Radio 1 Reportage
Forum: Algemeen - Algemeen
29-07-2013 22:07:43
DaanBNN
DaanBNN
Voor een radio 1 reportage voor het programma start ben ik op zoek naar
een treinspotter die mij kan vertellen waar de gevaarlijke plekken op
het spoor zijn in Nederland. Zeker na aanleiding van het grote
treinongeluk van afgelopen week. En natuurlijk het treinongeluk wat vandaag is gebeurd.
Zijn die er in Nederland en is er iemand wie mij daar meer over kan
vertellen en misschien zelfs mee kan nemen naar die plek?
Wat betreft regio is het midden van het land erg handig, en het is natuurlijk ook erg interessant als dit op een drukke spot zou zijn.

Lijkt het je leuk om mij en onze luisteraars te kunnen vertellen waarom het wel of niet fout kan gaan en of ongelukken in Nederland zouden kunne gebeuren, dan hoor ik dat graag.
Mail me op: daan.van.den.berg@bnn.nl

mvg.

Daan van den Berg
 

29-07-2013 22:18:49
admin
Moderator
admin
Voor de duidelijkheid: dit bericht is met toestemming geplaatst.


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

30-07-2013 00:05:57
marciekemp
marciekemp
Leuk dat je er een reportage maar vind dat een slecht idee om daar een treinspotter voor uit te kiezen om het maar zo te zeggen, en zoiets als in spanje zo erg kan hier gewoon bijna niet gebeuren door de beveiligings systemen die hier worden gebruikt, en je hebt risico plekken in het spoor dat is zeker maar dat word ook aangekondigt aan de mcn dat hij zo'n punt nadert, maar ik vind bijna grof te noemen dat jullie hier een reportage over willen maken met een treinspotter...  

30-07-2013 07:08:14
broek53
broek53
Sensatiejournalistiek met angstzaaierij en daarbij gebruik maken van de man in de straat die voor de buitenwereld een soort van deskundige lijkt. Dat is wel een heel creatieve manier om de komkommertijd door te komen en wie weet het tot Kamervragen te schoppen.
Mijn advies aan Somda: leen je er niet voor.

Laatst bewerkt door broek53 op 30-07-2013 08:49
 


30-07-2013 08:34:42
MasterE
MasterE
Ik sluit me volledig aan bij de vorige sprekers!


Mcn Asd
 

30-07-2013 10:00:11
nougo
nougo
Met alle respect, ik vind de insteek typisch BNN en daarnaast radio 1 onwaardig. Ben het volledig met Michiel eens.

En hoewel het not done is op de schrijfvaardigheid in te gaan hier op Somda....
is afgaande op de schrijfkwaliteit van de journalist voor hem wellicht interessanter om een stukje met een goede nederlandse docent te maken die het filmpje van Koot en de Bie aanhaalt over het "Dat wat" en "Wie die dat" en kenne en kunne*N*.

Groeten,

Noud

Laatst bewerkt door nougo op 30-07-2013 10:01
 

30-07-2013 10:16:21
broek53
broek53
Nu ja, ik wil niet iemand afbranden op hoe het gezegd en geschreven wordt, maar mij beperken tot wat er geschreven en dan met name wat er gevraagd wordt.

[Koot en Bie voor eeuwig, overigens]
 

30-07-2013 10:48:34
jorgo
jorgo
Ik denk overigens dat Cor van der Laak niet zal schromen zijn mening hierover te geven, neezeker.

http://www.youtube.com/watch?v=vG96OFA9M1w

Laatst bewerkt door jorgo op 30-07-2013 10:50
 

30-07-2013 10:56:34
taigagaai
Moderator
taigagaai
Je kan het ook omdraaien en zeggen dat het spoor in Nederland veilig is. De vrouw die vorig jaar omkwam in Amsterdam was het eerste dodelijke slachtoffer in een trein sinds 10, 20 jaar. Prorail heeft naar aanleiding hiervan geprobeerd om minder conflictsituaties te plannen. Daarnaast is de trein milieuvriendelijk, zorgt het voor minder files op de wegen etc. Maar dit verhaal zal vast niet interessant zijn om op de radio te vertellen.  

30-07-2013 11:11:45
DaanBNN
DaanBNN
Ik ben in ieder geval blij dat er een mening is ontstaan. Bedankt voor de reacties, en kritiek op mijn taalgebruik. Aan dat laatste wordt nog gewerkt.

Komkommertijd is het zeker, maar ongelukken met het Openbaar Vervoer blijven voor mij actuele onderwerpen. Het klopt ook dat omdat ik voor BNN werk ik liever een jong bevlogen iemand spreek dan een stoffige deskundige. Maar omdat dit voor Radio 1 is wil ik wel graag nieuws en informatie laten horen in plaats van de Spuiten en slikken-sensatie waar BNN ook om bekend staat.

Ik ging ervan uit dat een treinspotter genoeg kennis heeft om mij hierover meer te vertellen. Wat is precies de reden dat dit te grof is om aan een treinspotter te vragen? Ik neem aan dat treinspotters meer weten over de verschillende treinen, trajecten en veiligheidssystemen dan menig reiziger, NS,Prorail,Nedtrain-woordvoerder. Daarnaast is het natuurlijk veel fijner om te luisteren naar iemand die het over een hobby/voorliefde heeft zoals dat bij treinspotters het geval is.

Ik hoor graag waarom dit niet zo zou zijn? En wie ik het beste over dit onderwerp zou kunnen spreken?

mvg.

Daan
 

30-07-2013 11:15:24
DaanBNN
DaanBNN
Quote
taigagaai (di 30 jul 2013 10:56:34 https://www.somda.nl/forum/13763/p460900/): Je kan het ook omdraaien en zeggen dat het spoor in Nederland veilig is. De vrouw die vorig jaar omkwam in Amsterdam was het eerste dodelijke slachtoffer in een trein sinds 10, 20 jaar. Prorail heeft naar aanleiding hiervan geprobeerd om minder conflictsituaties te plannen. Daarnaast is de trein milieuvriendelijk, zorgt het voor minder files op de wegen etc. Maar dit verhaal zal vast niet interessant zijn om op de radio te vertellen.


Dit verhaal is zeker goed om te vertellen. Het zou ook het mooiste zijn als ik met mijn reportage kan laten zien dat het in Nederland goed geregeld is, en omdat kracht bij te zetten is dat natuurlijk het beste om met iemand te spreken die verstand van zaken heeft. Ik begrijp goed dat de vraag wordt gezien als sensatie zoeken, maar dat is zeker niet mijn bedoeling.

Laatst bewerkt door DaanBNN op 30-07-2013 11:16
 

30-07-2013 11:18:12
Klaasje
Klaasje
Het gaat er niet zozeer om dat het grof zou zijn maar meer om dat er sensatie uit de onveiligheid van het veiligste vervoersmiddel van Nederland wordt gehaald. De trein zelf is heel veilig en de afgelopen jaren nog veel veiliger geworden. Het laatste grote ongeluk wat te maken heeft met een ontsporing door hoge snelheid waar ik van weet is in 1992 gebeurd in Hoofddorp. In de tussentijd zijn er echter veel maatregelen geweest om dit soort ongelukken te voorkomen.

