DSSU
Forum: Algemeen - Algemeen
02-03-2015 09:35:09
daniel81
daniel81
Ik heb er totaal geen verstand van, maar is het mogelijk om ook de bovenleiding corridorsgewijs te groeperen? In dat geval zou DSSU namelijk wél een positieve invloed hebben in de zin dat je dan de andere corridors wel kunt blijven rijden.

02-03-2015 09:37:18
broek53
broek53
Bovenleidingsgroepen lopen per definitie in de lengte van een emplacement in het verlengde van de vrije baansporen. Groeperen naar de normale routes is wat dat betreft in het algemeen niet zo moeilijk en - inderdaad - zeker niet op een emplacement zonder wissels, want dan kun je bijna niet anders.

02-03-2015 11:41:43
thom
thom
Quote
WJtW (ma 02 mrt 2015 09:04:16 www.somda.nl): Ook handig dat het omrijden via de oosterspoorweg niet meer mogelijk is, als er nu iets gebeurd in Ut is zowel het oost-west als ook het noord-zuid verkeer verstoord, en ligt het halve spoorwegnet plat.

Ook zou een calimiteitenboog tussen Uto en Utlr erg handig zijn, echter het beleid van Prorail is om zoveel mogelijk te saneren.

De Oosterspoorlijn had hier niet zoveel aan geholpen, je slaat dan met al die treinen Utrecht CS over en dat lijkt me ook niet zo handig.
Voorheen werden er ook eigenlijk alleen Internationele en goederentreinen overheen geleidt...

02-03-2015 11:46:42
Bert13
Bert13
Nee, hoeveel reizigers ten zuiden van Utrecht naar Amsterdam zijn er nu eigenlijk... :')


02-03-2015 11:49:38
broek53
broek53
Omdat je Utrecht CS overslaat, doe je het maar niet en hef je ze over de volle lengte op, en dat is dan beter? Leg eens uit. Utrecht C is niet het centrum van de wereld hoor.
In the good old days, bijvoorbeeld toen men bezig was van Utrecht een Knooppunt te maken in plaats van een Knelpunt, gebeurde dat (gepland) wel. Zoals er ook omgeleid werd over de Kippelijn...

02-03-2015 12:39:14
waalkade
waalkade
In de minder goede oude dagen ging men planmatig van Amsterdam naar Nm over de Rijn bij Rhenen%08%
Dan zag je Ut niet eens.

Laatst bewerkt door waalkade op 02-03-2015 12:41

02-03-2015 12:44:54
thom
thom
Quote
Bert13 (ma 02 mrt 2015 11:46:42 somda.nl): Nee, hoeveel reizigers ten zuiden van Utrecht naar Amsterdam zijn er nu eigenlijk... :')

Zonder meer waar

Maar ik drukte me ook onhandig uit, ik bedoelde dat je niet ineens zo treinen om kunt leiden daarlangs zolang die nog mensen aan boord hebt met Utrecht als bestemming, aan de andere kant had je die natuurlijk op een station voor of na de Oosterspoorlijn kunnen droppen...

Dat omleiden zal dan inderdaad in de goeie oude dagen tijd zijn, want de laatste jaren gebeurde dat al niet meer met reguliere reizigers treinen?

02-03-2015 12:47:16
daniel81
daniel81
Valt mee hoor, volgens mij is het een jaar of twee geleden nog gebeurd met ICE's en ander internationaal spul. Tijdens geplande werkzaamheden.

02-03-2015 12:49:24
thom
thom
Ik bedoelde dus buiten die treinen om

02-03-2015 15:45:37
sik214
sik214
Als de bovenleiding ook per corridor gesplitst worden, is het te hopen dat de onttrekkingen voor storingsherstel ook per corridor gemaakt worden. Als je ook het nevenspoor van een andere corridor nodig hebt, is het nog niet erg handig. Liggen de corridor sporen straks ver genoeg uit elkaar en zijn er geen eilandbuitendienststellingen?

02-03-2015 15:49:49
broek53
broek53
Zullen we een gokje wagen..?
Corridors gaan door een station heen nooit goed. Wisselstraten liggen ook zonder wissels naast elkaar en twee perronsporen scheiden in een spoorbak is feitelijk onmogelijk. Dat betekent m.i. dat een spanningloosstelling per spoorbak moet en dan heb je in de meeste gevallen al twee corridors te pakken.

02-03-2015 15:54:30
b2py
b2py
Safetyfences plaatsen, dan mag je wel een enkel spoor buitendienst nemen, voor zo lang dat nog duurt natuurlijk..

02-03-2015 16:06:03
broek53
broek53
Niet als het om onder spanning staande bovenleiding gaat, bij mijn beste weten. Op die hoogte heb je aan een hekje op de grond niet zoveel.

