Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Oud stroomlijn materieel

Maandag 15 apr 2013 - 22:07:32
bnv
bnv
In OdR van april een fraai gedetailleerd artikel over (oude) DE III'en die meegereden hebben als tussenbakken in electrische diensten.
En dat allemaal in het jaar 1948.

In dat artikel is sprake van een stel 640. Dit kan ik niet verklaren, want:
- de oorspronkelijke serie betrof drietjes 601-637, in de oorlogsjaren verlengd tot viertjes
- wegens oorlogsschade ed. zijn een flink aantal bakken afgevallen. Wat overbleef is in 1950 hernummerd, voorzover nodig, in een gesloten blok 601-625. Later, in 1953 kwam er een restantenstel op de baan, de 461, bestaaande uit bakken van voormalige 600'en.
- Railwiki spreekt ook over een 640,later vernummerd in de 602. Dat moet in 1950 dan ook gebeurd zijn.(?)

In de oorspronkelijke serie is er nooit een 640 geweest. ook geen 638 en/of 639. Wie weet waar dit stel dan uit bestaan heeft?

Ja natuurlijk, de tijd van mat 36 is al lang voorbij, voorbij de tijd waarin sprake was van een mooi lopende 604 (met donkergroen plakdoek en bruin trijp in de 1e klas tot het eind, een rammelende en stotende 618, en een regelmatig blub-blub-blub doende 611 (wegens onvolkomenheden in de techniek van de schijfremmen).
Maar..................prachtig allemaal, die 640 zegt mij echt niets. Wie wel?

Laatst bewerkt door SleutelMan op Woensdag 29 mei 2013 om 23:59:30, reden: topictitel wat helderder gemaakt

Maandag 15 apr 2013 - 23:30:12
sjoerd
sjoerd
Het voert veel te ver om alle bakwisselingen die in dit mat36 zijn doorgevoerd hier te beschrijven. Na WO II bleven enkele stellen vermist: 602, 615, 617, 620, 624, 632 en nog enkele losse bakken, en werden er enkele (603, 611, 618, 619, 627 en nog wat losse bakken) wegens te grote schade uiteindelijk in 1948 gesloopt. Bijna geen enkel treinstel bestond na de herstellingen nog uit de originele bakken. Bij de C-bak was dat hoe dan ook al niet zo omdat deze niet in bakcodenummervolgorde later was tussengevoegd.
Omdat bij het begin van de herstellingen nog niet duidelijk was wat er allemaal nog zou terugkomen, werd op 1-9-1945 van enkele bruikbare bakken een tijdelijk stel 640 geformeerd uit CDk 607, C 607, Ce 616 en CDk 610. Het week af, want het had twee CDk-bakken, en het miste de Bk. Vandaar het afwijkende nummer. Later in het herstelprogramma werd CDk 610 vervangen door Bk 618. Na nog enkele wisselingen later in het herstelprogramma werd dit treinstel later de nieuwe 602. Uit enkele restanten kwam nog het drietje 461 voort, die de C-bak miste. Hopelijk maakt dit iets duidelijk.

Dinsdag 16 apr 2013 - 07:01:23
Erikvd12
Erikvd12
Twitter erikvandalen2 Youtube berkhofduvedec Flickr 93306820@N07
Ahh, de Concertbak; deze bleef tot zijn afvoer in 1964 of 1966 in de oorspronkelijke kleuren en was in de andere kopbak ook van eerste klasse voorzien.

Dinsdag 16 apr 2013 - 22:26:37
bnv
bnv
Quote
sjoerd (ma 15 apr 2013 23:30:12 www.somda.nl): Het voert veel te ver om alle bakwisselingen die in dit mat36 zijn doorgevoerd hier te beschrijven. Na WO II bleven enkele stellen vermist: 602, 615, 617, 620, 624, 632 en nog enkele losse bakken, en werden er enkele (603, 611, 618, 619, 627 en nog wat losse bakken) wegens te grote schade uiteindelijk in 1948 gesloopt. Bijna geen enkel treinstel bestond na de herstellingen nog uit de originele bakken. Bij de C-bak was dat hoe dan ook al niet zo omdat deze niet in bakcodenummervolgorde later was tussengevoegd.
Omdat bij het begin van de herstellingen nog niet duidelijk was wat er allemaal nog zou terugkomen, werd op 1-9-1945 van enkele bruikbare bakken een tijdelijk stel 640 geformeerd uit CDk 607, C 607, Ce 616 en CDk 610. Het week af, want het had twee CDk-bakken, en het miste de Bk. Vandaar het afwijkende nummer. Later in het herstelprogramma werd CDk 610 vervangen door Bk 618. Na nog enkele wisselingen later in het herstelprogramma werd dit treinstel later de nieuwe 602. Uit enkele restanten kwam nog het drietje 461 voort, die de C-bak miste. Hopelijk maakt dit iets duidelijk.
Dan is dit allemaal duidelijk geworden. Zie het als een soort "parkeernummer" dat toch niet zo lang bestaan kan hebben.Vanaf september 1945 zoals hierboven staat aangegeven tot waarschijnlijk 1950, de vernummering naar 602 in het gesloten blok 601-625.
Wat mij betreft vraagstelling beantwoord.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Woensdag 17 apr 2013 - 00:07:36
taigagaai
Moderator
taigagaai
Flickr taigagaai-83
Interessant stuk om te lezen over die restantenstellen. Er zijn er meerdere geweest, zie ook het Materieel'40.

Voor de Railwiki heb ik destijds gebruik gemaakt uit informatie in het boek over de nadagen van Materieel'36 en Materieel'40. Ik kom daar echter geen 461 in tegen. (Of ik heb er over heen gelezen). De info over de 640 heb ik wel verwerkt op de Railwiki pagina.

