Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina's):

Plan V - Plan T
RailWiki.nl
04-01-2007 17:09:00
aestudent
aestudent
Ik heb even een vraagje voor de experts... Ik ben voor mezelf een lijstje aan het maken met het rijdend en het terzijde staand mat. '64. De rijdende stellen heb ik inmiddels allemaal gevonden, maar of het lijstje van de stellen terzijde compleet is weet ik niet. Ik heb nu:

- 441, 443 en 444 in opslag;
- 472 en 871 schadeherstel na botsing Mt;
- 523 brandschade in B-bak;
- 531+826 betrokken bij botsing Ah.

Ik vraag mij onder andere af wat de 'status' is van de 461. Staat dit stel in opslag, en zo ja, wat is de reden daarvan?

Laatst bewerkt door admin op 02-01-2014 11:49, reden: Titel aangepast

04-01-2007 17:15:46
kevinevers
kevinevers
Quote
aestudent: - 472 en 871 schadeherstel na botsing Mt;



de 472 staat nog in mt, maar of de 871 nog in mt staat dat weet ik niet. de 472 kan je goed zien vanaf de kant waar de 1607 staat. ik heb van de 472 foto's.

Laatst bewerkt door kevinevers op 18-09-2009 19:57

04-01-2007 17:20:15
julius
julius
441, 443 en 444 zullen inmiddels wel in behandeling zijn.
Gereviseerd: 445, 452, 456
523 is door allerlei bakwisselingen inmiddels niks meer van heel geloof ik
826 zien we niet meer terug, 531 is inmiddels naar Hlm gegaan, herstel lijkt me daar gezien het krappe materieelbestand niet onlogisch.

461 is destijds terzijde gegaan als plukstel in de tijd dat er nog teveel stellen waren. Van de 400-nummering hebben we volgens mij momenteel het volgende:

401-418 gesloopt
419 stilstaand Ahbo (stichting Mat '64)
420-438 gesloopt
441 wordt gereviseerd
442 gesloopt
443, 444 worden gereviseerd
445-447 rijdend
448 gesloopt
449-458 rijdend
459-462 niet rijdend, deels ook gesloopt
463-467 rijdend
468 gesloopt
469-471 rijdend
472 schadestel Mt
473-480 rijdend
481 gesloopt
482-483 rijdend

04-01-2007 17:42:28
mvd
mvd
Kijk ook eens op deze site:
www.nltrein.net

Deze is wel een paar maanden niet geupdate, maar er is wel goede informatie te vinden over de V'tjes.

Over de 528: deze rijdt gewoon rond, maar met een kopbak van V'tje 424. Deze is te herkennen aan de paarse banken.

De aanrijdingsstellen van Mt: de 472 staat als je vanuit Std/Hrl aankomt inderdaad links naast de DDM-1 rijtuigen, stel 871 is ook nog aanwezig in Mt, deze staat momenteel op de opstelsporen naast de werkplaats (te zien vanaf de wegkant van de werkplaats).


04-01-2007 17:43:07
dh3201
dh3201
De 461 staat geplukt te Zwolle in het verlengde van de TEE.
De 523 staat in de loods te Amersfoort. Herstel wordt overwogen!


Shqiperise-lopers?

04-01-2007 19:02:14
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
julius: 459-462 niet rijdend, deels ook gesloopt
De 459 is gesloopt, na brand in de snelschakelaarkast te Mrb, de 460 staat te Dordrecht Zeehaven, voor gebruik met brandoefeningen, 461 staat hierboven, de 462 is ook gesloopt.
Quote
julius: 468 gesloopt
Wanneer is deze gesloopt? In mijn overzicht staat dat het stel ter zijde staat in Hlm.

04-01-2007 20:39:25
julius
julius
468: kan ook wel, er stond in die rij in Amf die nu in de loods staat ook wat beschadigd T2-spul, kan daar wel van zijn geweest.

Aanrijdingsstellen Mt waren 472 en 871, dus niet 872.

20-02-2007 18:30:35
taigagaai
Moderator
taigagaai
Het doek voor de stellen 468 (ABk 468 en Bk 466), 472, 826 en 871 is gevallen. In januari zijn de stellen uit de boeken geschreven van de NS/R en zullen gesloopt gaan worden.

10-06-2007 14:36:12
hveupen7
hveupen7
Gisteren stonden op een zijspoor bij de werkplaats van NedTrain in Eindhoven de 472 en 871.
Wat er in Eindhoven mee gaat gebeuren is mij niet bekend. Misschien op doorreis naar een sloper?

10-06-2007 14:40:45
mich
mich
zijn dat die 2 stellen met flinke schade die helemaal achteraan staan? die staan er al lange tijd.

10-06-2007 15:01:05
ronald
ronald
Waar staan die 2 stellen precies? Staan deze op een van de kosporen die bij de werkplaats liggen?

10-06-2007 15:04:18
mich
mich
Op een kopspoor ja, volgens mij spoor 170. Zie: www.sporenplan.nl Je kunt ze normaal niet zien staan omdat er vanalles voor staat.

10-06-2007 15:14:05
ronald
ronald
Dank voor je info.Nu weet ik dat ik niet hoef te gaan kijken.

10-06-2007 16:38:45
freek500
freek500
Is het eigenlijk al bekend wanneer de laatste stellen mat'64 buiten dienst gaan? En welke serie(s) binnenkort afgevoerd gaan worden?