Laatst bewerkt door broek53 op 02-03-2015 16:06

02-03-2015 17:00:03
dlm4yjp
dlm4yjp
Dat mag alleen als de ophangpunten van de rijdraad zelfdragend zijn (dus geen dubbele draagarmen op 1 steunpunt). Mits er aan die voorwaarde word voldaan, dan mag inderdaad tegelijk met de safetyfences, het nevenspoor in dienst blijven.
Vaak zijn trouwens die dubbele draagarmen op 1 steunpunt geel gemarkeerd met verf of plaatjes in de bvl, dat is een extra waarschuwing dat bij uitschakeling van 1 sectie het best mogelijk is dat de andere draagarm nog onder spanning staat.

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 02-03-2015 17:04


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

02-03-2015 17:07:11
b2py
b2py
Quote
broek53 (ma 02 mrt 2015 16:06:03 somda.nl): Niet als het om onder spanning staande bovenleiding gaat, bij mijn beste weten. Op die hoogte heb je aan een hekje op de grond niet zoveel.

Ik vraag me af of er uberhaupt gekeken is naar zoiets. Op een Automontagewagen zit standaard een hek, als valbeveiliging. Door dit hek is er in principe ook slechts 1 spoor buitendienst nodig en mag het nevenspoor in dienst blijven doordat het ook als 'safetyfence' fungeert.

11-03-2015 01:21:38
ThaFizzy
ThaFizzy
Quote
broek53 (ma 02 mrt 2015 15:49:49 somda.nl): Zullen we een gokje wagen..?
Corridors gaan door een station heen nooit goed. Wisselstraten liggen ook zonder wissels naast elkaar en twee perronsporen scheiden in een spoorbak is feitelijk onmogelijk. Dat betekent m.i. dat een spanningloosstelling per spoorbak moet en dan heb je in de meeste gevallen al twee corridors te pakken.


Misschien een heel gek idee hoor... maar als je stroomsecties maakt per 'binnenkomende richting', dus stroom voor spoor 5/7 + 18/19 komt mee vanaf het emplacement oostzijde, 1/4 + 8/9 vanaf 'Hilversum/Amersfoort', 11/12 vanaf 'Gouda', 14/15 vanaf Amsterdam ??

Ik geef toe, dat is ook nog niet optimaal, maar je kunt in iedergeval treinen die lastig terug te sturen zijn laten binnenrollen uit de overige richtingen.

Of denk ik nou te simpel?

01-05-2015 15:32:39
samsam538
samsam538
Ik las op www.prorail.nl dat ze vanaf 13 juli de sporen 20 en 21 in gebruik nemen. En dat ze verder het perron van spoor 14 en 15 gaan verbreden aan beide kanten. Dus spoor 13 en 16 gaan weg. Mij lijkt dit een beetje overdreven aangezien deze sporen later worden gebruikt voor de sprinter Breukelen - Rhenen. Volgens de folder worden het perron van spoor 18 en 19 niet verbreed, terwijl mij dat het meest nodig is, omdat hier de IC's naar Eindhoven en Arnhem gaan respectievelijk.

01-05-2015 16:37:29
gvttreinen
gvttreinen
Ook doorijspoor 10 gaat verdwijnen, zie mijn bericht van 18-02-2015 13:35:55.

01-05-2015 18:52:40
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
samsam538 (vr 01 mei 2015 15:32:39 www.somda.nl): Volgens de folder worden het perron van spoor 18 en 19 niet verbreed, terwijl mij dat het meest nodig is, omdat hier de IC's naar Eindhoven en Arnhem gaan respectievelijk.
Nou is dat perron aan de B-zijde al behoorlijk breed en wordt het stukje aan de A-zijde ervan relatief kort, dus zo heel nodig lijkt het me niet dat te verbreden.

@Gvttreinen: maar het verdwijnen van spoor 13 komt dus wel in tegenstelling tot jouw bericht van toen ten gunste aan de breedte van 14/15.
Het verdwijnen van spoor 10 zal dan wel uitsluitend ten gunste van de breedte van perron 8/9 komen, 11/12 is immers al behoorlijk breed.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

01-05-2015 19:45:02
gvttreinen
gvttreinen
Ik heb de tekeningen thuis niet bij de hand maar zal maandag even checken.

04-05-2015 08:40:25
gvttreinen
gvttreinen
Gecheckt.

4 kopspoor, alleen bereikbaar vanuit noordelijke richting.
5 blijft gewoon, perronlengte 430 meter
7 blijft gewoon, perronlengte 430 meter
8 blijft gewoon, perronlengte 340 meter
9 wordt verlegd richting 10, perronlengte 340 meter
11 blijft gewoon, perronlengte 340 meter
12 wordt verlegd richting 13, perronlengte 340 meter
14 blijft gewoon, perronlengte 340 meter
15 blijft gewoon, perronlengte 340 meter
18 wordt verlegd richting 16, perronlengte 430 meter
19 blijft gewoon, perronlengte 430 meter
20 en 21 nieuw, perronlengte 340 meter.
Alle sporen krijgen wel gewijzigd alignementen, Ut wordt wel onherkenbaar veranderd.

