Verbouwing/modernisering emplacement Hoorn
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Werkzaamheden
13-10-2013 23:07:03
sfj
Al enige tijd geleden is er gesproken over de modernisering van Hoorn.
Een van de sporen 4/5/6 zal verdwijnen, spoor 4 opgeschoven en en een reinigingsperron gebouwd. De afgelopen weken in Strukton druk bezig geweest met het opgraven van kabelgoten, verwijderen van hekken, bouwen van een wissel en diverse andere voorbereidingen.

Dit weekend lijkt de eerste grote stap te zijn gezet:
- Vlak na overweg Koepoortsweg is een nieuw (vanuit Medemblik gezien) linksleidend wissel gelegd in het spoor van de SHM, waarvan het andere deel direct in het verlengde van spoor 3 zal gaan aansluiten.
- Langs spoor 4a/b zijn werkhekken geplaatst.
- Seinen 12, 14, 28, 30, 32, 34 zijn gedoofd, waardoor het lijkt alsof de sporen 5a/b en 6a/b buiten de beveiliging zijn cq. buiten dienst sinds dit weekend.

Weet iemand meer over dit project? Ik ben erg benieuwd wat de definitieve situatie gaat worden.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

13-10-2013 23:12:02
b2py
b2py
Spoor vijf gaat eruit. Komt een engelsman in verlengde van drie naar SHM en andere verbinding wordt gesloopt. Verder worden wisselstraten vernieuwd en de reinigingsperrons. Dan heb je het gros wel gehad.  

13-10-2013 23:57:05
broek53
broek53
Spoor 4 schuift een stukje naar het noorden om de afstand tot spoor 3 groot genoeg te maken voor een inspectiepad. En van de westelijke wisselstraat vervallen de wissels naar spoor 5 (dat er immers niet meer is) en spoor 6.  

14-10-2013 01:14:34
dlm4yjp
dlm4yjp
Klopt, rond 22:00 was al het Bvl werk al verricht, de Bvl boven het voormalige spoor 5 was al weg.

Overigens is het barslecht geregeld met de aansluitingen in Hn.
Als de 3300 opgeheven was op Pmo-Hnk hadden er veel minder reizigers last gehad van de verstoring.
Immers past die aardig in het pad, laat de 1500 extra in Pmo stoppen en je hebt alles opgelost. Want die stop van een kwartier in Pmo gaat namelijk nergens over (1500 kruist immers te Pmo).
Want nu zijn er behoorlijk wat mensen die +55 aan hun broek hebben hangen te Hn.

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 14-10-2013 01:15


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 


14-10-2013 14:55:35
sfj
Bedankt voor jullie reacties! Als ik de info goed heb geinterpreteerd komt het er dus ongeveer zo uit te zien: http://i799.photobucket.com/albums/yy280/sanfranjake/Hoorn_Toekomst_zps63c13e49.jpg (fear my paintskills ) .
Op basis van de tekening op sporenplan . nl.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

14-10-2013 18:04:30
dlm4yjp
dlm4yjp
Opzich wel geinig om het verschil te zien met ruim 60 jaar geleden.
Toen kende Hoorn nog maarliefst 18 sporen
Daar word nu toch wel aardig wat vanaf gesnoept


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

14-10-2013 18:27:21
b2py
b2py
Quote
sfj (ma 14 okt 2013 14:55:35 https://www.somda.nl/forum/14077/p470867/): Bedankt voor jullie reacties! Als ik de info goed heb geinterpreteerd komt het er dus ongeveer zo uit te zien: http://i799.photobucket.com/albums/yy280/sanfranjake/Hoorn_Toekomst_zps63c13e49.jpg (fear my paintskills ) .
Op basis van de tekening op sporenplan . nl.

Je kan beter kijken naar de situatie die in Venlo is gerealiseerd. Een fysiek 'perron' is het in ieder geval niet. Gewoon een locatie om de trein te reinigen.
 

14-10-2013 18:32:37
sfj
Met verrijdbare trappetjes bedoel je? Heet dat geen reinigingsperron ?


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

14-10-2013 19:17:18
b2py
b2py
Ja klopt, maar een echt perron zoals jij hebt getekend is het natuurlijk niet.  

14-10-2013 19:19:42
sfj
Nee inderdaad, maar dit is de eerste keer in m'n leven dat ik een plaatje bewerk, vond het wel goed gelukt

Quote
dlm4yjp (ma 14 okt 2013 18:04:30 https://www.somda.nl/forum/14077/p470898/): Opzich wel geinig om het verschil te zien met ruim 60 jaar geleden.
Toen kende Hoorn nog maarliefst 18 sporen
Daar word nu toch wel aardig wat vanaf gesnoept


Inderdaad, maar sinds de lijn naar Medemblik (?in de jaren 60?) is opgeheven, de stoomtractie er uit ging en de remise een busremise werd, Ekz een opstelterrein kreeg en dergelijke is er natuurlijk wel het een en ander veranderd aan de behoefte Wel leuk om te zien ...

