor
ANP
Toegevoegd: zondag 5 feb 2012, 08:06
De NS vindt het niet nodig 'sorry' te zeggen voor de problemen op het spoor van de afgelopen dagen.

"We hadden genoeg treinen en genoeg personeel, alleen het spoor waarover we moesten rijden werkte niet", zei directeur Ingrid Thijssen van NS Reizigers op Radio 1. Ze wilde niet zeggen of ProRail wel zijn excuses zou moeten aanbieden.
En ook op haar eigen website begint NS nu man en paard te noemen:
Quote
Ook voor de komende dagen wordt strenge vorst verwacht. ProRail heeft aangegeven dat spoor, wissels en bovenleidingen storingsgevoelig blijven. Daarom passen we de dienstregeling in een groot deel van het land in ieder geval t/m maandag aan. Houdt u rekening met vollere treinen, vaker overstappen en een langere reistijd. Plan uw reis kort voor vertrek. NS Hispeed rijdt vanaf zondag zoveel mogelijk volgens de normale dienstregeling.

Zondag 05 feb 2012 - 11:20:26
rogier
rogier
Flickr rogierp
@ sjoerd: er is een verschil tussen natuurgeweld en drie uurtjes sneeuw op de vrijdagmiddag.
Afgezien daarvan, is ieder redelijk verband tussen die drie uurtjes sneeuw en de (minstens) vier dagen spoorellende daarna totaal afwezig.

Laatst bewerkt door rogier op Zondag 05 feb 2012 om 11:20:37

Zondag 05 feb 2012 - 11:20:39
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
@yappa: Tsja, enige reden die ik kan bedenken is omdat onder de algemene bevolking vaak de gedachte heerst: o, de wissels zijn kapot, dat doet de NS weer geweldig.
Iedereen probeert het op iedereen af te schuiven.

Laatst bewerkt door Bert13 op Zondag 05 feb 2012 om 11:20:49

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Zondag 05 feb 2012 - 11:21:09
zaza
zaza
Dat NS geen excuus maakt snap ik als insider wel, maar dit had naar buiten veel beter geformuleerd moeten worden, dit is voor de gewone reiziger niet te snappen. Werken er bij NS eigenlijk wel marketeers die zich bezig houden met de uitstraling naar buiten van het bedrijf? De nationale sport "klagen over de NS" heeft dit weekend weer vele nieuwe beoefenaars erbij gekregen. Het beeld van de NS wat voorzichtig de afgelopen twee jaar (de winterdip van vorig jaar daargelaten) is opgebouwd is in twee dagen tijd weer volledig afgebroken.

Zondag 05 feb 2012 - 11:24:04
broek53
broek53
Tuurlijk, en daarom hakt Thijssen er dus op los richting ProRail. Damage control, heet dat in managementtermen. Het leidt ook de aandacht af van het feit dat er na 17 uur op vrijdag technisch nog maar weinig aan de hand was, maar het kaartenhuis van NS zelf inmiddels ingestort was.

Laatst bewerkt door broek53 op Zondag 05 feb 2012 om 11:26:11

Zondag 05 feb 2012 - 11:27:20
broek53
broek53
Quote
yappa (zo 05 feb 2012 11:01:19 www.somda.nl): Los van verbazing over de effecten van 2 uur heftige sneeuw, probeer ik een beetje te reconstrueren wat er nu eigenlijk is gebeurd.

Wat mij de afgelopen dagen heeft verbaasd, is dat zelfs één van de meest robuuste lijnen van Nederland, Apn-Gd, volledig plat ging. Die lijn kun je met één spoorwijzigig in Apn volledig vrij leggen van al het overige treinverkeer, en als je dan een halvering van de drgl accepteert dan kun je volgens mij met één treinstel (verlengd svp) in een uurdienst heen en weer pendelen zonder ook maar één wissel aan te raken of maar één andere treindienst te raken.

Toch ging ook deze treindienst eruit, zowel vrijdag als zaterdag. Waar ligt dat nou aan???
De totale instorting van Utrecht C (melt down is een wat vreemd woord in dit verband).

Zondag 05 feb 2012 - 11:42:06
ZJ37
ZJ37
Wat ik nog steeds niet begrijp: wie beslist nu dat er morgen niet gereden gaat worden tussen Gdm en Tl, Har-Tl en Kv-Mbga?

Beslist NS dat zelf omdat ze de cruciale infra niet vertrouwen en de mogelijke effecten op andere en drukkere corridors? Of zegt Prorail: ga daar voorlopig maar even niet rijden want we garanderen geen storingsvrije infra daar.

