Werkzaamheden bij Alphen a/d Rijn
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Werkzaamheden
23-04-2013 16:34:02
Lovers83
Lovers83
Voor degenen die benieuwd zijn waarom er nieuw spoor bij Apn wordt aangelegd,
Het is helaas niet voor de felbegeerde spoorverdubbeling in de 8800, maar voor Elektrolux...

%01% Bestemmingsplan gemeente: http://www.alphenaandenrijn.nl/dsresource?type=pdf&objectid=default:7937&versionid=&subobjectname
%01% Bewonersbrief Prorail: http://www.prorail.nl/Publiek/Infraprojecten/ZuidHolland/Rijngouwelijn/Documents/Bewonersbrief%20week%2017%20RGL.pdf

Laatst bewerkt door Lovers83 op 23-04-2013 16:34


Frequent flyer van Apn - Ut v.v. | OBIS Heavy User
 

02-05-2013 18:54:09
Lovers83
Lovers83
Update van de werkzaamheden bij Apn per 02-05-2013:

Het nieuwe stukje rangeerspoor en het verlegde stamspoor is hier duidelijk te zien
%01% http://youtu.be/Ug1OQJr5mqI

Zou er al rekening meegehouden zijn met een evt. spoorverdubbeling voor het baanvak Ledn - Apn?.

Laatst bewerkt door Lovers83 op 02-05-2013 18:56


Frequent flyer van Apn - Ut v.v. | OBIS Heavy User
 

02-05-2013 19:04:14
sfj
Jep dat sowieso, maar het oude spoor lag ook al ver van de hoofdbaan. Verdubbeling heeft op andere plaatsen in het land nu meer prioriteit. Inhaalspoor Hazerswoude voldoet nog ruimschoots aan de behoefte.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

02-05-2013 22:10:23
maigoda
maigoda
Noem dat maar Zoeterwoude. Hazerswoude was de plek waar het inhaalspoor vroeger lag.
Groetjes,
Emiel
 


02-05-2013 22:32:35
sfj
Je hebt gelijk Emiel, ik haal die twee altijd door elkaar!


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

02-05-2013 22:51:45
Lovers83
Lovers83
Het oude stamspoor lag nog voorheen vanaf de eerste overweg bij de Laan der Continenten voor een aantal meters pal naast het hoofdspoor. Nu is er een klein boogje gecreerd vanaf die overweg waarmee het spoor nu aanzienlijk een aantal meters noordwaarts is verschoven. In die 'gap' tussen de sporen is nu idd wel ruimte genoeg gecreerd om de verdubbeling te realiseren. Ben benieuwd wanneer dat er ook echt komt  

02-05-2013 23:29:32
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Dat zal nog wel een hele tijd duren. De verdubbeling is als ik het goed heb in de jaren '80 geschrapt wegens 's Rijks bezuinigingen. Ongeveer tien jaar geleden werd het weer actueel. Toen kwam het idee van een lightrail opzetten. Dat verhaal is inmiddels ook op de lange baan en/of in de ijskast. Aardig detail: destijds zijn de proeftrams op de Electrolux-lijn gereden om ze daar op diepladers te rijden.

De as Utrecht-Leiden heeft in meerdere opzichten last van lage prioriteit. Dat is ook wel te zijn aan Rijksweg 11. Ooit gedacht als autosnelweg van Bodegraven tot Katwijk, uiteindelijk met veel pijn en moeite uitgevoerd als autoweg (met diverse stoplichten) tot aan de A4.

En om mijn verhaal dan met het spoor af te sluiten: zolang de treinen niet frequenter gaan rijden dan eens per half uur, is de huidige infra voldoende. Volgens mij is er meer winst te behalen door eens wat meer aandacht te schenken aan het hogesnelheidswissel bij Zoeterwoude en de spoorbrug in Leiden. Daar is het nog wel eens hommeles.


Met vriendelijke groet, Robin
 

05-06-2013 23:42:41
Lovers83
Lovers83
Spooreiland te Apn is uit het niets onlangs 10 cm opgehoogd. Slechts gedeeltelijk en alléén langs spoor 2, waardoor een erg onhandige richeltje midden op het perron staat.