Als je de rapporten bekijkt over de Europese spoorwegveiligheid (waar Nederland een van de beste jongentjes van de klas is) dan zie je dat er in vergelijking tot treinongevallen een veelvoud aan doden en gewonden op overwegen vallen. Kijken naar plekken waar een groot ongeval kan gebeuren levert een vertekent beeld van de werkelijkheid op.

Laatst bewerkt door Klaasje op 30-07-2013 11:18
 

30-07-2013 11:27:08
koos
koos
Beste Daan,

Ik vind jouw reactie tamelijk bizar. Je geeft aan dat jij van mening bent dat een treinspotter meer weet van veschillende treintypes en zelfs de veiligheidssystemen.

In deze raad ik je aan om een opleiding journalistiek te gaan volgen. Zo'n reactie heb ik nog nooit gehoord, lachwekkend.

Als je een boeiende reportage wilt maken over bijvoorbeeld het beveiligingssyteem moet je bij Prorail zijn. Zij weten wat gevaarlijke punten zijn en kunnen jou precies uitleggen hoe ons beveiligingssysteem werkt.

Zoals eerder al aangegeven, is het niet veel interessanter om een artikel te maken over hoe veilig het Nederlandse spoornet is in plaats van angstjournalistiek? De ongelukken die gebeurt zijn in andere landen, weet je al wat daarvan de oorzaak is? Zijn dat menselijke fouten of systeemfouten? Misschien is het handig om jezelf eerst in de zaken te verdiepen voordat je begint aan een kortzichtig stukje journalistiek.

Laatst een mooi stukje in de Volkskrant van Marco Verhoef. Hij gaf aan dat er KANS was op een hittegolf volgende week. De media maakt hiervan ,,Volgende week hittegolf" ....

Wat zou ik toch graag willen dat de media minder spreekrecht krijgt. Ze zorgen alleen maar voor oproer en vertellen dagelijks talrijke onwaarheden, vreselijk!
 

30-07-2013 11:31:08
broek53
broek53
Quote
DaanBNN (di 30 jul 2013 11:15:24 https://www.somda.nl/forum/13763/p460903/):
Quote
taigagaai (di 30 jul 2013 10:56:34 https://www.somda.nl/forum/13763/p460900/): Je kan het ook omdraaien en zeggen dat het spoor in Nederland veilig is. De vrouw die vorig jaar omkwam in Amsterdam was het eerste dodelijke slachtoffer in een trein sinds 10, 20 jaar. Prorail heeft naar aanleiding hiervan geprobeerd om minder conflictsituaties te plannen. Daarnaast is de trein milieuvriendelijk, zorgt het voor minder files op de wegen etc. Maar dit verhaal zal vast niet interessant zijn om op de radio te vertellen.


Dit verhaal is zeker goed om te vertellen. Het zou ook het mooiste zijn als ik met mijn reportage kan laten zien dat het in Nederland goed geregeld is, en omdat kracht bij te zetten is dat natuurlijk het beste om met iemand te spreken die verstand van zaken heeft. Ik begrijp goed dat de vraag wordt gezien als sensatie zoeken, maar dat is zeker niet mijn bedoeling.
Het zou de saaiste reportage worden uit het bestaan van BNN, denk ik - net zo boeiend als luisteren naar het gras dat groeit. Dat kan dus nooit de bedoeling zijn en dus moet er iemand zijn die zegt dat "het daar wel eens fout zou kunnen gaan" of "als het daar fout gaat, dan gaat het goed fout". Op zichzelf ook van die "Gaaaap"-uitsopraken, maar in het in een milde vorm van hysterie verkerende Nederland direct weer aanleiding voor chocoladeletters in de Telegraaf en een paar venijnige, op half-begrip gebaseerde kolommen van Harry van Gelder in de Volkskrant (met "stukken die in handen zijn gekomen van de redactie").
En dat allemaal om vrijwel niks. Ik zou de spotter niet willen zijn die dat mede op zijn conto heeft.

Laatst bewerkt door broek53 op 30-07-2013 11:32
 

30-07-2013 12:27:43
nohab
nohab
Quote
DaanBNN Ik ging ervan uit dat een treinspotter genoeg kennis heeft om mij hierover meer te vertellen. Wat is precies de reden dat dit te grof is om aan een treinspotter te vragen? Ik neem aan dat treinspotters meer weten over de verschillende treinen, trajecten en veiligheidssystemen dan menig reiziger, NS,Prorail,Nedtrain-woordvoerder. Daarnaast is het natuurlijk veel fijner om te luisteren naar iemand die het over een hobby/voorliefde heeft zoals dat bij treinspotters het geval is.

Ik hoor graag waarom dit niet zo zou zijn? En wie ik het beste over dit onderwerp zou kunnen spreken?

Of een plek 'gevaarlijk' is, hangt van heel veel dingen af die voor een treinliefhebber die langs de baan staat te kijken helemaal niet zichtbaar zijn. Verkanting, boogstraal, maximaal toegelaten snelheid, eventuele onvolkomenheden in de ATB, zichtbaarheid van seinen en borden zijn dingen waar de gemiddelde treinliefhebber letterlijk geen zicht op heeft en ook geen verstand van heeft.

Laatst bewerkt door nohab op 30-07-2013 12:28


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

30-07-2013 12:28:15
hielkeNS
hielkeNS
Ik zou het wel leuk vinden om mee te werken aan deze reportage, want ondanks het feit dat het spoorwegennet van NL erg veilig is mogen we niet vergeten dat hier ook ongelukken zijn gebeurd (denk bijvoorbeeld aan Barendrecht of Amsterdam, of de treinramp bij Winsum in 1980). En zo zijn er naar mijn idee ook wel plekken in Nederland die een redelijke gevaarsetting hebben.  

30-07-2013 12:42:44
ZJ37
ZJ37
Ik pak de popcorn er alvast bij.  

30-07-2013 12:43:45
maigoda
maigoda
Quote
hielkeNS (di 30 jul 2013 12:28:15 https://www.somda.nl/forum/13763/p460913/): Ik zou het wel leuk vinden om mee te werken aan deze reportage, want ondanks het feit dat het spoorwegennet van NL erg veilig is mogen we niet vergeten dat hier ook ongelukken zijn gebeurd (denk bijvoorbeeld aan Barendrecht of Amsterdam, of de treinramp bij Winsum in 1980). En zo zijn er naar mijn idee ook wel plekken in Nederland die een redelijke gevaarsetting hebben.


Dan ben ik wel benieuwd (als ingewijde zijnde) wat volgens jouw dan gevaarsettingen zijn in Nederland op het spoor en vooral de onderbouwing ervan.
Groetjes,
Emiel
 

30-07-2013 12:46:14
salieri
salieri
Quote
koos (di 30 jul 2013 11:27:08 https://www.somda.nl/forum/13763/p460906/): Laatst een mooi stukje in de Volkskrant van Marco Verhoef. Hij gaf aan dat er KANS was op een hittegolf volgende week. De media maakt hiervan ,,Volgende week hittegolf" ....

Wat zou ik toch graag willen dat de media minder spreekrecht krijgt. Ze zorgen alleen maar voor oproer en vertellen dagelijks talrijke onwaarheden, vreselijk!
Mee eens, ik kan zo nog een voorbeeld opnoemen waarbij de media totaal alles uit zijn verband heeft getrokken, terwijl degene een heel ander iets verteld heeft.

