10-08-2006 13:32:46
mat64
mat64
hallo bij 13 augustus vl doorkomst zo half 11 zie ik deze
10.36 13200 NS Internationaal Mcgb Aankomst Ht

wat voor een trein is dit?hij wordt getrokken door een 1700.

groet Arjan
 

10-08-2006 13:34:52
rudolfph
rudolfph
Dat zal wel een vakantie-auto-trein zijn, de eindbestemming is Ht.  

10-08-2006 13:35:07
spotter
spotter
Dat is gewoon de Autoslaaptrein uit Italië die de grens overkomt. Niks bijzonders. Deze trein rijdt iedere week!  

10-08-2006 16:58:25
NDS
NDS
%08%vriend van mij zal er als HC opzitten%08%

groetjes Michiel
 


10-08-2006 17:24:21
mat64
mat64
ik denk dat ik hem ook maar ff op VL spot ik wacht daar gewoon voor die stoomtrein,en die DE41+pec,en doen ze in venlo een locwisseling? voor die int?

groet Arjan

Laatst bewerkt door mat64 op 10-08-2006 17:24
 

10-08-2006 17:25:24
julius
julius
Uiteraard, in Nederland staat er een 17/1800 voor, uit Duitsland komt de trein met een andere loc lijkt me...  

10-08-2006 17:54:43
spotter
spotter
Quote
mat64: en doen ze in venlo een locwisseling?


Dat lijkt me wel he??? Die Duitse locs zijn in Nederland niet toegestaan.

Laatst bewerkt door spotter op 10-08-2006 18:00
 

10-08-2006 18:02:07
spotter
spotter
Quote
mat64: ik denk dat ik hem ook maar ff op VL spot ik wacht daar gewoon voor die stoomtrein,en die DE41+pec,en doen ze in venlo een locwisseling? voor die int?

groet Arjan


Misschien zien we elkaar wel. Ik ga er waarschijnlijk ook heen aangezien Vl voor mij om de hoek ligt.

Alleen zal ik waarschijnlijk op zaterdag gaan.

Laatst bewerkt door spotter op 10-08-2006 18:20
 

10-08-2006 18:18:01
NDS
NDS
Ga er maar vanuit dat de autoslaaptreinen v/n Venlo in Duitsland met een Br115 van DBAZ rijden venlo zit namelijk in de omloop van die locs.(ik heb het ff na gevraagt en het is meestal een Br115).

Groetjes Michiel

Laatst bewerkt door NDS op 10-08-2006 18:22
 

10-08-2006 18:28:03
karsten
karsten
Het is inderdaad zo. Want ik hem hem ook gezien. Hij werd door de 115 205-7 getrokken. Toch altijd wel leuk om een duitse e-loc in nederland te zien.  

10-08-2006 22:53:58
rudolfph
rudolfph
Quote
spotter:
Quote
mat64: en doen ze in venlo een locwisseling?
Dat lijkt me wel he??? Die Duitse locs zijn in Nederland niet toegestaan.
Dat niet alleen, het geeft van die knallende effecten net voorbij Vl als ze met die Duitse loc doorrijden (want het zal een e-loc zijn). %08%
 

10-08-2006 23:51:29
gertjan
gertjan
Ruben, das andersom. Als ze met een nederlandse loc Duitsland in gaan krijg je knallen, Duitsland heeft namelijk hogere spanning op de draad. Duitse loc zal dus op veel minder vermogen komen te staan.


- - - Hierlangs afscheuren - - -
 

11-08-2006 06:53:29
julius
julius
Kan de Duitse loc echter toch niet tegen...

Laatst bewerkt door julius op 11-08-2006 07:28
 

11-08-2006 06:59:56
duffelsm
duffelsm
Quote
gertjan: Ruben, das andersom. Als ze met een nederlandse loc Duitsland in gaan krijg je knallen, Duitsland heeft namelijk hogere spanning op de draad. Duitse loc zal dus op veel minder vermogen komen te staan.

