31-10-2013 12:43:43
Harrstein
Harrstein
Een van de ArrivaLINTjes staat inmiddels weer op het opstelterrein in Zp. Zag er nog uit als een paar maand geleden (3/4 blauw 1/4 geel).  

31-10-2013 13:02:59
snowie
snowie
Lint-41 stellen 33 + 34 zijn sinds gisteren 30-10-2013 weer terug in NL, inderdaad nog steeds in blauw/gele outfit

Laatst bewerkt door snowie op 31-10-2013 13:03
 

01-11-2013 16:01:45
Harrstein
Harrstein
Gaan de 33 + 34 trouwens in onderhoud bij arriva zelf? of word dit uitbesteed aan Hengelo omdat syntus z'n spul daar ook heeft?  

01-11-2013 16:19:09
broek53
broek53
Als ik een wilde gok zou moeten doen, dan zou ik mijn geld zetten op strukton. daar worden ze immers nu ook al behandeld en verder verbouwd.  


01-11-2013 18:09:51
nickeyboy
nickeyboy
Ze gaan in de eigen werkplaats onderhouden worden in Zutphen  

01-11-2013 18:37:11
dvdhoven
dvdhoven
Strukton is de eigen werkplaats.


Dick van den Hoven
 

01-11-2013 18:58:46
mdj
mdj
Maar dan kunnen ze ook bij Voith in onderhoud gaan, toch?


Bij twijfel: gebruik beton.
 

01-11-2013 19:18:03
sik214
sik214
Quote
broek53 (vr 01 nov 2013 16:19:09 https://www.somda.nl/forum/13382/p473942/): Als ik een wilde gok zou moeten doen, dan zou ik mijn geld zetten op strukton. daar worden ze immers nu ook al behandeld en verder verbouwd.
Ze gaan in onderhoud bij Arriva in Zutphen, op de werkplaatserkenning van Arriva. De Werkplaats van Strukton heeft 2 of 3 eigen Arriva-sporen, waar eigen Arriva personeel het onderhoud doet. Daarbij is er wel een hele innige band met Strukton inzake uitwisselen materiaal, gereedschap (o.a. kuilwielenbank) en personeel.
 

05-11-2013 16:06:59
rob46
rob46
Quote
sik214 (wo 23 okt 2013 21:16:05 https://www.somda.nl/forum/13382/p472513/): De 33 en 34 zijn nu in revisie. Ja, ik weet het, voor Arriva, maar misschien heeft Alstom geen verdere capaciteit.
In dit topic lees ik Alstom/Stendal en zelfs Alstom/Salzgitter (ex.LHB) maar de juiste locatie is Alstom/Braunschweig,waar ik aanvang okt. op bezoek was; zie m'n plaatje in RM 309.

Laatst bewerkt door rob46 op 05-11-2013 16:07


57 jaar OV-fotografie.
 

15-11-2013 11:19:09
Harrstein
Harrstein
Arrivalintjes zagen er trouwen al aardig klaar uit. was er dinsdag al langsgekomen maar toen stonden ze naast de loods.

fototje gemaakt met een fooncamera en door de vieze ruiten van de 37
http://i.imgur.com/diI554w.jpg
 

15-11-2013 15:41:58
KvdLee
KvdLee
He eindelijk af! Op de foto in de Op de Rails staan twee LINT's met beide de achterkant net niet helemaal bestickerd. Waarom was dat?


Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl
 

15-11-2013 15:45:03
dennistd
dennistd
Laswerk aan één kant om een eerste klas in te bouwen, waarbij men bang was dat de stickers zouden smelten  

16-11-2013 16:15:36
dvdhoven
dvdhoven
Hier een iets beter plaatje van de 34 achter het hek. Hierop kun je ook de nieuwe naam Erik Hulzebosch zien: www.dvdhoven.nl/Afbeeldingen/Lint34.jpg


Dick van den Hoven
 

16-11-2013 16:37:22
edje
edje
Ziet er fraai uit, al blijf ik me wel verbazen over het feit dat Arriva speciaal voor Almelo Marienberg twee lintjes wil inzetten. Waarom niet gewoon 2 extra GTW 2/6 stellen.  

16-11-2013 16:57:30
Roy
Roy
Prijskaartje.

Aanschaf kost geld terwijl er nog 2 prima stellen stonden te wachten op een nieuwe bestemming. Zeker met de mooie nieuwe kleur ziet het er goed uit. Daarnaast is het volgens mij vrij gebruikelijk dat personeel over gaat naar de nieuwe concessiehouder. Die zijn dan ook alvast bekend met het materieel.
 

16-11-2013 19:22:12
edje
edje
Personeel is een dagje of 2 inwerken en klaar, dat kan het probleem niet zijn, voor die 2 stellen, moet je wel een compleet magazijn voorraad aan onderdelen bewaren. En voor de verbouwkosten van deze twee linten, kun je volgens mij ook al bijna 1 nieuw stel voor kopen  

16-11-2013 19:33:09
mich
mich
Een nieuwe GTW kost heel wat meer dan een verbouwing  

16-11-2013 20:01:27
timtrein
timtrein
Lint heeft natuurlijk vrij standaard onderdelen, aangezien die dingen ook overal in Duitsland rijden. Arriva/Strukton zal misschien de tien meest slijtende delen wel op voorraad hebben, de rest komt wel per koerier uit Duitsland...  

17-11-2013 10:42:06
waalkade
waalkade
De brandstofkosten, is een oude Lint niet een stuk lichter dan een nieuwe GTW.  

