Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Woensdag 10 jul 2013 - 12:29:06
ZJ37
ZJ37
Het is even stil geweest op saneergebied, maar momenteel is ProRail voornemens alle sporen naar en bij de HTMU-loods te Ut weg te halen. Wat er met die slaaprijtuigen gaat gebeuren die er staan gestald wordt dan wel weer interessant.

Laatst bewerkt door SleutelMan op Zondag 14 jul 2013 om 20:27:48, reden: topic afgesplitst

Woensdag 10 jul 2013 - 12:32:52
sik214
sik214
Als alle sporen naar HTMU verwijderd gaan worden (voornemen), waarom staat de loods er dan nog. Die staat leeg (op tijdelijke bewoning na) en speciaal gespaard tijdens de sloop van de voormalige dieselloods ernaast. Mogelijk gemeentelijk erfgoed ofzo?

Woensdag 10 jul 2013 - 12:34:30
Klaasje
Klaasje
Moet er daar niet een opstelterreintje komen in DSSU?

Woensdag 10 jul 2013 - 12:38:45
ZJ37
ZJ37
In DSSU zijn geen sporen opgenomen naar HTMU. Sterker nog: ProRail was bijna vergeten dat daar nog wat lag.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

Woensdag 10 jul 2013 - 12:42:47
Klaasje
Klaasje
En ik maar denken dat er een opstelterrein Daalsedijk zou komen.

Woensdag 10 jul 2013 - 13:11:51
broek53
broek53
Dat zal waarschijnlijk ook wel de reden zijn dat de bestaande sporen weggehaald worden.

Woensdag 10 jul 2013 - 13:42:41
ZJ37
ZJ37
Dan vraag ik me af waarom Utctw en Utoz wel met toeleidende sporen zijn opgenomen als onderdeel van DSSU, maar dat de Daalsedijk hierin ontbreekt.

Woensdag 10 jul 2013 - 13:49:35
Klaasje
Klaasje
In het plaatje in het rapport dat bij de kamerbrief zat zag ik in het sporenplan wel een toeleidend spoortje naar de Daalsedijk. Nu is dat geen to-build-OBE-tekening maar het lijkt mij ook geen totale onzin.

Woensdag 10 jul 2013 - 14:16:25
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
De huidige aansluiting naar Utdd en de sporen daar hebben geen enkele klant meer of structurele gebruiker anders de vier schrootrijpe rijtuigen. Van een opstelterrein daar is nooit sprake geweest. De nog 2-sporige loods kent ook geen spoorse gebruiker. Wellicht dat Nedtrain nog een voetje tussen de deur houdt maar als het Technisch Centrum op Utctw is gebouwd heeft Nedtran voor b.v. treinen ontdooien de locloods op Utdd ook niet meer nodig. Dus in principe kunnen alle sporen op Utdd weg.

Donderdag 11 jul 2013 - 10:40:04
charta
charta
ZJ37 (wo 10 jul 2013 13:42:41 www.somda.nl): Dan vraag ik me af waarom Utctw en Utoz wel met toeleidende sporen zijn opgenomen als onderdeel van DSSU, maar dat de Daalsedijk hierin ontbreekt.
Bij DSSU vraag ik me wel meer dingen af.

Donderdag 11 jul 2013 - 11:11:07
qj7141
qj7141
Laat ons niet in spanning...

Donderdag 11 jul 2013 - 21:17:14
charta
charta
Ik vrees dat wanneer DSSU eenmaal gereed is, bij de eerste de beste verstoring het treinverkeer niet alleen in Utrecht, maar op alle toevoerbaanvakken volledig vastloopt. Ik vraag me dus af waarom er bij het plan niet meer gekeken is naar bijsturingsscenario's. Bovendien is er een aantal jaren geleden een nieuw opstelterrein gebouwd (Utcw) dat slechts vanaf een gedeelte van het emplacement te bereiken is.

Laatst bewerkt door charta op Donderdag 11 jul 2013 om 21:18:13

Donderdag 11 jul 2013 - 21:20:29
train85
train85
Prorail beweert zelf dat er met deze nieuwe DSSU minder verstoringen plaatsvinden.
Wat ik daar zelf van moet vinden hou ik voor mezelf. Maar met deze nieuwe DSSU zijn er zowat geen bijsturing mogelijkheden meer en zullen er nog meer treinen gaan vervallen bij buitendienststellingen enz.

Donderdag 11 jul 2013 - 21:49:54
ZJ37
ZJ37
In de meest recente OdR staat ook een artikel over DSSU.

Donderdag 11 jul 2013 - 21:51:49
AlexNL
AlexNL
Nou ja, wanneer blijkt dat de treinen om de haverklap met grote vertragingen rondrijden omdat er weer eens een probleem was in Utrecht, dan wordt de belastinggeldkraan wel weer opengedraaid en wordt DSSU weer wat minder DS gemaakt. En zo houden we de Nederlandse infrastructuurbouwsector weer in leven.

Donderdag 11 jul 2013 - 21:53:15
b2py
b2py
Voordeel van DSSU is dat er maar 1 corridor getroffen wordt door opheffingen en niet meerdere corridors de dupe zijn van een verstoring.

Donderdag 11 jul 2013 - 21:54:55
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Tot zover de theorie, want het personeel wordt nogsteeds niet uitsluitend in één corridor ingezet.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Donderdag 11 jul 2013 - 22:23:49
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
b2py (do 11 jul 2013 21:53:15 somda.nl): Voordeel van DSSU is dat er maar 1 corridor getroffen wordt door opheffingen en niet meerdere corridors de dupe zijn van een verstoring.
Vast ook een voordeel dat er ook alleen nog maar opgeheven kan worden, want omleiden, of überhaupt op een ander spoor binnen nemen, is al nauwelijks meer mogelijk...

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Donderdag 11 jul 2013 - 22:26:30
b2py
b2py
De omleidingen (voor zover toegepast) zijn mogelijk.
Kan me alleen de Hilversumse omleiding voor Asd en Amf bedenken, en die blijft gewoon bereikbaar vanuit Rtd / Gvc / Nm / Ht.

Laatst bewerkt door spiketrain op Vrijdag 12 jul 2013 om 06:30:15, reden: Quoot laatste bericht verwijderd.

Donderdag 11 jul 2013 - 22:36:37
illyavaes
illyavaes
b2py (do 11 jul 2013 21:53:15 www.somda.nl): Voordeel van DSSU is dat er maar 1 corridor getroffen wordt door opheffingen en niet meerdere corridors de dupe zijn van een verstoring.
Nadeel is dat door een verstoring in de ene helft van een corridor de andere helft ook plat gaat, omdat er praktisch niet gekeerd kan worden in Utrecht.

Donderdag 11 jul 2013 - 22:44:57
b2py
b2py
Ben ik niet met je eens. Je kan vanuit Asd of Ht altijd het sprinterspoor pakken en als je op Db strand heb je de corridor ri Ht nog niet geraakt.

Donderdag 11 jul 2013 - 22:49:50
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Goed, even een fictieve verstoring waarbij Utrecht-Amsterdam versperd is. Stoppers uit de richting Driebergen keren op spoor 14 en 15. IC's uit Arnhem keren op spoor 5, terwijl IC's vanuit Den Bosch via spoor 7 en de lage sporen Ut-Uto naar Hilversum geleid worden. Vanuit Hilversum wordt er via spoor 2 in Uto gereden, en daarachter direct naar het IC-spoor Amf-Ut gewisseld. Vanaf daar halteer je op spoor 9 en ga je via het perron langs Utvr en daarachter naar het IC-spoor ri Ht. Probleem grotendeels opgelost lijkt me.

Donderdag 11 jul 2013 - 22:59:26
ZJ37
ZJ37
Halteren op spoor 8/9 of 11/12 kun je wel vergeten omdat het steeds vol staat met kopmakende IC's uit de NoordOost.

In de huidige infra kun je Hvs-Ht rijden via de perronsporen 4, 5, 7, 8, 9, 11, 12 en 14B. In de nieuwe infra alleen via 5, 7, 8, 9 en 11. Van de acht mogelijkheden blijven er vijf over, ik kan dat nou niet echt flexibel noemen.

Donderdag 11 jul 2013 - 22:59:37
b2py
b2py
Volledig versperd of slechts twee sporen?

Vrijdag 12 jul 2013 - 20:24:28
illyavaes
illyavaes
b2py (do 11 jul 2013 22:44:57 www.somda.nl): Ben ik niet met je eens. Je kan vanuit Asd of Ht altijd het sprinterspoor pakken en als je op Db strand heb je de corridor ri Ht nog niet geraakt.
En daar rijden geen treinen zeker?
Je moet in je eigen corridor keren van de Corridorfetisjisten - jij denkt kennelijk nog in de leer van de Rekkelijken en dat is met DSSU uit den boze.

Vrijdag 12 jul 2013 - 20:28:18
illyavaes
illyavaes
dennistd (do 11 jul 2013 22:49:50 www.somda.nl): Goed, even een fictieve verstoring waarbij Utrecht-Amsterdam versperd is. Stoppers uit de richting Driebergen keren op spoor 14 en 15. IC's uit Arnhem keren op spoor 5,
Ach, en hoe kom je dan van 5 weer terug in Db? Er komt GEEN overloop bij Lunetten, dus je moet links rijden tot Db... bij 6 treinen per uur (behalve bij wat vlokjes sneeuw en een paar graadjes vorst, dan is het een halfuurdienst want we hebben dat hoogfrequent spoor oh zo nodig om die enorme aantallen tevreden reizigers te vervoeren).
Redeneer vanuit de (voorgestelde) feiten van de infra, niet vanuit de door jou kennelijk verondersteld aanwezige flexibiliteit.

Zaterdag 13 jul 2013 - 14:42:26
BGM104
BGM104
ZJ37 (do 11 jul 2013 22:59:26 www.somda.nl): Halteren op spoor 8/9 of 11/12 kun je wel vergeten omdat het steeds vol staat met kopmakende IC's uit de NoordOost.
50% van de NoordOost treinen dan maar opheffen tijdens deze omleiding? Heb je gelijk wat extra personeel op reserve zitten om de dienstjes aan mekaar te knopen

Laatst bewerkt door BGM104 op Zaterdag 13 jul 2013 om 14:42:48

Zaterdag 13 jul 2013 - 15:08:09
jacokran
jacokran
Vergeet ook niet het opheffen van wachtsporen voor goederentreinen. Die zijn doorgaans wat minder snel gekeerd dan een reizigerstrein....

Zaterdag 13 jul 2013 - 16:07:57
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Hoe zit het eigenlijk vanaf spoor 4 ri. "Utva"? Ik mag hopen dat daar nog wat wissels naartoe gaan, want als er anders een defecte trein op spoor 5 staat, ben je gelijk bijna klaar (Db -> Asd alleen via 5/7). Het is allemaal heel aardig, maar er worden echt absurd veel veelgebruikte wissels gesaneerd. Nu sta je vanuit Asd al meest een paar minuten voor de paal om Ut binnen te komen, dat kan alleen maar erger worden.

Zaterdag 13 jul 2013 - 16:15:37
ZJ37
ZJ37
Spoor 4 is niet meer bereikbaar vanaf Utoz.

Zaterdag 13 jul 2013 - 17:39:52
bart84
Moderator
bart84
Zie ook de volgende afbeelding (Movares) uit de OdR van deze maand.
www.flickr.com

Mvg. Bart

Zaterdag 13 jul 2013 - 17:46:12
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Tsja, dat is dus prima te verantwoorden - als er niks mis gaat. Maar bij één wisselstoring of defecte trein op Ut ben je gelijk de klos. Zogauw er een goederentrein of ICE met +3 uit Asd vertrekt, heeft gelijk die hele tak op Ut +3, en ga zo maar door. Ben benieuwd hoe lang het gaat duren voor alle wissels weer terug komen, want dit is niet storingsbestendig.

Zaterdag 13 jul 2013 - 18:40:20
Harold27
Harold27
Laat ze het maar veranderen. Ze zullen vanzelf op hun schreden terugkeren, na een ontkennende periode, een aan iets anders de schuld geef periode, en een naar zondebok zoeken periode.
Wellicht zullen er overal weer handige wisseltjes terug komen, geruisloos.
Wel weer een smak centen verder tegen die tijd: hobby's zijn nu eenmaal duur.
Niet erg als anderen (lees: wij) dat betalen, toch?

Laatst bewerkt door Harold27 op Zaterdag 13 jul 2013 om 18:41:08

Zaterdag 13 jul 2013 - 19:31:16
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Eh, jij vindt het niet erg om aan die flauwekul mee te betalen?

Zondag 14 jul 2013 - 08:43:48
Harold27
Harold27
Duidelijk cynisch bedoeld.

Zondag 14 jul 2013 - 10:59:37
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Je hebt helaas wel gelijk Harold.
Zolang het de wijze heren en dames niet in hun portemonnee raakt is alles goed.
Kan men lekker domme dingen uitvoeren en later onder het mom van "veranderde zienswijze"(of een andere soortgelijke domme kreet) alles weer terug leggen wat men 1st heeft weg gehaald..
En helaas pikken we zulke dingen nog altijd

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Zondag 14 jul 2013 - 11:24:41
b2py
b2py
Bert13 (za 13 jul 2013 17:46:12 somda.nl): Tsja, dat is dus prima te verantwoorden - als er niks mis gaat. Maar bij één wisselstoring of defecte trein op Ut ben je gelijk de klos. Zogauw er een goederentrein of ICE met +3 uit Asd vertrekt, heeft gelijk die hele tak op Ut +3, en ga zo maar door. Ben benieuwd hoe lang het gaat duren voor alle wissels weer terug komen, want dit is niet storingsbestendig.
Zijn wissels dan wel storingsbestendig?

Zondag 14 jul 2013 - 11:47:02
ZJ37
ZJ37
De beredenering is: hoe minder wissels hoe minder kans op storingen. Alleen de kans dat de impact van een storing groter wordt moge duidelijk zijn.

Eigenlijk snap ik dan niet dat ProRail niet dezelfde beredenering los laat op seinverdichting, het andere stokpaardje. Want: minder wissels = minder wisselstoringen, maar meer seinen = niet een grotere kans op seinstoringen?

Zondag 14 jul 2013 - 11:52:42
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
b2py (zo 14 jul 2013 11:24:41 somda.nl):
Bert13 (za 13 jul 2013 17:46:12 somda.nl): Tsja, dat is dus prima te verantwoorden - als er niks mis gaat. Maar bij één wisselstoring of defecte trein op Ut ben je gelijk de klos. Zogauw er een goederentrein of ICE met +3 uit Asd vertrekt, heeft gelijk die hele tak op Ut +3, en ga zo maar door. Ben benieuwd hoe lang het gaat duren voor alle wissels weer terug komen, want dit is niet storingsbestendig.
Zijn wissels dan wel storingsbestendig?
Nee. Dus als er nu één of twee van de overgebleven wissels defect gaat op Ut, of 1 wissel en 1 defecte trein, kun je gelijk een hele "corridor" schrappen (in plaats van er omheen rijden, zoals nu nog wel eens gebeurt). Ik zie niet in waarom je zoiets zou willen verdedigen.

Zondag 14 jul 2013 - 11:56:49
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
ZJ37 (zo 14 jul 2013 11:47:02 somda.nl): De beredenering is: hoe minder wissels hoe minder kans op storingen. Alleen de kans dat de impact van een storing groter wordt moge duidelijk zijn.

Eigenlijk snap ik dan niet dat ProRail niet dezelfde beredenering los laat op seinverdichting, het andere stokpaardje. Want: minder wissels = minder wisselstoringen, maar meer seinen = niet een grotere kans op seinstoringen?
Een sein zelf is praktisch nooit gestoord, hooguit gedoofd door een kapot lampje. De infra achter het sein is vrijwel altijd de boosdoener. Dus dan maar minder infra. Maar o wacht, dat gebeurd al in Ut met DSSU...

Zondag 14 jul 2013 - 12:01:27
ZJ37
ZJ37
Sommige dingen lossen zich vanzelf op Roland!

Zondag 14 jul 2013 - 14:32:57
phantom
phantom
rolandrail (zo 14 jul 2013 11:56:49 www.somda.nl): Een sein zelf is praktisch nooit gestoord,
Nee dat zijn de bedenkers van de vage maatregelen al,al snappen ze dat zelf geloof ik nog niet helemaal
Ben toch benieuwd wanneer er daar is een gaat branden,dat dit in de toekomst enkel maar kan leiden tot een grotere hoop ellende in het geval van problemen op een spoor/traject.
En dat dit zijn weerslag kan gaan hebben op het aantal reizigers die dan niet meer kiezen voor de trein,maar bv kiezen om met een auto te gaan reizen.
Lijkt mij dat als je telkens meer voor een kaartje/plaatsbewijs moet gaan betalen voor minder service of comfort in een trein,dat je dan op een bepaald punt zegt zoek t maar uit met je treintjes NS.

Zondag 14 jul 2013 - 14:49:40
MDDM
MDDM
Je haalt wel weer eens 2 dingen door elkaar. Maar goed, zal het je nog maar eens uitleggen.
Prorail = infra structuur.
NSR = 1 van de vele vervoerders van de infra structuur.

Gr Joop mcn Lls

Zondag 14 jul 2013 - 15:07:12
ZJ37
ZJ37
En jammere van dit project en alle doorstroomprojecten die nog gaan volgen is dat de belangen van Prorail (versoberen van de infra en dus minder onderhoud) niet die van de vervoerders zijn (bereikbaarheden opstelterreinen wordt slechter, mogelijkheden om bij te plaatsen of af te trappen worden kleiner = hogere kosten!).

Waar al helemaal geen rekening mee gehouden is is dat het op heel veel plekken wel over een uit is met de mogelijkheden voor een extra trein en al helemaal als deze 'dé corridor' niet volgt.

Zondag 14 jul 2013 - 17:46:05
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Zolang de focus op kostenminimalisatie blijft liggen i.p.v. dienstverlening zal dat nog wel even zo blijven...

Zondag 14 jul 2013 - 18:39:27
phantom
phantom
MDDM (zo 14 jul 2013 14:49:40 www.somda.nl): Je haalt wel weer eens 2 dingen door elkaar. Maar goed, zal het je nog maar eens uitleggen.
Prorail = infra structuur.
NSR = 1 van de vele vervoerders van de infra structuur.
Ben niet geheel duidelijk geweest in het onderscheid maken,maar das dan ook alles.
Voor de reiziger maakt het niet uit
Of het nou NSr of prorail is of een ander,men ervaart als reiziger straks potentieel extra ongemak.
En dan kijkt men niet verder dan het logo of de vervoerder waarvan de trein is waarmee men reist.
Het is miss lullig maar wel waar.
Dus door de actie van 1 wordt de ander straks afgerekend.
Als men het bij NSr zonder tegnstribbeling zomaar laat gebeuren dan zegt dat miss ook wel wat over waar de de doelstellingen liggen bij hun.
(meer geld binnen halen bij minder comfort voor de reiziger en minder optie's voor hun zelf om in geval van nood te kunnen bijsturen d.m.v. wissels en sporen)
*het bovenstaande is mijn persoonlijke mening,tussen de aanhalingstekens*

Laatst bewerkt door phantom op Zondag 14 jul 2013 om 18:41:30

Zondag 14 jul 2013 - 18:59:03
mvboetzela
mvboetzela
b2py (zo 14 jul 2013 11:24:41 www.somda.nl):Zijn wissels dan wel storingsbestendig?
Dat is waar de Japanstudies allemaal mank op gaan: in Tokyo CS liggen maar heel weinig wissels, DUS zijn er weinig storing is de redenering. Wat men van al die studiereizen echter vergeet is dat als de delegatie al op 1 oor ligt er waanzinnig veel preventief onderhoud aan gedaan wordt, waardoor die cruciale wissels inderdaad nooit storen.
In NL is dit dus vertaald: minder wissels leiden vanzelf tot minder storingen en dat bespaart onderhoudskosten (want minder wissels) en storingsherstel (want minder storingen). Helaas wordt daarmee inderdaad de rekening bij de reizigers neergelegd in geval van wel een storing en in geval van verschuiven van de vervoersstromen. Als er over 5 jaar alsnog zoveel vraag is dat Arnhem - Den Haag rechtstreeks gereden zou worden, dan kan dat simpelweg niet in de infra. Ook hier weer: de rekening bij de reiziger en die is nou juist helemaal niet om zijn mening gevraagd in dit project.

Maandag 15 jul 2013 - 00:32:33
charta
charta
Tokio wordt door de Japanofielen altijd aangehaald als het grote voorbeeld voor Nederland. Wat er niet wordt bijgezegd is dat er buiten Tokio nog een heleboel wissels liggen die niet bij het station kunnen liggen vanwege de beperkte ruimte. Het emplacement van Osaka heeft een vrij redelijke overeenkomst met dat van Den Bosch (stand 2011). Je ziet ook dat beide emplacementen ongeveer evenveel wissels hebben.

Maandag 15 jul 2013 - 21:17:43
illyavaes
illyavaes
Kijk eens op www.japan-guide.com
"Tokyo" is maar 1 van een zeven(!)tal stations, maar 4 van de 6 spoorlijnen doen het station aan. Bovendien zijn er nog metrolijnen en talrijke voorstadslijnen - die ironischerwijze juist NIET in "Tokyo" beginnen maar op andere stations aan de ringlijn.
De vergelijking met Utrecht Centraal is dus een klassiek geval van liegen via omissie. Wanneer komt daar een ringlijn (onderling verbonden met metros en een dwarslijn), worden de goederentreinen om Utrecht heen geleid en worden ALLE stoptreintrajecten volledig vrijgelegd (dus aan de bak richting De Haar aansluiting en voorbij Blauwkapel!)?
En wanneer komt er substantieel meer doorstromen dan dit schaamlapje (een paar honderd meter iets sneller dan 40 kunnen) en worden de IC's vanuit Woerden naar Amersfoort via Lunetten naar Blauwkapel gevoerd zodat ze met een korte haltering direct kunnen doorrijden in plaats van minutenlang perrons en nog langer sporen en wissels (!) bezet te houden door te keren? Misschien moet er iemand eens een woordenboek cadeau doen aan (de betreffende gelovigen binnen) ProRail?

Maandag 15 jul 2013 - 21:48:57
b2py
b2py
mvboetzela (zo 14 jul 2013 18:59:03 somda.nl):
b2py (zo 14 jul 2013 11:24:41 www.somda.nl):Zijn wissels dan wel storingsbestendig?
Dat is waar de Japanstudies allemaal mank op gaan: in Tokyo CS liggen maar heel weinig wissels, DUS zijn er weinig storing is de redenering. Wat men van al die studiereizen echter vergeet is dat als de delegatie al op 1 oor ligt er waanzinnig veel preventief onderhoud aan gedaan wordt, waardoor die cruciale wissels inderdaad nooit storen.
In NL is dit dus vertaald: minder wissels leiden vanzelf tot minder storingen en dat bespaart onderhoudskosten (want minder wissels) en storingsherstel (want minder storingen). Helaas wordt daarmee inderdaad de rekening bij de reizigers neergelegd in geval van wel een storing en in geval van verschuiven van de vervoersstromen. Als er over 5 jaar alsnog zoveel vraag is dat Arnhem - Den Haag rechtstreeks gereden zou worden, dan kan dat simpelweg niet in de infra. Ook hier weer: de rekening bij de reiziger en die is nou juist helemaal niet om zijn mening gevraagd in dit project.
Toon maar aan met kwantitatieve onderbouwing dat er in Japan zo veel meer preventief onderhoud gepleegd wordt in vergelijking met Nederland.

Maandag 15 jul 2013 - 22:16:24
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Heb al 2 keer van een Duitse spoorman gehoord dat hij verbaasd was dat de wissels hier niet gesmeerd worden. Dan vriezen ze toch vast was de gedachte..

Donderdag 17 jul 2014 - 08:57:28
illyavaes
illyavaes
ZJ37 (wo 10 jul 2013 12:29:06 www.somda.nl): Het is even stil geweest op saneergebied, maar momenteel is ProRail voornemens alle sporen naar en bij de HTMU-loods te Ut weg te halen. Wat er met die slaaprijtuigen gaat gebeuren die er staan gestald wordt dan wel weer interessant.
Met de fase van 10 augustus 2014 wordt HTMU buiten exploitatie genomen.

Donderdag 17 jul 2014 - 10:32:50
Roland55
Roland55
De eerste studie loopt trouwens al ; hoe bereik je het opstelterrein Cartesiusweg, of hoe kom je er weer weg?!!!

Donderdag 17 jul 2014 - 10:43:21
illyavaes
illyavaes
In de mij bekende voorziene eindsituatie kun je van Utctw alleen naar de sporen 15, 18, 19, 20, 21 en via 15 en kopmaken op (het niet door de trdl's van Ut bediende) Oz naar 7 t/m 12 + 14.
En alles van/naar Utctw via één spoor (de andere verbinding wordt een kopspoor) dus als daar iets gebeurd, zijn de reizigers wéér de lul (zoals ooit een ontsporing op Leidschendam-Voorburg tot losse stelletjes in de ochtendspits op de Zoetermeerlijn leidde).

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

Donderdag 17 jul 2014 - 11:04:01
ZJ37
ZJ37
Ik vraag me eigenlijk af hoe het met de opstart van de treindienst loopt sinds enkele weken allerlei bereikbaarheden zijn verdwenen. Niet zelden vertrekken startende treinen uit de series 2800/2000/8800/9800 te laat (5-10 minuten) vanuit Ut. Ik kan niet bewijzen dat het verband heeft met DSSU, maar het valt wel op dat het vaak gebeurt sinds die infrawijziging.

