4 sporigheid Eindhoven - Boxtel
Forum: Algemeen - Algemeen
17-07-2013 20:45:09
anton_
anton_
Weet iemand of het traject Eindhoven - Boxtel volledig als 4 sporig wordt beschouwd door NS / Prorail. Mogen IC, sprinters en goederen treinen over al de 4 sporen ?
Ik zat deze week in de 9600 van Ehv naar Btl en het viel mij op dat mijn 9600 wachtte op de vertraagde 3500 alsof het spoor naar Btl nog 2 sporig was. ( 3500 kwam iets te laat uit Hrl, maar bleef nog zeker 5 minuten staan )
 

17-07-2013 20:47:00
NVBS-Jong!
NVBS-Jong!
In de praktijk twee maal twee sporen met gescheiden bedrijf voor de richtingen Tilburg en Den Bosch. Gevolg: IC's blijven vrijwel altijd achter een vertraagde stoptrein rijden.  

17-07-2013 20:48:56
maxje
maxje
Wat er hier al geantwoord is. De IC 1900 rijdt richting Btl altijd over het buitenspoor. De 800 over het binnenspoor. De cargo's altijd over de buitensporen en de stoppers over de binnensporen. De 3500 ook over de binnensporen.
Richting Ehv gaat de 1900 over het binnenspoor en de 800 over het buitenspoor.
 

17-07-2013 21:00:45
anton_
anton_
Quote
NVBS-Jong! (wo 17 jul 2013 20:47:00 https://www.somda.nl/forum/13723/p459396/): In de praktijk twee maal twee sporen met gescheiden bedrijf voor de richtingen Tilburg en Den Bosch. Gevolg: IC's blijven vrijwel altijd achter een vertraagde stoptrein rijden.

gaan niet alle sprinters over de binnen sporen zowel naar Tilburg als Den Bosch?

Laatst bewerkt door anton_ op 17-07-2013 21:22
 


17-07-2013 21:08:38
mich
mich
Niet altijd, met cargo ook wel eens over de binnensporen gegaan.  

17-07-2013 22:12:38
abbm
abbm
Meestal rijd ik toch met de 800 en 3500 echt op de buitensporen, en met de 1900 op de binnensporen. (uiteraard richting Ehv).

Met de 800 en 3500 binnenspoor en 1900 buitenspoor is richting Btl
 

17-07-2013 23:37:49
charta
charta
Quote
anton_ (wo 17 jul 2013 20:45:09 https://www.somda.nl/forum/13723/p459395/): Weet iemand of het traject Eindhoven - Boxtel volledig als 4 sporig wordt beschouwd door NS / Prorail. Mogen IC, sprinters en goederen treinen over al de 4 sporen ?
Ik zat deze week in de 9600 van Ehv naar Btl en het viel mij op dat mijn 9600 wachtte op de vertraagde 3500 alsof het spoor naar Btl nog 2 sporig was. ( 3500 kwam iets te laat uit Hrl, maar bleef nog zeker 5 minuten staan )


In principe zijn alle sporen gelijkwaardig. Een aantal jaren geleden vond men het noodzakelijk om de series 800 en 1900 richting Ehv bij Lpe van spoor te laten wisselen waardoor het voordeel van lijnbedrijf volledig om zeep werd geholpen. Gevolg: bijna altijd vertraging voor een van de beide series. Of dat nu nog zo is, weet ik niet.
 

17-07-2013 23:44:13
zugführer
zugführer
Ze moeten toch ergens omwisselen, want de 1900 moet in ehv op spoor 2 uitkomen en de 800 op 1. Dus of dat nou bij Lpe gebeurt of vlak voor ehv lijkt me weinig uitmaken, je krijgt toch ergens met die eventuele vertraging te maken  

18-07-2013 00:15:09
marciekemp
marciekemp
Normaal gesproken (is mijn ervaring) is de 1900 bijna altijd eerder op Ehv dan de 800, dus t moet vast anders kunnen;)  

18-07-2013 01:25:00
scooter
scooter
Ligt er ook aan of de 800 en de 1900 richting Ehv op tijd zijn.Vaak moet de 1900 namelijk wachten bij Lpe om te kunnen oversteken.De 800 krijgt hier in principe voorrang.Is dan ook nog de vooroplopende 5200 te laat dan kan de 1900 hier ook nog danig worden afgeremd.
Overigens worden sommige 1900en ook wel eens richting Ehv aan het buitenspoor gehouden,maar dat zal dan wel menselijk ingrijpen(is niet ARI)moeten zijn

Laatst bewerkt door scooter op 18-07-2013 01:25
 

18-07-2013 08:40:30
marciekemp
marciekemp
Heb nog nooit gezien dat de 1900 hier moet wachten ook al maak ik mijn reis Ht - Ehv vaak in de 800 waarna ik overstap op de 1900 die 8 van de 10x al in Ehv is, natuurlijk niet altijd maar meestal is dit wel zo  

18-07-2013 09:18:10
gvttreinen
gvttreinen
Zuinigheid van de jaren '80, nu moet men alsnog een vrije kruising bij Tgra of Lpe maken om de lijnen conflictvrij te maken.
Overigens niets meer vernomen van een vrije kruising te Tgra, er werden wel plannen van gemaakt.
 