Daarnaast ben ik het er mee eens dat dit weer typisch een geval is van sensatiejournalistiek. Gaan we straks ook krijgen dat tourbussen onveilig zijn omdat er gisteren/eergisteren een van een viaduct afgereden is (en waarbij ook helaas dus dodelijke slachtoffers zijn geweest)?
Je kan merken dat er weinig nieuws te melden is, de kranten e.d. moeten toch gevuld worden en dan wordt dat met deze sensatiejournalistiek gedaan.
 

30-07-2013 12:56:18
mich
mich
De Nederlanders zijn door de media onnodig bang gemaakt over het onveilig zijn van treinvervoer. Er gebeuren bijna dagelijks ernstige ongelukkig met vrachtwagens, en daar lees je nooit wat over. Terwijl die voor erg veel vertraging zorgen. Ik vraag me wel eens af, hoe komt dat? wat wordt eraan gedaan? zijn vrachtwagens wel veilig?

Laats reed ik met een lege goederentrein met ketelwagons tussen Tilburg en Den Bosch. De laatste ketel maakte iets meer herrie(technisch niets aan de hand), mensen zijn schijnbaar zoveel angst aangejaagd dat er door een omstander in paniek de politie gebeld werd!
Daarnaast is er in een aantal gemeenten, waardoor geen of zelden gevaarlijke stoffen per trein worden vervoerd zoals Wijchen paniek geweest dat er wel eens een ramp kon gebeuren.

Het zou naar mijn inzien de journalistiek sieren als ze eens bij de spoorwegen kwamen kijken, en dan bedoel ik bij de professionals/goederenvervoerders zelf over hoe in Nederland de veiligheid gewaarborgd wordt en wat daar allemaal bij komt kijken. Dat is pas interessant voor de Nederlander, ook al is het niet spectaculair.
 

30-07-2013 12:56:33
rogier
rogier
Ook in Zwitserland en Spanje zal men prat zijn gegaan op de goede veiligheid van het spoor, net zoals hier. Alleen jammer dat veel mensen dat niet meer kunnen navertellen.

Ondertussen gebeuren er in Nederland nog steeds erg veel STS-passages en konden er in Amsterdam twee treinen frontaal op elkaar klappen, met één dode en vele gewonden als gevolg. Om nog maar te zwijgen over de brakke V250-treinen waar bodemplaten en deuren uitvallen, als die op de verkeerde plek op het spoor terechtkomen heb je ook een ontsporingsrisico.

Er is dus ook in Nl. nog zeker ruimte om de veiligheid te verbeteren.


Reiziger met hoofdletter R......
 

30-07-2013 12:56:52
j.jager
j.jager
Quote
hielkeNS (di 30 jul 2013 12:28:15 https://www.somda.nl/forum/13763/p460913/): Ik zou het wel leuk vinden om mee te werken aan deze reportage, want ondanks het feit dat het spoorwegennet van NL erg veilig is mogen we niet vergeten dat hier ook ongelukken zijn gebeurd (denk bijvoorbeeld aan Barendrecht of Amsterdam, of de treinramp bij Winsum in 1980). En zo zijn er naar mijn idee ook wel plekken in Nederland die een redelijke gevaarsetting hebben.
Vergeet dan niet dat destijds die van Winsum er nog geen ATB op dat banvak zat en die van Barendrecht en Amsterdam wel.
 

30-07-2013 12:57:50
rogier
rogier
Quote
koos (di 30 jul 2013 11:27:08 https://www.somda.nl/forum/13763/p460906/): Wat zou ik toch graag willen dat de media minder spreekrecht krijgt. Ze zorgen alleen maar voor oproer en vertellen dagelijks talrijke onwaarheden, vreselijk!

We leven nog steeds in een democratie, daar horen vrijheid van meningsuiting en persvrijheid bij. Wellicht dat een land als Rusland of Iran je meer aanspreekt?


Reiziger met hoofdletter R......
 

30-07-2013 13:00:52
salieri
salieri
Quote
rogier (di 30 jul 2013 12:57:50 https://www.somda.nl/forum/13763/p460921/): We leven nog steeds in een democratie, daar horen vrijheid van meningsuiting en persvrijheid bij. Wellicht dat een land als Rusland of Iran je meer aanspreekt?
Koos zal het niet zo zwart-wit bedoelen. Lijkt mij dat hij juist bedoelt de media zich eens een keer meer in bepaalde onderwerpen kunnen/moeten verdiepen dan halve waarheden te vertellen of mensen (onnodig) bang maken.

Laatst bewerkt door salieri op 30-07-2013 13:01
 

30-07-2013 13:02:31
daniel81
daniel81
Quote
hielkeNS (di 30 jul 2013 12:28:15 https://www.somda.nl/forum/13763/p460913/): Ik zou het wel leuk vinden om mee te werken aan deze reportage, want ondanks het feit dat het spoorwegennet van NL erg veilig is mogen we niet vergeten dat hier ook ongelukken zijn gebeurd (denk bijvoorbeeld aan Barendrecht of Amsterdam, of de treinramp bij Winsum in 1980). En zo zijn er naar mijn idee ook wel plekken in Nederland die een redelijke gevaarsetting hebben.

O ja, er zijn zeer veel plekken in Nederland die een redelijke gevaarsetting hebben. Wat te denken van de gemiddelde keuken? Al die messen in de keukenla, een keukentrapje zonder valmat eronder, giftige schoonmaakgoedjes ....
Het grote probleem met treinongelukken is dat het hele perspectief zoek is. Het valt op door de grote aantallen slachtoffers (en zelfs als het aantal slachtoffers klein is, zoals in Amsterdam een paar jaar terug, krijgt het nog aadacht alsof er tientallen doden gevallen zijn).
Begrijp me goed, ik heb alle respect voor de slachtoffers en elke dode is er één teveel. Maar bekijk het wel in verhouding. Ter vergelijking: het aantal treindoden in Spanje ligt gelijk aan het aantal personen dat de afgelopen pakweg 5-6 weken in het Nederlandse wegverkeer is omgekomen.
De veiligheid in zijn algemeenheid is er dus vooral bij gebaat dat mensen zoveel mogelijk de trein nemen. Zelfs als die langs zogenaamd onveilige plekken zou gaan,is dat altijd nog vele malen veiliger dan dezelfde route per auto afleggen.

Als je werkelijk iets journalistieks wil toevoegen: zoek eens uit hoeveel doden er de afgelopen jaren zijn gevallen op de weg van Madrid naar Compostela.
 

30-07-2013 13:04:19
gummbahla
gummbahla
Als je opzoek bent naar de gevaarlijkste plekken (in termen van aantal 'onvrijwillige' dodelijke slachtoffers) op het Nederlandse spoor, zou ik willen verwijzen naar een willekeurige spoorwegovergang. Waarbij aangetekend moet worden dat het gevaar daar vooral bestaat uit het verkeer dat oversteekt, en niet de treinen die er overheen rijden.