Woensdag 17 apr 2013 - 22:12:44
bnv
bnv
Als je bedoelt dat boek van Harry Peters van enkele jaren terug: dat boek gaat alleen over de laatste drie/vier jaar van dit materieel, zo vanaf 1967.Is ook niet zo statistisch maar verhalend-beschrijvend over hun belevenissen.

In OdR is een artikelenreeks over mat 36 gepubliceerd, volgens mij ook van Peter van der Vlist. Dat verscheen in meerdere afleveringen ergens rond 1969-1970.(heb ik niet meer, ik begon dit topic dan ook op grond van mijn geheugen).
Wellicht kan Railwiki nog worden aangevuld met informatie uit die nummers voorzover dat nog niet is opgenomen.

Die 461 sneuvelde al veel eerder, zo rond 1964-1965.

Donderdag 18 apr 2013 - 12:01:51
mvschoon
mvschoon
De gegevens van de OdR-reeks heb ik ooit op papier samengevat maar ik heb het blijkbaar goed verstopt: een korte zoektocht heeft 'm niet boven water gebracht..

En er is de boekenreeks Elektrische Treinen in Nederland van de heren Van Gestel, Van Reems en Tempelman. In deel 1 uit 1992 staat op pagina 147 vermeld dat de 461 bestond uit de CDK 610 + C 613 + Bk 607. Het jaar van afvoer is 1964.

Op dezelfde pagina staat de samenstelling van de 640 vermeld. De bakken die sjoerd eerder noemt kloppen, maar de volgorde van de tussenbakken is net andersom.
Echter, het Railkroniek speciaalnummer 6 uit 1991 van Martin van Oostrom over mat.'35, '36 en '40 is het weer wel eens met sjoerd!

Laatst bewerkt door mvschoon op Donderdag 18 apr 2013 om 12:07:55

Zaterdag 20 apr 2013 - 12:17:40
sjoerd
sjoerd
Ik heb mijn bakkenhistorie er nog eens bijgehaald. De volgorde zou volgens de van NS Materieel en Werkplaatsen uit die tijd afkomstige documenten moeten zijn:
CDk - Ce - C - Bk. De stroomafnemers bevonden zich op de beide koprijtuigen en de Ce had er ook één, zowat midden op het treinstel, als reserve.
De 461 had officieel geen C-bak. De Ce die er tussengeplaatst werd (en die dus een stroomafnemer gehad moet hebben), was echter een ex-C-bak.
De bakcodenummers bij de viertjes waren: CDK 306.xxx, Ce 307.xxx, C 310.xxx, Bk 308.xxx, waar je duidelijk aan kunt zien dat de C-bak later is toegevoegd. Bij de 461 waren dat: CDk 306.010 (uit de 610), Ce 307.039 ex C 310.035 (uit de 629), Bk 308.007 (uit de 607). De opgegeven treinstelnummers moeten worden gelezen als de nummers bij aflevering, aangezien er al spoedig daarna meer is geschoven met bakken dan nu met VIRM gebeurt.
Door enkele ongelukken zijn er twee bakken meer gebouwd bovenop de 37 treinstellen: CDk 306.038 en Ce 307.038. Toen na de herstellingen nog een restje overbleef en er in de 461 een Ce nodig was, werd hiervoor de al veel eerder tot Ce verbouwde Ce 307.039 gebruikt.
Uitwisseling van bakken mat36 met bakken uit de oudere series tweetjes El 211 - 234 of drietjes Eld 401 - 429 was niet mogelijk omdat deze laatste op Jacobsdraaistellen stonden (gemeenschappelijk draaistel onder de geleding).
Ter aanvulling nog: de 640 zou moeten zijn: CDk 306.007 (uit de 607) - Ce 307.016 (uit de 616) - C 310.003 (na de bouw bijgeplaatst in de 607)- CDk 306.010 (uit de 610). Excuus als ik iets heb omgedraaid in de vorige bijdrage.

Laatst bewerkt door sjoerd op Zaterdag 20 apr 2013 om 12:27:35

Maandag 22 apr 2013 - 21:47:45
taigagaai
Moderator
taigagaai
Flickr taigagaai-83
Quote
taigagaai (wo 17 apr 2013 00:07:36 www.somda.nl): Interessant stuk om te lezen over die restantenstellen. Er zijn er meerdere geweest, zie ook het Materieel'40.

Voor de Railwiki heb ik destijds gebruik gemaakt uit informatie in het boek over de nadagen van Materieel'36 en Materieel'40. Ik kom daar echter geen 461 in tegen. (Of ik heb er over heen gelezen). De info over de 640 heb ik wel verwerkt op de Railwiki pagina.
Ik zie nu dat ik de vernummer tabel van www.seinarm.nl heb gebruikt, zonder de tekst er van goed te lezen. Hier staat inderdaad info over de 640 en 461.

Donderdag 25 apr 2013 - 11:01:23
taigagaai
Moderator
taigagaai
Flickr taigagaai-83
Toch leuke materie dit. Op de bovengenoemde site zie ik dat de samenstelling van de 640/602 als volgt is: CDk603 + C607 + Ce616 + Bk620. Is de Bk618 later vervangen door de Bk620?

Donderdag 25 apr 2013 - 11:05:08
bnv
bnv
Geeft OdR in de artikelenreeks uit 1969/1970 nog informatie over alle bakwisselingen? Wellicht geeft dat wat uitsluitsel.

Donderdag 25 apr 2013 - 11:11:22
sfj
sfj
Volgens mij bedoelen jullie de diverse artikelen in OdR 1968 over het Elektrisch Stroomlijnmaterieel van voor de oorlog ? OdR 1968 p 15, 46, 63, 140, 168, 188, 201 (elk wel een paar bladzijden lang).

edit: In OdR 1969/70 zie ik zo niet 123 iets over Mat '36 namelijk, bnv heb ik een pb gestuurd.

