Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

DD-AR Samenstellingen

Woensdag 27 mrt 2013 - 11:57:54
110573
110573
Twitter Reclamebaan Flickr 11057
Beste Somda'ers

Ik houd al een tijd de samenstellingen van DD-AR bij. Ik heb die samenstellingen zo goed als compleet van tijdens de indienststelling in 1992-1993 en in de periode 2000-2005.

Het probleem is alleen dat er een gat zit tussen samenstelling tijdens die indienststelling en die aan het begin van begin deze eeuw. Zo'n beetje alle stammen hebben daar een andere samenstelling. Mijn vraag: hoe kan dat? Is er ca. eind jaren '90 ook een verandering geweest in samenstelling van de stammen? Of werd er gewoon vaak van rijtuigen gewisseld tijdens onderhoud?

Woensdag 27 mrt 2013 - 12:11:39
treinfan
treinfan
De bouw en indienststelling van de mDDM's

Laatst bewerkt door treinfan op Woensdag 27 mrt 2013 om 12:11:54

[Bezig met laden...]

Woensdag 27 mrt 2013 - 13:11:38
taigagaai
Moderator
taigagaai
Flickr taigagaai-83
Daarbij werden locomotieven van stammen 7300 vervangen door mABk rijtuigen.

Er heeft eind jaren '90 ook wijziging plaatsgevonden aan de Bvk rijtuigen, welke daarvoor apart naar Haarlem werden gestuurd. Daarnaast zullen er wel rijtuigen op reserve hebben gestaan, die defecte rijtuigen hebben vervangen. Of er zo andere acties zijn geweest, weet ik zo niet.

Overigens heb ik wel interesse in zo'n lijst met samenstellingen, mocht dat mogelijk zijn.

Laatst bewerkt door taigagaai op Woensdag 27 mrt 2013 om 13:12:14

Woensdag 27 mrt 2013 - 13:20:01
Klaasje
Klaasje
En daarbij toch ook nog de inzet van BVK's met ICRm en daarbij de inzet van zesdelige stammen?

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Woensdag 27 mrt 2013 - 13:35:11
broek53
broek53
Effe wat ophelderen: het hele concept 'treinstam" is verzonnen om rijtuigen (en locs) vlot te wisselen. Zo duurt het onderhoud van een Bvk langer dan van de tussenrijtuigen en werd zelfs voorzien dat de Bvk's zouden gaan doorwisselen bij bijna elke onderhoudsbeurt. In het begin gebeurde het wisselen dan ook heel regelmatig - maar daar is na enkele jaren een eind aan gekomen omdat het administratief noch praktisch bij te houden was. Pas sindsdien zijn de samenstellingen van de stammen dermate gestabiliseerd dat het ook voor de buitenwereld een beetje bij te houden was.
Dat heeft zijn weerslag gehad op het DD-IRM, waarvan het concept ook "treinstam" was. Mede daarom zijn de bakken met een soort snelkoppeling te koppelen. Het bakwisselen vanwege onderhoud heeft daar nooit bij plaatsgevonden en dat is de reden dat de nummers van de treinstammen er gewoon met stickers op staan en geen borden o.i.d zijn toepast, noch de bekende bakjes met instelbaar stelnummer in het interieur. DDZ is in feite het einde van het treinstam-concept: die zijn ook technisch grotendeels als treinstellen samengesteld.

Grappig is dat het DDM-1 het grootste deel van zijn bestaan meer treinstam is geweest dan alles dat als treinstam ontworpen is. De stammen, die gewoon onder het getrokken materieel vielen, wisselden bij elk onderhoud als een gek (met alle nadelen vandien), maar hadden geen stamnummers. Die kwamen pas toen de stammen vaste samenstellingen kregen....

