SNCF looft beloning uit voor vinden 150 wagons
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
26-03-2013 16:02:52
Harold27
Harold27
http://www.trouw.nl/tr/nl/4504/Economie/article/detail/3415701/2013/03/26/Franse-NS-looft-beloning-uit-voor-vinden-150-wagons.dhtml?utm_source=RSSReader&utm_medium=RSS

Geen track en trace daar zeker!

26-03-2013 16:04:37
mich
mich
Ook in Nederland gebeurd dit, alleen dan op iets kleinere schaal. Al 2 keer wagens moeten gaan zoeken...

Laatst bewerkt door mich op 26-03-2013 16:05

26-03-2013 16:16:50
bart84
Moderator
bart84
De laatste keer dat dit hier 'algemeen' bekend is geworden, ging het om koppel/remwagens voor de overbrengen van RET matetieel geloof ik.
Daarbij vraag ik me af of goederenwagons en rijtuigen T&T hebben? Tractiematerieel en treinstellen uiteraard wel.

Laatst bewerkt door bart84 op 26-03-2013 16:17


Mvg. Bart

26-03-2013 16:41:03
mich
mich
enkele hebben gps zodat ze te volgen zijn, de meeste niet.


26-03-2013 19:06:42
seinhuis
seinhuis
Als de SNCF ons de lijst geeft, willen we hun best ook helpen met zoeken.
Uiteraard tegen de zelfde beloning (graag uitbetalen in Nederlandse euro's, anders moeten wij ze ook nog omwisselen).

26-03-2013 19:52:54
fugazi
fugazi
Ken je klassiekers. Frankrijk heeft ook gewoon de euro...

26-03-2013 19:55:42
maigoda
maigoda
Quote
Harold27 (di 26 mrt 2013 16:02:52 https://www.somda.nl/forum/13232/p442240/): http://www.trouw.nl/tr/nl/4504/Economie/article/detail/3415701/2013/03/26/Franse-NS-looft-beloning-uit-voor-vinden-150-wagons.dhtml?utm_source=RSSReader&utm_medium=RSS

Geen track en trace daar zeker!

Als je bedenkt hoeveel goederenwagens er in Europa in omloop zijn, dan zijn die 150 wagens een fractie daarvan. Goederenwagens hebben van zichzelf geen spanningsvoorziening, dus allemaal van track en trace voorzien is qua kosten en onderhoud onbetaalbaar. Voor de enkeling waar het dan wel op zit, zal het meer om de lading gaan dan om de wagen zelf.
Groetjes,
Emiel

26-03-2013 20:34:29
Frontier
Frontier
Hoe zit dat dan met onderhoud als goederenwagons niet of lastig te traceren zijn? Of doen ze daar bij goederenwagons niet aan en krijgen die pas onderhoud als er wat kapot is? %08%

26-03-2013 20:55:10
dvdhoven
dvdhoven
Goederenwagens hebben net als reizigersmaterieel revisie opschriften. Verder worden goederentreinen regelmatig gecontroleerd door een wagenmeester. Tegenwoordig is dat vaak een combifunctie met machinist.
Deze wagenmeester let op defecten, maar ook op de revisie opschriften en kan zo nodig maatregelen nemen om een wagen uit te zetten of een wagen een zodanige koers te laten nemen, dat hij bij zijn eigenaar terug komt.
Overigens moet het probleem niet overdreven worden. Het grootste deel van het goederenmaterieel loopt tegenwoordig in bloktreinen en dan heb je heel goed zicht op revisietermijnen, verblijf van de wagens, etc.
Vroeger toen er nog veel wagenladingverkeer was, was het probleem vele malen groter. Dan waren wagens veel langer "zoek".

Laatst bewerkt door dvdhoven op 26-03-2013 20:55


Dick van den Hoven

26-03-2013 21:48:15
charta
charta
Gewoon nieuwe beschrifting en nummers aanbrengen en voor weinig geld heb je dan als obscure vervoerder goedkoop materieel.

26-03-2013 22:12:10
vrijgezel
vrijgezel
Quote
dvdhoven (di 26 mrt 2013 20:55:10 https://www.somda.nl/forum/13232/p442274/): Goederenwagens hebben net als reizigersmaterieel revisie opschriften. Verder worden goederentreinen regelmatig gecontroleerd door een wagenmeester. Tegenwoordig is dat vaak een combifunctie met machinist.
Deze wagenmeester let op defecten, maar ook op de revisie opschriften en kan zo nodig maatregelen nemen om een wagen uit te zetten of een wagen een zodanige koers te laten nemen, dat hij bij zijn eigenaar terug komt.
Overigens moet het probleem niet overdreven worden. Het grootste deel van het goederenmaterieel loopt tegenwoordig in bloktreinen en dan heb je heel goed zicht op revisietermijnen, verblijf van de wagens, etc.
Vroeger toen er nog veel wagenladingverkeer was, was het probleem vele malen groter. Dan waren wagens veel langer "zoek".