Laatst bewerkt door sfj op Donderdag 25 apr 2013 om 11:16:04

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Donderdag 25 apr 2013 - 15:52:18
sjoerd
sjoerd
Quote
bnv (do 25 apr 2013 11:05:08 www.somda.nl): Geeft OdR in de artikelenreeks uit 1969/1970 nog informatie over alle bakwisselingen? Wellicht geeft dat wat uitsluitsel.
Nee, info over de bakwisselingen in OdR zou zo uitgebreid zijn geworden dat het een onleesbaar artikel zou zijn geworden. Zoals ik hierboven al schreef zijn er in het mat36 meer bakwisselingen geweest dan alles bij elkaar in later materieel, en zoals ik ook al schreef reed na de oorlog vrijwel geen enkel treinstel met ook maar één van zijn oorspronkelijke bakken. Sommige bakken hebben in wel acht verschillende treinstellen gereden!
Overigens is er ook in het mat46 en bij de vooroorlogse dieseldrieën veel gewisseld, vaak als gevolg van revisies die gaande waren op het moment dat er een aanrijding plaatsvond.
Op de hierboven genoemde site is vrij veel te vinden over de bakwisselingen, maar als ik het in de snelheid goed heb gezien, staan hierin bij lange na niet alle wisselingen.

Vrijdag 26 apr 2013 - 13:26:50
taigagaai
Moderator
taigagaai
Flickr taigagaai-83
Mijn archief van Op de Rails begint pas in 1980. Oudere exemplaren heb ik helaas niet. Dus ik kan het niet nazien. En over de Bk618/Bk620: Op de genoemde website staat inderdaad dat de 640 vanaf 20-12-1949 met de Bk618 rijdt, welke eerst in de 620 heeft gezeten. Het baknummer komt ook overeen met het van treinstel 620: 308.020.

En gezien de grote hoeveelheid rijtuigbakken dat is weggevoerd, 112, zullen er inderdaad veel bakwisselingen zijn geweest. Degene die ik weet, heb ik of hier uit het forum of van de bovengenoemde website. Dus het zal wel een aardig boekwerk zijn geweest met alle bakwisselingen.

Peter van der Vlist heeft ooit een overzicht gemaakt met alle bakwisselingen bij het mat'46. Dit was aan het begin van de jaren '70 opgesteld en los te bestellen bij de uitgever van Het Openbaar Vervoer.

Vrijdag 26 apr 2013 - 22:52:12
bnv
bnv
Toch ook van dit materieel 36? Of bedoel je mat.36 en niet mat.46? Volgens mij heeft hij veel gebruik gemaakt van gegevens afkomstig uit de verzameling van van Wijck Jurriaanse dat hij na zijn overlijden zou hebben verworven. Die overzichten moeten er volgens mij zijn.

Overigens: (ik zeg dit hiernavolgende even op basis van mijn geheugen), in de laatste jaren van dit materieel, zo vanaf 1965, zijn er bij mijn weten geen bakwisselingen meer geweest. Waarbij de 625 als laatste keurig zijn revisietermijn heeft volgemaakt (revisie Wph Hlm 12.1965, terzijde 12.1969).

Verder is nog over de 619 te vertellen dat deze na afvoer in 1966 in dat jaar als tentoonstellingstrein heeft gefungeerd voor Grasso machinefabriek in Den Bosch en door Nederland gecrosst heeft en wel met drie van de vier bakken.

Vrijdag 26 apr 2013 - 23:28:09
sjoerd
sjoerd
De gegevens waren al bekend lang voor de heer Van Wijck Jurriaanse overleed, zoals ik hierboven al schreef: van de voormalige Dienst van Materieel en Werkplaatsen. Dat is ook de bron van Peter van der Vlist.

Zaterdag 27 apr 2013 - 00:15:41
NVBS-Jong!
NVBS-Jong!
Facebook NVBSJongeren
Quote
taigagaai (vr 26 apr 2013 13:26:50 www.somda.nl): Mijn archief van Op de Rails begint pas in 1980. Oudere exemplaren heb ik helaas niet. Dus ik kan het niet nazien.

Peter van der Vlist heeft ooit een overzicht gemaakt met alle bakwisselingen bij het mat'46. Dit was aan het begin van de jaren '70 opgesteld en los te bestellen bij de uitgever van Het Openbaar Vervoer.
Alle jaargangen Op de Rails en HOV(/RN) liggen zo'n beetje op perron 1 van station Amf in een bibliotheek: nvbs.com
Neem eens een week vrij en kom snuffelen

Neem eens een kijkje op http://www.facebook.com/NVBSJongeren

Zaterdag 27 apr 2013 - 16:44:55
pjkleton
pjkleton
Hallo,
Ik heb in 1960-62 meerdere keren in de 461 gereden. Als Mt SW gingen we er nog wel eens mee van Dordt naar Maassluis.
Het was i.d.d. het Concertgebouw Orkesttreinstel.
Het had in alle (?) bakken de 1e klas wandbekledeing evenals 1e klas banken.
De klasse bordjes aan de buitenwand konden omgedraaid worden en dus of 1e of 2e klas gezet worden.
Als je in het gewone 2e klas deel zat en er kwamen mensen de coupe binnen zag je ze soms schrikken,omdat ze dachten dat ze in de 1e klas waren vanwege bank kleur.
Het was als laatste treinstel donkergroen met aluminiumkleurig dak.
Vr Gr, Peter

Laatst bewerkt door pjkleton op Zaterdag 27 apr 2013 om 16:45:23

Maandag 29 apr 2013 - 23:04:26
bnv
bnv
Railwiki is (nog) niet helemaal compleet zo heb ik gezien.
Ontbreekt: de vernummering van de stellen uit de groep 420-429 die er in 1950 nog waren naar lagere nummers uit 401-419 waar gaten gevallen waren.
Zo bijvoorbeeld: de 257 werd drietje 423 en daarna (volgens mij) 405. In 1966 vervolgens weer 437.
Wellicht kan dit aangevuld worden.(?). Met wellicht nog meer om het verder compleet te maken.

