Toetergebaar maken op station tijdens het spotten.
Forum: Algemeen - Algemeen
02-06-2013 22:30:43
sloterdijk
sloterdijk
Vraagje zonder enige welles niettes discussie de wereld in te brengen.
Sinds mijn zoontje andere spotters het toetergebaar heeft zien maken is ook hij druk in de weer om dit te doen.Ikzelf vond dat niet zo'n probleem echter gisteren werd ik hier op aangesproken te Rotterdam CS.Het zou de machinisten in verwarring kunnen brengen omdat het zou kunnen betekenen dat ie moet stoppen was de uitleg.Zonder enige vorm van discussie heb ik zoonlief kenbaar gemaakt dit toch maar ff niet meer te doen,,,leuk vond ie het niet.Onzin of toch waarheid?Misschien hebben ze wel een punt maar ik ben een leek eigenlijk heb ik er nooit zo bij stil gestaan.
groet vanuit 3bergen

Laatst bewerkt door sloterdijk op 02-06-2013 22:33
 

02-06-2013 22:41:51
bart84
Moderator
bart84
Ik denk dat het ook van belang is hoe je zoontje om een 'toeter' heeft gevraagd?
Als hij dat met een (hand) beweging doet, die erg lijkt op een handsein 'stop', dan kan ik me de verwarring voorstellen.


Mvg. Bart
 

02-06-2013 22:50:49
sloterdijk
sloterdijk
idd,,,,vuist van boven naar beneden....misschien wel (heel erg) dom van mij maar bij foto's maken doe je zoiets niet;-) en sinds een half jaart fimt hij nu en sinds kort verwacht ie elke keer een toeter.  

02-06-2013 23:00:51
MDDM
MDDM
@Sloterdijk... Dat toetergebaar zegt ons mcn niet dat we moeten stoppen hoor, dat is dus onzin wat ze jou en je zoontje hebben proberen wijs te makenDaar zijn andere gebaren voor. Wel is het zo dat het niet de bedoeling is om in een station zonder enige aanleiding, behalve bij gevaar natuurlijk, even te gaan toeteren. Buiten de bebouwde kom kan daar wel eens gehoor aan gegeven worden.


Gr Joop mcn Lls
 


02-06-2013 23:05:23
sloterdijk
sloterdijk
Duidelijk en dank voor het antwoord,,,ik hoop dat dit bericht nog een dagje mag blijven staan zodat ie morgen kan meelezen,,,hij was erg onder de indruk zal ik maar zeggen.Ikzelf kon wel leven met de uitleg nogmaals echter wist ik dus niet het antwoord.Laat ik hem gewoon achter bij ons lekker z'n gaan gaan en bij stations krijgt ie een streng verbod van mij

Laatst bewerkt door sloterdijk op 02-06-2013 23:05
 

03-06-2013 09:46:04
nsr1855
nsr1855
Haha heerlijk dit, ik vind het altijd wel mooi hoor die kleintjes te zwaaien langs de baan.  

03-06-2013 09:53:04
Rolffiej19
Rolffiej19
En daar ben ik het volledig mee eens


MCN ASD
 

03-06-2013 13:41:42
Tsaar
Tsaar
Ik kan me voorstellen dat de NS het niet zo graag heeft dat treinen toeteren op station, dit ivm het harde geluid wat geproduceerd kan worden.

Daarbij zal ik het wel een goed idee vinden als er getoeterd wordt als waarschuwing bij kleine stationnetjes en dan met name treinen die minimaal 80 km/u gaan en op een perron-spoor rijden. Dat is een andere discussie.
 

03-06-2013 15:38:48
Hoera63
Hoera63
Quote
Tsaar (ma 03 jun 2013 13:41:42 https://www.somda.nl/forum/13535/p452992/): [...] Daarbij zal ik het wel een goed idee vinden als er getoeterd wordt als waarschuwing bij kleine stationnetjes en dan met name treinen die minimaal 80 km/u gaan en op een perron-spoor rijden. [...]
Of je roept om dat een trein het station passeert. In Frankrijk en Duitsland de normaalste zaak van de wereld. "Attention du passage d'un train." & "Achtung, ein Zug fahrt druch." hoor je daar regelmatig en dat vindt ik een top-systeem. Niet alleen vanwege de veiligheid, maar als treinspotter weet je altijd of er een trein aankomt. %08%

Laatst bewerkt door Hoera63 op 03-06-2013 15:39
 

03-06-2013 15:57:42
NovioSites
NovioSites
Toeteren in de bebouwde kom zonder veiligheidsreden is eigenlijk alleen maar storend. Voor omwonenden, voor reizigers op het perron en zelfs voor spotters die hopen een leuke foto te kunnen maken. Als je staat te filmen is het leuk, maar dan wel buiten de bebouwde kom. Dat kleine mannen dol zijn op treinen is natuurlijk heel erg leuk...zo zijn we zelf ook begonnen


It's nice to be important, but it's more important to be nice.
 

