23-10-2013 18:15:43 | ||
---|---|---|
NS1707
|
Quote Wel raar, vroeger reed het echt op veel lijnen (niet in mijn tijd in ieder geval) En nu alleen nog op de (1900) 3600 Maar ja vooruitgang, en traxx met ICRm en Bds, lijkt me leuk om te zien Laatst bewerkt door SleutelMan op 25-10-2013 13:37, reden: topic afgesplitst |
23-10-2013 18:18:26 | ||
---|---|---|
Janno97
|
NS wil van getrokken treinen af. He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
23-10-2013 18:23:25 | ||
---|---|---|
NS1707
|
Quote Waarom eigenlijk, stammen vind ik juist mooi (mijn mening) Vooral 11/12/1700 met die lange IC's |
23-10-2013 18:31:02 | ||
---|---|---|
nohab
|
Rijden met treinstellen is goedkoper dan met getrokken treinen. En ik ben het met je eens, getrokken reizigerstreinen zijn veel leuker. Maar zullen in de toekomst wel een marginaal verschijnsel zijn, ook in het lange-afstandsverkeer. In alle landen van Europa is deze trend waarneembaar. Laatst bewerkt door nohab op 23-10-2013 18:31 Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
23-10-2013 18:42:06 | ||
---|---|---|
NS1707
|
oké, is het dan ook niet beter om een lang treinstel te laten rijden ipv koppelen |
23-10-2013 19:43:48 | ||
---|---|---|
edje
|
Nee, korte treinstellen zijn handiger. Op zondag kun je dan een kort treinstel laten rijden, op de andere dagen kun je datzelfde stel combineren voor meer capaciteit. En als je een treinstel zou hebben bestaande uit bijvoorbeeld 8 rijtuigen, en 1 daarvan heeft bijvoorbeeld een kapot draaistel, dan zou je gelijk 8 rijtuigen aan de kant moeten zetten. |
23-10-2013 19:56:54 | ||
---|---|---|
rob_ehv
|
Behalve als je een trein als de CNL/EN hebt. dan is een treinstel wel erg lastig%02% robq |
23-10-2013 19:57:45 | ||
---|---|---|
ns1300
|
Quote Treinstellen koppelen makkelijker dan getrokken treinen. Laatst bewerkt door ns1300 op 23-10-2013 19:58 |
23-10-2013 21:03:26 | ||
---|---|---|
NS1707
|
Quote Weet ik maar ik bedoel meer van een 10 delig/8 delig treinstel dus 2 koppen |
23-10-2013 22:21:32 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Langere getrokken treinen zijn an sich goedkoper, zéker als je de loc 's nachts ook in de goederendienst kan gebruiken, maar de hoeveelheid personeel en logistiek die je voor het rangeren nodig hebt, dat is waar het op afketst. Daarom zie je steeds meer treinstellen komen. |
23-10-2013 23:06:39 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Locs 's nachts in de goederendienst? Dat gebeurd bij NSR al 14 jaar niet meer. Dat zal ook wel als reden meespelen om steeds meer met treinstellen de dienst uit te voeren. Groetjes, Emiel |
24-10-2013 05:22:35 | ||
---|---|---|
nohab
|
En dat gebeurT niet alleen bij NSR niet meer, maar in heel Europa zie je die trend doordat goederen- en reizigersvervoer meer en meer door aparte bedrijven worden verzorgd. Treinen met locs zul je in de toekomst hoofdzakelijk voor goederentreinen zien. Laatst bewerkt door nohab op 24-10-2013 05:23 Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
24-10-2013 10:07:20 | ||
---|---|---|
john2
|
Ik zie locs niet helemaal uit het beeld van de NS verdwijnen. Locs zullen toch wel nodig blijven. Anders vervoerders als NS in het goederen vervoer rijden ook met locs. NS zelf zal ook nog wel goederen vervoer doen. |
24-10-2013 10:19:15 | ||
---|---|---|
nohab
|
NS doet nu al jaren nul komma niks meer in het goederenvervoer en in de toekomst gaan ze dat ook zeker niet doen. Laatst bewerkt door nohab op 24-10-2013 10:33 Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
24-10-2013 10:22:20 | ||
---|---|---|
treinefan
|
Sterker nog, een reizigersvervoerder mag geen eens meer goederentreinen rijden, zie ook het topic over de OverNightExpress. |
24-10-2013 10:36:44 | ||
---|---|---|
john2
|
