Reisinformatie op het perron
Forum: Algemeen - Algemeen
24-11-2021 20:29:11
seinhuis
seinhuis

NS start pilot met perronbord die rijrichting en lengte trein toont.

Ik heb het nog niet gezien, maar ik denk dat het een positieve ontwikkeling is. Als toevoeging zal ik ook aangegeven op CTA waar het druk en rustig is in de trein, wat als proef in het verleden is gebeurd.

 

25-11-2021 07:38:03
treinhobby
treinhobby

Heb ik 2 weken geleden al gezien in Utrecht op spoor 12.

Vraag me alleen af wat het nut is. Pijltje naar links of naar rechts. Maar de CTA bak hangt haaks op het perron. Ook staat er geen indicatie bij waar je zelf op dat moment staat.

 

25-11-2021 07:50:18
Marco
Marco
Quote
treinhobby (25-11-2021 07:38:03):

Vraag me alleen af wat het nut is. Pijltje naar links of naar rechts. Maar de CTA bak hangt haaks op het perron. Ook staat er geen indicatie bij waar je zelf op dat moment staat.


Ik neem aan dat wanneer je naar de CTA kijkt en vervolgens 90 graden richting het spoor draait, dat links links blijft.

Waar ik juist tegenaan loop is dat je bakjes mag gaan tellen op dat scherm. Een getal zou toch handiger zijn?

 

25-11-2021 16:03:20
seinhuis
seinhuis

Ik denk dat dit duidelijker is dan een cijfer.

Het nut? Je kunt zien hoe lang de trein is zodat je bij een kortere trein dichtbij de ingang blijft staan en bij een langere trein kan je verder lopen.

Als ook wordt vermeld waar de 1ste klas, fiets en invalide plek bevindt inclusief drukte melding per bak dan is de informatie compleet. Of is dit te veel gevraagd?

 


25-11-2021 16:53:56
maarten83
maarten83

Bij de ret metro's hebben ze ook een dergelijk systeem.

 

25-11-2021 23:02:37
yappa
yappa

Voor de internationale treinen wordt die informatie op die manier al zeker 10 jaar zo getoond, alleen niet op de cta maar op aparte schermen die (wel) parallel aan de rijrichting op het perron staan.

Soms kan ik me verbazen over wat door NS als innovatie wordt gepresenteerd...

 

25-11-2021 23:22:29
sjoerd
sjoerd

In elk geval is de treinvolgorde info straks 90 graden gedraaid. Nou kijken of dat helpt.

Er zijn ook nog zat reizigers die er niet eens op letten of er een loc voor zit, zoals je in die vitrines kunt zien. En dan ontbreekt er soms ook nog een stel rijtuigen, of er is er een stel meer.

 

26-11-2021 03:26:30
mren
mren
Quote
seinhuis (25-11-2021 16:03:20):

ordt vermeld waar de 1ste klas, fiets en invalide plek bevindt inclusief drukte melding per bak dan is de informatie compleet. Of is dit te veel gevraagd?


Ja, want NS-treinen zijn niet symmetrisch ingedeeld en ik betwijfel of die systemen weten welke cabine voorop loopt.

Eens met yappa overigens: zo'n innovatie is het allemaal niet. En bovendien is het zelfs bij gelijke treinlengte nog wel eens mcn-afhankelijk waar men stopt (perronfases Ht zijn een beruchte). En zelfs al wordt de reiziger geïnformeerd over de lengte van de trein, dan moet hij zeker vanaf het bakbordje al stappentellend terug lopen met in zijn hoofd voor iedere 26m één bak verder.

Onze oosterburen hebben dat al decennia (!!) beter bekeken: gewoon aangeven bij welke letters op het perron de trein zal halteren. Inclusief plek van de eerste klas en scheiding van een verderop splitsende trein.



Laatst bewerkt door mren op 26-11-2021 13:23
 

26-11-2021 12:45:58
john2
john2

mren, is het zeker dat je onze westerburen, Engeland, bedoeld?

 

26-11-2021 13:22:44
mren
mren

Nee, het was al laat. Ik heb het bericht aangepast.

 

26-11-2021 13:37:13
Daniel1
Daniel1

Ik heb begrepen dat NS momenteel op verschillende momenten en bij verschillende treinseries aan het testen is met de weergave van reisinformatie op de borden. Er zit dus (eindelijk) weer ontwikkeling in. Bedoeling is wel dat er meer getoond gaat worden.

 

26-11-2021 15:16:34
phantom
phantom

En hoe duidelijk zal dat dan allemaal zichtbaar zijn ?
Allerlei info willen tonen op een cta is leuk,maar op een bepaald moment heb je meer info dan cta ruimte om alles duidelijk leesbaar en overzichtelijk op zo'n klein scherm te tonen.

 

27-11-2021 00:38:45
AlexNL
AlexNL
Quote
john2 (26-11-2021 12:45:58):

mren, is het zeker dat je onze westerburen, Engeland, bedoeld?


Zij doen dat trouwens wel, en de systemen kunnen ook aangeven hoe vol een rijtuig is o.b.v. zitplaatsreserveringen.

Niet overal, de Britten hebben meerdere generaties reisinformatiesystemen in gebruik en niet alles draait op dezelfde software.

 

29-11-2021 18:20:35
kleine_man
kleine_man

De NS wil die informatie niet vrijgeven, want stel je voor dat blijkt dat je structureel te korte treinen inzet of laat zien dat ze haar eigen processen niet op orde heeft.

 

29-11-2021 18:26:47
pascalgerr
pascalgerr
Quote
kleine_man (29-11-2021 18:20:35):

De NS wil die informatie niet vrijgeven, want stel je voor dat blijkt dat je structureel te korte treinen inzet of laat zien dat ze haar eigen processen niet op orde heeft.


Toevallig wel eens de NS reisplanner gebruikt? Daar staat dit gewoon in.

 

29-11-2021 19:38:08
kleine_man
kleine_man

Het gaat over informatie op het perron, niet over de beschikbaarheid van informatie via een app.




