Nieuwe forumregels vanaf 1 juni 2013
Forum: Algemeen - Algemeen
26-05-2013 18:25:02
kniesoor
kniesoor
Niet persoonlijk zei je toch?

Laatst bewerkt door kniesoor op 26-05-2013 18:25
 

26-05-2013 18:26:02
treinfan
treinfan
Quote
admin (zo 26 mei 2013 17:12:56 https://www.somda.nl/forum/13497/p451661/): Men vond het regelmatig lastig om onderscheid te maken tussen gewone tekst en een moderator ingreep. En nu wordt er geroepen dat dit te heftig overkomt en of we daar alsjeblieft mee op willen houden...
Is het misschien een idee om voor ingrepen in plaats van vette tekst onderstreepte tekst te gebruiken om het onderscheid duidelijk te houden maar de ingrepen minder heftig over te laten komen?
 

26-05-2013 18:26:36
phantom
phantom
Tja ach waar zal ik is beginnen......
Ik snap de nood van regels en dergelijke,maar wanneer ga je tever ?
Als iemand mij vraagt over de telefoon waar ik ben en wanneer ik weer vertrek ri wat dan ook.
Maar als die zelfde persoon dat dan hier post,wie is dan de gebeten hond ?
Verder snap ik bepaalde dingen best,maar kom op zeg,t is hier toch geen gevangenen kamp/kleuterschool ?
Je kan t hele verhaal afdoen met 3 regels:
Wij toleren geen "bedreigingen" ri leden of forum.
Wie iets post als t gaat m dienstregelingen,dan is de persoon in spe de gebeten hond.
Mensen die op de persoon gaan spelen,geef ereen penalty in de foute vorm van de zin

En klaar ben je.
Maar zoals altij,zal ik wel weer te simpel denken.
De zin die stelt men mag van alles maar ik ben niet veraantwoordeljk voor wat men hier post ,is men al lang vergeten blijkbaar %09%
Evenals de zin heb t recht om vrij te zijn in wat ik zeg of doe,we leven in een democratisch land en niet in een kamp.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

26-05-2013 18:31:56
salieri
salieri
Quote
admin (zo 26 mei 2013 17:12:56 https://www.somda.nl/forum/13497/p451661/): De manier van ingrijpen (met vette tekst) is nota bene door de gebruikers zelf om gevraagd! Men vond het regelmatig lastig om onderscheid te maken tussen gewone tekst en een moderator ingreep. En nu wordt er geroepen dat dit te heftig overkomt en of we daar alsjeblieft mee op willen houden...
Misschien is het technisch totaal niet haalbaar, maar kan je de moderatoren niet een oranje balk geven bij het plaatsen van een reactie (met eventueel een vinkje voor de moderator zodat deze balk alleen zichtbaar is met een moderatoringreep)? En dan bedoel ik de balk met tijd, datum, etc.
 


26-05-2013 18:32:18
Arjan37
Arjan37
Mij lijkt iedere serieuze reactie op gebruiker Frontier zonde van onze tijd. Kunnen we nu gewoon overgaan tot de orde van de dag? Op ieder forum heb je mensen die menen dat zij het zelf veel beter kunnen. Ik kijk zelf graag naar de positieve zaken als hobbyist. Altijd op de hoogte en je eigen opvallende dingen delen. Mensen: grow up, aanvaard de regels en zo niet, ga lekker andere fora verstieren. Dit is mijn enige bijdrage aan dit topic, reacties via PB zal ik beantwoorden.


In de zomer die 7 weken duurt is de trein wat kleiner, want heel werkend Nederland is tegelijk 7 weken met vakantie!
 

