Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Wijzigingsblad 7 oktober 2013
RailWiki.nl
Wijzigingsblad 7 oktober 2013
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
08-09-2013 13:16:58
guuglurg
guuglurg
Na ruim een maand een nieuw wijzigingsblad, voornamelijk om de Sandite-ritten in te leggen.
-Onder de gebruikelijk 884xx nummers gaat SGMm op diverse trajecten Sandite aanbrengen
-Er wordt 1 omloop in de 7000 (gedeeltelijk) weer SGMm i.c.m. een Sandite ritje
-Ook in de (1)7400 wordt een SGMm omloop met een SLT verwisseld om het handig uit te laten komen met Sandite
-1 omloop in de 1500 met DDZ (ma-vr): 1525/30/45/40/55/71555/60/1560/75/76
-2 omlopen in 125/12700 ICM (ma-vr): 12715/12530/41/12756/67 en 12513/12728/39/12554/65/12680
-2 omlopen in 44/9600 met Plan V i.p.v. SGM (ma-vr): 9618/4422/4427/9629/etc. en 9614/4418/4423/9625/etc.
-verder nog iets in de diensten wat ik niet helemaal begrijp: 2 omlopen MDDM in de 5600 (5615/38/43/.. en 5627/34/39..) i.c.m. een rit onder nummer 88440/39 Ut-Amf v.v. Als 5675/82 hierdoor SLT. Iemand die meer weet

-6800 wordt weer SGMm i.p.v. Plan V (in het weekend SGM en MAT)
-6900 integraal Plan V
-2 omlopen in de 9700 SLT, blijft 1 met SGMm over.

Laatst bewerkt door guuglurg op 08-09-2013 16:55
 

08-09-2013 13:19:18
luuk1997
luuk1997
Als Plan V in de 44/9600 weer 2 omlopen gaat rijden, zal het vrijgekomen SGM ook Sandite gaan aanbrengen op diverse trajecten. Waarom gebruiken ze eigenlijk alleen maar SGM daarvoor? Verder begrijp ik ook niet waarom mDDM terug in dienst komt in de 5600. Eind dit jaar moet de verbouwing naar DDZ klaar zijn volgens planning.

Laatst bewerkt door luuk1997 op 08-09-2013 18:43
 

08-09-2013 13:36:07
martijn
martijn
MDDM staat toch al ruim een maand terzijde? Misschien dat ze een setje reactiveren ivm de Sandite-slagen?  

08-09-2013 13:39:49
guuglurg
guuglurg
Tegen de tijd dat het wijzigingsblad ingaat zouden ze allemaal al in revisie zijn, maar er waren naast SGMm ook Sandite-MDDMen.  


08-09-2013 13:43:04
luuk1997
luuk1997
Wat ik ook begrijp, is dat de 4400 vanaf Oss naar Nm 1 minuut eerder vertrekt en op Nmd 2 minuten langer stilstaat en komt dan 1 minuut later aan op Nm. Doen ze ieder jaar in oktober vanwege de herfst.

Laatst bewerkt door luuk1997 op 08-09-2013 13:43
 

08-09-2013 13:59:34
BGM104
BGM104
Een andere herfstmaatregel is dat de 3000 ook op :31 vertrekt te Ah als ICE naar Asd rijdt. Hiervoor moet Arriva te Zv wachten totdat ICE voorbij is. Als ICE wat te laat is (+3 of zo) staat Arriva voor Jan met de korte achternaam te Zv te wachten en gaat ICE overal achteraan, resultaat +20 bij aankomst te Asd.  

08-09-2013 14:34:53
Drenthe
Drenthe
De voorgenomen herfstmaatregelen van NS zijn beschikbaar op de website van het LOCOV: http://www.locov.nl/Images/Locov%202013-202136%20adviesaanvraag%20herfstmaatregelen%20en%20extra%20spitstreinen%20Fyra_tcm311-345119.pdf  

08-09-2013 15:53:58
guuglurg
guuglurg
Hoewel het toch vreemd is dat voor deze afkorting word gekozen, zal MDDM (DDAR in de HC-diensten) waarschijnlijk een DDZ met Sandite-installatie betekenen, in bovengenoemd artikel staat namelijk (pagina 5 onderaan):
Quote
Om deze aanpak te kunnen handhaven, worden twee DDZ treinen gereed gemaakt om daar een Sandite-installatie in te kunnen plaatsen, omdat twee Sandite-treinen weg zijn gevallen door de revisie van de DDAR naar de DDZ.
 

08-09-2013 18:29:20
daniel_ddr
daniel_ddr
Dit jaar dus voor het eerst ook kleine aanpassingen tussen Amf en Ut, waarbij ik wel afvraag: hebben de treinen op het ene kwartier hier nu werkelijk meer last van gladheid dan op het andere kwartier?%03%

Immers krijgen de 5600/12500/500 er een minuut bij, maar de 5500/1700/11700 niet. Of zit dit erin dat men de stop van de 5600 op Amf niet wil inkorten en deze serie ook niet later in Zl kan aankomen in de huidige opzet?


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

08-09-2013 18:42:08
ZJ37
ZJ37
Zo heb ik me ook wel eens verbaasd over het trucje dat met de 6400 werd uitgehaald: op de heenweg naar Wt ging er een minuut van de rijtijd af om op de terugweg te kunnen verzilveren vanwege de gladheid.

Dus het westelijke spoor tussen Ehv en Wt heeft geen problemen met de gladheid, het oostelijke wel! %08% Maar eigenlijk houd je jezelf voor de gek om het op zo'n manier 'op te lossen'.
 