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

29-11-2021 22:55:39
Henk1619
Henk1619

Als je zou willen turven of NSR structureel te korte treinen inzet of laten zien dat ze haar eigen processen niet op orde heeft, dan lijkt me dat een stuk eenvoudiger door die informatie gewoon uit de reisplanner op de website te trekken dan iemand dagen lang op het perron te zetten om de informatie op een CTA over te tikken...

 

30-11-2021 00:06:31
pascalgerr
pascalgerr
Quote
kleine_man (29-11-2021 19:38:08):

Het gaat over informatie op het perron, niet over de beschikbaarheid van informatie via een app.


Mij gaat het er om dat het weinig zin heeft om die informatie te verbergen terwijl die informatie rijkelijk overal beschikbaar is

 

30-11-2021 07:41:58
treinhobby
treinhobby

En daarbij is die info op de schermen dynamisch. Dus een kortere trein wordt ook korter aangegeven.

 

30-11-2021 17:12:14 1
kleine_man
kleine_man

Kijk eens op een Duits station met de grootte van Deventer. Daar kan ik meer informatie vinden zonder mijn telefoon te hoeven gebruiken. Probeer dat maar eens in Nederland.

Op de CTA's staat inderdaad de actuele treingegevens. Er wordt ook direct aangegeven dat het materieel afwijkend is als er een ICE-T komt terwijl er een ICE-2 gepland stond.




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

30-11-2021 22:33:07
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Nou, Emmerich met 4 perronsporen en ongeveer evenveel goederensporen als Dvge.

Een lichtkrantje.

Alhoewel, op de oude kaartjesautomaat kon je informatie oproepen, op de nieuwe heb ik het nog niet geprobeerd.



Laatst bewerkt door NIJMEGEN op 30-11-2021 22:37
 

01-12-2021 06:42:26
pascalgerr
pascalgerr

Vandaag tijdens de ETMET proef toont de NS op CTA's belangrijke tussenstations. Zo ook vandaag bij de 3200 op Ah. Shl word extra duidelijk als tussenstation aangegeven.

Foto

 

01-12-2021 11:09:03
Amazonous
Amazonous
Quote
mren (26-11-2021 03:26:30):

Ja, want NS-treinen zijn niet symmetrisch ingedeeld en ik betwijfel of die systemen weten welke cabine voorop loopt.


Klopt, dat is al langere tijd een van de obstakels: rijrichting correct bepalen. Niet zozeer of de informatie _ergens_ is, maar hoe het op de juiste plaats terechtkomt.

 

27-01-2022 13:17:01
mren
mren

Niet echt reisinformatie: NS pakt de uitbesteding van van digitale reclameborden na Corona weer op (u weet wel: die fijne borden die je stiekem met camera's filmen en je "gepersonaliseerde" reclame tonen), volgens aankondiging op TenderNed



Laatst bewerkt door mren op 27-01-2022 13:18
 

29-01-2022 16:11:11
cuneo56
cuneo56

Volgens het automatische omroep systeem in Utrecht c. Doet de ICE sinds kort een nieuw station aan:

Bij omroepbericht over gewijzigde dienstregeling werd o.a. als stations " Frankfurt en Hbf " genoemd! ( Hbf dus als de afkorting en niet voluit 🙂)

 

29-01-2022 20:37:28
AlexNL
AlexNL

Ffm staat in de reisinformatie bekend als Frankfurt (M) Hbf, als er geen specifieke opname is voor dat station zal het prachtige mooie nieuwe omroepsysteem proberen er het beste van te maken.

Hopelijk is dat iets wat al op de lijst staat om aan te pakken, dit is een beetje knullig.

 

29-01-2022 22:17:21
JothamvW
JothamvW

Ditzelfde heb je nu alle stoptreinen in eens RS heten, om de haverklap heb je nu te Nm omroepen over dat de RS 11naar Venray niet rijdt. (Ja, 11naar aan elkaar vast)

 

29-01-2022 22:43:30
henri1972
henri1972

Ik snap nu even niet wat je bedoeld.

 

30-01-2022 15:59:23
cuneo56
cuneo56

Ook vandaag een sterk staaltje van non- / desinformatie van dat nieuwe automatische systeem mogen ervaren: in Almere poort wachtend op de serie 4900 naar Utrecht meldde dat systeem dat "de sprinter naar Utrecht niet stopt te Bussum -zuid en Hilverum media park, plan uw reis in de app" (zolang NS mij als reiziger niet de daarvoor benodigde hardware verstrekt een non-argument).

Prima die mededeling zou je denken; maar die serie stopt daar altijd al niet , maar de wel wezelijke afwijking, het extra stoppen in Hollandsche rading , dat mag je zelf ervaren.

Ook de CTA in Naarden-bussum gaf iets dergelijks aan: stopt niet in Bussum zuid en Media park door een gewijzigde dienstregeling! De werkelijke wijziging werd hier evenmin weergegeven.

Dat ik niet enthousiast ben over deze wijzigingen van de reizigers info moge duidelijk zijn.😉



Laatst bewerkt door cuneo56 op 30-01-2022 16:29
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


30-01-2022 17:09:19
seinhuis
seinhuis

Informatie systeem is een beetje van slag dat de 4900 extra op Hor stopt. Dit komt omdat deze sprinter niet overal stopt, maar extra op een andere station.

1 kleine troost, het oude omroep deed dit ook toen 5700 niet reed en 4900 in Hor stopte. Met de 3000 gaat het wel goed.

Verder heeft de omroep moeite met text to speech bij plaatsen waar de uitspraak anders is dan wordt geschreven. Een wethouder van de gemeente Leeuwarden is naar NS gegaan over de uitspraak van grou-jirnsum. Want in plaats dat de wethouder op de Pikmar aan het zeilen is, maakt die liever druk over de Friese uitspraak.

Over Frankfurt am Main. Het probleem is dat een Nederlandse text to speech een Duitse plaats moet omroepen, waarbij ook anders uit moet worden gesproken dan wat er staat. Vermoedelijk had NS dit probleem niet aan zien komen. Zo zei Karin hbf (in 1 woord) in plaats HBF of liever Hauptbahnhof. Ook Am Main weet Karin niet goed raad mee.