Er zit nog een tweede klein verschilletje tussen: Duitsland rijdt om wisselstroom, en Nederland op gelijkstroom. De pantograaf van een Duitse loc is daarom verbonden met een transformator. Als daar onze 1500 V gelijkstroom doorheen gaat, heb je gelijk kortsluiting%02%
Dat is de reden dat Duitse E-locs niet in Nederland kunnen rijden en Belgische wel. De Belgen hebben nl. ook gelijkstroom, alleen met een iets hogere spanning.
 

11-08-2006 09:44:02
mat64
mat64
oh jammer ik hoopte de duitse BR 103 ervoor te zien.

groet arjan
 

11-08-2006 10:18:38
spiketrain
Moderator
spiketrain
Die kans is erg gering, Arjan...

Laatst bewerkt door spiketrain op 11-08-2006 10:19
 

11-08-2006 10:46:12
mat64
mat64
hebt iemand een foto van die br 115?

groet arjan
 

11-08-2006 10:54:55
job
job
http://img204.imageshack.us/img204/1458/kopievanpict03802zl.jpg

Het is gewoon een vernummerde 110
 

11-08-2006 11:07:46
rudolfph
rudolfph
Dat klopt, dat is gedaan zodat computers ook het verschil weten tussen de gewone 110'n van DB Regio en de 115'n van DB Autozug. En omdat het gewone 110'n zijn, heb je dus ook alle vormen: Kastenlocs (zoals op de foto), Bügelfaltenlocs, met oude enkele koplampen (zoals op de foto), nieuwe dubbele koplampen en weet ik veel wat nog meer. Op het moment heeft DB Autozug 33 locs van de serie 115.  

11-08-2006 11:14:34
job
job
Koplampen??  

11-08-2006 11:41:27
bdk766
bdk766
Quote
mat64: oh jammer ik hoopte de duitse BR 103 ervoor te zien.


Als je zo graag een 103 wilt zien, dan moet je de grens over naar het feest in Kaldenkirchen, daar komen er volgens de plannen 3!
 

11-08-2006 13:06:08
karsten
karsten
De Baureihe 103 rijd niet meer in dienst bij de DB.
Maar af en toe nog in bijzondere ritten (net als bij ons bijv: de C 9002).
De Baureihe 115 is bedoelt voor DBAZ (Deutsche Bündesbahn Auto Zug).
Ik heb ook nog een foto van de 115 205-7 Ik was toevallig een keer op weg naar Duisburg via Vierssen en toen kwam de AZ toevallig langs ->img=http://img137.imageshack.us/img137/7126/img0425ru4.jpg

Laatst bewerkt door karsten op 11-08-2006 13:35
 

11-08-2006 13:13:01
julius
julius
De nog rijvaardige locs van de Baureihe 103 rijden nog regelmatig met normale reizigerstreinen. De 103 245 heeft bijvoorbeeld afgelopen winterseizoen (vrijwel?) iedere week de CNL vanaf München naar Garmisch gereden.  

11-08-2006 13:14:09
karsten
karsten
Ben jij dan in München geweest? Ik was er ook nog!  

11-08-2006 13:16:22
julius
julius
Nee, maar op internet zie je dat ook hier bijvoorbeeld:

http://drehscheibe-online.ist-im-web.de/forum/read.php?4,1120456,1120459#msg-1120459

De machine rijdt nu regelmatig voor NZ lees ik trouwens.
 

11-08-2006 13:21:28
karsten
karsten
Maar de 103'ers zijn zowat allemaal gesloopt en zijn echt uit dienst.
De 103 245-7 is slechts de enige die nog wel eens dienst heeft.
Maar het is toch echt bijzonder als je hem tegen komt.Ik heb er zelf maar 2x een gespot.
 

11-08-2006 13:22:35
julius
julius
Klopt, er zijn niet veel exemplaren meer die nog vaak rijden. Voor meetdoeleinden wordt 750 003 (103 222) volgens mij nog wel gebruikt, verder is het veelal museale inzet (103 001 vaak).  

