Merkwaardigheden
Forum: Algemeen - Algemeen
15-09-2013 10:36:17
charta
charta
De halte Hengelo Gezondheidspark is royaal uitgevoerd met een mooi breed perron. Omdat reizigers en personeel moeten kunnen zien hoe laat het is, heeft men de halte voorzien van twee stationsklokken. Het merkwaardige is echter dat men die klokken aan dezelfde paal heeft gemonteerd. Dat lijkt me toch wel wat overdreven. Wie kent er meer van die merkwaardigheden?  

15-09-2013 11:37:01
Bert13
Bert13
Tsja, op station Castricum kun je alleen maar zien hoe laat het is door op de mini-klokjes van de CTA te kijken, daar is geen aparte klok (meer). Merkwaardig? Ach.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

15-09-2013 11:51:31
ZJ37
ZJ37
Misschien topictitel wat concreter maken. Onder 'merkwaardigheden' kun je een breed scala aan spoorse zaken kwijt.  

15-09-2013 17:38:24
joostb1
joostb1
Op station Meppel stond in de jaren '80 op het eilandperron buiten de overkapping ook een mast met twee klokken.


Heimatbahnhof Wormerveer. Honderden gebruikers; even zovele stijlen en smaken. Sta jezelf toe om even in de war te mogen zijn van andermans bijdragen. Dan zijn normatieve reacties niet nodig!
 


15-09-2013 21:47:15
cuneo56
cuneo56
In Arnhem staat op 1e perron ( spoor3+4) helemaal aan de oostzijde een mooie TB 7 , toch handig voor de 2 meter perron die er zicht op heeft  

15-09-2013 21:59:53
daniel_ddr
daniel_ddr
In die categorie is het busstation bij station Dordrecht ook een mooie. Op zich handig dat NS daar een TB7 heeft opgehangen, al komen de reizigers uit 25 van de 27 aankomende buslijnen nooit langs dat ding omdat 'ie te ver naar achteren gehangen is%08%

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 15-09-2013 22:00


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

15-09-2013 22:27:38
Bert13
Bert13
En als we dan toch bezig zijn: in Cas staat al meer dan een jaar een TB7 midden op een parkeerplaats. Het idee is dat dat ooit het beginpunt van de poortjes gaat worden, maar nu die er nog niet zijn, hebben fietsers er niks aan, en zien alleen automobilisten hem die de auto ver weg zetten


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

15-09-2013 23:16:41
ZJ37
ZJ37
In Breda hebben ze er zelfs eentje neergezet langs het looppad vanaf de (tijdelijke) parkeerplaats aan de noordzijde van het station. Van daar uit is het nog minstens 5 minuten lopen voordat je op het perron staat.  

15-09-2013 23:20:36
aarclay
aarclay
De nieuwe, en nog in aanbouw zijnde fietsenstalling, van Woerden schijnt een bouwfout te kennen. De twee gleuven voor de wielen van de fiets zitten op de trap in het midden. Ik wens iedereen succes als er twee personen de trap tegelijkertijd op en af gaan met een fiets. Dat lijkt dan te gaan botsen......

(en ook dit heeft met het station te maken, ondanks het een fietsenstalling is)

Laatst bewerkt door aarclay op 15-09-2013 23:22


Choo choo.....
 

16-09-2013 00:33:52
dlm4yjp
dlm4yjp
Ligt eraan, in Hlm heb je hetzelfde systeem en daar past het wel goed


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

16-09-2013 00:46:30
aarclay
aarclay
De maten van de kuilen weet ik niet, maar het ziet er volgens AgentX niet echt handig uit. We zijn in beraad om hem te testen als ProRail het zelf wilt...

Nu kan het nog makkelijk aangepast worden (hetzij met enige vertraging van de bouw).


Choo choo.....
 

16-09-2013 00:52:05
AgentX
AgentX
Ik denk inderdaad dat dat fout gaat. Die twee sleuven, met een onderlinge afstand van niet meer dan 20 cm, zitten in het midden van de trap die in twee richtingen gebruikt gaat worden. Dat gaat m.i. geheid leiden tot trek- en duwwerk met botsingen en vertraging als gevolg.

