DSSU
Forum: Algemeen - Algemeen
21-08-2014 08:02:17
Edb3
Edb3
Quote
Ovindel (do 21 aug 2014 00:53:05 https://www.somda.nl/forum/13711/p505321/): Toch opvallend dat Prorail dan weer wél laatst ten zuiden van Dtz overloopwissels naar beide kanten heeft aangelegd.


Is dat niet voor rijden naar de nieuwe tunnelsporen (maar dat lijkt me een ander topic)?
 

21-08-2014 10:06:48
Roland55
Roland55
Als het niet zo triest was, is het vermakelijk om te lezen hoe alle Prorailers en NSR'ers elkaar hier bij dit topic vertellen hoe het zit. Daar hadden jullie dus de lef moeten hebben om DAT jullie bazen uit te leggen. Nu zijn het trieste en verbazingwekkend discussies achteraf, want DSSU wordt domweg zo ingevoerd en daar waar er nog een "lekje" overblijft wordt NAU er doorheen gestampt.  

21-08-2014 11:11:50
rolandrail
rolandrail
Quote
Ovindel (do 21 aug 2014 00:53:05 https://www.somda.nl/forum/13711/p505321/): Toch opvallend dat Prorail dan weer wél laatst ten zuiden van Dtz overloopwissels naar beide kanten heeft aangelegd.
De enige reden daarvoor zal zijn evt. tunnelevacuatie.
 

21-08-2014 11:13:43
rolandrail
rolandrail
Quote
Roland55 (do 21 aug 2014 10:06:48 https://www.somda.nl/forum/13711/p505345/): Als het niet zo triest was, is het vermakelijk om te lezen hoe alle Prorailers en NSR'ers elkaar hier bij dit topic vertellen hoe het zit. Daar hadden jullie dus de lef moeten hebben om DAT jullie bazen uit te leggen. Nu zijn het trieste en verbazingwekkend discussies achteraf, want DSSU wordt domweg zo ingevoerd en daar waar er nog een "lekje" overblijft wordt NAU er doorheen gestampt.
Het IS uitgelegd aan de bazen maar de hoogste Prorail baas heeft nadat hij in een hoek was gepraat letterlijk gezegd dat hij het toch gaat doen. En ook jij weet heel goed dat wat wij van de werkvloer uitleggen aan onze bazen gelijk daar doodloopt door de huidige managmentcultuur.
 


21-08-2014 11:41:28
gvttreinen
gvttreinen
Yep, het gaat immers van boven naar beneden, de werkvloer moet alleen maar slikken (en bij Prorail er 600 uitvloeien) terwijl de verantwoordelijken voor dit plan oostindisch doof zijn.  

21-08-2014 11:57:31
ZJ37
ZJ37
En zo gaat het straks met Asd waarschijnlijk ook gebeuren: werkvloer zegt "kan niet", management "kan een beetje" en de bazen zien dat als een "kan best"!  

21-08-2014 13:17:41
gvttreinen
gvttreinen
Ik wil niet in complotten denken maar het corridorplan gaat misschien alleen goed werken wanneer het treinpersoneel ook in corridor werkt dus de NS zal dit als een prima opstapje kunnen gebruiken.  

21-08-2014 14:16:44
broek53
broek53
Misverstandje wegwerken: personeel corridorgewijs inzetten is niet goedkoper, maar duurder. Reden waarom Bert Meerstadt (tot mijn verbijstering) een jaar of twee, drie geleden de personeeldienstenvereenvoudiging heeft doodverklaard. En dat nog voordat de haan driemaal gekraaid had.
M.a.w.: personeel in de corridors houden, zou gewoon de volgende kostenpost van DSSU zijn.

Laatst bewerkt door broek53 op 24-08-2014 20:57
 

21-08-2014 14:22:31
mvboetzela
mvboetzela
Quote
ZJ37 (do 21 aug 2014 11:57:31 https://www.somda.nl/forum/13711/p505368/): En zo gaat het straks met Asd waarschijnlijk ook gebeuren: werkvloer zegt "kan niet", management "kan een beetje" en de bazen zien dat als een "kan best"!

En het Ministerie I&M zegt vervolgens: minder wissels = minder geld en daarom gaat ook dat door. Met als gevolg dat een kapotte trein bij Breukelen straks de gehele corridor Alkmaar/Schiphol - Arnhem/'s-Hertogenbosch platlegt, omdat ook omleiden via Hilversum niet meer kan.
En zoals al uitgelegd blijft het door de personeelsdiensten nooit langer dan een half uur binnen de corridor en met de huidige capaciteit op de bijsturing komt dat dus ook de rest van de dag niet meer goed.
 

21-08-2014 14:28:48
mvboetzela
mvboetzela
Quote
broek53 (wo 20 aug 2014 19:46:03 https://www.somda.nl/forum/13711/p505297/):
* najaar 2010: Japans Spoor, dat is je-van-het. Een van de kenmerken: ze doen het met veel minder wissels (op een van de grote stations)

En wat "men" er niet bij heeft verteld is dat er rond Tokyo diverse grote, wisselrijke stations liggen die zo zijn ingericht dat alles in "Tokyo Centraal zonder wissels" ook alleen maar door hoeft te rijden en er op dat station ook geen personeelswisseling plaatsvindt.
Daarnaast is het onderhoud in Japan zo geregeld (en gefinancierd) dat de overgebleven wissels nauwelijks storen, vanwege voldoende preventief onderhoud en een zeer korte hersteltijd hebben.
Beide factoren leiden echter af van de hoofdboodschap: "minder wissels = minder storingen = minder kosten = beter".
En niemand die dat aan den Keizer heeft willen/durven/kunnen duidelijk maken.
Op een gegeven moment zal het juk de trein wel gaan keren: bij een wekelijkse ineenstorting van het landelijk treinverkeer om het minste of geringste zal er vroeg, maar waarschijnlijk laat wel rumoer vanuit de Kamer gaan komen.
 

21-08-2014 14:43:21
john2
john2
De denkwijze en werkwijze van ambtenaren is zoals er gekeken word, dus langzaam. Eerdat er iets tot het brein van ambtenaren door dringt is er al leed geschied voor dat er actie word ondernomen.  

21-08-2014 16:28:49
gvttreinen
gvttreinen
@Broek53; Het verbaasd me nou juist dat personeel gekoppeld aan materieel en pendelend in dezelfde corridor minder efficiënt is dan het steeds overgaan in andere series (huidige situatie).
M.i. Kost het ongelofelijk veel moeite om zoiets als de huidige situatie in elkaar te zetten en zal veel hoofdbrekers zorgen en bij verstoring nog meer hoofdbrekers terwijl 'gewoon' op en neer pendelen eenvoudig rekenwerk zal zijn.
Maar ik ben op personeelsdiensten een totale leek waaruit het dus blijkt
 

21-08-2014 16:30:49
Arjan73
Arjan73
Quote
john2 (do 21 aug 2014 14:43:21 https://www.somda.nl/forum/13711/p505389/): De denkwijze en werkwijze van ambtenaren is zoals er gekeken word, dus langzaam. Eerdat er iets tot het brein van ambtenaren door dringt is er al leed geschied voor dat er actie word ondernomen.


nou nou nou, dat is echt niet waar. Het is het beleid waar men niet zo 1,2,3 vanaf kan wijken.
 

21-08-2014 16:42:43
dvdhoven
dvdhoven
Quote
gvttreinen (do 21 aug 2014 16:28:49 https://www.somda.nl/forum/13711/p505401/): @Broek53; Het verbaasd me nou juist dat personeel gekoppeld aan materieel en pendelend in dezelfde corridor minder effici�nt is dan het steeds overgaan in andere series (huidige situatie).
M.i. Kost het ongelofelijk veel moeite om zoiets als de huidige situatie in elkaar te zetten en zal veel hoofdbrekers zorgen en bij verstoring nog meer hoofdbrekers terwijl 'gewoon' op en neer pendelen eenvoudig rekenwerk zal zijn.
Maar ik ben op personeelsdiensten een totale leek waaruit het dus blijkt
Er zit een flinke mismatch tussen begin- en eindpunten van de diverse treinseries/corridors en de standplaatsen van het personeel. Je kunt het personeel wel laten pendelen, maar ze moeten wel van en naar de standplaats en ook nog pauzes hebben.


Dick van den Hoven
 

21-08-2014 17:03:25
ZJ37
ZJ37
Gaten in de personeelsdiensten ontkom je bijna nooit aan. Het moet wel erg toevallig uitkomen dat je een slag kan maken van 8 uur met in het midden een pauze.

Maar of het veel minder efficiënter wordt dan op de huidige wijze vraag ik me ook af. Veel diensten grossieren in passagieren, slagje hier, passagieren, slagje daar,... Binnen een corridor kun je die dienstenook redelijk efficiënt in elkaar draaien door desnoods eerst een lange slag en daarna de 2e slag ergens halverwege af te kappen.