08-09-2013 18:51:58
daniel_ddr
daniel_ddr
Zoiets is op Ut-Amf dus ook het geval: daar vallen de blaadjes kennelijk ook alleen op het zuidelijke spoor (ri. Ut heeft niks extra rijtijd). En ze vallen daar ook alleen van .50 tot .05 en van .20 tot .35%08%


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

08-09-2013 20:05:43
DingeZ
DingeZ
Ook leuk, de rijtijd Klp naar Ut wordt hiermee een royale 22 min. Nu is de aankomst te Ut in de meeste gevallen al minstens -1. Daarmee wordt het mogelijk met dik -5 aan te komen.  

08-09-2013 20:10:47
b2py
b2py
Quote
daniël_ddr (zo 08 sep 2013 18:51:58 https://www.somda.nl/forum/13926/p465983/): Zoiets is op Ut-Amf dus ook het geval: daar vallen de blaadjes kennelijk ook alleen op het zuidelijke spoor (ri. Ut heeft niks extra rijtijd). En ze vallen daar ook alleen van .50 tot .05 en van .20 tot .35%08%
De marge zit bij Ut - Amf en Amf - Ut in Ut. Je gebruikt richting Utrecht gewoon de extra marge die al in de dienstregeling zit en in de andere richting verklein je de marge richting Amersfoort bij het stationnement.
 

08-09-2013 20:17:28
daniel_ddr
daniel_ddr
Richting Ut zit er geen extra marge in de dienstregeling, de ICs leggen dat traject in beide richtingen in 14 minuten af. De marge tijdens de kering in Ut is trouwens geregeld al hard nodig om daar op tijd te vertrekken (zeker in de spits), dus of het nu echt een verbetering op gaat leveren om daar in de herfst een minuutje vanaf te snoepen?


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

08-09-2013 20:50:24
b2py
b2py
Kering van zes minuten lijkt mij ruim voldoende, daar kan wel een minuutje vanaf.  

08-09-2013 21:27:20
ZJ37
ZJ37
Punctualiteitstargets zorgen wel eens vaker voor paniek, zoals dit soort (soms) vreemde aanpassingen.  

08-09-2013 21:43:58
DDZ7504
DDZ7504
Een klein vraagje, wat is Sandite precies? Ik heb er namelijk nog nooit van gehoord.  

08-09-2013 21:47:40
tochjo
tochjo
Sandite is een gel vermengd met zand en metaaldeeltjes. Deze stroefmakende gel wordt vanuit reizigerstreinen op de rails gespoten en door de treinwielen hard op het spoor gedrukt. Hierdoor wordt de gladde laag van platgereden blaadjes kapot gemaakt. Sandite wordt aangebracht op rails in bosrijke gebieden op plaatsen waar treinen moeten afremmen en optrekken. Dat betekent ongeveer een kilometer vóór en ná een station.

Doordat Sandite vanuit reizigerstreinen op de sporen gespoten wordt, hoeven er geen extra treinen voor ingezet te worden. De zogenaamde Sandite-treinen worden voor de herfst in de dienstregeling opgenomen op trajecten waar dat nodig is. Het aanbrengen van Sandite gebeurt op werkdagen aan het begin van de reizigersdienst, of vaker als het nodig is.
 

08-09-2013 22:07:13
robbertc
robbertc
Quote
guuglurg (zo 08 sep 2013 15:53:58 https://www.somda.nl/forum/13926/p465970/): Hoewel het toch vreemd is dat voor deze afkorting word gekozen, zal MDDM (DDAR in de HC-diensten) waarschijnlijk een DDZ met Sandite-installatie betekenen, in bovengenoemd artikel staat namelijk (pagina 5 onderaan):
Quote
Om deze aanpak te kunnen handhaven, worden twee DDZ treinen gereed gemaakt om daar een Sandite-installatie in te kunnen plaatsen, omdat twee Sandite-treinen weg zijn gevallen door de revisie van de DDAR naar de DDZ.

De omloopcode LBZ is jarenlang gebruikt voor mDDM met sandite. Nu wordt LBZ gebruikt voor DDZ met sandite. Ergens zal de vertaalslag naar mDDM dus nog foutief gemaakt worden..
 

08-09-2013 22:32:47
ZJ37
ZJ37
Zit hem dat niet in de materieelkarakteristiek die in Donna wordt gebruikt in de dienstregeling? Ik kan me herinneren dat recent DDZ veel te sportief rijtijden berekende en daarom nog MDDM werd gebruikt. Als de systemen van personeel de rijkarakteristieken één op één hiervan overneemt dan zal dat de verklaring kunnen zijn.  

08-09-2013 22:59:48
robbertc
robbertc
Nee, de personeelsdiensten haalt zijn materieeltype uit de geplande materieelinzet, niet uit de rijkarakteristiek van dienstregeling.  

08-09-2013 23:21:20
Pim530
Pim530
De IC van Amf naar Ut heeft in de reguliere dienstregeling overigens wel degelijk 15 min tegenover 14 in de andere richting. Dat wordt nu dus in beide richtingen 15. Ervaring leert echter dat het makkelijk in twaalf te doen is zonder bladeren.  

09-09-2013 06:37:19
daniel_ddr
daniel_ddr
Met bladeren lukt dat ook nog wel. Ik heb zelf één keer een IC gehad die echt goed ging glijden en dat was toen door vertraging de 5500 voorlangs mocht te Dld, verder ging het tot op heden altijd wel goed.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

12-09-2013 19:21:21
michaben
michaben
De reisplanner lijkt bijgewerkt te zijn met het nieuw wijzigingsblad (of in ieder geval gedeeltelijk).  

12-09-2013 19:29:55
salieri
salieri
Weet iemand toevallig of er dit jaar weer 1700'en met een wagon met Sandite gaan rijden?  

