Opleiding Machinist Railvervoer
Forum: Algemeen - Algemeen
10-01-2013 17:26:06
molenaar12
molenaar12
Omdat het niet echt onder Werken bij NS valt maar even een nieuw topic.
19 januari is er weer een open dag voor de opleiding Machinist Railvervoer op het ROC van Amsterdam.
Voor meer info zie http://www.rocva.nl/mbo/overrocva/nieuws/pages/informatieavond_opleiding_machinist_railvervoer.aspx
 

10-01-2013 17:30:57
Dr_Thodt
Dr_Thodt
Om niet een opleiding voor te trekken: Hier een andere opleiding, namelijk die op het STC in Rotterdam (voor reizigers en goederen). http://www.stc-group.nl/Pages/Education/1043/mbo-rail-machanist-geoderenvervoer.aspx


Zoomzoomzoom
 

10-01-2013 17:33:08
joahn93
joahn93
Om ook even de conculega uit Rotterdam onder de aandacht te brengen:

Op 18-01 tussen 18.00u en 21.00u en op 19-01 tussen 10.00u en 14.00u is er ook weer open dag op het STC in Rotterdam. hierbij zullen ook enkele bedrijven uit de sector aanwezig zijn.

Locatie: Lloydstraat 300, 3024 EA Rotterdam, etage 5.

Zie: http://www.stc-group.nl/Pages/Education/1043/mbo-rail-machanist-geoderenvervoer.aspx voor meer informatie

Dr_Thodt zit in hetzelfde opleidingsjaar als ik

Laatst bewerkt door joahn93 op 10-01-2013 17:34


FR1908
 

10-01-2013 20:52:02
karsten
karsten
Ik heb van mijn oud STC collega's vernomen dat zij komende maand op stage gaan. Ik heb zelfs gehoord dat sommige bij NS stage zullen lopen. Wat tijdens het eerste jaar geloof ik niet van toepassing was.  


10-01-2013 21:19:28
joahn93
joahn93
De 2de jaars van het STC zijn nu op stage, waarvan 6 bij de NS over 3 standplaatsen verdeeld. Ik loop zelf bij de NS!standplaats Gvc. De stage is rond 1 februari afgelopen en dan gaan de 1ste jaars op stage


FR1908
 

14-01-2013 17:28:20
damenster
damenster
mag ik hier ook vragen of ik met stotteren nog wel rangeer machinist kan worden.  

14-01-2013 18:06:55
MDDM
MDDM
Je kan zelfs gewoon mcn volledig bevoegd worden hoor

Laatst bewerkt door MDDM op 14-01-2013 18:07


Gr Joop mcn Lls
 

14-01-2013 18:17:10
damenster
damenster
u moet even mcn uit legger.
zo ver ik heb gehoort kan er voor gepraat worden en moet ik berichten herhalen (al doe ik dat soms automatisch) als ik daar in vast blijf zitten of ik het er niet uit krijg kan het wel een gevaar opleveren.
 

14-01-2013 18:22:03
MDDM
MDDM
Als je de rust neemt, en kalm aan doet tijdens veiligheidscommunicatie is er echt niks aan de hand.

Mcn = Machinist


Gr Joop mcn Lls
 

14-01-2013 22:37:15
damenster
damenster
ik heb meestal moeite aan het begin van het gesprek kan ik bijna altijd geen woord er uit krijg en ja als er een prio gesprek is dan word het lastig. daarom dus eer rangeer lekker rustig op grotendeels privé spoor.  

15-01-2013 09:19:34
edje
edje
juist met rangeren zijn veiligheids gespreken van belang.

Is trouwens dat examen van gespreksdiscipline er nog steeds?
 

15-01-2013 09:30:40
mich
mich
Jazeker, over en dat is strenger dan ooit. Sluit...  

15-01-2013 09:39:25
edje
edje
Moet je nog steeds de geboorteplaats spellen in het NATO Alfabet? Ik dacht slim te zijn door te zeggen dat ik in Oss was geboren, maar die man lachte en zei, ja ja, net zoals iedereen, ik heb hier staan dat je uit Apeldoorn komt.... grmbl  

15-01-2013 09:40:25
damenster
damenster
dan word het hum dus niet jammer.
ik weet genoeg en wil nu mijn punt sluiten
 

15-01-2013 18:53:43
karsten
karsten
Alhoewel het strenger dan ooit is word er gelukkig ook meer dan ooit gepushed door mentoren om gesprekken op de juiste manier te voeren. Ik als nieuw machinist weet niet beter dan treinnummers per getal uitspreken etc.