En andersom dan? Mag een goederenvervoerder reizigersvervoer doen? En in een ver verleden heeft NS naast reizigervervoer toch ook goederenvervoer gedaan tot andere vervoerders zich aandiende voor goederen vervoer tedoen. |
24-10-2013 10:51:16 | ||
---|---|---|
mich
|
Goederenvervoerders mogen geen reizigersvervoer doen. Wel indien ze het aanvragen besloten reizigers vervoer. |
24-10-2013 10:54:29 | ||
---|---|---|
nohab
|
Volgens mij is dat puur afhankelijk van wat er in een toelatingsovereenkomst staat. Als een vervoerder een overeenkomst aanvraagt komt daar alleen in te staan waar om gevraagd wordt. NS heeft geen belangstelling voor het verrichten van goederenvervoer, vraagt dat dus ook niet aan en dus staat dat ook niet hun toelatingsoveenkomst. Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
24-10-2013 12:06:31 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Quote Het heeft niet veel met de 1700-en te maken, maar om toch nog even een duit in het zakje te doen: bij de privatisering van het spoorgebeuren rond 2000 zie je overal dat er onmiddellijk een scheiding kwam van de reizigers- en goederentak, niet alleen in Nederland maar ook in Duitsland, Scandinavië enz. De eenvoudige reden is m.i. dat de goederensector volledig geliberaliseerd is, terwijl reizigersvervoer vaak overheidssteun krijgt. Dat kan leiden tot oneerlijke concurrentie omdat een reizigers- én goederenvervoerder eventuele verliezen op het goederenvervoer kan compenseren met de overheidssteun dat voor het reizigersvervoer bedoeld is. Daarom zal er ongetwijfeld een richtlijn zijn dat bedrijven die zowel reizigers-als goederenvervoer verrichten dat boekhoudkundig scheiden. Dat kan niet alleen bij voormalige staatsbedrijven (bv DB), maar ook bij particuliere vervoerders (Veolia) Laatst bewerkt door daniel81 op 24-10-2013 12:07 |
24-10-2013 12:11:31 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Quote Dan moet W.A. van Buren ook op zoek naar een nieuw tractiemiddel voor z'n trein, ik heb al wel een suggestie http://www.bahnbilder.de/bild/deutschland~dieselloks~br-223-siemens-er-20-fruher-auch-br-253/731274/223-067-mit-einem-alx-nach.html |
24-10-2013 12:21:26 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Quote Even ter algemene informatie. In principe ben je "vervoerder". Afhankelijk van welke vervoers-attesten je hebt, mag je vervoer regelen binnen deze attesten. Er zijn er zoiezo drie: 'goederenvervoer', 'besloten vervoer' en 'openbaar vervoer', waarbij het zo is dat als je 'openbaar vervoer' hebt, je automatisch ook besloten vervoer mag doen. In feite is het een uitgebreidere versie van 'besloten vervoer'. NSR en de regionale reizigersvervoerders hebben alleen 'openbaar vervoer'. Van de pariculiere goederenvervoerders zijn er een aantal die naast het goederenattest ook het attest voor besloten vervoer hebben. Wat NSR betreft: die mag dus geen goederentreinen rijden. Wat dat in de praktijk betekend hebben we kunnen zien vorig jaar met de Sandite-samenstelling 1700+wagen+1700. Ik zal er verder niet over uitwijden, maar ILT heeft een sanctie opgelegd omdat de boel zeer slecht geregeld was op vele punten. Dat komt er van als je al 13 jaar geen goederenwagens meer van dichtbij hebt gezien er niemand in het bedrijf nog wist wat er bij komt kijken om met zo'n wagen om te gaan. Groetjes, Emiel |
24-10-2013 12:22:57 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Qua kleur dacht ik meer aan Locon... De ICx wordt trouwens wat later zag ik, maar de ICB zie ik te zijner tijd ook nog wel doorgaand met DB-loc gaan rijden, of desnoods met locwissel en 186/189. |
24-10-2013 13:21:35 | ||
---|---|---|
john2
|