Een dingetje waar ik nog aan twijfel, want ik heb ook al verhalen gehoord dat er twee kopsporen overblijven: blijft wissel 11a/b vanuit Hna richting sp4b liggen? Lijkt me handig als er eens een leegmatje naar Amr moet, dat op een tegentrein moet wachten ... We zullen het binnen een paar maanden sowieso wel weten

Laatst bewerkt door sfj op 14-10-2013 19:41


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

14-10-2013 19:37:58
b2py
b2py
Het was ook vooral opbouwende feedback.

December 2013 wordt het project opgeleverd trouwens.
 

14-10-2013 19:42:54
sfj
Thanks, ik bedoelde mijn reactie ook zeker niet vervelend, was alleen wat kort omdat ik in de bus impulsief zat te typen. Ben heel benieuwd wat er allemaal overblijft straks qua rijwegen


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

14-10-2013 20:36:04
dlm4yjp
dlm4yjp
Om precies te zijn: 15 december zou het klaar moeten zijn.

De werkzaamheden vinden overdag plaats van donderdag 10 oktober tot en met vrijdag 15 december. In de weekenden van 11-14 oktober, 8-11 november, 22-25 november en 13-16 december wordt er ook ’s nachts gewerkt. In die weekenden rijden er geen treinen van en naar station Hoorn.
aldus prorail.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

14-10-2013 22:18:37
daniel_ddr
daniel_ddr
Dan hebben ze bij ProRail een rare kalender: op de mijne is 15 december een zondag


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

14-10-2013 22:20:48
sfj
Lijkt me ergens logisch, je wil denk ik maandagochtend wel weer gewoon kunnen rijden.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

14-10-2013 22:27:11
daniel_ddr
daniel_ddr
Tja, maar in jouw quote staat "vrijdag 15 december"

Trouwens, werkzaamheden op de eerste dag nieuwe dienstregeling lijkt me ook niet heel handig...


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

14-10-2013 22:36:56
sfj
Aah je bedoelt het bericht van dlm4yjp (die andere Horinees met bijna hetzelfde avatar ). Dat detail was me niet als zodanig opgevallen maar je hebt gelijk dat 15 December op een zondag valt. Excusé.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

14-10-2013 23:32:27
ricohallo
ricohallo
Is 15 december ook toevallig de ingangsdatum van de dienstregeling 2014?  

12-10-2014 23:29:06
sfj
Een tijdje geleden dat hier wat gebeurde, en het is net ietsje anders dan waar ik dit topic oorspronkelijk over had geopend, maar:
Wissel 43 (waarmee sp3 ontstaat vanuit Hnk gezien) is vervangen door een nieuwe met betonnen dwarsliggers.

Het lijkt er echter ook op (voor m'n gevoel) dat sein 40 (uitrijder Hn ri Hnk op spoor 2) een meter of wat verplaatst is. Kan er niet helemaal de vinger op leggen, maar het leek anders dan ik me herinnerde.

Spoor 2 was 256 meter waardoor er 9 2/3 bak paste. Mijn eerste indruk was dat het sein verder richting station geplaatst was en dus de effectieve lengte ingekort, maar als ik zo een paar foto's bekijk (even geen plaats om ze te uploaden, sorry) lijkt het haast wel of wissel 43 dichter bij de Koepoortsweg ligt en het sein verder die kant op verplaatst is. Zou dus best mogelijk zijn dat het 264 meter gemaakt is. Maar het kan ook zijn dat het sein niet verplaatst is.

Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
 

13-10-2014 09:32:13
gvttreinen
gvttreinen
Volgens de geldende OBE/BVS/WVK tekeningen ligt sein 40 op km 32.717 en einde perron op 32.724, niet veranderd voor, tijdens of na de verbouwing!  

13-10-2014 09:44:36
sfj
Dan zijn het mijn ogen die het verkeerd zagen, het leek gisteren alsof het verplaatst was. Bedankt voor de info!

Paar weken terug zijn bij spoor 4 en 6 nieuwe voeten voor bovenleidingmasten geplaatst, en van die betonblokken waar schuin een draad aan bevestigd kan worden (ter versteviging of afspanning?), weet even niet hoe die heten. Zal nog wel iets gaan gebeuren binnenkort denk ik.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

13-10-2014 12:37:58
dlm4yjp
dlm4yjp
Jup, ophangen verlichting voor het emplacement (komen kabellampen te hangen), dan verdwijnen ook de tijdelijke lampen weer.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

15-10-2014 09:18:28
TreinenNS
TreinenNS
Men is op dit moment bezig met het realiseren van de verlichting