Voor wat betreft het interieur: het donkerbruine trijp in de 1e klas werd verwisseld voor groen in de 50'er jaren aldus Railwiki. Klopt, dat gebeurde vanaf 1958.

Voor wat betreft inzet: in Railwiki staat dat vanaf de 60'er jaren dit oa. reed op Zl-Ah maar dat was hooguit tot 1962-1963 in mijn beleving, de laatste jaren voor wat betreft de viertjes vrijwel uitsluitend op Ut-Amf-Zl, Amf-Asd, Ut-Hvs-Asd. De drietjes op Asd-Hlm-IJmuiden (met een vijfje gekoppeld die doorreed naar Amr).
Verder: kan mij niet voorstellen dat de laatste in 1970 reed op Ut-Brn.(?). Dat gebeurde tweede helft 60'er jaren slechts zeer incidenteel. Hoezo Ut-Brn?

Laatst bewerkt door bnv op Maandag 29 apr 2013 om 23:09:43

Maandag 29 apr 2013 - 23:37:52
sjoerd
sjoerd
Nou, dat is nog wel op te hoesten; het kost geen hele dag om dat te noteren.
De tweetjes 235 t/m 263 waren in volgorde vernummerd toen ze in 1942 werden verlengd met een tussenbak tot de drietjes 401 - 429. Na de oorlog werden vermist: 401, 404, 426 en 428. Niet hersteld werden de 405 (sloop 1947), 410 (sloop 1948), 412 (sloop 1948), 421 (sloop 1947), 425 (sloop 1948) en 427 (sloop 1948). Let wel: de treinstelnummers verdwenen, maar niet altijd de originele bakken hieruit!
Hierna bleven er 29 - 4 - 6 = 19 treinstellen over. De opengevallen plaatsen werden als volgt ingevuld:
429 werd 401, 424 werd 404, 423 werd 405, 422 werd 410, 420 werd 412. Hierdoor was weer een aaneengesloten reeks 401 - 419 ontstaan.
De laatste vernummering was die van de 405, 413, 416 en 418 die vernummerd werden in de 437, 438, 439 en 440. De laatste bleef bewaard als tweetje en was de oorspronkelijke 252.
Alle treinstellen van deze serie waren afgevoerd in september 1968, als laatste de stellen 437 - 440. Dan kunnen ze niet in 1970 nog hebben gereden op Utrecht - Baarn.

Laatst bewerkt door sjoerd op Maandag 29 apr 2013 om 23:41:39

Maandag 29 apr 2013 - 23:43:19
bnv
bnv
Dat was mij allemaal niet onbekend.
Mij ging het slechts om te melden dat Railwiki voor wat dat betreft (nog) niet compleet was.
Waarvan akte.
(wie completeert dat?).

Dinsdag 30 apr 2013 - 10:34:27
sjoerd
sjoerd
Excuus, bnv, dat was niet exact op te maken uit uw vorige bericht. Als ik antwoord kan geven op vragen, doe ik dat graag.

Dinsdag 30 apr 2013 - 21:40:22
bnv
bnv
Met dank, "Sjoerd", maar dat hoeft nou ook weer niet. Zoiets krijg je als je wat langs elkaar heen denkt wat al te menselijk is.
Zonder op Railwiki te kijken plaatste ik de opmerking over de 640, eerder mijn excuus dat ik daar niet eerst op gekeken heb. Is intussen voldoende duidelijk geworden, ook via Railwiki.

Nu we het toch over dit materieel hebben, en ik plaats zo af en toe wat opmerkingen op grond van mijn eigen ervaringen met dit materieel, (bestemd voor de algemeenheid en mocht dit nog niet bekend zijn (?):

1. Soms verschenen er mengvormen van oud interieur en nieuwe beschildering met de gele wing. Mij bekend zijn de stellen 604 en 623 met grote revisiedatum in 1955 die later bij een gewone (tussen)revisie werden overgeschilderd in de "nieuwe" kleuren. Hiermee bleven ze rijden tot het eind.(afvoer eind 60'er jaren).

2. De viertjes kwamen in de stopdienst Amf-Asd met ingang van 1959 waar ze de blokkendozen verdreven die toen doorreden naar Amr.

3. Even een vraag: er zijn stellen die van die houten passepartouts hadden om de foto's die op de kopwanden in het interieur zaten. Waren die oorspronkelijk bij levering eind 30 'er jaren bij alle stellen aangebracht? Zou namelijk kunnen, en bij herstellingen zullen die dan wel verdwenen zijn. Tot aan afvoer van de stellen hadden die wel de 413, 603, 611 en 625.
Zijn er daar nog wat van? Mocht dat zo zijn zou dat mooi passen in de 418 die toch in oorspronkelijke staat teruggebracht moet worden. (of komt die in de staat op het moment van afvoer eind 1968?).

Dinsdag 30 apr 2013 - 21:57:32
taigagaai
Moderator
taigagaai
Flickr taigagaai-83
Quote
NVBS-Jong! (za 27 apr 2013 00:15:41 www.somda.nl):
Quote
taigagaai (vr 26 apr 2013 13:26:50 www.somda.nl): Mijn archief van Op de Rails begint pas in 1980. Oudere exemplaren heb ik helaas niet. Dus ik kan het niet nazien.

Peter van der Vlist heeft ooit een overzicht gemaakt met alle bakwisselingen bij het mat'46. Dit was aan het begin van de jaren '70 opgesteld en los te bestellen bij de uitgever van Het Openbaar Vervoer.
Alle jaargangen Op de Rails en HOV(/RN) liggen zo'n beetje op perron 1 van station Amf in een bibliotheek: nvbs.com
Neem eens een week vrij en kom snuffelen
Ik heb denk ik wel een jaar nodig om alles door te lezen en te gebruiken voor de Railwiki

En over het bijwerken van de Railwiki. Ik ben de afgelopen dagen bezig geweest om informatie van de site van Gerard van der Weerd en die hier is geplaatst te verwerken. Ik heb dit allemaal in een Word document staan. Als ik al deze informatie verwerkt heb, zal ik de pagina verversen. Dat zal een dezer dagen zijn.

