Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Wijzigingsblad 9 juni 2013
RailWiki.nl
Wijzigingsblad 9 juni 2013
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
10-05-2013 11:37:28
guuglurg
guuglurg
Daar zijn we weer met nieuwe wijzigingen:
-2000 wordt doordeweeks integraal IRM
-8800 Ma-Vr integraal ICM, geen kering meer op 2000 dus
-In het weekend ook ICM in de 2000/8800: In ieder geval op za: 2054/8859/62/73 en
zo: 8852/63/2058
-ICM in 3500 was maar van korte duur, nu weer alles IRM
-Extra SGMM in 40/47/74/17400:
Ma-Vr: 4023/4024/4739/4728/4045/4046/4761/7461/7462/17469
Ma-Vr: 4012/4727/7427/7428/17435/17432/7441/7442/17449/17446/7455/7456/4756/4073/74/91
Za: 7414/23/24/17431/17428/7437/7438/17445/17442/7451/7452/17459/17456/7465/66/75/76/85/86
Zo: 7420/29/30/39/40/49/50/59/60/69/70/79/80/89/77489
-De ICR-omlopen in de 1900 worden buiten de spits niet meer uitgewisseld voor ICM/IRM in Gvc; 1933/44 t/m 1939/1950 ook met 1700+ICR dus.
-7500 wordt Mat '64
-12500/12700 wordt gemixt ICM/IRM, in ieder geval de volgende treinen ICM in de 12700: (Ma-Vr) 12732/40/48/52/55/56/59/64/67/68/75, (Zo) 12748/59/67 (12771 wordt wel weer IRM), en IRM in 12500:
Ma-Vr: 12534/42/45/46/50/53/54/57/61/65/86
Za: 12538/46/50/54/57/61/65/86
Zo: 12538/42/50/61/86
-15400 Hlm-Zvt gaat weer rijden (met DDZ), tijden zijn :26/56 Hlm :37/07 Zvt, :22/52 Zvt :03/33 Hlm
-6100 staat doordeweeks ook in de planning (SLT), eerste treinen zijn de 6112/76112 (06:20 Ut, 06:36/38 Wd, 06:42 Wdmv) en de 80109/76119/6119 (05:51 Ut, 06:12/17 Wdmv, 06:21/24 Wd, 06:39 Ut), vervolgens 2x/uur door t/m 6164/6173 (19:42/47 Wdmv, 20:09 Ut) en 6166/80166 (20:12/17 Wdmv, 20:37 Ut)
-28300/78300 Ut-Utm wordt SLT
-MDDM wordt in 5600 vervangen door DDZ, in 44/9600 1 omloop door MAT (ma-vr de 79617/9617/9622 etc.), de rest door DDZ.
-Alleen in, jawel, de 14500 blijft MDDM over (weet niet precies welke, de 14560 in ieder geval)
 

10-05-2013 12:31:12
robbertc
robbertc
- Mengpark ICM/IRM in 12500/12700 o.a. omdat deze op elkaar gaan keren in Lw (lange kering), in ieder geval in de dal.
- 15400 keert in Hlm op de 3400.
- In Ut gaan de 2800 en 2000 op elkaar keren, en komt de 8800 los te liggen.
- ICRm blijft de hele dag in de 1900 rijden, omdat vanwege de verbouw van Gvc daar niet meer uitgewisseld kan worden.
 

10-05-2013 12:46:28
BGM104
BGM104
De korte kering van de 2800 op zichzelf van 4 min te Ut is hiermee verleden tijd.

Hierdoor ook wat verschuivingen op de BSO Ut, uit mijn hoofd: de 8800 keert op zichzelf op 18A, de nieuwe 6100 op 19A. de keringen 2000/2800 vv zoveel mogelijk cross platform met de NO treinen op de sporen 9 en 12.

Hierdoor past ICE naar Duitsland niet meer op 12. Deze gaat naar 14 toe. Als ICE rijdt wordt de 3100 uitgebogen en gaat thv Mas naar het binnenspoor om de 800 niet in de weg te zitten, deze 2 treinen rijden vervolgens gelijktijdig Ut binnen. De 17400 naar Vndc gaat naar 12B als ICE rijdt.
 

10-05-2013 12:48:49
geert
geert
Aha men is er achter gekomen dat de korte kering van de 2800 in Ut niet echt werkt.... Ben wel benieuwd wat de nieuwe spooropstelling wordt dan. Neem aandat de 6100 tussen de 9800 door keert op 18a. 6100 gaat ook stoppen te Utlr. De 9800 niet, alleen als de 6100 niet rijdt. 9800 kan namelijk niet op Utlr stoppen omdat deze kort voor/achter de 2000 zit. Als deze niet rijdt is stoppen geen probleem uiteraard.

Laatst bewerkt door geert op 10-05-2013 12:49
 


10-05-2013 12:57:42
ZJ37
ZJ37
Het korte keren van de 2800 te Ut was nog zo'n beetje hét stokpaardje van de bijsturingsorganisatie, want dat was allemaal geen probleem (was het trouwens ook niet altijd). Maar dat het krap was moest dus eerst in de praktijk bewezen worden...  

10-05-2013 13:03:35
bart84
Moderator
bart84
Quote
geert (vr 10 mei 2013 12:48:49 https://www.somda.nl/forum/13426/p449320/): Aha men is er achter gekomen dat de korte kering van de 2800 in Ut niet echt werkt.... Ben wel benieuwd wat de nieuwe spooropstelling wordt dan. Neem aandat de 6100 tussen de 9800 door keert op 18a. 6100 gaat ook stoppen te Utlr. De 9800 niet, alleen als de 6100 niet rijdt. 9800 kan namelijk niet op Utlr stoppen omdat deze kort voor/achter de 2000 zit. Als deze niet rijdt is stoppen geen probleem uiteraard.

Even voor de zekerheid:
De volgende sprinterseries:
6000 Ut-Tl
6100 Ut-Wd
9800 Ut-Gvc
16000 Ut-Ht.
Worden deze te Ut gekoppeld?
Want anders kan ik bovenstaande verhaal niet verklaren.
De 6100 komt niet te Utlr, wel te Utt.