Als de NS niet meer met getrokken IC door een loc laten trekken, dan moeten er toch nog NS personeel zijn die moeten weten en kunnen hoe er een loc afgekoppeld een aangekoppeld moet worden. Net zoals rijtuigen gekoppeld en ontkoppeld worden. Dit dan op bepaalde plekken in den landen waar nog treinen zijn die dit nodig hebben. Ik denk bijvoorbeeld aan buitenlands treinverkeer. Besloten treinverkeer, zoals de Lourderstreinen, die dan in Maastricht van loc verwisseld moeten worden en de goederentreinen die van Maastricht naar Belgie gaan en vanaf Belgie Maastricht binnen komen. Dan moet er toch loc wissel plaats vinden. |
24-10-2013 13:25:19 | ||
---|---|---|
MDDM
|
We kunnen het ook wel, maar mogen het niet meer. Gr Joop mcn Lls |
24-10-2013 13:34:23 | ||
---|---|---|
john2
|
Waar die regel van komt dat machinisten en eventueel HC niet meer mogen koppelen en ontkoppelen van rijtuigen en locs weet ik ook niet. Maar er kunnen wel (nood)gevallen voor doen dat dit wel wenselijk zou zijn. Eer dat een reizigers of goederentrein moet wachten dat er een bevoegd persoon aanwezig is die dit wel mag, dan is er al een heleboel onnodige tijd verstreken. |
24-10-2013 13:38:38 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Dan nemen ze maar voor lief dan, overigens als er een goederentrein strand en een passagierstrein van NSR deze af moet slepen kan de MCN van de goederentrein deze wel koppelen (die heeft wel bevoegdheid). Vrijwel alle NSR MCN's hebben geen bevoegdheden meer om te koppelen (een heel klein handje vol mogen het nog, maar ook die zijn dat kwijt per 2014). Laatst bewerkt door dlm4yjp op 24-10-2013 13:39 Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
24-10-2013 16:59:45 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Quote Bij de laatste 1700-herinstructie is er geen herinstructie koppelen/ontkoppelen meer gegeven. Gevolg: een NSR-machinist mag geen 1700/locs meer koppelen/ontkoppelen, want de vorige herinstructie is verlopen (was maar drie jaar geldig). Groetjes, Emiel |
24-10-2013 18:37:11 | ||
---|---|---|
sik214
|
Een oplossing om NSR sandite wagons te laten rijden is de goederenwagon een reizigerstrein/personentrein keur te geven (zoals ook de EETC autotransporters hebben). Als je daarbij een ICRm BDs herindienst steld, met een stuurstroomkabel over de goederenwagon ben je ook nog eens veel wendbaarder én je spaart een loc uit t.o.v. vorig jaar. (Ont)koppelen is dan ook niet nodig. Laatst bewerkt door sik214 op 24-10-2013 18:37 |
24-10-2013 18:46:36 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator |
Een LM-rit is ook geen reizigerstrein. Dus een Bds+Sandite wagon+ 1700 is dat ook niet. Mvg. Bart |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
24-10-2013 18:52:27 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Je kan dan ook gewoon een Sandite installatie in de BDs knutselen als je toch moet verbouwen... maare we gingen toch weer on-topic naar de 1700? |
24-10-2013 19:51:39 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Quote Helaas: NSR heeft niet de kennis in huis om met goederenwagens om te gaan. Zie het debacel vorig naar met de 1700+goederenwagen+1700, waar vele fouten mee gemaakt zijn. Gaat dus niet werken. Bovendien doet DB Schenker dat dit jaar i.p.v. NSR. Groetjes, Emiel |
24-10-2013 20:01:38 | ||
---|---|---|
edje
|
Typisch een voorbeeld van het feit, dat het beroep van machinist aan het verdwijnen is. NSR wil geen machinisten meer die alles weten van het treinstel of lok waarmee ze rijden, NSR wil geen machinisten die alles kunnen rijden van lichte reizigerstrein tot zware D-trein of goederentrein. En met alle respect hoor, er zijn er genoeg die het allemaal wel weten of willen weten. Maar er zijn er genoeg die op een 1700 alleen maar hun cabine en het seinbeeld wat ze onderweg tegenkomen interesseren, maar wat er in de machinekamer gebeurd of hoe je een wagen moet aan of af moet haken, niet eens willen weten, want dat is allemaal maar vies enzo. En geloof me, toen machinisten nog wel mochten koppelen, heb ik wel eens gehoord, "Koppelen, nee dat doe ik niet, dan wordt ik vies...." Laatst bewerkt door edje op 24-10-2013 20:09 |