Dat dit saaier is voor het rijdend personeel mag duidelijk zijn en het zal vast ook niet aan 24 regeltjes voldoen, maar daar gaat het hier ook even niet om.
 

21-08-2014 17:05:31
john2
john2
Quote
Arjan73 (do 21 aug 2014 16:30:49 https://www.somda.nl/forum/13711/p505402/):
Quote
john2 (do 21 aug 2014 14:43:21 https://www.somda.nl/forum/13711/p505389/): De denkwijze en werkwijze van ambtenaren is zoals er gekeken word, dus langzaam. Eerdat er iets tot het brein van ambtenaren door dringt is er al leed geschied voor dat er actie word ondernomen.


nou nou nou, dat is echt niet waar. Het is het beleid waar men niet zo 1,2,3 vanaf kan wijken.

Arjan73, soms zelf ambtenaar? Heb de indruk dat je, je aangesproken voelt. Mijn tekst was en is met een vleugje humor richting de ambtenarij. Het beleid wat jij benoemd is door ambtenaren in werking gezet, dus kan het beleid weer veranderd worden. Tenminste als er aan het beleid niet halsstarrig word vastgehouden. Ik had er al rekening mee gehouden dat op mijn opmerking commentaar zou komen.
 

21-08-2014 17:14:36
Bert13
Bert13
En terecht, want "de ambtenaren" - dat wordt niet gespecificeerd - kunnen hier ook lang niet allemaal iets aan doen dan gewoon het beleid uitvoeren. Maar er wordt wel een zeer algemene uitspraak ("Eerdat er iets tot het brein van ambtenaren door dringt is er al leed geschied voor dat er actie word ondernomen.") gedaan die ronduit beledigend is. Het is voor hen ook maar gewoon werk hoor.
Dit alles los van mijn standpunt over DSSU, dat dan weer wel.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

21-08-2014 17:19:57
john2
john2
Na de opmerking van Bert13, mijn welgemeend excuus voor diegene die zich aangesproken voelen. Het was en is niet direct beledigd bedoelt. Dan laten we het maar op het beleid houden waar de ambtenaren zich aan moeten houden.  

21-08-2014 17:24:43
vrijgezel
vrijgezel
Quote
ZJ37 (do 21 aug 2014 17:03:25 https://www.somda.nl/forum/13711/p505407/): Gaten in de personeelsdiensten ontkom je bijna nooit aan. Het moet wel erg toevallig uitkomen dat je een slag kan maken van 8 uur met in het midden een pauze.

Maar of het veel minder efficiënter wordt dan op de huidige wijze vraag ik me ook af. Veel diensten grossieren in passagieren, slagje hier, passagieren, slagje daar,... Binnen een corridor kun je die dienstenook redelijk efficiënt in elkaar draaien door desnoods eerst een lange slag en daarna de 2e slag ergens halverwege af te kappen.

Dat dit saaier is voor het rijdend personeel mag duidelijk zijn en het zal vast ook niet aan 24 regeltjes voldoen, maar daar gaat het hier ook even niet om.


Het personeel meer in corridors laten rijden is in het verleden niet zo goed gegaan. Wie herhinnerd zich nog de term "rondje-om-de-kerk" [uit 2001] en alle ellende die daaruit voortvloeide. Voor diegene die dat exemplaar nog hebben (ook te koop bij de NVBS-winkel (?) in Amf): lees eens "Najaarsdip" uit "Op de Rails" 2001-4 blz. 151 e.v. van [wijlen] Bert Steinkamp!
Ik heb de indruk dat dit nog steeds gevoelig ligt bij het rijdend personeel van NSR.
 

21-08-2014 17:54:22
kleine_man
kleine_man
Het probleem is dat vooral ProRail vastloopt in zijn eigen logica.

Een kleine 10-tal jaren terug waren er ongeveer 300 passages sts. Er reden ook ongeveer 300 ritten met materieel zonder ATB, dus dat moest van ATB worden voorzien. Echter het aantal passages sts is niet afgenomen.

Door de afgelopen jaren stelselmatig wissels de schuld te geven van alle ellende, zorgt ervoor dat je wissels moet reduceren. Dat de wissels niet de oorzaak waren van de ellende zal straks blijken. Maar ja, dan zijn de excel managers alweer vertrokken.

Het verbaasd mij nog steeds dat er sinds 9 juni maar 1 incident is geweest dat waardoor er op grote schaal geen treinverkeer mogelijk was.

DSSU zorgt ervoor dat er maar 1 dienstregelingsmodel mogelijk is, terwijl ETMET bijvoorbeeld de deur opent voor een verbinding ah-gvc. DSSU maakt dat een stuk moeilijker.

Het vervelende is dat het eerst mis moet gaan en de reiziger met de ellende zit. Men wijzigd pas als de publieke opinie veranderd.
 

21-08-2014 18:12:55
michaben
michaben
Quote
ZJ37 (do 21 aug 2014 17:03:25 https://www.somda.nl/forum/13711/p505407/): Maar of het veel minder efficiënter wordt dan op de huidige wijze vraag ik me ook af. Veel diensten grossieren in passagieren, slagje hier, passagieren, slagje daar,... Binnen een corridor kun je die dienstenook redelijk efficiënt in elkaar draaien door desnoods eerst een lange slag en daarna de 2e slag ergens halverwege af te kappen.

Het lijkt me dat de voornaamste reden dat het minder efficiënt kan zijn is dat je simpelweg minder keuze hebt uit beschikbare treinen in één corirdor. Personeel wordt het efficiëntste ingezet als alle pauzes en keertijden aan het minimum voldoen wat afgesproken is in respectievelijk de CAO en plannormen. Stel dat de keertijd van een treinserie 10 minuten is, maar volgens de afspraken zou de machinist 15 minuten pauze moeten hebben, dan kan deze dus niet die terugrit rijden. Maar als de volgende trein in dezelfde corridor pas een half uur later gaat, dan zit je dus met een te lange pauze. Door de machinist via een andere corridor te sturen kan dan efficiënter zijn.

Met PHS (in combinatie met corridors) zullen er veel meer treinen per corridor rijden, en kan het dus zijn dat in een aantal corridors het wel efficiënter wordt personeel per dag op een vaste corridor in te zetten, en vanwege wegbekendheid en variatie in het werk per dag te wisselen van corridor. Dus misschien dat het plan ooit nog terugkomt, maar PHS laat nog wel evenop zich wachten.
 

21-08-2014 20:22:40
gvttreinen
gvttreinen
@ZJ37; daarom is het beter om standplaatsen en opstelterreinen aan de periferie te hebben, daar waar de spitsstromen beginnen/eindigen, scheelt ledig matritten, passagieren en versterken op DSS knooppunten.
In geval van Utrecht dus bijvoorbeeld Geldermalsen, Woerden, Breukelen en Veenendaal in plaats van Utctw en Utoz.
Analoog aan sommige grootstedelijke metronetten waar de werkplaatsen en opstelterreinen nabij eindpunten liggen.
 

21-08-2014 21:10:30
michaben
michaben
Dat is qua bijsturing echter minder gunstig, en ook qua beveiliging (tegen onverlaten). Bij grote metronetten waar men dit doet zijn die emplacementen soms behoorlijk van formaat, bij echte grote metronetten in het buitenland soms tientallen sporen bij elk eindpunt. Met een emplacement bij bijvoorbeeld Vndc zou je voor de (1)7400 op hooguit drie of vier treinen uitkomen die daar opgesteld kunnen worden 's nachts, en bij Bkl en Wd zal het ook niet veel meer zijn. En dat maakt het erg lastig voor de bijsturing, nu kan je vaak een verstoorde omloop corrigeren door de stellen 's nachts te herschikken op het emplacement. Het is eigenlijk net als DSSU zelf, ideaal als er nul storingen zijn, maar onhandig als je moet gaan bijsturen.

Op termijn, als alle spoorverdubbelingen afgerond zijn, verwacht ik trouwens nog wel een doorkoppeling van de sprintercorridor Gdg-Wd, nu heb je aan de ene kant de 9700 en 19800 die keren op Gdg, en 10 minuten verderop heb je de 6100 die keert te Wdmv, en op termijn wordt die 6100 nog aangevuld in het kader van het Randstadspoor. Het keren via het keerspoor duurt nu al langer dan doorrijden tussen deze twee stations, het is dat de huidige infrastructuur geen ruimte over heeft voor deze doorgaande treinen.
 

21-08-2014 21:25:43
IC140
IC140
Quote
broek53 (wo 20 aug 2014 19:46:03 https://www.somda.nl/forum/13711/p505297/):
En ik verbaas mij dus hogelijk dat het verreweg grootste slachtoffer, de NS, nooit publiekelijk geroepen heeft dat deze keizer geen kleren aanheeft. Ik vrees dat dat komt omdat de hofmeesters die het bij NS voor het zeggen hadden, de kleren van de keizer juist erg mooi vonden.