Laatst bewerkt door broek53 op Woensdag 27 mrt 2013 om 13:43:46

Woensdag 27 mrt 2013 - 14:44:30
lex_t
lex_t
Quote
broek53 (wo 27 mrt 2013 13:35:11 www.somda.nl): De stammen, die gewoon onder het getrokken materieel vielen, wisselden bij elk onderhoud als een gek (met alle nadelen vandien), maar hadden geen stamnummers. Die kwamen pas toen de stammen vaste samenstellingen kregen....
Erger nog: bij DDM was elk rijtuig een eigen stam. Stond er ook braaf opgeplakt

Woensdag 27 mrt 2013 - 17:46:31
110573
110573
Twitter Reclamebaan Flickr 11057
Bedankt voor het meedenken iedereen. Er moet dus een soort 'startsamenstelling' geweest zijn, te zeggen op het moment dat men met het wisselen bij onderhoud stopte. Ik heb wel dit gevonden op het net; home.tiscali.nl . Het betrefd hier alle samenstellingen rond het begin van deze eeuw. Dat zou aardig overeen moeten komen met zo'n 'startsamenstelling'. Alleen rond welke tijd vond die plaats?

Woensdag 27 mrt 2013 - 19:48:30
taigagaai
Moderator
taigagaai
Flickr taigagaai-83
Ik heb ooit voor de Railwiki de volgende samenstellingen genoteerd van uit Op de Rails tijdens het moment van in dienst stellen. Al vrij snel kwamen er al bakwisselingen. Er werden bijvoorbeeld samenstellingen gewijzigd ten behoeve van afnameproefritten. De tabel is niet helemaal netjes, maar naar het kopieren naar bijvoorbeeld Word of Excel moet het wel een beetje leesbaar zijn

Nummer In dienst Rijtuig 1 Rijtuig 2 Rijtuig 3 Rijtuig 4 Loc
7401 19 februari 1992 Bvk 270 7001 Bv 280 7211 Bv 280 7201 ABv 380 7503 1705
7302 4 februari 1992 Bvk 270 7002 Bv 280 7202 ABv 380 7504 n.v.t. 1701
7403 11 februari 1992 Bvk 270 7003 Bv 280 7209 Bv 280 7210 ABv 380 7505 1703
7404
7405 9 maart 1992 Bvk 270 7005 Bv 280 7207 Bv 280 7206 ABv 380 7502 1706
7306 24 maart 1992 Bvk 270 7006 Bv 280 7205 ABv 380 7510 n.v.t. 1709
7407 24 maart 1992 Bvk 270 7007 Bv 280 7212 Bv 280 7208 ABv 380 7507 1707
7408
7409 25 mei 1992 Bvk 270 7009 Bv 280 7223 Bv 280 7220 ABv 380 7512 1711
7310 22 mei 1992 Bvk 270 7010 Bv 280 7208 ABv 380 7507 n.v.t. 1707
7411
7412 25 mei 1992 Bvk 270 7012 Bv 280 7222 Bv 280 7225 ABv 380 7515 1712
7413 25 mei 1992 Bvk 270 7013 Bv 280 7226 Bv 280 7228 ABv 380 7516 1713
7414 25 mei 1992 Bvk 270 7014 Bv 280 7227 Bv 280 7224 ABv 380 7514 1704
7415 25 mei 1992 Bvk 270 7015 Bv 280 7219 Bv 280 7214 ABv 380 7511 1710

Woensdag 27 mrt 2013 - 20:12:37
john563
john563
vergeef me even de nummers, maar het stuurrijtuig wat in Zaandam op zijn kant heeft gelegen bleek nu zo krom te zijn dat hij alsnog afgevoerd gaat worden en vervangen door een Bvk uit een 7400 stam welke bij haarlem geparkeerd stond.

Woensdag 27 mrt 2013 - 20:16:14
sfj
sfj
Dat was de 270 7061, botste op kerstavond 24 december 1993 te Zaandam op de fly-over als treinstam 7461.

