10-06-2019 12:17:32
nohab
nohab
Knap? Nee hoor, is gewoon eigen aan de mens. Op facebook is het echter tot kunst verheven.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

10-06-2019 12:39:50
NDS
NDS
Voor mensen die net als ik niks met facebook te maken willen hebben, het staat ook gewoon op lok-report met een foto erbij; https://www.lok-report.de/news/europa/item/11577-schweden-erster-alstom-lint-auf-der-inlandsbanan-eingetroffen.html

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

10-06-2019 18:17:21
rob46
rob46
Quote
diesels (ma 10 jun 2019 08:45:30 https://www.somda.nl/forum/13382/p706298/): Het zou de 35 moeten zijn
Hoezo Sicco, zou dit de 35 zijn. Het was wel de meest recent gangbare van de vijf.


57 jaar OV-fotografie.
 

11-06-2019 06:37:12
diesels
diesels
Dat was degene die vanwege de door jou genoemde reden als eerste rap opgeknapt zou worden voor presentatie in Zweden volgens de Polen.  


02-12-2019 21:44:21
lex_t
lex_t
Ik vond een filmpje van de ingebruikname bij de Inlandsbanan: https://youtu.be/nWfob5BtMqc  

02-12-2019 22:11:29
treinhobby
treinhobby
Nummer 35 dus (zie 2:21)
Grappig dat ze ook nog de originele Syntus bekleding hebben op de stoelen.
 

02-12-2019 22:46:46
Trainplaza
Trainplaza
Ook grappig om op 0:53 'Extra trein' op het koersbord te zien staan  

03-12-2019 08:40:23
train85
train85
Quote
treinhobby (ma 02 dec 2019 22:11:29 https://www.somda.nl/forum/13382/p716984/): Nummer 35 dus (zie 2:21)
Grappig dat ze ook nog de originele Syntus bekleding hebben op de stoelen.
Wordt op een later moment aangepast met nieuw interieur.
 

03-12-2019 08:55:09
lex_t
lex_t
Volgens opschrift rijdt-ie "fossielvrij". Waar stoken ze mee?  

03-12-2019 08:58:39
yappa
yappa
Quote
lex_t (ma 02 dec 2019 21:44:21 https://www.somda.nl/forum/13382/p716981/): Ik vond een filmpje van de ingebruikname bij de Inlandsbanan: https://youtu.be/nWfob5BtMqc

Ik zie daar bij 1:21 een instaptrede voor de lage perrons, is die origineel of hebben ze die aangepast?
 

03-12-2019 09:42:11
Oldskool
Oldskool
Quote
lex_t (di 03 dec 2019 08:55:09 https://www.somda.nl/forum/13382/p717015/): Volgens opschrift rijdt-ie "fossielvrij". Waar stoken ze mee?
Blauwe diesel.
 

03-12-2019 09:48:20
edje
edje
Quote
yappa (di 03 dec 2019 08:58:39 https://www.somda.nl/forum/13382/p717016/):
Quote
lex_t (ma 02 dec 2019 21:44:21 https://www.somda.nl/forum/13382/p716981/): Ik vond een filmpje van de ingebruikname bij de Inlandsbanan: https://youtu.be/nWfob5BtMqc

Ik zie daar bij 1:21 een instaptrede voor de lage perrons, is die origineel of hebben ze die aangepast?

Zit er al jaren op. Anders was het instappen zo lastig als dat ding ergens op het emplacement stond.
 

03-12-2019 22:10:28
AgentX
AgentX
Op 0:06 zie je aan het UIC nummer dat het treinstel nog in Nederland is ingeschreven.

Quote
95 84 5021 035-5 NL-ITAG
 

03-12-2019 22:14:45
rolandrail
rolandrail
Niets bijzonders bij verkoop tegenwoordig. Overschrijven naar een nieuw land van inzet is niet verplicht en bovendien tegenwoordig een enorme en prijzige papierwinkel.
Nieuw inschrijven is makkelijker en blijkbaar ook interessant voor de diverse goederenwagenverhuurders, er zijn hele series recent geleverde goederenwagenseries die Nederland nooit zien maar er wel geregisteerd zijn.