Zondag 05 feb 2012 - 11:45:39
mercurious
mercurious
Quote
broek53 (zo 05 feb 2012 11:24:04 www.somda.nl): Tuurlijk, en daarom hakt Thijssen er dus op los richting ProRail. Damage control, heet dat in managementtermen. Het leidt ook de aandacht af van het feit dat er na 17 uur op vrijdag technisch nog maar weinig aan de hand was, maar het kaartenhuis van NS zelf inmiddels ingestort was.
Eh, het is dus een sneeuwballengevecht tussen Prorail en NSR wat nu begint, helaas. Formeel, op managementsnivo, komt het neer op weer nieuwe afspraken maken, beter aansturen etc. Ergens in 2012 de cijfers weer nagaan, en kijken of die voldoen aan de cijfers die contractueel zijn vastgelegd. Is dat zo, dan is er niets aan de hand.

Wat je in de realiteit nodig had: op vrijdagochtend (nog voor aanvang treindienst!) een aantal storingdiensten op de knooppuntstations die zich bij de treindienstleiding melden. En die direkt vanuit de warme auto het spoor in kunnen (na de nodige veiligheidsmaatregelen). Prorail weet welke knooppuntstations belangrijk zijn. Preventief handelen dus...!

Zondag 05 feb 2012 - 12:22:41
bjornl
bjornl
Quote
ZJ37 (zo 05 feb 2012 11:42:06 somda.nl): Wat ik nog steeds niet begrijp: wie beslist nu dat er morgen niet gereden gaat worden tussen Gdm en Tl, Har-Tl en Kv-Mbga?
Har-Rhn

Zondag 05 feb 2012 - 12:24:30
Klaasje
Klaasje
Er is werkelijk géén reden voldoende goed om geen excuses aan te hoeven bieden. Zelfs als NS alle zaakjes volledig op orde had gehad waren zij het geweest die reizigers vervoer zouden moeten aanbieden. Of de infra meewerkt of niet is daarin hooguit een detail. Als je er niet in slaagt om vervoer aan te bieden dan ben je mijns inziens VERPLICHT excuses aan te bieden. Reizigers kopen immers geen kaartje bij de infrabeheerder/treinpadenleverancier maar bij een vervoerder.

Zondag 05 feb 2012 - 12:33:13
ZJ37
ZJ37
Tja, ik geef je volkomen gelijk maar het houdt een keer op denk ik. Syntus is ook al jaren heel nederig voor haar reizigers terwijl een groot deel van de ellende wordt veroorzaakt door infrastoring. Zo af en toe komt er een 'sorry' van Prorail en daarmee is de kous weer af.

Zondag 05 feb 2012 - 13:03:14
qj7141
qj7141
Quote
Klaasje (zo 05 feb 2012 12:24:30 www.somda.nl): Er is werkelijk géén reden voldoende goed om geen excuses aan te hoeven bieden. Zelfs als NS alle zaakjes volledig op orde had gehad waren zij het geweest die reizigers vervoer zouden moeten aanbieden. Of de infra meewerkt of niet is daarin hooguit een detail. Als je er niet in slaagt om vervoer aan te bieden dan ben je mijns inziens VERPLICHT excuses aan te bieden. Reizigers kopen immers geen kaartje bij de infrabeheerder/treinpadenleverancier maar bij een vervoerder.
Waarmee maar weer eens gezegd waarom dit twee aparte bedrijven zijn... De reiziger heeft er geen boodschap aan...

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Zondag 05 feb 2012 - 13:19:40
fred67nl
fred67nl
www.icis.nu

http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/

Zondag 05 feb 2012 - 13:22:56
ZJ37
ZJ37
Niet alleen onder deze omstandigheden, maar onder meerdere is de opsplitsing de blunder van de eeuw geweest. Er verloopt zoveel inefficient en het leidt ook nog eens tot mindere kwaliteit. En ook daar zijn reizigers niet bij gebaat, laat staan personeel dat af en toe geen benul meer heeft waarvoor ze waar moeten zijn.

Zondag 05 feb 2012 - 13:39:34
broek53
broek53
Quote
Klaasje (zo 05 feb 2012 12:24:30 www.somda.nl): Er is werkelijk géén reden voldoende goed om geen excuses aan te hoeven bieden. Zelfs als NS alle zaakjes volledig op orde had gehad waren zij het geweest die reizigers vervoer zouden moeten aanbieden. Of de infra meewerkt of niet is daarin hooguit een detail. Als je er niet in slaagt om vervoer aan te bieden dan ben je mijns inziens VERPLICHT excuses aan te bieden. Reizigers kopen immers geen kaartje bij de infrabeheerder/treinpadenleverancier maar bij een vervoerder.
Jullie spelen steeds de morele kaart. Heel terecht, maar daar gaat het gewoon niet over. En een verplichting om excuses aan te bieden, bestaat sowieso niet. Ook dat is een morele verplichting.