24-10-2013 20:07:44 | ||
---|---|---|
Bert13
|
Machinisten koppelen moet je inderdaad niet willen... Maar je maakt een goed punt met je betoog, wel jammer dat die Sandite-proef met 1700'n dan zo "mislukt" is vorig jaar - het was een hele aardige oplossing voor dit probleem. He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
24-10-2013 20:17:13 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Volgens mij is de truuk dat de treinen van EETC wel een wagen meester bin komt kijken, en het probleem voor de sandite combinatie is dat er binnen NSR/Nedtrain geen wagenmeesters meer zijn. Bij de goederenvervoerders is dat anders, daar is veelal de Mcn ook opgeleid tot wagenmeester zodat hij zijn eigen trein kan controleren. Dat laatste kun je binnen NSR/Nedtrain wel vergeten... |
24-10-2013 20:20:45 | ||
---|---|---|
ns1300
|
Maar dan snap ik niet waarom NSR de rangeerdiensten van EETC gaat overnemen later dit jaar? (met 1700'en..) |
24-10-2013 20:28:09 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Omdat de treinen die het betreft geen goederenwagens bevatten en gewoon door een storingsmonteur van Nedtrain kan worden nagezien. Diezelfde monteur is ook bevoegd om te koppelen/ontkoppelen, dus die NSR-machinist hoeft alleen maar de trein naar Asd te rijden. Groetjes, Emiel |
24-10-2013 20:36:47 | ||
---|---|---|
MDDM
|
Edje " heb ik wel eens gehoord". Trok jij laatst niet tegen iemand van leer over het feit dat die persoon iets melde en daarbij ook zei dat hij dat "van horen zeggen had" ? Nu doe je het zelf.... Bert13. Project is niet ' mislukt' maar uitbesteed aan DBS. Scheelt nsr weer mcn vrij maken voor die diensten Gr Joop mcn Lls |
24-10-2013 20:42:55 | ||
---|---|---|
2296
|
Men meent een 1700 en een Bvk van de DD-AR die over is en bouw daar de santdite installatie in. Voordeel geen goederenwagen meer, machinist heeft bekendheid met materieel. Nadeel je zal een aantal Bvk's een opknapbeurt moeten geven om er mee door te mogen rijden. |
24-10-2013 20:46:19 | ||
---|---|---|
edje
|
Quote Ja maar waren het niet, dat onder deze "heb ik wel eens gehoord", dat ik naast de mcn zat, die dat zei en dat ik dus maar onder de buffers door moest kruipen. En dat is dus een compleet andere "Ik heb wel eens gehoord." Laatst bewerkt door edje op 24-10-2013 20:46 |
24-10-2013 21:37:42 | ||
---|---|---|
bnv
|
Quote 1700 'en in de 3600 serie: volgens mij zo lang totdat ICR beschikbaar moet zijn op de lijn naar Brussel (mochten ze daarvoor ICR hieruit nodig hebben). Vervanging zou mooi kunnen plaatsvinden door inzet van de toekomstige DDZ zesjes. Zijn wat trager dan de viertjes (wellicht), maar waarschijnlijk vergelijkbaar met 1700 + ICR en er is ruimte genoeg in de dienstregeling. |
24-10-2013 23:46:31 | ||
---|---|---|
Wellie
|
Quote In de tijd dat mijn vader machinist was (1972-20012) was het heel normaal dat de machinist niks deden koppelen. Daar hadden ze tenslotte rangeerders voor uitgevonden. Al vanaf het stoomtijdperk was er duidelijk een hierachies patroon en dat is eigenlijk zo gebleven totdat het goederenvervoer weging bij NSR. |
25-10-2013 00:03:18 | ||
---|---|---|
marciekemp
|
Maar hoe zit het dan met koppelen/ontkoppelen van de Enl en Cnl te Emmerich?, doen dat de NS machinisten van de standplaatsen Ah en Nm ook niet zelf? |
25-10-2013 00:29:42 | ||
---|---|---|
frer
|
Nee, dat doet de duitse Zugchef van DB Autozug. |
25-10-2013 01:17:55 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Quote Reken daar maar niet op, DB heeft de bestelling voor ICx-treinen die ook in Nederland kunnen rijden geschrapt (zie http://de.wikipedia.org/wiki/DB_ICx#Bestell.C3.A4nderung). De locomotieven zullen de komende jaren nog wel wat taken te vervullen hebben, maar ik verwacht dat het vanaf 2015 snel zal afnemen. |
25-10-2013 17:37:32 | ||
---|---|---|
mtlx
|
