Nieuwe forumregels vanaf 1 juni 2013
Forum: Algemeen - Algemeen
25-05-2013 10:30:35
admin
Moderator
admin
Vanaf 1 juni 2013 worden de forumregels ingrijpend gewijzigd. Er is met name flink geschrapt in de hoeveelheid regels en de inhoud ervan. Feitelijk is vanaf 1 juni alles toegestaan wat uit de huidige regels is geschrapt.

Onderstaand de nieuwe set met regels en dringende adviezen (onder 'Inhoud').

Deze wijziging betekent dat de regels helderder en overzichtelijker worden, maar dat we wel verwachten dat iedereen er kennis van neemt en zich er aan houdt. Wij zullen dan ook strenger gaan toezien op het naleven van de regels en sneller maatregelen nemen bij overtredingen.

Al met al verwachten we dat er met minder, maar duidelijkere regels een goede sfeer ontstaat en/of blijft op het forum. Uiteindelijk delen we toch dezelfde hobby...

Regels:

1) Somda gaat over treinen. Bussen, metro's en dergelijke zijn dus niet toegestaan.
2) Informatie over militaire, nucleaire of koninklijke treinen is niet toegestaan.
3) We praten niet over een springer maar over een aanrijding met een persoon.
4) Plaats geen verslagen van eventuele cabineritten, de betreffende machinist riskeert namelijk een hoge boete en wellicht zelfs zijn of haar baan.
5) Organisaties en materieel worden op Somda met hun officiële naam betiteld, dus geen bijnamen als prutsrail.
6) Ben je van mening dat een moderator ten onrechte in je bericht heeft ingegrepen, wend je dan tot de betreffende moderator en ga niet in het topic zelf een discussie aan.
7) Het beheer reageert uitsluitend op berichten via de e-mail of het feedback formulier. Dus niet telefonisch, per SMS of via de social media.
8) Als moderators ingrijpen doen ze dat altijd volgens een bepaald formaat zodat voor alle gebruikers goed zichtbaar is dat een moderator ingrijpt: [gebruikersnaam moderator]: [maatregel]
9) Als je een bericht ziet wat niet aan de regels voldoet, word je vriendelijk verzocht op de knop Meld Bericht te drukken. Het bericht zal dan doorgestuurd worden aan de moderators.

Inhoud:

1) Vraag niet naar dienstregelingen of treinnummers, als de informatie er is wordt deze zeker aan je beschikbaar gesteld.
2) Vermeldenswaardige dingen kunnen gemeld worden in de Opvallende Dingen-topics.
3) Kijk voor je een vraag stelt even of de vraag al gesteld is, bijvoorbeeld met de zoekfunctie.
4) Toon respect voor elkaar.
5) Indien je niet volledig aan de regels kunt voldoen door bijvoorbeeld dyslexie, word je verzocht dit aan een van de beheerders te mailen.
6) Probeer de berichten in leesbaar Nederlands te schrijven en gebruik leestekens.
7) Wil je na het plaatsen iets aanvullen of corrigeren in een bericht, gebruik dan de mogelijkheid om je bericht te bewerken.


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

25-05-2013 12:18:49
Hoera63
Hoera63
Simpele doch doeltreffende regels lijkt mij zo.

Misschien dat je nog twee regels toe kan voegen:

1. Moderators hebben altijd gelijk.
2. Indien moderators geen gelijk hebben, zie regel 1.

:D
 

25-05-2013 12:22:08
dennistd
dennistd
Een vraag over deze regel:
2) Informatie over militaire, nucleaire of koninklijke treinen is niet toegestaan.

Geldt dit ook voor koninklijke treinen die gewoon in de reisplanner staan?
 

25-05-2013 12:35:12
ZJ37
ZJ37
En voeg de 'geheime' besloten ritten er maar aan toe. Hoewel het nergens in de forumregels staat, wordt spotinformatie (verkregen door openbare info als ns.nl) wel verwijderd uit het OD-topic.  


25-05-2013 12:36:47
gvttreinen
gvttreinen
Spotmeldingen over gestoorde wissels mag ook niet want dat is bedtijfsinfo Prorail!
Lekken van die info is verboden!
 

25-05-2013 12:45:52
salieri
salieri
Met alle respect, maar dat doe jij toch al tijden lang over die wissels? %08%  

25-05-2013 13:03:19
gvttreinen
gvttreinen
Yep maar eigenlijk is het besloten info dus....  

25-05-2013 13:13:02
train85
train85
Quote
ZJ37 (za 25 mei 2013 12:35:12 https://www.somda.nl/forum/13497/p451381/): En voeg de 'geheime' besloten ritten er maar aan toe. Hoewel het nergens in de forumregels staat, wordt spotinformatie (verkregen door openbare info als ns.nl) wel verwijderd uit het OD-topic.
Dat punt moet ook duidelijkheid over gaan komen. Dat ben ik het mee eens.
 

25-05-2013 13:15:07
thieskes
thieskes
2) Informatie over militaire, nucleaire of koninklijke treinen is niet toegestaan.
%01% valt bijvoorbeeld de conditierit van het koninklijk rijtuig op 28 Mei hier niet ook onder?

Laatst bewerkt door thieskes op 25-05-2013 13:15


http://www.flickr.com/photos/thieske_1987
 

25-05-2013 13:29:26
admin
Moderator
admin
Bij die regel gaat het in alle gevallen over de 'inhoud' van de trein.

Een rit met platte wagens waar normaal gesproken legervoertuigen op staan valt er dus niet onder. Hetzelfde geldt voor lege tankwagens waar wel eens nucleair afval in wordt vervoerd.

En de koninklijke trein definiëren wij dus als vervoer van leden van het koninklijk huis of andere hoogwaardigheidsbekleders. Een conditierit van het rijtuig zelf valt daar dus niet onder, want dat gaat puur over het materieel zelf.


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

25-05-2013 13:32:11
admin
Moderator
admin
Quote
train85 (za 25 mei 2013 13:13:02 https://www.somda.nl/forum/13497/p451394/):
Quote
ZJ37 (za 25 mei 2013 12:35:12 https://www.somda.nl/forum/13497/p451381/): En voeg de 'geheime' besloten ritten er maar aan toe. Hoewel het nergens in de forumregels staat, wordt spotinformatie (verkregen door openbare info als ns.nl) wel verwijderd uit het OD-topic.
Dat punt moet ook duidelijkheid over gaan komen. Dat ben ik het mee eens.

Dat punt was vooraf voldoende duidelijkheid over. Dat iedereen er z'n eigen vrije interpretatie aan geeft is betreurenswaardig en een smet op de organisatie van zo'n rit. Het is toch heel erg logisch dat zij geheimhouding willen. Enerzijds omdat het een verrassing is voor de deelnemers, anderzijds omdat ze niet betalende fotografen zoveel mogelijk willen voorkomen.
Dat de informatie over zo'n rit in de reisplanner of actuele vertrektijden te vinden is, daar hebben wij geen invloed op. Wat we wel kunnen beïnvloeden en voorkomen is de verspreiding van die informatie.
Als ik vooraf duidelijk heb gezegd dat er geen route informatie over de rit verspreid mag worden, dan heb je je daar aan te houden.

Dit punt ga ik overigens niet in de regels opnemen. Elke bijzondere rit is weer anders, soms is het geen probleem dat dergelijke informatie naar buiten komt, soms wel.
Als het wel een probleem is dan wordt iedereen daarvan op de hoogte gesteld, zoals dat nu ook is gebeurd.


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

25-05-2013 13:34:57
admin
Moderator
admin
Quote
gvttreinen (za 25 mei 2013 12:36:47 https://www.somda.nl/forum/13497/p451383/): Spotmeldingen over gestoorde wissels mag ook niet want dat is bedtijfsinfo Prorail!
Lekken van die info is verboden!

Het gaat mij te ver om hier iets over in de regels op te nemen. Als iemand bedrijfsinformatie wil lekken en hier bewust een risico mee neemt voor zichzelf, dan is dat primair zijn eigen probleem.
Er zijn echter enkele overduidelijke gevallen waarbij we iemand tegen zichzelf in bescherming zullen nemen en alsnog de informatie verwijderen (uiteraard met een berichtje naar die persoon).


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

25-05-2013 13:39:05
broek53
broek53
Als je daar rigide mee omgaat, komen er geen enkele voorspelling van materieelinzet, van plannen met materieel en van dienstregelingplannen op het forum. Allemaal interne bedrijfsinformatie, op de keper beschouwd  

25-05-2013 18:26:36
ruysdael
ruysdael
Waar kan ik de huidige regels vinden?  

25-05-2013 18:29:04
Bert13
Bert13
Op de homepage bij "Laatste Somda Nieuws": https://www.somda.nl/nieuws/126/


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

25-05-2013 18:30:17
drentheicm
drentheicm
Quote
admin (za 25 mei 2013 13:32:11 https://www.somda.nl/forum/13497/p451399/):
Quote
train85 (za 25 mei 2013 13:13:02 https://www.somda.nl/forum/13497/p451394/):
Quote
ZJ37 (za 25 mei 2013 12:35:12 https://www.somda.nl/forum/13497/p451381/): En voeg de 'geheime' besloten ritten er maar aan toe. Hoewel het nergens in de forumregels staat, wordt spotinformatie (verkregen door openbare info als ns.nl) wel verwijderd uit het OD-topic.
Dat punt moet ook duidelijkheid over gaan komen. Dat ben ik het mee eens.

