28-08-2013 23:01:07 | ||
---|---|---|
alle46
|
Ik kreeg de vraag voorgelegd waarom er op sommige plaatsen een derde rail tussen de rails ligt. Ik kwam niet verder dan "veiligheid", maar vind dit wat mager. Is hier meer over te vertellen? |
28-08-2013 23:04:33 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
-Meestal ligt er een 3e èn een 4e rail in het midden, dat is ter stabilisatie van de dwarsliggers. O.a. bij Oosthuizen is dit toegepast. Dit word vaak gebruikt op plaatsen waar bekend is waar de grond en/of rails snel verzakt, dat kan veroorzaakt worden door o.a. bodemsamenstelling en bijvoorbeeld een kunstwerk onder het spoor zoals een duiker (de grond boven de duiker, ookwel wateronderdoorgang genoemd, verzakt minder, met extra rails loopt het spoor vloeiender over de duiker heen). Een voorbeeld van spoorstabilisatie bij Ohz: http://i43.tinypic.com/2jzigk.jpg -Bij scherpe bochten heb je inderdaad wel vaak alleen een 3e rail tussen het spoor, net naast het rijspoor wat in de binnenbocht ligt. Dat is om te voorkomen dat er bij een ontsporing de gehele trein zich uit de bocht drukt. Bij een ontsporen vallen de wielen namelijk tussen de sporen in, een soort geul dus, waardoor deze in het spoor blijft. -Dit bovenstaande vindt je overigens ook terug bij wissels en kruizingen Een voorbeeld is te zien hier: http://i43.tinypic.com/16lln5s.jpg -Tot slot zie je vaak ook nog bij overwegen, bruggen, viaducten, tunnels en andere kunstwerken een andere vorm van deze constructie: Deze begint en eindigd V-vormig, ook dit is om dezelfde bovenstaande reden zo geplaatst. En wederom hier een voorbeeld van: http://i39.tinypic.com/1zvvq4j.jpg Laatst bewerkt door dlm4yjp op 28-08-2013 23:26 Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
29-08-2013 10:48:32 | ||
---|---|---|
john2
|
Heb altijd gedacht, het voorbeeld uit de eerste link, dat de rails bedoeld zijn voor vernieuwing van de rails. Dat hierom rails op de bielzen liggen. |
29-08-2013 11:09:17 | ||
---|---|---|
dennistd
|
QuoteDie liggen meestal naast het spoor |
29-08-2013 11:40:03 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Inderdaad: als vroeger met de hand railstaven werden verwisseld, lagen de nieuwe klaar aan de buitenzijde van het spoor en werden bij het verwisselen de oude aan de binnenzijde gelegd om te worden opgehaald. Soms werden aan de buitenzijde spoorstaven gelegd om portaalkraantjes over te laten lopen en zo spoorsecties uit te nemen en in te brengen. Die spoorstaven werden later weer opgeruimd. |
29-08-2013 12:24:21 | ||
---|---|---|
alle46
|
dlm4yjp: Helemaal duidelijk met voorbeelden. Mijn dank hiervoor. |
29-08-2013 13:32:59 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Te Schalkwijk tussen km 12.4 en 12.6 ook spoostaven ter versteviging maar dan alleen in spoor GR (Htnc -> Cl), niet in spoor GF (Cl -> Htnc)! |
29-08-2013 14:29:55 | ||
---|---|---|
sik214
|
Quote Dit is geen spoorstaaf zoals in de andere voorbeelden, dit is een strijkregel! |
29-08-2013 15:39:19 | ||
---|---|---|
molenaar12
|
En deze is ervoor om te zorgen dat de wielen bij het puntstuk de juiste richting volgen. |
29-08-2013 23:28:55 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Klopt, ander naampje, iets andere vorm maar wel dezelfde functie Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |