Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Woensdag 10 jul 2013 - 12:29:06
ZJ37
ZJ37
Het is even stil geweest op saneergebied, maar momenteel is ProRail voornemens alle sporen naar en bij de HTMU-loods te Ut weg te halen. Wat er met die slaaprijtuigen gaat gebeuren die er staan gestald wordt dan wel weer interessant.

Laatst bewerkt door SleutelMan op Zondag 14 jul 2013 om 20:27:48, reden: topic afgesplitst

Woensdag 10 jul 2013 - 12:32:52
sik214
sik214
Als alle sporen naar HTMU verwijderd gaan worden (voornemen), waarom staat de loods er dan nog. Die staat leeg (op tijdelijke bewoning na) en speciaal gespaard tijdens de sloop van de voormalige dieselloods ernaast. Mogelijk gemeentelijk erfgoed ofzo?

Woensdag 10 jul 2013 - 12:34:30
Klaasje
Klaasje
Moet er daar niet een opstelterreintje komen in DSSU?

Woensdag 10 jul 2013 - 12:38:45
ZJ37
ZJ37
In DSSU zijn geen sporen opgenomen naar HTMU. Sterker nog: ProRail was bijna vergeten dat daar nog wat lag.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Woensdag 10 jul 2013 - 12:42:47
Klaasje
Klaasje
En ik maar denken dat er een opstelterrein Daalsedijk zou komen.

Woensdag 10 jul 2013 - 13:11:51
broek53
broek53
Dat zal waarschijnlijk ook wel de reden zijn dat de bestaande sporen weggehaald worden.

Woensdag 10 jul 2013 - 13:42:41
ZJ37
ZJ37
Dan vraag ik me af waarom Utctw en Utoz wel met toeleidende sporen zijn opgenomen als onderdeel van DSSU, maar dat de Daalsedijk hierin ontbreekt.

Woensdag 10 jul 2013 - 13:49:35
Klaasje
Klaasje
In het plaatje in het rapport dat bij de kamerbrief zat zag ik in het sporenplan wel een toeleidend spoortje naar de Daalsedijk. Nu is dat geen to-build-OBE-tekening maar het lijkt mij ook geen totale onzin.

Woensdag 10 jul 2013 - 14:16:25
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
De huidige aansluiting naar Utdd en de sporen daar hebben geen enkele klant meer of structurele gebruiker anders de vier schrootrijpe rijtuigen. Van een opstelterrein daar is nooit sprake geweest. De nog 2-sporige loods kent ook geen spoorse gebruiker. Wellicht dat Nedtrain nog een voetje tussen de deur houdt maar als het Technisch Centrum op Utctw is gebouwd heeft Nedtran voor b.v. treinen ontdooien de locloods op Utdd ook niet meer nodig. Dus in principe kunnen alle sporen op Utdd weg.

Donderdag 11 jul 2013 - 10:40:04
charta
charta
Quote
ZJ37 (wo 10 jul 2013 13:42:41 www.somda.nl): Dan vraag ik me af waarom Utctw en Utoz wel met toeleidende sporen zijn opgenomen als onderdeel van DSSU, maar dat de Daalsedijk hierin ontbreekt.
Bij DSSU vraag ik me wel meer dingen af.

Donderdag 11 jul 2013 - 11:11:07
qj7141
qj7141
Laat ons niet in spanning...

Donderdag 11 jul 2013 - 21:17:14
charta
charta
Ik vrees dat wanneer DSSU eenmaal gereed is, bij de eerste de beste verstoring het treinverkeer niet alleen in Utrecht, maar op alle toevoerbaanvakken volledig vastloopt. Ik vraag me dus af waarom er bij het plan niet meer gekeken is naar bijsturingsscenario's. Bovendien is er een aantal jaren geleden een nieuw opstelterrein gebouwd (Utcw) dat slechts vanaf een gedeelte van het emplacement te bereiken is.

Laatst bewerkt door charta op Donderdag 11 jul 2013 om 21:18:13

Donderdag 11 jul 2013 - 21:20:29
train85
train85
Prorail beweert zelf dat er met deze nieuwe DSSU minder verstoringen plaatsvinden.
Wat ik daar zelf van moet vinden hou ik voor mezelf. Maar met deze nieuwe DSSU zijn er zowat geen bijsturing mogelijkheden meer en zullen er nog meer treinen gaan vervallen bij buitendienststellingen enz.

Donderdag 11 jul 2013 - 21:49:54
ZJ37
ZJ37
In de meest recente OdR staat ook een artikel over DSSU.

Donderdag 11 jul 2013 - 21:51:49
AlexNL
AlexNL
Nou ja, wanneer blijkt dat de treinen om de haverklap met grote vertragingen rondrijden omdat er weer eens een probleem was in Utrecht, dan wordt de belastinggeldkraan wel weer opengedraaid en wordt DSSU weer wat minder DS gemaakt. En zo houden we de Nederlandse infrastructuurbouwsector weer in leven.

Donderdag 11 jul 2013 - 21:53:15
b2py
b2py
Voordeel van DSSU is dat er maar 1 corridor getroffen wordt door opheffingen en niet meerdere corridors de dupe zijn van een verstoring.

Donderdag 11 jul 2013 - 21:54:55
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Tot zover de theorie, want het personeel wordt nogsteeds niet uitsluitend in één corridor ingezet.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Donderdag 11 jul 2013 - 22:23:49
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Quote
b2py (do 11 jul 2013 21:53:15 somda.nl): Voordeel van DSSU is dat er maar 1 corridor getroffen wordt door opheffingen en niet meerdere corridors de dupe zijn van een verstoring.
Vast ook een voordeel dat er ook alleen nog maar opgeheven kan worden, want omleiden, of überhaupt op een ander spoor binnen nemen, is al nauwelijks meer mogelijk...

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Donderdag 11 jul 2013 - 22:26:30
b2py
b2py
De omleidingen (voor zover toegepast) zijn mogelijk.
Kan me alleen de Hilversumse omleiding voor Asd en Amf bedenken, en die blijft gewoon bereikbaar vanuit Rtd / Gvc / Nm / Ht.

Laatst bewerkt door spiketrain op Vrijdag 12 jul 2013 om 06:30:15, reden: Quoot laatste bericht verwijderd.

Donderdag 11 jul 2013 - 22:36:37
illyavaes
illyavaes
Quote
b2py (do 11 jul 2013 21:53:15 www.somda.nl): Voordeel van DSSU is dat er maar 1 corridor getroffen wordt door opheffingen en niet meerdere corridors de dupe zijn van een verstoring.
Nadeel is dat door een verstoring in de ene helft van een corridor de andere helft ook plat gaat, omdat er praktisch niet gekeerd kan worden in Utrecht.

Donderdag 11 jul 2013 - 22:44:57
b2py
b2py
Ben ik niet met je eens. Je kan vanuit Asd of Ht altijd het sprinterspoor pakken en als je op Db strand heb je de corridor ri Ht nog niet geraakt.

Donderdag 11 jul 2013 - 22:49:50
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Goed, even een fictieve verstoring waarbij Utrecht-Amsterdam versperd is. Stoppers uit de richting Driebergen keren op spoor 14 en 15. IC's uit Arnhem keren op spoor 5, terwijl IC's vanuit Den Bosch via spoor 7 en de lage sporen Ut-Uto naar Hilversum geleid worden. Vanuit Hilversum wordt er via spoor 2 in Uto gereden, en daarachter direct naar het IC-spoor Amf-Ut gewisseld. Vanaf daar halteer je op spoor 9 en ga je via het perron langs Utvr en daarachter naar het IC-spoor ri Ht. Probleem grotendeels opgelost lijkt me.