Mvg. Bart
 

10-05-2013 13:52:04
martw
martw
Ja en nee, deze series zitten deels aan elkaar. De 16000 en de 6000 zitten aan elkaar, net als nu.
De 9800 komt om .25 en .55 aan in Ut en vertrekt er weer om .35 en .05 (keert dus op zichzelf). De 6100 komt om .09 en .39 aan in Ut en vertrekt weer om .50 en .20 (keert dus ook op zichzelf).
En voor alle duidelijkheid: als de 6100 rijdt, stopt de 9800 niet op Utlr. Dit kan niet omdat deze niet eerder weg kan uit Ut (vanwege de 2800 die er vlak voor zit), maar ook niet later (omdat dan de 2000 vlak voorbij Wd mag gaan wachten op de 9800. 's Avonds en in het weekend is er geen losse 2800 op Ut-Gd, dus dan is die ruimte er wel.

Verder heb ik toch zo m'n vraagtekens bij integraal ICM in de 8800. Op Ut-Wd komt ter "compensatie" weliswaar een 6100 op de tijden dat dat nodig is, maar in de spits zit de 8800 op Ledn-Wd ook best wel goed vol. Dat betekent voor dat traject een vrij aanzienlijke achteruitgang in capaciteit, want op Apn-Wd rijdt verder niets en op Ledn-Apn alleen in de spits de 19500, die ook waarschijnlijk niet groter gaat worden.
Dus ik mag hopen dat dit wel zoveel mogelijk ICM in de vorm van 7 (of zelfs 8) bakken gaat worden...

Martijn

Laatst bewerkt door martw op 10-05-2013 13:56


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

10-05-2013 13:55:06
ZJ37
ZJ37
Quote
martw (vr 10 mei 2013 13:52:04 https://www.somda.nl/forum/13426/p449331/): Ja en nee, deze series zitten deels aan elkaar. De 16000 en de 6000 zitten aan elkaar, net als nu.
De 9800 komt om .25 en .55 aan in Ut en vertrekt er weer om .35 en .05 (keert dus op zichzelf). De 6100 komt om .09 en .39 aan in Ut en vertrekt weer om .50 en .10 (keert dus ook op zichzelf).
Om .50 en .20
 

10-05-2013 13:56:13
martw
martw
Ehm ja, dat bedoelde ik ook.%08% Ik pas 't even aan.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

10-05-2013 14:04:43
guuglurg
guuglurg
Quote
martw (vr 10 mei 2013 13:52:04 https://www.somda.nl/forum/13426/p449331/): Dus ik mag hopen dat dit wel zoveel mogelijk ICM in de vorm van 7 (of zelfs 8) bakken gaat worden...
Ik zie nergens 2 HC's op de 8800 staan, wordt waarschijnlijk dus geen 8 bakken meer.
 

10-05-2013 14:18:45
Iceman
Iceman
Quote
guuglurg (vr 10 mei 2013 11:37:28 https://www.somda.nl/forum/13426/p449306/):
-Alleen in, jawel, de 14500 blijft MDDM over (weet niet precies welke, de 14560 in ieder geval)


Als alle DDZ omlopen in de 14500 MDDM worden:
-14523--->1556 met twee stellen.
-14525 twee stellen, in de middag de 14554 en 14560.
-14527/58 zal wel Virm6 blijven en 1529--->14556 ICM7.

Ik durf het overigens bijna niet te vragen, maar is de 4814 nog steeds DDZ en de 4750 nog steeds 1 SGM3?

Laatst bewerkt door Iceman op 10-05-2013 14:41, reden: 4814, 4750


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

10-05-2013 14:50:53
Bert13
Bert13
Na al die maanden zijn ze er vast wel achter dat de 4750 niet af kan met een los drietje. Die 4814... gelukkig gaat de 14500 wel met de broodnodige mDDM's rijden, zullen we maar zeggen.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

10-05-2013 22:49:58
lol
lol
Veranderen de tijden van de 8800 en 9800 ook? Want waarom zou je vanuit Ut de 6100 nemen naar Wd als hij later in Wd arriveert dan de 8800? (6100 vetrek Ut 20, arriveert in Wd om 38. 8800 vetrek Ut 25, arriveert in Wd om 36).
De 8800 haalt in bovenstaand geval de 6100 onderweg in.

Laatst bewerkt door lol op 10-05-2013 22:59


Student HBO-Rechten in Nijmegen. 4 dagen per week Woerden-Nijmegen
 

11-05-2013 00:21:38
oranjebank
oranjebank
Quote
robbertc (vr 10 mei 2013 12:31:12 https://www.somda.nl/forum/13426/p449316/): - Mengpark ICM/IRM in 12500/12700 o.a. omdat deze op elkaar gaan keren in Lw (lange kering), in ieder geval in de dal.
- ICRm blijft de hele dag in de 1900 rijden, omdat vanwege de verbouw van Gvc daar niet meer uitgewisseld kan worden.


Eigenlijk t oude liedje [ nu helaas , ik had liever gehad dat de 12500 ICMm bleef ] . Toen keerden ze in Lw ook opelkaar in de dal met de oude oranje banken.
En super dat ICRm de hele dag blijft rijden. Ha, dan heb ik dus ook weer ICRm kans als ik naar m'n prinsesje ga en om 10 over half 12 wil aankomen ofzo.

En jammer dat mDDM in 1 keer verdwijnt ten zuiden van Amsterdam.
Dan weet ik dat ik samen met m'n prinsesje een keer nog naar A'dam moet gaan om m daar nog te vangen in de zomer. Gelukkig hebben we de 25ste de hele dag DDAR[ mDDM als ze geen DDAR krijgen ] .
 

11-05-2013 00:32:08
ruysdael
ruysdael
Quote
guuglurg (vr 10 mei 2013 11:37:28 https://www.somda.nl/forum/13426/p449306/): -Extra SGMM in 40/47/74/17400:


Waar gaat dat SLT heen?
 

11-05-2013 00:47:20
guuglurg
guuglurg
Naar de 6100 en 28300

Quote
oranjebank (za 11 mei 2013 00:21:38 https://www.somda.nl/forum/13426/p449401/): En jammer dat mDDM in 1 keer verdwijnt ten zuiden van Amsterdam.
Dan weet ik dat ik samen met m'n prinsesje een keer nog naar A'dam moet gaan om m daar nog te vangen in de zomer. Gelukkig hebben we de 25ste de hele dag DDAR[ mDDM als ze geen DDAR krijgen ] .
In 1 keer zal het niet verdwijnen, net zoals nu blijft het nog wel even rondhangen in series die met DDZ rijden (aan het begin van het wijzigingsblad is er meer dan genoeg mDDM dat nog moet worden verbouwd en n(i)et genoeg DDZ)
 

11-05-2013 13:23:05
BGM104
BGM104
Quote
lol (vr 10 mei 2013 22:49:58 https://www.somda.nl/forum/13426/p449395/): Veranderen de tijden van de 8800 en 9800 ook? Want waarom zou je vanuit Ut de 6100 nemen naar Wd als hij later in Wd arriveert dan de 8800? (6100 vetrek Ut 20, arriveert in Wd om 38. 8800 vetrek Ut 25, arriveert in Wd om 36).
De 8800 haalt in bovenstaand geval de 6100 onderweg in.


De 8800 en 9800 blijven liggen zoals ze zijn. Voor de 6100 heb je zo lekker weinig materieel nodig.
 

11-05-2013 13:38:05
guuglurg
guuglurg
Klopt, slechts 2 omlopen (of 4, als de 6100 met 2 stellen rijdt).  

11-05-2013 13:47:54
michaben
michaben
Quote
lol (vr 10 mei 2013 22:49:58 https://www.somda.nl/forum/13426/p449395/): 6100 vetrek Ut 20, arriveert in Wd om 38. 8800 vetrek Ut 25, arriveert in Wd om 36

De 6100 wordt dan flink uitgebogen als deze 4 minuten tijd erbij krijgt (ten opzichte van de 9800) voor slechts een stop extra. Dit terwijl de 9800 en de 8800 slechts een verschil van drie minuten hebben met twee stops verschil.

Laatst bewerkt door michaben op 11-05-2013 13:48
 

11-05-2013 14:08:37
anton_
anton_
verschil is: Voor de 6100 is Wd eindstation. Voor de 9800 moet zo snel mogelijk in Gdg wezen ivm de ic die er achter zit.

Laatst bewerkt door anton_ op 11-05-2013 14:09
 

11-05-2013 15:33:32
guuglurg
guuglurg
Richting Wd scheelt het 2 minuten (:05 Ut-:19 Wd bij 9800, :20 Ut-:36 Wd voor 6100), richting Ut is de reistijd gelijk (:10 Wd-:25 Ut voor de 9800, :24 Wd-:39 Ut voor 6100)  

11-05-2013 16:35:01
treinjoop
treinjoop
Ik geloof dat er in dit wijzigingsblad ook nog niet veel wordt gedaan aan de capaciteit op de Flevolijn. Zou mooi zijn als de volgende keer DDZ instroomt in de 4600 (dubbele stellen in de spits). Het DDZ komt dan uit de 4800 en de 5400, SLT van de 4600 gaat naar de 5800 en het SGMm van de 5800 gaat naar de 4800 en 5400. 12 bakken SLT in de 4300 en 4900 zou ook niet gek zijn. Helaas in de praktijk vaak 8 of 10 bakken.

Voorbeeld:
4300 SLT
4600 DDZ
4800 SGMm
4900 SLT
5400 SGMm
5800 SLT

Wie weet...

Laatst bewerkt door treinjoop op 11-05-2013 16:35, reden: type fout
 

11-05-2013 16:37:47
lol
lol
Quote
guuglurg (za 11 mei 2013 15:33:32 https://www.somda.nl/forum/13426/p449456/): Richting Wd scheelt het 2 minuten (:05 Ut-:19 Wd bij 9800, :20 Ut-:36 Wd voor 6100), richting Ut is de reistijd gelijk (:10 Wd-:25 Ut voor de 9800, :24 Wd-:39 Ut voor 6100)

Dus geen 10 minuten dienst voor Wd, terwijl dat volgens mij wel ooit de bedoeling was. De meeste mensen die in Wd opstappen zullen hierdoor waarschijnlijk gewoon de 8800 en 9800 blijven nemen. En aangezien de 8800 integraal met ICM gaat rijden zal dat in de spits nooit gaan passen.


Student HBO-Rechten in Nijmegen. 4 dagen per week Woerden-Nijmegen
 

11-05-2013 16:44:27
dennistd
dennistd
Als je de keus hebt tussen een trein met voldoende ruimte maar iets langer onderweg of een trein die vol staat maar sneller is dan wist ik het wel hoor  

11-05-2013 16:48:41
Joey666
Joey666
12 bakken SLT in de 4900 is erg overdreven.
Behalve dan tussen 07:30/08:45 mogen er dubbele stellen rijden.

Helaas dat daar bijvoorbeeld in de 4900 sneltrein serie geen DDZ rijdt.
Ben nog steeds van mening om daar de DDZ te laten rijden.
Maar dat komt door de kering op de 5700 te Utrecht CS die roet in de eten gooit.
 

11-05-2013 16:50:29
guuglurg
guuglurg
En als ik in Terwijde of Vleuten op de trein sta te wachten, zou de keus tussen IC of sprinter voor mij heel snel gemaakt zijn%08%  

11-05-2013 17:00:23
lol
lol
Haha. Ik vat m. %08%


Student HBO-Rechten in Nijmegen. 4 dagen per week Woerden-Nijmegen
 

11-05-2013 19:00:46
luuk1997
luuk1997
Rond 9 juni zal al het mDDM wel weg zijn. Op 25 mei rijden ze een afscheidsrit.

Laatst bewerkt door luuk1997 op 11-05-2013 19:01
 

11-05-2013 19:38:15
treintim
treintim
Dat is voor DDAR en niet voor MDDM.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


12-05-2013 10:01:43
luuk1997
luuk1997
Oké, maar wat ik dus bedoelde was dat er bij de 44/9600 één omloop weer MAT wordt en de rest DDZ. Dat van MAT weet ik wel maar is dat van DDZ ook waar?

Laatst bewerkt door spiketrain op 12-05-2013 10:05, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

12-05-2013 10:05:28
luuk1997
luuk1997
Quote
guuglurg (vr 10 mei 2013 11:37:28 https://www.somda.nl/forum/13426/p449306/):
-MDDM wordt in 5600 vervangen door DDZ, in 44/9600 1 omloop door MAT (ma-vr de 79617/9617/9622 etc.), de rest door DDZ.


Staat dat op een site dat je dit toevallig weet?
 

12-05-2013 10:06:28
Bert13
Bert13
guuglurg weet echt wel waar hij het over heeft, interne informatie waar wij (nog) niet bij kunnen.

Laatst bewerkt door Bert13 op 12-05-2013 10:07


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

12-05-2013 12:24:20
sik214
sik214
Op een Duitse link, die ik nu even niet 1-2-3 paraat heb, las ik dat een deel van de WRMz's in de IC Berlijn weer worden ingeruild voor Arkimbiz's per 9/6.  

12-05-2013 14:07:51
BGM104
BGM104
Het terugruilen van rijtuig 11 was inderdaad het plan per 9 juni, echter dit is uitgesteld tot eind juli. Alle AR bistro rijtuigen moeten dan weer in de stammen zitten. In de loop van juli zijn IC Berlijn stammen met WR of AR rijtuig te verwachten.

Laatst bewerkt door BGM104 op 12-05-2013 14:11
 

12-05-2013 20:51:29
AgentX
AgentX
Waarom is die tijdelijke vervanging geweest? Revisie?  

12-05-2013 20:53:11
Klaasje
Klaasje
Onstsporende trek-duwsamenstellingen met een restauratierijtuig erin. Die restauratierijtuigen zijn langer dan de andere rijtuigen.  

12-05-2013 21:07:47
b2py
b2py
En aanpassingen aan het emplacement bij Stuttgart zijn bijna afgerond waardoor de Wrmz weer terug kan keren aldaar.  

12-05-2013 21:09:16
Klaasje
Klaasje
Ik begreep dat er ook wat aan de rijtuigen veranderd zou worden.  

12-05-2013 21:46:11
ov_wijzer
ov_wijzer
Quote
guuglurg (za 11 mei 2013 15:33:32 https://www.somda.nl/forum/13426/p449456/): Richting Wd scheelt het 2 minuten (:05 Ut-:19 Wd bij 9800, :20 Ut-:36 Wd voor 6100), richting Ut is de reistijd gelijk (:10 Wd-:25 Ut voor de 9800, :24 Wd-:39 Ut voor 6100)
Wat doet men dan met de cargo paden door Utrecht? Cargopad Ut-Wd is -20 en -50 naar Rtd.....
 

12-05-2013 22:37:37
daniel_ddr
daniel_ddr
Neem aan dat daar de iets langere rijtijd voor de 6100 in zal zitten Paden zitten elkaar alleen op de brug in de weg en die goederentrein zal daar wel iets eerder zijn gezien die al op snelheid is.
Kan de 6100 er mooi achteraan de brug over, die zal daar vrij weinig last van hebben aangezien hij dan toch al zowat weer moet gaan remmen voor Utlr.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

13-05-2013 00:04:46
ruud.h
ruud.h
Mag ik begrijpen dat de 4400 met DDZ wordt gereden

Vriendelijke groet

Laatst bewerkt door ruud.h op 13-05-2013 00:05


ruud.h
 

13-05-2013 00:13:33
SGMm2137
SGMm2137
Ik citeer: 'MDDM wordt in 5600 vervangen door DDZ, in 44/9600 1 omloop door MAT (ma-vr de 79617/9617/9622 etc.), de rest door DDZ.'

Laatst bewerkt door SGMm2137 op 13-05-2013 00:14
 

13-05-2013 08:58:08
guuglurg
guuglurg
Ik bedoel hiermee dat het MDDM in die serie wordt vervangen door Mat 64/DDZ, de bestaande omlopen MAT blijven ook in de 44/9600.  

13-05-2013 10:35:48
broek53
broek53
Quote
Iceman (vr 10 mei 2013 14:18:45 Ik durf het overigens bijna niet te vragen, maar is de 4814 nog steeds DDZ en de 4750 nog steeds 1 SGM3?
Jawel.

Laatst bewerkt door broek53 op 13-05-2013 10:36
 

13-05-2013 10:56:15
Dead_Devil
Dead_Devil
Hmm wat een materiaal wisselingen zeg van het niet slechte SGMM terug naar mat64, mddm & ddar naar nu mat64, ddz. Ik hoop alleen dat ze de treinen langer zouden maken in de 4400  

13-05-2013 12:06:52
Iceman
Iceman
Quote
broek53 (ma 13 mei 2013 10:35:48 https://www.somda.nl/forum/13426/p449637/):
Quote
Iceman (vr 10 mei 2013 14:18:45 Ik durf het overigens bijna niet te vragen, maar is de 4814 nog steeds DDZ en de 4750 nog steeds 1 SGM3?
Jawel.


Triest, maar wel erg voorspelbaar%09%. Excuses voor het stellen van deze retorische vraag.

Laatst bewerkt door Iceman op 13-05-2013 12:09


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

14-05-2013 14:44:08
C-Brian
C-Brian
Geldt dit ook voor de 5600 serie?  

14-05-2013 14:59:33
martijn
martijn
Misschien is het handig je vraag te specificeren of in ieder geval te verklaren wat je met 'dit' bedoelt...  

14-05-2013 15:30:31
dennistd
dennistd
De adviesaanvraag van NS aan het Locov is er ook weer: http://locov.nl/Images/Locov%202013-93035%20Adviesaanvraag%20wijzigingen%20dienstregeling%20per%20juni%202013_tcm311-341786.pdf  

14-05-2013 15:55:04
daniel81
daniel81
De tabelletjes van de 3300 lijken verwisseld te zijn.
Verder gaat men de aansluitingen te Std verbeteren, wat gezien de meldingen hier geen overbodige luxe is.
 

14-05-2013 15:58:58
Klaasje
Klaasje
Wat op zich ook wel verstandig is, zijn die minutenwijzigingen op de Gooilijn.  

14-05-2013 16:11:48
fugazi
fugazi
Inderdaad. Met de 4900 vertrek 28/58 en de 5800 vertrek 00/30 ging laatstgenoemde eigenlijk nooit optijd de deur uit.  

14-05-2013 16:14:14
Klaasje
Klaasje
Opzich kan twee minuten wel.. Als ze de rijweg van de 5800 met een "door" zouden instellen. Maar als de 4900 dan niet rijdt of de 5800 dan te laat is, ligt de overweg zo belachelijk lang dicht.  