Dat punt was vooraf voldoende duidelijkheid over. Dat iedereen er z'n eigen vrije interpretatie aan geeft is betreurenswaardig en een smet op de organisatie van zo'n rit. Het is toch heel erg logisch dat zij geheimhouding willen. Enerzijds omdat het een verrassing is voor de deelnemers, anderzijds omdat ze niet betalende fotografen zoveel mogelijk willen voorkomen.
Dat de informatie over zo'n rit in de reisplanner of actuele vertrektijden te vinden is, daar hebben wij geen invloed op. Wat we wel kunnen beïnvloeden en voorkomen is de verspreiding van die informatie.
Als ik vooraf duidelijk heb gezegd dat er geen route informatie over de rit verspreid mag worden, dan heb je je daar aan te houden.

Dit punt ga ik overigens niet in de regels opnemen. Elke bijzondere rit is weer anders, soms is het geen probleem dat dergelijke informatie naar buiten komt, soms wel.
Als het wel een probleem is dan wordt iedereen daarvan op de hoogte gesteld, zoals dat nu ook is gebeurd.

Toch vind ik het een erg kromme redenering van jou/het beheer. Dat er geen dienstregeling vanuit inside ervan gepubliceerd mag worden snap ik, maar als iets in de reisplanner vermeld staat, zie ik het probleem niet. Dat is openbare informatie voor iedereen?... Voortaan dus alle meldingen in OD's waarin dingen uit de reisplanner zitten verwijderen!
 

25-05-2013 18:41:58
AgentX
AgentX
Of gewoon het beleid omtrent intene en externe informatie duidelijk gescheiden houden.  

25-05-2013 18:50:07
thom
thom
Het is dus feiteljk verboden om informatie over te nemen, die NS zélf openlijk publiceerd

Volgens mij, is het niet meer dan een interne aangelegenheid van NS dat zij zélf abusivelijk informatie naar buiten brengen waarvan dat niet bedoeld is en het lijkt mij persoonlijk dat je die verantwoordelijkheid ook bij hun moet laten liggen...

Zeker als je aan de andere kant wél informatie overneemt welke bewust uit de niet openbare NS systemen zijn gehaald, zonder hun medeweten en dat dat hun bedoeling is...

Verder is duidelijk uit de regels dat een trein met koninlijke leden dus niet mag maar desondanks zie ik wel regelmatig ritten waarbij NS directie aan boord is. Dat lijkt me dan een krom verschil en een beetje de goden verzoeken eigenlijk.

Laatst bewerkt door thom op 25-05-2013 18:52
 

25-05-2013 19:34:56
MDDM
MDDM
Je kan natuurlijk ook de wens van de organiserende club, in dit geval Spoorforum respecteren voor het grote verrassingselement. Er moet gewoon niet zo zwaar aan getild worden als zo'n verzoek aan het beheer gedaan wordt.


Gr Joop mcn Lls
 

25-05-2013 19:56:59
timtrein
timtrein
Wat doe je met koninklijke treinen die gewoon openlijk door de RVD zijn aangekondigd? (bijvoorbeeld "de koning bezoekt dinsdag per trein Venlo en zal om 12.00 aankomen")  

25-05-2013 20:34:14
thom
thom
Quote
MDDM (za 25 mei 2013 19:34:56 https://www.somda.nl/forum/13497/p451443/): Je kan natuurlijk ook de wens van de organiserende club, in dit geval Spoorforum respecteren voor het grote verrassingselement. Er moet gewoon niet zo zwaar aan getild worden als zo'n verzoek aan het beheer gedaan wordt.

Tuurlijk, maar breng het dan ook als verzoek en dan hoef je het ook niet in de regels op te noemen...
 

25-05-2013 20:36:33
MDDM
MDDM
Zoals bij de DDAR rit heeft het beheer er een mededeling over gedaan toch? En toch menen gebruikers er toch mededelingen over te moeten doen. Dan wordt het een regeltje in het forum reglement.


Gr Joop mcn Lls
 

25-05-2013 20:39:51
sik214
sik214
Quote
MDDM (za 25 mei 2013 19:34:56 https://www.somda.nl/forum/13497/p451443/): Je kan natuurlijk ook de wens van de organiserende club, in dit geval Spoorforum respecteren voor het grote verrassingselement. Er moet gewoon niet zo zwaar aan getild worden als zo'n verzoek aan het beheer gedaan wordt.
Los van het profijt voor de spotter, vind ik het eigenlijk belachelijk dat een organisatie zoals het spoorforum zich moet inspannen om hun besloten rit geheim te houden. Alleen maar om het feit dat er hobbyisten op dienstregeling afdelingen zijn die bij de informatie kunnen en het een soort van 'stelen'.

Laatst bewerkt door sik214 op 25-05-2013 20:40
 

25-05-2013 20:42:52
MDDM
MDDM
Quote
sik214 (za 25 mei 2013 20:39:51 https://www.somda.nl/forum/13497/p451456/): Alleen maar om het feit dat er hobbyisten op dienstregeling afdelingen zijn die bij de informatie kunnen en het een soort van 'stelen'.
Die vat ik niet helemaal. Bedoel je misschien dat de mensen van de afdeling Dienstregeling een voordeeltje hebben t.o.v de "gewone" hobbyist?


Gr Joop mcn Lls
 

25-05-2013 20:47:21
admin
Moderator
admin
Ik doe nog 1 poging om het verbod op informatie rond de DD-AR afscheidrit uit te leggen:
Er is ons vooraf vriendelijk verzocht om geen informatie over deze rit te publiceren. Enerzijds om de verrassing er in te houden, anderzijds om gedoe met fotografen die niet betalen maar wel vooraan willen staan te voorkomen. Om die laatste reden heb ik vooraf verzocht om zelfs gedurende de rit geen informatie te verspreiden over toekomstige lijnen of locaties. Uiteraard kan je dan wel vermelden als je de trein ergens hebt zien staan of langs zien rijden.

Dat er klaarblijkelijk een fout is gemaakt bij NS qua informatievoorziening is betreurenswaardig. Dat iedereen vervolgens die benodigde informatie kan opzoeken is jammer. Maar wij blijven op zo'n moment op ons standpunt staan en geven geen informatie over de (mogelijke) route. Wij werken niet mee aan de verdere verspreiding van die informatie.

Anders gezegd: wij hebben een algeheel verbod op informatie over die rit afgekondigd. Dat de informatie vervolgens elders openbaar te krijgen is betekent niet dat het hier ook vrijelijk verspreid mag worden. Als er een nucleaire trein in de reisplanner terecht komt is die hier nog steeds verboden omdat onze regels daarboven gaan.

@timtrein: dan mag wat mij betreft díe informatie prima gedeeld worden, maar ook niet meer dan dat.


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

25-05-2013 20:50:39
ZJ37
ZJ37
Kort samengevat: openbare informatie over 'verboden' ritten hier dus niet plaatsen, maar lekker voor jezelf houden.  

25-05-2013 21:21:57
gvttreinen
gvttreinen
Verrassing voor de deelnemers, moesten die dan hun Smartphones inleveren want anders zouden ze zelf achter de drgl kunnen komen?
Lijkt Noord Korea wel, wij moesten aan de grens ook onze mobiele telefoons inleveren.....

Ik weet het niet maar als een rit kwalitatief goed georganiseerd is, dan is dat ook garantie voor de volgende dus waarom die fuss?

100 % geheim houden lukt je absoluut niet en er zijn zat mogelijkheden buiten Somda.

Vrees niet, ik heb er zelf niets aan gedaan, thuis bij mijn zoon is ontspannerder
 

25-05-2013 21:25:57
HZwoferink
HZwoferink
Quote
ZJ37 (za 25 mei 2013 20:50:39 https://www.somda.nl/forum/13497/p451459/): Kort samengevat: openbare informatie over 'verboden' ritten hier dus niet plaatsen, maar lekker voor jezelf houden.
En dat is nou juist iets wat de meeste mensen irriteert, het voor je zelf houden

Laatst bewerkt door HZwoferink op 25-05-2013 21:26


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

25-05-2013 21:26:30
ns1300
ns1300
Het lijkt mij als de deelnemers van een besloten rit graag het verrassingselement willen behouden, zij zelf niet naar die informatie moeten kijken.

Als je op zondagavond verrast wil worden door de samenvattingen van Studio Sport, doe je er goed aan voor die tijd niet op Teletekst te gaan kijken naar de uitslagen..
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


25-05-2013 21:29:42
ruysdael
ruysdael
Mensen, plaats niets over zulke ritten. Anders krijg je dreigtelefoontjes op je huistelefoon van het Spoorforum.  

25-05-2013 21:33:17
admin
Moderator
admin
admin: De discussie over de spoorforum rit is nu beëindigd.


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

25-05-2013 21:45:21
Amazonous
Amazonous
Quote
admin (za 25 mei 2013 10:30:35 https://www.somda.nl/forum/13497/p451350/):
Wij zullen dan ook strenger gaan toezien op het naleven van de regels en sneller maatregelen nemen bij overtredingen.


Ondanks dat mijn postcount hier heel laag is lees ik al lange tijd mee, ook voordat ik een account had. Wat mij altijd heeft weerhouden van reageren is juist het bovenstaande. Dat er regels zijn en die nageleefd moeten worden lijkt mij logisch, maar de manier waarop wordt gemodereerd is er een die ik persoonlijk nogal 'agressief' vindt. Ik wil hier niemand persoonlijk aanvallen, maar ik zie relatief vaak moderators reageren met berichten als 'ik zeg het niet nog een keer' of in commanderende vorm zoals het bericht boven mij van Peter. Vooral als buitenstaande krijg ik een beetje het gevoel niet welkom te zijn, en ik denk dat de sfeer er ook niet beter op wordt.