Een belangrijk probleem is volgens mij dat ook bij NS de personen die 'iets moeten vinden' van nieuwe infra bij de afdelingen zitten die alleen naar een Basisuurpatroon kijken en de afdelingen die een Basisdagen en Specifieke dag moeten maken de infra als fait-accompli binnengeschoven krijgen.

Laatst bewerkt door IC140 op 21-08-2014 21:48
 

21-08-2014 21:37:23
broek53
broek53
Ik denk het, jij zegt het. Het was lang geleden, bij de "oude" NS al een kwestie dat wat nu de Lokale Planning heet, niet geraadpleegd werd.
(Met uitzondering van Amsterdam overigens, want dat was zo ingewikkeld dat er tot midden jaren negentig niet eens een echte BSO van bestond.)
 

22-08-2014 00:54:00
maigoda
maigoda
Quote
kleine_man (do 21 aug 2014 17:54:22 https://www.somda.nl/forum/13711/p505420/): Het probleem is dat vooral ProRail vastloopt in zijn eigen logica.

Een kleine 10-tal jaren terug waren er ongeveer 300 passages sts. Er reden ook ongeveer 300 ritten met materieel zonder ATB, dus dat moest van ATB worden voorzien. Echter het aantal passages sts is niet afgenomen.

Om te beginnen heeft er nooit een verband bestaan tussen het aantal STS-passages en het aantal treinen dat nog zonder ATB reed. Verder is het aantal STS-passages, domweg in aantal bekeken, wel degelijk gedaald. In 2004 was het aantal 284, in 2013 was het aantal 170. En in die vermindering moet je ook nog meenemen dat het aantal treinen dat nu per dag rijdt, in 2004 ook nog een stuk lager was. Zou dat aantal treinen hetzelfde zijn gebleven, dan zou het aantal STS-passages in 2013 nog lager zijn geweest dan 170 stuks.
Groetjes,
Emiel
 

23-08-2014 21:57:05
charta
charta
Quote
mvboetzela (do 21 aug 2014 14:28:48 https://www.somda.nl/forum/13711/p505388/):
Quote
broek53 (wo 20 aug 2014 19:46:03 https://www.somda.nl/forum/13711/p505297/):
* najaar 2010: Japans Spoor, dat is je-van-het. Een van de kenmerken: ze doen het met veel minder wissels (op een van de grote stations)

En wat "men" er niet bij heeft verteld is dat er rond Tokyo diverse grote, wisselrijke stations liggen die zo zijn ingericht dat alles in "Tokyo Centraal zonder wissels" ook alleen maar door hoeft te rijden en er op dat station ook geen personeelswisseling plaatsvindt.
Daarnaast is het onderhoud in Japan zo geregeld (en gefinancierd) dat de overgebleven wissels nauwelijks storen, vanwege voldoende preventief onderhoud en een zeer korte hersteltijd hebben.
Beide factoren leiden echter af van de hoofdboodschap: "minder wissels = minder storingen = minder kosten = beter".
En niemand die dat aan den Keizer heeft willen/durven/kunnen duidelijk maken.
Op een gegeven moment zal het juk de trein wel gaan keren: bij een wekelijkse ineenstorting van het landelijk treinverkeer om het minste of geringste zal er vroeg, maar waarschijnlijk laat wel rumoer vanuit de Kamer gaan komen.


Uit alle rapporten is ook nooit iets vermeld over Japanse stations die enigszins overeenkomen met Nederlandse. Osaka is vergelijkbaar met Ht en het aantal wissels is bijna gelijk. Maar zo'n verhaal laat je bij een doelredenering natuurlijk achterwege.
 

23-08-2014 22:31:59
tochjo
tochjo
Quote
mvboetzela (do 21 aug 2014 14:22:31 https://www.somda.nl/forum/13711/p505387/):
En het Ministerie I&M zegt vervolgens: minder wissels = minder geld en daarom gaat ook dat door. Met als gevolg dat een kapotte trein bij Breukelen straks de gehele corridor Alkmaar/Schiphol - Arnhem/'s-Hertogenbosch platlegt, omdat ook omleiden via Hilversum niet meer kan.

In de beantwoording van Kamervragen (http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2013/05/23/beantwoording-kamervragen-van-het-lid-dik-faber-christenunie-over-de-plannen-voor-doorstroomstation-utrecht/beantwoording-kamervragen-van-het-lid-dik-faber-christenunie-over-de-plannen-voor-doorstroomstation-utrecht.pdf) heeft staatssecretaris Mansveld expliciet aangegeven dat voor het traject Amsterdam - Utrecht de omleidingroute via Hilversum behouden blijft. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat toekomstige praktijk gelijk is aan hedendaagse theorie.
 

23-08-2014 22:46:44
daniel_ddr
daniel_ddr
Iets wat trouwens ook al zichtbaar was op Sporenplan: er ligt in DSSU nog gewoon een wissel van spoor 5 naar de buurtsporen (zelfs de Landstraat kan je zo nog op). Andere kant op is wat onhandiger omdat je dan over spoor 8 of 9 moet en vervolgens dwars door de sprintercorridor ri. Gdm/Db heen omdat je pas na Utvr weer kunt doorwisselen.

Als je Ut - Amf via Hvs wilt omleiden wordt het al lastiger trouwens dat kan alleen via spoor 9 als je nog wel doorgaand wilt rijden vanuit Gd en dan krijg je er gratis een conflict met de tegentrein bij (dus halveren treindienst of de tegen-IC op Uto laten wachten). Plus een grote kans dat je de 2000 eruit kunt gooien omdat die ook uitsluitend op 9 kan keren, want vanaf 11 of 12 moet je tot Hmla links rijden.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


23-08-2014 23:14:55
michaben
michaben
Dwars door de sprintercorridor klinkt met ProRail oren erg dramatisch, maar valt volgens mij wel mee, die sprintercorridor rijdt om de 10 minuten, een kruisende beweging kost je hooguit 2,5 minuut (minuut voor rijweg instellen en vertrekprocedure zodra witte lamp brand, en 1,5 minuut om een kilometer lang met 40km/u door emplacement karren tot je laatste bak van de wissels af is).

Gd - Amf omleiden via Hvs doet men nu ook al liever niet, laatste keer dat men dit probeerde bij werkzaamheden liep dit flink in de soep bij Hvs. Maar als men dit ooit nog eens wil proberen vermoed ik dat men de treindienst knipt bij Ut, de treinen uit Amf keren op spoor 4, en de treinen vanuit Gd op spoor 9 en via het keerspoor achter 20/21 (en mogelijk via 11? In een oude versie van het DSSU kaartje was nog een wissel opgenomen om vanaf spoor 11 ook richting Gd te kunnen rijden, en dat lijkt me geen overbodige luxe).

Laatst bewerkt door michaben op 23-08-2014 23:16
 

24-08-2014 11:46:21
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
michaben (za 23 aug 2014 23:14:55 https://www.somda.nl/forum/13711/p505642/): Dwars door de sprintercorridor klinkt met ProRail oren erg dramatisch, maar valt volgens mij wel mee, die sprintercorridor rijdt om de 10 minuten, een kruisende beweging kost je hooguit 2,5 minuut
Dan nog moet het maar net goed uitkomen: je mag eerst het sprinterspoor uit Db kruisen en vervolgens tot voorbij Utvr over het sprinterspoor ri. Db. Omdat het overloopwissel pas na Utvr ligt moet je ruimer achter de sprinter aan om geen rijweg naar een rood sein te krijgen (dat mocht toch niet meer?)

Quote
Gd - Amf omleiden via Hvs doet men nu ook al liever niet, laatste keer dat men dit probeerde bij werkzaamheden liep dit flink in de soep bij Hvs.
Dat kwam vooral omdat men probeerde elk kwartier een omgeleide trein te rijden, dat past inderdaad niet omdat je onhandig lang staat te keren (met een overstap op Hvs ben je sneller dan met de omgeleide trein)

Quote
Maar als men dit ooit nog eens wil proberen vermoed ik dat men de treindienst knipt bij Ut, de treinen uit Amf keren op spoor 4, en de treinen vanuit Gd op spoor 9 en via het keerspoor achter 20/21
Op die manier zijn bussen voor doorgaande reizigers nog een betere optie. Vanaf spoor 4 met een IC naar Amf levert je namelijk een vervroegd vertrek op om geen last van de sprinter te hebben en dan haalt een doorgaande reiziger de overstap dus niet.

Quote
(en mogelijk via 11? In een oude versie van het DSSU kaartje was nog een wissel opgenomen om vanaf spoor 11 ook richting Gd te kunnen rijden, en dat lijkt me geen overbodige luxe).
Met een overloopje bij Utwaw bereik je meer, dan zou je ook nog op 12 kunnen keren.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

24-08-2014 13:30:01
michaben
michaben
Quote
daniel_ddr (zo 24 aug 2014 11:46:21 https://www.somda.nl/forum/13711/p505675/): Omdat het overloopwissel pas na Utvr ligt moet je ruimer achter de sprinter aan om geen rijweg naar een rood sein te krijgen (dat mocht toch niet meer?)