11-08-2006 13:27:22
karsten
karsten
De baureihe 103 is nu een historische loc geworden.
Vroeger Werden EC's van Köln naar amsterdam vaak door een 103'er getrokken tot Emmerich. Door de komst van de ICE's zijn de EC's er uit gegaan wat best jammer is.%04%

Laatst bewerkt door karsten op 11-08-2006 13:27
 

11-08-2006 13:29:47
mat64
mat64
op welk perron moet ik verwachten dat die int staat in venlo?

groet
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


11-08-2006 13:33:28
karsten
karsten
Toen ik er was was het spoor 3.  

11-08-2006 14:32:01
spotter
spotter
i.d.d. spoor 3, dat is het langste perron in Venlo dus daar past die trein in.  

11-08-2006 17:34:09
karsten
karsten
Ja die trein is bijzonder lang! 8 autorijtuigen en 8 slaaprijtuigen. totaal 16!  

11-08-2006 21:20:10
mat64
mat64
op welk perron kan ik het best staan voor die te spotten spoor 1 ofzo?

groet
 

11-08-2006 21:28:42
karsten
karsten
Dat maakt weinig uit.
Ik stond gewoon op spoor 3 en ik heb geweldige plaatjes.
O.A. de 115 205 -7 en de 1763 naast elkaar.
 

11-08-2006 21:29:19
martijn
martijn
Misschien kan je zulke dingen het beste ter plaatse uitzoeken...  

11-08-2006 22:17:35
kwant_ban
kwant_ban
Quote
duffelsm:
Quote
gertjan: Ruben, das andersom. Als ze met een nederlandse loc Duitsland in gaan krijg je knallen, Duitsland heeft namelijk hogere spanning op de draad. Duitse loc zal dus op veel minder vermogen komen te staan.

Er zit nog een tweede klein verschilletje tussen: Duitsland rijdt om wisselstroom, en Nederland op gelijkstroom. De pantograaf van een Duitse loc is daarom verbonden met een transformator. Als daar onze 1500 V gelijkstroom doorheen gaat, heb je gelijk kortsluiting%02%
Dat is de reden dat Duitse E-locs niet in Nederland kunnen rijden en Belgische wel. De Belgen hebben nl. ook gelijkstroom, alleen met een iets hogere spanning.
Ik ben een paar weken geleden met de ICE naar Munchen geweest op vakantie. In Emmerich reed de ICE gewoon door. Kan die dan wel op die verschillende soorten electriciteit rijden?
 

11-08-2006 22:33:34
julius
julius
De ICE 3-stellen Baureihe 406 zijn meerspanningsstellen (ook wel aangeduid als ICE 3M) en kunnen in Emmerich gewoon doorrijden ja.  

11-08-2006 22:34:37
jmt
jmt
Jazeker, waarom denk je anders dat er diensten bestaan van Asd-Köln/Frankfurt, of had je verwacht over te moeten stappen in Emmerich?
Er bestaan zelfs treinen van Asd naar Brussel en Parijs....
Deze treinen hebben nl een soort omvormer, waardoor die dus best onder andere spanning kunnen blijven rijden (correct me if i'm wrong, ben er niet geheel in thuis maar ok... )
Edit: Julius de Speedy Gonzales was me al voor

Laatst bewerkt door jmt op 11-08-2006 22:35
 

11-08-2006 23:10:04
gertjan
gertjan
Quote
jmt: Deze treinen hebben nl een soort omvormer, waardoor die dus best onder andere spanning kunnen blijven rijden.
Klopt, deze treinen hebben net als de loctypes 16/17/1800 een omvormer.


- - - Hierlangs afscheuren - - -
 

12-08-2006 00:59:04
rudolfph
rudolfph
En even voor de duidelijkheid: de locs series 1600, 1700 en 1800 kunnen alleen onder de spanning rijden die in Nederland gebruikt (en dat is 1500 Volt wat een beetje opgeschroefd is naar 1800 Volt soms)!  