Goed bedoeld van Prorail, maar niet bepaald reizigersvriendelijk. Zo blijkt maar weer %01% http://www.alphens.nl/nieuws/overig/9648,vrouw-valt-over-drempel-op-station-alphen.html

Laatst bewerkt door Lovers83 op 05-06-2013 23:44


Frequent flyer van Apn - Ut v.v. | OBIS Heavy User
 

06-06-2013 19:43:41
rogier
rogier
Dat is dus gewoon weer een safety issue. In normaal Engels heet dat een tripping hazard. Beetje vreemd dat je als aannemer van Prorail zo onveilig mag ontwerpen en uitvoeren.


Reiziger met hoofdletter R......
 

06-06-2013 21:38:43
jordydl1
jordydl1
is niet heel er veilig, maar is een tijdelijke oplossing, omdat spoor 3 hoger is komen te liggen door werkzaamheden. en men het perron in een helling straten gevaarlijker vond. maar die randen zijn niet voor niks wit geverfd en een mens heeft ogen gekregen om dit te zien. wil ik nog even zeggen dat als er 1 site is die van een mug een olifant kan maken dat alphens.nl is en dat prorail inmiddels opzoek is naar een oplossing.  

06-06-2013 21:55:44
rogier
rogier
Ochja, een gewonde meer of minder maakt niet uit zeker?

Er zijn bedrijven die streven naar NUL ongevallen / gewonden / whatever. Zouden ze bij het spoor ook eens moeten doen.


Reiziger met hoofdletter R......
 

06-06-2013 22:13:25
sjoerd
sjoerd
Nee, helaas kun je niet alle risico's vermijden. Zo hebben we geen recht op een overstromingloze of aardbevingloze woonomgeving. Het lijkt soms wel of ook hier de veiligheidstaliban het leven volledig lam legt. Ook thuis in bed loop je risico en elk dier, ja, ook de mens, is voorzien van alarmsignalering. Gebruik die dan. Dit opstapje in Alphen lijkt me overigens wel vermijdbaar, en voor gehandicapten zou dit morgen nog moeten verdwijnen.  

07-06-2013 00:16:18
alle46
alle46
Als je naar een trein loopt kijk je recht vooruit. Waar is een deur en waar is mijn klasse. Het perron moet dus gewoon vlak zijn.
Het hoogteverschil is over 5 tegels zonder problemen op te vangen.
 

07-06-2013 13:53:46
elizabeth
elizabeth
Even wat tegengas. De opstap die er was de trein in was na verhoging van spoor 2 behoorlijk hoog. Als je moeilijk ter been was of bagage bij je had, had je zowat een trappetje nodig. In Bsk is (of miss was) dat ook zo.


jaapfan.
 

07-06-2013 14:19:02
sjoerd
sjoerd
Het is bekend dat de grondslag in Alphen slecht is. Na 20 meter veenprut vind je pas een stevige laag in de bodem. Als je de perrons verhoogt, kun je moeilijk de rest van de stad ook ophogen. Ergens zul je een tijdelijke voorziening moeten maken.
Alphens eerste stationsgebouw viel immers ook ten prooi aan de verzakkingen.
 

07-06-2013 17:52:58
bogger
bogger
Quote
elizabeth (vr 07 jun 2013 13:53:46 https://www.somda.nl/forum/13347/p453630/): Even wat tegengas. De opstap die er was de trein in was na verhoging van spoor 2 behoorlijk hoog. Als je moeilijk ter been was of bagage bij je had, had je zowat een trappetje nodig. In Bsk is (of miss was) dat ook zo.


Is helaas nog steeds het geval.
Wat me niet helemaal duidelijk is, is waarom ze dat niet tegelijkertijd met de grootschalige werkzaamheden in oktober (dacht ik?) hebben gedaan.

Het perron loopt nog verder af in de richting van Apn, dan is het zelfs voor iemand die goed ter been is een acrobatische opgave om de trein in te komen...