Ik dacht dat dat plannormen waren, gaat dat ook al voor bijsturing gelden?

Quote
daniel_ddr (zo 24 aug 2014 11:46:21 https://www.somda.nl/forum/13711/p505675/):
Met een overloopje bij Utwaw bereik je meer, dan zou je ook nog op 12 kunnen keren.

Dat past dan denk ik niet in het hele doorstroomgedoe dat je eerst een stukje links moet rijden. De verbinding vanaf spoor 11 richting Gd is namelijk niet alleen voor de bijsturing vereist, maar zelfs voor de reguliere dienst! Het DSSU plan zoals dit op sporenplan staat is nog afkomstig uit de tijd dat we de (20)500 en (2)1700 hadden die in Ut gcombineerd werden. De huidige opzet met de 2000 die een cross-platform overstap biedt op de (12)500 in Ut is geheel niet mogelijk met dit plan! Deze overstap is slechts vanuit Amf richting Gd aan te bieden, maar niet andersom, daarvoor zou je namelijk vanaf spoor 11 of 12 richting Gd moeten kunnen. Dus of de genoemde overloop, of de huidige vorkaansluiting toch behouden (wissel 1175) is gewoon hard nodig. Waarbij de tweede optie, vork behouden, mij het gunstigste lijkt.

Laatst bewerkt door michaben op 24-08-2014 13:30
 

24-08-2014 14:04:16
mvboetzela
mvboetzela
Quote
michaben (zo 24 aug 2014 13:30:01 https://www.somda.nl/forum/13711/p505681/):
Quote
daniel_ddr (zo 24 aug 2014 11:46:21 https://www.somda.nl/forum/13711/p505675/): Omdat het overloopwissel pas na Utvr ligt moet je ruimer achter de sprinter aan om geen rijweg naar een rood sein te krijgen (dat mocht toch niet meer?)

Ik dacht dat dat plannormen waren, gaat dat ook al voor bijsturing gelden?

Als ik het goed volg ging dit citaat over een verbinding Gd-Ah. Dat is geen bijsturing, maar planning, want momenteel is die corridor niet gepland en hoeft dus ook niet bijgestuurd te worden.
 

24-08-2014 15:29:45
IC140
IC140
Volgens mij ging het om het (al dan niet planmatig) omleiden van treinen Asd - Ut via Hvs.

Overigens moeten ook in de bijsturing omgeleide treinen steeds meer aan de plannormen voldoen. Niet zo zeer op het moment zelf, maar bij het vaststellen van de vaste omleidingstabellen moet ook aan de plannormen worden voldaan, al zijn ze daar nog niet zo streng in als bij de planning.

Overigens is het ook in de planning van belang dat het mogelijk blijft. Bij een buitendienststelling op Asd - Ut hoop ik toch echt dat we niet iedereen in de 5700 hoeven te stoppen.
 

24-08-2014 19:03:16
broek53
broek53
Tsja. Maar als de omleidingsdienstregelingen ook al niet meer gepland mogen worden met een 'stop-op-de-inrijder' en ook niet meer uitgebogen mogen worden, dan geef ik je op een briefje dat je er nimmer meer doorheen komt, althans bij treinfrequenties zoals op Asd - Hvs.  

24-08-2014 21:30:24
IC140
IC140
Gelukkig wordt het 'uitbuigverbod' niet gehandhaafd in dagplan. Zonder uit te buigen kom je inderdaad nergens.  

25-08-2014 06:38:34
ZJ37
ZJ37
Men is inmiddels wel zo "wijs" om bij de tot stand koming van de nieuwe infra te Asd lessen te willen trekken uit DSSU. Al merk ik daarbij wel dat die lessen voornamelijk inhouden dat vooral op de te Ut ingeslagen weg verder moet worden borduurd.  

25-08-2014 06:40:14
ZJ37
ZJ37
Quote
IC140 (zo 24 aug 2014 21:30:24 https://www.somda.nl/forum/13711/p505755/): Gelukkig wordt het 'uitbuigverbod' niet gehandhaafd in dagplan. Zonder uit te buigen kom je inderdaad nergens.
Met Dagplan heb je nog geen landelijk herontontworpen dienstregeling. Met DSSU al bijna schier onmogelijk, met Asd idem en maar te zwijgen als je ze samenvoegt in de puzzel.
 

13-02-2015 17:00:27
mren
mren
Wie het DSSU- (en VleuGel-)verhaal wil horen van de projectleider van dit project, is komende dinsdagavond (17e) welkom bij de NVBS in Hilversum.

Er is ruimte voor vragen en discussie die avond

Adres en route: http://nvbs.com/toon.php?pag=Afd_Gooi#a12272

Laatst bewerkt door mren op 13-02-2015 17:00
 

13-02-2015 23:03:18
SchuurB
SchuurB
Ik kan helaas niet... wordt er een videootje van gemaakt zodat het terug te kijken is?

Laatst bewerkt door SchuurB op 13-02-2015 23:04
 

15-02-2015 16:03:56
cuneo56
cuneo56
Even een vraag over dit weekend (14+15-02-2015):
Wat zijn de werkzaamheden dat dit weekend sporen 14 en 15 niet gebruikt worden?
Heb bij m'n 4 overstappen dit weekend geen enkele activiteit kunnen waarnemen, dat maakt me nieuwsgierig.
 

15-02-2015 21:51:40
daniel_ddr
daniel_ddr
Vast spookwerkzaamheden, hebben ze in Ut vaker last van in het weekend (ben inmiddels de tel kwijt hoe vaak er sporen uit liggen daar zonder dat je er ook maar iets ziet gebeuren)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

15-02-2015 22:23:33
train85
train85
Wat ik kan vinden waren er werkzaamheden aan het perron en overkapping t.b.v. project Groot Utrecht. Of er daadwerkelijk wel of niet gewerkt is, heb ik niet opgelet vandaag bij het 2 keer passeren van Ut.  

15-02-2015 22:35:57
cuneo56
cuneo56
Bedankt beiden, Hoef ik in ieder geval niet extra langs een opticien.  

16-02-2015 10:30:05
ZJ37
ZJ37
Quote
mren (vr 13 feb 2015 17:00:27 https://www.somda.nl/forum/13711/p527052/): Wie het DSSU- (en VleuGel-)verhaal wil horen van de projectleider van dit project, is komende dinsdagavond (17e) welkom bij de NVBS in Hilversum.

Er is ruimte voor vragen en discussie die avond

Adres en route: http://nvbs.com/toon.php?pag=Afd_Gooi#a12272
Bedenk maar alvast een hoop kritische vragen
 

18-02-2015 00:00:31
tochjo
tochjo
Ik lees op https://www.somda.nl/forum/15805/p527656/Dienstregeling+2016%2C+wat+is+waar%3F/ dat vanaf de zomer de 6000 ook van Ut naar Tl station Utl zal overslaan. Mag ik concluderen dat dit een direct gevolg is van de koppeling 9800 en 6000 om tijd te winnen voor in- en uitstappen te Ut en dat het eerste zal gebeuren zodra het laatste gebeurt (ik meen week 29)?  

18-02-2015 09:19:02
rolandrail
rolandrail
Juist niet meer overslaan staat er volgens mij.
Wwel boeiend is de evt. koppeling van de 16000 met de 6100, want de 6100 is max ix SLT vanwege de normtijden bij ombouwen op Wdmv. Kan zijn dat er gekozen wordt om met 2 mcn'n te gaan rijden maar dat is duur. Reizigers ten zijden van Ut laten staan niet
 

18-02-2015 09:19:42
evangoor
evangoor
Ah, fraai. Miljarden infrastructuur om de reizigers op de korte afstand in de trein te krijgen. En net voor de opening wordt het voorstadsverkeer zo onaantrekkelijk gemaakt dat iedereen een alternatief heenkomen zoekt. Jammer hoor! Denk dat we nu een 5 minuten busdienst nodig hebben, als die mensen naar de bus overlopen. De auto (met al die snelwegen rondom Lunetten) is natuurlijk ook een goede kanshebber.  

18-02-2015 09:20:31
tochjo
tochjo
Quote
rolandrail (wo 18 feb 2015 09:19:02 https://www.somda.nl/forum/13711/p527716/): Juist niet meer overslaan staat er volgens mij.

Ik doel op het volgende: "Als gevolg van werkzaamheden rond Utrecht Centraal moet Utrecht Lunetten vanaf de zomer tot eind dit jaar ook in de zuidelijke richting twee keer per uur bediend worden (enkel door de Sprinters van en naar Den Bosch)."