Donderdag 11 jul 2013 - 22:59:26
ZJ37
ZJ37
Halteren op spoor 8/9 of 11/12 kun je wel vergeten omdat het steeds vol staat met kopmakende IC's uit de NoordOost.

In de huidige infra kun je Hvs-Ht rijden via de perronsporen 4, 5, 7, 8, 9, 11, 12 en 14B. In de nieuwe infra alleen via 5, 7, 8, 9 en 11. Van de acht mogelijkheden blijven er vijf over, ik kan dat nou niet echt flexibel noemen.

Donderdag 11 jul 2013 - 22:59:37
b2py
b2py
Volledig versperd of slechts twee sporen?

Vrijdag 12 jul 2013 - 20:24:28
illyavaes
illyavaes
Quote
b2py (do 11 jul 2013 22:44:57 www.somda.nl): Ben ik niet met je eens. Je kan vanuit Asd of Ht altijd het sprinterspoor pakken en als je op Db strand heb je de corridor ri Ht nog niet geraakt.
En daar rijden geen treinen zeker?
Je moet in je eigen corridor keren van de Corridorfetisjisten - jij denkt kennelijk nog in de leer van de Rekkelijken en dat is met DSSU uit den boze.

Vrijdag 12 jul 2013 - 20:28:18
illyavaes
illyavaes
Quote
dennistd (do 11 jul 2013 22:49:50 www.somda.nl): Goed, even een fictieve verstoring waarbij Utrecht-Amsterdam versperd is. Stoppers uit de richting Driebergen keren op spoor 14 en 15. IC's uit Arnhem keren op spoor 5,
Ach, en hoe kom je dan van 5 weer terug in Db? Er komt GEEN overloop bij Lunetten, dus je moet links rijden tot Db... bij 6 treinen per uur (behalve bij wat vlokjes sneeuw en een paar graadjes vorst, dan is het een halfuurdienst want we hebben dat hoogfrequent spoor oh zo nodig om die enorme aantallen tevreden reizigers te vervoeren).
Redeneer vanuit de (voorgestelde) feiten van de infra, niet vanuit de door jou kennelijk verondersteld aanwezige flexibiliteit.

Zaterdag 13 jul 2013 - 14:42:26
BGM104
BGM104
Quote
ZJ37 (do 11 jul 2013 22:59:26 www.somda.nl): Halteren op spoor 8/9 of 11/12 kun je wel vergeten omdat het steeds vol staat met kopmakende IC's uit de NoordOost.
50% van de NoordOost treinen dan maar opheffen tijdens deze omleiding? Heb je gelijk wat extra personeel op reserve zitten om de dienstjes aan mekaar te knopen

Laatst bewerkt door BGM104 op Zaterdag 13 jul 2013 om 14:42:48

Zaterdag 13 jul 2013 - 15:08:09
jacokran
jacokran
Vergeet ook niet het opheffen van wachtsporen voor goederentreinen. Die zijn doorgaans wat minder snel gekeerd dan een reizigerstrein....

Zaterdag 13 jul 2013 - 16:07:57
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Hoe zit het eigenlijk vanaf spoor 4 ri. "Utva"? Ik mag hopen dat daar nog wat wissels naartoe gaan, want als er anders een defecte trein op spoor 5 staat, ben je gelijk bijna klaar (Db -> Asd alleen via 5/7). Het is allemaal heel aardig, maar er worden echt absurd veel veelgebruikte wissels gesaneerd. Nu sta je vanuit Asd al meest een paar minuten voor de paal om Ut binnen te komen, dat kan alleen maar erger worden.

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Zaterdag 13 jul 2013 - 16:15:37
ZJ37
ZJ37
Spoor 4 is niet meer bereikbaar vanaf Utoz.

Zaterdag 13 jul 2013 - 17:39:52
bart84
Moderator
bart84
Zie ook de volgende afbeelding (Movares) uit de OdR van deze maand.
www.flickr.com

Mvg. Bart

Zaterdag 13 jul 2013 - 17:46:12
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Tsja, dat is dus prima te verantwoorden - als er niks mis gaat. Maar bij één wisselstoring of defecte trein op Ut ben je gelijk de klos. Zogauw er een goederentrein of ICE met +3 uit Asd vertrekt, heeft gelijk die hele tak op Ut +3, en ga zo maar door. Ben benieuwd hoe lang het gaat duren voor alle wissels weer terug komen, want dit is niet storingsbestendig.

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Zaterdag 13 jul 2013 - 18:40:20
Harold27
Harold27
Laat ze het maar veranderen. Ze zullen vanzelf op hun schreden terugkeren, na een ontkennende periode, een aan iets anders de schuld geef periode, en een naar zondebok zoeken periode.
Wellicht zullen er overal weer handige wisseltjes terug komen, geruisloos.
Wel weer een smak centen verder tegen die tijd: hobby's zijn nu eenmaal duur.
Niet erg als anderen (lees: wij) dat betalen, toch?

Laatst bewerkt door Harold27 op Zaterdag 13 jul 2013 om 18:41:08

Zaterdag 13 jul 2013 - 19:31:16
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Eh, jij vindt het niet erg om aan die flauwekul mee te betalen?

Zondag 14 jul 2013 - 08:43:48
Harold27
Harold27
Duidelijk cynisch bedoeld.

Zondag 14 jul 2013 - 10:59:37
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Je hebt helaas wel gelijk Harold.
Zolang het de wijze heren en dames niet in hun portemonnee raakt is alles goed.
Kan men lekker domme dingen uitvoeren en later onder het mom van "veranderde zienswijze"(of een andere soortgelijke domme kreet) alles weer terug leggen wat men 1st heeft weg gehaald..
En helaas pikken we zulke dingen nog altijd

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Zondag 14 jul 2013 - 11:24:41
b2py
b2py
Quote
Bert13 (za 13 jul 2013 17:46:12 somda.nl): Tsja, dat is dus prima te verantwoorden - als er niks mis gaat. Maar bij één wisselstoring of defecte trein op Ut ben je gelijk de klos. Zogauw er een goederentrein of ICE met +3 uit Asd vertrekt, heeft gelijk die hele tak op Ut +3, en ga zo maar door. Ben benieuwd hoe lang het gaat duren voor alle wissels weer terug komen, want dit is niet storingsbestendig.
Zijn wissels dan wel storingsbestendig?

Zondag 14 jul 2013 - 11:47:02
ZJ37
ZJ37
De beredenering is: hoe minder wissels hoe minder kans op storingen. Alleen de kans dat de impact van een storing groter wordt moge duidelijk zijn.

Eigenlijk snap ik dan niet dat ProRail niet dezelfde beredenering los laat op seinverdichting, het andere stokpaardje. Want: minder wissels = minder wisselstoringen, maar meer seinen = niet een grotere kans op seinstoringen?

Zondag 14 jul 2013 - 11:52:42
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Quote
b2py (zo 14 jul 2013 11:24:41 somda.nl):
Quote
Bert13 (za 13 jul 2013 17:46:12 somda.nl): Tsja, dat is dus prima te verantwoorden - als er niks mis gaat. Maar bij één wisselstoring of defecte trein op Ut ben je gelijk de klos. Zogauw er een goederentrein of ICE met +3 uit Asd vertrekt, heeft gelijk die hele tak op Ut +3, en ga zo maar door. Ben benieuwd hoe lang het gaat duren voor alle wissels weer terug komen, want dit is niet storingsbestendig.
Zijn wissels dan wel storingsbestendig?
Nee. Dus als er nu één of twee van de overgebleven wissels defect gaat op Ut, of 1 wissel en 1 defecte trein, kun je gelijk een hele "corridor" schrappen (in plaats van er omheen rijden, zoals nu nog wel eens gebeurt). Ik zie niet in waarom je zoiets zou willen verdedigen.