03-06-2013 16:18:01
sloterdijk
sloterdijk
NSR1855 Dank voor je mail,,,
ff zo want een antwoord kon ik niet verzenden

We zullen naar je uitkijken.Zoontje is een witkoppie van bijna 10 die bij de 2e
overweg na station driebergen zeist staat in de richting Arnhem,,,eigenlijk 100 meter verder dan op de Drift.

Laatst bewerkt door sloterdijk op 03-06-2013 18:00
 

03-06-2013 17:52:54
timtrein
timtrein
Quote
Hoera63 (ma 03 jun 2013 15:38:48 https://www.somda.nl/forum/13535/p453006/):
Quote
Tsaar (ma 03 jun 2013 13:41:42 https://www.somda.nl/forum/13535/p452992/): [...] Daarbij zal ik het wel een goed idee vinden als er getoeterd wordt als waarschuwing bij kleine stationnetjes en dan met name treinen die minimaal 80 km/u gaan en op een perron-spoor rijden. [...]
Of je roept om dat een trein het station passeert. In Frankrijk en Duitsland de normaalste zaak van de wereld.
In Nederland ook, tot een jaar of vijftien geleden. Zelfs eens in Eindhoven gehoord en toen kwam er een locomotor met een wagentje langsgetuft %08% dat was wel humor.
 

03-06-2013 17:55:29
thom
thom
Quote
Tsaar (ma 03 jun 2013 13:41:42 https://www.somda.nl/forum/13535/p452992/): Ik kan me voorstellen dat de NS het niet zo graag heeft dat treinen toeteren op station, dit ivm het harde geluid wat geproduceerd kan worden.

Daarbij zal ik het wel een goed idee vinden als er getoeterd wordt als waarschuwing bij kleine stationnetjes en dan met name treinen die minimaal 80 km/u gaan en op een perron-spoor rijden. Dat is een andere discussie.

Zullen de buren van de stations blij mee zijn zeg
 

03-06-2013 18:08:14
bart84
Moderator
bart84
Een andere 'toetervraag'.
Afgelopen vrijdag zat ik in de trein van Aken naar Luik en bij elke entree van een tunnel tyfoneerde de trein. Is dat in Belgie gebruikelijk?


Mvg. Bart
 

03-06-2013 18:10:02
gvttreinen
gvttreinen
Ook in andere landen met tunnels, waarschuwing voor baanwerkers en andere in de tunnel.  

04-06-2013 00:33:30
rambons
rambons
Quote
bart84 (ma 03 jun 2013 18:08:14 https://www.somda.nl/forum/13535/p453041/): Een andere 'toetervraag'.
Afgelopen vrijdag zat ik in de trein van Aken naar Luik en bij elke entree van een tunnel tyfoneerde de trein. Is dat in Belgie gebruikelijk?
Niet alleen in België, ook in Luxemburg en Frankrijk een regel om tussen 08:00 en 20:00 te toeteren voor iedere tunnel. In Luxemburg en Frankrijk is het tevens een regel om te toeteren bij passage van een tegemoet komende trein.
 

04-06-2013 00:35:39
Frontier
Frontier
Quote
rambons (di 04 jun 2013 00:33:30 https://www.somda.nl/forum/13535/p453119/): In Luxemburg en Frankrijk is het tevens een regel om te toeteren bij passage van een tegemoet komende trein.

Wat is daar de achterliggende gedachte van?


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

04-06-2013 09:11:52
Hoera63
Hoera63
Wederom om mensen of spoorwerkers te waarschuwen dat er nóg een trein aankomt.

Laatst bewerkt door Hoera63 op 04-06-2013 10:54
 

04-06-2013 09:48:20
Olievier
Olievier
Quote
bart84 (ma 03 jun 2013 18:08:14 https://www.somda.nl/forum/13535/p453041/): Frankrijk is het tevens een regel om te toeteren bij passage van een tegemoet komende trein.