NS is bekend en werkt aan een update.

Ik heb niet bewust naar Claudia kunnen luisteren. Het schijnt dat zij beter doet, maar ook zij moet terug naar school.

Google translate doet beter. Ook herken Duitse text to speech de afkorting HBF, ze maakt automatisch Hauptbahnhof van. NS wilde niet afhankelijk zijn van derden waardoor ze een nieuw systeem hebben opgezet. Aan het begin was translate niet wat het nu is.

 

30-01-2022 17:31:51
AlexNL
AlexNL

Ook bij de Engelstalige omroep gaan dingen nog niet helemaal goed, de TTS gebruikt de Nederlandse schrijfwijze van stations terwijl er soms betere vertalingen beschikbaar zijn.

In Breda hoorde ik vandaag een spoorwijziging voor de IC naar "Brussel Zoid/Midi", waarvoor "Brussels South" me een betere vertaling lijkt. Een Franstalige omroep, zoals die voorheen wel werd gedaan, ontbreekt volledig.

 

30-01-2022 17:35:40
cuneo56
cuneo56

Mooi dat het te verklaren is, maar daar schiet de gemiddelde klant weinig mee op en erger wordt op het verkeerde been gezet.

Wat is simpler om te melden dat de 4900 b.v ergens extra stopt of zoals gisteren dus bemerkte dat de ICE Oberhausen en Duisburg overslaat; daar heb je wat aan.

Wat er nu gebeurd geeft je als reiziger geen concrete info met mogelijk risico dat bij latere ( wel relevante) meldingen je niet meer reageert!

 

30-01-2022 17:38:23
treinfan
treinfan

Het is het verschil of je je op de vaste reiziger richt (die weet dat de 4900 stations overslaat) of op de incidentele reiziger (die verwacht dat een sprinter overal stopt). Idealiter zou de omroep natuurlijk beide doen: omroepen dat er niet gestopt wordt de Hvsm en Bsmz, maar dat er wel wordt gestopt te Hor.

 

30-01-2022 17:45:50
kleine_man
kleine_man

Ik snap je helemaal. Maar dat is helaas tegen dovenmansoren gericht. Ik stoor mij er al jaren aan dat de NS niet meer in staat is om het eerlijke en duidelijke verhaal te vertellen. Allemaal om te voorkomen dat ze slecht in het nieuws komen.




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

31-01-2022 09:17:28
AgentX
AgentX
Quote
cuneo56 (30-01-2022 15:59:23):

(...) in Almere poort wachtend op de serie 4900 naar Utrecht meldde dat systeem dat "de sprinter naar Utrecht niet stopt te Bussum -zuid en Hilverum media park, plan uw reis in de app" (zolang NS mij als reiziger niet de daarvoor benodigde hardware verstrekt een non-argument).

Huh? Verwacht je nou dat NS aan jou een telefoon verstrekt waarop je je reis in de app kunt plannen? 🤨

 

31-01-2022 09:21:17
henri1972
henri1972

Als er in het buitenland ergens een verstoring is krijg je een alternatief omgeroepen. Bij NS moet je het zelf uitzoeken, zelfs bij "simpele" verstoringen. Laatst viel er op Shl een ICD uit ri Asd en dat ratelt die omroep: plan uw reis op de app .... Naar mijn idee hoort dat de zijn: uw eerstvolgende reis mogelijkheid naar Asd is de SPR van ....

Is voor iedereen duidelijk.

 

31-01-2022 09:50:04
MasterE
MasterE

Helemaal eens! Maar hier melden heeft niet zoveel zin, geef dit aan bij NS.




Mcn Asd
 

31-01-2022 10:00:20
seinhuis
seinhuis

Persoonlijke ben ik ook met je eens. Zeker in een tijd dat wordt bezuinigd op service medewerkers.

 

31-01-2022 10:02:24
AgentX
AgentX

Daar ben ik het ook helemaal mee eens, hoor. Als reiziger verwacht je gewoon op een fatsoenlijke manier op reis geholpen te worden. Verwijzen naar een app waarin de meest actuele reisinformatie staat vind ik niet "Zoek het zelf maar uit".

Wat ik persoonlijk heel nuttig vind is dat ze (op elk station?) in Duitsland kort na het openen van de deuren over de omroep de volgende aansluitingen omroepen, maar dan alleen op dat perron.

 

31-01-2022 10:06:07
brun
brun

Hmmm, ik moet zeggen dat ik juist geen fan ben van omroepen. In Duitsland word je op het perron en in de trein echt helemaal sufgepraat over van alles en nog wat. Er zijn dagen dat ik er hoorndol van wordt. In de ICB of ICE, vóór en na elk station, zelfs in drie talen. Eindeloze opsommingen over de route, over aansluitende treinen, dat het Bordbistro open is, dat je een mondkapje op moet, enzovoort enzovoort.

Ik snap wel dat het klantenservice is, maar vrijwel al die informatie kan ook op een duidelijk (en stil!) beeldscherm in het rijtuig worden weergegeven, voor dat handjevol reizigers zonder smartphone. Eventueel aangevuld met beeldschermen op de perrons.

"Plan uw reis in de app" vind ik juist om die reden een zálige oplossing. Kort en krachtig.



Laatst bewerkt door brun op 31-01-2022 10:06
 

31-01-2022 10:48:19
john2
john2

Moet je wel een mobiel hebben waar je een app op kunt installeren, maar zo'n mobiel heb ik helaas niet. En vele mensen met mij, zeker de senioren onder de reizigers waar ik ondertussen ook al toe hoor. 😉

 

31-01-2022 10:56:15
brun
brun

Beste oplossing is dan dat de conducteur zich wat vaker laat zien. En dat er inderdaad ook wat vaker NS'ers (of DB'ers) op de perrons rondlopen. :-)

 

31-01-2022 12:08:38
henri1972
henri1972

Ik mag bij de DB eigenlijk nooit klagen dat ik te weinig/geen personeel in de trein zie, hc komt langs en bistro personeel ook. Zelfs in de Abellio treinen in Duitsland heb ik de laatste tijd steeds controle gehad, zelfs een aantal keren de 3G check. NS personeel laat zich in de treinen waarmee ik reis meestal niet zien.