Vrijwel alle goederenwagens zijn gestandaariseerd en kunnen in vrijwel iedere gecertifiseerde werkplaats in (west)Europa waar goederenwagens worden onderhouden en/of gereviseerd behandeld worden. De rekening gaat dan naar de eigenaar.
Ook zijn vrijwel alle goederenwagens van de Europese goederenvervoerders ondergebracht in de EUROP-pool (sinds 1953). (bron: "Spoorweg materieel in Nederland [1987] blz. 102 ISBN 90 6013 949 6)

Laatst bewerkt door vrijgezel op 26-03-2013 22:12

26-03-2013 22:25:32
thom
thom
Quote
charta (di 26 mrt 2013 21:48:15 https://www.somda.nl/forum/13232/p442278/): Gewoon nieuwe beschrifting en nummers aanbrengen en voor weinig geld heb je dan als obscure vervoerder goedkoop materieel.

Er zitten wel iets meer kenmerken aan de wagen dan de opgeschilderde opschriften.
Daarnaast moet je wagens ook nog inschrijven in een register, en daarbij heb je toch ook fabrieksnummers, conformiteitsverklaring en meer van zulks nodig.

Quote
bart84 (di 26 mrt 2013 16:16:50 https://www.somda.nl/forum/13232/p442243/): De laatste keer dat dit hier 'algemeen' bekend is geworden, ging het om koppel/remwagens voor de overbrengen van RET matetieel geloof ik.
Daarbij vraag ik me af of goederenwagons en rijtuigen T&T hebben? Tractiematerieel en treinstellen uiteraard wel.

Voor het RET materieel werden de koppelwagens van RRF gebruikt, de wagens die vermist waren, waren de wagens van DBS en inmiddels eigendom van het NSM.

Ik meen weleens een T&T systeem op een goederenwagen te hebben gezien, op basis van een GSM signaal, was van een private vervoerder.

Laatst bewerkt door thom op 26-03-2013 22:42

26-03-2013 22:34:48
charta
charta
Wie wil frauderen en slim is, kan best een paar wagens laten verdwijnen.

26-03-2013 22:50:02
aarclay
aarclay
En dan zeker in je achtertuin parkeren?


Choo choo.....

26-03-2013 23:22:23
maigoda
maigoda
Quote
charta (di 26 mrt 2013 22:34:48 https://www.somda.nl/forum/13232/p442286/): Wie wil frauderen en slim is, kan best een paar wagens laten verdwijnen.

Dat zal best kunnen. Maar dat moet je ze ook echt laten verdwijnen (lees slopen en naar oudijzer brengen). Zomaar wagens confisceren om ze vervolgens zelf te gaan gebruiken voor vervoer is in principe uitgesloten.
Groetjes,
Emiel

27-03-2013 00:20:11
rolandrail
rolandrail
SNCF was en aannemelijk is altijd al een natuurtalent om wagens kwijt te raken, opgestuurde locomotieven zelfs ook, hele treinen lukt ze ook zelfs.
Het zegt meer dan genoeg dat werkplaats Tb als ze de Eurotunnel-6400'n na onderhoud/revisie terugstuurden naar Calais ze zelf een GPS-zender in de loc monteerden om de loc te kunnen volgen en dat was dus pure noodzaak om o.a. een keer een opgestuurde loc terug te vinden als SNCF de loc ergens uit het oog was verloren. Ik kan zo nog een reeks voorbeelden opnoemen, ook van huidige vervoeren, die tekendend zijn voor het disfunctionerende SNCF-Fret.

27-03-2013 14:09:33
taigagaai
Moderator
taigagaai
NS/R was toch ook al eens een 1800 kwijt? Die bleek achteraf in Eindhoven te hebben gestaan onder de draad vandaan. De batterijen waren leeg en daardoor werkte het T&T signaal niet meer.

27-03-2013 17:47:45
fred67nl
fred67nl
Heb je de werkplaats goed?
Ik heb een keer meegedaan aan een wedstrijd touwtrekken die NVBS jongeren organiseerde op de werkplaats Leischendam. Daar stond de 1828 die gebruikt werd als te trekken object. Later verklaarde een kennis op de werkplaats dat NSR die lok al een paar weken kwijt was.%08%

Groeten,
Fred

Datum was 16 september 2006

Laatst bewerkt door fred67nl op 27-03-2013 17:49

28-03-2013 23:04:36
NDS
NDS
Ja die betreffende 1800 uit Eindhoven stond ergens bij Beukelaan/PVS station als ik het me goed herinner. Was wel humor die melding hier of iemand die loc had gezien omdat ze hem kwijt waren.

Dat wat jij bedoelt Fred is weer wat anders in ieder geval.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort