Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina): Wijzigingsblad_2_september_2013 |
24-05-2013 20:12:17 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
Vandaag in het AD/Amersfoortse Courant een artikel over de drukte op Zl-Amf-Ut, waarbij onder andere de inzet van VIRM in de (12)500 met ingang van dit wijzigingsblad gemeld wordt. Kennelijk gaat het dan om de nog resterende treinen met ICM in de spits, immers komt er volgens het topic over wijzigingsblad juni dan ook al VIRM in enkele spitstreinen van deze series terecht. Laatst bewerkt door daniel_ddr op 24-05-2013 20:12 Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
24-05-2013 20:59:04 | ||
---|---|---|
michaben
|
Zover bekend over het wijzigingdblad van juni zal de 12500 met VIRM gaan rijden in de middagspits, maar in de ochtendspits blijft deze met ICM rijden, en ook de 500 blijft met ICM rijden. Tot februari van dit jaar reed de 500 ook met VIRM, zo veranderd de materieelinzet met elk wijzigingdblad in de (12)500. Ben dan ook wel benieuwd welke treinserie men dan weer plukt om de benodigde stellen te krijgen. De vorige keer dat deze serie met VIRM ging rijden ging het ICM naar de Hanzelijn toe, nu maar eens de 1500/2000/2800 plunderen voor VIRMs? |
24-05-2013 21:56:29 | ||
---|---|---|
martw
|
De 8800 rijdt vanaf juni al integraal ICM, dus daar VIRM vandaan halen gaat niet meer. Overigens ben ik wel benieuwd wat daar vanaf september gaat gebeuren. Qua reizigersaanbod is juni/juli/augustus natuurlijk niet het drukste moment van het jaar en zal ICM daar (hopelijk) wel redelijk passen. Uit ervaring weet ik echter dat in de drukke septembermaand een VIRM-VI in de drukste spitstreinen al (veel) te klein is, dus als er dan 6 bakjes ICM voor komen rijden wordt dat helemaal dringen. Of is er tegen die tijd ook de beschikking over zesdelige stellen DDZ? Laatst bewerkt door martw op 24-05-2013 21:59 He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
24-05-2013 22:49:51 | ||
---|---|---|
michaben
|
DDZ rijdt nu ook veel in sprinterdiensten, als je DDZ weer als IC materieel wilt inzetten zul je iets moeten verzinnen voor deze sprinters. Eigenlijk wordt er voor vrijwel elke trein die verlengd wordt elders een trein ingekort, dus tenzij er ergens een traject is met te veel capaciteit verschuif je de problemen alleen. Of men moet nog ergens een doos met treintjes vinden die ingezet kunnen worden. Is het drukte in de (12)500 trouwens echt zo groot dat deze met VIRM moet gaan rijden, of zouden 12 bakken ICM ook moeten kunnen? De NS lijkt huiverig te zijn meer dan 10 bakken in te plannen in de spits, terwijl op zaterdagochtend de (12)500 wel structureel langer is met 11 en 12 bakken voor de dagjesmensen. Het is toch een minder ingrijpende wijziging om enkele ICM drietjes vrij te spelen dan een complete materieelsoort om te wisselen per wijzigingsblad. |
24-05-2013 23:22:38 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
12 bakken ICM is in de spitsranden waarschijnlijk al een flinke verbetering, maar heb te weinig ervaring met de drukte op de spitspiek om te weten of je het er dan ook mee red. Met IRM kan je daarentegen wel de gewenste capaciteit bieden zonder over de 10 bakken heen te gaan, voor sommige treinen red je het dan wellicht zelfs al met 8 bakken. Qua personeel maakt het in ieder geval weinig uit. Een andere suggestie in het artikel was trouwens om in de spitsuren tussen Ut en Amf een pendel-IC te laten rijden zodat je de extra capaciteit niet onnodig lang meezeult. Lijkt me alleen knap lastig voor het kunnen bieden van de huidige aansluitingen. Op Ut zou de (12)500 uit Rtd wel op zichzelf kunnen keren en een pendel vanuit Amf eveneens (doorgaande stroom is daar relatief klein in de spits). Te Amf moet je dan echter gaan kiezen tussen cross-platform voor doorgaande reizigers naar Zl of voor de overstap ri. Dv/uit Asd. En aangezien er best aardig wat reizigers tussen Ut en Zl zijn is het eigenlijk helemaal niet wenselijk daarin te knippen. Laatst bewerkt door daniel_ddr op 24-05-2013 23:24 Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
25-05-2013 09:30:47 | ||
---|---|---|
woepje
|