14-05-2013 16:41:26
nougo
nougo
Als ik het lees..... gaan we met deze overstapknoop eindelijk weer terug naar overstapvorm die jaren geleden ook al gold (zij het, tussen andere series). Eindelijk !

Grtz, Noud
 


14-05-2013 16:50:22
jorgo
jorgo
Quote
daniel81 (di 14 mei 2013 15:55:04 https://www.somda.nl/forum/13426/p449785/):
Verder gaat men de aansluitingen te Std verbeteren, wat gezien de meldingen hier geen overbodige luxe is.


Een volkomen logisch verhaal (één keer echter schrijft men 6800 waar 6900 bedoeld wordt), dat echter problemen oplost die we hier met zijn allen al zagen aankomen toen de drgl 2013 nog moest ingaan.
Bijvoorbeeld hier https://www.somda.nl/forum/11041/p413623/Dienstregeling+2013%2C+wat+is+waar%3F/
en hier https://www.somda.nl/forum/11041/p426148/Dienstregeling+2013%2C+wat+is+waar%3F/
Anyway, beter ten halve gekeerd...
 

14-05-2013 16:54:57
Klaasje
Klaasje
Aan de andere kant zijn er ook heel veel kanttekeningen door mensen geplaatst bij de krappe dienstregeling op de Gooilijn. Ideaal is het niet maar in de praktijk blijkt het toch behoorlijk robuust te zijn als je kijkt hoe weinig vertraging er uiteindelijk is bij treinen over die lijn. Je kunt dus niet altijd goed van te voren inschatten of het wel of niet goed gaat werken.  

14-05-2013 20:42:10
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
daniel81 (di 14 mei 2013 15:55:04 https://www.somda.nl/forum/13426/p449785/): De tabelletjes van de 3300 lijken verwisseld te zijn.
Da's niet de enige misser in de aanvraag voor wat betreft tijden, men lijkt er ook nog niet helemaal uit of de in te leggen 5788 nu om 0.25 of om 0.26 uur uit Ut vertrekt


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

14-05-2013 21:29:58
zugführer
zugführer
Toevallig was ik afgelopen nacht op Ut en spotte daar de vertrekkende 5788, kon hem in eerste instantie niet vinden (staat niet in de doorkomststaat in somda) maar daarna lukte het via de reisplanner wel bevestiging te krijgen dat het nummer 5788 was.
Ik ben regelmatig rond die tijd op Ut en volgens mij heeft die 5788 gewoon altijd gereden sinds december, dus ik snap niet zo goed waarom die nu opeens in de adviesaanvraag terecht is gekomen.
(En hij vertrekt altijd om 0.25, trouwens )

Laatst bewerkt door zugführer op 14-05-2013 21:30
 

14-05-2013 21:35:57
treinfan
treinfan
Over de gooilijn: het is een relatief kort traject waarop de treinen dicht op elkaar zitten, de intercities maken geen stops over dat gehel traject en er heeft enkele jaren terug seinverdichting plaatsgevonden. Dit scheelt merkbaar op de haalbare capaciteit. Als ik het even vergelijk met het traject (Rtz)-Rtd-Dt is soms te merken dat de seinen daar minder dicht op elkaar staan en de intercities veel stops maken: ik maak daar regelmatig mee dat een intercity op Rlb-Dt ruim meer vertraging oploopt dan die ene minuut rijtijdverschil ten op zichte van de stoptrein.
De gooilijn leent zich dus uitstekend voor krappe dienstregelingen, alleen de krappe opvolging van de 5800 op de 4900 vanaf Hvs richting Ndb werkt niet goed. Ingrijpen van de trdl lijkt mij daar overigens voldoende: de 5800 zou best met geel of geel-6 binnen een minuut na de 4900 kunnen vertrekken vanaf Hvs, maar ook als de 4900 met +1 vertrekt, zie ik dat het sein voor de 5800 bijna altijd in een keer van rood naar groen verspringt.
 

14-05-2013 21:37:08
bart84
Moderator
bart84
De 5788 rijdt al sinds jaar en dag zeg maar. Als je de brief volledig leest, zie je dat de 5788 op dagplan niveau wordt ingelegd. En nu ook in Somda terug te vinden is.

Laatst bewerkt door bart84 op 14-05-2013 21:41


Mvg. Bart
 

14-05-2013 21:37:32
jorgo
jorgo
Overigens typisch dat bij elke tussentijdse wijziging een aantal van dit soort slordigheden wordt hersteld. Er is nogal wat niet doorgevoerd bij aanvang drgl 2013.  

14-05-2013 21:47:50
jacokran
jacokran
De 6100 wordt dus echt een trein voor spek en bonen:
- Op zaterdag rijdt íe niet, terwijl je het winkelend publiek dan juist een kwartierverbinding moet willen bieden.
- De overstap in Woerden op / van de 8800 blijft dus enorm lang.
- Waarschijnlijk gaat de 6100 bij elke dwarszittende scheet opgeheven worden. Reizigers in Utlr zijn dan afhankelijk van de goedheid van NS of er een extra stop van de 9800 geregeld gaat worden.

Ik snap in elk geval nog steeds niet waarom de 8800 niet als echte sprinter gaat rijden. Dan was je van het hele gez*&^$ af geweest.
 

14-05-2013 21:55:57
zugführer
zugführer
Quote
bart84 (di 14 mei 2013 21:37:08 https://www.somda.nl/forum/13426/p449835/): De 5788 rijdt al sinds jaar en dag zeg maar. Als je de brief volledig leest, zie je dat de 5788 op dagplan niveau wordt ingelegd. En nu ook in Somda terug te vinden is.

Dan vraag ik me toch serieus af hoe het mogelijk is dat hij pas bij het derde wijzigingsblad van de nieuwe dienstregeling nieuw ingelegd wordt en daarnaast vind ik dit soort wijzigingen altijd erg apart overkomen in een adviesaanvraag; er wordt nu gesuggereerd dat de NS iets nieuws inlegt terwijl er feitelijk gezien helemaal niks veranderd. De reiziger merkt echt niet of een trein per dagplan ingelegd is...

Fijn dat hij hier weer in de doorkomststaat staat
 

14-05-2013 22:08:24
guuglurg
guuglurg
Quote
jacokran (di 14 mei 2013 21:47:50 https://www.somda.nl/forum/13426/p449840/): Ik snap in elk geval nog steeds niet waarom de 8800 niet als echte sprinter gaat rijden. Dan was je van het hele gez*&^$ af geweest.
Iets met halteafstanden van 7-10 kilometer, waar sprintermaterieel op andere plaatsen beter gebruikt kan worden.