Mede door deze manier van omgang vraag ik mij terwijl ik deze reactie schrijf al af of ik er wel goed aan doe deze te plaatsen...

Laatst bewerkt door Amazonous op 25-05-2013 21:45
 

25-05-2013 22:30:41
admin
Moderator
admin
Ik snap dat dit als streng wordt gezien, maar ingrijpen is helaas nog steeds regelmatig noodzakelijk. Voor onze eigen rust en de rust op het forum hebben we nu juist een heleboel regels geschrapt.
De huidige set regels is nogal een berg proza en er staan regels tussen en adviezen. Straks is het voor iedereen heel duidelijk en heeft niemand meer een excuus om zich niet aan de regels te houden.


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

25-05-2013 22:38:14
Amazonous
Amazonous
Dat lijkt mij ook geen onderwerp van discussie. Regels moeten er zijn, en iemand moet die handhaven. En die persoon doet het natuurlijk altijd fout. Toch denk ik dat het geen kwaad kan om dingen soms anders te formuleren, wat boze reacties kan voorkomen. Daarnaast krijg je op de harde manier eigenlijk geen mogelijkheid om je te verdedigen. Om de discussie hierboven maar als voorbeeld te nemen. Het Spoorforum krijgt de beschuldiging om mensen telefonisch te bedreigen, maar heeft geen mogelijkheid meer om zich hierin te verdedigen, want de discussie is beëindigd. Dat is jammer, want het is nogal een beschuldiging. Overigens ben ik het er verder volledig mee eens dat dit topic niet de juiste plaats is voor de discussie daarover.

Laatst bewerkt door Amazonous op 25-05-2013 22:39
 

25-05-2013 22:43:10
AgentX
AgentX
Omdat ik denk van wel reageer ik toch:

Persoonlijk denk ik serieus dat je niet per se "handhavend" moet optreden, maar op een vriendelijker manier. Het beheer voelt zich nu verheven boven andere leden (althans zo ervaar ik dat), en dat zorgt voor deze bijzonder vervelende situaties.

Op andere fora, waar de sfeer heel anders is dan hier op Somda, komen dit soort discussies (en dus ook dit soort veranderingen) nauwelijks voor. Neem een voorbeeld daaraan, probeer die nare sfeer eerst eens te repareren, begrijp wat mensen vragen en kwijt willen en stel daarna pas eisen aan aan je bezoekers.

Anders zullen daar echt niet bijster veel van overblijven, voorspel ik.
 

25-05-2013 22:51:22
admin
Moderator
admin
Quote
AgentX (za 25 mei 2013 22:43:10 https://www.somda.nl/forum/13497/p451495/): probeer die nare sfeer eerst eens te repareren

Dat is te makkelijk. Kom maar met ideeën.
Eén ding wat we nu proberen te doen is de regels vereenvoudigen. Het is niet aan het beheer te wijten dat er vervolgens een hele discussie ontstaat over een spoorforum rit. De reden dat ik die beëindig is dat het geen enkele kant op gaat en bovendien erg off-topic is in deze discussie.

Een verdediging van spoorforum in deze is niet nodig, het plegen van dergelijke telefoontjes is immers een feit, ik ben zelf ook lastig gevallen op mijn huistelefoon.

Verder discussiëren over dat onderwerp gaat niemand helpen, gedane zaken nemen geen keer en ons standpunt zal de volgende keer weer dezelfde zijn.
De manier waarop die discussie wordt beëindigd kan je over discussiëren, helaas leert de ervaring dat zèlfs deze manier nog wel eens wordt genegeerd. Beleefd vragen of het misschien on-topic kan of dat een discussie kan worden gestaakt heeft zo vaak geen of weinig effect gehad dat we die methode bijna niet meer inzetten. Een soort negatieve spiraal...
Die wil ik best samen met het beheer doorbreken, maar dan zullen jullie als gebruikers ook mee moeten werken. Dat betekent dat je een vriendelijke moderator aanwijzing niet zomaar in de wind slaat.


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

25-05-2013 23:00:14
AgentX
AgentX
Quote
admin (za 25 mei 2013 22:51:22 https://www.somda.nl/forum/13497/p451496/): (...) maar dan zullen jullie als gebruikers ook mee moeten werken.


En dit is precies wat menig Somda'er dwars zit, en wat ik bedoel met die "sfeer".
Handhaven is niks mis mee, maar de manier waarop wel.
 

25-05-2013 23:04:01
gvttreinen
gvttreinen
Tip: eenduidigheid!
De Spoorforum verrassingsrit wordt gecensureerd maar de NSM verrassingsrit niet.
Bij de ene moderator vind humor o.k. maar bij een andere wordt je bericht meteen verwijderd.
Het ontbreekt aan eenduidigheid.
 

25-05-2013 23:05:09
Iceman
Iceman
Laatst werd er bij mij ook ingegrepen met de tekst 'normaal doen'. Dat kan dan weer net iets vriendelijker, denk ik..;).


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

25-05-2013 23:07:54
AgentX
AgentX
Zie het niet als bijdehand doen, maar doe er iets mee. Deze kritiek komt direct vanuit je doelgroep, beter kun je het niet krijgen. Ik zou er zelfs voor pleiten om voor dit onderwerp een apart topic te openen, serieus!

Laatst bewerkt door AgentX op 25-05-2013 23:08
 

25-05-2013 23:17:07
treinfan
treinfan
Quote
gvttreinen (za 25 mei 2013 23:04:01 https://www.somda.nl/forum/13497/p451501/): Tip: eenduidigheid!
De Spoorforum verrassingsrit wordt gecensureerd maar de NSM verrassingsrit niet.
Dit heeft te maken met afspraken tussen Somda en andere partijen (zoals Spoorforum). Overigens is de bestemming Mvt van de NSM-rit ook pas ná de rit gemeld.
 

25-05-2013 23:33:05
Frontier
Frontier
Quote
admin (za 25 mei 2013 22:51:22 https://www.somda.nl/forum/13497/p451496/):Verder discussiëren over dat onderwerp gaat niemand helpen, gedane zaken nemen geen keer en ons standpunt zal de volgende keer weer dezelfde zijn.

Vooral de laatste klinkt erg onvriendelijk naar mijn mening. Natuurlijk nemen gedane zaken geen keer, maar waarom zou je niet open staan voor meningen van anderen en de discussie aangaan? Dat is toch de basis van ieder forum, discussieren?! Wellicht helpt de discussie uiteindelijk niets, jammer dan, maar dat kan je pas achteraf beoordelen. Van te voren kan je niet weten of een discussie wel of niet gaat helpen, want je weet niet wie er allemaal met welke argumenten zal komen. Het zou namelijk zomaar kunnen dat je toch van mening verandert en dat 'ons standpunt' volgende keer dan toch anders is.

Quote
admin (za 25 mei 2013 22:51:22 https://www.somda.nl/forum/13497/p451496/):
Quote
AgentX (za 25 mei 2013 22:43:10 https://www.somda.nl/forum/13497/p451495/): probeer die nare sfeer eerst eens te repareren

De manier waarop die discussie wordt beëindigd kan je over discussiëren, helaas leert de ervaring dat zèlfs deze manier nog wel eens wordt genegeerd. Beleefd vragen of het misschien on-topic kan of dat een discussie kan worden gestaakt heeft zo vaak geen of weinig effect gehad dat we die methode bijna niet meer inzetten.

Wellicht zit daar ook juist het probleem wel, dat continu hameren op on-topic blijven. Off-topic? In eerste instantie lekker laten gaan! Als het te lang duurt kan je de boel altijd nog afsplitsen en t.z.t. raakt het vanzelf wel weer een keer on-topic. Een forum heeft toch juist als doel dat je kunt discussieren met elkaar? Sommigen hier denken dat een forum alleen maar bestaat uit feiten meedelen en verder niet doorvragen, niet verder discussieren, niet speculeren etc...


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

26-05-2013 00:31:14
daniel_ddr
daniel_ddr
Ik kan er niets anders van maken dat ik het volledig eens ben met AgentX, gvttreinen, Iceman en Frontier in de laatste berichten in dit topic.

De sfeer op een forum is voor 400% afhankelijk van hoe het beheer met de gebruikers omgaat. Daarnaast is vooral het hebben van teveel regels iets wat hier een negatieve invloed op heeft. Forumregels zouden zich moeten beperken tot hoofdlijnen en verder zal het je verbazen hoe zelfregulerend iets als een forum kan zijn. Dat effect krijg je echter alleen als je niet te snel dingen afkapt omdat ze off-topic zijn. Laat discussies eens rustig een zijstraat inslaan en splits ze af wanneer iets blijkt te leven. Scheelt een hoop frustratie bij gebruikers en als een zijstraat in een discussie niet aanslaat bloedt 'ie vanzelf dood.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

26-05-2013 00:39:02
AgentX
AgentX
Quote
admin (za 25 mei 2013 22:51:22 https://www.somda.nl/forum/13497/p451496/): Kom maar met ideeën.


Voilà!
 

26-05-2013 00:55:00
michaben
michaben
Quote
admin (za 25 mei 2013 13:32:11 https://www.somda.nl/forum/13497/p451399/): Enerzijds omdat het een verrassing is voor de deelnemers, anderzijds omdat ze niet betalende fotografen zoveel mogelijk willen voorkomen.

Dat laatste vind ik persoonlijk erg jammer en sneu dat de collegialiteit tot dit niveau moet dalen niet. Ik vind het persoonlijk juist leuk foto's te zien van bijzondere treinen op diverse locaties. Als de enige mensen die mogen weten waar een bijzondere rit heen gaan de personen zijn die in die trein zitten, die alleen op fotostops de kans hebben allemaal dezelfde foto te maken, dan loop je vaak de leukste foto's mis.
 

26-05-2013 02:07:39
Frontier
Frontier
Quote
daniël_ddr (zo 26 mei 2013 00:31:14 https://www.somda.nl/forum/13497/p451522/): Laat discussies eens rustig een zijstraat inslaan en splits ze af wanneer iets blijkt te leven. Scheelt een hoop frustratie bij gebruikers en als een zijstraat in een discussie niet aanslaat bloedt 'ie vanzelf dood.

Spijker op den kop! Ruimte voor off-topic discussies (zonder dat je daar helemaal een apart topic voor moet maken %03%) en ruimte voor wat humor tussendoor in plaats van als een autist meteen in de stress te schieten als het zo nu en dan anders gaat dan volgens de regels en dan maar onmiddelijk alles afkappen. Als dat achterwege gelaten wordt komt dat de sfeer meestal alleen maar ten goede, althans dat is mijn ervaring op andere fora.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

26-05-2013 03:32:31
Amazonous
Amazonous
Quote
admin (za 25 mei 2013 22:51:22 https://www.somda.nl/forum/13497/p451496/):
Een verdediging van spoorforum in deze is niet nodig, het plegen van dergelijke telefoontjes is immers een feit, ik ben zelf ook lastig gevallen op mijn huistelefoon.

Het is een feit dat NSR in sommige series met te korte treinen rijdt. NSR mag deze keuze dus niet hier komen verdedigen, want het is toch zo. En als ze verbeteren, blijven we toch bij het oude standpunt, want "gedane zaken nemen geen keer".

Ik vind het een nogal zwak argument, en krijg meer een 'ik ben de baas dus, punt' gevoel hierbij. Waarom zou het Spoorforum zich niet mogen verdedigen hierin? Misschien wil men het leven wel beteren. Daarnaast was het maar een voorbeeld van iets wat vaker gebeurd.

Quote
admin (za 25 mei 2013 22:51:22 https://www.somda.nl/forum/13497/p451496/):
De manier waarop die discussie wordt beëindigd kan je over discussiëren, helaas leert de ervaring dat zèlfs deze manier nog wel eens wordt genegeerd. Beleefd vragen of het misschien on-topic kan of dat een discussie kan worden gestaakt heeft zo vaak geen of weinig effect gehad dat we die methode bijna niet meer inzetten. Een soort negatieve spiraal...

Is het geen optie om op het moment dat een verzoek van een moderator genegeerd wordt alsnog tot actie (verwijdering van berichten bijvoorbeeld) over te gaan en de gebruiker per email/PM op de hoogte te stellen? Op die manier maak je discussie over het besluit mogelijk, en lok je reactie via email/PM ook nog eens uit, waardoor het geen openbare discussie (en dus negatieve aandacht) wordt.

Quote
admin (za 25 mei 2013 22:51:22 https://www.somda.nl/forum/13497/p451496/):
Die wil ik best samen met het beheer doorbreken, maar dan zullen jullie als gebruikers ook mee moeten werken. Dat betekent dat je een vriendelijke moderator aanwijzing niet zomaar in de wind slaat.

Ik ga er vanuit dat het gros van de gebruikers open staat voor verbetering en ook niet als doel heeft om de regels te breken en doelbewust de boel te verzieken.

Natuurlijk, het is allemaal de schuld van het beheer. Nee, er zijn ook gebruikers die expres de boel verzieken. Ik ben echter van mening dat je dan beter zonder al teveel negatieve aandacht die rotte appels moet weren, zonder direct de gehele doelgroep weg te jagen. Want ja, het heeft mij ruim een jaar gekost voordat ik ook daadwerkelijk ben gaan reageren hier, simpelweg omdat je het voor mijn gevoel nooit goed doet en een vergissing ten strengste verboden is. Niet alleen door het bestuur, ook door een aantal rotte appels in het ledenbestand.

Misschien ten overvloede wil ik nogmaals duidelijk maken dat ik niet reageer om jou aan te vallen, maar in een poging mee te dragen aan het verbeteren van de sfeer op Somda, wat alle leden ten goede komt. En blijkbaar ben ik daarin niet alleen.

Voor wat betreft het off-topic gaan sluit ik mij volledig aan bij de voorgaande reacties.

Laatst bewerkt door Amazonous op 26-05-2013 03:36
 

26-05-2013 08:42:39
MDDM
MDDM
Wat een doelloze discussie zeg....

Je meld je aan, conformeert je met de geldende regels, en klikt op akkoord.

Blijk je achteraf, omdat je zonder te lezen te hebben wat de regels zijn, er niet mee eens te zijn, hoepel je gewoon op en ga je niet de boel verstieren.

Maar hey, dat er ingegrepen wordt staat er duidelijk in. Soms is de ingreep wat krampachtig, maar je weet dat het kan gebeuren. Nu er wat minder en aangepaste regels komen, meent men dat het ineens een discussie punt moet worden.

De sfeer maak je zelf. En de sfeer hou je goed door je aan de forum regels te houden. Kan je dat niet, dan zit je denk ik op het verkeerde forum en zou je je horizon moeten gaan verbreden of verleggen.


Gr Joop mcn Lls
 

26-05-2013 09:48:53
salieri
salieri
Quote
MDDM (zo 26 mei 2013 08:42:39 https://www.somda.nl/forum/13497/p451540/): Wat een doelloze discussie zeg....
Als je het een doelloze discussie vindt, waarom kom je dan in dit topic?

Ik vind trouwens het punt van humor wel goed. De ene moderator kan een grapje wel waarderen en de ander niet. Laatst werd een bericht van mij verwijderd, terwijl het gewoon een grapje was. Ik zette er nog nota bene een %08% achter... Tja, als je zelfs een grapje niet meer mag maken, vind je het gek dat die sfeer dan naar de negatieve spiraal gaat.
 

26-05-2013 10:03:12
MDDM
MDDM
Quote
salieri (zo 26 mei 2013 09:48:53 https://www.somda.nl/forum/13497/p451544/):
Quote
MDDM (zo 26 mei 2013 08:42:39 https://www.somda.nl/forum/13497/p451540/): Wat een doelloze discussie zeg....
Als je het een doelloze discussie vindt, waarom kom je dan in dit topic?
Omdat ik vind dat er gewoon geen discussie over regels die het beheer opgesteld hebben hoeft plaats te vinden.
Vanaf het begin is duidelijk waar je je aan te houden hebt. De regels worden een beetje aangepast, hier en daar wat versoepelt of aangetrokken en dan is het nog niet goed. Ik ga ook geen discussie aan, maar ventileer m'n mening. Daar kan je wat van vinden, en dat mag ook, alleen doet het mij niet veel.

Als ex-beheerder van een niet nader te noemen forum weet ik dat het moeilijk is om het iedereen naar de zin te maken. En ook moeilijk om naar ieder z'n zin een ingreep te doen in een discussie die off topic gaat. Maar hey, daar moet je als moderator/beheerder boven staan. De storm luwt vanzelf wel.

Wat humor betreft.... volgens mij valt het allemaal wel mee met dat wegpoetsen van zulke reacties. Meer en deel van het team heeft wel een goed gevoel voor humor. Wat wel mag, is feedback geven van de beheerder waarom er een reactie is verwijderd. Daar schort het nog wel eens aan.


Gr Joop mcn Lls
 

26-05-2013 10:28:08
NovioSites
NovioSites
De vraag was al gesteld maar een antwoord zag ik niet, vooraf door de RVD aangekondigde ritten van de koninklijke trein zoals in de komende weken in de planning staan ondanks hun mate van openbaarheid mogen hier dus ook niet gemeld worden als in 'heb de trein zien rijden te ... '? Je kunt er immers vanuit gaan dat zich rond de steden die het koninklijk echtpaar gaan bezoeken spotters zullen staan.


It's nice to be important, but it's more important to be nice.
 

26-05-2013 10:33:50
edje
edje
Schrap alle regels.
Er is maar 1 regel belangrijk, heb respect voor elkaar, en behandel mensen zoals jij ook behandeld wilt worden.

En zeer open forum, waarin alles kan, zal veel meer mensen, discussies en informatie opleveren, dan een forum waar zeer streng wordt opgetreden.
Streng optreden zorgt alleen maar voor een grotere haat richting Somda.
Ook strenger optreden naar gebruikers en deze (bijvoorbeeld) eerder een ban geven, zal niet bijdragen aan een betere sfeer op het forum.
Stap ook af van de vetgedrukte correctie regels die jullie moderators gebruiken. Komt te dreigend over en is overbodig.

In de laatste regel staat "* Discussie met het beheer wordt via mail gevoerd, niet in het forum en niet via social media."
Deze regel kan ik me goed voorstellen, maar laat dan de betreffende moderator naar wie het mailtje gaat dan wel reageren, want er zijn er een paar die gewoon niet reageren. Mooie discussie is het dan...
 

26-05-2013 10:35:35
thieskes
thieskes
Reagerend op de nieuwe regels die in de openingspost gepost zijn, wil ik zeggen dat ik bij het stuk over Inhoud bij punt 2 nog iets mis. Het gedeelte wat er naar mijn inzien in mist staat wel in de huidige regels vermeld, namelijk het volgende:
Quote
huidige forumregels: Plaats hierin geen onzinnige info en vermeld duidelijk wat je bedoelt. Aan vage berichten heeft niemand wat. Meldt dus altijd duidelijk de plaats, de tijd en bij rijdende treinen de richting (tijd en richting kunnen vervangen worden door het treinnummer) van hetgeen dat je op het forum meldt.
Als hiervan nog iets terug kan komen in de nieuwe regels voorkom je dat er mensen vage berichten gaan maken zoals: "ik zag vanmiddag een DDAR rijden te Zwolle" (waarheen en hoelaat?) of "hier kwam zojuist een plan V voorbij richting Amsterdam" (waar is hier?)

Laatst bewerkt door thieskes op 26-05-2013 10:37, reden: typfout


http://www.flickr.com/photos/thieske_1987
 

26-05-2013 11:11:55
deadlock
deadlock
Al jarenlang lurk ik hier met plezier en omdat ik nooit reageer kunnen de regels me eigenlijk een beetje aan m'n uitgang oxideren. Toch heb ik me altijd verwonderd over de strengheid waarmee de regels worden toegepast en daarom wijd ik er nu toch maar eens een vraag aan.

Waarom mag er niet over militaire, koninklijke en nucleaire treinen gepraat worden? Antikernenrgieactivisten krijgen hun info echt niet hier, informatie over militaire treinen is lijkt me niet bepaald staatsgeheim en informatie over de SR10 geeft de RVD zelf regelmatig.

Verder voor wat betreft de inhoud lijkt het me dat 5 en 6 eigenlijk omgedraaid moeten zijn.

Laatst bewerkt door deadlock op 26-05-2013 11:15
 


26-05-2013 11:14:32
geert
geert
En waar is de mogelijkheid om je lidmaatschap te beeindigen omdat je het niet eens bent met de nieuwe regels? Lijkt me toch dat die mogelijkheid geboden moet worden. En worden dan ook je oude bijdragen aan het forum verwijderd?  

26-05-2013 11:21:29
admin
Moderator
admin
Daarover mag je mailen naar de beheerder door middel van het feedback formulier of een rechtstreekse mail. Je account wordt dan op inactief gezet, forumbijdragen worden niet verwijderd.


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

26-05-2013 11:44:39
treinfan
treinfan
Quote
deadlock (zo 26 mei 2013 11:11:55 https://www.somda.nl/forum/13497/p451563/): Waarom mag er niet over militaire, koninklijke en nucleaire treinen gepraat worden? Antikernenrgieactivisten krijgen hun info echt niet hier, informatie over militaire treinen is lijkt me niet bepaald staatsgeheim en informatie over de SR10 geeft de RVD zelf regelmatig.
Informatie over al deze transporten ligt erg gevoelig. Als iemand hierover informatie naar buiten gaat brengen, zal het voor die persoon snel afgelopen zijn met de mogelijkheid om nog dienstregelingen (waaronder die van andere extra treinen) naar buiten te brengen. Dit is dus bescherming van de bronnen, om te zorgen dat het nog zo nu en dan mogelijk kan zijn om dienstregelingen te publiceren.
En als je een voorbeeld wil hebben waarom het gevoelig ligt: de anti-kernenergieactivisten hebben nu slechts bij een klein deel van de ritten genoeg informatie om zich op het juiste moment aan de rails te ketenen. Als hier de dienstregelingen verschijnen, zullen zij snel genoeg hun info wel hier vandaan halen.
 

26-05-2013 12:04:38
john2
john2
Quote
admin (zo 26 mei 2013 11:21:29 https://www.somda.nl/forum/13497/p451565/): Daarover mag je mailen naar de beheerder door middel van het feedback formulier of een rechtstreekse mail. Je account wordt dan op inactief gezet, forumbijdragen worden niet verwijderd.

Als het account op inactief is gezet door het beheer, wilt dit dan zeggen dat het account niet definitief is verwijderd? Dan zou men door middel met een mail naar Peter het account weer op actief kunnen laten zetten.
 

26-05-2013 12:08:54
deadlock
deadlock
En jullie denken dus echt dat er mensen zijn die zich van de week zouden zijn gaan vastketenen aan de sporen in 't Harde omdat daar een transport opgetuigd wordt?

Verbazingwekkend.
 

26-05-2013 12:11:03
Bert13
Bert13
"Wij" denken dat niet alleen, de leidinggevende van de persoon die die dienstregeling naar buiten brengt, zal dat ook denken, zoals treinfan al aangeeft.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

26-05-2013 12:14:46
b2py
b2py
Quote
deadlock (zo 26 mei 2013 12:08:54 https://www.somda.nl/forum/13497/p451573/): En jullie denken dus echt dat er mensen zijn die zich van de week zouden zijn gaan vastketenen aan de sporen in 't Harde omdat daar een transport opgetuigd wordt?

Verbazingwekkend.

Je moet hier wel even een onderscheid in maken.
Wat er bedoeld wordt met vastketenen aan de rails, dat zal alleen gebeuren met kerntransport vanuit Borssele naar Noord-Frankrijk. Dat lijkt mij vrij duidelijk dat daar niks over naar buiten gebracht wordt en zal worden.

Wat jij volgens mij bedoelt gaat over de militaire transporten vanuit 't Harde naar een willekeurige bestemming. Volgens mij zijn in het verleden nog nooit problemen daarover geweest dus ik snap deze regelwijziging ook niet echt. Het lijkt mij ook niet echt gevaarlijk, een keteltrein met gevaarlijke stoffen lijkt mij minder verstandig om te posten dan zoiets. Dat mag dan weer wel.
 

26-05-2013 12:17:38
HZwoferink
HZwoferink
De mensen die zich vastketenen hebben zo hun bronnen wel, die hoeven hier echt niet op te kijken


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

26-05-2013 12:30:03
ZJ37
ZJ37
Ergens begrijp ik Peter absoluut om bepaalde regels op te nemen. Zeker als het gaat om het plaatsen van 'gevoelige' ritten in tijden dat je als webmaster nota bene wordt bedreigd terwijl je je ziel en zaligheid steekt in het onderhouden van een website waar velen ongekend veel informatie uit kunnen halen.

Als ik met mijn voorkennis van de rit van gisteren langs de baan was gaan staan dan had ik voor de zekerheid maar een bivakmuts opgezet, als je herkend wordt sta je voor het treinhobby-tribunaal. Het geeft maar aan hoe diep de hobby soms is afgezonken in een ikke-ikke-ikke mentaliteit.

De tegenwoordige hobbyist moet al niet klagen met de hoeveelheid informatie die vanachter de muren van de HGB's hier op het forum verschijnt. Die personen, waaronder ik zelf, heeft er helemaal geen belang bij verder. Maar het is wel leuk om bepaalde dingen uit te zoeken en hier te plaatsen om anderen een plezier te doen. Verwacht daarbij geen informatie over Koninklijke treinen en dergelijke, want dat mogen we niet naar buiten brengen en dat doen we dus ook niet.

Maar ik hoop wel dat het verder in op een respectvolle wijze blijft gaan. Accepteer de regels of voorzie het beheer van tips om eventueel anders met zaken om te gaan. En bovenal: wees blij met alle waardevolle informatie die je hier wel vindt! Elk dag de actuele planning van bijzonder materieel op een presenteerbladje, de tegenwoordige hobbyist is maar verwend hoor!! En dan zijn een paar regeltjes op het forum toch echt geen probleem?
 

26-05-2013 12:34:02
broek53
broek53
Quote
edje (zo 26 mei 2013 10:33:50 https://www.somda.nl/forum/13497/p451553/): Schrap alle regels.
Er is maar 1 regel belangrijk, heb respect voor elkaar, en behandel mensen zoals jij ook behandeld wilt worden.

En zeer open forum, waarin alles kan, zal veel meer mensen, discussies en informatie opleveren, dan een forum waar zeer streng wordt opgetreden.
Streng optreden zorgt alleen maar voor een grotere haat richting Somda.
Ook strenger optreden naar gebruikers en deze (bijvoorbeeld) eerder een ban geven, zal niet bijdragen aan een betere sfeer op het forum.
Stap ook af van de vetgedrukte correctie regels die jullie moderators gebruiken. Komt te dreigend over en is overbodig.
Volgens mij klopt dat wel, maar de vraag is dan of je op een zeer open forum zit te wachten. Ik niet. Het is nu al lastig genoeg om niet elk materieel-topic te doen ontaarden in hetzelfde: beschouwingen over het complete materieelpark, doorspekt met meningen daarover en als logica verpakte fantasieën. Plus de terugkeer van ICK Nogmaals, als men dat wil, moet men dat doen - maar persoonlijk zie ik dat helemaal niet zitten. Teugels die af en toe, bijtijds aangetrokken worden, daar ben ik een groot voorstander van. In ieder geval om de zaken een beetje on-topic te houden.
 

26-05-2013 12:40:44
rolandrail
rolandrail
Quote
b2py (zo 26 mei 2013 12:14:46 https://www.somda.nl/forum/13497/p451577/):
Quote
deadlock (zo 26 mei 2013 12:08:54 https://www.somda.nl/forum/13497/p451573/): En jullie denken dus echt dat er mensen zijn die zich van de week zouden zijn gaan vastketenen aan de sporen in 't Harde omdat daar een transport opgetuigd wordt?

Verbazingwekkend.

Je moet hier wel even een onderscheid in maken.
Wat er bedoeld wordt met vastketenen aan de rails, dat zal alleen gebeuren met kerntransport vanuit Borssele naar Noord-Frankrijk. Dat lijkt mij vrij duidelijk dat daar niks over naar buiten gebracht wordt en zal worden.

Wat jij volgens mij bedoelt gaat over de militaire transporten vanuit 't Harde naar een willekeurige bestemming. Volgens mij zijn in het verleden nog nooit problemen daarover geweest dus ik snap deze regelwijziging ook niet echt. Het lijkt mij ook niet echt gevaarlijk, een keteltrein met gevaarlijke stoffen lijkt mij minder verstandig om te posten dan zoiets. Dat mag dan weer wel.
Het draait niet om blokkades, het draait hierom, zie https://www.somda.nl/forum/13474/p450817/
M.a.w. defensie wil geen publicatie van hun dienstregelingen, het waarom is hun zaak, wij hebben dat eenvoudig te respecteren. Uiteindelijk moet je het volgende bedenken: beter niet alles weten dan heel weinig. Want dat is het gevolg van schier zonder grenzen willen weten/melden/publiceren.
Ik weet daar alles van, heb als webmaster en auteur regelmatig informatiestromen afgekapt zien worden door dat anderen ondoordacht handelen.
 

26-05-2013 12:55:22
b2py
b2py
Quote
rolandrail (zo 26 mei 2013 12:40:44 https://www.somda.nl/forum/13497/p451586/):
Quote
b2py (zo 26 mei 2013 12:14:46
Je moet hier wel even een onderscheid in maken.
Wat er bedoeld wordt met vastketenen aan de rails, dat zal alleen gebeuren met kerntransport vanuit Borssele naar Noord-Frankrijk. Dat lijkt mij vrij duidelijk dat daar niks over naar buiten gebracht wordt en zal worden.

Wat jij volgens mij bedoelt gaat over de militaire transporten vanuit 't Harde naar een willekeurige bestemming. Volgens mij zijn in het verleden nog nooit problemen daarover geweest dus ik snap deze regelwijziging ook niet echt. Het lijkt mij ook niet echt gevaarlijk, een keteltrein met gevaarlijke stoffen lijkt mij minder verstandig om te posten dan zoiets. Dat mag dan weer wel.
Het draait niet om blokkades, het draait hierom, zie https://www.somda.nl/forum/13474/p450817/
M.a.w. defensie wil geen publicatie van hun dienstregelingen, het waarom is hun zaak, wij hebben dat eenvoudig te respecteren.
Het was mij onbekend dat het verboden was vanuit het MinDef om dienstregelingen te publiceren. Zijn spotmeldingen nog wel toegestaan?

Laatst bewerkt door b2py op 26-05-2013 12:55
 

26-05-2013 13:20:03
bart84
Moderator
bart84
Spotmeldingen zijn altijd toegestaan.


Mvg. Bart
 

26-05-2013 13:38:19
AgentX
AgentX
Volgens mij niet hoor.

Quote
2) Informatie over militaire, nucleaire of koninklijke treinen is niet toegestaan.
 

26-05-2013 13:50:04
treintim
treintim
Die regel lijkt mij dan iets te kort door de bocht, met vorige koninklijke ritten waren spotmeldingen (achteraf dus) altijd nog wel welkom. En spotmeldingen (achteraf) van militaire treinen werd tot nu toe ook altijd niet tegen opgetreden. Hoewel dat meer bij Rolandrail hoort, dat laatste. Daar op het forum van Rolandrail, is dat dan ook gewoon toegestaan, spotmeldingen van militair vervoer.
Als je iets met je eigen ogen 'spot', mag je dat toch gewoon melden op een 'spotters'forum?

Laatst bewerkt door treintim op 26-05-2013 14:01
 

26-05-2013 14:02:58
AgentX
AgentX
Dit is een lastige. Een spotmelding valt onder informatie erover.

Als je spotmeldingen toestaat, welke informatie sta je dan toe dat er gemeld wordt? Voor een volledige melding heb je de plaats, tijd en richting nodig, maar dat is JUIST wat niet wenselijk is als dat gemeld wordt.

Bovendien heeft een spotmelding "achteraf" (dus wanneer de trein al klaar is met z'n rit) weinig nut.

Laatst bewerkt door AgentX op 26-05-2013 14:05
 

26-05-2013 14:06:41
treintim
treintim
Tot nu toe zijn dat soort spotmeldingen wel altijd gewoon in de OD's gedaan hier zonder moderatie achteraf. Als je dat zou verbieden, zou Somda achterhaald zijn met andere media (op Twitter en Facebook e.d. mag je wel melden als je opeens een Citynightline of Alpen Expres met koninklijk rijtuig met passagiers ziet staan op Amsterdam Centraal, en op Somda niet?).

En met een spotmelding achteraf, bedoel ik niet nadat de trein al klaar is met zijn rit, maar nadat de trein jouw spotpunt heeft verlaten bijv.
Dan is het een gebeurtenis geweest daar op die plek en mag dat gewoon vermeld worden mijns inziens.
En een rijrichting in een spotmelding moet niet veel uitmaken. Als zo'n trein van Asd naar Ass rijdt bijv., kan die daarna nog vele kanten op. Wat zo'n trein daarna doet, daar zeg je met zo'n spotmelding eigenlijk niets over, je geeft geen concrete informatie over een route of bestemming, alleen welke kant een trein op rijdt (maar dat is iets vrij onschuldigs).

Laatst bewerkt door treintim op 26-05-2013 14:15
 

26-05-2013 14:12:45
BjarneK
BjarneK
Volgens mij zit in de crux in of de informatie legaal dan niet illegaal is verkregen. Als iemand informatie van defensie (of de RVD) lekt dan mag dat niet, dus is dat illegaal (in de breedste zin van het woord). Als je het met je eigen ogen een militair vervoer (of de koninklijke trein) gezien hebt, is er niks illegaals aan om het te melden, dus lijkt het me niet verboden om het dus ook te doen. Andersom zou ik het wel raar vinden als je spotmeldingen erover niet mag melden.

Laatst bewerkt door BjarneK op 26-05-2013 14:24, reden: uiteraard mag het niet als het niet mag, bedankt T
 

26-05-2013 14:17:46
AgentX
AgentX
Quote
treintim (zo 26 mei 2013 14:06:41 https://www.somda.nl/forum/13497/p451608/): Tot nu toe zijn dat soort spotmeldingen wel altijd gewoon in de OD's gedaan hier zonder moderatie achteraf.


Jaja, maar het gaat om de nieuwe regels die over een week ingaan.
 

26-05-2013 14:21:11
treintim
treintim
Quote
BjarneK (zo 26 mei 2013 14:12:45 https://www.somda.nl/forum/13497/p451609/): Als iemand informatie van defensie (of de RVD) lekt dan mag dat, dus is dat illegaal (in de breedste zin van het woord).


Dan mag dat niet, zul je bedoelen.

Maar ik ben het met je eens. In de huidige forumregels staat dan ook over dit soort treinen het volgende:

"Plaats ook geen dienstregelingen van militaire, nucleaire of koninklijke treinen die je eventueel in je bezit hebt. Dit is om veiligheidsredenen niet toegestaan."

Moeten we niet oppassen dat we de nieuwe forumregels te eenvoudig- en voor meerderlei interpretatie vatbaar maken?

De nieuwe forumregel:

"2) Informatie over militaire, nucleaire of koninklijke treinen is niet toegestaan."

Kan toch niet inhouden dat spotmeldingen niet mogen, maar zou toch aangevuld moeten worden naar de oude versie van dat dienstregelingen en interne info hierover niet naar buiten gebracht mogen worden via Somda?

Laatst bewerkt door treintim op 26-05-2013 14:23
 

26-05-2013 15:10:06
Frontier
Frontier
Quote
MDDM (zo 26 mei 2013 08:42:39 https://www.somda.nl/forum/13497/p451540/): Wat een doelloze discussie zeg....

Je meld je aan, conformeert je met de geldende regels, en klikt op akkoord.

Blijk je achteraf, omdat je zonder te lezen te hebben wat de regels zijn, er niet mee eens te zijn, hoepel je gewoon op en ga je niet de boel verstieren.

Ik dacht al waar blijft hij... Dat jij nou zo'n extreem brave ja-knikker bent die altijd overal alles van iedereen opvolgt zonder ergens aan te twijfelen of vragen te stellen omdat je er vanuit gaat dat men van hogerhand er toch wel goed over nagedacht heeft wil toch niet zeggen dat iedereen zo is? Of het nou gaat over de forumregels, of over beleid van de NS over iets, wat jou betreft mag nergens aan getwijfeld of vragen over gesteld worden, accepteer maar gewoon klakkeloos alles zoals het meegedeeld wordt, het klopt heus wel want men heeft er heus wel over nadacht. Durf eens te twijfelen of vragen in het leven, ga eens de discussie aan om iemand te overtuigen van je gelijk in het leven, wees eens een keer niet het voorbeeldige slaafje, of verander helemaal niets, dat is ook best natuurlijk, ieder zijn meug natuurlijk. Maar noem niet een discussie doelloos terwijl die dat in ogen van veel anderen absoluut niet is, dat slaat nergens op vind ik. %03%

Quote
MDDM (zo 26 mei 2013 10:03:12 https://www.somda.nl/forum/13497/p451548/): Als ex-beheerder van een niet nader te noemen forum weet ik dat het moeilijk is om het iedereen naar de zin te maken. En ook moeilijk om naar ieder z'n zin een ingreep te doen in een discussie die off topic gaat. Maar hey, daar moet je als moderator/beheerder boven staan. De storm luwt vanzelf wel.