Donderdag 17 jul 2014 - 11:42:21
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Dat heeft zowel met de infra te maken als met het sinds kort bezuinigen in de rangeerdienst door de eindtijd direct na de laatste klus te leggen. Dat klinkt logisch maar zelfs de tijd om een trein gereed te zetten voor vertrek is er afgehaald (praktijkvoorbeeld: 05u59 vertrek vanaf Landstraat naar sp 1 met tr 55xx die om 06u05 moet vertrekken, 06u03 einde dienst).
Op tijd voorbrengen vanaf Utctw is nu vaak krap voor vertrek gepland door de geringe beschikbaarheid van sporen bereikbaar vanaf Utctw en op tijd voorbrengen vanaf Utctw is sinds de nieuwe procedures van Nedtrain (opzichterwerk is gesplitst in werkvoorbereider en treindienstleider) nog lastiger geworden, mede doordat gehamerd wordt op gespreksdiscipline. Dat is op zich logisch maar in 40 km-gebied mag je de portofoon, gsm-r en gsm niet gebruiken tijdens het rijden en dus mag je alleen stilstaand een gesprek aannemen of melden bij de treindienstleider Nedtrain dat je Utctw verlaten hebt. Pas als je dat als mcn hebt gedaan mag de treindienstleider de volgende trein laten oprijden naar het uitrijsein. Zelfde procedure blijkt ook te gelden voor de Landstraat.
Kortom: zowel te weinig infra als streng handhaven van (nieuwe) procedures maken de vertrekpunctualiteit een illusie.

Donderdag 17 jul 2014 - 12:07:53
daniel81
daniel81
Voor zulke situaties gaat er toch niets boven het ouderwetse seinhuis met zicht op de sporen

Donderdag 17 jul 2014 - 15:13:29
maigoda
maigoda
Nee hoor. Met de huidige en door m'n collega genoemde regelgeving helpt zelfs dat niet meer. Mede ook omdat "meekijken en zelf constateren door een treindienstleider" op geen enkele manier in de regelgeving in opgenomen en derhalve dus ook niet wordt toegepast. Een veilige en goede werkmethode is ingeruild voor "een systeem van regels die elk binding met de praktijk verloren heeft". En als personeel moet je daardoor nog meer opletten dat voorheen: meldingen van het maken van een STS-passage* en het maken van een interne alert-melding gebeuren al op basis van het verkeerde telefoonnummer bellen!
Groetjes,
Emiel
* hier doe ik geen verdere mededelingen over.

Donderdag 17 jul 2014 - 16:14:20
jeanne
jeanne
Wederom een zoveelste teken aan de wand, waarbij slechts de opmerking past; Wees welkom in deze maakbare wereld!

Jeanne Kok

Dinsdag 19 aug 2014 - 23:32:06
cuneo56
cuneo56
Kon vanochtend vanuit m'n langzaam Utrecht binnenrijdende Sprinter de nieuw aangelegde sporen goed bekijken waarbij me opviel dat de "overgebleven" wissels allemaal voorzien zijn van EBI Switches.
Was dat type niet in de ban gedaan ( al dan niet voor "Hilversum") ?

Dinsdag 19 aug 2014 - 23:42:26
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Die zijn nu, als het goed is, aangepast. Zowel mechanisch alsmede elektrotechnisch (dubbele controle op de wisselpositie).

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Woensdag 20 aug 2014 - 09:46:48
Klaasje
Klaasje
Wat ik raar blijf vinden is dat in de geprognotiseerde lay-out van DSSU geen goed verhaal is bij wat je nu moet doen met een IC uit Amsterdam die terug moet naar Amsterdam. Hoe doe je dat? Volgens mij kan dat alleen als je vroegtijdig terug gaat naar een binnenspoor op Asb-Ut.

Woensdag 20 aug 2014 - 09:56:03
sigma
sigma
Vlak voordat je op de sporen 18/19 komt (in DSSU de IC-sporen uit Asd), kun je middels een wissel naar spoor 15. Vanaf 15 kun je via OZ naar spoor 7, waarvandaan je weer op het IC-spoor naar Asd zit. Dit is ook het bijsturingsscenario.

Woensdag 20 aug 2014 - 09:57:17
ZJ37
ZJ37
De gedachtegang van Prorail is toch dat verstoringen binnen de corridor worden "opgelost"? Dat zo'n corridor langer is dan vandaag de dag ontbreekt bij de uitleg, maar dat terzijde.

Laatst bewerkt door ZJ37 op Woensdag 20 aug 2014 om 09:57:30

Woensdag 20 aug 2014 - 10:28:17
maigoda
maigoda
sigma (wo 20 aug 2014 09:56:03 somda.nl): Vlak voordat je op de sporen 18/19 komt (in DSSU de IC-sporen uit Asd), kun je middels een wissel naar spoor 15. Vanaf 15 kun je via OZ naar spoor 7, waarvandaan je weer op het IC-spoor naar Asd zit. Dit is ook het bijsturingsscenario.
In het inmiddels huidige sporenplan kun je vanaf Asd in het geheel niet meer binnenkomen op 18/19. Het enige wat nu nog kan is 12b (via 13), 14 en 15. 18 en 19 is vanuit de noordzijde alleen nog bereikbaar vanuit Wd.
Groetjes,
Emiel

Woensdag 20 aug 2014 - 10:30:35
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Klopt. Wel kun je nog naar Utctw vanaf 18.

Woensdag 20 aug 2014 - 10:35:17
sigma
sigma
maigoda (wo 20 aug 2014 10:28:17 www.somda.nl):
sigma (wo 20 aug 2014 09:56:03 somda.nl): Vlak voordat je op de sporen 18/19 komt (in DSSU de IC-sporen uit Asd), kun je middels een wissel naar spoor 15. Vanaf 15 kun je via OZ naar spoor 7, waarvandaan je weer op het IC-spoor naar Asd zit. Dit is ook het bijsturingsscenario.
In het inmiddels huidige sporenplan kun je vanaf Asd in het geheel niet meer binnenkomen op 18/19. Het enige wat nu nog kan is 12b (via 13), 14 en 15. 18 en 19 is vanuit de noordzijde alleen nog bereikbaar vanuit Wd.
Groetjes,
Emiel
Ik heb het natuurlijk over eindsituatie DSSU.

Woensdag 20 aug 2014 - 10:37:20
broek53
broek53
ZJ37 (wo 20 aug 2014 09:57:17 www.somda.nl): De gedachtegang van Prorail is toch dat verstoringen binnen de corridor worden "opgelost"? Dat zo'n corridor langer is dan vandaag de dag ontbreekt bij de uitleg, maar dat terzijde.
Ik blijf er maar fijntjes op wijzen dat NS met DSSU akkoord is gegaan en zelfs daarvoor al expliciet en impliciet met de corridorgedachte. Daar werken geen kleuters aan wie door moeders Prorail verteld moet worden wat de consequenties zijn. Ik wil maar zeggen dat het constante trappen naar Prorail op zich terecht is (zal blijken te zijn), maar dat de vervoerder niet een paar kilo, maar tonnen boter op het hoofd heeft.

Woensdag 20 aug 2014 - 10:40:52
ZJ37
ZJ37
Met de aantekening dat vanuit de logistieke hoek er de nodige bezwaren lagen, dat moge duidelijk zijn. In alle wijsheid bestaat de kans dat de niet-reizigerscorridor-volgende cargo's vanuit Amf maar via Wp en Asb naar Ut gaan rijden om zo goed door Ut te komen. Net als zo'n gevalletje autoslaaptrein dat het halve land werd doorgesleurd omdat het juiste perronspoor in Ht niet meer te bereiken was. Dat is nog eens corridordenken!

Woensdag 20 aug 2014 - 10:47:43
lint27
lint27
De geplande eindsituatie staat overigens in het omkaderde deel op www.sporenplan.nl . Als ik daar even snel kijk valt het met keren binnen de corridor redelijk mee:
- IC uit Asb inderdaad doorwisselen naar 15 (SPR-spoor Bkl-Db), en dan via OZ naar 7.
- SPR uit Bkl kunnen binnenkomen op 14 (SPR-spoor Db-Bkl), en direct omdraaien.
- IC uit Db kunnen of vanaf spoor 7 op het SPR-spoor richting Db komen, en komen dan na Vaartsche Rijn weer op hun normale route terug, of heen en terug via de SPR-sporen en keren op 14 of 15.
- SPR uit Db keert op 14 of 15.
- IC uit Ht kan ook keren op 14 of 15 (in de SPR-corridor Bkl-Db dus, met doorwisselen bij Vaartsche Rijn), of keren op 7 en alleen op de terugweg via de corridor Bkl-Db, of keren in de SPR-corridor Gdm-Wd op spoor 20 of 21 (dan moeten ze alleen wel al bij Htnc de binnensporen pakken.
- SPR uit Gdm en Wd keren op de eigen sporen 20/21.
- IC uit Amf keert op 9.
- IC uit Wd keert op 9, of op 20/21 in de SPR-corridor Gdm-Wd.

Waarschijnlijk heb ik nog wel een paar opties gemist, maar zolang je in de corridor blijft valt het naar mijn idee wel mee (de IC rijdt hoogstens de 'bijbehorende' SPR-corridor in).

Laatst bewerkt door lint27 op Woensdag 20 aug 2014 om 10:48:33

Woensdag 20 aug 2014 - 10:51:53
ZJ37
ZJ37
Idee is aardig, maar ik vrees dat je die hele bult treinen niet gekeerd krijgt op spoor 14 en 15.

Woensdag 20 aug 2014 - 11:15:03
lint27
lint27
Het hoeft niet tegelijk hè? Als je aan het keren bent vanuit Asb, komt er meestal niks uit Db of Ht, dus je hebt wel wat ruimte. Maar erg ruim is het inderdaad niet, omdat je aan enkele sporen helemaal niks hebt om te keren (5, 8, 11, 12, 18, 19).

Woensdag 20 aug 2014 - 11:16:27
train85
train85
Weet je ook de normen die geldig zijn en waar wij ons aan moeten houden? Staan ook in de netverklaring 2014.

www.mat64.nl

Woensdag 20 aug 2014 - 11:19:55
sik214
sik214
Grappig dat in de eindsituatie van de genoemde link, de HTMU nog wel aangesloten blijft.

Woensdag 20 aug 2014 - 11:32:22
Klaasje
Klaasje
lint27 (wo 20 aug 2014 10:47:43 somda.nl): De geplande eindsituatie staat overigens in het omkaderde deel op www.sporenplan.nl . Als ik daar even snel kijk valt het met keren binnen de corridor redelijk mee:
- IC uit Asb inderdaad doorwisselen naar 15 (SPR-spoor Bkl-Db), en dan via OZ naar 7.
- SPR uit Bkl kunnen binnenkomen op 14 (SPR-spoor Db-Bkl), en direct omdraaien.
- IC uit Db kunnen of vanaf spoor 7 op het SPR-spoor richting Db komen, en komen dan na Vaartsche Rijn weer op hun normale route terug, of heen en terug via de SPR-sporen en keren op 14 of 15.
- SPR uit Db keert op 14 of 15.
- IC uit Ht kan ook keren op 14 of 15 (in de SPR-corridor Bkl-Db dus, met doorwisselen bij Vaartsche Rijn), of keren op 7 en alleen op de terugweg via de corridor Bkl-Db, of keren in de SPR-corridor Gdm-Wd op spoor 20 of 21 (dan moeten ze alleen wel al bij Htnc de binnensporen pakken.
- SPR uit Gdm en Wd keren op de eigen sporen 20/21.
- IC uit Amf keert op 9.
- IC uit Wd keert op 9, of op 20/21 in de SPR-corridor Gdm-Wd.

Waarschijnlijk heb ik nog wel een paar opties gemist, maar zolang je in de corridor blijft valt het naar mijn idee wel mee (de IC rijdt hoogstens de 'bijbehorende' SPR-corridor in).
Maar de grap blijft dus dat alles over die sprinterspoortjes gewurmd wordt én dat men voordat een trein in Utrecht aankomt al moet weten dat er gekeerd moet worden. Dat is ondoebaar bij een verstoring waarbij nog even niet duidelijk is of een trein door kan of terug moet. Al die treinen maar voor de inrijpaal laten wachten dan?

Laatst bewerkt door Klaasje op Woensdag 20 aug 2014 om 11:32:51

Woensdag 20 aug 2014 - 11:43:35
broek53
broek53
Je hebt precies het punt te pakken waar al deze modelspoortreintjesmodellen op nat gaan. De onderliggende fout van DSSU en straks van DSSA is de ontkenning dat er zoiets bestaat als een 24-uursuitwerking in de planning (met uitsnijdingen in de drgl, overgangen in de nacht en niet te vergeten buitendienststellingen). Daarnaast wordt altijd net gedaan alsof je in de bijsturing zomaar van het ene model op het andere kan overgang, m.a.w. dat er geen treinen meer onderweg zijn die niet horen te rijden in het bijsturingsscenario, c.q. dat ze binnen een gebied als DSSU niet al reeds op de 'verkeerde' sporen staan. Daar draait zo'n heel model op in de soep, gewoon omdat je het niet draaiend krijgt. dat weet men inmiddels ook wel, en daarom vliegen bij het minste of geringste de IC's er over de volle afstand uit - als ze in vredesnaam maar niet in utrecht komen. DSSU is niet het kloppend hart meer van het Nederland spoorwegnet, maar een verzameling pijpjes waar vooral niets in moet stagneren.

Woensdag 20 aug 2014 - 11:47:57
Nelis
Nelis
Even iets anders tussen door, blijft de aansluiting naar HTMU bestaan? Ik dacht gehoord te hebben dat die binnenkort verdwijnen zou en het gestalde materiaal (lees de 4 SBB slaapwagons) weg zou moeten. Maar op het eindsituatie plaatje op sporenplan.nl lijkt de aansluiting gehandhaaft te blijven. Weet iemand hier meer over?

Woensdag 20 aug 2014 - 12:57:24
Edb3
Edb3
Zoals je zelf zei, zijn het geen kleuters die deze modeltreintjes laten rijden en scenario's ontwikkelen. Wou je zeggen dat dienstregelingexperts daarover dan niet nagedacht hebben of negeert men botweg de gevolgen?

Woensdag 20 aug 2014 - 13:00:41
ZJ37
ZJ37
broek53 (wo 20 aug 2014 11:43:35 www.somda.nl): Je hebt precies het punt te pakken waar al deze modelspoortreintjesmodellen op nat gaan. De onderliggende fout van DSSU en straks van DSSA is de ontkenning dat er zoiets bestaat als een 24-uursuitwerking in de planning (met uitsnijdingen in de drgl, overgangen in de nacht en niet te vergeten buitendienststellingen). Daarnaast wordt altijd net gedaan alsof je in de bijsturing zomaar van het ene model op het andere kan overgang, m.a.w. dat er geen treinen meer onderweg zijn die niet horen te rijden in het bijsturingsscenario, c.q. dat ze binnen een gebied als DSSU niet al reeds op de 'verkeerde' sporen staan. Daar draait zo'n heel model op in de soep, gewoon omdat je het niet draaiend krijgt. dat weet men inmiddels ook wel, en daarom vliegen bij het minste of geringste de IC's er over de volle afstand uit - als ze in vredesnaam maar niet in utrecht komen. DSSU is niet het kloppend hart meer van het Nederland spoorwegnet, maar een verzameling pijpjes waar vooral niets in moet stagneren.
En als iedereen er nou zo over dacht dan werd de spoorwereld al een stuk eenvoudiger.

Woensdag 20 aug 2014 - 13:29:19
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Nelis (wo 20 aug 2014 11:47:57 somda.nl): Even iets anders tussen door, blijft de aansluiting naar HTMU bestaan? Ik dacht gehoord te hebben dat die binnenkort verdwijnen zou en het gestalde materiaal (lees de 4 SBB slaapwagons) weg zou moeten. Maar op het eindsituatie plaatje op sporenplan.nl lijkt de aansluiting gehandhaaft te blijven. Weet iemand hier meer over?
Utdd is sinds kort "buiten exploitatie". Dat betekent dat achter het sein Prorail er niets meer over te zeggen heeft, achter het dwergsein ligt sinds kort een stopontspoorblok. De sporen worden gebruikt door Volkerrail in het kader van DSSU, Volkerrail heeft er zelfs een spoortje bijgelegd wat sinds kort in gebruik is. Het voormalige wisselbouwbedrijf is te huur (de borden van de makelaar stellen een werk/woonfunctie voor), de voormalige HTMU-loods met 2 inpandige sporen is verhuurd aan niet spoorgerelateerde bedrijfjes/personen. Kortom, als DSSU klaar is en Volkerrail en andere aannemers weer voldoende hebben aan de ruimte op Utctw is de noodzaak van Utdd nihil. Mij lijkt het wel leuk een Utrechtse museumlijn aan te leggen over het voormalige Demka stamlijn-tracé (dat is nog helemaal vrij) en dan is de spoorloods een mooie fasciliteit. Helaas kruis dat tracé 2x een drukke wek dus die droom zal wel een droom blijven

Woensdag 20 aug 2014 - 13:48:15
sjoerd
sjoerd
Nelis (wo 20 aug 2014 11:47:57 www.somda.nl): Even iets anders tussen door, blijft de aansluiting naar HTMU bestaan? Ik dacht gehoord te hebben dat die binnenkort verdwijnen zou en het gestalde materiaal (lees de 4 SBB slaapwagons) weg zou moeten. Maar op het eindsituatie plaatje op sporenplan.nl lijkt de aansluiting gehandhaaft te blijven. Weet iemand hier meer over?
De maker van Sporenplan.nl zit, zoals ik al eerder heb aangegeven, zeer dicht bij het vuur. Daardoor kan hij gebruikmaken van zeer recent materiaal. Ook heb ik al eens aangegeven dat er in een ontwerp altijd meerdere scenario's worden uitgewerkt, meestal na elkaar (voortschrijdende inzichten) maar ook wel eens naast elkaar (er zijn nog onzekerheden). Vaak vervallen er op het laatste moment nog wissels en/of sporen of worden die juist (weer) toegevoegd, soms zelfs tijdens de uitvoeringsfase.
Toen er nog klassieke of NX- en AR-toestellen werden gebruikt, stond het ontwerp vrij stellig vast, maar nu er met beeldschermen wordt gewerkt is men erg flexibel.

Woensdag 20 aug 2014 - 13:58:55
Klaasje
Klaasje
Je moest eens weten wat voor papierwinkel en doorlooptijd aan wijzigingen aan de infra zit..

Woensdag 20 aug 2014 - 14:04:54
mvboetzela
mvboetzela
Edb3 (wo 20 aug 2014 12:57:24 www.somda.nl): Wou je zeggen dat dienstregelingexperts daarover dan niet nagedacht hebben of negeert men botweg de gevolgen?
De experts denken daar zeker over na, maar dat past niet in het dogma "er zijn teveel wissels" dat al een jaar of 15 vast zit in het denken van ProRail management. De mening van de experts wordt in deze dan ook gewoon genegeerd. Het NS-management maakt zich er kennelijk geen zorgen om en aanvaardt dat een kapot treinstel in Utrecht betekent dat er straks tussen Alkmaar en 's-Hertogenbosch geen ICs meer rijden en als gevolg daarvan de corridors Alkmaar/Schiphol-Arnhem en Schiphol-'s-Hertogenbosch ook gestremd raken. Maar dat blijft gelukkig allemaal "binnen de corridor", dus is het goed.
Totdat ook DSS Ht en DSS Ehv voltooid zijn....

Bijkomend effect waar ProRail geen boodschap aan heeft is dat voor de personeelsdiensten Utrecht Centraal natuurlijk geen doorstroomstation is geworden, want personeel laat zich niet met wissels sturen en al helemaal niet in corridors drukken. Zodra er dus iets gebeurt dondert de zaak in mekaar, omdat mcn en hc in hun diensten vrolijk van corridor naar corridor overstappen en zo de "olievlekwerking" gewoon in stand houden. Dit wordt versterkt door de fysieke onmogelijkheid om personeelloze treinen nog te ontwijken.

Overigens geen nieuwe feiten of inzichten hoor, want al vele malen met woorden van gelijke strekking hier op het forum betoogd.

Woensdag 20 aug 2014 - 14:05:15
sjoerd
sjoerd
@ Klaasje: Nou, je kunt gerust zijn. Dat weet ik uit eigen ondervinding, en dan ook nog eens voor heel Nederland, zoals ook de maker van sporenplan.

Laatst bewerkt door sjoerd op Woensdag 20 aug 2014 om 14:05:39

Woensdag 20 aug 2014 - 14:34:28
treinjoop
treinjoop
Blijft het eigenlijk nog mogelijk om uit Gd via Ut naar Ah te rijden en terug na de voltooiing van DSSU?

Doe maar gek, want je bent al normaal genoeg.

Woensdag 20 aug 2014 - 14:42:02
mvboetzela
mvboetzela
Technisch: ja, er is een rijweg mogelijk waarmee je van een spoor uit Gd op een spoor naar Ah (en v.v.) terecht komt.
Uitvoering: nee, de lay-out voorziet niet in doorstromen van Gd richting Ah en het inpassen van zo'n verbinding is dus uitgesloten wegens teveel conflicten met andere corridors.

Woensdag 20 aug 2014 - 14:47:36
treinjoop
treinjoop
Bedankt voor het snelle antwoord. Ik probeer een DRGL in elkaar te zetten. Nu weet ik dat ik hier weer aanpassingen in moet doen die ik zonder DSSU niet had hoeven te doen.

Doe maar gek, want je bent al normaal genoeg.

Woensdag 20 aug 2014 - 14:57:53
nougo
nougo
Ja, dat is mogelijk...... MAAR enkel via de sprinter corridor Vndc - Bkl VV en in de richting Arnhem niet zonder de sprinter corridor Vndc-Bkl en de goederencorridors betuweroute-Asd/Amf aan de zuidkant van perron 4 en 5 in tegengestelde rijrichting te doorkruisen.

Dus om in de toekomst nog eens de IC Rotterdam - Arnhem nieuw leven in te blazen....

Woensdag 20 aug 2014 - 15:19:51
mvboetzela
mvboetzela
Kansloos, inderdaad.
De vorige layout van Ut heeft het een kleine 20 jaar uitgehouden, dus rond 2030 mag je weer plannen gaan maken voor een verbinding Ah-Gd-Rtd/Gvc.

Woensdag 20 aug 2014 - 16:29:22
broek53
broek53
Edb3 (wo 20 aug 2014 12:57:24 somda.nl): Zoals je zelf zei, zijn het geen kleuters die deze modeltreintjes laten rijden en scenario's ontwikkelen. Wou je zeggen dat dienstregelingexperts daarover dan niet nagedacht hebben of negeert men botweg de gevolgen?
Dat laatste. Dat moet althans wel, want welke dienstregelingmaker en welke bijsturi gsscenariomaker ik ook spreek, allemaal hebben ze dezelfde angst,, twijfel en/of onzekerheid of het gaat werken. Van gerede twijfel tot de absolute zekerheid dat het niet gaat werken, dat wel. Daarom ben ik ook zo verbijsterd dat met name NS het laat gebeuren. De individuen twijfelen, het collectief zwijgt en stemt toe. Een heel apart sociologisch fenomeen.

Dat bij ProRail de zaak gelijkgeschakeld is, dat snap ik wel in dit soort zaken (al zou je de mensen van Railverkeersleiding op het uitvoerende niveau eens moeten horen), maar dat NS niet het hele Haagse lobbyapparaat heeft ingezet om dit te voorkomen - ik kan er met mijn verstand niet bij.

Woensdag 20 aug 2014 - 17:45:28
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Ach, mijn verwachting is dat er op een zeker moment (en dat kan wellicht een aantal jaren duren) wel een keer iemand zijn mond open trekt. En als er dan nog iemand met dezelfde mening is, loopt het wel los. Tot die tijd staan de beste stuurlui aan wal. (En daarmee bedoel ik overigens niet menig forumlid alhier)

Woensdag 20 aug 2014 - 18:31:20
Arjan73
Arjan73
Mogelijkerwijs, mijzelf ervan bewust dat ik onzin opschrijf, heeft NS juist uitstekend lobbywerk verricht. Immers na de falende HSL Zuid exploitatie door HSA heeft NS onlangs onderhands de HSL Zuid exploitatie in handen gekregen. Vanwege het op haar beurt wegvallen van de enorme HSL Zuid concessie gelden heeft de 'spoorsector' vanuit Den haag een flinke bezuinigingsopdracht mee gekregen.
Als gevolg daarvan heeft ProRail de corridor exploitatie met bijbehorende doorstroomstations bedacht. Op haar beurt moet NS nog flink op haar bedrijfsprocessen gaan bezuinigen. Zodra de infra geheel op de corridor exploitatie is ingericht kunnen de dienstregeling en de bijbehorende personeelsdiensten vereenvoudigd worden en kosten bespaart worden. Nogmaals dit is een scenario die ik niet met keiharde feiten kan onderbouwen. Maar ja, waarom anders deze 'kaalslag' in de railinfra?

Woensdag 20 aug 2014 - 18:47:41
michaben
michaben
Personeelsdiensten indelen in vaste corridors per dag wil niet betekenen dat de kosten bespaard worden. Zeker op uitlopers van corridors waar de frequentie lager ligt kan het soms juist efficiënter zijn personeel via een andere route terug te sturen. Het voordeel van vereenvoudigde personeelsdiensten is dat je geen sneeuwbaleffect krijgt bij verstoringen doordat personeel niet op de juiste plek is. Laatste toen er een aanrijding met persoon te Rtz was vielen er twee treinen van Rtd richting Ut op rij uit omdat er geen personeel was, terwijl de treinen er stonden en er op die lijn geen verstoring was. Door personeel per dag op dezelfde corridor te houden kun je dat beter opvangen. Maar hetzelfde is mogelijk ook bereikbaar door inzet van een slim computersysteem dat op basis van welk traject eruit ligt en welke machinisten en conducteurs aan welke kant opgesloten zitten aangepaste dienstroosters kan genereren.

