Reisinformatie op het perron
Forum: Algemeen - Algemeen
26-10-2022 19:40:54
thom
thom
Quote
Amazonous (26-10-2022 17:37:16):

Om dezelfde reden als een vergelijkbare discussie die we hadden over het bepalen van de "voorkant" (polariteit) van de trein: men vindt GPS niet betrouwbaar genoeg en fixeert zich op data uit procesleiding en co. Dat is/wordt gezien als de enige "echte" waarheid.


Wat je zegt, GPS bereik en ontvangst op ondergrondse stations als Schiphol en als Utrecht waar de stationshal als een betonnen kolos over de perrons staat is gewoon te onnaukeurig.

 

26-10-2022 19:47:57
michaben
michaben

Het gaat hier om reisinformatie voor de trein aangekomen is, dus dan heb je sowieso niets aan GPS. Het ging echter over het achterhalen van of een trein gedriehoekt is of niet. Niet elke trein is symmetrisch en de openbare informatie bevat geen informatie over welke cabine op kop rijdt. Daar kan GPS wel een oplossing in bieden als het signaal continu uitgezonden is, er bevinden zich geen ondergrondse keerlussen in ons spoornet immers. Ideale oplosisng is het overigens niet, je moet de GPS continu monitoren om te zien of de trein driehoekt, en als het signaal uitvalt en de trein later bij een werkplaats weer online komt heb je een fysieke spot nodig om te zien welke kant nu voorop zit.



Laatst bewerkt door michaben op 26-10-2022 19:50
 

26-10-2022 20:24:18
treinfan
treinfan

Dat driehoeken in de gaten houden hoeft en kan niet continu, maar kan juist heel goed op basis van de materieelplanning/realisatie. @Amazonous: eens.



Laatst bewerkt door treinfan op 26-10-2022 20:25
 

26-10-2022 20:53:48
jor[D]1
jor[D]1
Quote
michaben (26-10-2022 17:58:04):

En er moet dan ook bekend zijn of er een blauwe lamp/vlag geplaatst is. Ik weet niet of dat nog vaak voorkomt met het personeelstekort, maar enkele jaren terug stond er in Rtd op einde perron spoor 14 nog permanent zo'n standaard voor de blauwe lamp/vlag en die werd ook daadwerkelijk gebruikt bij splitsen/combineren om de kerende trein gunstiger langs de trappen te krijgen.


Toevallig zeer recent nog zien staan op een foto genomen te Amf. Dus gebruikt wordt de blauwe lamp nog wel



Laatst bewerkt door jor[D]1 op 26-10-2022 20:57
 


26-10-2022 21:11:30
Amazonous
Amazonous
Quote
thom (26-10-2022 19:40:54):

Wat je zegt, GPS bereik en ontvangst op ondergrondse stations als Schiphol en als Utrecht waar de stationshal als een betonnen kolos over de perrons staat is gewoon te onnaukeurig.


Ik zou juist zeggen, het is reisinformatie en niet missie-kritisch, doe het in eerste instantie op basis van GPS/whatever op best-effort basis, en schakel over naar data uit een betere bron wanneer beschikbaar.

Als je 80% van de tijd een zinnige toevoeging kunt tonen, dan is dat 80% van de tijd een zinnige toevoeging. De rest van de tijd toon je de info niet en is het jammer maar helaas. Is iets dat in het verleden veel gedaan is, o.a. het (toen nog kleine) team Mlab viel te porren om leuke, nieuwe dingen te doen en "we zien wel waar het schip strandt"



Laatst bewerkt door Amazonous op 26-10-2022 21:12
 

26-10-2022 21:49:35
thom
thom

Dan zit de crux hem er waarschijnlijk in dat je wel moet kunnen vaststellen wanneer die 20% niet kloppende info, precies plaatsvindt en wanneer je die info dus moet onderdrukken.

 

26-10-2022 22:00:59
Amazonous
Amazonous

Neh, binnen NS is het vooral een kwestie van alle handjes op elkaar krijgen.