Een simpele oplossing lijkt mij om die gleuven in het midden van de traphelften te plaatsen. Dus niet trap-geul-trap, zoals nu, maar trap-geul-trap, trap-geul-trap.

Twee plaatjes van hoe het nu is, en hoe het m.i. beter kan:
Huidige situatie: http://img694.imageshack.us/img694/3623/ibp8.jpg
Handigere situatie: http://img560.imageshack.us/img560/4302/tew4.jpg

Laatst bewerkt door AgentX op 16-09-2013 01:13, reden: Foto's toegevoegd
 

16-09-2013 06:45:37
mdeen
mdeen
Nu heb ik nooit een fiets een trap opgeduwd, maar wat was er mis met hoe het vroeger was: helemaal aan de zijkant? De gemiddelde persoon duwt zijn fiets ook terwijl hij aan de linkerkant staat, dus in het eerste plaatje gaan de fietsers aan de verkeerde kant lopen.  

16-09-2013 06:49:48
nohab
nohab
Het feit dat aan die kant in de regel ook een leuning zit waardoor je je fiets vaak flink schuin moet houden waardoor het nog zwaarder wordt dan het vaak al is (met fietstassen en zo).


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

16-09-2013 11:02:27
AgentX
AgentX
Quote
mdeen (ma 16 sep 2013 06:45:37 https://www.somda.nl/forum/13958/p467050/): Nu heb ik nooit een fiets een trap opgeduwd, maar wat was er mis met hoe het vroeger was: helemaal aan de zijkant? De gemiddelde persoon duwt zijn fiets ook terwijl hij aan de linkerkant staat, dus in het eerste plaatje gaan de fietsers aan de verkeerde kant lopen.


Aan de zijkant (in elk geval rechts) komt een muur. Daar heb je hetzelfde probleem (fietstas schuurt langs de muur, etc).
Of er links ook een muur komt, zal nog moeten blijken.
 

16-09-2013 12:17:44
dlm4yjp
dlm4yjp
Bovendien bedenk ik mij ook net dat je in conflict komt met de fiets:
-De looprichting op een trap is aan de rechts.
-Iedere fiets gebouwd is om rechts van je te houden (kijk maar waar je standaard zit).
-de fietsgeul zit aan de looprichting aan de linkerzijde.

Sorry hoor, maar dit is dan best wel slordig voor een architect...


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

16-09-2013 13:23:53
AlexNL
AlexNL
Quote
ZJ37 (zo 15 sep 2013 23:16:41 https://www.somda.nl/forum/13958/p467033/): In Breda hebben ze er zelfs eentje neergezet langs het looppad vanaf de (tijdelijke) parkeerplaats aan de noordzijde van het station. Van daar uit is het nog minstens 5 minuten lopen voordat je op het perron staat.


Dat is juist handig, als je vanaf de parkeerplaats komt kun je zien of je moet rennen voor je trein of dat je nog op je dooie gemak een lange wandeling kunt gaan maken.

Wat ik merkwaardig vind is dat er aan de noordkant van station Breda geen kaartautomaat is geplaatst - dat zou best wel handig, vanaf de brug is het nog een aardig eindje lopen naar de stationshal.
 

16-09-2013 14:40:02
ZJ37
ZJ37
Daar heb je zeker gelijk in: het scheelt een hele looptocht als je met de auto aankomt en blijkt dat er een stremming is en besluit huiswaarts te keren.  

16-09-2013 15:46:11
Roy
Roy
Op Amri staat een TB7 gericht op de fietsenstalling. Als ze hem een halve meter verderop hadden geplaatst stond hij mooi naast de looprichting vanuit de kaartjes-automaat. Dat was ook handiger geweest voor mensen slecht ter been, je moet vanuit de fietsenstalling een stapje op, anders niet.  

16-09-2013 17:25:23
sfj
De grote letters "Utrecht Leidsche Rijn" aan de noordkant van het station zijn door een daar reeds bestaand hoger kantoorgebouw nauwelijks te lezen ... Dat bord had wat meters richting oosten of westen gemogen ...