18-07-2013 09:26:55
NovioSites
NovioSites
Sja als men meteen bij aanleg een flyover had gebouwd zodat de 800 meteen naar het buitenspoor had kunnen gaan had dat nu een hoop overstapstress in Ehv bespaard. Hoe vaak gaat de 1900 niet in het anker voor boxtel om de 800 vrije doorgang te geven zodat je hem vervolgens in Ehv mist..


It's nice to be important, but it's more important to be nice.
 

18-07-2013 09:53:15
sjoerd
sjoerd
Het is qua rendement beter om te Tongelre Aansluiting een vrije kruising te maken zodat je de gelijkvloerse conflicten bij de beweegbare kruising ook meteen oplost. Dan kun je Eindhoven - Venlo daar geheel vrij leggen van Eindhoven - Weert. Maar dat is nu net het probleem: een dive-under gaat daar niet wegens de aanwezigheid van de tunnel in de Eindhovense Rondweg (Insulindelaan?) en een fly-over Eindhoven - Venlo zal voor de omwonenden bezwaarlijk zijn. De vraag is of je met een goederentrein uit Eindhoven wegkomt als je meteen de fly-over moet nemen. Het lawaai- en zichtbezwaar zou ook gelden voor de optie het spoor Weert - Eindhoven hoog over de sporen van Venlo te leiden en bovendien los je daar de conflicten tussen de 1900 en 800 ten zuiden van Eindhoven dan alsnog niet mee op.  

18-07-2013 10:09:32
NovioSites
NovioSites
Ik bedoel in deze een ongelijkvloerse kruising voor de 800 vanuit Ht net voor Boxtel. hierdoor zou de uit Tb komende 1900 niet meer gestoord worden maar omwonenden zitten vast niet op een blok beton te wachten. Voor goederentreinen komende vanuit Ht zou het geen probleem moeten zijn aangezien ook die meteen op het buitenspoor zouden uitkomen en dus niet in het anker hoeven.

Laatst bewerkt door NovioSites op 18-07-2013 10:10


It's nice to be important, but it's more important to be nice.
 

18-07-2013 10:18:22
NVBS-Jong!
NVBS-Jong!
Quote
abbm (wo 17 jul 2013 22:12:38 https://www.somda.nl/forum/13723/p459408/): Meestal rijd ik toch met de 800 en 3500 echt op de buitensporen, en met de 1900 op de binnensporen. (uiteraard richting Ehv).


De 3500 gaat toch echt over de binnensporen achter de 9600 aan want op het buitenspoor ligt standaard een cargopad rond die tijd.

Quote
zugführer (wo 17 jul 2013 23:44:13 https://www.somda.nl/forum/13723/p459415/): Ze moeten toch ergens omwisselen, want de 1900 moet in ehv op spoor 2 uitkomen en de 800 op 1. Dus of dat nou bij Lpe gebeurt of vlak voor ehv lijkt me weinig uitmaken, je krijgt toch ergens met die eventuele vertraging te maken


Uiteraard maakt dat wel uit: als je pas net voor Ehv wisselt, kun je bij Lpe gewoon baanvaksnelheid karren. Bij Ehv moet je toch al remmen.

Laatst bewerkt door NVBS-Jong! op 18-07-2013 10:19
 

18-07-2013 10:23:40
broek53
broek53
Quote
NovioSites (do 18 jul 2013 09:26:55 https://www.somda.nl/forum/13723/p459433/): Sja als men meteen bij aanleg een flyover had gebouwd zodat de 800 meteen naar het buitenspoor had kunnen gaan had dat nu een hoop overstapstress in Ehv bespaard. Hoe vaak gaat de 1900 niet in het anker voor boxtel om de 800 vrije doorgang te geven zodat je hem vervolgens in Ehv mist..
Het is jammer, maar het is in meedere gevallen zo gegaan toen er in Nederland (eindelijk) een paar vrije kruisingen werden aangelegd. Het moest kennelijk allemaal wel erg knierperig en zo deugt Warmond niet helemaal als je met treinstroemen wilt wisselen, is in Amersfoort maar de helft van het project aangelegd (en komt er daarom nu alsnog een tweede vrije kruising) en ontbreekt er in Boxtel (of in Eindhoven) ook de helft.