De samenstelling was toen, voor de geïnteresseerden, van voor naar achter: Bvk 7061, Bv 7283, Bv 7284, ABv 7563 en eloc 1768 (bron Op de Rails 1994-2)

Laatst bewerkt door sfj op Woensdag 27 mrt 2013 om 20:20:42

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Woensdag 27 mrt 2013 - 22:22:05
110573
110573
Twitter Reclamebaan Flickr 11057
@taigagaai hartelijk dank! Dit bevestigd ook wat @broek53 zegt: er werd veel gewisseld tot een bepaald punt. De door jouw genoemde samenstellingen komen dan ook op bijna geen enkele plaats overeen met die uit 2001/2002 (zie mijn link), wat opzich ook wel logisch is.

Woensdag 27 mrt 2013 - 23:22:06
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Quote
lex_t (wo 27 mrt 2013 14:44:30 www.somda.nl): Erger nog: bij DDM was elk rijtuig een eigen stam. Stond er ook braaf opgeplakt
Ja maar dat is pas een paar jaar voor het einde ingevoerd, toen die flauwekul ook bij ICR begon.
Ik zeg 2005 of rond die tijd.

Donderdag 28 mrt 2013 - 07:50:29
sjaak72
sjaak72
Flickr /sjaakn/
Quote
john563 (wo 27 mrt 2013 20:12:37 www.somda.nl): vergeef me even de nummers, maar het stuurrijtuig wat in Zaandam op zijn kant heeft gelegen bleek nu zo krom te zijn dat hij alsnog afgevoerd gaat worden en vervangen door een Bvk uit een 7400 stam welke bij haarlem geparkeerd stond.
Spots geven aan dat de 7012 en 7017 momenteel in Haarlem staan. De 7829 staat ook nog steeds in Haarlem?

Donderdag 28 mrt 2013 - 08:54:28
broek53
broek53
De 7829 gaat van schadeherstel direct over naar renovatie tot DDZ. Ter vervanging van de de Bv (ex-ABv) 7208 wordt een Bv gepakt uit de royale vloot terzijde staan stammen.

Donderdag 28 mrt 2013 - 08:57:14
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Ik neem aan dat dat ook zonder de brandschade was gebeurd?

Laatst bewerkt door dennistd op Donderdag 28 mrt 2013 om 08:57:27


Donderdag 28 mrt 2013 - 09:43:00
sik214
sik214
Quote
broek53 (do 28 mrt 2013 08:54:28 www.somda.nl): De 7829 gaat van schadeherstel direct over naar renovatie tot DDZ. Ter vervanging van de de Bv (ex-ABv) 7208 wordt een Bv gepakt uit de royale vloot terzijde staan stammen.
Je bedoelt neem ik aan ex-ABv 7508?

Donderdag 28 mrt 2013 - 11:23:03
broek53
broek53
Ik doe het altijd fout met dat nummer, te meer daar de 7208 ook brandschade heeft gehad (beter gezegd: compleet is uitgebrand en gesloopt). Inderdaad: de 7508, en ook zonder brandschade (die maar heel gering was) zou hij ongetwijfeld vervangen zijn.

Laatst bewerkt door broek53 op Donderdag 28 mrt 2013 om 11:23:23

Vrijdag 29 mrt 2013 - 21:54:24
broek53
broek53
Het neigt inmiddels meer daar het DDZ-topic, maar om hier geen los eindje te laten hangen: er zijn vervangers aangewezen voor de Bv 7508 en de kromme Bvk 7061: het zijn Bv 7253 en Bvk 7012, beide afkomstig uit de 7412. Het schijnt dat deze vandaag in Haarlem is geweest om de rijtuigen te wisselen.

@edit: de Bv's zijn letterlijk gewisseld, in de zin dat de Bv 7253 uit de stam gehaald is (en uiteraard binnengenomen voor revisie), terwijl de 7508 in het restant van de stam gezet is, die meteen weer op het station gezet is. De Bvk 7012 is direct en met spoed binnengenomen, omdat hij de plaats moet innemen van de 7061, die al een tijdje in behandeling was. Men kwam er pas achter dat de bak te scheluw was voor renovatie toen hij gestript was. Daarom staat het casco van de 7061 ook nog in het RB; hij kan niet meer zomaar als rijtuig vertrekken.

Laatst bewerkt door broek53 op Donderdag 04 apr 2013 om 23:14:50