Mocht je toch nog besluiten om rangeermachinist te worden dan ben ik er van overtuigd dat die gespreksdiscipline goed gaat komen.
 

29-01-2013 17:58:48
martijnmet
Moderator
martijnmet
Zijn er eigenlijk ook mogelijkheden om een opleiding tot machinist VB te doen zonder dat daar een MBO-opleiding aan gekoppeld is (zoals in Rotterdam/Amsterdam)?  

29-01-2013 18:06:41
molenaar12
molenaar12
Een interne opleiding bij een vervoerder. Ik weet niet of er nog losse opleidingen bestaan.  

29-01-2013 18:32:17
woepje
woepje
Ik weet niet hoe groot de belangstelling is voor de betreffende opleidingen in Amsterdam en Rotterdam, maar het lijkt mij aannemelijk dat die belangstelling er wel degelijk is. Amsterdam heeft 25-30 plekken, meen ik? Heeft Rotterdam ook een limiet? Zelf zit ik ook al in de pijplijn; ben in elk geval door de motivatiebrief selectie heen. Volgende stap is een gesprek. Voor de mensen die serieus interesse hebben, lijkt mij vaart maken geen overbodige luxe.  

29-01-2013 18:46:03
SGMm2137
SGMm2137
Rotterdam neemt 50 mensen aan verdeeld over twee klassen.  

29-01-2013 19:08:45
martijnmet
Moderator
martijnmet
Quote
molenaar12 (di 29 jan 2013 18:06:41 https://www.somda.nl/forum/12906/p432915/): Een interne opleiding bij een vervoerder. Ik weet niet of er nog losse opleidingen bestaan.

Bij een grote vervoerder als NSR kan dat ik inderdaad goed begrijpen. Maar is dat bij elke willekeurige vervoerder zo?
Want voor een relatief kleine vervoerder (neem zo iets HUSA/ERS etc.) lijkt het me redelijk logisch als ze dat hebben uitbesteed aan externe partijen. Dat lijkt me alleen al handig om aan de wettelijke regelingen te voldoen om een machinist te laten slagen voor z'n papiertje. Of zijn ze daar mee gestopt sinds het STC 1,5 jaar geleden met de railopleiding is begonnen?
 

29-01-2013 20:57:49
maigoda
maigoda
In de oude, maar nog steeds bestaande situatie, werd de opleiding ook al door een externe opleidingsinstituut verzorgd, net als de examinering, zoals het Buro Toetsing en Certificering, waar ik in 2004 als NSR-machinist m'n theorie-examen heb gedaan. Met de ROC-opleiding is er alleen een mogelijkheid bijgekomen. Intern opleiden (bij NSO, RDP of wie dan ook) zal dus altijd tot de mogelijkheden blijven behoren. Ook de interne manier van opleiden voldoet aan de wettelijke regelgeving. Het enige verschil is dat je bij een interne opleiding al in dienst bent van de betreffende vervoerder en dus ook al salaris ontvangt. En middels een interne opleiding ben je ook sneller klaar.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 29-01-2013 21:00
 

29-01-2013 21:49:47
martijnmet
Moderator
martijnmet
Bedankt, dat is al een stuk duidelijker! Ik ben inderdaad dan op zoek naar die (interne) manier van opleiden. Zijn er mensen die weten of dat intern opleiden ook als particulier kan?
De reden waarom ik dit vraag is omdat de kans klein is dat vervoerders mij aannemen omdat ik voorlopig maar 10-12 maanden fulltime (daarna beperkt parttime) beschikbaar ben. Ik ben binnenkort deze periode vrij omdat ik moet loten voor m'n master (coschappen). Ondanks dat ik lang moet wachten, is het echter niet lang genoeg om die MBO-opleiding te volgen. Dus vandaar dat ik me nu een beetje aan het oriënteren ben op welke manier ik deze periode een beetje nuttig kan invullen.
 