Ik heb mij wel altijd verbaasd dat ervoor gekozen wordt om het "weven" vóór Eindhoven te doen, als de treinen op volle snelheid liggen en qua dienstregeling vlakbij elkaar. Een oude ongeschreven wet voor dit soort situaties is dat je vele malen beter de kruising achter Eindhoven zou kunnen leggen. Dan vertrekken ze uit stilstand (dus minder vertraging als het ff tegenzit) en kun je het tot op de minuut regelen.
Ik denk dat de goederenpaden die verstandige maatregel dwarsboomden, maar zo te zien is dat inmiddels verleden tijd.
 

18-07-2013 10:37:25
ZJ37
ZJ37
De 800 en 1900 in zuidelijke richting wisselen voorbij Ehv is ook altijd mijn voorkeur geweest, precies om dezelfde reden: treinen die op een plek moeten wachten waar ze op volle snelheid rijden (vooral de 800) raken het meest in de vertraging. Daarom heb ik die keus ook nooit begrepen, maar Prorail VL schijnt er enorm blij mee te zijn.

Wisselen aan de zuidkant van Ehv kan overigens niet in de dienstregeling: de 1900 zou dan 2 minuten moeten wachten op vertrek van de 800 naar Mt en komt vervolgens in conflict met de 6400 naar Wt die ook niet later weg kan omdat het dan de kering te Wt niet haalt (en die is al niet erg ruim).

Mijn idee hierover was daarom altijd om te kruisen direct aan de noordzijde van Ehv, maar dat stuitte bij Prorail VL weer op andere bezwaren.
 

18-07-2013 10:40:13
NVBS-Jong!
NVBS-Jong!
Beetje flauw, maar Ehv ligt West-Oost


Neem eens een kijkje op http://www.facebook.com/NVBSJongeren
 

18-07-2013 12:36:41
abcde
abcde
Quote
ZJ37 (do 18 jul 2013 10:37:25 https://www.somda.nl/forum/13723/p459444/): ... Wisselen aan de zuidkant van Ehv kan overigens niet in de dienstregeling: de 1900 zou dan 2 minuten moeten wachten op vertrek van de 800 naar Mt en komt vervolgens in conflict met de 6400 naar Wt die ook niet later weg kan omdat het dan de kering te Wt niet haalt ...

Wanneer er niet meer in Boxtel gewisselt wordt kunnen de 800 en 1900 eerder in Ehv aankomende (de 1900 op spoor 1, de 800 op 2). Dan kan de 800 naar Mt eerder vertrekken, waardoor de 1900 op de huidige tijd, evt. 1 minuut later, naar Venlo kan vertrekken.
Is er dan nog steeds een onmogelijkheid ?
 

18-07-2013 13:26:09
broek53
broek53
Quote
ZJ37 (do 18 jul 2013 10:37:25 https://www.somda.nl/forum/13723/p459444/): De 800 en 1900 in zuidelijke richting wisselen voorbij Ehv is ook altijd mijn voorkeur geweest, precies om dezelfde reden: treinen die op een plek moeten wachten waar ze op volle snelheid rijden (vooral de 800) raken het meest in de vertraging. Daarom heb ik die keus ook nooit begrepen, maar Prorail VL schijnt er enorm blij mee te zijn.

Wisselen aan de zuidkant van Ehv kan overigens niet in de dienstregeling: de 1900 zou dan 2 minuten moeten wachten op vertrek van de 800 naar Mt en komt vervolgens in conflict met de 6400 naar Wt die ook niet later weg kan omdat het dan de kering te Wt niet haalt (en die is al niet erg ruim).
Doe eens gek, en leg de 6400 in het andere kwartier
 

18-07-2013 13:32:36
ZJ37
ZJ37
De 6400 in het andere kwartier en je krijgt uitgerekend ruzie met de 2 minuten later gelegde 1900 te Tgra.  

18-07-2013 17:47:04
bart84
Moderator
bart84
De tijdwegdiagram Btl-Ehv (Bd-Ehv en Ut-Ehv) geven in theorie geen conflict.
De 800 zou om .16 en .46 bij Btl moeten zijn en de 1900 om .17 en .47. Het is niet veel verschil, maar toch iets. Tussen Btl en Ehv blijft dit verschil tussen de 1 a 2 minuten (met bij Lpe een uitschieter naar 3 minuten).
Vaak rijden beide treinen via het binnenspoor naar Ehv en aangezien de 800 daar al zit, gaat de 1900 er gewoon achteraan.
Dit werkt meestal prima, zeker omdat de 1900 met slechts 80km/h door de bocht voor Btl mag geloof ik, dus al langzamer rijdt.