17-11-2013 12:00:03
timtrein
timtrein
GTW 2/6: 71 ton, Lint: 65 ton  

17-11-2013 20:34:40
marciekemp
marciekemp
LINT rijd gemiddeld 1 op 3 tegenover een GTW die gemiddeld 1 op 1 rijd..., dus ook goedkoper in de brandstof dat is zeker  

17-11-2013 22:23:52
mich
mich
Jep een GTW is niet erg zuinig. Als je bekijkt dat je 2 GTW nodig hebt op 1 plan U te vervangen is er zelfs geen verschil tussen die 2%08%  

17-11-2013 22:27:56
marciekemp
marciekemp
Dan is zelfs een U nog zuiniger xd  

18-11-2013 08:26:51
gvttreinen
gvttreinen
Met die accijnsverhogingen (zie ook http://www.gelderlander.nl/regio/achterhoek/geen-treindiensten-opheffen-om-duurdere-rode-diesel-1.4099233?ns_campaign=red_nieuwsbrief&ns_mchannel=email&ns_source=16112013&ns_linkname='Geen-treindiensten-opheffen-om-duurdere-rode-diesel') kan het nog wel een hot item worden, optie voor Arriva: GTW`s vervangen door Linten!  

18-11-2013 10:07:05
marciekemp
marciekemp
Dat is geen optie zijn te weinig linten voor om dat te gaan doen, en nieuwe worden niet meer toegelaten  

18-11-2013 10:38:01
dvdhoven
dvdhoven
Dat is een tikje te kort door de bocht. Bij de Oosterburen worden de komende tijd een hele vloot nieuwe Linten in gebruik genomen. Dus nieuwe Linten kunnen wel degelijk. Het zijn dan Lint54 en Lint81 en geen jakobsdraaistel meer.


Dick van den Hoven
 

18-11-2013 10:54:00
rob46
rob46
Quote
dvdhoven (ma 18 nov 2013 10:38:01 https://www.somda.nl/forum/13382/p476050/): Dat is een tikje te kort door de bocht. Bij de Oosterburen worden de komende tijd een hele vloot nieuwe Linten in gebruik genomen. Dus nieuwe Linten kunnen wel degelijk. Het zijn dan Lint54 en Lint81 en geen jakobsdraaistel meer.
De nieuwe Lint54-stellen staan nog deels in opslag, zie: http://www.flickr.com/photos/rob46/10189837776/


57 jaar OV-fotografie.
 

18-11-2013 11:10:49
Klaasje
Klaasje
Quote
marciekemp (zo 17 nov 2013 20:34:40 https://www.somda.nl/forum/13382/p476006/): LINT rijd gemiddeld 1 op 3 tegenover een GTW die gemiddeld 1 op 1 rijd..., dus ook goedkoper in de brandstof dat is zeker

Reken je dan ook de hogere maximumsnelheid van GTW mee inclusief het feit dat bij een hogere snelheid de lucht- en rolweerstand ook hoger is?
 

18-11-2013 11:19:12
Hoera63
Hoera63
Na de verbouwing kunnen de linten ook gewoon 130 kilometer per uur.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


18-11-2013 11:20:50
marciekemp
marciekemp
Reken dat niet mee, maar de GTW's in de achterhoek rijden gemiddeld 1 op 1 heb ik laatst van een mcn gehoord, dus dan zijn de lintjes een heel stuk zuiniger;)  

18-11-2013 11:21:16
marciekemp
marciekemp
Quote
Hoera63 (ma 18 nov 2013 11:19:12 https://www.somda.nl/forum/13382/p476055/): Na de verbouwing kunnen de linten ook gewoon 130 kilometer per uur.

Kunnen wel mogen niet
 

18-11-2013 11:32:46
mich
mich
Quote
Klaasje (ma 18 nov 2013 11:10:49 https://www.somda.nl/forum/13382/p476054/):
Quote
marciekemp (zo 17 nov 2013 20:34:40 https://www.somda.nl/forum/13382/p476006/): LINT rijd gemiddeld 1 op 3 tegenover een GTW die gemiddeld 1 op 1 rijd..., dus ook goedkoper in de brandstof dat is zeker

Reken je dan ook de hogere maximumsnelheid van GTW mee inclusief het feit dat bij een hogere snelheid de lucht- en rolweerstand ook hoger is?


Een GTW heeft stationair een wat hoog verbruik, doordat de motoren een hoger toerental draaien i.v.m. emissie eisen en er de nodige elektrische apparatuur gevoed moet worden.
 

18-11-2013 12:14:14
rolandrail
rolandrail
Quote
dvdhoven (ma 18 nov 2013 10:38:01 https://www.somda.nl/forum/13382/p476050/): Dat is een tikje te kort door de bocht. Bij de Oosterburen worden de komende tijd een hele vloot nieuwe Linten in gebruik genomen. Dus nieuwe Linten kunnen wel degelijk. Het zijn dan Lint54 en Lint81 en geen jakobsdraaistel meer.
In NL zijne nieuwe Lint's niet meer toegelaten vanwege de onveiligheid bij aanrijdingen/botsingen.
 

18-11-2013 13:21:39
HZwoferink
HZwoferink
Daarom heeft Alstom de kop toch een flinke update gegeven?