04-05-2015 15:20:14
kleine_man
kleine_man
Wat dus inhoudt dat de maximale treinlengte alleen mogelijk blijft op de sporen 5+7 en 18+19 (ICE corridor). De rest wordt dus max 12 bakken.


Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

04-05-2015 20:55:25
daniel_ddr
daniel_ddr
Da's wel heel apart dat ProRail dan in z'n foldertje weer heel wat anders meldt over welke perrons er breder worden. Of doel je erop dat 12 wordt rechtgetrokken en daardoor richting 13 opschuift? Dat is immers wel iets waar al heel duidelijk rekening mee gehouden is: op 11b/12b staat niet voor niets een stukje nieuwe kap waarvan nog een stukje mist omdat het in de huidige situatie binnen PVR zou liggen.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

13-08-2015 22:46:26
cuneo56
cuneo56
Komend weekend maakt een of ander werk van project DSSU het kennelijk nodig de serie 7400 tussen Bkl en Ut te schrappen.
Vandaag verschenen er toch nog posters op 'mijn" station Mas dat er werkzaamheden zijn bij Asd en dat je vanaf Bijlmer met de Metro kan reizen. Zoals gebruikelijk/ te verwachten natuurlijk niets te zien dat je daarvoor eerst met de bus mee moet!%07%
En de IC's Ut - Shl rijden natuurlijk gewoon wel elk kwartier
Wat hebben die mensen van project DSSU toch tegen de reizigers van Utzl, Mas en Bkl?

13-08-2015 23:15:55
train85
train85
Daarnaast zal dit weekend de 7400 (even) van Rhn naar Ut een kwartier vroeger of later rijden. Ligt er aan hoe je het bekijkt. Vanaf Vndc in ieder geval in het 17400 (even) pad.

14-08-2015 11:31:14
reisthijs
reisthijs
Blijkbaar zijn in Ut komend weekend de sporen 12-14 buiten dienst, de IC's uit Schiphol komen binnen op spoor 7. Om daar te kunnen komen moeten ze al bij Mas naar links, en dat kan niet als daar op dat moment een 7400 in tegenstelde richting rijdt.

14-08-2015 11:38:11
bacr
bacr
Hè, wat is het toch handig dat we zoveel wissels weghalen..... %04%

14-08-2015 13:38:23
zoek34
zoek34
Kunnen ze dan niet de IC's laten stopperen tussen Ut en Asb?

Het enige conflict zit dan in dat de 4000 (dan rijdende tot Bkl) een klein conflict vormt met de 3100 te Bkl, maar dit kan opgevangen worden door de 3100 bij Utzl of Mas een langere stop te maken, anders is het 5 minuten wortelschieten op Asb %08%. Dan vanaf Asb in het pad van de IC van 15 minuten later.


Ik zie niet in waarom dit niet zou kunnen, of zou dit te complex zijn voor de bijsturing

14-08-2015 14:20:24
broek53
broek53
Voor de bijsturing niet, voor de planning blijkbaar wel.


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


14-08-2015 16:22:59
robbertc
robbertc
Je moet altijd keuzes maken. Dit is vast een optie, maar krijg je een heel trage IC-verbinding Ut-Shl. De keuze kan dan best zijn dat ze de snelle IC-verbinding willen behouden en busvervoer Ut-Bkl voor minder hinder zorgt.

Laatst bewerkt door robbertc op 14-08-2015 16:23

14-08-2015 16:25:31
broek53
broek53
Dat kan, maar dat mag je dan wel weer afzetten tegen de keren dat je door omrijden en omreizen met speels gemak een half uur om je oren krijgt.
Niettemin ben ik het helegaar met je eens: het is vaak een kwestie van keuzes maken. Speciaal als de wissels ontbreken om het anders te doen.

14-08-2015 16:36:07
ZJ37
ZJ37
Helemaal spannend wordt de bouwfasering tussen week 22 en 33 in 2016, dus direct na de indienststelling van de viersporigheid Ut-Htnc. De IC-sporen van/naar het zuiden zijn dan maar via 1 spoor te gebruiken, evenals die van en naar Ah.

Ook hier zijn keuzes gemaakt, al worden die eigenlijk bijna helemaal afgedwongen door de 'sjoelbak' waarbij je toch altijd in hetzelfde gat mikt.