12-09-2013 20:02:14
guuglurg
guuglurg
Ja, uit http://www.locov.nl/Images/Locov%202013-202136%20adviesaanvraag%20herfstmaatregelen%20en%20extra%20spitstreinen%20Fyra_tcm311-345119.pdf: Daarnaast zullen wederom twee aparte Sandite-containers met locomotieven beschikbaar worden gesteld voor flexibele extra inzet bij de bestrijding van gladheid die zich voordoet op trajecten die niet structureel behandeld worden.  

12-09-2013 20:23:28
michaben
michaben
Zo te zien gaat de 523 ook weer met 7 bakken rijden, heb de afgelopen twee weken diverse meldingen langs zien komen van krappe solo ICM-IV in deze trein.  

12-09-2013 20:42:15
salieri
salieri
Oh, wist niet dat Locov daar ook over ging. Bedankt voor het antwoord, guuglurg!  

12-09-2013 21:01:06
ZJ37
ZJ37
Quote
michaben (do 12 sep 2013 20:23:28 https://www.somda.nl/forum/13926/p466611/): Zo te zien gaat de 523 ook weer met 7 bakken rijden, heb de afgelopen twee weken diverse meldingen langs zien komen van krappe solo ICM-IV in deze trein.
Dit was geen bewuste keus om het zo te plannen, zo leerde navraag bij onze materieelplanning. De telcijfers waren zodanig dat het beslist niet met een solo ICM IV af kon, maar het is er helaas wel ingeslopen.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


12-09-2013 21:15:07
robbertc
robbertc
Wordt overigens 'snel' hersteld. Over een week in de planning, tot die tijd gaat de bijsturing zn best doen.  

13-09-2013 00:43:21
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
guuglurg (do 12 sep 2013 20:02:14 https://www.somda.nl/forum/13926/p466610/): Ja, uit http://www.locov.nl/Images/Locov%202013-202136%20adviesaanvraag%20herfstmaatregelen%20en%20extra%20spitstreinen%20Fyra_tcm311-345119.pdf: Daarnaast zullen wederom twee aparte Sandite-containers met locomotieven beschikbaar worden gesteld voor flexibele extra inzet bij de bestrijding van gladheid die zich voordoet op trajecten die niet structureel behandeld worden.


Staat trouwens ook in dat er extra reserve materieel beschikbaar is.... ben toch benieuwd waar ze dat vandaan gaan toveren %08%


MCN ASD
 

13-09-2013 01:53:47
Amazonous
Amazonous
An sich valt er nog wel wat te schuiven, en dat gebeurd dan ook, al is het natuurlijk grotendeels "marketingpraat".

Laatst bewerkt door Amazonous op 13-09-2013 01:56
 

13-09-2013 07:39:48
Pim530
Pim530
Of DD-AR  

13-09-2013 12:20:21
Amazonous
Amazonous
Even realistisch, de kans dat DD-AR van stal wordt gehaald is nihil, helemaal op zo'n korte termijn.

Laatst bewerkt door Amazonous op 13-09-2013 12:20
 

13-09-2013 12:39:48
Mat75
Mat75
Quote
DingeZ (zo 08 sep 2013 20:05:43 https://www.somda.nl/forum/13926/p465996/): Ook leuk, de rijtijd Klp naar Ut wordt hiermee een royale 22 min. Nu is de aankomst te Ut in de meeste gevallen al minstens -1. Daarmee wordt het mogelijk met dik -5 aan te komen.


De planmatige rijtijd ja, het grootste deel van de IC's vanuit Klp vertrekt met +2.
 

13-09-2013 12:56:48
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Dat is al zo lang als de 3000 stopt op Klp, richting Nm is die vrijwel altijd stipt op tijd en richting Ut altijd een plusje van een minuut of 2 minuten. Volgens mij hebben ze vorig jaar de DRGL nog aangepast dat ie richting Ut een minuut of 2 later stopte maar nog steeds is ie meestal aan de late kant...  

13-09-2013 13:42:05
Mat75
Mat75
Klopt, was 2 jaar geleden nog .14/.44 inmiddels 2 min later en nog altijd +2 gemiddeld. De v. in Ah was toe echter .59/.29 en nu .01/.31 dus per saldo is de rijtijd Ah-Klp niet verlengd.

Laatst bewerkt door SleutelMan op 20-09-2013 19:22, reden: bij het laatste bericht hoef je niet te quoten
 

13-09-2013 14:11:31
Klaasje
Klaasje
Als dat zo is is er waarschijnlijk iets anders mis...  

13-09-2013 15:25:32
DingeZ
DingeZ
Er is niks mis, de marge ligt gewoon volledig op Klp-Ut. Het gebeurd wel eens dat er op tijd vertrokken wordt vanuit Klp, maar dat is moeilijk haalbaar. Meestal is het vertrek uit Klp met +2 en aankomst te Ut -1.  

20-09-2013 09:13:34
279
279
het is de bedoeling dat per 7/10 SGM2 niet meer alleen rijdt in de omloop,
dus altijd vergezeld gaat van een SGM3 ivm de onlangs aangebrachte railremmen
bij SGM3.
 

20-09-2013 09:16:36
broek53
broek53
Klopt en omlooptechnisch zit het wbl ook zo in elkaar. Het is o.a. de reden dat plan v weer vertrekt uit de serie 6800, omdat deze is aangeweze als enige serie waarin SGM2 mag rijden (maar dan alleen in koppeltjes van twee).
In de praktijk zal men er aanvankelijk niets aan hebben, want het aanbrengen van de magneetremmen bij de Sprinters loopt vertraging op. Dat had deze maand moeten gebeuren, maar begint nu op zijn vroegst op 7 oktober.
 

20-09-2013 10:05:22
robbertc
robbertc
Wat doen de SGM'en de laatste weken in On dan? (ik vermoedde dat dat voor de magneetremmen was..)