Rolandrail is verhuist van .net naar .nl
 

03-12-2019 22:45:32
AlbertP
AlbertP
Op 0:53 staat ook nog "Extra trein" in het Nederlands voorop de trein.  

03-12-2019 22:49:46
mvschoon
mvschoon
Zoals Trainplaza bijna exact 24 uur geleden ook meldde  

03-12-2019 22:51:34
AlbertP
AlbertP
Excuus, ik had beter moeten lezen  

04-12-2019 00:32:04
aarclay
aarclay
Op 13 en 14 januari 2020 is Zweden in Rail Away met een dubbele aflevering over de Inlandsbanan op de trajecten: Mora - Östersund - Sorsele en Sorsele – Gällivare.

Wie weet zien we nog wel een LINT rijden.


Quote
rolandrail (di 03 dec 2019 22:14:45 https://www.somda.nl/forum/13382/p717099/):
Nieuw inschrijven is makkelijker en blijkbaar ook interessant voor de diverse goederenwagenverhuurders, er zijn hele series recent geleverde goederenwagenseries die Nederland nooit zien maar er wel geregisteerd zijn.

Is die actuele lijst misschien ergens te zien?

Laatst bewerkt door aarclay op 04-12-2019 00:38


Choo choo.....
 

04-12-2019 01:01:57
thom
thom
Die lijst is het nationaal voertuig register, en dat is niet openlijk toegankelijk.
Dat is ook zo omvangrijk dat je daar niet zelf even een kopie op een website van maakt
 

04-12-2019 19:59:42
aarclay
aarclay
Het ging mij meer om de namen die er ingeschreven staan.

Anyway, al zou die wel openbaar zijn dan was een kopie zo gemaakt. Maar dat is mijn intentie ook niet.

Laatst bewerkt door aarclay op 04-12-2019 20:00


Choo choo.....
 

04-12-2019 20:37:52
thom
thom
Je bedoeld de namen van de voertuighouders als overzicht, ook dat zal een aardige lijst zijn maar ik meen die ergens vaag weleens op het internet gezien te hebben maar waar....  

04-12-2019 20:51:48
edward
edward
Wellicht www.era.europa.eu  

04-12-2019 21:02:27
Henk1619
Henk1619
De meest recente VKM lijst vind je hier:
https://www.era.europa.eu/sites/default/files/registers/docs/iu_vkm_publiclist_117_en.pdf
 

04-12-2019 22:17:29
aarclay
aarclay
Kijk, thanks


Choo choo.....
 

06-12-2019 18:56:45
marvinkok
marvinkok
Voor wie nog rode Twents Lintjes wil platen, niet te lang wachten. In de kerstvakantie worden er minstens 2 van de 3 nog rode stellen verBlauwnet  

07-01-2020 15:19:58
Rob357
Rob357
Is dit gelukt? Welke stellen hebben de Blauwnet bestickering gekregen?  

07-01-2020 15:23:33
FLIRT2525
FLIRT2525
Als ik het goed gezien heb is geen van de in 2019 nog rode stellen blauw gestickerd. In ieder geval heb ik zelf om 13:34 de 43 en 44 zien staan op Zpge, allebei nog rood.

Laatst bewerkt door FLIRT2525 op 07-01-2020 16:30
 

07-01-2020 16:27:19
marvinkok
marvinkok
Operatie blauwnet is mislukt, 40,43 en 44 blijven voorlopig (mede gezien de defecten stand) nog wel even rood...  

07-01-2020 18:08:52
martijn
martijn
Dan maar gelijk een RRReis-jasje  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


17-01-2020 19:00:19
marvinkok
marvinkok
Stel 38 is eindelijk weer terug uit Duitsland van botsschade. Na een powerpack wissel komt deze weer in dienst, en dan zullen ook de laatste rode linten in Winterswijk blauw gemaakt worden.  