Quote Normaal gebeurt dat door de mensen van DB Autozug GmbH, echter hebben de CNL/EN machinisten als een van de weinigen nog wél bevoegdheid voor het koppelen/ontkoppelen. Dus in uitzonderingsgevallen kunnen en mogen zij dat zonder problemen doen. Laatst bewerkt door mtlx op 25-10-2013 17:38 |
25-10-2013 18:11:10 | ||
---|---|---|
john2
|
In Duitsland zullen ze ook zoals hier in Nederland personeel hebben rondlopen, bijvoorbeeld rangeerders, die kunnen koppelen en ontkoppelen. Dan hoeft dit niet dringend een machinist tedoen. |
25-10-2013 19:09:52 | ||
---|---|---|
j.jager
|
Heb zelf een tijdje terug meegemaakt dat de rangeerders het niet wisten hoe ze een loc moesten koppelen en afkoppelen. Het betrof toen een team van Gn die de szigettrein mee moesten helpen en op aanwijzing van de dienstdoende MCN dat deden. Verder ben ik dan wel benieuwd hoe NSR het gaat doen als ze de Lm ritten gaan verzorgen van de nachttreinen. |
25-10-2013 19:23:06 | ||
---|---|---|
mich
|
Ze kunnen daarvoor net als Hispeed personeel inhuren van bijvoorbeeld Railwork, zoals reeds eerder is gedaan bij Szigettreinen en dergelijke. Dit personeel heeft ruime ervaring met de 1700, rangeren, enz. Maar inhuren is geloof ik niet meer hip bij NSR. |
25-10-2013 21:59:27 | ||
---|---|---|
broek53
|
Ik heb zo het vermoeden dat NSR het LM van de nachttreinen wel eens aan NedTrain zou kunnen overlaten, maar dat weet ik niet zeker. |
25-10-2013 22:12:58 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Waarom gaat men het schoonmaken en rangeren van EN en CNL niet gewoon net als bij de IC Berlijn te Aswplz doen? Sporen zat, tweede reinigingsperron is zo gebouwd en bovenal heb je dan geen tweede locomotief (en mcn) meer nodig voor de ritjes van en naar Asd. 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
25-10-2013 23:25:16 | ||
---|---|---|
IC140
|
Quote Duitsland - Asd - Aswplz (NedTrain aanwezig om te (ont)koppelen als de loc wordt omgereden) - Wgm en vv. |
26-10-2013 15:13:28 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Quote Nedtrain rijdt geen LM-ritten voor NSR omdat ze bijna geen machinisten hebben met volledige bevoegdheid. Bij de meeste die dat hadden, is de bevoegdheid teruggebracht tot beperkt bevoegd. Groetjes, Emiel |
26-10-2013 23:35:07 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Vanaf de Wgm gaat straks "gewoon"een Nedtrain rangeerder met de LLT mee naar Asd, zo moeilijk is dat niet. En waarom NSR haar Machinisten geen herinstructie koppelen laat geven ligt in het feit denk ik dat de rekenmeesters denken dat daar een complete dag voor nodig is ( en dan loopt het aardig op) maar in mijn ogen kan je dat gewoon in een verloren kwartiertje van een dagje herinstructie 1700 meenemen en kost het eigenlijk niks. Trouwens hoe kan een machinist beoordelen of zijn/haar lok goed is aangekoppeld zoals tenminste altijd in de taakomschrijving stond als hij/zij daar zelf geen verstand meer van zou hebben?? Ciao. |
26-10-2013 23:46:20 | ||
---|---|---|
j.jager
|
Heb zelf al meegemaakt dat een NSR mcn een rangeerder moest uitleggen hoe dat moest. Het betrof trouwens een rangeerder die dat normaal niet deed. |
27-10-2013 00:39:57 | ||
---|---|---|
MDDM
|
QuoteNou, dat voel je wel hoor of er goed gekoppeld is of niet. Visueel zien de meeste het ook wel. Alleen de laatste 2-3 opgeleide groepen mcn zullen het misschien niet weten. Die van Lls zeker niet. Mogen ook geen BDs rijden.. Gr Joop mcn Lls |
27-10-2013 01:20:14 | ||
---|---|---|
DutchFL
|
Quote Waarom? Omdat sinds de komst van de BDs/1700 stammen bij NSR niet meer omgelopen of veelvuldig gerangeerd met rijtuigen wordt. Als dat er werk er wel nog was, dan werd men daar tegenwoordig ook nog wel voor opgeleid. |
27-10-2013 01:37:01 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Zelfs in de tijd dat er nog wel veelvuldig werd gerangeerd zat de klad er al in op een gegeven moment, er zijn tenslotte niet voor niets een paar ICR's gebroken onderweg. 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