 

26-10-2022 22:16:19 1
mren
mren

Begin als proef maar met DDZ wegens de excentrische stiltecoupés. Rest van het materieel is enigszins symmetrisch.

 

26-10-2022 22:33:33 1
michaben
michaben

Bij ICM mag je ook maar aan één kant je fiets meenemen, zeker op een druk station met relatief korte halteertijd wel handig om van te voren te weten welke kant dit is.

 

27-10-2022 15:28:29
treinhobby
treinhobby

SNG 3 heeft ook de eerste klasse niet echt symetrisch zitten aan 1 uiteinde...

 

27-10-2022 16:06:38
henri1972
henri1972
Quote
treinhobby (27-10-2022 15:28:29):

SNG 3 heeft ook de eerste klasse niet echt symetrisch zitten aan 1 uiteinde...


Maar daar wil nou net niemand zitten .... ;)



Laatst bewerkt door henri1972 op 27-10-2022 16:06
 

27-10-2022 16:10:36
pascalgerr
pascalgerr
Quote
henri1972 (27-10-2022 16:06:38):
Quote
treinhobby (27-10-2022 15:28:29):

SNG 3 heeft ook de eerste klasse niet echt symetrisch zitten aan 1 uiteinde...


Maar daar wil nou net niemand zitten .... ;)


Hoe kom je erop dat niemand daar wilt zitten?

 

27-10-2022 16:47:58
henri1972
henri1972

Omdat die stoelen zo dramatisch slecht zitten.

Of mijn rug is heel slecht maar op een stukje als Vndc - Ut krijg ik er rugpijn van en dat heb ik bij geen enkele stoel in het OV.

Maar ik zette er een ;) achter he? Niet mijn bedoeling om de discussie hierover weer te beginnen.

 

27-10-2022 18:39:12
DDZ7504
DDZ7504

Iedere rug is anders. Ik kan niet normaal in VIRMm-1 tweedeklas zitten, met SNG heb ik juist weer geen issue.

Edit; oeps, laatste zin van je bericht over het hoofd gezien ;)



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 27-10-2022 18:39


DDZ in dienst, ik blij!
 

27-10-2022 18:48:54
pjkleton
pjkleton

Ach ,bij de DB gaat het ook niet altijd zoals het moet.Zoals hier wel bekend zal zijn hebben ze daar al jaren een indicatie waar de 1e klas(sen) zit(ten) in een trein.

Bij een belangrijke overstap in Mannheim moet het goed werken, en dan staan de 1e klassen tegenover elkaar op hetzelfde perron. 👍

Totdat er een keer werd omgeroepen dat "die Reihenfolge " op de borden niet juist was van de nog niet binnengekomen trein ,( want die zou dus verkeerd om staan ) , maar dan blijkt dat de Reihenfolge toch klopte en je mag rennen met je rolkoffertje naar het juiste eijtuig, zeg maar 6 rijtuigen verderop....

 

27-10-2022 19:40:40
mren
mren

Met de ICE4XL is het nog een stukje verder 😊

 

21-09-2023 06:01:02
noof
noof

Niet helemaal op het perron en wellicht heb ik het eerder gemist, maar in de actuele vertrektijden van de NS Reisplanner-app word ik nu gewaarschuwd dat een trein korter is dan gebruikelijk.

 

21-09-2023 13:16:25
henri1972
henri1972

Dat viel mij vanochtend ook op bij de 7318 (?). Laten we hopen dat het mensen aanspoort om een andere trein te kiezen.

 

21-09-2023 16:01:53
mren
mren
Quote
noof (21-09-2023 06:01:02):

Niet helemaal op het perron en wellicht heb ik het eerder gemist, maar in de actuele vertrektijden van de NS Reisplanner-app word ik nu gewaarschuwd dat een trein korter is dan gebruikelijk.


Op basis van welke data gebeurt dat? Ten opzichte van de inzet van de weken er voor of ten opzichte van de normale materieelplanning?