Laatst bewerkt door bart84 op 18-07-2013 17:47


Mvg. Bart
 

18-07-2013 20:31:51
marciekemp
marciekemp
Klopt er mag daar niet sneller dan 80 worden gereden  

18-07-2013 20:55:08
maxje
maxje
Nu er toch een topic over deze spoorlijn is heb ik nog een aantal vraagjes. Gaat de snelheid op spoor AC tussen Lpe en Beto weer opgevoerd worden naar 140 (Is daar nu 80) en hoelang blijft de TSB te Bet er nog inzitten. Die TSB zit er al sinds afgelopen maart en de verlaging tussen Lpe en Beto in spoor AC al een paar jaar.  

18-07-2013 21:45:18
kiekkiek
kiekkiek
Quote
bart84 (do 18 jul 2013 17:47:04 https://www.somda.nl/forum/13723/p459472/): De tijdwegdiagram Btl-Ehv (Bd-Ehv en Ut-Ehv) geven in theorie geen conflict.
De 800 zou om .16 en .46 bij Btl moeten zijn en de 1900 om .17 en .47. Het is niet veel verschil, maar toch iets. Tussen Btl en Ehv blijft dit verschil tussen de 1 a 2 minuten (met bij Lpe een uitschieter naar 3 minuten).
Vaak rijden beide treinen via het binnenspoor naar Ehv en aangezien de 800 daar al zit, gaat de 1900 er gewoon achteraan.
Dit werkt meestal prima, zeker omdat de 1900 met slechts 80km/h door de bocht voor Btl mag geloof ik, dus al langzamer rijdt.


Op papier leuk en aardig maar in de praktijk werkt het niet. De 1900 heeft voor Btl namelijk veel meer speling dan de 800 voor Btl. Gevolg: met de 800 loop je keer op keer voor een rood sein. Het is veel slimmer om na Ehv te kruisen of anders net voor Ehv. Die stops op de vrije baan kosten veel tijd en energie.
 

18-07-2013 21:48:18
ZJ37
ZJ37
Misschien wel eens tijd om die 800 een paar minuten eerder uit Ht te laten vertrekken, want die staat daar sinds het gereed zijn van de nieuwe infra eindeloos te jongen. Wordt er ook gelijk iets nuttig gedaan met die mogelijkheden om de 800 eens flink te versnellen.  

18-07-2013 22:26:35
kiekkiek
kiekkiek
Sta je in Ehv weer wortel te schieten!

Langere reistijden blijven zolang we een knooppuntdienstregeling houden. Voor de uiteinden kun je lekker opschieten, maar daartussen.......... weinig.

Kijk nu eens naar de idioot lange stops van de treinen van en naar Lw te Zl, en dat alleen om lekker te knopen.

Laatst bewerkt door spiketrain op 18-07-2013 22:33, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

18-07-2013 22:40:15
zugführer
zugführer
Wachten in ehv is dan beter toch, ben je mooi ruim voor de 1900 daar ipv nu met 1 minuut verschil in Lpe?  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


18-07-2013 22:50:09
ZJ37
ZJ37
@zugführer: Precies daarom is het te doen.
@kiekkiek: De lange stops van de IC Lw te Zl heeft niks met het knopen an sich te maken. Wel met de beperkingen in de infra die Zl tegenwoordig heeft (en vergeet Zl-Hea incl. Hea niet). Betere cq minder slechte oplossingen altijd welkom (maar ik verzeker je dat die er niet zijn).

Laatst bewerkt door ZJ37 op 18-07-2013 22:50
 

18-07-2013 22:56:38
zugführer
zugführer
Idd, knooppunten drgl is niet zo zeer het probleem, maar wel de infra die er (nog) niet voor gemaakt is zoals vrijliggende sporen van/naar zl en in het geval van ehv een ongelijkvloerse kruising bij Tgra  

18-07-2013 23:19:23
scooter
scooter
Quote
ZJ37 (do 18 jul 2013 21:48:18 https://www.somda.nl/forum/13723/p459495/): Misschien wel eens tijd om die 800 een paar minuten eerder uit Ht te laten vertrekken, want die staat daar sinds het gereed zijn van de nieuwe infra eindeloos te jongen. Wordt er ook gelijk iets nuttig gedaan met die mogelijkheden om de 800 eens flink te versnellen.

En laat de laatste jaren die vertrektijd uit Ht nou net verder naar achter zijn opgeschoven.....
Overigens is het idee om de 1900 op spoor 1 en de 800 op 2 te laten vertrekken al eens uitgeprobeerd een paar jaar terug,zonder veel succes,na een half jaar werd het weer terug gedraaid.

Laatst bewerkt door scooter op 18-07-2013 23:29
 

18-07-2013 23:31:21
charta
charta
Quote
ZJ37 (do 18 jul 2013 10:37:25 https://www.somda.nl/forum/13723/p459444/): De 800 en 1900 in zuidelijke richting wisselen voorbij Ehv is ook altijd mijn voorkeur geweest, precies om dezelfde reden: treinen die op een plek moeten wachten waar ze op volle snelheid rijden (vooral de 800) raken het meest in de vertraging. Daarom heb ik die keus ook nooit begrepen, maar Prorail VL schijnt er enorm blij mee te zijn.