QuoteSowieso vond ik de wisseltruc in februari opvallend. De 500/12500 van IRM naar ICM en de 700/12700 van ICM naar IRM. En dat terwijl ik me ook afvraag of de 500/12700 nu zoveel rustiger is dan de 700/12700. Ik mag aannemen dat de grote NS wel meer daarover weet en dat ik het compleet verkeerd heb. Overigens heb ik ook vernomen dat men intern (o.a. verzoek uit commercie) zou wilde dat bepaalde series ICM comfort kregen, maar ik ga er niet vanuit dat dat ook zo is. Want er zijn genoeg andere lange afstand IC's en je kunt weinig van comfort spreken als men elke dag bij elkaar op schoot moet zitten. Maar zo'n grote verschuiving qua materieel blijft me desondanks erg verbazen en ik ben toch wel heel benieuwd wat hier nu werkelijk achter zit. Men zou de 500/12500 met ICM kunnen verlengen om het wat ruimer te krijgen. Andere mogelijkheid is dat de de 12500/12700/500/700 een gemengd bedrijf aan IRM en ICM gaat krijgen. Drukkere omlopen met IRM en de rustigere omlopen met ICM. In feite wat ze nu met de 12500/12700 al wel aan het toepassen zijn vanaf juni. Al wordt het sowieso lastig om bij dergelijke grote omlopen precies zo alles goed te krijgen dat geen trein te klein rijdt. Los van het feit dat bij een verstoring alles op zijn kop ligt. Echter klopt er ook al geen bal meer van als er alleen 1 materieelsoort in de betreffende serie rijdt. Materieel snel bijsturen bij een verstoring (dus een extra stel meegeven of achterhouden om de gewenste capaciteit te kunnen bieden) is soms toch al een crime. |
25-05-2013 09:41:53 | ||
---|---|---|
robbertc
|
Het klinkt veel logischer om de spits 500/12500/1700 eerst eens richting de 12 bakken te brengen. 2-3 bakken aan mensen die nu staan op de balkons en in de gangpaden tussen Amf en Ut kunnen dan zitten, en is het aantal staanplaatsen dus al drastisch verminderd. NS is van mening dat daar ook niet iedereen hoeft te zitten. Tussen Amf en Zl was er nauwelijks een probleem (+/-alle zitplekken bezet), die krijgen het dan wat ruimer. |
25-05-2013 21:29:56 | ||
---|---|---|
Amazonous
|
Helaas is het tussen Amf en Zl ook niet altijd even leuk. Ikzelf zit vaak in de 12557, waarin het eigenlijk altijd staan is, ook op de achterste balkons. Met staan heb ik niet zo'n probleem, maar het gebeurd ook vaak dat het zo onhandig vol is dat er bijna geen mogelijkheden meer zijn om je vast te houden. En dan is de lol er wel vanaf, want het gehele balkon valt over elkaar heen met daarna de gehele reis klagende mensen over hoe slecht de NS het wel niet voor elkaar heeft |
25-05-2013 21:37:33 | ||
---|---|---|
wadloper96
|
Er gaat toch extra sprinters rijden op maandag t/m vrijdag in de avonduren tussen (Apd?-)Dv-Aml per September 2013? 26-10-2012 trein 2833 met DDZ 7527 Apd-Dv. 16-03-2013 trein 7055 met SLT 2453, mooie rit:P |
25-05-2013 21:45:22 | ||
---|---|---|
michaben
|
De 12557 is dan ook een van de treinen die met het wijzigingsblad van april flink ingekort is, volgens mij ma-do met 6 bakken en alleen vrijdag met 8. Zover ik zie wordt deze vanaf juni 8 of 10 bakken VIRM, ter compensatie wordt de 559 dan ingekort, je moet natuurlijk altijd een drukke trein overhouden. |
25-05-2013 22:14:52 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
Tja, ze moeten natuurlijk ergens de reizigers vandaan halen om de 12561 ook met VIRM te kunnen vullen ofzo. 'tis op zich überhaupt al bizar dat een trein als de 12557 nu met max. 8 bakken ICM rijdt terwijl het vorig jaar nog 14 bakken IRM waren. Er zal wel wat verkeer Gvc-Zl naar de Hanzelijn gegaan zijn, maar zo groot was die stroom nou ook weer niet. De stroom Ut-Zl heeft een veel groter aandeel en die is door de Hanzelijn niet kleiner geworden, de treinen wel (en indirect daardoor ook de reizigersstroom weer) Maargoed, uit al die plannen blijkt wel weer dat HGB-IV ergens op een andere planeet staat ofzo. Komen er klachten over te korte spitstreinen, gaan ze ze inkorten%03% Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
25-05-2013 22:35:41 | ||
---|---|---|
michaben
|
In december reden de 555 t/m 567 volgens mij allemaal met 10 bakken sterk, VIRM voor de 500 en ICM voor de 12500. In februari werd dit allemaal ICM, maar op de 12565 na die twee stellen kreeg bleef de rest van deze treinen drie stellen ICM houden. Sinds april zijn ook de 12557 en 567 hun derde stel kwijt, en in juni lijken de 555, 559 en 563 te volgen. |
25-05-2013 22:56:28 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
Die inkorting in juni kan natuurlijk ook nog een vakantiegebeuren zijn, daar is NS doorgaans rijkelijk vroeg mee. En dan lijkt van drie naar twee stellen een grote inkorting, maar de 559 zit gepland nu al op slechts 9 bakken. Dan is voor een vakantieperiode 8 bakken natuurlijk ook een mogelijkheid met een stel minder en scheelt het maar weinig. Niet dat ik denk dat dat qua capaciteit goed zal gaan. Reiservaringen uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst, maar over het algemeen lijkt de NoordOost in de vakanties helemaal niet zoveel rustiger. Met name in de avondspits komen de dagjesmensen gewoon in de plaats van de forensen. Voor wat betreft drgl 2013 klopt je inzetplaatje wel trouwens, maar ik vergeleek met de inzet in drgl 2012. Toen had de 557 14 bakken IRM, de 1759 (in het pad waarin nu de 559 zit) 12 bakken IRM en de 561+12561 (nu 12561) in totaal 16 bakken IRM. Als je daarmee vergelijkt zijn de treinen wel behoorlijk wat korter geworden. Veel meer dan je op basis van verschoven reizigersstromen zou mogen verwachten. De (1)1700 daarentegen biedt ook nog nog globaal dezelfde capaciteit als voorheen door de 2800 geboden werd, maar wordt nu intensiever gebruikt. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
