Travelteq Express
Forum: Algemeen - Algemeen
29-03-2013 14:52:42
iraj-smile
iraj-smile
beste mensen,

er komt concurentie op het spoor voor de Thalys, genaamd de Travelteq Express:
http://www.travelteq.com/train

lees het stukje op de website maar...

het project moet in 2015 in dienst gaan, met 5 treinen zonder klassering (dus geen 1ste klas en geen 2de klas) geleasd van Bombardier en Alstom. een ticket retour Asd naar Gare du Nord moet €200 gaan kosten!!!

mijn vraag is:
mag ieder bedrijf zijn eigen treindienst op het spoor brengen???
 

29-03-2013 14:55:33
iraj-smile
iraj-smile
ik ben wel voorzichtig met dit bericht (I.V.M. 1 April!!!)  

29-03-2013 14:57:15
AlexNL
AlexNL
Quote
iraj-smile (vr 29 mrt 2013 14:52:42 https://www.somda.nl/forum/13251/p442689/):
mag ieder bedrijf zijn eigen treindienst op het spoor brengen???


Als het een internationale treindienst is wel, dat is per 1-1-2010 geliberaliseerd (via het 'derde spoorwegpakket'). In Nederland zijn er enkele beperkende voorwaarden opgesteld, zo is stoppen in meer dan 1 Nederlands station alleen toegestaan na goedkeuring van de NMa.
 

29-03-2013 20:37:41
gummbahla
gummbahla
Quote
iraj-smile (vr 29 mrt 2013 14:55:33 https://www.somda.nl/forum/13251/p442691/): ik ben wel voorzichtig met dit bericht (I.V.M. 1 April!!!)


Je kunt je voorzichtigheid wel enigszins laten varen, het is door Prorail bevestigd dat deze partij heeft geinformeerd naar de procedures omtrent het opstarten van een treindienst (http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/tassenleverancier_travelteq_wil_vanaf_2015_concurreren_met_thalys-145137).

Wat betreft de klassering, wordt er duidelijk gemikt op het hogere segment (in feite dus een volledig 1ste klas trein, net als de TEE).
 


29-03-2013 20:42:21
Klaasje
Klaasje
Het interview bij BNR klonk op zich wel geloofwaardig. Al kan dat ook onderdeel van de grap zijn.  

29-03-2013 20:50:55
iraj-smile
iraj-smile
Ik heb het terug geluistert en het klonk inderdaad heel geloofwaardig!!!%02%

voor de mensen die dit ook willen horen: http://www.bnr.nl/?service=player&type=fragment&articleId=1841622&audioId=1841616

Laatst bewerkt door spiketrain op 29-03-2013 21:29, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

29-03-2013 22:16:11
broek53
broek53
Als het al een grap zou zijn, dan zou er op Tweede Paasdag iets moeten plaatsvinden en dat is niet het geval. Het verhaal heeft een realistische basis (concurrentie op zo'n verbinding) maar verder ook een hoog holadiejee-gehalte. Over twee jaar hogesnelheidstreinstellen met een apart interieur hebben, jawel. En in het alleen-eerste-klasse-concept gelooft toch hopelijk niemand meer? Dat is al zo vaak mislukt.
Verder is er het vuiltje van de SNCF die een concurrent op haar eigen hogensnelheidsnet moet toelaten en zijn er wellicht wat problemen met ruimte op het spoor in Schiphol, Rotterdam, Brussel en Parijs.
Maar het is ook waar: als niemand het ooit zou proberen, dan zou er ook nooit meer iets gebeuren op dit gebied.
 

30-03-2013 00:16:09
Nelis
Nelis
Ik proef persoonlijk een hoog lovers rail gehalte. Het idee is in principe zo gek nog niet, maar het word nog lastig alles waar te maken. Is de sncf in frankrijk eigenlijk ook de eigenaar van de infra of hebben ze daar ook een soort prorail?  

30-03-2013 00:21:13
AlexNL
AlexNL
TEE was voor zover ik weet best wel succesvol, ondanks het gebrek aan een tweede klas.

Als deze "Travelteq Express" al een serieus idee is voorzie ik nog aardig wat beren op de weg. Ze willen in april 2015 gaan rijden, op dit moment is er nog helemaal niks besteld. Je kunt veel regelen in 2 jaar tijd, maar hogesnelheidstreinen kopen, geleverd krijgen en toegelaten krijgen in 3 landen is daar niet bij. Er is nog niet eens wat besteld, en er liggen zeker geen 'echte HST's' op de plank.

Daarnaast heb je te maken met capaciteitstoedeling, financiering, personeel (voor 3 landen), en natuurlijk de samenwerking met SNCF. SNCF beweert heel open te staan tegenover concurrentie, maar de praktijk kan heel anders zijn.