Zo moeten de IC's Ht-Ut naar de Sprintersporen te Htnc en kunnen dus in Ut niet meer richting Shl/Asd. Noodzakelijk wordt dan een verknoping met IC's richting Gd (2x Gvc en 2x Rtd, welke ook door andere beperkingen te Ut niet van/naar Amf kunnen).
De 3000 kan nog helemaal rijden, echter in een aangepaste dienstregeling (kruisen kan alleen bij Db, te Ut of bij Mas) en tevens alleen gebruikmakend van het westelijke buitenspoor Ut-Mas. Tevens past de 800 er nog in tussen Ut en Amr (rijdt Ut-Mas v.v. via het oostelijke buitenspoor) en een 3500 Ut-Shl v.v. die dan ook (jawel!) stopt te Mas en Bkl. Stop te Utzl kan niet omdat de binnensporen buiten dienst zijn.

Als klap op de vuurpijl past ook nog net de ICE erin, welke als enige via het overgebleven IC-spoor Htn-Ut kan rijden en ook via het westelijke IC-spoor Ut-Mas.

Eigenlijk is het met zo'n onttrekking een wonder dat er nog zoveel gereden kan worden.

14-08-2015 21:08:35
bloemkool
bloemkool
In feite is er tussen week 22 en 33 helemaal geen sprake van viersporigheid tussen Ut en Htnc als ik je goed begrijp.

14-08-2015 21:47:36
ZJ37
ZJ37
De sporen liggen er wel maar onder de kap van Ut zijn heel veel sporen buiten dienst.

15-08-2015 08:44:30
5431
5431
Quote
ZJ37 (vr 14 aug 2015 16:36:07 www.somda.nl): Helemaal spannend wordt de bouwfasering tussen week 22 en 33 in 2016, dus direct na de indienststelling van de viersporigheid Ut-Htnc.
(...)
Als klap op de vuurpijl past ook nog net de ICE erin, welke als enige via het overgebleven IC-spoor Htn-Ut kan rijden en ook via het westelijke IC-spoor Ut-Mas.


ICE via Houten - volgend jaar weer wekenlang een omleiding via Venlo?

15-08-2015 09:13:53
ZJ37
ZJ37
Dat heeft met werkzaamheden in Duitsland te maken. Dus ja

15-08-2015 10:12:15
Klaasje
Klaasje
Quote
cuneo56 (do 13 aug 2015 22:46:26 somda.nl):
En de IC's Ut - Shl rijden natuurlijk gewoon wel elk kwartier
Wat hebben die mensen van project DSSU toch tegen de reizigers van Utzl, Mas en Bkl?

Eigenlijk zijn dat twee vragen in één.. Want als het gaat om de keuze om sprinters of IC's te schrappen, zou ik het ook wel weten. Al is het alleen maar omdat je capaciteitsproblemen krijgt als je in de IC's in plaats van de sprinters gaat snijden. De andere vraag: Waarom kiest men voor een bouwfasering waarin zo weinig treinen kunnen blijven rijden en kiest men er niet voor om in drie IC-series een extra stop in te lassen... Tjah.. Misschien voelen de mensen die die besluiten niet voldoende mee met de reiziger of vinden die "hun" project zo belangrijk dat het niet uitmaakt dat dat gevolgen heeft.

Dat je (ongeacht of de uitgangspunten kloppen) een project doet om beter treinverkeer t.b.v. reizigers mogelijk te maken, waarvoor het dus ook wel handig is dat je die niet eerst wegjaagt.. Is kennelijk toch wel een lastige conclusie.

15-08-2015 12:37:51
b2py
b2py
Overigens wordt elders beweerd dat de situatie die ZJ37 schetst grotendeels voor slechts 9 dagen geldt en niet 12 weken. www.ovinnederland.nl

Laatst bewerkt door b2py op 15-08-2015 12:38

15-08-2015 13:59:58
ZJ37
ZJ37
Ja klopt, ik vergat het belangrijkste: het zijn inderdaad 9 dagen. Niettemin best lang natuurlijk.

15-08-2015 17:39:09
b2py
b2py
Lijkt me best essentieel, 9 dagen of 12 weken

18-08-2015 15:57:13
moderator
Moderator
moderator
De discussie over dienstoverpaden is afgesplitst naar www.somda.nl


Met vriendelijke groet, Het moderator team

18-03-2016 21:38:53
DingeZ
DingeZ
Met het paasweekend gaat er weer een nieuwe fase in (discussie over de effecten van de werkzaamheden in een ander topic). Aan de kant richting Ah bij aansluiting Lunetten liggen al twee joekels van wissels klaar naast het spoor. Ik ging er te snel langs om ze goed te kunnen bekijken, maar het lijkt erop dat het 1:29's zijn, aangezien NS het over hogesnelheidswissels heeft nieuws.ns.nl

18-03-2016 23:15:34
ZJ37
ZJ37
Klopt, worden 1:29 wissels daar.