26-05-2013 18:47:49
Amazonous
Amazonous
Quote
admin (zo 26 mei 2013 17:12:56 https://www.somda.nl/forum/13497/p451661/):
Al met al heb ik hier nog maar weinig ècht ideeën gezien, wel een heleboel meningen ('laat het op z'n beloop' tegenover 'houd het strak').
Zijn er wellicht ook mensen die bereid zijn de middenweg te bewandelen, namelijk de weg die wij met de nieuwe set regels proberen in te slaan? Dan wil ik toezeggen om de opmerking over nog strengere moderatie voorlopig te schrappen. Dat betekent dat we zaken meer op z'n beloop laten, maar de weinige regels die er zijn zullen wel gehandhaafd worden.

Middenweg lijkt mij prima, maar de manier van aanpakken bij "overtredingen" is er een die ik op dit moment wel bekritiseer. Om concreet te worden, in de situatie van vanmiddag zou ik de berichten verwijderen, eventueel een korte mute/ban voor de desbetreffende gebruikers en dat via PM/mail mededelen aan ze. Daarmee is het meteen klaar en voorkom je de negatieve aandacht die er dan toch aan wordt gegeven op het forum middenin een discussie.
 

26-05-2013 18:55:41
Klaasje
Klaasje
Ik denk dat wat meer gradatie in aanpak wel handig is. Al zit er ook een rol voor de forumgebruiker zelf in. Als een discussie ver van het onderwerp afwijkt of respectloos is: Zelf beginnen met een on-topic post of een vriendelijk verzoek om vriendelijk te zijn. Dat zou al kunnen helpen.  

26-05-2013 19:02:35
salieri
salieri
Nou, de keren dat ik dat gedaan heb in het verleden, kreeg ik van mede-leden en de moderators het verwijt dat ik me niet als een moderator op moest stellen (nadat ik verzocht om vriendelijk tegen elkaar te blijven)... Dus dan moet het beheer het wel wat losser laten dat ook leden elkaar mogen aanspreken op gedrag.  

26-05-2013 19:07:05
AgentX
AgentX
Dat gebeuren herken ik, salieri.  

26-05-2013 19:21:59
AlbertP
AlbertP
Gebruikers nemen het niet altijd aan als ze door een niet-moderator gecorrigeerd worden, en dit kan tot vervelende discussies leiden, dus er is ook wel wat voor te zeggen om dit niet al te veel toe te laten. Wat wel kan, en hier ook is gebeurd, is dat een moderator bevestigt dat er inderdaad on-topic gegaan moet worden (of iets anders), dan heeft het veel meer gezag en zijn gebruikers minder geneigd om op het forum over de regels te discussiëren.  

26-05-2013 20:23:28
salieri
salieri
Sorry, maar als iemand onrespectvol gedrag laat zien, mag je degene daar (op een vriendelijke manier) niet op aanspreken? Wat voor samenleving worden we nou eigenlijk?

Maar ik vind het allemaal prima hoor, ik brand er mijn vingers niet meer aan. Been there, done that.
 

26-05-2013 20:32:44
edje
edje
Mekaar aanspreken op abnormaal gedrag, moet kunnen lijkt me, als je ook maar de meld knop even indrukt.  

26-05-2013 20:58:19
rolandrail
rolandrail
Quote
AgentX (zo 26 mei 2013 14:02:58 https://www.somda.nl/forum/13497/p451607/): Dit is een lastige. Een spotmelding valt onder informatie erover.

Als je spotmeldingen toestaat, welke informatie sta je dan toe dat er gemeld wordt? Voor een volledige melding heb je de plaats, tijd en richting nodig, maar dat is JUIST wat niet wenselijk is als dat gemeld wordt.

Bovendien heeft een spotmelding "achteraf" (dus wanneer de trein al klaar is met z'n rit) weinig nut.
Alle spotmeldinge hebben nut, ook achteraf. Er zijn zat mensen die zulke dingen graag bijhouden.
 