Laatst bewerkt door robbertc op 20-09-2013 10:05
 

20-09-2013 10:56:55
broek53
broek53
Ja, ik ook. Maar het gaat voornamelijk om een paar proefstellen, waarvan eentje (de 2937) de toelatingsproefritten aan het rijden is. De inbouw is nog niet begonnen; dat zal ten diepste wel de reden zijn dat er nog zoveel SGM rijdt ter vervanging van plan V.  

20-09-2013 14:22:54
guuglurg
guuglurg
Quote
broek53 (vr 20 sep 2013 09:16:36 https://www.somda.nl/forum/13926/p467593/): Klopt en omlooptechnisch zit het wbl ook zo in elkaar. Het is o.a. de reden dat plan v weer vertrekt uit de serie 6800, omdat deze is aangeweze als enige serie waarin SGM2 mag rijden (maar dan alleen in koppeltjes van twee).
Maar de (1)9500 dan? Op Bsk kunnen ivm lengte perron (125m) max. 4 bakken halteren. SGMm blijft wel in de (1)9500 rijden per 7/10, dus is dat ook een uitzondering of worden dat (krappe) 3tjes in de spits?
 

20-09-2013 14:35:32
Coryza
Coryza
Dat perron mogen ze ook wel een keer verlengen... of een verdieping bij de trein op in de spits. Vanaf Boskoop kun je al staan, en vanaf Alphen is 't proppen.. Maar fijn om te weten dat er dus niks verandert .  

20-09-2013 15:04:53
broek53
broek53
Het worden losse drietjes, tegen wil en dank blijkbaar, want ook de telcijfers geven aan dat ze in de drukste treinen eigenlijk te klein zijn (op de accpetabelnorm).  

20-09-2013 18:36:45
michaben
michaben
In de 14100 rijdt nu ook solo SGM tweetjes, wordt dat vervangen door SLT of gaan er drietjes rijden?  

20-09-2013 19:17:53
anton_
anton_
Quote
broek53 (vr 20 sep 2013 15:04:53 https://www.somda.nl/forum/13926/p467639/): Het worden losse drietjes, tegen wil en dank blijkbaar, want ook de telcijfers geven aan dat ze in de drukste treinen eigenlijk te klein zijn (op de accpetabelnorm).

en waarom rijdt er dan geen SLT in de 19500 ?
 

20-09-2013 21:54:46
treinjoop
treinjoop
Niet dat ik de reden heb maar, dan heb je wel verplicht SLT-VI nodig. 2x SLT-IV gaat niet (is vergelijkbaar met 5-6 bakken SGMm).


Doe maar gek, want je bent al normaal genoeg.
 

20-09-2013 22:24:58
BGM104
BGM104
Quote
anton_ (vr 20 sep 2013 19:17:53 https://www.somda.nl/forum/13926/p467648/):
en waarom rijdt er dan geen SLT in de 19500 ?

Wat is de baanvaksnelheid op Apn - Gd? Ik gok op 100 tot 120 km/u. SLT wordt alleen ingezet op baanvakken waar je snel naar 130 tot 140 km/u kan/moet (om andere treinen niet te hinderen).
 

21-09-2013 00:43:50
broek53
broek53
Quote
michaben (vr 20 sep 2013 18:36:45 https://www.somda.nl/forum/13926/p467645/): In de 14100 rijdt nu ook solo SGM tweetjes, wordt dat vervangen door SLT of gaan er drietjes rijden?
Drietjes.
 

21-09-2013 00:45:12
broek53
broek53
Quote
BGM104 (vr 20 sep 2013 22:24:58 https://www.somda.nl/forum/13926/p467677/):
Quote
anton_ (vr 20 sep 2013 19:17:53 https://www.somda.nl/forum/13926/p467648/):
en waarom rijdt er dan geen SLT in de 19500 ?

Wat is de baanvaksnelheid op Apn - Gd? Ik gok op 100 tot 120 km/u. SLT wordt alleen ingezet op baanvakken waar je snel naar 130 tot 140 km/u kan/moet (om andere treinen niet te hinderen).
Nou ja, daar is het goed voor te gebruiken, maar het is geen wet of zo. De serie 5500 hebben ze ook gereden, uiteindelijk; het is maar net hoe het uitkomt met aantallen versus treinseries.
 

23-09-2013 22:52:37
scooter
scooter
De 3600 gaat van Rsd tot Ht 1 minuut eerder.In Ht is de aankomst en vertrektijd weer gelijk.Tb-Ht dus in 17 min waar er vroeger 15 voor stond.Ook een herfstmaatregel?
Edit;Ook in Deventer,Olst en Wijhe 1 min eerder vertrekken,terug in Deventer 1 min later aankomen

Laatst bewerkt door scooter op 23-09-2013 23:11
 

23-09-2013 22:55:05
ZJ37
ZJ37
De kans op het net wel of net niet halen van de schijnaansluiting 3600 - 3500 te Ht wordt er in ieder geval weer een stuk groter op.  


23-09-2013 23:19:07
sjoerd
sjoerd
En de kans dat je in Breda de reguliere overstap 5000 op 3600 kan maken wordt er daardoor weer kleiner op. En die is al klein want de 5000 zit op zijn gemak achter Fyra naar Breda die daar weer moet wachten op de vaak te laat vertrekkende Fyra naar het noorden. Het ligt allemaal niet zo lekker in Breda.  

23-09-2013 23:24:40
scooter
scooter
Alleen de 5015 geeft dan nog aansluiting.
Overigens gaat ook de 5200 tussen Tbu en Best 1 minuut eerder,in Best weer op tijd
 

23-09-2013 23:25:07
ZJ37
ZJ37
De maatregel staat in ieder geval haaks op het veiligheidsissue om de kans op rood-sein nadering te verkleinen, want met fors uitbuigen bereik je namelijk wel dat de kans groter wordt om bij Tba of Vga (of zelfs Ht) voor een rode pit te komen.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 23-09-2013 23:25
 

23-09-2013 23:30:22
scooter
scooter
Nou heb ik eens ziten denken,aangezien in Tb dus zowel de 3600 als ook de 5200 1 min eerder vertrekken en de 1900 niet hier dus een minuut extra ruimte is.Laat er nou net tussen 5200 en 1900 regelmatig een goedrentrein rijden die nogal eens de 1900 ophoudt tot Btl.  