19-03-2016 13:14:46
gvttreinen
gvttreinen
Locatie gaat Utza heten, Utrecht Zuid Aansluiting....een weinig originele naam!
Betreft wissels 2885/2889 waarbij in de toekomst vreemd genoeg de IC's het afbuigend spoor nemen!

19-03-2016 13:34:31
b2py
b2py
Waarom is dat vreemd?

19-03-2016 13:46:19
gvttreinen
gvttreinen
Omdat afbuigend met lagere snelheid gaat dan rechtdoorgaand.
Oke, het wissel is voor afbuigend nog steeds met 140 te berijden maar vergeet niet de slijtage ervan.
Omdat stoptreinen toch voor Utvr moeten afremmen zou je juist verwachten dat die het wissel afbuigend gaan berijden.

19-03-2016 13:49:22
mambo
mambo
Omdat die wissels afbuigend met max 140 bereden mogen worden en rechtuit afaik met 200. Met het oog op mogelijk ooit een upgrade van de Arnhemmerlijn naar een hogere snelheid een wellicht opvallende keuze.

Edit: oeps, te traag met tikken..

Laatst bewerkt door mambo op 19-03-2016 13:50

19-03-2016 13:57:58
b2py
b2py
Je haalt de 140 niet eens op dat punt als je uit Utrecht komt en volgens mij naar Utrecht moet je ook al onder de 140..

19-03-2016 14:01:49
gvttreinen
gvttreinen
Vanaf km 38 wordt het dus 3 km 80 'boemelen' richting Ut.

19-03-2016 14:03:31
b2py
b2py
Que? Je mag 140 door een 1:29, geen 80..

En waar is km 38?

19-03-2016 14:30:45
michaben
michaben
Quote
gvttreinen (za 19 mrt 2016 13:46:19 www.somda.nl): Omdat stoptreinen toch voor Utvr moeten afremmen zou je juist verwachten dat die het wissel afbuigend gaan berijden.

Utvr ligt bijna 2km verderop, de sprinters vanuit Bnk rijden daar dus nog gewoon 140km/u, een vertrekkende sprinter vanuit Utvr zal op circa 130km/u zitten hier.

19-03-2016 22:03:30
cuneo56
cuneo56
Dat zijn snelheden die je met SGM niet vaak rijdt.%02%

20-03-2016 11:07:25
rolandrail
rolandrail
%08%

20-03-2016 15:34:21
anton_
anton_
Quote
gvttreinen (za 19 mrt 2016 13:46:19 www.somda.nl): Omdat afbuigend met lagere snelheid gaat dan rechtdoorgaand.
Oke, het wissel is voor afbuigend nog steeds met 140 te berijden maar vergeet niet de slijtage ervan.
Omdat stoptreinen toch voor Utvr moeten afremmen zou je juist verwachten dat die het wissel afbuigend gaan berijden.

maakt volgens mij niet zoveel uit - als je meer dan 140 wilt rijden op Arnhem - Utrecht, zul waarschijnlijk toch Driebergen - Utrecht 4 sporig willen hebben, waarbij de wissels tpv de kruising met de A27 weer gaan verdwijnen


26-03-2016 11:50:07
samsam538
samsam538
Wanneer komen de sporen 18 en 19 weer in dienst richting Driebergen en Den Bosch?

26-03-2016 12:05:39
Dead_Devil
Dead_Devil
Wat ik begreep uit het filmpje van prorail na de zomer dan wordt dive under 2 in genruik genomen (werkzaamheden herfst vakantie)

26-03-2016 12:13:44
waalkade
waalkade
Quote
samsam538 (za 26 mrt 2016 11:50:07 www.somda.nl): Wanneer komen de sporen 18 en 19 weer in dienst richting Driebergen en Den Bosch?
Verdwijnen die sporen niet definitief?

26-03-2016 12:17:16
tochjo
tochjo
Sporen 16 en 17 zijn verdwenen, sporen 18 en 19 worden de perronsporen voor de intercity's naar Ht/Ehv en Ah/Nm.

26-03-2016 15:40:46
gvttreinen
gvttreinen
In week 21 komen de sporen 18/19 weer in dienst, dan is ook Ut - Htnc volledig 4 sporig.

Laatst bewerkt door gvttreinen op 26-03-2016 15:42

12-04-2016 13:00:08
gvttreinen
gvttreinen
Vandaag gezien dat spoor (perron) 5 fysiek is ingekort, men is aan de noordzijde bezig het perron te slopen.

Laatst bewerkt door gvttreinen op 12-04-2016 13:01

12-04-2016 22:17:36
samsam538
samsam538
Wanneer gaan ze aan de zuidzijde het perron uitbouwen?

