Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Locomotieven/getrokken rijtuigen bij NS

Woensdag 23 okt 2013 - 18:15:43
NS1707
NS1707
Youtube UCuZf0cDdmnIn90WYCTr9aLA Flickr nsbodegraven
Quote
MDDM (wo 23 okt 2013 18:13:07 www.somda.nl): Alleen de 3600 serie blijft met die treinen rijden.
Wel raar, vroeger reed het echt op veel lijnen (niet in mijn tijd in ieder geval)
En nu alleen nog op de (1900) 3600

Maar ja vooruitgang, en traxx met ICRm en Bds, lijkt me leuk om te zien

Laatst bewerkt door SleutelMan op Vrijdag 25 okt 2013 om 13:37:52, reden: topic afgesplitst

Woensdag 23 okt 2013 - 18:18:26
Janno97
Janno97
Twitter Janno97 Flickr Niels97
NS wil van getrokken treinen af.

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Woensdag 23 okt 2013 - 18:23:25
NS1707
NS1707
Youtube UCuZf0cDdmnIn90WYCTr9aLA Flickr nsbodegraven
Quote
Janno97 (wo 23 okt 2013 18:18:26 www.somda.nl): NS wil van getrokken treinen af.
Waarom eigenlijk, stammen vind ik juist mooi (mijn mening)
Vooral 11/12/1700 met die lange IC's

Woensdag 23 okt 2013 - 18:31:02
nohab
nohab
Flickr bvisser
Rijden met treinstellen is goedkoper dan met getrokken treinen. En ik ben het met je eens, getrokken reizigerstreinen zijn veel leuker. Maar zullen in de toekomst wel een marginaal verschijnsel zijn, ook in het lange-afstandsverkeer. In alle landen van Europa is deze trend waarneembaar.

Laatst bewerkt door nohab op Woensdag 23 okt 2013 om 18:31:32

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Woensdag 23 okt 2013 - 18:42:06
NS1707
NS1707
Youtube UCuZf0cDdmnIn90WYCTr9aLA Flickr nsbodegraven
oké, is het dan ook niet beter om een lang treinstel te laten rijden ipv koppelen

Woensdag 23 okt 2013 - 19:43:48
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Nee, korte treinstellen zijn handiger.
Op zondag kun je dan een kort treinstel laten rijden, op de andere dagen kun je datzelfde stel combineren voor meer capaciteit.

En als je een treinstel zou hebben bestaande uit bijvoorbeeld 8 rijtuigen, en 1 daarvan heeft bijvoorbeeld een kapot draaistel, dan zou je gelijk 8 rijtuigen aan de kant moeten zetten.


Woensdag 23 okt 2013 - 19:56:54
rob_ehv
rob_ehv
Behalve als je een trein als de CNL/EN hebt. dan is een treinstel wel erg lastig

robq

Woensdag 23 okt 2013 - 19:57:45
ns1300
ns1300
Quote
NS1707 (wo 23 okt 2013 18:42:06 somda.nl): oké, is het dan ook niet beter om een lang treinstel te laten rijden ipv koppelen
Treinstellen koppelen makkelijker dan getrokken treinen.

Laatst bewerkt door ns1300 op Woensdag 23 okt 2013 om 19:58:11

Woensdag 23 okt 2013 - 21:03:26
NS1707
NS1707
Youtube UCuZf0cDdmnIn90WYCTr9aLA Flickr nsbodegraven
Quote
ns1300 (wo 23 okt 2013 19:57:45 www.somda.nl):
Quote
NS1707 (wo 23 okt 2013 18:42:06 somda.nl): oké, is het dan ook niet beter om een lang treinstel te laten rijden ipv koppelen
Treinstellen koppelen makkelijker dan getrokken treinen.
Weet ik maar ik bedoel meer van een 10 delig/8 delig treinstel dus 2 koppen

Woensdag 23 okt 2013 - 22:21:32
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Langere getrokken treinen zijn an sich goedkoper, zéker als je de loc 's nachts ook in de goederendienst kan gebruiken, maar de hoeveelheid personeel en logistiek die je voor het rangeren nodig hebt, dat is waar het op afketst. Daarom zie je steeds meer treinstellen komen.

Woensdag 23 okt 2013 - 23:06:39
maigoda
maigoda
Locs 's nachts in de goederendienst? Dat gebeurd bij NSR al 14 jaar niet meer. Dat zal ook wel als reden meespelen om steeds meer met treinstellen de dienst uit te voeren.
Groetjes,
Emiel

Donderdag 24 okt 2013 - 05:22:35
nohab
nohab
Flickr bvisser
En dat gebeurT niet alleen bij NSR niet meer, maar in heel Europa zie je die trend doordat goederen- en reizigersvervoer meer en meer door aparte bedrijven worden verzorgd. Treinen met locs zul je in de toekomst hoofdzakelijk voor goederentreinen zien.

Laatst bewerkt door nohab op Donderdag 24 okt 2013 om 05:23:37

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Donderdag 24 okt 2013 - 10:07:20
john2
john2
Ik zie locs niet helemaal uit het beeld van de NS verdwijnen. Locs zullen toch wel nodig blijven. Anders vervoerders als NS in het goederen vervoer rijden ook met locs. NS zelf zal ook nog wel goederen vervoer doen.

Donderdag 24 okt 2013 - 10:19:15
nohab
nohab
Flickr bvisser
NS doet nu al jaren nul komma niks meer in het goederenvervoer en in de toekomst gaan ze dat ook zeker niet doen.

Laatst bewerkt door nohab op Donderdag 24 okt 2013 om 10:33:41

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Donderdag 24 okt 2013 - 10:22:20
treinefan
treinefan
Facebook amfktr Flickr 85236002@N07/
Sterker nog, een reizigersvervoerder mag geen eens meer goederentreinen rijden, zie ook het topic over de OverNightExpress.

Donderdag 24 okt 2013 - 10:36:44
john2
john2
En andersom dan? Mag een goederenvervoerder reizigersvervoer doen? En in een ver verleden heeft NS naast reizigervervoer toch ook goederenvervoer gedaan tot andere vervoerders zich aandiende voor goederen vervoer tedoen.

Donderdag 24 okt 2013 - 10:51:16
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Goederenvervoerders mogen geen reizigersvervoer doen. Wel indien ze het aanvragen besloten reizigers vervoer.