 

31-01-2022 12:35:07 1
Oldskool
Oldskool
Quote
john2 (31-01-2022 10:48:19):

Moet je wel een mobiel hebben waar je een app op kunt installeren, maar zo'n mobiel heb ik helaas niet. En vele mensen met mij, zeker de senioren onder de reizigers waar ik ondertussen ook al toe hoor. 😉


M'n schoonmoeder (77) reist elke maand met haar vriendin een dagje met de trein. Heeft een smartphone en de NS app. De dames zijn van het zelfredzaam zijn. En als ze er echt niet uitkomen dan gaan ze naar een infozuil.

M.a.w. Niet verschuilen achter het feit dat je (tegenwoordig) in de senioren groep hoort. 😉

 

31-01-2022 15:59:04
AgentX
AgentX

Inderdaad, het aantal reizigers zonder slimme telefoon op zak op een druk Utrecht Centraal in de spits is letterlijk op één hand te tellen, dus het is logisch dat er voor die doelgroep pas op het laatst iets wordt bedacht, als dat al zo zou zijn.

En @john2, Het is overigens niet omdat je je bij die groep schaart "er maar niet meer aan moet beginnen", het is nooit te laat om je erin te verdiepen. Als je verwacht de komende 2 tot 10 jaar nog met de trein te reizen, zou ik je aanraden toch een smartphone te gaan gebruiken.

 

31-01-2022 21:49:35
cuneo56
cuneo56
Quote
AgentX (31-01-2022 09:17:28):

Huh? Verwacht je nou dat NS aan jou een telefoon verstrekt waarop je je reis in de app kunt plannen? 🤨


Nee , natuurlijk niet , maar ik vindt het vooral arrogant dat men niet relevante info geeft en de wel relevante info aan je zelf overlaat.

Trouwens wel grappig is te melden dat vorige jaar de Zwitserse SBB door de toezichthouder op de vingers is getikt dat bij wat langer durende wijzigingen een dergelijke verwijzing naar App's niet volstaat.

 

02-05-2022 13:25:52 2
mvanuden
mvanuden

Zojuist (maandag 2 mei, 11:40 uur) gespot in Amersfoort: Op het reisinformatiescherm boven het perron, de treinsamenstelling mét letter-aanduiding (waar de betreffende rijtuigen ongeveer komen).

 

02-05-2022 14:05:46 2
martijn
martijn

Handig! Het valt me trouwens op dat Arriva geen spoornummers meer op de vertrekstaten vermeldt. Bij de spitstoevoegers als bijv. de treinen Zwolle - Coevorden staat iets van 'trein rijdt niet altijd, dus kijk in de app'. De borden geven dus inmiddels zo weinig info, dat ze net zo goed weggelaten kunnen worden.

 

03-05-2022 15:41:42
xDeltaMK
xDeltaMK
Quote
mvanuden (02-05-2022 13:25:52):

Zojuist (maandag 2 mei, 11:40 uur) gespot in Amersfoort: Op het reisinformatiescherm boven het perron, de treinsamenstelling mét letter-aanduiding (waar de betreffende rijtuigen ongeveer komen).


Vandaag (3 mei, 3:30 uur) ook gespot op Shl, maar alleen op spoor 1-2

 

03-05-2022 17:32:08
treinhobby
treinhobby

In Amf is dit ook alleen maar op spoor 1 en 2.

 

03-05-2022 18:06:08
treinfan
treinfan

Alleen op spoor 1/2, of alleen bij internationale treinen richting Duitsland?

 

03-05-2022 22:40:26
Daniel1
Daniel1
Quote
mvanuden (02-05-2022 13:25:52):

Zojuist (maandag 2 mei, 11:40 uur) gespot in Amersfoort: Op het reisinformatiescherm boven het perron, de treinsamenstelling mét letter-aanduiding (waar de betreffende rijtuigen ongeveer komen).


Ook met info over de betreffende rijtuigen/bakken? (1e/2e klas, bistro, fiets)

 

03-05-2022 23:24:07
xDeltaMK
xDeltaMK
Quote
Daniel1 (03-05-2022 22:40:26):
Quote
mvanuden (02-05-2022 13:25:52):

Zojuist (maandag 2 mei, 11:40 uur) gespot in Amersfoort: Op het reisinformatiescherm boven het perron, de treinsamenstelling mét letter-aanduiding (waar de betreffende rijtuigen ongeveer komen).


Ook met info over de betreffende rijtuigen/bakken? (1e/2e klas, bistro, fiets)


Op Shl ging het echt alleen over de posities van de bakken tov de geletterde vakken op het perron, en dan wel de nationale treinen (in mijn geval de 2255)

 

04-05-2022 11:01:00
Amazonous
Amazonous

Informatie over de bakken blijft lastig, want men heeft moeite met bepalen (en daarna correct blijven bepalen) wat "voor" en "achter" is, oftewel: cabine 1 of 2.

Positie langs het perron is, kort door de bocht, gewoon inmeten waar de referentiepunten hangen. Materieellengte is ook een vast gegeven, dan visualiseer je dat relatief eenvoudig. Het is een wens die al 10 jaar speelt, in de app experimenteert men al langer, en dat trekt nu door. Enige puntje: alles moet ingemeten worden. Dat kost tijd, als die data er niet reeds is met voldoende nauwkeurigheid.

 


04-05-2022 11:37:28
treinfan
treinfan

De stopplaatsborden heeft ProRail inmiddels ingemeten. Als men een oplosing wil voor oriëntatiebepaling, mag men best met mij contact opnemen. Het zit in mijn app; de enige algemene bron van onnauwkeurigheid komt omdat er geen GPS-data (of drgl+mat-planning) van LM-ritten zit in de publieke datastromen van NS. Het duurt dan enkele uren om het te detecteren als een treinstel in de nacht wordt gedriehoekt.