12-04-2016 22:40:15
damart
damart
Quote
gvttreinen (di 12 apr 2016 13:00:08 www.somda.nl): Vandaag gezien dat spoor (perron) 5 fysiek is ingekort, men is aan de noordzijde bezig het perron te slopen.


En spoor 4 is geen doorgaand spoor meer, zag ik vanmiddag. Staat een stootjuk op de zuidelijke helft van het spoor en daarachter is het spoor opgebroken.

12-04-2016 23:17:02
thom
thom
Dat was al bekend, en meermaals hier genoemd.

13-04-2016 10:36:32
damart
damart
Ik kan me niet herinneren dat ik dat stootjuk daar vorige week al heb zien staan hoor, of heb ik het toen gemist?

13-04-2016 10:38:42
cuneo56
cuneo56
Dat juk is direct tijdens de grote ombouw geplaatst, dus ja, je hebt het gemist.

24-04-2016 08:43:53
samsam538
samsam538
In het vervoerplan 2016-2 van U-OV wordt er gesteld dat Utrecht Vaartsche Rijn eerder dan start dienstregeling 2017 opengaat. Dus dat wil zeggen dat het dit najaar opengaat.

24-04-2016 15:06:41
daniel_ddr
daniel_ddr
Augustus staat er in datzelfde vervoerplan Utvr krijgt daarmee dus ook al meteen een verbinding richting De Uithof, nog voordat er trams stoppen.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

25-04-2016 10:39:12
reisthijs
reisthijs
Dat staat er niet. 22 Augustus is genoemd als start van de nieuwe buslijn die langs Utvr komt. Het nieuwe station zou "naar verwachting" in het najaar open gaan.

25-04-2016 21:13:57
samsam538
samsam538
Er zijn wel grote werkzaamheden net voor 22 augustus (week 33). Ik weet niet of dan de viersporigheid tussen Utrecht en Bunnik klaar is.

26-04-2016 12:09:15
illyavaes
illyavaes
Nou, naar Bunnik...
28 augustus volgens BVS.

26-04-2016 22:36:02
gjbrandsma
gjbrandsma
Op 19 februari meldden Prorail en NS aan het Locov:
"ProRail en NS streven naar bediening van het station [Vaartsche Rijn]
uiterlijk maandag 5 september. Hierover is eind mei/begin juni meer duidelijkheid."

Bron: www.tweedekamer.nl

27-04-2016 09:50:54
rolandrail
rolandrail
Als Utvr net zo te kakken wordt gezet als Utzl dan wordt dat echt een succes. Van wk 18 t/m 33 gaan de binnenste sporen Utma-Mas b.d.: 4 maanden geen stoptreinen op Utzl. Na het door NSR zelf kapotmaken van de kwartiersdienst op Ut-Bkl met duurmakerij door onzin ledigmat Ut-Mrg v.v. en het bij elke zweem van een storing opheffen van de 17400, zowat om het weekend opheffen van de 7400 is dit de volgende stap de reiziger van Utzl definitief weg te jagen.
Andere "feesten" om DSSU te bewerkstelligen:
Van week 22 t/m 33 zijn sp 12-15 b.d.
Van week 34 t/m 41 is sp 9 b.d. en 8 tijdelijk kopspoor.

Laatst bewerkt door rolandrail op 27-04-2016 16:37

27-04-2016 10:17:33
michaben
michaben
Dat is niet geheel waar, pas vanaf week 22 is Utzl geheel niet beschikbaar. In week 18 is het slechts richting Ut (op de 7489 t/m 7495 na die wel stoppen) en stoppen de treinen richting Bkl wel. Week 19 t/m 21 andersom, wel stop richting Ut en niet richting Bkl. De 17400 rijdt in week 18 niet, in week 19 t/m 21 rijdt de 17400 echter wel gewoon.

En het is pure onzin dat DSSU de 17400 stukmaakt, deze corridor wordt juist uitgebreid.

27-04-2016 10:24:31
rolandrail
rolandrail
Wat maakt je denken dat de 17400 weer de hele dag gaat rijden?

27-04-2016 10:36:49
michaben
michaben
Ik zeg niet dat deze direct na het voltooien van DSSU terugkeert, maar het was wel de ambitie (en DSSU is hierop ontworpen) om Utg-Ut(-Vndc) en Bkl-Rhn als lijnvoering te hanteren. Je kan dus niet DSSU de schuld geven van dat de 17400 in de daluren niet rijdt. Een aantal bouwfasen is nadelig voor deze serie ja, maar in de eindsituatie is er ruimte voor een kerende trein in deze corridor.