26-05-2013 19:27:03 | ||
---|---|---|
treinjoop
|
Betreft het verhaal 500/12500 en 700/12700 zou het ook anders aangepakt kunnen worden: De 500 en 700 volledig VIRM en de 12500 en 12700 volledig ICMm. Dan heb je dus VIRM van/naar Groningen en ICMm van/naar Leeuwarden. Op de drukste ritten van de 12700 is zelfs 12 bakken ICMm mogelijk doordat de perrons van Almere Centrum en Lelystad Centrum zijn verlengd. Zo heb je zowel op Rotterdam - Zwolle als op Den Haag - Zwolle deels ICMm comfort. |
26-05-2013 19:55:29 | ||
---|---|---|
kniesoor
|
Denk niet dat dat laatste iets is wat ter zake doet. |
27-05-2013 18:59:33 | ||
---|---|---|
treinjoop
|
Ben ik het mee eens. Dat laatste is meer bedoeld om in te gaan op het bericht van @woepje: ''Overigens heb ik ook vernomen dat men intern (o.a. verzoek uit commercie) zou wilde dat bepaalde series ICM comfort kregen, maar ik ga er niet vanuit dat dat ook zo is. Want er zijn genoeg andere lange afstand IC's en je kunt weinig van comfort spreken als men elke dag bij elkaar op schoot moet zitten. Maar zo'n grote verschuiving qua materieel blijft me desondanks erg verbazen en ik ben toch wel heel benieuwd wat hier nu werkelijk achter zit.'' |
27-05-2013 21:40:55 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Heel simpel... Als een trein met ICMm in Leeuwarden aankomt vanuit Utrecht en die gaat terug naar Schiphol, lijkt het mij duidelijk dat het anders is dan dat die zoals nu terug gaat naar Utrecht. |
28-05-2013 18:17:31 | ||
---|---|---|
treinjoop
|
Dat de 12500 en 12700 in Leeuwarden op elkaar gaan keren vanaf 9 juni is inderdaad de oorzaak van de verschuiving met ICMm naar de 12700. Ik zou dan helemaal een rechte lijn trekken door ICMm naar Leeuwarden en VIRM naar Groningen te laten rijden. |
28-05-2013 18:27:01 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Maar het ontgaat mij eerlijk gezegd waarom je dat op die manier zou aanpakken. Juist de drukkere treinen kan je beter met VIRM10 rijden dan met ICM12 om maar een voorbeeld te noemen. Dat is beter voor de druktespreiding over de trein. Dat afgezien van dat je voor de Leeuwardertak moet gaan aftappen en bijplaatsen als daar ICM12 in zal gaan rijden. Dat past niet langs de perrons na Meppel. |
28-05-2013 19:24:19 | ||
---|---|---|
treinjoop
|
Bij een samenstelling van ICM-IV + ICM-IV + ICM-IV kun je het laatste stel (richting Leeuwarden gezien) in Zwolle aftrappen en andersom weer bij plaatsen. Dan heb je alsnog 8 bakken ICMm tussen Zwolle en Leeuwarden. ICMm naar Leeuwarden en VIRM naar Groningen is een overweging die ik zou maken omdat je ICMm uiteindelijk toch ergens kwijt moet in de spits. Richting Enschede heb je vaak ook 12 bakken ICMm tot Deventer. Voor de druktespreiding is het inderdaad niet beter. Ook denk ik dat in de spits 10 bakken VIRM tussen Zwolle en Leeuwarden wel erg veel is. |
11-07-2013 00:13:34 | ||
---|---|---|
broek53
|
Opmerkelijke ontwikkeling bij de inzet van mat '64 in september. Verhoging van de inzet naar 36 diensten: 3 in de 4400/9600 (verder een mix van SGM en DDZ), 3 in de 5200/6400 (rest DDZ), 9 in de 6800, 1 in de 6900, 12 in de 7000 (geen SGM meer!), 2 in de 7500, 6 in de 7600 (nog 1 setje SGM). En nul in de 5500. Onder het bekende voorbehoud, maar zekerheid is wel een procentje of 90. |
11-07-2013 00:40:13 | ||
---|---|---|
ricohallo
|
Hoeveel diensten SGMm blijven er dan over in de 6800? |
11-07-2013 06:27:31 | ||
---|---|---|
mvd
|
Geen SGMm meer in de 6800: alles met 2x V en de omloop die begint met 76824 met 3x V. 4 omlopen x 2 + 1 spitsstel = 9. |
11-07-2013 07:08:32 | ||
---|---|---|
broek53
|
Deel van de Sprinters naar Noord-Holland verhuisd: speciaal voor Bert en Iceman (en voor een paar honderd reizigers, misschien ook wel) is 4814 SGM 3 + 2. En 3431 ook. Laatst bewerkt door broek53 op 18-08-2013 21:27 |
11-07-2013 07:26:02 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Opvallend dat SGM nu meer gepland in IC-diensten terecht is gekomen. Dat is altijd een 'not-done' geweest. Dat Mat.'64 weer geheel terugkomt naar Limburg verbaast me eigenlijk niet: nu al worden bijna dagelijks alle diensten met SGM vervangen door Mat.'64. Maar of de dagelijkse praktijk van nu geleid heeft tot de op papier verschoven inzet naar Limburg, weet ik niet. |
