michaben

| Dat is qua bijsturing echter minder gunstig, en ook qua beveiliging (tegen onverlaten). Bij grote metronetten waar men dit doet zijn die emplacementen soms behoorlijk van formaat, bij echte grote metronetten in het buitenland soms tientallen sporen bij elk eindpunt. Met een emplacement bij bijvoorbeeld Vndc zou je voor de (1)7400 op hooguit drie of vier treinen uitkomen die daar opgesteld kunnen worden 's nachts, en bij Bkl en Wd zal het ook niet veel meer zijn. En dat maakt het erg lastig voor de bijsturing, nu kan je vaak een verstoorde omloop corrigeren door de stellen 's nachts te herschikken op het emplacement. Het is eigenlijk net als DSSU zelf, ideaal als er nul storingen zijn, maar onhandig als je moet gaan bijsturen.
Op termijn, als alle spoorverdubbelingen afgerond zijn, verwacht ik trouwens nog wel een doorkoppeling van de sprintercorridor Gdg-Wd, nu heb je aan de ene kant de 9700 en 19800 die keren op Gdg, en 10 minuten verderop heb je de 6100 die keert te Wdmv, en op termijn wordt die 6100 nog aangevuld in het kader van het Randstadspoor. Het keren via het keerspoor duurt nu al langer dan doorrijden tussen deze twee stations, het is dat de huidige infrastructuur geen ruimte over heeft voor deze doorgaande treinen. |