Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Rails tussen de rails

Woensdag 28 aug 2013 - 23:01:07
alle46
alle46
Flickr /albertus46/
Ik kreeg de vraag voorgelegd waarom er op sommige plaatsen een derde rail tussen de rails ligt.
Ik kwam niet verder dan "veiligheid", maar vind dit wat mager.
Is hier meer over te vertellen?

Woensdag 28 aug 2013 - 23:04:33
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
-Meestal ligt er een 3e èn een 4e rail in het midden, dat is ter stabilisatie van de dwarsliggers. O.a. bij Oosthuizen is dit toegepast.
Dit word vaak gebruikt op plaatsen waar bekend is waar de grond en/of rails snel verzakt, dat kan veroorzaakt worden door o.a. bodemsamenstelling en bijvoorbeeld een kunstwerk onder het spoor zoals een duiker (de grond boven de duiker, ookwel wateronderdoorgang genoemd, verzakt minder, met extra rails loopt het spoor vloeiender over de duiker heen).
Een voorbeeld van spoorstabilisatie bij Ohz: i43.tinypic.com

-Bij scherpe bochten heb je inderdaad wel vaak alleen een 3e rail tussen het spoor, net naast het rijspoor wat in de binnenbocht ligt.
Dat is om te voorkomen dat er bij een ontsporing de gehele trein zich uit de bocht drukt. Bij een ontsporen vallen de wielen namelijk tussen de sporen in, een soort geul dus, waardoor deze in het spoor blijft.


-Dit bovenstaande vindt je overigens ook terug bij wissels en kruizingen
Een voorbeeld is te zien hier: i43.tinypic.com

-Tot slot zie je vaak ook nog bij overwegen, bruggen, viaducten, tunnels en andere kunstwerken een andere vorm van deze constructie: Deze begint en eindigd V-vormig, ook dit is om dezelfde bovenstaande reden zo geplaatst.
En wederom hier een voorbeeld van: i39.tinypic.com

Laatst bewerkt door dlm4yjp op Woensdag 28 aug 2013 om 23:26:44

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Donderdag 29 aug 2013 - 10:48:32
john2
john2
Heb altijd gedacht, het voorbeeld uit de eerste link, dat de rails bedoeld zijn voor vernieuwing van de rails. Dat hierom rails op de bielzen liggen.

Donderdag 29 aug 2013 - 11:09:17
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Quote
john2 (do 29 aug 2013 10:48:32 somda.nl): Heb altijd gedacht, het voorbeeld uit de eerste link, dat de rails bedoeld zijn voor vernieuwing van de rails. Dat hierom rails op de bielzen liggen.
Die liggen meestal naast het spoor


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Donderdag 29 aug 2013 - 11:40:03
sjoerd
sjoerd
Inderdaad: als vroeger met de hand railstaven werden verwisseld, lagen de nieuwe klaar aan de buitenzijde van het spoor en werden bij het verwisselen de oude aan de binnenzijde gelegd om te worden opgehaald. Soms werden aan de buitenzijde spoorstaven gelegd om portaalkraantjes over te laten lopen en zo spoorsecties uit te nemen en in te brengen. Die spoorstaven werden later weer opgeruimd.

Donderdag 29 aug 2013 - 12:24:21
alle46
alle46
Flickr /albertus46/
dlm4yjp: Helemaal duidelijk met voorbeelden. Mijn dank hiervoor.

Donderdag 29 aug 2013 - 13:32:59
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Te Schalkwijk tussen km 12.4 en 12.6 ook spoostaven ter versteviging maar dan alleen in spoor GR (Htnc -> Cl), niet in spoor GF (Cl -> Htnc)!

Donderdag 29 aug 2013 - 14:29:55
sik214
sik214
Quote
dlm4yjp (wo 28 aug 2013 23:04:33 www.somda.nl):
-Dit bovenstaande vindt je overigens ook terug bij wissels en kruizingen
Een voorbeeld is te zien hier: i43.tinypic.com
Dit is geen spoorstaaf zoals in de andere voorbeelden, dit is een strijkregel!

Donderdag 29 aug 2013 - 15:39:19
molenaar12
molenaar12
Facebook peter.molenaar
En deze is ervoor om te zorgen dat de wielen bij het puntstuk de juiste richting volgen.

Donderdag 29 aug 2013 - 23:28:55
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Klopt, ander naampje, iets andere vorm maar wel dezelfde functie

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.