Dinsdag 30 apr 2013 - 22:15:42
taigagaai
Moderator
taigagaai
Flickr taigagaai-83
Quote
bnv (di 30 apr 2013 21:40:22 www.somda.nl): Met dank, "Sjoerd", maar dat hoeft nou ook weer niet. Zoiets krijg je als je wat langs elkaar heen denkt wat al te menselijk is.
Zonder op Railwiki te kijken plaatste ik de opmerking over de 640, eerder mijn excuus dat ik daar niet eerst op gekeken heb. Is intussen voldoende duidelijk geworden, ook via Railwiki.
Toen we in 2010 begonnen met de Railwiki lag de bedoeling om in eerste instantie al het hedendaags materieel te gaan 'behandelen'. Door het lezen van oudere jaargangen van Op de Rails en Het Openbaar Vervoer is er van het ouder materieel eerst getracht om zoveel mogelijk revisie data te verkrijgen en te verwerken. In een later stadium zijn er verdere beschrijvingen bijgekomen. De meeste pagina's op de Railwiki zijn ook nog niet compleet. Dit werk gebeurd allemaal op vrijwillige basis. Hierdoor kan het enige tijd duren voordat informatie van Somda of andere bronnen verwerkt is in de Railwiki.

Donderdag 02 mei 2013 - 16:59:34
taigagaai
Moderator
taigagaai
Flickr taigagaai-83
Ik heb zojuist de hele pagina gewijzigd. Aanvullingen en correcties hoor ik graag.

Donderdag 02 mei 2013 - 21:54:57
bnv
bnv
Wat opmerkingen over de tekst:

1. In het gedeelte "technische gegevens" kan de tweede alinea vervallen nu in de derde alinea in het begin dezelfde tekst staat.

2. In het gedeelte "uitvoering" staat dat de lichtere kleur groen met gele snor werd aangebracht in de 60 'er jaren. Dit moet zijn: vanaf 1958. Bij het onderdeel "revisie" en "wijzigingen" staat het er wel/goed.

3. Klasseborden in het gedeelte "uitvoering". Beter is misschien te zeggen dat de 1e klas omgezet werd in 2e klas en de 3e klas werd 2e klas. Dit met ingang van juni 1956.

4. De serie 441-453 had steeds de oude kleur met rode biezen behouden, aldus de tekst. Dit echter met uitzondering van de 448, die had nog een grote revisie in 1959 en de nieuwe uitvoering met gele snor gekregen.

5. Ontbreekt in de tekst bij "uitvoering" het verschil in de serie 401-429 en 441-453 voor wat betreft de tussenbak. De serie 401-429 had een pakwagen gekregen die voorzien was van een rolluik dat geopend kon worden door dit naar boven te trekken.
De serie 441-453 had deze pakwagen niet.
verder op staat het er wel, wellicht handig om het ook hier kort te vermelden

6. Inzet. Eind 50'er jaren naar Noord Holland (Amr). Dit duurde tot 1965 toen deze werden vervangen door het nieuwe Plan T.
Alle stellen waren de laatste jaren in onderhoud aan de Wpl Asd Zaanstraat. Dat verklaart mede de inzet in dit gebied rond Amsterdam.
De drietjes reden gekoppeld met een EL vijfje (801-817,831,832), het drietje naar IJmuiden en het vijfje naar Alkmaar.

7. Zet bij "wijzigingen" dat de 440 weer terug genummerd werd in 252, het nummer dat dit stel had als tweetje in 1938. Verder op komt dit uitgebreid aan de orde, maar een korte vermelding lijkt ook hier zinvol.

8. Jammer dat in het overzicht van 211-263 (nog) niet de vernummeringen zijn opgenomen naar de 400'en. Dat is belangrijker dan de revisiedata die op zich toch niet zo belangrijk zijn, laat staan dat die nog te vinden zijn.

Voor dit moment even dit allemaal. Zie het als een "welgemeend advies", ik bepaal zelf uiteraard niet wat er op Railwiki moet, maar..................succes verder.

Vrijdag 03 mei 2013 - 14:41:14
taigagaai
Moderator
taigagaai
Flickr taigagaai-83
Dank voor je aanvullingen en correcties! Ik vroeg ook niet voor niets om aanvullingen cq correcties. Ik stel dit zeer op prijs. En ze blijven ook welkom in dit topic, want daar is het ook voor. Ik heb ze meegenomen in de verbeteringen die nu online staat.

Twee punten waar ik nog even op wil reageren:

5. Bij de uitvoering heb ik gekozen voor de oorspronkelijke uitvoering bij aflevering. Het verschil tussen de 401 - 429 en 441 - 453 komt bij de verlenging aan bod onder de wijzigingen, verlenging met extra bak.

8. Bij de tabellen met verlengingen staan de nieuwe nummers vet gedrukt. Deze staan in de tweede kolom vermeld. Ik heb er voor gekozen om dit een keer naar voren te laten komen, omdat de paragraaf vernummeringen direct volgt na de paragraaf over de verlengingen. In eerste instantie had ik ook geen revisiedata opgenomen. Alleen de kolommen aflevering, in dienst, ter zijde en sloop(rit) waren opgenomen. Door de reacties hier heb ik twee kolommen met revisie data opgenomen.