Laatst bewerkt door guuglurg op 14-05-2013 22:08
 

14-05-2013 22:21:21
ZJ37
ZJ37
Laat die gemiddelde halteafstand op Ut-Ledn nu al precies 10 kilometer zijn voor de 8800.  

14-05-2013 22:26:41
Klaasje
Klaasje
Anders omschreven.. Waarom gaat de 8800 niet gewoon extra stoppen? Of daar nu IC-mat of sprinter-mat rijdt.  

14-05-2013 22:29:15
martw
martw
De 8800 haalt op bepaalde tijden een goederentrein in (die om .15 of .45, dus vóór de 2800) langs Wd komt richting Ut en zich tussen Wd en Utlr laat inhalen door de 2800, (1)1700 en 8800 waarna deze doorrijdt naar Ut.
Hierdoor is het buitenspoor niet beschikbaar (Utlr heeft alleen perrons aan de buitensporen). En vlak achter die goederentrein zit de NO al...

Martijn


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

14-05-2013 22:32:24
ZJ37
ZJ37
Zelfs de 2600 Vs-Lls voldoet er maar net aan, met 10,8 km als gemiddelde halte afstand.

De 8800 moet een Intercity blijven, wat je daar tegenwoordig ook onder moge verstaan. Die discussie zal je toch wel blijven houden, á la 4900.

Dienstregeling technisch lijkt het mij ook het meest logisch om de 8800 daar stoppend te laten rijden.
 

14-05-2013 22:42:28
lol
lol
Ik heb een paar maanden geleden in het AD gelezen dat er vanaf 2017 een sprinter Ut-Ledn gaat rijden en de 8800 dan een echte Intercity wordt (dus met alleen een stop in Apn). Dus een kwartierdienst Ut-Ledn.

Laatst bewerkt door lol op 14-05-2013 22:43


Student HBO-Rechten in Nijmegen. 4 dagen per week Woerden-Nijmegen
 

14-05-2013 22:46:37
b2py
b2py
Dan mogen ze echt wel eerst die tweede brug aan gaan leggen over het kanaal..  

15-05-2013 00:11:43
guuglurg
guuglurg
Klinkt op zich niet gek, vertrek zo rond .10/.40 uit Ledn, .37/.07 in Wd en andere kant op .23/.53 uit Wd en .20/.50 in Ledn. Kruisen te Ztww-Ztwo en Bdg met elkaar, met de 8800 op Apn en Wd. Vervolgens achter resp. voor de 2000 ri. Ut. Maar is het nodig hier een kwartiersdienst aan te bieden (alleen voor reizigers Ledn-Apn-Ut dus)?  

15-05-2013 06:08:50
lol
lol
Of het nodig is weet ik niet. Misschien is het reizigersaanbod tegen die tijd wel gegroeid. Er komen ook twee nieuwe stations tussen Apn en Ledn: Hazerswoude-koudekerk en Zoeterwoude-meerburg. Bij Bdg en Apn komen ook een soort wachtsporen voor de sprinters zodat de intercity's de sprinters kunnen inhalen. Dus nog geen volledig dubbelspoor op dit traject.

Laatst bewerkt door lol op 15-05-2013 06:09


Student HBO-Rechten in Nijmegen. 4 dagen per week Woerden-Nijmegen
 

15-05-2013 09:17:25
ZJ37
ZJ37
Maar volgens mij gaat dat allemaal niet op 9 juni al allemaal gebeuren.  

15-05-2013 09:34:08
ari
ari
Quote
jacokran (di 14 mei 2013 21:47:50 https://www.somda.nl/forum/13426/p449840/): De 6100 wordt dus echt een trein voor spek en bonen:
...
Het glas is natuurlijk ook gewoon half vol: voor de meeste reizigers van/naar Vtn en Utt betekent de 6100 een frequentieverdubbeling. In ieder geval één reiziger is er erg blij mee
 

15-05-2013 18:56:41
michaben
michaben
Overigens typisch dat de rijtijd van de 6100 en 9800 van Wd naar Ut gelijk zijn, beide doen er 15 minuten over. Maar voor de 9800 was een stop te Utlr onmogelijk in te plannen, terwijl de 6100 in dezelfde tijd wel een keer meer kan stoppen. Voor de buitenwereld toch een rare situatie. Ik vermoed dat de 9800 dan flink uitgebogen is tussen Utt en Ut, gezien de 9800 nu 8 minuten doet over dit stuk zonder stop en de 6100 er 7 minuten over doet met stop.

Laatst bewerkt door michaben op 15-05-2013 18:57
 

15-05-2013 19:56:37
martw
martw
Dat klopt, de rijtijd van de 9800 is (met name van Wd naar Ut) vrij onrealistisch als je kijkt naar de afstand en de tijd die ervoor staat: Wd-Vtn 4 minuten, Vtn-Utt 3 minuten en Utt-Ut 8 minuten.
Met name het stuk Wd-Vtn is in 4 minuten onmogelijk haalbaar, ik betwijfel of zelfs IC's dat halen (en die hoeven niet af te remmen en op te trekken). In de praktijk gebeurt het dan ook vaak dat de 9800 naar Ut in Vtn en Utt met +2 vertrekt (wat neerkomt op de tijden van DRGL2012, dat is namelijk wél haalbaar) en in Ut weer op tijd is.

Als ik de adviesaanvraag bekijk, krijgt de 6100 dan ook 5 minuten rijtijd op Wd-Vtn, dan 3 minuten voor zowel Vtn-Utt als Utt-Utlr, en 4 minuten voor Utlr-Ut. Dat ziet er in ieder geval al een stukje realistischer (haalbaarder) uit.

Martijn


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

15-05-2013 20:53:51
michaben
michaben
Wd-Vtn is zo'n 8,4 kilometer, op volle vaart met 140km/u kost je dat 3 minuten en 40 seconden. Dat zal de 9800 dan ook inderdaad onmogelijk kunnen halen, zeker aangezien het 4 minuten van vertrektijd tot vertrektijd is (en niet van vertrek tot aankomst). Het lijkt me dat 5 minuten nog krap is, dan moet je echt op de volle 140km/u gaan rijden en vooral niet energiezuinig gaan rijden.