10-06-2007 17:10:50
mich
mich
Voor zover bekend worden er voorlopig geen serie's afgevoerd. Wanneer de laatste stellen buiten dienst gaan is natuurlijk niet te zeggen, maar dat kan goed nog wel heel lang duren.

10-06-2007 17:17:20
Jack5812
Jack5812
Hoe zit dat dan met plan T?? Ik dacht dat de revisietermijn van plan T in 2008 afloopt.
Gr Jack

10-06-2007 17:33:36
keesje
keesje
Behalve de genoemde 501, 523 en 531 is de 525 ook al enige tijd foetsie. Was dat niet als gevolg van een brand?

10-06-2007 17:40:15
superboer
superboer
531 rijdt inmiddels weer


Garantie tot aan de voordeur.

10-06-2007 17:41:08
stijnhoofd
stijnhoofd
Worden de eerstvolgende bij Vlasman of bij Hoeben gesloopt?
Of bij iets heel anders?

mvg,
Stijn

10-06-2007 18:01:35
taigagaai
Moderator
taigagaai
De oudste stellen Plan V die nu gereviseerd zijn, zullen de eersten zijn die over een jaar of 7 afgevoerd gaan worden. Ook de jongere serie's krijgen nog een R7-beurt. Eerder was de verwachting dat de oudste stellen langer in dienst zouden blijven dan de jongere stellen.
Over Plan T weet ik niet hoe dit precies zit. De 501 en 525 zijn gesloopt en volgens mij was de 525 een verzameling van schadebakken, waarvan de Bk inderdaad brandschade had opgelopen.

10-06-2007 18:30:19
keesje
keesje
De oudste V-tjes zien er momenteel mooier uit dat de 'nieuwere' exemplaren. Zag van de week de 465 heel strak in het geel rondrijden Voorlopig zal er niet snel iets terzijde gesteld worden denk ik. Wellicht krijgt NSR volgend jaar ook de stellen van Veolia, CXX en Arriva weer terug?

10-06-2007 18:37:21
daniel_ddr
daniel_ddr
Die van Arriva komen eind volgend jaar inderdaad weer terug, tenminste op de TFT-schermen in de bussen hier wordt nu aangekondigd dat er vanaf eind 2008 nieuwe treinen tussen Ddr en Gdm gaan rijden.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

10-06-2007 18:44:18
mich
mich
Plan T krijgt ook nog een revisie.
Inderdaad zullen de oudste plan V stellen als eerste aan de kant gaan, en een beetje afhankelijk van hoe ze het plan T gaan reviseren gaan als laatste de plan T stellen, of de jongste plan V stellen buiten dienst. Zelf verwacht ik als laatste de jongste plan V stellen, omdat ze jonger zijn en er zijn er meer van. In het verleden is gebleken dat grotere series langer overleven, omdat er trapsgewijs elke keer een paar buiten dienst gaan.

Laatst bewerkt door mich op 10-06-2007 18:46

10-06-2007 18:59:07
freek500
freek500
Quote
taigagaai: De oudste stellen Plan V die nu gereviseerd zijn, zullen de eersten zijn die over een jaar of 7 afgevoerd gaan worden. Ook de jongere serie's krijgen nog een R7-beurt. Eerder was de verwachting dat de oudste stellen langer in dienst zouden blijven dan de jongere stellen.
Over Plan T weet ik niet hoe dit precies zit. De 501 en 525 zijn gesloopt en volgens mij was de 525 een verzameling van schadebakken, waarvan de Bk inderdaad brandschade had opgelopen.

Wat wordt er eigenlijk allemaal gedaan bij die R7-beurt?

10-06-2007 19:00:28
daan1714
daan1714
De 916 wacht momenteel op een nieuwe ABk in Hlm. Dit is overigens het enige stel Mat'64 wat ik nog moet zien.. %03%
Dus ik hoop dat die ABk snel komt

Laatst bewerkt door daan1714 op 10-06-2007 19:00

10-06-2007 19:46:29
dh3201
dh3201
V4 t/m V6 (441-483) krijgen nu een revisie, voor hoeveel jaar?
Krijgt V7 (801-840) ook zo'n revisie of gaan die eerder aan de kant dan V4-V6 ?


Shqiperise-lopers?

10-06-2007 19:46:45
rick
rick
Alleen was het zo dat de (bak met de) A het nummer bepaalt, het kan dus zijn dat die niet als 916 terug komt.

Is het zijn eigen ABk of die uit een ander stel?

10-06-2007 19:49:27
daan1714
daan1714
Dat weet ik niet..

10-06-2007 19:56:42
mich
mich
Quote
dh3201: V4 t/m V6 (441-483) krijgen nu een revisie, voor hoeveel jaar?
Krijgt V7 (801-840) ook zo'n revisie of gaan die eerder aan de kant dan V4-V6 ?


Lees eens 2 berichten boven dat van jou..


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


10-06-2007 20:03:26
dh3201
dh3201
Ik dacht dat je met de jongere series echt de jongste series plan V bedoelde, dus V11 t/m V13


Shqiperise-lopers?

10-06-2007 20:30:37
mich
mich
Das geen gekke gedachte, maar daar word in dit geval mee bedoeld alle series die nog niet recent gereviseerd zijn. Komende jaren verwacht ik dan ook geen afvoer van plan V, en als ze allemaal een revisie hebben gehad hebben we een heel oud plan V park, dat toch in een goede staat is.