Laatst bewerkt door broek53 op Zondag 05 feb 2012 om 13:40:01

Zondag 05 feb 2012 - 14:00:16
Klaasje
Klaasje
Het is niet veel anders dan het refereren naar het interview met Mevr. Thijssen waar het een paar posts hierboven ook al over ging. Uiteraard blijft staan dat zwartepieten naar NS en Prorail wel erg makkelijk is in deze situatie maar dan vind ik het op z'n minst onhandig om als directeur net te doen alsof de eigen organisatie het zo geweldig heeft gedaan. Ergens raakt dat de discussie behoorlijk omdat NS hier meegaat met het sentiment tegen de nationale spoorbeheerder/treinpadenleverancier die echter maar voor een gedeelte verantwoordelijk is voor de problemen.

Zondag 05 feb 2012 - 14:06:16
sjoerd
sjoerd
Sterker nog: ik doe nogmaals een beroep op het gezond verstand. Bestaat dat nog? We leven in een excuuscultuur. Dat is de ene kant: als je maar sorry zegt is alles vergeven. Is dat dan zo? De andere kant: als we straks sorry zeggen is het vergeven en vergeten. Klopt dus ook niet. Kortom: wat heb je eraan?
In het verlengde moeten er altijd koppen rollen. Ja, dan is het opgelost! Of toch niet? Niemand dacht er in 1970 aan om zich te excuseren voor natuurgeweld. En ja, een enkele sneeuwbui kan dat zijn, zoals een enkele stroomstoring, droogte of aardbeving, tsunami, dijkdoorbraak of wat dan ook. Maar we hebben geen recht op een natuurgeweldloos leven!!
Ik ga er van uit dat velen hun best hebben gedaan. Het spoorsysteem is er zeker niet minder kwetsbaar op geworden, zoals ik eerder heb betoogd. En laten we onder ogen zien dat vele zaken in 25 jaar heel erg zijn veranderd. In de beveiliging wordt steeds meer teruggegrepen op relais in plaats van electronica. Maar die ingreep kan niet overal. De meeste stations zijn onbemand waar er vroeger soms tientallen mensen rondliepen. Nu moet alles centraal en zijn er geen lokettisten meer die de wissels even gangbaar maken. Dat kan niet meer terugkomen. Veel wijsheid gewenst!

Zondag 05 feb 2012 - 14:15:08
mercurious
mercurious
Quote
ZJ37 (zo 05 feb 2012 13:22:56 www.somda.nl): Niet alleen onder deze omstandigheden, maar onder meerdere is de opsplitsing de blunder van de eeuw geweest. Er verloopt zoveel inefficient en het leidt ook nog eens tot mindere kwaliteit. En ook daar zijn reizigers niet bij gebaat, laat staan personeel dat af en toe geen benul meer heeft waarvoor ze waar moeten zijn.
Dat is niet helemaal waar, sommige 'evenementen' zoals Koninginnedag zijn nu (na enkele zeer harde lessen) nu veel beter voorbereid. Die voorbereiding kost veel tijd en energie, maar dat lukt wél.

Afgelopen vrijdag had er vanaf begin treindienst al volgens noodplannen (die zijn er!) uitgevoerd moeten worden, en niet pas om 07.00 uur of zelfs nog later. Dat het zou gaan sneeuwen was ook al dagen lang in de verwachting te zien. Enkele incidenten bij de eerste treinen zorgde er voor dat de complexe treindienst al onstabiel was nog voor er sneeuw of storing was. De vraag is dus waarom hebben NSR en Prorail niet op woensdag of uiterlijk donderdag besloten tot een nooddienstregeling voor vrijdag?

Laatst bewerkt door mercurious op Zondag 05 feb 2012 om 14:16:42

Zondag 05 feb 2012 - 14:18:26
broek53
broek53
Dat is een vraag, ja. Het had overigens alleen voor de vrijdag wat uitgemaakt en niets voor wat er zich op het moment aan het voltrekken is.

Zondag 05 feb 2012 - 14:19:51
ZJ37
ZJ37
@mercurious:

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Ooit bij de voorbereiding van massaal vervoer t.b.v. de bekerfinale waarbij veel treinen vanuit Heerenveen en Enschede naar Rtst moesten, was het door Prorail verboden om de extra treinen door lege cargopaden heen te plannen, terwijl er op deze betreffende zondag slechts 1 (!) reed tussen Hgl en Dv die nog niet eens conflicteerde. En dan maar volhouden om die andere 47 paden vrij te laten, waar gaat dat in hemelsnaam dan over?

Anyway, slechts een voorbeeld over hoe zulke dingen gaan sinds de opsplitsing. En omstandigheden als extreem weer hebben daar minstens zoveel last van.