Laatst bewerkt door tochjo op 18-02-2015 09:20
 

18-02-2015 09:45:58
broek53
broek53
Quote
rolandrail (wo 18 feb 2015 09:19:02 https://www.somda.nl/forum/13711/p527716/): Juist niet meer overslaan staat er volgens mij.
Wwel boeiend is de evt. koppeling van de 16000 met de 6100, want de 6100 is max ix SLT vanwege de normtijden bij ombouwen op Wdmv. Kan zijn dat er gekozen wordt om met 2 mcn'n te gaan rijden maar dat is duur. Reizigers ten zuiden van Ut laten staan niet
ik denk dat zelfs zwartkijkers als ik nog onderschatten wat zo'n grap als een paar DSSU's in den lande NS aan explotatiekosten gaat kosten. Ik zie al lijnvoeringen ontstaan van Breda tot Leiden via Den Bosch bijvoorbeeld, zonder mogelijkheid om ergens iets aan de samenstelling te doen.
Volgens mij is de vuistregel dat wat je aan onderhoud van de infra bespaart, meervoudig wordt uitgegeven aan exploitatiekosten. Die afweging kon de integrale NS vroeger wel maken - zo is bijvoorbeeld Amsterdam CS in de loop der jaren van kopstation tot doorstroomstation geworden. In het gescheiden kerkje is de winst van de een het verlies van de ander. En die ander (NS) heeft als organisatie vreselijk zitten slapen toen de een de zaak japans aanpakte, dat wordt mij met de week duidelijker.
 

18-02-2015 09:52:06
ZJ37
ZJ37
Kleine nuance: de inhoudelijk deskundigen hebben al jaren hiervoor gewaarschuwd. Echter komt het nieuws pas na 3x doorfluisteren bij de gemandateerden terecht. Het verhaal is dan van "kan niet" via "gaat moeilijk" naar "lijkt te kunnen" tot een "moet kunnen" conclusie vertaald. Zo ging het met DSSU en straks met DSSA ook. Men kent alle nadelen, maar men wíl het niet weten.  

18-02-2015 10:55:24
broek53
broek53
Kweet wel ongeveer hoe de hazen intern lopen, maar dat neemt niet weg dat NS er van harte mee akkoord is gegaan. Interessant zal zijn om te zien hoe NS van Prorail weg gaat manoevreren als de onmogelijkheden en nadelen van DSSU duidelijk beginnen te worden. Dat NS dat gaat doen, is wel zeker - het is meer een kwestie van timing. Het publieke geheugen is niet zo lang, dus dat gaat gebeuren vanaf 2018 schat ik.
ik denk dat we vanaf 2020 te maken gaan krijgen met studies om Utrecht van Knelpunt naar Knooppunt om te tovere. En dat noemen we dan KNUT
 

18-02-2015 12:17:40
phantom
phantom
Dat woord KNUT is aardig gevonden,ik ben enkel bang dat als er nog meer is gewijzigd aan de spoor infra en er bv te Utrecht weer is een meltdown is,dat veel meer reizigers dat woord maar dan zonder de N gaan gebruiken.
Want dan staat BV straks iemand in Limburg vast vanwege niet rijdende treinen.
Of er strand in Friesland een trein op de vrije baan,en daardoor rijden er geen treinen meer in Rotterdam omdat bijsturen/ om het probleem heen rijden niet meer gaat.
En natuurlijk gaat NS strak als er iets fout gaat nadat men als een blind paard toch is meegegaan en de problemen heeft weg geschoven,roepen naar prorail dat daar de schuld ligt.
Afschuiven of dingen wegwuiven daar is men kampioen in

Laatst bewerkt door phantom op 18-02-2015 12:17


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

18-02-2015 12:41:01
DingeZ
DingeZ
NS, om preciezer te zijn NedTrain, zit op dit moment al in de clinch met ProRail over DSSU, omdat Utctw vanaf 12a en lager niet meer te bereiken is. ProRail weigert echter iets aan te passen aan de huidige werkzaamheden, ze willen het eerst afmaken.  


18-02-2015 13:19:37
broek53
broek53
Uiteraard, dat snap ik maar al te goed. Men heeft echt geen idee wat een werk er achter zo'n project zit en iets essentieels wijzigen als even een wisselverbindkje toevoegen, dat kan echt niet zonder het project een tijd stil te leggen.

Blijft het feit ook hier dat nedTrain heeft zitten slapen, dan wel zich beroept op NSR dat had moeten zorgen dat de rangeerdelen er wel kunnen komen. Fijn, zo'n versplinterd bedrijf, nietwaar?
Dat alles neemt niet weg dat ProRail hier de hoofd-veroorzaker is, daar gaat het niet om. Maar als je een tovenaarsleerling ergens op loslaat, gaat het in het begin best goed, totdat de consequenties van die onvoldoende doordachte toverkunsten aan de oppervlakte komen. Dan is het wachten op de echte Tovenaar om het weer recht te zetten. Of recht te praten, natuurlijk .
 

18-02-2015 13:24:45
broek53
broek53
Quote
phantom (wo 18 feb 2015 12:17:40 https://www.somda.nl/forum/13711/p527741/): Dat woord KNUT is aardig gevonden (..)
Ik realiseer mij dat lang niet iedereen snapt waaraan ik met een knipoog refereer. Het project dateert uit begin jaren negentig, toen het noordelijk emplacement van Utrecht werd omgebouwd en van meer flyovers voorzien, en de viersporigheid naar Blauwkapel werd aangelegd. Dat heette : Utrecht, van Knelpunt naar Knooppunt en (in ieder geval intern NS) werd dat kortweg KNUT genoemd.
Toen verschenen er overigens trotse foto's van fly-overs en lange dubbele wisselstraten; dezelfde foto's die nu gebruikt worden bij DSSU om aan te tonen dat er "een spaghetti van sporen ontward wordt".
 

18-02-2015 13:25:31
dlm4yjp
dlm4yjp
Ja uiteraard, dan krijgen we weer zo'n kreet van "reizigers moeten buiten spitsuren reizen want dan hoeven we in utrecht geen stel bij te plaatsen".  

18-02-2015 13:28:24
gvttreinen
gvttreinen
@Broek53 Ik begrijp je frustratie, het is een concurrerende ingenieursbureau die dit project begeleid (let op Smiley!)

Het enige voordeel van vaste routes door het station is dat je voor bijvoorbeeld goederentreinen niet steeds naar een andere perron hoeft te vliegen omdat ie een keer over een ander spoor is ingelegd
 

18-02-2015 13:30:42
gvttreinen
gvttreinen
Quote
dlm4yjp (wo 18 feb 2015 13:25:31 https://www.somda.nl/forum/13711/p527761/): Ja uiteraard, dan krijgen we weer zo'n kreet van "reizigers moeten buiten spitsuren reizen want dan hoeven we in utrecht geen stel bij te plaatsen".
Tussen de sporen 20 en 21 komen aan de zuidzijde 'tailtracks' zodat stellen bijplaatsen/aftrappen gemakkelijker zou gaan.
 

18-02-2015 13:32:20
DingeZ
DingeZ
Dat is er eentje en die gaat gebruikt worden om de 8800 op te keren.  

18-02-2015 13:35:55
gvttreinen
gvttreinen
Opmerkelijk, in de eindfase verdwijnen (doorrij)sporen 10 en 13, de perrons 8/9 en 11/12 worden dan verbreed maar de perronkappen zijn al gebouwd en worden blijkbaar niet aangepast....  

18-02-2015 13:38:37
gvttreinen
gvttreinen
Zijn die kruiswissels benoorden en bezuiden 20/21 bedoeld voor bijplaatsen/aftrappen en aan/afvoer Utctw?  

18-02-2015 13:40:57
mvboetzela
mvboetzela
Quote
DingeZ (wo 18 feb 2015 12:41:01 https://www.somda.nl/forum/13711/p527747/): NS, om preciezer te zijn NedTrain, zit op dit moment al in de clinch met ProRail over DSSU, omdat Utctw vanaf 12a en lager niet meer te bereiken is. ProRail weigert echter iets aan te passen aan de huidige werkzaamheden, ze willen het eerst afmaken.

Het is ook wel rijkelijk laat om zo kort voor de uitvoering tot dit inzicht te komen. Het is niet dat de layout pas kort geleden is besloten. Dan had NedTrain daar in de ontwerpfase mee moeten komen.
Ondanks dat ik me de onmogelijkeid voor NT kan voorstellen geef ik ProRail groot gelijk dat ze nu niet meer gaan herontwerpen in de rails, bovenleiding en beveiliging.
 

18-02-2015 13:45:54
dh3201
dh3201
Quote
broek53 (wo 18 feb 2015 09:45:58 https://www.somda.nl/forum/13711/p527726/): ik denk dat zelfs zwartkijkers als ik nog onderschatten wat zo'n grap als een paar DSSU's in den lande NS aan explotatiekosten gaat kosten. Ik zie al lijnvoeringen ontstaan van Breda tot Leiden via Den Bosch bijvoorbeeld, zonder mogelijkheid om ergens iets aan de samenstelling te doen.

Doet me denken aan de expresstrein Venlo - Maastricht.
Via Amsterdam, wel te verstaan!


Shqiperise-lopers?
 

