Next-Gen Hogesnelheidstreinen
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
02-09-2013 15:04:07
dlm4yjp
dlm4yjp
Nee, niet weer een nieuwe FYRA geval, ditmaal kwam ik wat intressant tegen van de oosterburen.
Ze zijn daar al een tijdje druk bezig met het ontwikkelen van een totaal nieuwe manier van hogesnelheidtreinen op regulier (HSL)spoor.

Een filmpje ter impressie (Engels): https://www.youtube.com/watch?v=XYFv5No2bZk

Daarbij worden inmiddels ook hele aparte draaistellen mee ontworpen.
Iedere as heeft zijn eigen motor, die zichzelf aanstuurt om beter de bochten door te komen, oftewel: de ouderwetse vetergang is verdwenen
Voor zover ik begreep scheelt behoorlijk in slijtage, een afname van maarliefst 90% en daarbij is het ook nog comfortabeler.
Ook hierbij weer een mooi filmpje (Duits): https://www.youtube.com/watch?v=nBGQA9TogPs

Aangezien ik hier wel intresse in heb om dit te volgen vraag ik mij af of er meer mensen zijn die hier wat meer vanaf weten.
Ik zou daar graag wat meer van willen horen


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

02-09-2013 15:21:35
john2
john2
Als ik me het Duits filmpje me bekijk dan zie ik dat de buitense wielen in een bocht harder beginnen tedraaien. Als ik het goed heb is het bij "langzamen treinen" dat de buitense wielen die de grootste draai maken de trein door de bocht sturen.  

02-09-2013 15:24:41
dlm4yjp
dlm4yjp
Klopt, dat is het zogeheten vetergang effect, dat is met deze technieken dus niet meer van toepassing.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

02-09-2013 16:59:46
rolandrail
rolandrail
De vetergang is het zoeken van de wielen naar de juiste lijn bij het rijden en gebeurt juist niet in een bocht omdat de trein daar door de snelheid al naar de buitenste spoorstaaf wordt gedwongen en de trein dus niet kan te zoeken naar de juiste lijn. De vetergang heeft dus niet met aangedreven assen te maken, elke trein maakt de vetergang omdat er speling is tussen flensen en spoorstaaf.  


02-09-2013 17:05:55
dlm4yjp
dlm4yjp
Dus als ik het goed begrijp word juist met deze techniek de vetergang in de bochten verbeterd? Of heb ik het weer mis?


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

02-09-2013 17:07:34
sjoerd
sjoerd
Vetergang wordt veroorzaakt door het heen en weer slingeren van het voertuig doordat er tussen de wielflenzen net iets minder afstand zit dan de afmeting van de spoorwijdte. Daar heeft dus elk railvoertuig last van, ongeacht hoeveel assen je het geeft en zelfs als er geen as aan te pas komt. Met meesturende assen zijn tot nu toe weinig goede ervaringen opgedaan in relatie tot vetergang.
De profilering van een loopvlak van een wiel is plat en schuin, waardoor een as in rustige gang door de zwaartekracht altijd het midden van de speling opzoekt, zelfs in flauwe bogen. Maar als dat geweldig zou werken, zouden er geen flenzen aan de wielen behoeven te zitten.
Je kunt het slingeren van het draaistel, indien het om zijn eigen spil zou slingeren (dit is niet de vetergang!) tegengaan door die slingering te dempen, zoals met alle modern materieel gebeurt door schokdempers tussen de bak en het draaistelframe aan te brengen. Drieassige draaistellen (en drieassige rijtuigen vergeleken bij tweeassige) lopen ook rustiger, maar lange tweeassige voertuigen juist weer minder rustig.
Theoretisch kun je vetergang ook tegengaan door zeer zuiver de spoorwijdte aan te houden, de ligging als geheel te optimaliseren en het loopvlak van de wielen op profiel te houden. Er is van alles geprobeerd, zoals het iets verminderen van de spoorwijdte, het naar buiten drukken van de wielen, maar telkens bleek dat en de slijtage toenam en de vetergang na verloop van tijd weer ontstond. Als je het spoor aanpakt, moet al het materieel gelijke kenmerken hebben en dat is ook niet te realiseren.
Ik ben benieuwd wat ze nu bedenken. Het is eigen aan staal op staal met speling dat je vetergang hebt, en monorails met contact tussen rail en wielconstructie heeft het ook.

Laatst bewerkt door sjoerd op 02-09-2013 17:07
 

02-09-2013 19:16:28
john2
john2
Quote
rolandrail (ma 02 sep 2013 16:59:46 https://www.somda.nl/forum/13905/p465000/): De vetergang is het zoeken van de wielen naar de juiste lijn bij het rijden en gebeurt juist niet in een bocht omdat de trein daar door de snelheid al naar de buitenste spoorstaaf wordt gedwongen en de trein dus niet kan te zoeken naar de juiste lijn. De vetergang heeft dus niet met aangedreven assen te maken, elke trein maakt de vetergang omdat er speling is tussen flensen en spoorstaaf.

Dus in een bocht heb je middelpunt vliedende kracht. Daarom zullen de bochten op de hoofdbaan waar met volle baanvak snelheid gereden kan worden het spoorbed iets schuins liggen en hierdoor de treinen op de rails blijven.
 

02-09-2013 19:19:41
b2py
b2py
En dat noemen we verkanting.
Vetergang is in het onderstaande plaatje enorm overdreven weergegeven. http://wbmttt.tudelft.nl/rapport/5249_1.gif
De trein volgt de spoorstaven en zal daardoor flink gaan wiebelen.
 

03-09-2013 07:32:15
mdeen
mdeen
Voor een filmpje uit 2012 zie ik heel erg weinig innovatie. Gedistribueerde aandrijving? Hebben we toch al tientallen jaren? In- en uitstappen op verschillende punten? Is in Nederland onsuccesvol geprobeerd (in- en uitstappen op hetzelfde perron), maar de Spaanse methode is al lang in gebruik in bijvoorbeeld de Stammstrecke van de S-Bahn München (en natuurlijk in Barcelona).
Aparte motoren voor elk wiel is volgens mij ook in de Combino toegepast, met wisselend succes. Juist omdat er geen as tussen de wielen zit is de loopkarakteristiek in de bochten erg slecht. Je moet wel heel goed kunnen regelen wil je niet alleen de verslijtkarakteristiek als ook de loopkarakteristiek goed krijgen.
Treinen koppelen zonder koppeling: veel succes. Ook dat vereist een heel goede sturing tussen de verschillende rijtuigen om te zorgen dat je bij elkaar blijft. Heb het heel even fout (en door van allehande oorzaken kan het voorste stel iets sneller gaan of het achterste iets langzamer) en je hebt een groot probleem om zonder schokken bijelkaar te komen. Ik stel het DLR voor om eerst maar eens trein te bouwen waar ze aantonen dat op de koppeling geen kracht (of alleen een voorwaartse kracht) staat tijdens het rijden.
 

03-09-2013 09:30:42
dlm4yjp
dlm4yjp
De combino is natuurlijk net niet mee te vergelijken, het is een traag vervoersmiddel en geeft geen laseraansturing op de wielen, dat heeft dat betreffende draaistel dus wel.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

03-09-2013 09:35:34
sjoerd
sjoerd
Dan kun je het kennelijk wel vergelijken. %02%