Donderdag 24 okt 2013 - 10:54:29
nohab
nohab
Flickr bvisser
Volgens mij is dat puur afhankelijk van wat er in een toelatingsovereenkomst staat. Als een vervoerder een overeenkomst aanvraagt komt daar alleen in te staan waar om gevraagd wordt. NS heeft geen belangstelling voor het verrichten van goederenvervoer, vraagt dat dus ook niet aan en dus staat dat ook niet hun toelatingsoveenkomst.

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Donderdag 24 okt 2013 - 12:06:31
daniel81
daniel81
Quote
nohab (do 24 okt 2013 10:54:29 www.somda.nl): Volgens mij is dat puur afhankelijk van wat er in een toelatingsovereenkomst staat. Als een vervoerder een overeenkomst aanvraagt komt daar alleen in te staan waar om gevraagd wordt. NS heeft geen belangstelling voor het verrichten van goederenvervoer, vraagt dat dus ook niet aan en dus staat dat ook niet hun toelatingsoveenkomst.
Het heeft niet veel met de 1700-en te maken, maar om toch nog even een duit in het zakje te doen:
bij de privatisering van het spoorgebeuren rond 2000 zie je overal dat er onmiddellijk een scheiding kwam van de reizigers- en goederentak, niet alleen in Nederland maar ook in Duitsland, Scandinavië enz. De eenvoudige reden is m.i. dat de goederensector volledig geliberaliseerd is, terwijl reizigersvervoer vaak overheidssteun krijgt. Dat kan leiden tot oneerlijke concurrentie omdat een reizigers- én goederenvervoerder eventuele verliezen op het goederenvervoer kan compenseren met de overheidssteun dat voor het reizigersvervoer bedoeld is.
Daarom zal er ongetwijfeld een richtlijn zijn dat bedrijven die zowel reizigers-als goederenvervoer verrichten dat boekhoudkundig scheiden.
Dat kan niet alleen bij voormalige staatsbedrijven (bv DB), maar ook bij particuliere vervoerders (Veolia)

Laatst bewerkt door daniel81 op Donderdag 24 okt 2013 om 12:07:07

Donderdag 24 okt 2013 - 12:11:31
daniel81
daniel81
Quote
timtrein (do 24 okt 2013 12:02:48 www.somda.nl): Getrokken reizigerstreinen met 1700 hebben hier geen lang leven meer:
- December dit jaar exit uit de 1900
- Eind volgend jaar is Emmerich niet meer bereikbaar voor 1500V =
- DDAR/DDM-1 keert misschien nog even terug, maar ook niet langer dan 2018 en in bescheiden hoeveelheid
- Hoe lang ICR nog in de 3600 blijft rijden (of elders op het klassieke net) moet je maar afwachten
- En tot slot komt rond 2017 de ICx de Berlijn-IC vervangen.
Dan moet W.A. van Buren ook op zoek naar een nieuw tractiemiddel voor z'n trein, ik heb al wel een suggestie
www.bahnbilder.de

Donderdag 24 okt 2013 - 12:21:26
maigoda
maigoda
Quote
mich (do 24 okt 2013 10:51:16 www.somda.nl): Goederenvervoerders mogen geen reizigersvervoer doen. Wel indien ze het aanvragen besloten reizigers vervoer.
Even ter algemene informatie. In principe ben je "vervoerder". Afhankelijk van welke vervoers-attesten je hebt, mag je vervoer regelen binnen deze attesten. Er zijn er zoiezo drie: 'goederenvervoer', 'besloten vervoer' en 'openbaar vervoer', waarbij het zo is dat als je 'openbaar vervoer' hebt, je automatisch ook besloten vervoer mag doen. In feite is het een uitgebreidere versie van 'besloten vervoer'. NSR en de regionale reizigersvervoerders hebben alleen 'openbaar vervoer'. Van de pariculiere goederenvervoerders zijn er een aantal die naast het goederenattest ook het attest voor besloten vervoer hebben.

Wat NSR betreft: die mag dus geen goederentreinen rijden. Wat dat in de praktijk betekend hebben we kunnen zien vorig jaar met de Sandite-samenstelling 1700+wagen+1700. Ik zal er verder niet over uitwijden, maar ILT heeft een sanctie opgelegd omdat de boel zeer slecht geregeld was op vele punten. Dat komt er van als je al 13 jaar geen goederenwagens meer van dichtbij hebt gezien er niemand in het bedrijf nog wist wat er bij komt kijken om met zo'n wagen om te gaan.
Groetjes,
Emiel

Donderdag 24 okt 2013 - 12:22:57
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Qua kleur dacht ik meer aan Locon...
De ICx wordt trouwens wat later zag ik, maar de ICB zie ik te zijner tijd ook nog wel doorgaand met DB-loc gaan rijden, of desnoods met locwissel en 186/189.

Donderdag 24 okt 2013 - 13:21:35
john2
john2
Als de NS niet meer met getrokken IC door een loc laten trekken, dan moeten er toch nog NS personeel zijn die moeten weten en kunnen hoe er een loc afgekoppeld een aangekoppeld moet worden. Net zoals rijtuigen gekoppeld en ontkoppeld worden. Dit dan op bepaalde plekken in den landen waar nog treinen zijn die dit nodig hebben. Ik denk bijvoorbeeld aan buitenlands treinverkeer. Besloten treinverkeer, zoals de Lourderstreinen, die dan in Maastricht van loc verwisseld moeten worden en de goederentreinen die van Maastricht naar Belgie gaan en vanaf Belgie Maastricht binnen komen. Dan moet er toch loc wissel plaats vinden.

Donderdag 24 okt 2013 - 13:25:19
MDDM
MDDM
We kunnen het ook wel, maar mogen het niet meer.

Gr Joop mcn Lls

Donderdag 24 okt 2013 - 13:34:23
john2
john2
Waar die regel van komt dat machinisten en eventueel HC niet meer mogen koppelen en ontkoppelen van rijtuigen en locs weet ik ook niet. Maar er kunnen wel (nood)gevallen voor doen dat dit wel wenselijk zou zijn. Eer dat een reizigers of goederentrein moet wachten dat er een bevoegd persoon aanwezig is die dit wel mag, dan is er al een heleboel onnodige tijd verstreken.

