Lage Landen lijn: Intercity Den Haag-Brussel
Forum: Algemeen - Algemeen
01-02-2013 20:56:42
Sparrow86
Sparrow86
De gemeente Den Haag gaf al eerder aan een vaste intercity verbinding van 1x per uur in te willen stellen met de stad Brussel. Door het verdwijnen van de beneluxtrein en de komst van de Fyra is Den Haag zijn rechtstreekse verbinding verloren met Brussel en voor deze twee politieke centra is dat niet wenselijk. Ook na de vandaag bekend geworden plannen voor een tijdelijke Intercity tussen Den Haag HS en Brussel gaat de gemeente Den Haag, gesteund door vele gemeenten en organisaties, door met het initiatief, dat de naam Lage Landen Lijn heeft gekregen. Er is al ruimte aangevraagd in de dienstregeling en Arriva en Veolia tonen interesse voor exploitatie. Er is echter ook kritiek.

Voor een goed overzicht quote ik dit artikel:

Steun voor Lage Landen Lijn

De Stem van Dordt
01 feb 2013
DORDRECHT - De gemeente Den Haag krijgt steun van Dordrecht en van andere gemeenten en instanties voor het herstel van de verdwenen Beneluxtrein naar Brussel. Het project heeft de naam Lage Landen Lijn gekregen, zo werd vrijdagmiddag duidelijk tijdens een bijeenkomst in Dordrecht. De tegelijkertijd door de regering gepresenteerde tijdelijke trein tussen Den Haag en Brussel (vervanging van de Fyra) vindt de Haagse wethouder Peter Smit ‘een leuke eerste stap, maar volstrekt geen oplossing’.

De initiatiefnemers van de Lage Landen
Lijn.
De Lage Landen Lijn moet de steden in Holland en Vlaanderen weer met elkaar verbinden. De haperende Fyra verbindt alleen Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen en Brussel met elkaar.
In Dordrecht bleek dat de gemeente Den Haag de steun heeft van onder meer Dordrecht, Rotterdam, Delft, Zoetermeer, Roosendaal en Mechelen. Ook de luchthaven Zaventem, de internationale bedrijven in Zuid-Holland en reizigersvereniging Rover betuigden hier hun steun.
Den Haag heeft een eigen BV opgericht die ervoormoet zorgen dat er weer elk uur een intercity rijdt tussen Den Haag en Brussel. Daarvoor heeft Den Haag zelf ‘treinpaden’ aangevraagd in de dienstregeling. De BV van de Lage Landen Lijn heeft binnenkort gesprekken met ProRail, de mededingingsautoriteit NMA en de Belgische spoorbeheerder Infrabel. Bovendien zijn volgende week de eerste gesprekken met de vijf spoorbedrijven die interesse hebben in het rijden van de trein. Daaronder zijn Veolia en Arriva. Er moet nog een marktverkenning volgen, die vaststelt dat het de Lage Landen Lijn echt een haalbaar project is. Op z’n vroegst rijdt de trein dan vanaf december. “Tot nu toe lijkt dat niet onmogelijk”, zegt de Haagse wethouder Peter Smit.

Steun
Het Haagse initiatief kreeg vrijdag steun van allerlei kanten. Met een videoboodschap was ook oud-Navobaas Jaap de Hoop Scheffer aanwezig. Hij baalt duidelijk van de Fyra, die niet in Den Haag stopt en bovendien met reserveringen en een toeslag op de kaartjes werkt. “Den Haag hoort in het rijtje thuis van de belangrijke internationale steden. Het is merkwaardig dat Den Haag niet meer aangesloten is op het internationale spoorverkeer. Dat is niet alleen schadelijk voor Den Haag, ,aar ook slecht voor het imago van Nederland.” De Hoop Scheffer gebruikte de trein vaak. En zonder te reserveren. “Dan hoef je als een vergadering uitloopt niet om te boeken naar een volgende trein.”
Burgemeester Bast Somers van Mechelen wees op de steun die het herstel van de Beneluxtrein heeft in het Nederlandse en Belgische parlement. “Ik heb in heel mijn politieke loopbaan nog niet zo’n onbegrijpelijke beslissing te zien als het afschaffen van de Beneluxtrein.” Het Haagse plan voor een nieuwe treindienst noemt Somers ‘een geniaal idee’. “Laten we het als steden zelf doen en gebruik maken van de mogelijkheden die in een geliberaliseerde markt aanwezig zijn.”
Alain Vandeplas van de Brusselse luchthaven Zaventem zou graag meer Nederlandse reizigers per trein willen ontvangen. Hij wees erop dat er in Brussel wordt gewerkt aan een nieuw station . Na de opening ervan in 2016 kunnen reizigers uitstappen in het hart van de Europawijk.

Kritisch
Maurits van Witsen, oud hoofd planning en ontwikkeling van NS, is kritisch over het plan voor de Lage Landen Lijn. “Waar is plan B?”, vroeg hij wethouder Smit. Hij twijfelt of er wel voldoende materieel beschikbaar is voor de nieuwe treindienst. Van Witsen vertrouwt erop dat er de komende jaren een hogesnelheidstrein gaat rijden tussen Den Haag en Eindhoven. Reizigers kunnen dan in Rotterdam overstappen op de trein naar Antwerpen en Brussel. Volgens Alain Vandeplan is dat een denkfout. Zakenreizigers willen niet overstappen. Ze willen instappen, de laptop open doen en zich geen zorgen maken over de aansluiting op de volgende trein.

Rover
Voorzitter Arriën Kruijt van reizigersvereniging Rover miste de presentatie over de Lage Landen Lijn. Zijn trein was vertraagd door een wisselstoring. Hij is blij met het initiatief van Den Haag. “Het is een briljante zet om de beide spoorwegen onder druk te zetten”, zegt Kruijt.
“De oude Beneluxtrein moet zo snel mogelijk terug.” Of dat door het initiatief van Den Haag ook daadwerkelijk gaat gebeuren, betwijfelt hij. “Ik geloof dat het in Nederland zal lukken om treinpaden te krijgen. In België is dat een heel ander verhaal. Daar is de NMBS ook de baas van het spoor. Dat is nog een echt ouderwets staatsbedrijf.”
Volgens Kruijt moet we ook over een ander probleem worden nagedacht. “Hoe gaan we om met de hogesnelheidslijn? Zodat de belastingbetalers en de passagiers daar plezier van hebben.” Met de V250 treinen van de Fyra zijn problemen, maar de Thalys en de binnenlandse Fyra-treinen rijden zonder problemen. Dus met die lijn zelf is niets aan de hand.
(Arco van der Lee)


Bron: De Stem van Dordt.
 

01-02-2013 21:01:46
iraj-smile
iraj-smile
mocht de intercity Den Haag-Brussel rijden, wat wordt het materieel? wordt het een Reeks 18 van de NMBS?  

01-02-2013 21:03:42
Sparrow86
Sparrow86
De tijdelijke ic van NS is niks over gezegd voor zover ik weet. Reeks 28 ligt voor de hand. Voor de lage landen lijn is nog niks bekend. Op dit moment is het marktonderzoek nog bezig en het hangt er eerst van af of het uberhaupt haalbaar is en welke vervoerder de lijn zal exploiteren. Die zal dan een keuze maken voor materieel.  

01-02-2013 21:12:55
AlexNL
AlexNL
Voor de Lage Landen Lijn lijkt me enige vorm van samenwerking met de NMBS uitgesloten. Tractie geleverd door reeks 18 is al helemaal uit de lucht gegrepen.

Qua materieel: oude UIC-rijtuigen uit Duitsland (zoals Bimz) met een Traxx is het snelste te regelen omdat alle vereiste homologaties er al zijn. Kwestie van zorgen voor de juiste papieren voor België, rijdend personeel opleiden, en gaan. Nouja, bij wijze van spreken dan.
 