Laatst bewerkt door ZJ37 op Zondag 05 feb 2012 om 14:20:25

Zondag 05 feb 2012 - 14:24:37
broek53
broek53
Quote
Klaasje (zo 05 feb 2012 14:00:16 www.somda.nl): Het is niet veel anders dan het refereren naar het interview met Mevr. Thijssen waar het een paar posts hierboven ook al over ging. Uiteraard blijft staan dat zwartepieten naar NS en Prorail wel erg makkelijk is in deze situatie maar dan vind ik het op z'n minst onhandig om als directeur net te doen alsof de eigen organisatie het zo geweldig heeft gedaan. Ergens raakt dat de discussie behoorlijk omdat NS hier meegaat met het sentiment tegen de nationale spoorbeheerder/treinpadenleverancier die echter maar voor een gedeelte verantwoordelijk is voor de problemen.
Je hebt helemaal gelijk, en mijn stelling is dus de hele tijd: dat is nu precies de bedoeling. NS wil zo min mogelijk vuur trekken in de beschietingen die straks in het parlement, de parlementaire enquette (die inmiddels door de vakbond al geroepen is - weer een ding dat ik op mijn lijstje kan afvinken) en op het matje bij de minister gaan plaatsvinden.
Volgende stap in het Thijssen-interview heb ik overigens op TV ook al gezien: meelevende persvoorlichteres die verzekert dat NS en de directrice het allemaal ook erg vervelend vinden wat er gebeurt. Maar het woord excuus wordt niet uitgesproken. Persoonlijk vind ik dat dan wel weer van karakter getuigen.

Zondag 05 feb 2012 - 14:29:53
rogier
rogier
Flickr rogierp
Overigens begrijp ik niet welk belang FNV spoor bij een parlementaire enquete heeft. Vroeg of laat komt toch ook de complexiteit van de personeelsdiensten aan de orde, toch een van de verworvenheden van de vakbonden.

Zondag 05 feb 2012 - 14:39:04
mercurious
mercurious
Quote
ZJ37 (zo 05 feb 2012 14:19:51 www.somda.nl): @mercurious:

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Ooit bij de voorbereiding van massaal vervoer t.b.v. de bekerfinale waarbij veel treinen vanuit Heerenveen en Enschede naar Rtst moesten, was het door Prorail verboden om de extra treinen door lege cargopaden heen te plannen, terwijl er op deze betreffende zondag slechts 1 (!) reed tussen Hgl en Dv die nog niet eens conflicteerde. En dan maar volhouden om die andere 47 paden vrij te laten, waar gaat dat in hemelsnaam dan over?

Anyway, slechts een voorbeeld over hoe zulke dingen gaan sinds de opsplitsing. En omstandigheden als extreem weer hebben daar minstens zoveel last van.
Pijnlijk punt binnen Prorail, capaciteitsverdeling. Het befaamde 'nachtgat/daggat'is daar ook een goed voorbeeld van. Claimen van infracapaciteit voor onderhoud (!), en daar vervolgens weinig gebruik van maken. Hetgeen voor menigeen onbegrijpelijk overkomt. Formeel volgens de regels zal het allemaal wel kloppen, maar er is bijna niet mee te werken.

Zondag 05 feb 2012 - 14:44:34
broek53
broek53
Quote
rogier (zo 05 feb 2012 14:29:53 www.somda.nl): Overigens begrijp ik niet welk belang FNV spoor bij een parlementaire enquete heeft. Vroeg of laat komt toch ook de complexiteit van de personeelsdiensten aan de orde, toch een van de verworvenheden van de vakbonden.
Ja, dat was/is inderdaad de laatste instantie waarvan ik het verwacht zou hebben, precies om die reden. Er heeft daar dus een omslag plaatsgevonden, of het is een heel perverse manier om straks uiteindelijk weer de barricaden op te kunnen

Zondag 05 feb 2012 - 15:09:34
MDDM
MDDM
Het tijdperk van het opwerpen en beklimmen van de barriccades is al lang en breed verleden tijd hoor. Dat komt niet meer terug

Gr Joop mcn Lls

Zondag 05 feb 2012 - 15:10:47
ZJ37
ZJ37
Gelukkig is vandaag alles weer goed gekomen: www.nieuws.nl

Zondag 05 feb 2012 - 18:43:27
dh3201
dh3201
Vandaag was het geen extreem weer en morgen is ook geen extreem weer voorspeld. Dus alle treinen die vandaag en morgen niet volgens de jaardienst hebben gereden/gaan rijden dienen dus wel mee te tellen in het aantal vertraagde en uitgevallen treinen.

Shqiperise-lopers?

Zondag 05 feb 2012 - 20:31:36
elizabeth
elizabeth
Twitter jaap930 Facebook Etm
Quote
yappa (zo 05 feb 2012 11:01:19 www.somda.nl): Los van verbazing over de effecten van 2 uur heftige sneeuw, probeer ik een beetje te reconstrueren wat er nu eigenlijk is gebeurd.

Wat mij de afgelopen dagen heeft verbaasd, is dat zelfs één van de meest robuuste lijnen van Nederland, Apn-Gd, volledig plat ging. Die lijn kun je met één spoorwijzigig in Apn volledig vrij leggen van al het overige treinverkeer, en als je dan een halvering van de drgl accepteert dan kun je volgens mij met één treinstel (verlengd svp) in een uurdienst heen en weer pendelen zonder ook maar één wissel aan te raken of maar één andere treindienst te raken.

Toch ging ook deze treindienst eruit, zowel vrijdag als zaterdag. Waar ligt dat nou aan???
Er word hier even vergeten dat de lijn Gd Apn wissels met voorkeursstand hebben. Je kan vanuit Gd naar Apn alleen recht op Wad en Bsk binnen komen en van Apn naar Gd alleen krom. De beveiliging is daar ook voor ingericht. Er zijn geen seinen voor de andere kant op via 1 spoor.

jaapfan.

Zondag 05 feb 2012 - 20:42:58
maigoda
maigoda
Dat is inderdaad het enige kneppunt qua wissels, want juist op zowel Gd als op Apn kom je altijd vrijliggend continu op dezelfde manier binnen en vertrek je ook weer zo. Dus ook met een halfuursdienst.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op Zondag 05 feb 2012 om 20:44:03

Zondag 05 feb 2012 - 21:01:31
bjornl
bjornl
Als ik nu op ns.nl check lijkt de trein van/naar Rhn morgen trouwens wel te rijden, zij het maar tot Bkl in de spits. Spitstoevoegers rijden niet, dus hopelijk voor de reizigers daar gekoppelde SLT morgen. Aangezien de 3100 niet rijdt zal de 3000 wel erg vol zitten tussen Ah en Ut.

Zondag 05 feb 2012 - 21:30:02
broek53
broek53
Op de TV heb ik nu de directrice van ProRail excuses zien aanbieden en tamelijk diep door het stof zien gaan.

Zondag 05 feb 2012 - 21:33:46
ZJ37
ZJ37
Zag het inderdaad op het NOS Journaal, volgens mij was dat vanuit het OCCR opgenomen.

Zondag 05 feb 2012 - 21:39:30
ZJ37
ZJ37
Quote
bjornl (zo 05 feb 2012 21:01:31 www.somda.nl): Als ik nu op ns.nl check lijkt de trein van/naar Rhn morgen trouwens wel te rijden, zij het maar tot Bkl in de spits. Spitstoevoegers rijden niet, dus hopelijk voor de reizigers daar gekoppelde SLT morgen. Aangezien de 3100 niet rijdt zal de 3000 wel erg vol zitten tussen Ah en Ut.
Denk dat Rhn-Ut fout in de planner zit. Maar zoals je al diverse keren hebt kunnen lezen is het per station al een verrassing waar die trein heengaat...

Zondag 05 feb 2012 - 22:00:42
henri1972
henri1972
Ik ga ervan uit van niet.
De 17400 rijdt niet, 7400 rijdt Bkl-Rhn en de 7500 rijdt ook gewoon Ede-Ah.
dus ga ervan uit dat...... maar t blijft NS natuurlijk

Laatst bewerkt door spiketrain op Zondag 05 feb 2012 om 22:03:02, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.

Zondag 05 feb 2012 - 22:31:10
110573
110573
Twitter Reclamebaan Flickr 11057
Als ik even objectief naar het hele zaakje kijk moet ik toch echt zeggen dat Prorail een meer begripvolle houding naar de reiziger uitstraald als de NS op dit moment doet... Een negatief beeld creëren doen ze nu toch echt zelf. Op mij komt het arrogant over als een 'president directeur' op het NOS journaal nauwkeurig over alle rake vragen van de nieuwslezer heenpraat en men vervolgens ook nog aan komt zetten met een 'geen excuus'. Het laatste beetje begrip is dan ook totaal verdewenen bij het zien van het NOS journaal van verleden avond, waarbij Prorail precies het tegenovergestelde deed.
Het zou in mijn ogen voor de reiziger, die alleen iets weet van 'de vertraagde trein' toch netter zijn geweest om gewoon de excuses aan te bieden, ook al ligt de schuld misschien niet direct bij je bedrijf...

Overigens wil ik hiermee niet de NS de schuld geven.