27-10-2013 02:00:59 | ||
---|---|---|
thom
|
Volgens mij waren dat juist stammen die onderlingen braken, en kwamen die net uit het onderhoud en waren daarbij niet correct gekoppeld. Daar kwam dus al geen Mcn meer bij aan te pas... Laatst bewerkt door thom op 27-10-2013 02:01 |
27-10-2013 06:47:15 | ||
---|---|---|
nohab
|
Die breuk was (het is toch maar 1 keer gebeurd?) toch 1 van de aanleidingen om over te stappen op dat stammensysteem? Tot die tijd reden rijtuigen altijd 'zelfstandig'. Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
27-10-2013 13:51:59 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Quote Het gaat er ook niet meer om of iemand "er verstand van heeft", maar of iemand aantoonbaar herinstructie heeft gehad, domweg omdat de regelgeving het voorschrijft. Na drie jaar verloopt een instructie/herinstructie met het gevolg dat je het dan niet meer mag. En dan doet het niet terzake of je in de afgelopen drie jaar dagelijks hebt gekoppeld/ontkoppeld of slechts sporadisch. Ik heb zelf een redelijke tijd als rangeerder op de Kijfhoek gelopen en dagelijks wagens vastgemaakt en losgemaakt. Lang genoeg dat het net als lopen is geworden: dat verleer je niet meer. Alleen ik mag het niet meer, want de laatste herinstructie is van meer dan drie jaar geleden. Groetjes, Emiel |
27-10-2013 14:22:11 | ||
---|---|---|
BGM104
|
Quote Als je 1700 onderweg overlijdt mag je, naast het optrommelen van een 2e loc, ook meteen ProRail ongevallenbestijding bellen omdat die nog wel kunnen koppelen. En iedereen hier maar klagen dat die versperringen zo lang duren, gek he? |
27-10-2013 16:43:00 | ||
---|---|---|
timtrein
|
NSR zal daarom zelf ook haar eigen treinen wel niet meer afslepen... |
27-10-2013 16:56:20 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Quote Da's onzin, want de wegsleep-loc is er eentje van BD Schenker. Daar zit een machinist op die gewoon mag koppelen/ontkoppelen. ProRail ongevallenbestijding komt er alleen aan te pas als er sprake is van materieel- en infraschade en bij ontsporingen. Daar is natuurlijk geen sprake van als alleen loc of treinstel er mee ophoudt. Groetjes, Emiel |
27-10-2013 19:08:42 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
* Mompelt iets over DD-AR en defecte DDM-1 stam bij Ohz * Is dus weldegelijk een keer gebeurd, maar inderdaad, normaliter komt er een andere vervoerder de trein ophalen. Laatst bewerkt door dlm4yjp op 27-10-2013 19:08 Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
27-10-2013 19:46:06 | ||
---|---|---|
edje
|
In mijn (niet meer geupdated) handboek, staat in Hoofdstuk 5 bij brand 1.1.4 Probeer het brandende deel los te koppelen van de rest van de trein. Hoe zit dat dan? Bij een brandende BDs die achterop een treinstam rijdt, moet men die dan lekker laten branden, of toch proberen af te koppelen? |
27-10-2013 19:56:35 | ||
---|---|---|
MDDM
|
Af laten fikken die rommel Gr Joop mcn Lls |
27-10-2013 20:07:20 | ||
---|---|---|
edje
|
Oke. Maar wat zegt het huidige handboek erover. |
27-10-2013 20:11:39 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator |
Idem: 1.1.4 Ontkoppelen materieel Probeer het brandende deel los te koppelen van het niet-brandende deel. Mvg. Bart |
27-10-2013 20:11:59 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Nood breekt wet zeg ik dan maar Maar ontkoppelen is niet nodig tenzij evacueren onmogelijk is. Voor de rest kun je toch wel aardig de vaste regel houden met: -Bij een kleine brand is het niet nodig om te ontkoppelen -Bij een grote brand kun je niet ontkoppelen zonder persoonlijk gevaar En als klapper: veel materieel is niet meer 1-2-3 ontkoppelbaar: ICM, V-IRM en DDZ hebben bijvoorbeeld connectorloze overgangen, voordat je dat een keer los hebt is de trein allang al geblusd/uitgebrand. En bij SLT? Mwah, beste uitdaging dacht ik zo met die draaistellen Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