23-09-2013 23:41:07
AgentX
AgentX
Over schijnaansluitingen gesproken: ik ben wel even benieuwd of er iets gaat gebeuren met de series (12)500 en 9800 in Gd.

Zowel uit de richting Wd als uit Rtd sluiten deze twee treinen op praktisch minder dan een minuut na nét niet aan.

Quote

9800 Wd-Gd:
Wd v .19
Gdg a .28
Gdg v. .34
Gd a .38

(12)500 Gdg-Gd:
Gdg d .32
Gd a .35
Gd v .37



Vanuit Wd komt de 9800 om .28 aan in Gdg, kampeert daar een minuut of 6 om de 2000 en (12)500 voor te laten en rijdt dan door naar Gd. Aankomst aldaar om .38.

De (12)500 richting Rtd vertrekt in Gd volgens dienstregeling om .37. Officieel geen overstap dus, maar in de praktijk is er regelmatig nét een overstap te halen tussen de 9800 en (12)500.

Nét dat ene minuutje speling zou een zeer praktische en comfortabelere reis vanuit Utlr, Utt, Vtn, Wd, Gdg naar Rtd betekenen.

---

Andersom hetzelfde verhaal:

Quote

DRGL 9800 Ztmo-Gdg:
Ztmo v .10
Gd a .21
Gd v .22
Gdg a .25
Gdg v .31

DRGL (12)500 Gd-Gdg:
Gd a .23
Gd v .24
Gdg d. .27



Wederom hier die ene minuut verschil, die vanuit de (12)500 uit Rta nét de overstap op de 9800 naar Gdg, Wd, Vtn, Utt en Utlr misloopt.

Nu valt het in de richting van Rtd nog wel mee, want een paar minuten nadat de (12)500 weg is halteert de 4000 naar Rtd in Gd. Moet je wel gelukkig zijn met sprinterstoelen.

Het is m.i. echter wel mogelijk, want de 2000 naar Gvc is om .34 al weg; spoor 8 is dan 5 minuten leeg. Genoeg tijd om daar de 9800 alvast neer te zetten, denk ik zo.

Andersom is het veel ergelijker, want de komt uit de (12)500, de 4000 (Gd v .19) is dan al weg, en de 9800 (Gd v. 22) ook. Voor naar Wd, Vtn, Utt en Utlr, kun je dan 25 minuten kamperen op Gd, wachtend op de volgende 4000 uit Rtd. Voor reizigers nog onbegrijpelijker, want de 9800 staat op zijn beurt weer in Gdg te niksen om de (12)500 weer voor te laten.

Ook hier is de overstap gewoon mogelijk; spoor 5, waar de 9800 naar Gdg/Ut vertrekt, is 5 minuten vrij voordat de 2000 naar Ut weer vertrekt.

In beide richtingen (richting Rtd en richting Wd) m.i. genoeg speling om de 9800 een minuut eerder uit Gdg te laten vertrekken, respectievelijk een minuut langer in Gd vast te houden om zo een overstap van de (12)500 naar de 9800 mogelijk te maken.

Als deze overstap er zou zijn zou dat vanuit Utlr, Utt, Vtn en Wd 10 minuten in reistijd schelen, en vanuit Rtd naar Wd, Vtn, Utt en Utlr 21(!) minuten in reistijd schelen. Ik zie hierover meerdere malen klachten en tweets naar @NS_Online, en een hoop verontwaardigde gezichten op Gd verschijnen.

Weet iemand waarom dit zo geregeld is, en of hier iets aan gedaan gaat worden (per 7 oktober, dan wel DRGL2014)?
 

24-09-2013 01:04:39
waalkade
waalkade
Quote
ZJ37 (ma 23 sep 2013 22:55:05 https://www.somda.nl/forum/13926/p468100/): De kans op het net wel of net niet halen van de schijnaansluiting 3600 - 3500 te Ht wordt er in ieder geval weer een stuk groter op.
Er is nu al soms een niet bestaande aansluiting in Nm 3600 -> 3000.
 

24-09-2013 09:07:33
daniel81
daniel81
Ook voor de aansluiting van de 3600 op de 1500 te Dv is de minutenwijziging geen goed nieuws. De ene minuut later in Dv is dat ook niet, maar ik mag aannemen dat in de praktijk gewoon de 'oude' aankomsttijd geldt zolang het niet al te glad is.  

24-09-2013 11:50:51
treinfan
treinfan
@agentx: voor Rtd-Wd moet je simpelweg de 4000 nemen, dat scheelt reistijd en een overstap  

24-09-2013 13:10:20
AgentX
AgentX
Nee, de reistijd is gelijk. Het geeft alleen een extra reismogelijkheid, wat indirect (van deur tot deur) natuurlijk tot een kortere reistijd leidt.  

24-09-2013 20:35:18
5431
5431
Quote
BGM104 (zo 08 sep 2013 13:59:34 https://www.somda.nl/forum/13926/p465964/): Een andere herfstmaatregel is dat de 3000 ook op :31 vertrekt te Ah als ICE naar Asd rijdt. Hiervoor moet Arriva te Zv wachten totdat ICE voorbij is. Als ICE wat te laat is (+3 of zo) staat Arriva voor Jan met de korte achternaam te Zv te wachten en gaat ICE overal achteraan, resultaat +20 bij aankomst te Asd.
Maakt voor ICE volgens mij weinig verschil. Al bij minimale vertragingen gaat ICE naar Amsterdam nu ook al achter de 3000 aan met dezelfde gevolgen.
 