Donderdag 24 okt 2013 - 13:38:38
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Dan nemen ze maar voor lief dan, overigens als er een goederentrein strand en een passagierstrein van NSR deze af moet slepen kan de MCN van de goederentrein deze wel koppelen (die heeft wel bevoegdheid).
Vrijwel alle NSR MCN's hebben geen bevoegdheden meer om te koppelen (een heel klein handje vol mogen het nog, maar ook die zijn dat kwijt per 2014).

Laatst bewerkt door dlm4yjp op Donderdag 24 okt 2013 om 13:39:03

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Donderdag 24 okt 2013 - 16:59:45
maigoda
maigoda
Quote
john2 (do 24 okt 2013 13:34:23 somda.nl): Waar die regel van komt dat machinisten en eventueel HC niet meer mogen koppelen en ontkoppelen van rijtuigen en locs weet ik ook niet. Maar er kunnen wel (nood)gevallen voor doen dat dit wel wenselijk zou zijn. Eer dat een reizigers of goederentrein moet wachten dat er een bevoegd persoon aanwezig is die dit wel mag, dan is er al een heleboel onnodige tijd verstreken.
Bij de laatste 1700-herinstructie is er geen herinstructie koppelen/ontkoppelen meer gegeven. Gevolg: een NSR-machinist mag geen 1700/locs meer koppelen/ontkoppelen, want de vorige herinstructie is verlopen (was maar drie jaar geldig).
Groetjes,
Emiel

Donderdag 24 okt 2013 - 18:37:11
sik214
sik214
Een oplossing om NSR sandite wagons te laten rijden is de goederenwagon een reizigerstrein/personentrein keur te geven (zoals ook de EETC autotransporters hebben). Als je daarbij een ICRm BDs herindienst steld, met een stuurstroomkabel over de goederenwagon ben je ook nog eens veel wendbaarder én je spaart een loc uit t.o.v. vorig jaar. (Ont)koppelen is dan ook niet nodig.

Laatst bewerkt door sik214 op Donderdag 24 okt 2013 om 18:37:36

Donderdag 24 okt 2013 - 18:46:36
bart84
Moderator
bart84
Een LM-rit is ook geen reizigerstrein. Dus een Bds+Sandite wagon+ 1700 is dat ook niet.

Mvg. Bart

Donderdag 24 okt 2013 - 18:52:27
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Je kan dan ook gewoon een Sandite installatie in de BDs knutselen als je toch moet verbouwen... maare we gingen toch weer on-topic naar de 1700?

Donderdag 24 okt 2013 - 19:51:39
maigoda
maigoda
Quote
sik214 (do 24 okt 2013 18:37:11 www.somda.nl): Een oplossing om NSR sandite wagons te laten rijden is de goederenwagon een reizigerstrein/personentrein keur te geven (zoals ook de EETC autotransporters hebben). Als je daarbij een ICRm BDs herindienst steld, met een stuurstroomkabel over de goederenwagon ben je ook nog eens veel wendbaarder én je spaart een loc uit t.o.v. vorig jaar. (Ont)koppelen is dan ook niet nodig.
Helaas: NSR heeft niet de kennis in huis om met goederenwagens om te gaan. Zie het debacel vorig naar met de 1700+goederenwagen+1700, waar vele fouten mee gemaakt zijn. Gaat dus niet werken. Bovendien doet DB Schenker dat dit jaar i.p.v. NSR.
Groetjes,
Emiel

Donderdag 24 okt 2013 - 20:01:38
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Typisch een voorbeeld van het feit, dat het beroep van machinist aan het verdwijnen is. NSR wil geen machinisten meer die alles weten van het treinstel of lok waarmee ze rijden, NSR wil geen machinisten die alles kunnen rijden van lichte reizigerstrein tot zware D-trein of goederentrein.
En met alle respect hoor, er zijn er genoeg die het allemaal wel weten of willen weten. Maar er zijn er genoeg die op een 1700 alleen maar hun cabine en het seinbeeld wat ze onderweg tegenkomen interesseren, maar wat er in de machinekamer gebeurd of hoe je een wagen moet aan of af moet haken, niet eens willen weten, want dat is allemaal maar vies enzo. En geloof me, toen machinisten nog wel mochten koppelen, heb ik wel eens gehoord, "Koppelen, nee dat doe ik niet, dan wordt ik vies...."

Laatst bewerkt door edje op Donderdag 24 okt 2013 om 20:09:18


Donderdag 24 okt 2013 - 20:07:44
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Machinisten koppelen moet je inderdaad niet willen... Maar je maakt een goed punt met je betoog, wel jammer dat die Sandite-proef met 1700'n dan zo "mislukt" is vorig jaar - het was een hele aardige oplossing voor dit probleem.

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Donderdag 24 okt 2013 - 20:17:13
thom
thom
Quote
sik214 (do 24 okt 2013 18:37:11 somda.nl): Een oplossing om NSR sandite wagons te laten rijden is de goederenwagon een reizigerstrein/personentrein keur te geven (zoals ook de EETC autotransporters hebben). Als je daarbij een ICRm BDs herindienst steld, met een stuurstroomkabel over de goederenwagon ben je ook nog eens veel wendbaarder én je spaart een loc uit t.o.v. vorig jaar. (Ont)koppelen is dan ook niet nodig.
Volgens mij is de truuk dat de treinen van EETC wel een wagen meester bin komt kijken, en het probleem voor de sandite combinatie is dat er binnen NSR/Nedtrain geen wagenmeesters meer zijn.

Bij de goederenvervoerders is dat anders, daar is veelal de Mcn ook opgeleid tot wagenmeester zodat hij zijn eigen trein kan controleren.
Dat laatste kun je binnen NSR/Nedtrain wel vergeten...

Donderdag 24 okt 2013 - 20:20:45
ns1300
ns1300
Maar dan snap ik niet waarom NSR de rangeerdiensten van EETC gaat overnemen later dit jaar? (met 1700'en..)