Als moderator/beheerder moet je juist open staan voor kritiek van leden, niet erboven! Het zijn tenslotte de leden die het forum maken tot wat het is, niet de moderators/beheerders. Als je altijd maar overal boven staat en weinig tot geen kritische reacties serieus neemt loop je ook het risico dat leden vertrekken, kijk maar naar dat 'niet nader te noemen forum', daar is nog maar zo weinig activiteit over dat het eigenlijk op sterven na dood is.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

26-05-2013 15:41:10
MDDM
MDDM
Quote
Frontier (zo 26 mei 2013 15:10:06
Ik dacht al waar blijft hij... Dat jij nou zo'n extreem brave ja-knikker bent die altijd overal alles van iedereen opvolgt zonder ergens aan te twijfelen of vragen te stellen omdat je er vanuit gaat dat men van hogerhand er toch wel goed over nagedacht heeft wil toch niet zeggen dat iedereen zo is? Of het nou gaat over de forumregels, of over beleid van de NS over iets, wat jou betreft mag nergens aan getwijfeld of vragen over gesteld worden, accepteer maar gewoon klakkeloos alles zoals het meegedeeld wordt, het klopt heus wel want men heeft er heus wel over nadacht. Durf eens te twijfelen of vragen in het leven, ga eens de discussie aan om iemand te overtuigen van je gelijk in het leven, wees eens een keer niet het voorbeeldige slaafje, of verander helemaal niets, dat is ook best natuurlijk, ieder zijn meug natuurlijk. Maar noem niet een discussie doelloos terwijl die dat in ogen van veel anderen absoluut niet is, dat slaat nergens op vind ik. %03%

Gaan we persoonlijk worden?
Ten eerste ken je mij niet. Dus hou ajb je beoordeling over mij maar lekker voor je. En wil je je mening wel spuien, mail me maar. Hoe ik een discussie noem bepaal ik zelf wel, daar heb ik jouw mening niet voor nodig. Sws laten jouw bijdrage's als vervend autoliefhebber die je pleegt te zijn, mij ijskoud. En hoe ik beslissingen neem.... gaat jou toch geen flikker aan of wel dan?

Ten tweede ben ik het niet overal mee eens. Niet hier, en ook niet bij m'n werkgever. Alleen doe ik daar op Somda of waar dan ook weinig tot geen uitspraken over. Is het forum gerelateerd meld ik me wel bij het forumbeheer, maar gaat dat niet openlijk bekritiseren.
Betreft het NS, dan meld ik mijn ongenoegen wel op de plaats waar het hoort. En dat is niet hier. Dat jij er samen met vele andere een strak plassertje van krijgt om kritieke noten te horen/lezen vanuit het bedrijf is jouw probleem. Zal je mij zelden zien doen. En wat het niet nader te noemen forum betreft....Is off topic


Gr Joop mcn Lls
 

26-05-2013 16:02:18
broek53
broek53
Er staat vast iets in de nieuwe en in de oude regels over persoonlijk worden.  

26-05-2013 16:04:55
MDDM
MDDM
Zal vast wel ja. Maar ik laat mij niet zomaar, zonder weerwoord het e.e.a zeggen. Daar komt reactie op. Dat het verder niet inhoudelijk is over de nieuwe regels weet ik wel


Gr Joop mcn Lls
 

26-05-2013 16:11:47
admin
Moderator
admin
Bravo heren!
Iemand die nog voor een zelfregulerend forum is zolang er termen als "slaafje" en "strak plassertje" worden gebruikt?

Laatst bewerkt door admin op 26-05-2013 16:11


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

26-05-2013 16:13:01
broek53
broek53
I rest my case, in ieder geval.  

26-05-2013 16:22:18
Frontier
Frontier
Ik ben niet persoonlijk en inderdaad, ik ken je niet, dat is juist. Maar na verloop van tijd krijg je toch een bepaald beeld van iemand, zonder dat je daar iemand voor hoeft te kennen. Vervolgens geef ik daar mijn mening over naar aanleiding van jouw reactie, want jij geeft tenslotte ook jouw mening over een discussie waar onder andere ik in deelneem, dus dan voel ik me aangesproken.

Mijn mening geven doe ik in het openbaar en niet triest achter de schermen, aangezien de discussie waar jij je mening over gaf (wat dan kennelijk dus wel mag?) ook openbaar is, dus in dat opzicht is dat niet zo vreemd toch?

Verder krijg ik nu sterk de indruk toch een gevoelige snaar te hebben geraakt, gezien jouw kinderachtige en bovenal zeer persoonlijke reactie, wat ik overigens verder prima vind hoor.

Ohja, ik ben geen autoliefhebber mocht je die indruk soms hebben. Echter ben ik wel een liefhebber van vrijheid van meningsuiting, maar dat terzijde


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

26-05-2013 16:28:58
MDDM
MDDM
Quote
Frontier (zo 26 mei 2013 16:22:18 https://www.somda.nl/forum/13497/p451642/): Mijn mening geven doe ik in het openbaar en niet triest achter de schermen, aangezien de discussie waar jij je mening over gaf (wat dan kennelijk dus wel mag?) ook openbaar is, dus in dat opzicht is dat niet zo vreemd toch?
Om dan toch maar verder inhoudelijk verder te gaan en jouw mening over mij maar laten voor wat het is, namelijk totaal onbelangrijk het volgende. Een mening geven achter de schermen betreft dan alleen een ingreep van een beheerder/ moderator in mijn reactie. Of het verwijderen daarvan. En laat dat nou net in de reglementen staan.


Gr Joop mcn Lls
 

26-05-2013 16:33:15
MDDM
MDDM
Quote
admin (zo 26 mei 2013 16:11:47 https://www.somda.nl/forum/13497/p451638/): Bravo heren!
Iemand die nog voor een zelfregulerend forum is zolang er termen als "slaafje" en "strak plassertje" worden gebruikt?
Je kan niet ontkennen dat als er vanuit het bedrijf kritiek op het bedrijf, in dit geval NS komt er met veel smaak en genoegen daar over verder gegaan wordt. Tot in de complot theorieën en reizigers treiteren aan toe. (Zonder verder enige vorm van kennis van zaken) "Strak plassertje" is misschien iets overtrokken, maar kon zo 1-2-3 niet snel een gepaste term vinden.


Gr Joop mcn Lls
 

26-05-2013 16:37:17
edje
edje
Quote
admin (zo 26 mei 2013 16:11:47 https://www.somda.nl/forum/13497/p451638/): Bravo heren!
Iemand die nog voor een zelfregulerend forum is zolang er termen als "slaafje" en "strak plassertje" worden gebruikt?


Ja sta ik nog steeds achter, al had deze discussie wel eerder afgekapt mogen worden en deze twee heren verzoeken om dit via mail te doen.

Misschien de laatste regel aanpassen

"Discussie met het beheer wordt via mail gevoerd, niet in het forum en niet via social media."

In

"Discussie met het beheer en over elkaar wordt via mail gevoerd, niet in het forum en niet via social media."
 

26-05-2013 16:37:39
ZJ37
ZJ37
Misschien eens tijd voor een slotje en het weer gezellig over de hobby gaan hebben? %06%  

26-05-2013 16:39:46
admin
Moderator
admin
Ik ben niet 24x7 online, dat geldt ook voor de rest van het beheer. Dus eerder afkappen is geen reële optie. Ik heb ook exact 0 gemelde berichten gezien over bovenstaande berichten, dus er is voor mij geen enkele trigger om iets te gaan doen. Toevallig houd ik deze discussie in de gaten en lees ik de berichten nu...

Het is direct een mooie casus: zegt u maar hoe wij als beheer hier mee om willen gaan. Neem dan in ogenschouw dat ik liever niet wordt gevonden op de termen die hierboven al genoemd staan.


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

26-05-2013 16:41:42
geert
geert
Toch jammer dat zaken op internet over treinen altijd een standaard verloop hebben: enthousiaste startende club. Het wordt groot. De zinnige informatie minder. De harde plassers groter en het begin van het einde zijn strengere regels met meer strengere moderators. Tijd voor opheffen dus na NS Discussies, BNLOV enz (voor de ouderen onder ons)  

26-05-2013 16:42:24
MDDM
MDDM
Heb m'n zegje wel gezegd. Maar ik laat me niet publiekelijk aanvallen Peter. Hoe ik over de (nieuwe) regels denk valt ook te lezen.


Gr Joop mcn Lls
 

26-05-2013 16:43:12
admin
Moderator
admin
Goed plan Geert, ik zal de site straks even uitzetten.
Waar zie jij trouwens strengere regels?


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

26-05-2013 16:51:04
AgentX
AgentX
Niet zo zeer strengere regels, maar wel de handhaving ervan. Met alle respect, maar dit vertel je zelf in de allereerste post van dit topic.  