Ik dacht dat het in Frankrijk regel is aan de staart van een tegenligger te toeteren, net even iets later dus %08%

Laatst bewerkt door SleutelMan op 04-06-2013 16:37, reden: quote gerepareerd
 

04-06-2013 11:49:38
NovioSites
NovioSites
Quote
rambons (di 04 jun 2013 00:33:30 https://www.somda.nl/forum/13535/p453119/):
Quote
bart84 (ma 03 jun 2013 18:08:14 https://www.somda.nl/forum/13535/p453041/): Een andere 'toetervraag'.
Afgelopen vrijdag zat ik in de trein van Aken naar Luik en bij elke entree van een tunnel tyfoneerde de trein. Is dat in Belgie gebruikelijk?
Niet alleen in België, ook in Luxemburg en Frankrijk een regel om tussen 08:00 en 20:00 te toeteren voor iedere tunnel. In Luxemburg en Frankrijk is het tevens een regel om te toeteren bij passage van een tegemoet komende trein.
Heb nog nooit de Eurostar horen toeteren vlak voor hij de Kanaaltunnel indook, en heb toch al een keer direct achter de motorbak gezeten. Of het ding is extreem goed geisoleerd of er is weer een uitzondering..


It's nice to be important, but it's more important to be nice.
 

04-06-2013 13:51:08
Hoera63
Hoera63
De kanaaltunnel valt volgens mij inderdaad onder de uitzonderingen, omdat bij onderhoud daar de tunnelbuis gewoon dichtgaat.  

04-06-2013 19:08:05
rambons
rambons
Quote
Olievier (di 04 jun 2013 09:48:20 https://www.somda.nl/forum/13535/p453147/):
Quote
bart84 (ma 03 jun 2013 18:08:14 https://www.somda.nl/forum/13535/p453041/): Frankrijk is het tevens een regel om te toeteren bij passage van een tegemoet komende trein.

Ik dacht dat het in Frankrijk regel is aan de staart van een tegenligger te toeteren, net even iets later dus %08%
Correct, in Frankrijk en Luxemburg aan de staart toeteren. Dit om in de omgeving een signaal te geven dat er nog een trein aan komt.

Laatst bewerkt door rambons op 04-06-2013 19:09
 

04-06-2013 22:16:51
charta
charta
Quote
timtrein (ma 03 jun 2013 17:52:54 https://www.somda.nl/forum/13535/p453035/):
Quote
Hoera63 (ma 03 jun 2013 15:38:48 https://www.somda.nl/forum/13535/p453006/):
Quote
Tsaar (ma 03 jun 2013 13:41:42 https://www.somda.nl/forum/13535/p452992/): [...] Daarbij zal ik het wel een goed idee vinden als er getoeterd wordt als waarschuwing bij kleine stationnetjes en dan met name treinen die minimaal 80 km/u gaan en op een perron-spoor rijden. [...]
Of je roept om dat een trein het station passeert. In Frankrijk en Duitsland de normaalste zaak van de wereld.
In Nederland ook, tot een jaar of vijftien geleden. Zelfs eens in Eindhoven gehoord en toen kwam er een locomotor met een wagentje langsgetuft %08% dat was wel humor.


In Duitsland heb ik het ook in de CTA zien staan: "Achtung, durchfahrender Zug"

Laatst bewerkt door charta op 04-06-2013 22:17
 

04-06-2013 22:22:43
ruud.h
ruud.h
Er mag toch alleen getoetert worden als er gevaar drijgt anders toch niet
of zit ik er nu even langs

vriendelijke groet

Laatst bewerkt door ruud.h op 04-06-2013 22:23


ruud.h
 

04-06-2013 22:49:44
dlm4yjp
dlm4yjp
Nee hoor, buiten de bebouwde kom mag deze ook gewoon gebruikt worden, sterker nog, eens in zoveel tijd moet het zelfs: om te testen of deze nog correct werkt

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 04-06-2013 22:50


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

04-06-2013 22:54:25
MDDM
MDDM
Elke dag, buiten de bebouwde kom en aftekenen in de materieel agenda.


Gr Joop mcn Lls
 

04-06-2013 22:56:06
dlm4yjp
dlm4yjp
En dan niet zoals een paar jaar terug in het noorden steeds bij dezelfde boer lopen toeteren, dan krijg je na een tijdje een halve giertank over je trein heen %08%


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

04-06-2013 23:28:59
bart84
Moderator
bart84
Quote
ruud.h (di 04 jun 2013 22:22:43 https://www.somda.nl/forum/13535/p453278/): Er mag toch alleen getoetert worden als er gevaar drijgt anders toch niet
of zit ik er nu even langs

vriendelijke groet
Ja Ruud, maar niet alles wat verboden is, wordt nageleefd.