Donderdag 24 okt 2013 - 20:28:09
maigoda
maigoda
Omdat de treinen die het betreft geen goederenwagens bevatten en gewoon door een storingsmonteur van Nedtrain kan worden nagezien. Diezelfde monteur is ook bevoegd om te koppelen/ontkoppelen, dus die NSR-machinist hoeft alleen maar de trein naar Asd te rijden.
Groetjes,
Emiel

Donderdag 24 okt 2013 - 20:36:47
MDDM
MDDM
Edje " heb ik wel eens gehoord". Trok jij laatst niet tegen iemand van leer over het feit dat die persoon iets melde en daarbij ook zei dat hij dat "van horen zeggen had" ? Nu doe je het zelf....

Bert13. Project is niet ' mislukt' maar uitbesteed aan DBS. Scheelt nsr weer mcn vrij maken voor die diensten

Gr Joop mcn Lls

Donderdag 24 okt 2013 - 20:42:55
2296
2296
Men meent een 1700 en een Bvk van de DD-AR die over is en bouw daar de santdite installatie in. Voordeel geen goederenwagen meer, machinist heeft bekendheid met materieel. Nadeel je zal een aantal Bvk's een opknapbeurt moeten geven om er mee door te mogen rijden.

Donderdag 24 okt 2013 - 20:46:19
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Quote
MDDM (do 24 okt 2013 20:36:47 www.somda.nl): Edje " heb ik wel eens gehoord". Trok jij laatst niet tegen iemand van leer over het feit dat die persoon iets melde en daarbij ook zei dat hij dat "van horen zeggen had" ? Nu doe je het zelf....
Ja maar waren het niet, dat onder deze "heb ik wel eens gehoord", dat ik naast de mcn zat, die dat zei en dat ik dus maar onder de buffers door moest kruipen. En dat is dus een compleet andere "Ik heb wel eens gehoord."

Laatst bewerkt door edje op Donderdag 24 okt 2013 om 20:46:52


Donderdag 24 okt 2013 - 21:37:42
bnv
bnv
Quote
timtrein (do 24 okt 2013 12:02:48 www.somda.nl): Getrokken reizigerstreinen met 1700 hebben hier geen lang leven meer:
- December dit jaar exit uit de 1900
- Eind volgend jaar is Emmerich niet meer bereikbaar voor 1500V =
- DDAR/DDM-1 keert misschien nog even terug, maar ook niet langer dan 2018 en in bescheiden hoeveelheid
- Hoe lang ICR nog in de 3600 blijft rijden (of elders op het klassieke net) moet je maar afwachten
- En tot slot komt rond 2017 de ICx de Berlijn-IC vervangen.
1700 'en in de 3600 serie: volgens mij zo lang totdat ICR beschikbaar moet zijn op de lijn naar Brussel (mochten ze daarvoor ICR hieruit nodig hebben).
Vervanging zou mooi kunnen plaatsvinden door inzet van de toekomstige DDZ zesjes. Zijn wat trager dan de viertjes (wellicht), maar waarschijnlijk vergelijkbaar met 1700 + ICR en er is ruimte genoeg in de dienstregeling.

Donderdag 24 okt 2013 - 23:46:31
Wellie
Wellie
Quote
edje (do 24 okt 2013 20:01:38 www.somda.nl): Typisch een voorbeeld van het feit, dat het beroep van machinist aan het verdwijnen is. NSR wil geen machinisten meer die alles weten van het treinstel of lok waarmee ze rijden, NSR wil geen machinisten die alles kunnen rijden van lichte reizigerstrein tot zware D-trein of goederentrein.
En met alle respect hoor, er zijn er genoeg die het allemaal wel weten of willen weten. Maar er zijn er genoeg die op een 1700 alleen maar hun cabine en het seinbeeld wat ze onderweg tegenkomen interesseren, maar wat er in de machinekamer gebeurd of hoe je een wagen moet aan of af moet haken, niet eens willen weten, want dat is allemaal maar vies enzo. En geloof me, toen machinisten nog wel mochten koppelen, heb ik wel eens gehoord, "Koppelen, nee dat doe ik niet, dan wordt ik vies...."
In de tijd dat mijn vader machinist was (1972-20012) was het heel normaal dat de machinist niks deden koppelen. Daar hadden ze tenslotte rangeerders voor uitgevonden. Al vanaf het stoomtijdperk was er duidelijk een hierachies patroon en dat is eigenlijk zo gebleven totdat het goederenvervoer weging bij NSR.

Vrijdag 25 okt 2013 - 00:03:18
marciekemp
marciekemp
Maar hoe zit het dan met koppelen/ontkoppelen van de Enl en Cnl te Emmerich?, doen dat de NS machinisten van de standplaatsen Ah en Nm ook niet zelf?

Vrijdag 25 okt 2013 - 00:29:42
frer
frer
Nee, dat doet de duitse Zugchef van DB Autozug.

Vrijdag 25 okt 2013 - 01:17:55
AlexNL
AlexNL
Quote
timtrein (do 24 okt 2013 12:02:48 www.somda.nl): Getrokken reizigerstreinen met 1700 hebben hier geen lang leven meer:
- En tot slot komt rond 2017 de ICx de Berlijn-IC vervangen.
Reken daar maar niet op, DB heeft de bestelling voor ICx-treinen die ook in Nederland kunnen rijden geschrapt (zie de.wikipedia.org).

De locomotieven zullen de komende jaren nog wel wat taken te vervullen hebben, maar ik verwacht dat het vanaf 2015 snel zal afnemen.

Vrijdag 25 okt 2013 - 17:37:32
mtlx
mtlx
Quote
marciekemp (vr 25 okt 2013 00:03:18 somda.nl): Maar hoe zit het dan met koppelen/ontkoppelen van de Enl en Cnl te Emmerich?, doen dat de NS machinisten van de standplaatsen Ah en Nm ook niet zelf?
Normaal gebeurt dat door de mensen van DB Autozug GmbH, echter hebben de CNL/EN machinisten als een van de weinigen nog wél bevoegdheid voor het koppelen/ontkoppelen. Dus in uitzonderingsgevallen kunnen en mogen zij dat zonder problemen doen.

Laatst bewerkt door mtlx op Vrijdag 25 okt 2013 om 17:38:08

Vrijdag 25 okt 2013 - 18:11:10
john2
john2
In Duitsland zullen ze ook zoals hier in Nederland personeel hebben rondlopen, bijvoorbeeld rangeerders, die kunnen koppelen en ontkoppelen. Dan hoeft dit niet dringend een machinist tedoen.