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Zondag 14 jul 2013 - 11:56:49
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Quote
ZJ37 (zo 14 jul 2013 11:47:02 somda.nl): De beredenering is: hoe minder wissels hoe minder kans op storingen. Alleen de kans dat de impact van een storing groter wordt moge duidelijk zijn.

Eigenlijk snap ik dan niet dat ProRail niet dezelfde beredenering los laat op seinverdichting, het andere stokpaardje. Want: minder wissels = minder wisselstoringen, maar meer seinen = niet een grotere kans op seinstoringen?
Een sein zelf is praktisch nooit gestoord, hooguit gedoofd door een kapot lampje. De infra achter het sein is vrijwel altijd de boosdoener. Dus dan maar minder infra. Maar o wacht, dat gebeurd al in Ut met DSSU...

Zondag 14 jul 2013 - 12:01:27
ZJ37
ZJ37
Sommige dingen lossen zich vanzelf op Roland!

Zondag 14 jul 2013 - 14:32:57
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Quote
rolandrail (zo 14 jul 2013 11:56:49 www.somda.nl): Een sein zelf is praktisch nooit gestoord,
Nee dat zijn de bedenkers van de vage maatregelen al,al snappen ze dat zelf geloof ik nog niet helemaal
Ben toch benieuwd wanneer er daar is een gaat branden,dat dit in de toekomst enkel maar kan leiden tot een grotere hoop ellende in het geval van problemen op een spoor/traject.
En dat dit zijn weerslag kan gaan hebben op het aantal reizigers die dan niet meer kiezen voor de trein,maar bv kiezen om met een auto te gaan reizen.
Lijkt mij dat als je telkens meer voor een kaartje/plaatsbewijs moet gaan betalen voor minder service of comfort in een trein,dat je dan op een bepaald punt zegt zoek t maar uit met je treintjes NS.

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Zondag 14 jul 2013 - 14:49:40
MDDM
MDDM
Je haalt wel weer eens 2 dingen door elkaar. Maar goed, zal het je nog maar eens uitleggen.
Prorail = infra structuur.
NSR = 1 van de vele vervoerders van de infra structuur.

Gr Joop mcn Lls

Zondag 14 jul 2013 - 15:07:12
ZJ37
ZJ37
En jammere van dit project en alle doorstroomprojecten die nog gaan volgen is dat de belangen van Prorail (versoberen van de infra en dus minder onderhoud) niet die van de vervoerders zijn (bereikbaarheden opstelterreinen wordt slechter, mogelijkheden om bij te plaatsen of af te trappen worden kleiner = hogere kosten!).

Waar al helemaal geen rekening mee gehouden is is dat het op heel veel plekken wel over een uit is met de mogelijkheden voor een extra trein en al helemaal als deze 'dé corridor' niet volgt.

Zondag 14 jul 2013 - 17:46:05
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Zolang de focus op kostenminimalisatie blijft liggen i.p.v. dienstverlening zal dat nog wel even zo blijven...

Zondag 14 jul 2013 - 18:39:27
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Quote
MDDM (zo 14 jul 2013 14:49:40 www.somda.nl): Je haalt wel weer eens 2 dingen door elkaar. Maar goed, zal het je nog maar eens uitleggen.
Prorail = infra structuur.
NSR = 1 van de vele vervoerders van de infra structuur.
Ben niet geheel duidelijk geweest in het onderscheid maken,maar das dan ook alles.
Voor de reiziger maakt het niet uit
Of het nou NSr of prorail is of een ander,men ervaart als reiziger straks potentieel extra ongemak.
En dan kijkt men niet verder dan het logo of de vervoerder waarvan de trein is waarmee men reist.
Het is miss lullig maar wel waar.
Dus door de actie van 1 wordt de ander straks afgerekend.
Als men het bij NSr zonder tegnstribbeling zomaar laat gebeuren dan zegt dat miss ook wel wat over waar de de doelstellingen liggen bij hun.
(meer geld binnen halen bij minder comfort voor de reiziger en minder optie's voor hun zelf om in geval van nood te kunnen bijsturen d.m.v. wissels en sporen)
*het bovenstaande is mijn persoonlijke mening,tussen de aanhalingstekens*

Laatst bewerkt door phantom op Zondag 14 jul 2013 om 18:41:30

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Zondag 14 jul 2013 - 18:59:03
mvboetzela
mvboetzela
Quote
b2py (zo 14 jul 2013 11:24:41 www.somda.nl):Zijn wissels dan wel storingsbestendig?
Dat is waar de Japanstudies allemaal mank op gaan: in Tokyo CS liggen maar heel weinig wissels, DUS zijn er weinig storing is de redenering. Wat men van al die studiereizen echter vergeet is dat als de delegatie al op 1 oor ligt er waanzinnig veel preventief onderhoud aan gedaan wordt, waardoor die cruciale wissels inderdaad nooit storen.
In NL is dit dus vertaald: minder wissels leiden vanzelf tot minder storingen en dat bespaart onderhoudskosten (want minder wissels) en storingsherstel (want minder storingen). Helaas wordt daarmee inderdaad de rekening bij de reizigers neergelegd in geval van wel een storing en in geval van verschuiven van de vervoersstromen. Als er over 5 jaar alsnog zoveel vraag is dat Arnhem - Den Haag rechtstreeks gereden zou worden, dan kan dat simpelweg niet in de infra. Ook hier weer: de rekening bij de reiziger en die is nou juist helemaal niet om zijn mening gevraagd in dit project.

Maandag 15 jul 2013 - 00:32:33
charta
charta
Tokio wordt door de Japanofielen altijd aangehaald als het grote voorbeeld voor Nederland. Wat er niet wordt bijgezegd is dat er buiten Tokio nog een heleboel wissels liggen die niet bij het station kunnen liggen vanwege de beperkte ruimte. Het emplacement van Osaka heeft een vrij redelijke overeenkomst met dat van Den Bosch (stand 2011). Je ziet ook dat beide emplacementen ongeveer evenveel wissels hebben.

Maandag 15 jul 2013 - 21:17:43
illyavaes
illyavaes
Kijk eens op www.japan-guide.com
"Tokyo" is maar 1 van een zeven(!)tal stations, maar 4 van de 6 spoorlijnen doen het station aan. Bovendien zijn er nog metrolijnen en talrijke voorstadslijnen - die ironischerwijze juist NIET in "Tokyo" beginnen maar op andere stations aan de ringlijn.
De vergelijking met Utrecht Centraal is dus een klassiek geval van liegen via omissie. Wanneer komt daar een ringlijn (onderling verbonden met metros en een dwarslijn), worden de goederentreinen om Utrecht heen geleid en worden ALLE stoptreintrajecten volledig vrijgelegd (dus aan de bak richting De Haar aansluiting en voorbij Blauwkapel!)?
En wanneer komt er substantieel meer doorstromen dan dit schaamlapje (een paar honderd meter iets sneller dan 40 kunnen) en worden de IC's vanuit Woerden naar Amersfoort via Lunetten naar Blauwkapel gevoerd zodat ze met een korte haltering direct kunnen doorrijden in plaats van minutenlang perrons en nog langer sporen en wissels (!) bezet te houden door te keren? Misschien moet er iemand eens een woordenboek cadeau doen aan (de betreffende gelovigen binnen) ProRail?

