Spotten op stations in Nederland
Forum: Algemeen - Algemeen
28-03-2013 14:26:35
nickstam
nickstam
Dag spotters..,

Ik had overlaatst een discusie met mijn broer over het betreden van de perrons in Nederland als treinspotter. Hij liet mij een bericht zien vanuit de pers in België (waar ik trouwens van kom), waarin stond dat je vanaf vandaag alleen de Belgische perrons mag betreden als je een vervoersbewijs bij je hebt. Maar ik vroeg me dan af: Mogen treinspotters dan wel of niet zonder vervoersbewijs het perron betreden in België en of Nederland?

Nick
 

28-03-2013 14:31:50
Klaasje
Klaasje
Formeel mag het niet bij mijn weten. Bij een ingangscontrole kan je dus geweigerd worden.  

28-03-2013 14:33:38
zugführer
zugführer
Hier een artikel er over: http://m.hln.be/article/portal2//1604814/Zonder-ticket-geen-toegang-tot-treinperron.html
Officieel mag het in Nederland inderdaad niet maar in de praktijk zal het niet zo'n probleem zijn...

Tenzij er dus een controle team staat of in de toekomst de ov chip poortjes dicht gaan
 

28-03-2013 14:34:07
john2
john2
In Nederland heb je ingangs controlles bij de NS stations of je in bezit bent van een geldig vervoersbewijs, papieren treinkaartje of in geheck bent met je OV chipkaart. Weet niet of dit automatisch betekent dat je een geldig vervoersbewijs moet hebben op een NS perron. Zo ja, dan zou ik bij het spotten gewoon in checken en bij het verlaten van het station uit checken. Als men hier tenminste geen gesodemieter mee krijgt.  


28-03-2013 14:36:38
NVBS-Jong!
NVBS-Jong!
Ware het niet dat je een probleem hebt bij strakke handhaving. Er zijn bijvoorbeeld stations waar de kaartautomaten en/of chippalen op de perrons staan.

Laatst bewerkt door NVBS-Jong! op 28-03-2013 14:40


Neem eens een kijkje op http://www.facebook.com/NVBSJongeren
 

28-03-2013 14:38:56
zugführer
zugführer
Interessant in dit kader: http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/boete-ns-1/  

28-03-2013 15:27:04
daniel81
daniel81
Formeel mag het in Nederland inderdaad niet, maar in de praktijk zie je dat die regel er alleen is om een stok te hebben zodat je een hond kunt slaan.
Oftewel een formele regel waarmee je mensen die ongewenst gedrag vertonen, kunt wegjagen.
Overigens zal het bij de OV-chipkaart ook mogelijk blijven om gratis het perron op te kunnen, bijvoorbeeld om familieleden uit te zwaaien. Wel moet je dan in- en uitchecken maar het kost je dan niks.
 

28-03-2013 15:40:29
AgentX
AgentX
Laat ik als fotograaf nou altijd een geldig vervoersbewijs bij me hebben. Dat je hem moet gebruiken staat er namelijk niet  

28-03-2013 16:02:47
zugführer
zugführer
Als je binnen een uur uitcheckt tenminste.
Uit ervaring weet ik dat als je later uitcheckt je je instaptarief kwijt bent.
 

28-03-2013 16:13:08
AgentX
AgentX
Gedlt voor mij niet. Ik heb €0,- instaptarief (bij NS).  

28-03-2013 16:13:59
john2
john2
Dus 10.00 euro of 20.00 euro kwijt na 1 uur weer uit checken. Duur grapje voor 1 uurtje treinen spotten. Of binnen het uur uit checken en na 3 minuten weer inchecken.

Laatst bewerkt door john2 op 28-03-2013 16:16, reden: Meer informatie er bij gezet.
 

28-03-2013 16:22:24
AgentX
AgentX
De 3 minuten-regel is overigens al van de baan. Je kaart wordt bij een ander paaltje direct weer behandeld, en bij de poortjes kan je gewoon aan de andere kant je OVC er voor houden.