Quote
Nelis (za 30 mrt 2013 00:16:09 https://www.somda.nl/forum/13251/p442764/): Ik proef persoonlijk een hoog lovers rail gehalte. Het idee is in principe zo gek nog niet, maar het word nog lastig alles waar te maken. Is de sncf in frankrijk eigenlijk ook de eigenaar van de infra of hebben ze daar ook een soort prorail?


In Frankrijk valt capaciteitstoedeling, treindienstleiding en het beheer van infrastructuur en stations onder Réseau Ferré de France. Het daadwerkelijke onderhoud van de infrastructuur wordt uitgevoerd door SNCF Infra.

Laatst bewerkt door AlexNL op 30-03-2013 00:22
 

30-03-2013 08:53:31
broek53
broek53
De TEE kent een lange periode van geleidelijke krimp en toen werden het dan maar EuroCity's, kortom: er moest tweede klasse bij. Ook op Amsterdam - Brussel - Parijs.
Frankrijk heeft een groeiende traditie in het buiten de deur van het spoorwegnet houden van anderen - zie Euro Express. En dan lijkt mij toelating op het hogesnelheidsnet nog weer even van een andere orde dan het klassieke net.

Waarmee ik, nogmaal gezegd, niet zeg dat nooit iemand het eens zou moeten gaan proberen
 

30-03-2013 13:07:35
daniel81
daniel81
Wat in Frankrijk ook een effectieve methode is gebleken, is de hoge 'wegenbelasting' die railvoertuigen er moeten betalen.
Het is een vast bedrag op jaarbasis, onafhankelijk van de gereden kilometers.
Dit bedrag is zó hoog dat het alleen betaalbaar is als het materieel een heel groot deel van z'n kilometers in Frankrijk aflegt. De enkele jaren geleden geopende trein-tram Saarbrücken - Sarreguimes loopt sinds die belastingmaatregel dood op de grens.
Een ander voorbeeld van angst voor concurrentie is het feit dat SNCF een overdosis aan hogesnelheidsmaterieel bezit en least, vermoedelijk om te voorkomen dat het materieel in buitenlandse handen terechtkomt.
 

30-03-2013 20:29:41
timtrein
timtrein
Misschien dat als je een standaard TGV of ICE koopt die nu in productie is en toegelaten is in Frankrijk, dat je een kans maakt ze over twee jaar te hebben. Anders lukt het je niet.  

30-03-2013 22:01:35
Lovers83
Lovers83
Op zichzelf maakt Travelteq weinig tot geen kans. Er zal toch een consortium moeten komen met een ander bedrijf om het echt realistisch te maken voor de aanbesteding. Als ze nou bijv met NS gaan samenwerken in een nieuwe HSA oid, dan misschien. Maar voor nu blijft het wat mij betreft nog even bij fantasie


Frequent flyer van Apn - Ut v.v. | OBIS Heavy User
 

30-03-2013 22:52:31
AlexNL
AlexNL
Een aanbesteding? Waarvoor? De "Travelteq Express"-trein zal als open access-vervoerder rijden. Voor het Nederlandse gedeelte van de HSL is ook geen samenwerking met NS nodig, want in 2015 is er een nieuwe concessie en is de exclusiviteit die HSA in 2001 kreeg niet meer van kracht.  

31-03-2013 08:23:08
Lovers83
Lovers83
Die nieuwe HRN concessie zal vast tussentijds opengebroken worden. Als het aan Europa ligt, hebben we rond 2019 toch een vrije spoormarkt. Dus zal er toch weer het eea aanbesteed moeten worden.


Frequent flyer van Apn - Ut v.v. | OBIS Heavy User
 

31-03-2013 11:59:19
floriss
floriss
Of de HRN concessie in 2019 opengebroken moet worden is nog een erg groot vraagteken. Inhoudelijk is het nieuwe spoorwegpakket in Europa nog niet eens behandeld, laat staan dat de richtlijnen al richting de aangesloten landen zijn gegaan. Voorlopig ligt er vanuit de Tweede Kamer een verzoek aan de Staatssecretaris om een gele kaart in te dienen tegen deze voorstellen.

Daarnaast zelfs als er een nieuwe hoofdrailnetconcessie zou komen, lijkt met niet waarschijnlijk dat de HSL weer in een aparte concessie wordt weggezet. De overheid heeft daar na de afgelopen periode wel lessen uit getrokken.

Bovendien zijn er meer kapers op de kust die vanaf 2015 Internationale HSL diensten willen aanbieden bijvoorbeeld DB en Eurostar.
 

31-03-2013 16:45:50
AlexNL
AlexNL
Wat er ook gebeurt met het Hoofdrailnet en de HSL als het aankomt op concessies, dat zal de "Travelteq Express" niet raken. Het is een dienst in open access en is niet onderhevig aan een concessie. Dit komt voort uit de liberaliseringsrichtlijn uit het derde spoorwegpakket.