Maandag 15 jul 2013 - 21:48:57
b2py
b2py
Quote
mvboetzela (zo 14 jul 2013 18:59:03 somda.nl):
Quote
b2py (zo 14 jul 2013 11:24:41 www.somda.nl):Zijn wissels dan wel storingsbestendig?
Dat is waar de Japanstudies allemaal mank op gaan: in Tokyo CS liggen maar heel weinig wissels, DUS zijn er weinig storing is de redenering. Wat men van al die studiereizen echter vergeet is dat als de delegatie al op 1 oor ligt er waanzinnig veel preventief onderhoud aan gedaan wordt, waardoor die cruciale wissels inderdaad nooit storen.
In NL is dit dus vertaald: minder wissels leiden vanzelf tot minder storingen en dat bespaart onderhoudskosten (want minder wissels) en storingsherstel (want minder storingen). Helaas wordt daarmee inderdaad de rekening bij de reizigers neergelegd in geval van wel een storing en in geval van verschuiven van de vervoersstromen. Als er over 5 jaar alsnog zoveel vraag is dat Arnhem - Den Haag rechtstreeks gereden zou worden, dan kan dat simpelweg niet in de infra. Ook hier weer: de rekening bij de reiziger en die is nou juist helemaal niet om zijn mening gevraagd in dit project.
Toon maar aan met kwantitatieve onderbouwing dat er in Japan zo veel meer preventief onderhoud gepleegd wordt in vergelijking met Nederland.

Maandag 15 jul 2013 - 22:16:24
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Heb al 2 keer van een Duitse spoorman gehoord dat hij verbaasd was dat de wissels hier niet gesmeerd worden. Dan vriezen ze toch vast was de gedachte..

Donderdag 17 jul 2014 - 08:57:28
illyavaes
illyavaes
Quote
ZJ37 (wo 10 jul 2013 12:29:06 www.somda.nl): Het is even stil geweest op saneergebied, maar momenteel is ProRail voornemens alle sporen naar en bij de HTMU-loods te Ut weg te halen. Wat er met die slaaprijtuigen gaat gebeuren die er staan gestald wordt dan wel weer interessant.
Met de fase van 10 augustus 2014 wordt HTMU buiten exploitatie genomen.

Donderdag 17 jul 2014 - 10:32:50
Roland55
Roland55
De eerste studie loopt trouwens al ; hoe bereik je het opstelterrein Cartesiusweg, of hoe kom je er weer weg?!!!

Donderdag 17 jul 2014 - 10:43:21
illyavaes
illyavaes
In de mij bekende voorziene eindsituatie kun je van Utctw alleen naar de sporen 15, 18, 19, 20, 21 en via 15 en kopmaken op (het niet door de trdl's van Ut bediende) Oz naar 7 t/m 12 + 14.
En alles van/naar Utctw via één spoor (de andere verbinding wordt een kopspoor) dus als daar iets gebeurd, zijn de reizigers wéér de lul (zoals ooit een ontsporing op Leidschendam-Voorburg tot losse stelletjes in de ochtendspits op de Zoetermeerlijn leidde).

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Donderdag 17 jul 2014 - 11:04:01
ZJ37
ZJ37
Ik vraag me eigenlijk af hoe het met de opstart van de treindienst loopt sinds enkele weken allerlei bereikbaarheden zijn verdwenen. Niet zelden vertrekken startende treinen uit de series 2800/2000/8800/9800 te laat (5-10 minuten) vanuit Ut. Ik kan niet bewijzen dat het verband heeft met DSSU, maar het valt wel op dat het vaak gebeurt sinds die infrawijziging.

Donderdag 17 jul 2014 - 11:42:21
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Dat heeft zowel met de infra te maken als met het sinds kort bezuinigen in de rangeerdienst door de eindtijd direct na de laatste klus te leggen. Dat klinkt logisch maar zelfs de tijd om een trein gereed te zetten voor vertrek is er afgehaald (praktijkvoorbeeld: 05u59 vertrek vanaf Landstraat naar sp 1 met tr 55xx die om 06u05 moet vertrekken, 06u03 einde dienst).
Op tijd voorbrengen vanaf Utctw is nu vaak krap voor vertrek gepland door de geringe beschikbaarheid van sporen bereikbaar vanaf Utctw en op tijd voorbrengen vanaf Utctw is sinds de nieuwe procedures van Nedtrain (opzichterwerk is gesplitst in werkvoorbereider en treindienstleider) nog lastiger geworden, mede doordat gehamerd wordt op gespreksdiscipline. Dat is op zich logisch maar in 40 km-gebied mag je de portofoon, gsm-r en gsm niet gebruiken tijdens het rijden en dus mag je alleen stilstaand een gesprek aannemen of melden bij de treindienstleider Nedtrain dat je Utctw verlaten hebt. Pas als je dat als mcn hebt gedaan mag de treindienstleider de volgende trein laten oprijden naar het uitrijsein. Zelfde procedure blijkt ook te gelden voor de Landstraat.
Kortom: zowel te weinig infra als streng handhaven van (nieuwe) procedures maken de vertrekpunctualiteit een illusie.

Donderdag 17 jul 2014 - 12:07:53
daniel81
daniel81
Voor zulke situaties gaat er toch niets boven het ouderwetse seinhuis met zicht op de sporen

Donderdag 17 jul 2014 - 15:13:29
maigoda
maigoda
Nee hoor. Met de huidige en door m'n collega genoemde regelgeving helpt zelfs dat niet meer. Mede ook omdat "meekijken en zelf constateren door een treindienstleider" op geen enkele manier in de regelgeving in opgenomen en derhalve dus ook niet wordt toegepast. Een veilige en goede werkmethode is ingeruild voor "een systeem van regels die elk binding met de praktijk verloren heeft". En als personeel moet je daardoor nog meer opletten dat voorheen: meldingen van het maken van een STS-passage* en het maken van een interne alert-melding gebeuren al op basis van het verkeerde telefoonnummer bellen!
Groetjes,
Emiel
* hier doe ik geen verdere mededelingen over.

Donderdag 17 jul 2014 - 16:14:20
jeanne
jeanne
Wederom een zoveelste teken aan de wand, waarbij slechts de opmerking past; Wees welkom in deze maakbare wereld!

Jeanne Kok

Dinsdag 19 aug 2014 - 23:32:06
cuneo56
cuneo56
Kon vanochtend vanuit m'n langzaam Utrecht binnenrijdende Sprinter de nieuw aangelegde sporen goed bekijken waarbij me opviel dat de "overgebleven" wissels allemaal voorzien zijn van EBI Switches.
Was dat type niet in de ban gedaan ( al dan niet voor "Hilversum") ?

Dinsdag 19 aug 2014 - 23:42:26
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Die zijn nu, als het goed is, aangepast. Zowel mechanisch alsmede elektrotechnisch (dubbele controle op de wisselpositie).

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Woensdag 20 aug 2014 - 09:46:48
Klaasje
Klaasje
Wat ik raar blijf vinden is dat in de geprognotiseerde lay-out van DSSU geen goed verhaal is bij wat je nu moet doen met een IC uit Amsterdam die terug moet naar Amsterdam. Hoe doe je dat? Volgens mij kan dat alleen als je vroegtijdig terug gaat naar een binnenspoor op Asb-Ut.