26-05-2013 21:29:42
NovioSites
NovioSites
Lees je een deel van bovenstaande word je best moedeloos. Misschien denk ik vrij zwart/wit maar voor mij is er een eenvoud in het verschil tussen gebruikers en moderators. Er zijn regels gemaakt door moderators om de boel leuk, beheerst en los van ellende te houden, niet om ons allen te pesten. Dat we vragen hoe het met bepaalde zaken in deze regels staat is daarin prima. Verder hebben we ons hier aangemeld en de regels geaccepteerd om gebruiker te kunnen worden. Bevallen de regels je niet, dan is Somda niet jouw adres. Houden we onszelf met zijn allen aan de regels dan hebben we ineens ook geen last meer van 'vervelende'vetgedrukte ingrepen. Het probleem ligt in deze dan ook niet bij de moderatie, maar bij de gebruiker die de regel overtreed. Ik kan me zo voorstellen (als zelf ook webmaster van een OV site zijnde) dat je na tig keer waarschuwen op een bepaald moment wat minder subtiel word. Geen positieve wending natuurlijk, maar aan niets anders debet dan aan het niet naleven van de regels. Echter zou ik zeggen, maak van regel 1: 'Behandel elkaar met respect en hanteer normen en waarden' want dat is toch de regel die helaas het vaakste totaal genegeerd word....


It's nice to be important, but it's more important to be nice.
 

26-05-2013 21:37:47
deadlock
deadlock
Quote
rolandrail (zo 26 mei 2013 12:40:44 https://www.somda.nl/forum/13497/p451586/):
Quote
b2py (zo 26 mei 2013 12:14:46 https://www.somda.nl/forum/13497/p451577/):
Quote
deadlock (zo 26 mei 2013 12:08:54 https://www.somda.nl/forum/13497/p451573/): En jullie denken dus echt dat er mensen zijn die zich van de week zouden zijn gaan vastketenen aan de sporen in 't Harde omdat daar een transport opgetuigd wordt?

Verbazingwekkend.

Je moet hier wel even een onderscheid in maken.
Wat er bedoeld wordt met vastketenen aan de rails, dat zal alleen gebeuren met kerntransport vanuit Borssele naar Noord-Frankrijk. Dat lijkt mij vrij duidelijk dat daar niks over naar buiten gebracht wordt en zal worden.

Wat jij volgens mij bedoelt gaat over de militaire transporten vanuit 't Harde naar een willekeurige bestemming. Volgens mij zijn in het verleden nog nooit problemen daarover geweest dus ik snap deze regelwijziging ook niet echt. Het lijkt mij ook niet echt gevaarlijk, een keteltrein met gevaarlijke stoffen lijkt mij minder verstandig om te posten dan zoiets. Dat mag dan weer wel.
Het draait niet om blokkades, het draait hierom, zie https://www.somda.nl/forum/13474/p450817/
M.a.w. defensie wil geen publicatie van hun dienstregelingen, het waarom is hun zaak, wij hebben dat eenvoudig te respecteren. Uiteindelijk moet je het volgende bedenken: beter niet alles weten dan heel weinig. Want dat is het gevolg van schier zonder grenzen willen weten/melden/publiceren.
Ik weet daar alles van, heb als webmaster en auteur regelmatig informatiestromen afgekapt zien worden door dat anderen ondoordacht handelen.

Okay, mijn vader woont in 't Harde en ik kom er dus vrij regelmatig dus ik pak opnieuw het voorbeeld van de militaire trein aldaar. Ik ken redelijk wat mensen in de spoorwereld die zeer goed geïnformeerd zijn en zal informatie die ik van hen krijg niet snel delen. Als ik echter zelf op het station sta en ik zie dat daar een trein geladen wordt, dan vind ik dat publiek beschikbare informatie. Sterker nog, gaan kijken bij het laden vindt men daar helemaal niet erg en ik ben wel eens bovenop een tank mee de trein opgereden. Supervet. Lang leve defensie.