 

21-09-2023 17:31:12
Dionysusnu
Dionysusnu

Met enkele steekproeven van treinposities overzicht kortere treinen lijkt het alleen te zijn ten opzichte van de die dag geplande inzet. De 3670 heeft het bijvoorbeeld niet, terwijl deze vandaag ICM-3 is en de voorgaande 3 weken ten minste 6 bakken was.

Er zitten overigens twee gradaties in: "Kortere trein, extra druk" en "Kortere trein, extra druk en mogelijk vol". Die laatste krijg ik bij de 1162 die met ICNG-5 ipv SW7 rijdt.

 

21-09-2023 19:41:00
geert
geert

Nou vanmorgen was er een specifieke storing in de NS app volgens mij. Zo gaf deze vanmorgen bij mijn trein een SLT-4 aan terwijl er 10 bakken aangekondigd stonden op Treinposities en er ook feitelijk kwamen. Die afwijking tussen de app en Treinposities zag ik bij veel meer treinen rond Ut

 

22-09-2023 23:40:28
noof
noof
Quote
henri1972 (21-09-2023 13:16:25):

Dat viel mij vanochtend ook op bij de 7318 (?). Laten we hopen dat het mensen aanspoort om een andere trein te kiezen.


Dat was toevallig ook de trein waar ik het zag. ;-)

 

26-09-2023 07:05:56
anton_
anton_

Vandaag trein 2816 met 6 bakken SLT volgens info op het perron. Volgens de app. Rijdt deze met 12 bakken. De vertrekstaat in de app laat dan weer 6 bakken zien.

 

26-09-2023 08:17:09
Muizeneus
Muizeneus

En wat was het nu in werkelijkheid?

 

26-09-2023 09:43:11
anton_
anton_

12 bakken waarvan de helft afgesloten

 

25-10-2023 16:22:54
anton_
anton_

Vandaag was de app het ook niet helemaal eens met de informatie in het station. Trein 703659 ging in Dv op spoor 1 stoppen, volgens de app ging deze trein naar Zp. Toen ik de optie "toon volledige rit" aanklikte gaf de app aan dat deze trein op alle stations tussen Zwolle en Dieren zou gaan stoppen met uitzondering van Deventer. Vreemd dat ik moest instappen in een trein die niet op mijn start station ging stoppen. Weet iemand of dit een bug in de software is?



Laatst bewerkt door anton_ op 25-10-2023 16:26
 

25-10-2023 16:39:59
Jorn
Jorn

Mij is ook weleens opgevallen dat in de reisplanner in de app het begin- of eindstation van je reis verdwijnt als je op 'toon volledige rit' klikt. Zeer verwarrend inderdaad.

 

25-10-2023 22:46:57
Daniel1
Daniel1

Sinds enkele weken geven alle (internationale) perroninformatieborden een melding dat de service niet beschikbaar is en men op de CTA's moet kijken. Worden deze uiteindelijk verwijderd, nu de CTA's hetzelfde (rijtuignummers, lengte en locatie services e.d.) tonen?



Laatst bewerkt door Daniel1 op 25-10-2023 22:47
 

25-10-2023 22:54:12
treinfan
treinfan

Ja, dat is de bedoeling.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


26-10-2023 10:59:35
mvanuden
mvanuden
Quote
Daniel1 (25-10-2023 22:46:57):

Sinds enkele weken geven alle (internationale) perroninformatieborden een melding dat de service niet beschikbaar is en men op de CTA's moet kijken. Worden deze uiteindelijk verwijderd, nu de CTA's hetzelfde (rijtuignummers, lengte en locatie services e.d.) tonen?


Ja, dat was altijd al de planning. Bovendien konden de borden op het perron niet omgaan met treinen in omgekeerde samenstelling. Twee keer in Utrecht gezien dat het op de borden langs de sporen goed stond, maar op de oude borden op het perron fout. En dat is heel verwarrend.