01-02-2013 21:26:58
Sparrow86
Sparrow86
Zal sowieso wel iets van aankopen moeten komen lijkt me, denk niet dat Veolia of Arriva iets geschikts heeft staan?  

01-02-2013 21:56:46
Frontier
Frontier
Kopen? Gewoon iets huren, wat rijtuigen en wat loccen, beetje zoals HKX in Duitsland bijvoorbeeld.  

01-02-2013 23:34:53
timtrein
timtrein
Wil je een beetje fatsoenlijk comfort bieden dan moet je niet wat ouwe meuk achter een tweespanningsloc hangen. Het mooist, en verreweg het goedkoopst qua exploitatie, is een meerspanningstreinstel, maar dan zul je iets van een Flirt in België toegelaten moeten krijgen. Of Desiro in Nederland. Zal nog wel even duren...  

03-02-2013 18:46:02
illyavaes
illyavaes
De meeste mensen (die daadwerkelijk treinen gebruiken, dus geen marketingmeisjes, meh-neh-zjurs of politici) vinden juist de meeste "oude meuk" meer "fatsoenlijk comfort" dan moderne meuk - mits gewoon netjes onderhouden natuurlijk.  

03-02-2013 21:46:32
AlexNL
AlexNL
De Lage Landen Lijn is een treindienst die in open access zal worden uitgevoerd, het is nog maar de vraag in hoeverre de markt erop zit te wachten.

Juist voor een opstartende treindienst als de LLL zou het huren en opknappen van oude rijtuigen een prima begin zijn. Snel verkrijgbaar, 't is al toegelaten, relatief lage kostprijs (in vergelijking met nieuw materieel).

Het aankopen van nieuw materieel kan later volgen. Tijdens het eerste jaar kan er dan ook een goede inschatting worden gemaakt over hoeveel capaciteit er nou daadwerkelijk nodig is. Gezien de concurrentie van de HSL zal een deel van de reizigers toch via de HSL blijven rijden, anderzijds zal een deel van de reizigers voor de LLL kiezen. Zonder cijfers over reizigersaantallen ("bedrijfsgeheim!!!!") is het gokken.

Laatst bewerkt door AlexNL op 03-02-2013 21:47
 

03-02-2013 23:41:54
mren
mren
Niets bedrijfsgeheim; in de oude benelux gingen 8000 reizigers per dag de grens over.
Een simpele telronde in de zeer ambitieloze 8 fyra's per dag laat zien dat er nog een ruime markt is voor een 'normale' trein zonder poespas.
 

04-02-2013 00:14:51
Sparrow86
Sparrow86
Ze doen ook niet voor niets een marktonderzoek naar de haalbaarheid, ze gaan niet op de dolle pof rijden, maar blijkbaar is de behoefte er.  

04-02-2013 07:44:30
mdeen
mdeen
Naast loks en rijtuigen moet je ook nog een vervoerder regelen. Er zijn momenteel twee toegelaten reizigersvervoerders in België: NMBS en Eurostar.  

04-02-2013 08:29:19
AlexNL
AlexNL
Een vervoerder kan ook zelf de benodigde papieren aanvragen. Veolia en Arriva hebben de benodigde papieren voor Nederland al, het aanvragen voor een veiligheidscertificaat deel B voor België duurt dan geen jaren.

Infrabel heeft er wat info over: http://www.infrabel.be/nl/spoorweg-ondernemingen/starten-als-spoorwegonderneming
 

04-02-2013 18:47:34
BGM104
BGM104
Maar bij de toewijzing van de rijpaden kan de Belg dit initiatief perfect saboteren%08%  

04-02-2013 21:02:30
AlexNL
AlexNL
Waarna een potentiële vervoerder de mogelijkheid heeft om een klacht in te dienen bij de toezichthouder (in België is dat DVIS) danwel bij de EU.

Iedere vervoerder heeft recht op een goed rijpad. Als het niet mogelijk is om goede paden te vinden voor alle ingediende capaciteitsaanvragen zijn er procedures die gevolgd moeten worden.
 

04-02-2013 23:41:20
timtrein
timtrein
Ja en die procedures duren vooral erg lang... als je daarlangs je gelijk moet krijgen ben je als vervoerder inmiddels wel failliet.  

04-02-2013 23:54:42
maurits
maurits
Juist een partij als Arriva zou daar wel een wat langere adem in kunnen hebben doordat er een groot moederbedrijf (in het geval van Arriva: Deutsche Bahn) achter staat.

Ik kan mij de perikelen rondom DLC zo'n 10 jaar geleden nog herinneren toen men als particulier bedrijf goederen wilde vervoeren, de vakbondsbonzen zouden dat wel even gaan tegenhouden. De praktijk is dat inmiddels ook door België allerlei particuliere en buitenlandse goederenvervoerders zelf vrolijk rondkarren.

De NMBS voert wat dat betreft een achterhoedegevecht en B-Cargo is meer een soort Titanic die langzaam aan het kapseizen is. Welkom in 2013....


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

07-02-2013 00:09:10
mren
mren
Artikel in NRC/H van woensdag: http://foto-uploaden.nl/imgs/nrch20130206p23.jpg

Opgemerkt zij de laatste zin
 

21-02-2013 17:39:08
anton_
anton_
113000 reizigers per dag in de oude benelux, dat is ongeveer 3000 per trein, lijkt met wat veel.  

21-02-2013 19:00:14
timtrein
timtrein
11300 lijkt dan beter te passen...  

21-02-2013 23:41:45
mren
mren
Waarvan 8.000/dag grensoverschrijdend.  

22-02-2013 12:03:37
NovioSites
NovioSites
Quote
AlexNL (ma 04 feb 2013 08:29:19 https://www.somda.nl/forum/13000/p433815/): Een vervoerder kan ook zelf de benodigde papieren aanvragen. Veolia en Arriva hebben de benodigde papieren voor Nederland al, het aanvragen voor een veiligheidscertificaat deel B voor België duurt dan geen jaren.

Infrabel heeft er wat info over: http://www.infrabel.be/nl/spoorweg-ondernemingen/starten-als-spoorwegonderneming
Streep Veolia maar weg, want Veolia wil juist af van alle OV gerelateerde zaken in en om Nederland.
 

13-03-2013 13:39:03
bond
bond
Tot 19 april 2013 kan er worden geboden op een vooralsnog twee-jarige exploitatie van de Lage Landenlijn, dat meldt de Railway Gazette onder het kopje van "Operator sought for Den Haag - Brussels service: http://www.railwaygazette.com/news/passenger/single-view/view/operator-sought-for-den-haag-brussels-service.html

De exploitatie zou 15 december 2013 kunnen ingaan.
Er wordt gehalteerd in Delft, Rotterdam, Dordrecht, Roosendaal, Antwerpen, Mechelen en Brussel Airport met een frequentie van 16 treinen per dag.
 

13-03-2013 13:57:42
broek53
broek53
Een internationale uurdienst in een halfjaar opzetten, DAT is nog eens een uitdaging!  

13-03-2013 15:00:29
jorgo
jorgo
En wat ik je brom, NSH kan die uitdaging aan. Zij kunnen Den Haag aanbieden de huidige tijdelijke dienst niet te schrappen als de HSL weer gebruikt kan worden. Dan hebben ze het beste, want snelste en reeds uitgeteste, aanbod.

Ik weet het, het is al eens als complottheorie mijnerzijds versleten (het onderscheid tussen complot of niet zit erin of de huidige tijdelijke dienst op dit betaald vervolg al heeft voorgesorteerd), maar ach.
 

13-03-2013 15:10:48
rolandrail
rolandrail
Het "beste" en het duurste aanbod ja. Zolang je van de chaotische NMBS en de marktarrogante NSH afhankelijk bent, ben je duur uit en garantie dat er wat rijdt is schrikbarend laag.  