Vtn-Utt in 3 minuten moet wel haalbaar zijn, Utt-Utlr zou in 2,5 minuut moeten kunnen als men halve minuten zou toestaan in rijtijden. Het laatste stuk, Utlr-Ut, is voor de intercity nu 3,5 minuut. De intercity rijdt echter de eerste twee kilometer nog zo'n 130km/u en de sprinter zal vanaf stilstand tot max 80km/u kunnen gaan hier. Dat kost je zo'n 50 seconden extra als sprinter, dus zeg maar 4,5 minuut voor de sprinter Utlr-Ut.

Die tijden optellend kom je inderdaad op een krappe 15 minuten uit, alleen anders verdeeld dan de 9800 nu (Wd-Vtn in 4 minuten kan dus echt niet, terwijl 8 minuten Utt-Ut te veel is). Echter dan zou de 9800 ook gewoon te Utlr moeten kunnen stoppen en voor de 2800 uit blijven. Pas na afronding naar boven op hele minuten heb je een conflict tussen de 9800 en 2800, dat noem ik een bureaucratisch conflict.
 

15-05-2013 21:13:58
daniel81
daniel81
Bij sprinters is het logisch om af te ronden naar beneden.
Als vertrek-vertrek 4 min en 50 seconden is, kun je er beter 4 dan 5 minuten van maken, is immers zonde van die 10 seconden zeker als dat bij elke halte zo is.
Het is een aloude truc om rijtijdspeling zoveel mogelijk aan het eind van de rit in te bouwen. Immers hoe langer je onderweg bent, hoe groter de kans dat je die speling nodig hebt (en als je'm niet nodig hebt, is de reiziger vroeg op de eindbestemming)
 

15-05-2013 21:25:39
michaben
michaben
Wat is eigenlijk de reden dat men de tijden afgerond op minuten wilt hebben? Bij bijvoorbeeld de metro in Rotterdam zijn de tijden afgerond op 15 seconden, wat bij dergelijke drukbereden lijnen met veel stations op korte afstand gewoon noodzakelijk is. Het RandstadSpoor waar Utlr onder valt wordt verkocht als metro-achtig systeem, maar nog met de onhandigheid van een verouderd spoornetwerk. Volgens opgave van ProRail zelf in de overbelastingsverklaring is de theoretische opvolgtijd bij Ut 2 minuten, de 2800 zou in theorie dus nog maximaal een minuut uitgebogen moeten kunnen worden (zeker als de 4 minuten kering eruit is) zonder de (1)1700 in de weg te zitten.  

15-05-2013 21:34:04
SchuurB
SchuurB
Waar zijn de tijden bij de Rotterdamse metro afgerond op 15s, op de vertrekstaten of in de planningssystemen? Dat laatste lijkt me logisch, dat eerste onnodig.  

16-05-2013 12:39:30
C-Brian
C-Brian
Quote
martijn (di 14 mei 2013 14:59:33 https://www.somda.nl/forum/13426/p449777/): Misschien is het handig je vraag te specificeren of in ieder geval te verklaren wat je met 'dit' bedoelt...


Sorry, snap dit forum nog niet zo goed en dacht dat ik een quote plaatste. Opnieuw dan:

Quote
guuglurg (ma 13 mei 2013 08:58:08 https://www.somda.nl/forum/13426/p449624/): Ik bedoel hiermee dat het MDDM in die serie wordt vervangen door Mat 64/DDZ, de bestaande omlopen MAT blijven ook in de 44/9600.


Geldt dit ook voor de 5600 serie of komt daarin alleen DDZ te rijden?
 

16-05-2013 12:48:27
Klaasje
Klaasje
Quote
SchuurB (wo 15 mei 2013 21:34:04 https://www.somda.nl/forum/13426/p449983/): Waar zijn de tijden bij de Rotterdamse metro afgerond op 15s, op de vertrekstaten of in de planningssystemen? Dat laatste lijkt me logisch, dat eerste onnodig.

Waarschijnlijk in de planningssystemen en de communicatie aan het rijdend personeel. Naar reizigers toe kan je beter communiceren met vertrektijden naar beneden afgerond op hele minuten.
 

16-05-2013 14:22:22
guuglurg
guuglurg
Quote
C-Brian (do 16 mei 2013 12:39:30 https://www.somda.nl/forum/13426/p450072/):
Quote
martijn (di 14 mei 2013 14:59:33 https://www.somda.nl/forum/13426/p449777/): Misschien is het handig je vraag te specificeren of in ieder geval te verklaren wat je met 'dit' bedoelt...


Sorry, snap dit forum nog niet zo goed en dacht dat ik een quote plaatste. Opnieuw dan:

Quote
guuglurg (ma 13 mei 2013 08:58:08 https://www.somda.nl/forum/13426/p449624/): Ik bedoel hiermee dat het MDDM in die serie wordt vervangen door Mat 64/DDZ, de bestaande omlopen MAT blijven ook in de 44/9600.


Geldt dit ook voor de 5600 serie of komt daarin alleen DDZ te rijden?
Eerste post nog ff doorlezen
 

16-05-2013 15:27:23
michaben
michaben
De wijzigingen lijken verwerkt te zijn in de reisplanner. Als de logica achter de perronsporen te Rtd en Ut nog hetzelfde is lijkt de 500 richting het noorden het met twee stellen te moeten gaan doen in de middag, 559 op di-wo-do met 8 bakken en alleen ma-vr met 9 of meer, 555 en 563 met 7 bakken op ma-do-wo-do. Ik hoop dat dit slechts een andere perronfaselogica is, want dit lijkt me erg krap.

Laatst bewerkt door michaben op 16-05-2013 15:36
 

16-05-2013 15:44:36
daniel81
daniel81
Wijzigingen zijn inderdaad verwerkt: de 1520 vertrekt vanaf Dv, de 1558 en 1560 niet meer.
Ik twijfel nog wel hoe marktconform de aanpassingen zijn. De 1558 op Dv-Amf schrappen kan ik me voorstellen, maar ik vermoed dat de 1560 ten oosten van Amf drukker is dan de 1565 straks.
 