Laatst bewerkt door sfj op 16-09-2013 18:59


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

16-09-2013 17:55:08
AgentX
AgentX
Ook een leuk weetje aan Utlr is dat aan de zuidkant van het station nog braakliggend terrein is. De verlichting in de grote letters op het stationsgebouw staat daarom aan die kant nog uit.  

16-09-2013 20:16:16
cuneo56
cuneo56
In Arnhem zijn in de perron tunnel de CTA's die je naar het juiste perron/ spoor verwijzen ( en die ook het spoor nummer zelf tonen) voor het nieuwste perron net een stuk hoger op gehangen , zodat je vanuit de stad komend wel ziet aangegeven waar en wat er op de eerste 3 perrons is, maar voor de sporen 10/11 pas als je op de gok een stuk die kant bent opgelopen.
Als je daar onbekend bent zou je zo maar kunnen denken dat daar de achteruitgang is.
 

16-09-2013 20:19:23
ZJ37
ZJ37
In de categorie 'merkwaardigheden' stel ik u voor aan: TotalOV!! Rijmt op 'denkt met u mee'!! En lees dan de laatste 2 zinnen van de laatste alinea maar even. %08%

http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/totalov:_geen_uitsupporters_psv-ajax_door_communicatiefout_ns-145605
 

17-09-2013 06:50:25
mdeen
mdeen
Quote
AgentX (ma 16 sep 2013 11:02:27 https://www.somda.nl/forum/13958/p467095/):
Quote
mdeen (ma 16 sep 2013 06:45:37 https://www.somda.nl/forum/13958/p467050/): Nu heb ik nooit een fiets een trap opgeduwd, maar wat was er mis met hoe het vroeger was: helemaal aan de zijkant? De gemiddelde persoon duwt zijn fiets ook terwijl hij aan de linkerkant staat, dus in het eerste plaatje gaan de fietsers aan de verkeerde kant lopen.


Aan de zijkant (in elk geval rechts) komt een muur. Daar heb je hetzelfde probleem (fietstas schuurt langs de muur, etc).
Of er links ook een muur komt, zal nog moeten blijken.

Ik weet niet hoor, maar tot nog toe heb ik alleen maar van dergelijke fietsgoten direkt naast de muur gezien zodat je je fiets aan de rechterkant kunt houden. Waarom zou een muur nu opeens een probleem zijn?
Je fiets wordt ook niet rechtop gehouden als je hem omhoog of omlaag duwt. Die staat dan best wel schuin. IMHO schuin genoeg dat trappers en tassen niet tegen de muur schuren.
 

17-09-2013 08:04:31
daniel_ddr
daniel_ddr
Anders nog een oplossing als op Amf: vier goten. Twee stuks langs de muur en nog twee in het midden, kan ieder kiezen waar ´ie zijn fiets wil houden.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

17-09-2013 09:13:57
e10blaas
e10blaas
Even allebei de fiets iets schuin houden en het probleem is opgelost. Of even wachten totdat je tegenligger voorbij is. Lijkt me niet echt een groot probleem die gootjes op deze manier. Gootjes dicht langs de muur vind ik vervelender (want dat moet je altijd je fiets flink schuin houden).

Etienne
 

17-09-2013 15:10:39
sjoerd
sjoerd
Wat fietsgoten betreft: daar zijn bouwnormen voor beschikbaar; het is opmerkelijk dat een ontwerper dat niet weet. Er zijn ook richtlijnen van de Fietsersbond beschikbaar.
Materialen voldoen daar vanzelfsprekend meestal wel aan, maar of ze ook juist worden toegepast is wat anders. Bij de fietsbrug te Breda-Prinsenbeek is de Bouwcombinatie HSL-A16 uiteindelijk pas bij de Raad van State teruggefloten wegens het weglaten van fietsvoorzieningen (hellingen), Men was hier verplicht om met gevaar voor eigen en andermans leven met de fiets of scooter de roltrap te nemen dan wel een betonnen trap van 48 treden of een lift waar maar één gebruiker in paste. Bij de traverse in Lage Zwaluwe waren de fietsgoten niet geplaatst volgens de normen en heeft de aannemer ze naar binnen moeten verplaatsen omdat je met je tas bleef haken. Gelukkig waren ze daar niet in beton gegoten maar los gemonteerd. Er is helaas sprake van veel onkunde en onwil bij ontwerpers en uitvoerders.
 