27-10-2013 20:15:41 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
|
DDZ kan je gewoon losmaken bij elke bak %05% MCN ASD |
27-10-2013 20:52:21 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Ah, hebben ze dat toch aangepast, bij het prototype was dit namelijk niet het geval, daar werd de kabelboom direct doorgelust naar de verdeelbox. Het kan dan wel los, maar dan moet je even 2x50 schroefjes losdraaien (zo is het bij ICM volgensmij wel het geval). Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
27-10-2013 20:52:53 | ||
---|---|---|
KvdLee
|
DDZ is inderdaad alleen met schroefkoppeling gekoppeld dacht ik. Laatst bewerkt door KvdLee op 27-10-2013 20:53 Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl |
27-10-2013 20:54:55 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
dat is het mechanische gedeelte ja, het elektrisch gedeelte is een ander verhaal Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
27-10-2013 21:04:10 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
|
Dat zijn nog steeds gewoon stekkers MCN ASD |
27-10-2013 21:10:49 | ||
---|---|---|
edje
|
En dan nog, een paar dunne kabels voor de omroep / bestemmings systeem, rij je toch zo doormidden, wat al reeds is gebeurd. |
27-10-2013 21:19:40 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Ik heb het inderdaad even terug moeten zoeken op de foto's van het revisieproject van ICM, maar inderdaad, ik heb de tijdelijke kabels verward met de huidige Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
27-10-2013 21:48:31 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Je maakt nu een intrepetatie die kant noch wal raakt, het is nooit de bedoeling geweest dat je bij brand moet gaan proberen een treinstel in tweeën te trekken... Sowieso is wat je nu schets 'nieuw' te zijn al jaren orde van de dag, DDZ heeft schroefkoppelingen en VIRM een AK tussen de bakken maar verder heeft eigenlijk al het stroomlijnmaterieel ooit 'vaste' koppelingen tussen de bakken waar je op de baan niets mee kunt. Hoogspanningskabels voor bv tractiemotoren en compressoren zijn vaak ook 'vaste' kabels. Verder, als je al de tijd zou nemen alle stekkers los te trekken en koppelingen los te draaien etc, vergeet het maar dat een treinstel dan nog maar één meter van zijn plek zal komen... Nee, bij brand een treinstel aftrappen is wel het enige wat je kunt doen in de tijd die je hebt, maar over het algemeen zal iemand die tijd wel besteden aan zijn reizigers en het materieel laten voor wat het is... Laatst bewerkt door thom op 27-10-2013 21:51 |
28-10-2013 19:06:56 | ||
---|---|---|
mdj
|
Quote Ik kan me voorstellen dat het aankoppelen van een wagen/loc een groter veiligheidsrisico (verkeerd aankoppelen, te strak, te slap waardoor de koppeling breekt) dan het afkoppelen... Laatst bewerkt door mdj op 28-10-2013 19:09 Bij twijfel: gebruik beton. |
28-10-2013 20:24:54 | ||
---|---|---|
mijack1985
|
Kan het kloppen dat er een TD7 is met een Bf rijtuig er tussen. Ik zag er namelijk een klein uurtje geleden een rijden in Oss in de 3668. |
28-10-2013 21:36:48 | ||
---|---|---|
admin
Moderator |
Weinig toevoegend bericht en de reacties daarop (hoewel die heel netjes waren) verwijderd. Met vriendelijke groet, Peter van der Leek |
29-10-2013 01:40:49 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Quote Beide hebben zo hun risico's. Het vastmaken kan inderdaad de genoemde problemen geven, maar bij het losmaken de kopschokranen niet dichtzetten (tijdsdruk/snel/snel/snel) maar wel de slangen losmaken kan ook feest geven. De treinleiding is misschien wel leeg, maar op de hoofdreservoirleiding staat 8,5 tot 10 bar lucht op. Als je de slang loskrijgt met die druk erop, dan weet zo'n slang als ongeleid projectiel meestal 's mens zwakste plekjes wel te vinden. Groetjes, Emiel |