25-09-2013 08:43:03
luuk1997
luuk1997
In de 44/9600 worden doordeweeks 2 omlopen SGMm vervangen door Plan V. Die omloop die met SGMm blijft rijden, is die van Sandite?  

25-09-2013 09:09:22
broek53
broek53
Jazeker.  

27-09-2013 09:16:22
ZJ37
ZJ37
De klanten van de volle treinen hebben pech, want volgens meneer de woordvoerder is er niet meer materieel en wordt het na september minder druk. Geregeld! http://www.bd.nl/regio/regio-oss-en-uden/oss/geen-extra-treinen-voor-oss-1.4024323  

27-09-2013 09:19:47
maarten83
maarten83
Staat er op dit moment zoveel materieel defect gezien de opmerkingen in de dagelijkse topics?  

27-09-2013 09:23:21
Klaasje
Klaasje
Ik heb de afgelopen dagen wat spitstreinen op de Flevolijn gezien en voor zover ze op de geplande lengte rijden is er niets aan de hand. Vervelend is alleen dat er best veel korter dan gepland rijdt in de praktijk.

Laatst bewerkt door Klaasje op 27-09-2013 09:34
 

27-09-2013 09:25:51
DDZ7504
DDZ7504
Quote
robbertc (zo 08 sep 2013 22:07:13 https://www.somda.nl/forum/13926/p466012/):
Quote
guuglurg (zo 08 sep 2013 15:53:58 https://www.somda.nl/forum/13926/p465970/): Hoewel het toch vreemd is dat voor deze afkorting word gekozen, zal MDDM (DDAR in de HC-diensten) waarschijnlijk een DDZ met Sandite-installatie betekenen, in bovengenoemd artikel staat namelijk (pagina 5 onderaan):
Quote
Om deze aanpak te kunnen handhaven, worden twee DDZ treinen gereed gemaakt om daar een Sandite-installatie in te kunnen plaatsen, omdat twee Sandite-treinen weg zijn gevallen door de revisie van de DDAR naar de DDZ.

De omloopcode LBZ is jarenlang gebruikt voor mDDM met sandite. Nu wordt LBZ gebruikt voor DDZ met sandite. Ergens zal de vertaalslag naar mDDM dus nog foutief gemaakt worden..

Bedankt voor de info


DDZ in dienst, ik blij!
 

27-09-2013 15:19:36
MDDM
MDDM
Quote
Klaasje (vr 27 sep 2013 09:23:21 https://www.somda.nl/forum/13926/p468484/): Ik heb de afgelopen dagen wat spitstreinen op de Flevolijn gezien en voor zover ze op de geplande lengte rijden is er niets aan de hand. Vervelend is alleen dat er best veel korter dan gepland rijdt in de praktijk.
De hele week nacht gehad, er is geen enkele trein te klein van Lls vertrokken bij aanvang reizigersdienst. Alles volgens planning.


Gr Joop mcn Lls
 

27-09-2013 15:57:07
Pim530
Pim530
Het valt me op dat in Nijmegen zowel de 3100 als de 3600 op spoor 3b gepland staan. Is men vanaf oktober zo handig om één van die twee series naar spoor 3a te verplaatsen? Scheelt een hoop gerangeer, lijkt me.  

27-09-2013 15:59:46
ZJ37
ZJ37
3a is geen lang perronspoor en bovendien niet erg klantvriendelijk plekje om treinen te parkeren.  

27-09-2013 16:01:36
Klaasje
Klaasje
Quote
MDDM (vr 27 sep 2013 15:19:36 https://www.somda.nl/forum/13926/p468536/):
Quote
Klaasje (vr 27 sep 2013 09:23:21 https://www.somda.nl/forum/13926/p468484/): Ik heb de afgelopen dagen wat spitstreinen op de Flevolijn gezien en voor zover ze op de geplande lengte rijden is er niets aan de hand. Vervelend is alleen dat er best veel korter dan gepland rijdt in de praktijk.
De hele week nacht gehad, er is geen enkele trein te klein van Lls vertrokken bij aanvang reizigersdienst. Alles volgens planning.

De afgelopen week wellicht niet maar gedurende het hele jaar is het veel vaker voorgekomen dan nooit. Een telling van de gemeente Almere heeft ooit het getal van 20 % korter dan gepland opgeleverd. Dat vind ik toch vrij veel.

Laatst bewerkt door Klaasje op 27-09-2013 16:21
 

27-09-2013 16:06:09
Pim530
Pim530
@ZJ37 Dank je, helder.

@Klaasje Ooit wel eens treinen geplant dan? Als er dan meer uit groeien ben ik voor, kunnen we de treinen weer eens verlengen.
 

27-09-2013 17:42:06
treinfan
treinfan
Quote
Klaasje (vr 27 sep 2013 16:01:36 https://www.somda.nl/forum/13926/p468547/):
Quote
MDDM (vr 27 sep 2013 15:19:36 https://www.somda.nl/forum/13926/p468536/):
Quote
Klaasje (vr 27 sep 2013 09:23:21 https://www.somda.nl/forum/13926/p468484/): Ik heb de afgelopen dagen wat spitstreinen op de Flevolijn gezien en voor zover ze op de geplande lengte rijden is er niets aan de hand. Vervelend is alleen dat er best veel korter dan gepland rijdt in de praktijk.
De hele week nacht gehad, er is geen enkele trein te klein van Lls vertrokken bij aanvang reizigersdienst. Alles volgens planning.