 

04-05-2022 12:18:02
treinhobby
treinhobby
Quote
treinfan (03-05-2022 18:06:08):

Alleen op spoor 1/2, of alleen bij internationale treinen richting Duitsland?


Internationaal rijdt deze week niet vanwege werkzaamheden, dus geen idee of daar ook extra info bij staat als eerste klas en fiets.

Maar heb de vakborden wel gezien bij de Sprinter naar Avat (vanaf spoor 1) als de IC maar Lw (vanaf spoor 2).

Plaatje



Laatst bewerkt door treinhobby op 04-05-2022 12:22
 

04-05-2022 12:25:39
PKP
PKP

En nu maar hopen dat de gemiddelde reiziger die vakborden herkend.



Laatst bewerkt door PKP op 04-05-2022 22:42
 

04-05-2022 12:32:16
Amazonous
Amazonous
Quote
treinfan (04-05-2022 11:37:28):

De stopplaatsborden heeft ProRail inmiddels ingemeten. Als men een oplosing wil voor oriëntatiebepaling, mag men best met mij contact opnemen. Het zit in mijn app; de enige algemene bron van onnauwkeurigheid komt omdat er geen GPS-data (of drgl+mat-planning) van LM-ritten zit in de publieke datastromen van NS. Het duurt dan enkele uren om het te detecteren als een treinstel in de nacht wordt gedriehoekt.


Er is veel gesproken over detectie obv gps positie + richting, maar men heeft altijd in willen zetten op daadwerkelijk uitlezen van actieve cabine ipv dat soort "workarounds". Het staat al ja-ren op de agenda.

Het is ook niet direct mijn visie, maar tegelijkertijd ook niet mijn software en team.

 

05-05-2022 06:55:40
BGM104
BGM104
Quote
treinfan (04-05-2022 11:37:28):

De stopplaatsborden heeft ProRail inmiddels ingemeten. Als men een oplosing wil voor oriëntatiebepaling, mag men best met mij contact opnemen. Het zit in mijn app; de enige algemene bron van onnauwkeurigheid komt omdat er geen GPS-data (of drgl+mat-planning) van LM-ritten zit in de publieke datastromen van NS. Het duurt dan enkele uren om het te detecteren als een treinstel in de nacht wordt gedriehoekt.


In welke app kan je nu al de oriëntatie van treinstellen zien?

 

05-05-2022 07:46:59
treinfan
treinfan

ActuTrein (alleen voor Android).

 

22-05-2022 09:23:16
jor[D]1
jor[D]1

Is dit alleen te schiphol of ook elders.

Staan nu ook vakborden op een aantal CTA's bij de treinlengte ingetekend.

Lijkt alleen de cta waar de trein ook werkelijk naast komt.

Vorige week bij intercities niet gezien dat de vak borden werden weergegeven en ook te Ledn niet.



Laatst bewerkt door jor[D]1 op 22-05-2022 09:24
 

22-05-2022 10:06:15
abbm
abbm

Geloof dat dat nog een proef was met de vakborden erbij. Even afwachten dus

 

22-05-2022 19:37:49
treinhobby
treinhobby

Waar het begin mei er nog opstond, zag ik gister in Amf dat de vakborden van de CTA's verdwenen zijn.

 

25-10-2022 08:33:53
mvanuden
mvanuden

Afgelopen zondag zag ik weer wat nieuws op Utrecht Centraal: een animatie dat een trein kop maakt. De trein komt binnenrijden van de ene kant, staat even stil, en rijdt dan dezelfde kant weer weg.

 

25-10-2022 09:18:36
Muizeneus
Muizeneus

Misschien een idee dat NS meer gaat investeren in HC's en machinisten in plaats van programmeurs die mogen hobbyen in de tijd van de baas.... doet me toch wat denken aan het verhaal van de brugwachter....

 

25-10-2022 09:31:03
Oldskool
Oldskool

Dat idee is al in uitvoering, dat investeren in mcn en hc's, alleen zie je daar op korte termijn nog niets van. 😜

 

25-10-2022 09:39:55
pascalgerr
pascalgerr
Quote
Muizeneus (25-10-2022 09:18:36):

Misschien een idee dat NS meer gaat investeren in HC's en machinisten in plaats van programmeurs die mogen hobbyen in de tijd van de baas.... doet me toch wat denken aan het verhaal van de brugwachter....


Is heel gebruikelijk in de IT, een paar uurtjes per week 'hobbyen in de tijd van de baas'

 

25-10-2022 10:08:58 1
thom
thom
Quote
Muizeneus (25-10-2022 09:18:36):

Misschien een idee dat NS meer gaat investeren in HC's en machinisten in plaats van programmeurs die mogen hobbyen in de tijd van de baas.... doet me toch wat denken aan het verhaal van de brugwachter....


Het één heeft eigenlijk niks te maken met het ander natuurlijk, die IT'er zal echt geen Hc gaan worden op een trein.

Dus waarom moet een functionerende IT tak, gaan leiden onder de problemen die een andere tak binnen het bedrijf heeft?

 

25-10-2022 10:26:15 4
Muizeneus
Muizeneus

Je ziet vaak binnen grote organisaties, ook die waar ik zelf werkzaam ben, dat de hooggeplaatsten aandacht hebben voor van alles en nog wat maar niet de focus hebben op de primaire bedrijfsvoering. Kijk ook maar naar de Haagse politiek, precies hetzelfde daar. Wellicht staat het hier los van elkaar, maar het kan ook zomaar zijn dat er ergens verkeerde prioriteiten gelegd worden. Trouwens ook op het gebied van informatievoorziening: heel leuk al die animaties maar een paar jaar geleden was de informatievoorziening 100x beter dan nu met dat domme 'plan uw reis opnieuw in de app'

 

25-10-2022 16:34:01 1
Marco
Marco

Te Ah is die helemaal leuk: er staat een treintje klaar op het scherm, er komt een treintje aankoppelen (vanuit Nm) en dan gaat het in zn geheel weer naar links (ri Ut).