11-07-2013 10:53:43 | ||
---|---|---|
admin
Moderator |
Enkele vragen verwijderd waarvan het antwoord reeds was gegeven. Met vriendelijke groet, Peter van der Leek |
11-07-2013 13:36:06 | ||
---|---|---|
treinjoop
|
Hier een nog onbeantwoorde vraag: Op de RailWiki pagina van dit onderwerp staat dat de 500 en 12500 met VIRM gaan rijden. Maar geld dat dan ook voor de 12700 die (nu nog) in Leeuwarden op de 12500 moet keren. Of worden de 12500 en 12700 dan toch weer uit elkaar gehaald in Leeuwarden? Doe maar gek, want je bent al normaal genoeg. |
11-07-2013 18:08:46 | ||
---|---|---|
koosmat64
|
Quote Apart. Begrijp ik het nu goed dat er 3 stellen 3 diensten in de 4400/9600 gaan doen? Zou toch verwachten dat het om 3x3 stellen zou gaan. Dat Vtje in de 6900, komt die er extra bij of blijft het erbij dat er een omloop met Plan-V en een omloop met SGM is gepland? Toen er eerst nog Plan V in de 6900 reed, waren de 2 diensten met 3 stellen gepland wat niet overbodig was. Jammer dat dat dus nu niet meer het geval is. Laatst bewerkt door koosmat64 op 11-07-2013 18:09 |
11-07-2013 18:31:20 | ||
---|---|---|
abcde
|
Quote Waar dan ? |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
11-07-2013 18:42:16 | ||
---|---|---|
BGM104
|
Quote En het vrijgekomen SGMm neemt dan de taken in de 5500 over? Laatst bewerkt door BGM104 op 11-07-2013 18:42 |
11-07-2013 19:42:31 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
QuoteEven terugscrollen en zie bericht van Broek53. |
11-07-2013 19:47:25 | ||
---|---|---|
robbertc
|
Maar 3431 (+ rest van die omloop) dus Laatst bewerkt door robbertc op 11-07-2013 19:48 |
11-07-2013 20:10:39 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteWat ik aangegeven heb, is het totaal aantal diensten per treinserie en niet wat erbij komt of eraf gaat. In de 4400/9600 zitten 3 diensten, en deze rijden (in ieder geval in de spits) gekoppeld. Oftewel: er rijdt dus één "setje" van drie plan V's. Verder in deze series: 4 losse DDZ, 1 setje van 2xSGM3, 1 setje van SGM2 + 3 en een losse SGM3. Laatst bewerkt door broek53 op 11-07-2013 20:10 |
11-07-2013 21:44:00 | ||
---|---|---|
sjaak72
|
Quote Het materieel van de 3431 / 3448 rijdt de dag erna in de omloop 3446 / 3469 of eindigt het materieel uit de 3431 / 3448 op een andere locatie vanaf 2 september? Zo niet, dan zijn er op een gegeven moment 2 omlopen met SGM ipv DDZ. 5 bakken SGM buiten moet buiten de spits en tijdens vakanties wel kunnen, maar ik ben bang dat er in de spits 2 / 3 bakken tekort zijn. Laatst bewerkt door sjaak72 op 11-07-2013 21:44 |
11-07-2013 22:18:54 | ||
---|---|---|
Bert13
|
Er valt natuurlijk wel wat in Asd uit te wisselen (3448/3471/3458/14866/14883/14876/Asd) zodat de volgende ochtend weer in de 4008/3408 gestart kan worden. En ja, als vroeger 6 bakken V/T en afgelopen maanden mDDM al nauwelijks paste, zal het begin september wel "volnorm" worden voor het SGM; leuk is anders. He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
12-07-2013 00:03:17 | ||
---|---|---|
broek53
|
Ja, er is een hoop leed in de wereld, maar soms moet je even zoeken om het te vinden. |
12-07-2013 00:32:26 | ||
---|---|---|
ricohallo
|
Ik heb niet echt een antwoord gevonden in het bericht van.Broek53, dus ik graag het ook nog maar: blijft er in de 6900 één omloop nog met SGMm rijden? |
12-07-2013 00:34:05 | ||
---|---|---|
broek53
|
Ja. |
12-07-2013 00:35:06 | ||
---|---|---|
ricohallo
|
Dat is dan duidelijk. |
12-07-2013 18:05:26 | ||
---|---|---|
michaben
|
Quote Deze lange kering is vooral ten gunste van de 12700, die op zichzelf krap zou keren. De 12500 heeft al een ruime kering op zichzelf. Je zou dus eventueel de 12500 op zichzelf kunnen laten keren en de 12700 een zeer lange kering op zichzelf geven. Eerst was het 12700>12700 (8') en 12500>12500 (27'), nu is het 12700>12500 (48') en 12500>12700 (47'), maar 12700>12700 (68') en 12500>12500 (27') zou ook een optie zijn als je de omlopen wilt scheiden van elkaar. Maar het kan natuurlijk ook dat men de materieelinzet niet integraal op VIRM wilt maar slechts de drukste ritten, dan kan het gewoon blijven zoals met een mix VIRM/ICM, waarbij de drukste spitsritten in de middag VIRM krijgen. VIRM inzet in de (12)500 zal echter weer zware overcapaciteit betekenen op Rtd-Ut, waarbij zelfs de 7 bakken ICM in de 563 helemaal niet zo klein blijken te zijn (mits men de bakborden verplaatst op Rtd waardoor niet iedereen in het tweede stel zit en het voorste stel leeg blijft). Misschien dat men op termijn toch weer moet gaan koppelen in de spits, als ProRail de wissels die daarvoor nodig zijn niet al weggehaald heeft tegen die tijd. |
12-07-2013 21:59:55 | ||
