Gespreksregels op het spoor
Forum: Algemeen - Algemeen
09-08-2013 12:16:37
DingeZ
DingeZ
Zulu schrijf en spreek je altijd al zo uit. Overigens is het NATO-alfabet Engels en voor de hele wereld gemaakt. In het merendeel van de talen spreek je een u uit als oe.

Ik vind het bij getallen tussen 20 en 100 wel goed dat ze los worden uitgesproken. Als ik \'zesenzeventig\' hoor dan denk ik eerst aan 67, terwijl dat 76 moet zijn. Vooral als je dagelijks ook Engels gebruikt kan dit erg verwarrend worden.

Laatst bewerkt door spiketrain op 09-08-2013 18:08, reden: Topictitel gewijzigd na afsplitsing
 

09-08-2013 13:22:27
AgentX
AgentX
"Zes-en-zeventig" is toch gewoon overduidelijk? Je kan ook overal moeilijk om doen.  

09-08-2013 14:45:32
dlm4yjp
dlm4yjp
@DingeZ: daarom heeft het NATO-alfabet de hoofdtaal als Amerikaans zijnde.
Dan moet je altijd 21 uitspreken als "twenty-one" en absoluut niet wat prorail nu doet: "two-one", want dat is géén NATO uitspraak namelijk maar een zelf bedacht verzindsel.

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 09-08-2013 14:45


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

09-08-2013 14:55:35
maigoda
maigoda
Quote
DingeZ (vr 09 aug 2013 12:16:37 https://www.somda.nl/forum/13780/p462322/): Ik vindt het bij getallen tussen 20 en 100 wel goed dat ze los worden uitgesproken. Als ik \'zesenzeventig\' hoor dan denk ik eerst aan 67, terwijl dat 76 moet zijn. Vooral als je dagelijks ook Engels gebruikt kan dit erg verwarrend worden.

Ik gebruik ook dagelijks engels, maar op de een of andere manier is dat nooit verwarrend in welke communicatie dan ook. Volgens mij zie je spoken die er niet zijn.
Groetjes,
Emiel
 


09-08-2013 15:07:07
dlm4yjp
dlm4yjp
Sterker nog, in de luchtvaart gebruikt men voor de landingsbanen nogsteeds "twenty-seven left" of "thirthy-six right".
Terwijl in heel de luchtvaargeschiedenis is er nog NOOIT een vliegtuig op de verkeerde baan geland met deze spraakwijze. Leek mij toch wel inmiddels erg duidelijk dat zoiets wel erg goed werkt.

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 09-08-2013 15:08


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

09-08-2013 15:31:15
charta
charta
Ik vind de luchtvaart niet te vergelijken met de spoorwegen. Ook wat betreft de veiligheidsberichten is het spoor totaal iets anders dan de luchtvaart. Even inhakend op jouw stellige "NOOIT": ik heb op Google gezocht op "plane lands on wrong runway" en ik krijg maar liefst 3,8 miljoen treffers!  

09-08-2013 15:38:42
dvdhoven
dvdhoven
Ooit had NS zijn eigen spelalfabet.
Dat leeft deels nog voort in namen voor bepaalde materieelseries, zoals Victor (mat 64), plan Dirk, plan Karel, etc.
Ook in de communicatie over materieelomlopen werd het gebruikt, zij het niet helemaal zoals het bedoeld was, LN werd niet Lodewijk Nico, maar Luie Nico.
En ook in de communicatie met de CSP's over bovenleidingschakelaars, die met 1 of 2 letters worden aangeduid, werd het gebruikt. Je kreeg dan een gesprekje als "Ik schakel de dubbele Utrecht uit, zet de enkele Simon in en zet de enkele Rudolf uit"
Ook voor materieelindelingen werd het gebruikt, een AB werd een AntonBernard.
En de beroemde uit de oorlog: het sein Lodewijk, sein L dus, dat luchtgevaar aanduidde.


Dick van den Hoven
 

09-08-2013 15:40:59
maigoda
maigoda
Quote
charta (vr 09 aug 2013 15:31:15 https://www.somda.nl/forum/13780/p462371/): Ik vind de luchtvaart niet te vergelijken met de spoorwegen. Ook wat betreft de veiligheidsberichten is het spoor totaal iets anders dan de luchtvaart. Even inhakend op jouw stellige "NOOIT": ik heb op Google gezocht op "plane lands on wrong runway" en ik krijg maar liefst 3,8 miljoen treffers!
In de luchtvaartwereld is de Radiotelefonie een hoofdonderdeel binnen het veiligheidssysteem. Bij de spoorwegen is de communicatie tussen treindienstleider en machinist alleen in uitzonderingsgevallen noodzakelijk. Zolang alle infra en materieel goed functioneerd, is er geen communicatie nodig. Zodoende dat de regels die tot 1 mei 2013 in de Gespreksdicsipline waren vastgesteld, prima voldeden.
Groetjes,
Emiel
 

09-08-2013 15:47:45
DingeZ
DingeZ
Quote
maigoda (vr 09 aug 2013 14:55:35 https://www.somda.nl/forum/13780/p462366/):
Quote
DingeZ (vr 09 aug 2013 12:16:37 https://www.somda.nl/forum/13780/p462322/): Ik vindt het bij getallen tussen 20 en 100 wel goed dat ze los worden uitgesproken. Als ik \'zesenzeventig\' hoor dan denk ik eerst aan 67, terwijl dat 76 moet zijn. Vooral als je dagelijks ook Engels gebruikt kan dit erg verwarrend worden.

Ik gebruik ook dagelijks engels, maar op de een of andere manier is dat nooit verwarrend in welke communicatie dan ook. Volgens mij zie je spoken die er niet zijn.
Groetjes,
Emiel


Ik bedoel: doordat ik dagelijks Engels gebruik ben ik gewend geraakt aan de Engelse volgorde. Omdat in Nederlands deze getallen andersom uitgesproken worden, raak ik daar vaak in de war. Als iemand een telefoonnummer in tientallen uitspreekt, moet ik veel langer nadeken voor het intoetsen dan als iemand het per cijfer uitspreekt.
 

09-08-2013 16:08:22
maigoda
maigoda
Dat bedoel ik dus ook precies. Maar toch heb ik niet dat verwarringsprobleem waar jij het over hebt. En dan gerbuik ik gerust vier talen door elkaar heen, als het moet.
Groetjes,
Emiel
 

09-08-2013 17:11:43
279
279
Quote
dlm4yjp (vr 09 aug 2013 15:07:07 https://www.somda.nl/forum/13780/p462368/): Sterker nog, in de luchtvaart gebruikt men voor de landingsbanen nogsteeds "twenty-seven left" of "thirthy-six right".
Terwijl in heel de luchtvaargeschiedenis is er nog NOOIT een vliegtuig op de verkeerde baan geland met deze spraakwijze. Leek mij toch wel inmiddels erg duidelijk dat zoiets wel erg goed werkt.


nog iets vaker naar de radio luisteren dan, want 27L/36R wordt uitgesproken als
two-seven Left of three-six Right.
 

09-08-2013 17:24:10
dlm4yjp
dlm4yjp
*donderd zijn schoolboeken in de kliko*
3 maal raden waar ik dat vandaan had


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

09-08-2013 17:25:19
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
charta (vr 09 aug 2013 15:31:15 https://www.somda.nl/forum/13780/p462371/): Ik vind de luchtvaart niet te vergelijken met de spoorwegen.


In dit geval dus wel, NATO komt uit de (militaire) luchtvaart


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

09-08-2013 18:36:06
nohab
nohab
Quote
dlm4yjp (vr 09 aug 2013 17:24:10 https://www.somda.nl/forum/13806/p462394/): *donderd zijn schoolboeken in de kliko*
3 maal raden waar ik dat vandaan had
Niet uit 1 van die schoolboeken zo te lezen.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

09-08-2013 19:45:33
Amazonous
Amazonous
Wat dlm4yjp beschrijft hoor ik ook nog genoeg door de ether vliegen hoor..... Maar niet bij de 'verse jongens'.

Terug naar het spoor: weet iemand de aanleiding van deze nieuwe regels? Of is dit weer een maatregel uit de reeks overdreven veiligheid, of hoe noemt men dat altijd hier, Veiligheids Fetischisten?

Laatst bewerkt door Amazonous op 09-08-2013 19:46
 

09-08-2013 19:58:50
MasterE
MasterE
Europese regelgeving.

Laatst bewerkt door MasterE op 09-08-2013 19:59


Mcn Asd
 

09-08-2013 21:34:57
rolandrail
rolandrail
En welk europees land gebruikt het nog meer dan?  

09-08-2013 22:09:29
MasterE
MasterE
Geen idee, maar zo is het aan ons verkocht.


Mcn Asd
 

09-08-2013 22:41:22
charta
charta
Quote
Amazonous (vr 09 aug 2013 19:45:33 https://www.somda.nl/forum/13806/p462417/): Wat dlm4yjp beschrijft hoor ik ook nog genoeg door de ether vliegen hoor..... Maar niet bij de 'verse jongens'.