04-02-2020 22:14:32
edje
edje
Op dit moment staat stel 43 in Winterswijk bij Transit Oost in de loods om zijn Twents bestickering in te ruilen voor een blauwnet bestickering.
Hierdoor blijft alleen nog stel 44 deze week rood, daarnagaat ook deze laatste rode lint naar Winterswijk voor de nieuwe stickers.
Dus wil je nog een foto maken, wees dan snel.
 

05-02-2020 08:26:22
rob46
rob46
Wanneer is de 40 dan blauw geworden..?


57 jaar OV-fotografie.
 

05-02-2020 11:58:11
marvinkok
marvinkok
Vorige week, maandag naar Winterswijk, vrijdag retour.  

05-02-2020 20:25:15
edward
edward
Quote
marvinkok (vr 17 jan 2020 19:00:19 https://www.somda.nl/forum/13382/p719847/): Stel 38 is eindelijk weer terug uit Duitsland van botsschade. Na een powerpack wissel komt deze weer in dienst, en dan zullen ook de laatste rode linten in Winterswijk blauw gemaakt worden.

Wellicht ergens gemist, maar waar en wanneer heeft de 38 deze botsschade opgelopen?
 

05-02-2020 21:13:09
marvinkok
marvinkok
Vorig jaar tijdens rangeren op de 41 gebotst.  

06-02-2020 08:30:56
mkns
mkns
Vanochtend in 31213 in de nog steeds rode 44 gereden.  

05-11-2020 12:17:16
umbusko
umbusko

Op de railwiki staat onder "Inzet bij Arriva" de 35 als rijdend in de 32200/32300 in drgl 2018, 2019 en 2020, maar deze is in 2019 naar Zweden verhuisd (zie eerder in dit topic). Bovendien moet daar sowieso alleen serie 32300 staan, want de 32200 wordt en werd volledig met GTW gereden.



Laatst bewerkt door umbusko op 05-11-2020 12:19
 

12-02-2021 16:03:15
marvinkok
marvinkok

Keolis Lint nr. 42 wordt vandaag door een ander stel naar Bh gesleept en daar tussen (is de verwachting) 20:00 en 21:00 door een Loc opgehaald voor verder transport naar Alstom Braunschweig.

Daar zal volgende week een begin worden gemaakt met het herstel na de aanrijding met een heftruck bij Mk.

 

12-02-2021 16:59:53
mich
mich
Quote
umbusko (05-11-2020 12:17:16):

Op de railwiki staat onder "Inzet bij Arriva" de 35 als rijdend in de 32200/32300 in drgl 2018, 2019 en 2020, maar deze is in 2019 naar Zweden verhuisd (zie eerder in dit topic). Bovendien moet daar sowieso alleen serie 32300 staan, want de 32200 wordt en werd volledig met GTW gereden.


Niet helemaal juist. Linten zijn ook in de 32200 te zien. Normaal heel af en toe, in pediodes dat de 32300 niet rijdt regelmatig. Dit om de Linten in conditie te houden.

 

12-02-2021 17:38:17
umbusko
umbusko

Interessant, ik reis toch al flink wat jaren over de Maaslijn en heb het zelf nog niet meegemaakt. Maar dat zegt natuurlijk ook niet alles. :) Ik kan me wel een of twee berichten van hier op Somda herinneren, maar dat is al erg lang geleden.

 

12-02-2021 18:16:55
martijn
martijn

Een week alweer om precies te zijn 😉

Zie de opvallende dingen van 5 februari

 

12-02-2021 18:33:18
marvinkok
marvinkok
Quote
marvinkok (12-02-2021 16:03:15):

Keolis Lint nr. 42 wordt vandaag door een ander stel naar Bh gesleept en daar tussen (is de verwachting) 20:00 en 21:00 door een Loc opgehaald voor verder transport naar Alstom Braunschweig.

Daar zal volgende week een begin worden gemaakt met het herstel na de aanrijding met een heftruck bij Mk.