Vrijdag 25 okt 2013 - 19:09:52
j.jager
j.jager
Heb zelf een tijdje terug meegemaakt dat de rangeerders het niet wisten hoe ze een loc moesten koppelen en afkoppelen. Het betrof toen een team van Gn die de szigettrein mee moesten helpen en op aanwijzing van de dienstdoende MCN dat deden.

Verder ben ik dan wel benieuwd hoe NSR het gaat doen als ze de Lm ritten gaan verzorgen van de nachttreinen.

Vrijdag 25 okt 2013 - 19:23:06
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Ze kunnen daarvoor net als Hispeed personeel inhuren van bijvoorbeeld Railwork, zoals reeds eerder is gedaan bij Szigettreinen en dergelijke. Dit personeel heeft ruime ervaring met de 1700, rangeren, enz. Maar inhuren is geloof ik niet meer hip bij NSR.

Vrijdag 25 okt 2013 - 21:59:27
broek53
broek53
Ik heb zo het vermoeden dat NSR het LM van de nachttreinen wel eens aan NedTrain zou kunnen overlaten, maar dat weet ik niet zeker.

Vrijdag 25 okt 2013 - 22:12:58
Frontier
Frontier
Waarom gaat men het schoonmaken en rangeren van EN en CNL niet gewoon net als bij de IC Berlijn te Aswplz doen? Sporen zat, tweede reinigingsperron is zo gebouwd en bovenal heb je dan geen tweede locomotief (en mcn) meer nodig voor de ritjes van en naar Asd.

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Vrijdag 25 okt 2013 - 23:25:16
IC140
IC140
Quote
broek53 (vr 25 okt 2013 21:59:27 www.somda.nl): Ik heb zo het vermoeden dat NSR het LM van de nachttreinen wel eens aan NedTrain zou kunnen overlaten, maar dat weet ik niet zeker.
Duitsland - Asd - Aswplz (NedTrain aanwezig om te (ont)koppelen als de loc wordt omgereden) - Wgm en vv.

Zaterdag 26 okt 2013 - 15:13:28
maigoda
maigoda
Quote
broek53 (vr 25 okt 2013 21:59:27 www.somda.nl): Ik heb zo het vermoeden dat NSR het LM van de nachttreinen wel eens aan NedTrain zou kunnen overlaten, maar dat weet ik niet zeker.
Nedtrain rijdt geen LM-ritten voor NSR omdat ze bijna geen machinisten hebben met volledige bevoegdheid. Bij de meeste die dat hadden, is de bevoegdheid teruggebracht tot beperkt bevoegd.
Groetjes,
Emiel

Zaterdag 26 okt 2013 - 23:35:07
cuneo56
cuneo56
Vanaf de Wgm gaat straks "gewoon"een Nedtrain rangeerder met de LLT mee naar Asd, zo moeilijk is dat niet.

En waarom NSR haar Machinisten geen herinstructie koppelen laat geven ligt in het feit denk ik dat de rekenmeesters denken dat daar een complete dag voor nodig is ( en dan loopt het aardig op) maar in mijn ogen kan je dat gewoon in een verloren kwartiertje van een dagje herinstructie 1700 meenemen en kost het eigenlijk niks.
Trouwens hoe kan een machinist beoordelen of zijn/haar lok goed is aangekoppeld zoals tenminste altijd in de taakomschrijving stond als hij/zij daar zelf geen verstand meer van zou hebben??
Ciao.

Zaterdag 26 okt 2013 - 23:46:20
j.jager
j.jager
Heb zelf al meegemaakt dat een NSR mcn een rangeerder moest uitleggen hoe dat moest. Het betrof trouwens een rangeerder die dat normaal niet deed.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Zondag 27 okt 2013 - 00:39:57
MDDM
MDDM
Quote
cuneo56 (za 26 okt 2013 23:35:07 www.somda.nl):
Trouwens hoe kan een machinist beoordelen of zijn/haar lok goed is aangekoppeld zoals tenminste altijd in de taakomschrijving stond als hij/zij daar zelf geen verstand meer van zou hebben??
Ciao.
Nou, dat voel je wel hoor of er goed gekoppeld is of niet. Visueel zien de meeste het ook wel. Alleen de laatste 2-3 opgeleide groepen mcn zullen het misschien niet weten. Die van Lls zeker niet. Mogen ook geen BDs rijden..

Gr Joop mcn Lls

Zondag 27 okt 2013 - 01:20:14
DutchFL
DutchFL
Quote
cuneo56 (za 26 okt 2013 23:35:07 somda.nl): Vanaf de Wgm gaat straks "gewoon"een Nedtrain rangeerder met de LLT mee naar Asd, zo moeilijk is dat niet.

En waarom NSR haar Machinisten geen herinstructie koppelen laat geven ligt in het feit denk ik dat de rekenmeesters denken dat daar een complete dag voor nodig is ( en dan loopt het aardig op) maar in mijn ogen kan je dat gewoon in een verloren kwartiertje van een dagje herinstructie 1700 meenemen en kost het eigenlijk niks.
Trouwens hoe kan een machinist beoordelen of zijn/haar lok goed is aangekoppeld zoals tenminste altijd in de taakomschrijving stond als hij/zij daar zelf geen verstand meer van zou hebben??
Ciao.
Waarom? Omdat sinds de komst van de BDs/1700 stammen bij NSR niet meer omgelopen of veelvuldig gerangeerd met rijtuigen wordt.

Als dat er werk er wel nog was, dan werd men daar tegenwoordig ook nog wel voor opgeleid.

Zondag 27 okt 2013 - 01:37:01
Frontier
Frontier
Zelfs in de tijd dat er nog wel veelvuldig werd gerangeerd zat de klad er al in op een gegeven moment, er zijn tenslotte niet voor niets een paar ICR's gebroken onderweg.

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Zondag 27 okt 2013 - 02:00:59
thom
thom
Volgens mij waren dat juist stammen die onderlingen braken, en kwamen die net uit het onderhoud en waren daarbij niet correct gekoppeld.

Daar kwam dus al geen Mcn meer bij aan te pas...

Laatst bewerkt door thom op Zondag 27 okt 2013 om 02:01:38

Zondag 27 okt 2013 - 06:47:15
nohab
nohab
Flickr bvisser
Die breuk was (het is toch maar 1 keer gebeurd?) toch 1 van de aanleidingen om over te stappen op dat stammensysteem? Tot die tijd reden rijtuigen altijd 'zelfstandig'.

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Zondag 27 okt 2013 - 13:51:59
maigoda
maigoda
Quote
cuneo56 (za 26 okt 2013 23:35:07 www.somda.nl): Vanaf de Wgm gaat straks "gewoon"een Nedtrain rangeerder met de LLT mee naar Asd, zo moeilijk is dat niet.

En waarom NSR haar Machinisten geen herinstructie koppelen laat geven ligt in het feit denk ik dat de rekenmeesters denken dat daar een complete dag voor nodig is ( en dan loopt het aardig op) maar in mijn ogen kan je dat gewoon in een verloren kwartiertje van een dagje herinstructie 1700 meenemen en kost het eigenlijk niks.
Trouwens hoe kan een machinist beoordelen of zijn/haar lok goed is aangekoppeld zoals tenminste altijd in de taakomschrijving stond als hij/zij daar zelf geen verstand meer van zou hebben??
Ciao.
Het gaat er ook niet meer om of iemand "er verstand van heeft", maar of iemand aantoonbaar herinstructie heeft gehad, domweg omdat de regelgeving het voorschrijft. Na drie jaar verloopt een instructie/herinstructie met het gevolg dat je het dan niet meer mag. En dan doet het niet terzake of je in de afgelopen drie jaar dagelijks hebt gekoppeld/ontkoppeld of slechts sporadisch. Ik heb zelf een redelijke tijd als rangeerder op de Kijfhoek gelopen en dagelijks wagens vastgemaakt en losgemaakt. Lang genoeg dat het net als lopen is geworden: dat verleer je niet meer. Alleen ik mag het niet meer, want de laatste herinstructie is van meer dan drie jaar geleden.
Groetjes,
Emiel

Zondag 27 okt 2013 - 14:22:11
BGM104
BGM104
Quote
AlexO (zo 27 okt 2013 01:20:14 www.somda.nl):
Quote
cuneo56 (za 26 okt 2013 23:35:07 somda.nl): (...)
Trouwens hoe kan een machinist beoordelen of zijn/haar lok goed is aangekoppeld zoals tenminste altijd in de taakomschrijving stond als hij/zij daar zelf geen verstand meer van zou hebben??
Ciao.
Waarom? Omdat sinds de komst van de BDs/1700 stammen bij NSR niet meer omgelopen of veelvuldig gerangeerd met rijtuigen wordt.

Als dat er werk er wel nog was, dan werd men daar tegenwoordig ook nog wel voor opgeleid.
Als je 1700 onderweg overlijdt mag je, naast het optrommelen van een 2e loc, ook meteen ProRail ongevallenbestijding bellen omdat die nog wel kunnen koppelen. En iedereen hier maar klagen dat die versperringen zo lang duren, gek he?

Zondag 27 okt 2013 - 16:43:00
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
NSR zal daarom zelf ook haar eigen treinen wel niet meer afslepen...

Zondag 27 okt 2013 - 16:56:20
maigoda
maigoda
Quote
BGM104 (zo 27 okt 2013 14:22:11 www.somda.nl):Als je 1700 onderweg overlijdt mag je, naast het optrommelen van een 2e loc, ook meteen ProRail ongevallenbestijding bellen omdat die nog wel kunnen koppelen. En iedereen hier maar klagen dat die versperringen zo lang duren, gek he?
Da's onzin, want de wegsleep-loc is er eentje van BD Schenker. Daar zit een machinist op die gewoon mag koppelen/ontkoppelen. ProRail ongevallenbestijding komt er alleen aan te pas als er sprake is van materieel- en infraschade en bij ontsporingen. Daar is natuurlijk geen sprake van als alleen loc of treinstel er mee ophoudt.
Groetjes,
Emiel

Zondag 27 okt 2013 - 19:08:42
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
* Mompelt iets over DD-AR en defecte DDM-1 stam bij Ohz *
Is dus weldegelijk een keer gebeurd, maar inderdaad, normaliter komt er een andere vervoerder de trein ophalen.

Laatst bewerkt door dlm4yjp op Zondag 27 okt 2013 om 19:08:57

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Zondag 27 okt 2013 - 19:46:06
edje
edje
Flickr spoorkeerl
In mijn (niet meer geupdated) handboek, staat in Hoofdstuk 5 bij brand
1.1.4 Probeer het brandende deel los te koppelen van de rest van de trein.

Hoe zit dat dan?

Bij een brandende BDs die achterop een treinstam rijdt, moet men die dan lekker laten branden, of toch proberen af te koppelen?


Zondag 27 okt 2013 - 19:56:35
MDDM
MDDM
Af laten fikken die rommel

Gr Joop mcn Lls

Zondag 27 okt 2013 - 20:07:20
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Oke. Maar wat zegt het huidige handboek erover.


Zondag 27 okt 2013 - 20:11:39
bart84
Moderator
bart84
Idem:
1.1.4 Ontkoppelen materieel
Probeer het brandende deel los te koppelen van het niet-brandende deel.

Mvg. Bart

Zondag 27 okt 2013 - 20:11:59
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Nood breekt wet zeg ik dan maar
Maar ontkoppelen is niet nodig tenzij evacueren onmogelijk is.
Voor de rest kun je toch wel aardig de vaste regel houden met:
-Bij een kleine brand is het niet nodig om te ontkoppelen
-Bij een grote brand kun je niet ontkoppelen zonder persoonlijk gevaar

En als klapper: veel materieel is niet meer 1-2-3 ontkoppelbaar: ICM, V-IRM en DDZ hebben bijvoorbeeld connectorloze overgangen, voordat je dat een keer los hebt is de trein allang al geblusd/uitgebrand.
En bij SLT? Mwah, beste uitdaging dacht ik zo met die draaistellen

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Zondag 27 okt 2013 - 20:15:41
Rolffiej19
Rolffiej19
DDZ kan je gewoon losmaken bij elke bak

MCN ASD

Zondag 27 okt 2013 - 20:52:21
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Ah, hebben ze dat toch aangepast, bij het prototype was dit namelijk niet het geval, daar werd de kabelboom direct doorgelust naar de verdeelbox.
Het kan dan wel los, maar dan moet je even 2x50 schroefjes losdraaien (zo is het bij ICM volgensmij wel het geval).