Woensdag 20 aug 2014 - 09:56:03
sigma
sigma
Vlak voordat je op de sporen 18/19 komt (in DSSU de IC-sporen uit Asd), kun je middels een wissel naar spoor 15. Vanaf 15 kun je via OZ naar spoor 7, waarvandaan je weer op het IC-spoor naar Asd zit. Dit is ook het bijsturingsscenario.

Woensdag 20 aug 2014 - 09:57:17
ZJ37
ZJ37
De gedachtegang van Prorail is toch dat verstoringen binnen de corridor worden "opgelost"? Dat zo'n corridor langer is dan vandaag de dag ontbreekt bij de uitleg, maar dat terzijde.

Laatst bewerkt door ZJ37 op Woensdag 20 aug 2014 om 09:57:30

Woensdag 20 aug 2014 - 10:28:17
maigoda
maigoda
Quote
sigma (wo 20 aug 2014 09:56:03 somda.nl): Vlak voordat je op de sporen 18/19 komt (in DSSU de IC-sporen uit Asd), kun je middels een wissel naar spoor 15. Vanaf 15 kun je via OZ naar spoor 7, waarvandaan je weer op het IC-spoor naar Asd zit. Dit is ook het bijsturingsscenario.
In het inmiddels huidige sporenplan kun je vanaf Asd in het geheel niet meer binnenkomen op 18/19. Het enige wat nu nog kan is 12b (via 13), 14 en 15. 18 en 19 is vanuit de noordzijde alleen nog bereikbaar vanuit Wd.
Groetjes,
Emiel

Woensdag 20 aug 2014 - 10:30:35
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Klopt. Wel kun je nog naar Utctw vanaf 18.

Woensdag 20 aug 2014 - 10:35:17
sigma
sigma
Quote
maigoda (wo 20 aug 2014 10:28:17 www.somda.nl):
Quote
sigma (wo 20 aug 2014 09:56:03 somda.nl): Vlak voordat je op de sporen 18/19 komt (in DSSU de IC-sporen uit Asd), kun je middels een wissel naar spoor 15. Vanaf 15 kun je via OZ naar spoor 7, waarvandaan je weer op het IC-spoor naar Asd zit. Dit is ook het bijsturingsscenario.
In het inmiddels huidige sporenplan kun je vanaf Asd in het geheel niet meer binnenkomen op 18/19. Het enige wat nu nog kan is 12b (via 13), 14 en 15. 18 en 19 is vanuit de noordzijde alleen nog bereikbaar vanuit Wd.
Groetjes,
Emiel
Ik heb het natuurlijk over eindsituatie DSSU.

Woensdag 20 aug 2014 - 10:37:20
broek53
broek53
Quote
ZJ37 (wo 20 aug 2014 09:57:17 www.somda.nl): De gedachtegang van Prorail is toch dat verstoringen binnen de corridor worden "opgelost"? Dat zo'n corridor langer is dan vandaag de dag ontbreekt bij de uitleg, maar dat terzijde.
Ik blijf er maar fijntjes op wijzen dat NS met DSSU akkoord is gegaan en zelfs daarvoor al expliciet en impliciet met de corridorgedachte. Daar werken geen kleuters aan wie door moeders Prorail verteld moet worden wat de consequenties zijn. Ik wil maar zeggen dat het constante trappen naar Prorail op zich terecht is (zal blijken te zijn), maar dat de vervoerder niet een paar kilo, maar tonnen boter op het hoofd heeft.

Woensdag 20 aug 2014 - 10:40:52
ZJ37
ZJ37
Met de aantekening dat vanuit de logistieke hoek er de nodige bezwaren lagen, dat moge duidelijk zijn. In alle wijsheid bestaat de kans dat de niet-reizigerscorridor-volgende cargo's vanuit Amf maar via Wp en Asb naar Ut gaan rijden om zo goed door Ut te komen. Net als zo'n gevalletje autoslaaptrein dat het halve land werd doorgesleurd omdat het juiste perronspoor in Ht niet meer te bereiken was. Dat is nog eens corridordenken!

Woensdag 20 aug 2014 - 10:47:43
lint27
lint27
De geplande eindsituatie staat overigens in het omkaderde deel op www.sporenplan.nl . Als ik daar even snel kijk valt het met keren binnen de corridor redelijk mee:
- IC uit Asb inderdaad doorwisselen naar 15 (SPR-spoor Bkl-Db), en dan via OZ naar 7.
- SPR uit Bkl kunnen binnenkomen op 14 (SPR-spoor Db-Bkl), en direct omdraaien.
- IC uit Db kunnen of vanaf spoor 7 op het SPR-spoor richting Db komen, en komen dan na Vaartsche Rijn weer op hun normale route terug, of heen en terug via de SPR-sporen en keren op 14 of 15.
- SPR uit Db keert op 14 of 15.
- IC uit Ht kan ook keren op 14 of 15 (in de SPR-corridor Bkl-Db dus, met doorwisselen bij Vaartsche Rijn), of keren op 7 en alleen op de terugweg via de corridor Bkl-Db, of keren in de SPR-corridor Gdm-Wd op spoor 20 of 21 (dan moeten ze alleen wel al bij Htnc de binnensporen pakken.
- SPR uit Gdm en Wd keren op de eigen sporen 20/21.
- IC uit Amf keert op 9.
- IC uit Wd keert op 9, of op 20/21 in de SPR-corridor Gdm-Wd.

Waarschijnlijk heb ik nog wel een paar opties gemist, maar zolang je in de corridor blijft valt het naar mijn idee wel mee (de IC rijdt hoogstens de 'bijbehorende' SPR-corridor in).

Laatst bewerkt door lint27 op Woensdag 20 aug 2014 om 10:48:33

Woensdag 20 aug 2014 - 10:51:53
ZJ37
ZJ37
Idee is aardig, maar ik vrees dat je die hele bult treinen niet gekeerd krijgt op spoor 14 en 15.

Woensdag 20 aug 2014 - 11:15:03
lint27
lint27
Het hoeft niet tegelijk hè? Als je aan het keren bent vanuit Asb, komt er meestal niks uit Db of Ht, dus je hebt wel wat ruimte. Maar erg ruim is het inderdaad niet, omdat je aan enkele sporen helemaal niks hebt om te keren (5, 8, 11, 12, 18, 19).

Woensdag 20 aug 2014 - 11:16:27
train85
train85
Weet je ook de normen die geldig zijn en waar wij ons aan moeten houden? Staan ook in de netverklaring 2014.

www.mat64.nl

Woensdag 20 aug 2014 - 11:19:55
sik214
sik214
Grappig dat in de eindsituatie van de genoemde link, de HTMU nog wel aangesloten blijft.

Woensdag 20 aug 2014 - 11:32:22
Klaasje
Klaasje
Quote
lint27 (wo 20 aug 2014 10:47:43 somda.nl): De geplande eindsituatie staat overigens in het omkaderde deel op www.sporenplan.nl . Als ik daar even snel kijk valt het met keren binnen de corridor redelijk mee:
- IC uit Asb inderdaad doorwisselen naar 15 (SPR-spoor Bkl-Db), en dan via OZ naar 7.
- SPR uit Bkl kunnen binnenkomen op 14 (SPR-spoor Db-Bkl), en direct omdraaien.
- IC uit Db kunnen of vanaf spoor 7 op het SPR-spoor richting Db komen, en komen dan na Vaartsche Rijn weer op hun normale route terug, of heen en terug via de SPR-sporen en keren op 14 of 15.
- SPR uit Db keert op 14 of 15.
- IC uit Ht kan ook keren op 14 of 15 (in de SPR-corridor Bkl-Db dus, met doorwisselen bij Vaartsche Rijn), of keren op 7 en alleen op de terugweg via de corridor Bkl-Db, of keren in de SPR-corridor Gdm-Wd op spoor 20 of 21 (dan moeten ze alleen wel al bij Htnc de binnensporen pakken.
- SPR uit Gdm en Wd keren op de eigen sporen 20/21.
- IC uit Amf keert op 9.
- IC uit Wd keert op 9, of op 20/21 in de SPR-corridor Gdm-Wd.

