Seinplaatsing
Forum: Algemeen - Algemeen
04-02-2013 18:10:05
Klaasje
Klaasje
Quote
rolandrail (ma 04 feb 2013 17:19:12 https://www.somda.nl/forum/13010/p433903/):
Quote
279 (ma 04 feb 2013 16:44:21 https://www.somda.nl/forum/13010/p433895/): inderdaad, deze mP is vanaf spoor 3 Asdz ri Rai door STS gegaan en heeft daarbij wissel opengereden.
Die STS kon je op wachten na de recente ombouw waarbij sein 1342 en 1344 links van de sporen i.p.v. rechts van de sporen werden geplaatst terwijl er voldoende ruimte is. Die dwaling veroorzaakt een verhoogd risico op STS'n, pijltjes naar rechts op de seinen hebben amper nut, je kijkt als mcn naar het lichtsein, niet naar bordjes een paar meter onder het lichtsein.

Sorry hoor, maar: Twee sporen, twee seinen. Hoe lastig kan dat zijn?

Laatst bewerkt door spiketrain op 04-02-2013 21:58
 

04-02-2013 19:15:00
renew40
renew40
klaasje toch.. simpel zieltje!
zoals rolandrail reeds zegt en ik nu ook als mcn kan ik je ook vertellen dat dit sein verstopt staat achter de perronoverkapping en pijltjes echt niet helpen voor een betere zichtbaarheid.
eens kijken hoelang het nu gaat duren voordat het aangepast gaat worden want een inspectietrein heeft iets meer invloed op aanpassingen dan een mcn.
 

04-02-2013 19:18:06
Klaasje
Klaasje
Rechts van het spoor staat het rechter sein nog veel meer verstopt achter de overkapping door de boog die daar aanwezig is. Ik weet vrij zeker dat er echt een overweging aan de huidige plaatsing vooraf is gegaan, zeker aangezien seinen in dit soort situaties normaliter niet eens links geplaatst mogen worden. Ontheffing van die regel krijg je alleen met een zeer goede reden.

Overigens had de oude situatie ook niet gehandhaafd kunnen worden omdat de seinen verder richting de wisselstraat moeten in verband met de perronverlenging van Amsterdam Zuid.

Laatst bewerkt door Klaasje op 04-02-2013 19:29
 

04-02-2013 19:26:23
ZJ37
ZJ37
Misschien een stomme vraag: Waarom worden seinen verstopt?

Te Bd is het uitrijdsein op sp 3 richting Tb ook slecht te zien. Sterker nog: je hebt volop zicht op jet uitrijdsein van spoor 2.
 


04-02-2013 19:39:58
renew40
renew40
geen stomme vraag hoor
maar op papier worden seinen ingetekend en buiten klakkeloos geplaatst zonder ook maar te kijken hoe het eruit ziet in de praktijk of wel zichtbaar zijn, blijkt het toch niet goed te staan plakken ze iets daarvoor een pijltje op een paaltje en hebben ze weer voldaan aan hun verplichting.
 

04-02-2013 19:46:01
thom
thom
In die optiek zou ik dat sein juist aan de rechterzijde verwachten, aangezien dat juistnormaal is.

Als je toch nergens naar kijkt, waarom dan juist het sein afwijkend links neerzetten...
 

04-02-2013 19:47:36
Klaasje
Klaasje
Als je het mij vraagt had sein 1342 overigens het beste rechts van het spoor geplaatst kunnen worden direct naast een sein 1344 die wel links staat. Seinen voor twee sporen op een voet bestaan waarschijnlijk niet.  

04-02-2013 19:49:07
thom
thom
Waar is de tijd van de armseinen en compleet samengestelde bordessen

Laatst bewerkt door thom op 04-02-2013 19:49
 

04-02-2013 20:03:08
Klaasje
Klaasje
Quote
renew40 (ma 04 feb 2013 19:39:58 https://www.somda.nl/forum/13010/p433945/): geen stomme vraag hoor
maar op papier worden seinen ingetekend en buiten klakkeloos geplaatst zonder ook maar te kijken hoe het eruit ziet in de praktijk of wel zichtbaar zijn, blijkt het toch niet goed te staan plakken ze iets daarvoor een pijltje op een paaltje en hebben ze weer voldaan aan hun verplichting.

Het is jammer dat er tegenwoordig zo'n starre scheiding tussen het ontwerp en de uitvoering is doordat het bij andere partijen zit. Voor veel ontwerpers zou het goed zijn om eens op de bok mee te gaan maar ook voor een hoop rijdend personeel zou het goed zijn als ze eens van dichtbij zien hoe het ontwerpproces van seingeving in elkaar steekt. Als je dat had gedaan zou je dit niet hebben gezegd denk ik.

Laatst bewerkt door spiketrain op 04-02-2013 21:55
 

04-02-2013 20:59:27
broek53
broek53
Quote
rolandrail (ma 04 feb 2013 17:19:12 https://www.somda.nl/forum/13010/p433903/):
Quote
279 (ma 04 feb 2013 16:44:21 https://www.somda.nl/forum/13010/p433895/): inderdaad, deze mP is vanaf spoor 3 Asdz ri Rai door STS gegaan en heeft daarbij wissel opengereden.
Die STS kon je op wachten na de recente ombouw waarbij sein 1342 en 1344 links van de sporen i.p.v. rechts van de sporen werden geplaatst terwijl er voldoende ruimte is. Die dwaling veroorzaakt een verhoogd risico op STS'n, pijltjes naar rechts op de seinen hebben amper nut, je kijkt als mcn naar het lichtsein, niet naar bordjes een paar meter onder het lichtsein.
Wat vreemd! Die seinen zaten toch van oorsprong (= sinds het tweede perron in dienst is) in een seinportaal, juist om rechts van het spoor te kunnen hangen? Of bedriegt mijn geheugen mij nu?
 

04-02-2013 21:12:01
broek53
broek53
Quote
renew40 (ma 04 feb 2013 19:39:58 https://www.somda.nl/forum/13010/p433945/): geen stomme vraag hoor
maar op papier worden seinen ingetekend en buiten klakkeloos geplaatst zonder ook maar te kijken hoe het eruit ziet in de praktijk of wel zichtbaar zijn, blijkt het toch niet goed te staan plakken ze iets daarvoor een pijltje op een paaltje en hebben ze weer voldaan aan hun verplichting.
Als je ook maar een klein beetje zicht zou hebben in de wereld van Railverkeerstechniek en het circus dat daarvoor en daarachter zit, zou je weten dat dat alles behalve waar is.
"Een seintje intekenen" gebeurt nooit zomaar en een "pijltje erop plakken" al helemaal niet, want een pijlbord hoort bij het ontwerp. Aan gewijzigde seinplaatsingen gaat een onderzoek op papier vooraf, als het een beetje wil in een 3D-simulatie en in ieder geval op de baanvideo's. Zichtbaarheid en waarneembaarheid behoren namelijk tot de hot items van spoorwegveiligheid en rail(verkeers)techniek van het moment.
Daarmee zeg ik uitdrukkelijk niet dat alles in Amsterdam Zuid volgens de regelen der kunst gebeurd is, laat staan dat het daar "goed" staat, maar in algemene termen kun je er zo niet over spreken.
 

04-02-2013 21:14:22
Harold27
Harold27
Je geheugen bedriegt je niet. Ik heb er even een YouTube CabRide bijgepakt, en die seinen 1342 en 1344 hangen daar heel duidelijk aan een portaal, rechtsboven elk spoor.

Laatst bewerkt door spiketrain op 04-02-2013 21:55
 

04-02-2013 21:20:28
Klaasje
Klaasje
Maar zoals ik eerder heb gezegd, hebben ze die waarschijnlijk verplaatst om het perron langer te kunnen maken. Dan zit je met dat lullige rotboogje naar rechts vlak voorbij het perron. Als je een trein korter dan 12 bakken met ander materieel dan ICM dan netjes bij het juiste cijferbord neerzet zou sein 1344 dan compleet onzichtbaar worden. Daarom snap ik wel dat het sein links is geplaatst.  

04-02-2013 21:22:42
renew40
renew40
twijffel geen moment aan de vele ontwerpfases die eraan vooraf gaan
maar ervaar het buiten op een iets andere manier :-\
 

04-02-2013 21:23:20
ZJ37
ZJ37
Bijna dezelfde situatie zoals op spoor 2 en 3 te Bd dus: de seinen hangen aan een portaal een eindje voorbij het perron, precies in een flauwe bocht naar links. Wie op spoor 3 aankomt uit westelijke richting, kijkt rechtuit op het sein dat voor spoor 2 is bedoeld en niet voor spoor 3. Ik heb me ook wel eens verbaasd over deze situatie, maar het zal wel oké zijn conform normen e.d.  