Het enige waar de "Travelteq Express" mogelijk last van zal hebben is de bepaling dat je toestemming moet hebben van de NMa als je in meer dan één Nederlands station wilt stoppen. Omdat er niet vaak gereden zal worden (5x per dag) en het overduidelijk is dat het gaat om een internationale trein verwacht ik niet dat de NMa veel bezwaren zal hebben.
 

31-03-2013 21:03:42
daniel
daniel
Voor wat betreft die laatste opmerking, zou de mogelijkheid om alleen tickets te kunnen boeken voor internationale reizen dan niet al voldoende zijn? Dus dat de trein weliswaar kan stoppen op Amsterdam CS, Schiphol en Rotterdam, maar niet voor binnenlands vervoer toegankelijk is.

In feite is dat wat DB Autozug ok doet met de CNL/EN, evenals EETC met de Alpen Expressen en Autoslaaptreinen.
 

31-03-2013 21:31:49
AlexNL
AlexNL
Dat zou inderdaad al voldoende moeten zijn.  

31-03-2013 22:44:19
ZJ37
ZJ37
Ofwel: daar komt die idioterie van concessies weer. Ja ik ga naar Asd maar u mag lekker niet mee. Hoezo concurrentie op het spoor beter?  

31-03-2013 22:54:55
daniel
daniel
Als je op het vliegveld staat en je vlucht van Easyjet valt uit, ga je er dan ook vanuit dat je zomaar met Transavia mee mag als die toevallig eerder naar jouw bestemming vliegt?
Hoewel ik wel voor concurrentie in het OV ben en daar ook werkelijk de meerwaarde van zie, ben ik het wel met je eens dat in verschillende concessies een hoop niet goed geregeld is. Dit geval heeft daar alleen echt niks mee te maken.
 

31-03-2013 23:13:25
ZJ37
ZJ37
Elke trein extra waar je beperkingen aan de reiziger oplegt is er een teveel. Reizigers willen gewoon zonder flauwekul van a naar b. Die beperkingen zijn er nooit geweest, althans niet voordat die concurrentie op het spoor zijn intrede deed.  

31-03-2013 23:15:34
AlexNL
AlexNL
Quote
ZJ37 (zo 31 mrt 2013 23:13:25 https://www.somda.nl/forum/13251/p443034/): Die beperkingen zijn er nooit geweest, althans niet voordat die concurrentie op het spoor zijn intrede deed.


Oh? En Thalys dan? Of de TGV waarbij je al sinds 1981 een zitplaatsreservering moet hebben? Treinbinding bij IC Berlijn / ICE? Nachttreinen waarvoor je ook een plaatsbewijs moet hebben?

Laatst bewerkt door AlexNL op 31-03-2013 23:15
 

01-04-2013 09:29:56
ZJ37
ZJ37
Klopt! En voorheen mocht iedereen met elke nachttrein, D-trein genaamd, al dan niet met een kleine toeslag gewoon binnen Nederland meereizen hoor. En met elke EuroCity ook.  

01-04-2013 09:38:18
gummbahla
gummbahla
Er worden hier een aantal dingen door elkaar gehaald:
- Collectief openbaar vervoer (oftewel, OV dat volgens vaste dienstregeling in opdracht van een overheid rijdt)
- Besloten (openbaar) vervoer (oftewel, OV dat volgens een door de uitvoerder vastgestelde planning, op eigen initiatief rijdt)

Concessies zijn uitsluitend op collectief OV van toepassing, en worden in het algemeen ook van andere middelen betaald. Het is een beetje als een vergelijking tussen een bus en een taxi. Een bus is collectief OV, een taxi niet. Beiden zijn publiek toegangkelijk, maar toch zijn ze duidelijk verschillend. Zo is een 'normale' trein een vorm van collectief OV, een particuliere HSL dienst is dat niet.

Treinvervoer over de HSL naar het buitenland valt niet onder collectief OV, maar bestaat uitsluitend uit private vervoerders (Thalys, Travelteq, ...). In feite dus een zelfde soort concurrentie als taxibedrijven en vliegtuigmaatschappijen op elkaar leveren. Die beperking waar ZJ37 het over heeft, is pas ontstaan na het toevoegen van een extra dienst. Het is alsof er naast een reeds bestaande busdienst er ook taxi's zijn gekomen die hetzelfde traject willen afleggen. Dat als gevolg van de invoering van deze particuliere diensten andere 'reguliere' treindiensten, zoals de Benelux, zijn verdwenen, is weer een ander verhaal.

Maar goed, deze hele discussie heeft maar weinig te maken met Travelteq.
 

01-04-2013 10:55:46
iraj-smile
iraj-smile
Quote
gummbahla (ma 01 apr 2013 09:38:18 https://www.somda.nl/forum/13251/p443048/):

Maar goed, deze hele discussie heeft maar weinig te maken met Travelteq.


zoals gummbahla al zei hierboven graag on-topic blijven!!