Waarschijnlijk heb ik nog wel een paar opties gemist, maar zolang je in de corridor blijft valt het naar mijn idee wel mee (de IC rijdt hoogstens de 'bijbehorende' SPR-corridor in).
Maar de grap blijft dus dat alles over die sprinterspoortjes gewurmd wordt én dat men voordat een trein in Utrecht aankomt al moet weten dat er gekeerd moet worden. Dat is ondoebaar bij een verstoring waarbij nog even niet duidelijk is of een trein door kan of terug moet. Al die treinen maar voor de inrijpaal laten wachten dan?

Laatst bewerkt door Klaasje op Woensdag 20 aug 2014 om 11:32:51

Woensdag 20 aug 2014 - 11:43:35
broek53
broek53
Je hebt precies het punt te pakken waar al deze modelspoortreintjesmodellen op nat gaan. De onderliggende fout van DSSU en straks van DSSA is de ontkenning dat er zoiets bestaat als een 24-uursuitwerking in de planning (met uitsnijdingen in de drgl, overgangen in de nacht en niet te vergeten buitendienststellingen). Daarnaast wordt altijd net gedaan alsof je in de bijsturing zomaar van het ene model op het andere kan overgang, m.a.w. dat er geen treinen meer onderweg zijn die niet horen te rijden in het bijsturingsscenario, c.q. dat ze binnen een gebied als DSSU niet al reeds op de 'verkeerde' sporen staan. Daar draait zo'n heel model op in de soep, gewoon omdat je het niet draaiend krijgt. dat weet men inmiddels ook wel, en daarom vliegen bij het minste of geringste de IC's er over de volle afstand uit - als ze in vredesnaam maar niet in utrecht komen. DSSU is niet het kloppend hart meer van het Nederland spoorwegnet, maar een verzameling pijpjes waar vooral niets in moet stagneren.

Woensdag 20 aug 2014 - 11:47:57
Nelis
Nelis
Even iets anders tussen door, blijft de aansluiting naar HTMU bestaan? Ik dacht gehoord te hebben dat die binnenkort verdwijnen zou en het gestalde materiaal (lees de 4 SBB slaapwagons) weg zou moeten. Maar op het eindsituatie plaatje op sporenplan.nl lijkt de aansluiting gehandhaaft te blijven. Weet iemand hier meer over?

Woensdag 20 aug 2014 - 12:57:24
Edb3
Edb3
Zoals je zelf zei, zijn het geen kleuters die deze modeltreintjes laten rijden en scenario's ontwikkelen. Wou je zeggen dat dienstregelingexperts daarover dan niet nagedacht hebben of negeert men botweg de gevolgen?

Woensdag 20 aug 2014 - 13:00:41
ZJ37
ZJ37
Quote
broek53 (wo 20 aug 2014 11:43:35 www.somda.nl): Je hebt precies het punt te pakken waar al deze modelspoortreintjesmodellen op nat gaan. De onderliggende fout van DSSU en straks van DSSA is de ontkenning dat er zoiets bestaat als een 24-uursuitwerking in de planning (met uitsnijdingen in de drgl, overgangen in de nacht en niet te vergeten buitendienststellingen). Daarnaast wordt altijd net gedaan alsof je in de bijsturing zomaar van het ene model op het andere kan overgang, m.a.w. dat er geen treinen meer onderweg zijn die niet horen te rijden in het bijsturingsscenario, c.q. dat ze binnen een gebied als DSSU niet al reeds op de 'verkeerde' sporen staan. Daar draait zo'n heel model op in de soep, gewoon omdat je het niet draaiend krijgt. dat weet men inmiddels ook wel, en daarom vliegen bij het minste of geringste de IC's er over de volle afstand uit - als ze in vredesnaam maar niet in utrecht komen. DSSU is niet het kloppend hart meer van het Nederland spoorwegnet, maar een verzameling pijpjes waar vooral niets in moet stagneren.
En als iedereen er nou zo over dacht dan werd de spoorwereld al een stuk eenvoudiger.

Woensdag 20 aug 2014 - 13:29:19
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Quote
Nelis (wo 20 aug 2014 11:47:57 somda.nl): Even iets anders tussen door, blijft de aansluiting naar HTMU bestaan? Ik dacht gehoord te hebben dat die binnenkort verdwijnen zou en het gestalde materiaal (lees de 4 SBB slaapwagons) weg zou moeten. Maar op het eindsituatie plaatje op sporenplan.nl lijkt de aansluiting gehandhaaft te blijven. Weet iemand hier meer over?
Utdd is sinds kort "buiten exploitatie". Dat betekent dat achter het sein Prorail er niets meer over te zeggen heeft, achter het dwergsein ligt sinds kort een stopontspoorblok. De sporen worden gebruikt door Volkerrail in het kader van DSSU, Volkerrail heeft er zelfs een spoortje bijgelegd wat sinds kort in gebruik is. Het voormalige wisselbouwbedrijf is te huur (de borden van de makelaar stellen een werk/woonfunctie voor), de voormalige HTMU-loods met 2 inpandige sporen is verhuurd aan niet spoorgerelateerde bedrijfjes/personen. Kortom, als DSSU klaar is en Volkerrail en andere aannemers weer voldoende hebben aan de ruimte op Utctw is de noodzaak van Utdd nihil. Mij lijkt het wel leuk een Utrechtse museumlijn aan te leggen over het voormalige Demka stamlijn-tracé (dat is nog helemaal vrij) en dan is de spoorloods een mooie fasciliteit. Helaas kruis dat tracé 2x een drukke wek dus die droom zal wel een droom blijven

Woensdag 20 aug 2014 - 13:48:15
sjoerd
sjoerd
Quote
Nelis (wo 20 aug 2014 11:47:57 www.somda.nl): Even iets anders tussen door, blijft de aansluiting naar HTMU bestaan? Ik dacht gehoord te hebben dat die binnenkort verdwijnen zou en het gestalde materiaal (lees de 4 SBB slaapwagons) weg zou moeten. Maar op het eindsituatie plaatje op sporenplan.nl lijkt de aansluiting gehandhaaft te blijven. Weet iemand hier meer over?
De maker van Sporenplan.nl zit, zoals ik al eerder heb aangegeven, zeer dicht bij het vuur. Daardoor kan hij gebruikmaken van zeer recent materiaal. Ook heb ik al eens aangegeven dat er in een ontwerp altijd meerdere scenario's worden uitgewerkt, meestal na elkaar (voortschrijdende inzichten) maar ook wel eens naast elkaar (er zijn nog onzekerheden). Vaak vervallen er op het laatste moment nog wissels en/of sporen of worden die juist (weer) toegevoegd, soms zelfs tijdens de uitvoeringsfase.
Toen er nog klassieke of NX- en AR-toestellen werden gebruikt, stond het ontwerp vrij stellig vast, maar nu er met beeldschermen wordt gewerkt is men erg flexibel.

Woensdag 20 aug 2014 - 13:58:55
Klaasje
Klaasje
Je moest eens weten wat voor papierwinkel en doorlooptijd aan wijzigingen aan de infra zit..