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

18-11-2013 14:16:49
sik214
sik214
Quote
rolandrail (ma 18 nov 2013 12:14:14 https://www.somda.nl/forum/13382/p476060/):
Quote
dvdhoven (ma 18 nov 2013 10:38:01 https://www.somda.nl/forum/13382/p476050/): Dat is een tikje te kort door de bocht. Bij de Oosterburen worden de komende tijd een hele vloot nieuwe Linten in gebruik genomen. Dus nieuwe Linten kunnen wel degelijk. Het zijn dan Lint54 en Lint81 en geen jakobsdraaistel meer.
In NL zijne nieuwe Lint's niet meer toegelaten vanwege de onveiligheid bij aanrijdingen/botsingen.
Nieuwbouw-stellen van het type van reeds rijdende Lint'en in Nederland worden niet meer toegelaten door de aangescherpte botsnormen. De nieuwe Lint 54/81 zoals nu in Duitsland wordt uitgeleverd zijn hier (nog) niet toegelaten wegens omdat ze nog nooit toelating hebben gehad hier. Deze kan dus wel worden toegelaten in de toekomst.
 

21-11-2013 17:34:29
Harrstein
Harrstein
Syntus stel 36 doet tegenwoordig ook aan reisinformatie op de LCDtjes.
D'r klopt alleen nog bar weinig van (foto is genomen in Zp).

http://i.imgur.com/T071sWx.jpg
 

21-11-2013 19:04:26
edje
edje
Grappig, om die schermen eindelijk eens in werking te zien, opmerkelijk is ook het logo van Syntus Gelderland, dit omdat de treindienst straks valt onder Syntus Twente  

21-11-2013 19:06:51
phantom
phantom
Hmmm ,ja de trein naar geen dienst,ben benieuwd waar dat ligt %08%
Och zullen we dan maar zeggen,men probeert in elk geval iets,en de kinken in de kabels worden er hopelijk t.z.t. uitgehaald ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

21-11-2013 21:29:36
Amazonous
Amazonous
Systeem denkt dat / gedraagt zicht alsof het een bus is. Ben bang dat dit nog wel wat aanpassingen gaat vereisen voordat het een fatsoenlijk productie-systeem is. Waarschijnlijk is dit een simpele performance test, met als vraagstuk: functioneert het systeem in zoverre dat het de juiste haltes op het juiste moment aangeeft etc. Uiteindelijk heeft ook NSR daar nog steeds moeite mee bij OBIS.

Laatst bewerkt door Amazonous op 22-11-2013 13:49
 

22-11-2013 00:10:55
mren
mren
Ik zag het vorige week ook min of meer werkend; volgorde stations ging wel, de actuele positie ging al wat minder en de tijden klopten vrijwel niet. Maar het begin is er. Geen idee welk stel het was.  

22-11-2013 13:02:28
bnv
bnv
In dit topic nog niet lang zien komen:
De 39 is intussen gereviseerd, en in het rood, weer terug.
Stond vandaag (vr.22.11) in Aml.
 

22-11-2013 22:44:18
stel172
stel172
44 en 39 reden vandaag de dienst Almelo- Mari�nberg. Uiteraard willen wij de mooiste stellen nog even voordat we onze eigen mooie Vechtdal-stellen krijgen. De 39 is het laatste rood teruggekomen stel die nog op deze lijn terecht kan komen. Tegen de tijd dat de volgende klaar is- de 38? en anders de 37- rijden er Arriva Lintjes.
Weet iemand wanneer de 39 teruggekomen is uit Duitsland? Vermoedelijk is het stel namelijk vandaag voor het eerst ingezet en heeft zijn eerste rit daarmee gemaakt op een lijn waar hij niet zal gaan rijden. Helaas lagen er bij de tweede slag al banenschillen en dergelijke op de banken

aanvulling op basis van wat ik gezien heb op 23-11-2013:
37, 38 en een derde gele (moet dus de 35 zijn) reden vandaag nog op Zutphen- Oldenzaal. Is de beschadigde 40 retour gegaan naar Duitsland en wordt er pas na herstel van dit stel een volgende opgestuurd voor renovatie? De 45 niet meer in dienst gezien de afgelopen twee dagen, maar als het goed is komt deze in aanmerking voor ter zijde stelling en niet voor renovatie.

stand van zaken sinds 28-11-2013: 44 en 45 zitten weer op hun stamlijn. Wie dus nog foto's wil maken van de het tijdperk Almelo - Marienberg 2007-2013 moet snel zijn; de laatste week breekt aan en het is niet uitgesloten dat er toch nog weer andere exemplaren opduiken de laatste week.

Laatst bewerkt door stel172 op 29-11-2013 23:16
 

30-11-2013 15:17:04
erikw
erikw
Afgelopen donderdag en vrijdag is de nieuwe bekleding in de 33 & 34 gezet. Morgen gaat de 33 de hele dag proefrijden op Almelo - Marienberg. Maandag en dinsdag worden er nog 2 assen gewisseld bij de 33 . Vorige week zondag tijdens de proefrit van de 33 op Zutphen - Winterswijk is gelijk de WIFI getest.

Laatst bewerkt door erikw op 30-11-2013 15:22
 

30-11-2013 15:57:54
thom
thom
Assen wisselen is toch niet zo bijzonder?

Dat gebeurd vaker dan je denkt hoor, vooral in deze herfsttijd
 

30-11-2013 16:15:52
erikw
erikw
Quote
thom (za 30 nov 2013 15:57:54 https://www.somda.nl/forum/13382/p477587/): Assen wisselen is toch niet zo bijzonder?

Dat gebeurd vaker dan je denkt hoor, vooral in deze herfsttijd


Oeps ik zie nu pas dat die smiley er tussen staat, die is er denk ik per ongeluk in gekomen.
Maar idd het is er de tijd van het jaar voor wisselen/draaien.
 