---|---|---|
mdj
|
Over Vtjes in de 7000: Alles 2xV? (problematisch voor de omlopen 7019 en 7025 die al een tijdje met 5 bak SGMm rijden) Bij twijfel: gebruik beton. |
12-07-2013 22:22:19 | ||
---|---|---|
Joey666
|
Net als de hele 4900 serie met SLT rijdt. Waarom ook niet de semi intercity tussen Haarlem en Hoorn met SGM. Er zit dan wel een toilet in, maar deze discussie terzijde. Zal niet verbazen dat de semi intercity's en sneltrein series met sprinters word gereden. Mee eens ben ik het niet. Net als de 4900 serie die in de toekomtst op zich zelf kan keren als in Utrecht sporen 1 t/m 3 gereed zijn. Dan kan op spoor 1 de 5500 en de 5600 afzonderlijk van elkaar keren. Materiaal voor de 5500 kan SLT zijn of SGM. Materiaal voor de 5600 kan 8 tot 12 bakken SLT zijn voor in de spits. De 4900 alleen op spoor 2 en kan weer met DDZ rijden. De 5700 alleen op spoor 3 en blijvend met SLT rijden. Is een idee wat opzich wel realiteit kan zijn. Dat is vast niet haalbaar voor deze wijzigingsblad maar wel voor de DLG van 2014. |
13-07-2013 17:37:18 | ||
---|---|---|
treinjoop
|
Als je het dan helemaal handig wil aanpakken zou ik de 4900 op spoor 1 en de 5700 op spoor 2 afhandelen. Mocht je dan de trein naar Hilversum missen dan kun je in iedergeval naar het zelfde perron (1/2) gaan. De 5500 en 5600 rijden beide naar Bilthoven en Den Dolder dus die gebruiken beide spoor 3. Helaas niet mogelijk voor 2 september, wel voor 2014. Wie weet... Dan iets anders: De Intercity 3400 gaat met SGMm rijden maar de Sprinters 4800 en 5400 blijven met NID rijden? Wordt zo wel een scheef verhaaltje qua Intercity en Sprinter materieel rond Haarlem. Laatst bewerkt door treinjoop op 13-07-2013 17:42, reden: toevoeging Doe maar gek, want je bent al normaal genoeg. |
13-07-2013 18:46:40 | ||
---|---|---|
robbertc
|
1 omloop in de 3400 wordt SGMm. Rest (4 omlopen?) DDZ. |
22-07-2013 16:44:04 | ||
---|---|---|
jorgo
|
Quote Dat is wel wat gechargeerd... wel vaak, maar nooit meer dan de helft. |
22-07-2013 16:51:41 | ||
---|---|---|
broek53
|
Dat zal, maar de vervanging vindt niet plaats om het aantal diensten voor sprinters te verminderen, alleen te verhuizen. @edit: daar moet ik even op terugkomen: er gaan vier diensten SGM uit ten behoeve van het inbouwen van magneetremmen. Eén van de slachtoffers is trouwens de roemruchte 4750, die nu ineens zomaar met een SLT6 gaat rijden Laatst bewerkt door broek53 op 23-07-2013 15:16 |
24-07-2013 21:50:25 | ||
---|---|---|
kleine_man
|
Worden de 3000 en 3100 weer op lengte gebracht? Op vrijdagmiddag met een VIRM-IV om 16:53 uit Utrecht is gewoon minachting van de reizigers. "De klant is koning als hij zich Keizerlijk gedraagt"; Maar als de klant niet koninklijk behandelt zal hij zich niet geroepen voelen zich Keizerlijk te gedragen. Laatst bewerkt door kleine_man op 24-07-2013 21:50 Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
24-07-2013 22:04:14 | ||
---|---|---|
luuk1997
|
Welke omlopen in de 44/9600 gaan met SGMm rijden? |
10-08-2013 16:28:56 | ||
---|---|---|
guuglurg
|
Wijzigingen per 2 september: -5500 integraal SGM -6800 en 7000 integraal Plan V -5200 doordeweeks 3 (of meer?) DDZ, 7600 MAT en SGM, 4800 SGM en DDZ -9617/9622/4426/4431/etc. doordeweeks Plan V, 3x SGMm (4414/4419/etc., 9614/4418/etc. en 9618/4422/etc.) en 4x DDZ -In het dal komt op ma-vr weer ICM in de 1900 (1933/44, 1935/46 en 1939/50) en IRM (1937/48) -34x8/34x1 wordt ma-vr SGMm -14523/25/54/60 weer DDZ -VIRM in de (12)500 erbij (alleen ma-vr): *524/535/548/559/572/583 (524 donderdag, 559 op wo 3 stellen%05%) *520/531/544/555/568/579 *12723/12538/12549/12764/12775/12590 *12715/12530/12541/12756/12767 -Vrijdag ook een 700 met ICM: *726/737/750/761/774 -SGM/SLT wissel in 40/47/74/17400: *Ma-vr: 77414/7414/4714/4031/... SLT *Ma-vr: 17412/17421/17420/17429/... SLT *Ma-vr: 17450/17459/17458/77458 SLT *Ma-vr: 17410/7419/7420/4720/... SGM *Ma-vr: 7410/17417/17416/17425/... SGM *Za: 77421/7421/7422/17429/... SLT *Za: 7417/7418/17425/17422/... SLT *Za: 4020/4037/4038/4055/... SGM *Za: 17418/7427/7428/17435/... SGM *Zo: 7420/29/30/39/... SLT *Zo: 7421/22/31/32/... SGM *Zo: 14023/4024/4041/4042/... SGM |
10-08-2013 19:05:12 | ||
---|---|---|
koosmat64
|
Heb me laten vertellen dat trein 824 met 3x Virm IV gaat rijden. Gaan deze vanaf Mt rijden of wordt er in Ehv pas een 3e stel bijgeplaatst? In Asd zou in elk geval het achterste stel achterblijven, blijven door overige 2 stellen de hele dag aan elkaar. of gaan we reizigers met een losse Virm IV treiteren? |
10-08-2013 19:53:39 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
QuoteGaat het hier om 10 of 8 bakken eigenlijk? Al verwacht ik daar gedurende week wel wat verschuivinkjes in. De treinen met 3 stellen rijden wel op enigszins aparte dagen. De 559 is in de tweede helft van de week weliswaar wat drukker, maar in mijn herinnering was de woensdag niet persé de drukste dag (eerder de vrijdag) Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
10-08-2013 20:17:22 | ||
---|---|---|
michaben
|
Gezien de perronfasen (op Ut lijkt men het leuk te vinden treinen tot 8 bakken 11a als vertrekspoor te geven en vanaf 9 bakken spoor 11) zouden de volgende treinen van Ut richting Amf 9 of meer bakken hebben: 11719 MDWDV-- 1723 ----V-- 12525 MDWDV-- 1727 -DWD--- 527 MDWDV-- 11727 -----Z- 12529 -DWD--- 1731 M------ 11731 -----Z- 12533 MDWDV-- 12537 M------ 539 -DWDV-- 1743 ----V-Z 547 M------ 1751 -----Z- 12553 MDWDV-- 1755 ----V-- 555 MDWDV-- 11755 -DWD--- 12557 MDWDV-- 1759 -DWDVZ- 559 MDWDV-- 11759 MDWD--- 1763 MDWDVZ- 563 ----V-- 11763 MDWDV-- 12565 ------Z 1767 MDWDV-- 567 ----V-Z 12569 ------Z 1771 ------Z 571 MDVD--- 575 ------Z 12577 ------Z 587 ---D--- De andere kant op is wat lastiger te bepalen, te Rtd gaat spoor 14 (waar je normaal aan kan zien of de binnenkomende trein 9 of meer bakken heeft) een maand dicht, de (12)500 verhuist naar spoor 12 waar men niet aan perronfaseonlogica doet. Laatst bewerkt door michaben op 11-08-2013 10:41 |
10-08-2013 20:19:14 | ||
---|---|---|
luuk1997
|
Dus, 2 omlopen Plan V in de 44/9600? |
10-08-2013 20:48:04 | ||
---|---|---|
martw
|
Ik vind het toch opmerkelijk dat er (gelet op bovenstaand lijstje) tussen de 559 (16.50 uur uit Ut) en 563 (een uur later, én ook nog alleen op vrijdag) geen treinen van meer dan 8 bakken gepland staan. Ik herinner me van voor de vakantie dat de 12561 weliswaar met 2x IRM-IV reed, maar de 11759 en 1763 zijn ook "best wel" drukke treinen (en in september is het sowieso nóg drukker)... He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
10-08-2013 22:02:00 | ||
---|---|---|
michaben
|
Excuses, het lijstje bleek wat betreft de (1)1700 nog verouderd te zijn (scriptje dat de perronfases uit de dienstregeling trekt stond voor deze serie nog op een foute datum), heb het nu bijgewerkt, de 11759 en 1763 lijken dus wel 9+ te zijn. Laatst bewerkt door michaben op 10-08-2013 22:02 |
10-08-2013 23:56:01 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
11759 zat altijd al op ICM10 buiten de vakantie, dat zal wel ongewijzigd zijn. Opvallend in het lijstje is dan wel weer dat die 11759 juist op de drukke vrijdagmiddag korter lijkt te gaan rijden dan de rest van de week. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
12-08-2013 00:03:55 | ||
---|---|---|
oranjebank
|
Dus nog steeds alleen ICRm in 19/ 3600 zo te zien? |
12-08-2013 00:19:30 | ||
---|---|---|
scooter
|
Afgezien van het Hispeed gedeelte ja.En dat zal ook voorlopig wel zo blijven |
12-08-2013 11:28:29 | ||
---|---|---|
DutchFL
|
Quote -In het dal komt op ma-vr weer ICM in de 1900 (1933/44, 1935/46 en 1939/50) en IRM (1937/48) Je bedoelt ICRm mat enkel in de 19 en 3600 ? Ja. Laatst bewerkt door DutchFL op 12-08-2013 11:31 |
12-08-2013 11:56:45 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Quote 822 rijdt met 3x IV ma-do en IV+VI op vr. 824 rijdt met IV+VI ma-vr. 826 rijdt met IV+IV ma-vr. 3524 rijdt met een losse IV Hrl-Ehv. Vanaf Ehv komt er een VI bij. In de middag zijn de 3500/800 op het oog goed op lengte, misschien dat 3561 met IV+IV iets te optimistisch is (3559 en 3563 rijden wel met 10 bakken). |
12-08-2013 16:18:11 | ||
---|---|---|
koosmat64
|
De 822 met 3x IV? Dan heb ik me goed vergist. De 3524 tussen Hrl en Ehv met Virm IV is voor mij alles behalve begrijpelijk.%09% |
18-08-2013 21:33:00 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteHeb het maar eens nagezocht & nagevraagd: in 3431 voldoen 5 bakken SGM precies (op 1 reiziger na) aan de acceptabel-norm. 557 reizigers is de telling waarvan uitgegaan wordt. |
18-08-2013 22:16:13 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Daarbij er wel vanuit gaan dat de 'getelde' 1e klas en 2e klas reizigers gelijk is aan het aantal zitplaatsen in de 1e resp. 2e klas. Anders moeten er theoretisch als nog meer mensen staan indien het aantal 2e klas reizigers hoger is dan het aantal in de 1e klas, want in de tellingen wordt er geen onderscheid (meer) in gemaakt. |
19-08-2013 19:35:48 | ||
---|---|---|
michaben
|
Op http://ns4ns.nl/ staan inmiddels de volledige diensten. De TPS3 treinen (3xVIRM-IV) worden hier ook duidelijk, in de 524 en 559 blijkt dit dagelijks te zijn en niet slechts 2x per week (waarschijnlijk stonden de overige diensten bij een andere standplaats die nog niet online stonden toen): 524 maandag t/m vrijdag Zl-Rtd (derde stel wordt te Zl bijgeplaatst) 559 maandag t/m vrijdag Rtd-Gn 822 maandag t/m donderdag Mt-Asd (derde stel wordt er in Asd afgehaald) Laatst bewerkt door michaben op 19-08-2013 20:24 |
19-08-2013 20:09:30 | ||
---|---|---|
himym
|
Maak er maar 3x VIRM-IV van anders mag je er niet mee de reizigersdienst in |
19-08-2013 22:28:19 | ||
---|---|---|
raoul
|
2x VIRM-IV + VI mag zeker wel, had je ook de vorige dienstregeling op Groningen/Leeuwarden - Rotterdam/Den Haag Werkzaam bij de NS International ICE / ICB |
19-08-2013 22:37:49 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
Het mag wel ja, maar ik denk dat we er toch wel vanuit kunnen gaan dat het 12 bakken worden. Dat is al meer dan de 10 bakken IRM waarmee ze drgl 2013 begonnen voor wat betreft de 559 (toen nog met scheef verdeelde reizigers, blauwe lamp is men pas later consequent gaan gebruiken) Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
19-08-2013 23:01:04 | ||
---|---|---|
Pim530
|
Fijn dat die ritten IRM in de 500 dan in ieder geval als capaciteitsknallers worden ingezet |
20-08-2013 19:36:19 | ||
---|---|---|
michaben
|
Zover ik op basis van HC en perronfasen kan inschatten is dit de middagspits in de (12)500: 551 - 6/7 bakken ICM 12553 - 10/12 bakken VIRM 555 - 10/12 bakken VIRM 12557 - 10/12 bakken VIRM 559 - 12 bakken VIRM 12561 - 8 bakken VIRM 563 - 8 bakken ICM 12565 - 6 bakken VIRM 567 - 8 bakken ICM De spits lijkt dus gelijk met een big/bang te starten (direct van korte daltrein naar lange spitstrein), de afbouw is iets gelijkmatiger te zijn met langzaam korter wordende treinen. Overigens zie ik ook in de 2800 enkele treinen met twee maal VIRM rijden, dat is volgens mij voor het eerst in jaren dat de traditie van integraal VIRM-VI doorbroken wordt in de 2800. Waarschijnlijk door de koppeling met de 2000, waar voorheen wel al enkele spitstreinen met 8 bakken VIRM reden. |
20-08-2013 19:58:17 | ||
---|---|---|
robbertc
|
Over het algemeen zijn de treinen in Wbl september wel kingsize gepland, is me opgevallen. Treinen 2650 (VIRM-VI) en 4027 (SGMm5) lijken me wel wat karig, wat ik zo heb bekeken.. |
25-08-2013 10:54:57 | ||
---|---|---|
treinfan
|
En bij deze weer de lijsten: http://treinfan.waarisdetrein.nl/drgl/2013.htm |
25-08-2013 12:10:07 | ||
---|---|---|
luuk1997
|
Waarom heb je er ook 4 augustus bijgezet? Die zijn precies hetzelfde als 8 april. |
25-08-2013 13:00:44 | ||
---|---|---|
michaben
|
04-08 en 08-04 dus, ik denk dat er ergens twee getallen verwisseld zijn bij diensten. |
25-08-2013 16:25:15 | ||
---|---|---|
Bert13
|
QuoteBedankt, het is weer een mooi en fijn overzicht! He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
25-08-2013 18:19:58 | ||
---|---|---|
treinfan
|
QuoteEr stond inderdaad ergens onterecht 04-08 (ipv 08-04), ik heb het hersteld |
25-08-2013 18:37:53 | ||
---|---|---|
Joey666
|
Een omloop met DDZ in de 5788 op woe t/m zon. Volgensmij rijdt alleen deze nummer nu momenteel al met DDZ. Toch iets opvallends gezien op de 5700 serie. |
25-08-2013 19:37:54 | ||
---|---|---|
ricohallo
|
Waarom staat er bij de serie 9300 soms THALYS en soms TGV? Bij de 9316 staat zelfs MDWDV-- THALYS en -----Z- TGV. |
25-08-2013 19:42:12 | ||
---|---|---|
lesley001
|
Waarschijnlijk om het verschil tussen een PBA en een PBKA stel aan te geven. Thalys = PBKA, TGV = PBA |
25-08-2013 20:12:47 | ||
---|---|---|
treinfan
|
Het is zo te zien geen verschil PBA/PBKA (kijk bijvoorbeeld naar de (7)9388). Het heeft er mee te maken wanneer het programma het materieeltype herkent |
25-08-2013 23:17:38 | ||
---|---|---|
scooter
|
Opvallend in de 5200 is dat de enigste omloop met MAT op ma/vr in de 5222/5221 enz blijft zitten.Dit is nu de trein met 3 stellen MAT erin. |
25-08-2013 23:38:41 | ||
---|---|---|
Pim530
|
Het kan aan mij liggen, maar klopt t dat de lijsten alweer weg zijn? |
25-08-2013 23:49:20 | ||
---|---|---|
ricohallo
|
Het ligt aan jou, want de lijsten zijn er gewoon bij mij. |
26-08-2013 00:09:18 | ||
---|---|---|
treinfan
|
Quoteeven een F5 doen |
26-08-2013 01:11:18 | ||
---|---|---|
Pim530
|
Thanks |
27-08-2013 19:56:19 | ||
---|---|---|
j.jager
|
Enkele ritten uit de serie 37600 gaan vanaf 2 september richting Gn niet stoppen op Swd, dit om de overstap in Gn op de 500 en 700 wat ruimer te maken. Als ik de reisplanner erop nakijk zijn de tijden van Gnn en Gn daarbij niet gewijzicht en blijft de overstap van de 37600 op de 500 en 700 4 minuten. |
27-08-2013 20:28:11 | ||
---|---|---|
mdj
|
7000 gaat 2x per uur rijden tussen Dv-Aml in de avonduren; waardoor de kering te Aml wordt verkort van 40 naar 10 minuten. Merk hierbij op dat de 7000 tussen Apd-Dv wel 1x per uur blijft rijden, en te Apd dus de kering van 44 minuten blijft bestaan: Men had ook Apd-Dv een halfuursdienst kunnen geven, zonder dat dit materieel had gekost... Bij twijfel: gebruik beton. |