Ik zal misschien de enige hier zijn, maar ik vind het hele nuttige informatie. Hierdoor kunnen de reizigers beter spreiden.

Er werken in het HGB honderden mensen. Toevallig zijn een paar IT-ers op dreef en leveren leuke, nuttige animatie op. Dat is toch alleen maar mooi? NS heeft genoeg andere problemen, maar nu probleempje minder.

 

25-10-2022 18:27:08
henri1972
henri1972

Tsja, de reizigers kunnen wel spreiden maar staan nog steeds in de kou omdat de deuren van het gereedstaande stel pas na het combineren open gaan. Je gaat naar mijn idee pas spreiden als het gereedstaande stel al toegankelijk is voor reizigers. Dan zitten de Nijmegenaren in het ene stel en de Arnhemmers in het andere.

 

25-10-2022 18:29:24
thom
thom

De truc daarvan is dat men dat zo doet om te voorkomen dat er allerlei instappende mensen van een trap afkukelen...

 

25-10-2022 18:33:01
henri1972
henri1972

Ik denk dat er meer mensen op een trap staan in het aankomende stel, die willen namelijk uitstappen, dan in het stilstaande stel.

Ik zou het zo doen: aankomend stel stopt voor het klaarstaande stel , deuren sluiten van dit stel , evt omroepen dat de trein gaat combineren , en deze combineren. Zo ging het vroeger bij de NoordOost in Ut ook.

 

25-10-2022 18:34:22
treinfan
treinfan
Quote
thom (25-10-2022 18:29:24):

De truc daarvan is dat men dat zo doet om te voorkomen dat er allerlei instappende mensen van een trap afkukelen...


Zoveel DDZ rijdt er niet op Nm-Ah-Ut; daarbij is dat inderdaad nodig.

 

25-10-2022 18:45:32
Marco
Marco
Quote
thom (25-10-2022 18:29:24):

De truc daarvan is dat men dat zo doet om te voorkomen dat er allerlei instappende mensen van een trap afkukelen...


In bv Rtd combineren ze de ICM wel altijd met de deuren open. Is dat specifiek voor dubbeldekkers niet toegestaan?



Laatst bewerkt door Marco op 25-10-2022 18:45
 

25-10-2022 18:50:46 2
timtrein
timtrein

Exact, vanwege valgevaar op de trappen. DDZ is natuurlijk sowieso problematisch omdat dat relatief hard gecombineerd moet worden vanwege de BSI-koppelingen.

 

25-10-2022 19:29:13
bnv
bnv

Gaat dus niet altijd mis. Maar soms kan het eenvoudig handiger. Bedoel hier niet het combineren enz. Maar een ervaring in Deventer twee weken geleden. Alleen spoor 4 is in gebruik. Wordt opgedeeld in 2 delen, 4a en 4b. De schermen geven het op zich wel goed aan, maar in de praktijk is het vaak misgegaan. Wat is er eenvoudiger om boven aan de trap een groot bord te plaatsen met een grote pijl naar links: Hgl,Es die kant op, en een pijl naar rechts die kant op (Apd-Amf). Veel reizigers zijn gewend omn richting Apd naar voren te lopen en zien hun trein die aan de andere kant staat van 4 vertrekken. Moeten ze maar beter opletten kun je zeggen, maar zo'n bord met die pijlen zou toch heel handig en eenvodig geweest zijn.

Intussen is het kruiswissel tussen 2 en 3 vervallen, spoor 2 in zijn geheel vervallen mar het kruiswissel tussen 4 en 5 is in stand gebleven. Was al eens eerder vernieuwd en blijkbaar nog niet afgeschreven.

 

25-10-2022 19:41:41
michaben
michaben

Perronfases hebben volgens mij nooit echt goed gewerkt in de reisinformatie, of eigenlijk in het algemeen niet. Probleem is dat een geplande aankomst op bijvoorbeeld 4a twee dingen kan betekenen. Optie 1, de trein rijdt in zijn geheel naar de a-fase toe, dan wel via 5b en dan de witte treinlengteborden opvolgend, of via 4b met een blauwe lamp of andere aanwijzing. Optie 2 de trein komt via 4b binnen op 4a, maar halteert normaal via de blauwe treinlengteborden en, afhankelijk van de plaatsing van die borden en de lengte van de trein, kan de trein deels op 4a en deels op 4b staan.

De reisinformatie heeft dat nooit begrepen, helemaal niet als er ook nog eens kopgemaakt wordt op zo'n spoor. Ook in andere IT applicaties ben ik hacks tegengekomen om kopmakende treinen in Ut en Ah werkend te krijgen toen men daar nog perronfases had.



Laatst bewerkt door michaben op 25-10-2022 19:44
 

25-10-2022 19:56:52 2
AlexNL
AlexNL
Quote
Muizeneus (25-10-2022 09:18:36):

Misschien een idee dat NS meer gaat investeren in HC's en machinisten in plaats van programmeurs die mogen hobbyen in de tijd van de baas.... doet me toch wat denken aan het verhaal van de brugwachter....


Ik zie het al, jij helpt bij het oplossen van het azijntekort 😉

Op een wat serieuzere toon: een paar jaar geleden is de reisinformatie (InfoPlus) van ProRail naar NS overgegaan. NS is een tijd geleden begonnen met het herbouwen van de software op een compleet nieuw platform, Reisinformatiefabriek genaamd.

Dat is landelijk uitgerold en er wordt nog altijd aan gewerkt. Zo is er o.a. de treinsamenstelling toegevoegd, wordt er tegenwoordig getoond bij welke letterbakken een trein stopt, en wordt ook getoond dat er een treinstel wordt bijgeplaatst of afgetrapt. Dat er nu ook wordt getoond dat een trein keert is gewoon een volgende nieuwe feature.

Niks "hobbyen in de tijd van de baas".

 

25-10-2022 20:02:41
jordibont
jordibont

Zolang binnenkort de nieuwe feature is dat het ook werkt met stammen TRAXX+ICR, ben ik tevreden en wordt er puik werk verricht.