Wisselen aan de zuidkant van Ehv kan overigens niet in de dienstregeling: de 1900 zou dan 2 minuten moeten wachten op vertrek van de 800 naar Mt en komt vervolgens in conflict met de 6400 naar Wt die ook niet later weg kan omdat het dan de kering te Wt niet haalt (en die is al niet erg ruim).

Mijn idee hierover was daarom altijd om te kruisen direct aan de noordzijde van Ehv, maar dat stuitte bij Prorail VL weer op andere bezwaren.


Het is altijd een gulden regel geweest om - waar mogelijk - conflictvrij een station binnen te rijden. Oud-trdl's zullen dat bevestigen. Conflicterende bewegingen zoals in Ehv (800 van sp 2 naar Wt en 1900 van sp 1 naar Vl) kun je beter bij vertrek plannen, want daar heb je de zaak in de hand. Die situatie is in het verleden ook zo gepland. Daarna is door ProRail het kruisen bij Lpe ingevoerd en tegelijkertijd de bedenkelijke situatie in Wt, waarbij de 800 via sp 4a naar sp 3b reed. Vanwege de lengte van de trein moest die dan voorbij sein 174 tot stilstand worden gebracht, waardoor het sein al afviel voordat de trein stilstond en de hc geen vertreklicht kreeg. ProRail schijnt daarvoor door de ILT op de vingers te zijn getikt. Dat VL liever een conflictsituatie op de vrije baan heeft, komt volgens mij door het feit dat ARI dan alles mooi regelt en de trdl niets meer hoeft te doen.
 

18-07-2013 23:38:34
scooter
scooter
Ja en dat laatste is dus ook vaak te merken als de 800 en de 1900 tegelijk door Btl komen richting Ehv.  

18-07-2013 23:53:18
ZJ37
ZJ37
Quote
charta (do 18 jul 2013 23:31:21 https://www.somda.nl/forum/13723/p459506/): Dat VL liever een conflictsituatie op de vrije baan heeft, komt volgens mij door het feit dat ARI dan alles mooi regelt en de trdl niets meer hoeft te doen.
Zoiets is natuurlijk helemaal niet mooi, getuige hoe dit af en toe (zeker niet altijd) dan in de praktijk verloopt. Het zal ook grotendeels afhangen hoe de insteltijden van een rijweg ter plekke is geregeld. Hoe ruimer deze is hoe groter de kans dat in het geval van Lpe de 800 voor 1900 komt, ook al is de 1900 eerder te Lpe. Die laatste heeft immers een latere doorkomsttijd en dus zal ARI die rijweg nog niet geven.

Eenzelfde situatie heeft zich vorig jaar voorgedaan bij Zha, waar de Fyra aantakt op het traject Zlw-Bd: de 5000 was gepland eerder aan de beurt dan de Fyra, maar de praktijk wees vaak uit dat de volgorde bij een vertraagde 5000 naar Bd niet werd gewisseld. De Fyra reed de te Zlw nog halterende 5000 met 160 km/u voorbij, maar moest verderop bij Zha stoppen om vervolgens enkele minuten later weer achter de 5000 naar Bd aan te hobbelen.

Hiervan kun je ARI niet de schuld geven, maar eigenlijk degene die ARI moet overrulen.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 19-07-2013 00:12
 

19-07-2013 00:00:48
scooter
scooter
Ik vraag me overigens nog steeds af waarom deze situatie van overlopen in Lpe nog steeds gehandhaafd blijft.Je krijgt een behoorlijke opdonder van die wissels op snelheid,vooral bij VIRM in de 800 en de snelheid is al meerdere malen aangepast geweest thv het wissel.Overlopen net voor Ehv is dan veel comfortabeler.  

19-07-2013 00:50:13
broek53
broek53
Alles omdat de infra anders gebrukt wordt dan zoals hij ten principale is aangelegd. Wisseloverlopen worden overigens niet comfortabeler als/omdat ze dichterbij een station zijn aangelegd.  

19-07-2013 01:07:42
Frontier
Frontier
Quote
charta (do 18 jul 2013 23:31:21 https://www.somda.nl/forum/13723/p459506/): Dat VL liever een conflictsituatie op de vrije baan heeft, komt volgens mij door het feit dat ARI dan alles mooi regelt en de trdl niets meer hoeft te doen.

Onder het mom van liever lui dan moe ofzo? Het is toch juist de uitdaging om met creatieve oplossingen te komen en ARI te slim af te zijn? 'Beat the system'! Of gaat mijn denkwijze niet samen met de filosofie binnen ProRail?