30-11-2013 23:16:53
stel172
stel172
Hieruit begrijp ik: Mooie plaatjes maken van de Arriva 33 en de Syntus 45 morgen? Hoe meer zielen hoe meer vreugd (zie ook de website van Arriva). Wel netjes met zn allen op een fotolijn gaan staan en er samen een gezellig uitje van maken zodat we met trots samen kunnen terugkijken op een historisch moment.

Laatst bewerkt door stel172 op 30-11-2013 23:19
 

01-12-2013 14:13:02
erikw
erikw
Ze hebben de 34 gepakt voor het proefrijden zie ik  

01-12-2013 21:24:50
martijn
martijn
Check te Vriezenveen vandaag: http://martijnvanvulpen.nl/web/index.php/84-geen-categorie/306-foto3  

01-12-2013 23:46:46
nickeyboy
nickeyboy
Ook van mij checks in Da http://www.flickr.com/photos/busentreintk/11160741035/in/photostream/ en Aml http://www.flickr.com/photos/busentreintk/11160800064/in/photostream/  

08-12-2013 00:10:44
dennistd
dennistd
Vanavond hoorde ik van een mcn in Odz dat de 35 en 37 terzijde gaan. De 44 en 45 zijn vanavond naar Zp overgebracht als het goed is. Deze stellen worden net als de 38 nog gereviseerd. Syntus heeft dan 9 stellen voor Zp-Odz, alle omlopen dubbel en dan nog een stel op reserve/onderhoud dus.  

08-12-2013 08:54:31
Dre
Dre
Overigens zijn de rode Lint's, waar in beginsel alleen een gestyleerde versie van het Saksenros op prijkte, inmiddels ook voorzien van de merknaam "Twents" (sinds vandaag eigendom van de Regio Twente) en het logo van Syntus Twente.  

08-12-2013 09:16:17
martijn
martijn
Check op de 39 in Zp gisteren: http://martijnvanvulpen.nl/web/index.php/84-geen-categorie/301-foto2  

17-12-2013 16:33:23
Harrstein
Harrstein
De 43 blerde vandaag rond met andere omroepen, met oa uitstaprichting en de ovchipkaart melding. Systeem vond het alleen wel nodig om het niet aleen voor het station om te roepen maar ook bij het vorige station.
Was trouwens ook de eerste lint die ik tegenkwam met wifi waar je wel op kon en displays die goed updaten.
 

23-12-2013 10:20:46
rob46
rob46
Quote
dennistd (zo 08 dec 2013 00:10:44 https://www.somda.nl/forum/13382/p478539/): Vanavond hoorde ik van een mcn in Odz dat de 35 en 37 terzijde gaan.
Iemand de beide stellen na 8-12 nog ergens gespot ?.


57 jaar OV-fotografie.
 


23-12-2013 12:34:44
Geerrritt
Geerrritt
Stonden afgelopen vrijdag in Hgl.  

23-12-2013 13:16:29
rob46
rob46
Dank, dus inderdaad terzijde.


57 jaar OV-fotografie.
 

23-12-2013 13:30:51
edje
edje
Zullen ze voorlopig niet reserve staan?  

23-12-2013 13:45:03
broek53
broek53
Is er bekend/weet iemand waar de beschadigde 40 hersteld wordt en welk stel ervoor in de plaats dienst doet?  

23-12-2013 16:00:29
dennistd
dennistd
Uit de spots haal ik dat er sinds 8 december maar acht stellen ingezet zijn, te weten de 36, 38, 39 en 41-45.  

29-12-2013 14:03:38
rob46
rob46
Quote
broek53 (ma 23 dec 2013 13:45:03 https://www.somda.nl/forum/13382/p480545/): Is er bekend/weet iemand waar de beschadigde 40 hersteld wordt en welk stel ervoor in de plaats dienst doet?
De 40 is bij Shunter Whz hersteld en vandaag vanuit Whz naar Hgl gesleept.


57 jaar OV-fotografie.
 

31-12-2013 17:57:26
mdj
mdj
en na een beurtje bij NedTrain binnen in de werkplaats te Hengelo, staat het treinstel gdst op de "zandsporen". (achter de 35 en 37, dat wel...)


Bij twijfel: gebruik beton.
 

07-01-2014 18:33:32
Geerrritt
Geerrritt
Vanmiddag stond, ik meen de 35 gezien te hebben, ontdaan van syntus logo's achter de werkplaats te Hgl.

Laatst bewerkt door Geerrritt op 07-01-2014 18:34
 

30-03-2014 00:38:48
stel172
stel172
35 en 37 nog steeds ter zijde in Hengelo zonder Syntus nummers en kenmerken. 38 nog steeds in revisie in Duitsland?; 39 schade herstel waar en sinds?; 44 en 45 ook nog bestemd voor renovatie of blijven deze in de uitvoering die ze voor Almelo Marienberg hadden? Wie kan het een en ander bevestigen? B.v.d.  

30-03-2014 09:49:37
rob46
rob46
De 39 werd op 19-3 door Shunter 203 101 van Zp naar Whz gesleept ivm herstel bij Shunter Whz. De 38 was reeds eind januari bij Alstom locatie Braunschweig in z'n nieuwe outfit gezet.

Laatst bewerkt door rob46 op 30-03-2014 10:00


57 jaar OV-fotografie.
 