Verder is inderdaad het vervoer van chloor of licht ontvlambare meuk gevaarlijker dan het publiceren van informatie over kernafval. Kernenergie klinkt misschien eng maar dat is het niet en de staat kan dat prima zelf afhandelen. Hetzelfde geldt voor militaire transporten en de SR10. Wat trouwens niet wegneemt dat je, als je wat te maken hebt met de dienstregeling als medewerker van een betrokken instantie, integer met je werk hoort om te gaan. De regel blijf ik absurd vinden.
 

26-05-2013 21:39:41
deadlock
deadlock
Quote
NovioSites (zo 26 mei 2013 21:29:42 https://www.somda.nl/forum/13497/p451739/): Lees je een deel van bovenstaande word je best moedeloos. Misschien denk ik vrij zwart/wit maar voor mij is er een eenvoud in het verschil tussen gebruikers en moderators. Er zijn regels gemaakt door moderators om de boel leuk, beheerst en los van ellende te houden, niet om ons allen te pesten. Dat we vragen hoe het met bepaalde zaken in deze regels staat is daarin prima. Verder hebben we ons hier aangemeld en de regels geaccepteerd om gebruiker te kunnen worden. Bevallen de regels je niet, dan is Somda niet jouw adres. Houden we onszelf met zijn allen aan de regels dan hebben we ineens ook geen last meer van 'vervelende'vetgedrukte ingrepen. Het probleem ligt in deze dan ook niet bij de moderatie, maar bij de gebruiker die de regel overtreed. Ik kan me zo voorstellen (als zelf ook webmaster van een OV site zijnde) dat je na tig keer waarschuwen op een bepaald moment wat minder subtiel word. Geen positieve wending natuurlijk, maar aan niets anders debet dan aan het niet naleven van de regels. Echter zou ik zeggen, maak van regel 1: 'Behandel elkaar met respect en hanteer normen en waarden' want dat is toch de regel die helaas het vaakste totaal genegeerd word....

Als moderator heb je gewoon te maken met ongewenste elementen. Daar moet je mee om kunnen gaan. Ik zou zelf geen problemen hebben met de reactie "normaal doen" van een mod maar als dat niet de norm is dan is dat natuurlijk wel een zwaktebod.
 

26-05-2013 22:53:25
kiekkiek
kiekkiek
Voor de goede orde even kort over regel 4:
Plaats geen verslagen van eventuele cabineritten, de betreffende machinist riskeert namelijk een hoge boete en wellicht zelfs zijn of haar baan.

Dat de machinist een boete kan krijgen is onzin. Hij krijgt mogelijk problemen met z'n baas i.v.m. het overtreden van bedrijfsregels.

De bezoeker van de cabine overtreed de wet!
Uit het besluit spoorverkeer: art. 36 lid 2:
Het is verboden zich in de bestuurderscabine van een trein te bevinden zonder toestemming van de betrokken spoorwegonderneming.

Overtreding vormt een beboetbaar feit in de zin van artikel 77, eerste lid, van de spoorwegwet.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0017624/geldigheidsdatum_26-05-2013#i5_Artikel22 en http://www.st-ab.nl/wetten/0261_Spoorwegwet.htm

Laatst bewerkt door kiekkiek op 26-05-2013 22:56
 

26-05-2013 23:16:07
Pim530
Pim530
Ik begrijp het goed dat meldingen/discussies over Randstadrail bij deze ook niet meer op dit forum horen?  

26-05-2013 23:20:04
HZwoferink
HZwoferink
Volgens mij wel: 1) Somda gaat over treinen. Bussen, metro's en dergelijke zijn dus niet toegestaan. Randstadrail is tram/metro


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

26-05-2013 23:34:48
guuglurg
guuglurg
En valt een tram/metro niet onder bus/metro/en dergelijke  

26-05-2013 23:44:00
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
Pim530 (zo 26 mei 2013 23:16:07 https://www.somda.nl/forum/13497/p451770/): Ik begrijp het goed dat meldingen/discussies over Randstadrail bij deze ook niet meer op dit forum horen?