04-02-2013 21:24:24
MDDM
MDDM
De sporen 2 en 3 zijn recht. En het sein van spoor 3 staat links.


Gr Joop mcn Lls
 

04-02-2013 21:25:14
sjoerd
sjoerd
Ik kan jullie uit eigen ervaring verzekeren dat er over de seinplaatsing vooraf erg goed wordt nagedacht. Er spelen al erg veel factoren een rol voordat de km bepaald wordt. Ook de seinplaatsing links of rechts is een zeer uitgebreide discussie en die is nog niet geluwd. Een pijlbord wordt in principe alleen toegepast als er verwarring kan ontstaan voor welk spoor het sein of het bord geldt, juist omdat een sein niet altijd rechts kan staan.
Bij klachten van rijdend personeel vindt er altijd intensief overleg plaats, en zoals Broek al zegt, daarin is de stem van de Mcn heel belangrijk.
Anderzijds: de armseinen stonden heel vaak helemaal niet naast het spoor waarvoor zij golden, bij de SS van oorsprong links en bij de HSM van oorsprong rechts, en dat tot het einde van de klassieke beveiliging. Bordessen waren bijzonder slecht te zien, maar daarvoor hadden we de wegbekendheid van de Mcn. Als je het wel bekijkt, is het vroeger relatief niet vaak misgegaan, terwijl er ongeveer vier maal zoveel wissels lagen als nu.
 

04-02-2013 21:25:48
ZJ37
ZJ37
@MDDM: Klopt, daarom ook (ik kan je als meester uiteraard niet tegenspreken). De seinbrug staat in die bocht een stuk naar links verschoven zodat in de zichtlijn recht over spoor 3 het sein van spoor 2 te zien is.

Laatst bewerkt door spiketrain op 04-02-2013 21:56
 

04-02-2013 21:30:10
MDDM
MDDM
Ik bedoelde op Asdz ZJ37 (sorry voor de verwarring)

Harold27 Seinenbrug hangt er inderdaad. Maar dan wel > Shl, niet naar Rai


Gr Joop mcn Lls
 

04-02-2013 21:37:43
broek53
broek53
Maar die stond er wel vanaf de aanleg in 2007, en nog niet zo lang geleden ook nog (zoals bedoelde cabineritvideo bewijst).  

04-02-2013 21:38:33
MDDM
MDDM
Yup, ware het niet dat het inmiddels anders is.


Gr Joop mcn Lls
 

04-02-2013 21:39:33
rolandrail
rolandrail
Correct maar nu dus niet meer, zowel sein 1342 als 1344 hebben nu een paal en staan beiden links van hun betreffende spoor terwijl er voor beide ruimte rechts ondanks perronverlenging.  

04-02-2013 21:41:48
Harold27
Harold27
@MDDM:
Ik reageer even per mail anders wordt het zo'n heen-en-weer geschrijf.

Laatst bewerkt door Harold27 op 04-02-2013 21:42
 

04-02-2013 21:44:30
MDDM
MDDM
Kortom:
Asdz > Rai spoor 2 en 3 Losse seinen
Asdz > Shl spoor 2 en 3 Seinenbrug

Harold27 Gelezen en beantwoord

Laatst bewerkt door MDDM op 04-02-2013 21:45


Gr Joop mcn Lls
 

04-02-2013 23:02:31
maigoda
maigoda
Quote
MDDM (ma 04 feb 2013 21:24:24 https://www.somda.nl/forum/13013/p433975/): De sporen 2 en 3 zijn recht. En het sein van spoor 3 staat links.

Ik heb deze situatie al eens bestudeerd voordat de nieuwe seinen in dienst kwamen. Toen vroeg ik me ook al af: wat is het nut van links plaatsen. Toen beide nieuwe seinen in dienst kwamen viel me op dat spoor 3 door de verlenging niet meer helemaal recht liep en een flauwe boog naar rechts maakt in het stuk perron dat erbij gekomen is. Zou je daar nu een sein rechts plaatsen, dan was het sein een redelijke tijd niet zichtbaar door de stationskap. Ongeveer halverwege het perron kwam het sein dan pas in beeld. Wellicht staan beide seinen daarom nu links i.p.v. rechts.
Groetjes,
Emiel
 

04-02-2013 23:10:08
sfj
Heel hypothetisch en richting de toekomst gedacht: worden dit misschien straks de linker twee sporen, en is bij geplande seinvervanging alvast rekening gehouden met de nieuwe (volledig 4-sporige) situatie ?