Terug naar het spoor: weet iemand de aanleiding van deze nieuwe regels? Of is dit weer een maatregel uit de reeks overdreven veiligheid, of hoe noemt men dat altijd hier, Veiligheids Fetischisten?


De veiligheid is hiermee absoluut niet gediend. Iemand in het Europees parlement wil waarschijnlijk een wapenfeit op zijn/haar naam hebben en dan ga je wat bedenken. Of andere landen daarin meegaan is niet belangrijk. Hoofdzaak is dat we in Nederland voorop lopen.
 

09-08-2013 23:02:18
Frontier
Frontier
Quote
dlm4yjp (vr 09 aug 2013 15:07:07 https://www.somda.nl/forum/13806/p462368/): Sterker nog, in de luchtvaart gebruikt men voor de landingsbanen nogsteeds "twenty-seven left" of "thirthy-six right".
Terwijl in heel de luchtvaargeschiedenis is er nog NOOIT een vliegtuig op de verkeerde baan geland met deze spraakwijze. Leek mij toch wel inmiddels erg duidelijk dat zoiets wel erg goed werkt.

Niet correct! In de luchtvaart worden cijfers nagenoeg altijd apart uitgesproken, om het eventueel verkeerd horen en de daarbij horende verwarring te voorkomen. In jouw voorbeeld landen we dus op "Two-Seven-Left" of "Three-Six-Right", nadat we eerder hebben gevlogen hebben op flightlevel "three-three-zero" en dat alles onder callsign "Channex two-zero-five-golf"


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

09-08-2013 23:17:10
broek53
broek53
Quote
MasterE (vr 09 aug 2013 22:09:29 https://www.somda.nl/forum/13806/p462444/): Geen idee, maar zo is het aan ons verkocht.
Ja, als er iets onlogisch moet gebeuren van de Veiligheidsjihad kun je altijd De Europese Regelgeving de schuld geven.
 

09-08-2013 23:18:03
broek53
broek53
Quote
charta (vr 09 aug 2013 22:41:22 https://www.somda.nl/forum/13806/p462446/):
Quote
Amazonous (vr 09 aug 2013 19:45:33 https://www.somda.nl/forum/13806/p462417/): Wat dlm4yjp beschrijft hoor ik ook nog genoeg door de ether vliegen hoor..... Maar niet bij de 'verse jongens'.

Terug naar het spoor: weet iemand de aanleiding van deze nieuwe regels? Of is dit weer een maatregel uit de reeks overdreven veiligheid, of hoe noemt men dat altijd hier, Veiligheids Fetischisten?


De veiligheid is hiermee absoluut niet gediend. Iemand in het Europees parlement wil waarschijnlijk een wapenfeit op zijn/haar naam hebben en dan ga je wat bedenken. Of andere landen daarin meegaan is niet belangrijk. Hoofdzaak is dat we in Nederland voorop lopen.
Het parlement maakt geen regels.
 

09-08-2013 23:27:18
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
Frontier (vr 09 aug 2013 23:02:18 https://www.somda.nl/forum/13806/p462450/):
Quote
dlm4yjp (vr 09 aug 2013 15:07:07 https://www.somda.nl/forum/13806/p462368/): Sterker nog, in de luchtvaart gebruikt men voor de landingsbanen nogsteeds "twenty-seven left" of "thirthy-six right".
Terwijl in heel de luchtvaargeschiedenis is er nog NOOIT een vliegtuig op de verkeerde baan geland met deze spraakwijze. Leek mij toch wel inmiddels erg duidelijk dat zoiets wel erg goed werkt.

Niet correct! In de luchtvaart worden cijfers nagenoeg altijd apart uitgesproken, om het eventueel verkeerd horen en de daarbij horende verwarring te voorkomen. In jouw voorbeeld landen we dus op "Two-Seven-Left" of "Three-Six-Right", nadat we eerder hebben gevlogen hebben op flightlevel "three-three-zero" en dat alles onder callsign "Channex two-zero-five-golf"


Bijna goed, voor zover het bij mij in de schoolboeken stond (die inmiddels toch wel wat verouderd zijn,) stond het vermeld dat juist de hoogtes apart genoemd werden en de locatie's zoals landingsbanen volledig uitgesproken werden.
Zo werd daarin verwarring voorkomen, schijnbaar is dat in de afgelopen jaren ook veranderd.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.