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Zondag 27 okt 2013 - 20:52:53
KvdLee
KvdLee
Flickr koendetreinman
DDZ is inderdaad alleen met schroefkoppeling gekoppeld dacht ik.

Laatst bewerkt door KvdLee op Zondag 27 okt 2013 om 20:53:35

Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl

Zondag 27 okt 2013 - 20:54:55
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
dat is het mechanische gedeelte ja, het elektrisch gedeelte is een ander verhaal

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Zondag 27 okt 2013 - 21:04:10
Rolffiej19
Rolffiej19
Dat zijn nog steeds gewoon stekkers

MCN ASD

Zondag 27 okt 2013 - 21:10:49
edje
edje
Flickr spoorkeerl
En dan nog, een paar dunne kabels voor de omroep / bestemmings systeem, rij je toch zo doormidden, wat al reeds is gebeurd.


Zondag 27 okt 2013 - 21:19:40
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Ik heb het inderdaad even terug moeten zoeken op de foto's van het revisieproject van ICM, maar inderdaad, ik heb de tijdelijke kabels verward met de huidige

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Zondag 27 okt 2013 - 21:48:31
thom
thom
Quote
dlm4yjp (zo 27 okt 2013 20:11:59 somda.nl):

En als klapper: veel materieel is niet meer 1-2-3 ontkoppelbaar: ICM, V-IRM en DDZ hebben bijvoorbeeld connectorloze overgangen, voordat je dat een keer los hebt is de trein allang al geblust/uitgebrand.
En bij SLT? Mwah, beste uitdaging dacht ik zo met die draaistellen
Je maakt nu een intrepetatie die kant noch wal raakt, het is nooit de bedoeling geweest dat je bij brand moet gaan proberen een treinstel in tweeën te trekken...

Sowieso is wat je nu schets 'nieuw' te zijn al jaren orde van de dag, DDZ heeft schroefkoppelingen en VIRM een AK tussen de bakken maar verder heeft eigenlijk al het stroomlijnmaterieel ooit 'vaste' koppelingen tussen de bakken waar je op de baan niets mee kunt. Hoogspanningskabels voor bv tractiemotoren en compressoren zijn vaak ook 'vaste' kabels.

Verder, als je al de tijd zou nemen alle stekkers los te trekken en koppelingen los te draaien etc, vergeet het maar dat een treinstel dan nog maar één meter van zijn plek zal komen...

Nee, bij brand een treinstel aftrappen is wel het enige wat je kunt doen in de tijd die je hebt, maar over het algemeen zal iemand die tijd wel besteden aan zijn reizigers en het materieel laten voor wat het is...

Laatst bewerkt door thom op Zondag 27 okt 2013 om 21:51:54

Maandag 28 okt 2013 - 19:06:56
mdj
mdj
Quote
dlm4yjp (zo 27 okt 2013 20:11:59 www.somda.nl): Nood breekt wet zeg ik dan maar
Ik kan me voorstellen dat het aankoppelen van een wagen/loc een groter veiligheidsrisico (verkeerd aankoppelen, te strak, te slap waardoor de koppeling breekt) dan het afkoppelen...

Laatst bewerkt door mdj op Maandag 28 okt 2013 om 19:09:15

Bij twijfel: gebruik beton.

Maandag 28 okt 2013 - 20:24:54
mijack1985
mijack1985
Kan het kloppen dat er een TD7 is met een Bf rijtuig er tussen. Ik zag er namelijk een klein uurtje geleden een rijden in Oss in de 3668.

Maandag 28 okt 2013 - 21:36:48
admin
Moderator
admin
Weinig toevoegend bericht en de reacties daarop (hoewel die heel netjes waren) verwijderd.

Met vriendelijke groet, Peter van der Leek

Dinsdag 29 okt 2013 - 01:40:49
maigoda
maigoda
Quote
mdj (ma 28 okt 2013 19:06:56 www.somda.nl): Ik kan me voorstellen dat het aankoppelen van een wagen/loc een groter veiligheidsrisico (verkeerd aankoppelen, te strak, te slap waardoor de koppeling breekt) dan het afkoppelen...
Beide hebben zo hun risico's. Het vastmaken kan inderdaad de genoemde problemen geven, maar bij het losmaken de kopschokranen niet dichtzetten (tijdsdruk/snel/snel/snel) maar wel de slangen losmaken kan ook feest geven. De treinleiding is misschien wel leeg, maar op de hoofdreservoirleiding staat 8,5 tot 10 bar lucht op. Als je de slang loskrijgt met die druk erop, dan weet zo'n slang als ongeleid projectiel meestal 's mens zwakste plekjes wel te vinden.
Groetjes,
Emiel

Dinsdag 29 okt 2013 - 15:16:00
thom
thom
Hebben we het nog maar niet over hoogspanning...

Dinsdag 29 okt 2013 - 15:44:31
erjen
erjen
Je moet niet op gejaagd worden door anderen gebeurd bij mij ook wel eens dat ze het proberen!! je moet gewoon je ding doen met het loshalen of kopppelen van loc rijtuigen en je niet laten opjagen dan kan er bijna nooit iets fout gaan.
MVG Erjen Nedtrain MCN Ehv

Dinsdag 29 okt 2013 - 15:45:37
erjen
erjen
Klopt thom beugels op het dak kattenogen uit en de sleutels in de hand, anders haal je de hoogspannings kabel niet los.

Dinsdag 29 okt 2013 - 16:17:08
vrijgezel
vrijgezel
Dat laatste geldt alleen voor (voorheen) NS-loks [dus 1100, 1200, 1300, 1500, 1600, 1700 en 1800]; "buitenlandse" e-loks (en dieselloks-met-electrische-treinverwarming) hebben dat niet. Ik heb het iniedergeval niet gezien bij de BR 186 en BR 189; die zijn ook zonder sleutels los te maken!