Laatst bewerkt door gummbahla op 30-07-2013 13:05
 

30-07-2013 13:16:40
broek53
broek53
Wellicht moet er maar eens aan een vliegtuigspotter gevraagd worden naar de kans dat er een vliegtuig op een woonwijk terecht komt.  

30-07-2013 13:22:58
maigoda
maigoda
Quote
rogier (di 30 jul 2013 12:56:33 https://www.somda.nl/forum/13763/p460919/): Ondertussen gebeuren er in Nederland nog steeds erg veel STS-passages en konden er in Amsterdam twee treinen frontaal op elkaar klappen, met één dode en vele gewonden als gevolg.

Even wat cijfers: in de periode 2006-2012 is het aantal STS-passages met 42% gedaald (terwijl het treinverkeer uitgebreider is geworden).

In hetzelfde weekend dat de botsing plaatsvond in Amsterdam, vielen er in het wegverkeer 10 doden. Ik heb daar geen enkel voorpagina-schreeuwbericht over gelezen, terwijl op het spoor de laatste dodelijke slachtoffers door een botsing na een STS-passage 24 jaar daarvoor was...
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 30-07-2013 13:27
 

30-07-2013 14:46:44
john2
john2
Als een programma over welk onderwerp dan ook indicatief, leerzaam en op een goede journalistiek manier is neergezet dan heb ik er geen problemen mee. Als de mensen maar wat mee krijgen en leren hoe men als treinreiziger en weg gebruiker op een veilige wijze met trein verkeer omgaat.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


30-07-2013 15:00:28
sjoerd
sjoerd
Met informatie verkrijgen en doorgeven heb ik geen moeite. Een van de pijlers van onze vrijheid is het vergaren en geven van berichten door allerlei media. Zolang de ontvanger de vrijheid heeft om het medium te kiezen kan dit goed werken.
Waar ik me wel aan stoor is het zeer bewust misleiden van het publiek door een medium dat het met de feiten niet zo nauw neemt. Alles weten is alles begrijpen maar zover komt het vaak niet. Het beste is om helemaal niets zomaar te geloven. Je kunt gelukkig ook nog zelf op onderzoek uitgaan, echte bronnen raadplegen en je hersens gebruiken. Velen hebben daarom terecht totaal geen behoefte aan weer een medium dat meningen en geloofswaarheden weergeeft terwijl men het over feiten zegt te hebben.
Laat dus maar.
 

30-07-2013 15:33:35
hielkeNS
hielkeNS
Quote
maigoda (di 30 jul 2013 12:43:45 https://www.somda.nl/forum/13763/p460915/):
Quote
hielkeNS (di 30 jul 2013 12:28:15 https://www.somda.nl/forum/13763/p460913/): Ik zou het wel leuk vinden om mee te werken aan deze reportage, want ondanks het feit dat het spoorwegennet van NL erg veilig is mogen we niet vergeten dat hier ook ongelukken zijn gebeurd (denk bijvoorbeeld aan Barendrecht of Amsterdam, of de treinramp bij Winsum in 1980). En zo zijn er naar mijn idee ook wel plekken in Nederland die een redelijke gevaarsetting hebben.


Dan ben ik wel benieuwd (als ingewijde zijnde) wat volgens jouw dan gevaarsettingen zijn in Nederland op het spoor en vooral de onderbouwing ervan.
Groetjes,
Emiel


Ik doel onder andere op het spoor bij Asd, waar 2 treinen door het niet ingrijpen van de ATB op elkaar zijn gebotst. Dan hebben we nog het stukje Lw - Stv, waar op station Stv een trein door het stootblok is geramd en hierbij ook nog eens door een watersportwinkel reed en ook nog eens een tankwagen voor zich uit duwde.
 

30-07-2013 15:38:38
hielkeNS
hielkeNS
Quote
maigoda (di 30 jul 2013 13:22:58 https://www.somda.nl/forum/13763/p460926/):
Quote
rogier (di 30 jul 2013 12:56:33 https://www.somda.nl/forum/13763/p460919/): Ondertussen gebeuren er in Nederland nog steeds erg veel STS-passages en konden er in Amsterdam twee treinen frontaal op elkaar klappen, met één dode en vele gewonden als gevolg.

Even wat cijfers: in de periode 2006-2012 is het aantal STS-passages met 42% gedaald (terwijl het treinverkeer uitgebreider is geworden).

In hetzelfde weekend dat de botsing plaatsvond in Amsterdam, vielen er in het wegverkeer 10 doden. Ik heb daar geen enkel voorpagina-schreeuwbericht over gelezen, terwijl op het spoor de laatste dodelijke slachtoffers door een botsing na een STS-passage 24 jaar daarvoor was...
Groetjes,
Emiel


Het aantal STS passages is bij NS inderdaad gedaald, maar ik verwijs ook nog even naar dit stukje: http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/meer_treinen_door_rood-144988
 

30-07-2013 15:52:07
ZJ37
ZJ37
Zelfs dit soort dingen zijn al nieuws, over komkommertijd gesproken: http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=123411 Als je van elke gestrande trein al een item maakt dan heb je bijna dagelijks wel een artikel.  

30-07-2013 16:54:46
ricohallo
ricohallo
Als je van elke auto met pech een artikel maakt heb je dagelijks kranten vol met artikelen erover... Om nog maar eens terug te komen op de gebeurtenissen met treinen vergeleken met auto's.  

30-07-2013 17:09:19
Amazonous
Amazonous
Waarbij je natuurlijk wel moet onthouden dat een ongeluk met een trein vaak veel groter is dan een ongeluk met de auto.  

30-07-2013 17:21:33
daniel81
daniel81
'Groter' - in welk opzicht?
Het treinongeluk Amsterdam heeft dagenlang het nieuws gehaald terwijl er 'slechts' één dodelijk slachtoffer was. In het wegverkeer zijn er daarna nog vele ongelukken geweest waarbij meer dan één persoon om het leven kwam, wat misschien nog net een keer in het kolommetje van de persberichten belandde.
Ongelukken met auto's zijn vaak veel groter dan ongelukken met treinen, alleen dat heeft de pers nog niet door (of liever gezegd: dat wil de mensheid niet weten. Spoor is zo gemakkelijk, kun je heerlijk op afgeven op feestjes en alle verantwoordelijkheid afschuiven, terwijl je achter het autostuur zélf verantwoordelijk bent)
 

30-07-2013 17:26:47
Amazonous
Amazonous
Nee, ik zeg niet dat ik de berichtgeving van de media destijds goedkeur, maar de vergelijking auto ongeluk == trein ongeluk gaat ook niet op, in mijn optiek. Over verantwoordelijkheden of verjaardagsfeestjes (waar ik een hekel aan heb) heb ik niets gezegd.

Laatst bewerkt door Amazonous op 30-07-2013 17:27
 

30-07-2013 17:33:18
ricohallo
ricohallo
Ik doel vooral ook op 'gewoon gestrande' treinen. Hoeveel auto's staan er hier in Nederland elke dag wel niet met pech langs de weg?  