10-06-2007 20:30:42
lamote_ban
lamote_ban
Quote
taigagaai: De oudste stellen Plan V die nu gereviseerd zijn, zullen de eersten zijn die over een jaar of 7 afgevoerd gaan worden. Ook de jongere serie's krijgen nog een R7-beurt. Eerder was de verwachting dat de oudste stellen langer in dienst zouden blijven dan de jongere stellen.

Ik hoop dat die 7 jaar toch als grap bedoeld zijn, want dan zijn ze 47 jaar oud.
Ik reis dagelijks rond Ehv en defecten zijn nu al schering en inslag.
Dat wordt over 7 jaar net zo'n drama als nu met de Wadlopers.

10-06-2007 20:33:17
mich
mich
Dat valt wel mee, veel stellen rond eindhoven zijn aan hun revisie toe.

10-06-2007 20:35:08
Jack5812
Jack5812
Dus dat betekent dat we mat 64 iig tot 2015 zullen zien. In 2015 is ook de aanbesteding van het kernnet. Toeval
Gr Jack

10-06-2007 20:36:01
mich
mich
Natuurlijk word daar rekening mee gehouden

12-06-2007 09:01:58
dutchtrain
dutchtrain
Ik vroeg laatst aan een machinist (die naast zijn dienstdoende trein stond, Het pas gereviseerde stel 441) wanneer de eerste series Mat.'64 uit dienst gaan. Hij vertelde me dat de laatste serie pas in 2015 uit dienst gehaald gaat worden.

Leuk nieuws dat de 531 weer op de baan is, ik heb een Legomodel van dat treinstel.

Ook ben ik laatst bij die loods in Amersfoort gaan kijken. de 523 staat er inderdaad, maar er staat ook nog een Plan-V met brandschade. De pantobak van die Plan-T zit tussen die 2 kopbakken Plan-V. Leuk gezicht

12-06-2007 14:13:00
philips
philips
Quote
dutchtrain:ik heb een Legomodel van dat treinstel.
Misschien foto?


Groeten, Philips

12-06-2007 14:27:48
treinfan
treinfan
Foto's van zijn legotreinstel: www.mocpages.com
hij heeft er meer gemaakt, kijk gewoon op www.mocpages.com

12-06-2007 16:13:15
philips
philips
[o-t]De foto's doen het niet[/o-t]


Groeten, Philips

12-06-2007 17:18:50
edegroot
edegroot
Hier werkt het prima. Het ligt dus aan jou vrees ik. Evt. verdere contacten hierover mogen jullie via email doen.
Graag nu weer ontopic aub.

12-06-2007 22:00:05
bloober
bloober
Bij mij doen de foto's het ook niet als ik erop klik. Ik kan de kleinere thumbnails wel zijn.
Quote
edegroot: Graag nu weer ontopic aub.



Groetjes, Bloober

17-06-2007 20:35:56
timtrein
timtrein
Ben benieuwd naar de bron over het reviseren van Plan T, die kans lijkt mij namelijk bij-zon-der gering. Vergeet niet dat volgend jaar de eerste nieuwe IRM's komen, en dat de staat van Plan T toch echt wel achteruit gaat. NSR zal koste wat kost nieuwe investeringen in deze oude meuk van nu al 43 jaar oud willen vermijden, zeker omdat Plan V4 en hoger ook al een extra revisiebeurt krijgt. De T'tjes kunnen geleidelijk uitstromen; op basis van de vorige revisiebeurt en de "rek-beurten" die V1-V3 hebben gekregen is af te leiden dat de stellen maximaal 7 3/4 jaar + 21 maanden na de revisie op de baan kunnen worden gehouden. Die revisie duurde van 1999 tot medio 2002, dus je kan uitrekenen dat het eerste stel ergens tussen nu en 2008 eruit gaat, en de laatste pas eind 2011 eruit moet. Absoluut geen noodzaak dat spul nog te reviseren dus, wel een mooie kans om aan onderdelen voor Plan V te komen

Overigens, voor de liefhebbers, volgens mij zijn de volgende stellen afgevoerd danwel gesloopt: 401-438, 442, 448, 459 (ABk 459 + Bk 481), 460 (oefencentrum bij Dordt)), 461 (pluk/oefen Zl), 462 (ABk 462 + Bk 444), 468 (Bk 466 + ABk 468), 472 (nog te Ehv?), 481 (Bk 459 + ABk 481), 815 (ABk 815 + Bk 808), 826, 846, 852, 871 (nog te Ehv?), 878, 916 (Bk nog reserve?), 938, 959. Al 38 + 18 stuks van de eens zo grote serie...

17-06-2007 20:41:41
mich
mich
Bron van het reviseren van plan T zijn machinisten van NSR.

17-06-2007 20:58:43
taigagaai
Moderator
taigagaai
Aldus de heer M. ten Broek in Op de Rails zullen de T'tjes niet meer gereviseerd worden, doch zullen zij met veiligheidsbeurten op de baan blijven, tot dat zij afgelost gaan worden door de nieuwe VIRM en Sprinterstellen.

17-06-2007 21:28:55
ronald
ronald
Quote
timtrein:
Overigens, voor de liefhebbers, volgens mij zijn de volgende stellen afgevoerd danwel gesloopt: 472 (nog te Ehv?)871 (nog te Ehv?)


Deze 2 stellen staan nog steeds op het Eindhovense rangeerterrein.Ze staan al langere tijd op precies dezelfde plek.

17-06-2007 21:34:32
mich
mich
Een ervan is nogal doorgezakt.

