Databank Fernverkehr Duitsland
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
29-12-2012 18:31:06
maurits
maurits
Even iets waar hier waarschijnlijk ook wel interesse voor is.

Marcus Grahnert (de eigenaar van fernbahn.de, de website met treinsamenstellingen van al het Duitse Fernverkehr) heeft een databank online gezet met de dienstregelingen van alle lange-afstandstreinen die de afgelopen 25 jaar (1987-2012) door Duitsland reden. De databank is te vinden via http://www.grahnert.de/fernbahn/datenbank/suche/

Omdat veel lange-afstandstreinen begonnen of eindigden in Nederland, zijn er ook veel verbindingen van/naar Nederland te vinden. Een vertrekstaat van bijvoorbeeld Hengelo of Utrecht opvragen levert prachtige treinverbindingen op, wat te denken van D2043 Hoofddorp-Bad Harzburg, D1217 Utrecht-Merano en D237 Hoek van Holland-Stockholm!

Veel zoek- en leesplezier, wellicht is het een idee om mooie verbindingen in dit topic te delen.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

29-12-2012 19:24:09
Dre
Dre
Mooi! Historische dienstregelingen zijn altijd leuk om door te pluizen.

Quote
maurits (za 29 dec 2012 18:31:06 https://www.somda.nl/forum/12857/p427460/): wat te denken van D2043 Hoofddorp-Bad Harzburg

Die reed vanaf 27 mei 1990 als D2245. Als "servicehinsweis" staat er dan: "Gepäckwagen bis Bad Bentheim" voor rijrichting Hfd > Bh > Badhar. Dat is (naar ik aanneem) de ICR-BKD die ik als klein kereltje altijd over het viaduct Spoorstraat nabij Odz zag rollen.

Verder zag ik bij dezelfde trein (D2245 http://www.grahnert.de/fernbahn/datenbank/suche/index.php?fahrplan_jahr=&zug_gattung=&zug_nummer=2245&zug_name=&bahnhof_name=Bad%20Bentheim&ice_typ=&bahnhof_richtung=&fahrplan_tage[]=0&fahrplan_tage[]=1&fahrplan_tage[]=2&fahrplan_tage[]=3&fahrplan_tage[]=4&fahrplan_tage[]=5&fahrplan_tage[]=6&zug_id=19930102245 ) enkele jaren later de samenstelling, met daarin opgenomen "bis Bad Bentheim" een BDtmkz? Enig Googlen levert niet echt op welk rijtuig dat was, de UIC-letters ontcijferend een 2e klas baggagerijtuig, langer dan 24,5 meter, met keuken zonder eigen energievoorziening. Volgens mij voldoet een ICR-BKD geheel aan de beschrijving, is BDtmkz de inofficiële internationale aanduiding voor een ICR-BKD?
 

29-12-2012 19:40:20
maurits
maurits
Lijkt me wel logisch, in mijn jeugdherinneringen (ik ben van bouwjaar 1982) reden die treinen vaak met een ICR BKD tot Bh, waarna de Duitse rijtuigen zonder BKD verder gingen richting Osnabrück.

Ik zat ook nog even te kijken naar het grensbaanvak Nijmegen-Kleve, in 1987 vind ik onder andere nog Eilzüge Nijmegen-Frankfurt via Neuss-Köln-Rechter Rheinstrecke (alleen bij Koblenz even naar het Hbf)-Frankfurt, dit zijn de treinen E2424/E2425/E2427, wat een gave route!

Na dienstregeling 1987 is blijkbaar het Fernverkehr van het baanvak Nijmegen-Kleve verdwenen, ik kan daar geen vertrekstaten van terugvinden. De nachttrein naar Oostenrijk die via Kleve ging, was blijkbaar dus al voor 1987 verdwenen. In 1991 is het baanvak gesloten.

Laatst bewerkt door maurits op 29-12-2012 19:40


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

29-12-2012 20:23:29
Dre
Dre
Quote
maurits (za 29 dec 2012 19:40:20 https://www.somda.nl/forum/12857/p427471/):
Na dienstregeling 1987 is blijkbaar het Fernverkehr van het baanvak Nijmegen-Kleve verdwenen, ik kan daar geen vertrekstaten van terugvinden. De nachttrein naar Oostenrijk die via Kleve ging, was blijkbaar dus al voor 1987 verdwenen. In 1991 is het baanvak gesloten.