Deed het al niet meer en zal het dus ook niet weer doen.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

27-05-2013 09:35:00
rolandrail
rolandrail
Quote
deadlock (zo 26 mei 2013 21:37:47 https://www.somda.nl/forum/13497/p451742/):
Okay, mijn vader woont in 't Harde en ik kom er dus vrij regelmatig dus ik pak opnieuw het voorbeeld van de militaire trein aldaar. Ik ken redelijk wat mensen in de spoorwereld die zeer goed geïnformeerd zijn en zal informatie die ik van hen krijg niet snel delen. Als ik echter zelf op het station sta en ik zie dat daar een trein geladen wordt, dan vind ik dat publiek beschikbare informatie. Sterker nog, gaan kijken bij het laden vindt men daar helemaal niet erg en ik ben wel eens bovenop een tank mee de trein opgereden. Supervet. Lang leve defensie.

Verder is inderdaad het vervoer van chloor of licht ontvlambare meuk gevaarlijker dan het publiceren van informatie over kernafval. Kernenergie klinkt misschien eng maar dat is het niet en de staat kan dat prima zelf afhandelen. Hetzelfde geldt voor militaire transporten en de SR10. Wat trouwens niet wegneemt dat je, als je wat te maken hebt met de dienstregeling als medewerker van een betrokken instantie, integer met je werk hoort om te gaan. De regel blijf ik absurd vinden.
Wat je zegt is nou precies wat er fout kan gaan: je maakt n.b. reclame dat je gewoon mag kijken bij het laden. Net alsof daar half Somda kan gaan rondhollen met hun camera. Niet dus. Meerijden bovenop een tank. Dat mag een militair net zo goed niet als een machinist iemand in de cabine uitnodigen.
Aan mensen aan jou kan ik tien keer uitgebreid en gefundeerd uitleggen wat er gaande is in de spoorwereld en wat de gevolgen zijn voor de spoorhobbywereld maar je zal het nooit begrijpen.
Ik zal één praktijkvoorbeeld geven. Voor een artikel in een tijdschrift hebben we met een instantie geregeld dat we een keer op een bepaald terrein mogen fotograferen als daar een trein voor hun behandeld wordt. Nog voor we van de uitnodiging gebruik kunnen maken tipt een machinist een hobbyïst, neemt die op de loc mee naar dat terrein en laat hem fotograferen. Die fotograaf stuurt zonder nadenken een foto naar een tijdschrift en dat tijdschrift publiceert die foto ook zonder terughoudendheid, treinnr. en details erbij. Gevolg: uitnodiging/afspraak met ons wordt ingetrokken, we zijn niet meer welkom en kunnen dus nooit meer een leuke reportage maken voor een uitgebreid artikel.
Als de hobbyïst had nagedacht had die de foto's gewoon voor hem zelf gehouden, hij wist dat hij op een terrein was waar je als burger normaal helemaal niet mag komen.
Dit verhaal gaat ook op voor dienstregelingen. Let op: het gaat er niet om wat hobbyïsten denken/vinden, het gaat er om wat bedrijven denken/vinden. Als een bedrijf/instantie not amused is als een drgl gepubliceert wordt heeft dat zowel gevolgen het lekkende personeel maar óók voor een informatiestroom als dat bedrijf/instantie dat wil. Ook nu nog is er beweging op dat vlak en niet ten goede voor de hobbywereld.
Dus nogmaals: niet alles weten is nog altijd beter dan helemaal niets meer weten.

Laatst bewerkt door rolandrail op 27-05-2013 09:37
 

27-05-2013 14:05:25
mv
mv
Merkwaardig dat er hier zo met elkaar gerollebolt word zeg!!

Er zou nog eens een voorbeeld kunnen genomen worden aan Duitse fora's die eigenlijk 99% een stuk vriendelijker en respectvoller met elkaar omgaan als op dit forum!!