13-03-2013 15:21:19
daniel81
daniel81
Het enige voordeel van NSH/NMBS is hun voorsprong bij de opstart: ze zijn als vervoerder toegelaten in België en kunnen gemakkelijk over toegelaten materieel beschikken.
Maar daarna moet je ze niet meer als vervoerder willen hebben. Ze hebben immers publiekelijk al hun kaarten op de V250 gezet: ze willen iedereen in de kruimeldief hebben. Door ook de Benelux te exploiteren worden de dan hun eigen concurrent. Om toch hun doel te bereiken hebben ze er dan geen belang bij als de Benelux volloopt. Dus een slechte dienstverlening is dubbel in hun voordeel: ze hebben lage exploitatiekosten en jagen de mensen de V250 in die veel lucratiever voor ze is.
Mocht iemand dat complottheorie willen noemen: het zij zo, maar het lijkt mij niet meer dan ondernemerslogica.
 

13-03-2013 15:46:25
broek53
broek53
ja, vandaar dat men er inmiddels achter aan het komen is hoe pervers de om andere redenen veel bejubelde marktwerking uitpakt.  

13-03-2013 15:48:44
jorgo
jorgo
Quote
rolandrail (wo 13 mrt 2013 15:10:48 https://www.somda.nl/forum/13000/p440114/): Het "beste" en het duurste aanbod ja. Zolang je van de chaotische NMBS en de marktarrogante NSH afhankelijk bent, ben je duur uit en garantie dat er wat rijdt is schrikbarend laag.

Niet mee eens. Van de NMBS ben je niet meer afhankelijk als de verbinding onder Nederlandse regie (Gemeenten samen met exploitant) gereden wordt, hooguit van Infrabel, maar dat geldt voor alle kandidaten.
Het duurste gaat het ook niet zijn, want het materieel is er al, toegelaten en al.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


13-03-2013 16:02:20
daniel81
daniel81
Van NMBS ben je wel afhankelijk: al sinds de jaren '70 regelen zij de loks, ook nu weer met de Fyravervanger. Bovendien betwijfel ik of NSH zelfstandig als vervoerder in België is toegelaten, of dat zij gewoon onder het NMBS-attest opereren (wat mij veel logischer lijkt)  

13-03-2013 16:08:34
jorgo
jorgo
Dat dan weer wel.

Dan nog vraag ik me af of dat geen interessanter optie voor de Hagenezen zou zijn dan een pak-'m-beet Arriva die bijv. nog wat Flirts moet laten bouwen, toelatingen moet krijgen als vervoerder en voor het materieel, en net zo goed harder schreeuwt dan er waargemaakt kan worden.
 

13-03-2013 16:40:30
daniel81
daniel81
Nogmaals: NSH (zonder NMBS) heeft (waarschijnlijk) netzomin een attest en toegelaten tractiematerieel als Arriva. Alleen rijtuigen, en dat is nou net de gemakkelijkste categorie.

Loks hoeven het grootste probleem niet te zijn. De huidige loks worden geleased en ook Arriva kan bij ATC Traxxen leasen.
Maar ik ben wel met je eens dat ook Arriva de euro'tjes belangrijker vindt dan de reiziger. Verschil is wel dat hier concurrentie op het spoor is: daar waar ze zich op regionale lijnen als monopolist kunnen gedragen als het contract binnen is, zullen ze hier toch echt zelf aan de bak moeten aangezien je mag verwachten dat hier een substantiëler deel van de opbrengst van de reiziger moet komen in plaats van van de opdrachtgever.

Ander alternatief is dat de HTM z'n gesprekken met NS staakt
 

13-03-2013 18:16:05
jorgo
jorgo
Ik doelde nu dan ook op NSH mét NMBS. Als dat alleen maar onaantrekkelijk zou zijn vanwege het feit dat er al eea is misgegaan, is het naïef te denken dat een ander dat niet gebeurt. Sterker nog: dan zijn er nog meer onbekende factoren in het spel.  

19-04-2013 19:52:04
vrijgezel
vrijgezel
De Telegraaf kwam om 1820 uur met het volgende bericht: http://www.telegraaf.nl/binnenland/21496177/__Aanbesteding_trein_vertraagd__.html.

Dit roept meer vragen op dan er duidelijkheid ontstaat, resp. zal wel weer leiden tot speculaties...
 

22-04-2013 07:30:12
mdeen
mdeen
Welke extra vragen roept het dan op? Toen ik de kop begon te lezen vreesde ik eerst dat de verlenging was omdat er geen kandidaten waren, maar ik ben blij verrast dat er blijkbaar meerdere kandidaten zijn.  

23-04-2013 10:37:56
daniel81
daniel81
Ik kwam dit artikel van GoudappelCoffeng nog tegen.
http://www.goudappel.nl/projecten/den-haag-brussel-lage-landen-lijn/

Dus kennelijk voldoet het aan de eisen die de NMA stelt.
 

20-06-2013 15:07:16
Hoera63
Hoera63
Arriva wint de aanbesteding Lage Landen Lijn: http://www.treinreiziger.nl/actueel/arriva_vanaf_2015_met_haagse_trein_naar_brussel-145367  

20-06-2013 16:29:56
daniel81
daniel81
Maar wel pas per 2015, eind dit jaar schijnt te ambitieus te zijn.
Dus het bedrijf dat met veel poeha verklaarde Nederland te kunnen helpen om de HSL op gang te krijgen http://www.nu.nl/economie/3384938/arriva-wil-fyra-vervangen-.html heeft nu ineens nog meerdere jaren nodig om een dienst over conventioneel spoor op te starten
 

20-06-2013 16:41:25
MCNAlkmaar
Ik vind dit nogal wat hoor. Een gemeente die even een treintje laat rijden, die zij wel belangrijk vinden. Dat wordt nog eens wat hier in Nederland. Iedereen die maar van alles en nog wat wil laten rijden. Zal een mooie puinhoop worden.
En wederom 2 vervoerders op hetzelfde stukje. Zie de voordelen en kijk maar naar Arnhem - Winterswijk.


De groeten uit Schagen
 

20-06-2013 17:04:46
daniel81
daniel81
Welkom in de Europese Unie, met als hoogste ideaal een volledig geliberaliseerd spoorwegnet.

Er is inderdaad veel op tegen, anderzijds biedt het wel alternatieven tegen arrogante spoorwegmaatschappijen
 

20-06-2013 17:28:54
Lovers83
Lovers83
Gemeente Den Haag en Brussel Airport samen met Arriva? Toe maar, mooi 'Engels' voorbeeld idd. Doet me denken aan de Heathrow Express, die is ook eigendom van Heathrow Airport Holding.


Frequent flyer van Apn - Ut v.v. | OBIS Heavy User
 

20-06-2013 18:16:20
Klaasje
Klaasje
Als je het mij vraagt is een internationale IC Amsterdam-Brussel via de HSL met korte treinstellen waarbij een vleugeltrein van sommige treinen naar Den Haag rijdt een veel betere oplossing als je kijkt naar het efficiënt benutten van de schaarse capaciteit van het spoor. Maarja.. Als iedereen de eigen verbinding gaat rijden wordt de capaciteitsdruk alleen maar hoger wat meer infra op het reguliere spoor vraagt en de kans dat de HSL een beetje kostendekkend gereden kan worden steeds kleiner. Netto is de maatschappij slechter af.  

20-06-2013 22:09:16
mvboetzela
mvboetzela
Helaas zijn al die mooie plannen gesmoord door Minister Netelenbos in de aanbestede concessie HSL-Zuid. Er moest en zou een aparte consessie komen die de staat veel geld op ging leveren en dat ging niet samen met uitloop op het bestaande net.
Nu zie je dat sommige ontwikkelingen toch niet tegen te houden zijn en dan rijden de treinen waar ze kunnen. Dat de Gemeente Den Haag dit zo doet is vooral het gevolg van de onwil van de NS om in een fatsoenlijke verbinding te voorzien. En zo kruipt er steeds meer markt op het spoor.
 

20-06-2013 22:39:57
scooter
scooter
Ik vraag me toch af als dit pas in 2015 is gerealiseerd, wat NSH dan doet met zijn frequentie.Die zullen tegen die tijd toch ook wel een uurdienst hebben.
Wordt het dan alleen maar een kwestie van tijd en/of prijs?Of is dit iniatief van de gemeente dan inmiddels weer naar de prullenbak?

Laatst bewerkt door scooter op 20-06-2013 22:40
 

20-06-2013 23:30:11
AlexNL
AlexNL
Volgens het door NS gepresenteerde "palet aan reismogelijkheden" zou de verbinding Den Haag - Brussel na een korte opleving in drgl 2014/2015 weer inkakken naar 8x per dag. De Lage Landen Lijn zou 16x per dag moeten gaan rijden (met nieuw materieel).

Ik kan de Lage Landen Lijn overigens alleen maar toejuichen.
 

21-06-2013 00:40:01
scooter
scooter
Tja,ik neem aan dat als Arriva 16x per dag gaat rijden NSH niet zomaar zijn frequentie verlaagd ook al staat dat nu zo in de planning.Wellicht onderschat NSH Arriva hierin en hopen ze gewoon dat de Lage Landen Lijn het uiteindelijk niet gaat halen.  

21-06-2013 07:18:55
mdeen
mdeen
Quote
daniel81 (do 20 jun 2013 16:29:56 https://www.somda.nl/forum/13000/p455600/): Maar wel pas per 2015, eind dit jaar schijnt te ambitieus te zijn.
Dus het bedrijf dat met veel poeha verklaarde Nederland te kunnen helpen om de HSL op gang te krijgen http://www.nu.nl/economie/3384938/arriva-wil-fyra-vervangen-.html heeft nu ineens nog meerdere jaren nodig om een dienst over conventioneel spoor op te starten

Hebben ze met veel poeha aangekondigd morgen de HSL op te kunnen starten? Nee. Je mag de regionale vervoerders dan niks vinden, maar dit is een onnodige bash.
 

21-06-2013 08:01:14
nohab
nohab
Quote
daniel81 (do 20 jun 2013 16:29:56 https://www.somda.nl/forum/13000/p455600/): Maar wel pas per 2015, eind dit jaar schijnt te ambitieus te zijn.
Dus het bedrijf dat met veel poeha verklaarde Nederland te kunnen helpen om de HSL op gang te krijgen http://www.nu.nl/economie/3384938/arriva-wil-fyra-vervangen-.html heeft nu ineens nog meerdere jaren nodig om een dienst over conventioneel spoor op te starten
Arriva zei er nergens bij dat ze die tijd niet nodig zouden hebben en NS heeft altijd met minstens zoveel poeha aangekondigd hoe mooi het allemaal zou worden. In 2005 zou dat al zo zijn, het is nu 2013 en die dienst van NS is verder weg dan ooit.

Laatst bewerkt door nohab op 21-06-2013 08:03


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

21-06-2013 11:04:01
Hoera63
Hoera63
Quote
daniel81 (do 20 jun 2013 16:29:56 https://www.somda.nl/forum/13000/p455600/): Maar wel pas per 2015, eind dit jaar schijnt te ambitieus te zijn.
Tover jij even materieel uit de hoge hoed? Denk maar niet dat NS en NMBS hun materieel uitlenen. NS heeft er zwaar de pest in dat Arriva deze dienst heeft gekregen. Het is er nu maar één, maar waar een schaap over de dam is...

Ik vindt het een zeer redelijke termijn, als je bedenkt dat er nog materieel moet komen.
 

21-06-2013 11:36:17
daniel81
daniel81
Ik begrijp het allemaal wel, alleen al de procedure om als vervoerder in België te worden toegelaten zal al een probleem zijn, plus personeel. Materieel lijkt mij nog niet eens het grootste probleem.
Het viel mij alleen op dat juist in de tijd dat het op de HSL niet vlotte, Arriva meteen de media-aandacht zocht waarbij ze in elk geval suggereerden -ook naar de politiek toe- dat zíj het wel eventjes allemaal konden oplossen.
Vandaar mijn post van gisteren

Overigens juich ik zelf de Lage Landen lijn toe: NSH heeft door de keuzes van vorig jaar duidelijk te kennen gegeven iedereen de dure HSL op te willen hebben, goed dat er een alternatief komt%02%
 

21-06-2013 11:41:01
Dead_Devil
Dead_Devil
Het zal me niks verbazen als er modern stadler materiaal wordt aangeschaft... Arriva heeft alleen maar gtw's rond rijden en toen ze de vechtdallijn consessie en de lijnen in de achterhoek wonnen gaven ze al aan dat ze zeer tevreden waren met het materiaal van stadler. Dit zal ook schelen in de onderhouds kosten en het is bewezen materiaal. Verder vraag ik me af hoe de ns hierop zal reageren nu ze alleen nog maar een slechte benelux V2 verbinding hebben.  

21-06-2013 11:46:11
smarkie
smarkie
Quote
Hoera63 (vr 21 jun 2013 11:04:01 https://www.somda.nl/forum/13000/p455695/):NS heeft er zwaar de pest in dat Arriva deze dienst heeft gekregen.


en waar baseer je dit dan op?
ns heeft niet eens mee geboden op deze lijn,dus het zal wel loslopen met "zwaar de pest er in hebben"


Mcn NS International Rtd
 

21-06-2013 11:51:13
Bert13
Bert13
Ik denk op verhalen uit de media, waarin NS te kennen gaf het niet leuk te vinden als er op Den Haag - Roosendaal een andere vervoerder zou komen, die een hoop binnenlandse reizigers van de NS zou "afpakken".


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

21-06-2013 11:59:06
wadkikker
wadkikker
Quote
daniel81 (vr 21 jun 2013 11:36:17 https://www.somda.nl/forum/13000/p455698/): Ik begrijp het allemaal wel, alleen al de procedure om als vervoerder in België te worden toegelaten zal al een probleem zijn, plus personeel. Materieel lijkt mij nog niet eens het grootste probleem.
Het viel mij alleen op dat juist in de tijd dat het op de HSL niet vlotte, Arriva meteen de media-aandacht zocht waarbij ze in elk geval suggereerden -ook naar de politiek toe- dat zíj het wel eventjes allemaal konden oplossen.
Vandaar mijn post van gisteren

Overigens juich ik zelf de Lage Landen lijn toe: NSH heeft door de keuzes van vorig jaar duidelijk te kennen gegeven iedereen de dure HSL op te willen hebben, goed dat er een alternatief komt%02%

Arriva kan natuurlijk gebruik maken van de licentie van DBSRNL, zelfde concern DB. Personeel, ervaring en kennis hebben ze daarmee ook gelijk in huis.

Laatst bewerkt door wadkikker op 21-06-2013 11:59
 


21-06-2013 12:09:51
dennistd
dennistd
Heeft DB Schenker in België een toelating voor reizigersvervoer dan?

edit: niet eens voor goederenvervoer zo te zien: http://www.mobilit.belgium.be/nl/spoorwegverkeer/professionals/spoorwegonderneming/

Laatst bewerkt door dennistd op 21-06-2013 12:13
 

21-06-2013 12:14:29
mdeen
mdeen
Quote
smarkie (vr 21 jun 2013 11:46:11 https://www.somda.nl/forum/13000/p455700/):
Quote
Hoera63 (vr 21 jun 2013 11:04:01 https://www.somda.nl/forum/13000/p455695/):NS heeft er zwaar de pest in dat Arriva deze dienst heeft gekregen.


en waar baseer je dit dan op?
ns heeft niet eens mee geboden op deze lijn,dus het zal wel loslopen met "zwaar de pest er in hebben"

Als NS al begint met "oneerlijke concurrentie" en de ACM inschakelt nog voordat er details bekend zijn dan vind ik wel dat je kunt zeggen dat NS niet erg blij met deze ontwikkeling is.
 

21-06-2013 12:29:57
rjz222
rjz222
In dit hele verhaal worden denk ik twee dingen over het hoofd gezien:
- Arriva heeft geen veiligheidsattest in België. Omdat geen enkele commerciële vervoerder dat heeft, vraag ik mij af of men in België überhaupt commerciëel vervoer toestaat.
- Materieel dat wordt besteld moet in 2 landen worden toegelaten, en in België kan dat enorm lang duren.

Ik heb zo mijn twijfels of 2015 haalbaar is, als het ze überhaupt gaat lukken.


Mijn website: http://www.treinenwereld.eu
 

21-06-2013 12:49:38
Ovindel
Ovindel
Dat van die binnenlandse reizigers kan volgens mij heel makkelijk verholpen worden door een kaartautomaat neerzetten die alleen kaartjes verkoopt tot over de grens.  

21-06-2013 13:38:57
Joey666
Joey666
Eigenlijk is een concurrent wel goed, en zal ook gebruik maken als binnenlandse trein van Rotterdam naar Rosendaal en dan verder weer naar Goes in een stoppercity.
Kan Arrivia ook een sneltrein verbinding maken tussen Roosendaal en Vlissingen die op 3 à 4 stations stopt inplaats van alle stations.

Dan krabbelt NS ook achter hun oren.
 

21-06-2013 13:48:11
treinfan
treinfan
Uhuh, dat is geenzins van toepassing. Het gaat hier enkel om een treinverbinding voor internationale reizigers.  

21-06-2013 13:52:02
treinjoop
treinjoop
Tip aan NS (en NMBS): Laat Den Haag nou maar zitten, dat heeft Arriva al afgepakt. Het lijkt mij het beste om die binnenlandse Fyra voortaan Benelux te gaan noemen en hem door te trekken naar Brussel Zuid (via Breda). Dan laat je Arriva gewoon Den Haag en Roosendaal bedienen en heeft NS de verbinding voor Amsterdam, Schiphol en Breda in handen.

Scheelt ook weer gepruts met de DRGL tussen Amsterdam en Den Haag doordat je van de HSL gebruik maakt.


Doe maar gek, want je bent al normaal genoeg.
 

21-06-2013 13:56:35
AgentX
AgentX
Met welk materieel wil jij die Fyra dan gaan rijden, creatieve geest?  

21-06-2013 14:02:53
treinjoop
treinjoop
Het materieel dat men nu ook gebruikt, maar dan met wat aanpassingen. Prio-rijtuigen moeten naar België kunnen en/of Benelux rijtuigen moeten de HSL-Zuid op kunnen. Fyra TRAXX loc tussen Amsterdam en Breda, NMBS TRAXX loc tussen Breda en Brussel. Er moet daar toch wel omgelopen worden, dus waarom moelijk doen.


Doe maar gek, want je bent al normaal genoeg.
 

21-06-2013 14:10:17
broek53
broek53
De discussies uit het HSL-topic gaan we toch niet hier weer overdoen, neem ik aan?  

21-06-2013 14:14:30
AgentX
AgentX
Dat was mijn tweede zet; een linkje naar het HSL topic  

21-06-2013 14:19:23
abcde
abcde
Quote
treinfan (vr 21 jun 2013 13:48:11 https://www.somda.nl/forum/13000/p455715/): Uhuh, dat is geenzins van toepassing. Het gaat hier enkel om een treinverbinding voor internationale reizigers.

Dus kijk naar goed lopende IC-verbinden in Ned, en trek deze een stukje door naar het buitenland, zoals :

* Amsterdam - Arnhem - Zevenaar - Duitsland
* Amsterdam - Eindhoven - Heerlen - Aken
* Groningen - Utrecht - Rotterdam - Roosendaal - Antwerpen
* Den Haag - Amersfoort - Enschede - Gronau

En zo krijg je allemaal concurrentie op IC-verbindingen met de smoes dat ze internationaal zijn.

Ik zie wel dat je te maken hebt met materieel-eisen, meerdere spanningen en dieseltrajecten, maar toch.

Laatst bewerkt door abcde op 21-06-2013 15:20
 

21-06-2013 14:21:47
treinjoop
treinjoop
@Agentx en @broek53: Het is slechts een suggestie, meer valt daar specifiek toch niets over te zeggen. Dat Arriva de Lage Landen lijn gaat bedienen is jammer voor de NS, hopelijk wel goed voor de reiziger. Wat ik net al opmerkte en waar het mij dus omging: laat NS nou maar de verbinding van Amsterdam en Breda naar Brussel goed regelen i.p.v. elkaar te gaan beconcurreren.

Laatst bewerkt door treinjoop op 21-06-2013 14:23, reden: moest bericht aan gebruikers richten.


Doe maar gek, want je bent al normaal genoeg.
 

21-06-2013 14:51:40
broek53
broek53
Quote
abcde (vr 21 jun 2013 14:19:23 https://www.somda.nl/forum/13000/p455729/):
Quote
treinfan (vr 21 jun 2013 13:48:11 https://www.somda.nl/forum/13000/p455715/): Uhuh, dat is geenzins van toepassing. Het gaat hier enkel om een treinverbinding voor internationale reizigers.

Dus kijk naar goed lopende IC-verbinden in Ned, en trek deze een stukje door naar het buitenland, zoals :

* Amsterdam - Arnhem - Zevenaar - Duitsland
* Amsterdam - Eindhoven - Heerlen - Aken
* Groningen - Utrecht - Rotterdam - Roosendaal - Antwerpen
* Den Haag - Amersfoort - Enschede - Gronau

En zo krijg je allemaal concurrentie op IC-verbindingen met de smoes dat ze internationaal zijn.
Blijft het feit dat ze dan ook niet bedoeld zijn voor binnenlandse reizigers.
 

21-06-2013 15:18:14
abcde
abcde
Maar binnenlandse reizigers kunnen toch wel meerijden ?  

21-06-2013 15:21:38
Frontier
Frontier
Quote
Dead_Devil (vr 21 jun 2013 11:41:01 https://www.somda.nl/forum/13000/p455699/): Het zal me niks verbazen als er modern stadler materiaal wordt aangeschaft...

Dat zou me juist zeer verbazen. Het betreft hier een compleet nieuwe verbinding met directe concurrentie. Alle andere lijnen die ze hebben waren reeds bestaande lijnen die gewoon overgenomen werden en uitgevoerd gingen worden zonder concurrentie, dan weet je ook hoeveel passagiers je ongeveer kunt verwachten, dat is nu niet het geval. In theorie kan het ook een grote flop worden en dat zit je met je hagelnieuwe materieel opgescheept.

Het zou me niets verbazen als het gewoon locomotieven en gemoderniseerde rijtuigen zijn, beetje zoals het materieel op de Duitse alex-lijnen, die krijg je veelal ook sneller toegelaten.

Laatst bewerkt door Frontier op 21-06-2013 15:22


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

21-06-2013 15:27:56
evangoor
evangoor
Quote
abcde (vr 21 jun 2013 15:18:14 https://www.somda.nl/forum/13000/p455738/): Maar binnenlandse reizigers kunnen toch wel meerijden ?


Als je een kaartje naar minimaal het eerstvolgende buitenlandse station koopt wel. En NS-kaarten zullen vast niet geaccepteerd worden.