27-04-2016 17:07:19
cuneo56
cuneo56
Dat klopt ook allemaal wel.
Maar ons als lokale klant in indertijd bij de start van de bouw van de viersporigheid beloofd dat na een periode van overlast er meer treinen zouden gaan rijden. Op treinen in de spits na zijn alle extra's in middels weer verdwenen, geen treinen meer naar Amsterdam zuid en behalve in de spits verplicht overstappen en wachten in Breukelen.
En ook de kwartier dienst door de weeks en op zaterdag is ook al weer historie.
Vindt je het gek dat er dan negatief gereageerd wordt?
Zo dat lucht weer even op.

19-05-2016 12:09:40
slifor2
slifor2
Heren,

Als ik nu naar het sporenplan Utrecht kijk, lijkt het mij dat je NIET meer van Arnhem naar Rotterdam kunt doorrijden, zie ik dit goed? Dat houd in dat eventueel bij een verstoring van de BR je niet via Utrecht-Gouda kunt rijden. Is dit een tijdelijke fasering of kijk ik gewoon verkeerd?

Lekker handig dat DSSU!

19-05-2016 12:15:50
AlbertP
AlbertP
In de eindsituatie kan het via de binnensporen van de dan viersporige lijn uit Ah. Dat binnenspoor is nog niet aangesloten bij Utza (waar de tweesporige lijn in viersporige lijn overgaat), de treinen uit Ah rijden nu over het buitenspoor direct naar 5/7.

Laatst bewerkt door AlbertP op 19-05-2016 12:16

19-05-2016 13:44:40
gvttreinen
gvttreinen
Quote
slifor2 (do 19 mei 2016 12:09:40 www.somda.nl): Als ik nu naar het sporenplan Utrecht kijk, lijkt het mij dat je NIET meer van Arnhem naar Rotterdam kunt doorrijden, zie ik dit goed? Dat houd in dat eventueel bij een verstoring van de BR je niet via Utrecht-Gouda kunt rijden. Is dit een tijdelijke fasering of kijk ik gewoon verkeerd?
Klopt, tot en met week 33 niet mogelijk, vanaf week 34 via 'sprinter'sporen is het weer mogelijk om van Ah richting Rtd te rijden en dan via spoor 11 te Ut.

19-05-2016 13:52:38
treinfan
treinfan
Quote
slifor2 (do 19 mei 2016 12:09:40 www.somda.nl): Heren,

Als ik nu naar het sporenplan Utrecht kijk, lijkt het mij dat je NIET meer van Arnhem naar Rotterdam kunt doorrijden, zie ik dit goed? Dat houd in dat eventueel bij een verstoring van de BR je niet via Utrecht-Gouda kunt rijden. Is dit een tijdelijke fasering of kijk ik gewoon verkeerd?

Lekker handig dat DSSU!
Via Ut en Gd kan prima: Ut spoor 5, doorwisselen naar lage sporen Uto, via Hvs doorsteken naar Bkl en dan naar Gd
Het volle conflict dat je dan krijgt met de 5600 en binnenkomende 5700 kan prima genegeerd worden%08%

Laatst bewerkt door treinfan op 19-05-2016 13:54

19-05-2016 13:58:51
ZJ37
ZJ37
Dat heet corridor rijden.

19-05-2016 17:58:28
abcde
abcde
Quote
rolandrail (wo 27 apr 2016 09:50:54 www.somda.nl): ... Andere "feesten" om DSSU te bewerkstelligen:
Van week 22 t/m 33 zijn sp 12-15 b.d.
Van week 34 t/m 41 is sp 9 b.d. en 8 tijdelijk kopspoor.


Blijft spoor 11 in die tijd wel bruikbaar voor de IC's Gouda - Amersfoort en verder ?

19-05-2016 18:05:04
b2py
b2py
Als je spoor 12 t/m 15 buiten dienst neemt zal 11 wel beschikbaar zijn he..

Laatst bewerkt door b2py op 19-05-2016 18:05

19-05-2016 18:17:03
abcde
abcde
... maar het is hetzelfde perron, waar mogelijk nog aan gewerkt wordt ...

19-05-2016 18:18:14
b2py
b2py
Dan had er wel 11 t/m 15 gestaan he..

19-05-2016 18:56:16
kleine_man
kleine_man
Quote
slifor2 (do 19 mei 2016 12:09:40 www.somda.nl): Heren,

Als ik nu naar het sporenplan Utrecht kijk, lijkt het mij dat je NIET meer van Arnhem naar Rotterdam kunt doorrijden, zie ik dit goed? Dat houd in dat eventueel bij een verstoring van de BR je niet via Utrecht-Gouda kunt rijden. Is dit een tijdelijke fasering of kijk ik gewoon verkeerd?

Lekker handig dat DSSU!


Ik zie het probleem niet. Als de BR eruit ligt wordt er via de brabantroute gereden. Goederentreinen zijn niet meer welkom op de lijn Ut-Ah. Probleem opgelost.