Gr:MV
 

27-05-2013 18:58:02
timtrein
timtrein
Ik hoop toch dat we hier geen discussie krijgen over Duitse fora, de gang van zaken op bv. Drehscheibe is ook niet altijd zoals het wezen moet. Het gras bij de buren is altijd groener (enzo), laten we het maar mooi bij Somda houden  

27-05-2013 19:00:22
ZJ37
ZJ37
Zolang we de andere topics gewoon blijven vullen met interessant voer wordt het hier ook vanzelf weer rustig.  

28-05-2013 17:41:00
admin
Moderator
admin
Naar aanleiding van alle opmerkingen over de nieuwe regels heb ik een en ander gewijzigd:
Regels:

1) Somda gaat over treinen. Bussen, metro's, RandstadRail en dergelijke zijn dus niet toegestaan.
2) Van militaire, nucleaire of koninklijke treinen is alleen spot informatie toegestaan, dus geen dienstregelingen, routes, etc.
3) We praten niet over een springer maar over een aanrijding met een persoon.
4) Plaats geen verslagen van eventuele cabineritten, de betreffende machinist riskeert namelijk zijn of haar baan.
5) Organisaties en materieel worden op Somda met hun officiële naam betiteld, dus geen bijnamen.
6) Het beheer reageert uitsluitend op berichten via de e-mail of het feedback formulier. Dus niet telefonisch, per SMS of via de social media.
7) Ben je van mening dat een moderator ten onrechte in je bericht heeft ingegrepen, wend je dan tot de betreffende moderator en ga niet in het topic zelf een discussie aan.
8) Als je een bericht ziet wat niet aan de regels voldoet, word je vriendelijk verzocht op de knop Meld Bericht te drukken. Het bericht en je toelichting zullen dan doorgestuurd worden aan de moderators.

Richtlijnen:

1) Toon respect voor elkaar.
2) Vraag niet naar dienstregelingen of treinnummers, als de informatie er is wordt deze zeker aan je beschikbaar gesteld.
3) Vermeldenswaardige dingen kunnen gemeld worden in de Opvallende Dingen-topics. Wees hierbij zo specifiek mogelijk (plaats, tijd, richting, etc)
4) Kijk voor je een vraag stelt even of de vraag al gesteld is, bijvoorbeeld met de zoekfunctie.
5) Probeer de berichten in leesbaar Nederlands te schrijven en gebruik leestekens.
6) Indien je niet volledig aan de regels en richtlijnen kunt voldoen door bijvoorbeeld dyslexie, word je verzocht dit aan een van de beheerders te mailen.
7) Wil je na het plaatsen iets aanvullen of corrigeren in een bericht, gebruik dan de mogelijkheid om je bericht te bewerken.

Laatst bewerkt door admin op 28-05-2013 20:15, reden: Richtlijn 3 aangevuld


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

28-05-2013 20:06:01
salieri
salieri
Zo te zien prima regels, admin  

28-05-2013 20:14:19
thieskes
thieskes
zoals ik op de vorige pagina ook al aangaf zou ik nog steeds toevoegen bij Richtlijnen punt 3: maak dit bericht zo duidelijk en compleet mogelijk. Meldingen dat bijvoorbeeld ergens een plan V reed zonder tijd, spotplaats of richting hebben we hier verder niks aan

Laatst bewerkt door thieskes op 28-05-2013 20:14


http://www.flickr.com/photos/thieske_1987
 

28-05-2013 20:15:25
admin
Moderator
admin
Mee eens, ik heb richtlijn 3 aangevuld.


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


28-05-2013 22:25:26
Amazonous
Amazonous
Prima verbeteringen lijkt mij zo %02%  

29-05-2013 09:05:18
seinhuis
seinhuis
Een idee dat de richtlijnen-nummers doorlopen op de regelnummers. Doordat de regels en richtlijnen de zelfde nummers hebben, kan verwaring ontstaan.  