Zondag 05 feb 2012 - 22:47:57
MasterE
MasterE
Volgens mij was het andersom en liet mevrouw de Boer de president-directeur niet uitspreken.
Daarbij komt ook nog dat het NOS journaal het nieuws moet brengen, het stellen van kritische vragen hoort in een ander programma thuis.
Als je als NS zijnde alles in het werk stelt om je gevraagde dienst te leveren en dit door derde(Prorail) onmogelijk wordt gemaakt lijkt het mij ook niet nodig om excuses te maken. Het enige punt van kritiek kan de informatievoorziening zijn. Nu is er wederom kritiek op NS vanwege het rijden in een aangepaste drgl, dit wordt alleen maar gedaan om de infrastructuur(Prorail) te ontlasten niet om dat er 100 bakken defect staan zoals de vorige winter.

Laatst bewerkt door MasterE op Zondag 05 feb 2012 om 22:48:52

Mcn Asd

Zondag 05 feb 2012 - 23:15:13
ZJ37
ZJ37
Moet de NS de infra ontlasten van zichzelf of is het een opdracht van Prorail?

Zondag 05 feb 2012 - 23:19:13
110573
110573
Twitter Reclamebaan Flickr 11057
Toch heb ik de president directeur geen enkele keer direct horen antwoorden op de vragen, los van of ze er hoorde of niet.
De reiziger weet niets over 100 defecte bakken, die weet alleen over een vertraagde of niet rijdende trein. Dat men geen excuus wil aanbieden voor iets wat niet gebeurd is kan ik volgen, echter voor de informatievoorziening zou dit toch wel op z'n plaats zijn. Al is het maar omdat het goed overkomt naar de klant...

En nogmaals ik heb geen verwijten, het valt me alleen op vanuit alledaagse media.


Zondag 05 feb 2012 - 23:31:20
MasterE
MasterE
Ik ben het er mee eens dat het zeer verstandig was geweest om toch excuses te maken naar de reiziger die er geen boodschap aan heeft waar de fout ligt, zeker wat betreft de info dat moet echt beter, maar geloof me dat er binnen NS alles aan wordt gedaan om alles rijdende te houden. Wij doen niets liever dan onze treinen op tijd rijden en iedereen veilig van A naar B te brengen.
Ik heb geen idee of het rijden in de aangepaste drgl van Prorail of NS afkomt.

Mcn Asd

Maandag 06 feb 2012 - 07:12:42
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Volgensmij heet zoiets gezamenlijk besluit...

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Maandag 06 feb 2012 - 09:32:52
279
279
iemand überhaupt iets gehoord over de bakkenstand oftewel het aantal bakken
te weinig voor de dienst?

Maandag 06 feb 2012 - 10:16:53
Spartaan
Spartaan
Dat is een vraag die bij mij ook al een paar dagen in het hoofd circuleert. Heb ergens op Somda wel gelezen dat de SLT-zesjes al aardig gedecimeerd zijn (20 van de 61 beschikbaar), bij de viertjes zal het dan niet anders zijn. Als ik naar de materieelinzet van vandaag kijk lijkt dat wel te worden bevestigd: in de 9800 zag ik VIRM-IV (wel lekker ruim), in de 4000 DDAR (in elk geval met toilet). Het zou NS natuurlijk wel erg goed uitkomen dat het probleem (qua berijdbaarheid) bij ProRail op het bordje kan worden geschoven. Omdat ik zelf ook alleen maar kan speculeren ben ik dus ook wel benieuwd naar de inzichten van iemand die er meer over kan vertellen.

Laatst bewerkt door spiketrain op Maandag 06 feb 2012 om 10:17:54, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.

En jaren nog hierna...

Maandag 06 feb 2012 - 10:55:28
markkegel
markkegel
De uitgedunde dienstregeling komt van NS, of indien een andere vervoerder die vervoerder. De spoorse afkorting LUD (Landelijke Uitgedunde Treindienst)kent drie fasen LUD1, LUD2, LUD3. Waarbij LUD1 nog niet zo spannend is en LUD3 een volledige pendeldienst tussen knooppunten.
Daarnaast kent Prorail ook drie fasen namelijk fase 1, 2 en 3. Waarbij in fase 1 de meeste overloop wissels op de vrije baan worden vastgelegd, in fase twee wordt de zogenaamde kerninfra vastgelegd waarmee bijvoorbeeld Ndb tot een tweesporige halte wordt gereduceerd, maar bijvoorbeeld Amf of Ut wel bedienbaar blijven op een aantal wissels na. Bijsturen van de treindienst is bijna niet meer mogelijk alles rijdt braaf achter elkaar aan want de zijsporen zijn niet meer beschikbaar. In fase 3 is minimale infra beschikbaar en daarbij blijft eigelijk alleen rijden op een bepaalde corridor mogelijk bijvoorbeeld Amf-Asd. In zo'n geval gaan de 5700'en pendelen tussen Ut en Hvs omdat in Hvs alle wissels vast liggen voor de corridor Amf-Asd. De onmisbare wissels worden voorzien van een krukploeg.
Op papier zou dit allemaal fantastisch moeten werken nu de praktijk nog!