29-01-2013 22:02:28
timtrein
timtrein
Ik denk dat dat wel kan, je zult alleen een klein fortuin mee moeten nemen denk ik.
Vervoerders als Arriva zoeken nog mensen, in elk geval voor de MerwedeLingeLijn, misschien maak je daar ook voor een kortere periode kans.
 

29-01-2013 22:22:37
molenaar12
molenaar12
Dat zal moeilijk worden gok ik. Het intern opleiden van mensen kost een bedrijf veel geld. Bij NS zal dit niet gaan.. Daarnaast moet je ook nog door de keuringen komen.  

29-01-2013 22:38:29
martijnmet
Moderator
martijnmet
Dat het bij NS niet zou gaan snap ik helemaal. Maar aan wat voor orde grootte moet ik denken bij veel geld/klein fortuin? Aan enkele duizenden euro's? Of tienduizenden? Want dat bepaalt natuurlijk wel de eventuele haalbaarheid.
Ik weet dat er inderdaad keuringen zijn, maar ik ga er in eerste instantie vanuit dat die geen probleem zullen vormen. Want vanuit m'n studie is eigenlijk alles al getest wat er te testen valt.
 

29-01-2013 22:48:06
molenaar12
molenaar12
Ik zou dan aanraden een paar mailtjes te sturen naar regionale vervoerders, die kunnen je wel meer vertellen. Informatie opvragen kan altijd toch?  

29-01-2013 22:53:28
woepje
woepje
Quote
molenaar12 (di 29 jan 2013 22:22:37 https://www.somda.nl/forum/12906/p432977/): Dat zal moeilijk worden gok ik. Het intern opleiden van mensen kost een bedrijf veel geld. Bij NS zal dit niet gaan.. Daarnaast moet je ook nog door de keuringen komen.
Dat NS de MBO opleiding in Amsterdam ook ondersteund qua praktijk en stage is ook niet verwonderlijk. Het is natuurlijk economisch een slimme zet als ze over een paar jaar mensen nodig hebben en ineens een blik met afgestudeerde mensen kunnen opentrekken (mocht de vergrijzing inderdaad zijn tol gaan eisen, uiteraard). Geen geld kwijt aan medische/psychologische keuringen ten behoeve van het werven, loon en de opleiding zelf. Bij een interne opleiding mag de NS dat wel zelf betalen allemaal.
 

30-01-2013 09:55:49
martijnmet
Moderator
martijnmet
Quote
molenaar12 (di 29 jan 2013 22:48:06 https://www.somda.nl/forum/12906/p432985/): Ik zou dan aanraden een paar mailtjes te sturen naar regionale vervoerders, die kunnen je wel meer vertellen. Informatie opvragen kan altijd toch?

Dat ga ik ook zeker doen! Ik was alleen ff benieuwd of mensen me hier al meer konden vertellen.
 

30-01-2013 10:14:08
maigoda
maigoda
Quote
martijnmet (di 29 jan 2013 21:49:47 https://www.somda.nl/forum/12906/p432963/): Bedankt, dat is al een stuk duidelijker! Ik ben inderdaad dan op zoek naar die (interne) manier van opleiden. Zijn er mensen die weten of dat intern opleiden ook als particulier kan?
De reden waarom ik dit vraag is omdat de kans klein is dat vervoerders mij aannemen omdat ik voorlopig maar 10-12 maanden fulltime (daarna beperkt parttime) beschikbaar ben. Ik ben binnenkort deze periode vrij omdat ik moet loten voor m'n master (coschappen). Ondanks dat ik lang moet wachten, is het echter niet lang genoeg om die MBO-opleiding te volgen. Dus vandaar dat ik me nu een beetje aan het oriënteren ben op welke manier ik deze periode een beetje nuttig kan invullen.

Als particulier kan in principe alles. Maar zoals hierboven al is aangehaald, zijn de kosten voor jouw. Om een indicatie van kosten te geven: toen ik bij NSR begon, moest ik minimaal 3 jaar op standplaats Ut blijven. Dat is de termijn waarin de opleidingskosten worden afgeschreven. Dan moet je al snel denken aan bedragen van 100.000 euro, met als aantekening dat daarin ook de loonkosten zitten tijdens de opleiding.