29-05-2013 22:19:10
deadlock
deadlock
Quote
rolandrail (ma 27 mei 2013 09:35:00 https://www.somda.nl/forum/13497/p451798/):
Aan mensen aan jou kan ik tien keer uitgebreid en gefundeerd uitleggen wat er gaande is in de spoorwereld en wat de gevolgen zijn voor de spoorhobbywereld maar je zal het nooit begrijpen.
Ik zal één praktijkvoorbeeld geven. Voor een artikel in een tijdschrift hebben we met een instantie geregeld dat we een keer op een bepaald terrein mogen fotograferen als daar een trein voor hun behandeld wordt. Nog voor we van de uitnodiging gebruik kunnen maken tipt een machinist een hobbyïst, neemt die op de loc mee naar dat terrein en laat hem fotograferen. Die fotograaf stuurt zonder nadenken een foto naar een tijdschrift en dat tijdschrift publiceert die foto ook zonder terughoudendheid, treinnr. en details erbij. Gevolg: uitnodiging/afspraak met ons wordt ingetrokken, we zijn niet meer welkom en kunnen dus nooit meer een leuke reportage maken voor een uitgebreid artikel.
Als de hobbyïst had nagedacht had die de foto's gewoon voor hem zelf gehouden, hij wist dat hij op een terrein was waar je als burger normaal helemaal niet mag komen.
Dit verhaal gaat ook op voor dienstregelingen. Let op: het gaat er niet om wat hobbyïsten denken/vinden, het gaat er om wat bedrijven denken/vinden. Als een bedrijf/instantie not amused is als een drgl gepubliceert wordt heeft dat zowel gevolgen het lekkende personeel maar óók voor een informatiestroom als dat bedrijf/instantie dat wil. Ook nu nog is er beweging op dat vlak en niet ten goede voor de hobbywereld.
Dus nogmaals: niet alles weten is nog altijd beter dan helemaal niets meer weten.

Heb je één woord gelezen van wat ik heb gepost? "Hobbyisten zoals jij".... Wat een gedroeftoeter zeg. Ik heb al gezegd dat ik het zelf wél voor me zou houden en heb ook nooit iets anders gedaan dan dat. Als er echter een militaire trein opgeladen wordt en deze is zichtbaar vanaf de openbare weg dan valt deze gewoon onder de wetgeving dat alles wat vanaf de openbare weg zichtbaar is gefotografeerd mag worden.

Daarnaast mag je op de losweg in 't Harde als burger gewoon komen zonder toestemming
 

29-05-2013 23:38:52
AgentX
AgentX
Dat is toch echt niet waar, want toen ik daar tussen de militairen stond (zonder fotocamera) werd ik door een hoge piet met strepen op z'n schouders weggebonjourd.
Je mag er wel komen, maar niet als ze er bezig zijn.
 

29-05-2013 23:40:27
Arjan37
Arjan37
Deadlock, maak je niet zo druk over Roland. Het sop is de kool niet waard. Sommige mensen hier vinden dat je geen eigen mening mag hebben en dat zij de spoorwereld bezitten. Wij "hobbyisten" weten toch wel beter dan dit soort gefrustreerde reacties?


In de zomer die 7 weken duurt is de trein wat kleiner, want heel werkend Nederland is tegelijk 7 weken met vakantie!
 

29-05-2013 23:48:44
thom
thom
Ik denk dat het punt wat Roland bedoeld niet helemaal duidelijk is geworden....

Wees soms blij met wat er toegelaten word tussen de regels door, en vergeet niet dat als het gebeurd ook alles altijd maar mág...

En door alles maar openbaar te melden zul je zien dat er steeds minder mag. Informatie komt verder dan je soms denkt en komt het bij de verkeerde terecht dan worden er vanzelf mensen (hetzij in algemeenheid) aangesproken en de regels aangescherpt met als effect dat er straks niets meer kan....