Leuk trouwens, dan kan het dus nooit via de OV-Chipkaart gaan.

Laatst bewerkt door evangoor op 21-06-2013 15:28
 

21-06-2013 15:50:38
abcde
abcde
Nu voor mijn duidelijkheid, is het toegestaan om met deze Lage Landen Lijn een binnenlandse rit Den Haag - Dordrecht te maken ?

Laatst bewerkt door abcde op 21-06-2013 16:01
 

21-06-2013 16:03:00
mdeen
mdeen
Ja, jij mag dat zonder probleem, als de vervoerder dit toestaat. De vervoerder is echter aan een aantal regeltjes gebonden. Dit staat allemaal in de Wet personenvervoer 2000 en het Besluit Liberaliseringsrichtlijn.

Bijvoorbeeld:
- Je mag geen openbaar vervoer verrichten zonder concessie
- Maar dat geldt niet voor grensoverschrijdend vervoer.
- Het economisch evenwicht van een of meer verleende concessies mag niet in het geding komen.

En wat grensoverschrijdend vervoer is wordt door een aantal regeltjes vastgesteld:
- tenminste 30% buitenlands traject (dus een trein Den Haag - Kaldenkirchen voldoet niet)
- tenminste 75% grensoverschrijdende passagiers (dus Den Haag - Sauerkraut a/d Bratwurst waar 2 mensen uitstappen voldoet niet)
- tenminste 75% van de omzet komt van grensoverschrijdende passagiers af (dus Den Haag - Frankfurt waarbij Venlo - Frankfurt 1 euro kost voldoet niet).

Percentages zijn flexibel, in de wet wordt het omschreven als "bij benadering ten minste".


Binnen die grenzen mag je binnenlandse reizigers meenemen. Het is dus zeker niet verboden. Maar je kunt dus ook niet zomaar zonder controle onbeperkt binnenlandse kaartjes gaan verkopen. Want neem dan maar aan dat de concessiehouder (NS) gaat uitzoeken hoeveel binnenlandse reizigers er zijn en bij de ACM aan de bel trekt.
 

21-06-2013 16:21:59
jacokran
jacokran
Ik ben wel benieuwd hoe dit met de capaciteitsverdeling opgelost gaat worden. Als ik het goed begrijp is er op de relatie Den Haag - Brussel ruimte voor 16 treinen per dag. Meer gaat niet door de goederenpaden, spoorbruggen en de Brusselse Noord-Zuid verbinding. Het lijkt mij sterk dat NS vrijwillig paden gaat af staan. Heeft Arriva een goede positie in de procedure die dan gaat volgen?
Ik vraag mij ook af of NS Arriva het rijden onmogelijk kan maken door bijvoorbeeld allerlei paden aan te vragen en die treinen vervolgens consequent opheffen?
 

21-06-2013 16:27:50
AlexNL
AlexNL
Quote
Frontier (vr 21 jun 2013 15:21:38 https://www.somda.nl/forum/13000/p455739/):
Het zou me niets verbazen als het gewoon locomotieven en gemoderniseerde rijtuigen zijn, beetje zoals het materieel op de Duitse alex-lijnen, die krijg je veelal ook sneller toegelaten.


Arriva is met fabrikanten van rollend materieel aan het praten. 't lijkt erop dat er toch echt nieuw materieel komt

Quote
jacokran (vr 21 jun 2013 16:21:59 https://www.somda.nl/forum/13000/p455750/):

Ik vraag mij ook af of NS Arriva het rijden onmogelijk kan maken door bijvoorbeeld allerlei paden aan te vragen en die treinen vervolgens consequent opheffen?


De netverklaring van ProRail geeft antwoord: internationale treinen krijgen voorrang, en als de aanvrager consequent capaciteit niet afneemt heeft ProRail het recht om de capaciteit terug te eisen en te herverdelen. Bovendien zou Arriva dan nog naar een rechter of college van beroep kunnen stappen i.v.m. oneerlijke zakenpraktijken.

Laatst bewerkt door AlexNL op 21-06-2013 16:28
 

21-06-2013 17:25:52
Spartaan
Spartaan
Quote
mdeen (vr 21 jun 2013 16:03:00 https://www.somda.nl/forum/13000/p455745/): ...De vervoerder is echter aan een aantal regeltjes gebonden. Dit staat allemaal in de Wet personenvervoer 2000 en het Besluit Liberaliseringsrichtlijn...
... Want neem dan maar aan dat de concessiehouder (NS) gaat uitzoeken hoeveel binnenlandse reizigers er zijn en bij de ACM aan de bel trekt....


Het gaat hier niet alleen om het Nederlandse Besluit Liberaliseringsrichtlijn, maar nog meer om Richtlijn 2007/58/EG. In die richtlijn wordt het internationale reizigersvervoer vrijgegeven voor concurrentie. Cabotage (ofwel het meenemen van binnenlandse reizigers) is daarbij nadrukkelijk toegestaan. "De lidstaten kunnen tevens het recht passagiers
te laten in- en uitstappen op stations in dezelfde lidstaat op
het traject van een internationale passagiersvervoerdienst
beperken wanneer een exclusief recht voor het vervoer van
passagiers tussen deze stations is toegekend uit hoofde van
een concessiecontract dat vóór 4 december 2007 is gegund
op basis van een eerlijke op concurrentie stoelende aanbestedingsprocedure
en overeenkomstig de toepasselijke beginselen
van het communautaire recht."(artikel 1 lid 8).

Vrij vertaald: als een aanbestede concessie duidelijk negatieve effecten ondervindt van binnenlands reizigersvervoer door een internationale treindienst mogen beperkingen worden opgelegd. De concessie van NS is echter niet aanbesteed, dus is die bescherming niet aan de orde. Het Nederlandse Besluit Liberaliseringsrichtlijn, waarin de diverse beperkingen zijn beschreven, staat dus enigszins haaks op de Europese regels. Omdat de EU-regels prevaleren boven Nederlandse regels denk ik dat de Minister Arriva niet zo heel veel in de weg kan leggen.


En jaren nog hierna...
 

21-06-2013 18:06:06
daniel81
daniel81
Waarbij we m.i. in alles overigens Arriva moeten vervangen door 'The Hague Trains Holding (THTH)', Arriva fungeert meer als een soort van 'onderaannemer'.
Grote vraag is trouwens vooral of het toegestaan is om gesubsidieerd reizigersvervoer te verzorgen onder de open-acces regels.
 

21-06-2013 18:27:33
Spartaan
Spartaan
Open access-vervoer is niet gesubsidieerd. Echter, een opstartsubsidie of investeringsbijdrage is wel toegestaan als deze via een openbare aanbesteding worden toegekend.


En jaren nog hierna...
 

21-06-2013 18:46:32
dh3201
dh3201
Wat me hieruit duidelijk blijkt is dat NS liever geen reizigers naar Brussel vervoert (anders had NS allang zelf een goede verbinding aangeboden) en helemaal niet wil dat een ander dat dan maar gaat doen...


Shqiperise-lopers?
 

21-06-2013 18:58:51
nohab
nohab
Wat mij hieruit duidelijk blijkt is dat NS heel graag reizigers naar Brussel vervoert maar nu geconfronteerd wordt met Europees beleid dat bepaalt dat een ander dat 'gewoon' concessieloos kan gaan doen. Ze zullen zich er bij neer moeten leggen.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

21-06-2013 19:12:35
Frontier
Frontier
Wat mij hieruit duidelijk blijkt is dat NS graag reizigers naar Brussel vervoert, maar enkel en alleen op de manier zoals ze dat zelf willen. Dat de NS poep heeft aan de wens van de reiziger en verder ook niet welwillend is blijkt wel uit het zonder pardon schrappen van de Beneluxtrein afgelopen december en de halfbakken oplossing die er nu is, die pas na grote druk tot stand kwam. Als vervolgens andere partijen die niet content met de NS zijn het heft in eigen handen nemen gaat de NS meteen lopen klagen, bijzonder sneu. %03%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

21-06-2013 19:19:08
timtrein
timtrein
Moet je wel volledig zijn: de overheid heeft NS in de richting van een hoog concessiebedrag op de HSL-zuid gestuurd, daaruit is de min of meer logische conclusie dat je dan de bestaande trein moet opheffen. Uiteindelijk is het dan ook vooral de overheid die verliest: de reizigers gaan straks met de Arriva-trein waarvan de winst uiteindelijk in de Duitse staatskas belandt. Jammer, maar dat hebben we aan Netelenbos te danken.  

21-06-2013 19:49:12
Frontier
Frontier
Hoho, het is de NS zelf die zo'n krankzinnig hoog bod op de concessie hebben uitgebracht. Verder stond er nergens in de concessie dat de bestaande Beneluxtrein moest worden opgeheven, die conclusie heeft enkel de NS zelf getrokken. Alleen is dat dus niet wat de reiziger wil, maar daar had de NS geen boodschap aan, iedereen moest en zou met de nieuwe Fyra. Kennelijk hadden ze verwacht dat iedereen zich zoals gewoonlijk bij het door hun gemaakte besluit zou neerleggen, maar het pakte anders uit en dat valt ze kennelijk vies tegen, anders ga je ook niet zo sneu lopen klagen.

De Beneluxtrein had, wellicht met een lagere frequentie, prima kunnen voortbestaan naast de nieuwe Fyra, maar de NS vond van niet en andere partijen vonden van wel en je ziet wat nu de uitkomst is.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

21-06-2013 19:53:05
BGM104
BGM104
Wat mij hieruit duidelijk blijkt is dat NS erg afhankelijk is van de Belgische vervoerder NMBS, die verdere uitbreiding van het aanbod kapot rekent. De open access internationale vervoerder heeft eerst de lasten van het in twee landen regelen van papierwerk, maar heeft daarna de lusten van het alles in eigen hand hebben.  

21-06-2013 20:16:43
BGM104
BGM104
Quote
Frontier (vr 21 jun 2013 19:12:35 https://www.somda.nl/forum/13000/p455788/): Als vervolgens andere partijen die niet content met de NS zijn het heft in eigen handen nemen gaat de NS meteen lopen klagen, bijzonder sneu. %03%


Stel ik haal elk jaar 2% van jouw jaarinkomen van jouw bankrekening. Dat lijkt me diefstal. Ben jij dan sneu als jij daar over gaat klagen?

De staat sluit een contract met NS dat NS alle treinen gaat rijden in het HRN en dat dus ook alle HRN inkomsten aan NS toebehoren. Nu gaat vervoerder A een internationale trein rijden, hij rijdt daarbij via het HRN net naar de grens. Vervoerder A vervoert daarbij ook binnenlandse reizigers, die anders met NS zouden reizen en aan NS zouden betalen. Waarom zou dat geen diefstal zijn?
 

21-06-2013 20:17:22
maigoda
maigoda
Quote
dennistd (vr 21 jun 2013 12:09:51 https://www.somda.nl/forum/13000/p455705/): Heeft DB Schenker in België een toelating voor reizigersvervoer dan?

edit: niet eens voor goederenvervoer zo te zien: http://www.mobilit.belgium.be/nl/spoorwegverkeer/professionals/spoorwegonderneming/

DBS rijdt onder de vlag van een in België toegelaten vervoerder. Ik weet alleen niet welke.
Groetjes,
Emiel
 

21-06-2013 20:38:35
Frontier
Frontier
Quote
BGM104 (vr 21 jun 2013 20:16:43 https://www.somda.nl/forum/13000/p455797/): Stel ik haal elk jaar 2% van jouw jaarinkomen van jouw bankrekening. Dat lijkt me diefstal. Ben jij dan sneu als jij daar over gaat klagen?

Nee, dan ben ik niet sneu, want dat geld is mijn eigendom, echter zijn betalende reizigers GEEN eigendom van NS.

Quote
BGM104 (vr 21 jun 2013 20:16:43 https://www.somda.nl/forum/13000/p455797/): De staat sluit een contract met NS dat NS alle treinen gaat rijden in het HRN en dat dus ook alle HRN inkomsten aan NS toebehoren. Nu gaat vervoerder A een internationale trein rijden, hij rijdt daarbij via het HRN net naar de grens. Vervoerder A vervoert daarbij ook binnenlandse reizigers, die anders met NS zouden reizen en aan NS zouden betalen. Waarom zou dat geen diefstal zijn?

Omdat reizigers geen eigendom van NS zijn.

NS heeft een kans gehad, is daar faliekant in mislukt en liet reizigers in de steek, nu springt de concurrentie daar op in, niets geks aan en heeft niets met diefstal te maken.

Verder is het helemaal geen garantie dat die reizigers anders met NS zouden gaan, de kans is ook aanwezig dat ze met de auto gaan (wat ook dagelijks gebeurt) of helemaal niet op reis gaan. Is de auto dan ook een dief van NS? Welnee, gewoon een concurrent. NS is net als KLM, Air France, British Airways en dergelijke, zelf een rotproduct leveren waar je klanten ontevreden over zijn en dan 'huilie huilie' gaan lopen doen als daar een easyJet of een Emirates op inspringt en de reizigers overlopen.

Laatst bewerkt door spiketrain op 21-06-2013 21:36, reden: Grof taalgebruik aangepast.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

21-06-2013 20:51:09
dh3201
dh3201
Als NS direkt na die falende Fyra alles op alles had gezet om zo snel mogelijk* weer een fatsoenlijke uurdienst op Brussel te herstellen, dan had Den Haag vast geen lagelandenlijn uitgeschreven en had NS nu niet huilie huilie hoeven doen omdat Arriva de lagelandenlijn van Den Haag mag gaan exploiteren.

* Ik begrijp heus dat dat niet in 1 dag geregeld had kunnen zijn, maar we zijn nu een half jaar verder met nog maar een schamele 2-uursdienst en dat zal als het aan NS ligt de komende maanden ook niet vlot verbeteren.


Shqiperise-lopers?
 

21-06-2013 20:57:10
IC140
IC140
Quote
Frontier (vr 21 jun 2013 19:49:12 https://www.somda.nl/forum/13000/p455792/): Hoho, het is de NS zelf die zo'n krankzinnig hoog bod op de concessie hebben uitgebracht. Verder stond er nergens in de concessie dat de bestaande Beneluxtrein moest worden opgeheven, die conclusie heeft enkel de NS zelf getrokken. Alleen is dat dus niet wat de reiziger wil, maar daar had de NS geen boodschap aan, iedereen moest en zou met de nieuwe Fyra. Kennelijk hadden ze verwacht dat iedereen zich zoals gewoonlijk bij het door hun gemaakte besluit zou neerleggen, maar het pakte anders uit en dat valt ze kennelijk vies tegen, anders ga je ook niet zo sneu lopen klagen.

De Beneluxtrein had, wellicht met een lagere frequentie, prima kunnen voortbestaan naast de nieuwe Fyra, maar de NS vond van niet en andere partijen vonden van wel en je ziet wat nu de uitkomst is.


Het opheffen van de Beneluxtrein stonds expliciet in de concessie en was door de staat als uitgangspunt genomen om de inkomsten uit de HSL te maximaliseren.
 

21-06-2013 21:03:34
Spartaan
Spartaan
Quote
BGM104 (vr 21 jun 2013 20:16:43 https://www.somda.nl/forum/13000/p455797/): ...Stel ik haal elk jaar 2% van jouw jaarinkomen van jouw bankrekening. Dat lijkt me diefstal. Ben jij dan sneu als jij daar over gaat klagen?...