Verder zit er aan het particuliere verhaal nog vast dat je al je certificering voor aanvullende zaken ook zelf moet regelen én bijhouden. Denk aan de medische en psygolochische keuringen, materieelmodules, wegleren, herinstructie, VCA (voor op de havenlijn) en er zullen er vast nog wel meer zijn. En je zult bij een vervoerder moeten aankloppen om de praktijkdagen te kunnen doen. Eigenlijk ben je bijna zelf een vervoerder, maar dat zonder materieel.
Groetjes,
Emiel
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


30-01-2013 11:06:09
rolandrail
rolandrail
Quote
martijnmet (di 29 jan 2013 22:38:29 https://www.somda.nl/forum/12906/p432982/): Dat het bij NS niet zou gaan snap ik helemaal. Maar aan wat voor orde grootte moet ik denken bij veel geld/klein fortuin? Aan enkele duizenden euro's? Of tienduizenden? Want dat bepaalt natuurlijk wel de eventuele haalbaarheid.
Ik weet dat er inderdaad keuringen zijn, maar ik ga er in eerste instantie vanuit dat die geen probleem zullen vormen. Want vanuit m'n studie is eigenlijk alles al getest wat er te testen valt.
Dat had je gedacht...
Voortijdig vertrek binnen de eerste drie jaar kon alleen als je ergens in de buurt van de 12000 euro wilde betalen, maar dat was in de goede economische tijden alleen een detail voor de nieuwe werkgever die graag een mcn wilde binnehalen.
 

30-01-2013 22:45:23
timtrein
timtrein
Keuring voor machinist is trouwens nog wel een slag apart, de standaard medische keuring zal dan wellicht geen probleem zijn, maar volgens mij is er nog meer (wie kent details?)  

30-01-2013 22:50:47
woepje
woepje
Een medische keuring klinkt op het eerste gezicht ook makkelijker te halen dan een psychologische keuring, maar dat kan misschien totaal niet zo zijn in de werkelijkheid.

Wordt er bij een psychologisch onderzoek voor machinist ook een rollenspel gehouden?
 

30-01-2013 22:55:18
edje
edje
bij mij toen niet, wel een goed gesprek met psycholoog, en verder een bult geram op een toetsenbord, die gemaakt lijkt te zijn voor kinderen van 3 jaar.  

30-01-2013 23:02:48
woepje
woepje
Zo'n ding bedoel je misschien: http://www.humancompany.nl/images/k-peronz.jpg

Heb ik voor het assessment voor trdl ook op mogen rammen. Ook een testje met pagina's vol met stipjes die geclusterd waren in 3, 4 en 5 stippen, waarvan ik de clusters met 4 stippen moest doorstrepen. Om tuurele-stip van te worden dus, maar voor deze testjes was ik wel geslaagd (dus veiligheidsgeschikt voor functie trdl volledig bevoegd). Het rollenspel was echter minder charmant verlopen, maar het schijnt zo te zijn dat bijna iedereen daar op struikelt. Dat neem ik maar als schrale troost en men moet natuurlijk wel echt geschikte kandidaten hebben.

Dat gesprek met een psycholoog had ik toen ook. In die zin zijn er wel wat overeenkomsten dus.
 

31-01-2013 08:54:19
edje
edje
Toen Stmt nog een veiligheidsfunctie was, moesten we ook gekeurd worden.
Zelfde test als Mcn, maar dan ook met een uitgebreide test over je technische kennis erbij.
De dame van de keuring, zei nog, je hebt een uur de tijd en het is best wel pittig. Na 20 minuten verveelde ik me en de test was nog foutloos ook. kortom simpel dus.

Om de testen moet je eigenlijk niet druk maken, gewoon jezelf blijven.
 

31-01-2013 09:26:23
woepje
woepje
Dat sowieso inderdaad. Ik heb in elk geval al wel de ervaring van een assessment. Als er ook nog eens wat overeenkomsten zijn tussen de testen voor mcn en voor trdl, dan is dat alleen maar mooi meegenomen. Heeft iemand een idee hoe de psychologische keuring voor machinisten er verder nog uitziet?

Een assessment met een rollenspel, inclusief acteur die je het erg moeilijk maakt, maakt de kans op slagen al direct een stuk lager. Maar nogmaals, alleen de beste mensen mogen door en je zult toch op een bepaalde manier moeten selecteren.
 

31-01-2013 10:31:13
maigoda
maigoda
Aan de PO (psychologisch onderzoek) voor machinisten heeft voor zover ik het uit het verleden weet, nooit een rollenspel vastgezeten. Dat was alleen bij aspirant-Hc's. De PO voor machinisten bestaat voornamelijk uit reactietesten, concentratietesten en twee vragensessies waar ze voor uit proberen te halen of je een beetje consequent bent met beantwoording. Bij de aanname in 2001 bij Raillion zat ook nog een technische test aan vast en die heb ik toen foutlos gemaakt, ruim binnen de tijd. Zo'n technische test wordt bij de 5-jaarlijkse PO niet afgenomen.

Ik heb de PO toevallig gisteren weer mogen doen. De reactietesten bestonden o.a. uit het welbekende bord met knoppen, aangevuld met twee pedalen en een scherm en een koptelefoon. En afhankelijk van wat er op het scherm wordt getoond of door de koptelefoon klinkt (hoge of lage toon), dien je via de knoppen in te drukken wat er wordt weergegeven/afgespeeld. Dit gaat dan steeds sneller.

De concentratietest is tegenwoordig anders. Hoofdzakelijk bestaat het uit twee sessies van een half uur waarin je naar het scherm moet kijken en waar lichtgrijze vierkantjes op verschijnen. Zodra er echter zo'n vierkantje donkergrijs wordt, moet je zo snel mogelijk op een knop drukken. In de eerste sessie zijn de tussenpozen waarna je het vierkantje donkergrijs wordt redelijk kort, in de tweede sessie duurt het aanmerkelijk langer. Tussen de twee sessies zit gelukkig een pauze waar je koffie kan drinken of even kan gaan roken. Daarnaast zijn er nog enkele korte testjes die zowel concentratie als reactie testen.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 31-01-2013 10:32
 

31-01-2013 10:59:38
woepje
woepje
Bedankt voor de uitgebreide toelichting. Mocht ik ook aan de PO mogen meedoen, dan lijkt het erop dat ik waarschijnlijk iets van het vorige assessment zal tegenkomen.  

31-01-2013 11:17:09
molenaar12
molenaar12
Bij de NS zit er ook verschil tussen een eerste PO en een herkeuring. De herkeuring PO duurt een halve dag en bestaat zoals Emiel al vermeld uit een reactietest, vigilantietesten, twee series met vragen en als afsluiting een gesprek met een psycholoog. De PO voor een aanstelling duurt een hele dag en heeft als extra testen over ruimtelijk inzicht en rekenvragen.

Een MO is gewoon om te kijken of je gezond bent. Naast de gewone zaken als bloeddruk, gehoor en suikerspiegel wordt er ook nog een hartfilmpje gemaakt.
 

31-01-2013 11:31:33
maigoda
maigoda
Ja, die aanname-PO ben ik bij NSR destijds aan ontkomen. Ik was bij Raillion (waar in op dat moment nog Rangeerder VB was) bij de aanname al MO/PO-gekeurd voor machinist VB en die keuringen waren toen nog bijna 4 jaar geldig. Met een kort gesprek en een handtekening onder een fax om toestemming te verlenen aan de keurder de MO/PO-gegevens te mogen verstrekken aan NSR was het klaar. Zelfs de introductiefilm achtte men niet noodzakelijk.
Groetjes,
Emiel
 

01-02-2013 14:42:27
martijnmet
Moderator
martijnmet
Quote
maigoda (wo 30 jan 2013 10:14:08 https://www.somda.nl/forum/12906/p433030/):
Als particulier kan in principe alles. Maar zoals hierboven al is aangehaald, zijn de kosten voor jouw. Om een indicatie van kosten te geven: toen ik bij NSR begon, moest ik minimaal 3 jaar op standplaats Ut blijven. Dat is de termijn waarin de opleidingskosten worden afgeschreven. Dan moet je al snel denken aan bedragen van 100.000 euro, met als aantekening dat daarin ook de loonkosten zitten tijdens de opleiding.