30-03-2014 21:05:53
Dre
Dre
Stel 38 heb ik vorige week al gezien in de ochtendspits, samen met een ander stel. Nog zonder de Twents bestickering, maar standaard zoals ze door Braunschweig worden afgeleverd met Twents Ros en de verwijzingen naar 0900-9292 en syntus.nl.

Volgens mij is na het retour komen van stel 38 nu stel 44 naar Duitsland. Die heb ik (als dagelijks reiziger Oldenzaal-Hengelo v.v. i.i.g. de afgelopen anderhalve week niet meer gezien. Stel 45 zal wel volgen nadat stel 44 terug is zodat rond de zomervakantie alle stellen gereviseerd zijn.
 

06-05-2014 07:31:48
Harrstein
Harrstein
De 45 die nog voorzien was van de oude twents bestickering is ontstickerd.
http://i.imgur.com/4S6t4Eo.jpg

Laatst bewerkt door Harrstein op 06-05-2014 07:37
 

12-05-2014 13:07:43
martijn
martijn
Het representatieve stel blijft volgens mij nog wel even rijden. Zag 'm vandaag in Zp met op de zijkant van de neuzen zwarte stickers met het nummer. Daarboven staat bovendien met zwarte letters 'Syntus'. Plaatje: http://www.martijnvanvulpen.nl/web/index.php/84-geen-categorie/301-foto2

Laatst bewerkt door martijn op 12-05-2014 17:03
 

12-05-2014 14:28:39
rob46
rob46
Vandaag kwamen de op 8-12-2013 in Hgl terzijde gestelde 35+37, gesleept door VR 203-1, naar de loods te Amf.

Laatst bewerkt door rob46 op 12-05-2014 14:43


57 jaar OV-fotografie.
 

04-06-2014 12:12:03
marciekemp
marciekemp
Arriva en ook Syntus schijnen grote problemen te hebben omdat er voor hun LINT treinstellen geen of nauwelijks meer onderdelen te krijgen zijn, het einde van de Lintjes lijkt aanstaande....  

04-06-2014 12:42:00
fugazi
fugazi
Quote
marciekemp (wo 04 jun 2014 12:12:03 https://www.somda.nl/forum/13382/p496342/): (...) het einde van de Lintjes lijkt aanstaande....
Dat is wel een heel snelle conclusie.
 

04-06-2014 12:51:41
treinjoop
treinjoop
Er zijn geloof ik ook nog een hoop Lint-41 treinstellen terzijde waar misschien het nodige van gebruikt kan worden.
Daarnaast rijden er ook een hoop Lintjes rond in Duitsland die ook onderhoud nodig hebben. Het kan niet zijn dat die straks ook allemaal uit dienst worden genomen.
Het lijkt mij dus eerder een incidenteel en (ik hoop) geen structureel probleem.


Doe maar gek, want je bent al normaal genoeg.
 

04-06-2014 13:06:37
marciekemp
marciekemp
Het schijnt dat ze Duitsland met de treinstellen hetzelfde probleem hebben;), en ik denk niet dat hst een voorbarige conclussie is, want zonder goede onderdelen kun je gewoon niet rijden, al zou je hier in NL nog wel even een tijdje kunnen plukken van de stellen die in Amf staan  

04-06-2014 13:12:47
thom
thom
Daar zal NSFS niet zo happig op zijn, ze staan daar voor verkoop immers.

En volgens mij gaat het niet on fysieke onderdelen, naar een stukje software en dat pluk je niet zo over.
 

04-06-2014 13:16:32
marciekemp
marciekemp
Niet alleen software ook andere onderdelen die gewoon niet meer te krijgen zijn, en natuurlijk zal NSFSC niet happig op zijn maar aan de andere kant kun je ze nog wel verkopen als er bijna geen onderdelen meer te krijgen zijn? En overigens hebben niet alleen Arriva en Syntus hier last van, zie dit artikel: http://www.spoorpro.nl/materieel/2014/05/27/spoorsector-in-de-problemen-door-tekort-aan-treinonderdelen/

Laatst bewerkt door marciekemp op 04-06-2014 13:17
 

04-06-2014 14:19:03
treinjoop
treinjoop
Misschien is het in het geval van Arriva mogelijk om bij een defecte Lint een GTW uit het Noorden naar Almelo - Marienberg te laten komen? Dan moeten de machinisten voor het rijden met GTW's wel opgeleid zijn natuurlijk. Nog een nadeel is de lange reis vanuit Lw en Gn en dat ook weer terug iedere keer dat er een Lint defect raakt. Maar alles beter dan geen of minder treinen.

Ik ben vast niet de enige die dit bedenkt dus er zal vast een goede reden zijn waarom het niet kan.


Doe maar gek, want je bent al normaal genoeg.
 

04-06-2014 14:57:47
Harrstein
Harrstein
Over wat voor een softwareproblemen moet ik dan denken? het is niet alsof OBD2 autos met bosjes uitvallen. En volledige fabriekshallen draaien op plc systemen waar je van gaat janken als je ze ziet.

Of hebben we het hier over bugs die er niet uitgehaald zijn en wegens verlopen support ook niet gefixt worden?

Dingen als oude windowsversies zouden geen probleem mogen zijn, het zijn immers gesloten systemen zonder interwebs connectie
 

04-06-2014 15:01:48
sfj
En embedded systemen zoals dat worden echt wel langer ondersteund dan een gewone desktop-windowsversie. Zo verloopt de support op NT4 Embedded pas in augustus dit jaar, terwijl dit uit 1996 ofzo komt.