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

19-07-2013 08:05:49
ZJ37
ZJ37
Elke dienstregeling die door Prorail (met name dan VL) wordt beoordeeld lijkt inderdaad erg ARI-bedien-vriendelijk te zijn, ja. Met andere woorden: deze dient zo te zijn opgezet dat de trdl er zo min mogelijk werk aan kan hebben.  

19-07-2013 11:08:01
NovioSites
NovioSites
In 50% van de gevallen mis je de overstap van 1900 op 800 als je vanuit brabant over wil stappen naar het limburgse dus krijg ik het idee dat de 1900 vaker door de 800 word opgehouden dan andersom. Waarom draaien ze de vertreksporen in Ehv niet gewoon om? Laat je ze met 2min verschil vertrekken wat allicht iets van vertraging kan opleveren als 1 van beiden te laat is maar wel de overstap in Ehv een stuk betrouwbaarder maakt en men kan bij Btl dan zonder allerlei wisselbewegingen lekker doorrijden. Of zie ik dan iets over het hoofd?


It's nice to be important, but it's more important to be nice.
 

19-07-2013 11:15:32
ZJ37
ZJ37
Ja, want dat staat hiervoor al uitgelegd...  

19-07-2013 12:52:49
marciekemp
marciekemp
Die 50% vind ik overdreven ik stap regelmatig over van de 800 op de 1900 maar heb de overstap maar 1x gemist in het afgelopen jaar, dus dat je de overstap in 50% van de keren dat je over moet stappen mist is echt niet zo  

19-07-2013 12:53:45
NovioSites
NovioSites
Excuses, door de vele berichten had ik die gemist.
Ik heb die overstap vaak gemist maar maak hem ook niet wekelijks. Dat zal dan domme pech zijn geweest.

Laatst bewerkt door NovioSites op 19-07-2013 12:55


It's nice to be important, but it's more important to be nice.
 

19-07-2013 16:17:44
charta
charta
Quote
ZJ37 (do 18 jul 2013 23:53:18 https://www.somda.nl/forum/13723/p459509/):
Quote
charta (do 18 jul 2013 23:31:21 https://www.somda.nl/forum/13723/p459506/): Dat VL liever een conflictsituatie op de vrije baan heeft, komt volgens mij door het feit dat ARI dan alles mooi regelt en de trdl niets meer hoeft te doen.
Zoiets is natuurlijk helemaal niet mooi, getuige hoe dit af en toe (zeker niet altijd) dan in de praktijk verloopt. Het zal ook grotendeels afhangen hoe de insteltijden van een rijweg ter plekke is geregeld. Hoe ruimer deze is hoe groter de kans dat in het geval van Lpe de 800 voor 1900 komt, ook al is de 1900 eerder te Lpe. Die laatste heeft immers een latere doorkomsttijd en dus zal ARI die rijweg nog niet geven.

Eenzelfde situatie heeft zich vorig jaar voorgedaan bij Zha, waar de Fyra aantakt op het traject Zlw-Bd: de 5000 was gepland eerder aan de beurt dan de Fyra, maar de praktijk wees vaak uit dat de volgorde bij een vertraagde 5000 naar Bd niet werd gewisseld. De Fyra reed de te Zlw nog halterende 5000 met 160 km/u voorbij, maar moest verderop bij Zha stoppen om vervolgens enkele minuten later weer achter de 5000 naar Bd aan te hobbelen.

Hiervan kun je ARI niet de schuld geven, maar eigenlijk degene die ARI moet overrulen.


Je kunt ARI nergens de schuld van geven, hooguit de mensen die het systeem gebouwd hebben of het niet gebruiken zoals het moet. Maar los daarvan kun je het ook in de planning zoeken. Als je het zo op de manchet uitrekent dan kom je op een rijtijd van Ht-Lpe van iets meer dan 9 minuten. Tb-Lpe geeft dan een rijtijd van bijna 12 minuten. Dat betekent dat bij op tijd vertrek de 800 op minuut 18 en 48 in Lpe doorrijdt en de 1900 ook. Kijk je op de tijdwegdiagrammen van ProRail dan staan ze keurig 3 minuten achter elkaar gepland. Op papier klopt het, maar het blijkt gewoon dat je de series bij Lpe niet van spoor kunt laten wisselen zonder de ander te vertragen. Volgens mij is hier dus gewoon willens en wetens iets onmogelijks gepland. En ik ben het volledig eens met Broek die zegt dat infra anders gebruikt wordt dan zoals hij ten principale is aangelegd
 

19-07-2013 16:35:47
broek53
broek53
Waarbij ik aanteken dat dat op zichzelf geen doodzonde is of wat dan ook, maar meer een verklaring waarom het niet optimaal lijkt te zijn.  