De nachttrein naar Oostenrijk (om precies te zijn treinpaar D216/217 "Austria Express Asd - Klagenfurt) reed t/m 30-05-1987 via Nm-V*. De trein werd dan van Ah tot Krefeld Hbf door een BR218 getrokken. Op Drehscheibe zijn wat foto's te vinden: http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,3855075 en ook op het Spoorforum: http://www.spoorforum.nl/spoorforum/phpBB3/viewtopic.php?f=28&t=269

De Austria-Express vanaf 31 mei 1987, die via Vl ons land uit reed (en begon in Hld), staat er wel in: http://www.grahnert.de/fernbahn/datenbank/suche/index.php?fahrplan_jahr=&zug_gattung=D&zug_nummer=217&zug_name=&bahnhof_name=&ice_typ=&bahnhof_richtung=&fahrplan_tage[]=0&fahrplan_tage[]=1&fahrplan_tage[]=2&fahrplan_tage[]=3&fahrplan_tage[]=4&fahrplan_tage[]=5&fahrplan_tage[]=6&zug_id=19870100217

*) V = NS-verkortingen voor Kleve
 


29-12-2012 20:34:58
dvdhoven
dvdhoven
Quote
maurits (za 29 dec 2012 19:40:20 https://www.somda.nl/forum/12857/p427471/): ik ben van bouwjaar 1982
Ik hoop niet dat ik je beledig, maar dan ben je eigenlijk te laat geboren. De glorietijd van de internationale verbindingen was toen eigenlijk al voorbij.
Ik ben van bouwjaar 1950 en heb nog het een en ander meegemaakt.
In 1974 ben ik in de herfst naar Zwitserland gegaan. Omdat mijn Duitsland vrije reis al gebruikt was voor een Scandinavië reis, moest ik wel via Frankrijk. Via Maastricht, Luxemburg, Metz, Straatsburg door de Elzas naar Basel (297). Met plan D, dat reed toen nog in internationale verbindingen. Stonden we ergens in Frankrijk in het donker na een remming, kwam de hc door de trein: "C'est les freins!" Ook waren de stoomkoppelingen van plan D niet meer zo best, gang vol stoom en coupés koud.
Maar er is ook in het buitenland veel verloren gegaan. Mijn Scandinaviëreis van juni 1974 verliep als volgt: Nord-West Expres van Utrecht naar Kopenhagen, dat was een nachttrein. Mijn reisgenoot en ik hadden een vooroorlogse slaapwagen, alles donker hout en 2 bedden per coupé. 's morgens in Kopenhagen uur wachten, met een dagtrein van Kopenhagen naar Stockholm, dus met de boot over in Helsingor - Helsingborg. In Stockholm paar uur wachten, dan om 20:00 met de nachttrein naar Kiruna. Daar iets van 13:30, wachten tot 19:00 op de trein van Malmö naar Narvik en dan 22:15 in Narvik.
Als ik de berichten in de spoorbladen goed volg, is zo'n reis niet meer te maken. In die tijd waren in Scandinavië de slaapwagens net zo goedkoop als een couchette hier.
Bij Nijmegen ben ik 1 keer met een D trein de grens overgekomen. Met de Austria Expres. Eén van mijn studiegenoten bij NS, werkte in Nijmegen, kende verschillende internationale conducteurs en had geregeld dat wij, een groepje jonge NS honden, in Ulm konden instappen. Dat mocht eigenlijk niet.
In 1985 ben ik naar Berlijn gereisd met de Hoek-Warzawa. Vanaf Bentheim in de russische slaapwagen. Die was hermetisch afgesloten, de conducteur liet je erin en gelijk deur weer op slot. Bed moest je zelf opmaken.
De Scandex (Holland-Scandinavië Expres) was ook een mooie trein. Een dagtrein, mijn voorkeur, nachts zie je niet zoveel. Deze ging in Osnabrück laag door, dan de boog op en stopte vervolgens in Osnabrück hoog.
En ik denk nog met genoegen terug aan de TEE treinen. Mooie reizen langs de Rijn, eten in het boordrestaurant. Dat was totaal anders dan die tubes tandpasta.
Ook een mooie reis, in 1976, met een TEE naar Duitsland, ergens in Duitsland, ik weet niet meer waar, overgestapt op de Prinz Eugen naar Wenen. In Linz uitgestapt, daar had ik een hotel geboekt, kom je daar het station uit op een donker uitgestorven stationsplein en het enige wat daar dan staat, is een tram met 2-assige motorwagen en 2-assige bijwagen naar Urfahr. Ja, dat soort dingen blijven je bij.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 29-12-2012 20:51


Dick van den Hoven
 

29-12-2012 20:51:36
Dre
Dre
Ook leuk om te zien zijn de zomertreinen in Nederland: http://www.hetherenhuis.nl/A_30_zomertreinen.htm Vanuit Duitsland naar o.a. Hdr, Ledn, Vs en Hlgh  

29-12-2012 20:52:32
dvdhoven
dvdhoven
Dat waren de Badehose Züge. Druk, druk.