De afgelopen week wellicht niet maar gedurende het hele jaar is het veel vaker voorgekomen dan nooit. Een telling van de gemeente Almere heeft ooit het getal van 20 % korter dan gepland opgeleverd. Dat vind ik toch vrij veel.
Als je het hebt over 'afgelopen dagen' maar 'de afgelopen week niet', dan blijven er toch niet veel dagen over?
 

27-09-2013 18:30:54
Klaasje
Klaasje
De uitspraak dat in de praktijk best een hoop korter rijdt dan gepland is gebaseerd op een langere periode dan de afgelopen dagen.

De uitspraak over wat ik zelf heb meegemaakt is gebaseerd op de afgelopen dagen.

Duidelijk zo? Graag gedaan!
 

27-09-2013 19:19:49
koosmat64
koosmat64
Even een vraagje voor wat betreft SGM-ll in de 6800: Betekent dit dat de allerdrukste trein, 6817 die echt 6 bakken moet hebben er nu ook slechts 4 krijgt?  

27-09-2013 19:19:59
michaben
michaben
De drie stellen VIRM in de 524 en 559, die erg succesvol bleken maar niet heus gezien deze vaker niet dan wel op lengte reden, verdwijnen overigens weer na volgende week. Beide treinen gaan voortaan met twee stellen VIRM rijden, minimaal een van de stellen wordt daarbij wel vervangen door een VIRM-VI. De 524 zal ook vanaf Gn al op sterkte gaan rijden, het combineren te Zl verdwijnt dus.  

27-09-2013 19:25:57
broek53
broek53
Quote
koosmat64 (vr 27 sep 2013 19:19:49 https://www.somda.nl/forum/13926/p468591/): Even een vraagje voor wat betreft SGM-ll in de 6800: Betekent dit dat de allerdrukste trein, 6817 die echt 6 bakken moet hebben er nu ook slechts 4 krijgt?
Die krijgt er vijf.
 

27-09-2013 20:05:22
daniel_ddr
daniel_ddr
@Michaben: Ben benieuwd hoe vaak dat zal gaan lukken... 559 staat na vandaag op 60% van de ritten korter dan gepland%03%


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

27-09-2013 20:26:35
robbertc
robbertc
Ik denk dat 4+6 beter realiseerbaar is dan 3x4; die blijkt nogal verstoringsgevoelig..  

27-09-2013 20:45:25
daniel_ddr
daniel_ddr
Toch ging het de eerste twee dagen wel goed ondanks verstoringen, en kwamen de afwijkingen in de eerste week juist weer op de niet verstoorde dagen.

Maar inderdaad, verder moet 10 bakken VIRM wel prima gaan lukken. Met ook als voordeeltje dat als er een zesje verdwaald in de omloop van een viertje je niet gelijk een probleem in de vorm van de HC-normen hebt.

Trouwens michaben, waar haal je de info op dit moment eigenlijk vandaan? Ik ben ook wel benieuwd wat men nu de grote piek zo'n beetje voorbij is met de 1718 gaat doen. Heb me ondertussen een maand lang al verbaasd over de lengte daarvan op vrijdagmorgen (9 bakken is dan gigantisch overkill), maar hoop tegelijk wel dat men niet de rariteit van voor de zomer herhaalt met een kortere trein op de drukke maandagmorgen (die toen eigenlijk altijd te krap was) dan op di-wo-do.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

27-09-2013 20:58:23
michaben
michaben
HC diensten in combinatie met de geplande perronfasen geven vaak een goede indicatie van de lengte van een trein. De HC diensten kun je vinden op http://ns4ns.nl/index.php/dienste en perronfasen in de reisplanner of in databasevorm op http://gtfs.ovapi.nl/ns/ Vervolgens moet je de logica van de NS ontcijferen (de logica dat je tot 8 bakken op Ut 11a moet plannen en vanaf 9 op 11) en kun je redelijk goede indicaties krijgen van de lengte op bepaalde lijnen. Het gaat echter niet overal op, lang niet op alle stations heb je de 'luxe' dat je aan de hand van de perronfase kunt zien hoe lang een trein ongeveer is.

Wat betreft de 1718, deze staat in ieder geval de gehele week met 2e HC ingepland. Op Amf staat ie op ma op spoor 6a gepland, op di/wo/do/vr op spoor 6. Volgens mij worden treinen tot en met 9 bakken te Amf op spoor 6a gepland, dus voor de 1718 zou dat betekenen op ma 8/9 bakken en rest van de week 10/11/12.
 

27-09-2013 21:09:48
MDDM
MDDM
2e hc is bij TD-7 of 10 en bij 8 bakken standaard. Verder kan je er niks uit die diensten herleiden.


Gr Joop mcn Lls
 

27-09-2013 21:22:47
daniel_ddr
daniel_ddr
@Michaben: aha, dat zou dus een grotere rariteit betekenen (op vrijdagmorgen groter rijden dan aan het begin van de week)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

28-09-2013 12:29:06
michaben
michaben
Overigens ook wat aparte LM ritten ten behoeve van de extra spits Fyras:
M------ 71012 05:58 Wgm 06:49 Rtd
MDWDV-- 71112 07:03 Rtd 07:10 Rtst
MDWDV-- 71113 08:10 Rtst 08:15 Rtd
MDWDV-- 71158 18:33 Rtd 18:40 Rtst
MDWD--- 71159 19:40 Rtst 19:45 Rtd
----V-- 71159 20:24 Rtst 20:29 Rtd
----V-- 71059 20:39 Rtd 21:32 Wgm

Ik vermoed dat dit een losse loc zal zijn? De omloop van de rijtuigen zelf is namelijk 71010/1010/71110/71111/1011/71011 en 71056/1056/71156/71157/1057/71057. Het lijkt dus dat er niet omgelopen gaat worden te Rtst, maar er een wisselloc als LM komt voor de terugrit, wat de lange kering ook verklaart (er is maar eens per half uur een treinpad beschikbaar naar Rtst). Doordeweek overnacht de loc dan te Rtd, in het weekend gaat deze naar de Wgm. Maar wat ik me dan afvraag: waarom niet een loc voor en achter, i.p.v. alleen voor een loc en de tweede loc als LM erachteraan sturen? Zijn daar bezwaren tegen? Bij werkzaamheden te Shl heb ik het wel eens gezien, loc voor en achter.
 