Helaas gaat het transport door mij niet bekende problemen toch niet door... Volgende week poging 3

 

12-02-2021 18:36:46
umbusko
umbusko
Quote
martijn (12-02-2021 18:16:55):

Een week alweer om precies te zijn 😉

Zie de opvallende dingen van 5 februari


Oei, ik moet beter opletten merk ik al. Dat bericht had ik gemist. 😊

 

12-02-2021 19:18:11
mich
mich
Quote
umbusko (12-02-2021 17:38:17):

Interessant, ik reis toch al flink wat jaren over de Maaslijn en heb het zelf nog niet meegemaakt. Maar dat zegt natuurlijk ook niet alles. :) Ik kan me wel een of twee berichten van hier op Somda herinneren, maar dat is al erg lang geleden.


ik werk er ;)

 

12-02-2021 20:26:51
umbusko
umbusko

Ik geloof je ook wel hoor ;) We zijn elkaar vast al wel eens (onbewust) tegengekomen.

 

12-02-2021 22:16:55
tieske05
tieske05

Ik woon er zelfs aan en had 5-2 de lint voor 't eerst in Swalmen achter de lens. Betrof stel 30.

 

24-02-2021 22:35:17
wouterder
wouterder
Quote
marvinkok (12-02-2021 16:03:15):

Keolis Lint nr. 42 wordt vandaag door een ander stel naar Bh gesleept en daar tussen (is de verwachting) 20:00 en 21:00 door een Loc opgehaald voor verder transport naar Alstom Braunschweig.

Daar zal volgende week een begin worden gemaakt met het herstel na de aanrijding met een heftruck bij Mk.


Getuige deze foto op Flickr is het transport een week later op 20-02-2021 alsnog gelukt.



Laatst bewerkt door wouterder op 24-02-2021 22:35
 

25-02-2021 20:18:12
marvinkok
marvinkok

Correct, op Vrijdag tussen de 36 en 38 in naar Bentheim gebracht en daar aan de loc gekoppeld.

Vervolgens op zaterdag rond een uur of 10 in de ochtend vertrokken richting Alstom.

 

07-07-2021 19:55:34
marvinkok
marvinkok

Vandaag is de 42 weer teruggekomen van herstel.

Door 2 Lintjes opgehaald in Bh en naar Hgl gesleept. Na een onderhoudsbeurt zal ie weer in dienst komen.

 

09-01-2024 12:46:03 1
aarclay
aarclay

De vijf LINT'jes voor het Zweedse Inlandsbanan worden nog niet ingezet, meldt RailColor News (paywall) aan de hand van een verklaring van Inlandståg. Inzet van de gemoderniseerde ex-NS dieseltreinstellen zal plaatsvinden vanaf herfst/winter 2024 op de 1,067 km lange route Mora – Gällivare.

“A number of different reasons have led to delays in the project, such as long lead times and component shortages. In the autumn of 2022, a major reassessment was made to clarify the current status of the vehicles. In connection with this, Nederlandse Spoorwegen (NS) was involved, which has extensive experience of the vehicle type in question. Extensive operational tests, checks and evaluations were prioritized and completed, resulting in the discovery of a number of deficiencies.

Today, we know which measures need to be prioritized and we have initiated cooperation with specialized suppliers. Right now we are working on complementary work on the interior and adjusting the electrical installations to ensure the operational reliability of the vehicles. As the vehicles are repaired according to the priority schedule, we will start operational tests and inspections with the aim of putting the vehicles in traffic in the autumn/winter of 2024.”

Volgens de website van de Inlandsbanan heeft de LINT een flinke upgrade (geen paywall) gekregen, met zelfs een bistro erin.

 

30-03-2024 09:03:36 1
ToH
ToH

Arriva LINT 37 heeft als naam "Ridders van het eerste uur" gekregen.