Roland zijn verhaal heeft niets met het niet mogen hebben van een mening te maken maar alleen simpelweg met ervaring met dit soort gebeurtenissen en het feit dat hij de hobby gewoon mogelijk wil houden voor iedereen.

Denk ook niet dat bedrijven als NS, DB Schenker en bv ProRail niet op dit soort sites zitten, dat gebeurd meer dan je durft te denken.

Laatst bewerkt door thom op 29-05-2013 23:55
 

30-05-2013 09:31:52
Arjan37
Arjan37
Dat zou best zo kunnen zijn maar als uitspraken als "mensen zoals jij" de toonzetting moeten zijn valt de boodschap weg. Respect naar elkaar en elkaars bijdragen. De toon van Roland richting deadlock miste dat ten enenmale en daar reageerde ik weer op.

Laatst bewerkt door Arjan37 op 30-05-2013 09:46


In de zomer die 7 weken duurt is de trein wat kleiner, want heel werkend Nederland is tegelijk 7 weken met vakantie!
 

30-05-2013 10:20:52
admin
Moderator
admin
Daar ben ik het mee eens. De inhoudelijke boodschap is zeer terecht en is denk ik ook wel overgekomen, maar de vorm had beter gekund.

Bij deze wil ik de discussie hierover wel graag sluiten voordat het echt uit de hand loopt.


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

30-05-2013 10:29:51
admin
Moderator
admin
Bij deze nog de versie met doorlopende nummering zoals @seinhuis voorstelde:

Regels:

1) Somda gaat over treinen. Bussen, metro's, RandstadRail en dergelijke zijn dus niet toegestaan.
2) Van militaire, nucleaire of koninklijke treinen is alleen spot informatie toegestaan, dus geen dienstregelingen, routes, etc.
3) We praten niet over een springer maar over een aanrijding met een persoon.
4) Plaats geen verslagen van eventuele cabineritten, de betreffende machinist riskeert namelijk zijn of haar baan.
5) Organisaties en materieel worden op Somda met hun officiële naam betiteld, dus geen bijnamen.
6) Het beheer reageert uitsluitend op berichten via de e-mail of het feedback formulier. Dus niet telefonisch, per SMS of via de social media.
7) Ben je van mening dat een moderator ten onrechte in je bericht heeft ingegrepen, wend je dan tot de betreffende moderator en ga niet in het topic zelf een discussie aan.
8) Als je een bericht ziet wat niet aan de regels voldoet, word je vriendelijk verzocht op de knop Meld Bericht te drukken. Het bericht en je toelichting zullen dan doorgestuurd worden aan de moderators.

Richtlijnen:

9) Toon respect voor elkaar.
10) Vraag niet naar dienstregelingen of treinnummers, als de informatie er is wordt deze zeker aan je beschikbaar gesteld.
11) Vermeldenswaardige dingen kunnen gemeld worden in de Opvallende Dingen-topics. Wees hierbij zo specifiek mogelijk (plaats, tijd, richting, etc)
12) Kijk voor je een vraag stelt even of de vraag al gesteld is, bijvoorbeeld met de zoekfunctie.
13) Probeer de berichten in leesbaar Nederlands te schrijven en gebruik leestekens.
14) Indien je niet volledig aan de regels en richtlijnen kunt voldoen door bijvoorbeeld dyslexie, word je verzocht dit aan een van de beheerders te mailen.
15) Wil je na het plaatsen iets aanvullen of corrigeren in een bericht, gebruik dan de mogelijkheid om je bericht te bewerken.


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

08-06-2013 00:11:23
AgentX
AgentX
Een compliment van mijn kant: afgelopen week een paar moderator-ingrepen tussen de topics door gevonden, zonder vette tekst. Oogt wat mij betreft meteen een stuk vriendelijker en minder opdringerig.

Ik vind het een stuk prettiger om te lezen zo. Goed bezig zo!
 

08-06-2013 20:04:56
wattman
wattman
Hear, hear. %02%