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

04-02-2013 23:22:00
broek53
broek53
Dat kan, en dan is dat een soort van basisfout. Aangezien Asdz pas in 2015 wordt verbouwd en aangesloten op de viersporigheid richtomg RAI, bedoel ik.  

04-02-2013 23:53:05
maigoda
maigoda
Quote
sfj (ma 04 feb 2013 23:10:08 https://www.somda.nl/forum/13013/p433992/): Heel hypothetisch en richting de toekomst gedacht: worden dit misschien straks de linker twee sporen, en is bij geplande seinvervanging alvast rekening gehouden met de nieuwe (volledig 4-sporige) situatie ?

Asdz is al viersporig. Spoor 3 en 4 zijn nu de twee rechter sporen. Dat zie ik nog niet zo snel veranderen als het richting Rai ook viersporig wordt.
Groetjes,
Emiel
 

05-02-2013 00:04:08
broek53
broek53
Nee, dat gebeurt (helaas) ook niet.
Maar aan de oostkant verdwijnen dan alle wissels en dan is Asdz aan die kant een halte aan een viersporige baan, met bijbehorende seinplaatsing en daarin zouden seinen wel eens links kunnen staan. Maar niet nu al. Vind ik. Zeker waar het volgens mij nergens voor nodig is.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


05-02-2013 00:12:58
sfj
Wil dit topic niet omzeep helpen met een vraag over de definitieve sporenlayout zoals deze beoogd wordt voor de Zuidtak, kan deze zelf nergens vinden.

Maar een ontopic vraag: Hoe veel werk is het eigenlijk om een seinpaal te verplaatsen cq opnieuw te plaatsen?
Moet er beton gestort worden, of wordt zo'n betonblok als fundering als geheel geplaatst in een gegraven gat? Kabels moeten uiteraard omgelegd worden (in zo'n geval naar de andere kant van het spoor (dus er onderdoor?), maar voor de beveiliging cq. Post T maakt dit toch niet zo veel uit?


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

05-02-2013 00:21:14
mich
mich
Die blokken worden kant en klaar in een gegraven gat geplaatst.  

05-02-2013 12:30:18
SchuurB
SchuurB
Hier het ontwerp-tracébesluit uit maart '11, lay-out op pagina 5. Maar gezien de opmerking van Broek53 zullen ze hier wel lekker in geknipt hebben. http://www.centrumpp.nl/Images/Ontwerp%20Tracebesluit%20OV%20SAAL%20Cluster%20A_tcm318-302776.pdf

Misschien toch maar topicje Amsterdam Zuid of zelfs OV SAAL van maken?
 

05-02-2013 13:03:30
broek53
broek53
Yep, vrijwel alle wissels zijn weg, en zeker die aan de oostkant van Asdz (en aan de oostkant van RAI).  

05-02-2013 13:09:41
broek53
broek53
Quote
sfj (di 05 feb 2013 00:12:58 https://www.somda.nl/forum/13013/p434008/): Wil dit topic niet omzeep helpen met een vraag over de definitieve sporenlayout zoals deze beoogd wordt voor de Zuidtak, kan deze zelf nergens vinden.
Maar een ontopic vraag: Hoe veel werk is het eigenlijk om een seinpaal te verplaatsen cq opnieuw te plaatsen?
Moet er beton gestort worden, of wordt zo'n betonblok als fundering als geheel geplaatst in een gegraven gat? Kabels moeten uiteraard omgelegd worden (in zo'n geval naar de andere kant van het spoor (dus er onderdoor?), maar voor de beveiliging cq. Post T maakt dit toch niet zo veel uit?
Zolang er in de beveiligingsinstallatie zelf niets veranderd hoeft te worden, maakt het vanuit dat oogpunt inderdaad niet uit waar het sein precies staat. Zo'n verplaatsing als bij Asdz gebeurd is, merkt men op de post dan ook niet. Er hangt uiteraard wel een heel tekeningencircus omheen, zowel aan de kant van de techniek als van de techniek naar de gebruikers (tekening in het Bedieningsvoorschrift, Wegwijzers).
Als de seinen ook naar achteren verplaatst zijn (naar achteren voor gewone mensen is overigens naar voren voor seinwezentechnici - een eindeloze bron van misverstanden) moeten ook de isolerende lassen (ES-lassen) nieuw gemaakt worden (en de oude overbrugd).

Laatst bewerkt door broek53 op 05-02-2013 13:10