 

25-10-2022 21:58:33 1
AlexNL
AlexNL

Een feature waar ik meer op zit te wachten is aanduiding waar de 1e klas is, waar de plekken voor rolstoelen en fietsen zijn, en waar evt. het restauratierijtuig is.

 

25-10-2022 22:30:52
treinfan
treinfan

Dat kan je voor veel NS-treinen zien in de Android-app ActuTrein bij de vertrektijden🙂

 

25-10-2022 22:34:00
DDZ7504
DDZ7504

Is de streep onder/boven de ramen op de trein niet duidelijk genoeg?




DDZ in dienst, ik blij!
 

25-10-2022 22:35:37
henri1972
henri1972

Die streep zie je zo slecht als de trein er nog niet is he? ;)

 

25-10-2022 23:15:11
DjDaan111
DjDaan111
Quote
timtrein (25-10-2022 18:50:46):

Exact, vanwege valgevaar op de trappen. DDZ is natuurlijk sowieso problematisch omdat dat relatief hard gecombineerd moet worden vanwege de BSI-koppelingen.


DDZ daargelaten, er wordt in Ehv (bijna) dagelijks gekoppeld met VIRM waarbij het voorste stel de deuren al geopend heeft, ook midden in de spits om half 8 's morgens.

 

26-10-2022 00:49:14
aarclay
aarclay
Quote
henri1972 (25-10-2022 22:35:37):

Die streep zie je zo slecht als de trein er nog niet is he? ;)


Voor de onbekende reiziger is het even zoeken, maar de gemiddelde reiziger die weet dat er een intercity voor komt rijden kan aan een drietje en een viertje op het scherm zien dat het een ICMm zal zijn. Dan is het even bakbordjes tellen en je weet dat bij ICM de eerste klas altijd in de midden of de tussenbak van het stel zit. Als je vaker met de trein reist dan voel je het uiteindelijk gewoon aan.

Ik heb het idee dat er op den duur nog 1e en 2e klas indicatie op de rijtuigjes op het scherm komen en een letterbordje erbij. Volgens mij is dat al uitgetest.

 

26-10-2022 11:23:10
Muizeneus
Muizeneus
Quote
bnv (25-10-2022 19:29:13):

Gaat dus niet altijd mis. Maar soms kan het eenvoudig handiger. Bedoel hier niet het combineren enz. Maar een ervaring in Deventer twee weken geleden. Alleen spoor 4 is in gebruik. Wordt opgedeeld in 2 delen, 4a en 4b. De schermen geven het op zich wel goed aan, maar in de praktijk is het vaak misgegaan. Wat is er eenvoudiger om boven aan de trap een groot bord te plaatsen met een grote pijl naar links: Hgl,Es die kant op, en een pijl naar rechts die kant op (Apd-Amf). Veel reizigers zijn gewend omn richting Apd naar voren te lopen en zien hun trein die aan de andere kant staat van 4 vertrekken. Moeten ze maar beter opletten kun je zeggen, maar zo'n bord met die pijlen zou toch heel handig en eenvodig geweest zijn.


En hier raak je precies de kern van het probleem: alles moet tegenwoordig digitaal, geautomatiseerd worden opgelost. Dat een simpel bord met een -al dan niet handgeschreven😜- tekst "Apeldoorn - Amersfoort (pijl naar) links / Almelo - Hengelo (pijl naar) rechts" vele malen effectiever is, komt bij velen niet meer in hun hoofd op. Met daarbij weer waarschijnlijk allerlei drogredenen als "stel dat er bij uitzondering toch een trein naar Apd aan de rechterkant staat"....

 

26-10-2022 11:33:40
thom
thom

Nouja, dat is wel het punt, je hebt een dynamisch reisinfo systeem omdat je daar in alle gevallen alle kanten mee op kunt.

Ga je daar terug naar de jaren '50 en met losse borden werken is het eerst al de vraag wie ze op gaat hangen, en als er een verstoring is waardoor er treinen met een andere bestemming aan het perron komen dan is het alleen maar verwarrender...

 

26-10-2022 11:53:13
Muizeneus
Muizeneus

Er was hierboven juist geconstateerd dat de dynamische reisinfo NIET met dit soort situatie s kan omgaan. Dus dan is teruggrijpen op analoog beter dan foutieve dynamische info...

 

26-10-2022 12:07:04
thom
thom

Ik lees anders in het verhaal van Bnv dat de schermen het wel goed aangaven.



Laatst bewerkt door thom op 26-10-2022 12:07
 

26-10-2022 14:11:50
phantom
phantom
Quote
thom (26-10-2022 11:33:40):

Nouja, dat is wel het punt, je hebt een dynamisch reisinfo systeem omdat je daar in alle gevallen alle kanten mee op kunt.

Ga je daar terug naar de jaren '50 en met losse borden werken is het eerst al de vraag wie ze op gaat hangen, en als er een verstoring is waardoor er treinen met een andere bestemming aan het perron komen dan is het alleen maar verwarrender...


Dan vraag ik me toch nog het volgende af.
Als dat systeem zo goed werkt en ook ad-hoc kan inspringen op veranderingen ten overstaan van normale situatie's.
Waarom is er dan een hele tijd(wellicht zelfs nu nog) het probleem dat als bv een internationale trein andersom/achterstevoren aankomt op stations dat de locatie's op de borden van bv 1e,2e klas,restauratie enz enz,niet worden aangepast aan de huidige situatie,maar de situatie vermelden zoals deze normaal zou moeten zijn ?

Dat zou dan toch niet meer hoeven te zorgen voor rezigers die de weg kwijt zijn als hun trein aan het perron verschijnt en niet klopt met wat er op de borden staat ?
OF is ook dat probleem ondertussen verholpen en wijzigd dat nu wel mee met de actuele situatie's ?