26-05-2013 16:51:38
Frontier
Frontier
Zolang het geen slaande ruzie wordt en het niet te lang duurt: lekker laten gaan! Zo af en toe moet je toch gewoon eens kunnen zeggen wat je van elkaar vind en/of kritiek op een ander kunnen hebben? Op een plek waar veel mensen bijeen komen zoals een forum moet je er tegen kunnen dat er zo nu en dan eens iemand is die het niet met je eens is of die kritiek op je manier van doen heeft en dat dan ook kenbaar maakt.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

26-05-2013 17:12:56
admin
Moderator
admin
En daar is weer een andere mening.

Meerdere keren komt in dit topic aan het licht dat er compleet verschillend wordt gedacht over hoe een site te runnen en modereren. De een wil strenger en strakker, de ander wil relaxed en losser.
Ik erken direct dat we de laatste jaren wat zijn doorgeschoten naar de strenge en strakke kant. Maar vergeet niet dat dit ook het resultaat is van de gang van zaken op de site. De manier van ingrijpen (met vette tekst) is nota bene door de gebruikers zelf om gevraagd! Men vond het regelmatig lastig om onderscheid te maken tussen gewone tekst en een moderator ingreep. En nu wordt er geroepen dat dit te heftig overkomt en of we daar alsjeblieft mee op willen houden...

Een spagaat op deze gebieden is nog zacht uitgedrukt. Uiteindelijk begrijp ik zelf ook wel dat losser modereren de sfeer ten goede komt, daarom is het grootste deel van de regels ook geschrapt. De opmerking dat we op de nieuwe set regels strenger gaan toezien wil ik best nog over nadenken. Het zal in de praktijk moeten blijken hoe dit uitpakt en of het überhaupt nodig is dat we (nog) strenger gaan handhaven.

De keerzijde is dat met name de mensen die veel kennis hebben en informatie aanleveren een voorstander zijn van strengere moderatie. Kijk maar eens naar de berichten van broek53 hierboven. Het zou toch wel heel erg zonde zijn als hij afhaakt.

Al met al heb ik hier nog maar weinig ècht ideeën gezien, wel een heleboel meningen ('laat het op z'n beloop' tegenover 'houd het strak').
Zijn er wellicht ook mensen die bereid zijn de middenweg te bewandelen, namelijk de weg die wij met de nieuwe set regels proberen in te slaan? Dan wil ik toezeggen om de opmerking over nog strengere moderatie voorlopig te schrappen. Dat betekent dat we zaken meer op z'n beloop laten, maar de weinige regels die er zijn zullen wel gehandhaafd worden.


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

26-05-2013 17:14:54
edje
edje
Quote
admin (zo 26 mei 2013 16:39:46 https://www.somda.nl/forum/13497/p451649/): Ik ben niet 24x7 online, dat geldt ook voor de rest van het beheer. Dus eerder afkappen is geen reële optie. Ik heb ook exact 0 gemelde berichten gezien over bovenstaande berichten, dus er is voor mij geen enkele trigger om iets te gaan doen. Toevallig houd ik deze discussie in de gaten en lees ik de berichten nu...

Het is direct een mooie casus: zegt u maar hoe wij als beheer hier mee om willen gaan. Neem dan in ogenschouw dat ik liever niet wordt gevonden op de termen die hierboven al genoemd staan.


Vroeger op het CTF (ChrisTrains Forum) ging het er vaak ook gemoedelijk aan toe.
Gebruikers hadden wel eens ruzie, maar dat verwijderde we gewoon, met een mailtje naar de ruziemakers. Ook maakte we in het moderator topic een topic over de gebruikers.
Mochten de beide heren, na 3x waarschuwen nog zo dom zijn, dan gewoon een ban.
 

26-05-2013 17:20:17
AgentX
AgentX
Quote
admin (zo 26 mei 2013 16:39:46 https://www.somda.nl/forum/13497/p451649/): Het is direct een mooie casus: zegt u maar hoe wij als beheer hier mee om willen gaan. Neem dan in ogenschouw dat ik liever niet wordt gevonden op de termen die hierboven al genoemd staan.


Somda is (gedeeltelijk) een forum. Net als een TV-uitzending van "De Wereld Draait Door" (toepasselijke titel overigens) en Het Lagerhuis. Allemaal media waarin gediscussiëerd kan worden. Allemaal vormen van "fora", en ook daar kan het er soms heftig aan toe gaan, maar wel met een zekere rust.

Persoonlijk vind ik die opmerking van dat strakke plassertje wat overdreven, maar ik kan me eveneens goed voorstellen dat MDDM het er niet bij laat zitten na zo'n aanval. Ik zou precies hetzelfde doen. Sterker nog, kijk nog maar een keer bij de verwijderde berichten uit het topic "Welke Somdagebruiker heb je gespot?".

Laat ik de vraag terugbouncen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom jij vindt dat dit niet kan op Somda.

Quote
Maar vergeet niet dat dit ook het resultaat is van de gang van zaken op de site. De manier van ingrijpen (met vette tekst) is nota bene door de gebruikers zelf om gevraagd! Men vond het regelmatig lastig om onderscheid te maken tussen gewone tekst en een moderator ingreep. En nu wordt er geroepen dat dit te heftig overkomt en of we daar alsjeblieft mee op willen houden...


Meningen kunnen in de loop der tijd veranderen, dat is helemaal niet raar.

Laatst bewerkt door AgentX op 26-05-2013 17:25, reden: aanvulling: reactie op Peters bericht
 

26-05-2013 17:29:10
treintim
treintim
@Koen: discussies zijn niet altijd leuk en ik denk niet dat mensen, die hier voor hun hobby komen, er op zitten te wachten om steeds discussies te lezen en hier in dit topic zelfs persoonlijke ruzie. Dat is vervelend en ontmoedigt mensen naar een site te surfen. Uiteraard ontkom je soms niet aan meningsverschillen, maar alles binnen bepaalde grenzen en met mate.

Het is dan ook een feit dat Somda na al die jaren nog steeds in de lucht is, en het forum goed bezocht, terwijl andere fora al lang ter ziele zijn, wat ook al eerder in dit topic werd aangegeven. Somda heeft altijd wat Peter zei, streng moderatorbeleid gevoerd, maar misschien is dat juist wel bepalend geweest voor het jarenlange -en nog steeds- succes van het forum. En natuurlijk wil ik hierbij niet mensen tegen de borst stuiten waarbij er -te- streng is gemodereerd, zoals Peter net eerlijk ook al erkende dat er teveel werd opgeschoven naar de strakke kant. Dat is ook vervelend.

Daarom denk ik dat Peter een goede handreiking doet met die nieuwe regels.. alleen maar positief weer.

@Peter: je gaf aan dat jij en de moderators niet 24/7 online zijn en dat de discussie in dit topic tussen de twee heren dus ook te snel ging om evt. te kunnen ingrijpen. Is het niet een optie om achteraf alsnog wat te verwijderen, toen je het wel zag? Want dat gebeurt in diverse andere topics wel regelmatig.
En graag je visie nog even of forumregel nummer 2 niet te kort door de bocht is, is het niet wenselijk als deze nog even iets meer uitgebreid wordt?

Laatst bewerkt door treintim op 26-05-2013 17:35
 

26-05-2013 17:33:07
AgentX
AgentX
Daarom vergelijk ik Somda bewust met eerder genoemde TV-programma's. In beide gevallen wordt sterk gediscussiëerd, maar wel met een zekere rust. In die "fora" gaan deelnemers hard tegen elkaar in, maar ze gaan niet persoonlijk op de vuist, wat hier (bijna) wel gebeurt.

Als we zo'n situatie hier op Somda kunnen creëren, zijn we m.i. goed bezig.
 

26-05-2013 17:40:30
admin
Moderator
admin
Dat gaat je niet lukken, bekijk deze nog maar eens: http://www.youtube.com/watch?v=IxYgcM4ftiQ
En waarom ik vind dat dergelijke terminologie niet kan is heel eenvoudig: ten eerste bevinden zich hier ook mensen onder de 18 (nee, alsjeblieft geen discussie hierover) en ten tweede wens ik niet middels Google gevonden te worden op dergelijke termen.


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

26-05-2013 17:41:29
treintim
treintim
@Koen: persoonlijk vind ik het wel een mooi voorbeeld, maar toch is het wel anders natuurlijk, een mondelinge discussie op nationale televisie zal minder snel ontsporen dan een schriftelijke discussie ergens op Internet...

En iedereen zou inderdaad zijn best moeten doen om zo'n situatie (met die 'rust') te moeten creëren op Somda. Vaak grijpt de moderatie ook pas in als een discussie ontspoort. Zo zou het ook moeten.

@Peter: mee eens, en tegen onfatsoenlijk grof taalgebruik kun je dan ook tegen ingrijpen, daar is het beheer toch ook voor?

Laatst bewerkt door treintim op 26-05-2013 17:45
 

26-05-2013 17:51:06
fred67nl
fred67nl
De beste oplossing is om dit soort topics te negeren als bezoeker. Dit doe ik al jaren omdat het altijd weer op ruzie uitdraaid. %07%De enige reden waarom ik in dit topic ben omdat ik de nieuwe regels wilde weten.

Groeten,
Fred
 

26-05-2013 18:24:17
Frontier
Frontier
Juist! %02% Of je mengt je in een discussie of je bemoeit je er verder niet mee, maar ga niet klagen dat anderen dan ook geen discussie mogen voeren alleen maar omdat je er zelf op tegen bent...


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'