18-02-2015 13:46:46
mvboetzela
mvboetzela
Quote
broek53 (wo 18 feb 2015 13:24:45 https://www.somda.nl/forum/13711/p527760/): Toen verschenen er overigens trotse foto's van fly-overs en lange dubbele wisselstraten; dezelfde foto's die nu gebruikt worden bij DSSU om aan te tonen dat er "een spaghetti van sporen ontward wordt".


Ja en het toen zo goed uitgedachte emplacement, voorzien van alle weloverwogen mogelijkheden en onmogelijkheden is in de 20 jaar daarna vrijwel ongewijzigd blijven liggen. Nu is de mening dat het een "organisch gegroeide warboel" is. Soms is het slecht om dingen lang te onthouden.
 

18-02-2015 14:29:34
broek53
broek53
Quote
gvttreinen (wo 18 feb 2015 13:38:37 https://www.somda.nl/forum/13711/p527769/): Zijn die kruiswissels benoorden en bezuiden 20/21 bedoeld voor bijplaatsen/aftrappen en aan/afvoer Utctw?
Neen: los van het feit dat de stationnementen op 20 en 21 zo kort moeten zijn (zes sprinters en twee intercity's per uur) dat dat helemaal niet kan.
 

18-02-2015 14:36:15
gvttreinen
gvttreinen
Dan ben ik wel nieuwsgierig naar de matinzet in de 6000/16000/6100/9800 bij PHS, of te korte treinen bezuiden Ut of te lange treinen bewesten Ut of...  

18-02-2015 14:57:47
bloemkool
bloemkool
Quote
evangoor (wo 18 feb 2015 09:19:42 https://www.somda.nl/forum/13711/p527718/): Ah, fraai. Miljarden infrastructuur om de reizigers op de korte afstand in de trein te krijgen. En net voor de opening wordt het voorstadsverkeer zo onaantrekkelijk gemaakt dat iedereen een alternatief heenkomen zoekt. Jammer hoor! Denk dat we nu een 5 minuten busdienst nodig hebben, als die mensen naar de bus overlopen. De auto (met al die snelwegen rondom Lunetten) is natuurlijk ook een goede kanshebber.
Niet zo zwartkiiken. Binnen Utrecht is de auto geen alternatief en van/ voor de richting Tl is de inconsequente bediening eruit. Heb niet de indruk dat Utl zo goed scoorde in het verleden. Dat 16000 beperkt wordt in lengte is ernstig m.i..i
 

18-02-2015 15:03:15
daniel81
daniel81
Quote
gvttreinen (wo 18 feb 2015 14:36:15 https://www.somda.nl/forum/13711/p527777/): Dan ben ik wel nieuwsgierig naar de matinzet in de 6000/16000/6100/9800 bij PHS, of te korte treinen bezuiden Ut of te lange treinen bewesten Ut of...


Misschien gokt men erop dat door de 6 treinen er uur er meer treinen solo kunnen rijden? En als met een herontwerp van de drgl in Zuid-Nederland de aansluitingen in Ht verbeteren, wordt het voor doorgaande reizigers Ut-Tb ook minder aantrekkelijk om de 16000 te nemen.
 

18-02-2015 15:26:27
ZJ37
ZJ37
Quote
broek53 (wo 18 feb 2015 14:29:34 https://www.somda.nl/forum/13711/p527776/):
Quote
gvttreinen (wo 18 feb 2015 13:38:37 https://www.somda.nl/forum/13711/p527769/): Zijn die kruiswissels benoorden en bezuiden 20/21 bedoeld voor bijplaatsen/aftrappen en aan/afvoer Utctw?
Neen: los van het feit dat de stationnementen op 20 en 21 zo kort moeten zijn (zes sprinters en twee intercity's per uur) dat dat helemaal niet kan.
De IC's van en naar Ledn waren er ook nog tussendoor bedacht tbv die tailtrack.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 18-02-2015 15:27
 

18-02-2015 15:44:53
broek53
broek53
Dat zijn de twee IC's die ik noemde.  

18-02-2015 19:47:09
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
gvttreinen (wo 18 feb 2015 13:35:55 https://www.somda.nl/forum/13711/p527768/): Opmerkelijk, in de eindfase verdwijnen (doorrij)sporen 10 en 13, de perrons 8/9 en 11/12 worden dan verbreed maar de perronkappen zijn al gebouwd en worden blijkbaar niet aangepast....
Lijkt me ook vrij lastig, dat zou neerkomen op afbreken en weer compleet opnieuw bouwen. Overigens wordt je nu al nat als het regent en je naast de deur van een trein staat dus wat dat betreft verandert er nog nieteens zoveel.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

18-02-2015 20:07:26
mvboetzela
mvboetzela
Quote
daniel81 (wo 18 feb 2015 15:03:15 https://www.somda.nl/forum/13711/p527786/):Misschien gokt men erop dat door de 6 treinen er uur er meer treinen solo kunnen rijden? En als met een herontwerp van de drgl in Zuid-Nederland de aansluitingen in Ht verbeteren, wordt het voor doorgaande reizigers Ut-Tb ook minder aantrekkelijk om de 16000 te nemen.

Was het niet bedoeling om per drgl 2016 of 2017 Deze series in Ht "om te klappen" naar Ut - Dn en Bd - Nm? Dat zou alweer iets schelen, omdat je dan in Ehv nog iets kunt, zolang DSSE er nog niet is.
Anderzijds is ook doorkoppelen in Bd een optie: Gvc - Ledn via Bd - Ht - Ut %02%

Laatst bewerkt door mvboetzela op 18-02-2015 20:08
 

18-02-2015 20:18:54
peterselie
peterselie
Quote
DingeZ (wo 18 feb 2015 12:41:01 https://www.somda.nl/forum/13711/p527747/): NS, om preciezer te zijn NedTrain, zit op dit moment al in de clinch met ProRail over DSSU, omdat Utctw vanaf 12a en lager niet meer te bereiken is. ProRail weigert echter iets aan te passen aan de huidige werkzaamheden, ze willen het eerst afmaken.

Je mag blij zijn dat Utoz niet gesneuveld is. Dat zorgt nog voor enige flexibiliteit, al kun je vanaf Utoz ook niet naar spoor 5 meer komen in de toekomst, waardoor eventueel aftrappen of bijplaatsen via 7 moet als je dat bij de IC naar Amsterdam/Schiphol wilt doen.
 

18-02-2015 20:36:58
mvboetzela
mvboetzela
In vroeger tijden was er een tunneltje ter hoogte van de Sli onder het hoofdspoor Ut - Asd door om ongehinderd met een trein aan de andere kant te kunnen komen. Wellicht een idee om zo via HTMU de lage sporen bereikbaar te maken?  

18-02-2015 21:11:35
rolandrail
rolandrail
Quote
peterselie (wo 18 feb 2015 20:18:54 https://www.somda.nl/forum/13711/p527857/):
Je mag blij zijn dat Utoz niet gesneuveld is. Dat zorgt nog voor enige flexibiliteit, al kun je vanaf Utoz ook niet naar spoor 5 meer komen in de toekomst, waardoor eventueel aftrappen of bijplaatsen via 7 moet als je dat bij de IC naar Amsterdam/Schiphol wilt doen.
Gelukkig gaat Utoz binnenkort 3 maanden dicht... Het materieel wat daar normaal overnacht mag dat dan o.a. gaan doen in Zutphen. Daarna gaat het gelukkig weer open maar even wat omrijden via Utoz kan amper meer zonder de treindienst overdag te verstoren.
 

18-02-2015 21:54:36
wouter15
wouter15
Weet iemand of je vanaf april stellen voor de 16000/6100 en 6000/9800 nog af aftrappn/bijplaatsen op sp. 18/19 te Ut? Of moeten de series verplicht de hele rote op dezelfde lengte blijven rijden?  

18-02-2015 22:10:38
ZJ37
ZJ37
Quote
rolandrail (wo 18 feb 2015 21:11:35 https://www.somda.nl/forum/13711/p527889/):
Quote
peterselie (wo 18 feb 2015 20:18:54 https://www.somda.nl/forum/13711/p527857/):
Je mag blij zijn dat Utoz niet gesneuveld is. Dat zorgt nog voor enige flexibiliteit, al kun je vanaf Utoz ook niet naar spoor 5 meer komen in de toekomst, waardoor eventueel aftrappen of bijplaatsen via 7 moet als je dat bij de IC naar Amsterdam/Schiphol wilt doen.
Gelukkig gaat Utoz binnenkort 3 maanden dicht... Het materieel wat daar normaal overnacht mag dat dan o.a. gaan doen in Zutphen. Daarna gaat het gelukkig weer open maar even wat omrijden via Utoz kan amper meer zonder de treindienst overdag te verstoren.
Jazeker, Utoz kan dan mooi dienen voor strukturele rangeerbewegingen van de NoordOost IC-sporen. Ook zo lekker corridorrijden op die manier: treinen van de NoordOost die beginnen/eindigen te Ut dwars door de Sprintercorridor Db-Ut-Bkl te laten rijden, maar wellicht tellen rangeerbewegingen (eigenlijk een veredelde tailtrackbeweging) niet mee in deze.
 