"Vanaf 8 maart rijdt er een trein met de naam ‘De ridders van het eerste uur’ op het Nederlandse spoor. De trein is vernoemd naar 17 dappere machinisten die 25 jaar geleden op de eerste gedecentraliseerde spoorlijn Almelo – Mariënberg gingen rijden. In recordtempo zijn deze buschauffeurs omgeschoold tot machinist. Ze waren daarmee de eerste machinisten die voor een regionale vervoerder de trein gingen rijden."

 

30-03-2024 16:00:45
broek53
broek53

Grappig. Met de bewering dat het de eerste machinisten waren die voor een regionale vervoerder gingen rijden, doet men overigens wel anderhalve eeuw aan spoorgeschiedenis tekort, maar vooruit

 

30-03-2024 16:05:55 1
Xander140
Xander140

Quote
aarclay (09-01-2024 12:46:03):


De vijf LINT'jes voor het Zweedse Inlandsbanan worden nog niet ingezet, meldt RailColor News (paywall) aan de hand van een verklaring van Inlandståg. Inzet van de gemoderniseerde ex-NS dieseltreinstellen zal plaatsvinden vanaf herfst/winter 2024 op de 1,067 km lange route Mora – Gällivare.

“A number of different reasons have led to delays in the project, such as long lead times and component shortages. In the autumn of 2022, a major reassessment was made to clarify the current status of the vehicles. In connection with this, Nederlandse Spoorwegen (NS) was involved, which has extensive experience of the vehicle type in question. Extensive operational tests, checks and evaluations were prioritized and completed, resulting in the discovery of a number of deficiencies.

Today, we know which measures need to be prioritized and we have initiated cooperation with specialized suppliers. Right now we are working on complementary work on the interior and adjusting the electrical installations to ensure the operational reliability of the vehicles. As the vehicles are repaired according to the priority schedule, we will start operational tests and inspections with the aim of putting the vehicles in traffic in the autumn/winter of 2024.”

Volgens de website van de Inlandsbanan heeft de LINT een flinke upgrade (geen paywall) gekregen, met zelfs een bistro erin.



Het is bizar te zien hoe je een trein voor weinig geld toch kunt upgraden naar een veel beter product dan wij in Nederland hadden. Je koopt een trein voor een fractie van de nieuw prijs, deze is nog prima en kleed hem dan zo aan.... Wat doen wij hier fout vraag ik me af?!

 

30-03-2024 19:15:36
treinhobby
treinhobby

Het is natuurlijk ook wat je de nadruk op legt.

In Zweden ligt die veel meer op comfort en hebben ze ook minder reizigers te vervoeren. De Syntus waren echt gemaakt op zoveel mogelijk capaciteit.

Volgens wikipedia.org/ hebben ze in Nederland 8 eerste klas en 130 tweede klas.

De Zweedse stellen hebben 17 eerste klas en maar 61 tweede klas volgens inlandsbanan.se

Dat scheelt toch een hele hoop.

 


30-03-2024 21:33:25
Rsb
Rsb

Afstanden in Zweden zijn natuurlijk ook wat groter. Wel kan je je natuurlijk afvragen in hoeverre de capaciteit zoals die in Nederland werd geboden nodig was en er andere keuzes, lees meer comfort, had kunnen worden geboden

 

31-03-2024 11:48:53
phantom
phantom

Dat hangt denk ik grotendeels af van de wens van de vervoerder.
Als die prioriteit ligt ,bij zoveel mensen als mogelijk met zo weinig mogelijk stellen vervoeren,dan ga je niet voor overbodig extra comfort.
Kan me ook voorstellen,dat als je niet zeker weet of alles gaat lopen zoals gehoopt,en je dus niet weet hoelang de concessie van jouw is,dat je dan enkel gaat voor wat is gevraagd qua eisen aan treinstellen en er geen extra geld in stopt,dat kan nog wel is elders nodig wezen.
Is echter meer de vraag,hoe is men gekomen tot het aantal bestelde stellen,is dat geweest op basis van de toen bekende reizigers aantallen plus wat extra voor groei ?
Of heeft die berekening ergens anders zijn oorsprong ?