19-07-2013 21:58:01
anton_
anton_
Quote
NVBS-Jong! (do 18 jul 2013 10:18:22 https://www.somda.nl/forum/13723/p459441/):
De 3500 gaat toch echt over de binnensporen achter de 9600 aan want op het buitenspoor ligt standaard een cargopad rond die tijd.


vraag 1 ligt er ook cargopad langs Ehv als de 9600 en 3500 richting noorden vertrekken?
Zo nee, waarom worden de 9600 en 3500 dan over het zelfde spoor gepland?

Zo ja, is Ari in te stellen om de 9600 over het buitenspoor te plannen als er geen trein in het cargopad rijdt.
 

19-07-2013 22:20:05
illyavaes
illyavaes
Quote
ZJ37 (vr 19 jul 2013 08:05:49 https://www.somda.nl/forum/13723/p459531/): Elke dienstregeling die door Prorail (met name dan VL) wordt beoordeeld lijkt inderdaad erg ARI-bedien-vriendelijk te zijn, ja. Met andere woorden: deze dient zo te zijn opgezet dat de trdl er zo min mogelijk werk aan kan hebben.

Als dat het geval was, zou men gewoon FCFS (First Come First Served) aanzetten, dan wordt voor elke trein de rijweg bij triggering* gewoon ingesteld ongeacht hoe vroeg of laat hij is en ongeacht de geplande volgorde naar het eindspoor.
Maar dan niet klagen als er een stoptrein voor je gepletterd wordt.
Omdat dat niet verstandig geacht wordt, zit er "dus" een eindspoorcontrole in de Automatische Rijweginstelling, waardoor treinen met een latere "insteltijd" in de planregel andere treinen naar hetzelfde eindspoor (de vrije baan tussen Lpe en Bet in dit geval) met een eerdere insteltijd moeten wachten.
Als dat niet de "goede" oplossing is, moet de treindienstleider de insteltijd aanpassen door de vertraging van de betreffende trein "verstandig" te verwerken (niet blind de actuele vertraging, want machinisten willen nog wel eens wat vertraging eruit rijden) - of zoals kennelijk ook eens gebeurt de trein naar het andere spoor te herplannen. Doet men dat, dan wordt door ARI de "goede" oplossing gewoon uitgevoerd.

* de IC's hebben in Btl en Lpe doorkomsten, dus aangekondigde rijwegen, dus binnen de ingestelde tijdvensters (standaard -5 tot +5 minuten rond de insteltijd, maar op "doorgangsstations" meestal een stuk ruimer gezet) worden de rijwegen gewoon door ARI ingesteld zodra de trein bij de ingestelde aankondiging is - ja, ook bij +4 dus en dus niet wachten tot de insteltijd aanbreekt.
 

19-07-2013 22:21:40
broek53
broek53
Quote
anton_ (vr 19 jul 2013 21:58:01 https://www.somda.nl/forum/13723/p459638/):
Quote
NVBS-Jong! (do 18 jul 2013 10:18:22 https://www.somda.nl/forum/13723/p459441/):
De 3500 gaat toch echt over de binnensporen achter de 9600 aan want op het buitenspoor ligt standaard een cargopad rond die tijd.


vraag 1 ligt er ook cargopad langs Ehv als de 9600 en 3500 richting noorden vertrekken?
Zo nee, waarom worden de 9600 en 3500 dan over het zelfde spoor gepland?

Zo ja, is Ari in te stellen om de 9600 over het buitenspoor te plannen als er geen trein in het cargopad rijdt.
Ja, de 3500 gaat tussen Ehv en Btl ook een goederenpad voorbij.

ARI is niet in te stellen om iets te plannen, want ARI is uitsluitend een uitvoerend systeem, zonder enige intelligentie.
Het wijzigen van de te berijden sporen kan alleen gebeuren door de treindienstleider. De vraag is overigens waarom die dat zou doen, als alles op tijd loopt.
 

20-07-2013 01:49:21
scooter
scooter
Nu heb ik ook wel eens meegemaakt dat de 800 en de 1900 beiden tegelijk door Btl komen richting zuiden en dan vervolgens de 1900 voor mag en dus de 800 rood krijgt.Menselijk ingrijpen dan dus?  

20-07-2013 22:48:16
illyavaes
illyavaes
Als het niet naar hetzelfde eindspoor gaat, hangt het af van het triggermoment en de beschikbaarheid van de rijweg.
De 800 zou 3min voor de 1900 moeten aankondigen en dus voorlangs gaan. Als die echter +3 heeft, komen beide treinen ongeveer tegelijk bij hun aankondiging en als de 1900 er net eerder is, krijgt die zijn rijweg (beschikbaar) als eerste. Die voor de 800 is daardoor dan even niet beschikbaar meer. Had-ie maar niet te laat moeten wezen %03%
 

20-07-2013 23:15:47
charta
charta
Zoals ik al eerder heb gemeld: beide series zijn vrijwel op hetzelfde moment in Lpe (vooropgesteld dat ze op tijd uit Tb en Ht vertrekken). De 1900 is gewoon 3 minuten uitgebogen. Dan maak je de zaak op papier kloppend. Volgens de toetsingsprocedures voldoe je dan aan de norm. Of zoiets dan de juiste gang van zaken is, laat ik in het midden.  

