Werkzaamheden Zl-Emn
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Werkzaamheden
15-10-2013 13:41:19
pluisje
pluisje
Quote
Emmen-Zwolle
dinsdag 15, woensdag 16 en donderdag 17 oktober, dagelijks vanaf 21.00 uur
Extra reistijd: een kwartier tot drie kwartier
ingelaste werkzaamheden

Opvallend. Zo vlak van tevoren aangekondigd.
Iemand enig idee naar de reden?

Laatst bewerkt door spiketrain op 15-10-2013 18:31, reden: Aanpassing topictitel
 

15-10-2013 14:56:09
ricohallo
ricohallo
Stond al een tijdje bij mij in de Reisplanner Xtra app.

Laatst bewerkt door ricohallo op 15-10-2013 14:56
 

15-10-2013 18:52:39
alfred
alfred
Wel later dan normaal. Vorige week pas een brief hierover ontvangen van Prorail. Meestal komen die brieven wel een week of wat eerder.

Edit: betreft trouwens spoorslijp werkzaamheden.

Laatst bewerkt door alfred op 15-10-2013 18:53
 

15-10-2013 19:05:27
dennistd
dennistd
Is men bang voor problemen zoals die zich een paar jaar terug voordeden op de Heuvellandlijn (detectieproblemen door blaadjes icm de loopeigenschappen van GTW)?  


15-10-2013 19:17:42
alfred
alfred
Tja ..
Vorige week nog met een dagkaart op pad geweest en blijkt toch wel dat de GTW's behoorlijk wat last hebben met gladde sporen. Zowel bij het optrekken als het remmen wordt er behoorlijk ingegrepen/gecorrigeerd.
Er wordt op Zl-Emn behoorlijk op de limiet gereden volgens mij, want vanaf Hdb -> Emn werd het nat en glad en Co en Na konden maar net op tijd aangedaan worden waarna we prima konden uitlopen in Emn.
 

16-10-2013 12:30:41
mich
mich
Ja, GTW is ongeveer het meest slipgevoelige materieel.  

16-10-2013 14:44:44
MDDM
MDDM
Nog geen ervaring met SLT zeker Mich


Gr Joop mcn Lls
 

16-10-2013 15:01:12
pluisje
pluisje
Dank voor de antwoorden.
Vanmorgen was het inderdaad nog behoorlijk wegglibberen nadat we even voor Herfte hadden stilgestaan.
 

16-10-2013 15:32:08
mich
mich
Quote
MDDM (wo 16 okt 2013 14:44:44 https://www.somda.nl/forum/14084/p471270/): Nog geen ervaring met SLT zeker Mich


Nee, een van de weinige waar ik nog niet mee heb gereden
 

16-10-2013 17:56:44
b2py
b2py
Quote
alfred (di 15 okt 2013 19:17:42 https://www.somda.nl/forum/14084/p471155/): Tja ..
Vorige week nog met een dagkaart op pad geweest en blijkt toch wel dat de GTW's behoorlijk wat last hebben met gladde sporen. Zowel bij het optrekken als het remmen wordt er behoorlijk ingegrepen/gecorrigeerd.
Er wordt op Zl-Emn behoorlijk op de limiet gereden volgens mij, want vanaf Hdb -> Emn werd het nat en glad en Co en Na konden maar net op tijd aangedaan worden waarna we prima konden uitlopen in Emn.

Als ik zo vrij mag zijn een aanvulling/correctie op jouw interpretatie te geven. Slijpen van sporen is niet bedoeld om gladheid en/of slippen van treinen tegen te gaan. In tegenstelling, de kop van de spoorstaaf wordt er gladder van doordat de oneffenheden verwijdert worden.
 

16-10-2013 18:50:05
broek53
broek53
Dat dacht ik ook. Niettemin zijn destijds in Zuid-Limburg de sporen ook een paar maal geslepen, dus hetzal vast anders zittten dan wij denken.  

16-10-2013 18:59:31
b2py
b2py
Ik zou het toeval noemen, de Veluwe is dit voorjaar al geslepen bijvoorbeeld.  

16-10-2013 19:30:26
alfred
alfred
Quote
b2py (wo 16 okt 2013 17:56:44 https://www.somda.nl/forum/14084/p471292/):Als ik zo vrij mag zijn een aanvulling/correctie op jouw interpretatie te geven. Slijpen van sporen is niet bedoeld om gladheid en/of slippen van treinen tegen te gaan. In tegenstelling, de kop van de spoorstaaf wordt er gladder van doordat de oneffenheden verwijdert worden.

Ik reageerde meer over de loopeigenschappen van de GTW. Ik heb geen idee of slijpen bijdraagt aan een beter optrek/rem gedrag.

Als ik het echter vergelijk (ja ja .. appels met peren ..) met een auto die remt op een hobbelig wegdek of een vlak stuk, dat dit op het laatste toch een stuk beter gaat (rem maar eens bij een verkeerslicht waar van die fijne golven in het wegdek zitten).

En als het slijpen ervoor zorgt dat het contactoppervlak met de wielen groter wordt dan moet dat volgens mij ook bijdragen aan beter rij/remgedrag.
Just my 2 cents...
 

16-10-2013 19:43:54
b2py
b2py
Een gladde spoorstaafkop zorgt ervoor dat de blaadjes beter blijven plakken door een hogere oppervlaktespanning. Zie het als geplastificeerd A4'tje wat aan een natte gladde bad rand wel blijft plakken maar aan een natte oneffen bad rand niet.  

16-10-2013 19:59:54
thom
thom
Maar blijft het tot pulp gereden blad niet beter in een ruwe spoorstaaf zitten, terwijl het van een gladde spoorstaaf weer makkelijker af spoelt...  

16-10-2013 20:40:34
b2py
b2py
Die factor is zo klein dat het niet tot nauwelijks invloed heeft.  

11-12-2013 16:40:19
jacokran
jacokran
Quote
broek53 (wo 16 okt 2013 18:50:05 https://www.somda.nl/forum/14084/p471298/): Dat dacht ik ook. Niettemin zijn destijds in Zuid-Limburg de sporen ook een paar maal geslepen, dus hetzal vast anders zittten dan wij denken.
Even afstoffen: Had het slijpen in Zuid-Limburg destijds niet te maken met de detectie? Ik kan mij herinneren dat de combinatie van wat gevallen bladeren en alleen maar GTW materieel ervoor zorgde dat er te weinig contact was tuissen wiel en spoorstaaf. Er hebben toen enkele dagen niet of nauwelijks treinen gereden.
 

28-07-2015 14:49:38
dvdhoven
dvdhoven
Prorail gaat een rekordpoging doen op Mrb-Co: http://www.destentor.nl/regio/hardenberg/recordpoging-15-kilometer-nieuw-spoor-in-11-dagen-bij-mari%C3%ABnberg-1.5115283


Dick van den Hoven