18-06-2007 18:12:12
timtrein
timtrein
Zijn de twee stellen die in Mt tegen elkaar hebben gezeten, en behoorlijk verkreukeld zijn. Verbaast me dat ze die nog steeds niet geplukt en afgevoerd hebben...

18-06-2007 22:09:43
Jack5812
Jack5812
Quote
timtrein: Overigens, voor de liefhebbers, volgens mij zijn de volgende stellen afgevoerd danwel gesloopt: 401-438, 442, 448, 459 (ABk 459 + Bk 481), 460 (oefencentrum bij Dordt)), 461 (pluk/oefen Zl), 462 (ABk 462 + Bk 444), 468 (Bk 466 + ABk 468), 472 (nog te Ehv?), 481 (Bk 459 + ABk 481), 815 (ABk 815 + Bk 808), 826, 846, 852, 871 (nog te Ehv?), 878, 916 (Bk nog reserve?), 938, 959. Al 38 + 18 stuks van de eens zo grote serie...

Het overgrote deel is nog in dienst aangezien de serie bestond uit 246 stellen
Gr Jack

Laatst bewerkt door Jack5812 op 18-06-2007 22:14

20-06-2007 10:17:51
lw-o
lw-o
waarom heeft ns destijds de 401-438 laten slopen? zo\'n materieeltekort kun je toch zien aankomen. want neem niet aan dat de drgl 2007 in november 2006 nog ff in elkaar is geflanst%03%. en hoe zit het met plan T? 3 van de 31 gesloopt?


Virm is verrekte fijn spul

20-06-2007 11:24:48
vrijgezel
vrijgezel
De toenmalige NSR directie zag alleen maar €-tekens in de ogen (of een gebrek eraan) en op dat moment was er een materieel-overschot. Ook moest er toen bezuinigd worden. In diezelfde periode waren de deelseries V1 t/m V3 toe aan revisie. Ook wijken de series V1 t/m V3 af ten opzichte van latere deelseries (coupés in de 2e klas [brandstichting-gevoelig] en de 1e klas op een afwijkende plaats ook weer ten opzichte van de andere deelseries). En wellicht ook technisch afwijkend. Ook had de directie toen ook geen langertermijn inzicht. Dit alles resulteerde in de afvoer en sloop van de deelseries V1 t/m V3 (overigens werd toen ook ICM-0 afgevoerd, omdat deze ook te veel afwijkt en aan revisie toe was).
Overigens zijn van de vierdelige stellen mat'64 (Plan T) 2 stellen gesloopt: 501 en 525. Stel 523 (althans administratief; het is een samenraapsel van schade-bakken van diverse stellen) staat terzijde in Amf (Bokkeduinen of in de loods van de voormalige WPh), zonder uitzicht op herstel.
In het hoofdstuk "Inzet van het materieel van NS Reizigers" in de "Op de Rails" 2007-6 (geschreven/ getypt door J.M. ten Broek), staat dat het af zal hangen hoe de ontwikkelingen zijn. Over een jaar zal Plan T toe zijn aan een revisie, terwijl dan IRM-4 en de nieuwe Sprinters in dienst zullen komen en er dan ook meer DB IR rijtuigen bijkomen. Ook het mat'64 dat nu bij Arriva, Connexxion en Veolia rijdt, keert dan terug bij NSR. Het is daarom niet te verwachten dat er nog geïnvesteerd wordt in Plan T, welke ook nog duur is (het is een energie-vreter) in exploitatie en onderhoud.

Laatst bewerkt door vrijgezel op 20-06-2007 22:54

20-06-2007 20:26:14
broek53
broek53
Quote
timtrein: Zijn de twee stellen die in Mt tegen elkaar hebben gezeten, en behoorlijk verkreukeld zijn. Verbaast me dat ze die nog steeds niet geplukt en afgevoerd hebben...


Het duurt kenelijk even , maar ze zijn juist naar Ehv gebracht voor (verdere) onttakeling. Mogelijk wordt een van de twee nog oefentreinstel voor enige vorm van rampenbestrijding, maar uiteindelijk worden ze allebei gesloopt. Ze zijn in dezelfde trits officieel afgevoerd als de 826 (inmiddels gesloopt) en de 468 (ABk 468 en Bk 466).
De 852 staat inmiddels trouwens ook tamelijk kansloos te wezen in Amersfoort; die moet nog wel officieel afgevoerd worden.

Michiel

20-06-2007 21:01:38
rob_ehv
rob_ehv
Ik heb de 2 in eindhoven zien staan maar of die nog het hoofdspoor op gaan weet ik nog zo net niet.

Laatst bewerkt door rob_ehv op 20-06-2007 21:01


robq

20-06-2007 21:58:10
taigagaai
Moderator
taigagaai
In het bericht boven je staat te lezen dat die kans dus erg klein is.

21-06-2007 16:42:46
timtrein
timtrein
En over de Drgl-2007: men heeft zich een beetje verkeken / misrekend op de hoeveelheid extra mat die nodig was. Overigens was V1-3 toen ook allang afgevoerd...


21-06-2007 17:55:54
lucky
lucky
Maar per april zoveel kon er wel extra ritten bij over de nieuwe sporen bij ut? Of gingen die ritten pas in per 1-12-2007? Ik twijfel nu een beetje.

21-06-2007 19:47:42
broek53
broek53
Over welke extra ritten heb je het?