Vrijdag 03 mei 2013 - 23:08:31
bnv
bnv
Das mooi, zo wordt het plaatje langzaam compleet gemaakt.
Nog even verder. (welgemeend advies):

1. Schadegevallen in de tweede wereldoorlog: beter is te vermelden: "afvoer wegens oorlogsschade". (wat zuiverder in taal). Anders hoort het geval van de 636 bij Woerden in 1942 daar ook onder en dat is nu eenmaal geen afvoer van die twee bakken wegens oorlogsschade.
Bij de 636 in 1942: laatste zin is niet af (werd op....afgeleverd).
De 619: 11 mei 1940, verblijvende in het Maasstation. (dat Maasstation werd al eerder getroffen voor de grote luchtaanval van 14 mei).

2. Inzet: 2e alinea wat redigeren. Enkele passages zijn beter net iets anders te formuleren ( stuur mij anders even een mail, kunnen we zo nodig overleggen zo je dat wilt)

3. De tussenbakken voor 441-453 werden geleverd rond 1949. Even nagaan of deze werden geplaatst tijdens een grote revisie zoals het er nu staat of dat dit in een aaneengesloten actie werd gedaan. Kunnen de data bij verlenging ook worden ingevuld.
Die data zouden toch ook te vinden moeten zijn voor 401-429 en 601-637 rond 1942. (?).

4. Vernummeringen: in de 1e tabel heb je oorspronkelijk nummer en nieuw nummer omgedraaid. Even herstellen.

5. Afvoer: de oude treinstellen worden vervangen door Plan T en V: dat is slechts gedeeltelijk waar. De eerste T'tjes verschenen in 1964, toen was al een behoorlijk aantal stellen aan de kant, vooral drietjes.
Er staat wel wanneer de laatste drietjes werden afgevoerd maar niet de viertjes. Moet dat er ook niet bij?

6. Afleverdata: de derde kolom "in revisie" staan jaren die eigenlijk onder "aflevering" moeten staan.
Komt het de leesbaarheid niet ten goede als de kolommen van revisiedata vervallen? Die zijn nauwelijks of niet traceerbaar en het voegt zo eigenlijk weinig toe. Er staan er maar twee in en het is lijkt mij weinig waarschijnlijk dat er nog meer boven water komen.

7. Je reactie op mijn punt 5 van de vorige keer: bij uitvoering dan even verwijzen naar wijzigingen (is een kwestie van betere toegankelijkheid).

Tot zover maar weer. Succes.

Zaterdag 04 mei 2013 - 00:31:22
broek53
broek53
Wat de vervanging betreft: voordat plan T en V kwamen, waren het de laatste leveringen mat '54 (gebouwd begin jaren '60) dat mat '36 kwam aflossen.

Laatst bewerkt door broek53 op Zaterdag 04 mei 2013 om 19:31:02

Zaterdag 04 mei 2013 - 10:28:12
pothuize
pothuize
54 Michiel?

adriaan

Zaterdag 04 mei 2013 - 11:17:46
bnv
bnv
Bedoeld wordt wellicht de hondekop tweetjes 371-393 die in 1962 in dienst kwamen. En daarvoor de laatste viertjes uit de serie 761-786 met leverjaren tussen september 1959 (761) en februari 1962 (786).

Laatst bewerkt door bnv op Zaterdag 04 mei 2013 om 11:21:59

Zaterdag 04 mei 2013 - 19:33:31
broek53
broek53
Quote
pothuize (za 04 mei 2013 10:28:12 www.somda.nl): 54 Michiel?
Tsja, dat wilde ik nu juist beweren Aangepast.

Zaterdag 04 mei 2013 - 22:43:52
taigagaai
Moderator
taigagaai
Flickr taigagaai-83
Quote
bnv (vr 03 mei 2013 23:08:31 www.somda.nl): Das mooi, zo wordt het plaatje langzaam compleet gemaakt.
Nog even verder. (welgemeend advies):
1. Ik heb de schadegevallen in de Tweede Wereldoorlog geplaatst onder het kopje afvoer, gevolgen van de Tweede Wereldoorlog. Mij is geen datum bekend van aflevering van de 636, vandaar dat de zin niet volledig is. Ik heb dit bij meerdere treinstellen, locomotieven en rijtuigen gedaan waarvan mij de afleverdatum onbekend is. De datum van 11 mei heb ik bij de 619 toegevoegd.

2. Ik zal je een mail sturen hier over.

3. Ik heb bij de zin "Pas bij de grote herstellingen na de oorlog werden de nieuwe rijtuigen gebouwd" het woord herstellingen aangepast naar schadeherstellingen. Gezien de willekeurigheid van de bakcode nummers van de 441 - 453 ga ik er van uit dat treinstellen niet in volgorde binnen zijn gekomen. Data van plaatsing van de middenrijtuigen ben ik niet tegengekomen op de site van Gerard van der Weerd en in de boeken Elektrische treinen in NL deel 1 en de nadagen van mat'36 en mat'40. Mochten zij bekend zijn (sjoerd?), dan houd ik mij aanbevolen.

4. De kolomtitels zijn omgedraaid.

5. Ik heb bij de afvoer ook de vervanging door Mat'54 toegevoegd. De afvoer van de viertjes heb ik niet online gezien bij Gerard en zal ik later uit de genoemde boeken halen.

6. In eerste instantie had ik geen revisie data bij de afleverdata staan, zie ook mijn reactie van afgelopen vrijdag. Ik heb ze er later wel bijgezet omdat er twee revisie data bekend waren geworden. Mogelijk komen er later nog meer (sjoerd?). Zo niet, dan zal ik overwegen om de genoemde kolommen te verwijderen.

7. Ik heb een laatste alinea toegevoegd naar de wijzingen.

Vrijdag 31 mei 2013 - 21:58:48
taigagaai
Moderator
taigagaai
Flickr taigagaai-83
Naar aanleiding van de vraag over het Materieel'36, ben ik de Railwiki pagina over het Materieel'36 gaan uitbreiden. Nadat ik dat gedaan heb, ben ik ook begonnen met de pagina's over Materieel'34, Materieel'35 en Materieel'40. Ik vond het een beetje onnodig om een voor iedere materieelsoort dat niet meer rijdt een apart topic te openen, dus is van dit topic de titel gewijzigd.