Je kan overigens tegenwoordig ook uitchecken wanneer je niet ingecheckt bent (vraag me niet waarom), dus je kan ook een station in komen door in te checken, door de poortjes te lopen, en direct aan de andere kant weer uit te checken.
 

28-03-2013 16:33:48
john2
john2
Geld dit ook voor de andere treinvervoerders, incluis de busmaatschappijen, dat die 3 minuten regeling niet meer geld?  

28-03-2013 17:39:13
NovioSites
NovioSites
Wie de blauwe bordjes op stations kent 'Op dit perron dient u in het bezit te zijn van een geldig vervoerbewijs' zeggen eigenlijk al genoeg. Echter is het enige station waar ik niet in of uitgecheckt ben mijn woonplaats, en daar staan de palen dus op de perrons. Overigens is het binnen 1 uur uitchecken niet altijd nodig. Als je buiten je eigen woonplaats gaat spotten kun je tot 6 uur na inchecken op je eindbestemming uitchecken, dus kun je daar al snel een aantal uren onbezorgd spotten. En uitchecken doe ik dan pas als ik klaar ben. Vervolgens check ik weer in en rijd naar huis. Dit werkt natuurlijk alleen als je net als ik altijd met de trein naar je spotplekken reist. Voordeel is dat ik dus altijd met een geldig vervoerbewijs op het station ben

Laatst bewerkt door NovioSites op 28-03-2013 17:40
 

28-03-2013 18:09:00
wadloper96
wadloper96
Je kan ook buiten het perron spotten. Bijvoorbeeld (spoor)brug.


26-10-2012 trein 2833 met DDZ 7527 Apd-Dv. 16-03-2013 trein 7055 met SLT 2453, mooie rit:P
 

28-03-2013 18:37:44
scooter
scooter
De tip om in te checken tijdens een ingangscontrole is prima.Ik denk dat daar ook niet moeilijk over wordt gedaan,je hebt immers een geldig vervoerbewijs.Ik weet niet of iemand ervaring heeft met niet inchecken en een controle?Ik denk dat het er ook wel aan ligt wie er staan te controleren  

28-03-2013 19:13:14
rob46
rob46
Ben blij dat ik nog een vrij NL na de oorlog heb meegemaakt waarin je niet op elke hoek werd gecontroleerd. We draaien de klok al aardig terug met bewakers, oppassers ( had je vroeger alleen in de dierentuin), controleurs, beveiligers en meer van die types. Voeg daarbij nogeens de hekken, schermen en poortjes en het einde van onze mooie hobby is zéér nabij. Gelukkig hebben we de foto's nog.


57 jaar OV-fotografie.
 

28-03-2013 19:26:03
sfj
Grotendeels met je eens Rob46, toen ik 20 jaar geleden met de hobby begon was het ook nog heel anders. Echter zijn de mensen om ons heen ook best wel veranderd. Ik ben zelf toen ik op een fotomomentje zat te wachten gegrepen en ontdaan van mijn dure spullen, dus in die zin kan ik wel enigszins begrijpen dat men veiligheid op deze manier wil vergroten. Niet dat ik het leuk vind.

Het is een te grote groep die het vergalt. Overigens niet alleen op de stations... Respect is ooit eens weggewaaid geloof ik. Tegenwoordig schoppen ze de conducteur lens als die een uitstel wil schrijven ipv gewoon zoals het hoort een kaartje te kopen, maakt men er een einde aan ipv een oplossing te zoeken voor problemen en pakt men dure spullen liever af ipv er hard voor te werken.

Moge uiteraard duidelijk zijn dat ik een klein deel van de samenleving bedoel, en dat 90% van de wereldbevolking zich niet aangesproken hoeft te voelen

Maakt het tegenwoordig een steeds grotere uitdaging om je hobby nog uit te oefenen, maar wat is er nou tegenwoordig geen uitdaging

Laatst bewerkt door sfj op 28-03-2013 19:40


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

29-03-2013 09:20:09
rob46
rob46
Mee eens Jake, vroeger werden de wanbetalers in de treinen naar NH domweg op de halte Hembrug uit de trein geflikkerd, ga maar lopen.....overdag en 's avonds stopten daar toch geen treinen.


57 jaar OV-fotografie.