30-07-2013 18:09:06
maigoda
maigoda
Quote
hielkeNS (di 30 jul 2013 15:33:35 https://www.somda.nl/forum/13763/p460944/):
Quote
maigoda (di 30 jul 2013 12:43:45 https://www.somda.nl/forum/13763/p460915/): Dan ben ik wel benieuwd (als ingewijde zijnde) wat volgens jouw dan gevaarsettingen zijn in Nederland op het spoor en vooral de onderbouwing ervan.
Groetjes,
Emiel


Ik doel onder andere op het spoor bij Asd, waar 2 treinen door het niet ingrijpen van de ATB op elkaar zijn gebotst. Dan hebben we nog het stukje Lw - Stv, waar op station Stv een trein door het stootblok is geramd en hierbij ook nog eens door een watersportwinkel reed en ook nog eens een tankwagen voor zich uit duwde.

Beide situaties waren uitzonderingssituaties. In Amsterdam was er door werkzaamheden sprake van een stuk enkelspoor waar in beide richtingen treinverkeer werd afgewikkeld voor slechts een korte periode. Stavoren ging mis door een combinatie van factoren die zich ook niet dagelijks voordoen. Beide voorvallen zijn dan welliswaar gebeurd, maar bij een gevaarsetting denk ik meer aan situaties die het hele jaar door voorkomen en letterlijk op ieder moment mis zouden kunnen gaan.
Groetjes,
Emiel
 

30-07-2013 18:15:52
timtrein
timtrein
Het spoor in Nederland ís nou eenmaal zo veilig dat ongelukken van enige omvang uitsluitend nog in uitzonderingsgevallen kunnen gebeuren. Standaard is het al zo veilig dat een ongeluk eigenlijk onmogelijk is, daarom kun je dus niet zinvol op zoek gaan naar een "gevaarlijke plek".
Een ongeluk als in Stavoren is inmiddels óók al niet meer mogelijk (intrekken toelating ATB-EG en E op ATB-NG spoor), een ongeluk als in Amsterdam theoretisch nog wel maar de komende jaren worden steeds meer seinen van ATB-vv voorzien en daarnaast wordt ook ETCS ingevoerd. Weinig reden voor een verhaal over onveiligheid dus...
 

30-07-2013 18:17:59
maigoda
maigoda
Quote
hielkeNS (di 30 jul 2013 15:38:38 https://www.somda.nl/forum/13763/p460945/):
Quote
maigoda (di 30 jul 2013 13:22:58 https://www.somda.nl/forum/13763/p460926/):
Quote
rogier (di 30 jul 2013 12:56:33 https://www.somda.nl/forum/13763/p460919/): Ondertussen gebeuren er in Nederland nog steeds erg veel STS-passages en konden er in Amsterdam twee treinen frontaal op elkaar klappen, met één dode en vele gewonden als gevolg.

Even wat cijfers: in de periode 2006-2012 is het aantal STS-passages met 42% gedaald (terwijl het treinverkeer uitgebreider is geworden).

In hetzelfde weekend dat de botsing plaatsvond in Amsterdam, vielen er in het wegverkeer 10 doden. Ik heb daar geen enkel voorpagina-schreeuwbericht over gelezen, terwijl op het spoor de laatste dodelijke slachtoffers door een botsing na een STS-passage 24 jaar daarvoor was...
Groetjes,
Emiel


Het aantal STS passages is bij NS inderdaad gedaald, maar ik verwijs ook nog even naar dit stukje: http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/meer_treinen_door_rood-144988

Grappig dat je dat stuk aanhaalt, waar overigens helemaal niet uit op te maken is dat het aantal STS-passages omhoog in gegaan. Het is alleen nog steeds hoger dan de doelstelling. Maar de media is redelijk vergeetachtig, want dit bericht is van 7 februari 2013. Vijf maanden later komt nu.nl weer met een andere bewering qua krantenkop, maar die inhoudelijk weer wat meer klopt:

http://www.nu.nl/binnenland/2857750/trein-minder-vaak-rood-sein.html

Groetjes,
Emiel
 

30-07-2013 18:31:11
maigoda
maigoda
Quote
Amazonous (di 30 jul 2013 17:09:19 https://www.somda.nl/forum/13763/p460957/): Waarbij je natuurlijk wel moet onthouden dat een ongeluk met een trein vaak veel groter is dan een ongeluk met de auto.

De vergelijking "opgelukken op het spoor" "ongelukken op de weg" zit hem ook niet in de omvang, maar in het aantal. Het spreekwoord "alle beetjes helpen" is zeer van toepassing op het aantal ongevallen op de weg. Want met een aantal van vele honderden honderen slachtoffers op jaarbasis is het wegverkeer een aanzienlijk grotere klant van de uitvaartbranch dan het het spoorvervoer.
Groetjes,
Emiel
 

30-07-2013 19:01:54
lesley001
lesley001
Omdat er nu toch al een hele discussie gaande is over de vergelijking auto/trein en dergelijke.
Een leuk bericht van NOS, zie http://nos.nl/op3/artikel/534871-durf-jij-nog-met-de-trein.html!

Nederland staat daarbij ook nog op nummer 3 van de Europese Unie kwa 'spoorveiligheid'.
 

30-07-2013 19:15:08
admin
Moderator
admin
Ik vind het prima dat er wordt gediscussieerd, dat is 1 van de redenen dat ik dit platform aan bied. Maar doe het alstublieft wel respectvol. Er staat hierboven wel een aantal reacties die ik rond de grenzen van fatsoen vind. Als het te erg wordt zullen we moeten ingrijpen en dat zou jammer zijn.


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

30-07-2013 19:15:58
maigoda
maigoda
Quote
lesley001 (di 30 jul 2013 19:01:54 https://www.somda.nl/forum/13763/p460982/): Omdat er nu toch al een hele discussie gaande is over de vergelijking auto/trein en dergelijke.
Een leuk bericht van NOS, zie http://nos.nl/op3/artikel/534871-durf-jij-nog-met-de-trein.html!

Nederland staat daarbij ook nog op nummer 3 van de Europese Unie kwa 'spoorveiligheid'.
Kijk, dat zie ik graag. Een artikel dat onderbouwd is met goed cijfermateriaal.
Groetjes,
Emiel
 

30-07-2013 19:31:44
dh3201
dh3201
Als ik de periode 2006-2010 bekijk (daar heb ik wat CBS gegevens van kunnen vinden over Nederland):
aantal slachtoffers onder treinreizigers: 0
aantal slachtoffers op overwegen: 70
aantal slachtoffers overige trein aanrijdingen: 10
aantal verkeersslachtoffers: 3712 (drie duizend zeven honderd en twaalf!)

Of zijn die 3712 niet sensationeel genoeg? Een duizend meer of minder maakt niet uit? Zo komt het in de media wel op mij over.


Shqiperise-lopers?
 

30-07-2013 19:37:01
ZJ37
ZJ37
BNN heeft aan dit topic al heel veel voer om een programma te vullen en dat zonder camera! %08%  

30-07-2013 20:31:09
maigoda
maigoda
Quote
dh3201 (di 30 jul 2013 19:31:44 https://www.somda.nl/forum/13763/p460989/): Of zijn die 3712 niet sensationeel genoeg? Een duizend meer of minder maakt niet uit? Zo komt het in de media wel op mij over.

Dat komt mede omdat de media vrijwel uitsluitend de uitzonderingen belichten. De (nog altijd betreurenswaardige) dode die viel "omdat er een metalen voertuig op stalen wielen" omheen zat is die uitzondering. Dat er ook 3712 (even betreurenswaardige) doden vielen binnen een ander verkeerssysteem, is kennelijk geen uitzondering meer, dus niet interessant om te melden. Hetzelfde geldt voor vliegverkeer. Dat er dagelijks op schiphol vele honderden vliegtuigen veilig aan de grond gezet worden, is geen uitzondering. Maar zodra er eentje naast de Polderbaan het weiland in duikt, staat men vooraan.

Dat mensen zich massaal kunnen laten leiden door een uitzonderings-gebeurtenis bewijst het volgende:

Na 11 september 2001 zijn er uit de angst voor vliegen veel meer mensen met de auto op vakantie gegaan. Het gevolg daarvan is dat er in het eerste jaar na 11 september 2500 doden meer in het wegverkeer vielen dan in het jaar ervoor. De angst voor vliegen werkte hier dus zeer contra-productief.

Tot zover de les "de invloed van de media".
Groetjes,
Emiel
 

30-07-2013 21:00:13
broek53
broek53
Quote
ZJ37 (di 30 jul 2013 19:37:01 https://www.somda.nl/forum/13763/p460992/): BNN heeft aan dit topic al heel veel voer om een programma te vullen en dat zonder camera! %08%
Precies. Maar dat is helemaal niet de bedoeling, wat ik je brom.
 

31-07-2013 11:08:02
279
279
Quote
maigoda (di 30 jul 2013 19:15:58 https://www.somda.nl/forum/13763/p460985/):
Quote
lesley001 (di 30 jul 2013 19:01:54 https://www.somda.nl/forum/13763/p460982/): Omdat er nu toch al een hele discussie gaande is over de vergelijking auto/trein en dergelijke.
Een leuk bericht van NOS, zie http://nos.nl/op3/artikel/534871-durf-jij-nog-met-de-trein.html!

Nederland staat daarbij ook nog op nummer 3 van de Europese Unie kwa 'spoorveiligheid'.
Kijk, dat zie ik graag. Een artikel dat onderbouwd is met goed cijfermateriaal.
Groetjes,
Emiel


weet jij toevallig of het aantal technische STS 'en gelijk is gebleven
of hoger is uitgevallen? van een nfl hoor ik dat het nog al eens voorkomt
dat door een of andere storing het sein afvalt waardoor de mcn door
rood rijdt.
 

31-07-2013 11:18:38
maigoda
maigoda
Als een sein voor je neus afvalt, dan is dat geen verwijtbare STS-passage. Ik heb het zelf een keer gehad bij Vlaardingen (oorzaak: een spontane onterechte bezetmelding, waardoor het sein afviel). Je hoeft dan ook niet van de trein. Het enige overleg met de wachtdienst is of je erg geschrokken bent.

In de huidige lijsten komen technische STSen ook niet voor. Die tellen dus niet mee. Het cijfer dat nu gegeven wordt zijn dus alleen verwijtbare STS-passages.

Verder heb ik geen idee of het aantal technische STS-passages verminderd is of juist niet.
Groetjes,
Emiel
 

31-07-2013 11:27:22
john2
john2
Indien door een storing aan een sein, waardoor de sein lampen niet branden en een machinist stop niet hiervoor. Komt de ATB dan in werking ongeacht welk kleurtje het sein had als het werkte. Heb zelf eens in mijn vroegere woonplaats gezien dat de lampen van een sein niet werkte. Dat de machinist van een trein was gestopt en buiten de trein stond tebellen met een telefoon die langs de hoofdbaan stond.  

31-07-2013 11:37:49
maigoda
maigoda
Een gedoofd sein voorbijrijden is niet per definitie een STS-passage. Is het een P-sein, mag je gewoon doorrijden met rijden op zicht. Is het een bediend sein, zijn er twee omstandigheden waarin je niet hoeft te stoppen voor een gedoofd sein: als het voorgaande sein een groen-variant toonde, of als voorgaande seinbeeld geel+cijfer toonde. Na het gedoofde sein rij je verder op zicht. In elke andere mogelijke situatie dien je te stoppen voor het gedoofde sein en kan doorrijden een verwijtbare STS-passage opleveren, afhankelijk van de situatie.
Groetjes,
Emiel
 

31-07-2013 11:44:05
john2
john2
In de beschreven laatste situatie lijkt het me dat een machinist contact heeft met de treindienst leiding over hoe en wat. Kan me voorstellen dat de machinist dan met toestemming van de treindienstleiding verder geleid wordt. Of dat er gewacht dient teworden op storingsmonteurs.  


31-07-2013 12:08:49
maigoda
maigoda
Als je voor een gedoofd sein bent gestopt, dan hoor je de trdl te bellen. Uitsluitend met zijn toestemming of aanwijzing STS mag je je weg vervolgen. Met toestemming: dan is er een rijweg ingesteld (geen seinstoring, alleen de betreffende lamp is stuk), met aanwijzing STS: er kan geen rijweg ingesteld worden (seinstoring én de rode lamp is stuk, trdl kan de rijweg niet instellen).
Groetjes,
Emiel
 

02-08-2013 11:03:44
ZJ37
ZJ37
Gratis extra voer: http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/utrechtse_treindienstleiders_vrezen_gevaar_door_gespreksregels-145503  

02-08-2013 11:09:25
ari
ari
Het artikel in de Volkskrant spreekt van "Spaanse toestanden" en plaatst, hoe toepasselijk, een foto van de aanrijding bij Singelgracht... Staaltje kwaliteitsjournalistiek hoor.  

02-08-2013 12:24:53
sjoerd
sjoerd
Het is waar dat het journaille weinig moeite doet om echte deskundigen aan het woord te laten. De andere kant is dat bedrijven ook maar met zich laten sollen en zaken die er voor het publiek toe doen, niet goed uitleggen.
Wat is er niet geschamperd op de blaadjes op de rails, de uitgedunde dienstregelingen, het materieelgebrek (if!), volle treinen en noem maar op. Ooit werden zaken goed uitgelegd, persberichten verspreid, persbijeenkomsten gehouden, documentatie beschikbaar gesteld, voorlichters losgelaten. Je moet dat soort zaken ook niet willen uitleggen als er net een flink incident is geweest. Dan luistert er niemand. Goed voorlichten betekent ook niet altijd dat er goed geluisterd wordt, maar dan heb je het tij tenminste niet tegen.
Een goede perschef en voorlichter die weet van wanten is zijn geld dubbel waard.
Na een incident kan men pas wat zeggen als het onderzoek is vrijgegeven en dat betekent maanden speculatie, verdachtmakingen, complottheorieën en een overdaad aan meningen waar niemand iets aan heeft.
 

02-08-2013 12:29:46
ZJ37
ZJ37
Ik heb ook niet altijd het idee dat een persvoorlichter de straat op wordt gestuurd om de werkelijke reden van iets inpopulairs te vertellen. Er wordt dan maar een mooi kletsverhaaltje van gemaakt waar de gemiddelde journalist met gebrekkige kennis van zaken ook gewoon intrapt en/of nalaat kritische vragen te stellen.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 02-08-2013 12:30
 

02-08-2013 15:20:35
maigoda
maigoda
Ja, en als je wel kritische vragen stelt, dan ben je niet welkom, zie het Pownews in de persoon van Rutger Castricum inzake de persconferentie over de Fyra op de Watergraafsmeer...

Op de werkvloer wordt er overigens nog wel eens gesproken over persvoorliegers. En niet als grapje!
Groetjes,
Emiel
 

02-08-2013 15:55:32
AgentX
AgentX
Leest de TS nog wel mee?  

02-08-2013 16:13:43
phantom
phantom
De mens is in al zijn onwetendheid soms zelf ook net zo verantwordelijk voor sensatie/onrust kweken.
Vrij recentelijk nog iemand die op een station stond te wachten en een vreemd geurtje rook toen er een goederentrein voorbij reed.
Men belt een alarm nummer en het circus begint,bleek later om een stank luchtje gaan uit een riool die verrot was.
Zoz egt een deel van de gemeente raad in Dordrecht dat er dagelijk wel 150 treinen langs razen met gevaarljke spullen die slecht zijn voor mens en milieu en kanshebbers zijn voor een ramp en vele geloven t nog ook.
(als men de reizgers treinen meetelt dan kom je miss inde buurt van zo'n getal,maar dan is de vraag is reiziger gevaarlijk of iets anders )
Zulke getallen zijn sinds dr BR al niet meer haalbaar hier met alle NSR treinen die in hogere frequentie zijn gaan rijden.
Gekker is zelfs dat er een plan is/was om een tunnel aan te leggen van Kfh tot aan Ddzd om de vele geaarlijke goederentreinen doorheen te leiden.
Dus vanaf Ddzd is er geen gevaar mer voor mensen,en als er iets inde tunnel gebeurt en druk opbouwt dan is ook dat zeker niet gevaarlijk meer voor de omgeving %03%
Kortom zowel de "belangrijke" personen van bv een gemeente als de media weten verdomt goed hoe je van niks een catastrofe kan maken.
En idd als vrachtwagen chauffeur,hoor ik zelf ook erg vaak dat er weer een vrachtwagen op z'n zij ligt of iets van die strekking.
Wat het verhaal dan meestal niet verteld is of het een buitenlandse chauffeur is die ver over z'n rijtijd is gegaan en in slaap valt of met een slechte uitrusting toch is vertrokken tegen beter weten in.
Of dat er wat anders is geweest wat dit heeft veroorzaakt.
En dat is het jammere van de journalistiek en andere personen die wat de wereld in kunnen brengen en het verkopen als waarheid.
(men vertelt een stukje en de rest is foetsie/veranderd in wat ergs,door wat voor reden dan ook)


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

01-09-2013 00:27:13
hkuyeren
hkuyeren
Wat mij opvalt is dat er enorm veel kritiek is op de media en deze journalist. Maar waarom neemt niemand contact op met betreffende BNN verslaggever om gewoon op de radio uit te leggen dat het best wel veilig is, en een beetje uitlegt hoe het in Nederland zit en dat je niet eenvoudig één plek kan benoemen tot het meest gevaarlijke punt? Hier op het forum is het leuk omdat te roepen, maar daarmee krijg je die boodschap niet bij het grote publiek. Juist als je vindt dat de media het overdrijft, was dit de kans geweest om dat te nuanceren.

Ik ben wel verbaasd hoe die journalist wordt afgebrand en wordt terug gestuurd naar de school van de journalistiek omdat ie niet met ProRail belde. Alhoewel de keuze voor een treinspotter niet erg voor de hand ligt, is er iets voor te zeggen. Journalisten hebben soms het idee (en soms ook terecht) dat ze een deel van het verhaal horen van de persvoorlichting van bijvoorbeeld ProRail of NS.
Daarom zoeken ze soms aanvullende bronnen. Zoiets hoeft niet altijd als feit gebracht te worden, maar kan ook als opinie / mening gebracht worden. Als de beste man nu de noodklok ging luiden naar aanleiding van 1 treinspotter die iets beweerde, dan zou er inderdaad iets vreemds aan de hand zijn. Maar daar was nog helemaal geen sprake van.

Verder gaf Emiel al een mooie media les.
 

01-09-2013 10:11:14
simon8648
simon8648
Goedemorgen, ik kan jullie bij deze mededelen dat het interview al op 2 augustus is opgenomen en op 4 augustus is uitgezonden , en de link staat op mijn facebook pagina.


Mvg Simon8648
 

01-09-2013 10:36:59
dennistd
dennistd
Even opgezocht: http://www.radio1.nl/terugluisteren/tijd?terugluisteren_dag=2013-08-04&terugluisteren_hour=6 vanaf 43:36  

01-09-2013 11:02:24
simon8648
simon8648
Klopt , ik had het erbij gezet hoe of wat.


Mvg Simon8648
 

01-09-2013 11:40:21
b2py
b2py
Quote
dh3201 (di 30 jul 2013 19:31:44 https://www.somda.nl/forum/13763/p460989/): Als ik de periode 2006-2010 bekijk (daar heb ik wat CBS gegevens van kunnen vinden over Nederland):
aantal slachtoffers onder treinreizigers: 0
aantal slachtoffers op overwegen: 70
aantal slachtoffers overige trein aanrijdingen: 10
aantal verkeersslachtoffers: 3712 (drie duizend zeven honderd en twaalf!)

Of zijn die 3712 niet sensationeel genoeg? Een duizend meer of minder maakt niet uit? Zo komt het in de media wel op mij over.

Het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk.
In 2010 overleden er 8 mensen op een overweg: http://www.nu.nl/binnenland/2905433/aantal-doden-overwegen-onverminderd-hoog.html
Ik kan helaas de hoeveelheid 'overige trein aanrijdingen' niet herleiden voor 2010 dus ik neem 2 aan. Dat vind ik wel een redelijke aanname doordat de trend is dat de hoeveelheid doden afneemt bij aanrijdingen.
In totaal overleden er in 2010 dus 10 mensen.

In het wegverkeer vonden in 2010 640 mensen de dood. http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/gezondheid-welzijn/publicaties/artikelen/archief/2011/2011-029-pb.htm

Nu komt de magie:
In 2010 werden er 146 miljoen treinkilometers gereden.http://www.jaarverslagprorail.nl/jaarverslag-2012/a1120_Kerncijfers
In 2010 werden er 113,2 miljard autokilometers afgelegd.http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/verkeer-vervoer/publicaties/artikelen/archief/2012/2012-3579-wm.htm

De hoeveelheid kilometer die afgelegd wordt per dode komt dus uit op:
Trein: 1,8 miljoen km / dode
Auto: 177 miljoen km / dode
Uit de cijfers blijkt dus dat je voor een verkeersdode 96 keer zoveel afstand moet afleggen om een dode te 'veroorzaken' dan om een treinaanrijding te hebben met dodelijk afloop.

Zo hard roepen dus dat er zoveel doden vallen in het autoverkeer vind ik dus nogal misplaatst.

nb. En dan zijn alle zelfmoordpogingen in de spoorsector met dodelijke afloop niet eens meegenomen over 2010, want ja, ook in de autowereld zijn zelfmoordpogingen met dodelijke afloop die wél zijn meegenomen in de CBS cijfers. Als je die er nog bij op zal tellen, zal het cijfer voor de spoorsector alleen maar negatiever uit gaan pakken dan het nu al is.