Laatst bewerkt door markkegel op Maandag 06 feb 2012 om 10:57:36

Maandag 06 feb 2012 - 11:10:21
markkegel
markkegel
Wat ik ook wel grappig vind. Is dat de NS'ers op dit forum het wel eens zijn met dat NS geen excuses hoeft te maken, maar Prorail wel... Terwijl ik als Prorailer eigenlijk vindt dat het andersom is... Ergens gaat er dus iets mis!
Ik heb de afgelopen drie dagen dienst gehad. En hoevaak er een trein veilig stond maar er geen personeel was is echt nog niet op de vingers van tien handen te tellen. Lijkt mij toch een NS aangelegenheid.
Maar goed, zwarte pieten heeft volgens mij totaal geen zin. Ik denk dat we moeten stoppen met beloven dat treinen bij min 20 nog vrolijk door het land kunnen snorren alsof er niks aan de hand is, dat gaat gewoon niet, niet in Zwitserland niet in Zweden en ook hier niet. Ik heb vrijdag 1 uur en drie kwartier gedaan over het stukje met de auto van Nijkerk naar Amersfoort, diverse accu's zullen het ook wel begeven hebben en toch vindt niemand Volvo een inferieur product! Tenminste ik heb Sasha de Boer de CEO van Volvo daarover nog niet aan de tand horen voelen.
We maken elkaar gewoon ook gek in dit landje. We zijn 17 milioen wat willen we nou!

Laatst bewerkt door markkegel op Maandag 06 feb 2012 om 11:11:46

Maandag 06 feb 2012 - 11:19:24
daniel81
daniel81
Quote
Spartaan (ma 06 feb 2012 10:16:53 www.somda.nl): Dat is een vraag die bij mij ook al een paar dagen in het hoofd circuleert. Heb ergens op Somda wel gelezen dat de SLT-zesjes al aardig gedecimeerd zijn (20 van de 61 beschikbaar), bij de viertjes zal het dan niet anders zijn.
Nee, dat stond er niet (als we het tenminste over hetzelfde bericht hebben). ZJ37 schreef dat er van de 61 SLT-VI-jes op een bepaalde dag maar 20 ingezet werden, en dat hij niet wist waarom de 41 andere aan de kant stonden. Dat kan natuurlijk zijn wegens defecten, maar ook omdat de treinen- en materieelomloop nogal overhoop lag.

Maandag 06 feb 2012 - 11:41:15
yappa
yappa
Quote
rogier (zo 05 feb 2012 14:29:53 somda.nl): Overigens begrijp ik niet welk belang FNV spoor bij een parlementaire enquete heeft. Vroeg of laat komt toch ook de complexiteit van de personeelsdiensten aan de orde, toch een van de verworvenheden van de vakbonden.
Ik snap dat ook niet helemaal. Er loopt op dit moment een parlementair onderzoek naar het spoor, daar is FNV uitgenodigd geweest en zij heeft daar haar zegje mogen doen. Rapport komt naar verwachting volgende week.

Heeft FNV misschien al een uitgelekte versie van dat rapport en vinden ze het maar niks?

Maandag 06 feb 2012 - 11:45:25
alle46
alle46
Flickr /albertus46/
Reactie op Markkegel schreef:
"Dat er een trein rijdt!
Zwarte Pieten heeft geen zin en excuses evenmin. Hierop rijden geen treinen en blijven geen wissels in functie. Deze laatste waren de eerste die faalden bij de sneeuwinval, dus hoezo winterhard.
Verder is het maar een paar uurtjes midden in de nacht kouder dan -20 geweest, daar hebben onze NS en Prorail hooguit indirect last van gehad.
En gelukkig gaan niet alle 17 miljoen mensen met de trein!
Het gaat om daadkracht en niet om woorden.
Een strakke winterdienst instellen met extra lange treinen, zonder gecombineer en ander storinggevoelig gedoe. Vaste bemanning per trein. Toch niet te moeilijk voor deze twee grote bedrijven."

Laatst bewerkt door alle46 op Maandag 06 feb 2012 om 11:50:40

Maandag 06 feb 2012 - 11:49:19
alle46
alle46
Flickr /albertus46/
Bovenstaand bericht ging fout. Quote vergeten.

Laatst bewerkt door alle46 op Maandag 06 feb 2012 om 11:51:18

Maandag 06 feb 2012 - 11:52:41
ZJ37
ZJ37
Quote
daniel81 (ma 06 feb 2012 11:19:24 www.somda.nl):
Quote
Spartaan (ma 06 feb 2012 10:16:53 www.somda.nl): Dat is een vraag die bij mij ook al een paar dagen in het hoofd circuleert. Heb ergens op Somda wel gelezen dat de SLT-zesjes al aardig gedecimeerd zijn (20 van de 61 beschikbaar), bij de viertjes zal het dan niet anders zijn.
Nee, dat stond er niet (als we het tenminste over hetzelfde bericht hebben). ZJ37 schreef dat er van de 61 SLT-VI-jes op een bepaalde dag maar 20 ingezet werden, en dat hij niet wist waarom de 41 andere aan de kant stonden. Dat kan natuurlijk zijn wegens defecten, maar ook omdat de treinen- en materieelomloop nogal overhoop lag.
Dat laatste heb ik er ook nadrukkelijk bij gezegd.