21-06-2007 20:13:00
fastguy84
fastguy84
volgens mij bedoelt lucky het verschil tussen tabel 22 en 29 in het spoorboekje (stoptrein Asd/Asdz-Ut(-Rhn) en sprinter (Amr/Utg-)Asd-Rtd die tijdelijk een andere dienstregeling reden tot aan de oplevering viersporigheid Ut-Asb, jou welbekend geloof ik).

Ik denk overigens niet dat dit een compositie scheelt, om het weer even ontopic te brengen.

Edit: typfoutje verwijderd

Laatst bewerkt door fastguy84 op 21-06-2007 20:14

21-06-2007 20:29:41
floriss
floriss
Materieel 64 is gebouwd in deelseries over een periode van ruim 10 jaar. De laatste stellen Plan V kwamen medio 1974 in dienst. Deze zijn nu dus 33 jaar oud. Deze zullen inderdaad pas tegen 2015 worden afgevoerd.

21-06-2007 20:31:23
broek53
broek53
Quote
fastguy84: volgens mij bedoelt lucky het verschil tussen tabel 22 en 29 in het spoorboekje (stoptrein Asd/Asdz-Ut(-Rhn) en sprinter (Amr/Utg-)Asd-Rtd die tijdelijk een andere dienstregeling reden tot aan de oplevering viersporigheid Ut-Asb, jou welbekend geloof ik).
Ik denk overigens niet dat dit een compositie scheelt, om het weer even ontopic te brengen.


Qua composites wordt dat wat moeilijk rekenen (lange keringen in Asdz en zo), maar dat doet er niet toe. De dienstregeling en omloop 2007 was al opgezet zoals er nu gereden wordt en het uitstel van de viersporigheid betekende een tijdelijke aanpassing daarop. Er is dus niet ineens meer gaan rijden, maar tijdelijk eerst minder %03%

21-06-2007 22:40:17
lucky
lucky
Zo kan je dat natuurlijk ook bekijken. (tijdelijk even minder) Maar toen hadden ze ook al te weinig mat, en met paar extra ritten erbij wordt het tekort er zeker niet beter op..

23-06-2007 14:22:03
Jack5812
Jack5812
Quote
floriss: Materieel 64 is gebouwd in deelseries over een periode van ruim 10 jaar. De laatste stellen Plan V kwamen medio 1974 in dienst. Deze zijn nu dus 33 jaar oud. Deze zullen inderdaad pas tegen 2015 worden afgevoerd.

De 951-965 zijn gebouwd in 1976 aldus het boek Electrische Treinen in Nederland deel 3
Gr Jack

24-06-2007 12:07:46
floriss
floriss
Quote
De 951-965 zijn gebouwd in 1976 aldus het boek Electrische Treinen in Nederland deel 3
Bedankt voor je correctie. Dat verlaagt de leeftijd naar 31 jaar oud. Afvoeren in 2015 is daardoor een voor de hand liggende optie. (voor dit deel van de serie)

24-06-2007 12:33:37
stijnhoofd
stijnhoofd
Wanneer worden de eerstvolgende afgevoerd?

24-06-2007 13:03:23
vrijgezel
vrijgezel
Tot dat de nieuwe Sprinters (serie 2400 en 2600), IRM-4 en wellicht meer gehuurde DB IR rijtuigen in dienst komen, zal Mat'64 het moet zien uit te houden. Uiteraard zullen (zware) schade gevallen niet meer hersteld worden, maar afgevoerd worden voor sloop, denk maar aan stel 852 op dit moment.

24-06-2007 19:59:05
Jack5812
Jack5812
En dan zullen de Plan T's zeer waarschijnlijk als eersten gaan. Deze zijn nl al in 1964 en 1965 gebouwd en zijn in 2008 aan het einde van hun revisietermijn.
Gr Jack

24-06-2007 21:49:11
taigagaai
Moderator
taigagaai
Afvoer van de jongste stellen Plan V kan inderdaad rond 2013 of eerder plaatsvinden, omdat de laatste stellen in 2006 revisie hebben gehad. Wanneer besloten wordt dat er genoeg materieel is ingestroomd, zullen de stellen die aan hun revisietermijn komen, waarschijnlijk niet meer op de baan terug te zien zijn...

01-11-2007 11:12:22
timtrein
timtrein
Ik zet dit hier maar even neer, aangezien verder ook niemand dat doet. Komt uit het Nieuwe Sprinter-topic en past hier wel. Het zou alleen wel zéér wenselijk zijn om de naam van dit topic te veranderen in "Ontwikkelingen Mat'64" of zoiets! Moderator??

---
broek53:
Binnenkort in dit theater: er worden op het moment wat principebesluiten genomen over mat '64 na de komst van de nieuwe Sprinters en vergeet vooral de komst van nieuw VIRM niet (dat is er eerder en massaler en kan meteen ingezet worden). Reken maar op de start van de afvoer van plan T - niet omdat het per se ouwe zooi is, maar voornamelijk omdat het weer tegen revisie aan zit (de oudste stellen zijn al aan de extra remcontrolebeurten toe die ze nog een paar maanden langer op de baan houden). Grosso modo zal de komst van de nieuwe Sprinters wel gaan leiden tot het stopzetten van de revisies van plan V. Maar zoals gezegd: binnenkort meer

dh3201:
Nu we hier toch even een zijsprongetje naar plan T maken, onlangs zijn de restanten van de 523 uit de loods in Amf gehaald. Opknappen lijkt mij neer te komen op een (kleine) revisie. Of is dit een opruimactie van NSR en gaat de 523 toch maar alvast richting sloop?
---

Belangrijke vraag is natuurlijk: is er al nieuws te melden?

