Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Verschil tussen de Oerlikon remkraan FV4 en de FV6

Zondag 03 feb 2013 - 21:14:25
frank1979
frank1979
Wie kan er hier iets meer vertellen over de verschillen tussen de Oerlikon FV4 en FV6 remkraan? Vooral wat de optische verschillen zijn, want ik kan deze niet herkennen...

Zondag 03 feb 2013 - 23:25:17
maigoda
maigoda
De FV4 is (uit m'n hoofd) een remkraan voor een éénleidingrem, de FV6 is een remkraan voor een tweeleidingrem. De FV4 zat op locs en op de motorpost. De FV6 zat op stroomlijn-materieel van voor mat'64. Dus dan moet je denken aan o.a. mat'54, Plan U en Plan X, dat allemaal voorzien was van een tweeleidingrem. Ik moet thuis even opzoeken vanaf wanneer deze remkranen zijn ingevoerd. Ze zijn niet onderling uitwisselbaar.

Oja: het verschil zal denk ik voornamelijk in de aansluitingen aan de onderzijde zitten.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op Zondag 03 feb 2013 om 23:27:41

Maandag 04 feb 2013 - 00:05:40
javanree
javanree
Flickr 36761590@N02
Verschil qua aansluiting is klein, er zitten niet voor niets paspinnen aan de onderzijde welke verschillen tussen FV4 en FV6 om verwisseling te voorkomen.

Oerlikon FV4 en FV6 zijn geintroduceerd ergens begin tot halverwege jaren '60 (Plan U is nog met Knorr kraan geleverd maar krijg al heel snel de FV6) : de Knorr remkranen welke tot dan toe gebruikt werden hadden geen vaste drukverlaging per gemarkeerde remstand. Dit was een vereiste om de stand van de remkraan in de ATB beveiliging mee te kunnen nemen. Meer info oa in het boek "De luchtdrukrem" van Dhr JB Ellenkamp.

Optische verschillen zijn verder : FV4 heeft op de bovenkant een verstelmechanisme om de overladingdruk te kunnen aanpassen, de FV6 kent dit niet.

Laatst bewerkt door javanree op Maandag 04 feb 2013 om 00:06:51

Maandag 04 feb 2013 - 02:05:27
maigoda
maigoda
Dat genoemde verstelmechaniste is een ronde knop met een geribbelde zijkant. Diezelfde knop zit ook op een FV6, alleen is deze dan niet verdraaibaar.

Een van de grote praktische verschillen is dat de FV4 een hogedrukvulstand (± 7 bar) heeft, gevolgd door een lagedruk overlading tot 5,4 bar die dan uitreduceert naar 5 bar. Een FV6 heeft dat niet. In de vulstand van de FV6 wordt er alleen maar met een grote doorlaat 5 bar in de remleiding gelaten. Dit is vanwege het feit dat de tweeleidingrem niet bestand is tegen een lagedruk overlading.

Voor de rest komen de standen van beide remkranen overeen, behalve dan dat de luchtdrukken bij de verschillende standen iets verschillen. Dat komt omdat de druk-afstellingen van de FV6 speciaal voor de tweeleidingrem zijn en de druk-afstellingen van de FV4 algemeen zijn voor getrokken treinen.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op Maandag 04 feb 2013 om 02:10:22