Nieuwe beveiliging in de Achterhoek
Forum: Algemeen - Algemeen
31-01-2013 17:10:06
sfj
Beste mensen, ik las vandaag een nieuws-artikel over het moderniseren van de beveiliging in de achterhoek.
http://www.gelderlander.nl/regio/achterhoek/trein-niet-meer-in-bermudadriehoek-1.3637855

Ik vraag me echter af wat er precies zal veranderen, en of dat wellicht op een pagina bij Prorail te vinden is (het lukte mij met een kwartier zoeken niet om hier meer info over te vinden, danwel een topic hier op Somda waar deze vraag op aansluit).

Gaat men enkel een soort detectie systeem aanleggen met de moderne versie van TNV (naam schiet me even niet te binnen), of komt er een volwaardige beveiliging zoals op de meeste lijnen in Nederland, waarbij de TPRB verdwijnt en overgenomen wordt door een treindienstleider?

En uitgerekend dan vind ik toch een berichtje op de site van Prorail waarin meer details staan ... zeker nog niet helemaal wakker ... : http://blog.prorail.nl/afronding-automatisering-seinen-vergroot-veiligheid-en-betrouwbaarheid-spoor
Vraag me nog steeds wel af hoeveel werk hiervoor verzet moet worden, allicht veel kabels getrokken, seinen bijgeplaatst, laserpaaltjes en sleutelkastjes verwijderd, treindienstleiders aangesteld/werkplekken op de post ingericht, maar verder?

Laatst bewerkt door sfj op 31-01-2013 17:16, reden: aanvulling


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

31-01-2013 17:32:20
mvboetzela
mvboetzela
Geen seinen bijgeplaatst hoor. De bedienkastjes ter plekke worden vervangen door een bedienplek op de post in Ah. Verder niets. Mcn hoeft dan dus niet meer te sleutelen en het wordt mogelijk om zonder te stoppen stations te passeren.

Laatst bewerkt door mvboetzela op 31-01-2013 17:32
 

31-01-2013 17:36:25
evangoor
evangoor
Wat er gaat veranderen is de introductie van centrale besturing, zoals we dat overal al in het land hebben. In de Achterhoek en in Friesland en Zwolle - Kampen heerst zelfbestuur: de machinisten stellen zelf de rijwegen in. Eerst met sleutelkastjes en nu ook met infrarood afstandsbediening.

Het nadeel: er is geen verkeersleiding. Als er treinkruisingen moeten worden verlegd, dan moet dit mondeling goed worden afgestemd, anders "schiet" iemand zich voorlangs en krijgt een veilige rijweg die desondanks (nog) niet de bedoeling was.

De rijweginstelling door de machinist zal dus worden rijweginstelling door treindienstleider met procesleiding en ARI. Daartoe moet een afstandsturing (EBP) worden aangelegd die, even kort gezegd, aansluit op de contacten waar nu ook de sleutelkastjes en afstandbediening uitkomt. In principe zal aan de werking en de functionaliteit van de beveiliging niets worden gewijzigd. Waarbij ik ook al van één uitzondering weet: Winterswijk, daar gaat het rangeerproces van Arriva beter ondersteund worden. En daarmee is TPRB omgebouwd tot een vorm van VCVL.
 

31-01-2013 17:38:51
evangoor
evangoor
Quote
mvboetzela (do 31 jan 2013 17:32:20 https://www.somda.nl/forum/12993/p433255/): Geen seinen bijgeplaatst hoor. De bedienkastjes ter plekke worden vervangen door een bedienplek op de post in Ah. Verder niets. Mcn hoeft dan dus niet meer te sleutelen en het wordt mogelijk om zonder te stoppen stations te passeren.


Helaas, dat is een wijziging van de beveiliging. Als dat wordt gerealiseerd, dan is dat uitzondering. Nu geen doorrijden, dan straks in principe ook geen doorrijden, tenzij er hele goede argumenten zijn om het wel in te bouwen.
 


31-01-2013 18:07:04
dvdhoven
dvdhoven
En verder worden er tich vergaderingen gehouden, liters koffie en thee genuttigd, meerdere bomen aan papier verbruikt, enz.
Bij het beheer van het plansysteem Donna zal een zucht van verlichting worden geslaakt, voor TRPB was een hele bult en bocht in het systeem gebouwd en die kunnen nu weg. Altijd prettig.


Dick van den Hoven
 

31-01-2013 23:52:51
mvboetzela
mvboetzela
Nee hoor. De beveiliging wijzigt niet. Doorrijden is nu ook al mogelijk. Alleen moet er dan iemand voordat de trein arriveert sleutelen. Door dat sleutelen op afstand door ARI te laten doen ontstaat geen wijziging. Blijft wel dat als de huidige rijweg over afbuigend wissel, dat dan ook zo blijft. Als er over doorgaand spoor een nieuwe mogelijkheid wordt gemaakt heb je gelijk. Dan zal er ook een extra uitrijsein geplaatst moeten worden.

Laatst bewerkt door mvboetzela op 31-01-2013 23:53
 

01-02-2013 00:25:31
waalkade
waalkade
Is het niet zo, dat je met het sleutelen meteen het compleet zijn van je trein bevestigt?
Bij mijn weten wordt zijn er in Friesland op de betreffende baanvakken geen doorgaande spoorstroomlopen.
 

01-02-2013 09:39:27
mvboetzela
mvboetzela
Nee, blok wordt weer vrij gemeld met korte secties aan weerszijden van de stations. Daarom zijn er specifieke voorschriften voor treinen zonder doorgaande remleiding.
Er zijn wel lijnen geweest waar er een derde sleutelkastje "trein binnen" op het perron stond.
 

01-02-2013 09:45:13
Klaasje
Klaasje
We hebben toch assentellers voor de controle of een trein compleet blijft?  

01-02-2013 12:05:33
evangoor
evangoor
Quote
mvboetzela (do 31 jan 2013 23:52:51 https://www.somda.nl/forum/12993/p433331/): Nee hoor. De beveiliging wijzigt niet. Doorrijden is nu ook al mogelijk. Alleen moet er dan iemand voordat de trein arriveert sleutelen. Door dat sleutelen op afstand door ARI te laten doen ontstaat geen wijziging. Blijft wel dat als de huidige rijweg over afbuigend wissel, dat dan ook zo blijft. Als er over doorgaand spoor een nieuwe mogelijkheid wordt gemaakt heb je gelijk. Dan zal er ook een extra uitrijsein geplaatst moeten worden.


Wat je wil, maar mijn kennis van TPRB is, dat rijwegaanvraag normaliter alleen mogelijk is bij een bezetting langs het perron. Daarmee is doorrijden (zoals ik dat versta, v > 10 km/h) effectief onmogelijk. Het ontbreken van lange aankondigingen van de overwegen bij vertrek vormt een veelvuldige complicatie.

Laatst bewerkt door evangoor op 01-02-2013 12:05