01-11-2007 11:25:40
mark
mark
Topictitel gewijzigd

03-11-2007 13:06:52
broek53
broek53
Het is nog wat minder concreet dan ik hoopte, maar op het moment is de stand dat de revisies van plan V gestaakt worden na afloop van de opdracht van dit jaar. Dat wil concreet zeggen dat de laatste stellen V6 (477, 473, 482 en 483)en aansluitend V7 geen revisie meer krijgen. Omdat een seriematige afvoer van mat '64 moet (of schijnt te moeten gaan) beginnen bij de komst van VIRM-4, is er een gat te overbruggen van janauri tot september. Daar wordt het wat vager, maar het koerst erop aan dat in die tijd opknapbeurten gegeven worden voor 1 of 2 jaar. Iets dergelijks zal denkelijk niet gaan gelden voor plan T (maar nu begin ik ook zowat te speculeren): de eerste die aan het eind van de revisietermijn komt (= ongeveer 9 jaar en 3 maanden na de laatste revisie) is de 503 die in juni 2008 zover is. Mijn verwachting is dat daarmee de afvoer begint.

In dat verband blijft het opmerkelijk dat bij Nedtrain het verhaal maar blijft rondgaan dat de 523 alsnog hersteld wordt. Los van de brandschade in een van de bakken die zo groot is dat het de vraag is of het ueberhaupt kan, kun je volgens mij de herstelcapaciteit beter gebruiken om nieuwer materieel te herstellen.

03-11-2007 13:12:11
fabrierban
fabrierban
Het lijkt me beter eerst Plan T af te voeren alvorens aan Plan V te beginnen. Plan T lijkt in veel slechtere conditie te verkeren.

03-11-2007 15:46:16
taigagaai
Moderator
taigagaai
Hoe zit het nu met de 468? Zijn deze bakken al gesloopt of staat dit stel nog ergens te wachten op zijn sloopvonnis?

03-11-2007 16:27:34
broek53
broek53
De ABk 468 staat in Amersfoort, de Bk 466 in Haarlem (de rijdende 466 bestaat nu uit de ABk 466 + Bk 468)

Laatst bewerkt door broek53 op 03-11-2007 16:27

05-11-2007 20:06:19
timtrein
timtrein
Zo te lezen zal de afvoer van Plan T en Plan V dan min of meer parallel gaan lopen. Trouwens wel flauw dat ze niet even de revisie van V6 afmaken, hebben ze tenminste een klein beetje extra reserve en kunnen ze 'gewoon' met de 801> beginnen met afvoeren. Op een leeftijd van een jaar of 38 zo te zien.

05-11-2007 20:32:35
nls911
nls911
De 523 gaat denk ik (nog) niet naar de sloop. Ik heb dit stel afgelopen vrijdag bij Nedtrain in Hlm zien staan.

05-11-2007 21:20:50
rick
rick
Plukken van onderdelen?

05-11-2007 21:41:46
broek53
broek53
Het is en blijft een raadsel. Overgebracht is overigens niet de 523 als zodanig, maar de ABk 468 (!) + B+AB 523 + Bk2 514. De Bk1 523 staat dus nog in Amf, evenals de Bk 852.

05-11-2007 21:45:20
wietse
wietse
Interessant. Zou je dat, zuiver theoretisch, aan elkaar kunnen knopen tot 1 fatsoenlijk functionerend treinstel? Of zijn T en V daarvoor te verschillend?

05-11-2007 21:46:46
Bollenstad
Bollenstad
Ja, dat kan, en volgens mij rijdt er zelfs al zo'n aan elkaar geknoopt treinstel rond...

05-11-2007 21:51:57
kevinevers
kevinevers
Dat is de 528, deze heeft de Bk bak van de 424 gekregen

05-11-2007 22:11:48
broek53
broek53
Jawel, maar het knopen van een Bk van een plan V aan een plan T is effe iets minder werk dan het eraan knopen van een ABk. Die heeft immers de hele hoogspanningsinstallatie van plan V aan boord. Nog afgezien van de indeling uiteraard, en daarnaast heeft de ABk 468 brand gehad, wat de lastigste en zwaartste schades zijn. Veel extremer geld wegsmijten aan materieel dat de 40 jaar gepasseerd is en dat je van plan bent af te voeren, kan ik mij niet voorstellen...
Zou men, voorlopig nog theoretisch, een combi willen maken, dan zou het met de Bk 466 moeten zijn. Die staat al in Haarlem en heeft alleen wat botsschade - en het is een Bk. Net als de Bk2 514 ook alleen botsschade heeft, dat is allemaal nog te overzien. Overigens weet ik niet wat de staat is van de B+AB523, daar draait het dan voornamelijk om.

Laatst bewerkt door broek53 op 05-11-2007 22:12

05-11-2007 22:14:41
mark
mark
Quote
wietse: Interessant. Zou je dat, zuiver theoretisch, aan elkaar kunnen knopen tot 1 fatsoenlijk functionerend treinstel? Of zijn T en V daarvoor te verschillend?
Met een B-bak van een T en een ABk-bak van een V heb je twee motorbakken, volgens mij is dat technisch gezien niet mogelijk....