Laatst bewerkt door b2py op 01-09-2013 11:41
 

01-09-2013 12:04:45
broek53
broek53
Als je het zo bekijkt, is ruimtevaart het meest veilige dat je kunt doen.  

01-09-2013 12:18:35
MasterE
MasterE
Quote
b2py (zo 01 sep 2013 11:40:21 https://www.somda.nl/forum/13763/p464778/):
Quote
dh3201 (di 30 jul 2013 19:31:44 https://www.somda.nl/forum/13763/p460989/): Als ik de periode 2006-2010 bekijk (daar heb ik wat CBS gegevens van kunnen vinden over Nederland):
aantal slachtoffers onder treinreizigers: 0
aantal slachtoffers op overwegen: 70
aantal slachtoffers overige trein aanrijdingen: 10
aantal verkeersslachtoffers: 3712 (drie duizend zeven honderd en twaalf!)

Of zijn die 3712 niet sensationeel genoeg? Een duizend meer of minder maakt niet uit? Zo komt het in de media wel op mij over.

Het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk.
In 2010 overleden er 8 mensen op een overweg: http://www.nu.nl/binnenland/2905433/aantal-doden-overwegen-onverminderd-hoog.html
Ik kan helaas de hoeveelheid 'overige trein aanrijdingen' niet herleiden voor 2010 dus ik neem 2 aan. Dat vind ik wel een redelijke aanname doordat de trend is dat de hoeveelheid doden afneemt bij aanrijdingen.
In totaal overleden er in 2010 dus 10 mensen.

In het wegverkeer vonden in 2010 640 mensen de dood. http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/gezondheid-welzijn/publicaties/artikelen/archief/2011/2011-029-pb.htm

Nu komt de magie:
In 2010 werden er 146 miljoen treinkilometers gereden.http://www.jaarverslagprorail.nl/jaarverslag-2012/a1120_Kerncijfers
In 2010 werden er 113,2 miljard autokilometers afgelegd.http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/verkeer-vervoer/publicaties/artikelen/archief/2012/2012-3579-wm.htm

De hoeveelheid kilometer die afgelegd wordt per dode komt dus uit op:
Trein: 1,8 miljoen km / dode
Auto: 177 miljoen km / dode
Uit de cijfers blijkt dus dat je voor een verkeersdode 96 keer zoveel afstand moet afleggen om een dode te 'veroorzaken' dan om een treinaanrijding te hebben met dodelijk afloop.

Zo hard roepen dus dat er zoveel doden vallen in het autoverkeer vind ik dus nogal misplaatst.

nb. En dan zijn alle zelfmoordpogingen in de spoorsector met dodelijke afloop niet eens meegenomen over 2010, want ja, ook in de autowereld zijn zelfmoordpogingen met dodelijke afloop die wél zijn meegenomen in de CBS cijfers. Als je die er nog bij op zal tellen, zal het cijfer voor de spoorsector alleen maar negatiever uit gaan pakken dan het nu al is.


Hier wordt wel even vergeten dat er in een trein veel meer mensen zitten dan in een auto over dezelfde km.


Mcn Asd
 

01-09-2013 12:22:49
b2py
b2py
Maak dan zelf even een aanvullende berekening in plaats van commentaar te leveren?  

01-09-2013 12:23:00
MasterE
MasterE
Met 0,2 treinreizigerdoden per miljard reizigerskilometers is de trein het veiligste vervoersmiddel. Bij het vliegtuig vallen 0,4 doden per miljard reizigerskilometers, bij de de auto 8, de fiets 63 en bij lopen 75 doden per miljard reizigerskilometers;


Mcn Asd
 

01-09-2013 12:24:34
b2py
b2py
Bronvermelding?  

01-09-2013 12:31:55
MasterE
MasterE
http://www.treinreiziger.nl/kennisnet/kengetallen


Mcn Asd
 

01-09-2013 12:39:38
guuglurg
guuglurg
Cijfers komen waarschijnlijk uit http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2013/05/22/jaarverslag-prorail-2012/jaarverslag-prorail-2012.pdf (p. 7). Maar via het spoor reizen is natuurlijk heel onveilig, op het spoor vallen relatief het meeste doden namelijk%03%  

01-09-2013 12:41:04
b2py
b2py
Quote
MasterE (zo 01 sep 2013 12:31:55 https://www.somda.nl/forum/13763/p464792/): http://www.treinreiziger.nl/kennisnet/kengetallen

En de bron daarvan is het NS jaarverslag, mijn excuses vooraf dat ik dat niet een goede bron vindt waarbij toevallig de trein ook nog als beste uit de statistieken komt.

Laatst bewerkt door b2py op 01-09-2013 12:42
 

01-09-2013 12:46:04
MasterE
MasterE
Het is toch duidelijk dat de auto veel onveiliger is dan de trein, er vallen elk weekend meerdere dode in het verkeer.


Mcn Asd
 

01-09-2013 13:06:31
guuglurg
guuglurg
@b2py dus elke zelfmoord op het spoor maakt het reizen per trein weer een stuk onveiliger?  

01-09-2013 14:03:12
maigoda
maigoda
Quote
b2py (zo 01 sep 2013 11:40:21 https://www.somda.nl/forum/13763/p464778/):
Nu komt de magie:
In 2010 werden er 146 miljoen treinkilometers gereden.http://www.jaarverslagprorail.nl/jaarverslag-2012/a1120_Kerncijfers
In 2010 werden er 113,2 miljard autokilometers afgelegd.http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/verkeer-vervoer/publicaties/artikelen/archief/2012/2012-3579-wm.htm

De hoeveelheid kilometer die afgelegd wordt per dode komt dus uit op:
Trein: 1,8 miljoen km / dode
Auto: 177 miljoen km / dode


Ik vind dit "de magie van het vergelijken van appels met peren". Tegenvraag: aan welk verkeersysteem neemt een slachtoffer op een overweg nu eigenlijk deel? Ze zitten niet ín die trein, dus blijft er maar één keuze over: wegverkeer. Dat maakt deze vergelijking behoorlijk waardeloos (om nog maar te zwijgen van de manco dat je autokilometers niet één op één kunt vergelijken met treinkilometers, omdat in een trein doorgaans meer personen zitten dan in "voertuigen op de weg").
Groetjes,
Emiel
 

01-09-2013 14:09:54
fred67nl
fred67nl
Kunnen we ook nog even doorgaan over het aantal gewonde per kilometer, hoeveel rolstoelgebruikers er na een aanrijding overblijven en medische kosten voor de belastingbetaler en verzekeringsbetaler op korte en lang termijn.

Laten we het maar weer hebben over treinen en met name de wat leukere kanten er van.
 

01-09-2013 17:27:38
dlm4yjp
dlm4yjp
Als we nou is gewoon is stoppen hier, de Topicstarter heeft zich niet meer laten zien sinds 30 Juli... %09%

Quote
Laatste bezoek Dinsdag 30 jul 2013 11:16:26


Laatst bewerkt door dlm4yjp op 01-09-2013 17:28


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

01-09-2013 18:41:20
admin
Moderator
admin
Precies, de discussie mag nu wel beëindig worden.

Laatst bewerkt door admin op 01-09-2013 18:41


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek