Bommen ruimen bij Deventer 3/4-2013/9-2014
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Werkzaamheden
29-01-2013 19:23:53
dvdhoven
dvdhoven
Vandaag een bericht in de papieren Stentor.
Vorig jaar, is als voorbereiding op het uitvoeren van het project "Ruimte voor de rivier", bij de spoorbrug van Deventer onderzoek gedaan naar zogenaamde blindgangers. De bruggen bij Deventer zijn in de 2e wereldoorlog meermalen het doelwit geweest van geailleerde bombardementen en veel bomnmen gingen niet af, de zogenaamde blindgangers.
Totaal zijn er tot dusver 14 bommen gevonden.
Die bommen worden op 3 zondagen in maart geruimd, nl 10, 17 en 24 maart. Het kan zijn dat de ruiming voorspoedig verloopt en dan zijn niet alle ruimdagen nodig, het kan ook zijn dat het tegenzit en daarvoor is een extra uitloopdag gepland.
Uitloopdag is 13 april en 21 en 28 april zijn reservedagen. Deze dagen zijn toegevoegd omdat eventueel hoogwater het werken onmogelijk kan maken.
Het treinverkeer wordt op een ruimdag van 8 - 16 uur stilgelegd.
Er wordt een veiligheidsring van 250 meter om de ruimplek getrokken, dus het station zelf is niet betrokken. Alleen de spoorlijn Apd - Dv heeft dus last hiervan.

Laatst bewerkt door sfj op 18-09-2014 18:12


Dick van den Hoven
 

29-01-2013 19:31:11
FourRoses
FourRoses
Volgens mij is het gehele net wel doelwit geweest van bombardementen. Denk dat je langs sommigen spoorlijnen nog steeds het beste niet kunt graven..  

29-01-2013 19:38:45
salieri
salieri
Stond er tussen Lw - Stv of Lw - die andere lijn niet ergens een bord: pas op! Niet geexplodeerd munitie ofzo?  

29-01-2013 20:23:08
dvdhoven
dvdhoven
Een dergelijke bord heeft lang bij Holten aan de Geskesdijk gestaan bij de spoorwegovergang. Daar ging het overigens om voornamelijk klein kaliber munitie.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 29-01-2013 20:26


Dick van den Hoven
 


29-01-2013 20:50:49
seinhuis
seinhuis
In het hele land liggen nog bommen, vooral langs spoorlijnen en in de Noordzee. Regelmatig word er nog 1tje gevonden.  

29-01-2013 21:23:42
mkns
mkns
Bij de recente sanering van het oude Strukton terrein in Zutphen is ook met zeer veel voorzichtigheid gewerkt aan/naast het spoor. Dit terrein lag pal naast de IJsselbrug.

Een metaaldetector zou er wel eens op tilt kunnen hebben slaan...

Er wordt overigens het nodige nog aan grond verzet. Als ik het goed heb komt er een nieuwe onderdoorgang onder het spoor vanaf de Shell pomp naar het voormalige Reesink terrein.
 

29-01-2013 21:28:00
marotrans
marotrans
Klopt, en dan zal het laatste restant straatspoor daar ook wel sneuvelen...
Maar bij de sloop van Reesink zelf, pal achter station en IJsselbrug, heb ik nooit iets gehoord over blindgangers of zo!
 

29-01-2013 21:45:47
mkns
mkns
De oudste Reesinkgebouwen stamden uit ca. 1920. Blijkbaar hebben die de oorlog redelijk doorstaan. Eventuele blindgangers of schade als gevolg van bombardementen zal daar wel redelijk vlot opgeruimd zijn.

Om het spoorgerelateerd te houden, gaande weg verdwijnen er steeds meer stukjes straatspoor op de Mars. Ik kan me de tijd nog wel herinneren dat er goederenwagons vanuit Roemenië aankwamen achterop de Mars bij Rondova om eiken meubelen te lossen. Ben bang dat daar nu geen toegang per spoor meer is.
 

30-01-2013 21:30:07
marotrans
marotrans
Nee, daar ligt niets meer. Havenstraat, achter Eklund nog 'n paar meter en verder alles opgeruimd 'n jaar of drie terug.

Maar écht on topic: het ging over Deaventer!
 

31-01-2013 10:05:11
daniel81
daniel81
Hadden ze daarmee nou niet even kunnen wachten tot Nvdw-Nvd weer in bedrijf is?
Scheelt een overstap en een kortere reistijd voor reizigers Amf-Twente.
'k Ben trouwens ook benieuwd of Arriva op Apd-Zp meewerkt. Toen het nog NSR was, werd bij zulke gelegenheden steevast de 17800 verlengd t.b.v. omreizigers.
 

31-01-2013 13:30:51
charta
charta
Quote
daniel81 (do 31 jan 2013 10:05:11 https://www.somda.nl/forum/12984/p433171/): Hadden ze daarmee nou niet even kunnen wachten tot Nvdw-Nvd weer in bedrijf is?
Scheelt een overstap en een kortere reistijd voor reizigers Amf-Twente.
'k Ben trouwens ook benieuwd of Arriva op Apd-Zp meewerkt. Toen het nog NSR was, werd bij zulke gelegenheden steevast de 17800 verlengd t.b.v. omreizigers.


Zelfs de roemruchte Nord-West Express is een keer omgeleid via Kbk.
 

05-03-2013 08:21:30
dvdhoven
dvdhoven
Vandaag, 05-03-2013, bericht in de Stentor. De uiterwaarden zijn na het laatste hoogwater nog te nat. De eerste ruimdag is nu vastgesteld op 17-03-2013


Dick van den Hoven
 

05-03-2013 12:47:43
mren
mren
Is de NS-organisatie nu zo flexibel om op 10 maart de normale treindienst aan te bieden aan de klant? Of zijn er nog wat kleine werkzaamheden aan deze buitendienststelling geplakt?  

05-03-2013 12:59:05
evangoor
evangoor
Aanvullend: weet iemand waarom op 9 maart een gedeelte van de ICs Berlijn via Zwolle rijdt? Ik kan geen werkzaamheden op het reguliere traject vinden.  

05-03-2013 16:28:05
daniel81
daniel81
Dankzij het onvolprezen Bahn.de, een site waar alles op staat maar niet altijd gemakkelijk te vinden%03%
Werkzaamheden Apd-Amf.
Kennelijk zodanig dat er ergens enkelspoor gereden moet worden, en dat dat met de reguliere 1600/1700 wel lukt maar met de 140 erbij niet.

http://bauarbeiten.bahn.de/docs/fernverkehr/IC_77.pdf
 

05-03-2013 16:41:49
dennistd
dennistd
De 1600/1700 komen elkaar tegen op zowel Apd-Sto als op Bnva-Amf, dus dan moet het al Bnva-Sto zijn. Maar daar komt de 140 dan ook weer niet de 1600/1700 tegen...  

05-03-2013 22:58:22
mdj
mdj
1600/1700 kan eventueel ook al ten westen van Apeldoorn enkelspoor rijden. (thv Prinses Beatrixlaan)


Bij twijfel: gebruik beton.
 

06-03-2013 08:56:15
evangoor
evangoor
Quote
daniel81 (di 05 mrt 2013 16:28:05 https://www.somda.nl/forum/12984/p438792/): Dankzij het onvolprezen Bahn.de, een site waar alles op staat maar niet altijd gemakkelijk te vinden%03%
Werkzaamheden Apd-Amf.
Kennelijk zodanig dat er ergens enkelspoor gereden moet worden, en dat dat met de reguliere 1600/1700 wel lukt maar met de 140 erbij niet.

http://bauarbeiten.bahn.de/docs/fernverkehr/IC_77.pdf

Dank. Een beetje dom, want die informatie krijg ik (meer dan) wekelijks in mijn mailbox. Maar ja, ik was er niet op verdacht dat ik info over Nederland in de werkzaamheden-pdf van Duitsland moest gaan zoeken.
 

12-03-2013 07:15:26
dvdhoven
dvdhoven
De papieren Stentor houdt de lezers goed op de hoogte.
Even wat feiten:
Er zijn in het totaal 14 bommen gevonden tot dusver. Daarvan hebben 6 bommen geen ontsteker meer en kunnen zonder bijzondere veiligheidsmaatregelen worden geruimd. 8 hebben nog wel een ontsteker en moeten met speciale maatregelen worden geruimd. Men verwacht in het meest optimistische geval 4 bommen op één ruimdag te kunnen ruimen.
Van de 6 zonder ontsteker zijn er gisteren, 11-03, 2 geruimd en onschadelijk gemaakt.


Dick van den Hoven
 

18-03-2013 10:22:15
dvdhoven
dvdhoven
Bericht in Stentor van 18-03:
Gisteren zijn 4 bommen geruimd. Allen zogenaamde 500 pounders. Ruiming verliep vlot en pronbleemloos.
Er resten dus nog 4 bommen. Als de ruiming daarvan net zo vlot verloopt, is 1 ruimdag genoeg.
Er zijn nog 3 nieuwe bommen gevonden in een plas ten noorden van de spoorbrug. Nog onduidelijk wat daarmee precies gaat gebeuren.


Dick van den Hoven
 

25-03-2013 09:36:27
dvdhoven
dvdhoven
Bericht uit de Stentor van 25-03:
Gisteren zijn 4 bommen geruimd. En daarmee zijn de oorspronkelijke 8 bommen, waarvoor maatregelen nodig waren geruimd.
Mogelijk komt er 13 april nog een ruimdag. Daarover wordt nog overlegd.


Dick van den Hoven
 

09-04-2013 19:56:38
dvdhoven
dvdhoven
Volgend bericht uit de Stentor van 9-04-2013:
Er moet nog 1 bom met ontsteker geruimd worden en dat gaat 21 april gebeuren.


Dick van den Hoven
 

18-09-2014 18:00:12
dvdhoven
dvdhoven
Even stof afblazen en een moderator mag eventueel de topictitel aanpassen.
Er gaat weer geruimd worden; er zijn nog 2 500 ponders gevonden bij de werkzaamheden. Eentje op een zeer curieuze plek, nl onder de fundering van een van de pijlers van de noodbrug. Die funderingen worden nu pas geruimd.
Treinverkeer wordt op zaterdag 27 september tot 14:00 stil gelegd.


Dick van den Hoven
 

18-09-2014 18:13:28
sfj
Het paste precies in het titelveld zo, akkoord ?


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

18-09-2014 19:17:44
dvdhoven
dvdhoven
Uitstekend %02%


Dick van den Hoven
 

22-09-2014 08:59:55
evangoor
evangoor
Dank voor dit bericht. Mijn schoonouders weer behoed voor een nare verrassing. Alle planners (behalve natuurlijk de binnenlandse NS-planner) blijven van Hannover naar Utrecht (IC242) gewoon kakelen dat in Hengelo moet worden overgestapt op de 1632. Max Maulwurf komt ook niet langs, omdat IC Berlijn planmatig omrijdt (zonder stop in Zwolle). Hetzelfde voor een melding op de verstoringen bij NS International. En zo ben je dus afhankelijk van een forum voor je (internationale) reisinformatie. Blijft dus alleen de route via Arnhem. Denk dat de planners zaterdagochtend zijn bijgewerkt. Jammer dat je er dan niets meer aan hebt.

Laatst bewerkt door evangoor op 22-09-2014 09:01
 

22-09-2014 10:11:21
dvdhoven
dvdhoven
Het staat inmiddels op ns.nl bij de werkzaamheden als ingelaste werkzaamheden.


Dick van den Hoven
 

22-09-2014 11:28:07
evangoor
evangoor
Ja, maar daar kijk je dus niet als je een kloppend (maar niet weet dat die onjuist is) internationaal reisadvies kijkt.

Laatst bewerkt door evangoor op 22-09-2014 11:28
 

22-09-2014 13:07:33
seinhuis
seinhuis
NS: Oorzaak, ingelaste werkzaamheden.
Wij weten beter.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


22-09-2014 17:48:14
Bert13
Bert13
Dat had dvdhoven toch al gemeld?  

22-09-2014 18:23:48
mren
mren
Quote
seinhuis (ma 22 sep 2014 13:07:33 https://www.somda.nl/forum/12984/p509219/): NS: Oorzaak, ingelaste werkzaamheden.
Wij weten beter.

Bommenruimen is toch ook werk? Er staat nergens dat er aan de spoorinfra wordt gewerkt.
 

22-09-2014 20:20:23
evangoor
evangoor
Eens. Werk is werk. Mij gaat het er om dat NS Internationaal reizigers uit Apeldoorn, Amersfoort en Hilversum (en ik versta daar ook Utrecht C onder) aanraadt om de INTERnationale reisplanner te gebruiken. En die verwijst vanuit de 242 naar de niet rijdende 1632. En dat is maar één voorbeeld. NS Internationaal kijkt wat ze er nog aan kunnen doen, zo zegt de klantenservice.  

23-09-2014 10:03:30
AgentX
AgentX
Klein puntje: de bedrijfsnaam mist tegenwoordig een "a": NS International.