Lage voorraad onderdelen is leuk, maar hadden we dit niet kunnen voorkomen door gewoon afspraken te maken met de fabrikanten? Ik heb tal van Dell-servers onder mijn beheer die ouder zijn dan 8 jaar en Dell kan me nog steeds gewoon onderdelen leveren omdat we dat destijds al hebben afgesproken.

Het gaat vast om andere onderdelen en in andere volumes maar over het algemeen wel hetzelfde probleem?


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

04-06-2014 17:35:27
kleine_man
kleine_man
Het op voorraad houden van goederen kost geld. In een wereld waar just in time is, gaat dat dus mis. De spoorwegen hebben geld bespaard door voorraden van reserve onderdelen te verlagen. Leveranciers spelen handig hierop in door geen reserve onderdelen te leveren wanneer dit contracttechnisch niet verlangd wordt. Ik kan dan ook geen medelijden met arriva hebben dat ze meer moeten uitgeven voor een nieuw camera systeem.  

04-06-2014 17:36:06
broek53
broek53
Vind het wel grappig: Linten helemaal reviseren incl nieuwe motoren en er dan achter komen dat ze niet meer fatsoenlijk op de baan te houden zijn. Overigens geloof ik niet dat het zo'n enorme vaart zal lopen.

Nooit begrepen overigens waarom Arriva voor Alm - Mrb geen GTW's heeft laten komen. Voor Arriva zijn Linten buitenbeentjes en de plannen voor Almelo - Hardenberg zijn zodanig dat GTW's daar beter zouden passen dan Lint (hogere max. Snelheid, snellere aanzet).
 

04-06-2014 17:39:53
kleine_man
kleine_man
Komen die twee linten niet uit een ander potje?  

04-06-2014 19:40:11
mich
mich
Linten zijn een stuk goedkoper dan GTW. Als je ze wil laten rijden is dat uiteraard mogelijk. Onderhoud kost dan alleen wat meer dan gewenst, doordat je met de onderdelen en software op zoek moet naar vervanging of dingen moet aanpassen.  

04-06-2014 21:14:29
bnv
bnv
Zal wel met de concessie eisen te maken hebben gehad dat de Lintjes voldoende acceptabel waren.
Blijkbaar was er geen nieuw materieel vereist en dan kan ik mij voorstellen dat het goedkoper is met lintjes te blijven rijden ook al moeten ze worden opgeknapt (hetgeen geschiedde). Altijd nog goedkoper dan nieuwe GTW's.

Voor het overige zou het toch ook zo kunnen zijn dat de lintjes met verouderde software rijden dat niet meer leverbaar is of waarvan geen onderdelen meer van worden aangemaakt.(voor zover dat überhaupt mogelijk is). De stellen zijn immers al weer meer dan 10 jaar oud en wellicht ook na revisie is de software niet op de nieuwste stand gebracht. Mij is dat laatste verder niet bekend.
 

04-06-2014 21:30:44
edje
edje
Software, de grootste ramp om treinen langdurig op de baan te houden.
Software is na een paar jaar verouderd, terwijl een trein toch minstens 30 jaar mee zou moeten kunnen gaan.
Mat64, ondertusen zo oud als de weg naar Rome, maar het rijdt nog prima. Ouderwetse oerdegelijke techniek, wat simpel te fixen is bij een storing, 1800 net zo.

Het zou pure kapitaalsvernietiging zijn, als een lint aan de kant zou moeten, omdat de software niet meer leverbaar is, waarom dan niet gewoon een verouderde versie herplaatsen? Heeft toch altijd prima gewerkt.
 

04-06-2014 21:54:23
bnv
bnv
Kan dat wel, een verouderde versie herplaatsen?
Zou kunnen dat je bedoelt dat de software uit lintjes die nu aan de kant in Amf staan er uit haalt en hier in plaatst.
Of dat je verouderde software laat leveren, maar dat doet de industrie toch niet meer nu men daar wellicht na bijna 15 jaar niet meer op is ingesteld.
Of bedoel je anders.
 

04-06-2014 22:03:34
edje
edje
NedTrain heeft de software van de lint gewoon op de pc staan. Laptop aan de boordcomputer hangen en je kunt er zo nieuwe software opzetten, niks spannends aan eigenlijk.  

04-06-2014 22:19:02
KvdLee
KvdLee
Zomaar een maffe vraag: Als die Lint altijd heeft gereden op een bepaalde software versie, waarom zijn er dan problemen met exact diezelfde software na een x-aantal jaar? Eens werkend altijd werkend lijkt me wat dat betreft? Of zijn er dingen aan de Lints veranderd die niet in de software zijn doorgevoerd?  

04-06-2014 22:19:44
michaben
michaben
Software verouderd in principe niet. Hardware echter wel, en wanneer software vrij specifiek voor bepaalde hardware geschreven is kan het zijn dat het niet meer werkt op nieuwere hardware (terwijl de oude hardware versleten is en niet meer leverbaar in exact hetzelfde type). De vraag is dan echter of de ontwikkelaar van de software niet nalatig geweest is door de software specifiek voor bepaalde hardware te schrijven, want vaak is dat helemaal niet nodig. Veel softwaresystemen kennen onnodig veel afhankelijkheden van specifieke besturingssystemen en/of hardware. En juist die specifieke afhankelijkheden gaan stuk, waar gebruik gemaakt wordt van standaarden werkt het meestal na 15 jaar nog altijd prima zonder problemen.