28-09-2013 13:38:42
dlm4yjp
dlm4yjp
Heb je meer loc's nodig


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

28-09-2013 13:54:39
michaben
michaben
Lijkt me niet, de 1000 heeft maar één omloop immers, alleen de 1010/1011 in de ochtend en 1056/1057 in de middag.  

28-09-2013 15:59:32
dlm4yjp
dlm4yjp
In dat geval is het inderdaad opmerkelijk dat het zo afgehandeld word


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

28-09-2013 18:06:20
MasterE
MasterE
Maximale snelheid is dan 140 km/h.


Mcn Asd
 

28-09-2013 19:37:20
treinjoop
treinjoop
Quote
MDDM (vr 27 sep 2013 15:19:36 https://www.somda.nl/forum/13926/p468536/):
Quote
Klaasje (vr 27 sep 2013 09:23:21 https://www.somda.nl/forum/13926/p468484/): Ik heb de afgelopen dagen wat spitstreinen op de Flevolijn gezien en voor zover ze op de geplande lengte rijden is er niets aan de hand. Vervelend is alleen dat er best veel korter dan gepland rijdt in de praktijk.
De hele week nacht gehad, er is geen enkele trein te klein van Lls vertrokken bij aanvang reizigersdienst. Alles volgens planning.


Treinen die korter zijn dan gepland is 1 probleem, maar er zijn ook treinen die te kort zijn gepland. Vergelijking met 2010: De drukste ritten in de 4300 en 4600 reden met 8-9 bakken SGMm. Nu is dat 8-10 bakken SLT wat vergelijkbaar is met 6-7 bakken SGMm. Ook is het aantal reizigers de afgelopen jaren gegroeid. Station Almere Poort en de Hanzelijn zijn geopend wat voornamelijk voor de 4600 een grote extra stroom reizigers betekende.


Doe maar gek, want je bent al normaal genoeg.
 

01-10-2013 16:47:22
Iceman
Iceman
Vraagje: Ik zie in de diensten dat 1597 met DDZ gaat rijden, normaal is dat het materieel voor de 14521. Echter, deze blijft gewoon met Virm rijden. Hoe krijgt men die Virm voor de 14521 in Hoorn? En hoe krijgt men die DDZ die je met de 1597 'kwijtraakt' weer terug in Ekz voor de volgende ochtend?


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

01-10-2013 16:57:46
Bert13
Bert13
Men maakt zich kennelijk wat minder zorgen om de bakkilometers dan vroeger. Tussen de Amsterdamse diensten zie ik een 80258 Ekz - Hn (met VIRM van de 14558?) en een 73460 Hn - Ekz (met DDZ van de 3460). Beetje omslachtig, maar het zal wel een reden hebben.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

01-10-2013 17:15:07
Iceman
Iceman
Je hebt qua Virm in Ekz nodig om de boel op te starten:
-Viertje voor de 1521.
-Viertje voor de 1527 (1512 komt met het tweede viertje uit Asd).
-Zesje voor de 14527.

In de avond komt er aan in Ekz:
-Viertje uit de 1580 voor de 1521.
-Viertje uit de 1554 voor de 1527.
-Viertje uit de 1558 voor de ????.
-Zesje uit de 14558 voor de 14527.

Waarom niet gewoon de 1597 met het viertje rijden dat 'over' is in Ekz?


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

01-10-2013 17:59:15
robbertc
robbertc
Lijkt op het meer rouleren van DDZ en/of IRM uit Ekz met de rest van de wereld. Dat is nodig om natuurlijke bindingen met een onderhoudsbedrijf te krijgen.  

01-10-2013 18:09:22
Iceman
Iceman
De 14500 staat tussen de spitsen stil (1527 trouwens ook). Niet handiger om een 14500 in de ochtend te keren op een 4800/5400? Bovendien krijg je met de 1580 elke dag al een 'nieuw' stel binnen. Die zou je dan op Ekz kunnen wisselen met die van de 1527 ofzo. Bespaar je weer 2 LM'etjes mee. Niet om te zeuren hoor dit, maar ik vraag het me gewoon af;).

Laatst bewerkt door Iceman op 01-10-2013 18:09


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

01-10-2013 23:07:29
woepje
woepje
Trein 568 kan op ma-vr ook op mijn persoonlijke verboden lijst:

Deze "Intercity" gaat miv wijzigingblad 7 oktober stopperen op Gn-Zl en vertrekt hierdoor om 18.06 ipv 18.16 uur uit Gn.
 

01-10-2013 23:27:47
DingeZ
DingeZ
Maar waarom? Wat is er mis met de 9168?  

01-10-2013 23:31:29
woepje
woepje
Ik vermoed een opnieuw ingelegd goederenpad, want iets anders kan ik niet bedenken. Bij aanvang drgl 2013 hadden ze meer IC's omgedoopt tot stopper vanwege goederenpaden.

Tr 766 vertrok bijvoorbeeld op ma, wo en vr 4 min na de 9166 uit Gn. Die 766 stopte niet in Gerp, dus in feite had je gewoon 2 stoppertjes achter elkaar aan hobbelen. Maar omdat de goederenpaden niet benut werden, hadden ze dat in februari er gelukkig uitgeramd. Nu helaas weer terug dus.

Laatst bewerkt door woepje op 01-10-2013 23:32
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Wijzigingsblad 7 oktober 2013
RailWiki.nl