Woensdag 20 aug 2014 - 14:04:54
mvboetzela
mvboetzela
Quote
Edb3 (wo 20 aug 2014 12:57:24 www.somda.nl): Wou je zeggen dat dienstregelingexperts daarover dan niet nagedacht hebben of negeert men botweg de gevolgen?
De experts denken daar zeker over na, maar dat past niet in het dogma "er zijn teveel wissels" dat al een jaar of 15 vast zit in het denken van ProRail management. De mening van de experts wordt in deze dan ook gewoon genegeerd. Het NS-management maakt zich er kennelijk geen zorgen om en aanvaardt dat een kapot treinstel in Utrecht betekent dat er straks tussen Alkmaar en 's-Hertogenbosch geen ICs meer rijden en als gevolg daarvan de corridors Alkmaar/Schiphol-Arnhem en Schiphol-'s-Hertogenbosch ook gestremd raken. Maar dat blijft gelukkig allemaal "binnen de corridor", dus is het goed.
Totdat ook DSS Ht en DSS Ehv voltooid zijn....

Bijkomend effect waar ProRail geen boodschap aan heeft is dat voor de personeelsdiensten Utrecht Centraal natuurlijk geen doorstroomstation is geworden, want personeel laat zich niet met wissels sturen en al helemaal niet in corridors drukken. Zodra er dus iets gebeurt dondert de zaak in mekaar, omdat mcn en hc in hun diensten vrolijk van corridor naar corridor overstappen en zo de "olievlekwerking" gewoon in stand houden. Dit wordt versterkt door de fysieke onmogelijkheid om personeelloze treinen nog te ontwijken.

Overigens geen nieuwe feiten of inzichten hoor, want al vele malen met woorden van gelijke strekking hier op het forum betoogd.

Woensdag 20 aug 2014 - 14:05:15
sjoerd
sjoerd
@ Klaasje: Nou, je kunt gerust zijn. Dat weet ik uit eigen ondervinding, en dan ook nog eens voor heel Nederland, zoals ook de maker van sporenplan.

Laatst bewerkt door sjoerd op Woensdag 20 aug 2014 om 14:05:39

Woensdag 20 aug 2014 - 14:34:28
treinjoop
treinjoop
Blijft het eigenlijk nog mogelijk om uit Gd via Ut naar Ah te rijden en terug na de voltooiing van DSSU?

Doe maar gek, want je bent al normaal genoeg.

Woensdag 20 aug 2014 - 14:42:02
mvboetzela
mvboetzela
Technisch: ja, er is een rijweg mogelijk waarmee je van een spoor uit Gd op een spoor naar Ah (en v.v.) terecht komt.
Uitvoering: nee, de lay-out voorziet niet in doorstromen van Gd richting Ah en het inpassen van zo'n verbinding is dus uitgesloten wegens teveel conflicten met andere corridors.

Woensdag 20 aug 2014 - 14:47:36
treinjoop
treinjoop
Bedankt voor het snelle antwoord. Ik probeer een DRGL in elkaar te zetten. Nu weet ik dat ik hier weer aanpassingen in moet doen die ik zonder DSSU niet had hoeven te doen.

Doe maar gek, want je bent al normaal genoeg.

Woensdag 20 aug 2014 - 14:57:53
nougo
nougo
Ja, dat is mogelijk...... MAAR enkel via de sprinter corridor Vndc - Bkl VV en in de richting Arnhem niet zonder de sprinter corridor Vndc-Bkl en de goederencorridors betuweroute-Asd/Amf aan de zuidkant van perron 4 en 5 in tegengestelde rijrichting te doorkruisen.

Dus om in de toekomst nog eens de IC Rotterdam - Arnhem nieuw leven in te blazen....

Woensdag 20 aug 2014 - 15:19:51
mvboetzela
mvboetzela
Kansloos, inderdaad.
De vorige layout van Ut heeft het een kleine 20 jaar uitgehouden, dus rond 2030 mag je weer plannen gaan maken voor een verbinding Ah-Gd-Rtd/Gvc.

Woensdag 20 aug 2014 - 16:29:22
broek53
broek53
Quote
Edb3 (wo 20 aug 2014 12:57:24 somda.nl): Zoals je zelf zei, zijn het geen kleuters die deze modeltreintjes laten rijden en scenario's ontwikkelen. Wou je zeggen dat dienstregelingexperts daarover dan niet nagedacht hebben of negeert men botweg de gevolgen?
Dat laatste. Dat moet althans wel, want welke dienstregelingmaker en welke bijsturi gsscenariomaker ik ook spreek, allemaal hebben ze dezelfde angst,, twijfel en/of onzekerheid of het gaat werken. Van gerede twijfel tot de absolute zekerheid dat het niet gaat werken, dat wel. Daarom ben ik ook zo verbijsterd dat met name NS het laat gebeuren. De individuen twijfelen, het collectief zwijgt en stemt toe. Een heel apart sociologisch fenomeen.

Dat bij ProRail de zaak gelijkgeschakeld is, dat snap ik wel in dit soort zaken (al zou je de mensen van Railverkeersleiding op het uitvoerende niveau eens moeten horen), maar dat NS niet het hele Haagse lobbyapparaat heeft ingezet om dit te voorkomen - ik kan er met mijn verstand niet bij.

Woensdag 20 aug 2014 - 17:45:28
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Ach, mijn verwachting is dat er op een zeker moment (en dat kan wellicht een aantal jaren duren) wel een keer iemand zijn mond open trekt. En als er dan nog iemand met dezelfde mening is, loopt het wel los. Tot die tijd staan de beste stuurlui aan wal. (En daarmee bedoel ik overigens niet menig forumlid alhier)

Woensdag 20 aug 2014 - 18:31:20
Arjan73
Arjan73
Mogelijkerwijs, mijzelf ervan bewust dat ik onzin opschrijf, heeft NS juist uitstekend lobbywerk verricht. Immers na de falende HSL Zuid exploitatie door HSA heeft NS onlangs onderhands de HSL Zuid exploitatie in handen gekregen. Vanwege het op haar beurt wegvallen van de enorme HSL Zuid concessie gelden heeft de 'spoorsector' vanuit Den haag een flinke bezuinigingsopdracht mee gekregen.
Als gevolg daarvan heeft ProRail de corridor exploitatie met bijbehorende doorstroomstations bedacht. Op haar beurt moet NS nog flink op haar bedrijfsprocessen gaan bezuinigen. Zodra de infra geheel op de corridor exploitatie is ingericht kunnen de dienstregeling en de bijbehorende personeelsdiensten vereenvoudigd worden en kosten bespaart worden. Nogmaals dit is een scenario die ik niet met keiharde feiten kan onderbouwen. Maar ja, waarom anders deze 'kaalslag' in de railinfra?

Woensdag 20 aug 2014 - 18:47:41
michaben
michaben
Personeelsdiensten indelen in vaste corridors per dag wil niet betekenen dat de kosten bespaard worden. Zeker op uitlopers van corridors waar de frequentie lager ligt kan het soms juist efficiënter zijn personeel via een andere route terug te sturen. Het voordeel van vereenvoudigde personeelsdiensten is dat je geen sneeuwbaleffect krijgt bij verstoringen doordat personeel niet op de juiste plek is. Laatste toen er een aanrijding met persoon te Rtz was vielen er twee treinen van Rtd richting Ut op rij uit omdat er geen personeel was, terwijl de treinen er stonden en er op die lijn geen verstoring was. Door personeel per dag op dezelfde corridor te houden kun je dat beter opvangen. Maar hetzelfde is mogelijk ook bereikbaar door inzet van een slim computersysteem dat op basis van welk traject eruit ligt en welke machinisten en conducteurs aan welke kant opgesloten zitten aangepaste dienstroosters kan genereren.