In dat laatste geval heb ik niks gezegd 🙂

 

26-10-2022 14:43:04
MetroRET
MetroRET
Quote
michaben (25-10-2022 19:41:41):

Perronfases hebben volgens mij nooit echt goed gewerkt in de reisinformatie, of eigenlijk in het algemeen niet. Probleem is dat een geplande aankomst op bijvoorbeeld 4a twee dingen kan betekenen. Optie 1, de trein rijdt in zijn geheel naar de a-fase toe, dan wel via 5b en dan de witte treinlengteborden opvolgend, of via 4b met een blauwe lamp of andere aanwijzing. Optie 2 de trein komt via 4b binnen op 4a, maar halteert normaal via de blauwe treinlengteborden en, afhankelijk van de plaatsing van die borden en de lengte van de trein, kan de trein deels op 4a en deels op 4b staan.

De reisinformatie heeft dat nooit begrepen, helemaal niet als er ook nog eens kopgemaakt wordt op zo'n spoor. Ook in andere IT applicaties ben ik hacks tegengekomen om kopmakende treinen in Ut en Ah werkend te krijgen toen men daar nog perronfases had.


Zie hier nog een goed voorbeeld van keren op een spoorfase, aankomen op 9b, vertrekken op 9a.

 

26-10-2022 14:56:31
mtlx
mtlx

Het onjuiste gedrag van de reisinfo komt doordat ProRail op dit moment geen actuele spoorbezettingsinfo doorgeeft aan de reisinfo. Daardoor moet men proberen om op basis van andere info te bepalen waar een trein vertrekt/aankomt, waarbij het inderdaad in dit soort situaties fout gaat. Men is bezig om dat te verhelpen, maar blijkbaar heeft het behoorlijk wat voeten in de aarde om die koppeling tot stand te brengen.

 

26-10-2022 15:15:41
treinfan
treinfan

Het enige dat nodig is om dit goed te krijgen in de reisinfo is een overzicht van de actuele rijwegen. De rest is eenvoudig daaruit af te leiden, inclusief invloed van gedrag van machinisten bij vertragingen en daardoor al ingestelde vertrekrijwegen. Waarom zou spoorbezettingsinfo nodig zijn?



Laatst bewerkt door treinfan op 26-10-2022 15:15
 

26-10-2022 15:35:58
mtlx
mtlx

Zoals ik het heb begrepen: Omdat enkel de rijwegen onvoldoende info geven over de fases en secties die een trein bezet houdt en daarmee je juist de cruciale info mist voor welke informatieborden er aangestuurd dienen te worden.

Zoals bij dat keren op de a/b fase: de planning en de rijwegen kijken enkel naar de voorkant van de trein. Daardoor krijg je ook die rare planning met aankomen op de b-fase en vertrekken van de a-fase. In zo'n geval zouden dan alleen de borden aan de voorkant aangestuurd worden. Op dit moment worden dat soort gevallen veelal handmatig gecorrigeerd zodat wel de juiste borden aangestuurd worden, maar dat kan op dit moment niet overal gebeuren door andere limitaties.

Krijg je de informatie over de werkelijke spoorbezetting, dan ziet het systeem in zo'n geval dat de trein in werkelijkheid op beide fases staat en zal dus de borden langs het hele perron aansturen. Of juist andersom: de planning is bijvoorbeeld een lange trein die langs het hele perron gepland is, en nu maar één fase in beslag neemt. Dan kan dat automatisch gecorrigeerd worden naar de actuele fase.



Laatst bewerkt door mtlx op 26-10-2022 15:38
 

26-10-2022 17:28:07
treinfan
treinfan

Waarom zou dat nu niet automatisch gecorrigeerd kunnen worden? Ik kan het in mijn app enkel niet corrigeren omdat in de publieke data geen rijwegen zitten en ik dus geen onderscheid kan maken in hoe de trein binnenkomt. Met openbare GPS-data zijn er stamtabellen op te bouwen met locaties en lengtes van perronfases. Dat is complex, maar publiekelijk is de makkelijke optie niet beschikbaar: er zijn bij NS tabellen hoe lang elk perronspoor is en bij ProRail zelfs waar elk bakbord zit.

 

26-10-2022 17:37:16
Amazonous
Amazonous

Om dezelfde reden als een vergelijkbare discussie die we hadden over het bepalen van de "voorkant" (polariteit) van de trein: men vindt GPS niet betrouwbaar genoeg en fixeert zich op data uit procesleiding en co. Dat is/wordt gezien als de enige "echte" waarheid.



Laatst bewerkt door Amazonous op 26-10-2022 17:37
 

26-10-2022 17:58:04
michaben
michaben

En er moet dan ook bekend zijn of er een blauwe lamp/vlag geplaatst is. Ik weet niet of dat nog vaak voorkomt met het personeelstekort, maar enkele jaren terug stond er in Rtd op einde perron spoor 14 nog permanent zo'n standaard voor de blauwe lamp/vlag en die werd ook daadwerkelijk gebruikt bij splitsen/combineren om de kerende trein gunstiger langs de trappen te krijgen.

 

26-10-2022 18:17:00
treinfan
treinfan
Quote
Amazonous (26-10-2022 17:37:16):

Om dezelfde reden als een vergelijkbare discussie die we hadden over het bepalen van de "voorkant" (polariteit) van de trein: men vindt GPS niet betrouwbaar genoeg en fixeert zich op data uit procesleiding en co. Dat is/wordt gezien als de enige "echte" waarheid.


puur GPS is ook niet betrouwbaar genoeg (vooral bij VIRM-IV werkt dat slecht). Het belangrijkste is bijhouden wanneer van een trein de rijrichting wijzigt. Voor een hobbyist betekent dat helaas dat het niet perfect kan omdat nachtelijke driehoeksritten niet zichtbaar zijn in de publieke data.



Laatst bewerkt door treinfan op 26-10-2022 18:18
 

26-10-2022 18:20:52
Amazonous
Amazonous

Dit forum is misschien niet de plek om _heel_ uitgebreid in te gaan op de details, maar in essentie is dat de gedachtengang. Of dat nou GPS betreft, of een combi van, of .... Je krijgt de handjes niet op elkaar, al zijn er best afdelingen waar je genoeg mensen warm krijgt om voor de 'we doen het met wat we hebben'-aanpak te gaan. Als men volk genoeg heeft en eigen management mee.



Laatst bewerkt door Amazonous op 26-10-2022 18:21