17-09-2013 17:16:03
AgentX
AgentX
Quote
e10blaas (di 17 sep 2013 09:13:57 https://www.somda.nl/forum/13958/p467236/): Even allebei de fiets iets schuin houden en het probleem is opgelost. Of even wachten totdat je tegenligger voorbij is. Lijkt me niet echt een groot probleem die gootjes op deze manier. Gootjes dicht langs de muur vind ik vervelender (want dat moet je altijd je fiets flink schuin houden).

Etienne


Je vindt ze langs de muur vervelend want dan moet je je fiets schuin houden, in het midden precies hetzelfde verhaal, maar de beste oplossing is toch maar om je fiets schuin te houden? Sterk verhaal.
 

18-09-2013 22:43:09
e10blaas
e10blaas
Doe niet zo flauw. Ik denk dat als je even nadenkt zelf het verschil kan bedenken. Langs de muur moet je je fiets altijd schuin houden en bij de goot in het midden alleen even als er een tegenligger is (die er lang niet altijd zal zijn). Best een sterk verhaal.

Etienne
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


18-09-2013 23:05:20
dlm4yjp
dlm4yjp
Kun je niet beter spijkers in laag water gaan zoeken?
Zoveel moeite is het niet om je fiets even schuin te houden, minder moeite dan zoals nu het geval gaat worden in Woerden.
Niet alleen dat je elkaar in de weg zit, maar ook omdat je simpelweg aan de verkeerde kant van de fiets komt te staan (ja een fiets heeft maar 1 zijde om mee te gaan lopen, links van de fiets).


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

18-09-2013 23:10:02
broek53
broek53
Dit topic is op zichzelf al uitgedraaid op een Merkwaardigheid.  

18-09-2013 23:18:06
Klaasje
Klaasje
Op Almere C staan vertreklichten zo ongeveer op de perronwand op de plek waar een jaar geleden het perron ophield. Die kunnen dus recht voor een deur terecht komen als de trein toevallig zo wordt geparkeerd.  

18-09-2013 23:28:11
AlexNL
AlexNL
Een merkwaardigheid in Breda: in verband met de verbouwing zijn perrons 5 en 6 tijdelijk verlengd in westelijke richting: tussen de sporen is een lange steigerconstructie gebouwd (misschien om later twee treinen tegelijk binnen te kunnen nemen?)

Aan de westkant van het station loopt een overpad dat wordt gebruikt om (onder begeleiding) rolstoelen van spoor 2 (waar een lift is) naar de andere sporen te kunnen brengen. Dit overpad kruist het verlengde perron.

Wat ze ter plaatse hebben gedaan: ongeveer de helft van het perron loopt naar beneden om op gelijk niveau met het overpad te komen, en aan de andere kant van het pad loopt weer een hellingbaan omhoog. Ter hoogte van het overpad is het perron dus onderbroken.

Dat gaat nog leuk worden als daar straks een keer een trein stopt waarvan een deur bij die onderbreking uitkomt
 

19-09-2013 08:27:49
e10blaas
e10blaas
Ik vond eigenlijk van degene die begon over de gootjes in Woerden, dat die spijkers op laag water aan het zoeken was, want ik zie het probleem echt niet.

Op mijn werk hebben we ook een trap naar de fietsenstalling met de gootjes in het midden. Levert nooit problemen op. Tegenliggers kom ik bijna nooit tegen (want 's ochtends een stroom fietsers naar binnen en 's avonds een stroom fietsers naar buiten) en als ik die al tegen kom hou ik mijn fiets EVEN schuin en is het probleem opgelost. Vind ik fijner dan een gootje vlakbij de muur, want dan moet je je fiets CONSTANT schuin houden. En dan is het ook nog zo dat op sommige plekken de gootjes zo dicht langs de muur zitten dat je je fiets zo schuin moet houden dat je een groot deel van het gewicht van de fiets zelf moet dragen. Dan liever een gootje in het midden, waar de fiets zo goed als recht staat en waarbij je de fiets alleen soms maar EVEN schuin moet houden bij een tegenligger (die er ook in Woerden niet zo heel veel zal zijn).