19-02-2015 06:57:33
kleine_man
kleine_man
Je ziet nu al dat de 3000 & 3100'en die utrecht beginnen bijna altijd vertraging hebben.  

19-02-2015 08:47:21
evangoor
evangoor
Quote
Quote
bloemkool (wo 18 feb 2015 14:57:47 https://www.somda.nl/forum/13711/p527783/):
Niet zo zwartkiiken. Binnen Utrecht is de auto geen alternatief en van/ voor de richting Tl is de inconsequente bediening eruit. Heb niet de indruk dat Utl zo goed scoorde in het verleden. Dat 16000 beperkt wordt in lengte is ernstig m.i..i

Let op. Ik zei snelwegen. Dat is verder dan Utrecht Centraal (of centrum). Die rezigers, na Utrecht C dus IC-reizigers, verlies je ook aan de auto. Natuurlijk zit het lokale verkeer gewoon op de fiets, behalve die ene Lunettenaar die van zijn baas met de trein moe(s)t komen. En mijn waarnemingen van toen: wat is het in de spits druk op Lunetten (in- en uitstappen) voor een station op fietsafstand van het centraal station. Nog wel, tot de tram wordt geopend. Dan blijven alleen de reizgers over die instappen en verder willen dan Centraal. Voor de uitstappers zal Vaartsche Rijn de rol van Lunetten grotendeels overnemen.
 

19-02-2015 09:22:49
R1-2010
R1-2010
Ik zit even te kijken naar de (bouw)faseringen dit jaar. In week 14 (na werkweekend 28/29 maart) gaan de faseringen van 18/19 buiten gebruik. In week 29 worden de nieuwe sporen 20 en 21 in gebruik genomen (voor de VleuGel-sprinters) en gaan 18/19 dicht voor de ombouw naar de definitieve situatie. Als 18/19 klaar zijn (december 2015?), dan zullen de 800/3000/3100/3500 IC's naar 18/19 gaan en gaan spoor 14/15 in de verbouwing. Dat zou volgens mij moeten betekenen dat dan ook de 8-sporigheid (of in ieder geval de 4-sporigheid richting zuiden/oosten) ten zuiden van Ut klaar moet zijn, tenzij er (tijdelijke) verbindingen komen komen tussen 20/21 en 18/19. Overigens is er van de wisselverbindingen tussen sprinter en IC-sporen bij Vaartse Rijn nog geen spoor te bekennen.

Wie weet er meer?

Laatst bewerkt door R1-2010 op 19-02-2015 09:23
 

19-02-2015 10:31:44
gvttreinen
gvttreinen
In het weekeinde van week 13 is een 52 urige buitendienststelling waarbij de voormalige Utge sporen 16b/17 op Utva en aan de andere kant op 18b/19b wordt aangesloten.
Dan ontstaat er ruimte om de sporen 20/21 en tailtrack te bouwen.
In het weekeinde van week 28 wederom een 52 urige buitendienststelling om dan de sporen 20/21 op Utva aan te sluiten waarbij 18/19 weer van Utva worden losgekoppeld.
Pas in 2016 zal de lijn Ut - Htn eerst 3 sporig en later (vanaf week 21/2016) 4 sporig zijn.
 

19-02-2015 16:51:47
wouter15
wouter15
Spoorvernieuwing Utrecht: tijdelijke wijzigingen in de dienstregeling 2015

19 februari 2015

ProRail vernieuwt het spoor rond Utrecht zodat er in de toekomst meer treinen kunnen rijden. De spoorvernieuwing is in 2014 van start gegaan en ligt op schema. In 2015 wordt onder meer gewerkt aan nieuwe sporen en een volledig nieuw perron. Utrecht Centraal blijft altijd bereikbaar, op een aantal trajecten is het helaas onvermijdelijk dat reizigers tijdelijk hinder zullen ondervinden van de werkzaamheden.

Nieuw perron en nieuwe sporen
Utrecht Centraal is hèt spoorhart van Nederland, dagelijks maken zo'n 285.000 reizigers gebruik van het station. Dit aantal neemt toe tot zo'n 360.000 reizigers per dag in 2030. Om in de toekomst meer treinen te kunnen laten rijden breidt ProRail het aantal sporen uit. Aan de Jaarbeurskant van Utrecht Centraal legt ProRail in 2015 twee nieuwe sporen (20/21) aan en een nieuw perron, het achtste perron. De sporen 14/15 en 18/19 worden eveneens vernieuwd. Door deze werkzaamheden is er tijdelijk minder ruimte voor alle treinen die Utrecht passeren. NS en ProRail zetten zich maximaal in om zoveel mogelijk treinen te laten rijden en de hinder zoveel als mogelijk te beperken. [URL=http://www.prorailpersberichten.nl/bericht/862/]Lees verder[/URL]

Op http://www.bndestem.nl/algemeen/binnenland/hele-zomer-overlast-in-trein-voor-schipholreiziger-1.4773567 is ook onder meer te lezen dat de 9800 tussen 23 maart 2015 tot 10 april 2015 vanuit Gvc naar Ut in Wd 15 minuten blijven staan om vervolgens verder richting Ut te rijden.

Laatst bewerkt door wouter15 op 19-02-2015 17:28
 

19-02-2015 22:56:51
bloemkool
bloemkool
Quote
Quote
evangoor (do 19 feb 2015 08:47:21 https://www.somda.nl/forum/13711/p527942/):
Quote
bloemkool (wo 18 feb 2015 14:57:47 https://www.somda.nl/forum/13711/p527783/):
Niet zo zwartkiiken. Binnen Utrecht is de auto geen alternatief en van/ voor de richting Tl is de inconsequente bediening eruit. Heb niet de indruk dat Utl zo goed scoorde in het verleden. Dat 16000 beperkt wordt in lengte is ernstig m.i..i

Let op. Ik zei snelwegen. Dat is verder dan Utrecht Centraal (of centrum). Die reizigers, na Utrecht C dus IC-reizigers, verlies je ook aan de auto. Natuurlijk zit het lokale verkeer gewoon op de fiets, behalve die ene Lunettenaar die van zijn baas met de trein moe(s)t komen. En mijn waarnemingen van toen: wat is het in de spits druk op Lunetten (in- en uitstappen) voor een station op fietsafstand van het centraal station. Nog wel, tot de tram wordt geopend. Dan blijven alleen de reizgers over die instappen en verder willen dan Centraal. Voor de uitstappers zal Vaartsche Rijn de rol van Lunetten grotendeels overnemen.


Alsof de snelwegen rondom Lunetten een pretje zijn in de spitsuren. A12 zit nokkie vol, de A27 in de bak van Amelisweerd richting Zuid schiet tekort, met als gevolg dat de A28 vanuit Amersfoort en de A27 uit Almere ook vollopen. Die auto is niet het heilige alternatief waar hij voor wordt gehouden. En reizigers Utl %01% Tpsw - Tl verliezen tijdelijk hun directe verbinding. Me dunkt dat dat een te verwaarlozen aantal is. Dat zijn de direct gedupeerden van deze actie
 

19-02-2015 22:59:09
illyavaes
illyavaes
Quote
R1-2010 (do 19 feb 2015 09:22:49 https://www.somda.nl/forum/13711/p527944/): Ik zit even te kijken naar de (bouw)faseringen dit jaar. In week 14 (na werkweekend 28/29 maart) gaan de faseringen van 18/19 buiten gebruik. In week 29 worden de nieuwe sporen 20 en 21 in gebruik genomen (voor de VleuGel-sprinters) en gaan 18/19 dicht voor de ombouw naar de definitieve situatie. Als 18/19 klaar zijn (december 2015?), dan zullen de 800/3000/3100/3500 IC's naar 18/19 gaan en gaan spoor 14/15 in de verbouwing.

Spoor 15 gaat per 12/7 samen met 18+19 buiten dienst.
Of je dan alle IC's achter elkaar via 14 moet (zonder cross-platform overstap) of dat er eentje in Maarssen naar het binnenspoor moet om op 12 te komen (idem) - ik heb geen idee...
 

20-02-2015 08:39:52
illyavaes
illyavaes
Kennelijk het laatste want op het ProRail intranet staat nu (o.a.):
====
Van 13 juli tot 13 september
In de zomer vernieuwen we spoor 14 en 15. Dit heeft gevolgen voor overstappende reizigers op Utrecht Centraal vanuit Amsterdam/Schiphol richting Arnhem/Eindhoven. Van Amsterdam Centraal naar Arnhem en Eindhoven is overstappen aan de andere kant van het perron op Utrecht Centraal tijdelijk niet mogelijk.
====
 

20-02-2015 09:04:55
daniel_ddr
daniel_ddr
Tekstueel sluit die tekst niet uit dat de treinen achter elkaar over spoor 14 rijden natuurlijk
Maar er wordt in andere artikelen gesteld dat de overstap wel haalbaar blijft, dus het wordt ongetwijfeld gebruik van spoor 12.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

20-02-2015 13:17:25
evangoor
evangoor
Quote
bloemkool (do 19 feb 2015 22:56:51 https://www.somda.nl/forum/13711/p528050/):
Alsof de snelwegen rondom Lunetten een pretje zijn in de spitsuren. A12 zit nokkie vol, de A27 in de bak van Amelisweerd richting Zuid schiet tekort, met als gevolg dat de A28 vanuit Amersfoort en de A27 uit Almere ook vollopen. Die auto is niet het heilige alternatief waar hij voor wordt gehouden. En reizigers Utl %01% Tpsw - Tl verliezen tijdelijk hun directe verbinding. Me dunkt dat dat een te verwaarlozen aantal is. Dat zijn de direct gedupeerden van deze actie

Kan je dan alleen in de spits gebruik maken van een snelweg?