12-08-2006 07:45:30
dvdhoven
dvdhoven
Even heel kort. In Europa zijn er 4 stroomsystemen belangrijk:
15000 V wisselspanning 16-2/3 Hz (oa Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Zweden, Noorwegen)
25000 V wisselspanning 50 Hz (oa delen van Frankrijk, Denemarken, Nederland: HSL en Betuweroute)
3000 V gelijkspanning (oa België, delen van Frankrijk, Italië?)
1500/1800 V gelijkspanning (Nederland, delen van Frankrijk)

Moderne locomotieven en treinstellen hebben allemaal een tractie-installatie en motoren die op draaistroom werken. Dat veroorzaakt ook die hoge geluidjes. Het enige stukje dat dus aangepast moet worden is de omzetter van de bovenleidingsspanning naar de draaistroom. Daarom is het ook een stuk eenvoudiger geworden meerspannings materieel te bouwen en ook kan materieel veel eenvoudiger voor meerdere stroomsystemen geschikt gemaakt worden. (Denk aan IRM dat al voorbereid is voor 25KV wisselspanning)
En complicerende factor is het feit dat verschillende landen verschillende stroomafnemers hebben. Daarom moet meerspanningsmaterieel ook vaak meerdere stroomafnemers hebben, zelfs bij het zelfde stroomsysteem. Bijv. Duitsland en Zwitserland hebben het zelfde stroomsysteem, maar verschillende stroomafnemers.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 12-08-2006 10:05


Dick van den Hoven
 

12-08-2006 10:01:09
dh3201
dh3201
Die voorbereiding in IRM is toch een extra verstevigde bakconstructie en ruimte waarin de transformator en gelijkrichter geplaatst kunnen worden?
Zover ik weet is deze ruimte nu gevuld met stoelen omdat het er voorlopig toch niet van komt ze om te bouwen voor 25kV/50Hz.
 

12-08-2006 10:03:29
rudolfph
rudolfph
Even een kleine verbetering en aanvalling in het lijstje van Dick (iemand was met net voor met posten ): Frankrijk heeft niet 3000 V gelijkspanning, maar 1500 V gelijkspanning. Daarom kon tijdens NS150 de Franse loc CC7107 ook zonder problemen (maar met andere stroomafnemers ) hier rijden. En de eerste NS1100'n hebben in Frankrijk al proef gereden op het 1500 V gelijkspanningsnet, voordat ze naar Nederland kwamen.

Italië heeft inderdaad 3000 V gelijkspanning, het draaistroomnet met dubbele bovenleiding is in 1976/1977 helaas, maar begrijpelijk verdwenen.

In het voormalige oostblok is de standaardbovenleidingsspanning 25000 V wisselstroom bij 50 Hz, Zo heeft er een MAV-loc proefritjes gereden op het meest westelijke deel van de betuweroute. Verder wordt in ieder geval in delen van het voormalige Tsjechoslowakije met 3000 V gelijkspanning gewerkt.

Laatst bewerkt door rudolfph op 12-08-2006 10:06
 

12-08-2006 10:06:44
dvdhoven
dvdhoven
Wat de 1500 V gelijkspanning betreft, heb je gelijk. Ik heb het aangepast. Oostbloklanden heb ik niet genoemd, omdat ik dat zo niet weet.


Dick van den Hoven
 

12-08-2006 10:57:39
NDS
NDS
Quote
karsten: Ja die trein is bijzonder lang! 8 autorijtuigen en 8 slaaprijtuigen. totaal 16!

Gister 17 bakken, zondag dus waarschijnlijk ook, had 9 autorijtuigen.

groetjes Michiel
 

12-08-2006 14:15:47
duffelsm
duffelsm
Quote
dvdhoven: En complicerende factor is het feit dat verschillende landen verschillende stroomafnemers hebben. Daarom moet meerspanningsmaterieel ook vaak meerdere stroomafnemers hebben, zelfs bij het zelfde stroomsysteem. Bijv. Duitsland en Zwitserland hebben het zelfde stroomsysteem, maar verschillende stroomafnemers.


En dan heeft Dick het alleen nog over de complicaties van stroomafname, bovenleiding etc. Als we ook nog de beveiligingssystemen erbij gaan halen, kunnen we beter een apart topic gaan openen vrees ik%08%