AlexNL

| Quote Ovindel (wo 25 jun 2014 20:16:28 www.somda.nl): Een HST Gvc - Gv - Rtd - Atw - Brusz met als aanvulling daarop een IC via de traditionele Beneluxtreinroute (optioneel via Zaventem) blijven naar mijn mening toch hele handige (en rendabele?) routes die nu door geen enkele partij gereden gaan worden.
Dat stukje tussen haakjes is wel het belangrijkste uit je hele zin. Het moet rendabel zijn, en dat is bijzonder lastig.
Er is markt voor snel vervoer tussen Nederland en België en er is markt voor langzaam vervoer, maar er is niet zoveel vraag dat dit 3 of 4 treinsoorten (Thalys, Benelux-HST, IC, stoptrein) rechtvaardigt.
Voor de internationale markt is Asd - Shl - Rtd - Atw - Brusz denk ik belangrijker dan de route via Den Haag. De Beneluxtrein die ik dagelijks neem is nu zo goed als leeg tussen Gv en Rtd, pas na Rtd stroomt het vol.Quote We hebben straks alleen maar de meanderende 'Benelux-plus' en de dure Thalys. Weten we wel meteen waar het 'plus' gedeelte vandaan komt: de reis duurt natuurlijk langer! 
De Beneluxplus is het resultaat van een poging om zoveel mogelijk partijen (België, de provincie Noord-Brabant, de gemeente Breda, de gemeente Den Haag, de pendelaars, studenten en andere reizigers) tevreden te houden met zo weinig mogelijk middelen. HST-materieel is er niet meer en zowel NS als NMBS zijn aan het bezuinigen. Nieuw materieel bestellen werd gezien als 'geen optie', dus krijgt ICRm een oplapbeurt. En ach, als je sneller wilt is er toch de Thalys?Quote ricohallo (wo 25 jun 2014 20:22:25 www.somda.nl): Ik zat zelf aan een soort HKX (Hamburg - Koeln Expres) concept te denken. Hele goedkope prijzen maar oude, toch zeer comfortabele rijtuigen.
En wat zou daar de meerwaarde van zijn?Quote ZJ37 (wo 25 jun 2014 21:16:42 www.somda.nl):
Waarschijnlijk hebben ze Prorail laten studeren op de mogelijkheden in de dienstregelingen in Nederland en Belgie. Niet geheel verrassend is daar niets interessants uitgekomen en dan zal het wel aan NS en NMBS liggen.
Zoals te lezen valt in de brief van wethouder Smit (www.denhaag.nl) is er veel contact geweest met Infrabel en ProRail om een rijpad te bepalen. Hier kwamen echter een aantal knelpunten uit tevoorschijn waar men geen goede oplossing voor wist te vinden:
1) De Noord-Zuid-verbinding bij Brussel. Deze zit zo goed als vol en bepaalt dus voor een belangrijk deel het verloop van de rit
2) De manier waarop men dienstregelingen opstelt. In Nederland wordt een BUP opgesteld op basis van een half uur en vervolgens gekopieerd naar alle andere halve uren op de dag, in België werkt men op basis van een uur. Het is moeilijk om hier een internationale trein in te plannen, zeker op de termijn waarnaar Den Haag/Arriva streeft.
Is het dus de schuld van NS/NMBS? Ja en nee. Zie de brief van de wethouder. |