Laatst bewerkt door michaben op Woensdag 20 aug 2014 om 18:48:31

Woensdag 20 aug 2014 - 19:46:03
broek53
broek53
Arjan73 (wo 20 aug 2014 18:31:20 www.somda.nl): Mogelijkerwijs, mijzelf ervan bewust dat ik onzin opschrijf, heeft NS juist uitstekend lobbywerk verricht. Immers na de falende HSL Zuid exploitatie door HSA heeft NS onlangs onderhands de HSL Zuid exploitatie in handen gekregen. Vanwege het op haar beurt wegvallen van de enorme HSL Zuid concessie gelden heeft de 'spoorsector' vanuit Den haag een flinke bezuinigingsopdracht mee gekregen.
Als gevolg daarvan heeft ProRail de corridor exploitatie met bijbehorende doorstroomstations bedacht. Op haar beurt moet NS nog flink op haar bedrijfsprocessen gaan bezuinigen. Zodra de infra geheel op de corridor exploitatie is ingericht kunnen de dienstregeling en de bijbehorende personeelsdiensten vereenvoudigd worden en kosten bespaart worden. Nogmaals dit is een scenario die ik niet met keiharde feiten kan onderbouwen. Maar ja, waarom anders deze 'kaalslag' in de railinfra?
Het is onzin, maar dat schreef je zelf al. Het getuigt wel weer van de modern-nederlandse gewoonte om overal een complot in te zien, liefst zo ingewikkeld mogelijk.
Maar het is bewijsbaar onzin, alleen al vanwege de timing. DSSU dateert als plan van ver voor het HSL-debacle, het corridordenken van nog veel langer daarvoor het de hekel aan wissels zo mogelijk nog veel langer, als je het althans hebt over de onderhoudsdiensten.

De kaalslag komt door een paar dingen die ik al eens vaker heb genoemd. Het is mijn partculiere opvatting, waarvan ik overtuigd ben dat het ooit als de ware gang van zaken zal worden ontrafeld - vermoedelijk bij de parlementaire enquete die onvermijdelijk een keer zal komen.

Het is uiteraard een lang verhaal met veel kanten, maar laat ik er het zichtbare deel eventjes uitpikken als beeld.
* voorjaar 2010 kondigt Bert Klerk aan dat ProRail om te bezuinigen nodig van een boel wissels af wil. Als voorbeeld noemt hij Utrecht Centraal. "Het beste wissel is geen wissel"
* najaar 2010: Japans Spoor, dat is je-van-het. Een van de kenmerken: ze doen het met veel minder wissels (op een van de grote stations)
* direct na de winter 2010/11: al die winterellende komt van de wissels, dus als we die weghalen, is er ook veel minder winterellende. Bovendien kunnen we er dan Japans Spoor van maken --> veel wissels weghalen betekent een veel beter lopend spoorknooppunt.
Die laatste connectie is niet waar en is in een aantal opzichten zelfs vals, maar hiertegen is niemand meer openlijk in verzet gegaan. Het is alsof in de biologie een valse symbiose tot stand is gekomen en - dat ligt voor de hand: het is het meest zuivere voorbeeld van het sprookje van de Kleren van de Keizer dat ik ooit heb mogen aanschouwen.

En ik verbaas mij dus hogelijk dat het verreweg grootste slachtoffer, de NS, nooit publiekelijk geroepen heeft dat deze keizer geen kleren aanheeft. Ik vrees dat dat komt omdat de hofmeesters die het bij NS voor het zeggen hadden, de kleren van de keizer juist erg mooi vonden.

Laatst bewerkt door broek53 op Woensdag 20 aug 2014 om 19:46:42

Woensdag 20 aug 2014 - 20:00:23
phantom
phantom
De kaalslag in de infra is gebaseerd op het feit dat men denkt dat als er minder wissels zijn,dat er minder onderhoud nodig is en dus geld wordt bespaard.
Wat men vergeet met dit doosjes achtige denk gedoe is dat zoals al gezegd, straks een trein in bv Ht er voor kan zorgen dat er in Ut en Gd en Rtd niks of weinig meer rijd.
Men kan niet meer lokaal om een "probleem" heen rijden wat niet doet dat men in dat "doosje/pijpje" had verwacht,ofwel probleemloos een trein rijden.
En als je zoveel wissels hebt weg gewerkt dan ben je de mogelijkheid om lokaal en flexibel te handelen geheel kwijt,want als er geen wissel is dan sta je stomweg met zoveel treinen in de file te wachten tot het probleem is opgelost.

Woensdag 20 aug 2014 - 20:10:52
daniel_ddr
daniel_ddr
lint27 (wo 20 aug 2014 11:15:03 www.somda.nl): omdat je aan enkele sporen helemaal niks hebt om te keren (5, 8, 11, 12, 18, 19).
Op 8 zou nog een trein uit Amf kunnen keren, desnoods met omrijden via OZ wat vanuit die corridor veruit het makkelijkst gaat. Maar keren op spoor 9 gaat voor treinen uit die richting al best goed zonder echte conflicten.

Valt me wel op dat kennelijk ook buiten Ut nog een wissel gesaneerd wordt: je kunt nu bij Uto nog van het IC-spoor ri. Amf doorwisselen naar het IC-spoor uit Amf, maar die staat er op die tekening van Sporenplan niet meer op.
Een wisselstoring bij de fly-over van Blauwkapel heeft dan dus ook grotere gevolgen omdat een trein Gd - Ut - Amf vanaf spoor 11 of 12 niet meer via de lage sporen omgeleid kan worden zoals nu nog weleens gebeurd in zo'n geval.

Woensdag 20 aug 2014 - 21:51:57
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Omrijden via Utoz kan met max. 8 bakken en dat is best een beperking. Daarnaast kan dat door alleen snel via 102a zonder bemoeienis incl. procedures met de trdl Utoz. Overige sporen moet via trdl Utoz en dat kost extra tijd.

Woensdag 20 aug 2014 - 22:57:10
Edb3
Edb3
Het befaamde 'rondje rond de kerk', personeel op corridors inzetten. Daartegen is met succes en met hand en tand door de bonden gestreden. Dat zie ik niet gauw meer gebeuren, ook niet in het licht van efficiency, bezuinigingen etc...

Woensdag 20 aug 2014 - 23:39:57
ZJ37
ZJ37
rolandrail (wo 20 aug 2014 21:51:57 www.somda.nl): Omrijden via Utoz kan met max. 8 bakken en dat is best een beperking. Daarnaast kan dat door alleen snel via 102a zonder bemoeienis incl. procedures met de trdl Utoz. Overige sporen moet via trdl Utoz en dat kost extra tijd.
Omhalen via Utoz is natuurlijk niet corridor-bestendig want je gaat dan door de Sprinter-corridor Bkl-Db heen. Maar misschien dat structurele rangeerbewegingen niet meetellen.

Meest typerende voorbeeld is ook wel Ht waar spoor 1 van/naar Ut onbereikbaar gemaakt is. Maar als er toch een trein heen moet sleuren we die gewoon het halve land door (hoezo corridor rijden?) en anders kun je ook nog met zo'n lel fijn gaan rangeren op de vrije baan richting Vught (hoezo robuust?).

Donderdag 21 aug 2014 - 00:53:05
Ovindel
Ovindel
Toch opvallend dat Prorail dan weer wél laatst ten zuiden van Dtz overloopwissels naar beide kanten heeft aangelegd.

Donderdag 21 aug 2014 - 08:02:17
Edb3
Edb3
Ovindel (do 21 aug 2014 00:53:05 somda.nl): Toch opvallend dat Prorail dan weer wél laatst ten zuiden van Dtz overloopwissels naar beide kanten heeft aangelegd.
Is dat niet voor rijden naar de nieuwe tunnelsporen (maar dat lijkt me een ander topic)?

Donderdag 21 aug 2014 - 10:06:48
Roland55
Roland55
Als het niet zo triest was, is het vermakelijk om te lezen hoe alle Prorailers en NSR'ers elkaar hier bij dit topic vertellen hoe het zit. Daar hadden jullie dus de lef moeten hebben om DAT jullie bazen uit te leggen. Nu zijn het trieste en verbazingwekkend discussies achteraf, want DSSU wordt domweg zo ingevoerd en daar waar er nog een "lekje" overblijft wordt NAU er doorheen gestampt.

Donderdag 21 aug 2014 - 11:11:50
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Ovindel (do 21 aug 2014 00:53:05 somda.nl): Toch opvallend dat Prorail dan weer wél laatst ten zuiden van Dtz overloopwissels naar beide kanten heeft aangelegd.
De enige reden daarvoor zal zijn evt. tunnelevacuatie.

Donderdag 21 aug 2014 - 11:13:43
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Roland55 (do 21 aug 2014 10:06:48 somda.nl): Als het niet zo triest was, is het vermakelijk om te lezen hoe alle Prorailers en NSR'ers elkaar hier bij dit topic vertellen hoe het zit. Daar hadden jullie dus de lef moeten hebben om DAT jullie bazen uit te leggen. Nu zijn het trieste en verbazingwekkend discussies achteraf, want DSSU wordt domweg zo ingevoerd en daar waar er nog een "lekje" overblijft wordt NAU er doorheen gestampt.
Het IS uitgelegd aan de bazen maar de hoogste Prorail baas heeft nadat hij in een hoek was gepraat letterlijk gezegd dat hij het toch gaat doen. En ook jij weet heel goed dat wat wij van de werkvloer uitleggen aan onze bazen gelijk daar doodloopt door de huidige managmentcultuur.

Donderdag 21 aug 2014 - 11:41:28
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Yep, het gaat immers van boven naar beneden, de werkvloer moet alleen maar slikken (en bij Prorail er 600 uitvloeien) terwijl de verantwoordelijken voor dit plan oostindisch doof zijn.

Donderdag 21 aug 2014 - 11:57:31
ZJ37
ZJ37
En zo gaat het straks met Asd waarschijnlijk ook gebeuren: werkvloer zegt "kan niet", management "kan een beetje" en de bazen zien dat als een "kan best"!

Donderdag 21 aug 2014 - 13:17:41
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Ik wil niet in complotten denken maar het corridorplan gaat misschien alleen goed werken wanneer het treinpersoneel ook in corridor werkt dus de NS zal dit als een prima opstapje kunnen gebruiken.

Donderdag 21 aug 2014 - 14:16:44
broek53
broek53
Misverstandje wegwerken: personeel corridorgewijs inzetten is niet goedkoper, maar duurder. Reden waarom Bert Meerstadt (tot mijn verbijstering) een jaar of twee, drie geleden de personeeldienstenvereenvoudiging heeft doodverklaard. En dat nog voordat de haan driemaal gekraaid had.
M.a.w.: personeel in de corridors houden, zou gewoon de volgende kostenpost van DSSU zijn.

Laatst bewerkt door broek53 op Zondag 24 aug 2014 om 20:57:34

Donderdag 21 aug 2014 - 14:22:31
mvboetzela
mvboetzela
ZJ37 (do 21 aug 2014 11:57:31 www.somda.nl): En zo gaat het straks met Asd waarschijnlijk ook gebeuren: werkvloer zegt "kan niet", management "kan een beetje" en de bazen zien dat als een "kan best"!
En het Ministerie I&M zegt vervolgens: minder wissels = minder geld en daarom gaat ook dat door. Met als gevolg dat een kapotte trein bij Breukelen straks de gehele corridor Alkmaar/Schiphol - Arnhem/'s-Hertogenbosch platlegt, omdat ook omleiden via Hilversum niet meer kan.
En zoals al uitgelegd blijft het door de personeelsdiensten nooit langer dan een half uur binnen de corridor en met de huidige capaciteit op de bijsturing komt dat dus ook de rest van de dag niet meer goed.

Donderdag 21 aug 2014 - 14:28:48
mvboetzela
mvboetzela
broek53 (wo 20 aug 2014 19:46:03 www.somda.nl):
* najaar 2010: Japans Spoor, dat is je-van-het. Een van de kenmerken: ze doen het met veel minder wissels (op een van de grote stations)
En wat "men" er niet bij heeft verteld is dat er rond Tokyo diverse grote, wisselrijke stations liggen die zo zijn ingericht dat alles in "Tokyo Centraal zonder wissels" ook alleen maar door hoeft te rijden en er op dat station ook geen personeelswisseling plaatsvindt.
Daarnaast is het onderhoud in Japan zo geregeld (en gefinancierd) dat de overgebleven wissels nauwelijks storen, vanwege voldoende preventief onderhoud en een zeer korte hersteltijd hebben.
Beide factoren leiden echter af van de hoofdboodschap: "minder wissels = minder storingen = minder kosten = beter".
En niemand die dat aan den Keizer heeft willen/durven/kunnen duidelijk maken.
Op een gegeven moment zal het juk de trein wel gaan keren: bij een wekelijkse ineenstorting van het landelijk treinverkeer om het minste of geringste zal er vroeg, maar waarschijnlijk laat wel rumoer vanuit de Kamer gaan komen.

Donderdag 21 aug 2014 - 14:43:21
john2
john2
De denkwijze en werkwijze van ambtenaren is zoals er gekeken word, dus langzaam. Eerdat er iets tot het brein van ambtenaren door dringt is er al leed geschied voor dat er actie word ondernomen.

Donderdag 21 aug 2014 - 16:28:49
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
@Broek53; Het verbaasd me nou juist dat personeel gekoppeld aan materieel en pendelend in dezelfde corridor minder efficiënt is dan het steeds overgaan in andere series (huidige situatie).
M.i. Kost het ongelofelijk veel moeite om zoiets als de huidige situatie in elkaar te zetten en zal veel hoofdbrekers zorgen en bij verstoring nog meer hoofdbrekers terwijl 'gewoon' op en neer pendelen eenvoudig rekenwerk zal zijn.
Maar ik ben op personeelsdiensten een totale leek waaruit het dus blijkt

Donderdag 21 aug 2014 - 16:30:49
Arjan73
Arjan73
john2 (do 21 aug 2014 14:43:21 www.somda.nl): De denkwijze en werkwijze van ambtenaren is zoals er gekeken word, dus langzaam. Eerdat er iets tot het brein van ambtenaren door dringt is er al leed geschied voor dat er actie word ondernomen.
nou nou nou, dat is echt niet waar. Het is het beleid waar men niet zo 1,2,3 vanaf kan wijken.

Donderdag 21 aug 2014 - 16:42:43
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
gvttreinen (do 21 aug 2014 16:28:49 www.somda.nl): @Broek53; Het verbaasd me nou juist dat personeel gekoppeld aan materieel en pendelend in dezelfde corridor minder effici�nt is dan het steeds overgaan in andere series (huidige situatie).
M.i. Kost het ongelofelijk veel moeite om zoiets als de huidige situatie in elkaar te zetten en zal veel hoofdbrekers zorgen en bij verstoring nog meer hoofdbrekers terwijl 'gewoon' op en neer pendelen eenvoudig rekenwerk zal zijn.
Maar ik ben op personeelsdiensten een totale leek waaruit het dus blijkt
Er zit een flinke mismatch tussen begin- en eindpunten van de diverse treinseries/corridors en de standplaatsen van het personeel. Je kunt het personeel wel laten pendelen, maar ze moeten wel van en naar de standplaats en ook nog pauzes hebben.

Dick van den Hoven

Donderdag 21 aug 2014 - 17:03:25
ZJ37
ZJ37
Gaten in de personeelsdiensten ontkom je bijna nooit aan. Het moet wel erg toevallig uitkomen dat je een slag kan maken van 8 uur met in het midden een pauze.

Maar of het veel minder efficiënter wordt dan op de huidige wijze vraag ik me ook af. Veel diensten grossieren in passagieren, slagje hier, passagieren, slagje daar,... Binnen een corridor kun je die dienstenook redelijk efficiënt in elkaar draaien door desnoods eerst een lange slag en daarna de 2e slag ergens halverwege af te kappen.

Dat dit saaier is voor het rijdend personeel mag duidelijk zijn en het zal vast ook niet aan 24 regeltjes voldoen, maar daar gaat het hier ook even niet om.

Donderdag 21 aug 2014 - 17:05:31
john2
john2
Arjan73 (do 21 aug 2014 16:30:49 www.somda.nl):
john2 (do 21 aug 2014 14:43:21 www.somda.nl): De denkwijze en werkwijze van ambtenaren is zoals er gekeken word, dus langzaam. Eerdat er iets tot het brein van ambtenaren door dringt is er al leed geschied voor dat er actie word ondernomen.
nou nou nou, dat is echt niet waar. Het is het beleid waar men niet zo 1,2,3 vanaf kan wijken.
Arjan73, soms zelf ambtenaar? Heb de indruk dat je, je aangesproken voelt. Mijn tekst was en is met een vleugje humor richting de ambtenarij. Het beleid wat jij benoemd is door ambtenaren in werking gezet, dus kan het beleid weer veranderd worden. Tenminste als er aan het beleid niet halsstarrig word vastgehouden. Ik had er al rekening mee gehouden dat op mijn opmerking commentaar zou komen.

Donderdag 21 aug 2014 - 17:14:36
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
En terecht, want "de ambtenaren" - dat wordt niet gespecificeerd - kunnen hier ook lang niet allemaal iets aan doen dan gewoon het beleid uitvoeren. Maar er wordt wel een zeer algemene uitspraak ("Eerdat er iets tot het brein van ambtenaren door dringt is er al leed geschied voor dat er actie word ondernomen.") gedaan die ronduit beledigend is. Het is voor hen ook maar gewoon werk hoor.
Dit alles los van mijn standpunt over DSSU, dat dan weer wel.

Donderdag 21 aug 2014 - 17:19:57
john2
john2
Na de opmerking van Bert13, mijn welgemeend excuus voor diegene die zich aangesproken voelen. Het was en is niet direct beledigd bedoelt. Dan laten we het maar op het beleid houden waar de ambtenaren zich aan moeten houden.

Donderdag 21 aug 2014 - 17:24:43
vrijgezel
vrijgezel
ZJ37 (do 21 aug 2014 17:03:25 www.somda.nl): Gaten in de personeelsdiensten ontkom je bijna nooit aan. Het moet wel erg toevallig uitkomen dat je een slag kan maken van 8 uur met in het midden een pauze.

Maar of het veel minder efficiënter wordt dan op de huidige wijze vraag ik me ook af. Veel diensten grossieren in passagieren, slagje hier, passagieren, slagje daar,... Binnen een corridor kun je die dienstenook redelijk efficiënt in elkaar draaien door desnoods eerst een lange slag en daarna de 2e slag ergens halverwege af te kappen.

Dat dit saaier is voor het rijdend personeel mag duidelijk zijn en het zal vast ook niet aan 24 regeltjes voldoen, maar daar gaat het hier ook even niet om.
Het personeel meer in corridors laten rijden is in het verleden niet zo goed gegaan. Wie herhinnerd zich nog de term "rondje-om-de-kerk" [uit 2001] en alle ellende die daaruit voortvloeide. Voor diegene die dat exemplaar nog hebben (ook te koop bij de NVBS-winkel (?) in Amf): lees eens "Najaarsdip" uit "Op de Rails" 2001-4 blz. 151 e.v. van [wijlen] Bert Steinkamp!
Ik heb de indruk dat dit nog steeds gevoelig ligt bij het rijdend personeel van NSR.

Donderdag 21 aug 2014 - 17:54:22
kleine_man
kleine_man
Het probleem is dat vooral ProRail vastloopt in zijn eigen logica.

Een kleine 10-tal jaren terug waren er ongeveer 300 passages sts. Er reden ook ongeveer 300 ritten met materieel zonder ATB, dus dat moest van ATB worden voorzien. Echter het aantal passages sts is niet afgenomen.

Door de afgelopen jaren stelselmatig wissels de schuld te geven van alle ellende, zorgt ervoor dat je wissels moet reduceren. Dat de wissels niet de oorzaak waren van de ellende zal straks blijken. Maar ja, dan zijn de excel managers alweer vertrokken.

Het verbaasd mij nog steeds dat er sinds 9 juni maar 1 incident is geweest dat waardoor er op grote schaal geen treinverkeer mogelijk was.

DSSU zorgt ervoor dat er maar 1 dienstregelingsmodel mogelijk is, terwijl ETMET bijvoorbeeld de deur opent voor een verbinding ah-gvc. DSSU maakt dat een stuk moeilijker.

Het vervelende is dat het eerst mis moet gaan en de reiziger met de ellende zit. Men wijzigd pas als de publieke opinie veranderd.

Donderdag 21 aug 2014 - 18:12:55
michaben
michaben
ZJ37 (do 21 aug 2014 17:03:25 somda.nl): Maar of het veel minder efficiënter wordt dan op de huidige wijze vraag ik me ook af. Veel diensten grossieren in passagieren, slagje hier, passagieren, slagje daar,... Binnen een corridor kun je die dienstenook redelijk efficiënt in elkaar draaien door desnoods eerst een lange slag en daarna de 2e slag ergens halverwege af te kappen.
Het lijkt me dat de voornaamste reden dat het minder efficiënt kan zijn is dat je simpelweg minder keuze hebt uit beschikbare treinen in één corirdor. Personeel wordt het efficiëntste ingezet als alle pauzes en keertijden aan het minimum voldoen wat afgesproken is in respectievelijk de CAO en plannormen. Stel dat de keertijd van een treinserie 10 minuten is, maar volgens de afspraken zou de machinist 15 minuten pauze moeten hebben, dan kan deze dus niet die terugrit rijden. Maar als de volgende trein in dezelfde corridor pas een half uur later gaat, dan zit je dus met een te lange pauze. Door de machinist via een andere corridor te sturen kan dan efficiënter zijn.

Met PHS (in combinatie met corridors) zullen er veel meer treinen per corridor rijden, en kan het dus zijn dat in een aantal corridors het wel efficiënter wordt personeel per dag op een vaste corridor in te zetten, en vanwege wegbekendheid en variatie in het werk per dag te wisselen van corridor. Dus misschien dat het plan ooit nog terugkomt, maar PHS laat nog wel evenop zich wachten.

Donderdag 21 aug 2014 - 20:22:40
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
@ZJ37; daarom is het beter om standplaatsen en opstelterreinen aan de periferie te hebben, daar waar de spitsstromen beginnen/eindigen, scheelt ledig matritten, passagieren en versterken op DSS knooppunten.
In geval van Utrecht dus bijvoorbeeld Geldermalsen, Woerden, Breukelen en Veenendaal in plaats van Utctw en Utoz.
Analoog aan sommige grootstedelijke metronetten waar de werkplaatsen en opstelterreinen nabij eindpunten liggen.

Donderdag 21 aug 2014 - 21:10:30
michaben
michaben
Dat is qua bijsturing echter minder gunstig, en ook qua beveiliging (tegen onverlaten). Bij grote metronetten waar men dit doet zijn die emplacementen soms behoorlijk van formaat, bij echte grote metronetten in het buitenland soms tientallen sporen bij elk eindpunt. Met een emplacement bij bijvoorbeeld Vndc zou je voor de (1)7400 op hooguit drie of vier treinen uitkomen die daar opgesteld kunnen worden 's nachts, en bij Bkl en Wd zal het ook niet veel meer zijn. En dat maakt het erg lastig voor de bijsturing, nu kan je vaak een verstoorde omloop corrigeren door de stellen 's nachts te herschikken op het emplacement. Het is eigenlijk net als DSSU zelf, ideaal als er nul storingen zijn, maar onhandig als je moet gaan bijsturen.

Op termijn, als alle spoorverdubbelingen afgerond zijn, verwacht ik trouwens nog wel een doorkoppeling van de sprintercorridor Gdg-Wd, nu heb je aan de ene kant de 9700 en 19800 die keren op Gdg, en 10 minuten verderop heb je de 6100 die keert te Wdmv, en op termijn wordt die 6100 nog aangevuld in het kader van het Randstadspoor. Het keren via het keerspoor duurt nu al langer dan doorrijden tussen deze twee stations, het is dat de huidige infrastructuur geen ruimte over heeft voor deze doorgaande treinen.

Donderdag 21 aug 2014 - 21:25:43
IC140
IC140
En ik verbaas mij dus hogelijk dat het verreweg grootste slachtoffer, de NS, nooit publiekelijk geroepen heeft dat deze keizer geen kleren aanheeft. Ik vrees dat dat komt omdat de hofmeesters die het bij NS voor het zeggen hadden, de kleren van de keizer juist erg mooi vonden.
Een belangrijk probleem is volgens mij dat ook bij NS de personen die 'iets moeten vinden' van nieuwe infra bij de afdelingen zitten die alleen naar een Basisuurpatroon kijken en de afdelingen die een Basisdagen en Specifieke dag moeten maken de infra als fait-accompli binnengeschoven krijgen.

Laatst bewerkt door IC140 op Donderdag 21 aug 2014 om 21:48:27

Donderdag 21 aug 2014 - 21:37:23
broek53
broek53
Ik denk het, jij zegt het. Het was lang geleden, bij de "oude" NS al een kwestie dat wat nu de Lokale Planning heet, niet geraadpleegd werd.
(Met uitzondering van Amsterdam overigens, want dat was zo ingewikkeld dat er tot midden jaren negentig niet eens een echte BSO van bestond.)

Vrijdag 22 aug 2014 - 00:54:00
maigoda
maigoda
kleine_man (do 21 aug 2014 17:54:22 somda.nl): Het probleem is dat vooral ProRail vastloopt in zijn eigen logica.