Verder zit er aan het particuliere verhaal nog vast dat je al je certificering voor aanvullende zaken ook zelf moet regelen én bijhouden. Denk aan de medische en psygolochische keuringen, materieelmodules, wegleren, herinstructie, VCA (voor op de havenlijn) en er zullen er vast nog wel meer zijn. En je zult bij een vervoerder moeten aankloppen om de praktijkdagen te kunnen doen. Eigenlijk ben je bijna zelf een vervoerder, maar dat zonder materieel.
Groetjes,
Emiel

Quote
rolandrail (wo 30 jan 2013 11:06:09 https://www.somda.nl/forum/12906/p433037/): Dat had je gedacht...
Voortijdig vertrek binnen de eerste drie jaar kon alleen als je ergens in de buurt van de 12000 euro wilde betalen, maar dat was in de goede economische tijden alleen een detail voor de nieuwe werkgever die graag een mcn wilde binnehalen.

Ok, beide dank voor de antwoorden! Het is me inmiddels wel duidelijk dat je als particulier, buiten de MBO-opleidingen om, inderdaad niet gemakkelijk een opleiding kan regelen.
Dat is overigens wel een voordeel als je wel die MBO-opleiding doet! Als je binnen bent wordt eigenlijk alles voor je geregeld, en de overheid subsidieert ook nog een aardig deel van je opleiding.
 

01-02-2013 14:51:41
edje
edje
Misschien een tip
http://www.randstad.nl/content/home/werknemers/vacatures-topwerkgevers/ns.xml
 

01-02-2013 15:04:11
jochem
jochem
Klik je dan rechts op hoofdconducteur/machinist/mdw service & veiligheid dan krijg je deze tekst te zien:

Bedankt voor je interesse in een functie bij de NS!

Vanwege de vele reacties die wij mochten ontvangen, hebben we voor de meeste standplaatsen inmiddels voldoende kandidaten in procedure. De werving is daarom momenteel gesloten.

Het is niet mogelijk te solliciteren.
 

01-02-2013 15:15:10
edje
edje
precies, men zit gewoon ruim in de aanmeldingen.
Maar de meeste standplaatsen zullen via Randstad werven.
 

01-02-2013 20:54:31
rolandrail
rolandrail
Alle sollicitaties voor mcn en hc e.d. gaan via Randstad. Een informeel gesprek door b.v. een volledige bevoegde mcn die voorheen al eens bij NSR gereden heeft en weer terug wil naar NSR is onmogelijk gemaakt door NSR zelf, ook die mcn moet door de molen bij Randstad, krijgt doodleuk te horen dat hij v.w.b. loon onderaan moet beginnen en komt dus never niet naar NSR. Ook zijn er al volledig bevoegde mcn zonder ook maar enig gesprek afgewezen door Randstad, wat de geruchtenmachine voed dat Randstad een deel van de brieven resp. online sollictaties zonder enige interesse afwijzend beantwoord.  

01-02-2013 22:17:40
martijnmet
Moderator
martijnmet
Voor diegenen die nieuwsgierig zijn de naar psychologische testen. Als het goed is zijn dit ze allemaal: http://www.psychologischtesten.nl/c-798688/testen  

01-02-2013 23:19:29
maigoda
maigoda
De PO-keurder van NSR hanteert andere tests. De enige van dit lijstje die er in zit is de "WAFV - Onderdeel Waakzaamheid". Alle andere tests heb ik nog nooit gedaan. Afgelopen woensdag niet en alle keren daarvoor ook niet.
Groetjes,
Emiel
 

02-02-2013 11:43:19
martijnmet
Moderator
martijnmet
Ah, het kan dan misschien nog zijn dat ze moeten overstappen. Want er staat op die website namelijk: "NS Reizigers stapt over op het Vienna Test System!!!".  

02-02-2013 12:46:23
maigoda
maigoda
Dat denk ik niet. Het contract dat NSR nu heeft is pas recent gesloten. De testen die we dus nu moeten doen, zie ik niet zo snel ineens wijzigen. Bovendien staat op die site de reactietest met de vijfkleuren-twee-tonen-en-twee-pedalen er niet bij, terwijl ik die tot nu toe altijd hebben moeten doen. Maar wellicht dat men deze testjes afneemt bij een aannamekeuring, wie weet.
Groetjes,
Emiel