En inderdaad: van de Uithof naar Tiel doet iedereen vanwege de heenweg al via CS. Maar de 16000-serie uit Geldermalsen heeft heel heel veel uitstappers (voor zo'n voorstadsstationnetje dan) op Lunetten. Vele daarvan gaan verder op de (vouw)fiets. Dat had dus net zo goed gekund vanuit Tiel.

Laatst bewerkt door evangoor op 20-02-2015 13:18
 

20-02-2015 14:12:47
gjbrandsma
gjbrandsma
Dat de 16000 daar veel in- en uitstappers heeft, komt mede doordat er in de spits van Lunetten naar de Uithof een rechtstreekse bus rijdt. Die sluit alleen aan op de 16000; omdat de Tieltrein in één richting Lunetten overslaat is de busdienst uitgedund tot 2x per uur.  

20-02-2015 16:22:31
evangoor
evangoor
Tja, dat hoef je mij als inwoner van Lunetten niet te vertellen. Want dankzij die niet stoppende 6000-trein, hebben we dus ook nog maar een halfuursbusdienst naar het ziekenhuis. Ook dat doen we dus inmiddels op de fiets; inmiddels door een mooi tunneltje. Zie daar: een niet stoppende trein veroorzaakt verlies van busreizigers in een inter-wijk busverbinding. Maar goed, kunnen we vast wennen aan de situatie met tram.

Laatst bewerkt door moderator op 20-02-2015 17:57, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

20-02-2015 16:42:10
gvttreinen
gvttreinen
De bus (lijn 31) sluit op de heenweg alleen aan op de 16000, de terugweg op de 6000!
Er zijn reizigers die vanuit Htn bus 281 nemen, stuk rustiger en een comfortabele overstap op de 6000/16000...qua reistijd verschilt het slechts een paar minuten met de route over Ut maar vanwege de drukte bij 28/128/12 neem je die paar minuten wel voor lief.
 

23-02-2015 22:10:51
cuneo56
cuneo56
Ik weet niet zeker of dit DSSU gerelateerd is , maar anyway:
De laatste weken zijnn er twee spoortjes gelegd aan de van de hoofdbaan afgewende zijde van de HTMU loods, er stond ook al wat werk materieel op.
Dit weekend zijn de wissels om er te komen echter weer verwijderd evenals de mogelijkheid om in de loods zelf te komen.
Er gaat kennelijk nog meer gebeuren daar , want de 4 Bergland WL's zijn nu doorgeschoven zover dat kan richting de halte Zuilen.
Zal voor het eerst in z'n 2 jaar zijn dat er überhaupt beweging is met die rijtuigen
 

26-02-2015 16:40:16
bloemkool
bloemkool
Quote
evangoor (vr 20 feb 2015 16:22:31 https://www.somda.nl/forum/13711/p528124/): Tja, dat hoef je mij als inwoner van Lunetten niet te vertellen. Want dankzij die niet stoppende 6000-trein, hebben we dus ook nog maar een halfuursbusdienst naar het ziekenhuis. Ook dat doen we dus inmiddels op de fiets; inmiddels door een mooi tunneltje. Zie daar: een niet stoppende trein veroorzaakt verlies van busreizigers in een inter-wijk busverbinding. Maar goed, kunnen we vast wennen aan de situatie met tram.

Zo'n ramp is het niet om een busreis te vervangen door een fietsreis. Is winst voor je gezondheid . Zoals gvttreinen al betoogt is er vanuit Tl een mooi, comfortabel alternatief in de vorm van lijn 281.

En wat betreft die eeuwige vergelijking met de auto. Auto en treinen zijn maar deels communicerende vaten. Zat treinreizigers (op dit forum zijn er genoeg) die geen auto hebben of zich er één kunnen veroorloven en die vinden hun weg ook altijd.

En dat inconsequente stoppatroon op Utl ergert mij ook; verdient geen schoonheidsprijs. Maar er bestaat zoiets als relativeringsvermogen.

Laatst bewerkt door bloemkool op 26-02-2015 16:44, reden: nuance
 

27-02-2015 08:55:08
evangoor
evangoor
Tja, als je kritiek hebt en dat op een hobby-forum schrijft, heb je schijnbaar geen relativeringsvermogen. Die trek ik me dus even persoonlijk aan. Dat is namelijk in het geheel niet het geval. Ik vind het allemaal best: ik ben niet meer tot het OV veroordeeld. (of is dit nu onverschilligheid?)

Ik verbaas me slechts over de investeringen (en bijbehorende publiciteit vooraf) in het OV in mijn achtertuin, terwijl het aantoonbaar slechter wordt. Minder stoppende treinen en busverbindingen als gevolg van diezelfde trein. De bewoners in mijn wijk hebben niets te maken met lijn 281.
Ik werk in het OV en vind heel verstandig als het OV niet alleen afhankelijk is van de captive-customers, maar ook reizigers trekt die KIEZEN voor het OV (en dan het liefst uit de auto komen). En dat dan ook voor een lastige wijk als Lunetten, met veel concurrentie van de omliggende snelwegen. Mijn ambitie ligt duidelijk te hoog...
 

02-03-2015 08:52:18
Roland55
Roland55
Het zal wel niets met DSSU te maken hebben natuurlijk. Maar het nu weer grotendeels platleggen van de treindienst rond Utrecht als gevolg van bovenleidingproblemen vindt weldegelijk zijn directe oorzaak in het zo langzamerhand volstrekte gemis aan fysieke bijsturingswissels. Het "geloof" in per corridor per richting 1 spoor straft zichzelf bij voortduring af. Helaas blijkbaar niet voor NS en Prorail, want ze gaan stug door met saneren.  

02-03-2015 09:04:16
WJtW
WJtW
Ook handig dat het omrijden via de oosterspoorweg niet meer mogelijk is, als er nu iets gebeurd in Ut is zowel het oost-west als ook het noord-zuid verkeer verstoord, en ligt het halve spoorwegnet plat.

Ook zou een calimiteitenboog tussen Uto en Utlr erg handig zijn, echter het beleid van Prorail is om zoveel mogelijk te saneren.

Laatst bewerkt door WJtW op 02-03-2015 09:18
 

02-03-2015 09:18:19
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
Roland55 (ma 02 mrt 2015 08:52:18 https://www.somda.nl/forum/13711/p529482/): Het zal wel niets met DSSU te maken hebben natuurlijk. Maar het nu weer grotendeels platleggen van de treindienst rond Utrecht als gevolg van bovenleidingproblemen vindt weldegelijk zijn directe oorzaak in het zo langzamerhand volstrekte gemis aan fysieke bijsturingswissels.
Ik heb toch eerder het idee dat een verstoring als deze juist een van de weinige is waarbij DSSU wel geholpen zou hebben om de gevolgen te beheersen. Je kunt nogal lastig alle treinen via spoor 4 in de ene richting en 18/19 in de andere richting sturen en de rest leek vanmorgen niet gebruikt te worden, dus wat bijsturingswissels dan geholpen hadden?


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

02-03-2015 09:25:38
train85
train85
DSSU heeft hier wel veel in geholpen. Er zijn al heel veel wissels weg gesaneerd. Als je die allemaal nog had, dan hadden er zeker meer treinen kunnen blijven rijden.  

02-03-2015 09:28:22
ZJ37
ZJ37
Duurt nog een stuk of wat van deze verstoringen met bijbehorende ellende, voordat het een keer publiekelijk zal doordringen bij Prorail. Nog een paar jaartjes geduld.  

02-03-2015 09:31:03
broek53
broek53
Het hangt er een beetje vanaf. Mij zul je over de uitwerking van DSSU niets positiefs horen zeggen, maar omgekeerd ken ik wel de verwoestende uitwerking van een paar spanningsloze bovenleidingsgroepen op een groot emplacement. Daar helpen weinig bijsturingswissels tegen, in het algemeen gesproken, omdat er per definitie altijd een heel "nest" aan wissels in een bovenleidinggroep liggen. M.a.w.: het zou interessant zijn te weten wat er precies spanningsloos staat en te vergelijken wat je in de oude situatie kon en wat nu. dat hoeft dus niet per se veel meer te zijn.