En dat een fiets maar 1 zijde heeft om mee te gaan lopen, daar heb ik nog nooit van gehoord. Je bent vast een smiley vergeten. Of ik heb een hele luxe fiets die je zowel links als recht van je kan meenemen.

Kortom, ik zie het probleem van die gootjes in het midden niet zo. Dat was mijn punt. Niet meer en niet minder. Het was niet mijn bedoeling om een hele discussie over deze gootjes te starten, want eigenlijk is de sop de kool niet waard. Maarja, de manier waarop op mijn bericht werd gereageerd gaf mij toch het gevoel dat ik weer even moest reageren. Wellicht handig om het hier maar bij te laten.

Etienne
 

19-09-2013 09:38:55
dlm4yjp
dlm4yjp
Deze discussie begint aardig zinloos te worden, nogmaals: een fiets heeft maar 1 zijde om mee te lopen.
Ga maar is eens rechts van de fiets staan en probeer je standaard maar uit te klappen...
Dit heb ik al een paar berichten terug al gezegd overigens.
Daarbij zijn daar in Nederland afspraken over gemaakt met architecten dat ze daarmee rekening moeten houden.
Helaas is de nieuwe garde architecten daar niet van op de hoogte of wilt daar geen gehoor aan geven.
Overigens is het onzin dat je "constand" schuin moet houden, als je elkaar passeerd ben je net zo lang bezig met schuin houden als normaal want zo lang is de trap namelijk niet... %09%
Hierbij wou ik verder laten, jouw standpunt is duidelijk en die van nij neem ik aan nu ook wel. Terug naar de belangrijkere merkwaardigheden...


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

19-09-2013 15:34:12
Klaasje
Klaasje
Quote
e10blaas (do 19 sep 2013 08:27:49 https://www.somda.nl/forum/13958/p467463/): Ik vond eigenlijk van degene die begon over de gootjes in Woerden, dat die spijkers op laag water aan het zoeken was, want ik zie het probleem echt niet.

Tip voor de volgende keer: Als je dat vindt heeft het doorgaans niet zoveel zin om te reageren. Beter is het om on-topic over wat anders te beginnen.
 

19-09-2013 16:13:02
e10blaas
e10blaas
Als het alleen maar bij 1 bericht over die gootjes was gebleven, heb je gelijk en zou ik ook niet hebben gereageerd. Er was echter al een aardige "discussie" over losgebarsten, dus ik dacht een ander licht op de zaak te werpen door juist te melden dat ik er geen problemen in zie. Naief als ik ben, hoopte ik daarme juist de discussie te eindigen. Ik zal het niet meer doen...

Etienne

Laatst bewerkt door e10blaas op 19-09-2013 16:13
 

19-09-2013 16:22:27
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
En laten we het daarbij dan laten voor wat betreft de fietsgoten.  

19-09-2013 18:06:41
dlm4yjp
dlm4yjp
Waarschijnlijk weten een hoop mensen het al, maar toch geinig om te weten.
Lelystad Zuid, het station wat nog nuttelozer is dan de V250: wel gebouwd maar nog nooit gebruikt: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/37/Lelystad_Zuid_tussen_sporen.jpg


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

19-09-2013 20:59:39
edje
edje
Lelystad Zuid, valt onder het kopje, Grote nutteloze werken
http://nl.wikipedia.org/wiki/Grote_nutteloze_werken#Spoorwerken

Laatst bewerkt door admin op 19-09-2013 21:36, reden: Off-topic opmerking over fiets verwijderd
 

20-09-2013 01:20:15
MDDM
MDDM
Mwah, als straks het vliegveld verbouwd is en er meer vliegtuigen gaan landen en vertrekken is de kans wel groter dat het alsnog afgebouwd gaat worden. Tot nu toe is het inderdaad een troosteloos gedrocht, maar wordt wel regelmatig gebruikt.

2 maanden geleden nog, toen er een stelletje fotografie studenten er foto reportages aan het maken was van modellen in spe. En het geeft een makkelijke toegang naar het spoor.

Laatst bewerkt door admin op 21-09-2013 09:13, reden: Laatste zin aangepast


Gr Joop mcn Lls