Laatst bewerkt door michaben op 04-06-2014 22:20
 

05-06-2014 06:21:36
gvttreinen
gvttreinen
De Linten en ander Light spul zijn niet voor de 30 jaar ontworpen, eerder de helft!  

05-06-2014 09:08:15
hw1969
hw1969
Quote
broek53 (wo 04 jun 2014 17:36:06 https://www.somda.nl/forum/13382/p496380/): Vind het wel grappig: Linten helemaal reviseren incl nieuwe motoren en er dan achter komen dat ze niet meer fatsoenlijk op de baan te houden zijn. Overigens geloof ik niet dat het zo'n enorme vaart zal lopen.

Nooit begrepen overigens waarom Arriva voor Alm - Mrb geen GTW's heeft laten komen. Voor Arriva zijn Linten buitenbeentjes en de plannen voor Almelo - Hardenberg zijn zodanig dat GTW's daar beter zouden passen dan Lint (hogere max. Snelheid, snellere aanzet).


Dat is in de studie voor het doortrekken van Aml-Mrb naar Hdb als optie bestudeerd. Er is uiteindelijk gekozen voor "beperkte" versnellingsmaatregelen (infra) op het baanvak in combinatie met het sluiten van Geerdijk.
 

05-06-2014 09:14:40
dvdhoven
dvdhoven
Quote
michaben (wo 04 jun 2014 22:19:44 https://www.somda.nl/forum/13382/p496408/): Software verouderd in principe niet. Hardware echter wel, en wanneer software vrij specifiek voor bepaalde hardware geschreven is kan het zijn dat het niet meer werkt op nieuwere hardware (terwijl de oude hardware versleten is en niet meer leverbaar in exact hetzelfde type). De vraag is dan echter of de ontwikkelaar van de software niet nalatig geweest is door de software specifiek voor bepaalde hardware te schrijven, want vaak is dat helemaal niet nodig. Veel softwaresystemen kennen onnodig veel afhankelijkheden van specifieke besturingssystemen en/of hardware. En juist die specifieke afhankelijkheden gaan stuk, waar gebruik gemaakt wordt van standaarden werkt het meestal na 15 jaar nog altijd prima zonder problemen.
Als oud ontwikkelaar met ruim 30 jaar automatiseringservaring, vind ik dit betoog toch wel erg kort door de bocht. Software veroudert wel degelijk. Ik heb zelf drie planningsystemen bij NS(R) zien komen en 2 daarvan zien gaan en daarmee ging ook een gigantisch bedrag aan mensjaren in de bittenbak.
En een taal als COBOL bijvoorbeeld is al lang achter de horizon verdwenen. Programmeertalen zijn behoorlijk modegevoelig.
In de beginjaren 80 was er een manier van programmeren, die in ons bedrijf programmeren op de vierkante milimeter werd genoemd. De toenmalige minicomputers hadden zo beperkte resources, dat het zaak was je programma zo te schrijven dat het exact in het geheugen paste.
En ik kan me goed voorstellen dat je voor dedicated besturingssoftware de zelfde strategie hanteert. De ontwikkelingen gaan razendsnel, maar zo'n 10 jaar geleden hadden computers, die voor besturing van apparaten werden gebruikt veel minder resources dan nu en was het zaak je software zodanig te schrijven dat het wel past en nog belangrijker performt! De pest van veel hogere programmeertalen is, dat ze bij zwaardere taken voor geen meter meer performen. En als je je software dicht op de hardware schrijft, kan het zijn dat je een betere performance haalt, dan op enige afstand algemener geschreven. Vooral bij besturingssoftware is performance van levensbelang.
Eén van de problemen van de toelating bij de laatste serie ICE's voor de DB was dat de remsoftware iets te laat reageerde.


Dick van den Hoven
 

05-06-2014 11:29:09
waalkade
waalkade
Nog niet zo heel lang geleden kon je de de bits gewoon tellen op de geheugenkaart.
Toen waren de bits ferriet kraaltjes, en was de bedrading een soort hogere LOOM kunde om weer in 2014 terug te keren.

Laatst bewerkt door waalkade op 05-06-2014 11:30
 

05-06-2014 11:47:08
martijnmet
Moderator
martijnmet
Maar als je een straaljager neemt als bijvoorbeeld de F16. Deze is inmiddels ook al ouder dan de piloten die ze vliegen (30/40 jaar oud). Ze zitten ook vol met complexe systemen/sensoren (wel met mid-life revisies). Ook al komt nu pas het einde voor ze in zicht, ze vliegen nog wel redelijk probleemloos rond.

Waar gaat het dan mis in de spoorwegindustrie? Denken ze minder in lange termijnen als vroeger? Of is het toch een geld kwestie?
 

05-06-2014 12:13:53
thom
thom
Maar die techniek is dus ouder en minder modern, en ik heb het idee hoe moderner hoe korter de standtijd ervan wordt...  

05-06-2014 16:05:56
dvdhoven
dvdhoven
Dat wordt treffend geïllustreerd door de ontwikkelingen bij mobiele telefoons. Een smarphone, die zo'n 2 jaar geleden state of the art was, is nu verouderd.


Dick van den Hoven
 

05-06-2014 17:12:48
broek53
broek53
Quote
hw1969 (do 05 jun 2014 09:08:15 https://www.somda.nl/forum/13382/p496429/):
Quote
broek53 (wo 04 jun 2014 17:36:06 https://www.somda.nl/forum/13382/p496380/): Vind het wel grappig: Linten helemaal reviseren incl nieuwe motoren en er dan achter komen dat ze niet meer fatsoenlijk op de baan te houden zijn. Overigens geloof ik niet dat het zo'n enorme vaart zal lopen.