Da's geen goede vergelijking, want dit is niet wat er gebeurt. Je kunt het beter vergelijken met Albert Heijn die gaat klagen dat er ook een Lidl op hetzelfde winkelcentrum komt. Uiteraard kost dit Appie wat klanten en omzet, maar ze hebben wel de mogelijkheid om te proberen die klanten te behouden door betere kwaliteit, lagere prijzen en meer klantvriendelijkheid, wat de Lidl op zijn beurt ook doet. Uiteindelijk profiteren de klanten hier van, en laat dat nou net de bedoeling van die verfoeide Europese regels zijn...


En jaren nog hierna...
 

21-06-2013 21:11:52
Frontier
Frontier
Quote
dh3201 (vr 21 jun 2013 20:51:09 https://www.somda.nl/forum/13000/p455802/): Als NS direkt na die falende Fyra alles op alles had gezet om zo snel mogelijk* weer een fatsoenlijke uurdienst op Brussel te herstellen, dan had Den Haag vast geen lagelandenlijn uitgeschreven en had NS nu niet huilie huilie hoeven doen omdat Arriva de lagelandenlijn van Den Haag mag gaan exploiteren.

Juist! %02%

Quote
IC140 (vr 21 jun 2013 20:57:10 https://www.somda.nl/forum/13000/p455804/): Het opheffen van de Beneluxtrein stonds expliciet in de concessie en was door de staat als uitgangspunt genomen om de inkomsten uit de HSL te maximaliseren.

Dat hoor ik voor het eerst en het klinkt nogal dubieus. Stel dat NS de HSL-concessie niet had gekregen en deze naar een andere partij was gegaan, dan had NS de Beneluxtrein alsnog moeten opheffen omdat de staat dat wil?


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

21-06-2013 21:22:49
IC140
IC140
NS had die uiteraard kunnen blijven (willen) rijden onder open access voorwaarden, maar aangezien de Beneluxtrein samen met NMBS gereden wordt en NMBS de aangewezen partner was voor de winnaar van de concessie zou NMBS wel gek zijn om daaraan mee te werken. Of NS het aan zou durven om in zijn eentje te proberen een dienst naar Belgie te starten vind ik hoogst discutabel.  

21-06-2013 21:25:53
IC140
IC140
Quote
Spartaan (vr 21 jun 2013 21:03:34 https://www.somda.nl/forum/13000/p455805/):
Quote
BGM104 (vr 21 jun 2013 20:16:43 https://www.somda.nl/forum/13000/p455797/): ...Stel ik haal elk jaar 2% van jouw jaarinkomen van jouw bankrekening. Dat lijkt me diefstal. Ben jij dan sneu als jij daar over gaat klagen?...


Da's geen goede vergelijking, want dit is niet wat er gebeurt. Je kunt het beter vergelijken met Albert Heijn die gaat klagen dat er ook een Lidl op hetzelfde winkelcentrum komt. Uiteraard kost dit Appie wat klanten en omzet, maar ze hebben wel de mogelijkheid om te proberen die klanten te behouden door betere kwaliteit, lagere prijzen en meer klantvriendelijkheid, wat de Lidl op zijn beurt ook doet. Uiteindelijk profiteren de klanten hier van, en laat dat nou net de bedoeling van die verfoeide Europese regels zijn...


Het is eerder de Albert Heijn die bovenop de huur van zijn winkelpand (infraheffing) een flinke jaarlijkse bijdrage betaalt aan de vastgoedhandelaar om de enige Supermarkt te blijven (concessievergoeding) en die vastgoedhandelaar daarna doodleuk het pand naast de AH aan Lidl verhuurt.

Laatst bewerkt door IC140 op 21-06-2013 21:26
 

21-06-2013 21:32:30
Spartaan
Spartaan
Quote
IC140 (vr 21 jun 2013 21:25:53 https://www.somda.nl/forum/13000/p455808/): ...Het is eerder de Albert Heijn die bovenop de huur van zijn winkelpand (infraheffing) een flinke jaarlijkse bijdrage betaalt aan de vastgoedhandelaar om de enige Supermarkt te blijven (concessievergoeding) en die vastgoedhandelaar daarna doodleuk het pand naast de AH aan Lidl verhuurt....


Creatief maar wederom niet geheel correct. De gemeente (EU) waar het winkelpand staat heeft al jaren aangekondigd dat exclusiviteit wordt afgeschaft. Dus toen de vastgoedhandelaar (Staat) en Harry de Supermarktmanager (NS) hun deal beklonken hadden ze kunnen weten dat dit op termijn niet stand zou houden. Wellicht dat de Lidl zich daarom pas eind 2015 in het winkelcentrum vestigt, dan gaat namelijk net een nieuw contract in tussen de vastgoedhandelaar en Albert Heijn...

Overigens is natuurlijk niet duidelijk of de vastgoedmanager er wel slim aan heeft gedaan om alleen met Albert Heijn te onderhandelen over een vergoeding voor het exclusieve vestigingsrecht; misschien had de vastgoedboer wel meer kunnen verdienen als hij apart met de bakker, de slager en de groentenman had onderhandeld.

Laatst bewerkt door Spartaan op 21-06-2013 21:35


En jaren nog hierna...
 

21-06-2013 22:08:39
idolaat
idolaat
Om in de vergelijking te blijven: Als AH (HSA) zelf teveel biedt om de enige in het winkelcentrum te zijn, maar vervolgens lege schappen biedt, dan is het niet raar dat Lidl het ook gaat proberen. Deze AH (HSA dus) heeft nog de mazzel dat de huurbaas allerlei kortingen gaf op de huur. Anders was de Appie allang terziele geweest...  

21-06-2013 22:28:47
timtrein
timtrein
Een fijne betrouwbare huurbaas die je eerst laat meedenken en je een goed marketingconcept voor exploitatie van de nieuwe winkel laat bedenken, daarna boos wordt dat het allemaal veel te slecht is en dreigt de toko aan een ander te verhuren als je niet snel met wat beters komt; het moet iets speciaals wezen! Om vervolgens weer boos te worden als je de huur niet kan betalen omdat de Italiaanse kassa's niet werken  

21-06-2013 22:39:37
daniel81
daniel81
Die huurbaas heeft namelijk twee petten op: hij is tegelijkertijd huurder en de vertegenwoordiger van de klant. De boosheid van de huurbaas is dus om twee redenen terecht: 1) Appie heeft de oorspronkelijke contractuele huurpijs bij lange na niet betaald 2) de klanten krijgen een slecht product geleverd  

21-06-2013 23:06:03
lw-o
lw-o
is het raar om te denken dat arriva wel eens heel snel materieel kan hebben? als moederconcern DB straks een sloot velaro's laat instromen is er binnen no-time een karrevracht uic rijtuigen met een vmax van 200km/h beschikbaar die bij mijn weten in beide landen zijn toegelaten, daarnaast lijken locs ook relatief eenvoudig te regelen met een moederbedrijf als DB  

21-06-2013 23:08:44
MDDM
MDDM
Materieel, Belgische regelgeving, Ertms, moet allemaal even erbij gedaan worden.
Ow, en natuurlijk even personeel regelen.


Gr Joop mcn Lls
 

21-06-2013 23:19:14
sjoerd
sjoerd
Och, om de vergelijking nog even door te trekken: die kruideniersmentaliteit leidde in elk geval bij de supermarktketens de afgelopen jaren tot fusies. Dat zagen we bij het spoortje 100 jaar geleden ook al. Ik zie de toekomst dus met zeer veel vertrouwen tegemoet onder het motto: Je kunt beter zeker zijn over onzekerheden dan onzeker over zekerheden (niet Cruijffiaans overigens).