27-08-2013 20:31:47 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator |
Quote Nog meer logica: Trein 76420 mag met MAT leeg van Ehv naar Wt, om daar de 6420 te gaan starten. In Ehv gaat het mat er weer uit en komt er DDZ voor de 5220/5219. Waar dat slagje (7)6420 voor dient??? Sandite?? Mvg. Bart |
28-08-2013 00:58:21 | ||
---|---|---|
dennistd
|
QuoteMaar dit wordt betaald door de regio Twente of de provincie Overijssel, en die betaalt maar tot Dv... Verder hoorde ik vanavond een omroep op Hgl dat de IC's naar het westen vanaf maandag een minuut eerder vertrekken. Uit de reisplanner haal ik dat de stop van .23/.24 een haltering op .23 wordt. Dat is wel te halen, maar alleen als de IC om .15 uit Enschede weggaat. Als je pas om .16 weggaat ben je na 7 minuten nog niet weer weg uit Hgl. Laatst bewerkt door dennistd op 28-08-2013 01:03 |
28-08-2013 16:37:19 | ||
---|---|---|
Pim530
|
@j.jager Klopt, o.m. op verzoek van het consumentenplatform om de vertraging die in de ochtendspits ontstaat wat te beperken (waardoor de 4 minuten zoals ie in de dienstregeling staat niet in werkelijkheid één of geen minuut wordt) |
28-08-2013 16:56:07 | ||
---|---|---|
b2py
|
@dennis, vergeet niet dat Es een stuk sneller is geworden sinds de ombouw hè. De TSB van 30 is er af en er kan nu met 60 of 80 worden uitgereden. |
28-08-2013 20:24:31 | ||
---|---|---|
damart
|
Quote Begrijp ik nou goed dat de 8800 doordeweeks volledig met ICMm blijft rijden? De 8827 zit deze week ook alweer aardig vol en volgende week komen daar de scholieren nog bij... ik ben benieuwd hoe knus dat dan wordt . |
28-08-2013 21:15:56 | ||
---|---|---|
michaben
|
Op de 8810 met SGM en op woensdag- en donderdagavond de 8874/8882/8885/8893 met VIRM na staat de 8800 op werkdagen volledig met ICM gepland ja, en wel met maximaal 7 bakken. |
28-08-2013 21:56:05 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteBijna vol op de acceptabel-norm. |
29-08-2013 10:09:06 | ||
---|---|---|
martw
|
Tja, mijn ervaring (ik reis toch al heel wat jaartjes met deze treinserie) is toch dat hij in de spits met 8 bakken VIRM zeer goed gevuld was, ook in de minder drukke periodes van het jaar (november/december). Dus ik moet nog zien hoe goed de allerdrukste periode van het jaar (september dus) zal gaan als er maar 7 bakken ICM maximaal gaan rijden (en waar ongetwijfeld ook bijna elke dag wel één of meerdere setjes van 6 bakken tussen zullen zitten). Qua capaciteit is dit zelfs misschien nog wel een graadje lager dan vóór DRGL2007 (!), toen de 8800 nog een stoptrein was en in de spits voorzien was van 3 goedgevulde stellen Plan V (of 5/6 bakken SGM in het laatste halfjaar vóor DRGL2007). Het verschil met nu is dat er toen ook nog extra spitstreinen reden in de spitsrichting, ook veelal met 2x Plan V. Ik snap ook wel dat er in 6 jaar dingen veranderen, maar ik vraag me zeer af hoe goed dit gaat passen. Martijn He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
30-08-2013 23:17:32 | ||
---|---|---|
trein00
|
Quote Vraag me af waarom nu juist de spits omloop daar met MAT64 blijft rijden? Lijkt me logischer als men in de spits, en dus de meest drukke treinen, juist DDZ inzetten. Als het niet voor de zitplekken is, is het wel vanwege het snellere optrekken en in/uit stappen, de spitsomlopen zijn in de praktijk al snel standaard 4-5 minuten vertraagd. Laatst bewerkt door trein00 op 30-08-2013 23:19 |
30-08-2013 23:37:52 | ||
---|---|---|
Bert13
|
Ik snap nog niet helemaal hoe DDZ met minder (snelle) deuren, en (hetzij iets) minder snelle rijkarakteristieken dan MAT, dat ineens wel zou kunnen doen. He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
31-08-2013 01:35:10 | ||
---|---|---|
broek53
|
Het zou helemaal onbegrijpelijk worden als men welk materieel dan ook in de spits niet zou inzetten en na de spits wel. |
31-08-2013 09:21:34 | ||
---|---|---|
robbertc
|
En bovendien heeft 3x V meer capaciteit dan 1 DDZ, dat zal de voornaamste reden zijn. |
31-08-2013 10:10:32 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Quote MAT is tamelijk traag materieel. Dat DDZ trager zou zijn bestaat niet. |
31-08-2013 10:26:50 | ||
---|---|---|
Bert13
|
De vergelijking met DDZ6 durf ik met gemak aan te gaan, maar met DDZ4 - mits gelijk aan mDDM - zat ik er inderdaad naast, als deze gegevens nog kloppen: https://www.somda.nl/forum/8277/p258971/ "Tamelijk traag" is wat overdreven Feit blijft dat het in- en uitstapproces veel makkelijker gaat in 3xV met meer deuren en meer capaciteit. He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina): Wijzigingsblad_2_september_2013 |