05-11-2007 22:18:50
broek53
broek53
Nou, het gaat niet om de motoren eronder, maar de hoogspaningsinstallatie erin M.a.w. die moet er bij de ABk van plan V helemaal uit.
De motoren eronder moeten er ook onderuit, maar dat is niet anders dan bij het gebruik van een Bk van plan V (ter verklaring: bij een plan V zijn de middelste draaistellen aangedreven en dus hebben beide bakken een motordraaistel, bij plan T staan de B en AB op motordraaistellen en zijn de Bk's pure "looprijtuigen").

Laatst bewerkt door broek53 op 05-11-2007 22:19

06-11-2007 22:00:36
timtrein
timtrein
Het zou wel weer een typisch voorbeeld van "de ene tak weet niet wat de andere tak doet" zijn - eerst een Plan T met veel moeite opknappen, en daarna gelijk goeie V'tjes slopen...
Maar vooralsnog zullen we er maar vanuit gaan dat ze onderdelen nodig hebben ofzo.

08-11-2007 21:57:31
floriss
floriss
Op zich vind ik het niet zo vreemd dat met de instroming van zowel VIRM-4 als de nieuwe Lighttrains de revisie van een aantal treinen type mat'64 wordt stopgezet.
Laten we eens even een kleine blik in de toekomst werpen:
Eind 2010 beschikt NSR over 99 Lighttrain Sprinters; 49 zesdelige (17 + 32) en 50 vierdelige (18 + 32). Daarnaast hebben nog de SGMm Sprinters 60 driedelige en dertig tweedelige. De Hoekselijn is tegen die tijd een sneltramlijn geworden met wat goederenvervoer ernaast. Volgens mij rijdt 95% van alle stoptreinen in de Randstad dan met Sprintermaterieel, waarbij de formule van Sprinters en Intercity's in de Randstad in ieder geval is doorgevoerd. Wat heb je dan bij benadering nog nodig voor de stoptreinen buiten de Randstad aan materieel '64? Dit geldt dan vooral voor de inzet in Brabant, Limburg, Gelderland en Overijssel. (Er vanuit gaande dat met het overschot aan DM'90 de 9100 een soort stamlijn voor dit materieel zal blijven, plus natuurlijk de spitstreinen in Friesland)

09-11-2007 10:11:25
rudolfph
rudolfph
Het gaat er niet om wat er beschikbaar is, maar wat er nodig is. Het verleden heeft al aangetoond dat het haastig terzijde en slopen van de deelseries V1-V3 (lage 400'n) niet verstandig is geweest. Als het nieuwe en het oude sprintermaterieel straks niet voldoende is voor een fatsoenlijke dienstuitvoering, zal plan V toch echt nog een revisie moeten krijgen.

09-11-2007 10:14:38
broek53
broek53
Het is niet voor niets dat de loods in Amersfoort + buitenterrein en de Dijksgracht door NS (en niet door Prorail) geschikt zijn gemaakt om materieel veilig op te stellen. M.a.w.: terzijde stellen zal, zeker voor een deel van het matyerieel, niet direct slopen betekenen. Er is wel degelijk iets geleerd van die actie met de eerste plan V's.

09-11-2007 11:14:12
aarclay
aarclay
Quote
daniël_ddr: Die van Arriva komen eind volgend jaar inderdaad weer terug, tenminste op de TFT-schermen in de bussen hier wordt nu aangekondigd dat er vanaf eind 2008 nieuwe treinen tussen Ddr en Gdm gaan rijden.

Maar geen Mat'64, dat gaan de nieuwe GTW's worden, en dan de electrische variant.

09-11-2007 11:20:28
lamote_ban
lamote_ban
Quote
rudolfph: Als het nieuwe en het oude sprintermaterieel straks niet voldoende is voor een fatsoenlijke dienstuitvoering, zal plan V toch echt nog een revisie moeten krijgen.

Dat lijkt me ook. Wat er nu besteld is aan Sprinters is op geen stukken na genoeg om alle Plan V te vervangen.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 09-11-2007 11:20

09-11-2007 12:21:22
bjornl
bjornl
Merk op dat 200 bakken VIRM ook heel aardig aantikt, daar kan je zo een stuk of 140 V'tjes mee naar de sloop sturen!

09-11-2007 12:32:29
stephan90
stephan90
Maar met dat VIRM wordt waarschijnlijk ook ICK naar de sloop gestuurd. En het ICL moet ook eens worden afgelost. Het is immers maar gehuurd spul. En verder nog de vele extra treinen die in de aankomende jaren gaan komen; Over de Hanzelijn bijvoorbeeld en meer sprinters in het kader van Randstadspoor.

09-11-2007 12:48:43
bjornl
bjornl
Maar dan praat je over jaren verder, en de meest recent gereviseerde Veetjes kunnen ook weer jaren mee. NSR heeft overigens nog opties op vervolgseries SLT.

09-11-2007 12:51:41
lamote_ban
lamote_ban
Quote
bjornl: Merk op dat 200 bakken VIRM ook heel aardig aantikt, daar kan je zo een stuk of 140 V'tjes mee naar de sloop sturen!

Qua aantal zitplaatsen klopt dat misschien wel, maar er blijft dan nauwelijks nog geschikt stoptreinmaterieel over voor korte stoptreinen buiten de Randstad.

09-11-2007 12:57:37
bjornl
bjornl
Twee- en driedelige SGMm's en vierdelige SLT's lijken me uitstekend geschikt voor dat soort diensten. Merk ook op dat een deel van het Plan V nu als sneltrein of intercity wordt ingezet, dat wordt gewoon terecht vervangen door VIRM of ander mat dat door nieuw VIRM wordt vrijgemaakt.