29-10-2013 15:16:00 | ||
---|---|---|
thom
|
Hebben we het nog maar niet over hoogspanning... |
29-10-2013 15:44:31 | ||
---|---|---|
erjen
|
Je moet niet op gejaagd worden door anderen gebeurd bij mij ook wel eens dat ze het proberen!! je moet gewoon je ding doen met het loshalen of kopppelen van loc rijtuigen en je niet laten opjagen dan kan er bijna nooit iets fout gaan. MVG Erjen Nedtrain MCN Ehv |
29-10-2013 15:45:37 | ||
---|---|---|
erjen
|
Klopt thom beugels op het dak kattenogen uit en de sleutels in de hand, anders haal je de hoogspannings kabel niet los. |
29-10-2013 16:17:08 | ||
---|---|---|
vrijgezel
|
Dat laatste geldt alleen voor (voorheen) NS-loks [dus 1100, 1200, 1300, 1500, 1600, 1700 en 1800]; "buitenlandse" e-loks (en dieselloks-met-electrische-treinverwarming) hebben dat niet. Ik heb het iniedergeval niet gezien bij de BR 186 en BR 189; die zijn ook zonder sleutels los te maken! |
29-10-2013 17:39:20 | ||
---|---|---|
BGM104
|
Ook bij BR186 gaat de rangeerder te Wgm, Rtst en Bd alleen aan het werk met de HS sleutels op zak. Bij aflevering van de Traxx zaten er zelfs mooie sleutelhangers aan, maar daar zijn er nu veel van zoek (want handig voor thuis). |
29-10-2013 17:46:16 | ||
---|---|---|
BGM104
|
Quote Zoals gister als DBS met de wegsleep dienst paraat staat zal dat ongetwijfeld zo zijn. Maar op normale dagen moet er ergens een loc gevorderd worden voor het baanvrij maken, dan moet DBS maar net in de buurt zijn, daar kan je niet altijd van uit gaan. Je kan ook een NS loc vorderen, maar dan heb je dus een probleem. Daarnaast zijn de locomotieven van DB Schenker niet toegelaten op het traject waar het vaakst een loc getrokken personentrein strand, de HSL. |
29-10-2013 17:58:43 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Zo vaak strand daar nou ook weer niet een trein, overigens rijdt DBS daar wel als het echt niet anders kan (gaat de HSL volledig BD). Dat is o.a. gebeurd toen een fyra in de groenharttunnel het begaf. Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
29-10-2013 18:08:55 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Quote Hispeed machinist erop dan maar? Daarvan mag het merendeel nog gewoon koppelen namelijk voor zover ik weet. 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
29-10-2013 18:14:10 | ||
---|---|---|
DutchFL
|
Die zijn er niet zoveel verspreid over het land. Storingsmonteur van nedtrain mee met de ns loc dus. |
29-10-2013 19:15:50 | ||
---|---|---|
sik214
|
QuoteHet verschil zit er (denk ik) meer in dat je bij de 'oude' NS-locs de sleutel nodig hebt om de hoogspanningskabel überhaupt los te maken en bij de BR186 je ze volgens de regels op zak moet hebben alvorens ze los te maken. Bij de laatste zit er dus geen belemmering op als je het vergeet. |
29-10-2013 19:17:23 | ||
---|---|---|
sik214
|
QuoteEen Strukton loc (met ECTS) heeft weleens een Fyra van de HSL gesleept, dus de ECTS 6400'en (6421-6442) zouden dat toch ook moeten mogen, of? |
29-10-2013 19:24:07 | ||
---|---|---|
MasterE
|
Klopt. Alleen is hij voorzien van ETCS. Laatst bewerkt door MasterE op 29-10-2013 19:25 Mcn Asd |
29-10-2013 22:18:25 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Quote Het is natuurlijk niet zo dat alles wat op de baan defect gaat, per definitie alleen maar met een loc weggesleept kan worden. Treinstellen zijn voor 99% wegsleepbaar met andere treinstellen. En voor die manier van koppelen is geen extra bevoegdheid nodig (gisteren nog met een VIRM de 2142 naar Utoz gesleept). Voeg daaraan toe dat het overgrote deel van de reizigerstreinen treinstellen zijn, lijkt me het niet voorhanden zijn van een loc een uitermate groot probleem. Groetjes, Emiel Laatst bewerkt door maigoda op 29-10-2013 22:19 |