20-07-2013 23:34:53
illyavaes
illyavaes
Volgens mij ging het even om de werking in de uitvoering gegeven een bepaalde dienstregeling, niet het waarom (niet) van die dienstregeling.  

22-07-2013 10:50:17
eelkevd
eelkevd
Quote
broek53 (vr 19 jul 2013 22:21:40 https://www.somda.nl/forum/13723/p459644/):
Quote
anton_ (vr 19 jul 2013 21:58:01 https://www.somda.nl/forum/13723/p459638/):
Quote
NVBS-Jong! (do 18 jul 2013 10:18:22 https://www.somda.nl/forum/13723/p459441/):
De 3500 gaat toch echt over de binnensporen achter de 9600 aan want op het buitenspoor ligt standaard een cargopad rond die tijd.


vraag 1 ligt er ook cargopad langs Ehv als de 9600 en 3500 richting noorden vertrekken?
Zo nee, waarom worden de 9600 en 3500 dan over het zelfde spoor gepland?

Zo ja, is Ari in te stellen om de 9600 over het buitenspoor te plannen als er geen trein in het cargopad rijdt.
Ja, de 3500 gaat tussen Ehv en Btl ook een goederenpad voorbij.

ARI is niet in te stellen om iets te plannen, want ARI is uitsluitend een uitvoerend systeem, zonder enige intelligentie.
Het wijzigen van de te berijden sporen kan alleen gebeuren door de treindienstleider. De vraag is overigens waarom die dat zou doen, als alles op tijd loopt.


Dat heb ik me ook vaak afgevraagd, waarom als er geen cargo pad nodig is de ruimte niet benut kan worden door de 9600 naar Ht. Want de 3500 heeft nog wel eens vertraging vanuit Limburg en geeft deze dan door aan de 9600, welke door de krappe planning de vertraging weer door zal geven aan de 800 vlak voor Ht.

Dus ARI zorgt er dan in feite voor dat de beschikbare ruimte slecht benut wordt?
 

22-07-2013 11:29:35
broek53
broek53
Neen, de planning. ARI verzint niets zelf.  


22-07-2013 14:30:22
ZJ37
ZJ37
Daarbij aangetekend dat de treindienstleider de beschikbare ruimte ook mag gebruiken als dat handiger is zodra er een goederenpad niet is benut. Dat hierdoor twee treinen achter elkaar hangen waarbij er eentje wellicht beter naar het vrijgekomen spoor had kunnen gaan, lijkt me meer een kwestie of de treindienstleider de boel bij wilt sturen of liever zich aan de geplande rijwegen houdt.  

22-07-2013 16:31:25
broek53
broek53
Een treindienstleider is geen netwerkbestuurder (voorheen: verkerrsleider) en hij/zij is er niet om ARI tegen te houden, noch om in het hier-en-nu te werken  

22-07-2013 19:33:01
illyavaes
illyavaes
Men heeft nochtans niet voor niets "Routering" ook op Btl-Ehv laten zetten, zodat de trdl eenvoudig treinen over meer PPLG's kan wijzigen.  

22-07-2013 20:05:54
wietse
wietse
Wat is een PPLG?  

22-07-2013 21:05:49
dvdhoven
dvdhoven
Primair ProcesLeiding Gebied.
Een besturingseenheid in technische zin voor het besturen/bedienen van seinen en wissels. Een PPLG kan overeenkomen met 1 drglpunt, maar zeer vaak zijn er meerdere drglpunten binnen een PPLG
Alles binnen procesleiding (treindiensleiding) is geënt op PPLG's. Dat is zeg maar de basis, zoals drglpunten de basis zijn bij dienstregelingsplanning.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 22-07-2013 21:07


Dick van den Hoven
 

22-07-2013 23:00:00
wietse
wietse
Ik geloof dat ik 't begrijp, dank!  

23-07-2013 11:42:02
illyavaes
illyavaes
Denk maar gewoon "emplacement", dan zit je aardig in de richting.
PPLG's zijn de (kleinste) eenheid die je aan verschillende functionarissen (treindienstleiders) kunt toekennen (dus als je zegt "Trdl Arnhemse lijn bedient Wolfheze" dan is het PPLG Wf aan de functionaris "Trdl Arnhemse lijn" toegekend).
Alleen zijn er weer enkele (Asd, Ut) die zo groot zijn dat er dubbel bediend moeten worden (wat daardoor tricky kan zijn).