Dick van den Hoven
 

30-12-2012 01:09:47
maurits
maurits
Quote
dvdhoven (za 29 dec 2012 20:34:58 https://www.somda.nl/forum/12857/p427483/): Ik hoop niet dat ik je beledig, maar dan ben je eigenlijk te laat geboren. De glorietijd van de internationale verbindingen was toen eigenlijk al voorbij.



Ik had natuurlijk aan m'n ouders kunnen vragen of ik 10 jaar eerder geboren had kunnen worden, maar dan was ik nu al 40 geweest. Brrr, het idee

Maar alle gekheid op een stokje, ik ben er van overtuigd dat het verleden zeker interessanter was qua internationale treinen. Gelukkig ben ik vanwege m'n werk in staat om regelmatig naar het buitenland te reizen om dergelijke treinen nog te ervaren.

Mensen die alleen in de overtuiging leven dat alles vroeger veel beter was hebben oogkleppen op. Je staat tegenwoordig wel binnen 3 uur vanuit Nederland op het Gare du Nord in Parijs, ook dat is erg prettig.

Laatst bewerkt door maurits op 30-12-2012 01:12


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

30-12-2012 21:37:11
kleine_man
kleine_man
Quote
maurits (za 29 dec 2012 19:40:20 https://www.somda.nl/forum/12857/p427471/): Lijkt me wel logisch, in mijn jeugdherinneringen (ik ben van bouwjaar 1982) reden die treinen vaak met een ICR BKD tot Bh, waarna de Duitse rijtuigen zonder BKD verder gingen richting Osnabrück.

Ik zat ook nog even te kijken naar het grensbaanvak Nijmegen-Kleve, in 1987 vind ik onder andere nog Eilzüge Nijmegen-Frankfurt via Neuss-Köln-Rechter Rheinstrecke (alleen bij Koblenz even naar het Hbf)-Frankfurt, dit zijn de treinen E2424/E2425/E2427, wat een gave route!

Na dienstregeling 1987 is blijkbaar het Fernverkehr van het baanvak Nijmegen-Kleve verdwenen, ik kan daar geen vertrekstaten van terugvinden. De nachttrein naar Oostenrijk die via Kleve ging, was blijkbaar dus al voor 1987 verdwenen. In 1991 is het baanvak gesloten.


Is 1987 niet het jaar geweest dat de TEE formeel opgeheven werd en omgezet in EuroCity? Want met deze overgang zijn alle internationale treinen tussen Amsterdam en Köln via Emmerich ingelegd.

Als jochie van 12 heb ik nog net de sluiting van de lijn naar Kleve meegemaakt, samen met mijn vader. De aardige machinist liet mij in de cabine van de 215, zodat ik hangend vanuit de lok op de foto gezet kon worden. Dat waren nog eens tijden.

Ik ken deze site al wat langer. Het is erg grappig om te zien hoe de treinverbindingen de afgelopen jaren veranderd zijn. Zowel positief als negatief.

Laatst bewerkt door kleine_man op 30-12-2012 21:37


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

30-12-2012 21:56:21
MDDM
MDDM
Quote
kleine_man (zo 30 dec 2012 21:37:11 https://www.somda.nl/forum/12857/p427636/): De aardige machinist liet mij in de cabine van de 215, zodat ik hangend vanuit de lok op de foto gezet kon worden. Dat waren nog eens tijden.
Dat gebeurd nog steeds hoor. Niks mooiers dan een klein ventje of grietje te zien glunderen als ze in de cabine mogen kijken en op de foto gaan.


Gr Joop mcn Lls
 

30-12-2012 22:05:56
gvttreinen
gvttreinen
In 1987 verdween de TEE 'Rheingold' en in 1988 verdwenen de doorgaande treinen van Nm - Kleve en reden er pendeltreinen met 212 + Silverling stuurstandrijtuig.