09-11-2007 13:02:02
julius
julius
Quote
stephan90: Maar met dat VIRM wordt waarschijnlijk ook ICK naar de sloop gestuurd.
Recent is elders op het forum gemeld dat ICK voorlopig gewoon op de baan blijft.

Laatst bewerkt door julius op 09-11-2007 13:02

09-11-2007 13:07:01
maurits
maurits
Nou, dat betwijfel ik, je moet even rekening houden met de volgende feiten:

- De jongste plan V's gaan nog wel een jaartje of 8 mee, ze zijn nog jonger dan de oudste SGM-II-tjes, en die worden nu ook nog gereviseerd.
- Veel stoptreinen buiten de Randstad gaan over (of zijn al over) naar nieuwe exploitanten die ander materieel dan plan V kopen. Enerzijds zit NS dus in de luxe positie dat ze voor die lijnen geen nieuw materieel hoeven te kopen (stoptreinen zijn over het algemeen verliesgevend). Anderzijds komen van die exploitanten (Connexxion nu al, straks ook Veolia en Arriva) weer plan V's vrij, dit zijn relatief jonge stellen die dan de echte oude 400-tjes kunnen vervangen.

En als straks dan toch de plan V's opraken en de SLT bevalt goed, dan zie ik het nog gebeuren dat er een RegioLightTrain wordt ontwikkeld, dus gewoon een versie met minder deuren, iets comfortabelere stoelen en (hopelijk) een toilet, zo is het in Duitsland ook gegaan.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

09-11-2007 13:52:36
kwilke
kwilke
Quote
julius:
Quote
stephan90: Maar met dat VIRM wordt waarschijnlijk ook ICK naar de sloop gestuurd.
Recent is elders op het forum gemeld dat ICK voorlopig gewoon op de baan blijft.


ICK is 'gebouwd' (gereviseerd en opgeknapt dus) voor inzet tot ongeveer 2010. Eventueel vervangend materieel hiervoor zal dus zo onderhand wel besteld moeten worden.

09-11-2007 15:48:18
timtrein
timtrein
Misschien dat Michiel er iets over kan zeggen, maar het lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat ICK nog een revisie krijgt. Inderdaad lopen de termijnen binnen een paar jaar af (eerste ICK kwam volgens mij medio 2001, en dat +8 jaar), op de baan houden is dan erg duur vanwege een noodzakelijke revisie (en de bijbehorende locs moeten dan ook over een paar jaar weer... NSR wil al jaren graag van de 1800'en af, die onderhand ook al 25+ jaar oud zijn).
Zeker als er nieuw IRM komt, dat lijkt mij dan een logische aflosser. Tegelijkertijd kan de Nieuwe Sprinter dan het Mat'64 met aflopende revisietermijnen aflossen. Dat zal niet op elk moment 1:1 passen maar in grote lijnen zal het denk ik wel kloppen (wie rekent het uit?)

Laatst bewerkt door timtrein op 09-11-2007 15:53

09-11-2007 16:31:38
lamote_ban
lamote_ban
Quote
maurits:
En als straks dan toch de plan V's opraken en de SLT bevalt goed, dan zie ik het nog gebeuren dat er een RegioLightTrain wordt ontwikkeld, dus gewoon een versie met minder deuren, iets comfortabelere stoelen en (hopelijk) een toilet, zo is het in Duitsland ook gegaan.

De SLT versie van de NS is al luxer. Ik denk dat er meer behoefte is aan een kortere versie voor de daluren, zoals de Duitse 425.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 09-11-2007 16:31

09-11-2007 16:33:44
broek53
broek53
Materieelontwikkelingsplannen zijn inmiddels zo geheim dat ik er niet over uit de school kan klappen - maar dan omdat ik ze ook niet ken.
Wat Tim beredeneert, is redelijk logisch en kan ook goed het geval zijn als er geen uitbreiding van het materieelpark plaatsvindt. Bij een forse vervoergroei zul je zien dat het oudere spul niet vervangen wordt, maar in dienst blijft (en dus gereviseerd wordt). De kreet dat ICK nog een keer gereviseerd wordt, heb ik ook al meer dan eens gehoord bijvoorbeeld. In (semi-)politiek opzicht gaat (denk ik dan) vast ook meespelen, zo tegen 2011, wat voor uitzicht NS heeft op behoud van de concessie of delen van de concessie in 2015. Geheel op persoonlijke titel, maar ik verwacht niet dat men tegen die tijd nog honderdenmiljoenen-investeringen in materieel gaat plegen als er een gerede kans is dat je het vervolgens gedwongen kan overdragen aan je opvolger...
Terug naar mat '64: mijn beeld is dat plan T nauwelijks een schijn van kans meer maakt en dat op de kortere termijn een vlootje plan V's terzijde wordt gesteld en dan een mottenballenvlootje wordt.

Laatst bewerkt door broek53 op 09-11-2007 16:36

09-11-2007 17:51:35
lamote_ban
lamote_ban
Quote
broek53: Terug naar mat '64: mijn beeld is dat plan T nauwelijks een schijn van kans meer maakt...

Laten we het hopen want ik heb het helemaal gehad met die rampzalige stoelen.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 09-11-2007 17:51


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina's):

Plan V - Plan T
RailWiki.nl