HSL tussen Parijs en Madrid
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
13-01-2013 03:24:09
Handy
Handy
Nou dit is een uitstekend plan!!! Als nou de prijzen ook onder de prijs van een vliegticket blijft heb je een mooi alternatief voor de auto en het vliegtuig om in Spanje te komen!

Hogesnelheidstrein Parijs - Barcelona - Madrid in zicht

donderdag 10 januari 2013

Sinds woensdag kunnen Spaanse treinen ook op hoge snelheid rijden tussen Figueres en Barcelona. De Spaanse spoorwegen (RENFE) starten nu met diverse snelle treinen Figureres - Barcelona en Figueres - Madrid. Tussen Parijs en Figueres reden de treinen al grotendeels op hoge snelheid. Later dit jaar moeten er rechtstreekse hogesnelheidstreinen gaan rijden tussen Parijs en Barcelona.

Dankzij de nieuwe spoorlijn is de reistijd tussen Barcelona en Girona en Barcelona en Figueres aanzienlijk verkort. In het verleden duurde de reis al snel anderhalf tot twee uur, nu is de reistijd tussen Barcelona en Girona terug gebracht naar 38 minuten, naar Figures duurt de reis ongeveer 55 minuten.

De reis Parijs - Barcelona is door de nieuwe snelle verbinding verkort tot zo'n 6 uur en 30 minuten. Reizigers moeten voorlopig nog wel overstappen in Figueres. Tussen Parijs en Figueres rijden twee TGV's per dag. In Figueres geven de TGV's aansluiting op de AVE naar Madrid via Barcelona. Vanaf april moet de TGV vanuit Parijs rechtstreeks naar Barcelona gaan doorrijden. Of de trein dan ook verder gaat naar Madrid, is bij onze redactie niet bekend.

De AVE Figueres - Barcelona - Madrid rijdt acht keer per dag en heeft een reistijd van ongeveer 4 uur (variant tussen de 3 uur en 50 minuten en 4 uur en 15 minuten). Naast de acht doorgaande AVE's rijdt er nog een negende snelle trein tussen Figueres en Barcelona. Door de snelle treinen duurt de reis Parijs - Madrid nu nog minder dan 10 uur.

Bij TGV-Europe kunnen treintickets gekocht worden voor de nieuwe verbinding. Ook biedt TGV-Europe treintickets aan tussen Amsterdam en Barcelona en tussen Amsterdam en Madrid. Die tickets zijn echter vrij prijzig. Een enkele reis kost al snel meer dan 150 euro, oplopend tot bijna 350 euro. Wie om 9:19u met de Thalys uit Amsterdam vertrekt, kan rond twaalf uur 's nachts aankomen in Madrid.

Spaanse media melden dat de start van de nieuwe AVE-verbinding succesvol verloopt. Er zijn tot nu 7.500 treinkaartjes verkocht. Gisteren stapte al ruim duizend mensen in de snelle AVE, met name tot Barcelona. Slechts een klein deel van de reizigers reist door naar Madrid.

http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/hogesnelheidstrein_parijs_-_barcelona_-_madrid_in_zicht-144891

Laatst bewerkt door spiketrain op 13-01-2013 16:22, reden: Onnodig veel witregels verwijderd.
 

13-01-2013 09:33:19
BjarneK
BjarneK
Hee, leuk een link, misschien een opmerking/mening/achtergrondinformatie/maatschappelijke relevantie?  

13-01-2013 12:37:20
Jack5812
Jack5812
Ik denk dat het voor Nederland niet interessant is zo lang de prijzen niet ver onder de vliegtarieven gaan.  

13-01-2013 18:06:38
rysz
rysz
Perfecte timing. Ben net bezig met plannen om van de zomer met de trein naar Sevilla te gaan.  


13-01-2013 20:45:18
pluisje
pluisje
Wat mij erg tegenvalt, is met de bagage door de metro van Parijs moeten zeulen. Op Gare du Nord valt het nog mee en sta je vrij vlot op het perron maar op Montparnasse is het écht drama. Ik heb wel eens gezocht naar een verbinding via Lille of via Charles de Gaulle en dan om Parijs heen, maar dat is niet echt interessant.