In de eind situatie zou je theoretisch/technisch/op papier nog via de binnensporen kunnen rijden.


Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

19-05-2016 19:25:40
sjoerd
sjoerd
Nee, maar dat kan kloppen. Het is inderdaad zo dat velen het probleem niet zien als er bij wijze van spreken toch nog één mogelijkheid is om van Venlo naar Den Haag of van Den Helder naar Maastricht te komen zonder terug te steken. Je kunt van huis ook alles dichtmetselen behalve die laatste deur.
Nog niet lang geleden was er een stremming op Deventer - Hengelo en achter Zevenaar zat het ook op slot.In het hoge noorden was een brug aangevaren. En toen konden we alleen nog met een Zeppelin van en naar Duitsland. Ja, er was nog een muizengaatje via Venlo en een ander muizengaatje via Herzogenrath.
Nee, hoor, we moeten gewoon behoorlijke omleidingsroutes hebben.

19-05-2016 19:36:11
michaben
michaben
Maar die omleidingsroutes zijn er toch gewoon? In de DSSU eindsituatie kun je via de sprintersporen alle kanten op in Ut: Ah-Amf, Ah-Gd, Ht-Amf, Ht-Gd, alles is mogelijk voor omleidingen. Vaste treindiensten is een ander verhaal, vanaf Utl kun je alleen naar Wd doordat je voor de andere bestemmingen al voor Utl moet doorwisselen naar de IC sporen die geen perron hebben, maar voor omgeleide internationale (mits < 340 meter want niet alle perrons in Ut zijn lang genoeg) of goederentreinen maakt dat niet uit.

Laatst bewerkt door michaben op 19-05-2016 19:36

19-05-2016 22:48:16
sjoerd
sjoerd
Precies. Alleen de laatste deur of de laatste twee deuren zijn niet dichtgemetseld. En dat werkt als er één probleem is, maar niet meer als er twee zijn. En dat gebeurt natuurlijk nooit...

19-05-2016 22:59:58
bacr
bacr
Bovendien zijn er steeds minder internationale treinen over, dus ook minder omgeleide. Dus heb je ook geen perrons meer nodig voor 15 bakken plus loc....

20-05-2016 00:08:30
DingeZ
DingeZ
Vanaf DRGL 2017 gaan er planmatig dubbele ICE's rijden, dus dan is 400m wel nodig daarvoor...

20-05-2016 08:20:13
b2py
b2py
Ze zijn ook vanuit Europa verplicht om dat te faciliteren..

20-05-2016 08:42:18
gvttreinen
gvttreinen
Daarom worden de zg. IC perrons ook 430 meter, Sprinterperrons 340 meter.

20-05-2016 09:44:04
b2py
b2py
Sprinter is toch 270 en niet internationale IC perrons 340?

Laatst bewerkt door b2py op 20-05-2016 09:44

20-05-2016 09:52:41
stefanvw14
stefanvw14
www.prorail.nl

SPR perrons minimaal 170 meter(omgerekend SLT-10)
IC perrons minimaal 340 meter(omgerekend VIRM-12+een beetje)
INT perrons minimaal 430 meter(ruimte is er dan voor 2x TGV-PB(K)A(400m)/2x ICE-3)


Vaste reiziger traject Zd - Amr, favoriete treinmaterieel ICMm en ICRmh. VIRM alleen 9547-9597.

20-05-2016 10:04:15
gvttreinen
gvttreinen
In Utrecht gaan de volgende perronlengtens voorkomen:

(buurtsporen buiten beschouwing)
3e perron (spoor 5/7) = 430 meter
4e perron (spoor 8/9) = 340 meter
5e perron (spoor 11/12) = 340 meter
6e perron (spoor 14/15) = 340 meter
7e perron (spoor 18/19) = 430 meter
8e perron (spoor 20/21) = 340 meter.

Alleen de perrons waar IC`s Nm - Hdr/Shl resp Mt/Hrl - Amr v.v. halteren zijn op 'internationale' lengte.
De andere perrons waar zowel IC`s als SPR`s stoppen dus op 'IC' lengte.

20-05-2016 10:15:46
daniel81
daniel81
Dus straks geen 15 bakken ICM in de noordoost meer mogelijk%03%
Erg toekomstvast / flexibel is het allemaal niet, maar dat hadden we geloof ik al eens eerder geconstateerd

20-05-2016 10:35:14
ZJ37
ZJ37
Is het niet zo dat er nog een discussie loopt over het al dan niet opknippen van het HRN? Misschien is Ut er een mooie plek voor. %08%

20-05-2016 10:43:50
b2py
b2py
Zo houden ze zichzelf juist mooi in stand, ze zijn niet helemaal gek

20-05-2016 11:39:52
miepiet
miepiet
Hoe houdt de ns zichzelf op die manier dan juist in stand?