Ik was vorige week bezig met de pagina over het Materieel'34, de dieseldrie. Dit ook naar aanleiding van het artikel in Op de Rails, zoals genoemd in de openingspost. In het boek dieseltreinen in Nederland staat geen omnummertabel van de oorspronkelijke nummers naar de nieuwe nummers vanaf 1950, om zo de gaten in de nummerreeks op te vullen. Op de website www.seinarm.nl staat helaas geen pagina over dit materieel. Volgens mij stond er een aantal jaren geleden in Op de Rails of in RailMagazine nog een artikel over de 27 van het NSM. Weet iemand in welk nummer dit was?

Vrijdag 31 mei 2013 - 22:24:23
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Bedoel je 'De levensloop van de museum-DE3'? Die staat in OdR 1994-10.


Zaterdag 01 jun 2013 - 16:44:05
taigagaai
Moderator
taigagaai
Flickr taigagaai-83
Nee, die bedoel ik niet. Maar dank hier voor, want deze kende ik nog niet. Het was volgens van mij van een aantal jaren terug. In het artikel staat ook een foto dat staat op bladzijde 100 van het boek dieseltreinen in Nederland. Het gaat daarbij om de overbrenging van de ABk 163 + mCD 157 + Bk 163 door locomotief 2283. De foto is gemaakt op 19 oktober 1967 door L.J.P. Albers.

Woensdag 12 jun 2013 - 16:57:27
taigagaai
Moderator
taigagaai
Flickr taigagaai-83
Zojuist heb ik de vernieuwde pagina over het elektrische Materieel'40 online gezet.

Vrijdag 14 jun 2013 - 20:51:29
taigagaai
Moderator
taigagaai
Flickr taigagaai-83
Volgens het foto bijschrift van deze foto www.flickr.com komt treinstel 220 902 in Nederlandse handen. Voor wie geen idee heeft van hoe het treinstel er uit ziet, dit is een foto uit 2001: www.flickr.com

Vrijdag 14 jun 2013 - 21:39:51
lex_t
lex_t
Wat voor rijtuigbak stond nog tot in de jaren '80 bij sloperij Sideron op het voormalige station Berkel? 't Was er een met tweedelige schuifraampjes. Type DE3 of Mat'35.

Vrijdag 14 jun 2013 - 23:41:48
sjoerd
sjoerd
Dat was een kopbak DE III; ik heb er ooit foto's gemaakt. Ik zal kijken of ik toen ook het nummer heb vastgesteld.

Zaterdag 15 jun 2013 - 17:22:18
ns1300
ns1300
Quote
taigagaai (vr 14 jun 2013 20:51:29 somda.nl): Voor wie geen idee heeft van hoe het treinstel er uit ziet, dit is een foto uit 2001: www.flickr.com
Op deze site: www.lipinski.de staan foto's uit 2009, ook van het interieur. Ziet er best goed uit moet ik zeggen.

Woensdag 26 jun 2013 - 21:25:09
taigagaai
Moderator
taigagaai
Flickr taigagaai-83
Ik ben sinds gisteren in het bezit van speciaalnummer 6 van Railkroniek, over het elektrisch stroomlijn materieel '35 '36 en '40. In het 'ten geleide' wordt melding gemaakt van een overzicht naar alle bakwisselingen en vernummeringen bij dit materieel, welke gemaakt is door P.W. van der Vlist. In de geraadpleegde bronnen worden een tweetal jaargangen van Op de Rails genoemd, namelijk 1968 voor het vooroorlogse stroomlijn materieel en 1971 voor het stroomlijn materieel '40. Staan in deze jaargangen alle bakwisselingen en vernummeringen genoemd?

Woensdag 26 jun 2013 - 23:17:22
sjoerd
sjoerd
Nee, die staan niet allemaal in OdR. Ik heb indertijd net als P.W. van der Vlist onderzoek gedaan bij M&W. Dat ze er niet allemaal in staan zal geen verwondering wekken: het wisselen gebeurde nogal eens; en zeker na WOII is er veel gewisseld en doorgewisseld. Wat in OdR staat is vaak de originele situatie, dus na de bouw en de situatie toen de herstelprogramma's waren voltooid. Maar ook daarna is er nog gewisseld. Ook staat er in welke bakken na WO II vermist beleven en welke wegens onherstelbare schade of overtolligheid alsnog zijn afgevoerd.

Laatst bewerkt door sjoerd op Woensdag 26 jun 2013 om 23:17:53

Donderdag 27 jun 2013 - 09:54:26
taigagaai
Moderator
taigagaai
Flickr taigagaai-83
Okee. Dank je. Ik was namelijk zaterdag van plan om in de NVBS winkel op zoek te gaan naar de jaargangen 1968 en 1971 van Op de Rails voor deze bakwisselingen en vernummeringen. Is dit betreffende overzicht van P.W. van der Vlist ergens anders in gepubliceerd? Of heeft iemand dit overzicht en wil die dit voor mij inscannen? Dan kan ik eens kijken of dit bruikbaar is voor de Railwiki.

Donderdag 27 jun 2013 - 16:16:50
sjoerd
sjoerd
Zoals ik al schreef: in OdR staan de belangrijkste zaken wel vermeld, dus de artikelen blijven de moeite waard. Ik ken geen andere publicaties en weet ook niet of de archiefstukken bij HUA nog aanwezig zijn. Ik wil de komende weken best eens kijken wat ik kan aanvullen op Railwiki.