Een kleine 10-tal jaren terug waren er ongeveer 300 passages sts. Er reden ook ongeveer 300 ritten met materieel zonder ATB, dus dat moest van ATB worden voorzien. Echter het aantal passages sts is niet afgenomen.
Om te beginnen heeft er nooit een verband bestaan tussen het aantal STS-passages en het aantal treinen dat nog zonder ATB reed. Verder is het aantal STS-passages, domweg in aantal bekeken, wel degelijk gedaald. In 2004 was het aantal 284, in 2013 was het aantal 170. En in die vermindering moet je ook nog meenemen dat het aantal treinen dat nu per dag rijdt, in 2004 ook nog een stuk lager was. Zou dat aantal treinen hetzelfde zijn gebleven, dan zou het aantal STS-passages in 2013 nog lager zijn geweest dan 170 stuks.
Groetjes,
Emiel

Zaterdag 23 aug 2014 - 21:57:05
charta
charta
mvboetzela (do 21 aug 2014 14:28:48 www.somda.nl):
En wat "men" er niet bij heeft verteld is dat er rond Tokyo diverse grote, wisselrijke stations liggen die zo zijn ingericht dat alles in "Tokyo Centraal zonder wissels" ook alleen maar door hoeft te rijden en er op dat station ook geen personeelswisseling plaatsvindt.
Daarnaast is het onderhoud in Japan zo geregeld (en gefinancierd) dat de overgebleven wissels nauwelijks storen, vanwege voldoende preventief onderhoud en een zeer korte hersteltijd hebben.
Beide factoren leiden echter af van de hoofdboodschap: "minder wissels = minder storingen = minder kosten = beter".
En niemand die dat aan den Keizer heeft willen/durven/kunnen duidelijk maken.
Op een gegeven moment zal het juk de trein wel gaan keren: bij een wekelijkse ineenstorting van het landelijk treinverkeer om het minste of geringste zal er vroeg, maar waarschijnlijk laat wel rumoer vanuit de Kamer gaan komen.
Uit alle rapporten is ook nooit iets vermeld over Japanse stations die enigszins overeenkomen met Nederlandse. Osaka is vergelijkbaar met Ht en het aantal wissels is bijna gelijk. Maar zo'n verhaal laat je bij een doelredenering natuurlijk achterwege.

Zaterdag 23 aug 2014 - 22:31:59
tochjo
tochjo
mvboetzela (do 21 aug 2014 14:22:31 www.somda.nl):
En het Ministerie I&M zegt vervolgens: minder wissels = minder geld en daarom gaat ook dat door. Met als gevolg dat een kapotte trein bij Breukelen straks de gehele corridor Alkmaar/Schiphol - Arnhem/'s-Hertogenbosch platlegt, omdat ook omleiden via Hilversum niet meer kan.
In de beantwoording van Kamervragen (www.rijksoverheid.nl) heeft staatssecretaris Mansveld expliciet aangegeven dat voor het traject Amsterdam - Utrecht de omleidingroute via Hilversum behouden blijft. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat toekomstige praktijk gelijk is aan hedendaagse theorie.

Zaterdag 23 aug 2014 - 22:46:44
daniel_ddr
daniel_ddr
Iets wat trouwens ook al zichtbaar was op Sporenplan: er ligt in DSSU nog gewoon een wissel van spoor 5 naar de buurtsporen (zelfs de Landstraat kan je zo nog op). Andere kant op is wat onhandiger omdat je dan over spoor 8 of 9 moet en vervolgens dwars door de sprintercorridor ri. Gdm/Db heen omdat je pas na Utvr weer kunt doorwisselen.

Als je Ut - Amf via Hvs wilt omleiden wordt het al lastiger trouwens dat kan alleen via spoor 9 als je nog wel doorgaand wilt rijden vanuit Gd en dan krijg je er gratis een conflict met de tegentrein bij (dus halveren treindienst of de tegen-IC op Uto laten wachten). Plus een grote kans dat je de 2000 eruit kunt gooien omdat die ook uitsluitend op 9 kan keren, want vanaf 11 of 12 moet je tot Hmla links rijden.

Zaterdag 23 aug 2014 - 23:14:55
michaben
michaben
Dwars door de sprintercorridor klinkt met ProRail oren erg dramatisch, maar valt volgens mij wel mee, die sprintercorridor rijdt om de 10 minuten, een kruisende beweging kost je hooguit 2,5 minuut (minuut voor rijweg instellen en vertrekprocedure zodra witte lamp brand, en 1,5 minuut om een kilometer lang met 40km/u door emplacement karren tot je laatste bak van de wissels af is).

Gd - Amf omleiden via Hvs doet men nu ook al liever niet, laatste keer dat men dit probeerde bij werkzaamheden liep dit flink in de soep bij Hvs. Maar als men dit ooit nog eens wil proberen vermoed ik dat men de treindienst knipt bij Ut, de treinen uit Amf keren op spoor 4, en de treinen vanuit Gd op spoor 9 en via het keerspoor achter 20/21 (en mogelijk via 11? In een oude versie van het DSSU kaartje was nog een wissel opgenomen om vanaf spoor 11 ook richting Gd te kunnen rijden, en dat lijkt me geen overbodige luxe).

Laatst bewerkt door michaben op Zaterdag 23 aug 2014 om 23:16:30

Zondag 24 aug 2014 - 11:46:21
daniel_ddr
daniel_ddr
michaben (za 23 aug 2014 23:14:55 www.somda.nl): Dwars door de sprintercorridor klinkt met ProRail oren erg dramatisch, maar valt volgens mij wel mee, die sprintercorridor rijdt om de 10 minuten, een kruisende beweging kost je hooguit 2,5 minuut
Dan nog moet het maar net goed uitkomen: je mag eerst het sprinterspoor uit Db kruisen en vervolgens tot voorbij Utvr over het sprinterspoor ri. Db. Omdat het overloopwissel pas na Utvr ligt moet je ruimer achter de sprinter aan om geen rijweg naar een rood sein te krijgen (dat mocht toch niet meer?)
Gd - Amf omleiden via Hvs doet men nu ook al liever niet, laatste keer dat men dit probeerde bij werkzaamheden liep dit flink in de soep bij Hvs.
Dat kwam vooral omdat men probeerde elk kwartier een omgeleide trein te rijden, dat past inderdaad niet omdat je onhandig lang staat te keren (met een overstap op Hvs ben je sneller dan met de omgeleide trein)
Maar als men dit ooit nog eens wil proberen vermoed ik dat men de treindienst knipt bij Ut, de treinen uit Amf keren op spoor 4, en de treinen vanuit Gd op spoor 9 en via het keerspoor achter 20/21
Op die manier zijn bussen voor doorgaande reizigers nog een betere optie. Vanaf spoor 4 met een IC naar Amf levert je namelijk een vervroegd vertrek op om geen last van de sprinter te hebben en dan haalt een doorgaande reiziger de overstap dus niet.
(en mogelijk via 11? In een oude versie van het DSSU kaartje was nog een wissel opgenomen om vanaf spoor 11 ook richting Gd te kunnen rijden, en dat lijkt me geen overbodige luxe).
Met een overloopje bij Utwaw bereik je meer, dan zou je ook nog op 12 kunnen keren.

Zondag 24 aug 2014 - 13:30:01
michaben
michaben
daniel_ddr (zo 24 aug 2014 11:46:21 somda.nl): Omdat het overloopwissel pas na Utvr ligt moet je ruimer achter de sprinter aan om geen rijweg naar een rood sein te krijgen (dat mocht toch niet meer?)
Ik dacht dat dat plannormen waren, gaat dat ook al voor bijsturing gelden?
daniel_ddr (zo 24 aug 2014 11:46:21 somda.nl):
Met een overloopje bij Utwaw bereik je meer, dan zou je ook nog op 12 kunnen keren.
Dat past dan denk ik niet in het hele doorstroomgedoe dat je eerst een stukje links moet rijden. De verbinding vanaf spoor 11 richting Gd is namelijk niet alleen voor de bijsturing vereist, maar zelfs voor de reguliere dienst! Het DSSU plan zoals dit op sporenplan staat is nog afkomstig uit de tijd dat we de (20)500 en (2)1700 hadden die in Ut gcombineerd werden. De huidige opzet met de 2000 die een cross-platform overstap biedt op de (12)500 in Ut is geheel niet mogelijk met dit plan! Deze overstap is slechts vanuit Amf richting Gd aan te bieden, maar niet andersom, daarvoor zou je namelijk vanaf spoor 11 of 12 richting Gd moeten kunnen. Dus of de genoemde overloop, of de huidige vorkaansluiting toch behouden (wissel 1175) is gewoon hard nodig. Waarbij de tweede optie, vork behouden, mij het gunstigste lijkt.

Laatst bewerkt door michaben op Zondag 24 aug 2014 om 13:30:40

Zondag 24 aug 2014 - 14:04:16
mvboetzela
mvboetzela
michaben (zo 24 aug 2014 13:30:01 www.somda.nl):
daniel_ddr (zo 24 aug 2014 11:46:21 somda.nl): Omdat het overloopwissel pas na Utvr ligt moet je ruimer achter de sprinter aan om geen rijweg naar een rood sein te krijgen (dat mocht toch niet meer?)
Ik dacht dat dat plannormen waren, gaat dat ook al voor bijsturing gelden?
Als ik het goed volg ging dit citaat over een verbinding Gd-Ah. Dat is geen bijsturing, maar planning, want momenteel is die corridor niet gepland en hoeft dus ook niet bijgestuurd te worden.

Zondag 24 aug 2014 - 15:29:45
IC140
IC140
Volgens mij ging het om het (al dan niet planmatig) omleiden van treinen Asd - Ut via Hvs.

Overigens moeten ook in de bijsturing omgeleide treinen steeds meer aan de plannormen voldoen. Niet zo zeer op het moment zelf, maar bij het vaststellen van de vaste omleidingstabellen moet ook aan de plannormen worden voldaan, al zijn ze daar nog niet zo streng in als bij de planning.

Overigens is het ook in de planning van belang dat het mogelijk blijft. Bij een buitendienststelling op Asd - Ut hoop ik toch echt dat we niet iedereen in de 5700 hoeven te stoppen.

Zondag 24 aug 2014 - 19:03:16
broek53
broek53
Tsja. Maar als de omleidingsdienstregelingen ook al niet meer gepland mogen worden met een 'stop-op-de-inrijder' en ook niet meer uitgebogen mogen worden, dan geef ik je op een briefje dat je er nimmer meer doorheen komt, althans bij treinfrequenties zoals op Asd - Hvs.

Zondag 24 aug 2014 - 21:30:24
IC140
IC140
Gelukkig wordt het 'uitbuigverbod' niet gehandhaafd in dagplan. Zonder uit te buigen kom je inderdaad nergens.

Maandag 25 aug 2014 - 06:38:34
ZJ37
ZJ37
Men is inmiddels wel zo "wijs" om bij de tot stand koming van de nieuwe infra te Asd lessen te willen trekken uit DSSU. Al merk ik daarbij wel dat die lessen voornamelijk inhouden dat vooral op de te Ut ingeslagen weg verder moet worden borduurd.

Maandag 25 aug 2014 - 06:40:14
ZJ37
ZJ37
IC140 (zo 24 aug 2014 21:30:24 www.somda.nl): Gelukkig wordt het 'uitbuigverbod' niet gehandhaafd in dagplan. Zonder uit te buigen kom je inderdaad nergens.
Met Dagplan heb je nog geen landelijk herontontworpen dienstregeling. Met DSSU al bijna schier onmogelijk, met Asd idem en maar te zwijgen als je ze samenvoegt in de puzzel.

Vrijdag 13 feb 2015 - 17:00:27
mren
mren
Wie het DSSU- (en VleuGel-)verhaal wil horen van de projectleider van dit project, is komende dinsdagavond (17e) welkom bij de NVBS in Hilversum.

Er is ruimte voor vragen en discussie die avond

Adres en route: nvbs.com

Laatst bewerkt door mren op Vrijdag 13 feb 2015 om 17:00:59

Vrijdag 13 feb 2015 - 23:03:18
SchuurB
SchuurB
Ik kan helaas niet... wordt er een videootje van gemaakt zodat het terug te kijken is?

Laatst bewerkt door SchuurB op Vrijdag 13 feb 2015 om 23:04:10

Zondag 15 feb 2015 - 16:03:56
cuneo56
cuneo56
Even een vraag over dit weekend (14+15-02-2015):
Wat zijn de werkzaamheden dat dit weekend sporen 14 en 15 niet gebruikt worden?
Heb bij m'n 4 overstappen dit weekend geen enkele activiteit kunnen waarnemen, dat maakt me nieuwsgierig.

Zondag 15 feb 2015 - 21:51:40
daniel_ddr
daniel_ddr
Vast spookwerkzaamheden, hebben ze in Ut vaker last van in het weekend (ben inmiddels de tel kwijt hoe vaak er sporen uit liggen daar zonder dat je er ook maar iets ziet gebeuren)

Zondag 15 feb 2015 - 22:23:33
train85
train85
Wat ik kan vinden waren er werkzaamheden aan het perron en overkapping t.b.v. project Groot Utrecht. Of er daadwerkelijk wel of niet gewerkt is, heb ik niet opgelet vandaag bij het 2 keer passeren van Ut.

www.mat64.nl

Zondag 15 feb 2015 - 22:35:57
cuneo56
cuneo56
Bedankt beiden, Hoef ik in ieder geval niet extra langs een opticien.

Maandag 16 feb 2015 - 10:30:05
ZJ37
ZJ37
mren (vr 13 feb 2015 17:00:27 www.somda.nl): Wie het DSSU- (en VleuGel-)verhaal wil horen van de projectleider van dit project, is komende dinsdagavond (17e) welkom bij de NVBS in Hilversum.

Er is ruimte voor vragen en discussie die avond

Adres en route: nvbs.com
Bedenk maar alvast een hoop kritische vragen

Woensdag 18 feb 2015 - 00:00:31
tochjo
tochjo
Ik lees op www.somda.nl dat vanaf de zomer de 6000 ook van Ut naar Tl station Utl zal overslaan. Mag ik concluderen dat dit een direct gevolg is van de koppeling 9800 en 6000 om tijd te winnen voor in- en uitstappen te Ut en dat het eerste zal gebeuren zodra het laatste gebeurt (ik meen week 29)?

Woensdag 18 feb 2015 - 09:19:02
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Juist niet meer overslaan staat er volgens mij.
Wwel boeiend is de evt. koppeling van de 16000 met de 6100, want de 6100 is max ix SLT vanwege de normtijden bij ombouwen op Wdmv. Kan zijn dat er gekozen wordt om met 2 mcn'n te gaan rijden maar dat is duur. Reizigers ten zijden van Ut laten staan niet

Woensdag 18 feb 2015 - 09:19:42
evangoor
evangoor
Ah, fraai. Miljarden infrastructuur om de reizigers op de korte afstand in de trein te krijgen. En net voor de opening wordt het voorstadsverkeer zo onaantrekkelijk gemaakt dat iedereen een alternatief heenkomen zoekt. Jammer hoor! Denk dat we nu een 5 minuten busdienst nodig hebben, als die mensen naar de bus overlopen. De auto (met al die snelwegen rondom Lunetten) is natuurlijk ook een goede kanshebber.

Woensdag 18 feb 2015 - 09:20:31
tochjo
tochjo
rolandrail (wo 18 feb 2015 09:19:02 www.somda.nl): Juist niet meer overslaan staat er volgens mij.
Ik doel op het volgende: "Als gevolg van werkzaamheden rond Utrecht Centraal moet Utrecht Lunetten vanaf de zomer tot eind dit jaar ook in de zuidelijke richting twee keer per uur bediend worden (enkel door de Sprinters van en naar Den Bosch)."

Laatst bewerkt door tochjo op Woensdag 18 feb 2015 om 09:20:56

Woensdag 18 feb 2015 - 09:45:58
broek53
broek53
rolandrail (wo 18 feb 2015 09:19:02 www.somda.nl): Juist niet meer overslaan staat er volgens mij.
Wwel boeiend is de evt. koppeling van de 16000 met de 6100, want de 6100 is max ix SLT vanwege de normtijden bij ombouwen op Wdmv. Kan zijn dat er gekozen wordt om met 2 mcn'n te gaan rijden maar dat is duur. Reizigers ten zuiden van Ut laten staan niet
ik denk dat zelfs zwartkijkers als ik nog onderschatten wat zo'n grap als een paar DSSU's in den lande NS aan explotatiekosten gaat kosten. Ik zie al lijnvoeringen ontstaan van Breda tot Leiden via Den Bosch bijvoorbeeld, zonder mogelijkheid om ergens iets aan de samenstelling te doen.
Volgens mij is de vuistregel dat wat je aan onderhoud van de infra bespaart, meervoudig wordt uitgegeven aan exploitatiekosten. Die afweging kon de integrale NS vroeger wel maken - zo is bijvoorbeeld Amsterdam CS in de loop der jaren van kopstation tot doorstroomstation geworden. In het gescheiden kerkje is de winst van de een het verlies van de ander. En die ander (NS) heeft als organisatie vreselijk zitten slapen toen de een de zaak japans aanpakte, dat wordt mij met de week duidelijker.

Woensdag 18 feb 2015 - 09:52:06
ZJ37
ZJ37
Kleine nuance: de inhoudelijk deskundigen hebben al jaren hiervoor gewaarschuwd. Echter komt het nieuws pas na 3x doorfluisteren bij de gemandateerden terecht. Het verhaal is dan van "kan niet" via "gaat moeilijk" naar "lijkt te kunnen" tot een "moet kunnen" conclusie vertaald. Zo ging het met DSSU en straks met DSSA ook. Men kent alle nadelen, maar men wíl het niet weten.

Woensdag 18 feb 2015 - 10:55:24
broek53
broek53
Kweet wel ongeveer hoe de hazen intern lopen, maar dat neemt niet weg dat NS er van harte mee akkoord is gegaan. Interessant zal zijn om te zien hoe NS van Prorail weg gaat manoevreren als de onmogelijkheden en nadelen van DSSU duidelijk beginnen te worden. Dat NS dat gaat doen, is wel zeker - het is meer een kwestie van timing. Het publieke geheugen is niet zo lang, dus dat gaat gebeuren vanaf 2018 schat ik.
ik denk dat we vanaf 2020 te maken gaan krijgen met studies om Utrecht van Knelpunt naar Knooppunt om te tovere. En dat noemen we dan KNUT

Woensdag 18 feb 2015 - 12:17:40
phantom
phantom
Dat woord KNUT is aardig gevonden,ik ben enkel bang dat als er nog meer is gewijzigd aan de spoor infra en er bv te Utrecht weer is een meltdown is,dat veel meer reizigers dat woord maar dan zonder de N gaan gebruiken.
Want dan staat BV straks iemand in Limburg vast vanwege niet rijdende treinen.
Of er strand in Friesland een trein op de vrije baan,en daardoor rijden er geen treinen meer in Rotterdam omdat bijsturen/ om het probleem heen rijden niet meer gaat.
En natuurlijk gaat NS strak als er iets fout gaat nadat men als een blind paard toch is meegegaan en de problemen heeft weg geschoven,roepen naar prorail dat daar de schuld ligt.
Afschuiven of dingen wegwuiven daar is men kampioen in

Laatst bewerkt door phantom op Woensdag 18 feb 2015 om 12:17:59

Woensdag 18 feb 2015 - 12:41:01
DingeZ
DingeZ
Facebook DingeZZ
NS, om preciezer te zijn NedTrain, zit op dit moment al in de clinch met ProRail over DSSU, omdat Utctw vanaf 12a en lager niet meer te bereiken is. ProRail weigert echter iets aan te passen aan de huidige werkzaamheden, ze willen het eerst afmaken.

Woensdag 18 feb 2015 - 13:19:37
broek53
broek53
Uiteraard, dat snap ik maar al te goed. Men heeft echt geen idee wat een werk er achter zo'n project zit en iets essentieels wijzigen als even een wisselverbindkje toevoegen, dat kan echt niet zonder het project een tijd stil te leggen.

Blijft het feit ook hier dat nedTrain heeft zitten slapen, dan wel zich beroept op NSR dat had moeten zorgen dat de rangeerdelen er wel kunnen komen. Fijn, zo'n versplinterd bedrijf, nietwaar?
Dat alles neemt niet weg dat ProRail hier de hoofd-veroorzaker is, daar gaat het niet om. Maar als je een tovenaarsleerling ergens op loslaat, gaat het in het begin best goed, totdat de consequenties van die onvoldoende doordachte toverkunsten aan de oppervlakte komen. Dan is het wachten op de echte Tovenaar om het weer recht te zetten. Of recht te praten, natuurlijk .

Woensdag 18 feb 2015 - 13:24:45
broek53
broek53
phantom (wo 18 feb 2015 12:17:40 www.somda.nl): Dat woord KNUT is aardig gevonden (..)
Ik realiseer mij dat lang niet iedereen snapt waaraan ik met een knipoog refereer. Het project dateert uit begin jaren negentig, toen het noordelijk emplacement van Utrecht werd omgebouwd en van meer flyovers voorzien, en de viersporigheid naar Blauwkapel werd aangelegd. Dat heette : Utrecht, van Knelpunt naar Knooppunt en (in ieder geval intern NS) werd dat kortweg KNUT genoemd.
Toen verschenen er overigens trotse foto's van fly-overs en lange dubbele wisselstraten; dezelfde foto's die nu gebruikt worden bij DSSU om aan te tonen dat er "een spaghetti van sporen ontward wordt".

Woensdag 18 feb 2015 - 13:25:31
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Ja uiteraard, dan krijgen we weer zo'n kreet van "reizigers moeten buiten spitsuren reizen want dan hoeven we in utrecht geen stel bij te plaatsen".

Woensdag 18 feb 2015 - 13:28:24
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
@Broek53 Ik begrijp je frustratie, het is een concurrerende ingenieursbureau die dit project begeleid (let op Smiley!)

Het enige voordeel van vaste routes door het station is dat je voor bijvoorbeeld goederentreinen niet steeds naar een andere perron hoeft te vliegen omdat ie een keer over een ander spoor is ingelegd

Woensdag 18 feb 2015 - 13:30:42
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
dlm4yjp (wo 18 feb 2015 13:25:31 www.somda.nl): Ja uiteraard, dan krijgen we weer zo'n kreet van "reizigers moeten buiten spitsuren reizen want dan hoeven we in utrecht geen stel bij te plaatsen".
Tussen de sporen 20 en 21 komen aan de zuidzijde 'tailtracks' zodat stellen bijplaatsen/aftrappen gemakkelijker zou gaan.

Woensdag 18 feb 2015 - 13:32:20
DingeZ
DingeZ
Facebook DingeZZ
Dat is er eentje en die gaat gebruikt worden om de 8800 op te keren.

Woensdag 18 feb 2015 - 13:35:55
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Opmerkelijk, in de eindfase verdwijnen (doorrij)sporen 10 en 13, de perrons 8/9 en 11/12 worden dan verbreed maar de perronkappen zijn al gebouwd en worden blijkbaar niet aangepast....

Woensdag 18 feb 2015 - 13:38:37
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Zijn die kruiswissels benoorden en bezuiden 20/21 bedoeld voor bijplaatsen/aftrappen en aan/afvoer Utctw?

Woensdag 18 feb 2015 - 13:40:57
mvboetzela
mvboetzela
DingeZ (wo 18 feb 2015 12:41:01 www.somda.nl): NS, om preciezer te zijn NedTrain, zit op dit moment al in de clinch met ProRail over DSSU, omdat Utctw vanaf 12a en lager niet meer te bereiken is. ProRail weigert echter iets aan te passen aan de huidige werkzaamheden, ze willen het eerst afmaken.
Het is ook wel rijkelijk laat om zo kort voor de uitvoering tot dit inzicht te komen. Het is niet dat de layout pas kort geleden is besloten. Dan had NedTrain daar in de ontwerpfase mee moeten komen.
Ondanks dat ik me de onmogelijkeid voor NT kan voorstellen geef ik ProRail groot gelijk dat ze nu niet meer gaan herontwerpen in de rails, bovenleiding en beveiliging.

Woensdag 18 feb 2015 - 13:45:54
dh3201
dh3201
broek53 (wo 18 feb 2015 09:45:58 somda.nl): ik denk dat zelfs zwartkijkers als ik nog onderschatten wat zo'n grap als een paar DSSU's in den lande NS aan explotatiekosten gaat kosten. Ik zie al lijnvoeringen ontstaan van Breda tot Leiden via Den Bosch bijvoorbeeld, zonder mogelijkheid om ergens iets aan de samenstelling te doen.
Doet me denken aan de expresstrein Venlo - Maastricht.
Via Amsterdam, wel te verstaan!

Shqiperise-lopers?

Woensdag 18 feb 2015 - 13:46:46
mvboetzela
mvboetzela
broek53 (wo 18 feb 2015 13:24:45 www.somda.nl): Toen verschenen er overigens trotse foto's van fly-overs en lange dubbele wisselstraten; dezelfde foto's die nu gebruikt worden bij DSSU om aan te tonen dat er "een spaghetti van sporen ontward wordt".

Ja en het toen zo goed uitgedachte emplacement, voorzien van alle weloverwogen mogelijkheden en onmogelijkheden is in de 20 jaar daarna vrijwel ongewijzigd blijven liggen. Nu is de mening dat het een "organisch gegroeide warboel" is. Soms is het slecht om dingen lang te onthouden.

Woensdag 18 feb 2015 - 14:29:34
broek53
broek53
gvttreinen (wo 18 feb 2015 13:38:37 www.somda.nl): Zijn die kruiswissels benoorden en bezuiden 20/21 bedoeld voor bijplaatsen/aftrappen en aan/afvoer Utctw?
Neen: los van het feit dat de stationnementen op 20 en 21 zo kort moeten zijn (zes sprinters en twee intercity's per uur) dat dat helemaal niet kan.

Woensdag 18 feb 2015 - 14:36:15
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Dan ben ik wel nieuwsgierig naar de matinzet in de 6000/16000/6100/9800 bij PHS, of te korte treinen bezuiden Ut of te lange treinen bewesten Ut of...