In de auto mag je ook alleen claxoneren bij gevaar, maar hoevaak gebeurt het dat je 'toetert' als je een bekende ziet of als iemand het 'groene licht' niet ziet.


Mvg. Bart
 

05-06-2013 06:09:45
thieskes
thieskes
compleet terzijde; als iemand het groene licht niet ziet kunnen er ook gevaarlijke situaties ontstaan .

Laatst bewerkt door thieskes op 05-06-2013 06:09


http://www.flickr.com/photos/thieske_1987
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


05-06-2013 10:00:12
john2
john2
Quote
charta (di 04 jun 2013 22:16:51 https://www.somda.nl/forum/13535/p453276/): In Duitsland heb ik het ook in de CTA zien staan: "Achtung, durchfahrender Zug"

In Duitsland meegemaakt dat als een conducteur een trein laat vertrekken, sleutelt aan een kastje. Dan wordt er gelijk in het Duits omgeroepen dat de mensen moeten opletten want de trein vertrek gelijk, met vermelding om wat voor perron het gaat.

Laatst bewerkt door admin op 05-06-2013 11:23, reden: Quote aanzienlijk ingekort
 

05-06-2013 13:20:26
rob46
rob46
Los hiervan hadden we in de jaren van de vorige eeuw (toen er nog niet zoveel fotografen waren) een afspraak met de mcn. Bij het zien van een bij de mcn bekende fotograaf een typhoongroet te geven nadat de foto was gemaakt. Dus niet fluiten vooraf, dat leverde dan een luchtfoto op agv een schrikreactie.
Overigens fluit men er in Roemenië lustig op los, zodra de trein vertrekt en/of op de hoofdbaan bij het zien van op en om het spoor lopende mensen en/of honden. Handig voor het spotten, je hoort de trein van verre al naderen.


57 jaar OV-fotografie.
 

05-06-2013 15:21:17
NovioSites
NovioSites
Gelukkig zijn er machiniste di het nog steeds zo doen, degen die het doen terwijl je een foto maakt rijden meestal net op die ene bijzondere trein die je nog mist


It's nice to be important, but it's more important to be nice.
 

05-06-2013 16:30:28
sjoerd
sjoerd
Ik zal de lol er wel niet van snappen. Wat helpt het als er een typhoon wordt gebruikt wanneer je een foto wilt maken? Daarnaast heb ik in dit topic nog erg weinig voorbij zien komen dat op feiten berust. Chatten over fluiten van of naar iets kan elders, lijkt me. Wat mij betreft slotje erop.  

05-06-2013 16:51:27
V200
V200
Als je er niet op bedacht bent en er klinkt plotseling een luide tyfoon dan schrik je en meestal heb je je camera dan niet meer recht, dus is het resultaat een scheve foto of zelfs alleen maar lucht op de foto. Dus het helpt bepaald niet. Dus daarom ook het verzoek aan machinisten die een spotter (of hele rij) zien staan, toeter vantevoren (dus minstens een bovenleidingsmast eerder) of als je ter hoogte van de spotters bent en men de foto al op de chip heeft staan.  

05-06-2013 16:54:25
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
sjoerd (wo 05 jun 2013 16:30:28 https://www.somda.nl/forum/13535/p453361/): Ik zal de lol er wel niet van snappen. Wat helpt het als er een typhoon wordt gebruikt wanneer je een foto wilt maken? Daarnaast heb ik in dit topic nog erg weinig voorbij zien komen dat op feiten berust. Chatten over fluiten van of naar iets kan elders, lijkt me. Wat mij betreft slotje erop.


SleutelMan: Het beheerteam leest uiteraard ook discussies mee en heeft besloten om hier niet in te grijpen. Mocht je daar nog verdere vragen en/of opmerkingen over hebben, dan graag per mail en niet in dit topic.
 

07-06-2013 08:09:35
wattman
wattman
Idem India. Mijn record in India, de machinist (officieel heet het daar een 'loco pilot') van mijn trein die de hoorn tijdens de rit 21 minuten onafgebroken liet loeien. Reden: dichte mist met zicht onder de 50 meter.
Maar hoewel je in India getoeter dus overal kan verwachten, heb ik al een paar video opnamen verknoeid door een vriendelijk toetertje op 25 meter voor je.