Willen ze dit voor Jan met de pet interessant maken dan beter een concept bedenken à la de Ski-Thalys en dan zoeff... Parijs voorbij.
 

14-01-2013 08:55:46
mdeen
mdeen
Een reis Amsterdam - Marseille duurt nu 7 uur. Met een beetje rekenwerk kom ik voor een reis van Amsterdam - Madrid uit op meer dan 12 uur. Dat is wel een beetje meer.

Amsterdam - Brussel 1:50
Brussel - Valence TGV 3:42
Valence TGV - Perpignan 2:46
Perpignan - Figueres 0:20??
Figueres - Madrid 3:50
Kom ik uit op 12,5 uur.

Als je Parijs wil vermijden is er wel een onregelmatige 2-uurs verbinding van Brussel naar CDG en verder. Bijvoorbeeld Amsterdam THA9322 v 8:19, Bruxelles-Midi TGV9832 v 10:18, Perpignan a 17:41. Het zou logisch zijn dat die doorgetrokken wordt naar Barcelona (a rond 19:00) waarna je een verbinding naar Madrid kunt pakken a rond 21:00.
Dan ben je met twee overstappen in Madrid.

Amsterdam - Barcelona (niet Reus) vlieg je in 2:10 voor 100 euro. Voor de gemiddelde reiziger zal de trein niet echt een aantrekkelijk alternatief zijn, dus het zal wel even duren voordat je met minder overstappen naar Madrid kunt reizen.

Laatst bewerkt door mdeen op 14-01-2013 09:40
 

14-01-2013 15:59:04
geert
geert
Niets is logisch in de HSL-wereld, ik heb niks gelezen over TGV's Brussel - Spanje. Kan ook niet zomaar, want de TGV-R stellen die in Belgie toegelaten zijn en nu op de verbindingen tussen Brussel en Zuid-Frankrijk (Perpignan, Marseille) rijden hebben geen ETCS en kunnen dus niet naar Barcelona rijden. Dat heeft Thalys dan weer wel....

Wel komt er een TGV Parijs - Barcelona (ook met AVE-stellen!) en een TGV Barcelona-Geneve.
 

14-01-2013 18:12:58
AlexNL
AlexNL
De Spanje-diensten zullen worden verzorgd door TGV Duplex DASYE en door aangepaste AVE S/100 (voorzien van Franse beveiligingssystemen + 1500 V). Thalys zal zonder aanpassingen (denk airco aangepast aan het Franse klimaat) niet naar Spanje rijden.

Hoe het zit met beveiligingssystemen in de Spaanse AVE-stations weet ik niet - ligt daar ETCS of ASFA?
 

14-01-2013 19:58:14
geert
geert
Er ligt LZB tussen Madrid en Sevilla. Rest van van het Spaanse net ook neem ik aan.
Dat Thalys niet naar Spanje rijdt snap ik ook. Er wordt op dit moment een serie TGV Duplexen gebouwd voor de dienst op Spanje, serie 800. Er is nu (tijdelijk) ook een deel van de 700 serie aangepast met ETCS.
Ben wel benieuwd of de de RENFE en de SNCF samen een dienst gaan exploiteren of elkaar gaan beconcureren.....
 

14-01-2013 20:17:02
AlexNL
AlexNL
De serie 700 betreft TGV Duplex DASYE en die zijn af-fabriek geleverd met ERTMS, daar staat de E voor.

Madrid - Sevilla was de eerste Spaanse hogesnelheidslijn die werd geopend, ERTMS bestond toen nog niet. Inmiddels is die lijn uitgerust met zowel LZB als ERTMS. Bron: http://www.uic.org/cdrom/2012/10_ERTMS-Conference2012/docs/C2-Jorge-IglesiasV1.pdf

Voor zover mij bekend zullen Renfe en SNCF gaan samenwerken op deze verbinding, zoals er ook met DB wordt samengewerkt op de verbinding Parijs - Frankfurt.