Woensdag 18 feb 2015 - 14:57:47
bloemkool
bloemkool
evangoor (wo 18 feb 2015 09:19:42 www.somda.nl): Ah, fraai. Miljarden infrastructuur om de reizigers op de korte afstand in de trein te krijgen. En net voor de opening wordt het voorstadsverkeer zo onaantrekkelijk gemaakt dat iedereen een alternatief heenkomen zoekt. Jammer hoor! Denk dat we nu een 5 minuten busdienst nodig hebben, als die mensen naar de bus overlopen. De auto (met al die snelwegen rondom Lunetten) is natuurlijk ook een goede kanshebber.
Niet zo zwartkiiken. Binnen Utrecht is de auto geen alternatief en van/ voor de richting Tl is de inconsequente bediening eruit. Heb niet de indruk dat Utl zo goed scoorde in het verleden. Dat 16000 beperkt wordt in lengte is ernstig m.i..i

Woensdag 18 feb 2015 - 15:03:15
daniel81
daniel81
gvttreinen (wo 18 feb 2015 14:36:15 www.somda.nl): Dan ben ik wel nieuwsgierig naar de matinzet in de 6000/16000/6100/9800 bij PHS, of te korte treinen bezuiden Ut of te lange treinen bewesten Ut of...
Misschien gokt men erop dat door de 6 treinen er uur er meer treinen solo kunnen rijden? En als met een herontwerp van de drgl in Zuid-Nederland de aansluitingen in Ht verbeteren, wordt het voor doorgaande reizigers Ut-Tb ook minder aantrekkelijk om de 16000 te nemen.

Woensdag 18 feb 2015 - 15:26:27
ZJ37
ZJ37
broek53 (wo 18 feb 2015 14:29:34 www.somda.nl):
gvttreinen (wo 18 feb 2015 13:38:37 www.somda.nl): Zijn die kruiswissels benoorden en bezuiden 20/21 bedoeld voor bijplaatsen/aftrappen en aan/afvoer Utctw?
Neen: los van het feit dat de stationnementen op 20 en 21 zo kort moeten zijn (zes sprinters en twee intercity's per uur) dat dat helemaal niet kan.
De IC's van en naar Ledn waren er ook nog tussendoor bedacht tbv die tailtrack.

Laatst bewerkt door ZJ37 op Woensdag 18 feb 2015 om 15:27:13

Woensdag 18 feb 2015 - 15:44:53
broek53
broek53
Dat zijn de twee IC's die ik noemde.

Woensdag 18 feb 2015 - 19:47:09
daniel_ddr
daniel_ddr
gvttreinen (wo 18 feb 2015 13:35:55 www.somda.nl): Opmerkelijk, in de eindfase verdwijnen (doorrij)sporen 10 en 13, de perrons 8/9 en 11/12 worden dan verbreed maar de perronkappen zijn al gebouwd en worden blijkbaar niet aangepast....
Lijkt me ook vrij lastig, dat zou neerkomen op afbreken en weer compleet opnieuw bouwen. Overigens wordt je nu al nat als het regent en je naast de deur van een trein staat dus wat dat betreft verandert er nog nieteens zoveel.

Woensdag 18 feb 2015 - 20:07:26
mvboetzela
mvboetzela
daniel81 (wo 18 feb 2015 15:03:15 www.somda.nl):Misschien gokt men erop dat door de 6 treinen er uur er meer treinen solo kunnen rijden? En als met een herontwerp van de drgl in Zuid-Nederland de aansluitingen in Ht verbeteren, wordt het voor doorgaande reizigers Ut-Tb ook minder aantrekkelijk om de 16000 te nemen.
Was het niet bedoeling om per drgl 2016 of 2017 Deze series in Ht "om te klappen" naar Ut - Dn en Bd - Nm? Dat zou alweer iets schelen, omdat je dan in Ehv nog iets kunt, zolang DSSE er nog niet is.
Anderzijds is ook doorkoppelen in Bd een optie: Gvc - Ledn via Bd - Ht - Ut

Laatst bewerkt door mvboetzela op Woensdag 18 feb 2015 om 20:08:14

Woensdag 18 feb 2015 - 20:18:54
peterselie
peterselie
DingeZ (wo 18 feb 2015 12:41:01 somda.nl): NS, om preciezer te zijn NedTrain, zit op dit moment al in de clinch met ProRail over DSSU, omdat Utctw vanaf 12a en lager niet meer te bereiken is. ProRail weigert echter iets aan te passen aan de huidige werkzaamheden, ze willen het eerst afmaken.
Je mag blij zijn dat Utoz niet gesneuveld is. Dat zorgt nog voor enige flexibiliteit, al kun je vanaf Utoz ook niet naar spoor 5 meer komen in de toekomst, waardoor eventueel aftrappen of bijplaatsen via 7 moet als je dat bij de IC naar Amsterdam/Schiphol wilt doen.

Woensdag 18 feb 2015 - 20:36:58
mvboetzela
mvboetzela
In vroeger tijden was er een tunneltje ter hoogte van de Sli onder het hoofdspoor Ut - Asd door om ongehinderd met een trein aan de andere kant te kunnen komen. Wellicht een idee om zo via HTMU de lage sporen bereikbaar te maken?

Woensdag 18 feb 2015 - 21:11:35
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
peterselie (wo 18 feb 2015 20:18:54 somda.nl):
Je mag blij zijn dat Utoz niet gesneuveld is. Dat zorgt nog voor enige flexibiliteit, al kun je vanaf Utoz ook niet naar spoor 5 meer komen in de toekomst, waardoor eventueel aftrappen of bijplaatsen via 7 moet als je dat bij de IC naar Amsterdam/Schiphol wilt doen.
Gelukkig gaat Utoz binnenkort 3 maanden dicht... Het materieel wat daar normaal overnacht mag dat dan o.a. gaan doen in Zutphen. Daarna gaat het gelukkig weer open maar even wat omrijden via Utoz kan amper meer zonder de treindienst overdag te verstoren.

Woensdag 18 feb 2015 - 21:54:36
wouter15
wouter15
Twitter BakkerRuygrok Facebook Wouter Ruygrok Youtube wouterruygrok
Weet iemand of je vanaf april stellen voor de 16000/6100 en 6000/9800 nog af aftrappn/bijplaatsen op sp. 18/19 te Ut? Of moeten de series verplicht de hele rote op dezelfde lengte blijven rijden?

Woensdag 18 feb 2015 - 22:10:38
ZJ37
ZJ37
rolandrail (wo 18 feb 2015 21:11:35 www.somda.nl):
peterselie (wo 18 feb 2015 20:18:54 somda.nl):
Gelukkig gaat Utoz binnenkort 3 maanden dicht... Het materieel wat daar normaal overnacht mag dat dan o.a. gaan doen in Zutphen. Daarna gaat het gelukkig weer open maar even wat omrijden via Utoz kan amper meer zonder de treindienst overdag te verstoren.
Jazeker, Utoz kan dan mooi dienen voor strukturele rangeerbewegingen van de NoordOost IC-sporen. Ook zo lekker corridorrijden op die manier: treinen van de NoordOost die beginnen/eindigen te Ut dwars door de Sprintercorridor Db-Ut-Bkl te laten rijden, maar wellicht tellen rangeerbewegingen (eigenlijk een veredelde tailtrackbeweging) niet mee in deze.

Donderdag 19 feb 2015 - 06:57:33
kleine_man
kleine_man
Je ziet nu al dat de 3000 & 3100'en die utrecht beginnen bijna altijd vertraging hebben.

Donderdag 19 feb 2015 - 08:47:21
evangoor
evangoor
bloemkool (wo 18 feb 2015 14:57:47 www.somda.nl):
Niet zo zwartkiiken. Binnen Utrecht is de auto geen alternatief en van/ voor de richting Tl is de inconsequente bediening eruit. Heb niet de indruk dat Utl zo goed scoorde in het verleden. Dat 16000 beperkt wordt in lengte is ernstig m.i..i
Let op. Ik zei snelwegen. Dat is verder dan Utrecht Centraal (of centrum). Die rezigers, na Utrecht C dus IC-reizigers, verlies je ook aan de auto. Natuurlijk zit het lokale verkeer gewoon op de fiets, behalve die ene Lunettenaar die van zijn baas met de trein moe(s)t komen. En mijn waarnemingen van toen: wat is het in de spits druk op Lunetten (in- en uitstappen) voor een station op fietsafstand van het centraal station. Nog wel, tot de tram wordt geopend. Dan blijven alleen de reizgers over die instappen en verder willen dan Centraal. Voor de uitstappers zal Vaartsche Rijn de rol van Lunetten grotendeels overnemen.

Donderdag 19 feb 2015 - 09:22:49
R1-2010
R1-2010
Ik zit even te kijken naar de (bouw)faseringen dit jaar. In week 14 (na werkweekend 28/29 maart) gaan de faseringen van 18/19 buiten gebruik. In week 29 worden de nieuwe sporen 20 en 21 in gebruik genomen (voor de VleuGel-sprinters) en gaan 18/19 dicht voor de ombouw naar de definitieve situatie. Als 18/19 klaar zijn (december 2015?), dan zullen de 800/3000/3100/3500 IC's naar 18/19 gaan en gaan spoor 14/15 in de verbouwing. Dat zou volgens mij moeten betekenen dat dan ook de 8-sporigheid (of in ieder geval de 4-sporigheid richting zuiden/oosten) ten zuiden van Ut klaar moet zijn, tenzij er (tijdelijke) verbindingen komen komen tussen 20/21 en 18/19. Overigens is er van de wisselverbindingen tussen sprinter en IC-sporen bij Vaartse Rijn nog geen spoor te bekennen.

Wie weet er meer?

Laatst bewerkt door R1-2010 op Donderdag 19 feb 2015 om 09:23:37

Donderdag 19 feb 2015 - 10:31:44
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
In het weekeinde van week 13 is een 52 urige buitendienststelling waarbij de voormalige Utge sporen 16b/17 op Utva en aan de andere kant op 18b/19b wordt aangesloten.
Dan ontstaat er ruimte om de sporen 20/21 en tailtrack te bouwen.
In het weekeinde van week 28 wederom een 52 urige buitendienststelling om dan de sporen 20/21 op Utva aan te sluiten waarbij 18/19 weer van Utva worden losgekoppeld.
Pas in 2016 zal de lijn Ut - Htn eerst 3 sporig en later (vanaf week 21/2016) 4 sporig zijn.

Donderdag 19 feb 2015 - 16:51:47
wouter15
wouter15
Spoorvernieuwing Utrecht: tijdelijke wijzigingen in de dienstregeling 2015

19 februari 2015

ProRail vernieuwt het spoor rond Utrecht zodat er in de toekomst meer treinen kunnen rijden. De spoorvernieuwing is in 2014 van start gegaan en ligt op schema. In 2015 wordt onder meer gewerkt aan nieuwe sporen en een volledig nieuw perron. Utrecht Centraal blijft altijd bereikbaar, op een aantal trajecten is het helaas onvermijdelijk dat reizigers tijdelijk hinder zullen ondervinden van de werkzaamheden.

Nieuw perron en nieuwe sporen

Utrecht Centraal is hèt spoorhart van Nederland, dagelijks maken zo'n 285.000 reizigers gebruik van het station. Dit aantal neemt toe tot zo'n 360.000 reizigers per dag in 2030. Om in de toekomst meer treinen te kunnen laten rijden breidt ProRail het aantal sporen uit. Aan de Jaarbeurskant van Utrecht Centraal legt ProRail in 2015 twee nieuwe sporen (20/21) aan en een nieuw perron, het achtste perron. De sporen 14/15 en 18/19 worden eveneens vernieuwd. Door deze werkzaamheden is er tijdelijk minder ruimte voor alle treinen die Utrecht passeren. NS en ProRail zetten zich maximaal in om zoveel mogelijk treinen te laten rijden en de hinder zoveel als mogelijk te beperken. [URL=www.prorailpersberichten.nl verder[/URL]

Op www.bndestem.nl is ook onder meer te lezen dat de 9800 tussen 23 maart 2015 tot 10 april 2015 vanuit Gvc naar Ut in Wd 15 minuten blijven staan om vervolgens verder richting Ut te rijden.

Laatst bewerkt door wouter15 op Donderdag 19 feb 2015 om 17:28:33

Donderdag 19 feb 2015 - 22:56:51
bloemkool
bloemkool
evangoor (do 19 feb 2015 08:47:21 www.somda.nl):
bloemkool (wo 18 feb 2015 14:57:47 www.somda.nl):
Let op. Ik zei snelwegen. Dat is verder dan Utrecht Centraal (of centrum). Die reizigers, na Utrecht C dus IC-reizigers, verlies je ook aan de auto. Natuurlijk zit het lokale verkeer gewoon op de fiets, behalve die ene Lunettenaar die van zijn baas met de trein moe(s)t komen. En mijn waarnemingen van toen: wat is het in de spits druk op Lunetten (in- en uitstappen) voor een station op fietsafstand van het centraal station. Nog wel, tot de tram wordt geopend. Dan blijven alleen de reizgers over die instappen en verder willen dan Centraal. Voor de uitstappers zal Vaartsche Rijn de rol van Lunetten grotendeels overnemen.
Alsof de snelwegen rondom Lunetten een pretje zijn in de spitsuren. A12 zit nokkie vol, de A27 in de bak van Amelisweerd richting Zuid schiet tekort, met als gevolg dat de A28 vanuit Amersfoort en de A27 uit Almere ook vollopen. Die auto is niet het heilige alternatief waar hij voor wordt gehouden. En reizigers Utl Tpsw - Tl verliezen tijdelijk hun directe verbinding. Me dunkt dat dat een te verwaarlozen aantal is. Dat zijn de direct gedupeerden van deze actie

Donderdag 19 feb 2015 - 22:59:09
illyavaes
illyavaes
R1-2010 (do 19 feb 2015 09:22:49 www.somda.nl): Ik zit even te kijken naar de (bouw)faseringen dit jaar. In week 14 (na werkweekend 28/29 maart) gaan de faseringen van 18/19 buiten gebruik. In week 29 worden de nieuwe sporen 20 en 21 in gebruik genomen (voor de VleuGel-sprinters) en gaan 18/19 dicht voor de ombouw naar de definitieve situatie. Als 18/19 klaar zijn (december 2015?), dan zullen de 800/3000/3100/3500 IC's naar 18/19 gaan en gaan spoor 14/15 in de verbouwing.
Spoor 15 gaat per 12/7 samen met 18+19 buiten dienst.
Of je dan alle IC's achter elkaar via 14 moet (zonder cross-platform overstap) of dat er eentje in Maarssen naar het binnenspoor moet om op 12 te komen (idem) - ik heb geen idee...

Vrijdag 20 feb 2015 - 08:39:52
illyavaes
illyavaes
Kennelijk het laatste want op het ProRail intranet staat nu (o.a.):
====
Van 13 juli tot 13 september
In de zomer vernieuwen we spoor 14 en 15. Dit heeft gevolgen voor overstappende reizigers op Utrecht Centraal vanuit Amsterdam/Schiphol richting Arnhem/Eindhoven. Van Amsterdam Centraal naar Arnhem en Eindhoven is overstappen aan de andere kant van het perron op Utrecht Centraal tijdelijk niet mogelijk.
====

Vrijdag 20 feb 2015 - 09:04:55
daniel_ddr
daniel_ddr
Tekstueel sluit die tekst niet uit dat de treinen achter elkaar over spoor 14 rijden natuurlijk
Maar er wordt in andere artikelen gesteld dat de overstap wel haalbaar blijft, dus het wordt ongetwijfeld gebruik van spoor 12.

Vrijdag 20 feb 2015 - 13:17:25
evangoor
evangoor
bloemkool (do 19 feb 2015 22:56:51 www.somda.nl):
Alsof de snelwegen rondom Lunetten een pretje zijn in de spitsuren. A12 zit nokkie vol, de A27 in de bak van Amelisweerd richting Zuid schiet tekort, met als gevolg dat de A28 vanuit Amersfoort en de A27 uit Almere ook vollopen. Die auto is niet het heilige alternatief waar hij voor wordt gehouden. En reizigers Utl Tpsw - Tl verliezen tijdelijk hun directe verbinding. Me dunkt dat dat een te verwaarlozen aantal is. Dat zijn de direct gedupeerden van deze actie
Kan je dan alleen in de spits gebruik maken van een snelweg?

En inderdaad: van de Uithof naar Tiel doet iedereen vanwege de heenweg al via CS. Maar de 16000-serie uit Geldermalsen heeft heel heel veel uitstappers (voor zo'n voorstadsstationnetje dan) op Lunetten. Vele daarvan gaan verder op de (vouw)fiets. Dat had dus net zo goed gekund vanuit Tiel.

Laatst bewerkt door evangoor op Vrijdag 20 feb 2015 om 13:18:18

Vrijdag 20 feb 2015 - 14:12:47
gjbrandsma
gjbrandsma
Dat de 16000 daar veel in- en uitstappers heeft, komt mede doordat er in de spits van Lunetten naar de Uithof een rechtstreekse bus rijdt. Die sluit alleen aan op de 16000; omdat de Tieltrein in één richting Lunetten overslaat is de busdienst uitgedund tot 2x per uur.

Vrijdag 20 feb 2015 - 16:22:31
evangoor
evangoor
Tja, dat hoef je mij als inwoner van Lunetten niet te vertellen. Want dankzij die niet stoppende 6000-trein, hebben we dus ook nog maar een halfuursbusdienst naar het ziekenhuis. Ook dat doen we dus inmiddels op de fiets; inmiddels door een mooi tunneltje. Zie daar: een niet stoppende trein veroorzaakt verlies van busreizigers in een inter-wijk busverbinding. Maar goed, kunnen we vast wennen aan de situatie met tram.

Laatst bewerkt door moderator op Vrijdag 20 feb 2015 om 17:57:35, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.

Vrijdag 20 feb 2015 - 16:42:10
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
De bus (lijn 31) sluit op de heenweg alleen aan op de 16000, de terugweg op de 6000!
Er zijn reizigers die vanuit Htn bus 281 nemen, stuk rustiger en een comfortabele overstap op de 6000/16000...qua reistijd verschilt het slechts een paar minuten met de route over Ut maar vanwege de drukte bij 28/128/12 neem je die paar minuten wel voor lief.

Maandag 23 feb 2015 - 22:10:51
cuneo56
cuneo56
Ik weet niet zeker of dit DSSU gerelateerd is , maar anyway:
De laatste weken zijnn er twee spoortjes gelegd aan de van de hoofdbaan afgewende zijde van de HTMU loods, er stond ook al wat werk materieel op.
Dit weekend zijn de wissels om er te komen echter weer verwijderd evenals de mogelijkheid om in de loods zelf te komen.
Er gaat kennelijk nog meer gebeuren daar , want de 4 Bergland WL's zijn nu doorgeschoven zover dat kan richting de halte Zuilen.
Zal voor het eerst in z'n 2 jaar zijn dat er überhaupt beweging is met die rijtuigen

Donderdag 26 feb 2015 - 16:40:16
bloemkool
bloemkool
evangoor (vr 20 feb 2015 16:22:31 www.somda.nl): Tja, dat hoef je mij als inwoner van Lunetten niet te vertellen. Want dankzij die niet stoppende 6000-trein, hebben we dus ook nog maar een halfuursbusdienst naar het ziekenhuis. Ook dat doen we dus inmiddels op de fiets; inmiddels door een mooi tunneltje. Zie daar: een niet stoppende trein veroorzaakt verlies van busreizigers in een inter-wijk busverbinding. Maar goed, kunnen we vast wennen aan de situatie met tram.
Zo'n ramp is het niet om een busreis te vervangen door een fietsreis. Is winst voor je gezondheid . Zoals gvttreinen al betoogt is er vanuit Tl een mooi, comfortabel alternatief in de vorm van lijn 281.

En wat betreft die eeuwige vergelijking met de auto. Auto en treinen zijn maar deels communicerende vaten. Zat treinreizigers (op dit forum zijn er genoeg) die geen auto hebben of zich er één kunnen veroorloven en die vinden hun weg ook altijd.

En dat inconsequente stoppatroon op Utl ergert mij ook; verdient geen schoonheidsprijs. Maar er bestaat zoiets als relativeringsvermogen.

Laatst bewerkt door bloemkool op Donderdag 26 feb 2015 om 16:44:11, reden: nuance

Vrijdag 27 feb 2015 - 08:55:08
evangoor
evangoor
Tja, als je kritiek hebt en dat op een hobby-forum schrijft, heb je schijnbaar geen relativeringsvermogen. Die trek ik me dus even persoonlijk aan. Dat is namelijk in het geheel niet het geval. Ik vind het allemaal best: ik ben niet meer tot het OV veroordeeld. (of is dit nu onverschilligheid?)

Ik verbaas me slechts over de investeringen (en bijbehorende publiciteit vooraf) in het OV in mijn achtertuin, terwijl het aantoonbaar slechter wordt. Minder stoppende treinen en busverbindingen als gevolg van diezelfde trein. De bewoners in mijn wijk hebben niets te maken met lijn 281.
Ik werk in het OV en vind heel verstandig als het OV niet alleen afhankelijk is van de captive-customers, maar ook reizigers trekt die KIEZEN voor het OV (en dan het liefst uit de auto komen). En dat dan ook voor een lastige wijk als Lunetten, met veel concurrentie van de omliggende snelwegen. Mijn ambitie ligt duidelijk te hoog...

Maandag 02 mrt 2015 - 08:52:18
Roland55
Roland55
Het zal wel niets met DSSU te maken hebben natuurlijk. Maar het nu weer grotendeels platleggen van de treindienst rond Utrecht als gevolg van bovenleidingproblemen vindt weldegelijk zijn directe oorzaak in het zo langzamerhand volstrekte gemis aan fysieke bijsturingswissels. Het "geloof" in per corridor per richting 1 spoor straft zichzelf bij voortduring af. Helaas blijkbaar niet voor NS en Prorail, want ze gaan stug door met saneren.

Maandag 02 mrt 2015 - 09:04:16
WJtW
WJtW
Ook handig dat het omrijden via de oosterspoorweg niet meer mogelijk is, als er nu iets gebeurd in Ut is zowel het oost-west als ook het noord-zuid verkeer verstoord, en ligt het halve spoorwegnet plat.

Ook zou een calimiteitenboog tussen Uto en Utlr erg handig zijn, echter het beleid van Prorail is om zoveel mogelijk te saneren.

Laatst bewerkt door WJtW op Maandag 02 mrt 2015 om 09:18:05

Maandag 02 mrt 2015 - 09:18:19
daniel_ddr
daniel_ddr
Roland55 (ma 02 mrt 2015 08:52:18 www.somda.nl): Het zal wel niets met DSSU te maken hebben natuurlijk. Maar het nu weer grotendeels platleggen van de treindienst rond Utrecht als gevolg van bovenleidingproblemen vindt weldegelijk zijn directe oorzaak in het zo langzamerhand volstrekte gemis aan fysieke bijsturingswissels.
Ik heb toch eerder het idee dat een verstoring als deze juist een van de weinige is waarbij DSSU wel geholpen zou hebben om de gevolgen te beheersen. Je kunt nogal lastig alle treinen via spoor 4 in de ene richting en 18/19 in de andere richting sturen en de rest leek vanmorgen niet gebruikt te worden, dus wat bijsturingswissels dan geholpen hadden?

Maandag 02 mrt 2015 - 09:25:38
train85
train85
DSSU heeft hier wel veel in geholpen. Er zijn al heel veel wissels weg gesaneerd. Als je die allemaal nog had, dan hadden er zeker meer treinen kunnen blijven rijden.

www.mat64.nl

Maandag 02 mrt 2015 - 09:28:22
ZJ37
ZJ37
Duurt nog een stuk of wat van deze verstoringen met bijbehorende ellende, voordat het een keer publiekelijk zal doordringen bij Prorail. Nog een paar jaartjes geduld.

Maandag 02 mrt 2015 - 09:31:03
broek53
broek53
Het hangt er een beetje vanaf. Mij zul je over de uitwerking van DSSU niets positiefs horen zeggen, maar omgekeerd ken ik wel de verwoestende uitwerking van een paar spanningsloze bovenleidingsgroepen op een groot emplacement. Daar helpen weinig bijsturingswissels tegen, in het algemeen gesproken, omdat er per definitie altijd een heel "nest" aan wissels in een bovenleidinggroep liggen. M.a.w.: het zou interessant zijn te weten wat er precies spanningsloos staat en te vergelijken wat je in de oude situatie kon en wat nu. dat hoeft dus niet per se veel meer te zijn.

Maandag 02 mrt 2015 - 09:35:09
daniel81
daniel81
Ik heb er totaal geen verstand van, maar is het mogelijk om ook de bovenleiding corridorsgewijs te groeperen? In dat geval zou DSSU namelijk wél een positieve invloed hebben in de zin dat je dan de andere corridors wel kunt blijven rijden.

Maandag 02 mrt 2015 - 09:37:18
broek53
broek53
Bovenleidingsgroepen lopen per definitie in de lengte van een emplacement in het verlengde van de vrije baansporen. Groeperen naar de normale routes is wat dat betreft in het algemeen niet zo moeilijk en - inderdaad - zeker niet op een emplacement zonder wissels, want dan kun je bijna niet anders.

Maandag 02 mrt 2015 - 11:41:43
thom
thom
WJtW (ma 02 mrt 2015 09:04:16 www.somda.nl): Ook handig dat het omrijden via de oosterspoorweg niet meer mogelijk is, als er nu iets gebeurd in Ut is zowel het oost-west als ook het noord-zuid verkeer verstoord, en ligt het halve spoorwegnet plat.

Ook zou een calimiteitenboog tussen Uto en Utlr erg handig zijn, echter het beleid van Prorail is om zoveel mogelijk te saneren.
De Oosterspoorlijn had hier niet zoveel aan geholpen, je slaat dan met al die treinen Utrecht CS over en dat lijkt me ook niet zo handig.
Voorheen werden er ook eigenlijk alleen Internationele en goederentreinen overheen geleidt...