Nooit begrepen overigens waarom Arriva voor Alm - Mrb geen GTW's heeft laten komen. Voor Arriva zijn Linten buitenbeentjes en de plannen voor Almelo - Hardenberg zijn zodanig dat GTW's daar beter zouden passen dan Lint (hogere max. Snelheid, snellere aanzet).


Dat is in de studie voor het doortrekken van Aml-Mrb naar Hdb als optie bestudeerd. Er is uiteindelijk gekozen voor "beperkte" versnellingsmaatregelen (infra) op het baanvak in combinatie met het sluiten van Geerdijk.
Nou, ik weet heel zeker dat de optie met GTW-rijtijden niet is bestudeerd. Zo "beperkt" zijn die versnellingsmaatregelen nou ook weer niet en daarnaast is het dus een kip-en-ei-verhaal.
 

05-06-2014 17:19:36
Nelis
Nelis
Ook al verouderen systemen snel, dat neemt niet weg dat voor een trein een oud systeem voldoende kan zijn voor een veilige operatie. Het probleem is het uit productie nemen van de benodigde hardware. In principe is de oplossing heel simpel, en dat is een voorraad opbouwen waardoor je zeer veel jaren mee kan zonder opnieuw in te hoeven kopen. Dat is niet zo moeilijk om te realiseren alleen kost dat heel veel geld. En zolang dit geen harde eis is in een consessie zal dit dan ook niet gedaan worden. Kortom ik hoop dat dit een les is voor consessie makers.  

05-06-2014 17:48:46
mdj
mdj
Wat een onzin. Straks moet in het bestek nog geschreven welk type moertje gebruikt worden.

Het is al afgevangen door te eisen dat er genoeg materieel moet zijn om de dagelijkse dienst gereden moet worden.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

05-06-2014 17:51:33
sjoerd
sjoerd
@Nelis: En dan ga je er van uit dat er geen reserveonderdelen zijn ingekocht? Op zeker moment zijn die gewoon op. Of er is al zodanig veel veranderd aan de basis dat de onderdelen die er nog zijn niet meer passen. Ten slotte is NedTrain nu heel blij met enkele extra draaistellen plan V, die van sloopstellen worden gered, terwijl er ooit voldoende reservedraaistellen zijn geweest. Die waren zelfs apart serie-genummerd, per materieelsoort. Op een gegeven moment is het gewoon gedaan met de voorraad en dan is een rijdend treinstel slopen veel goedkoper dan het aanhouden van een grotere voorraad reserveonderdelen.

Laatst bewerkt door sjoerd op 05-06-2014 17:53
 

05-06-2014 18:15:19
daniel81
daniel81
Quote
treinjoop (wo 04 jun 2014 14:19:03 https://www.somda.nl/forum/13382/p496356/): Misschien is het in het geval van Arriva mogelijk om bij een defecte Lint een GTW uit het Noorden naar Almelo - Marienberg te laten komen? Dan moeten de machinisten voor het rijden met GTW's wel opgeleid zijn natuurlijk. Nog een nadeel is de lange reis vanuit Lw en Gn en dat ook weer terug iedere keer dat er een Lint defect raakt. Maar alles beter dan geen of minder treinen.

Ik ben vast niet de enige die dit bedenkt dus er zal vast een goede reden zijn waarom het niet kan.


Arriva zet ook D-GTW's vanuit Zp in en da's een heel stuk dichterbij
Op zich is het vrij gemakkelijk om een GTW op Aml-Mrb in te zetten; als de mcn het materieel niet kent laat je de trein besturen door een GTW-mcn en gaat er een Aml-Mrb-mcn mee voor de wegkennis.
Maar blijkbaar is de boete voor treinuitval lager dan de extra kosten die ermee gemoeid zijn om een GTW in te vliegen.
 

05-06-2014 18:49:11
Nelis
Nelis
Quote
sjoerd (do 05 jun 2014 17:51:33 https://www.somda.nl/forum/13382/p496499/): @Nelis: En dan ga je er van uit dat er geen reserveonderdelen zijn ingekocht? Op zeker moment zijn die gewoon op. Of er is al zodanig veel veranderd aan de basis dat de onderdelen die er nog zijn niet meer passen. Ten slotte is NedTrain nu heel blij met enkele extra draaistellen plan V, die van sloopstellen worden gered, terwijl er ooit voldoende reservedraaistellen zijn geweest. Die waren zelfs apart serie-genummerd, per materieelsoort. Op een gegeven moment is het gewoon gedaan met de voorraad en dan is een rijdend treinstel slopen veel goedkoper dan het aanhouden van een grotere voorraad reserveonderdelen.


Nee ik twijfel niet aan de capaciteiten van NedTrain om onderdelen in te kopen en in voorraad te houden. Dat is het hele punt niet. Het ging mij erom dat dit soort zaken van te voren goed moeten worden afgekaart in bijvoorbeeld concessie eisen. Het zou bijvoorbeeld een groot probleem worden als een middelgrote serie als bij voorbeeld het SLT en SGm niet meer de baan op kan doordat er printplaten niet meer leverbaar zijn. En als het een plaat is die relatief vaak kapot gaat dan is het snel voorbij met het gebruik van sloop/pluk stellen. Vaak is het natuurlijk ook geen onwil van een fabrikant om te leveren maar faillissementen van productiebedrijven van onderdelen die leiden tot dit soort issues.