Maandag 06 feb 2012 - 12:08:25
pluisje
pluisje
Quote
sjoerd (zo 05 feb 2012 14:06:16 somda.nl): De meeste stations zijn onbemand waar er vroeger soms tientallen mensen rondliepen. Nu moet alles centraal en zijn er geen lokettisten meer die de wissels even gangbaar maken. Dat kan niet meer terugkomen.
Zo stond ik 25 jaar geleden op een perron in het oosten van het land. Enkelsporige lijn met twee perronsporen. Wissel aan de ene kant was bevroren. Geen probleem. Machinist reedt een stukje achteruit; de stationschef legde het nog werkende wissel om en we reden weer verder. Hooguit vijf minuten vertraging.
Ik vermoed helaas dat een dergelijke situatie anno 2012 de hele dienstregeling op die enkelsporige lijn volledig in puin laat vallen...

Maandag 06 feb 2012 - 12:35:52
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Flickr RSK1992
Een sterker verhaal heb je in de Harz op de Brockenbahn. Dat is buiten de stations geheel enkelspoor met ergens halverwege een enkel zijspoor. Het leeuwendeel van de treinen dat naar boven komt rijdt daar een stuk achteruit het zijspoor op om de tegentrein te laten passeren. Ik denk echter dat in Nederland veiligheidseisen dit soort handigheidjes onmogelijk maken; een machinist mag tegenwoordig immers ook al geen wissel meer krukken.

Met vriendelijke groet, Robin

Maandag 06 feb 2012 - 12:58:11
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Dat is natuurlijk kul, dat is een museumspoorlijn, die mogen staan en gaan waar ze willen, zolang ze maar van het hoofdnet afblijven.

Laatst bewerkt door dlm4yjp op Maandag 06 feb 2012 om 12:58:38

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Maandag 06 feb 2012 - 13:03:23
Rinse
Rinse
Sinds wanneer is de HSB een museumlijn? Bij mijn weten is dat gewoon een particuliere spoorwegmaatschappij die normaal openbaar vervoer aanbiedt. Dat doet men dan toevallig veelal met stoomtreinen, maar men rijdt ook met diesel en op een gedeelte rijdt zelfs met een hybride tram in samenwerking met het trambedrijf van Nordhausen.

Maandag 06 feb 2012 - 13:12:58
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Flickr RSK1992
In mijn optiek worden in beide situaties reizigers vervoerd. Wat de achtergrond van een bedrijf is interesseert me net wat minder, je maakt mij niet wijs dat een museumbedrijf alle veiligheidseisen in de wind mag slaan.

Met vriendelijke groet, Robin

Maandag 06 feb 2012 - 13:43:39
maigoda
maigoda
De HSB is een particuliere vervoerder die bestaat vanwege het vervoer per stoom. Zonder de stoomtractie was de HSB al lang op de fles gegaan.
Groetjes,
Emiel

Maandag 06 feb 2012 - 13:50:18
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Quote
RSK-Mat92 (ma 06 feb 2012 13:12:58 www.somda.nl): In mijn optiek worden in beide situaties reizigers vervoerd. Wat de achtergrond van een bedrijf is interesseert me net wat minder, je maakt mij niet wijs dat een museumbedrijf alle veiligheidseisen in de wind mag slaan.
Kortgezegt wel: seinen zijn op museumlijnen (m.a.w. particulier) niet verplicht, evenals indusi, atb of ander beveiligingssoort.

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Maandag 06 feb 2012 - 13:57:51
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
De HSB is een regulier bedrijf, geen museumbedrijf. Het bedrijf voldoet aan Duitse wettelijke normen voor een lokaalspoorbedrijf. Seinen zijn er wel degelijk en ook nog verplicht; de Trapeze Tafel staat in het Duitse seinenboek. In tegenstelling tot Nederland, kent Duitsland nog wel lokaalspoorbedrijven. Dat is een aparte wettelijke categorie. Vroeger kende Nederland die categorie ook.

Laatst bewerkt door dvdhoven op Maandag 06 feb 2012 om 13:59:16

Dick van den Hoven

Maandag 06 feb 2012 - 14:03:15
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
aha, maar bij museumlijnen gaat dat veiligheidsverhaal niet op? (dacht dat de HSB privespoorweg was).

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.