Maandag 02 mrt 2015 - 11:46:42
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Nee, hoeveel reizigers ten zuiden van Utrecht naar Amsterdam zijn er nu eigenlijk... :')

Maandag 02 mrt 2015 - 11:49:38
broek53
broek53
Omdat je Utrecht CS overslaat, doe je het maar niet en hef je ze over de volle lengte op, en dat is dan beter? Leg eens uit. Utrecht C is niet het centrum van de wereld hoor.
In the good old days, bijvoorbeeld toen men bezig was van Utrecht een Knooppunt te maken in plaats van een Knelpunt, gebeurde dat (gepland) wel. Zoals er ook omgeleid werd over de Kippelijn...

Maandag 02 mrt 2015 - 12:39:14
waalkade
waalkade
In de minder goede oude dagen ging men planmatig van Amsterdam naar Nm over de Rijn bij Rhenen
Dan zag je Ut niet eens.

Laatst bewerkt door waalkade op Maandag 02 mrt 2015 om 12:41:59

Maandag 02 mrt 2015 - 12:44:54
thom
thom
Bert13 (ma 02 mrt 2015 11:46:42 somda.nl): Nee, hoeveel reizigers ten zuiden van Utrecht naar Amsterdam zijn er nu eigenlijk... :')
Zonder meer waar

Maar ik drukte me ook onhandig uit, ik bedoelde dat je niet ineens zo treinen om kunt leiden daarlangs zolang die nog mensen aan boord hebt met Utrecht als bestemming, aan de andere kant had je die natuurlijk op een station voor of na de Oosterspoorlijn kunnen droppen...

Dat omleiden zal dan inderdaad in de goeie oude dagen tijd zijn, want de laatste jaren gebeurde dat al niet meer met reguliere reizigers treinen?

Maandag 02 mrt 2015 - 12:47:16
daniel81
daniel81
Valt mee hoor, volgens mij is het een jaar of twee geleden nog gebeurd met ICE's en ander internationaal spul. Tijdens geplande werkzaamheden.

Maandag 02 mrt 2015 - 12:49:24
thom
thom
Ik bedoelde dus buiten die treinen om

Maandag 02 mrt 2015 - 15:45:37
sik214
sik214
Als de bovenleiding ook per corridor gesplitst worden, is het te hopen dat de onttrekkingen voor storingsherstel ook per corridor gemaakt worden. Als je ook het nevenspoor van een andere corridor nodig hebt, is het nog niet erg handig. Liggen de corridor sporen straks ver genoeg uit elkaar en zijn er geen eilandbuitendienststellingen?

Maandag 02 mrt 2015 - 15:49:49
broek53
broek53
Zullen we een gokje wagen..?
Corridors gaan door een station heen nooit goed. Wisselstraten liggen ook zonder wissels naast elkaar en twee perronsporen scheiden in een spoorbak is feitelijk onmogelijk. Dat betekent m.i. dat een spanningloosstelling per spoorbak moet en dan heb je in de meeste gevallen al twee corridors te pakken.

Maandag 02 mrt 2015 - 15:54:30
b2py
b2py
Safetyfences plaatsen, dan mag je wel een enkel spoor buitendienst nemen, voor zo lang dat nog duurt natuurlijk..

Maandag 02 mrt 2015 - 16:06:03
broek53
broek53
Niet als het om onder spanning staande bovenleiding gaat, bij mijn beste weten. Op die hoogte heb je aan een hekje op de grond niet zoveel.

Laatst bewerkt door broek53 op Maandag 02 mrt 2015 om 16:06:17

Maandag 02 mrt 2015 - 17:00:03
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Dat mag alleen als de ophangpunten van de rijdraad zelfdragend zijn (dus geen dubbele draagarmen op 1 steunpunt). Mits er aan die voorwaarde word voldaan, dan mag inderdaad tegelijk met de safetyfences, het nevenspoor in dienst blijven.
Vaak zijn trouwens die dubbele draagarmen op 1 steunpunt geel gemarkeerd met verf of plaatjes in de bvl, dat is een extra waarschuwing dat bij uitschakeling van 1 sectie het best mogelijk is dat de andere draagarm nog onder spanning staat.

Laatst bewerkt door dlm4yjp op Maandag 02 mrt 2015 om 17:04:24

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Maandag 02 mrt 2015 - 17:07:11
b2py
b2py
broek53 (ma 02 mrt 2015 16:06:03 somda.nl): Niet als het om onder spanning staande bovenleiding gaat, bij mijn beste weten. Op die hoogte heb je aan een hekje op de grond niet zoveel.
Ik vraag me af of er uberhaupt gekeken is naar zoiets. Op een Automontagewagen zit standaard een hek, als valbeveiliging. Door dit hek is er in principe ook slechts 1 spoor buitendienst nodig en mag het nevenspoor in dienst blijven doordat het ook als 'safetyfence' fungeert.

Woensdag 11 mrt 2015 - 01:21:38
ThaFizzy
ThaFizzy
broek53 (ma 02 mrt 2015 15:49:49 somda.nl): Zullen we een gokje wagen..?
Corridors gaan door een station heen nooit goed. Wisselstraten liggen ook zonder wissels naast elkaar en twee perronsporen scheiden in een spoorbak is feitelijk onmogelijk. Dat betekent m.i. dat een spanningloosstelling per spoorbak moet en dan heb je in de meeste gevallen al twee corridors te pakken.
Misschien een heel gek idee hoor... maar als je stroomsecties maakt per 'binnenkomende richting', dus stroom voor spoor 5/7 + 18/19 komt mee vanaf het emplacement oostzijde, 1/4 + 8/9 vanaf 'Hilversum/Amersfoort', 11/12 vanaf 'Gouda', 14/15 vanaf Amsterdam ??

Ik geef toe, dat is ook nog niet optimaal, maar je kunt in iedergeval treinen die lastig terug te sturen zijn laten binnenrollen uit de overige richtingen.

Of denk ik nou te simpel?

Vrijdag 01 mei 2015 - 15:32:39
samsam538
samsam538
Ik las op www.prorail.nl dat ze vanaf 13 juli de sporen 20 en 21 in gebruik nemen. En dat ze verder het perron van spoor 14 en 15 gaan verbreden aan beide kanten. Dus spoor 13 en 16 gaan weg. Mij lijkt dit een beetje overdreven aangezien deze sporen later worden gebruikt voor de sprinter Breukelen - Rhenen. Volgens de folder worden het perron van spoor 18 en 19 niet verbreed, terwijl mij dat het meest nodig is, omdat hier de IC's naar Eindhoven en Arnhem gaan respectievelijk.

Vrijdag 01 mei 2015 - 16:37:29
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Ook doorijspoor 10 gaat verdwijnen, zie mijn bericht van 18-02-2015 13:35:55.

Vrijdag 01 mei 2015 - 18:52:40
daniel_ddr
daniel_ddr
samsam538 (vr 01 mei 2015 15:32:39 www.somda.nl): Volgens de folder worden het perron van spoor 18 en 19 niet verbreed, terwijl mij dat het meest nodig is, omdat hier de IC's naar Eindhoven en Arnhem gaan respectievelijk.
Nou is dat perron aan de B-zijde al behoorlijk breed en wordt het stukje aan de A-zijde ervan relatief kort, dus zo heel nodig lijkt het me niet dat te verbreden.

@Gvttreinen: maar het verdwijnen van spoor 13 komt dus wel in tegenstelling tot jouw bericht van toen ten gunste aan de breedte van 14/15.
Het verdwijnen van spoor 10 zal dan wel uitsluitend ten gunste van de breedte van perron 8/9 komen, 11/12 is immers al behoorlijk breed.

Vrijdag 01 mei 2015 - 19:45:02
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Ik heb de tekeningen thuis niet bij de hand maar zal maandag even checken.

Maandag 04 mei 2015 - 08:40:25
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Gecheckt.

4 kopspoor, alleen bereikbaar vanuit noordelijke richting.
5 blijft gewoon, perronlengte 430 meter
7 blijft gewoon, perronlengte 430 meter
8 blijft gewoon, perronlengte 340 meter
9 wordt verlegd richting 10, perronlengte 340 meter
11 blijft gewoon, perronlengte 340 meter
12 wordt verlegd richting 13, perronlengte 340 meter
14 blijft gewoon, perronlengte 340 meter
15 blijft gewoon, perronlengte 340 meter
18 wordt verlegd richting 16, perronlengte 430 meter
19 blijft gewoon, perronlengte 430 meter
20 en 21 nieuw, perronlengte 340 meter.
Alle sporen krijgen wel gewijzigd alignementen, Ut wordt wel onherkenbaar veranderd.

Maandag 04 mei 2015 - 15:20:14
kleine_man
kleine_man
Wat dus inhoudt dat de maximale treinlengte alleen mogelijk blijft op de sporen 5+7 en 18+19 (ICE corridor). De rest wordt dus max 12 bakken.

Je kan beter crimineel zijn dan arts................ Voorkomen is beter dan genezen

Maandag 04 mei 2015 - 20:55:25
daniel_ddr
daniel_ddr
Da's wel heel apart dat ProRail dan in z'n foldertje weer heel wat anders meldt over welke perrons er breder worden. Of doel je erop dat 12 wordt rechtgetrokken en daardoor richting 13 opschuift? Dat is immers wel iets waar al heel duidelijk rekening mee gehouden is: op 11b/12b staat niet voor niets een stukje nieuwe kap waarvan nog een stukje mist omdat het in de huidige situatie binnen PVR zou liggen.

Donderdag 13 aug 2015 - 22:46:26
cuneo56
cuneo56
Komend weekend maakt een of ander werk van project DSSU het kennelijk nodig de serie 7400 tussen Bkl en Ut te schrappen.
Vandaag verschenen er toch nog posters op 'mijn" station Mas dat er werkzaamheden zijn bij Asd en dat je vanaf Bijlmer met de Metro kan reizen. Zoals gebruikelijk/ te verwachten natuurlijk niets te zien dat je daarvoor eerst met de bus mee moet!
En de IC's Ut - Shl rijden natuurlijk gewoon wel elk kwartier
Wat hebben die mensen van project DSSU toch tegen de reizigers van Utzl, Mas en Bkl?

Donderdag 13 aug 2015 - 23:15:55
train85
train85
Daarnaast zal dit weekend de 7400 (even) van Rhn naar Ut een kwartier vroeger of later rijden. Ligt er aan hoe je het bekijkt. Vanaf Vndc in ieder geval in het 17400 (even) pad.

www.mat64.nl

Vrijdag 14 aug 2015 - 11:31:14
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
Blijkbaar zijn in Ut komend weekend de sporen 12-14 buiten dienst, de IC's uit Schiphol komen binnen op spoor 7. Om daar te kunnen komen moeten ze al bij Mas naar links, en dat kan niet als daar op dat moment een 7400 in tegenstelde richting rijdt.

Vrijdag 14 aug 2015 - 11:38:11
bacr
bacr
Hè, wat is het toch handig dat we zoveel wissels weghalen.....

Vrijdag 14 aug 2015 - 13:38:23
zoek34
zoek34
Kunnen ze dan niet de IC's laten stopperen tussen Ut en Asb?

Het enige conflict zit dan in dat de 4000 (dan rijdende tot Bkl) een klein conflict vormt met de 3100 te Bkl, maar dit kan opgevangen worden door de 3100 bij Utzl of Mas een langere stop te maken, anders is het 5 minuten wortelschieten op Asb . Dan vanaf Asb in het pad van de IC van 15 minuten later.

Ik zie niet in waarom dit niet zou kunnen, of zou dit te complex zijn voor de bijsturing

Vrijdag 14 aug 2015 - 14:20:24
broek53
broek53
Voor de bijsturing niet, voor de planning blijkbaar wel.

Vrijdag 14 aug 2015 - 16:22:59
robbertc
robbertc
Je moet altijd keuzes maken. Dit is vast een optie, maar krijg je een heel trage IC-verbinding Ut-Shl. De keuze kan dan best zijn dat ze de snelle IC-verbinding willen behouden en busvervoer Ut-Bkl voor minder hinder zorgt.

Laatst bewerkt door robbertc op Vrijdag 14 aug 2015 om 16:23:42

Vrijdag 14 aug 2015 - 16:25:31
broek53
broek53
Dat kan, maar dat mag je dan wel weer afzetten tegen de keren dat je door omrijden en omreizen met speels gemak een half uur om je oren krijgt.
Niettemin ben ik het helegaar met je eens: het is vaak een kwestie van keuzes maken. Speciaal als de wissels ontbreken om het anders te doen.

Vrijdag 14 aug 2015 - 16:36:07
ZJ37
ZJ37
Helemaal spannend wordt de bouwfasering tussen week 22 en 33 in 2016, dus direct na de indienststelling van de viersporigheid Ut-Htnc. De IC-sporen van/naar het zuiden zijn dan maar via 1 spoor te gebruiken, evenals die van en naar Ah.

Ook hier zijn keuzes gemaakt, al worden die eigenlijk bijna helemaal afgedwongen door de 'sjoelbak' waarbij je toch altijd in hetzelfde gat mikt.

Zo moeten de IC's Ht-Ut naar de Sprintersporen te Htnc en kunnen dus in Ut niet meer richting Shl/Asd. Noodzakelijk wordt dan een verknoping met IC's richting Gd (2x Gvc en 2x Rtd, welke ook door andere beperkingen te Ut niet van/naar Amf kunnen).
De 3000 kan nog helemaal rijden, echter in een aangepaste dienstregeling (kruisen kan alleen bij Db, te Ut of bij Mas) en tevens alleen gebruikmakend van het westelijke buitenspoor Ut-Mas. Tevens past de 800 er nog in tussen Ut en Amr (rijdt Ut-Mas v.v. via het oostelijke buitenspoor) en een 3500 Ut-Shl v.v. die dan ook (jawel!) stopt te Mas en Bkl. Stop te Utzl kan niet omdat de binnensporen buiten dienst zijn.

Als klap op de vuurpijl past ook nog net de ICE erin, welke als enige via het overgebleven IC-spoor Htn-Ut kan rijden en ook via het westelijke IC-spoor Ut-Mas.

Eigenlijk is het met zo'n onttrekking een wonder dat er nog zoveel gereden kan worden.

Vrijdag 14 aug 2015 - 21:08:35
bloemkool
bloemkool
In feite is er tussen week 22 en 33 helemaal geen sprake van viersporigheid tussen Ut en Htnc als ik je goed begrijp.

Vrijdag 14 aug 2015 - 21:47:36
ZJ37
ZJ37
De sporen liggen er wel maar onder de kap van Ut zijn heel veel sporen buiten dienst.

Zaterdag 15 aug 2015 - 08:44:30
5431
5431
ZJ37 (vr 14 aug 2015 16:36:07 www.somda.nl): Helemaal spannend wordt de bouwfasering tussen week 22 en 33 in 2016, dus direct na de indienststelling van de viersporigheid Ut-Htnc.
(...)
Als klap op de vuurpijl past ook nog net de ICE erin, welke als enige via het overgebleven IC-spoor Htn-Ut kan rijden en ook via het westelijke IC-spoor Ut-Mas.
ICE via Houten - volgend jaar weer wekenlang een omleiding via Venlo?

Zaterdag 15 aug 2015 - 09:13:53
ZJ37
ZJ37
Dat heeft met werkzaamheden in Duitsland te maken. Dus ja

Zaterdag 15 aug 2015 - 10:12:15
Klaasje
Klaasje
cuneo56 (do 13 aug 2015 22:46:26 somda.nl):
En de IC's Ut - Shl rijden natuurlijk gewoon wel elk kwartier
Wat hebben die mensen van project DSSU toch tegen de reizigers van Utzl, Mas en Bkl?
Eigenlijk zijn dat twee vragen in één.. Want als het gaat om de keuze om sprinters of IC's te schrappen, zou ik het ook wel weten. Al is het alleen maar omdat je capaciteitsproblemen krijgt als je in de IC's in plaats van de sprinters gaat snijden. De andere vraag: Waarom kiest men voor een bouwfasering waarin zo weinig treinen kunnen blijven rijden en kiest men er niet voor om in drie IC-series een extra stop in te lassen... Tjah.. Misschien voelen de mensen die die besluiten niet voldoende mee met de reiziger of vinden die "hun" project zo belangrijk dat het niet uitmaakt dat dat gevolgen heeft.

Dat je (ongeacht of de uitgangspunten kloppen) een project doet om beter treinverkeer t.b.v. reizigers mogelijk te maken, waarvoor het dus ook wel handig is dat je die niet eerst wegjaagt.. Is kennelijk toch wel een lastige conclusie.

Zaterdag 15 aug 2015 - 12:37:51
b2py
b2py
Overigens wordt elders beweerd dat de situatie die ZJ37 schetst grotendeels voor slechts 9 dagen geldt en niet 12 weken. www.ovinnederland.nl

Laatst bewerkt door b2py op Zaterdag 15 aug 2015 om 12:38:00

Zaterdag 15 aug 2015 - 13:59:58
ZJ37
ZJ37
Ja klopt, ik vergat het belangrijkste: het zijn inderdaad 9 dagen. Niettemin best lang natuurlijk.

Zaterdag 15 aug 2015 - 17:39:09
b2py
b2py
Lijkt me best essentieel, 9 dagen of 12 weken

Dinsdag 18 aug 2015 - 15:57:13
moderator
Moderator
moderator
De discussie over dienstoverpaden is afgesplitst naar www.somda.nl

Met vriendelijke groet, Het moderator team

Vrijdag 18 mrt 2016 - 21:38:53
DingeZ
DingeZ
Facebook DingeZZ
Met het paasweekend gaat er weer een nieuwe fase in (discussie over de effecten van de werkzaamheden in een ander topic). Aan de kant richting Ah bij aansluiting Lunetten liggen al twee joekels van wissels klaar naast het spoor. Ik ging er te snel langs om ze goed te kunnen bekijken, maar het lijkt erop dat het 1:29's zijn, aangezien NS het over hogesnelheidswissels heeft nieuws.ns.nl

Vrijdag 18 mrt 2016 - 23:15:34
ZJ37
ZJ37
Klopt, worden 1:29 wissels daar.

Zaterdag 19 mrt 2016 - 13:14:46
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Locatie gaat Utza heten, Utrecht Zuid Aansluiting....een weinig originele naam!
Betreft wissels 2885/2889 waarbij in de toekomst vreemd genoeg de IC's het afbuigend spoor nemen!

Zaterdag 19 mrt 2016 - 13:34:31
b2py
b2py
Waarom is dat vreemd?

Zaterdag 19 mrt 2016 - 13:46:19
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Omdat afbuigend met lagere snelheid gaat dan rechtdoorgaand.
Oke, het wissel is voor afbuigend nog steeds met 140 te berijden maar vergeet niet de slijtage ervan.
Omdat stoptreinen toch voor Utvr moeten afremmen zou je juist verwachten dat die het wissel afbuigend gaan berijden.

Zaterdag 19 mrt 2016 - 13:49:22
mambo
mambo
Omdat die wissels afbuigend met max 140 bereden mogen worden en rechtuit afaik met 200. Met het oog op mogelijk ooit een upgrade van de Arnhemmerlijn naar een hogere snelheid een wellicht opvallende keuze.

Edit: oeps, te traag met tikken..

Laatst bewerkt door mambo op Zaterdag 19 mrt 2016 om 13:50:14

Zaterdag 19 mrt 2016 - 13:57:58
b2py
b2py
Je haalt de 140 niet eens op dat punt als je uit Utrecht komt en volgens mij naar Utrecht moet je ook al onder de 140..

Zaterdag 19 mrt 2016 - 14:01:49
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Vanaf km 38 wordt het dus 3 km 80 'boemelen' richting Ut.

Zaterdag 19 mrt 2016 - 14:03:31
b2py
b2py
Que? Je mag 140 door een 1:29, geen 80..

En waar is km 38?

Zaterdag 19 mrt 2016 - 14:30:45
michaben
michaben
gvttreinen (za 19 mrt 2016 13:46:19 www.somda.nl): Omdat stoptreinen toch voor Utvr moeten afremmen zou je juist verwachten dat die het wissel afbuigend gaan berijden.
Utvr ligt bijna 2km verderop, de sprinters vanuit Bnk rijden daar dus nog gewoon 140km/u, een vertrekkende sprinter vanuit Utvr zal op circa 130km/u zitten hier.

Zaterdag 19 mrt 2016 - 22:03:30
cuneo56
cuneo56
Dat zijn snelheden die je met SGM niet vaak rijdt.

Zondag 20 mrt 2016 - 11:07:25
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02

Zondag 20 mrt 2016 - 15:34:21
anton_
anton_
gvttreinen (za 19 mrt 2016 13:46:19 www.somda.nl): Omdat afbuigend met lagere snelheid gaat dan rechtdoorgaand.
Oke, het wissel is voor afbuigend nog steeds met 140 te berijden maar vergeet niet de slijtage ervan.
Omdat stoptreinen toch voor Utvr moeten afremmen zou je juist verwachten dat die het wissel afbuigend gaan berijden.
maakt volgens mij niet zoveel uit - als je meer dan 140 wilt rijden op Arnhem - Utrecht, zul waarschijnlijk toch Driebergen - Utrecht 4 sporig willen hebben, waarbij de wissels tpv de kruising met de A27 weer gaan verdwijnen

Zaterdag 26 mrt 2016 - 11:50:07
samsam538
samsam538
Wanneer komen de sporen 18 en 19 weer in dienst richting Driebergen en Den Bosch?

Zaterdag 26 mrt 2016 - 12:05:39
Dead_Devil
Dead_Devil
Wat ik begreep uit het filmpje van prorail na de zomer dan wordt dive under 2 in genruik genomen (werkzaamheden herfst vakantie)

Zaterdag 26 mrt 2016 - 12:13:44
waalkade
waalkade
samsam538 (za 26 mrt 2016 11:50:07 www.somda.nl): Wanneer komen de sporen 18 en 19 weer in dienst richting Driebergen en Den Bosch?
Verdwijnen die sporen niet definitief?

Zaterdag 26 mrt 2016 - 12:17:16
tochjo
tochjo
Sporen 16 en 17 zijn verdwenen, sporen 18 en 19 worden de perronsporen voor de intercity's naar Ht/Ehv en Ah/Nm.

Zaterdag 26 mrt 2016 - 15:40:46
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
In week 21 komen de sporen 18/19 weer in dienst, dan is ook Ut - Htnc volledig 4 sporig.

Laatst bewerkt door gvttreinen op Zaterdag 26 mrt 2016 om 15:42:31

Dinsdag 12 apr 2016 - 13:00:08
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Vandaag gezien dat spoor (perron) 5 fysiek is ingekort, men is aan de noordzijde bezig het perron te slopen.

Laatst bewerkt door gvttreinen op Dinsdag 12 apr 2016 om 13:01:29

Dinsdag 12 apr 2016 - 22:17:36
samsam538
samsam538
Wanneer gaan ze aan de zuidzijde het perron uitbouwen?

Dinsdag 12 apr 2016 - 22:40:15
damart
damart
gvttreinen (di 12 apr 2016 13:00:08 www.somda.nl): Vandaag gezien dat spoor (perron) 5 fysiek is ingekort, men is aan de noordzijde bezig het perron te slopen.
En spoor 4 is geen doorgaand spoor meer, zag ik vanmiddag. Staat een stootjuk op de zuidelijke helft van het spoor en daarachter is het spoor opgebroken.

Dinsdag 12 apr 2016 - 23:17:02
thom
thom
Dat was al bekend, en meermaals hier genoemd.

Woensdag 13 apr 2016 - 10:36:32
damart
damart
Ik kan me niet herinneren dat ik dat stootjuk daar vorige week al heb zien staan hoor, of heb ik het toen gemist?

Woensdag 13 apr 2016 - 10:38:42
cuneo56
cuneo56
Dat juk is direct tijdens de grote ombouw geplaatst, dus ja, je hebt het gemist.

Zondag 24 apr 2016 - 08:43:53
samsam538
samsam538
In het vervoerplan 2016-2 van U-OV wordt er gesteld dat Utrecht Vaartsche Rijn eerder dan start dienstregeling 2017 opengaat. Dus dat wil zeggen dat het dit najaar opengaat.

Zondag 24 apr 2016 - 15:06:41
daniel_ddr
daniel_ddr
Augustus staat er in datzelfde vervoerplan Utvr krijgt daarmee dus ook al meteen een verbinding richting De Uithof, nog voordat er trams stoppen.

Maandag 25 apr 2016 - 10:39:12
reisthijs
reisthijs
Dat staat er niet. 22 Augustus is genoemd als start van de nieuwe buslijn die langs Utvr komt. Het nieuwe station zou "naar verwachting" in het najaar open gaan.

Maandag 25 apr 2016 - 21:13:57
samsam538
samsam538
Er zijn wel grote werkzaamheden net voor 22 augustus (week 33). Ik weet niet of dan de viersporigheid tussen Utrecht en Bunnik klaar is.

Dinsdag 26 apr 2016 - 12:09:15
illyavaes
illyavaes
Nou, naar Bunnik...
28 augustus volgens BVS.

Dinsdag 26 apr 2016 - 22:36:02
gjbrandsma
gjbrandsma
Op 19 februari meldden Prorail en NS aan het Locov:
"ProRail en NS streven naar bediening van het station [Vaartsche Rijn]
uiterlijk maandag 5 september. Hierover is eind mei/begin juni meer duidelijkheid."

Bron: www.tweedekamer.nl

Woensdag 27 apr 2016 - 09:50:54
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Als Utvr net zo te kakken wordt gezet als Utzl dan wordt dat echt een succes. Van wk 18 t/m 33 gaan de binnenste sporen Utma-Mas b.d.: 4 maanden geen stoptreinen op Utzl. Na het door NSR zelf kapotmaken van de kwartiersdienst op Ut-Bkl met duurmakerij door onzin ledigmat Ut-Mrg v.v. en het bij elke zweem van een storing opheffen van de 17400, zowat om het weekend opheffen van de 7400 is dit de volgende stap de reiziger van Utzl definitief weg te jagen.
Andere "feesten" om DSSU te bewerkstelligen:
Van week 22 t/m 33 zijn sp 12-15 b.d.
Van week 34 t/m 41 is sp 9 b.d. en 8 tijdelijk kopspoor.