Laatst bewerkt door michaben op Woensdag 20 aug 2014 om 18:48:31

Woensdag 20 aug 2014 - 19:46:03
broek53
broek53
Quote
Arjan73 (wo 20 aug 2014 18:31:20 www.somda.nl): Mogelijkerwijs, mijzelf ervan bewust dat ik onzin opschrijf, heeft NS juist uitstekend lobbywerk verricht. Immers na de falende HSL Zuid exploitatie door HSA heeft NS onlangs onderhands de HSL Zuid exploitatie in handen gekregen. Vanwege het op haar beurt wegvallen van de enorme HSL Zuid concessie gelden heeft de 'spoorsector' vanuit Den haag een flinke bezuinigingsopdracht mee gekregen.
Als gevolg daarvan heeft ProRail de corridor exploitatie met bijbehorende doorstroomstations bedacht. Op haar beurt moet NS nog flink op haar bedrijfsprocessen gaan bezuinigen. Zodra de infra geheel op de corridor exploitatie is ingericht kunnen de dienstregeling en de bijbehorende personeelsdiensten vereenvoudigd worden en kosten bespaart worden. Nogmaals dit is een scenario die ik niet met keiharde feiten kan onderbouwen. Maar ja, waarom anders deze 'kaalslag' in de railinfra?
Het is onzin, maar dat schreef je zelf al. Het getuigt wel weer van de modern-nederlandse gewoonte om overal een complot in te zien, liefst zo ingewikkeld mogelijk.
Maar het is bewijsbaar onzin, alleen al vanwege de timing. DSSU dateert als plan van ver voor het HSL-debacle, het corridordenken van nog veel langer daarvoor het de hekel aan wissels zo mogelijk nog veel langer, als je het althans hebt over de onderhoudsdiensten.

De kaalslag komt door een paar dingen die ik al eens vaker heb genoemd. Het is mijn partculiere opvatting, waarvan ik overtuigd ben dat het ooit als de ware gang van zaken zal worden ontrafeld - vermoedelijk bij de parlementaire enquete die onvermijdelijk een keer zal komen.

Het is uiteraard een lang verhaal met veel kanten, maar laat ik er het zichtbare deel eventjes uitpikken als beeld.
* voorjaar 2010 kondigt Bert Klerk aan dat ProRail om te bezuinigen nodig van een boel wissels af wil. Als voorbeeld noemt hij Utrecht Centraal. "Het beste wissel is geen wissel"
* najaar 2010: Japans Spoor, dat is je-van-het. Een van de kenmerken: ze doen het met veel minder wissels (op een van de grote stations)
* direct na de winter 2010/11: al die winterellende komt van de wissels, dus als we die weghalen, is er ook veel minder winterellende. Bovendien kunnen we er dan Japans Spoor van maken --> veel wissels weghalen betekent een veel beter lopend spoorknooppunt.
Die laatste connectie is niet waar en is in een aantal opzichten zelfs vals, maar hiertegen is niemand meer openlijk in verzet gegaan. Het is alsof in de biologie een valse symbiose tot stand is gekomen en - dat ligt voor de hand: het is het meest zuivere voorbeeld van het sprookje van de Kleren van de Keizer dat ik ooit heb mogen aanschouwen.

En ik verbaas mij dus hogelijk dat het verreweg grootste slachtoffer, de NS, nooit publiekelijk geroepen heeft dat deze keizer geen kleren aanheeft. Ik vrees dat dat komt omdat de hofmeesters die het bij NS voor het zeggen hadden, de kleren van de keizer juist erg mooi vonden.

Laatst bewerkt door broek53 op Woensdag 20 aug 2014 om 19:46:42

Woensdag 20 aug 2014 - 20:00:23
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
De kaalslag in de infra is gebaseerd op het feit dat men denkt dat als er minder wissels zijn,dat er minder onderhoud nodig is en dus geld wordt bespaard.
Wat men vergeet met dit doosjes achtige denk gedoe is dat zoals al gezegd, straks een trein in bv Ht er voor kan zorgen dat er in Ut en Gd en Rtd niks of weinig meer rijd.
Men kan niet meer lokaal om een "probleem" heen rijden wat niet doet dat men in dat "doosje/pijpje" had verwacht,ofwel probleemloos een trein rijden.
En als je zoveel wissels hebt weg gewerkt dan ben je de mogelijkheid om lokaal en flexibel te handelen geheel kwijt,want als er geen wissel is dan sta je stomweg met zoveel treinen in de file te wachten tot het probleem is opgelost.

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Woensdag 20 aug 2014 - 20:10:52
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
lint27 (wo 20 aug 2014 11:15:03 www.somda.nl): omdat je aan enkele sporen helemaal niks hebt om te keren (5, 8, 11, 12, 18, 19).
Op 8 zou nog een trein uit Amf kunnen keren, desnoods met omrijden via OZ wat vanuit die corridor veruit het makkelijkst gaat. Maar keren op spoor 9 gaat voor treinen uit die richting al best goed zonder echte conflicten.

Valt me wel op dat kennelijk ook buiten Ut nog een wissel gesaneerd wordt: je kunt nu bij Uto nog van het IC-spoor ri. Amf doorwisselen naar het IC-spoor uit Amf, maar die staat er op die tekening van Sporenplan niet meer op.
Een wisselstoring bij de fly-over van Blauwkapel heeft dan dus ook grotere gevolgen omdat een trein Gd - Ut - Amf vanaf spoor 11 of 12 niet meer via de lage sporen omgeleid kan worden zoals nu nog weleens gebeurd in zo'n geval.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Woensdag 20 aug 2014 - 21:51:57
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Omrijden via Utoz kan met max. 8 bakken en dat is best een beperking. Daarnaast kan dat door alleen snel via 102a zonder bemoeienis incl. procedures met de trdl Utoz. Overige sporen moet via trdl Utoz en dat kost extra tijd.

Woensdag 20 aug 2014 - 22:57:10
Edb3
Edb3
Het befaamde 'rondje rond de kerk', personeel op corridors inzetten. Daartegen is met succes en met hand en tand door de bonden gestreden. Dat zie ik niet gauw meer gebeuren, ook niet in het licht van efficiency, bezuinigingen etc...

Woensdag 20 aug 2014 - 23:39:57
ZJ37
ZJ37
Quote
rolandrail (wo 20 aug 2014 21:51:57 www.somda.nl): Omrijden via Utoz kan met max. 8 bakken en dat is best een beperking. Daarnaast kan dat door alleen snel via 102a zonder bemoeienis incl. procedures met de trdl Utoz. Overige sporen moet via trdl Utoz en dat kost extra tijd.
Omhalen via Utoz is natuurlijk niet corridor-bestendig want je gaat dan door de Sprinter-corridor Bkl-Db heen. Maar misschien dat structurele rangeerbewegingen niet meetellen.

Meest typerende voorbeeld is ook wel Ht waar spoor 1 van/naar Ut onbereikbaar gemaakt is. Maar als er toch een trein heen moet sleuren we die gewoon het halve land door (hoezo corridor rijden?) en anders kun je ook nog met zo'n lel fijn gaan rangeren op de vrije baan richting Vught (hoezo robuust?).

Donderdag 21 aug 2014 - 00:53:05
Ovindel
Ovindel
Toch opvallend dat Prorail dan weer wél laatst ten zuiden van Dtz overloopwissels naar beide kanten heeft aangelegd.