16-05-2013 15:49:14
martw
martw
Ik heb ook even gekeken hoe Utlr precies in de planner verweven zit en dat ziet er allemaal dik in orde uit: zo zitten er rond 20.00 uur geen "gaten" in de bediening van het station, wat een mogelijkheid zou zijn als er van het schema van de 6100 op het schema van de 9800 wordt overgeschakeld. Rond die tijd heeft Utlr in beide richtingen eenmalig een soort van kwartiersdienst.
Verder valt mij op dat ook de hele vroege 14000'en naar Rtd niet stoppen op dit station, terwijl deze geen IC's in de weg zitten.

Martijn


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

16-05-2013 17:46:51
lol
lol
Wel vreemd dat de reisplanner de 6100 vanaf Ut naar Wd niet als reisoptie weergeeft. Of zie ik iets over het hoofd?


Student HBO-Rechten in Nijmegen. 4 dagen per week Woerden-Nijmegen
 

16-05-2013 17:53:17
AlbertP
AlbertP
De 8800 haalt de 6100 onderweg in; eerder vertrekken is in de reisplanner alleen een alternatief als je ook eerder aankomt.  

16-05-2013 17:55:31
Bert13
Bert13
Alhoewel dat deels willekeurig gebeurt: plan een reis Asd - Rtd en de Sprinter 4000 zal ook gewoon een optie zijn, terwijl de 2200/2600/Fyra toch echt een stuk(je) sneller zijn.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

16-05-2013 17:56:56
lol
lol
Volgens de reisplanner komen de 8800 en 6100 tegelijk Wd binnen. (.06 en .36).

Quote:AlbertP

Laatst bewerkt door lol op 16-05-2013 17:58


Student HBO-Rechten in Nijmegen. 4 dagen per week Woerden-Nijmegen
 

16-05-2013 18:12:58
BjarneK
BjarneK
Dus heeft het geen zin om de 6100 te pakken, je kan ook de 8800 een paar minuten later in Ut pakken, en dan ben je toch op hetzelfde moment in Wd. Dat is de logica achter het wel/niet weergeven in de reisplanner

Quote
Bert13 (do 16 mei 2013 17:55:31 https://www.somda.nl/forum/13426/p450114/): Alhoewel dat deels willekeurig gebeurt: plan een reis Asd - Rtd en de Sprinter 4000 zal ook gewoon een optie zijn, terwijl de 2200/2600/Fyra toch echt een stuk(je) sneller zijn.

Zelfde logica. Als je de 2200 mist in Asd (.12/.42 Asd -> .23/.53 Rtd), en heeft het zin om de 4000 te pakken (.17/.47 Asd -> .05/.35 Rtd), omdat je dan alsnog 3 minuten eerder bent dan de volgende snelle verbinding, de 2600 (.29/.59 Asd -> .08/.38 Rtd).
Althans, dat is de logica die ik er altijd uit denk te halen

Laatst bewerkt door BjarneK op 16-05-2013 18:17
 

16-05-2013 18:14:56
AlbertP
AlbertP
Dat de 4000 op Asd-Rtd wordt weergegeven is omdat deze niet door de IC wordt ingehaald; als je de 4000 neemt ben je wel langer onderweg, maar je komt alsnog 5 minuten eerder aan dan met de volgende rechtstreekse IC gebeurd zou zijn.
Het kan dus zin hebben om de 4000 te nemen, maar bij de 6100 vs 8800 is dat niet het geval zoals BjarneK al zei.
 

16-05-2013 18:15:25
lol
lol
qua reizigersspreiding zal het wel handig zijn. Maar ik snap de gedachte erachter wel.


Student HBO-Rechten in Nijmegen. 4 dagen per week Woerden-Nijmegen
 

16-05-2013 19:40:47
AgentX
AgentX
Bovendien denk ik dat het aanwezig zijn van een reisadvies Asd-Rtd vv. ook te maken heeft met aantal overstappen: 0.  

17-05-2013 09:53:12
reisthijs
reisthijs
Het aantal overstappen zou meetellen als het er minder zijn dan op de snelste route, en dat is bij de 4000 dus niet het geval. Dit is gewoon het simpele principe van eerder aankomen dan met de volgende IC, het aantal overstappen maakt daarvoor niets uit.

Quote
lol (do 16 mei 2013 17:56:56 https://www.somda.nl/forum/13426/p450115/): Volgens de reisplanner komen de 8800 en 6100 tegelijk Wd binnen. (.06 en .36).
Toch wel een beetje jammer dat hier geen cross-platform overstap geboden kan worden (althans geen officiële).
 

18-05-2013 13:38:13
abcde
abcde
Quote
robbertc (vr 10 mei 2013 12:31:12 https://www.somda.nl/forum/13426/p449316/): - Mengpark ICM/IRM in 12500/12700 o.a. omdat deze op elkaar gaan keren in Lw (lange kering), in ieder geval in de dal.....

Wat is de reden dat er in Lw alleen in de (rustiger) dal op elkaar wordt gekeerd ? In de spits is de kans op vertraging door de drukte toch juist groter, waarbij een lange kering gewenst is ?
 

18-05-2013 13:42:14
b2py
b2py
In de spits is meer materieel nodig en met een korte kering kan een compositie gespaard worden.  

18-05-2013 13:44:55
Klaasje
Klaasje
De materieelomloop wordt zo wel complexer. De kans op problemen na een verstoring dus ook.  

18-05-2013 14:21:07
b2py
b2py
Korte treinen laten afhangen van een 'complexere omloop' lijkt mij niet echt de juiste gedachtegang. De vervoerder dient zijn zaakjes op orde te hebben qua lengte, als dat deels geregeld kan worden met een 'complexere omloop' is het de taak van de vervoerder dat in orde te krijgen.  

18-05-2013 14:24:53
michaben
michaben
Quote
abcde (za 18 mei 2013 13:38:13 https://www.somda.nl/forum/13426/p450333/): Wat is de reden dat er in Lw alleen in de (rustiger) dal op elkaar wordt gekeerd?

Er wordt gewoon de gehele dag op elkaar gekeerd. Er stond ook in ieder geval in de dal, nu de dienstregeling in de reisplanner staat valt op te maken dat ook in de spits de 12500 en 12700 (en 12600) op elkaar keren. Dat wil zeggen: de 12500 komt de gehele dag aan op spoor 4 en vertrekt van spoor 3, en andersom bij de 12700.
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Wijzigingsblad 9 juni 2013
RailWiki.nl