Donderdag 27 jun 2013 - 22:45:55
taigagaai
Moderator
taigagaai
Flickr taigagaai-83
Dan ben ik op het verkeerde been gezet door de zinsnede: "Een overzicht van bakwisselingen en vernummeringen is achterwege gelaten, aangezien de heer P.W. van der Vlist deze destijds reeds uitgebreid heeft besproken (zie onder de geraadpleegde bronnen)." Ik dacht hieruit op te maken dat er een publicatie is geweest van deze bakwisselingen en vernummeringen in Op de Rails, zoals deze in de geraadpleegde bronnen staat vermeld. Dan zal ik alsnog kijken of ik zaterdagmiddag op tijd in Amersfoort kan zijn na de rit met de VSM in het kader van 600 jaar stad Nijkerk.

Zaterdag 03 aug 2013 - 23:09:24
taigagaai
Moderator
taigagaai
Flickr taigagaai-83
Op 22 juli 1972 raakt Pe 929 beschadigd bij een aanrijding in Amsterdam. Het rijtuig raakt beschadigd aan een kopwand. Dit is genoeg om het rijtuig af te voeren en te slopen, ondanks het feit dat het rijtuig 4 maanden eerder na revisie is afgeleverd. In het HOV staan verdere gegevens over deze aanrijding. Wie heeft meer informatie over deze aanrijding?

Maandag 05 aug 2013 - 10:23:41
jorgo
jorgo
Quote
ns1300 (za 15 jun 2013 17:22:18 somda.nl):

Op deze site: www.lipinski.de staan foto's uit 2009, ook van het interieur. Ziet er best goed uit moet ik zeggen.
Daarmee completeert dit treinstel overigens de drie interieurvarianten die de tweede klasse hondekop heeft gekend:
- De Benelux heeft de oude 'asbesthondekop' banken, waarbij de stangen van de bagagerekken langs de zijkant van de rugleuning doorlopen.
- De 386 heeft de iets modernere 'glaswolhondekop'-banken, waarbij de bagagerekken op de hoofdsteunen rusten. Bovendien zijn de zittingen wat dunner.
- De 766 heeft het coachinterieur, zolang als het duurt neem ik aan.

Donderdag 22 aug 2013 - 11:55:41
taigagaai
Moderator
taigagaai
Flickr taigagaai-83
Quote
taigagaai (wo 26 jun 2013 21:25:09 www.somda.nl): Ik ben sinds gisteren in het bezit van speciaalnummer 6 van Railkroniek, over het elektrisch stroomlijn materieel '35 '36 en '40. In het 'ten geleide' wordt melding gemaakt van een overzicht naar alle bakwisselingen en vernummeringen bij dit materieel, welke gemaakt is door P.W. van der Vlist. In de geraadpleegde bronnen worden een tweetal jaargangen van Op de Rails genoemd, namelijk 1968 voor het vooroorlogse stroomlijn materieel en 1971 voor het stroomlijn materieel '40. Staan in deze jaargangen alle bakwisselingen en vernummeringen genoemd?
In het juli nummer van HOV uit 1968 staat een deel van de bakwisselingen van Materieel'46 genoemd. Deze heb ik gebruikt voor een overzicht met bakwisselingen op de betreffende pagina.

Zondag 08 dec 2013 - 00:32:13
taigagaai
Moderator
taigagaai
Flickr taigagaai-83
Ik kom in de boeken een tweetal scenario's tegen voor de afvoer van Materieel '36-IV 604. In HOV van 1968 wordt vermeld dat het treinstel in april 1968 de werkplaats van Haarlem is binnengenomen met een technische storing. Het treinstel wordt hier niet meer van hersteld en wordt medio april terzijde gesteld. Het andere verhaal dat ik las in Materieel '36 en '40, is dat het treinstel op 28 maart 1968 ernstige schade oploopt te Amsterdam Centraal. De schade wordt niet meer hersteld en het treinstel wordt op 30 mei 1968 afgevoerd. In dit boek is ook een kopie van de betreffende afvoerbrief afgedrukt: s794.photobucket.com
Wie weet wat het juiste verhaal is rondom dit treinstel? Het lijkt mij dat HOV het mis heeft.

Laatst bewerkt door taigagaai op Zondag 08 dec 2013 om 00:34:45

Zondag 08 dec 2013 - 00:55:56
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Kan allebei kloppen

Dinsdag 10 dec 2013 - 23:22:00
taigagaai
Moderator
taigagaai
Flickr taigagaai-83
Een technische storing kan ook ernstige schade veroorzaken. Op foto´s van het treinstel is verder ook geen noemenswaardige schade te zien.

Woensdag 07 sep 2016 - 14:24:24
lex_t
lex_t
Leuk linkje op de internets: een ex-NS mat'36 in de DDR. Heeft daar met matig succes een paar jaar gereden. Onderaan pagina korte historie van dit stel.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Woensdag 07 sep 2016 - 14:33:09
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
En mogen wij dat ook zien dan, of moeten we het ons proberen voor te stellen?

Woensdag 07 sep 2016 - 15:37:16
NSR-fan
NSR-fan
Quote
lex_t (wo 07 sep 2016 14:24:24 www.somda.nl): Leuk linkje op de internets: een ex-NS mat'36 in de DDR. Heeft daar met matig succes een paar jaar gereden. Onderaan pagina korte historie van dit stel.
Dat is toch al tientallen jaren bekend ?
Of heb je een nieuwe ontdekking gedaan ?

Woensdag 07 sep 2016 - 15:40:36
lex_t
lex_t
Ja, is wel bekend, maar foto's van dat ding zijn zeldzaam. Vandaar.
oh, was ik de link vergeten?

www.drehscheibe-online.de

Vrijdag 09 sep 2016 - 08:52:17
nathanvos2
nathanvos2
Youtube trainfannl Flickr 137342563@N03
Ik kwam op langsderails.nl tegen dat er nog een restant van VT 25 201 moet wezen.

Vrijdag 09 sep 2016 - 11:08:05
lex_t
lex_t
meer schroot: www.drehscheibe-online.de
gesloopt in 1990.