Dinsdag 29 okt 2013 - 17:39:20
BGM104
BGM104
Ook bij BR186 gaat de rangeerder te Wgm, Rtst en Bd alleen aan het werk met de HS sleutels op zak. Bij aflevering van de Traxx zaten er zelfs mooie sleutelhangers aan, maar daar zijn er nu veel van zoek (want handig voor thuis).

Dinsdag 29 okt 2013 - 17:46:16
BGM104
BGM104
Quote
maigoda (zo 27 okt 2013 16:56:20 www.somda.nl):
Quote
BGM104 (zo 27 okt 2013 14:22:11 www.somda.nl):Als je 1700 onderweg overlijdt mag je, naast het optrommelen van een 2e loc, ook meteen ProRail ongevallenbestijding bellen omdat die nog wel kunnen koppelen. En iedereen hier maar klagen dat die versperringen zo lang duren, gek he?
Da's onzin, want de wegsleep-loc is er eentje van BD Schenker. Daar zit een machinist op die gewoon mag koppelen/ontkoppelen. ProRail ongevallenbestijding komt er alleen aan te pas als er sprake is van materieel- en infraschade en bij ontsporingen. Daar is natuurlijk geen sprake van als alleen loc of treinstel er mee ophoudt.
Groetjes,
Emiel
Zoals gister als DBS met de wegsleep dienst paraat staat zal dat ongetwijfeld zo zijn. Maar op normale dagen moet er ergens een loc gevorderd worden voor het baanvrij maken, dan moet DBS maar net in de buurt zijn, daar kan je niet altijd van uit gaan. Je kan ook een NS loc vorderen, maar dan heb je dus een probleem.

Daarnaast zijn de locomotieven van DB Schenker niet toegelaten op het traject waar het vaakst een loc getrokken personentrein strand, de HSL.

Dinsdag 29 okt 2013 - 17:58:43
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Zo vaak strand daar nou ook weer niet een trein, overigens rijdt DBS daar wel als het echt niet anders kan (gaat de HSL volledig BD). Dat is o.a. gebeurd toen een fyra in de groenharttunnel het begaf.

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Dinsdag 29 okt 2013 - 18:08:55
Frontier
Frontier
Quote
BGM104 (di 29 okt 2013 17:46:16 www.somda.nl): Je kan ook een NS loc vorderen, maar dan heb je dus een probleem.
Hispeed machinist erop dan maar? Daarvan mag het merendeel nog gewoon koppelen namelijk voor zover ik weet.

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Dinsdag 29 okt 2013 - 18:14:10
DutchFL
DutchFL
Die zijn er niet zoveel verspreid over het land.

Storingsmonteur van nedtrain mee met de ns loc dus.

Dinsdag 29 okt 2013 - 19:15:50
sik214
sik214
Quote
BGM104 (di 29 okt 2013 17:39:20 www.somda.nl): Ook bij BR186 gaat de rangeerder te Wgm, Rtst en Bd alleen aan het werk met de HS sleutels op zak. Bij aflevering van de Traxx zaten er zelfs mooie sleutelhangers aan, maar daar zijn er nu veel van zoek (want handig voor thuis).
Het verschil zit er (denk ik) meer in dat je bij de 'oude' NS-locs de sleutel nodig hebt om de hoogspanningskabel überhaupt los te maken en bij de BR186 je ze volgens de regels op zak moet hebben alvorens ze los te maken. Bij de laatste zit er dus geen belemmering op als je het vergeet.

Dinsdag 29 okt 2013 - 19:17:23
sik214
sik214
Quote
dlm4yjp (di 29 okt 2013 17:58:43 www.somda.nl): Zo vaak strand daar nou ook weer niet een trein, overigens rijdt DBS daar wel als het echt niet anders kan (gaat de HSL volledig BD). Dat is o.a. gebeurd toen een fyra in de groenharttunnel het begaf.
Een Strukton loc (met ECTS) heeft weleens een Fyra van de HSL gesleept, dus de ECTS 6400'en (6421-6442) zouden dat toch ook moeten mogen, of?

Dinsdag 29 okt 2013 - 19:24:07
MasterE
MasterE
Klopt. Alleen is hij voorzien van ETCS.

Laatst bewerkt door MasterE op Dinsdag 29 okt 2013 om 19:25:35

Mcn Asd

Dinsdag 29 okt 2013 - 22:18:25
maigoda
maigoda
Quote
BGM104 (di 29 okt 2013 17:46:16 somda.nl):
Quote
maigoda (zo 27 okt 2013 16:56:20 www.somda.nl):
Quote
BGM104 (zo 27 okt 2013 14:22:11 www.somda.nl):Als je 1700 onderweg overlijdt mag je, naast het optrommelen van een 2e loc, ook meteen ProRail ongevallenbestijding bellen omdat die nog wel kunnen koppelen. En iedereen hier maar klagen dat die versperringen zo lang duren, gek he?
Da's onzin, want de wegsleep-loc is er eentje van BD Schenker. Daar zit een machinist op die gewoon mag koppelen/ontkoppelen. ProRail ongevallenbestijding komt er alleen aan te pas als er sprake is van materieel- en infraschade en bij ontsporingen. Daar is natuurlijk geen sprake van als alleen loc of treinstel er mee ophoudt.
Groetjes,
Emiel
Zoals gister als DBS met de wegsleep dienst paraat staat zal dat ongetwijfeld zo zijn. Maar op normale dagen moet er ergens een loc gevorderd worden voor het baanvrij maken, dan moet DBS maar net in de buurt zijn, daar kan je niet altijd van uit gaan. Je kan ook een NS loc vorderen, maar dan heb je dus een probleem.

Daarnaast zijn de locomotieven van DB Schenker niet toegelaten op het traject waar het vaakst een loc getrokken personentrein strand, de HSL.
Het is natuurlijk niet zo dat alles wat op de baan defect gaat, per definitie alleen maar met een loc weggesleept kan worden. Treinstellen zijn voor 99% wegsleepbaar met andere treinstellen. En voor die manier van koppelen is geen extra bevoegdheid nodig (gisteren nog met een VIRM de 2142 naar Utoz gesleept). Voeg daaraan toe dat het overgrote deel van de reizigerstreinen treinstellen zijn, lijkt me het niet voorhanden zijn van een loc een uitermate groot probleem.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op Dinsdag 29 okt 2013 om 22:19:07