Laatst bewerkt door rolandrail op Woensdag 27 apr 2016 om 16:37:32

Woensdag 27 apr 2016 - 10:17:33
michaben
michaben
Dat is niet geheel waar, pas vanaf week 22 is Utzl geheel niet beschikbaar. In week 18 is het slechts richting Ut (op de 7489 t/m 7495 na die wel stoppen) en stoppen de treinen richting Bkl wel. Week 19 t/m 21 andersom, wel stop richting Ut en niet richting Bkl. De 17400 rijdt in week 18 niet, in week 19 t/m 21 rijdt de 17400 echter wel gewoon.

En het is pure onzin dat DSSU de 17400 stukmaakt, deze corridor wordt juist uitgebreid.

Woensdag 27 apr 2016 - 10:24:31
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Wat maakt je denken dat de 17400 weer de hele dag gaat rijden?

Woensdag 27 apr 2016 - 10:36:49
michaben
michaben
Ik zeg niet dat deze direct na het voltooien van DSSU terugkeert, maar het was wel de ambitie (en DSSU is hierop ontworpen) om Utg-Ut(-Vndc) en Bkl-Rhn als lijnvoering te hanteren. Je kan dus niet DSSU de schuld geven van dat de 17400 in de daluren niet rijdt. Een aantal bouwfasen is nadelig voor deze serie ja, maar in de eindsituatie is er ruimte voor een kerende trein in deze corridor.

Woensdag 27 apr 2016 - 17:07:19
cuneo56
cuneo56
Dat klopt ook allemaal wel.
Maar ons als lokale klant in indertijd bij de start van de bouw van de viersporigheid beloofd dat na een periode van overlast er meer treinen zouden gaan rijden. Op treinen in de spits na zijn alle extra's in middels weer verdwenen, geen treinen meer naar Amsterdam zuid en behalve in de spits verplicht overstappen en wachten in Breukelen.
En ook de kwartier dienst door de weeks en op zaterdag is ook al weer historie.
Vindt je het gek dat er dan negatief gereageerd wordt?
Zo dat lucht weer even op.

Donderdag 19 mei 2016 - 12:09:40
slifor2
slifor2
Flickr florisleeuw
Heren,

Als ik nu naar het sporenplan Utrecht kijk, lijkt het mij dat je NIET meer van Arnhem naar Rotterdam kunt doorrijden, zie ik dit goed? Dat houd in dat eventueel bij een verstoring van de BR je niet via Utrecht-Gouda kunt rijden. Is dit een tijdelijke fasering of kijk ik gewoon verkeerd?

Lekker handig dat DSSU!

Donderdag 19 mei 2016 - 12:15:50
AlbertP
AlbertP
In de eindsituatie kan het via de binnensporen van de dan viersporige lijn uit Ah. Dat binnenspoor is nog niet aangesloten bij Utza (waar de tweesporige lijn in viersporige lijn overgaat), de treinen uit Ah rijden nu over het buitenspoor direct naar 5/7.

Laatst bewerkt door AlbertP op Donderdag 19 mei 2016 om 12:16:17

Donderdag 19 mei 2016 - 13:44:40
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
slifor2 (do 19 mei 2016 12:09:40 www.somda.nl): Als ik nu naar het sporenplan Utrecht kijk, lijkt het mij dat je NIET meer van Arnhem naar Rotterdam kunt doorrijden, zie ik dit goed? Dat houd in dat eventueel bij een verstoring van de BR je niet via Utrecht-Gouda kunt rijden. Is dit een tijdelijke fasering of kijk ik gewoon verkeerd?
Klopt, tot en met week 33 niet mogelijk, vanaf week 34 via 'sprinter'sporen is het weer mogelijk om van Ah richting Rtd te rijden en dan via spoor 11 te Ut.

Donderdag 19 mei 2016 - 13:52:38
treinfan
treinfan
slifor2 (do 19 mei 2016 12:09:40 www.somda.nl): Heren,

Als ik nu naar het sporenplan Utrecht kijk, lijkt het mij dat je NIET meer van Arnhem naar Rotterdam kunt doorrijden, zie ik dit goed? Dat houd in dat eventueel bij een verstoring van de BR je niet via Utrecht-Gouda kunt rijden. Is dit een tijdelijke fasering of kijk ik gewoon verkeerd?

Lekker handig dat DSSU!
Via Ut en Gd kan prima: Ut spoor 5, doorwisselen naar lage sporen Uto, via Hvs doorsteken naar Bkl en dan naar Gd
Het volle conflict dat je dan krijgt met de 5600 en binnenkomende 5700 kan prima genegeerd worden

Laatst bewerkt door treinfan op Donderdag 19 mei 2016 om 13:54:27

[Bezig met laden...]

Donderdag 19 mei 2016 - 13:58:51
ZJ37
ZJ37
Dat heet corridor rijden.

Donderdag 19 mei 2016 - 17:58:28
abcde
abcde
rolandrail (wo 27 apr 2016 09:50:54 www.somda.nl): ... Andere "feesten" om DSSU te bewerkstelligen:
Van week 22 t/m 33 zijn sp 12-15 b.d.
Van week 34 t/m 41 is sp 9 b.d. en 8 tijdelijk kopspoor.
Blijft spoor 11 in die tijd wel bruikbaar voor de IC's Gouda - Amersfoort en verder ?

Donderdag 19 mei 2016 - 18:05:04
b2py
b2py
Als je spoor 12 t/m 15 buiten dienst neemt zal 11 wel beschikbaar zijn he..

Laatst bewerkt door b2py op Donderdag 19 mei 2016 om 18:05:29

Donderdag 19 mei 2016 - 18:17:03
abcde
abcde
... maar het is hetzelfde perron, waar mogelijk nog aan gewerkt wordt ...

Donderdag 19 mei 2016 - 18:18:14
b2py
b2py
Dan had er wel 11 t/m 15 gestaan he..

Donderdag 19 mei 2016 - 18:56:16
kleine_man
kleine_man
slifor2 (do 19 mei 2016 12:09:40 www.somda.nl): Heren,

Lekker handig dat DSSU!
Ik zie het probleem niet. Als de BR eruit ligt wordt er via de brabantroute gereden. Goederentreinen zijn niet meer welkom op de lijn Ut-Ah. Probleem opgelost.

In de eind situatie zou je theoretisch/technisch/op papier nog via de binnensporen kunnen rijden.

Je kan beter crimineel zijn dan arts................ Voorkomen is beter dan genezen

Donderdag 19 mei 2016 - 19:25:40
sjoerd
sjoerd
Nee, maar dat kan kloppen. Het is inderdaad zo dat velen het probleem niet zien als er bij wijze van spreken toch nog één mogelijkheid is om van Venlo naar Den Haag of van Den Helder naar Maastricht te komen zonder terug te steken. Je kunt van huis ook alles dichtmetselen behalve die laatste deur.
Nog niet lang geleden was er een stremming op Deventer - Hengelo en achter Zevenaar zat het ook op slot.In het hoge noorden was een brug aangevaren. En toen konden we alleen nog met een Zeppelin van en naar Duitsland. Ja, er was nog een muizengaatje via Venlo en een ander muizengaatje via Herzogenrath.
Nee, hoor, we moeten gewoon behoorlijke omleidingsroutes hebben.

Donderdag 19 mei 2016 - 19:36:11
michaben
michaben
Maar die omleidingsroutes zijn er toch gewoon? In de DSSU eindsituatie kun je via de sprintersporen alle kanten op in Ut: Ah-Amf, Ah-Gd, Ht-Amf, Ht-Gd, alles is mogelijk voor omleidingen. Vaste treindiensten is een ander verhaal, vanaf Utl kun je alleen naar Wd doordat je voor de andere bestemmingen al voor Utl moet doorwisselen naar de IC sporen die geen perron hebben, maar voor omgeleide internationale (mits < 340 meter want niet alle perrons in Ut zijn lang genoeg) of goederentreinen maakt dat niet uit.

Laatst bewerkt door michaben op Donderdag 19 mei 2016 om 19:36:35

Donderdag 19 mei 2016 - 22:48:16
sjoerd
sjoerd
Precies. Alleen de laatste deur of de laatste twee deuren zijn niet dichtgemetseld. En dat werkt als er één probleem is, maar niet meer als er twee zijn. En dat gebeurt natuurlijk nooit...

Donderdag 19 mei 2016 - 22:59:58
bacr
bacr
Bovendien zijn er steeds minder internationale treinen over, dus ook minder omgeleide. Dus heb je ook geen perrons meer nodig voor 15 bakken plus loc....

Vrijdag 20 mei 2016 - 00:08:30
DingeZ
DingeZ
Facebook DingeZZ
Vanaf DRGL 2017 gaan er planmatig dubbele ICE's rijden, dus dan is 400m wel nodig daarvoor...

Vrijdag 20 mei 2016 - 08:20:13
b2py
b2py
Ze zijn ook vanuit Europa verplicht om dat te faciliteren..

Vrijdag 20 mei 2016 - 08:42:18
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Daarom worden de zg. IC perrons ook 430 meter, Sprinterperrons 340 meter.

Vrijdag 20 mei 2016 - 09:44:04
b2py
b2py
Sprinter is toch 270 en niet internationale IC perrons 340?

Laatst bewerkt door b2py op Vrijdag 20 mei 2016 om 09:44:12

Vrijdag 20 mei 2016 - 09:52:41
stefanvw14
stefanvw14
Twitter stefanvw14 Facebook stefanvw14 Youtube stefanvw1994
www.prorail.nl

SPR perrons minimaal 170 meter(omgerekend SLT-10)
IC perrons minimaal 340 meter(omgerekend VIRM-12+een beetje)
INT perrons minimaal 430 meter(ruimte is er dan voor 2x TGV-PB(K)A(400m)/2x ICE-3)

Vaste reiziger traject Zd - Amr, favoriete treinmaterieel ICMm en ICRmh. VIRM alleen 9547-9597.

Vrijdag 20 mei 2016 - 10:04:15
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
In Utrecht gaan de volgende perronlengtens voorkomen:

(buurtsporen buiten beschouwing)
3e perron (spoor 5/7) = 430 meter
4e perron (spoor 8/9) = 340 meter
5e perron (spoor 11/12) = 340 meter
6e perron (spoor 14/15) = 340 meter
7e perron (spoor 18/19) = 430 meter
8e perron (spoor 20/21) = 340 meter.

Alleen de perrons waar IC`s Nm - Hdr/Shl resp Mt/Hrl - Amr v.v. halteren zijn op 'internationale' lengte.
De andere perrons waar zowel IC`s als SPR`s stoppen dus op 'IC' lengte.

Vrijdag 20 mei 2016 - 10:15:46
daniel81
daniel81
Dus straks geen 15 bakken ICM in de noordoost meer mogelijk
Erg toekomstvast / flexibel is het allemaal niet, maar dat hadden we geloof ik al eens eerder geconstateerd

Vrijdag 20 mei 2016 - 10:35:14
ZJ37
ZJ37
Is het niet zo dat er nog een discussie loopt over het al dan niet opknippen van het HRN? Misschien is Ut er een mooie plek voor.

Vrijdag 20 mei 2016 - 10:43:50
b2py
b2py
Zo houden ze zichzelf juist mooi in stand, ze zijn niet helemaal gek

Vrijdag 20 mei 2016 - 11:39:52
miepiet
miepiet
Hoe houdt de ns zichzelf op die manier dan juist in stand?

Vrijdag 20 mei 2016 - 12:01:22
DingeZ
DingeZ
Facebook DingeZZ
gvttreinen (vr 20 mei 2016 10:04:15 www.somda.nl): In Utrecht gaan de volgende perronlengtens voorkomen:

(buurtsporen buiten beschouwing)
3e perron (spoor 5/7) = 430 meter
4e perron (spoor 8/9) = 340 meter
5e perron (spoor 11/12) = 340 meter
6e perron (spoor 14/15) = 340 meter
7e perron (spoor 18/19) = 430 meter
8e perron (spoor 20/21) = 340 meter.

Alleen de perrons waar IC`s Nm - Hdr/Shl resp Mt/Hrl - Amr v.v. halteren zijn op 'internationale' lengte.
De andere perrons waar zowel IC`s als SPR`s stoppen dus op 'IC' lengte.
Het 4e en 5e perron zijn op dit moment al 400+ meter (het 6e ook, maar daar zit nu een vrij onhandige boog in), ik zie niet echt waarom men ze zou inkorten.

Vrijdag 20 mei 2016 - 12:12:54
b2py
b2py
Ruimte maken?

Vrijdag 20 mei 2016 - 12:23:41
daniel_ddr
daniel_ddr
Maar als je ziet hoe dicht de nieuwe perronkap van 8/9 al bij de uiteinden van het perron komt valt toch af te vragen hoe men daar nog ruim 60 meter af wil halen zonder de hele kap weer aan te moeten passen.

11/12 heeft aan de zuidkant wel een iets kortere kap, maar da´s deels ook omdat die door de kromming die er nog in het perron zit niet afgebouwd kon worden (de fundering voor de palen van de kap zit al wel in het perron). En daar is het vooral het uitsteekseltje aan het perron langs spoor 12 waarvan je kunt verwachten dat het verdwijnt na het rechttrekken van de sporen/perrons aldaar.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op Vrijdag 20 mei 2016 om 12:25:10

Vrijdag 20 mei 2016 - 12:39:01
cuneo56
cuneo56
Denk dat de genoemde lengtes niet de uiteindelijke werkelijke lengtes voorstellen, maar de genormeerde lengtes waar men bij ontwerp en planning van uit gaat/ is gegaan.

Vrijdag 20 mei 2016 - 12:49:13
daniel81
daniel81
miepiet (vr 20 mei 2016 11:39:52 www.somda.nl): Hoe houdt de ns zichzelf op die manier dan juist in stand?
Met 'ze' wordt hier Prorail bedoeld, die behouden hun werkgelegenheid als er over een paar jaar besloten wordt dat DSSU weer deels ongedaan gemaakt moet worden.

Vrijdag 20 mei 2016 - 12:51:31
b2py
b2py
Met ze bedoel ik zowel NS als ProRail, maar in meerdere mate NS.

Vrijdag 20 mei 2016 - 12:52:50
daniel81
daniel81
Ahh zou kun je 'm ook lezen inderdaad

(waarbij de redenering dan is dat de infra het praktisch onmogelijk maakt om het HRN en daarmee de concessie op te knippen )

Laatst bewerkt door daniel81 op Vrijdag 20 mei 2016 om 12:53:03

Vrijdag 20 mei 2016 - 13:11:19
bacr
bacr
cuneo56 (vr 20 mei 2016 12:39:01 www.somda.nl): Denk dat de genoemde lengtes niet de uiteindelijke werkelijke lengtes voorstellen, maar de genormeerde lengtes waar men bij ontwerp en planning van uit gaat/ is gegaan.
En zou het dan vast in de toekomst ook zo kunnen zijn dat de genormeerde lengtes worden aangehouden in plaats van de werkelijke lengtes van de perrons, waardoor er van alles genormeerd niet meer kan maar feitelijk nog wel zou kunnen....?

(Retorische vraag....)

Vrijdag 20 mei 2016 - 14:07:14
sjoerd
sjoerd
We kunnen allerlei complotten veronderstellen maar juist niet degene waarin er vooruit wordt gedacht op infragebied.

Vrijdag 20 mei 2016 - 17:28:00
phantom
phantom
stefanvw14 (vr 20 mei 2016 09:52:41 www.somda.nl):
INT perrons minimaal 430 meter(ruimte is er dan voor 2x TGV-PB(K)A(400m)/2x ICE-3)
Wellicht een rare vraag,maar hoelang is een eurostar treinstel ?
Mocht er ooit een omleiding nodig zijn via pruispolen,past dan ook zo'n ding volledig aan een perron ergens ?
(op de foto's van niet lang geleden leken me die dingen namelijk heel lang ,en dat is r maar 1 )

Vrijdag 20 mei 2016 - 17:36:20
rick
rick
Heel toevallig zijn die net geen 400 meter.

Vrijdag 20 mei 2016 - 17:38:07
b2py
b2py
phantom (vr 20 mei 2016 17:28:00 www.somda.nl):
stefanvw14 (vr 20 mei 2016 09:52:41 www.somda.nl):
Wellicht een rare vraag,maar hoelang is een eurostar treinstel ?
Mocht er ooit een omleiding nodig zijn via pruispolen,past dan ook zo'n ding volledig aan een perron ergens ?
(op de foto's van niet lang geleden leken me die dingen namelijk heel lang ,en dat is r maar 1 )
Die sets rijden dan gelukkig ook niet gekoppeld

Donderdag 09 jun 2016 - 18:17:30
wouter15
wouter15
Reiziger moet juist niet wennen aan storing

9 juni 2016

Het blijft onaanvaardbaar dat er grote verstoringen van de treindienst zijn als er in Utrecht "één wisseltje kapot is''. "Daar hoeven reizigers niet aan te wennen, laat staan zich bij neerleggen," vindt reizigersclub Maatschappij voor Beter OV.

Het is de club in het verkeerde keelgat geschoten dat een ProRail-woordvoerder gisteren stelde dat "we maar moeten wennen" aan storingen en vertragingen. Woensdagochtend was er veel vertraging en hinder op meerdere trajecten van en naar Utrecht Centraal, door een wisselstoring. Ook de dag daarvoor was er al een wisselstoring geweest. ProRail is er bezig aan een flinke klus, onder meer om de sporen om te leggen. In media legde ProRail uit dat "we er met zijn allen rekening mee moeten houden en eraan wennen." En: "Wil je naar een hoger niveau qua spoor, dan moet je hier doorheen."

Lees verder op: www.treinreiziger.nl

Laatst bewerkt door moderator op Donderdag 09 jun 2016 om 18:38:05, reden: Samengevoegd met DSSU-topic

Donderdag 09 jun 2016 - 20:35:33
qj7141
qj7141
Prorail zet een spitsmonteur klaar bij het kritieke wissel: [www.rover.nl

Donderdag 09 jun 2016 - 20:53:06
mren
mren
Wat een symptoombestrijding...

Donderdag 09 jun 2016 - 20:55:33
marciekemp
marciekemp
En Rover zichzelf maar weer veren in de reet steken dat het op hun verzoek is...

Donderdag 09 jun 2016 - 22:53:29
sjoerd
sjoerd
mren (do 09 jun 2016 20:53:06 www.somda.nl): Wat een symptoombestrijding...
Symptoombestrijding? Zijn storingen dan symptomen? Ik denk dat dit prima gaat werken en dat de monteur het wissel eigenhandig opbreekt als het vaak gestoord is of het voor sanering zal aanmelden. Dat is wat je noemt slagvaardigheid!

Donderdag 09 jun 2016 - 23:10:35
mren
mren
Dat zal inderdaad goed werken voor de kpi 'aantal wisselstoringen', maar de symptomen waar ik op doelde zijn natuurlijk zelf door 's lands infrabeheerder veroorzaakt met de sporenlayout. Maar goed, we hebben er tenminste een nieuw woord (althans in spoorse context) aan over gehouden: koningswissel.

Donderdag 09 jun 2016 - 23:14:08
ZJ37
ZJ37
Ach, en in Japan - zeker in Tokyo met zijn 10 wissels - daar werkt het allemaal zó goed.

Vrijdag 10 jun 2016 - 05:44:54
phantom
phantom
Daar kunnen we hier nog een voorbeeld aan nemen,ow wacht shit dat doen we helaas al
Dus het zal hier gegarandeerd/zeer waarschijnlijk,niet gaan werken dat copyeer gedrag

Vrijdag 10 jun 2016 - 08:32:07
bacr
bacr
Nee, want we hebben het licht in het buitenland gezien en daarna moet het hier voor de helft minder geld gerealiseerd worden....

Laatst bewerkt door bacr op Vrijdag 10 jun 2016 om 08:39:50

Vrijdag 10 jun 2016 - 09:03:19
Roland55
Roland55
Jammer, dat de bewuste Prorailers niet zijn gaan kijken in het station Brussel Centraal. Daar liggen maar 2 wissels !!

Vrijdag 10 jun 2016 - 09:11:13
Dead_Devil
Dead_Devil
Ik ben er benieuwd hoe de uit eindelijke situatie hier gaat uitwerken. Als alles af is zijn er wel uitwerk mogelijkheden. Bijv:

Spoor 18/19 heeft 1 wissel als dit defect raakt ligt de complete verbinding Asd - Ht / Ah eruit straks alas alles af is kan er nog naar spoor 14/15 gewisseld worden (als ik de tekeningen goed in men hoofd heb zitten) vanaf utrecht Vaartsche rijn ligt er weer een wissel zodat de IC naar Ht toch weer de dive under in kan en de IC naar Ah kan uiteraard gewoon rechtdoor rijden.

We gaan het beleven maar ik gok dat deze verbouwing nog wel een staartje krijgt. (zeker als we ooit weer een strenge winter krijgen en alles massaal opvriest)

Vrijdag 10 jun 2016 - 09:13:20
evangoor
evangoor
Roland55 (vr 10 jun 2016 09:03:19 www.somda.nl): Jammer, dat de bewuste Prorailers niet zijn gaan kijken in het station Brussel Centraal. Daar liggen maar 2 wissels !!
Sssssst. Voor je weet doen ze dat wel en komt er nog een verbouwing van Utrecht Centraal aan. Of proberen ze het in de Brusselse-vorm op Amsterdam. Net gehoord dat daar nog een overmaat aan wissels ligt, want met één perron uit dienst kon de hele treindienst nog worden gereden. Nou ja, op één spits serie na dan (voor ik iemand te kort doe...).

Vrijdag 10 jun 2016 - 09:23:50
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Roland55 (vr 10 jun 2016 09:03:19 www.somda.nl): Jammer, dat de bewuste Prorailers niet zijn gaan kijken in het station Brussel Centraal. Daar liggen maar 2 wissels !!
Nou, wat je zegt is niet helemaal waar; in de tunnel tussen Brussel Noord en Brussel Kapellekerk liggen helemaal geen wissels. Maar voor en na de tunnel ligt een groot aantal wissels. Je kunt in elk geval vanuit beide richtingen op alle perrons komen.

Vrijdag 10 jun 2016 - 11:50:48
bacr
bacr
Overigens is regelmatig te zien dat de herziening van de sporenlayout leidt tot hogere doorrijdsnelheid. Zojuist (1143u) dubbele DBC 189ers met weisspunktH wagens (kolen?) uit ri Asd op hoge snelheid over spoor 18 ri Ah (?)

Vrijdag 10 jun 2016 - 12:02:44
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
80 km/h lijkt hoog maar is het niet, alleen is de reiziger in Utrecht het nog niet gewend. Ik verwacht nog wel een campagne over respecteren van de markeringen op de perrons

Vrijdag 10 jun 2016 - 12:39:03
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Ik zou (conform in Duitsland) omroepen dat 'binnen enkele minuten een doorgaande goederentrein over spoor x passeert, gelieve de perronkant vrijhouden', ook handig voor de hobbyist

Laatst bewerkt door moderator op Vrijdag 10 jun 2016 om 20:47:42, reden: Quoot verwijderd.

Vrijdag 10 jun 2016 - 12:56:02
b2py
b2py
"Achtung, zugdurchfahrt am gleis 19, bitte vorsicht. Achtung, ein zug fahrt durch am gleis 19, bitte vorsicht."

Zoiets?

Moeten ze wel perronspecifieke omroepen gaan mogelijk maken

Laatst bewerkt door b2py op Vrijdag 10 jun 2016 om 12:56:29

Vrijdag 10 jun 2016 - 13:14:02
reisthijs
reisthijs
bacr (vr 10 jun 2016 11:50:48 www.somda.nl): Overigens is regelmatig te zien dat de herziening van de sporenlayout leidt tot hogere doorrijdsnelheid. Zojuist (1143u) dubbele DBC 189ers met weisspunktH wagens (kolen?) uit ri Asd op hoge snelheid over spoor 18 ri Ah (?)
Die trein ging als het goed is door de dive-under, richting Gdm.

Vrijdag 10 jun 2016 - 13:18:33
rysz
rysz
Tenzij het koningswissel rechtsleidend vastligt

Vrijdag 10 jun 2016 - 21:49:17
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
bacr (vr 10 jun 2016 11:50:48 www.somda.nl): Overigens is regelmatig te zien dat de herziening van de sporenlayout leidt tot hogere doorrijdsnelheid. Zojuist (1143u) dubbele DBC 189ers met weisspunktH wagens (kolen?) uit ri Asd op hoge snelheid over spoor 18 ri Ah (?)
Check, dit viel me laatst ook al op, dat goederentreinen inderdaad met hogere snelheid over spoor 18 komen.

Vrijdag 10 jun 2016 - 22:13:48
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Spoor 7 rg Asd idem.

Laatst bewerkt door rolandrail op Vrijdag 10 jun 2016 om 22:14:16

Vrijdag 10 jun 2016 - 22:37:35
MasterE
MasterE
Dat is toch ook het hele idee achter DSSU?

Mcn Asd

Vrijdag 10 jun 2016 - 23:46:29
ZJ37
ZJ37
b2py (vr 10 jun 2016 12:56:02 www.somda.nl): "Achtung, zugdurchfahrt am gleis 19, bitte vorsicht. Achtung, ein zug fahrt durch am gleis 19, bitte vorsicht."

Zoiets?

Waarom zou dat in Ut wel omgeroepen moeten worden en niet in Bd of Tb waar al jaren lang veel harder door het station werd gereden. In Bd is het teruggebracht naar 80 km/u en in Tb is het nog altijd 120 km/u.

Vrijdag 10 jun 2016 - 23:48:38
Daan!
Daan!
Waar staat dat hij dat ook niet op die stations wil doen?

Zaterdag 11 jun 2016 - 00:56:58
MasterE
MasterE
Dan moet je het ook doen bij IC's die voorbij razen.

Mcn Asd

Zaterdag 11 jun 2016 - 07:51:27
b2py
b2py
Wat Daan zegt

Zaterdag 11 jun 2016 - 11:15:28
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
MasterE (vr 10 jun 2016 22:37:35 www.somda.nl): Dat is toch ook het hele idee achter DSSU?
Nou, volgens mij is het een cadeautje voor cargo omdat DSSU toch vooral bedacht is voor wisselsanering en om reizigerstreinen met hogere snelheid te laten vertrekken en aankomen. Maar goed, eigenlijk niet bijzonder inderdaad die cargo's

Zaterdag 11 jun 2016 - 11:20:04
thom
thom
b2py (vr 10 jun 2016 12:56:02 www.somda.nl): "Achtung, zugdurchfahrt am gleis 19, bitte vorsicht. Achtung, ein zug fahrt durch am gleis 19, bitte vorsicht."

Zoiets?

Dan moet je het complete omroep systeem van een station aan gaan passen, aangezien alles aan elkaar geknoopt zit, dat is wel even een klusje...

Zaterdag 11 jun 2016 - 11:22:34
b2py
b2py
Hebben ze weer wat te doen

Zaterdag 11 jun 2016 - 11:22:55
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
En iets nieuws in de treinaanwijsschermen programmeren is nog lastiger. Stel je voor dat je met rode letters "Pas op, passerende trein." erin zet...

Zaterdag 11 jun 2016 - 12:04:06
dh3201
dh3201
Dat was in Denemarken 15 jaar geleden al heel gebruikelijk....
(op de rode letters na dan )

Shqiperise-lopers?

Zaterdag 11 jun 2016 - 16:20:30
ZJ37
ZJ37
Ze krijgen het nu nog niet eens voor elkaar om op sommige plekken een spoorwijziging of ongeplande verstoring goed te communiceren. Misschien beter om daar eerst tijd en energie in te steken dan ineens druk te maken over doorrijdende treinen die al 100 jaar bestaan.

Zaterdag 11 jun 2016 - 20:21:44
daniel_ddr
daniel_ddr
Vanmiddag eens uitgebreid staan kijken bij de werkzaamheden in de spoorbak 12/14, had immers weleens hier (of elders) vermoedens over een perron breder dan de overkapping op spoor 12 gelezen.
Gezien hoe men nu bezig is lijkt daar echter geen sprake van en beperken de werkzaamheden voor de verbreding van dit perron zich tot de beide uiteinden. Aan de noordzijde wordt het t.h.v. de Noordertunnel een heel klein beetje breder (perron 14 trouwens ook aan die kant). De extra ruimte die hierdoor tussen de sporen zit blijkt net buiten het perron nuttig gebruikt voor een bovenleidingsportaal.

Aan de zuidzijde tot slot wordt de vrij forse kromming die er daar in perron 11/12 zit eruit gehaald en daarbij ook gelijk de perronkap een stuk verder doorgetrokken. Was eigenlijk al langer te zien daar, er zaten immers al wat funderingen voor de kap in het perron die vlak langs het randje stonden.

Zaterdag 11 jun 2016 - 21:31:24
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
dh3201 (za 11 jun 2016 12:04:06 www.somda.nl): Dat was in Denemarken 15 jaar geleden al heel gebruikelijk....
(op de rode letters na dan )
Zover hoef je niet weg te gaan, ook in Nederland is dit geweest. Op een aantal noordelijke stations met nogal smalle perrons had men een speciale tekst in de CTA, die op goederentreinen attendeerde. Dat moest later nog in de BEPAC opgenomen worden. Details zijn me verder ontschoten; we hebben het over de jaren 70/80 van de vorige eeuw.

Dick van den Hoven

Zondag 12 jun 2016 - 02:40:18
thom
thom
rolandrail (za 11 jun 2016 11:22:55 www.somda.nl): En iets nieuws in de treinaanwijsschermen programmeren is nog lastiger. Stel je voor dat je met rode letters "Pas op, passerende trein." erin zet...
Dat zou in theorie minder werk moeten zijn, aangezien de CTA's aangestuurd worden per perron, en niet zoals de omroep per statio...

Maar ik herhaal, in theorie......

Zondag 12 jun 2016 - 10:48:28
daniel_ddr
daniel_ddr
Nog naast dat zo'n melding meer dan 16 tekens kent, herinneren we ons die beperking in InfoPlus nog?
"Drgnde gdrntrein" is dan zo'n beetje het maximum wat het systeem zo aan kan

Zondag 12 jun 2016 - 11:20:56
MasterE
MasterE
Doorgaande trein?

Mcn Asd

Zondag 12 jun 2016 - 12:43:01
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Dit past ook: media.nu.nl

Maandag 13 jun 2016 - 05:44:44
phantom
phantom
als dat past/kan,dan is 16 tekens als regel/flessenhals ook achterhaalt

Maandag 13 jun 2016 - 12:57:45
thom
thom
Dit valt natuurlijk niet onder het format wat de CTA's normaal tonen en is wsl gewoon een hele overruling van Infoplus.

Maandag 13 jun 2016 - 13:01:31
daniel81
daniel81
Dat kun je toch heel simpel creatief oplossen?
We creëren de nieuwe eindbestemming 'Attentie' met de tussenstations 'doorrijdende' en 'trein'.
(geen 'goederen', want het kan net zo goed een LM, schouwtrein oid zijn)

Maandag 13 jun 2016 - 13:37:39
umbusko
umbusko
Dat zou je hopen, maar ik zie nu al voor me wat er dan gebeurt als er weer eens een "koningswissel" hapert op Ut: een vertraagde VIRM op spoor 18, een vertraagde VIRM op spoor 19, niemand die weet wat welke trein is en of hij wel verder kan richting Ht of Ah en ondertussen één CTA die een 7400 richting Rhn toont en een andere die toont: "Attentie via Doorrijdende en Trein"
En een omroep die meldt dat er geen treinen op Utzl stoppen.

Maandag 13 jun 2016 - 14:12:25
Amazonous
Amazonous
De 16-tekens beperking heeft met stationsnamen te maken. Teksten als "Niet instappen" e.d. kunnen gewoon.

Woensdag 15 jun 2016 - 11:35:06
Dead_Devil
Dead_Devil
Toen ik gisteren met de Spr vanaf lunetten Utrecht CS binnen reed zag ik op een gegven moment vlak na waar vroeger de oude wissels lagen voor de IC's dat er 2 nieuwe seinen links stonden maar wel erg ver van het spoor af. Gaat hier nog wat met de psoren gebeuren? of is er iets fout geplaatst?

(voor de duidelijkheid het is dus net voor de nieuwe tunnel naar utrecht opstel zuid)

Woensdag 15 jun 2016 - 11:36:46
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Volgens mij zijn dat de oude seinen, zijn afgekruist en zullen tzt verdwijnen.
Er komt in ieder geval geen nieuw spoor maar er heeft daar spoor gelegen!

Zaterdag 18 jun 2016 - 10:48:12
cuneo56
cuneo56
Terug van vakantie lijkt het er op dat ook de NS afdeling alternatief vervoer niets meer snapt van het hele ombouw programma rond Utrecht.
Dit weekend rijdt de serie 7400 o.a. niet tussen Ut en Bkl, maar dit keer stoppen er in Mas en Bkl wel Intercity's .
Helaas niet dezelfde.
Dus met een bus pendel Mas- Bkl zou je in mijn ogen alles afdekken.
Maar wat doet NS businhuur?
Men laat stopbussen Utrecht- Breukelen rijden.
En dat dan ook nog eens in een kwartiers frequentie en met stop in Zuilen
In Zuilen waar je momenteel doordeweeks elk halfuur een sprinter ziet doorrijden, kan je nu elk kwartier per alternatief vervoer weg.
Toen ik 3 weken geleden vertrok reed de vervangende bus enkel elk half uur en geen stoppende IC's

Ik snap het ook niet mer.

Zaterdag 18 jun 2016 - 11:37:51
bloemkool
bloemkool
Die stop van de intercity's beperkt zich tot uitsluitend dit weekend. En kennelijk schat men de vervoersvraag zo in dat er 4 bussen kunnen rijden tussen Ut en Bkl. Wat mij betreft een nogal overdaad qua aanbod in combinatie met de reguliere bussen.

Zaterdag 18 jun 2016 - 11:55:09
yappa
yappa
Zal vast iets te maken hebben met de jaarmarkt in Breukelen

Zaterdag 18 jun 2016 - 21:10:39
daniel_ddr
daniel_ddr
cuneo56 (za 18 jun 2016 10:48:12 www.somda.nl): lijkt het er op dat ook de NS afdeling alternatief vervoer niets meer snapt van het hele ombouw programma rond Utrecht.
De afdeling reisinformatie lijkt het net zo min nog te snappen... OBIS gaf in zowel de treinen vanuit Amf (naar 4 i.p.v. 8) als die uit Ht (naar 20 i.p.v. 7) doodleuk de in de normale jaardienst geplande aankomstsporen aan.

Zaterdag 18 jun 2016 - 23:14:56
AlbertP
AlbertP
In de 3000 stond ook spoor 5 als aankomstspoor ipv 19 op de schermen in de trein. Wel in het rood.

Zaterdag 18 jun 2016 - 23:45:47
broek53
broek53
En volgens mij zit deze hele discussie in het verkeerde topic 😊😕😐

Zondag 02 okt 2016 - 18:17:50
cuneo56
cuneo56
Ik was al geen fan van DSSU maar nadat ik vanmiddag aan het eind van een tripje via Ut naar huis ging al helemaal niet.
Door werkzaamheden bij Gdg! rijdt de museumpendel niet en mogen reizigers uit de sprinters 5500 / 5600 extra in Overvecht overstappen.
Ondertussen groeit te Utrecht op de sporen 1,8,11 en 12 een laagje roest.
Maar er zal ongetwijfeld wel iets onduidelijks in een relais huis gebeuren wordt me dan verteld.
Maar m'n vertrouwen in nut en noodzaak is nu wel helemaal weg ( niet dat dat veel was trouwens).

Zondag 02 okt 2016 - 19:00:09
michaben
michaben
Ik weet niet waar je deze onzin vandaan haalt, maar er waren vandaag wel degelijk werkzaamheden op Ut. En ik zag net gewoon een sprinter op spoor 11 binnenkomen, dus dat wegroesten valt wel mee.

Zondag 02 okt 2016 - 19:32:07
cuneo56
cuneo56
Ik kan enkel melden wat ik zie: geen werkzaamheden te zien en 3 a 4 sporen planmatig niet in gebruik!
Mag ik dan een beetje heel erg verdrietig worden als reiziger.

Zondag 02 okt 2016 - 19:45:11
daniel_ddr
daniel_ddr
Keren op de buurtsporen zorgt overigens dan weer wel dat de IC-dienst in de richting Amf op de gebruikelijke frequentie kan blijven. Als je afwisselend op 8 en 11 zou willen keren krijg je in de huidige bouwfasering conflicten omdat wisselverbindingen die er in de toekomst wel liggen er nu nog niet liggen.

Zondag 02 okt 2016 - 20:16:58
michaben
michaben
cuneo56 (zo 02 okt 2016 19:32:07 www.somda.nl): Ik kan enkel melden wat ik zie
Maar dat deed je niet, je beweerde doodleuk dat de werkzaamheden bij Gdg de oorzaak waren van het opheffen van de sprinters. Je weet zelf ook dat dit pure onzin is! Het feit dat vanochtend de sporen 1 t/m 12 niet gebruikt werden lijkt me voldoende indicatie dat men iets aan het doen was in Utrecht, anders had men de intercity's naar Shl en Asd niet via de sporen 14 en 15 gestuurd en bussen ingezet naar Uto. Deze rijden sinds 13:00 weer, maar spoor 8 is blijkbaar wel buiten dienst, anders had men denk ik de intercity's uit Amf wel tot Wd laten rijden zoals bij de vorige keer dat er werkzaamheden in Gd waren.

Zondag 02 okt 2016 - 20:27:51
cuneo56
cuneo56
Heb het niet over vanochtend gehad.

Zondag 02 okt 2016 - 21:44:04
thom
thom
cuneo56 (zo 02 okt 2016 18:17:50 www.somda.nl): Ik was al geen fan van DSSU maar nadat ik vanmiddag aan het eind van een tripje via Ut naar huis ging al helemaal niet.
Door werkzaamheden bij Gdg! rijdt de museumpendel niet en mogen reizigers uit de sprinters 5500 / 5600 extra in Overvecht overstappen.
Ondertussen groeit te Utrecht op de sporen 1,8,11 en 12 een laagje roest.
Maar er zal ongetwijfeld wel iets onduidelijks in een relais huis gebeuren wordt me dan verteld.
Maar m'n vertrouwen in nut en noodzaak is nu wel helemaal weg ( niet dat dat veel was trouwens).
Je reactie is wat kort door de bocht en gebaseerd op zaken waar je niet de volledig weet van hebt blijkbaar.

De museumpendel reed mede niet doordat er in Utrecht de Singelloop was waardoor de overweg van de Burgemeester de Reigerstraat gespert word.

Daarnaast is men op Utrecht volgens mij ook een relaishuis aan het verhuizen, en zulke dingen gebeuren inderdaad zonder dat jij daar buiten wat van hoeft te zien, maar daarbij is nog steeds noodzaak om het treinverkeer te staken op de betroffen sporen...

Zondag 02 okt 2016 - 22:26:57
cuneo56
cuneo56
Toch nog even dan: er wordt omgeroepen dat de Museumpendel wegens werkzaamheden niet rijdt, en de planmatig niet gebruikte sporen konden wel voor de bijsturing gebruikt worden.
Dus Tsja, raar dat ik er geen vertrouwen meer in heb?

Zondag 02 okt 2016 - 22:33:17
thom
thom
Ik zeg ook dat de pendeltrein mede door de Singelloop niet rijdt, niet dat dat de enige oorzaak is.

Op Dld-Ut en Brn-Ut reden ook geen sprinters en was trein vervangend vervoer, dan zou het wel gek zijn dat de Pendeltrein wél zou kunnen rijden...

Ook snap ik niet helemaal hoe je werkzaamheden bij Gdg betrekt op het niet rijden van genoemde treinen...

Laatst bewerkt door thom op Zondag 02 okt 2016 om 22:34:49

Zondag 02 okt 2016 - 22:48:53
cuneo56
cuneo56
Simpel: de IC's uit Amf moeten in Ut keren wegens werkzaamheden achter Wd en doen dat via de sporen/ perronspoor van de Museum pendel en sprinters van de richting Dld.
Dan kan ik de beperkingen een heel eind begrijpen, maar als je dan merkt dat er nog een paar perronsporen wel voor bijsturing beschikbaar zijn niet meer.

Maandag 03 okt 2016 - 08:37:27
daniel_ddr
daniel_ddr
Het is gewoon heel simpel: naar spoor 8 t/m 11 kan je in de huidige fasering slechts iets in een halfuursdienst sturen wat zichzelf niet kruist bij de binnenkomst van Ut, want je moet over hetzelfde spoor heen en weer. Als je dus vanwege de consequentheid alle ICs van hetzelfde spoor wilt hebben dan moeten die noodgedwongen naar de buurtsporen. Je zou dan in theorie wel de 5600 naar 8 of 11 kunnen sturen, maar het gevolg daarvan zou zijn dat er een 5500 een half uur op Uto staat te keren en dat verhindert op zichzelf al dat de 5600 doorrijdt (die zou in dat geval immers wel een IC moeten laten passeren). Dat is het handiger en duidelijker om de 5500 en 5600 op elkaar te laten keren.

En nu waren er meen ik gisteren beperkingen waarin zelfs maar tot Bhv of Dld gereden werd, dus het zou best wel eens kunnen dat men ook op de hoge sporen ergens mee bezig was waardoor je daar niet overheen kon.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op Maandag 03 okt 2016 om 08:38:56

Maandag 03 okt 2016 - 09:05:48
AlexNL
AlexNL
Mij bevalt DSSU tot nu toe eigenlijk wel: vanuit 's-Hertogenbosch ben je veel sneller in Utrecht, en ook de andere kant op gaat het wat sneller.

Ik heb nou ook niet echt het idee dat DSSU op dagelijkse basis voor veel ellende zorgt?

Maandag 03 okt 2016 - 10:28:59
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Nee, meeste van die ellende wordt gewoon omgeleid. Ik noem goederentreinen tussen Ut en Amf die nu gewoon via Dmnz gaan.

Maandag 03 okt 2016 - 10:44:45
bert
bert
Dat had ook zonder dssu gekund...

Maandag 03 okt 2016 - 10:49:50
Dead_Devil
Dead_Devil
AlexNL (ma 03 okt 2016 09:05:48 www.somda.nl): Mij bevalt DSSU tot nu toe eigenlijk wel: vanuit 's-Hertogenbosch ben je veel sneller in Utrecht, en ook de andere kant op gaat het wat sneller.

Ik heb nou ook niet echt het idee dat DSSU op dagelijkse basis voor veel ellende zorgt?
Hier kan ik me op het moment ook alleen maar bij aansluiten. en er is ook voldoende speling al in geval van calamiteiten. Ik ben zeer benieuwd naar de situatie na 23 Oktober als de herfst vakantie werkzaamheden gereed komen. Echter ben ik dan geen dagelijkse ns reiziger meer.

Vergeleken met enkele jaren terug is het voor mij tot nu toe prima
(daar de ongemakkelijkheden van al het werk niet mee gerekend zoals werkzaamheden midden in een werkweek beginnenen)

Maandag 03 okt 2016 - 10:51:26
SchuurB
SchuurB
@ AlexNL:
Waar iedereen voor vreest (ik ook) is dat de treindienst op een hele corridor beïnvloed wordt door één of andere kleinigheid vanwege de weinige bijsturingsmogelijkheden in Utrecht en omstreken. Maar zo lang er nog gebouwd wordt vallen er niet echt zinnige uitspraken te doen over hoe goed of slecht het gaat worden als alles klaar is.

Het snellere in- en uitrijden van Utrecht is volgens niet iets waar iemand tegen is, je hoeft dat alleen niet per se te bereiken door genoegen te nemen met zo min mogelijk flexibiliteit. Had je een situatie met dergelijke ruimte voor en na het station in Duitsland of Zwitserland gehad, dan hadden er veel meer wissels gelegen en had je op de hoofdroutes ook met 80 of zelfs met 100 km/h kunnen binnenkomen en vertrekken.

Maandag 03 okt 2016 - 11:02:27
waalkade
waalkade
Dan had je heel Ut moeten oppakken en ca 700 meter ri Driebergen / Houten moeten verschuiven.

Maandag 03 okt 2016 - 11:04:30
SchuurB
SchuurB
Wanneer/waarom?

Maandag 03 okt 2016 - 11:07:01
treinfan
treinfan
Spoor 18b/19b was dan ook al op de goede plaats aangelegd, helaas nu ingekort
@SchuurB: aan de zuidzijde is meer dan genoeg ruimte voor wisselstraten (of nieuwe stations zoals Utvr), aan de noordzijde is ruimtegebrek.

[Bezig met laden...]

Maandag 03 okt 2016 - 11:07:40
waalkade
waalkade
Ruimte voor ruime wisselstraten en doorschiet lengtes.

Maandag 03 okt 2016 - 11:21:00
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Je kan een sporenlayout creëren waarbij treinen de wissels alleen rechtdoorgaand gebruiken, de wissels kan je gebruiken als bijstuurmogelijkheden en voor incidentele corridorafwijkende verbindingen (extra treinen, omleidingen).
Dan heb je hetzelfde als DSSU alleen met een grotere flexibiliteit.

Maandag 03 okt 2016 - 11:24:13
SchuurB
SchuurB
@ Waalkade:
Ja, als je ProRail-normen aanhoudt. Ik schreef dus net: Zwitserland of Duitsland. Daar pakken ze de zaken anders aan en vooral in Zwitserland hebben ze veel ervaring met het bouwen van wisselstraten op plekken waar weinig ruimte is. Nu moet je daar ook geen wonderen van verwachten, en ik denk ook dat men aan de noordzijde 'vanuit elke richting naar elk spoor' niet voor elkaar zou hebben gekregen i.c.m. sneller binnenrijden. Er zouden wel wat meer wissels gelegen hebben en dus meer bijsturingsmaatregelen hebben bestaan. Ik snap ook wel dat dit onder het huidige ProRail een super-onwaarschijnlijk scenario is, maar het is niet natuurkundig onmogelijk en ook niet internationaal ongebruikelijk, wilde ik maar zeggen.

@gvttreinen:
Inderdaad, zoiets had ook gekund.

Laatst bewerkt door SchuurB op Maandag 03 okt 2016 om 11:25:42

Maandag 03 okt 2016 - 13:02:42
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
bert (ma 03 okt 2016 10:44:45 www.somda.nl): Dat had ook zonder dssu gekund...
Ja, maar de directe route kan niet meer MET. Dáár ging het me om.

Maandag 03 okt 2016 - 13:04:36
b2py
b2py
Ik neem aan dat je op de hoogte bent van de tijdelijke aard van deze situatie?

Maandag 03 okt 2016 - 13:28:23
bacr
bacr
De tijdelijkheid van de aard van de situatie verhindert niet dat ook na het volledig gereed zijn van DSSU de verbinding alleen lukt door het doorwisselen van allerlei corridors, begreep ik eerder. Maw niet feitelijk onmogelijk, maar planningstechnisch een drama. Dat had met het een klein beetje loslaten van het corridor-dogma en het laten liggen van wat meer wissels beter opgelost kunnen zijn.

Laatst bewerkt door bacr op Maandag 03 okt 2016 om 13:29:21

Maandag 03 okt 2016 - 13:29:06
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Je bedoelt dat in de toekomst cargo vanaf spoor FE (dive-under uit Htn) naar spoor BA (fly-over richting Bkp) kan?

(Sporenplan ter illustratie: sporenplan.nl)

Laatst bewerkt door AgentX op Maandag 03 okt 2016 om 13:29:41

Maandag 03 okt 2016 - 13:43:43
treinfan
treinfan
Dat kan nu al met 60/80 km/h via spoor 11/12. Via spoor 7 en dan richting de lage sporen bij Uto heb ik ook al recent zien gebeuren. De andere kant op zou op het moment ook via 7, 11 of 12 moeten. Dat is volledig tegen de stroom in, dus vandaar dat alles van Amf naar Ut nu wordt omgeleid via Dmnz.

Laatst bewerkt door treinfan op Maandag 03 okt 2016 om 13:46:26

[Bezig met laden...]

Maandag 03 okt 2016 - 13:53:56
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Ja, maar dan rijd je dus inderdaad tegen de richting in tussen Ut en Bkp. Als ze nou één wissel neergooien tussen spoor 7/8 of spoor 8 weer aansluiten op 241 is heel het probleem voor één richting in elk geval opgelost.

De vraag die mij opkomt is: het is toch nog een bouwput, dus waarom zou je dan niet wat opties openhouden?

Maandag 03 okt 2016 - 13:56:11
bacr
bacr
Het moet natuurlijk wel allemaal op 7 december klaar zijn hè....

Maandag 03 okt 2016 - 23:09:07
daniel_ddr
daniel_ddr
AgentX (ma 03 okt 2016 13:53:56 www.somda.nl): Ja, maar dan rijd je dus inderdaad tegen de richting in tussen Ut en Bkp. Als ze nou één wissel neergooien tussen spoor 7/8 of spoor 8 weer aansluiten op 241 is heel het probleem voor één richting in elk geval opgelost.
Dat is ook precies wat er gaat gebeuren: spoor 8 is in de eindsituatie weer verbonden met 241 en dan kan je in beide richtingen weet met doorgaande goederentreinen Amf-Gdm door Ut heen.
Geen idee eigenlijk waarom ze spoor 8 niet al in een eerder werkweekend weer aan OZ gekoppeld hebben, maar dat zou wel een beveiligingstechnisch verhaal kunnen zijn (omdat aan de noordkant van spoor 8 immers de oude infra nog ligt, 11/12 werd ook pas weer aangekoppeld nadat het aan de noordkant ook op de nieuwe infra aansloot)

Dinsdag 04 okt 2016 - 16:35:58
michaben
michaben
Het heeft even geduurd, maar in de dienstregeling van week 43 zijn ALLE sporen in DSSU in gebruik Spoor 9 is vooralsnog beperkt tot enkele vroege en late ritten in dagplan, en in het weekend van 29-30 oktober voor de kerende (1)1700 vanuit Gvc vanwege werkzaamheden op Ut-Amf.

Laatst bewerkt door michaben op Dinsdag 04 okt 2016 om 16:36:11

Woensdag 12 okt 2016 - 12:50:54
yappa
yappa
Wat me nu opvalt: Zit er eigenlijk logica achter de letterborden op het perron? Op spoor 14/15 zit de A aan de oostzijde en loopt het op richting westen, maar spoor 12 heeft de letters precies andersom,met A in het westen oplopend naar het oosten.

Als je dat binnen een al niet uniform doet,lijkt het me een onmogelijke opgave om daar in de reisinfo nog wijs uit te worden.

Woensdag 12 okt 2016 - 13:15:16
daniel_ddr
daniel_ddr
De aannemer heeft maar wat gedaan bij het plaatsen van die bordjes. Ze hebben destijds de oude kap van 11/12 in één keer gesloopt en hadden daarna alle lettertjes dubbel liggen. Toen de eerste helft van de nieuwe kap vervolgens op spoor 11 gebouwd was zijn daar dus ook doodleuk alle letters twee keer opgehangen